Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|
Misschien moet je zelf even iets meer uitleggen. Want ik denk dat je bij jouw TV te rade moet.BramViking schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:49:
Is de Arc 'pop' in combinatie met de AppleTV echt een ding? Lees daar meerdere berichten over. Iemand die ze beide heeft en daarover wat meer kan vertellen.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Ik denk dat je er volledig naast zit, en het te gemakkelijk afdoet. Een tv heeft daar 0,0% invloed op.GerCor schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:06:
[...]
Misschien moet je zelf even iets meer uitleggen. Want ik denk dat je bij jouw TV te rade moet.
https://piunikaweb.com/20...oudly-and-then-go-silent/
https://www.google.nl/sea...AAQE&sclient=gws-wiz-serp
https://www.google.nl/sea...ABAQ&sclient=gws-wiz-serp
[ Voor 59% gewijzigd door BramViking op 29-11-2022 22:20 ]
Ik zie het ja. Pop is dus Engels voor knal. Iemand heeft dat hier ook een keer gemeld maar was zich waarschijnlijk ook niet bewust van de oorzaak.BramViking schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:09:
[...]
Ik denk dat je er volledig naast zit, en het te gemakkelijk afdoet. Een tv heeft daar 0,0% invloed op.
https://piunikaweb.com/20...oudly-and-then-go-silent/
https://www.google.nl/sea...AAQE&sclient=gws-wiz-serp
https://www.google.nl/sea...ABAQ&sclient=gws-wiz-serp
Arc, Apple TV, Xbox X, Dolby Vision en Dolby Atmos zijn hier de kernwoorden. Zo te lezen al een jaar bekend bij Sonos.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
https://en.community.sono...p-then-audio-loss-6852340
[ Voor 26% gewijzigd door BramViking op 30-11-2022 03:13 ]
/switch/chromecast en m’n setje staat dagelijks aan.
iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.
sweetdude in "Sonos ervaringen- en discussietopic"
Wat ik ervan begrepen heb, maar het was allemaal in automatisch vertaald Engels treedt het op wanneer je een film kijkt via Apple 4K in Dolby Atmos en Dolby Vision maar ook, waarschijnlijk een game, dat werd mij niet duidelijk, op de Xbox X.
Sonos heeft alle klachten behandeld en de apparatuur gecontroleerd: er treedt geen schade op aan de Arc.
Heeft iets met die instellingen te maken. Een gebruiker van Apple 4K heeft iets met de HDR instellingen gedaan waarna het zou zijn opgelost bij hem/haar.
Maar goed, de gebruikers zijn het er wel over eens dat Sonos dit softwarematig zou moeten oplossen omdat andere soundbars dit fenomeen niet kennen.
Dit is wat ik gisteravond laat heb gelezen op een Engelstalig Sonos community.
Dus, misschien dat Sweetdude er nog iets over kan zeggen als hij meeleest en reageert.
Maar goed, de link van @BramViking bevat voldoende informatie.
[ Voor 12% gewijzigd door GerCor op 30-11-2022 09:34 ]
Ja, en ja, maar bij die tweede is Wi-Fi in de tuin vereist.Alekz87 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:17:
[...]
Ervaring ivm JBL speaker(s)?
Kan een roam meedoen met m’n woonkamer tv setup als we bijvoorbeeld een feestje geven welke ook buiten in de tuin plaatsvind?
Ik vind het geluid goedkoop klinken, de bass is er nauwelijks als ik dit bijvoorbeeld vergelijk met de JBL concurrentie. De enige reden waarom je een Roam wilt moet zijn voor de usage via de Sonos app zoals het feestje in de tuin.Rallye schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:55:
@Stimulate14 Geluid “valt een beetje tegen” geeft nou niet bepaald mogelijkheden om te reageren……
Wij hebben van die Ziggo Smart Wifi Pods. In de zomer hangen we er 1 van in de overkapping. Kan de Move ons vermaken met prima geluid.Stimulate14 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:22:
[...]
Ja, en ja, maar bij die tweede is Wi-Fi in de tuin vereist.
Hier ook een ATV 4K 2022 en een Sonos systeem met Arc en nergens last van. Heb toch al best wat 4K met Atmos content gespeeld….Stefano schreef op woensdag 30 november 2022 @ 06:10:
Ik heb een Apple TV 4K aan een LG G1 hangen, via eARC naar een Sonos ARC, nog nooit een “pop” gehoord.
Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-
Nog met Black Friday een vogel vloerstandaard weten te kopen. Komt volgende week binnen. Ziet er in ieder geval heel fraai uit. Welke gebruiken jullie?
Ter illustratie:

Qua stereo muziek afspelen werkt het wel perfect en klinkt het goed (genoeg).
Nu twijfel ik om een Sonos Ray te kopen die dan dedicated is voor de beamer en dus niet gepaired is met de Sonos Ones (aangezien je die alleen al rears kunt gebruiken momenteel). Heeft er iemand ervaring hoe een Sonos Ray met films klinkt ten opzichte van 2x een Sonos One. Sowieso heeft de Ray natuurlijk de optie "Speech Enhancement" die dit euvel zou moeten verhelpen.
Ik ken de Ray verder niet maar je kunt ook even bij de Reviews kijken van mensen die de Ray wel hebben. Zoals hier: Sonos Ray Zwart review door kevster1991
Verder. Ik neem aan dat je de beide ONE nu links en rechts naast de TV hebt staan in stereo-opstelling. Hef die stereo eens op en verplaats ze naar achter de bank. Dan installeer je de Ray en koppelt de beide ONE aan de Ray zodat je een surroundopstelling krijgt. En ga dan naar Netflix en speel een film af. Ik ben benieuwd wat je daar van vindt. Ik denk dat je daar heel enthousiast van wordt.
Daarnaast. Als jij alleen muziek afspeelt via Spotify of TuneIn dan zul je merken dat je de ONE helemaal niet alleen als rears kunt gebruiken. De muziek komt dan uit de Ray en beide ONE. En dan zit jij midden in de muziek i.p.v. alleen stereo van links en rechts.
En het mooie is. Vind je het drie keer niks, dan breng je het weer terug naar wat je hebt bedacht. De Ray voor alleen de TV en de beide ONE alleen voor muziek.
Maar het zou echt zonde zijn als je de surroundopstelling niet zou proberen.
@BramViking Ik heb de Flexson. Ook in het wit. Ik kan het niet goed zien op de foto maar zijn die 'benen' van de Vogel nou zilverkleuring of wit?
[ Voor 7% gewijzigd door GerCor op 01-12-2022 00:52 ]
[ Voor 6% gewijzigd door BramViking op 01-12-2022 00:35 ]
Je kunt hem ook online bestellen en uitproberen, en als het niet bevalt weer retourneren. Juist voor dit soort gevallen is de wet kopen op afstand bedoeld.Asphyxion schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:55:
Heeft er iemand ervaring hoe een Sonos Ray met films klinkt ten opzichte van 2x een Sonos One. Sowieso heeft de Ray natuurlijk de optie "Speech Enhancement" die dit euvel zou moeten verhelpen.
Helderheid van dialogen schijnt wel een sterk punt te zijn, maar heb zelf geen ervaring met de ray.
2x deze voor de Sonos Play:1: uitvoering: Flexson Muurbeugel voor Sonos Play:1 ZwartBramViking schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:18:
Nog met Black Friday een vogel vloerstandaard weten te kopen. Komt volgende week binnen. Ziet er in ieder geval heel fraai uit. Welke gebruiken jullie?
Ter illustratie:
[Afbeelding]
2x deze voor Sonos OneSL: uitvoering: Flexson Tafelstandaard voor Sonos PLAY:1 Zwart
Mijn Arc staat onder de tv. Misschien in de toekomst nog een wall mount.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|
Ik heb alleen de arc als ervaring. Maar ik werd pas blij met de bass toen ik de sub kocht. Ik luister veel naar hardstyle enzo en daar vervormde de arc al redelijk snel naar mijn mening. Nu met de sub kan ik helemaal los gaan. M’n servieskast heb ik vast moeten zettenSjuuls92 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:34:
Sinds een aantal dagen heb ik de Arc met play one speakers. Hiervoor had ik de beam gen1, dus ingeruild voor de Arc. (een upgrade zou je denken).Ik moet zeggen dat ik de bass beter vind klinken op de Beam dan op de Arc. Ik vind de Arc af en toe schel klinken en heb de bass op +10 gezet en treble op +6. Ik zit de hele middag al te klote met de settings en ik kom er niet uit wat nu het juiste is. Tot nu toe zit er minimaal geluidsverschil tussen de Beam en de Arc vind ik. De Arc heeft iets meer ruimtelijke geluid. Iemand tips voor settings?
iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.
Ik luister veel dance en af een toe een dik beukertjeAlekz87 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:37:
[...]
Ik heb alleen de arc als ervaring. Maar ik werd pas blij met de bass toen ik de sub kocht. Ik luister veel naar hardstyle enzo en daar vervormde de arc al redelijk snel naar mijn mening. Nu met de sub kan ik helemaal los gaan. M’n servieskast heb ik vast moeten zetten
[ Voor 9% gewijzigd door Sjuuls92 op 01-12-2022 17:43 ]
Wel vind ik de nieuwe SL zachter dan de One die ik al had. Nu met balans wat gecompenseerd.
Kan dat komen omdat de andere al twee jaar staat ofzo, meer ingespeeld?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Trueplay gedaan?Kees_frl schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:20:
Ik heb er een Sonos One SL bij, logisch maar wat een verschil nu Stereo.
Wel vind ik de nieuwe SL zachter dan de One die ik al had. Nu met balans wat gecompenseerd.
Kan dat komen omdat de andere al twee jaar staat ofzo, meer ingespeeld?
Zoals bekend zijn de One en One SL identiek. Op de microfoon na.
De Engelse website geeft aan een hoogte van 80,4 cm:
https://www.flexson.com/f...ne-one-sl-and-play1-white
De Nederlandse website benoemd een hoogte van 74,1cm:
https://www.flexson.nl/product/sonos-one-set-standaards-wit/
Zeer merkwaardig.
Ik heb de originele van Sonos.BramViking schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:18:
Nou gelukkig maar dat het dus niet specifiek aan de AppleTV ligt. Toch zijn er problemen en dient er voor deze gebruikers een oplossing geboden te worden.
Ter illustratie:
[Afbeelding]
Even voor je opgemeten: 80,4 cm.BramViking schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 04:56:
Wat ik niet begrijp van Flexon is dat er blijkbaar twee maatvoeringen zijn voor hetzelfde product.
De Engelse website geeft aan een hoogte van 80,4 cm:
https://www.flexson.com/f...ne-one-sl-and-play1-white
De Nederlandse website benoemd een hoogte van 74,1cm:
https://www.flexson.nl/product/sonos-one-set-standaards-wit/
Zeer merkwaardig.
@Yonix
Nou zou ik zelf niet snel een vloerstandaard voor de Move kopen want dan ben je toch enigszins aan een vaste plek gebonden. Maar, net zoals jij gebruiken wij de Move in de zomer in de tuin. Speciaal een beugel voor geplaatst. Ook van Flexson.
:strip_exif()/f/image/bobdy93BBJP2s7yfM1Kjp416.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door GerCor op 02-12-2022 12:12 ]
De situatie is hier als volgt:GerCor schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:54:
[...]
Even voor je opgemeten: 80,4 cm.
@Yonix
Nou zou ik zelf niet snel een vloerstandaard voor de Move kopen want dan ben je toch enigszins aan een vaste plek gebonden. Maar, net zoals jij gebruiken wij de Move in de zomer in de tuin. Speciaal een beugel voor geplaatst. Ook van Flexson.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/dBUeCLOrjI90PsECa5l40nYL.jpg?f=fotoalbum_large)
In de zomer staat heel het kozijn open en dan til je hem (de Move) zo de tuin in. Ideaal.
Nu staat de Move op slaapkamer. Ik had hem in ons kantoortje staan, voor als mijn zoon daar zit te werken, maar daar staan nu de beide One SL (Black Friday deals).
Kortom, ik blijf maar 'moven' met de Move. 😂
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Inmiddels weer wat verder in de tijd en wat ervaringen rijker...OmeRobbie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 06:26:
Is er iemand die met me mee wil denken over mijn setup op zolder:
[Afbeelding]
Zojuist mijn 1e Sonos gekocht voor de TV op de werk/chill zolder! Het is een Sonos Playbar geworden omdat die S2 compatible is, lekker vol geluid geeft en prijstechnisch (2ehands) interessant is.
De TV wordt schuingedraaid (hangt ad muur0 en voor 80% gebruikt als extra scherm als ik ah werk ben (zie werkbureau). Bijv. sporten, nieuws, maar soms ook Youtube (clipjes) etc.
We kijken nu nog minder films en surround boven, want beneden al een aardige Atmos opstelling staan. Dat zou zomaar kunnen veranderen als bijv. de kinderen tegelijk iets willen kijken (of beneden wordt gegamed etc).
Op zich is het voldoende om te kijken maar ik zou graag de surroundervaring van Sonos willen. Dus 2 rearspeakers (zie rode kruizen)
Zoals hierboven al aangegeven ben ik vele op zolder maar voornamelijk om te werken achter mijn werkbureau. Ik heb hier al 2 actieve boxjes en subwoofer om mezelf te trakteren op mooi weids, vol stereogeluid.
Ik wil graag de Sonos ervaring uitbreiden zodanig dat als ik achter mijn werkplek zit vol geluid in de hele zolderruimte ervaar Maar ook als ik zin heb in een filmpje met surroundervaring. Ik denk aan 2 identieke boxjes. Of de Play1/One of de Play 3, daar ben ik nog uit. Ik heb geen behoefte aan een sub want dat wordt te gortig. Ik hou van vol geluid dus mijn 1e idee ging naar de Play 3. Maar is dat niet teveel en doen de Play 1 het niet ook prima samen met de Playbar?
Dit hangt natuurlijk erg samen met de plaatsing en hoe goed ze in mijn ruimte performen.
Optie 1: Als ik de Sonos setup wil beluisteren achter mijn werkplek, zou positie X3 en X4 ideaal zijn voor bijv. beide een Play 1/One. Of beide een Play 3.
Vraag 1: Kan ik eenvoudig de boxjes verplaatsen naar de zijkant van de bank (X1 en X2) en dan een ander profiel kiezen (surround) op de App en dan genieten van de film en daarna weer terug (X3 en X4). Als je makkelijk tussen deze profielen kan switchen ben ik eruit denk ik want dan heb ik best of both worlds.
Optie 2: Ik plaats de boxen op positie X1 en X3
Dit scheelt enorm veel gedoe met verplaatsen van de boxjes en aanpassen profiel.
vraag 2: Hoe is dan de beleving van de surround als ik op de bank zit? is dat te doen?
Vraag 3: is het überhaupt een goed idee om 2 boxjes NAAST me te hebben ipv achter me voor de surroundervaring?
Vraag 4: Qua ruimte en het vollen met een vol muzikaal geluid: zou je dan kiezen voor een Play1/One of een Play 3?
Boel vragen maar hopelijk is er een ervaringsdeskundige die me op weg kan helpen... ik speel hier al een week mee en kom er niet uit en blijf maar fora lezen die over net wat anders gaan...
@Rallye @Wally2002 @boefje79 @JeppieW @Mr. Freeze dank voor het meedenken!
Inmiddels heb ik surround voor elkaar gekregen met de Apple TV HD en een HDMI-converter (of extractor) die ik heb overgenomen van mede-tweaker @JWPVDW ...
Dit werkt super! De bank is dichter bij de TV geplaatst (nu zo'n 3m afstand) en ik heb een uitstekende surround ervaring! Ik twijfel nog of ik de Sonos-subwoofer hack ga doen met 1 van de 2 playbars.. Op zich heb ik een subwoofer over (BK Gemini 2) maar die gebruik nu juist bij mijn desktopspeakertjes...
Met Black Friday een Sonos One gekocht en nu kan ik dan eindelijk beoordelen hoe het klinkt.
Mijn conclusie is dat je Sonos koning is in kamervullend geluid. heerlijk achtergrond muziek en vol geluid. Overal op zolder prima geluid. Eigenlijk precies wat ik wil
Anders dan de stereo-opstelling op mijn desktop (met sub) waar ik echt ander naar muziek luister (oa ook op een platenspeler) warmer: stereobeeld.. meer echt muziek luisteren! Ook meer bas.
Mijn puzzel is dus voorlopig opgelost. Nog 1 klacht dan: die verdomde Voice-assisent volume is echt niet normaal op de Sonos one. Voor zover ik heb kunnen vinden is dat nog niet aan te passen maar ik heb mijn Google mini maar weer in gebruik genomen en die staat dan zacht.
Weet dat dit niet per se aan Sonos ligt maar wel slecht! Had ik net zo goed de SL kunnen nemen voor 35eur minder.
[ Voor 22% gewijzigd door BramViking op 02-12-2022 21:43 ]
Je bedoelt waarschijnlijk dat de Sonos One SL stevig vast zit op de Flexson vloerstandaard met alleen de kabel. Laat ik het zo zeggen. Je kunt de One SL er zo af tillen. Maar dan komt de kabel ook los van de One SL. Die kabel zit namelijk goed vast in de vloerstandaard. De stekker van het netsnoer steekt er iets bovenuit maar zit vrij vast. Je klikt als het ware de luidspreker erop. Wel een beetje priegelwerk.BramViking schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:56:
@GerCor Zit de Flexson trouwens stevig vast met alleen de kabel als bevestiging?
:strip_exif()/f/image/3bEIurQ6NcxDa5mkd9uqHgf3.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedoelde inderdaad de One SL in combinatie met de Flexson. Heb de Vogel zojuist moeten annuleren vanwege de bezorgtijd dat telkens opschoof. Deze zijn wel snel leverbaar. Lees alleen dat de connector (waar je de C7 kabel op aansluit) snel los komt. Sommigen gebruiken daar tape voorGerCor schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:29:
[...]
Je bedoelt waarschijnlijk dat de Sonos One SL stevig vast zit op de Flexson vloerstandaard met alleen de kabel. Laat ik het zo zeggen. Je kunt de One SL er zo af tillen. Maar dan komt de kabel ook los van de One SL. Die kabel zit namelijk goed vast in de vloerstandaard. De stekker van het netsnoer steekt er iets bovenuit maar zit vrij vast. Je klikt als het ware de luidspreker erop. Wel een beetje priegelwerk.
[Afbeelding]

Nog nooit last van gehad. Maar er staat ook helemaal geen spanning op de kabel in de zin van.... het trekt er aan. Kan me voorstellen dat in sommige huishoudens de standaard regelmatig wordt verplaatst. Maar hier in huis niet.BramViking schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:48:
[...]
Bedoelde inderdaad de One SL in combinatie met de Flexson. Heb de Vogel zojuist moeten annuleren vanwege de bezorgtijd dat telkens opschoof. Deze zijn wel snel leverbaar. Lees alleen dat de connector (waar je de C7 kabel op aansluit) snel los komt. Sommigen gebruiken daar tape voor.
En ik denk dat de Flexson in geheel wit mooier is dan met aluminium van de Vogel.
Nou wil op kantoor ook 2 Sonos speakers gaan gebruiken, is op ander WiFi netwerk . Vraag is kan ik dat met dezelfde app op iPhone bedienen ?
Ja. Als je op dat WiFi netwerk zit waar de sonos ook op zit.Toledo08 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 07:41:
Goedemorgen, ik heb thuis al jaren een Sonos systeem draaien , dit tot volle tevredenheid.
Nou wil op kantoor ook 2 Sonos speakers gaan gebruiken, is op ander WiFi netwerk . Vraag is kan ik dat met dezelfde app op iPhone bedienen ?
-PCM
-Dolby Digital (greyed out)
-DTS (greyed out)
-DTS Neo 2:5
Kies ik voor PCM dan zie ik bij het afspelen van tv geluid in de Sonos app: Stereo PCM.
Kies ik voor DTS Neo 2:5 dan zie ik in de app DTS-surround 5.1. Maakt het uit wat ik kies op de TV of komt het uiteindelijk op hetzelfde neer daar er nu nog geen rear speakers zijn?
Ook Dolby Atmos ga ik nu nog niet kunnen gebruiken omdat de huidige tv geen eArc aansluiting heeft, am I right?
Ik gebruik overigens een Apple TV 4K voor tv kijken (NLZIET) en andere media apps maar dat maakt voor bovenstaande niet uit denk ik.
Ik weet niet of jouw Samsung de Netflix app heeft. Zoek een film die in 5.1 wordt uitgezonden. Dan kun je wel op de TV Dolby Digital kiezen. Op de AppleTV kun je ook kiezen. De Sonos app geeft aan welk signaal wordt ontvangen. Wel of geen rear speakers heeft daar niks mee te maken.Martinique schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:52:
Domme vraag wellicht, ik ben nieuw op Sonos gebied. Ik heb een Beam 2 aangesloten op de arc aansluiting van een Samsung ue40ku6400. Nu heb ik op de tv 4 opties qua geluid uitvoerformaat:
-PCM
-DTS (greyed out)
Kies ik voor PCM dan zie ik bij het afspelen van tv geluid in de Sonos app: Stereo PCM.
Kies ik voor DTS Neo 2:5 dan zie ik in de app DTS-surround 5.1. Maakt het uit wat ik kies op de TV of komt het uiteindelijk op hetzelfde neer daar er nu nog geen rear speakers zijn?
Ook Dolby Atmos ga ik nu nog niet kunnen gebruiken omdat de huidige tv geen eArc aansluiting heeft, am I right?
Ik gebruik overigens een Apple TV 4K voor tv kijken (NLZIET) en andere media apps maar dat maakt voor bovenstaande niet uit denk ik.
Toevallig deze week bij mijn ouders een beam 2 aangesloten op een ku6400, na alles getest te hebben krijg ik alleen dolby met de apps op de tv zelf en niet via de aangesloten chromecast met Google tv.Martinique schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:52:
Domme vraag wellicht, ik ben nieuw op Sonos gebied. Ik heb een Beam 2 aangesloten op de arc aansluiting van een Samsung ue40ku6400. Nu heb ik op de tv 4 opties qua geluid uitvoerformaat:
-PCM
-DTS (greyed out)
Dus volgens mij geen dolby via arc helaas met deze tv.
Ik wil er nu echt werk van gaan maken om beter geluid te hebben tijdens films, series en gaming. De kans is heel groot dat ik voor de Beam gen 2 ga, maar ik heb wat vragen.
Samsung S95B QD-OLED tv
Chromecast 4K+Google TV
Xbox Series X
Ik gebruik de Chromecast omdat ik de tv apps niet kan gebruiken. Ik laat de TV offline. Met een receiver aangesloten via ARC op de eARC van de tv krijg ik Dolby Digital+ etc. Ik neem aan dat ik met de Beam 2 dit ook allemaal zal krijgen toch?
Dan de Xbox. Ik heb nogal wat reacties online gezien van mensen met een Beam 2 en Xbox Series X waar ze kampen met audio delay wanneer er in de Xbox opties gekozen wordt voor Atmos, en sommige ook met Dolby Digital etc. Hadden jullie die issues ook en is het gefixt, en makkelijk te fixen?
Ik heb de Xbox ook even voor de gein getest. Ik wilde Atmos even proberen.
De Beam is geschikt voor Dolby Atmos. En verder valt er weinig over te vertellen. Het werkt gewoon vlekkeloos.
Mocht het niet werken ga dan eens kijken hoe je jouw randapparatuur hebt ingesteld en aangesloten. En zoek daar de oorzaak.
Edit: er zijn talloze filmpjes op YouTube te vinden. Je bent -eigenlijk- nooit de enige met de vraag die jij hebt. Zo ook de vragen van @Martinique Antwoorden kun je hier vinden: YouTube: How to setup Samsung LCD TV Passthrough Surround Sound
[ Voor 28% gewijzigd door GerCor op 03-12-2022 18:16 ]
Je moet Dolby Digital kiezen, alleen die is greyed out. Omdat Samsung dus geen passthrough doet van HDMI bronnen.Martinique schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:52:
-PCM
-DTS (greyed out)
Zie ook: The Inquisitor in "Sonos ervaringen- en discussietopic" Dit onderwerp wordt hier regelmatig uitvoerend besproken.
Als je DTS gaat kiezen dan komt er een neppe 5.1 binnen bij de Sonos, dus dat is alsnog zinloos. Ik heb mijn twijfels of dat beter is dan stereo ontvangen en Sonos een virtuele 5.1 laten maken... ik denk eigenlijk dat laatste, want mijn ervaringen met DTS Neo zijn niet zo veel soeps.
Je kunt wel de interne tv apps gebruiken, die zullen wel DD doorzetten.
Even opgezocht, maar Chromecast doet schijnbaar wel DD (AC3) mits het bronmateriaal dat is, maar Netflix en Prime doen beide DD+ (E-AC3),. Dus dan moet je het testen met een streaming dienst die enkel AC3 in zijn stream gebruikt... Het kan zijn dat Samsung passthrough doet maar dan E-AC3 aan de Beam geeft.
Als je de Beam aansluit op optical zou, in theorie, dat probleem verholpen moeten zijn omdat de tv de E-AC3 codec 'downgrade' naar AC3 om via optical te versturen (aangezien er door de bandbreedte maximaal AC3 verstuurd kan worden over optical). Maar zelfs dat is theoretisch, want in de praktijk blijkt het alsnog niet altijd te gebeuren.
Dus dan zijn er 2 mogelijkheden
1) Sluit de Beam aan via optical
2) koop een andere mediaplayer die DD forceert, zoals de Apple TV en volgens mij ook de Nvidia Shield. Mogelijk nog andere, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Edit, toch niet. @Martinique heeft een Beam gen2, die ondersteunt E-AC3, dus het decoden moet geen probleem zijn.
https://support.sonos.com...ome-theater-audio-formats
Dan zit het probleem waarschijnlijk dat de Samsung geen E-AC3 passthroughed, wat wel vreemd is.
[ Voor 12% gewijzigd door The Inquisitor op 03-12-2022 23:00 ]
Af en toe neemt mijn vriendin haar Series S mee. Laatst bij It Takes Two een vertraging op de Beam 2 gemerkt, die leek echter vooral in-game te zijn, menu's e.d. waren wel allemaal in sync. Buiten dat moment om heb ik haar ook nog niet gehoord dat de boel niet in sync is, ik gebruik de Xbox zelf niet.devilsnight schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:23:
Dan de Xbox. Ik heb nogal wat reacties online gezien van mensen met een Beam 2 en Xbox Series X waar ze kampen met audio delay wanneer er in de Xbox opties gekozen wordt voor Atmos, en sommige ook met Dolby Digital etc. Hadden jullie die issues ook en is het gefixt, en makkelijk te fixen?
Bij mijn ouders hangt er ook nog een enigma2 schotel ontvanger aan de tv, veel zenders hebben daar een ac3 spoor maar ook die werden niet doorgestuurd naar de beam dit was ook gewoon stereo.The Inquisitor schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:57:
@Rallye je hebt gelijk, in mijn hoofd had @Martinique zijn beam aangesloten op optical, maar het is via arc.
Even opgezocht, maar Chromecast doet schijnbaar wel DD (AC3) mits het bronmateriaal dat is, maar Netflix en Prime doen beide DD+ (E-AC3),. Dus dan moet je het testen met een streaming dienst die enkel AC3 in zijn stream gebruikt... Het kan zijn dat Samsung passthrough doet maar dan E-AC3 aan de Beam geeft.
Als je de Beam aansluit op optical zou, in theorie, dat probleem verholpen moeten zijn omdat de tv de E-AC3 codec 'downgrade' naar AC3 om via optical te versturen (aangezien er door de bandbreedte maximaal AC3 verstuurd kan worden over optical). Maar zelfs dat is theoretisch, want in de praktijk blijkt het alsnog niet altijd te gebeuren.
2) koop een andere mediaplayer die DD forceert, zoals de Apple TV en volgens mij ook de Nvidia Shield. Mogelijk nog andere, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Edit, toch niet. @Martinique heeft een Beam gen2, die ondersteunt E-AC3, dus het decoden moet geen probleem zijn.
Dan zit het probleem waarschijnlijk dat de Samsung geen E-AC3 passthroughed, wat wel vreemd is.
Zelf heb ik juist veel gezocht op Google en YouTube. Via Google kwam ik veel resultaten tegen van vooral issues met XSX en Samsung televisies. En hier gaven de mensen uitleg wat ze allemaal geprobeerd hadden en naar mijn idee hebben ze echt alles geprobeerd wat je maar kan bedenken. Net ook iemand op AVS. Hij liet me weten dat hij de XSX direct op de Samsung bar had aangesloten, want anders had ie zeer merkbare delay. Maar op die manier gaan VRR/120hz wel verloren, ook met een Beam 2 op die manier.GerCor schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:42:
Heren. Allemaal verhalen over de Beam, Xbox en weet ik het.
Ik heb de Xbox ook even voor de gein getest. Ik wilde Atmos even proberen.
De Beam is geschikt voor Dolby Atmos. En verder valt er weinig over te vertellen. Het werkt gewoon vlekkeloos.
Mocht het niet werken ga dan eens kijken hoe je jouw randapparatuur hebt ingesteld en aangesloten. En zoek daar de oorzaak.
Edit: er zijn talloze filmpjes op YouTube te vinden. Je bent -eigenlijk- nooit de enige met de vraag die jij hebt. Zo ook de vragen van @Martinique Antwoorden kun je hier vinden: YouTube: How to setup Samsung LCD TV Passthrough Surround Sound
Het lijkt er echt op dat de combinatie Samsung en XSX qua dit niet heel fijn is. Ik ben me ervan bewust dat ik op de tv passthrough moet aan zetten en op Xbox ook, maar ik vroeg me dus af of mensen het werkend hebben gekregen op een Samsung televisie, met de XSX en een Sonos. En voordat ik hem in huis haal dat ik een beetje alles weet wat ik nog meer moet doen, mocht er toch delay zijn. En wat super belangrijk is, is dat de features zoals VRR en 120hz behouden blijven.
Het kunnen natuurlijk settings geweest zijn die nog niet aan stonden, toch? Er schijnt een setting in de Sonos menus te zijn begreep ik. En wellicht maakt het ook uit welk merk tv je hebt. Broer heeft een Arc en LG C9 en alleen met YouTube merkt hij een delay, in games niet.R-R-L schreef op zondag 4 december 2022 @ 00:19:
[...]
Af en toe neemt mijn vriendin haar Series S mee. Laatst bij It Takes Two een vertraging op de Beam 2 gemerkt, die leek echter vooral in-game te zijn, menu's e.d. waren wel allemaal in sync. Buiten dat moment om heb ik haar ook nog niet gehoord dat de boel niet in sync is, ik gebruik de Xbox zelf niet.
Poeh wat een gedoe allemaal zeg. Ik heb momenteel een Denon aangesloten met twee speakers (neemt echter veel te veel ruimte in, dus ik ga het liefst voor een kleinere setup) maar die werkt prima met Chromecast, pakt DD+. Ik ging er vanuit dat dit met Beam gen 2 ook zo zou gaan. Misschien klink ik nu heel dom, maar kan de Chromecast via HDMI niet aangesloten worden op de soundbar? En de soundbar in de tv. Of maakt dit niets uit?The Inquisitor schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:57:
@Rallye je hebt gelijk, in mijn hoofd had @Martinique zijn beam aangesloten op optical, maar het is via arc.
Aangezien ik de Beam gen 2 echt op het oog heb voor gaming en films via CC zal ik toch echt even gaan kijken of Apple TV niet meer iets voor mij is. Zou jammer zijn, had een mooie deal met de CC.
Lijkt mij een prima deal.
100 dagen is heel netjes inderdaad zeg. Normaal als ik ergens niet zeker van ben dan bestel ik bij Bol, want die zijn er ook heel fijn in. Ik ga ermee bezig.GerCor schreef op zondag 4 december 2022 @ 03:01:
@devilsnight Weet je wat nou zo handig is voor o.a. mensen zoals jij. Als jij de Sonos Beam bestelt bij in ieder geval Sonos zelf dan mag je de Beam 100 dagen uitproberen. Kun je proefondervindelijk alle antwoorden vinden op jouw vragen. En is het toch niet wat jij wil dan stuur je de Beam gewoon terug naar Sonos. Niks aan de hand. Staat allemaal in de voorwaarden van Sonos. Kijk, dan weet je het tenminste zeker.
Lijkt mij een prima deal.
Bedankt voor de reacties. Even een terugkoppeling, want volgens mij heb ik nu de optimale settings.GerCor schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:47:
[...]
Ik weet niet of jouw Samsung de Netflix app heeft. Zoek een film die in 5.1 wordt uitgezonden. Dan kun je wel op de TV Dolby Digital kiezen. Op de AppleTV kun je ook kiezen. De Sonos app geeft aan welk signaal wordt ontvangen. Wel of geen rear speakers heeft daar niks mee te maken.
Zodra je op de smart TV Netflix 5.1 content kijkt is Dolby Digital inderdaad niet greyed out. Maar TV apps gebruik ik liever niet, TV is standaard zelfs offline.
Ik doe alles met Apple TV. Hierin heb ik nu de audiostructuur gewijzigd. Dit had ik in eerste instantie niet gedaan omdat de menutekst nogal terughoudend is:
En daarna:Audio wordt gecodeerd en in een ongecompliceerde LPCM-structuur met meerdere kanalen naar je apparaten verstuurd.
Wijzig structuren alleen als je afspeelproblemen ondervindt.
Zie https://support.apple.com/appletv/audio
Weet je zeker dat je de audiostructuur wilt wijzigen?
Hiermee wordt de audiokwaliteit minder, maar wordt de compatibiliteit mogelijk beter.
Kijk ik nu bijvoorbeeld live TV via de NLZIET app op de Apple TV dan toont de Sonos app: Stereo PCM. Samsung audio settings staat dan op PCM.Nieuwe structuur: Dolby Digital 5.1
Audio wordt opnieuw gecodeerd in Dolby Digital 5.1.
Kijk ik Netflix via Apple TV dan toont de Sonos app Dolby Digital 5.1. Controleer ik op datzelfde moment dan de Samsung audio settings is Dolby Digital niet greyed out en aangevinkt.
Volgens mij prima zo toch? Niets meer aan doen. Bedankt!
Het lijkt erop dat Netflix bij TV-apps desgevraagd DD-geluid meestuurt. Bij de Chromecast echter alleen DD+. En dus problemen.
Ik gebruik op mijn huidige 2019 Samsung QLED geen Chromecast meer. Mijn Nvidia Shield Pro geeft echter geen problemen - hoewel ik daar, zo bedenk ik mij nu, geen gebruik maak van de cast-functie, maar van de apps.
Bij mijn vorige TV had ik problemen met de PS4 en de Mede8er en surround. Daar had ik een oplossing voor, maar:
1) geen idee of die ook voor de Chromecast werkt; en
2) ik moet even zoeken wat dat ook alweer was.
Edit: zie https://en.community.sono...tid=16313027#post16313027 en https://en.community.sono...s4-dd-5-1-blu-ray-6809758
[ Voor 15% gewijzigd door Rallye op 04-12-2022 12:56 ]
Waardeloos hoor. Ben bang dat het voor mij niet anders zal zijn dan, maar ik moet het toch zelf even testen eerst. Mocht het echt niet gaan, misschien moet ik dan voor Apple TV gaan en de CC retourneren. Want ik begreep dus op deze pagina uit de comments dat Apple TV de boel forceert.Rallye schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:44:
@devilsnight De Sonos soundbars hebben maar één HDMI, die ook nog een ARC nodig heeft. Jouw work around gaat dus niet werken.
Het lijkt erop dat Netflix bij TV-apps desgevraagd DD-geluid meestuurt. Bij de Chromecast echter alleen DD+. En dus problemen.
Ik gebruik op mijn huidige 2019 Samsung QLED geen Chromecast meer. Mijn Nvidia Shield Pro geeft echter geen problemen - hoewel ik daar, zo bedenk ik mij nu, geen gebruik maak van de cast-functie, maar van de apps.
Bij mijn vorige TV had ik problemen met de PS4 en de Mede8er en surround. Daar had ik een oplossing voor, maar:
1) geen idee of die ook voor de Chromecast werkt; en
2) ik moet even zoeken wat dat ook alweer was.
Edit: zie https://en.community.sono...tid=16313027#post16313027 en https://en.community.sono...s4-dd-5-1-blu-ray-6809758
If all else fails....dan blijf ik bij de setup met Denon AVR en speakers, alles werkt dan top. Zou ik overigens een Beam 2 niet kunnen aansluiten op een AVR?
[ Voor 5% gewijzigd door devilsnight op 04-12-2022 13:06 ]
Yup, helemaal goedMartinique schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:37:
[...]
Je kunt het volume van de achterluidsprekers in een surroundopstelling verlagen en verhogen t.o.v. de soundbar. Of het volume gelijk is aan een One SL in mono of stereo-opstelling zou ik niet weten. Er komt namelijk surroundgeluid uit. Bij het WK voetbal bijvoorbeeld hoor je de toeschouwers achter je met hun trommels en zang en de commentator voor je.BramViking schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:20:
Mijn setup komt aankomende week binnen. Kun je trouwens de volume van de rear speakers, net zo hard ingesteld krijgen (onder de surround instelling), als dat je bijvoorbeeld naar een losse One luistert?
:strip_exif()/f/image/nxngJ0bEzqIgz3p8lGfWeH42.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze in het zwart, via Amazon gekocht met BlackFriday korting. Eerste indruk is positief. Ze zien er mooi uit en zijn erg stabiel. Wel had de meegeleverde kabel wat mij betreft wel net iets langer mogen zijnBramViking schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:18:
Nou gelukkig maar dat het dus niet specifiek aan de AppleTV ligt. Toch zijn er problemen en dient er voor deze gebruikers een oplossing geboden te worden.
Ter illustratie:
[Afbeelding]
De montage boutjes zijn overigens wel belachelijk lang. Was er gauw klaar mee met dat kleine imbus sleuteltje en ik heb er lekker de accuboormachine bijgepakt
Op de valreep van de BlackFriday kortingen toch ook nog maar een Sonos move meegepakt, die staat nu lekker te spelen op m'n bureau. Erg blij mee
Eén vraagje, zo te zien is de HDMI kabel in de doos niet 2.1.
Mijn Samsung TV is dit wel, alle HDMI ports. De Xbox is aangesloten met een 2.1 kabel, verder heb ik zelf gewoon normale high speed kabels. Is dit erg, moet ik perse een tweede 2.1 kabel kopen? Ik zelf gok van niet, want ik ontvang met mijn Denon ook gewoon Atmos met een high speed kabel, toch kan het nooit kwaad het zeker te weten.
Prima plan......devilsnight schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:35:
Ik ga hem in huis halen deze week de Beam 2, eerst puur alles uitproberen en zien of het voor mijn setup werkt.
Nog maar een keer dan. Bij mij werkt alles zoals je mag verwachten. Beam gen 2 -geschikt voor Dolby Atmos- met de door Sonos bijgeleverde HDMI kabel aangesloten op eARC van de TV. Xbox X met bijgeleverde HDMI kabel aangesloten op HDMI in de TV, HBOMax app...... Dolby Atmos en Dolby Vision of HDR.Eén vraagje, zo te zien is de HDMI kabel in de doos niet 2.1.
Mijn Samsung TV is dit wel, alle HDMI ports. De Xbox is aangesloten met een 2.1 kabel, verder heb ik zelf gewoon normale high speed kabels. Is dit erg, moet ik perse een tweede 2.1 kabel kopen? Ik zelf gok van niet, want ik ontvang met mijn Denon ook gewoon Atmos met een high speed kabel, toch kan het nooit kwaad het zeker te weten.
Alles werkt zoals verwacht.
Als jouw Samsung TV geen eARC heeft dan is kans dat jij ooit Dolby Atmos te zien krijgt in de Sonos App nagenoeg NUL.
De Samsung S95B heeft eArc, dus daar zal het niet aan gaan liggen.GerCor schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:58:
[...]
Prima plan......
[...]
Nog maar een keer dan. Bij mij werkt alles zoals je mag verwachten. Beam gen 2 -geschikt voor Dolby Atmos- met de bijgeleverde kabel aangesloten op eARC van de TV. Xbox X met bijgeleverde HDMI kabel aangesloten op HDMI in de TV, HBOMax app...... Dolby Atmos en Dolby Vision of HDR.
Alles werkt zoals verwacht.
Als jouw Samsung TV geen eARC heeft dan is kans dat jij ooit Dolby Atmos te zien krijgt in de Sonos App nagenoeg NUL.
Kijk eens aan. Neem nou even je rust en ga het allemaal testen. Want het zal niet zo zijn dat Sonos een HDMI kabel bij de Beam levert waar helemaal niemand iets aan heeft.devilsnight schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:59:
[...]
De Samsung S95B heeft eArc, dus daar zal het niet aan gaan liggen.
Je transporteert alleen geluid. Daarvoor is de kabel goed genoeg (zou ook gek zijn anders).devilsnight schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:35:
Eén vraagje, zo te zien is de HDMI kabel in de doos niet 2.1.
Klopt, maar ik bedoelde meer ivm mogelijke zaken zoals audio delay icm Xbox Series X. Had geen idee of een 2.1 kabel echt verbetering zou geven, en zo ja, dan was het handig geweest om alvast te bestellen.Rallye schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:03:
[...]
Je transporteert alleen geluid. Daarvoor is de kabel goed genoeg (zou ook gek zijn anders).
2.1 is handig als je 4K 120 FPS wilt gamen.devilsnight schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:16:
[...]
Klopt, maar ik bedoelde meer ivm mogelijke zaken zoals audio delay icm Xbox Series X. Had geen idee of een 2.1 kabel echt verbetering zou geven, en zo ja, dan was het handig geweest om alvast te bestellen.
Xbox Live: Miesjh NL
Nieuwe games draaien helaas met moeite 60fps. Laat staan 4k op 120fps. Ik zou er pas met je volgende aanschaf rekening mee gaan houdenMiesjh schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:33:
[...]
2.1 is handig als je 4K 120 FPS wilt gamen.
Wacht jij nog even. Ga ik weer verder met COD in 4K 120FPS VRR.Alekz87 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:52:
[...]
Nieuwe games draaien helaas met moeite 60fps. Laat staan 4k op 120fps. Ik zou er pas met je volgende aanschaf rekening mee gaan houden
YouTube: MW2 | Xbox Series X | 4K 120HZ | FPS Test | Multiplayer Gameplay | B...
nieuws: Call of Duty: Warzone krijgt vierde seizoen en 120Hz-ondersteuning op...
[ Voor 20% gewijzigd door Miesjh op 06-12-2022 08:08 ]
Xbox Live: Miesjh NL
of met sommige games met 40FPS in plaats van 30.Miesjh schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:33:
[...]
2.1 is handig als je 4K 120 FPS wilt gamen.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Het klopt in elk geval, NLZIET geeft alleen stereo PCM door. Achterspeakers doen in principe helemaal niets, heel soms hoor ik ze bij muziek iets doen maar dat blijft dan zeer beperkt.Martinique schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:37:
[...]
Kijk ik nu bijvoorbeeld live TV via de NLZIET app op de Apple TV dan toont de Sonos app: Stereo PCM. Samsung audio settings staat dan op PCM.
Prima is weer een andere kwestie. Ook al vereisen de programma's die we via NLZIET kijken niet echt surround, toch wel leuk als het wel ondersteund zou worden.
Heb je dit probleem nog steeds? en zo nee, wat heb je gedaan om dit op te lossen?CamelKnight schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:15:
Ik heb gisteren eindelijk m'n Sonos Arc, Sub en 2x One SL binnengekregen en aangesloten maar ik merk een paar probleempjes:
- geluid valt soms ineens helemaal weg of wil niet aan (aangesloten op een Philips 55Oled706)
...
Ik heb namelijk exact hetzelfde dat hij de sonos arc niet kan connecteren en geluid over de TV speaker gaat afspelen. Bij mij gaat het om een Philips 65oled806.
Als dit voorkomt is de enige oplossing om de TV helemaal van de stroom te halen en opnieuw op te laten starten.
Het komt niet altijd voor maar zeker 1x per week soms vaker. Hierbij maakt het niet uit of ik via de ziggo mediabox NXT of via de Plex app op de tv aan het kijken ben geweest op het moment van uitschakelen.
Als ik via het menu de geluidsuitgang kies geeft hij de melding dat de eARC HDMI poort in gebruik is en niet kan connecteren. De Sonos laten herstarten heeft geen nut dan blijft de TV nog steeds aangeven dat die poort in gebruik is.
[ Voor 3% gewijzigd door GerCor op 06-12-2022 16:48 ]
Klopt, triest toch. Videoland geeft ook (de laatste keer dat ik keek) alleen stereo door. Anno 2022 kan dat echt niet want de meeste bronnen zijn gewoon DD.R-R-L schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:28:
[...]
Het klopt in elk geval, NLZIET geeft alleen stereo PCM door. Achterspeakers doen in principe helemaal niets, heel soms hoor ik ze bij muziek iets doen maar dat blijft dan zeer beperkt.
Prima is weer een andere kwestie. Ook al vereisen de programma's die we via NLZIET kijken niet echt surround, toch wel leuk als het wel ondersteund zou worden.
Inderdaad en na wat verder zoeken kwam ik dit Reddit draadje tegen met deze instructies van 10 maanden(!) geleden:GerCor schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:48:
Wel opvallend dat het steeds Philips televisies betreft.
I have the same and have opened a ticket with Phlips for my OLED 806 TV.
Error message: Unable to switch to external audio system while HDMI ARC is active already
I suggest to do the same. I got answer they are aware if this problem and their Engineering department is working on it to provide a fix at a certain point. I have no info when
I also provide them debugs via a USB stick. So if you open a case do the same.
Specific when playing from the TV Apps Amazon Prime, Netflix, Disney UHD/Atmos capable movies/series I have issue with the DD5.1 switch-over as my AV-receiver only supports DD+5.1. This causes ARC issues between the OLED806 and my Onkyo SR-TX608.
Here are the instructions in Dutch I got from Philips TPV support:
Situatie
De tv presenteert problemen en om deze op te lossen, is het nodig dat de systeem logs worden opgeslagen voor verder onderzoek.
Checklist
Controleer of:
Een lege USB flash drive, geformatteerd in FAT file systeem beschikbaar is.
Een persoonlijke computer met een USB port beschikbaar is om een bestand te creëren op de USB flash.
Er geen andere USB apparaten verbonden zijn met de TV.
Antwoord
Om USB logging in te schakelen op de TV set volg deze stappen:
Verbind de USB flash met de PC.
Creeer een nieuw bestand genaamd “TPVisionDebug.cookie” en “enable_log2usb” in de root directory van de USB (Creëer geen andere folders!). (Het kant en klare bestand kan gedownload worden via de link hieronder en gekopieerd worden naar de USB)
https://app.box.com/s/w5wypftilxs73wh4619nyq6sotksr6vd
https://app.box.com/s/3gh74y5tj017qfaq6j2t74r0ssxzgyri
Ontkoppel de USB stick van de computer en verbind deze met de USB poort op de tv.
Het loggen begint automatisch, zodra de USB stick wordt herkend door de TV set en zal dit blijven doen zolang de TV set gebruikt word.
Klaar! Ontkoppel de USB stick niet totdat het probleem in kwestie zich opnieuw voordoet en dit gelogd kan worden.
Note
Controleer of er geen andere USB apparaten verbonden zijn met de TV tijdens het capturen van logs op de USB drive. Apparaten zoals hard disk drives (gebruikt voor bijv opnamedoeleinden of media/apps opslag) kunnen problemen veroorzaken. Daarom is het van belang om ze tijdelijk te ontkoppelen.
Hoe verwijder je veilig een USB drive en deel je de log files?
Wanneer het probleem zich opnieuw voordoet en deze actie wordt gelogd, is het bestand klaar om gedeeld te worden met het Philips support team. Volg de stappen hieronder.
Om de USB drive veilig los te koppelen van de TV, druk dan snel op de volgende knoppen op de afstandsbediening:
“4”, “5”, “6”, “7”, “8”, “9”, “INFO”
(of, als er geen “INFO” knop op de afstandsbediening is: “4”, “5”, “6”, “7”, “8”, “9”, “BACK”).
Een bericht dat meldt “het is nu veilig om de usb te verwijderen” verschijnt op het scherm. (Het bericht zou na een paar seconden moeten verschijnen — zo niet, zet de TV 1 minuut op standby om vervolgens de USB stick te verwijderen).
Verwijder de USB stick uit de TV.
Verbind de USB flash drive met een computer en ga naar de volgende folder op de USB flash drive:
Open de “TPVisionDebug” folder.
Check of de bestanden “python27.dll” en/of “WindowsMergeTool.exe” beschikbaar zijn in deze folder.
Verwijder deze bestanden.
Als je deze bestanden niet kan vinden kan je deze stap overslaan.
Deel de log files met het Philips TV support team (e.g. reageer op een email die wij u gestuurd hebben met een hyperlink om de bestanden te downloaden vanaf een file sharing service zoals: WeTransfer, OneDrive, DropBox, GoogleDrive, etc.).
Voorbeelden van bestanden om te delen (Inhoud kan afwijken per model, deel aub alle nieuw gecreëerde bestanden in de "root directory" of in de omcirkelde folders, mochten deze bestaan):
https://support.sonos.com...elease-notes-for-sonos-s2
[ Voor 36% gewijzigd door Mr. Freeze op 06-12-2022 17:09 ]
XBL gamertag StayingPow3r
[ Voor 99% gewijzigd door BramViking op 07-12-2022 13:09 ]
"Products that are offline or disconnected will no longer disappear from the app. Instead, they’ll show a “not connected” status message"Mr. Freeze schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:59:
….en er is weer een nieuwe update, 14:20 is net uitgekomen.
https://support.sonos.com...elease-notes-for-sonos-s2
Die is wel handig. Af en toe is mijn slaapkamer verdwenen, beter dan dat er staat dat hij offline is. Idem voor de Beam die ik ivm hoog stand-by verbruik uitzet als ik langer van huis ben, duidelijker dat ik de stekker weer aan moet zetten, statuslampjes heb ik immers uitgezet.
Ik zou toch vooral eens een subcrawl uitvoeren. Hier 1 Sub (Gen3) staan en ben er echt ontzettend blij mee, bij muziek is hij strak en niet te overdreven aanwezig, maar bij een goede Atmos film dreun ik bijna de bank af, maar wel in een gecontroleerde manier zonder dat het voelt alsof de sub te hard moet werken. De subcrawl heeft hier echt veel geholpen.raze88 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:14:
Hier nu ruim een jaar een sonos arc + sub + surrounds. Op zich een leuke soundbar maar mis toch wel één en ander in de sub. Lastig uit te leggen; het maakt een hoop lawaai maar drukt niet door. Qua plaatsing heb ik een en ander geprobeerd. Ook met trueplay heb ik diverse tuningen uitgevoerd maar kom niet waar ik zijn wil. Ik mis denk ik het speakeroppervlak en daarmee de hoeveelheid lucht die hij verzet. Is het zinvol een 2e sub erbij aan te schaffen of toch maar weer terug naar een losse receiver en een 12"sub?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Nope, gelukkig niet. Ik heb m'n Sonos na advies van mede-Tweakers, tegenwoordig via UTP aangesloten ipv via Wifi. Ik vermoed dat daar de/een oorzaak in ligt.sweetdude schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:44:
[...]
Heb je dit probleem nog steeds? en zo nee, wat heb je gedaan om dit op te lossen?
Enige waar ik nog last van heb is dat m'n tv af en toe niet lekker reageert maar dat komt omdat ik met m'n stomme harses de tv net te laag heb gehangen waardoor de Sonos Arc nét voor de sensor van de tv hangt. 'Schiet' ik m'n signaal van de afstandsbediening via het plafond dan is er geen vuiltje aan de lucht. Al wil hij af en toe nog wel eens uit apps gaan. Maar dat lijkt me meer een tv probleem dan een combi-met-Sonos-probleem.
edit: TV en Sonos zijn trouwens volledig up to date. Ook wel handig om te weten
[ Voor 5% gewijzigd door CamelKnight op 07-12-2022 10:56 ]
Dit was altijd prima. Echter klonk mijn systeem anders. En zie ik nergens meer het Trueplay vinkje staan. Is dit eruit gesloopt voor Android gebruikers?
Grappig. Had ik ook. Klik maar even op de link en dan lees je er alles over: GerCor in "Sonos ervaringen- en discussietopic"Dubrillion schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:39:
Ik heb mijn Sonos systeem ooit een Trueplay instelling laten doen met de telefoon van mijn broer. Ik bezit namelijk zelf geen Apple apparaat.
Dit was altijd prima. Echter klonk mijn systeem anders. En zie ik nergens meer het Trueplay vinkje staan. Is dit eruit gesloopt voor Android gebruikers?
Bedankt voor de reactie. Dit had ik voorheen ook. Kon het zelfs aan en uit vinken om mensen het verschil te laten horen. Echter is de hele optie verdwenen.GerCor schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:01:
[...]
Grappig. Had ik ook. Klik maar even op de link en dan lees je er alles over: GerCor in "Sonos ervaringen- en discussietopic"
Je moet Trueplay dus opnieuw doen. Dan staat het er wel weer in.Dubrillion schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:32:
[...]
Bedankt voor de reactie. Dit had ik voorheen ook. Kon het zelfs aan en uit vinken om mensen het verschil te laten horen. Echter is de hele optie verdwenen.
Met Android gaat dus niet. Je kon altijd inloggen met een Apple apparaat en dan Trueplay doen. Dit bewaarde je systeem. Zelfs op Android. Nu is op Android dus de hele optie weg en ben ik bang dat mijn systeem dus niet "ge-Trueplayed" isGerCor schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:35:
[...]
Je moet Trueplay dus opnieuw doen. Dan staat het er wel weer in.
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Het is zo. Je moet Trueplay opnieuw doen met een iPhone of iPad. Dan verschijnt het ook weer op jouw Android telefoon.Dubrillion schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:37:
[...]
Met Android gaat dus niet. Je kon altijd inloggen met een Apple apparaat en dan Trueplay doen. Dit bewaarde je systeem. Zelfs op Android. Nu is op Android dus de hele optie weg en ben ik bang dat mijn systeem dus niet "ge-Trueplayed" is
Tijdje met 2x een OneSL in stereopaar alleen voor muziek maar het is te karig. Ze missen body en ruimtelijk geluid. Met de sub erbij is het een wereld van verschil, maar ik ga niet de sub telkens digitaal in en uit de ene kamer halen en in de andere plaatsen. Ik denk dat ik maar ga sparen voor 2x een five. Morgen komt mijn platenspeler (geen Sonos) incl bluetooth speakers om eens te kijken of ik vinyl leuk ga vinden. Wellicht dan ooit de Sonos platenspeler en 2x een five......Christiaan.. schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:51:
Ik heb de volgende opstelling:
Arc, 2x play:1 (rears) en een sub in de kamer (genoemd: tvkamer) en met trueplay getuned.
Nu heb ik 2x een one sl gekocht om als stereopaar puur voor muziek/radio in dezelfde kamer. Dit stereopaar heb ik 'woonkamer' genoemd.
Kan ik de sub aan beide 'kamers' toewijzen? Ik wil met muziek eigenlijk wel ondersteuning van de sub maar tijdens tv kijken ook en, logisch, dat doe ik niet tegelijkertijd.
Beide OneSL tijdens BF gekocht en op mp voor mijn aankoopprijs weer verkocht. Wel jammer; 't stond mooi op de Flexon bureaustandaard.
Voor mij zou dit een mooie uitkomst zijn om een Sonos Five met live instrumenten te kunnen gebruiken. Voor deze situatie heb ik nu losse speakers met versterker.
Edit: zoals ik het begrijp zou zelfs de standaard 75ms vertraging dan minder zijn. Ofwel bijna ‘instant’ response tussen input <> output. Dit door eerst een 3,5mm aan te sluiten en daarna de ethernet kabel met wifi uitgeschakeld te verwijderen.
[ Voor 18% gewijzigd door Huppol op 08-12-2022 15:30 ]

[ Voor 47% gewijzigd door BramViking op 08-12-2022 20:31 ]
Jep. Ik heb een zwarte Beam die onder een zwarte TV hangt. De Sub gen 3 en beide One SL in het wit omdat ze dan niet zo afsteken tegen de witte muur. 's avonds zie je dit:. 👇BramViking schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:45:
Zijn er ook mensen die in hun setup van Sonos zowel wit als zwart gebruiken. In dit geval zit ik er sterk over na te denken om de rears in het zwart te nemen en de soundbar bijvoorbeeld wit. Zoiets als dit.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/hZdjD4KcsznwAUZY6Qu3ycTb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door GerCor op 10-12-2022 00:10 ]
Zelf heb ik een zwarte arc en sub en de rears zijn wit in mijn geval.BramViking schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:45:
Zijn er ook mensen die in hun setup van Sonos zowel wit als zwart gebruiken. In dit geval zit ik er sterk over na te denken om de rears in het zwart te nemen en de soundbar bijvoorbeeld wit. Zoiets als dit.
[Afbeelding]
Dat had ik achteraf ook gewild; witte Beam tegen witte muur, rest zwart tegen donkere muren. Die combo lijkt me het beste.BramViking schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:45:
[Afbeelding]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
EQ
Bass - 3
Treble + 2
Loudness ON
Audio van Sub + 5
Muziek afspelen: Volledig
Trueplay
Ik luister op dit moment naar NPO Radio 1 maar ik hoor de Sub prima.
Misschien deze instellingen eens proberen?
Zwarte Beam en witte Symfonisks. Witte Beam zou te veel afsteken op het wat donkerdere kastje. Zwarte Symfonisks zouden dan weer afsteken tegen de witte muur en lichte gordijnen waar ze achter hangen.BramViking schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:45:
[Afbeelding]
WiFi kaart was toen kapot en die Play:5 hebben ze toen heel netjes en gratis omgeruild. Gisteren met Sonos gebeld en toen bleek ook deze wifi kaart kaduuk, wat ik al vermoedde want met utp kabel kon ik wel verbinding maken. (Ik weet niet of dit een zwakke plek is van de Play:5 ? Helpdesk deed daar iig niet echt een uitspraak over).
Vervolgens boden ze aan om deze ook gratis te vervangen, super!! Maar toen bleken de Play:5’s niet meer op voorraad en bood hij een Five aan.
Dat gaat natuurlijk niet werken icm de Play:5 als surround, en nu wordt de hele set, dus de kapotte en werkende Play:5 ‘s, omgeruild voor een nieuwe set Five’s!
Ik was positief flabbergasted van deze service, dat snap je. Ik weet niet of je deze service bij andere merken gedaan zou kunnen krijgen, laat staan als je naar de winkel van aankoop zou gaan omdat de wettelijke garantie natuurlijk verstreken was. Kerst komt wat vroeger dit jaar, dankzij Sonos!
Ik vind die losse kabel langs die poot zo knullig. Dat had echt beter gekund…GerCor schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:12:
Ikea komt volgend jaar met een nieuwe Sonos speaker. Je moet er van houden maar er zal wel een markt voor zijn.
[Afbeelding]
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Waar zit de functie "Muziek afspelen: Volledig "?GerCor schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:15:
@bombadil Welke instellingen heb je voor de Sub mini? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je weinig merkt van een Sub mini. Zelf heb ik de Sub gen 3 en de instellingen op:
EQ
Bass - 3
Treble + 2
Loudness ON
Audio van Sub + 5
Muziek afspelen: Volledig
Trueplay
Ik luister op dit moment naar NPO Radio 1 maar ik hoor de Sub prima.
Misschien deze instellingen eens proberen?
Ik had al met de instellingen gespeeld. Met sub op +2 of hoger vond ik het teveel de nadruk krijgen. Je hoort de sub ook wel ,dat is het punt niet; ik krijg niet de wauw factor.
Wat ik mis is het echt 'in de muziek getrokken worden' bij bijv punkrock muziek als Nirvana, Offspring etc. Ook bij wat milder; R.E.M., Johnny Cash. Dan komt de Beam tekort tov een grote 2.0 installatie en helpt de sub mini minder dan ik had verwacht. Vermoed dat het manko toch meer in het midden zit waar de sub niet komt.
Maar ik moet nog eens goed gaan zitten met ook trueplay en plaats sub nog eens aanpassen. Huidige instellingen waren:
Bass - 0
Treble + 1
Loudness Off
Sub -1 (na diverse probeersels)
Surround speakers (Symfonisk boekenplank g2) -2.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.