Meteen even XXLP2 erop gezet en wat mee gespeeld. Mijn algemene indruk is dat er grote vooruitgang in zit, de ROM wordt langzaam maar zeker bruikbaarder (als dat een woord is). Waar je bij de vorige versie om de twee minuten de accu uit je toestel moest rukken is dit nu anders en heb ik nog geen spontane vastlopers gehad.
Dat gezegd zijn er nog genoeg bugs en verbeter puntjes. Iedereen weet dat als je je toestel voor het eerst aanzet dat je gegroet wordt door een wizard om je toestel in te stellen. Als je in de datum/tijd stap kiest om tijd van het netwerk te gebruik dan crasht de wizard keihard en mag je opnieuw beginnen. Zo had ik ook toen ik voor het eerst de browser opstarten dat ineens de "Google Account Manager" crashte en de browser werd afgesloten, 2de keer werkte hij wel. Zo heb ik nog een paar andere appcrashes gehad, niks ergs maar wel irritant. Opzich valt het tot nu toe nog mee met de crashes en is de ROM best te gebruiken voor dagelijks gebruik, ALS het zo blijft.
Over irritant gesproken, om een of andere reden als een app crasht dan bevriest het toestel voor een paar seconden. Het lijkt erop alsof het hele toestel hangt maar even wachten en je wordt gegroet door een crash report. Heel irritant, bij vorige versies was dit anders, al was een app gecrasht kon je de app rustig naar de achtergrond sturen en verder gaan met andere dingen.
Bedenk wel dat het gaat om een debug ROM en dat bevriezen zal wel komen door een of andere developer tool voor het debuggen.
Het ontgrendelscherm werkt nog steeds niet goed, als je met je vinger wil ontgrendelen dan duurt het even voor de animatie voor het ontgredelen op komt. Het resultaat hiervan is dat je een meeste gevallen die animatie helemaal niet meekrijgt want tot de tijd dat hij opkomt wordt het scherm al ontgrendeld. Mooie toevoeging is dat je nu ook het weer kan laten tonen op het ontgrendelscherm. Very nice, I like!
Verder is de software duidelijk nog niet echt optimaal. In sommige (duidelijke) gevallen hapert de software. Het raarste vindt ik dat als je een live achtergrond gebruikt dat het scrollen heel goed gaat maar als je een achtergrond instelt uit de standaard galerij dan hapert het achtergrond (dus niet de icoontjes op de voorgrond) heel erg. Zo heb je nog een paar andere dingen dat als je die instelt dat alleen dat component gaat haperen, het toestel draait verder nog soepel. Dit zegt mij dat er nog een paar componenten zitten in de software waar aan getimmerd moet worden.
Het oordeel is, goede vooruitgang t.o.v. de vorige ICS firmware, hij wordt steeds beter en er komen steeds meer features bij. De firmware is goed stabiel en is te gebruiken voor dagelijks gebruik, al moet dat nog even blijken. Er zitten her en der nog een paar irritatie puntjes maar voor de rest is alles goed.
Nog een dankje aan dddmen en de mensen van sammobile.com die dit mogelijk maken.
/edit:
En toen had ik 3x achter elkaar een spontane reboot.
/edit2:
De touch detectie is er sterk op achteruit gegaan. In veel gevallen zit er een vertraging in de detectie of word de aanraking helemaal niet gedetecteerd.
/edit3:
De facebook app is heel buggy met deze ROM. Hij sluit spontaan zonder crash report. Of hij werkt soepel (voor de crash) maar dan werkt het + knopje voor "like / reply" niet of hij hapert heel erg en dan werkt die knop wel. In beide gevallen duurt het niet lang voor de app spontaan sluit. In desktop termen heet dit Crash To Desktop (CTD) ik begin bij deze een nieuwe term Crash o Launcher (CTL).
/edit4:
Autorotatie werkt heel traag. Als je je toestel draait dan duurt het een seconden of 2 voor het scherm ook draait. Het duurt te lang.
/edit5:
Ik heb het idee dat de AOSP bug weer terug is. Het toestel word warm en de accu is best snel leeg. Ik kan dit niet nagaan omdat de accu grafiek buggy is, er zitten allemal sprongen en gaten in de grafiek. Ik weet even niet hoe ik met ICS een screenshot moet maken dus voorlopig geen screenshot.
/edit6:
Zoals ik al zei is deze ROM een verbetering maar er zitten nog teveel bugs in met een te hoog irritatie gehalte. Dagelijks gebruik raad ik af tenzij je een busje insecten spray mee neemt.
[
Voor 16% gewijzigd door
Verwijderd op 15-01-2012 06:53
]