[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:41

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Jammer maar verwacht... Laat het even weten als het opgelost is, ik ben wel benieuwd ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Aangezien ik gisteren te horen heb gekregen dat ik in september kan gaan starten met mijn nieuwe opleiding, ga ik me wat serieuzer oriënteren op een nieuwe laptop. Ik heb veel ervaring met Windows en sinds een paar weken werk ik op een iMac (wat simpel programmeerwerk, dit hoop ik nog wel eens serieuzer op te gaan pakken) en ik neig toch steeds meer naar een Macbook Pro retina 13". Hij zal voornamelijk voor schoolwerk gebruikt worden, daarnaast wat simpele games, series op zo hoog mogelijk kwaliteit en wellicht dat ik hem af en toe als Plex server gebruik. Blijkt dat ik tijdens m'n opleiding genoeg tijd heb om nog serieus werk te maken van Swift 2.0, dan ga ik dat ook zeker doen. Ik twijfel alleen wel om te wachten tot de 2016 versie uitkomt, is daar al nieuws over?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Kan het alleen maar aanraden, OSX <3 en in mijn ervaring gaat een mac wat makkelijker 4-5 jaar mee.

Wat betreft releases of updates van apple producten is dit een goede indicatie:

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

SavageBrother schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:58:
Ik twijfel alleen wel om te wachten tot de 2016 versie uitkomt, is daar al nieuws over?
De Retina laptops zijn zeker mooie machines, het grote voordeel dat ze bieden is natuurlijke de grotere workspace die ermee gepaard gaat. In jouw geval zou ik zeker wachten tot het moment dat je hem echt nodig hebt. Over de nieuwe releases zijn nog weinig tot geen dingen bekend, maar ik acht een update/upgrade voor augustus wel heel aannemelijk. Dan is wachten dus om meerdere redenen aan te raden:
1. rond die tijd kan je vaak met back to school acties Apple producten met korting kopen
2. vlak na een upgrade kan je altijd kiezen voor óf de nieuwe snelle hardware, of de oude variant (vaak ook nog prima spul) tegen een mooie prijs meenemen.

Als je qua hardware iets minder eisen hebt zou je ook voor een Macbook kunnen gaan. Die hebben sinds de laatste upgrade ook een Retina scherm en zijn met 12" zo ongeveer het formaat van een 11" macbook air en zijn wat mij betreft ook min of meer een vervanger hiervoor aan het worden. Het zou mij niks verbazen als Apple met de MBA zelfs helemaal gaat stoppen en over gaat op 12" en 14" Macbooks met Retina schermen...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:04
SavageBrother schreef op woensdag 11 november 2015 @ 19:58:
Aangezien ik gisteren te horen heb gekregen dat ik in september kan gaan starten met mijn nieuwe opleiding, ga ik me wat serieuzer oriënteren op een nieuwe laptop. Ik heb veel ervaring met Windows en sinds een paar weken werk ik op een iMac (wat simpel programmeerwerk, dit hoop ik nog wel eens serieuzer op te gaan pakken) en ik neig toch steeds meer naar een Macbook Pro retina 13". Hij zal voornamelijk voor schoolwerk gebruikt worden, daarnaast wat simpele games, series op zo hoog mogelijk kwaliteit en wellicht dat ik hem af en toe als Plex server gebruik. Blijkt dat ik tijdens m'n opleiding genoeg tijd heb om nog serieus werk te maken van Swift 2.0, dan ga ik dat ook zeker doen. Ik twijfel alleen wel om te wachten tot de 2016 versie uitkomt, is daar al nieuws over?
Verkeerde topic denk ik aangezien je naar de 13" rMBP neigt.
Anyway, als je pas in september begint met een nieuwe opleiding heb je natuurlijk kans dat er in de tussentijd een refresh komt. Reken niet op significante wijzigingen maar performance gaat er bij een upgrade ongeveer 10% op voorruit.

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:43

pdavie2311

Live life to the fullest..

Goedemorgen. Ik typ dit bericht op een MBP13 begin 2011….Nu gebruikt mijn dochter hem veel ( 5 jaar oud ) en mijn vrouw ook. Ik heb laatst mijn iPad air 2 verkocht, omdat ik toch meer naar een toetsenbord neig. Nu heb ik nog een iPad 3, die ik kan pakken om te surfen, maar wil op termijn toch weer een apparaat erbij kopen. Tablet is geen optie, dus ook niet de nieuwe iPad. Ik ben wel Apple minded, heb ook de iPhone 6s en Apple TV etc…

Ik zit te denken om een 11 inch MBA te gaan kopen. Ik heb geen haast, kan ook pas in maart volgend jaar, maar loont het de moeite om te wachten? Waarom Apple weer? Design, werkt altijd, meer Apple spullen en de batterij..Super! Laptop pakken en gaan met die banaan..Daar kan zo'n HP nog niet tegenaan volgens mij, hoewel deze wel goedkoper zijn natuurlijk..

Tips voor mij om mij eens in te verdiepen? De MBP wil ik nog eens opschonen en extra geheugen inzetten om weer er tegenaan te kunnen..

Thanx alvast.

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

• SavageBrother
Thx voor de replies. Heb inderdaad in t verkeerde topic gereageerd. Een MBA zou ook een optie zijn, mits t scherm een stuk verbeterd wordt in 2016. Al spreekt een rMBP me erg aan en zit ik momenteel wel in een situatie waarin ik me de meerprijs van een rMBP kan veroorloven.

It's dogged that does it

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:24

nexhil

BAM!

SavageBrother schreef op donderdag 12 november 2015 @ 09:20:
Thx voor de replies. Heb inderdaad in t verkeerde topic gereageerd. Een MBA zou ook een optie zijn, mits t scherm een stuk verbeterd wordt in 2016. Al spreekt een rMBP me erg aan en zit ik momenteel wel in een situatie waarin ik me de meerprijs van een rMBP kan veroorloven.
Denk niet dat dat gebeurd, omdat ze je voor het scherm waarschijnlijk een Macbook (Pro) willen laten kopen.

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 14:00

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

waarom niet gewoon de macbook? zit mooi tussen de pro en de air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
weinig ports, net weer wat kleiner, misschien ook iets minder gericht op de toekomst (wellicht ooit nog eens verdiepen in photoshop e.d.)

wel een erg mooi ding overigens

in ieder geval zijn ze alle drie nog een optie, kga één deze dagen eens een lijstje met prio's maken

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

Ik twijfel om nu te kopen. Straks komt er 1e kwartaal een update qua kleuren ook van ze air? Kan nog wel 4 maandjes wachten, maar geen jaar meer, haha!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:02
Ik ben een beetje aan het twijfelen over m'n macbook air uit 2011 met 2GB of ik deze nu upgrade of later. Hebben jullie enig idee hoe lang deze 2GB versie nog ondersteunt zal worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

sjaak81 schreef op maandag 16 november 2015 @ 20:40:
Ik ben een beetje aan het twijfelen over m'n macbook air uit 2011 met 2GB of ik deze nu upgrade of later. Hebben jullie enig idee hoe lang deze 2GB versie nog ondersteunt zal worden?
De belangrijkste reden waarom een oudere Mac niet ondersteund wordt, is als er grote wijzigingen in de architectuur plaatsvinden. Die zijn er de laatste jaren niet geweest, dus ik verwacht dat de oudere modellen nog wel een tijdje meegaan. Maar helemaal zeker weet je het natuurlijk nooit.
Maar dan nog... stel dat OS X Big Sur volgend jaar uitkomt, en jouw model wordt niet meer ondersteund, heb je dan een probleem? Je kan toch El Capitan blijven gebruiken?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

pdavie2311 schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:56:
Ik twijfel om nu te kopen. Straks komt er 1e kwartaal een update qua kleuren ook van ze air? Kan nog wel 4 maandjes wachten, maar geen jaar meer, haha!!
Wachten tot je een mooi bedrag bij elkaar hebt is altijd een goed idee. Verwacht alleen geen macbook air meer, ik denk dat dat einde verhaal is en ze overstappen op Macbook & Macbook Pro met Retina schermen. De Air is nu nog interessant voor mensen die een klein format willen maar niet te veel willen uitgeven, en dus "besparen" op het scherm", maar over pakweg een jaar is Retina een stuk betaalbaarder. Ik zou mijn kaarten dus eerder zetten op een goedkopere Macbook, duurdere Macbook Pro, en het uitfaseren van de Air... het biedt gewoon geen meerwaarde meer behalve dan de nu nog lagere prijs dan een Macbook.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

DeNachtwacht schreef op maandag 16 november 2015 @ 21:22:
[...]

Wachten tot je een mooi bedrag bij elkaar hebt is altijd een goed idee. Verwacht alleen geen macbook air meer, ik denk dat dat einde verhaal is en ze overstappen op Macbook & Macbook Pro met Retina schermen. De Air is nu nog interessant voor mensen die een klein format willen maar niet te veel willen uitgeven, en dus "besparen" op het scherm", maar over pakweg een jaar is Retina een stuk betaalbaarder. Ik zou mijn kaarten dus eerder zetten op een goedkopere Macbook, duurdere Macbook Pro, en het uitfaseren van de Air... het biedt gewoon geen meerwaarde meer behalve dan de nu nog lagere prijs dan een Macbook.
Ai….Dus dan toch beter in januari eentje halen? Vind het design zo mooi van de Air..Wordt gebruikt voor huis, keuken, tuin gebruik. De iPad Air2 verkocht, gewoon omdat ik een fysiek toetsenbord wil. Kan hem met korting kopen dus goed 900,- heb ik dan een Air..Even wachten nog op eindejaarsbonus, haha...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
De air is nog altijd wel een interessant product. De macbook heeft wel een beter scherm, maar is significant langzamer, en je zit met een enkele USB type C opgescheept. De Air is nog wat conventioneler met zijn aansluitingen en mac safe lader en de i5 of de i7 loopt rondjes om de Macbook core M processor. (zelfs de A9X in de iPad Pro is soms sneller dan de Macbook)

De 13" pro is natuurlijk de beste optie. Lekker snel en een mooi scherm.
Je moet je zelf afvragen of je kunt leven met het scherm van een air. De macbook of de pro hebben mooiere schermen, maar zijn ook stukken duurder. Zo'n deal voor 900 euro is een heel mooie, daar koop je bij lange na nog geen macbook of een pro voor.

Wat er met de Air line up verder gebeurt is eigenlijk wel duidelijk. De Air zal onveranderd nog jaren in het assortiment zitten, maar net zoals de conventionele macbook pro's(non retina en met dvd drive) zal deze niet meer mee gaan met de laatste ontwikkelingen. Ik denk dat bij een 2e generatie de Macbook toch meer bruikbaarder gaat worden, en zo langzaam de plek van de Air zal overnemen(ook als de prijs wat gaat zakken). Ik zie die macbook ook meer als de eerste generatie Air's. Leuk idee, maar pas bij de volgende iteratie echt een topper.

[ Voor 28% gewijzigd door MenN op 17-11-2015 10:26 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 11:14
Zit er erg aan te denken om ook een Mac Book Air te kopen. Zag hem bij BCC voor 1000 euro de 13 inch.
http://www.bcc.nl/compute...6ghz-4gb-128gb%2885646%29

Keuzes..

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

DeNachtwacht schreef op maandag 16 november 2015 @ 21:22:
[...]

Toch hoop ik dat de Air blijft, zoniet dan ben ik toch van plan de huidige 13" nog aan te schaffen.

Blijft ie of niet? http://www.macrumors.com/...ocessors-for-macbook-air/

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sinds kort een D-brand skin op mijn Air. Ben er best blij mee :)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/7JNX4hh0ITBUdM9rrt2c2ej3/medium.jpg

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

Mars18 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:48:
Zit er erg aan te denken om ook een Mac Book Air te kopen. Zag hem bij BCC voor 1000 euro de 13 inch.
http://www.bcc.nl/compute...6ghz-4gb-128gb%2885646%29

Keuzes..
Das ook een mooie deal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dick schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 15:47:
[...]

In de Apple store hebben ze een aantal dingen getest waaronder inderdaad de aansluiting van de accu en dergelijke. Helaas zat het probleem hier niet in dus moest de laptop ingenomen te worden. Aangezien de fabrieksgarantie is verlopen kon dit niet in de Apple store maar moest dit via de verkoper. Uiteraard ben ik daar direct even langsgegaan en heb ik de laptop ingeleverd.

Nu maar hopen dat ze 'm snel weer terug sturen. De verkoper gaf echter aan dat het wel eens wat langer (tot 30 dagen) kon duren aangezien het een CTO-model betreft. Afwachten dus.
DeNachtwacht schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:52:
Jammer maar verwacht... Laat het even weten als het opgelost is, ik ben wel benieuwd ;)
Ik heb zojuist mijn MBA weer op kunnen halen bij de Dixons. Vreemd genoeg is er niets aan gerepareerd. Op de reparatiebon staat dat er alles weer werkte na een software-reset met daarbij uitleg hoe een NVRAM/PRAM en SMC-reset zelf uitgevoerd kunnen worden. Doordat er geen defecten zijn gevonden heeft het reparatiecentrum € 34,95 aan kosten in rekening gebracht. De medewerker in de winkel vond dit echter onredelijk omdat ze bij de Apple-store niets hadden kunnen vinden en zo ook bij inname in de winkel niets met de laptop konden beginnen. Deze kosten hoefde ik dus niet te betalen, wat ik erg netjes vind van Dixons, volgens mij krijgen zij deze kosten namelijk gewoon doorgerekend van Apple.

Het is voor mij een raadsel wat ze nou precies gedaan hebben om hem weer werkend te krijgen. Het lijkt mij sterk dat zowel ik, de Genius in de Apple-store en de medewerker in de winkel de resets verkeerd hebben uitgevoerd. Bottom-line is echter dat hij weer naar behoren werkt en als bonus ook even grondig is schoongemaakt in het reparatiecentrum, hij ziet er weer hagelnieuw uit :).

Edit: Helaas, te vroeg gejuicht. Vandaag vertoonde de laptop weer exact hetzelfde probleem als voorheen. Gisteravond heb ik er prima mee kunnen werken, vanochtend bleef het scherm echter zwart. Meerdere keren de SMC-reset uitgevoerd maar helaas zonder resultaat. Vanmiddag heb ik de laptop weer ingeleverd bij de winkel. In de winkel hebben ze de reset ook meerdere keren zonder resultaat geprobeerd. Ik ben zeer benieuwd naar het bericht van het service centrum.

[ Voor 10% gewijzigd door Dick op 20-11-2015 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-08 22:03
Iemand een idee waar de rare kleuren vandaan komen als ik een filmpje van YouTube full screen afspeel?

http://cwmvw.synology.me/..._494d4147313432382e6a7067

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Oei, dit soort artefacts is verkeerde drivers of een videokaart die aan het doodgaan is. De reden dat ik oei zeg is dat op een Mac het meestal met de drivers wel goed zit. Of heb je hier mee gerommeld?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-08 22:03
DeNachtwacht schreef op zondag 29 november 2015 @ 22:11:
Oei, dit soort artefacts is verkeerde drivers of een videokaart die aan het doodgaan is. De reden dat ik oei zeg is dat op een Mac het meestal met de drivers wel goed zit. Of heb je hier mee gerommeld?
Nee, er draait enkel de nieuwe versie van OSX op, en een Windows 10 via Boot Camp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Kijk dat geeft wel wat ruimte tot onderzoeken waar het probleem zit. Speelt het zowel onder OSX als Windows 10? Dan kun je er vrij zeker van zijn dat de GPU hardwarematig defect aan het raken is.

[ Voor 13% gewijzigd door DeNachtwacht op 29-11-2015 22:40 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
Ja, nu zelfs 949 euro.

Echter zit er maar 128 gig aan schijfruimte in, hebben jullie daar wel genoeg aan?
Klinkt zo weinig.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Ik heb 128 GB icm 8 GB ram en voor mij is het prima. Ik gebruik daarnaast een synology NAS en ik heb 50 GB voor iCloud foto's en dergelijke. De Air is dan ook niet mijn hoofdcomputer. Meer is natuurlijk altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mars18 schreef op maandag 30 november 2015 @ 06:53:
[...]

Ja, nu zelfs 949 euro.

Echter zit er maar 128 gig aan schijfruimte in, hebben jullie daar wel genoeg aan?
Klinkt zo weinig.
Het hangt heel veel van je gebruik af. Ik heb ook genoeg aan 128 GB, omdat ik gewoon heel veel met de cloud werk en inderdaad mijn MBA geen hoofdcomputer is. Tegenwoordig zou ik denk ik wel voor 256GB gaan, maar het hangt erg van de meerprijs af die je ervoor betaalt. Apple is wat dat betreft nog steeds duur helaas.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
DeNachtwacht schreef op maandag 30 november 2015 @ 08:40:
[...]

Het hangt heel veel van je gebruik af. Ik heb ook genoeg aan 128 GB, omdat ik gewoon heel veel met de cloud werk en inderdaad mijn MBA geen hoofdcomputer is. Tegenwoordig zou ik denk ik wel voor 256GB gaan, maar het hangt erg van de meerprijs af die je ervoor betaalt. Apple is wat dat betreft nog steeds duur helaas.
Het gaat mijn hoofdcomputer worden, ik browse een beetje en wat office gebruik, ik zal dan op zich ook wel genoeg moeten hebben.

En de rest op een externe schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Mars18 schreef op maandag 30 november 2015 @ 09:05:
[...]

Het gaat mijn hoofdcomputer worden, ik browse een beetje en wat office gebruik, ik zal dan op zich ook wel genoeg moeten hebben.

En de rest op een externe schijf
Als je een externe USB3.0 schijf van 1TB erbij neemt, en je slaat alles wat veel ruimte in beslag neemt (films, foto's, evt VM's ) daarop op, dan moet het wel voldoende zijn voor wat je aangeeft. Ik heb een MBA met 512GB en heb ca 400GB over op dit moment. En dan installeer en download ik alles wat ik tegenkom, want toch ruimte zat. Waaronder flinke spellen van Steam, die ik ook op een andere drive kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Gerucht: http://www.iculture.nl/ni...ok-air-wwdc-2016-gerucht/ 13" en 15" Air

Als dit werkelijkheid word zou ik best eens voor een 15" Air kunnen kiezen, ik ben nieuwsgierig geworden!

[ Voor 3% gewijzigd door GerardVanAfoort op 30-11-2015 12:22 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

GerardVanAfoort schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:22:
Gerucht: http://www.iculture.nl/ni...ok-air-wwdc-2016-gerucht/ 13" en 15" Air

Als dit werkelijkheid word zou ik best eens voor een 15" Air kunnen kiezen, ik ben nieuwsgierig geworden!
Dat is een bijzonder gerucht. Rare positionering dan, zeker met die 12" Macbook er naast. Zou eerder verwachten dat er een nieuwe 14" of 15" Macbook naast geplaatst wordt en dat de prijzen van die twee dan wat dalen. Is met de Air ook gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Ik ben zeer benieuwd hoe 't ontwerp er uit gaat zien, strakke dunne randen rondom 't scherm zouden wat mij betreft zeer goed staan!

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een nieuwe SMB-accu geplaatst in mijn 4 jaar oude MacBook Air. Gisteren kon ik er vanaf 14.30 uur met zeer weinig gebruik (meer stand-by dan gebruik) mee doen tot 22.30 uur. Leek mij keurig.

Vandaag om exact 12.00 uur de stroom er weer af. Binnen een half uur met geen gebruik al 12% er af. Moet de accu zich nog bewijzen of is er iets anders wat stroom vreet?

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:17

JanAd

Wind’s howling

BillSpaarbank schreef op maandag 30 november 2015 @ 08:11:
Ik heb 128 GB icm 8 GB ram en voor mij is het prima. Ik gebruik daarnaast een synology NAS en ik heb 50 GB voor iCloud foto's en dergelijke. De Air is dan ook niet mijn hoofdcomputer. Meer is natuurlijk altijd beter.
Da's goed om weten. Ik heb me nog niet volledig ingelezen. Maar ik ben aan het overwegen of een Macbook Air 13" te kopenof de Macbook 12"....

Voornamelijk om films op te kijken via Plex op een Synology NAS. Verder voor Office(365) werk, veel surfen en opzoekwerk af en toe mogelijk een Photoshop of een iMovie montage.

Ik zou opteren voor 128GB met 8GB RAM, bij de MBA.

Groter dan 13" wil ik niet gaan. Mij lijkt de Air de voordeligste keuze, maar de lagere scherm resolutie baart me een beetje zorgen... of is dat allemaal niet zo erg als de cijfertjes doen uitschijnen?

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

• BillSpaarbank
  • Niet online
JanAd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:31:
[...]

Da's goed om weten. Ik heb me nog niet volledig ingelezen. Maar ik ben aan het overwegen of een Macbook Air 13" te kopenof de Macbook 12"....

Voornamelijk om films op te kijken via Plex op een Synology NAS. Verder voor Office(365) werk, veel surfen en opzoekwerk af en toe mogelijk een Photoshop of een iMovie montage.

Ik zou opteren voor 128GB met 8GB RAM, bij de MBA.

Groter dan 13" wil ik niet gaan. Mij lijkt de Air de voordeligste keuze, maar de lagere scherm resolutie baart me een beetje zorgen... of is dat allemaal niet zo erg als de cijfertjes doen uitschijnen?
Het scherm is niet meer dan ok. Bij kleine tekst zie je echt wel dat het scherm heel erg achterhaald is. Nogmaals, voor mij is het niet mijn hoofd PC en ik gebruik de Air regelmatig met een Full-HD monitor aangesloten. Als ik er de hele dag op zou werken zou de resolutie me tegen staan. Maar ik heb de Air voornamelijk gekozen om er mobiel mee te zijn en juist daarvoor vind ik het een perfecte machine.

Voor films en dergelijke stoor ik me nooit aan de lagere resolutie van de Macbook Air. Succes met je keuze.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

BillSpaarbank schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:40:
Voor films en dergelijke stoor ik me nooit aan de lagere resolutie van de Macbook Air. Succes met je keuze.
Voor films is de resolutie inderdaad niet zo storend. Maar wel de slechte inkijkhoek en het lage contrast.
Ik heb ook even getwijfeld tussen een Air en een MacBook retina. Met mijn wensen (8GB/256GB) zou dat bijna niets schelen in prijs.

Nu ik de MacBook 12" een kleine week heb, kan ik niets anders zeggen dan dat ik geen spijt heb van mijn keuze. Enige nadeel voor mij is dat ik hem niet op mijn Cinema Display kan aansluiten en dat had met de Air wel gekund.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Canaria schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:47:
[...]

Voor films is de resolutie inderdaad niet zo storend. Maar wel de slechte inkijkhoek en het lage contrast.
Ik heb ook even getwijfeld tussen een Air en een MacBook retina. Met mijn wensen (8GB/256GB) zou dat bijna niets schelen in prijs.

Nu ik de MacBook 12" een kleine week heb, kan ik niets anders zeggen dan dat ik geen spijt heb van mijn keuze. Enige nadeel voor mij is dat ik hem niet op mijn Cinema Display kan aansluiten en dat had met de Air wel gekund.
De Macbook heeft toch nog een gewone headphone aansluting hé, da's de enige die ik niet zou kunnen missen. :P

De 8GB ging ik sowieso nemen, de 128/256GB ben ik niet helemaal uit. Maar dan kon ik idd al dicht bij de prijs van een 12" Macbook.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

JanAd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:00:
[...]

De Macbook heeft toch nog een gewone headphone aansluting hé, da's de enige die ik niet zou kunnen missen. :P
Yes :) die zou ik ook niet kunnen missen. Gelukkig paste die nog net in de behuizing.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HYspyUJmCoMfZw94tGjnw4pH/full.jpg

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:03
JanAd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:00:
[...]

De 8GB ging ik sowieso nemen, de 128/256GB ben ik niet helemaal uit. Maar dan kon ik idd al dicht bij de prijs van een 12" Macbook.
Sterker nog, volgens mij is de MacBook Retina met 8gb en 256GB een kleine 20 euro goedkoper dan een MacBook Air 13" met 8GB en 256GB

• SavageBrother
Ik ben enorm benieuwd naar het scherm van de nieuwe MBA. Mocht dat de moeite waard zijn dan zou ik de MBA wél een serieuze optie vinden. Nu vind ik het teveel geld voor een laptop met een dusdanig matig scherm.

It's dogged that does it

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

SavageBrother schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:51:
Ik ben enorm benieuwd naar het scherm van de nieuwe MBA. Mocht dat de moeite waard zijn dan zou ik de MBA wél een serieuze optie vinden. Nu vind ik het teveel geld voor een laptop met een dusdanig matig scherm.
Ja, absoluut... Maar dat is nog wachten tot in juni zeker? Ik moet nu de keuze maken.
Ik denk dat ik toch voor de Macbook ga gaan.

• BillSpaarbank
  • Niet online
Wat houd je tegen om voor de 13" retina Macbook Pro te gaan dan? Zoveel verschil zit er niet in gewicht en formaat met de Macbook Air.

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

BillSpaarbank schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:28:
Wat houd je tegen om voor de 13" retina Macbook Pro te gaan dan? Zoveel verschil zit er niet in gewicht en formaat met de Macbook Air.
Gho, ik wou voornamelijk klein en draagbaar. Een MBP is toch wel wat groter niet? Het is ondertussen een paar maanden geleden dat ik ze nog naast elkaar heb gezien.

De 12" MB lijkt me ideaal van formaat. De prijs vind ik eigenlijk wat te hoog, maar aangezien je bij de MB Air mits wat upgrades bijna even duur uitkomt. Dan heeft die toch de voorkeur.

Moest de schermresolutie van de 11" Air beter zijn, had ik die genomen...

Ik ga zaterdag eens terug in de Switch kijken en dan de knoop proberen door te hakken.

[ Voor 6% gewijzigd door JanAd op 17-12-2015 13:02 ]

• BillSpaarbank
  • Niet online
Waarschijnlijk ga ik nu vloeken in dit topic, maar je zou ook eens kunnen kijken naar de Asus UX305. Die voldoet volgens mij ook prima aan jouw eisen en kost de helft van een Macbook 12".

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

BillSpaarbank schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:23:
Waarschijnlijk ga ik nu vloeken in dit topic, maar je zou ook eens kunnen kijken naar de Asus UX305. Die voldoet volgens mij ook prima aan jouw eisen en kost de helft van een Macbook 12".
Ik weet het. Ik werk zelf (beroepshalve) voornamelijk op Windows pc's/laptops.

Ik heb zelfs nog nooit een (eigen) Mac gehad, buiten een iPad. Maar ik wil nu persé eens leren werken met het andere platform - en m'n vriendin heeft al jaren een MBpro - dus vandaar de keuze voor Mac.

Ik heb hiernaast nog een i7 Sony Vaio werklaptop en een i7 Gaming-desktop met een 34" scherm aan. Dus nog een windows-pc is niet nodig. :+

Edit: Bedankt voor de suggestie en bedankt aan de rest voor de informatie.

Canaria schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:47:
[...]

Na lang wikken en wegen en uren en uren reviews bekijken ben ik zaterdag de Macbook 12" gaan halen. Ik heb nog heel lang getwijfeld (tot aan de kassa eigenlijk) om niet de MB Pro te nemen. Maar aangezien het toestel als secundaire laptop "voor in de zetel" gaat dienen heb ik voor de nieuwe formfactor gekozen, de passieve cooling en het formaat zijn voor mij belangrijker dan de rekenkracht en de aansluitingen.

[ Voor 46% gewijzigd door JanAd op 22-12-2015 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:38
ik weet niet of de macbook air een versimpelde versie van Imovie heeft?
Maar ik wil een timelaps maken en bij imovie kan ik bij een nieuwe film alleen kiezen uit 5 thema's, maar nergens staat 'geen thema', en dit is precies wat ik wil. Want nu wordt die hele timelaps verpest door dat thema.. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
drusloos schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 00:11:
ik weet niet of de macbook air een versimpelde versie van Imovie heeft?
Maar ik wil een timelaps maken en bij imovie kan ik bij een nieuwe film alleen kiezen uit 5 thema's, maar nergens staat 'geen thema', en dit is precies wat ik wil. Want nu wordt die hele timelaps verpest door dat thema.. Tips?
Heeft niks met de MBA te maken natuurlijk, maar als ik iMovie open en voor "nieuwe film" kies dan is de eerste optie die ik krijg "geen thema".

Voor zo ver ik weet is er maar 1 versie van iMovie en werkt deze hetzelfde op alle macs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Tjoekie schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:55:
[...]

Heeft niks met de MBA te maken natuurlijk, maar als ik iMovie open en voor "nieuwe film" kies dan is de eerste optie die ik krijg "geen thema".

Voor zo ver ik weet is er maar 1 versie van iMovie en werkt deze hetzelfde op alle macs.
Dankje, ja bij mij komt er dus geen 'geen thema'. Heel apart... Ik dacht dat het aan mij lag, maar anderen kunnen het ook niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:30

Saninl

Bah!

Voor het eerst echt problemen met mijn 13" Macbook Air (2011).

Tot op heden nooit problemen mee gehad, en een heerlijke machine voor waar ik hem voor gebruik! Echter, sinds een paar weken heb ik het vervelende probleem dat de 'qwerty'-rij met letters (q t/m p) op willekeurige moment niet reageert. Dit is soms na het uit standby halen, soms pas na een paar minuten, het lijkt echt willekeurig...
Op die momenten doen alle toetsen het, behalve die bovenste rij... Soms na 10 seconden, soms na 3 minuten, doen ze het opeens weer. Het maakt dan niet uit of ik uit boosheid hard ga 'slaan' op die toetsen of naar het scherm ga staren...

Ik heb tot op heden geen oplossing kunnen bedenken, en kan alleen bedenken om de toetsen een keer eruit te wippen en ze schoon te maken... Maar het lijkt mij eerder een hardware-matig probleem?

Iemand ervaring of eventueel een oplossing?

Het is zéér vervelend dat mijn wel gewaardeerde Macbook opeens kuren heeft... Ik zit al bijna te twijfelen om eind deze maand in de MediaMarkt met de btw-actie een nieuwe te kopen, maar hoop dat iemand een oplossing heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
Mijn Air 13" uit 2011 heeft sinds een paar weken last van een losse displayconnector. Als de laptop koud is, dan moet je het scherm precies zo kantelen dat het beeld klopt. Een aantal kleuren worden anders niet weergegeven (rood en geel bijvoorbeeld). Als de CPU wat warmer is (te checken met smcFanControl), dan is het probleem minder. Maar het lijkt of het steeds erger wordt. Heeft iemand hier nog een quick fix voor, of is de oplossing om zo'n beetje alles uit elkaar te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sja ik ben bang dat je het zelf al zegt. Dit lijkt mij trouwens eerder alsof de condensatoren van de gpu het aan het begeven zijn, dan krijg je ook vaak dit soort vage problemen of dingen als artefacts in het scherm. Maar wel vreemd wat zoveel condensatoren heeft die MBA helemaal niet volgens mij ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik moet voor een vriend zijn MacBook Air (13-inch, Mid 2012) even netjes werkend maken. Hij heeft er ontzettend veel troep op geïnstalleerd. Ik hoorde dat je beter niet El Capitan kunt installeren op dit oudere model, dus ik wil bij Yosemite blijven. Er staat nu 10.10.5 op.
Het beste lijkt mij een schone installatie te doen (of indien dat mogelijk is, gewoon een soort van Factory reset zonder data behoud. Ik heb zelf geen mac dus weinig ervaring hiermee)
Ik kom via google genoeg manieren tegen om Yosemite opnieuw te installeren, maar dan moet ik deze downloaden in de store, maar deze is niet meer aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Laatst online: 19:14
Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:02:
Ik moet voor een vriend zijn MacBook Air (13-inch, Mid 2012) even netjes werkend maken. Hij heeft er ontzettend veel troep op geïnstalleerd. Ik hoorde dat je beter niet El Capitan kunt installeren op dit oudere model, dus ik wil bij Yosemite blijven. Er staat nu 10.10.5 op.
Het beste lijkt mij een schone installatie te doen (of indien dat mogelijk is, gewoon een soort van Factory reset zonder data behoud. Ik heb zelf geen mac dus weinig ervaring hiermee)
Ik kom via google genoeg manieren tegen om Yosemite opnieuw te installeren, maar dan moet ik deze downloaden in de store, maar deze is niet meer aanwezig?
Je kunt deze handleiding gebruiken:
http://www.tomsguide.com/...pro-factory-settings.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:26
hier geeft die toch aan dat er dan nieuwste SW wordt gedownload? Dan wil de vrager niet, en ik zit met dezelfde vraag .

edit: dit zou de opties moeten zijn:

Which version of OS X is installed by OS X Recovery?
If you use the Recovery System stored on your startup disk to reinstall OS X, it installs the most recent version of OS X previously installed on this computer.
If you use Internet Recovery to reinstall OS X, it installs the version of OS X that originally came with your computer. After installation is finished, use the Mac App Store to install related updates or later versions of OS X that you have previously purchased.

[ Voor 41% gewijzigd door Martinus op 16-02-2016 15:13 ]

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
met cmd+ctrl+r geeft je de optie tot reinstall van het initiele OS, dat heb ik gister geprobeerd en werkt. Heb je wel internet nodig. Het initiële OS is via web te downloaded, elk ander zal je met een account moeten doen. Succes.

[ Voor 37% gewijzigd door Martinus op 17-02-2016 18:07 ]

no comment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:02:
Ik moet voor een vriend zijn MacBook Air (13-inch, Mid 2012) even netjes werkend maken. Hij heeft er ontzettend veel troep op geïnstalleerd. Ik hoorde dat je beter niet El Capitan kunt installeren op dit oudere model, dus ik wil bij Yosemite blijven.
Ik heb een MBA2010 waar el capitan nog steeds als een zonnetje op draait. Ik zou het in verband met patches en veiligheid ook zelfs afraden op een 2012 model. Die is daar echt prima toe in staat en je bespaart je een hoop moeite met installeren en downloaden omdat El Capitan natuurlijk makkelijker te regelen is.

youtube.com/@hisrep

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Martinus schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 18:06:
met cmd+ctrl+r geeft je de optie tot reinstall van het initiele OS, dat heb ik gister geprobeerd en werkt. Heb je wel internet nodig. Het initiële OS is via web te downloaded, elk ander zal je met een account moeten doen. Succes.
Als ik via cmd+ctrl+R opstart zie ik ook de Recovery HD schijf en met cmd+R niet, dit zijn dus verschillende modes neem ik aan?

Maar ongeacht welke methode ik van de twee pak, als ik dan ga naar reinstall, dan kan ik het appleID invullen maar dan krijg ik erna de melding:
This item is temporarily unavailable
Try again later
En een flinke periode later werkt het nog steeds niet. Wat houdt dit in? Is herinstallatie naar deze versie niet meer mogelijk?

(indien gewenst kan ik wat screenshots toevoegen)

• Martinus
Internet Recovery requires internet access, that may be slightly obvious but it’s worth mentioning because if the Mac is unable to connect to a network then it will not be able to download the operating system. Whenever possible, you should back up the Mac with Time Machine before attempting this.

You can start the internet recovery reinstall process from either a shutdown Mac, or by rebooting the Mac. This process will be the same on any new Mac, be it an iMac, MacBook Pro, MacBook Air, etc:

Immediately after hearing the Mac boot chime, hold down Command+Option+R – if you see the Apple logo you waited too long and need to reboot and try again*
OPTIONAL: You may or may not see an option to join a wi-fi network, this depends on whether the Mac can access any saved networks from OS X or not
When you see a spinning globe icon, Internet Recovery mode has been entered with a message saying it can take a while, a progress bar appears as the recovery functions are downloaded
Starting OS X Internet Recovery Mode on a Mac to reinstall system software

When finished downloading, you’ll see the familiar “OS X Utilities” screen, choose “Reinstall OS X” to begin the re-installation process of the Mac operating system
Install OS X from Internet Recovery

Select the destination and complete the re-installation (or installation) of OS X as usual
You’ll notice the version of OS X that can be reinstalled this way is shown in the icon or listed under the “Reinstall OS X” option, and that version will match whatever version of OS X came preinstalled on the Mac. For example, if the Mac shipped with OS X Mavericks but is now running OS X Yosemite, then OS X Mavericks would be the version that reinstalls through the Internet Recovery reinstall process.

Dit is de wijze waarop ik zonder account mij macbook air heb hersteld.

no comment

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vraagje: de MacBook Air mid 2012 van mijn vrouw heeft last van een fan die niet meer aangaat. Valt op door een tikkend geluid elke 10 seconden ofzo, wat mij aangeeft dat hij niet meer draait.

Geekbench i.c.m. Activity Monitor en iStat bevestigen dit, namelijk vrijwel volle CPU belasting, maar de fan gaat volgens iStat geen spat harder dan 2000 rpm, wat natuurlijk vreemd is, want zelfs mijn MBPr varieert minimaal in idle mode en draait niet exact op 2000 rpm.

Kortom: ik wil een nieuwe fan bestellen en dan gelijk de benodigde pentalobe en torx schroevendraaiers. iFixit geeft de fan alleen aan vanuit de VS en dat komt op $55 excl. importkosten, nogal duur als je het mij vraagt. Weet iemand een goede Nederlandse of Duitse zaak waar ik dit kan bestellen? Gereedschap kom ik wel aan, maar het gaat mij om de fan.

De zaken die ik zelf vindt, ken ik niet of vertrouw ik niet, deels omdat vrijwel niemand ze op voorraad heeft en 5-10 werkdagen of langer levertijd aangeven.
DeNachtwacht schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 18:43:
[...]

Ik heb een MBA2010 waar el capitan nog steeds als een zonnetje op draait. Ik zou het in verband met patches en veiligheid ook zelfs afraden op een 2012 model. Die is daar echt prima toe in staat en je bespaart je een hoop moeite met installeren en downloaden omdat El Capitan natuurlijk makkelijker te regelen is.
Yup, er zijn 2 redenen om je software te blijven upgraden:
1. je krijgt nieuwe features en mogelijkheden (voor veel gebruikers de enige reden)
2. je blijft up-to-date qua beveiliging

Punt 2 moet niet onderschat worden, het zijn niet alleen de bug/hot fixes voor lekken die in het OS zelf gevonden zijn, maar ook integrale security features binnen het OS die niet in oudere versies beschikbaar zijn.

Mijn vrouw draait El Capitan op haar MBA mid-2012 (basismodel) en dat draait werkelijk als een zonnetje! Doet geen afbreuk aan het issue met de fan op dit moment. :9

[ Voor 34% gewijzigd door MooDyBLueS op 18-02-2016 19:58 ]

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Martinus schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 18:44:
Internet Recovery requires internet access, that may be slightly obvious but it’s worth mentioning because if the Mac is unable to connect to a network then it will not be able to download the operating system. Whenever possible, you should back up the Mac with Time Machine before attempting this.

You can start the internet recovery reinstall process from either a shutdown Mac, or by rebooting the Mac. This process will be the same on any new Mac, be it an iMac, MacBook Pro, MacBook Air, etc:

Immediately after hearing the Mac boot chime, hold down Command+Option+R – if you see the Apple logo you waited too long and need to reboot and try again*
OPTIONAL: You may or may not see an option to join a wi-fi network, this depends on whether the Mac can access any saved networks from OS X or not
When you see a spinning globe icon, Internet Recovery mode has been entered with a message saying it can take a while, a progress bar appears as the recovery functions are downloaded
Starting OS X Internet Recovery Mode on a Mac to reinstall system software

When finished downloading, you’ll see the familiar “OS X Utilities” screen, choose “Reinstall OS X” to begin the re-installation process of the Mac operating system
Install OS X from Internet Recovery

Select the destination and complete the re-installation (or installation) of OS X as usual
You’ll notice the version of OS X that can be reinstalled this way is shown in the icon or listed under the “Reinstall OS X” option, and that version will match whatever version of OS X came preinstalled on the Mac. For example, if the Mac shipped with OS X Mavericks but is now running OS X Yosemite, then OS X Mavericks would be the version that reinstalls through the Internet Recovery reinstall process.

Dit is de wijze waarop ik zonder account mij macbook air heb hersteld.
ik ben verbonden met internet (wifi) maar toch krijg ik de meldingen die ik hier boven noemde. Wat kan ik dan nog meer proberen?

• Martinus
MooDyBLueS schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 19:54:
Vraagje: de MacBook Air mid 2012 van mijn vrouw heeft last van een fan die niet meer aangaat. Valt op door een tikkend geluid elke 10 seconden ofzo, wat mij aangeeft dat hij niet meer draait.

Geekbench i.c.m. Activity Monitor en iStat bevestigen dit, namelijk vrijwel volle CPU belasting, maar de fan gaat volgens iStat geen spat harder dan 2000 rpm, wat natuurlijk vreemd is, want zelfs mijn MBPr varieert minimaal in idle mode en draait niet exact op 2000 rpm.

Kortom: ik wil een nieuwe fan bestellen en dan gelijk de benodigde pentalobe en torx schroevendraaiers. iFixit geeft de fan alleen aan vanuit de VS en dat komt op $55 excl. importkosten, nogal duur als je het mij vraagt. Weet iemand een goede Nederlandse of Duitse zaak waar ik dit kan bestellen? Gereedschap kom ik wel aan, maar het gaat mij om de fan.

De zaken die ik zelf vindt, ken ik niet of vertrouw ik niet, deels omdat vrijwel niemand ze op voorraad heeft en 5-10 werkdagen of langer levertijd aangeven.
[...]

Yup, er zijn 2 redenen om je software te blijven upgraden:
1. je krijgt nieuwe features en mogelijkheden (voor veel gebruikers de enige reden)
2. je blijft up-to-date qua beveiliging

Punt 2 moet niet onderschat worden, het zijn niet alleen de bug/hot fixes voor lekken die in het OS zelf gevonden zijn, maar ook integrale security features binnen het OS die niet in oudere versies beschikbaar zijn.

Mijn vrouw draait El Capitan op haar MBA mid-2012 (basismodel) en dat draait werkelijk als een zonnetje! Doet geen afbreuk aan het issue met de fan op dit moment. :9
Ik heb wel eens iets via telefoon onderdelenshop besteld. Daar kost die 45,95. Kennelijk duur onderdeel

no comment

• Martinus
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:15:
[...]
ik ben verbonden met internet (wifi) maar toch krijg ik de meldingen die ik hier boven noemde. Wat kan ik dan nog meer proberen?
Bootable usb drive maken. Voor install, zijn ook enkele tutorials van te vinden, al vind ik het gek dat de genoemde optie neit bij je werkt. Wat ik overigens eest had gedaan is de hdd wissen, dus alles weg. Dan is er geen fall back voor de macbook meer.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Martinus schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:23:
[...]

Bootable usb drive maken. Voor install, zijn ook enkele tutorials van te vinden, al vind ik het gek dat de genoemde optie neit bij je werkt. Wat ik overigens eest had gedaan is de hdd wissen, dus alles weg. Dan is er geen fall back voor de macbook meer.
Ja maar ik kan Yosemite niet meer downloaden via de app store, alleen El Capitan.
Kan ik niet iets doen met die recovery partitie. Als ik de optie time machine doe kan ik die niet selecteren. Ik heb geen idee hoe zo'n recovery partitie werkt bij OS X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:27
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:51:
[...]

Als ik via cmd+ctrl+R opstart zie ik ook de Recovery HD schijf en met cmd+R niet, dit zijn dus verschillende modes neem ik aan?

(indien gewenst kan ik wat screenshots toevoegen)
Dit proberen? Zo pas El Capitan op m'n 2011 Air gezet:
http://www.ibtimes.co.uk/...e-usb-flash-drive-1470625

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Oké hij vindt het ook prima om toch El Capitan te krijgen, maar ook dit werkt niet haha. Dit is wat ik doe:
1. Open App Store
2. Klik op "Top Charts"
3. Klik op "OS X El Capitan"
4. Klik op "Download"

Maar dan gebeurt er vervolgens helemaal niets meer. Bovenin naast de < > toetsen komt wel dat draaiende logo van laden zegmaar. Maar er start geen download. Ik ben wel verbonden met internet, kan gewoon browsen.

Wat doe ik fout?
Het is wel een Macbook Air gekocht in Australië, maar dat zou toch geen verschil moeten maken?

Is er een manier om bijvoorbeeld in veilige modus op te starten en dan proberen te downloaden? Schijf is ook niet vol. 14GB vrije ruimte, dat zou toch voldoende moeten zijn?

edit: safe mode gevonden, kijken of dit werkt :) wel een hoop glitches in safe mode
edit 2: |:( |:( |:( |:( in safe mode kan ik hem ook niet downloaden...
edit 3: 26GB vrij maakt ook geen verschil haha
edit 4: ik ben duidelijk een mac-noob. Blijkbaar was hij al gedownload? Ik kon hem nergens vinden, maar het commando
code:
1
sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app --nointeraction

werkt wel

[ Voor 40% gewijzigd door Markos op 19-02-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:32:

edit 4: ik ben duidelijk een mac-noob. Blijkbaar was hij al gedownload? Ik kon hem nergens vinden, maar het commando
code:
1
sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app --nointeraction

werkt wel
Schaam je niet, ik heb het ook al eens gehad. Leek het net of hij niks deed en na een tijdje stond hij "ineens" in Programs.
Nu aan het installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

page404 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:35:
[...]

Schaam je niet, ik heb het ook al eens gehad. Leek het net of hij niks deed en na een tijdje stond hij "ineens" in Programs.
Nu aan het installeren?
Ja hij is nu zo goed als klaar met installeren. Via usb stick geboot, toen schijf leeg gemaakt en erna de installer gestart. Installatie verliep prima denk ik, alleen staat hij nu al een kwartier met een volle balk op "about a second remaining". Ik kan het venster wel slepen dus hij hangt niet vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:37:
[...]

Ja hij is nu zo goed als klaar met installeren. Via usb stick geboot, toen schijf leeg gemaakt en erna de installer gestart. Installatie verliep prima denk ik, alleen staat hij nu al een kwartier met een volle balk op "about a second remaining". Ik kan het venster wel slepen dus hij hangt niet vast
Ik zou nog een kwartiertje wachten en als er dan niks gebeurt een harde reboot. Blijkbaar is er toch iets over de zeik op die laptop gezien je eerdere problemen. Even opnieuw opstarten lost het vaak wel op.
Volgens mij zijn die Command-Option-P-R opties om PRAM te resetten een beetje van vroeger overigens, dus dat zou niet nodig moeten zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Laatst online: 17:30

Saninl

Tweakers!

Zelf ben ik niet echt thuis in het tweaken, vandaar dat ik voor de zekerheid mijn vraag hier even stel;

Ik heb een MacbookAir 2011 model, prima ding. Alleen werken de bovenste rij toetsen op het toetsenbord soms opeens niet meer (https://discussions.apple.../5982152?start=0&tstart=0)

Helaas gaat dat veel geld kosten om dat apparaat te repareren door Apple, dus ga ik die Macbook aan een extern toetsenbord hangen; dan werd hij nog perfect :)

Om soms toch nog een portable apparaat te hebben, wil ik mijn oude Macbook (13" 2009, Core 2 Duo met 2 GB RAM) gaan upgraden. Om te beginnen met het RAM geheugen, omdat dat relatief makkelijk moet zijn (https://nl.ifixit.com/Gui...1342+RAM+Replacement/1666). Nu zit er 2GB in, en ik wil dit gaan verdubbel door 2x 2GB aan te schaffen en deze erin te zetten. Dan heb ik hetzelfde aantal RAM als in mijn MacbookAir.

Alleen nou weet ik niet precies welk geheugen ik moet aanschaffen? Is daar toevallig ergens een lijstje voor? Want dan kan ik ze online bestellen en zsm in de Macbook zetten :) Kan ik op de Tweakers pricewatch bij 'intern geheugen' bepaalde zoekcriteria aanzetten waardoor ik gewoon wat kan kiezen uit een lijst die het allemaal zouden doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Saninl op 20-02-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Saninl schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 11:51:
...
Alleen nou weet ik niet precies welk geheugen ik moet aanschaffen? Is daar toevallig ergens een lijstje voor? Want dan kan ik ze online bestellen en zsm in de Macbook zetten :) Kan ik op de Tweakers pricewatch bij 'intern geheugen' bepaalde zoekcriteria aanzetten waardoor ik gewoon wat kan kiezen uit een lijst die het allemaal zouden doen?
http://www.geheugen.nl/tr...ch-mid-2009-notebook.html
Voor de parts nummers.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

page404 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:41:
[...]

Ik zou nog een kwartiertje wachten en als er dan niks gebeurt een harde reboot. Blijkbaar is er toch iets over de zeik op die laptop gezien je eerdere problemen. Even opnieuw opstarten lost het vaak wel op.
Volgens mij zijn die Command-Option-P-R opties om PRAM te resetten een beetje van vroeger overigens, dus dat zou niet nodig moeten zijn ;)
Paar minuten na mijn laatste post was hij inderdaad klaar. Ik moet zeggen dat deze verse installatie van El Capitan velen malen beter werkt dan het rommeltje wat hij eerst had haha. Met allerlei Mac Scan Pro Ultra Hyper Super Safety programma's erop 8)7

Is Paragon NTFS aan te raden? Ik zag dat er in El Capitan een ntfs client ingebouwd zat die je kunt gebruiken, maar dat deze niet zo stabiel werkt als je zou willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
Ik_ben_Mark3 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 13:43:
[...]

Is Paragon NTFS aan te raden? Ik zag dat er in El Capitan een ntfs client ingebouwd zat die je kunt gebruiken, maar dat deze niet zo stabiel werkt als je zou willen
als je echt NTFS support nodig hebt is het een goede oplossing. Persoonlijk heb ik gewoon mijn schijven geformatteerd naar exFat. Dan kun je ook prima tussen windows en osx werken. En voor schijven die je toch alleen met de mac gebruik zou ik lekker het mac formaat gebruiken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik_ben_Mark3 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 13:43:
[...]

Paar minuten na mijn laatste post was hij inderdaad klaar. Ik moet zeggen dat deze verse installatie van El Capitan velen malen beter werkt dan het rommeltje wat hij eerst had haha. Met allerlei Mac Scan Pro Ultra Hyper Super Safety programma's erop 8)7

Ik vind het toch wel erg handig om te hebben en zo duur is t niet. Maakt je een stuk meer compatibel met de Windows goegemeente ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
ik heb een macbook air sinds september 2015, is de 8gb met i7, en sinds een tijdje begint hij soms echt vreselijk hard te koelen. Hij heeft altijd wel dat hij zachtjes koelde en dan weer stopte, maar nu al 2 keer dat hij zo hard blaast dat het bijna een vliegtuig lijkt. Draai geen zware programma's. Idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Check even wat je CPU zo belast.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Guys,

Ik heb geen verstand van Mac's / OSX.
Heb gisteren een air gekocht als cadeau voor mijn vriendin. Leuk i7 model met 8GB ram en flinke SSD model 2014.

Hoe kan ik een reset uitvoeren op zo'n manier dat je het welkomst scherm krijgt alsof hij net uit de fabriek komt rollen? Is dat Command R, partitie verwijderen, daarna OSX opnieuw installeren?

Ik vraag het even omdat ik dit gisteren probeerde en hij vroeg me nog voor hij iets wilde doen om een Apple ID???

Nou heb ik ooit een iphone gehad en ook een apple account maar liever doe ik dat niet.

Ik kan haar ook niet vragen om haar Apple ID (ze heeft nu al een Macbook pro 2009) omdat de verassing dan een beetje weg is.

Dank voor jullie gedachtes :)!

• page404

page404

Website says no

procyon schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:40:
Guys,

Ik heb geen verstand van Mac's / OSX.
Heb gisteren een air gekocht als cadeau voor mijn vriendin. Leuk i7 model met 8GB ram en flinke SSD model 2014.

Hoe kan ik een reset uitvoeren op zo'n manier dat je het welkomst scherm krijgt alsof hij net uit de fabriek komt rollen? Is dat Command R, partitie verwijderen, daarna OSX opnieuw installeren?

Ik vraag het even omdat ik dit gisteren probeerde en hij vroeg me nog voor hij iets wilde doen om een Apple ID???

Nou heb ik ooit een iphone gehad en ook een apple account maar liever doe ik dat niet.

Ik kan haar ook niet vragen om haar Apple ID (ze heeft nu al een Macbook pro 2009) omdat de verassing dan een beetje weg is.

Dank voor jullie gedachtes :)!
Heb je 'm tweedehands gekocht? Het lijkt namelijk nu alsof hij nog vraagt om de Apple ID van de vorige eigenaar.
Volgens mij heb je helemaal geen Apple ID nodig, dat vraagt hij pas later in het proces.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Ja hij is tweedehands. Ik verwijderde de partitie. Daarmee weet de Macbook toch niets meer van hetgeen ervoor?

Anyway, ik ga het zo nog een keer proberen. Misschien vraagt hij het deze keer niet meer.

• page404

page404

Website says no

procyon schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:49:
Ja hij is tweedehands. Ik verwijderde de partitie. Daarmee weet de Macbook toch niets meer van hetgeen ervoor?

Anyway, ik ga het zo nog een keer proberen. Misschien vraagt hij het deze keer niet meer.
Probeer anders te herstarten met CMD+OPT+R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 10:07
Zijn er weleens goede aanbieding voor de Macbook Air te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Pingu007 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:25:
Zijn er weleens goede aanbieding voor de Macbook Air te vinden?
Ja. In het buitenland meer dan hier. Maar er is wel eens 100 of 200€ korting bij sommige (web)shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
page404 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:18:
[...]

Ja. In het buitenland meer dan hier. Maar er is wel eens 100 of 200€ korting bij sommige (web)shops.
Waar zou ik moeten kijken om de Macbook Air uit het buitenland te halen?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Pingu007 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:43:
[...]

Waar zou ik moeten kijken om de Macbook Air uit het buitenland te halen?

Thx!
Hier bijvoorbeeld. Ik heb ooit ook goeie zaken gedaan met Electronic King op Ebay. Houd er wel rekening mee dat als je uit de US importeert dat je het risico loopt om importheffingen te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
page404 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:03:
[...]

Hier bijvoorbeeld. Ik heb ooit ook goeie zaken gedaan met Electronic King op Ebay. Houd er wel rekening mee dat als je uit de US importeert dat je het risico loopt om importheffingen te betalen.
Thanks, zijn de macbooks van electric King wel gewoon Qwerty en hebben NLse stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:27

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Zo, dat is een fijne aanbieding. Gravis is wel een gerenommeerde winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
page404 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 08:10:
[...]

Zo, dat is een fijne aanbieding. Gravis is wel een gerenommeerde winkel.
in de hoop dat er een US toetsenbord op zit, altijd mijn tegenreden om geen aanbieding te kopen met Duits toetsenbord.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SASQUATXH
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-01 15:36
Ik heb nu zo'n 2 weken een nieuwe Macbook Air 13" (heb er 3 jaar geleden ook een gehad) en het viel mij op dat de batterij wel snel leeg gaat. Nu keek ik toevallig bij de energie instellingen. De batterij is nu 100% opgeladen en de resterende tijd is 5:55 uur met alleen wat tabbladen in Chrome open. Is dit niet erg kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

SASQUATXH schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:09:
Ik heb nu zo'n 2 weken een nieuwe Macbook Air 13" (heb er 3 jaar geleden ook een gehad) en het viel mij op dat de batterij wel snel leeg gaat. Nu keek ik toevallig bij de energie instellingen. De batterij is nu 100% opgeladen en de resterende tijd is 5:55 uur met alleen wat tabbladen in Chrome open. Is dit niet erg kort?
Open activity monitor en ga naar het tabblad Power. Daar kan je zien welke processen de afgelopen tijd veel energie verbruikt hebben of nu veel energie verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SASQUATXH
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-01 15:36
Hierbij een printscreen van activiteitenweergave. Ziet dit er zo een beetje normaal eruit?

Ik kijk nu net weer bij energiestand, geeft hij nu ineens 3:20 aan..

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/14kgxfl.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar probeer het eens met Safari ipv Chrome.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Omdat er vorige week geen nieuwe Macbooks gepresenteerd werden en ik toch écht niet langer kan wachten een tweedehands Air gekocht (Pro stuk, zit al een halfjaar zonder laptop :+). Zat te twijfelen of een redelijk recente basis Air wel snel genoeg was om de software te draaien die ik veel gebruikt (Ableton, Modul8 en Madmapper). Uiteindelijk een mooie 2014 i7 met 8GB kunnen vinden, denk dat ik het wel ga redden :) En anders in juni nieuwe kansen op een retina Air.

Qua formaat ben ik wel blij met de overstap van Pro naar Air, wil stiekem al jaaaren een Air :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
sinds de laatste update lijkt mijn macbook air (september 2015) sneller leeg te gaan... kwestie van nieuwe update afwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

drusloos schreef op zondag 10 april 2016 @ 14:51:
sinds de laatste update lijkt mijn macbook air (september 2015) sneller leeg te gaan... kwestie van nieuwe update afwachten?
Kwestie van eerst eens kijken wat er op de achtergrond draait :) ik had laatst ook dat hij nogal warm werd. Had ik al 3 dagen lang een node.js server op de commandline draaien die continu 10% cpu vrat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
page404 schreef op zondag 10 april 2016 @ 16:14:
[...]

Kwestie van eerst eens kijken wat er op de achtergrond draait :) ik had laatst ook dat hij nogal warm werd. Had ik al 3 dagen lang een node.js server op de commandline draaien die continu 10% cpu vrat :+
Ja daar vind ik niks geks. Word, powerpoint, chrome en safari draaien op de achtergrond, maar dat is altijd zo geweest. Wel wordt er nu bijna 4GB ram gebruikt van de 8GB terwijl dat vroeger 2,3GB was. Maar ik heb niks qua nieuwe programma's gedownload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:17

swv

Net als de 12" MacBook heeft de 13" MacBook Air een levertijd van een extra dag in de Nederlandse Apple Online Store. Dit doet mij vermoeden dat vanaf/na vandaag de nieuwe line-up van Apple wordt:
11" MacBook Air (2015) als instap MacBook
12" MacBook retina (2016)
13" MacBook Pro retina (2015)
15" MacBook Pro retina (2015)

Spijtig nieuws voor de mensen die zo content waren met de 13" Air als dit echt zo gaat zijn. Misschien komt Apple nog met een extra schermformaat van de MacBook retina om dit verlies te compenseren. We zullen zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

sww89 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:21:
Net als de 12" MacBook heeft de 13" MacBook Air een levertijd van een extra dag in de Nederlandse Apple Online Store. Dit doet mij vermoeden dat vanaf/na vandaag de nieuwe line-up van Apple wordt:
11" MacBook Air (2015) als instap MacBook
12" MacBook retina (2016)
13" MacBook Pro retina (2015)
15" MacBook Pro retina (2015)

Spijtig nieuws voor de mensen die zo content waren met de 13" Air als dit echt zo gaat zijn. Misschien komt Apple nog met een extra schermformaat van de MacBook retina om dit verlies te compenseren. We zullen zien ;)
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ze de 13" MBA eruit gooien en de 11" houden. Eerder alle MBA's eruit en een goedkopere MBr 11" erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:17

swv

page404 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:30:
[...]

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ze de 13" MBA eruit gooien en de 11" houden. Eerder alle MBA's eruit en een goedkopere MBr 11" erbij ;)
Je hebt gelijk. De 13" Air wordt vanaf nu met 8GB geleverd, vandaar de nieuwe leverdatum. Aangezien de Apple Store nog maar half werkt kan ik nog niet precies nagaan wat er voor NL gaat gebeuren maar dit maak ik op uit het persbericht http://www.apple.com/pr/l...New-Rose-Gold-Finish.html
Pagina: 1 ... 50 ... 53 Laatste