The Inquisitor schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:39:
[...]
En dat is ook precies hoe het bij mij werkt. Alle DD+ content van o.a. Netflix, maar ook mijn eigen collectie (of het nou AC-3 is of AAC5.1, etc.) komen prima in de PlayBase aan als DD5.1.
Het feit dat Sonos (behalve ARC) geen DD+ ondersteunt moet je als gebruiker helemaal niet merken.
Gebruik je een TV met optische out? Want dan is het de TV die de conversie doet en ook de DD core van DD+ stript en doorstuurt. Mij is lang geleden op de Sonos community (de oude community, toen het nog gewoon "forum" heette, de post is niet meer te vinden) uitgelegd dat die backwards compatibility niet vanzelf gaat en dat een TV o.i.d. wel degelijk ervoor moet kiezen om de "+" eruit te strippen en de core door te sturen naar het audioapparaat. Moet ook wel want optisch is bitrate-beperkt en niet alle varianten van DD+ kunnen daar overheen.
De backwards compatibility bestaat erin dat de TV niet hoeft te transcoden, enkel een gedeelte van de bitstream niet doorsturen, maar het betekent, zoals ik het begrijp, niet zonder meer dat legacy apparaten een DD+ stream kunnen lezen.
De consensus sinds het uitkomen van de eerste Playbar is toch wel dat Sonos apparaten zelf geen enkele conversie doen en slechts afspelen wat ze krijgen, wat dus stereo of DD5.1 moet zijn. Alle gevallen die ik heb gelezen waarbij iemand zei dat het bij hen wel werkte, waren terug te leiden tot een tussenliggend apparaat dat stiekem toch een conversie deed naar iets wat Sonos begreep.
Mijn ervaring met Playbar en Beam is, dat als je ze rechtstreeks, zonder tussenkomst van een TV (ik gebruikte een audio extractor van HDMI naar optisch), iets anders voert dan Stereo of DD5.1, je stilte krijgt. DD+, AAC, DTS, allemaal stilte als ik dat forceer.
maussie95 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:45:
[...]
Andere HDMI-ARC? Er is er maar een poort die dat kan bij mij. Waarschijnlijk had het inderdaad beter gegaan als mijn TV Android had, maar helaas. In de instellingen heb ik 3 keuzes: stereo, meerkanaals en bypass. Die meerkanaals zorgt voor de lip sync issues en die bypass zou de correcte keuze zijn als de Beam DD+ had ondersteund.
Meerkanaals zou waarschijnlijk de juiste instelling moeten zijn, maar zonde van de lipsync. Is daar niets te bereiken via de instellingen van de TV, eventueel icm de lipsync instellingen van Sonos?.
[
Voor 23% gewijzigd door
Sjoop1985 op 30-04-2021 10:04
]