Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 15] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 94.216 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 01:01:
Weet er iemand een mp3module te koop die ID3tags kan uitlezen? En klopt het dat als je twee accu's van 1.5A output (Li-ion in dit geval) parallel schakelt deze maximaal 3A kunnen leveren? Of vergroot enkel het aantal Ah?
Het doet beide.....
BBotman schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 09:53:
Inderdaad, de accu's kunnen twee keer zo lang maximaal 1,5A leveren.
Hierboven klopt dus soort van voor de helft... Je kan inderdaad 2 keer zo lang op 1,5A maar met een TA2024 + Mp3 module ga je daar soms overheen. Dan geld dus:
TBTL schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:23:
De maximale (piek)stroomsterkte die de accu's kunnen leveren wordt ook twee keer zo groot.
Het probleem wat ik dus eerder in dit topic schetste dat 1 li-ion zichzelf uitschakeld bij een hoger verbruik dan 1,5A heb je dus door het parallel schakellen van 2 li-ions ondervangen. Ik neem aan dat je dat wilde weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
Bart0ving schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:46:
ik zou gaan voor een STABIELE voeding, dus niet zo'n ebay bagger ding want die trekt het gewoon niet (ervaring) dus zoek een 13.8v stabiele labvoeding of iets dergelijks dat is the way to go.
Wat bedoel je met een stabiele voeding... ik heb een 12inch sub met een "300w RMS" versterker op een ebay voeding. Je moet alleen wel weten wat je koopt op ebay.
Ik heb het verbruik(amperage) gemeten van mijn versterker met een liedje waar heel veel bass in zat en de woofer net distortion(gekraak) begon te vertonen. Toen bleek dat mijn versterker schommelde tussen 5 en 8 Ampere. Het 300w RMS is dus dik overdreven, maar ligt in werkelijkheid dus tussen de 60w en 100w.
Nu ben ik dus gaan kijken naar een voeding van 10A (11 euro)of meer op ebay en die werkt perfect bij mijn versterkertje.
Een labvoeding (100euro+) is daarbij dus zwaar overdreven. Bereken of meet gewoon wat je nodig hebt en koop een bijpassende voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-08-2022
Heb vandaag me voeding van ebay. 24V 8,3 A binnen gekregen voor me tk2050 van sure.

Nou heb ik ff een vraagje (omdat ik geen chinees oid kan lezen)..

http://cgi.ebay.nl/SKS-20...nt_SM&hash=item336a52d3e8

Dit is precies dezelfde met 3 uitgangen. ;)

Nou zie je op de afb. +v ADJ staan. Waar is dit voor?? Moet ik zelf het voltage uitgang regelen met een mulitmeter ofzo?

Die +V en -V snap ik wel dat zijn die drie uitgangen. Maar daarnaast..

Er staat van links naar rechts: aarde - N - L

mijn vraag waar staan N en waar staan L voor?? N is fasedraad / nuldraad / maakt niet uit?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
die +v adj, staat denk ik voor voltage adjustment,

als je een voeding gaat belasten, zakt de spanning, dat is altijd(!) zo. met die pot meter kun je de voeding op een iets hoger voltage instellen, zodat de voeding belast wat mee richting de gewenste 12v komt.

hoop dat je er iets aan hebt

gr n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dit is een schakelende voeding, volgens mij meet hij de uitgangsspanning continue en past hij deze aan als hij dreigt in te zakken.

N is neutral - nuldraad
L is live - fasedraad

Je zet 230V op (tussen) die aansluitingen. Welke je als fasedraad en welke als nuldraad aansluit maakt hier niet uit.

Je kan trouwens volgen hoe de stroom ongeveer loopt: eerst een netfilter, dan gelijkrichting, dan wordt er een blokgolf van gemaakt die vervolgens 'door' de trafo in gaat en dan wordt gelijkgericht. :)

[ Voor 95% gewijzigd door TBTL op 30-08-2011 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsi
  • Laatst online: 03-01-2021
weet iemand of je de ta2020 kan modden????

Gr. Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-02 22:41
boppos schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:00:
[...]

Wat bedoel je met een stabiele voeding... ik heb een 12inch sub met een "300w RMS" versterker op een ebay voeding. Je moet alleen wel weten wat je koopt op ebay.
Ik heb het verbruik(amperage) gemeten van mijn versterker met een liedje waar heel veel bass in zat en de woofer net distortion(gekraak) begon te vertonen. Toen bleek dat mijn versterker schommelde tussen 5 en 8 Ampere. Het 300w RMS is dus dik overdreven, maar ligt in werkelijkheid dus tussen de 60w en 100w.
Nu ben ik dus gaan kijken naar een voeding van 10A (11 euro)of meer op ebay en die werkt perfect bij mijn versterkertje.
Een labvoeding (100euro+) is daarbij dus zwaar overdreven. Bereken of meet gewoon wat je nodig hebt en koop een bijpassende voeding.
Precies die voeding heb ik ook gehad ;) en bij mijn versterker begon die al te kraken op de helft van het volume wat ik met een labvoeding behaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
TBTL schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:45:
Dit is een schakelende voeding, volgens mij meet hij de uitgangsspanning continue en past hij deze aan als hij dreigt in te zakken.

N is neutral - nuldraad
L is live - fasedraad

Je zet 230V op (tussen) die aansluitingen. Welke je als fasedraad en welke als nuldraad aansluit maakt hier niet uit.

Je kan trouwens volgen hoe de stroom ongeveer loopt: eerst een netfilter, dan gelijkrichting, dan wordt er een blokgolf van gemaakt die vervolgens 'door' de trafo in gaat en dan wordt gelijkgericht. :)
Tnx. Met de termen neutral en live kon ik het al vinden maar deze uitleg is helemaal compleet. Is idd wisselspanning dus maakt eig niet uit. *Maar écht goeie luisteraars zouden zelfs het verschil kunnen horen als je de stekker 'verkeerd om' in het stopcontact steekt* ;) 8)7

Edit nog ff over het Adjust. Moet dus een multimeter kopen en voeding eraan hangen en goeie spanning instellen? :?
Of kan ik de versterker er zo aan hangen?

Edit 2:
2e vraagje nog ff. Op me TK2050 van sure zit al een dcplug ingang op. Hierbij zit wel een draadje met wit/grijs snoer. Welke is dan de plus en welke de min?? :?

Heb Dc pluggen besteld op ebay (onderstaand)
Afbeeldingslocatie: http://media.uxcell.com/uxcell/images/item/catalog/ux_a09022500ux0059_ux_c.jpg
Kan ik deze er gewoon in doen en dan die plus en min aan houden?

Alvast bedankt :)

[ Voor 24% gewijzigd door Jasperv6 op 30-08-2011 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
Bart0ving schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 22:12:
[...]
Precies die voeding heb ik ook gehad ;) en bij mijn versterker begon die al te kraken op de helft van het volume wat ik met een labvoeding behaal....
Dan zal je een zwaardere versterker hebben dan ik. Mijn versterkertje trok 5A tot 8A op hard vollume, dus die 10A was voor mij wel goed. Als je dus een echte 300W RMS versteker hebt moet je wel een zwaardere voeding hebben anders gaat hij ook kraken. 300w/12v= 25A... dus als jij op die 10A voeding een versterker zet die 25A trekt gat hij zeker bij de helft wel kraken. Dan had je dus zoiets als deze 25A voeding moeten kopen en dan had hij niet gaan kraken en het zelfde geweest als op je labvoeding. De labvoeding waar jij het over hebt kan er best 1 zijn waar je 30A op kan belasten.

Het heeft dus niks te maken met degelijkheid van chinees Ebay spul, maar met wat het product aan kan.
Jasperv6 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:00:
Nou zie je op de afb. +v ADJ staan. Waar is dit voor?? Moet ik zelf het voltage uitgang regelen met een mulitmeter ofzo?
Zoals al eerder werd aangegeven kan je het voltage daarmee iets aanpassen (binnen een marge).
Ik heb zo'n 12V Switching Power Supply en ik kan hem "adjusten" (gewoon een draai schroefje) tussen 10,8V en 14,2V. Omdat er een auto versterker op staat heb ik hem op 13,8V gezet en dan doet me versterker(tje) het lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boppos schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 10:03:
[...]

Dan zal je een zwaardere versterker hebben dan ik. Mijn versterkertje trok 5A tot 8A op hard vollume, dus die 10A was voor mij wel goed. Als je dus een echte 300W RMS versteker hebt moet je wel een zwaardere voeding hebben anders gaat hij ook kraken. 300w/12v= 25A... dus als jij op die 10A voeding een versterker zet die 25A trekt gat hij zeker bij de helft wel kraken. Dan had je dus zoiets als deze 25A voeding moeten kopen en dan had hij niet gaan kraken en het zelfde geweest als op je labvoeding. De labvoeding waar jij het over hebt kan er best 1 zijn waar je 30A op kan belasten.

Het heeft dus niks te maken met degelijkheid van chinees Ebay spul, maar met wat het product aan kan.
Hoe weet je hoeveel ampere je versterker trekt?
Misschien is hij al beantwoord 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Berekenen (watt=ampere*voltage), of meten door een ampere meter op de plus-kabel in serie te zetten. Vraag is inderdaad al een aantal keer eerder beantwoord... :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:00:
[...]
Hoe weet je hoeveel ampere je versterker trekt?
Misschien is hij al beantwoord 8)7
ik heb het gemeten met een multimeter tussen mijn versterker en een grote auto accu (bij draaiende auto en los op de accu). Maar je kan het ook een berekenen. Wel kan het zijn dat je dan een veel te zware voeding koopt, omdat de wattage's die fabrikanten geven soms zwaar overdreven zijn. 2 voorbeeldjes:
voorbeeld 1 de TA2024.
2x15W bij 13,2V, maar op 12V levert de TA2024 zo'n 2x12W RMS volgens mij.
2x12W/12V=2A!! Vandaar dat men hier op het forum vaak adviseerd een 2A voeding te nemen met een TA2024. Zo'n blauwe 6800mAh Li-ion (een accu kan ook een voedingsbron zijn) levert maximaal 1,5A en kan dus problemen geven bij maximaal verbruik.

voorbeeld 2 auto versterker
op mijn auto versterker staat "300real watts!" dit zou inhouden dat als ik bij 12V 300W wil hebben dat ik een 300W/12V=25A voeding nodig heb. Maar na meten op flink vollume en veel bass (buren klagen over trillende ramen) bleek mijn versterker dus maar tussen de 5A en 8A te verbruiken. Nou is 8Ax12V=96W mijn accu was iets voller dan 12Ven bleek 13,7 dus dan was het 8Ax13,7V = 109,6W
dus mijn versterker is geen 300W, maar ongeveer 100W!!! en ik heb dus een 10A 12V voeding gekocht.
Let wel op het volgende: ik heb 2 dikke condensators van elk 22000uF tussen de versterker en de voeding dat helpt ook wel extra om eventuele pieken boven de 10A op te vangen

Edit: ik zat er nog even over te denken op 12V is die voeding van mij 10A... maar ik heb de adj. schroef opgedraait tot 13,8V dat geeft dus ongeveer 8,7A. Gelukkig wel boven de gemeten 8A, dus gaat goed.

[ Voor 7% gewijzigd door boppos op 31-08-2011 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Magnat Ultra 2000 met 1 sub gebrugd van 500w max. (komt uit de Magnat Ultra Reflex 300) en een Magnat Ultra 4000 Met 2 speakers en 2 tweeters.

Zou iemand misschien weten wat het gebruik hier ongeveer van is?
Hier zijn 2 linkjes maar ik kan het er niet uit halen. :'(

http://www2.magnat.de/ima...oad/Ultra_2000_Manual.pdf
http://www2.magnat.de/ima...oad/Ultra_4000_Manual.pdf

Bedankt alvast ;)

P.s. Is het slim op hiervoor 2x deze te gebruiken

http://cgi.ebay.nl/Switch...m27bdd5fe51#ht_5051wt_782

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2011 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boppos schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:48:
[...]

Het doet beide.....

[...]

Hierboven klopt dus soort van voor de helft... Je kan inderdaad 2 keer zo lang op 1,5A maar met een TA2024 + Mp3 module ga je daar soms overheen. Dan geld dus:

[...]

Het probleem wat ik dus eerder in dit topic schetste dat 1 li-ion zichzelf uitschakeld bij een hoger verbruik dan 1,5A heb je dus door het parallel schakellen van 2 li-ions ondervangen. Ik neem aan dat je dat wilde weten?
Dat is precies wat ik wilde weten, bedankt!

Weet er iemand overigens wat het nadeel zou zijn van deze accu's tevens als voeding te gebruiken? Ik heb het al eens zien afgeraden worden, en zal dan ook waarschijnlijk een aparte voeding nemen, maar ik wou wel graag weten waarom juist het geen goed idee zou zijn.
En heeft een elco nog nut (aangezien ik dus max 3A kan leveren met de accu's)?

En ik zie bij deze mp3module (ik denk dat ik het toch maar best opgeef om er één te vinden met ID3support)
de AUX ingang (3,5mm jack dacht ik?) helemaal niet? Of zit die niet op het frontpanel?

Afbeeldingslocatie: http://www.kistradio.nl/winkel/images/mp3decoder.png

En nog een vraag: Stel dat ik een TA2024 mod met een 10kOhm weerstand, zal deze dan goed/beter bestand zijn tegen gebruik met een gewoon ingangssignaal (dus niet enkel mp3speler e.d.) ten opzichte van één gemod met een 4k7Ohm weerstand? Aangezien ik gelezen had dat je met een 4k7 weerstand best wel je materiaal kan beschadigen als je te vaak een 'gewone' ingangssterkte gebruikt (bv line-in vanaf pc).

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2011 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-09 08:34
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:35:
[...]

Dat is precies wat ik wilde weten, bedankt!

Weet er iemand overigens wat het nadeel zou zijn van deze accu's tevens als voeding te gebruiken? Ik heb het al eens zien afgeraden worden, en zal dan ook waarschijnlijk een aparte voeding nemen, maar ik wou wel graag weten waarom juist het geen goed idee zou zijn.
En heeft een elco nog nut (aangezien ik dus max 3A kan leveren met de accu's)?

En ik zie bij deze mp3module (ik denk dat ik het toch maar best opgeef om er één te vinden met ID3support)
de AUX ingang (3,5mm jack dacht ik?) helemaal niet? Of zit die niet op het frontpanel?

[afbeelding]

En nog een vraag: Stel dat ik een TA2024 mod met een 10kOhm weerstand, zal deze dan goed/beter bestand zijn tegen gebruik met een gewoon ingangssignaal (dus niet enkel mp3speler e.d.) ten opzichte van één gemod met een 4k7Ohm weerstand? Aangezien ik gelezen had dat je met een 4k7 weerstand best wel je materiaal kan beschadigen als je te vaak een 'gewone' ingangssterkte gebruikt (bv line-in vanaf pc).
Hier even antwoord op je vraag voor de AUX ingang,

Afbeeldingslocatie: http://www.kistradio.nl/media/aansluitdiagram.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, OK. Dus je moet apart nog een input (bv. 3,5mm jack) inbouwen in je behuizing. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Laatst online: 11-09 21:20
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:25:
Ah, OK. Dus je moet apart nog een input (bv. 3,5mm jack) inbouwen in je behuizing. Thx!
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
  • Laatst online: 01-02 22:41
[quote]boppos schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 10:03:

Het heeft dus niks te maken met degelijkheid van chinees Ebay spul, maar met wat het product aan kan.[...]

Het typische is dat mijn voeding die ik nu heb wel degelijk 10A is, echter 12A surge max. Dus in mijn geval gaat het wel degelijk om de kwaliteit.. mijn versterker is de REN1100S, ik weet daar de RMS waarde niet van overigens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:26
Hmm, ik heb net een ongestabiliseerde 12v (1,1A) adapter aan mijn ta2024 aangesloten en mijn multimeter geeft een voltage van 15,5v aan over de + en - van de ta2024. Nu zag ik op internet dat het absolute maximum van de chip zelf 16v is dus dat verklaart waarom de versterker het nu nog doet.
Kan dit echter nog schadelijke gevolgen hebben bij kort of lang gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
Snippo schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 19:36:
Hmm, ik heb net een ongestabiliseerde 12v (1,1A) adapter aan mijn ta2024 aangesloten en mijn multimeter geeft een voltage van 15,5v aan over de + en - van de ta2024. Nu zag ik op internet dat het absolute maximum van de chip zelf 16v is dus dat verklaart waarom de versterker het nu nog doet.
Kan dit echter nog schadelijke gevolgen hebben bij kort of lang gebruik?
Wat is de spanning onder belasting? Dat is waar het uiteindelijk om gaat. Zolang dat maar onder de 13.5V (+/-) zit je goed.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Salvogs
Ik heb gisteren mijn radio binnen gekregen, de Sony CDX-GT410U en die heeft ook een sub-out. Ik kan dan kiezen of een versterker er bij aansluiten of een sub-woofer. Ik wil dus voor een sub-woofer gaan alleen kan ik die dan direct erop aan sluiten?

• TBTL
  • Niet online
Er moet nog een versterker tussen de sub-out en de woofer. Deze versterker zal je waarschijnlijk het beste kunnen bruggen om zo veel mogelijk vermogen er uit te halen.

[ Voor 16% gewijzigd door TBTL op 01-09-2011 12:50 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:36
ja er moet zowiezo een versterker bij tussen vanuit de sub-out en de woofer, maar je kan ook een monoblok versterker kopen voor je sub.. of idd een gebrugde 2 kanaals versterker.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Salvogs
Ik heb nog wel de TA2024 hier liggen, ik weet niet of dat ook kan?

• thijsi
  • Laatst online: 03-01-2021
kan je de ta2020 modden ?

Gr.thijs

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:36
Maartenll schreef op donderdag 01 september 2011 @ 16:37:
Ik heb nog wel de TA2024 hier liggen, ik weet niet of dat ook kan?
Ja dat kan evt wel.. dan is het het mooist als je een DVC (Dual Voice Coil) subwoofer hebt.. dan kan je beide uitgangen belasten, je moet er dan trouwens wel op letten dat je een mono signaal de versterker in stuurt, anders heb je kans op vreemde effecten met een DVC subwoofer en een stereo signaal heen sturen..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:32
thijsi schreef op donderdag 01 september 2011 @ 20:30:
kan je de ta2020 modden ?

Gr.thijs
5 minuten googlen en je hebt je antwoord, dat had ik tenminste net ook.

Verwijderd

Ik heb een Magnat Ultra 2000 met 1 sub gebrugd van 500w max. (komt uit de Magnat Ultra Reflex 300) en een Magnat Ultra 4000 Met 2 speakers en 2 tweeters.

Hier zijn 2 linkjes maar ik kan het er niet uit halen.

Bedankt alvast

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2011 21:56 ]

• TBTL
  • Niet online
Geen idee hoe je het voor elkaar hebt gekregen om de links niet te laten werken, maar dit zijn ze: ;)

http://www2.magnat.de/ima...oad/Ultra_2000_Manual.pdf (p21)
http://www2.magnat.de/ima...oad/Ultra_4000_Manual.pdf (p25)
http://cgi.ebay.nl/Switch...upply-AC-DC-/170688642641 (12V 10A smps)

In de Ultra 2000 zit een zekering van 20A, in de 4000 twee van 15A. Da's bij elkaar 50A, maar dat is niet de nominale stroomsterkte. Geen idee in welke mate de zekering zwaarder is dan de nominale stroomsterkte, misschien weet iemand anders dat.

[ Voor 53% gewijzigd door TBTL op 01-09-2011 21:53 ]

Verwijderd

TBTL schreef op donderdag 01 september 2011 @ 21:45:
Geen idee hoe je het voor elkaar hebt gekregen om de links niet te laten werken, maar dit zijn ze: ;)

http://www2.magnat.de/ima...oad/Ultra_2000_Manual.pdf (p21)
http://www2.magnat.de/ima...oad/Ultra_4000_Manual.pdf (p25)
http://cgi.ebay.nl/Switch...upply-AC-DC-/170688642641 (12V 10A smps)

In de Ultra 2000 zit een zekering van 20A, in de 4000 twee van 15A. Da's bij elkaar 50A, maar dat is niet de nominale stroomsterkte. Geen idee in welke mate de zekering zwaarder is dan de nominale stroomsterkte, misschien weet iemand anders dat.
Nu doen ze het als het goed is ;)

Oke bedankt alvast voor de info.

• toorts
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 15:43
Ik kijk al een tijdje rond, maar ik wordt er nog niet echt wijzer van: ik begrijp dat ik het met een accu (12v) + ta2024 + setje speakers het beste af ben. Zou ik iets met dit "pakketje' kunnen.

Vooral de groote van de accu staat me heel erg aan wil namelijk een compact kastje maken. En als ik het goed begrijp heb ik bij deze geen voltmeter of accusafe nodig.

http://doehetzelfaudio.nl...aagbaar-audiosysteem.html

heeft iemand hier ervaring mee? hoef ik hier alleen nog maar een kast om heen te bouwen + speakers aansluiten??

bvb dank! :)

[ Voor 21% gewijzigd door toorts op 01-09-2011 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
muusq schreef op donderdag 01 september 2011 @ 22:23:
Ik kijk al een tijdje rond, maar ik wordt er nog niet echt wijzer van: ik begrijp dat ik het met een accu (12v) + ta2024 + setje speakers het beste af ben. Zou ik iets met dit "pakketje' kunnen.

Vooral de groote van de accu staat me heel erg aan wil namelijk een compact kastje maken. En als ik het goed begrijp heb ik bij deze geen voltmeter of accusafe nodig.

http://doehetzelfaudio.nl...aagbaar-audiosysteem.html

heeft iemand hier ervaring mee? hoef ik hier alleen nog maar een kast om heen te bouwen + speakers aansluiten??

bvb dank! :)
Het klopt helemaal, je hoeft hier alleen nog maar de boxen bij aan te sluiten en een kist eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:26
wesleytjuh schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 19:47:
[...]

Wat is de spanning onder belasting? Dat is waar het uiteindelijk om gaat. Zolang dat maar onder de 13.5V (+/-) zit je goed.
Dat was dus de spanning onder maximale belasting. Zonder belasting schiet hij zelfs door naar 17v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Goodiieeesss!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dQLScwPPzzXxqJ5HHhWYBiWh/medium.jpg

Dikke pret. Heb de voeding afgeregeld op 13.2V voor de TA 2024, is onbelast, dus daalt nog wel wat tijdens spelen. Selectorswitch aansluiten was nog effe klooien; Fterheide heeft op het samenkopen forum een foto gemaakt van hoe het ding aan te sluiten, maar er zit geen duidelijk referentiepunt op de foto.. je kan de switch ook verkeerd om houden, dan klopt het plaatje ook ;)

Vanavond even de speakers aansluiten, dan kan ik testen. Daarna: knutselen met betonplex!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:)

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2011 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toorts
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 15:43
Maartenll schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 00:28:
[...]

Het klopt helemaal, je hoeft hier alleen nog maar de boxen bij aan te sluiten en een kist eromheen.
Dankje.. ik zie dat de versterker: 2*15WATT 4OHM, 2*10WATT 8OHM
Wat voor speakers zou ik hier het beste bij kunnen nemen? Zijn deze geschikt? http://www.kistradio.nl/w...ann-g5532s-13cm-p-78.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eey
omdat het kan en omdat ik weer wat te klussen wil hebben wil eindelijk weer aan een nieuw kratje gaan beginnen.
ik wil er graag een sub in voor een beetje meer bass
mijn vraag was als ik deze versterker gebruik op de manier van het plaatje
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/15u61y.jpg
hoe sluit ik mn 4ohm sub dan aan is het mogelijk om gewoon te gaan bruggen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schone10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-07 12:09
Tweakers!

Ik heb in mijn vakantie ook eindelijk mijn kistradio voltooid.
Alles gemaakt uit een oude vitrinekast, leuk stukje hout :P
Heb de kist opgedeeld in twee delen, één deel als klankkast en één deel als ruimte voor de electronica.

Hier een paar pics:

http://img69.imageshack.us/img69/3234/20110826175625.jpg
http://img855.imageshack.us/img855/39/20110826175756.jpg
http://img38.imageshack.us/img38/5761/20110826175651.jpg

Helaas nog niets van de binnenkant (volgen later)

Benieuwd wat jullie ervan vinden!

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 02-09-2011 20:11 . Reden: Zie de topicwarning betreffende grote foto's. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
muusq schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 12:40:
[...]

Dankje.. ik zie dat de versterker: 2*15WATT 4OHM, 2*10WATT 8OHM
Wat voor speakers zou ik hier het beste bij kunnen nemen? Zijn deze geschikt? http://www.kistradio.nl/w...ann-g5532s-13cm-p-78.html
Jaa die boxen zijn er geschikt voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Update:
Morgen met meubelmaker de proefkist maken :)
Vandaag gloednieuwe Focals gekocht voor een hele schappelijke prijs!

Nog ff een multimeter scoren om de versterker af te stellen en dan wachten op het goeie hout :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Ik had even vraagje; als ik mn radio hard aan doe, valt die uit. Ik denk dat de radio dan teveel stroom vraagt. Is dit op te lossen door een extra accu te kopen of op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Snippo schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 00:30:
[...]

Dat was dus de spanning onder maximale belasting. Zonder belasting schiet hij zelfs door naar 17v.
Ah, in dat geval maar een regulatortje erachter zetten! Als je spanning onder belasting inderdaad 15,5V is kan je zelfs met een simpele LM7812 af. Deze zijn erg goedkoop, enigste wat je buiten dat ICtje nog nodig hebt zijn een paar elco's voor de stabiliteit van de regulator.
Met een paar diodes in serie zou je ook nog voor een paar volt spanningsval kunnen zorgen, maar dan ben je alsnog afhankelijk van je belasting voor je uiteindelijke spanning.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Maartenll schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 19:14:
Ik had even vraagje; als ik mn radio hard aan doe, valt die uit. Ik denk dat de radio dan teveel stroom vraagt. Is dit op te lossen door een extra accu te kopen of op een andere manier?
Als je die tweede accu parallel schakelt met je huidige, ja. Let er wel even op dat ze allebei goed opgeladen zijn als je dat doet, anders gaan er laadstromen lopen van de ene naar de andere accu en smelten de kabels uit je krat :P

Das misschien wat overdreven, maar de stroom kan flink zijn, dus denk er even aan.
Zorg ook dat je ze niet in serie schakelt, dan heb je 24 volt, de meeste versterkers sterven daaraan. Van de versterkers die hier het meest gebruikt worden is alleen de ta2050 gemaakt voor meer dan 12 volt.

[ Voor 21% gewijzigd door Pixeltje op 02-09-2011 21:48 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fall3n
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 10:31
Pixeltje schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 07:29:
Goodiieeesss!
[afbeelding]

Dikke pret. Heb de voeding afgeregeld op 13.2V voor de TA 2024, is onbelast, dus daalt nog wel wat tijdens spelen. Selectorswitch aansluiten was nog effe klooien; Fterheide heeft op het samenkopen forum een foto gemaakt van hoe het ding aan te sluiten, maar er zit geen duidelijk referentiepunt op de foto.. je kan de switch ook verkeerd om houden, dan klopt het plaatje ook ;)

Vanavond even de speakers aansluiten, dan kan ik testen. Daarna: knutselen met betonplex!
heb je voor mij een productlinkje van die sloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
DAMMN!
Heb vanavond me hele knipperled installatie gemaakt. (tevergeefs :/ )
Het werkt op 24V, 20LED's , 4 weerstanden 330 ohm & 2x tip31

HET WERKT ALLEEN NIET :( :( :( :( :(

EDIT:

Heb alles nu aan de praat. Maar niet geheel vlekkeloos helaas :/

Probleem 1: één rij van 10 led's brand feller dan alle andere drie. :?

Probleem 2: één ledje uit rechtersignaal gaat op de beat mee van de linker :? Het spookt gewoon want die staat in serie met de rechterrij die wel de goeie beat volgt.

Alles lijkt gewoon goed te zitten. Had wel de tip31 connecties al helemaal vol getaped dus dat kan ik niet goedd zien.. :'(
Wie herkend zoiets? of weet welke optie het kan zijn?

[ Voor 43% gewijzigd door Jasperv6 op 03-09-2011 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Pixeltje schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 21:45:
[...]

Als je die tweede accu parallel schakelt met je huidige, ja. Let er wel even op dat ze allebei goed opgeladen zijn als je dat doet, anders gaan er laadstromen lopen van de ene naar de andere accu en smelten de kabels uit je krat :P

Das misschien wat overdreven, maar de stroom kan flink zijn, dus denk er even aan.
Zorg ook dat je ze niet in serie schakelt, dan heb je 24 volt, de meeste versterkers sterven daaraan. Van de versterkers die hier het meest gebruikt worden is alleen de ta2050 gemaakt voor meer dan 12 volt.
Dankje! zeer helpvol :) Zal binnenkort wel nieuwe accu bestellen, en zeggne hoe het dan is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Nou, is eig al weer veels te laat geworden maar het is gelukt.

Na veel testen bleek dat alle led's genoeg stroom kregen. Dus lag het aan het signaal :/

Het audio signaal is veel te weinig als je hem met een splitter verdeelt. (had hem getest met oortjes in de andere kant van de splitter) 8)7
Nja blijkt dus dat het signaal versterkt moet worden (door me tk2050 versterker 8) )

Sluit me lichtschakeling dus aan op de speaker draden. Want op de pc die een heel hoog signaal geeft tov een mp3-speler doet hij het wel prachtig 8) 8)

Dus dat schema dat over het internet ging als je erop googelde klopt niet!!! Namelijk >> er stond een jack getekend maar door een jack-kabel komt nooit een hoog genoeg signaal. Er hadden twee speakerdraden moeten worden getekend die er beide heen gaan! Morge maak ik wel ff een schema die goed is :P

Pfff opluchting... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
  • Laatst online: 02-07 15:03
Congratz Jasper!

Heb aan het begin van deze vakantie ook een kratje in elkaar gezet, zal zondag de foto's er hier op zetten ;)
Heb zelf geen knipperende led's, maar lijkt me nog wel een keer tof om te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
tnx!

Wat heb ik lang zitten zoeken naar fouten zeg :X

Alle kabeltjes zaten ook wel goed maar signaal was onvoldoende. En blijkbaar bij laagsignaal is rechts sterker dan links :?
Dus daarom deed maar 1 rij het ;)

Nja nu weet ik het voor de volgende keer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Fall3n schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 22:05:
[...]

heb je voor mij een productlinkje van die sloten ?
Doe zoeken naar [product 318620 - 89.

Ik kan alleen de productcode nog vinden zo snel, op t bestelform wat ik had uitgeprint. Zijn best degelijke dingetjes. Slotje is meer voor de sier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 20:28

thijsco19

KTM 990 SMT

als je die tip31-schakeling aansluit op de speakerdraden word het singaal dan 'aangetast'? (bron = autoradio)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Waar moet je ze dan op aansluiten??

Heb een tk2050 zou ik adn speakers via banaanplug kunnen doen en die knipper led's op de schoefbevestiging??

Heb geen 4 kanaals versterker maar een 2 kanaals van sure met 2 aansluitopties. (of banaanplug of schoefbevestiging)

Zou dat dan werken??

Staat trws wel stoer naast me pc met ac/dc muziek xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 13:58:
eey
omdat het kan en omdat ik weer wat te klussen wil hebben wil eindelijk weer aan een nieuw kratje gaan beginnen.
ik wil er graag een sub in voor een beetje meer bass
mijn vraag was als ik deze versterker gebruik op de manier van het plaatje
[afbeelding]
hoe sluit ik mn 4ohm sub dan aan is het mogelijk om gewoon te gaan bruggen of niet?
iemand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stan megavolt
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09-2023
Zo, mijn broodtrommel sized speaker is af. Heb gekozen voor een kleiner formaat omdat dit toch wat handiger mee te nemen is in een heuptas oid. ik wilde hierbij niet bezuinigen op muziekvermogen en heb daarom toch voor de TA 2024 gekozen. De speakers zijn 2x 10 cm budget speakers van sony, rms vermogen van +- 20 Watt schat ik.

De geluidskwaliteit is niet om over naar huis te schrijven, mede door de kleine behuizing. De inhoud van het hele kistje is gewoonweg te klein. Dit maakt me echter niet zoveel uit omdat dit niet het doel was van het hele project, het moest gewoon klein zijn en toch knallen ;) .

Het was nog een heel gefriemel om alles precies passend in de behuizing te krijgen. Dit is uiteindelijk wel gelukt na het bewerken van de speaker kap.

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2mc7nsh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/x3iujc.jpg

Contacten om de accu op te laden, schakelaar om alles aan/uit te zetten, schakelaar om te kiezen tussen accu/externe voeding, audio ingang, handvat, loze schakelaar (dit wordt volumeknop)

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/14jx7qt.jpg

Hieronder zie je de plaatsing van een van de speakers en de accu. De speling tussen de accu en de behuizing is ongeveer 2 mm, past net allemaal.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/10zs941.jpg

Inhoud:

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/dfivqc.jpg

Al met al vond ik het wel een geslaagd projectje en hebben we er veel plezier van op de camping of op het strand }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
  • Laatst online: 02-07 15:03
Netjes hoor! Zou alleen wel uitkijken, mijn TA-2024 was gesneuveld toen ik 'm ook zo dicht bij de speaker had gezet...

Je speakerkappen zitten op de kop? ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Private Zaagsel op 03-09-2011 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Plaatje maakt mijn vraag wat duidelijker ;p

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-4UDCUNV6-D.jpg

Kun je het zo aansluiten op een tk2050 2kanaals?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraagje ivm de accusafe van wesleytjuh. (een echte aanrader btw d:)b )
Ik zou graag de 2 momentschakelaars vervangen door 1 tuimelschakelaar zodat mn montage plaatje meer uniform is met mn andere schakelaars.

Klopt deze schakelaar en aansluiting?

Afbeeldingslocatie: http://www.wurtel.com/images/switch.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2011 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 08:44:
Een vraagje ivm de accusafe van wesleytjuh. (een echte aanrader btw d:)b )
Ik zou graag de 2 momentschakelaars vervangen door 1 tuimelschakelaar zodat mn montage plaatje meer uniform is met mn andere schakelaars.

Klopt deze schakelaar en aansluiting?

[afbeelding]
Helemaal juist :), zolang je de zwarte kabel inderdaad maar appart aansluit. Je kunt de 2 zwarte kabels niet delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Ik heb even een stroomkringschema gemaakt voor m'n radio.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2iawuuc.png

ik had alleen even 2 vraagjes;

hoe kan ik switchen tussen voeding en accu?

en is 5A voeding genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Maartenll schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:14:
Ik heb even een stroomkringschema gemaakt voor m'n radio.

[afbeelding]

ik had alleen even 2 vraagjes;

hoe kan ik switchen tussen voeding en accu?

en is 5A voeding genoeg?
Door waar nu je accu en je voeding de autoradio tegelijk ingaan een DPDT schakelaar te plaatsen. wanneer mogelijk eentje die Aan/uit/Aan doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

Mijn TA2024 is net perongeluk toen hij aan stond tegen de speaker magneet aan gekomen, er kwam rook uit en nu doet 1 speaker kanaal het niet meer. Welk onderdeel zal er kapot zijn?

Ik heb zelf het gevoel 1 van de condensatoren alleen kan dit niet bevestigen

[ Voor 18% gewijzigd door Webstarr op 04-09-2011 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
duifi schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:16:
[...]

Door waar nu je accu en je voeding de autoradio tegelijk ingaan een DPDT schakelaar te plaatsen. wanneer mogelijk eentje die Aan/uit/Aan doet
ah bedankt! :D

Is er ook nog een mogelijkheid om een schakelaar te plaatsen om te laden? dat als ik een schakelaar om zet dat beide accu's geladen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Maartenll schreef op zondag 04 september 2011 @ 17:28:
[...]

ah bedankt! :D

Is er ook nog een mogelijkheid om een schakelaar te plaatsen om te laden? dat als ik een schakelaar om zet dat beide accu's geladen worden?
Jah, dan zou je gewoon een schakelaar moeten doen op de twee opladers die naar de accu's gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Webstarr schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:32:
Mijn TA2024 is net perongeluk toen hij aan stond tegen de speaker magneet aan gekomen, er kwam rook uit en nu doet 1 speaker kanaal het niet meer. Welk onderdeel zal er kapot zijn?

Ik heb zelf het gevoel 1 van de condensatoren alleen kan dit niet bevestigen
Check even of al je baantjes onder de print nog heel zijn, of je condensators bol staan, alle componenten nog heel zijn en of je brandplekken in je TA2024 IC ziet. Je zou misschien erachter kunnen komen wat er stuk is, maar waarschijnlijk is hij niet meer te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
duifi schreef op zondag 04 september 2011 @ 17:47:
[...]

Jah, dan zou je gewoon een schakelaar moeten doen op de twee opladers die naar de accu's gaan.
Okee, dan krijg je zeg maar zo'n schakeling?

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/21d3gut.png

Is even snel gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

wesleytjuh schreef op zondag 04 september 2011 @ 18:05:
[...]

Check even of al je baantjes onder de print nog heel zijn, of je condensators bol staan, alle componenten nog heel zijn en of je brandplekken in je TA2024 IC ziet. Je zou misschien erachter kunnen komen wat er stuk is, maar waarschijnlijk is hij niet meer te redden.
Ik heb voor R2 En R4 nieuwe weerstandjes over gesoldeert en nu doet die het weer! :?

Ik ben vandaag ook een aan de slag gegaan voor een broertje van deze grote kist:
Afbeeldingslocatie: http://i1124.photobucket.com/albums/l577/Patjehuh/Foto0077.jpg

Eisen:

Hij moest klein handig en compact zijn en makkelijk 8 uur mee te kunnen spelen.

Na ongeveer een uur of 5 klussen incl zagen en verfen hou je dit over:

Afbeeldingslocatie: http://i1124.photobucket.com/albums/l577/Patjehuh/Foto0010.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1124.photobucket.com/albums/l577/Patjehuh/Foto0011.jpg

Hij is opgebouwd van 12 en 15 mm mdf reststukken dat ik nog had staan.
Het gaaspaneel had ik nog over van een ander project(Die grote kist)

Afbeeldingslocatie: http://i1124.photobucket.com/albums/l577/Patjehuh/Foto0019.jpg

Van links naar rechts:

Jack In
Aan/uit schakelaar
Power Led groen

Afbeeldingslocatie: http://i1124.photobucket.com/albums/l577/Patjehuh/Foto0021.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1124.photobucket.com/albums/l577/Patjehuh/Foto0020-1.jpg

Alles lucht dicht gemaakt voor extra bass

Afbeeldingslocatie: http://i1124.photobucket.com/albums/l577/Patjehuh/Foto0039.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1124.photobucket.com/albums/l577/Patjehuh/Foto0028.jpg

Broer en broertje
Hij moet nog ongeveer 3 lagen lak krijgen om alles strak te maken
Specs:

Speakers: Had ik nog ergens op zolder in een oude kast van 40 jaar oud ( >:) )
12 v 7 aH accu, gratis van beveiligings bedrijf
Aan/uit schakelaar, gratisch van voorad
Powerled en die zooi had ik ook nog.
Er komt nog een Ta2024 in
Kortom voor mij een kist voor €0,- !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom heb je bij het kleine kistje twee keer van dat gaas eroverheen gedaan? geeft dat niet minder uitslag van de speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

omdat 1 laag net wat de grof was kwa uiterlijk bij het kistje, en het trilt nu minder omdat het meer geklemt zit in het U profiel

Edit:

Ik ben eens aan het rekenen gegaan hoeduur dit kistje nou kost als alles nieuw moest worden

Het hout: 1,79 Ex BTW
Verf: 5 euro
Kwast: 0,20 eur
Schakelaar, 0,50 eur
Led, 0,10 eur
Jack In 0,75 eu
Kabels+- 1 meter, 1 eur
Accu 10 eur/ gratis bij beveiligins bedrijf
Speakers 12,99 eur

Komt neer op 32,33 eur voor zon kistje En met extra accessoires kan je 40 euro rekenen.

[ Voor 60% gewijzigd door Webstarr op 04-09-2011 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 10:55
Ik heb nu een aantal 16v 10000uf condensators binnen van e-bay. Als ik deze echter aansluit op mijn versteker gaat mijn accusafe niet meer aan. Weet iemand waardoor dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
BrcBas schreef op zondag 04 september 2011 @ 19:40:
Ik heb nu een aantal 16v 10000uf condensators binnen van e-bay. Als ik deze echter aansluit op mijn versteker gaat mijn accusafe niet meer aan. Weet iemand waardoor dit komt?
Hm, het zou kunnen dat door de grote capaciteit van je condensators de accuspanning teveel daalt wanneer deze geladen worden. Dit zou je even kunnen meten. Een oplossing is de condensators bij je accu te zetten ipv je versterker.
Wil je ze toch bij je versterker dan zou je een weerstand in serie voor de condensator te zetten zodat de laadstroom van de condensator wordt beperkt wanneer deze leeg is, zo zorg je dat de spanning niet te ver inzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Laatst online: 14-09 10:55
wesleytjuh schreef op zondag 04 september 2011 @ 19:52:
[...]

Hm, het zou kunnen dat door de grote capaciteit van je condensators de accuspanning teveel daalt wanneer deze geladen worden. Dit zou je even kunnen meten. Een oplossing is de condensators bij je accu te zetten ipv je versterker.
Wil je ze toch bij je versterker dan zou je een weerstand in serie voor de condensator te zetten zodat de laadstroom van de condensator wordt beperkt wanneer deze leeg is, zo zorg je dat de spanning niet te ver inzakt.
Vrij stom van mezelf.. polariteit verkeerd om. Kan gebeuren, merk echter geen verschil, zelfs met 3 condensatoren parallel op de versterker. Misschien de accu goed opladen of andere accu' s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Probeer het eens met de post bovenje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
BrcBas schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:10:
[...]

Vrij stom van mezelf.. polariteit verkeerd om. Kan gebeuren, merk echter geen verschil, zelfs met 3 condensatoren parallel op de versterker. Misschien de accu goed opladen of andere accu' s?
Heb je nu geprobeerd ze op de accu(voor de accusafe) aan te sluiten ipv direct op je versterker(na de accusafe). Waarschijnlijk zorgt het laden van die condensators voor een dip in de spanning waardoor de AccuSafe weer uitschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
  • Laatst online: 01-07 23:42
Webstarr schreef op zondag 04 september 2011 @ 18:53:
[...]

Ik heb voor R2 En R4 nieuwe weerstandjes over gesoldeert en nu doet die het weer! :?

Ik ben vandaag ook een aan de slag gegaan voor een broertje van deze grote kist:
[afbeelding]

Eisen:

Hij moest klein handig en compact zijn en makkelijk 8 uur mee te kunnen spelen.

Na ongeveer een uur of 5 klussen incl zagen en verfen hou je dit over:

[afbeelding]
[afbeelding]

Hij is opgebouwd van 12 en 15 mm mdf reststukken dat ik nog had staan.
Het gaaspaneel had ik nog over van een ander project(Die grote kist)

[afbeelding]

Van links naar rechts:

Jack In
Aan/uit schakelaar
Power Led groen

[afbeelding]
[afbeelding]

Alles lucht dicht gemaakt voor extra bass

[afbeelding]

[afbeelding]

Broer en broertje
Hij moet nog ongeveer 3 lagen lak krijgen om alles strak te maken
Specs:

Speakers: Had ik nog ergens op zolder in een oude kast van 40 jaar oud ( >:) )
12 v 7 aH accu, gratis van beveiligings bedrijf
Aan/uit schakelaar, gratisch van voorad
Powerled en die zooi had ik ook nog.
Er komt nog een Ta2024 in
Kortom voor mij een kist voor €0,- !
Ondanks dat ik al een tijd niet actief ben in dit topic ben ik nog steeds trots op alle ontwerpen die van mijn creatie zijn afgeleid. Trots!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2jebq78.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/20113me.jpg

lijkt mij toch wel een mooi setje om een kisje mee te bouwen.
nog een grote accu en klaar :D

op de 2e foto mijn ouder kisje en de jbl sub box alleen de speaker ligt er al uit (andere foto)

leuk setje toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 01:00:
[afbeelding]
[afbeelding]

op de 2e foto mijn ouder kisje en de jbl sub box alleen de speaker ligt er al uit (andere foto)

leuk setje toch?
Lol! Mooi speelgoed hoor, maar je gaat je een breuk tillen aan die handel volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium
  • Laatst online: 08-09 15:29

Auxilium

Walking the line

Daar kan je wel iets leuks van maken! Als je goed nadenkt over je ontwerp hoeft het niet heel groot en lomp te worden. De kleine speakers hebben weinig ruimte nodig. En anders gebruik je mooie wielen. :*)

Heb gister voor het eerst mijn kist mee genomen en beviel prima! Kreeg er ook positieve opmerkingen over en de vraag waar ik hem gekocht had :P

[ Voor 21% gewijzigd door Auxilium op 05-09-2011 09:59 ]

Wie vraagt wordt geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Als ik mn laptop op mn ta 2024 modden wil aansluiten, moet ik die weerstand dan schakelbaar maken?
En hoe moet je 2 weerstanden schakelbaar maken?

Met een dibbelpolige wisselschakelaar?

Ik de midden 2 weerstanden, achterkant de pootjes verbinden met de weerstabden r2 en 4 of hoe moet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Hoeft niet, je kan hem gewoon zo op je laptop aansluiten. Het is wel aan te raden er een potmeter bij te gebruiken, anders zullen ruis/brom waarschijnlijk goed hoorbaar zijn op laag volume.

[ Voor 66% gewijzigd door TBTL op 05-09-2011 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 01:00:
[afbeelding]
[afbeelding]

leuk setje toch?
l _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
mooi spull man als je daar een goede kist van bouwt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazzycow1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-09 08:03
(jarig!)
Misschien heb ik nog wel een handige tip voor dit topic. In motoren worden ook gel accu's gebruikt, bedrijven die motoren repareren en verhandelen vervangen deze accus voordat ze weer verkocht worden. Hier zitten vaak nog hele goeie tussen. Mijn broertje heeft een aantal weken terug een zeer mooie accu bij zon bedrijf vandaan gehaald, helemaal gratis :) Dit is een 12v accu 8.0Ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Motorfietsen dus. Ik moest even twee keer nadenken voor ik hem snapte :+

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Krentenbol schreef op maandag 05 september 2011 @ 22:00:
Motorfietsen dus. Ik moest even twee keer nadenken voor ik hem snapte :+
Op de vroege ochtend snapte ik hem gelukkig wel :P Niet aan gedacht, wel een goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heey. Even een vraagjes over de potmeter die ik aan het aansluiten ben. Klopt het dat al de 6 pootjes contact met elkaar maken? Als ik met mijn multimeter de weerstand meet tussen 2 pootjes laat hij zien dat ze met elkaar in verbinding staan. dus ook links en rechts en + en -. Hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Een potmeter met 6 pootjes bestaat eigenlijk uit twee potmeters met 3 pootjes naast elkaar. De pootjes van zo'n enkele potmeter zijn verbonden met weerstanden, de waarden van die weerstanden hangen af van in welke positie de as van de potmeter is gedraaid (en van wat voor potmeter je hebt).

Tussen de twee potmeters moet geen verbinding zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 06-09-2011 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tussen de 2 meters is bij mij ook geen contakt. maar als ik de min opelkaar doorverbind dan is er overal contact tussen alle pootjes. dus de min niet aan elkaar vast? Of tog wel zoals ook in alle schema's staat. licht niet aan mijn potmeter. heb net een nieuwe gehaald en die doet het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onlangs heb ik de laatste dingen afgerond aan een .50 munitie kistje.
Er zit 1 MTX Compo speaker in met filter en tweeter.

Het geluid is prima alleen ik vraag me af of ik de bas weergave wat kan verbeteren door een kleine, compleet willekeurige, port te maken (stukje pvc pijp van rond 25 á 30).
De 13 cm speaker is geplaatst in een gescheiden ruimte dat ik heb afgeladen met bitumen matjes en noppen schuim. Resonantie is niet echt aanwezig maar het voelt alsof de bas zoekende is.
Uiteraard is er niet veel te behalen in zo'n kleine ruimte.
Toch vraag ik me af of het ten goede komt als ik een kleine opening maak om de druk wat kwijt te raken.
Of misschien nóg meer bitumen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazzycow1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-09 08:03
(jarig!)
Nog een tip! Breng eens een bezoek aan de locale kringloop, ze hebben daar echt zeer veel nuttige dingen voor je kist, zoals voeding, speakers, sloten, hendels enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 21:38:

Hier zijn 2 linkjes maar ik kan het er niet uit halen.

Bedankt alvast

Iemand??? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,
na een half jaar inlezen over krat- en kistradio's ben ik nu wel ongeveer op het hoogtepunt,
om zelf een te bouwen.

ik wou uit 3 opties kiezen:
- een 2.1 setje van ca. 10watt bij de Jumbo halen en er een accu op zetten
- alles apart kopen (ta2024, speakers, accu, en evt. autoradio)
- mijn 2*25watt "discospeakers" ombouwen naar iets draagbaars, en geld over houden voor leuke accesoires

nu heb ik het besluit genomen voor de laatste optie te gaan, dus even wat info over die dingen:

ze zijn van het merk Shile, er zitten "moonflower" discolichten ingebouwt (die er dus uitgehaald worden)
er zijn 3 input kanalen, 2 voor microfoons, en 1 met tulpjes, waar ik mn iPod op aan sluit momenteel.
er zit op: een volumeknop, een knop voor de bass, een knop voor treble, een knop voor microfoon echo, en een voor microfoon volume.
daarnaast zit er op elke speaker een knop voor de lichten, en op die waar de versterker is ingebouwd ook een om de hele installatie mee aan/uit te zetten.

hij werkt op 12V, zit aan de binnenkant een transformator, en heb (door verveling) ook al een 12V aansluiting gemaakt, zodat ik vanaf de buitenkant gewoon een 12V batterij kan aansluiten (heeft nog geen nut gehad XD)
dus eigenlijk hoef ik alleen nog maar een accu + lader aan te schaffen en eventueel wat hout.

natuurlijk wil ik wel voor het aanschaffen een indicatie hebben van hoe lang ik op een accu kan spelen.

als ik een 12V 8ah accu neem, kan hij 8uren lang 12V 1ampere leveren. (correct me if i'm wrong)

nou hebben wij toevallig deze meter in huis liggen:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=469306
daarmee kun je meten hoeveel ampere het apparaat trekt en hoeveel watt enzo (staat allemaal wel in die link)
dus ik heb die er even snel tussen gehad en ik weet niet meer precies wat hij toen aan gaf, maar het leek mij niet helemaal kloppend, toen ik het vergeleek met de 'superzuinige' ta2024.

dus heb ik nog even de handleiding snel door gelezen, voor het gebruiken moest ik dus 3 knoopcelbatterijen er in doen, die er nog niet in zaten (weet niet meer precies welke, lr44 ofzo?) dus toen dacht ik hopen dat het nu goed is.
en toen leek het nog minder te kloppen. ik heb ook geen idee of dat apparaatje goed werkt. heb hem ook snel getest (met de batterijtjes er in) op mijn bureaulamp, toen gaf hij 0,16 Ampere.
ik heb even alle info die het apparaatje mij gaf, opgeschreven, hierbij heb ik steeds mijn iPod het volume op het hoogst, en regelde ik het met de knop op de versterker. het dingetje gaf ook 'volt AC' en 'KwH' aan, maar die volt ac was steeds 227 (had dus niks met de speakers/versterker te maken, maar met het stopcontact) en kwh bleef hele tijd op 0,0 staan, maar dat leek me geen verkeerd teken, toen ik de handleiding had door gelezen.

als ik hem helemaal op het laagst had (je hoorde dan helemaal niks) gaf hij dit aan:
0,07 Ampere
11,8 watt (gemiddeld,hij schommelde een klein beetje dus het kan ook 0.1 watt meer of minder zijn)

met de versterker op half volume:
0,09 Ampere
15,6 watt (ook weer wat gemiddeld)

versterker helemaal op het hardst:
0,21 Ampere
34,3 watt

die amperes zijn dus heel weinig vergeleken met andere versterkers.

maar moet ik niet toevallig die ampere's met die watt's vermenigvuldigen? dus:

volume op het laagst:
+/- 1 Ampere
op de helft:
+/- 1,5 Ampere
volume op het hoogst:
+/- 6 Ampere

dat leek mij toch wel er goed bij de realiteit in de buurt komen, aangezien deze versterker ook niet is gebouwt om net zo weinig als een 2024 te gebruiken.

nog iets wat heel misschien iets is dat kan helpen:
als ik mijn psp (GO) er aan deed ipv iPod, was het volume veel minder, ik denk ongeveer maar 2/3 op vol volume of zelfs minder, maar de waardes die de meter aan gaf, waren bij volume op het laagst, net wat meer dan bij de iPod. bij volume op de helf was het juist wat minder, en bij volume op het hoogst, waren de waardes van bij de psp slechts ongeveer de helft van bij de iPod.

edit:
dus misschien kunnen jullie mij vertellen wat ik moet doen om er achter te komen wat hij ongeveer trekt, zodat ik een geschikte accu kan uit zoeken.

edit2:
ahh :) eindelijk een foto en info op internet gevonden over mijn speakerkisten:
http://www.gzshile.com/sc...il.asp?id=171&bigclass=10
http://www.maxdirect.nl/i...roup_id=12&aid=13&lang=NL
er staat dus 100watt, zal wel max output zijn, want achterop zit een sticker van 2*25watt
als iemand iets over dit setje kan zeggen, graag.

en er zullen vast wel suggesties, commentaar, en dingen die ik beter anders kan doen zijn over dit (heel erg lange) stuk tekst, dus brand maar los :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2011 22:15 . Reden: een linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 21:26:
als ik hem helemaal op het laagst had (je hoorde dan helemaal niks) gaf hij dit aan:
0,07 Ampere
11,8 watt (gemiddeld,hij schommelde een klein beetje dus het kan ook 0.1 watt meer of minder zijn)

met de versterker op half volume:
0,09 Ampere
15,6 watt (ook weer wat gemiddeld)

versterker helemaal op het hardst:
0,21 Ampere
34,3 watt

die amperes zijn dus heel weinig vergeleken met andere versterkers.

maar moet ik niet toevallig die ampere's met die watt's vermenigvuldigen? dus:

volume op het laagst:
+/- 1 Ampere
op de helft:
+/- 1,5 Ampere
volume op het hoogst:
+/- 6 Ampere

dat leek mij toch wel er goed bij de realiteit in de buurt komen, aangezien deze versterker ook niet is gebouwt om net zo weinig als een 2024 te gebruiken.
Ik neem aan dat je hier de Wattmeter tussen het stopcontact en je speakerkist had zitten? Met de transformator er ook nog tussen dus. Eigenlijk heel simpel waarom je stroom zo laag is in dat geval. De wattmeter meet de spanning van het stopcontact, en de stroom die door de stekker heen gaat. Het vermogen(watt) is de spanning * stroom. Het gaat hier om netspanning, hoge spanning dus, en een laag vermogen, minder <35W, er wordt dus maar een hele kleine stroom getrokken.

Als je nu het sommetje invult, P(Vermogen) = U(spanning) * I(stroom) krijg je het volgende:
U = 230V(netspanning)
Volume laagst:
230 * 0.07 = 16.1W

Volume halverwege:
230 * 0.09 = 20.7W

Volume voluit:
230 * 0.21 = 48.3W

Komt niet helemaal overheen met wat je wattmeter aangeeft, maar dat komt waarschijnlijk door een combinatie van een lagere netspanning + meetfout/afleesfout.

Verder zijn zulke wattmeters niet zo heel erg nauwkeurig bij lage vermogens, maar het is een leuke indicatie. kWh stand houdt trouwens je totale verbruik bij, je zult dit zien oplopen wanneer je gedurende een langere tijd meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 22:44:
[...]

Ik neem aan dat je hier de Wattmeter tussen het stopcontact en je speakerkist had zitten? Met de transformator er ook nog tussen dus. Eigenlijk heel simpel waarom je stroom zo laag is in dat geval. De wattmeter meet de spanning van het stopcontact, en de stroom die door de stekker heen gaat. Het vermogen(watt) is de spanning * stroom. Het gaat hier om netspanning, hoge spanning dus, en een laag vermogen, minder <35W, er wordt dus maar een hele kleine stroom getrokken.

Als je nu het sommetje invult, P(Vermogen) = U(spanning) * I(stroom) krijg je het volgende:
U = 230V(netspanning)
Volume laagst:
230 * 0.07 = 16.1W

Volume halverwege:
230 * 0.09 = 20.7W

Volume voluit:
230 * 0.21 = 48.3W

Komt niet helemaal overheen met wat je wattmeter aangeeft, maar dat komt waarschijnlijk door een combinatie van een lagere netspanning + meetfout/afleesfout.

Verder zijn zulke wattmeters niet zo heel erg nauwkeurig bij lage vermogens, maar het is een leuke indicatie. kWh stand houdt trouwens je totale verbruik bij, je zult dit zien oplopen wanneer je gedurende een langere tijd meet.
Bedank voor je reactie! :)

Ik begin het weer wat te begrijpen :)
Ik neem nu eerst even het volume voluit,
230 * 0.21 = 48.3W
Als ik hem op de accu wil hebben, gaat die 230 naar 12, en dan die 0.21 die word 4.4 (want 48.3 / 12 = 4.4 en 12 * 4.4 = 48.3)

Dus als ik hem voluit heb staan, kan ik in theorie een uur lang spelen op een 12V 4.4Ah accu? En dus 2 uren op een 8.8Ah?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pespre
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-08 23:02
Ik wil graag een schakeling bouwen met de Tip31C en de led lichtjes. Heb ik hier nog een koeling nodig of iets en kan ik 1 kanaal van de wipschakelaar van hieronder gebruiken om deze schakeling uit en aan de zetten?

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=700016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
Volgensmij kan je dat zelf ook wel bendenken en is er al iemand die iets heeft geroepen over je vraag... lees even terug. Daar heb ik ook uitgelegd hoe je het theoretisch verbruik zou kunnen berekenen. Ook heeft iemand anders al verteld over een zekering die bijna elke auto versterker heeft. Even een paar pagina's terug kijken is heel makkelijk en daarom heeft er nog niemand gereageerd waarschijnlijk.

mijn antwoord: ja je kan die ervoor gebruiken, maar het is niet slim. Als je de versterker heel hard laat werken zal hij meer stroom vragen.... en zal je voeding doorbranden.
Kijk eens naar het amperage van de zekering (fuse) die erin zit... je kan met je voeding daar iets onder zitten kwa A(ampere) en je zit wel redelijk goed... neem je een voeding met het zelfde Amperage als de zekering van de versterker dan zit je zoizo vaak goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Pespre schreef op woensdag 07 september 2011 @ 16:24:
Ik wil graag een schakeling bouwen met de Tip31C en de led lichtjes. Heb ik hier nog een koeling nodig of iets en kan ik 1 kanaal van de wipschakelaar van hieronder gebruiken om deze schakeling uit en aan de zetten?

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=700016
Koeling zal niet nodig zijn aangezien het led is. De schakelaar kan je hiervoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Ik voel een project opkomen :). Kan iemand deze schakeling tamplated maken?:P

YouTube: Weekend Project: Mint Tin Amp - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had in gedachten om 1 of 2 van die 12v 6,8ah li-ion accutjes te gaan gebruiken,
maar ik las net dat 1 zon ding maximaal 1,5A geeft. met 2 er van zou ik dus al op 3A komen, maar helaas is dat nog niet genoeg, aangezien mijn setje rond de 4,5A nodig heeft op vol volume.

dus heeft de bekende 12v 7,2ah dan ook zo'n maximaal aantal A ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2011 @ 19:29:
ik had in gedachten om 1 of 2 van die 12v 6,8ah li-ion accutjes te gaan gebruiken,
maar ik las net dat 1 zon ding maximaal 1,5A geeft. met 2 er van zou ik dus al op 3A komen, maar helaas is dat nog niet genoeg, aangezien mijn setje rond de 4,5A nodig heeft op vol volume.

dus heeft de bekende 12v 7,2ah dan ook zo'n maximaal aantal A ?
Iedere accu heeft een maximaal aantal A. Ergens is dit ook uitgelegd dus je kan even zoeken hoe je dit kan berekenen. Gezien het verbruik is het misschien een beter idee om voor een zwaardere accu te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auxilium schreef op woensdag 07 september 2011 @ 20:09:
[...]

Iedere accu heeft een maximaal aantal A. Ergens is dit ook uitgelegd dus je kan even zoeken hoe je dit kan berekenen. Gezien het verbruik is het misschien een beter idee om voor een zwaardere accu te gaan.
aha, dan zal ik dat even opzoeken.
ik wil wel graag de 12v 7.2ah in verband met dat ze redelijk goedkoop zijn en eventueel dan 2 parallel schakelen.

als iemand anders hier uit het hoofd weet wat het max A van die 12V 7.2ah is, of weet hoe je dit kunt berekenen, dan vraag ik bij deze om dat even te zeggen :)

edit:
Hier staat over deze accu:
"Maximum discharge current (5 secs) 100A/130A "
houd dat in dat ik niet bang hoef te zijn dat de bekende 12v 7.2ah accu te weinig Ampere zal gevenom mijn setje goed te laten functioneren?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2011 20:27 . Reden: edit ]

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink