hallo,
na een half jaar inlezen over krat- en kistradio's ben ik nu wel ongeveer op het hoogtepunt,
om zelf een te bouwen.
ik wou uit 3 opties kiezen:
- een 2.1 setje van ca. 10watt bij de Jumbo halen en er een accu op zetten
- alles apart kopen (ta2024, speakers, accu, en evt. autoradio)
- mijn 2*25watt "discospeakers" ombouwen naar iets draagbaars, en geld over houden voor leuke accesoires
nu heb ik het besluit genomen voor de laatste optie te gaan, dus even wat info over die dingen:
ze zijn van het merk Shile, er zitten "moonflower" discolichten ingebouwt (die er dus uitgehaald worden)
er zijn 3 input kanalen, 2 voor microfoons, en 1 met tulpjes, waar ik mn iPod op aan sluit momenteel.
er zit op: een volumeknop, een knop voor de bass, een knop voor treble, een knop voor microfoon echo, en een voor microfoon volume.
daarnaast zit er op elke speaker een knop voor de lichten, en op die waar de versterker is ingebouwd ook een om de hele installatie mee aan/uit te zetten.
hij werkt op 12V, zit aan de binnenkant een transformator, en heb (door verveling) ook al een 12V aansluiting gemaakt, zodat ik vanaf de buitenkant gewoon een 12V batterij kan aansluiten (heeft nog geen nut gehad XD)
dus eigenlijk hoef ik alleen nog maar een accu + lader aan te schaffen en eventueel wat hout.
natuurlijk wil ik wel voor het aanschaffen een indicatie hebben van hoe lang ik op een accu kan spelen.
als ik een 12V 8ah accu neem, kan hij 8uren lang 12V 1ampere leveren. (correct me if i'm wrong)
nou hebben wij toevallig deze meter in huis liggen:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=469306
daarmee kun je meten hoeveel ampere het apparaat trekt en hoeveel watt enzo (staat allemaal wel in die link)
dus ik heb die er even snel tussen gehad en ik weet niet meer precies wat hij toen aan gaf, maar het leek mij niet helemaal kloppend, toen ik het vergeleek met de 'superzuinige' ta2024.
dus heb ik nog even de handleiding snel door gelezen, voor het gebruiken moest ik dus 3 knoopcelbatterijen er in doen, die er nog niet in zaten (weet niet meer precies welke, lr44 ofzo?) dus toen dacht ik hopen dat het nu goed is.
en toen leek het nog minder te kloppen. ik heb ook geen idee of dat apparaatje goed werkt. heb hem ook snel getest (met de batterijtjes er in) op mijn bureaulamp, toen gaf hij 0,16 Ampere.
ik heb even alle info die het apparaatje mij gaf, opgeschreven, hierbij heb ik steeds mijn iPod het volume op het hoogst, en regelde ik het met de knop op de versterker. het dingetje gaf ook 'volt AC' en 'KwH' aan, maar die volt ac was steeds 227 (had dus niks met de speakers/versterker te maken, maar met het stopcontact) en kwh bleef hele tijd op 0,0 staan, maar dat leek me geen verkeerd teken, toen ik de handleiding had door gelezen.
als ik hem helemaal op het laagst had (je hoorde dan helemaal niks) gaf hij dit aan:
0,07 Ampere
11,8 watt (gemiddeld,hij schommelde een klein beetje dus het kan ook 0.1 watt meer of minder zijn)
met de versterker op half volume:
0,09 Ampere
15,6 watt (ook weer wat gemiddeld)
versterker helemaal op het hardst:
0,21 Ampere
34,3 watt
die amperes zijn dus heel weinig vergeleken met andere versterkers.
maar moet ik niet toevallig die ampere's met die watt's vermenigvuldigen? dus:
volume op het laagst:
+/- 1 Ampere
op de helft:
+/- 1,5 Ampere
volume op het hoogst:
+/- 6 Ampere
dat leek mij toch wel er goed bij de realiteit in de buurt komen, aangezien deze versterker ook niet is gebouwt om net zo weinig als een 2024 te gebruiken.
nog iets wat heel misschien iets is dat kan helpen:
als ik mijn psp (GO) er aan deed ipv iPod, was het volume veel minder, ik denk ongeveer maar 2/3 op vol volume of zelfs minder, maar de waardes die de meter aan gaf, waren bij volume op het laagst, net wat meer dan bij de iPod. bij volume op de helf was het juist wat minder, en bij volume op het hoogst, waren de waardes van bij de psp slechts ongeveer de helft van bij de iPod.
edit:
dus misschien kunnen jullie mij vertellen wat ik moet doen om er achter te komen wat hij ongeveer trekt, zodat ik een geschikte accu kan uit zoeken.
edit2:
ahh

eindelijk een foto en info op internet gevonden over mijn speakerkisten:
http://www.gzshile.com/sc...il.asp?id=171&bigclass=10
http://www.maxdirect.nl/i...roup_id=12&aid=13&lang=NL
er staat dus 100watt, zal wel max output zijn, want achterop zit een sticker van 2*25watt
als iemand iets over dit setje kan zeggen, graag.
en er zullen vast wel suggesties, commentaar, en dingen die ik beter anders kan doen zijn over dit (heel erg lange) stuk tekst, dus brand maar los
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 06-09-2011 22:15
. Reden: een linkje toegevoegd ]