[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-10 06:46
Apie! schreef op maandag 29 juli 2013 @ 11:44:
[...]

Bij UPS kon ik anders alleen zien dat ze 'voor het eind van de dag' zouden bezorgen. Daar kan ik helaas niet op plannen, en daarnaast kreeg ik 's ochtends op m'n werk pas een SMS van Apple dat het 'vandaag ging gebeuren'. Toen kon ik niet meer zomaar naar huis om daar op UPS te gaan zitten wachten.

Overigens vind ik op het werk laten bezorgen not done, als ingehuurde kracht al helemaal niet.

Anyway, vrijdag was m'n vriendin thuis en die heeft 'm in ontvangst genomen. Dankzij het logeetje heb ik er nog niet echt mee kunnen spelen, maar het eerste dat ik mezelf af mag leren is dat het geen touchscreen is. Dat zit er dankzij android zooo ingebakken....dat gaat nog wel even duren voordat dat er weer uit is :) Voor de rest zoek ik me nog het leplazerus naar hoe alles werkt, maar dat komt vanzelf wel.

De Skinny Sleeve is inderdaad niet zo skinny, eerlijk gezegd, maar voorlopig doet ie wat het moet doen: de MBA beschermen in m'n tas.
Als je een vast werkadres hebt is dat toch geen enkel probleem?
Ken zoveel mensen die hun zooi op t werk laten bezorgen, volgens mij is dat vrij normaal voor mensen die vijf dagen in de week werken.
Mocht je op locatie bij klanten werken dan kan ik me wel voorstellen dat je daar niks laat bezorgen. Hoewel ik zelf er geen problemen mee zou hebben om in overleg met de klant te melden dat ik een pakketje verwacht dat ik op mijn naam graag op dat adres wil laten bezorgen, maargoed.

In ieder geval gefeliciteerd met je aankoop

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:16

orf

Ik kan een MBA mid 2011 (i7 1,8Ghz, 4GB ram) met een kapotte SSD overnemen voor €200. Goede deal?
Voor ongeveer €150 heb je een 128GB SSD en replacement ziet er niet moeilijk uit (backcover eraf schroeven en SSD erin klikken)

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Als de rest het wel doet (?waarom is de SSD stukgegaan?) is het wel een keurige deal. MBA 2011 is helemaal zo slecht nog niet.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• orf

orf

SDD lijkt me een productiefout of in ieder geval een "normaal" hardware falen. Laptop is gecheckt door Apple store. Geen garantie meer vanwege zakelijke aankoop (dan slechts 1 jaar garantie) en Apple Store geeft aan dat de laptop het goed doet met een nieuwe SSD. Ze rekenen €650 voor het vervangen.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:44

RnB

€650,- voor de vervanging van een 128GB SSD? Damn, dat is wel duur. :/
Dat zijn toch scheve prijzen? De vervanging van mijn retina scherm was nog goedkoper.

• orf

orf

RnB schreef op maandag 29 juli 2013 @ 20:03:
€650,- voor de vervanging van een 128GB SSD? Damn, dat is wel duur. :/
Dat zijn toch scheve prijzen? De vervanging van mijn retina scherm was nog goedkoper.
€650 is voor vervanging van 256GB SSD, maar als ik 'm overneem zet ik er een 128GB schijf in. Een 256 vind ik te duur. Dan nog vind ik €650 veel te duur. Sterker nog, ik vind dat het garantie zou moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door orf op 29-07-2013 20:06 ]

• RnB

RnB

Oké, dan vind ik het alsnog duur.
Ik kan me de goede oude Samsung 830 nog herinneren die je voor minder dan €150,- kon krijgen, dat was volgens mij dezelfde architectuur als de SSD die in de 2011 MBA zit (correct me if I'm wrong). Dan komen daar nog wat arbeidskosten bij, kom je naar mijn inziens niet op de €650,- die ze willen hebben.

Dus, net wat je zegt, lekker zelf inbouwen. Met goed gereedschap heb je je MacBook zo open, dan is het een kwestie van oude SSD eruit en nieuwe SSD erin klikken.

• overtones
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-11 09:58
Let op!! Hij heeft het over een MBA 2011 he jongens, das toch geen standaard 2,5" SSD.

|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||

• RnB

RnB

Dat maakt weinig uit, het blijft een kwestie van eruit en erin klikken. :P
Je moet inderdaad geen 2,5'' SSD kopen, maar ik ging ervan uit dat ie dat wel wist.

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-11 09:11
Heeft hier al iemand de volgende problemen ondervonden:
Mid-2013 MacBook Air experiencing black screen bug

• Plankton
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-10 16:54
-

[ Voor 100% gewijzigd door Plankton op 29-07-2013 22:44 ]

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-11 11:34
Ik in ieder geval niet, ook geen probleem gehad met wifi. Tot nu toe werkt alles perfect, mijn MBA is van eind juni.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

orf schreef op maandag 29 juli 2013 @ 19:34:
Ik kan een MBA mid 2011 (i7 1,8Ghz, 4GB ram) met een kapotte SSD overnemen voor €200. Goede deal?
Voor ongeveer €150 heb je een 128GB SSD en replacement ziet er niet moeilijk uit (backcover eraf schroeven en SSD erin klikken)
Als jij hem misschien niet wilt, kun je hem doorverwijzen naar mij? Ik vind het wel een leuk projectje :)

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:20
Apie! schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 09:05:
[...]

3 weken? De Apple site maakt me al een week lekker met een leveringstijd van maar een week. (i7/8GB/512GB)

Besteld 18 juli, 2013
Huidige locatie: Apeldoorn, GE NL
Historie: : Wordt bezorgd jul 25, 2013

Een weekje vanuit Shang Hai... Niet slecht Apple...niet slecht.
(Dus niet besteld bij de Media Markt, maar bij de Apple store)

Wel jammer dat we vanaf vandaag een neefje (2jr) te logeren hebben t/m zondag. Geen tijd om met m'n MBA te spelen waarschijnlijk.
3 Weken is hoog aangehouden. Gisteren is mijn Macbook Air (i7/8GB/256GB SSD) binnen gekomen bij de MediaMarkt na precies 2 weken. Vind ik toch wel vrij netjes.

Bevalt ook geweldig, hoe mooi alles verpakt is, hoe simpel het werkt :). Is gewoon een feest om mee te werken.

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Bij mij duurde het inderdaad ook een 2 weken en een dag...
i5/8GB/256GB...

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:18

WhateverSuitsU

PSN: WhateverSuitsU

Heb mijn MacBook Air nu drie weken en geen enkel probleem mee ondervonden. i5, 128 gig ssd en 8 gig geheugen.

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:03
Atratus schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 10:09:
[...]

Heb mijn MacBook Air nu drie weken en geen enkel probleem mee ondervonden. i5, 128 gig ssd en 8 gig geheugen.
Ik denk dat ik dit gisteren voor het eerst had. Ik was gisteren onderweg naar huis en had mijn MBA (i5, 128, 8gb) mee om onderweg wat te kunnen werken. Toen ik met de trein op het station aan kwam had ik nog ongeveer 10% over. Ik klapte hem dicht (niet uitgezet) en toen ik thuis kwam en hem vervolgens in het netstroom deed voordat ik hem weer openklapte, bleef het scherm zwart. De enige manier om hem weer aan de praat te krijgen was om de aan/uit-knop lang ingedruk te houden zodat de computer vanzelf weer opstartte. Hiervoor nooit last van gehad. Ik ga het toch maar even in de gaten houden, als het probleem zich blijft voordoen maar even naar een Apple-store.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Als ik dit zo allemaal lees snap ik niet waar Apple over loopt te klagen. Omzet zat!

PS. Nèt een dikke thunderbolt drive aangesloten aan mijn Thunderbolt Display die ik vorige maand gekocht heb voor mijn Air 2011 (die ik in december ga upgraden naar een MBA 13")..

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-11 10:20

Grudgie

PSN: Grudgie7

Sinds gisteren mijn Mac Book Air (13'3 Inch, i5, 128GB SSD, 4GB) en ben er erg over te spreken.
Hij is zo enorm licht en ligt lekker op je schoot.

Was voor mij wel weer heel lang geleden dat ik met OSX heb gewerkt maar had al vrij snel weer door hoe alles werkt en het werkt fijn! :)

Echt een fijne laptop om relaxed wat dingetjes mee te doen! :D

• ppl
  • Niet online
RnB schreef op maandag 29 juli 2013 @ 20:23:
Dat maakt weinig uit, het blijft een kwestie van eruit en erin klikken. :P
Je moet inderdaad geen 2,5'' SSD kopen, maar ik ging ervan uit dat ie dat wel wist.
Dat maakt dus heel veel uit want je kunt bij de Air (maakt niet uit welk model) niet zomaar even een andere schijf erin drukken. In het begin was het wat makkelijker omdat ze een 1.8" schijfje gebruikte maar het is nu aanzienlijk moeilijker. OWC is de enige 3rd party voor wat betreft de SATA ssd's in de Air. Voor de nieuwe 2013 heb je een PCIe versie nodig die nog niemand heeft. Het enige wat je dan nog rest zijn ssd's uit Airs en MBP Retina's die door de eigenaar verkocht worden op bijv. eBay.

Je bent al met al beter af wanneer je vooraf direct bij Apple de juiste opslagcapaciteit besteld. Kost je meer, krijg je ook meer. De ssd mag dan wel een module zijn die verwisselbaar is maar in de praktijk is het net zo permanent als het geheugen. Dat zal in de toekomst vast wel veranderen aangezien er al wat meer plannen zijn voor een mini-PCIe achtige connector speciaal voor ssd's.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:09

Ethirty

Who...me?

Gloeiende... Dus dat merk ik af en toe :(

Volgens mij is dit pas begonnen na die fix laatst die oa de audio en wifi fixte. Daarvoor heb ik het niet een keer gezien, nu al een keer of 4-5.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• MTT
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

MTT

Fijn om te weten, heb de update nog niet doorgevoerd. Heb ook niet echt wifi problemen

[ Voor 32% gewijzigd door MTT op 30-07-2013 22:17 ]

• RnB

RnB

ppl schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 20:48:
[...]

Dat maakt dus heel veel uit want je kunt bij de Air (maakt niet uit welk model) niet zomaar even een andere schijf erin drukken. In het begin was het wat makkelijker omdat ze een 1.8" schijfje gebruikte maar het is nu aanzienlijk moeilijker. OWC is de enige 3rd party voor wat betreft de SATA ssd's in de Air. Voor de nieuwe 2013 heb je een PCIe versie nodig die nog niemand heeft. Het enige wat je dan nog rest zijn ssd's uit Airs en MBP Retina's die door de eigenaar verkocht worden op bijv. eBay.

Je bent al met al beter af wanneer je vooraf direct bij Apple de juiste opslagcapaciteit besteld. Kost je meer, krijg je ook meer. De ssd mag dan wel een module zijn die verwisselbaar is maar in de praktijk is het net zo permanent als het geheugen. Dat zal in de toekomst vast wel veranderen aangezien er al wat meer plannen zijn voor een mini-PCIe achtige connector speciaal voor ssd's.
Dat OWC de enige partij is, maakt het niet moeilijker om de schijf te vervangen. Bestel bij OWC en het blijft een kwestie van een andere schijf erin drukken, ik zie het probleem niet zo?

• RobKJ
MTT schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 22:16:
Fijn om te weten, heb de update nog niet doorgevoerd. Heb ook niet echt wifi problemen
Dat heb ik ook inderdaad. Nog geen last van de WiFi problemen en geen 'blacklight' probleem. Ik wacht nog even tot er een goede update uitkomt.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als ik het artikel goed begreep is het meer een hardware dan een software issue. Ik hou het nog even in de gaten.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• SmoothVision
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-03 13:40
Hansie_P schreef op zondag 28 juli 2013 @ 16:08:
[...]

Probeer eens je wifi netwerk voorkeuren aan te passen: System Preferences -> Network -> Wi-Fi -> Advanced. Sleep dan je 5ghz netwerk (AC) helemaal naar boven. Op deze manier wordt altijd dit netwerk gekozen als het binnen je bereik zit!
Het 2.4GHz en 5GHz netwerk hebben dezelfde naam en worden om die reden niet apart van elkaar weergegeven in het overzicht van de voorkeursnetwerken.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:31
Sinds de update die de wifi problemen moet verhelpen heb ik... wifi problemen. Elke keer als ik geconnecteerd ben met een netwerk en naar een ander wil overgaan geeft die 'connection timed out', ook als ik terug naar het oorspronkelijke netwerk terug ga. Wifi aan en uitzetten helpt (soms).
Vrij irritant omdat ik nu ergens zit met twee netwerken, een snel maar gelimiteerd netwerk (50GB telenet) en een traag ongelimiteerd geval (Belgacom Fon hotspot) En dus vrij vaak wissel tussen de twee.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 07:53

Apie!

Newer, better & confusinger

Voor de minecraft liefhebbers twee screenshots op een MBA13 mid 2013 met i7/8GB/512GB:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GJjaBx6OcuHVhVrwNoFdLyKm/medium.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6a7uAPimHSPbbfPEOud6W9Co/medium.png

Deze zijn gemaakt in een net nieuw gegenereerde wereld. Het bleef rond de 30fps schommelen en het hoogste dat ik heb gezien was 34fps. Ik heb hier nog niks in gebouwd, maar gevoelsmatig draaide het wel lekker soepel.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

Heb vorige week mijn eerste Mac gekocht: een Macbook Air 2013. Ik moet zeggen dat ik steeds meer van dit ding begin te houden :) Het werkt echt prettig al zijn de toetscombies wel even wennen. Enige wat ik echt vervelend is dat je mappen en bestanden niet kunt cutten...

Ik kreeg mijn eerste pjoeter in 1999 en heb tot 2012 alleen maar Windows en Windows Server gebruikt. De omslag kwam toen ik vorig jaar besloot om mijn website opnieuw te bouwen in Ruby on Rails. RoR werkt gewoon niet prettig met Windows dus toen heb ik de switch gemaakt naar Ubuntu en Ubuntu Server. Maar nu ik wat vaker buitenshuis wil gaan werken moest er een knappe laptop komen. Wat me vooral aansprak aan de Macbook Air 2013 was de accuduur van 12 uur. Dat vind ik echt een groot pluspunt. Ik moet ook toegeven dat het feit dat 99% van alle RoR developers een Macbook gebruikt, mee heeft gespeeld want dat heeft vast een reden...

Op het moment gebruik ik mijn Macbook in combinatie met mijn Logitech MX518 muis (kan niet wennen aan de Magic Mouse), Apple Wireless Toetsenbord (typt heerlijk!) en mijn Samsung 24" TFT. Ik had een mooie mini-displayport > dvi kabel bestelt bij allekabels.nl maar die werkt dus niet. Nu heb ik een normale dvi kabel aan een cheap-ass mini-displayport > hdmi + dvi + displayport adapter en dat werkt geniaal. Adaptertje was 10 euro inc. shipping vanaf Amazon.co.uk.

Verder heb ik de LandingZone 2.0 Pro docking station besteld die vandaag of morgen verstuurd wordt uit de States. Reden: ik wil me kabels beetje kunnen organizen en je hebt dan 4 x usb3.0, gigabit ethernet en nog steeds een vrije Thunderbolt/mini-displayport over voor je monitor! Prijs is 200 dollar + 50 shipping dus dat is best netjes vergeleken met vergelijkebare producten.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-11 09:47

bonzz.netninja

Niente baffi

Ethirty schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 20:52:
[...]

Gloeiende... Dus dat merk ik af en toe :(

Volgens mij is dit pas begonnen na die fix laatst die oa de audio en wifi fixte. Daarvoor heb ik het niet een keer gezien, nu al een keer of 4-5.
Ja ik heb het ook wel eens. Niet heel erg storend op zich maar wel een beetje raar

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• matz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-10 22:43
Ik heb een vervelend mankement aan mijn (nog geen 1 jaar oude) Air. Het magneetje die de klep moet dicht houden lijkt niet meer te werken. Als ik de laptop aan de achterkant beet pak dan zie je dat de klep voor een centimeter open blijft staan.

Zijn hier meer ervaringen dat het magneetje niet meer werkt? Het liefst stuur ik mijn laptop niet op, want ik heb mij laten vertellen dat het wel tot 3 weken kan duren. Zou de reparatie sneller gaan als ik naar de Apple store in Amsterdam zelf ga?

• Tha BasZ
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Als je een beetje in de buurt woont zal ik daar inderdaad gewoon eens langsgaan...
Wel ff als je slim bent een back-up eerst maken in bijv. Time Machine!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:45

Grin

Ride si sapis.

Verwijderd schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 12:11:
Heb vorige week mijn eerste Mac gekocht: een Macbook Air 2013. Ik moet zeggen dat ik steeds meer van dit ding begin te houden :) Het werkt echt prettig al zijn de toetscombies wel even wennen. Enige wat ik echt vervelend is dat je mappen en bestanden niet kunt cutten...
[....]
Als je dit hebt wil je niet anders meer, have fun!
http://www.trankynam.com/xtrafinder/

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-10 15:41
Even een vraag met betrekking tot de scherm problemen die sommige mensen ervaren:

Hebben jullie hier echt pas last van gekregen na de Macbook Air (mid 2013) Software Update 1.0 ? Of misschien ook na de security updates of wat dan ook? Dan weet ik of ik de andere updates wel uit kan voeren :)

• AndRo555
Net ook last van gekregen, vrij vage bug. Soms werkt alleen een reboot, soms alleen een in/uit slaapstand.

• Apie!

Apie!

Ik heb gelukkig nog geen last van die black screen bug. Ik heb vorige week wel een update geinstaleerd, maar geen idee wat er allemaal in zat.

Ik heb hier nu een Magic Mouse van een collega liggen om even uit te proberen. Ik merkte namelijk dat ik een dag werken met de trackpad niet echt fijn vond en ben dus op zoek naar een muis. Even met de trackpad is prima, maar als het langer duurt begint het een beetje krampachtig te worden. Dat heeft niks met de MBA te maken overigens, dat heb ik met alle trackpads.

Mijn eerste indruk van de MM is een beetje twijfelachtig. Het scrollen gaat lekker, maar hij ligt zwaar in de hand en ik moet m'n hand geforceerd omhoog houden om te kunnen scrollen. Bij lang gebruik is dat nogal RSI bevorderend, denk ik. Ja, of je moet gaan strekken e.d., maar dat hoef ik bij een gewone muis ook niet en ben ik nu ook niet van plan. Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een gewone muis. (Ik heb de Apple Mouse gezien, maar daaar waren de ervaringen niet al te positief over.)

Blown past falling sands

• Bosmonster
  • Laatst online: 05-11 09:28

Bosmonster

*zucht*

AndRo555 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 18:19:
[...]

Net ook last van gekregen, vrij vage bug. Soms werkt alleen een reboot, soms alleen een in/uit slaapstand.
Hier ook last van :( Hij springt redelijk random soms ineens in slaapstand..
Apie! schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 09:13:
Mijn eerste indruk van de MM is een beetje twijfelachtig. Het scrollen gaat lekker, maar hij ligt zwaar in de hand en ik moet m'n hand geforceerd omhoog houden om te kunnen scrollen. Bij lang gebruik is dat nogal RSI bevorderend, denk ik. Ja, of je moet gaan strekken e.d., maar dat hoef ik bij een gewone muis ook niet en ben ik nu ook niet van plan. Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een gewone muis. (Ik heb de Apple Mouse gezien, maar daaar waren de ervaringen niet al te positief over.)
Apple is echt top in het designen van hardware, maar muizen hebben ze nooit onder de knie gekregen. Magic Mouse is echt een RSI-magneet, tenzij je hele kleine handjes hebt.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Heb een Logitech 555-nogwat bluetooth mouse gekocht voor erbij. Beetje hetzelfde model als een MX Anywhere maar dan zonder de usb dongle.

#team_UTC+1

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:34
Bosmonster schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:44:
Hier ook last van :( Hij springt redelijk random soms ineens in slaapstand..
Hier ook, alle updates uitgevoerd. Wel merk ik dat het vooral gebeurt als ik mijn MBA niet aan het stroom heb hangen.

• AndRo555
rusman schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 00:19:
[...]

Hier ook, alle updates uitgevoerd. Wel merk ik dat het vooral gebeurt als ik mijn MBA niet aan het stroom heb hangen.
Inderdaad meestal af de stroom. Net 15 procent op batterij bezig (ettelijke uren dus :) ) en het nog niet tegengekomen, ziet er dus niet slecht uit op het moment.

• Nipje
AndRo555 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 00:33:
[...]

Inderdaad meestal af de stroom. Net 15 procent op batterij bezig (ettelijke uren dus :) ) en het nog niet tegengekomen, ziet er dus niet slecht uit op het moment.
Ik heb mijn MacBook Air nu sinds woensdag binnen. Om te testen heb ik nog even geen enkele update uitgevoerd. Ik heb tot nu toe nog geen last van de black screen bug.

• solidsnake380
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik heb een macbook air('12) van iemand anders overgenomen en nu wilde ik graag Iphoto installeren en geeft ie aan dat ik er voor moet betalen omdat de gratis bijgeleverde versie aan een ander apple id is gekoppeld. Is er een mogelijkheid alles aan mijn Id te koppelen of moet ik als 2e gebruiker als kopen?

• rusman
solidsnake380 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 10:09:
Ik heb een macbook air('12) van iemand anders overgenomen en nu wilde ik graag Iphoto installeren en geeft ie aan dat ik er voor moet betalen omdat de gratis bijgeleverde versie aan een ander apple id is gekoppeld. Is er een mogelijkheid alles aan mijn Id te koppelen of moet ik als 2e gebruiker als kopen?
Inloggen in de App Store met een ander Apple ID, iPhoto downloaden en weer uitloggen.

• solidsnake380
rusman schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 10:13:
[...]

Inloggen in de App Store met een ander Apple ID, iPhoto downloaden en weer uitloggen.
En als je de gegevens van de vorige eigenaar niet hebt? Heb de air via mp gekocht heb wel de bon. Kan ik de air niet opnieuw instellen zodanig dat ik als eerste eigenaar wordt gezien.

• steffeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:34
Ik heb de black screen bug nu ook twee keer ervaren. Springt uit het niets in slaapstand, wel met de laatste update. Hoe het zonder update is weet ik niet: heb 'm direct geüpdatet sinds ik de MacBook Air heb. Het gebeurde alleen toen ik nog zon 20/30% stroom had en op de accu werkte.

Had wel een bizar iets gisteren trouwens: als ik de MacBook open klapte kwamen er allemaal strepen op het scherm voordat ik m'n wachtwoord kon intypen. Toen opnieuw opgestart en daarna was het weg. En er zat een grijze, korte haar rechtsonder in m'n beeldscherm. Waarschijnlijk door een fabrieksmedewerker of zo. Schrok me dood, dacht dat er een kras of barstje inzat. Heb het gelukkig met een stukje papier kunnen weghalen.

Verwijderd

Grin schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 16:54:
[...]

Als je dit hebt wil je niet anders meer, have fun!
http://www.trankynam.com/xtrafinder/
Thnx Grin! Ik ga het proberen :)

• rusman
solidsnake380 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 10:16:
[...]

En als je de gegevens van de vorige eigenaar niet hebt? Heb de air via mp gekocht heb wel de bon. Kan ik de air niet opnieuw instellen zodanig dat ik als eerste eigenaar wordt gezien.
Voor zover ik weet kan dat niet, is gekoppeld aan je device dus daar heb je weinig aan.

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik zou gewoon een clean install doen. Je gaat toch niet verder met andermans instellingen e.d.?

• solidsnake380
Freakster86 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 10:43:
Ik zou gewoon een clean install doen. Je gaat toch niet verder met andermans instellingen e.d.?
Heb ik uiteraard gedaan. Blijkbaar wordt de device gekoppeld aan de eerste gebruiker. Ik ga contact opnemen met apple care om de licentie over te dragen.

Update: App care gebeld en ze hebben de Id van de vorige eigenaar losgemaakt van het Ilife pakket en gekoppeld aan dat van mij. Ik kreeg toen codes opgestuurd die ik kon inwisselen in de appstore. Helaas had ik mountain lion al aangeschaft, maar daar kan ik maandag voor terugbellen en wellicht krijg ik dat weer vergoed.

Kreeg de indruk dat ze niet veel ervaring met dit probleem hadden.

[ Voor 34% gewijzigd door solidsnake380 op 03-08-2013 12:54 ]

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:41
Toen ik een Mac Mini had gekocht van een paar weken oud had ik hetzelfde probleem: bij heeft de verkoper de Mini toen weggegooid uit zijn Apple account, toen kon ik Mountain Lion gratis downloaden (1jr geleden).

• ppl
  • Niet online
RnB schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 22:25:
Dat OWC de enige partij is, maakt het niet moeilijker om de schijf te vervangen. Bestel bij OWC en het blijft een kwestie van een andere schijf erin drukken, ik zie het probleem niet zo?
Dat je die deksel en de ssd er in een halve minuut uit kunt krijgen is heel mooi maar daar heb je helemaal niets aan als de vervangende ssd zo moeilijk verkrijgbaar is. De verkrijgbaarheid is waar het op vast loopt. Het is met name de proprietary connector die roet in het eten gooit en waardoor je op sites als eBay verdomde goed moet oppassen dat je de juiste versie hebt. Voor het 2013 model heeft zelfs OWC nog geen versie en misschien zal dat ook wel zo blijven.

Theoretisch is het feit dat je de ssd eruit kunt halen heel erg mooi maar in de praktijk is het niet anders als de cpu en het geheugen: upgraden zit er niet bij.

[ Voor 16% gewijzigd door ppl op 03-08-2013 17:49 ]

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-11 20:31
Ik hou van af en toe een spelletje spelen (dota 2) en merkte dat mijn MBA aardig heet begon te worden en dacht bij me eigen loopt dat ding nou te warm?

MBA 2013 i5/4GB/128GB

Vandaag even istat 4 geïnstalleerd en kan je vertellen de macbook houd hem netjes op temperatuur en is gewoon zuinig met de fan. Hij liep eerst op tot de 99 graden toen ging de fan wat harder draaien tussen de 5800-6100 en daarna hield hij hem de gehele game sessie netjes tussen de 96 - 98 graden (max volgens intel is 100graden) Als ik de fan max (6500) zet blijft die rond de 90\92

Dus ja hij loopt heel warm maar regelt het netjes om onder zijn max te blijven.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Pfoe 90 celcius? Dan is het maar goed dat ie niet op je schoot ligt.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

solidsnake380 schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 10:53:
[...]

Heb ik uiteraard gedaan. Blijkbaar wordt de device gekoppeld aan de eerste gebruiker. Ik ga contact opnemen met apple care om de licentie over te dragen.

Update: App care gebeld en ze hebben de Id van de vorige eigenaar losgemaakt van het Ilife pakket en gekoppeld aan dat van mij. Ik kreeg toen codes opgestuurd die ik kon inwisselen in de appstore. Helaas had ik mountain lion al aangeschaft, maar daar kan ik maandag voor terugbellen en wellicht krijg ik dat weer vergoed.

Kreeg de indruk dat ze niet veel ervaring met dit probleem hadden.
Ik vind het opmerkelijk dat ze dat uberhaupt doen voor je! Weer iets geleerd :)

• cerberusss
  • Laatst online: 13-05-2021
ppl schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 17:48:
Theoretisch is het feit dat je de ssd eruit kunt halen heel erg mooi maar in de praktijk is het niet anders als de cpu en het geheugen: upgraden zit er niet bij.
Ik denk dat het een kwestie van tijd is. Meerdere fabrikanten zullen (noodgedwongen) overstappen op PCIe als bus voor de SSD, en dan komt er een upgrade pad.

Het is niet alleen de MBA die deze nieuwe SSDs krijgt, je kunt er donderop tegen zeggen dat ook de MBPs overgaan. Gewoon omdat de SATA bus een bottleneck is.

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 13:41
cerberusss schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 15:25:
[...]

Ik denk dat het een kwestie van tijd is. Meerdere fabrikanten zullen (noodgedwongen) overstappen op PCIe als bus voor de SSD, en dan komt er een upgrade pad.

Het is niet alleen de MBA die deze nieuwe SSDs krijgt, je kunt er donderop tegen zeggen dat ook de MBPs overgaan. Gewoon omdat de SATA bus een bottleneck is.
Klopt, het is een kwestie van tijd totdat firma's zoals OWC met oplossingen komen op de PCIe strip te vervangen. Dit gaat vrij eenvoudig, liet ifixit zien:

Afbeeldingslocatie: http://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/MICYMLCxBZHq3lVM.large
http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Air+13-Inch+Mid+2013+Teardown/15042/1

• ppl
  • Niet online
cerberusss schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 15:25:
Het is op lange termijn mogelijk dat dit zal gebeuren, op korte termijn echter niet. Er zijn op dit moment namelijk teveel eigen oplossingen. Men is wel bezig om 1 universele oplossing te krijgen en dat is inderdaad gericht op PCIe. Ik hoop dat met de switch naar PCIe ssd's die nu ingezet lijkt te zijn dit allemaal wat sneller gaat. We moeten niet vergeten dat "het is een kwestie van tijd" ook al werd geroepen toen men in 2010 met dit model Air aan kwam zetten. Sindsdien is er helemaal niets veranderd. OWC is de enige.
SATA is niet de bottleneck, zeer zeker niet voor machines als de Air. SATA is wel de bottleneck in toepassingen als een fileserver en databaseserver waar veel en ook grote stukken data heen en weer worden gelezen en geschreven. Waar het bij ssd's in werkstations en laptops vooral omgaat zijn de kleinere files, de access tijd maar bovenal de betrouwbaarheid en overall snelheid. Het grote probleem is namelijk het steeds kleiner wordende NAND. Dat veroorzaakt problemen op gebied van snelheid en levensduur (hoe kleiner hoe slomer en hoe minder p/e cycles ze zullen hebben). Dat moet ook een keer worden opgelost (waarschijnlijk door gebruik van ander type geheugen).

Je ziet dan ook dat een Intel zich niet meer richt op die sequentiële en random read/write snelheden maar op de overall snelheid van zo'n ssd en met name de betrouwbaarheid. Het zal echter nog wel even duren vooraleer we daar echt de vruchten van kunnen plukken. Er zijn dus wel grotere en belangrijkere problemen dan de SATA-3 snelheid.

• AndRo555
ppl schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 18:11:

SATA is niet de bottleneck, zeer zeker niet voor machines als de Air. SATA is wel de bottleneck in toepassingen als een fileserver en databaseserver waar veel en ook grote stukken data heen en weer worden gelezen en geschreven. Waar het bij ssd's in werkstations en laptops vooral omgaat zijn de kleinere files, de access tijd maar bovenal de betrouwbaarheid en overall snelheid. Het grote probleem is namelijk het steeds kleiner wordende NAND. Dat veroorzaakt problemen op gebied van snelheid en levensduur (hoe kleiner hoe slomer en hoe minder p/e cycles ze zullen hebben). Dat moet ook een keer worden opgelost (waarschijnlijk door gebruik van ander type geheugen).

Je ziet dan ook dat een Intel zich niet meer richt op die sequentiële en random read/write snelheden maar op de overall snelheid van zo'n ssd en met name de betrouwbaarheid. Het zal echter nog wel even duren vooraleer we daar echt de vruchten van kunnen plukken. Er zijn dus wel grotere en belangrijkere problemen dan de SATA-3 snelheid.
SATA 3 doet 6Gbit/s, ruwweg 600MB/s. De air haalt 700MB/s+ op verscheidene tests. Hoe is SATA dan geen bottleneck in dit geval?
En in file/database servers zal de load wel verdeeld worden over meerdere schijven zo is SATA minder snel een bottleneck.

Kleiner wordende NAND een probleem. Kleiner = goedkoper = makkelijk meer overprovisioning.

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Verwijderd schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 12:11:
Kopiëren met Command + C
Knippen met Command + Alt + V

:Y)
ChrisdeW schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 16:08:
Ik hou van af en toe een spelletje spelen (dota 2) en merkte dat mijn MBA aardig heet begon te worden en dacht bij me eigen loopt dat ding nou te warm?

MBA 2013 i5/4GB/128GB

Vandaag even istat 4 geïnstalleerd en kan je vertellen de macbook houd hem netjes op temperatuur en is gewoon zuinig met de fan. Hij liep eerst op tot de 99 graden toen ging de fan wat harder draaien tussen de 5800-6100 en daarna hield hij hem de gehele game sessie netjes tussen de 96 - 98 graden (max volgens intel is 100graden) Als ik de fan max (6500) zet blijft die rond de 90\92

Dus ja hij loopt heel warm maar regelt het netjes om onder zijn max te blijven.
Als je Air té warm zou worden gaat hij vanzelf uit om schade te voorkomen. 98° ligt natuurlijk al dicht bij de limiet imho :)

[ Voor 49% gewijzigd door filenox op 05-08-2013 23:48 ]

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

AndRo555 schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 23:36:
[...]

SATA 3 doet 6Gbit/s, ruwweg 600MB/s. De air haalt 700MB/s+ op verscheidene tests. Hoe is SATA dan geen bottleneck in dit geval?
Het is geen bottleneck omdat het overgrote deel van de gebruikers het verschil niet merkt. Je internet er niet sneller door, films kijken gaat (gelukkig) niet sneller, kopiëren naar externe locaties wordt gelimiteerd door andere factoren (USB/NIC/Sata interface in target), je pc start niet sneller op etc..
Alleen onder een heel beperkt aantal scenario's levert het werkelijk snelheidsverschil op.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• MTT
  • Niet online

MTT

filenox schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 23:46:
[...]

Knippen met Command + Alt + V
Wat voor uitvoering macbook heb jij?
Bij mij geen Alt toets te bekennen.

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-11 17:07

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Naast Command... :s

• filenox
MTT schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 00:04:
[...]

Wat voor uitvoering macbook heb jij?
Bij mij geen Alt toets te bekennen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1yP09KpAKoVHOhvXS0uOgRjI/full.jpg

:>

• RobKJ
Ik heb er zelf 2, rechts ook 1 :+

• matty___
  • Laatst online: 31-10 13:36

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Zer0 schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 23:55:
[...]

Het is geen bottleneck omdat het overgrote deel van de gebruikers het verschil niet merkt. Je internet er niet sneller door, films kijken gaat (gelukkig) niet sneller, kopiëren naar externe locaties wordt gelimiteerd door andere factoren (USB/NIC/Sata interface in target), je pc start niet sneller op etc..
Alleen onder een heel beperkt aantal scenario's levert het werkelijk snelheidsverschil op.
Dat maakt het niet minder een bottleneck natuurlijk. Feit is dat de grenzen van SATA bereikt zijn en dat PCIe een logische volgende stap is.

Niet alleen voor snelheden, maar juist ook voor de miniaturisatie. Minder ruimte is in dit geval nog een veel belangrijker argument dan snelheid.

• cerberusss
ppl schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 18:11:
Sindsdien is er helemaal niets veranderd. OWC is de enige.
Dat is interessant, dat wist ik niet. Ik hoop dat de retina's ook overgaan op het nieuwe formaat. Dat zou voor een nieuwe aanbieder perspectief bieden.

• ppl
  • Niet online
AndRo555 schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 23:36:
Die vraag heb ik al beantwoord in mijn reactie en wel in het volgende stuk:

En in file/database servers zal de load wel verdeeld worden over meerdere schijven zo is SATA minder snel een bottleneck.
Het gaat hier hoofdzakelijk om de workload van zo'n machine (dus niet de load van een schijf, dat is totaal iets anders). Een fileserver heeft een hele andere workload dan een mailserver, een database server of een laptop. Dat vereist dan ook een andere manier van werken. Dat zag je bij de eerste ssd's ook heel goed. Daar ging men, net als jij nu, geheel ten onrechte er van uit dat sequentiele snelheden voor iedereen een voordeel was. Gevolg: mensen waren gigantisch boos en raden iedereen ssd's ten zeerste af. Waarom? Omdat ze veel geld hadden betaald voor iets wat snel zou moeten zijn maar dit zeer beperkt was en er hoofdzakelijk voor zorgde dat hun laptop continu voor een seconde bevroor. Hun machine was niet sneller dan met hdd maar wel een behoorlijk stuk onbetrouwbaarder. Daarin is snel verandering gekomen doordat men zich op de random read/write snelheden ging richten. Deze waren veelvoorkomend bij de desktops en laptops van de early adaptors. Problemen waren toen ineens verholpen. Het verhaal die dit het meest duidelijke in kaart brengt is die van Anandtech en OCZ. Op de site van Anandtech vindt je dit onder het ssd/hdd nieuws wel, moet je alleen even terug naar ergens 2008/2009.
Kleiner wordende NAND een probleem. Kleiner = goedkoper = makkelijk meer overprovisioning.
Kleiner wordendende NAND als in geheugencellen. Hierover zijn al diverse artikelen geschreven. Arstechnica heeft er zelfs eentje aan gewijd die ook wat meer het toekomstperspectief laat zien: The future of flash memory: tiny (and extremely tough to build).

Het probleem wat je hier aanstipt heeft meer te maken met het feit dat er meer geheugen in zo'n chip kan worden gestopt. Voor ons consumenten levert dat ook een nadeel op. Kijk eens naar het verschil in snelheid tussen een 64GB, 128GB, 256GB en 512GB ssd. Je zult zien dat hoe meer opslagcapaciteit hoe sneller de ssd. Dat komt door het gebruik van channels. Bij kleine ssd's (64GB, 128GB) worden er maar een paar channels gebruikt omdat er nou eenmaal niet meer NAND chips op zitten. Bij de grotere ssd's juist meer channels omdat daar meer NAND chips op zitten. Hoe meer channels je kunt gebruiken des temeer je gelijktijdig kunt doen en dus hoe sneller de ssd zal zijn. M.a.w. NAND chips die een grotere capaciteit hebben zullen er voor zorgen dat er minder NAND chips aanwezig hoeven te zijn waardoor er minder channels gebruikt zullen worden wat weer tragere ssd's oplevert. Je zult dus wel een groot deel van die chips in moeten gaan zetten voor overprovisioning wil je dat tegen gaan. Dat levert dan wel weer een ander voordeel op: hoe meer overprovisioning hoe meer beschikbare geheugencellen. Dat levert minder slijtage op en het vermindert de kans dat de ssd traag wordt omdat je hem vol hebt staan (je hebt immers dusdanig veel geheugencellen tot je beschikking...).

Hoe je het ook bekijken wil: je kunt niet zomaar iets kleiner maken, het heeft bepaalde gevolgen en kent z'n grenzen. En juist dat heeft weer z'n invloed op de prijs (als iets moeilijker te maken is betekent dat grotere investeringen en dus ook een hogere prijs die wij moeten betalen).
Bosmonster schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 11:25:
Dat maakt het niet minder een bottleneck natuurlijk. Feit is dat de grenzen van SATA bereikt zijn en dat PCIe een logische volgende stap is.
De genoemde bottleneck is er alleen voor bepaalde toepassingen die je op een Air vrijwel niet tegen zult komen (dan zijn er andere zaken zoals de opslagcapaciteit de bottleneck). Daar doen ze het niet voor. PCIe kent wel meer voordelen dan alleen hogere sequentiële snelheden. Je hebt nu eigenlijk een SATA controller tussen ssd en PCIe bus zitten, straks niet meer. Daarnaast loopt er ook een ontwikkeling om PCIe een soort manusje van alles te maken. Kijk alleen al naar iets als Thunderbolt.
Niet alleen voor snelheden, maar juist ook voor de miniaturisatie.
Waarom denk je dat mSATA bestaat?

Laten we vooral met de voeten op de grond blijven staan: het verschil in snelheid tussen SATA en PCIe based ssd's is in een machine als een Air echt volledig te verwaarlozen. In iets als de Mac Pro is het een ander verhaal.

• cerberusss
ppl schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 13:11:
De genoemde bottleneck is er alleen voor bepaalde toepassingen die je op een Air vrijwel niet tegen zult komen (dan zijn er andere zaken zoals de opslagcapaciteit de bottleneck). Daar doen ze het niet voor. PCIe kent wel meer voordelen dan alleen hogere sequentiële snelheden. Je hebt nu eigenlijk een SATA controller tussen ssd en PCIe bus zitten, straks niet meer. Daarnaast loopt er ook een ontwikkeling om PCIe een soort manusje van alles te maken. Kijk alleen al naar iets als Thunderbolt.
Dus wat jij eigenlijk zegt, is dat die SATA controller er tussenuit is gehaald omdat deze feitelijk overbodig is, in een custom oplossing. Niet zozeer vanwege de huidige snelheid, maar gewoon omdat die brug-functie naar SATA niet langer noodzakelijk is.

• MTT
  • Niet online

MTT

ah ja.. er staat alt, niet Alt :P

[ Voor 10% gewijzigd door MTT op 06-08-2013 18:50 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-11 12:18
Misschien niet die drie letters, maar de knop zelf heb je wel.

The devil is in the details.

• ppl
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 18:41:
Misschien niet die drie letters, maar de knop zelf heb je wel.
Nee, je hebt een option toets. Dat daar toevallig naast het option logo ook alt op gedrukt staat maakt het niet meteen een alt toets. Er zit verschil tussen die toetsen hoewel dat in de praktijk vrijwel niet terug te vinden is voor de meeste gebruikers (idem voor iets als enter en return). In de documentatie des te meer. Daar zul je bij Apple option aantreffen, niet alt. Dat alt lijkt er meer vanwege legacy en de boot camp mogelijkheid op te zitten. Officieel is het dan ook niet "knippen" maar "verplaatsen" en is de sneltoets: command-option-v.

Anyway, alt op Windows doet heel wat andere dingen dan option/alt in OS X en dat is wel heel belangrijk om je te realiseren.

@hieronder: als je daadwerkelijk dat had geweten dan had je nooit je reactie geplaatst, dan had je 'm heel anders verwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 08-08-2013 02:39 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-11 12:18
Heel leuk dat je me de les wilt lezen, maar daar ging het alleen totaal niet om. MTT dacht dat 'ie geen toets met 'alt' erop zou hebben, ik zei dat 'ie wel die knop heeft.

Ik heb zelf een MBA en een Windows-pc, dus ik snap heus wel dat de pc-ALT wat anders is dan de Mac-ALT.

[ Voor 31% gewijzigd door Hahn op 07-08-2013 01:43 ]

The devil is in the details.

• cerberusss
ppl schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 13:11:
Laten we vooral met de voeten op de grond blijven staan: het verschil in snelheid tussen SATA en PCIe based ssd's is in een machine als een Air echt volledig te verwaarlozen.
AnandTech heeft de 11" Air getest en is het niet met je eens:
"The switch to PCIe SSDs really does make itself felt in day to day use, particularly in sleep/wake situations, as well as when launching particularly large applications (that then crawl their way through the power-sipping i5 ULT). I honestly didn’t expect that, given how accustomed I’ve become to the responsiveness of fast SSDs in general, but it’s pretty important to the MacBook Air simply in terms of keeping the system feeling quick to the touch."

http://www.anandtech.com/...book-air-11-2013-review/3

[ Voor 4% gewijzigd door cerberusss op 09-08-2013 10:58 ]

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-11 17:25
Heb toch regelmatig dat het best lang duurt voor mijn Air uit slaap komt. Kan er niet echt een peil op trekken. Ik ken de 1440 setting, en dat is ook wat ingesteld is, maar ik heb vaker dat het al lang duurt als die tijd nog lang niet verstreken is. Ook andersom al meegemaakt, hele nacht op dressoir gelegen, pak je hem op, pats meteen werken. En dan is die 1440 toch al lang om.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

cerberusss schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 10:58:
[...]

"The switch to PCIe SSDs really does make itself felt in day to day use, particularly in sleep/wake situations, as well as when launching particularly large applications (that then crawl their way through the power-sipping i5 ULT). I honestly didn’t expect that, given how accustomed I’ve become to the responsiveness of fast SSDs in general, but it’s pretty important to the MacBook Air simply in terms of keeping the system feeling quick to the touch."

http://www.anandtech.com/...book-air-11-2013-review/3
Jammer genoeg is die stelling totaal niet onderbouwt. Er is dan ook geen vergelijkingsmateriaal en de gevoelde snelheidsverbetering kan aan tal van andere factoren liggen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-11 17:25
In de enterprise storage wereld zijn er echter genoeg benchmarks. Flash rechtstreeks op de PCIe bus is altijd sneller en minder latency. Lang verhaal kort, het is gewoon sneller.

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:39

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Vandaag maar even een korte review van mijn MBA online gezet. Bij vragen stel ze gerust in de review en wellicht kan ik ze beantwoorden.

productreview: Apple MacBook Air 2013 13,3" 128GB review door Bigg Balls

[ Voor 39% gewijzigd door Bigg Balls op 09-08-2013 14:56 ]

• Apie!

Apie!

Ik heb ook een Blackmagic speedtest gedraaid :

1GB : 1gb
5GB : Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4REqNN1Gof3CqZVVG8Ma69QU/thumb.png
Best nog wel een verschil met die van Bigg Balls :? (i7/8GB/512GB)

Ik ben nu eindelijk zo ver dat ik IBM ISA4.1 heb draaien in een Ubuntu 13.04 VM en ga dit weekend eens kijken of het laden en analyseren van dumps een beetje te doen is.

Blown past falling sands

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:39

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

@Apie,

Het is een bekend probleem met de 128gb SSD dat je een minder snelle schijf kunt krijgen. Zelf ben ik niet ontevreden aangezien ik het instapmodel heb. Mocht ik hetzelfde systeem hebben als jij en dan een langzamere schijf zou ik wel balen.

Mooie scores trouwens.

• ppl
  • Niet online
cerberusss schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 10:58:
Anandtech heeft de 13" Air getest en is het geheel met mij eens: 13" MBA 2013: PCIe SSD Performance. Het verschil tussen deze review en die van de 11" versie is groot: in de 11" zijn het gevoelens, bij de 13" hebben ze het daadwerkelijk gemeten (lees de 13" review want die 11" is echt magertjes, ze hadden ze beter naast elkaar kunnen reviewen). Zoals je daar kunt zien zijn de verschillen nou niet bepaald groot en vaak ook niet in het voordeel van het 2013 model. Je moet hier ook oppassen: de conclusie die ze daar trekken is specifiek gericht op de ssd, niet op het gehele systeem. In hun eindconclusie doen ze dat laatste en dan blijkt dat het 2013 model amper verschilt van het 2012 model.

Als je op diverse fora rondneust waar mensen hun eigen ervaring met het 2011, 2012 en 2013 model delen zul je zien dat de meesten het verschil te klein vinden (accuduur, cpu, gpu, i/o performance). De mensen die wel een verschil zien hebben een workload die dan ook aansluiten: iemand die een vm gebruikt ziet een winst omdat virtualisatie nou eenmaal veel baat heeft bij snelle i/o. Vergeet hier ook niet dat de rest van het systeem geremd wordt door wat er qua temperatuur mogelijk is (de meesten concluderen dat de i7 geen zin heeft omdat je heel snel tegen de grenzen van de temperatuur aanloopt en de boel dan terugklokt; vindt je ook terug in die Anandtech review van de 13").
UltraSub schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 12:02:
In de enterprise storage wereld zijn er echter genoeg benchmarks. Flash rechtstreeks op de PCIe bus is altijd sneller en minder latency. Lang verhaal kort, het is gewoon sneller.
Het gaat er niet om wat er op het papiertje staat en ook niet om wat je meet (weten wat je meet is belangrijker dan wat er uit de meting komt rollen!). Het gaat er om wat die getalletjes op papier en van je meting nou betekenen in de praktijk. Iemand die niet gek veel anders doet als wat een gemiddelde tablet ook kan zal het verschil echt niet merken. Dat is een workload die vrijwel geen baat heeft bij snelle i/o. Gebruik je vm's dan wordt het verhaal anders want die workload heeft er juist alle baat bij.

Het is van groot belang dat je weet hoe je zaken moet interpreteren. De meesten hier verstaren zich op getalletjes en specs.

• chengbondkwok
  • Laatst online: 16:19
Apie! schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:26:
Ik heb ook een Blackmagic speedtest gedraaid :

1GB : [afbeelding]
5GB : [afbeelding]
Best nog wel een verschil met die van Bigg Balls :? (i7/8GB/512GB)

Ik ben nu eindelijk zo ver dat ik IBM ISA4.1 heb draaien in een Ubuntu 13.04 VM en ga dit weekend eens kijken of het laden en analyseren van dumps een beetje te doen is.
Hoe groter de SSD, hoe sneller. Jij hebt een 512GB SSD en BigBalls, netzoals ik, slechts een 128GB SSD.

• cerberusss
Ik heb een MBA 2013 in bestelling -- klopt het nou dat deze geen Kensington slot-gat heeft? Als dat klopt, wat zijn dan de oplossingen hiervoor?

[ Voor 28% gewijzigd door cerberusss op 09-08-2013 22:34 ]

• RobKJ
Dat klopt, dat heeft hij niet. Kensington heeft er wel leuke oplossingen voor:

http://www.kensington.com...r-kit-for-ultrabook™.aspx

• Apie!

Apie!

In de verpakking: Adapter met beveiligingsuitsparing, tape, lijm:
Tape, lijm? Ik kan er niet zo veel info over vinden, maar het lijkt me dat je die puist op je notebook moet plakken ofzo?
Thanks, but... no thanks. Voorlopig stop ik m'n MBA wel in een ladekastje als ik even ga lunchen.

Edit: als het nou een ontzettend sterk zuignap systeem zou zijn, ja dan wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Apie! op 10-08-2013 07:55 ]

Blown past falling sands

• filenox
Apie! schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 07:52:
[...]

Tape, lijm? Ik kan er niet zo veel info over vinden, maar het lijkt me dat je die puist op je notebook moet plakken ofzo?
Thanks, but... no thanks. Voorlopig stop ik m'n MBA wel in een ladekastje als ik even ga lunchen.

Edit: als het nou een ontzettend sterk zuignap systeem zou zijn, ja dan wel.
Bevestig eenvoudigweg de adapter met de meegeleverde supersterke lijm van industriële kwaliteit en u kunt voortaan een laptop-kabelslot gebruiken om uw investering te beschermen tegen diefstal.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Je moet hem inderdaad vastplakken, zoals Filenox al zei.

En inderdaad, het ziet er niet uit... Zo'n 'puist' er op is zonder de kabel er aan al genoeg diefstalbescherming omdat niemand hem meer wil hebben met zo'n lelijk ding er op :+

[ Voor 55% gewijzigd door GekkePrutser op 10-08-2013 11:39 . Reden: Oeps, filenox was me voor, ik had het window al een tijdje open. Heb het door hem gequote stuk uit mijn post verwijderd. ]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Bekijk de KNY macbook lock eens. Ik heb hem ook en bevalt prima als vertrager. O.a. http://www3.pny.com/Porta...ing-System-P3226C541.aspx

• Nipje
Zojuist trek ik de oplader uit mijn MacBook Air 13" 2013 en gaat mijn scherm zwart. Na heel even wachten of op een toets drukken wordt het lockscreen weergegeven en moet ik mijn wachtwoord weer invullen.

Ik ben bang dat ik dus toch ook last heb van het probleem :(.... Ik hoop toch zo dat dit geen hardware issue is.

• rusman
Nipje schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 15:56:
Zojuist trek ik de oplader uit mijn MacBook Air 13" 2013 en gaat mijn scherm zwart. Na heel even wachten of op een toets drukken wordt het lockscreen weergegeven en moet ik mijn wachtwoord weer invullen.

Ik ben bang dat ik dus toch ook last heb van het probleem :(.... Ik hoop toch zo dat dit geen hardware issue is.
Het begint bij mij nu ook wel te irriteren. Vaak op momenten dat ik hem net uit z'n sleep haal gaat hij weer in de sleep modus. Of inderdaad zoals je zegt zodra je hem van het stroom haalt. Toch maar eens bellen met Apple komende week.

[ Voor 3% gewijzigd door rusman op 10-08-2013 17:59 ]

• Nipje
rusman schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 17:59:
[...]

Het begint bij mij nu ook wel te irriteren. Vaak op momenten dat ik hem net uit z'n sleep haal gaat hij weer in de sleep modus. Of inderdaad zoals je zegt zodra je hem van het stroom haalt. Toch maar eens bellen met Apple komende week.
Ik ben benieuwd wat ze je aan de telefoon vertellen. Hoop niet dat ik het ding weer op moet gaan sturen voor een vervanging...

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 14:35

D2k

RobV schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 14:14:
Bekijk de KNY macbook lock eens. Ik heb hem ook en bevalt prima als vertrager. O.a. http://www3.pny.com/Porta...ing-System-P3226C541.aspx
Kijk, die ga ik kopen denk ik. Goeie tip!

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Nipje schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 18:20:
[...]

Ik ben benieuwd wat ze je aan de telefoon vertellen. Hoop niet dat ik het ding weer op moet gaan sturen voor een vervanging...
Nee ik wacht nog wel even af of ze met een software/firmware-update komen, voordat we hem doelloos op gaan sturen.

• crazylegs
  • Laatst online: 06-11 15:12
Ik zit er aan te denken om binnenkort de macbook air aan te schaffen, nu zie ik dat je via de educatieve site van apple een behoorlijke korting krijgt. ik kom nergens tegen dat je bewijs oid moet overleggen dat je student bent. Iemand ervaring met bestellen op deze manier? De korting is toch wel erg interessant :)

https://www.facebook.com/hbbsebas2023

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:38
crazylegs schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 12:38:
Ik zit er aan te denken om binnenkort de macbook air aan te schaffen, nu zie ik dat je via de educatieve site van apple een behoorlijke korting krijgt. ik kom nergens tegen dat je bewijs oid moet overleggen dat je student bent. Iemand ervaring met bestellen op deze manier? De korting is toch wel erg interessant :)
Je kan ook via Surfspot bestellen. Daar krijg je een grotere korting. Je moet alleen een bewijs overleggen als je dat wordt gevraagd. Dat doen ze steekproefsgewijs.

• crazylegs
Via de site vragen ze dat steeksproefsgewijs bedoel je? of bij levering? Doet apple dat of surfspot?

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:54

Trackerfire

BTC HODLER

Safaci schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 12:52:
[...]

Je kan ook via Surfspot bestellen. Daar krijg je een grotere korting. Je moet alleen een bewijs overleggen als je dat wordt gevraagd. Dat doen ze steekproefsgewijs.
Bij Surfspot dien je in te loggen met je studentnr etc. daar zit de check al of ben ik nou gek 8)7

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• crazylegs
ken die site verder niet, vandaar :)

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:38
Volgens mij deed Apple dat steekproefsgewijs. Natuurlijk zit er al een check bij het inloggen, maar iedereen kent wel een student die zijn gegevens even wil uitlenen. Waarschijnlijk willen ze dat ook voorkomen. Maar dat was drie jaar terug nog zo. Geen idee hoe ze het nu precies doen.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik voorzie een handeltje in ongebruikte studenten-id's.

Pagina: 1 ... 36 ... 53 Laatste