[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:52

RnB

Ethirty schreef op maandag 01 juli 2013 @ 11:40:
[...]

Ik kan het zelf verkeerd hebben, maar met HDMI ga je dat scherm niet aansturen. Volgens mij is dat max 1920x1200. Je zal een mini-DP naar DP kabel nodig hebben. Ik neem tenminste aan dat dat scherm ook een DP input heeft.

De MBA ondersteunt maar 1 extern display via de TB poort. Of zo'n Matrox gaat werken durf ik niet te zeggen.
Ligt een beetje aan de kabel, volgens mij kan HDMI meer dan 1920x1200 aan bij versie 1.3 en hoger.

• Nagtoralik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-03-2023
Klopt vanaf 1.4 ben je er al las ik net... moet ik wel ff goed opletten want ik kan een verloop pakken van thunder naar HDMI of een complete kabel maar dan weet ik niet welke hdmi het is. Bij een losse kabel is dit makkelijker....

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-11 22:09

Ethirty

Who...me?

RnB schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:46:
[...]

Ligt een beetje aan de kabel, volgens mij kan HDMI meer dan 1920x1200 aan bij versie 1.3 en hoger.
Ah, dat wist ik niet. Dacht dat HDMI daarin beperkt was.
Nagtoralik schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:51:
Klopt vanaf 1.4 ben je er al las ik net... moet ik wel ff goed opletten want ik kan een verloop pakken van thunder naar HDMI of een complete kabel maar dan weet ik niet welke hdmi het is. Bij een losse kabel is dit makkelijker....
Het lijkt me dat de TB-HDMI adapter het ook moet ondersteunen, niet alleen de kabel ;)

Maar waarom lastig doen met een HDMI adapter, de meeste schermen hebben toch ook DP? Ben je met 1 kabel klaar.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Nagtoralik
  • Laatst online: 27-03-2023
DP geeft ook geluid door toch?

Nog meer leesvoer ;-)

Verwijderd

Klopt het dat de betaling met iDeal erg traag verloopt hier in Nederland?
Ik heb vorige week donderdag betaald via iDeal, en ze wachten nog op een betaling voor mijn MBA :9

• RnB

RnB

Nee, dat zou niet moeten.
Het voordeel van iDeal is juist dat je direct betaald. Bij wie heb je je MBA besteld?

Verwijderd

RnB schreef op maandag 01 juli 2013 @ 14:12:
Nee, dat zou niet moeten.
Het voordeel van iDeal is juist dat je direct betaald. Bij wie heb je je MBA besteld?
Bij Apple zelf.
Ik dacht ook niet dat het zo lang zou duren.. :P

• RnB

RnB

Doen ze tegenwoordig aan iDeal joh? :o
Ik moest altijd geld overmaken, waardoor het wel een week kon duren voordat ze mijn bestelling konden klaarmaken. Het kan zijn dat ze hun proces nog niet helemaal geoptimaliseerd hebben voor iDeal, want traag is Apple allang.

Verwijderd

RnB schreef op maandag 01 juli 2013 @ 14:14:
Doen ze tegenwoordig aan iDeal joh? :o
Ik moest altijd geld overmaken, waardoor het wel een week kon duren voordat ze mijn bestelling konden klaarmaken. Het kan zijn dat ze hun proces nog niet helemaal geoptimaliseerd hebben voor iDeal, want traag is Apple allang.
Dan wacht ik even af :-)
Als de betaling aan is gekomen, gaat het dan snel meestal?

• RnB

RnB

Kijk even in het levertijd topic, want het begint nu wel offtopic te raken.
Ligt eraan of jouw MBA op voorraad is, mocht je CTO hebben, of de onderdelen dan op voorraad zijn, dus dat is lastig te zeggen. Meestal geeft de website zelf wel een goede indicatie.

Verwijderd

RnB schreef op maandag 01 juli 2013 @ 14:16:
Kijk even in het levertijd topic, want het begint nu wel offtopic te raken.
Ligt eraan of jouw MBA op voorraad is, mocht je CTO hebben, of de onderdelen dan op voorraad zijn, dus dat is lastig te zeggen. Meestal geeft de website zelf wel een goede indicatie.
Zal ik doen! Dit was mijn laatste bericht hier :-)

Verwijderd

nevermind, verkeerd gelezen;)

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2013 15:09 ]

• crazylegs
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-11 15:12

https://www.facebook.com/hbbsebas2023

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:36
Alleen een link posten voegt natuurlijk niet zoveel toe, geef dan ook een korte toelichting of neem een quote van die pagina :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• crazylegs
  • Laatst online: 06-11 15:12
Hoedje schreef op maandag 01 juli 2013 @ 21:31:
[...]

Alleen een link posten voegt natuurlijk niet zoveel toe, geef dan ook een korte toelichting of neem een quote van die pagina :)
Zal ik de volgende keer doen, 't gaat erom dat er een fix op komst is voor de vermeende wifi problemen bij de air..

https://www.facebook.com/hbbsebas2023

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-11 22:00
BALEN.. heb je net een week geleden een AIR gekocht begin nu de back to school actie met 80 euro waarde bon. ;( Enig idee of er nog iets te fixen valt over de foon, of is dit puur pech hebben?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• RnB

RnB

Niet geschoten is altijd mis!
Desnoods stuur je je MBA terug, wacht je totdat alles rond is en koop je m weer. Tenzij je je MBA hard nodig hebt, dan wordt het lastig.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Oh dat is inderdaad wel balen. Heb zelf dus ook net een week te vroeg besteld. Neem aan dat als je Apple belt, dat ze daarin wellicht coulant zijn.

Ik denk dat ik het maar laat schieten, heb verder ook geen enkel bewijs dat ik onderwijs volg ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:46

Trackerfire

BTC HODLER

Ik heb net even een mail gestuurd naar mijn contactpersoon bij Apple. Ik post zodra ik bericht krijg!

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-11 14:03
Zojuist gebeld. Krijg binnen 5-7 werkdagen 80 euro teruggestort op mijn rekening. Netjes.

[ Voor 4% gewijzigd door DwightKSchrute op 02-07-2013 14:00 ]

• MenN
Net ook even gebeld, en er wordt iets geregeld voor de gift card. Nu even afwachten hoe dat zich verder verloopt. Maar iedereen die dus net naast deze actie grijpt, even bellen!

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Beste meneer De Korte,

Ik kan begrijpen dat u daar van baalt. We weten helaas zelf ook niet van te voren wat de release datum van dergelijke acties zijn. Ik heb direct bij de promotie afdeling gevraagd of we u ook een actiecode voor het iTunes tegoed mogen toesturen. Zodra ik daar reactie op heb, laat ik dat weten!

Met vriendelijke groet,

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 15:35
iemand zn 2012 model verruilt voor 2013? en merk je wat ze zeggen?

no comment

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Martinus schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 08:04:
Ben ik weer benieuwd wat "ze" zeggen?!

Verwijderd

MenN schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:18:
Net ook even gebeld, en er wordt iets geregeld voor de gift card. Nu even afwachten hoe dat zich verder verloopt. Maar iedereen die dus net naast deze actie grijpt, even bellen!
Ik heb ook gebeld en ik krijg binnen 24 tot 48 uur een code via de mail opgestuurd. De medewerker aan de telefoon deed helemaal niet moeilijk ;)

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Update van Apple:

Beste meneer De Korte,

Ik heb inmiddels contact gehad met mijn collega's en zij zullen zorgen dat de Back to School gift card als activatiecode naar u wordt gemaild.

Met vriendelijke groet,

Verwijderd

Bij mij kwam die gift card er automatisch bij ( besteld bij Apple ).
MBA besteld vorige week donderdag.
Gister kreeg ik mail dat er een gift card bij was geplaatst.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 11:09:
Bij mij kwam die gift card er automatisch bij ( besteld bij Apple ).
MBA besteld vorige week donderdag.
Gister kreeg ik mail dat er een gift card bij was geplaatst.
Hier ook donderdag een MBA besteld net studentenkorting, echter niks van een gift card gezien. Ook maar eens bellen. :9
Trackerfire schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 11:09:
Update van Apple:

Beste meneer De Korte,

Ik heb inmiddels contact gehad met mijn collega's en zij zullen zorgen dat de Back to School gift card als activatiecode naar u wordt gemaild.

Met vriendelijke groet,
Waar heb je heen gemaild?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2013 11:36 ]

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 11:35:
[...]

Hier ook donderdag een MBA besteld net studentenkorting, echter niks van een gift card gezien. Ook maar eens bellen. :9

[...]

Waar heb je heen gemaild?
Naar een Apple medewerkster die mij bij de bestelling heeft geholpen. Lijkt me niet slim om haar mailadres hier te posten. Je kunt even bellen naar Apple en dan krijg je meteen een gehonoreerd verzoek.

Succes! :)

Verwijderd

Trackerfire schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 11:37:
[...]

Naar een Apple medewerkster die mij bij de bestelling heeft geholpen. Lijkt me niet slim om haar mailadres hier te posten. Je kunt even bellen naar Apple en dan krijg je meteen een gehonoreerd verzoek.

Succes! :)
Heb ook maar even een mailtje gestuurd naar een van de medewerksters die mij eerder met een vergelijkbare situatie geholpen heeft, destijds was dat met de prijsverlaging van de MacBook Air 2012. :9

edit: En geregeld, krijg binnen 3 weken een iTunes Back to School-actiecode toegestuurd per mail. :Y

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2013 12:12 ]

• MenN
Ik krijg ook de code in de mail toegestuurd. Moet toch wel zeggen dat dit zeer netjes is van Apple, goede pr en een prima begin van een nieuwe mac :>

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hmm, misschien toch ook maar een belletje aan wagen. Het is toch weer een hoop geld :)

#team_UTC+1

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Ethirty schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 12:59:
Hmm, misschien toch ook maar een belletje aan wagen. Het is toch weer een hoop geld :)
Belletje kan nooit kwaad, laat ons even de afloop weten ;-)! ;)

• Tjiwa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-11 22:28
Zou dat ook kunnen als je een bto bij Amac gekocht had?

PSN/XBL: DarkTaufu

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Trackerfire schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:31:
[...]

Belletje kan nooit kwaad, laat ons even de afloop weten ;-)! ;)
In het slechtste geval moet ik nog een paar procent korting overmaken ;)

Edit:
Hij is binnen *O*

In één woord: wow! Het dikste deel van de Air is net zo dik als het scherm van mijn werk laptop :o _/-\o_

Wel al een irritante bug gesignaleerd: de speciale 10.8.4 build van de Air (12E3067) heeft de vervelende gewoonte om bij het sluiten van een venster de taakbalk aan de bovenkant te verbergen. Als je dan op de desktop of een app klikt komt hij weer tevoorschijn. Dit is op mijn Mini met 10.8.4 niet het geval.
Er stond al een update klaar om dit te verhelpen :)

[ Voor 50% gewijzigd door Ethirty op 03-07-2013 18:19 ]

#team_UTC+1

• Dzine
  • Laatst online: 04-11 19:15
Ik kwam deze tegen op HN: Dropbox will kill your insane MacBook Air 2013 battery

Interessante test, lijkt me niet beperkt tot alleen de nieuwe Air. Meer een dropbox bug.
Anyway iets om rekening mee te houden ;)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• Tha BasZ
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:48:
Over anderhalve week actie bij Amac, heb ik vandaag bevestigd gekregen van medewerker in de winkel (die er overigens zelf over begon)
Zie nog niks... het is toch al bijna weekeind??

Zit express "te wachten" met bestellen om te kijken wat deze actie @ A-Mac inhoudt....

Iemand al meer info over een eventuele actie @ A-Mac dit weekeind??

Verwijderd

Ik ben van plan een Air aan te schaffen. Ik wil deze, als ik thuis ben, via HDMI verbinden aan mijn 24 inch monitor om zo meer bureaubladruimte te krijgen. Je het verstandig dat ik bij de configuratie van mijn Air dan kies voor 8 GB werkgeheugen. Of vraagt het gebruiken van een externe monitor niet veel werkgeheugen?

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Verwijderd schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 15:47:
Ik ben van plan een Air aan te schaffen. Ik wil deze, als ik thuis ben, via HDMI verbinden aan mijn 24 inch monitor om zo meer bureaubladruimte te krijgen. Je het verstandig dat ik bij de configuratie van mijn Air dan kies voor 8 GB werkgeheugen. Of vraagt het gebruiken van een externe monitor niet veel werkgeheugen?
Op zich gebruikt het niet veel werkgeheugen, want daar heeft het an sich niet mee te maken. Misschien dat je videokaart wat meer belast wordt, that's all. 8GB met het oog op de toekomst is altijd aan te raden though, want programma's worden steeds mooier/zwaarder/maken beter gebruik van het aanwezig werkgeheugen.

Succes!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 13:41
Het snelheidsverschil tussen 4GB en 8GB vond ik persoonlijk echt enorm, dus sowieso een aanrader. Dit maakt je Air sowieso sneller, ook zonder extra monitor.

Maar "nodig" is het niet, dat trekt hij even makkelijk met 4GB.

• matty___
  • Laatst online: 31-10 13:36
TheLostSonOfGod schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 16:18:
Het snelheidsverschil tussen 4GB en 8GB vond ik persoonlijk echt enorm, dus sowieso een aanrader. Dit maakt je Air sowieso sneller, ook zonder extra monitor.

Hoe kan 8GB nou sneller zijn? Enkel als je de 4GB echt helemaal voltrekt.

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:28
TheLostSonOfGod schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 16:18:

Let er wel op dat het geheugen niet meer te upgraden is als je hem eenmaal hebt aangeschaft. Met het oog op de toekomst is 8GB echter wel een vereiste.

p.s. ik heb mijn air net binnen :) (13/1.7/8gb/256gb)

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11 23:42

Laguna

Connaisseur

De huidige trend is juist dat interfaces steeds simplistischer worden. Ik heb zowel in m'n desktop PC als in m'n Air 4GB RAM en alles werkt gewoon vlot. 8GB is alleen aan te raden als je zware programma's gaat draaien of dualboot gaat draaien met Bootcamp. Voor algemeen gebruik zie ik geen noodzaak voor 8GB in de komende jaren.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik denk dat je gewoon goed moet kijken wat je gaat doen met je computer (dit geldt namelijk voor elke nieuwe computer). Virtualisatie, Adobe suite, video, etc. dan heb je zeker wel baat bij meer geheugen, helemaal als het niet te upgraden is zoals in een Air. Ga je alleen een beetje browsen, e-mailen of een briefje typen, dan is 4GB zat.

Ik draai straks OS X, W7 en W8 tegelijk vanaf mijn Air, voor mij heeft die 8GB dus wel degelijk zin. Tot nu toe blij dat ik niet voor de i7 gegaan ben. De Air wordt niet eens warm en de fan is nog niet aangesprongen, dus iets CPU intensiefs ben ik nog niet tegen gekomen in mijn dagelijks gebruik.

Heb wel ruzie met Fusion 5, W8 en Bootcamp. Of er zit ergens een bugje, of ik heb de boel nu al vernaggeld :-( Krijg met geen mogelijkheid mijn W8 Bootcamp partitie aan Fusion toegevoegd: "geen bootcamp partitie gevonden". Ook de migration assistent van Fusion die mijn W7 laptop moest omzetten werkt voor geen meter: na de conversie wil W7 niet meer starten. Volgens een artikel geprobeerd met VMware's standalone converter, maar dit werkt ook niet. Zo raar, want op mijn Mini heb ik dat vaker gedaan en daar werkt het feilloos 8)7

Dan maar een Windows backup maken en proberen te restoren in een nieuwe VM. Nope, ook niet mogelijk. Argh |:(

[ Voor 12% gewijzigd door Ethirty op 04-07-2013 18:41 ]

#team_UTC+1

Verwijderd

Ethirty schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 18:40:
Ik denk dat je gewoon goed moet kijken wat je gaat doen met je computer (dit geldt namelijk voor elke nieuwe computer). Virtualisatie, Adobe suite, video, etc. dan heb je zeker wel baat bij meer geheugen, helemaal als het niet te upgraden is zoals in een Air. Ga je alleen een beetje browsen, e-mailen of een briefje typen, dan is 4GB zat.

Ik draai straks OS X, W7 en W8 tegelijk vanaf mijn Air, voor mij heeft die 8GB dus wel degelijk zin. Tot nu toe blij dat ik niet voor de i7 gegaan ben. De Air wordt niet eens warm en de fan is nog niet aangesprongen, dus iets CPU intensiefs ben ik nog niet tegen gekomen in mijn dagelijks gebruik.

Heb wel ruzie met Fusion 5, W8 en Bootcamp. Of er zit ergens een bugje, of ik heb de boel nu al vernaggeld :-( Krijg met geen mogelijkheid mijn W8 Bootcamp partitie aan Fusion toegevoegd: "geen bootcamp partitie gevonden". Ook de migration assistent van Fusion die mijn W7 laptop moest omzetten werkt voor geen meter: na de conversie wil W7 niet meer starten. Volgens een artikel geprobeerd met VMware's standalone converter, maar dit werkt ook niet. Zo raar, want op mijn Mini heb ik dat vaker gedaan en daar werkt het feilloos 8)7

Dan maar een Windows backup maken en proberen te restoren in een nieuwe VM. Nope, ook niet mogelijk. Argh |:(
En als ik beetje tekstverwerking doe, internetten, filmpje kijken en photoshop, indesign en illustrator (met name die laatste twee) voldoet 4 GB dan ook nog?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Verwijderd schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:08:
[...]

En als ik beetje tekstverwerking doe, internetten, filmpje kijken en photoshop, indesign en illustrator (met name die laatste twee) voldoet 4 GB dan ook nog?
Ik weet dat ik een heel verhaal schreef, maar wat zeg ik nou in de eerste alinea over Adobe software 8)7

Als tijd geld is of als je die €100 kan missen, ga dan voor die 8GB. Als je niet eens weet of je met je Adobe programma's meer dan 4GB nodig hebt, dan is dat waarschijnlijk al meer dan genoeg.

#team_UTC+1

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-11 22:31
Martinus schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 08:04:
Heb een 2011 model voor een 2013 model, merk in dagelijkse werkzaamheden geen verschil. Enkel hd films spelen net wat soepeler af, en een spel zoals grid draait wel erg soepel. In mijn beleving is de HD5000 een goeie upgrade. En natuurlijk de accuduur, die is waanzinnig goed.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

vanWalsum schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 10:51:
En natuurlijk de accuduur, die is waanzinnig goed.
Die accuduur overtreft compleet mijn verwachtingen. Heb er een paar uur 's avonds mee zitten werken (gedimd scherm), accu staat nu op 65% en ik heb nog geschat 7,5u over _/-\o_

Zoek eigenlijk nog iets om de daadwerkelijke accuduur goed te timen over de duur van één hele lading.

[ Voor 13% gewijzigd door Ethirty op 05-07-2013 11:10 ]

#team_UTC+1

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 21:31
Accuduur valt hier toch wel tegen, vanochtend rond 8u van de lader, nu zit ik aan 11 procent, in totaal misschien 4u echt gebruikt. Google Music, wat surfen, 30min een game gespeeld om te testen, wat programma's geïnstalleerd, time machine backup gemaakt, dropbox gesynced,...
Helderheid op 75 procent. Dat ik geen 12u zou halen met dit verbruik had ik wel verwacht, maar toch wel 6u minstens.
Basis model 13 inch.

Nu even opladen en zien wat dat gaat geven.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Kijk anders een paar posts hierboven. Dropbox schijnt je accu leeg te slurpen.

#team_UTC+1

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
13.30 - 8.00 = 5,5 uur en je hebt nog 11%, dat half uurtje moet wel lukken lijkt me.

Als je op voorhand weet dat je dit soort activiteiten gaat uitvoeren dien je ook voorzorgsmaatregelen te treffen lijkt me.

Bovendien is de oplader ongelooflijk portable. Snap daarom niet wat het probleem precies is.

• AndRo555
Destianto schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 13:39:
13.30 - 8.00 = 5,5 uur en je hebt nog 11%, dat half uurtje moet wel lukken lijkt me.

Als je op voorhand weet dat je dit soort activiteiten gaat uitvoeren dien je ook voorzorgsmaatregelen te treffen lijkt me.

Bovendien is de oplader ongelooflijk portable. Snap daarom niet wat het probleem precies is.
Is niet constant gebruik geweest, rond de 4u gebruik geen 5,5u. 5,5u zou al redelijk geweest zijn.

Het is niet zozeer een probleem, maar ik had echt wel een pak meer verwacht gezien de reviews en wat Apple opgeeft.

Dropbox ondertussen afgezet en is zien wat dat gaat geven.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:20

Grin

Ride si sapis.

Laguna schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 18:13:
De huidige trend is juist dat interfaces steeds simplistischer worden. Ik heb zowel in m'n desktop PC als in m'n Air 4GB RAM en alles werkt gewoon vlot. 8GB is alleen aan te raden als je zware programma's gaat draaien of dualboot gaat draaien met Bootcamp. Voor algemeen gebruik zie ik geen noodzaak voor 8GB in de komende jaren.
Hear hear.
Mijn indruk is dat veel mensen hier roepen dat je eigenlijk voor de 8GB moet gaan.
Ik denk dat dit een beperkte groep is, de zware photoshoppers, de VM'ers of andere zeer geheugenintensieve programma's. Mijn ervaring is dat je met 4GB bijna alles gedaan krijgt zonder schokken.
Hoewel ik 8GB voor VM's nog weinig vind, maar dat terzijde (VM's met MS SharePoint 2010 of andere zware software begint pas te lopen bij 16 GB)

Ik draai VNC @ Windoos 7, browser met 10 tabs, mail, RSS, iTunes en iMessage zonder problemen of vertraging op een 2011 i7 4GB. Een SSD is m.i. een wondermiddel voor een snelle gebruikservaring.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De huidige trend is juist dat interfaces steeds simplistischer worden.
De interfaces wel ja. De software zelf echter wordt steeds complexer en meer en meer gebaat bij meer geheugen. Daar wordt 't ook op geschreven; de gemiddelde computer beschikt over steeds meer geheugen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

CyBeR schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 14:26:
[...]

De interfaces wel ja. De software zelf echter wordt steeds complexer en meer en meer gebaat bij meer geheugen. Daar wordt 't ook op geschreven; de gemiddelde computer beschikt over steeds meer geheugen.
Software steeds complexer? Ik heb meer het idee dat alles nogal stil staat qua benodigde systeemeisen (op games na). 6 jaar geleden mijn PC voor het laatst flink geüpgraded en 4 jaar geleden alleen nog een SSD toegevoegd en sindsdien loopt alles moeiteloos.

De gemiddelde computer heeft al jaren 4GB RAM en daar wordt het op geschreven.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Even een melding voor mensen die graag hun W8 Bootcamp onder Fusion willen draaien op hun 2013 Air: dat is momenteel onmogelijk. Schijnbaar is er nu native EFI support voor W8 onder bootcamp ipv een BIOS emulatie en Fusion snapt dit niet. Dit schijnt overigens ook bij andere virtualisatie producten het geval te zijn. Nog onbekend wanneer er een fix komt, er zit ook een major release in de pijplijn (Fusion 6?)

Daarnaast zijn er onder Fusion problemen met de graphics bij het draaien van W7 en W8. Hiervoor is een tijdelijke oplossing: voeg mks.vsync="1" toe aan de vmx file
http://communities.vmware.com/message/2252098

En ik alsmaar denken dat ik mijn gloednieuwe Air al gesloopt had :(

#team_UTC+1

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-11 20:31
ik krijg nog geen eens windows aan de gang.
USB stick maken met bootcamp en blijft halverwege hangen bij het kopieren.
(diverse iso's geprobeerd) uiteindelijk zelf de rest van de bestanden erop gezet en werken! Ja tot de sign in van W7 en dan kom ik niet verder gezien ik geen keyb en muis response heb zucht..

• MenN
Ik heb de Air nu een paar dagen, en ik moet zeggen: hands down de beste notebook die ik ooit gehad heb! Bouw kwaliteit, en de aandacht voor de kleine details! Bijvoorbeeld caps gaat niet aan als je per ongeluk snel op de toets drukt, maar werkt pas bij een langzamere toets aanslag :9~ of het geluid van de dichtklappende notebook. :D En het trackpad is echt de beste ooit! <3

Een ding waar ik echt niet aan kon wennen na altijd windows gebruikt te hebben was het muis gedrag. Op zich niets mis mee, als je het gewend was. Maar mijn 'muscle memory' is nu eenmaal Windows gewend, en ik kreeg er pijn van in mun pols. Dit heeft voor mij geholpen:

http://gathering.tweakers...message/36207407#36207407

Ik kan me voorstellen dat meer mensen hier 'last' van hebben, dus denk deel ut even.

[ Voor 4% gewijzigd door MenN op 07-07-2013 00:16 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ChrisdeW schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 23:38:
ik krijg nog geen eens windows aan de gang.
USB stick maken met bootcamp en blijft halverwege hangen bij het kopieren.
(diverse iso's geprobeerd) uiteindelijk zelf de rest van de bestanden erop gezet en werken! Ja tot de sign in van W7 en dan kom ik niet verder gezien ik geen keyb en muis response heb zucht..
Toevallig ook getest of het niet aan de usb stick ligt? Met zowel de W7 als de W8 iso's heb ik nog geen problemen ervaren.

En ook toetsenbord en muis werken hier allebei op de Air. Dat is helaas bij mijn Mini met bluetooth keyboard en trackpad lastiger, moet ik eerst usb devices aansluiten om de Bootcamp drivers te installeren.

#team_UTC+1

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-11 20:31
Ja ga morgen maar eens een andere stick erbij halen.

Edit
Het was inderdaad de stick!

[ Voor 26% gewijzigd door FNale op 07-07-2013 09:37 ]

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor algemeen gebruik zie ik geen noodzaak voor 8GB in de komende jaren.
Ervaringen uit het mijn verleden zijn dat OSX beter werkt met 8GB.

In een Mac Mini en MPB kan je zelf het geheugen vervangen, dat kostte ca. 40 euro voor 2x4GB SO-DIMM.
Ik zie dat de prijzen inmiddels flink gestegen zijn, ze vragen er nu al meer dan 60 euro voor.
In een Air zit het gesoldeerd en dat kan je het nooit meer upgraden, beter mee verlegen dan om verlegen.

• AndRo555
bouwfraude schreef op zondag 07 juli 2013 @ 12:54:
[...]

Ervaringen uit het mijn verleden zijn dat OSX beter werkt met 8GB.

In een Mac Mini en MPB kan je zelf het geheugen vervangen, dat kostte ca. 40 euro voor 2x4GB SO-DIMM.
Ik zie dat de prijzen inmiddels flink gestegen zijn, ze vragen er nu al meer dan 60 euro voor.
In een Air zit het gesoldeerd en dat kan je het nooit meer upgraden, beter mee verlegen dan om verlegen.
8GB zal zeker beter werken, de vraag is of het de meerprijs waard is. Ik heb een 4GB 13 inch 2013 model, geimporteerd uit de US, 8GB zou me echt te duur gevallen zijn (student...)
Mijn gebruik bestaat uit 95 procent chrome, ik doe dan ook vrijwel alles daaruit (google docs, music, gmail,...) en met 4 GB raak ik meer dan rond, meestal is er nog een 200-500MB vrij.

Als iemand echt gebruik gaat maken van die 8GB, dan zou ik toch eerder naar een (r)MBP gaan kijken, die hebben over het algemeen gewoon meer power.

En om te zeggen dat het meer toekomst gericht is? Ik denk niet dat er een programma de komende jaren niet zal draaien omdat er maar 4GB ram inzit ipv 8GB. Het zal misschien een beetje trager werken, maar daar valt mee te leven.

Batterij van men MBA is al een stuk beter, ik haal nu tussen de 6 en de 9u afhankelijk van wat ik doe. Blijkt dat er toch enig gebruik vereist is om op de volle accuduur te komen.

Verwijderd

Ik ga morgen mijn Air bestellen maar twijfel nog echt tussen 4 en 8GB. Ga alleen wat surfen, typen, video's kijken etc. Ik ga dan in dagelijks gebruik toch geen verschil in snelheid merken tussen de 4 en 8 GB?

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:13
Zou echt voor 8GB kiezen. Op lange termijn de beste keus.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Verwijderd schreef op zondag 07 juli 2013 @ 23:21:
Ik ga morgen mijn Air bestellen maar twijfel nog echt tussen 4 en 8GB. Ga alleen wat surfen, typen, video's kijken etc. Ik ga dan in dagelijks gebruik toch geen verschil in snelheid merken tussen de 4 en 8 GB?
Je bent nu al een week of 2 bezig om te besluiten of je 4 of 8GB nodig hebt. Je hebt de vraag hier gesteld, in je eigen topic, je hebt van verschillende kanten tips gehad. Het is toch geen rocketscience?

Heb nu 2 of 3 cycles van de batterij gehad. Ik zit nu al weer dik 2u met de laptop op schoot, nadat hij volledig opgeladen was. Beetje surfen etc. En dit is de batterij status
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9QuyJn3.png

:o _O_ _O_

Ok, ik geef toe dat de backlight op 25% staat, lekker rustig voor de ogen

Beetje jammer alleen dat Bootcamp 5 nog wat rotte plekjes heeft (oa Thunderbolt support) en VMware Fusion nog even moet fixen (zie eerdere post), al wordt dat hopelijk wel snel gefixed. Maar verder echt een superlaptop voor de mobiele werker (of bankhanger :P)

#team_UTC+1

Verwijderd

Rivanov schreef op zondag 07 juli 2013 @ 23:28:
Zou echt voor 8GB kiezen. Op lange termijn de beste keus.
Ik ben van plan o over een half jaar een iMac aan te schaffen. daar doe ik Photoshop etc. op (zwaardere taken). Mijn air gebruik ik dan alleen nog maar voor typen, surfen etc. Is 8GB in de Air dan ook echt noodzakelijk?

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Verwijderd schreef op maandag 08 juli 2013 @ 11:47:
[...]

Ik ben van plan o over een half jaar een iMac aan te schaffen. daar doe ik Photoshop etc. op (zwaardere taken). Mijn air gebruik ik dan alleen nog maar voor typen, surfen etc. Is 8GB in de Air dan ook echt noodzakelijk?
Nee 4GB is zat.

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-11 13:00
[...]

Typen kon je twintig jaar geleden ook met 256kb aan geheugen. 4 GB is dus meer dan genoeg.

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Altijd voor 8 gaan, prijsverschil is klein en mocht je de laptop over een paar jaar willen verkopen dan zal dat denk ik een stuk gemakelijker gaan met het 8GB model.

[ Voor 23% gewijzigd door Viss op 08-07-2013 14:00 ]

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:16
Nu maak je hem weer aan het twijfelen! :o

Mijn persoonlijke mening:
Wil je er lang mee doen/futureproof zijn en is het de meerprijs waard? Dan doen.
Ga je hem voor browsen gebruiken en boeit het je verder niet? 4GB doen.

• JJFS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:16
Ik zit op m'n MBP met alleen wat chrome vensters, pages open nog maar op 4Gb beschikbaar memory van de 8Gb.
Dit is overigens wel na 4 jaar zonder herinstallatie te hebben gedaan en met alle OS upgrades erop.
Als je dan nog iPhoto of een filmpje wilt bekijken dan zit je al snel over die 4Gb heen.

Een verse installatie zal waarschijnlijk veel minder memory gebruiken in eerste instantie, maar daar heb ik geen behoefte aan aangezien het OS nog prima draait.
Als ik een MBA ga aanschaffen dan ga ik zeker voor 8Gb, mede doordat de integrated videokaart mogelijk al 500Mb aan geheugen kan/zal claimen.

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-11 17:07

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Je moet ook niet vergeten dat OS X het geheugen 'slim' indeelt. Je hebt het vrije geheugen, het inactieve (laatste uur gebruikt is door een app, maar die bijv al is afgesloten), het actieve (wat je momenteel gebruikt) en wired (en wat dat is, dat weet ik dan weer niet..).

in mijn iMac zit 32GB en meestal slurpt ie wel ruim 8GB á 12GB op met een paar simpele taken.

Ik heb in mijn MBA (13" uit 2013, i7/8GB/256gb) dus 8GB zitten en zou dus echt niet met minder overweg willen. Nu is het wel zo dat ik er het geld sowieso voor over had om die 8GB te hebben.

Zelf gebruik ik vaak Parallels op zowel mijn iMac als MBA, dus ik vind het geen overbodige luxe, dat (beetje) extra geheugen. :P

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 21:17

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

[...]

Volgens mij heb je inmiddels een hele berg antwoorden gehad op je vragen, en het is samen te vatten als: Nee, je hebt op dit moment geen 8GB nodig, maar als je het geld kan missen, is het slim om het gewoon te doen.

Je prikt niet zomaar even geheugen bij in je MacBook Air, dus alles wat je niet bestelt, heb je ook niet. Punt. Er zijn een hoop dingen die prima gaan met 4GB, maar gewoon wat beter met 8GB. Dingen die je misschien nu nog niet wilt doen maar later wel. Of dingen waar je gewoon nog niet bij nagedacht hebt.

Moraal van het verhaal: als je het geld kunt missen, 8GB. Als je het niet kunt missen, voldoet 4GB op dit moment ook prima.

Launching containers into space

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:28
bedenk ook dat Mavericks straks geheugenoptimalisaties aan boord heeft welke zuiniger omgaan met je geheugen waardoor 4gb misschien toch aantrekkelijker lijkt dan in 1e instantie.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-11 23:22

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik doe vrijwel alles op mijn MBA met 4GB. Ook Photoshop. Gaat erg goed. Je moet alleen niet 30 foto's tegelijk willen bewerken. Maar als er 8GB in had gekund, had ik dat gedaan, maar toen was 4GB de max.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-11 11:12
Viccers schreef op maandag 08 juli 2013 @ 12:58:
[...]

Typen kon je twintig jaar geleden ook met 256kb aan geheugen. 4 GB is dus meer dan genoeg.
Ja en nu heb je 20GB nodig voor alleen nog maar je besturingssysteem, zijn we van 700MB cdtjes naar 50GB blurays, etc etc. Dit is gewoon geen goed argument.

Voor een beetje browsen, muziek luisteren, filmpje kijken, downloaden, etc kan je best uit de voeten met 4GB. Maar als je fatsoenlijk met photoshop, video editing, virtual machines, programmeren, aan de slag wilt dan kan je toch echt het beste voor 8GB gaan.

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-11 13:00
danslo schreef op maandag 08 juli 2013 @ 21:27:
[...]

Ja en nu heb je 20GB nodig voor alleen nog maar je besturingssysteem, zijn we van 700MB cdtjes naar 50GB blurays, etc etc. Dit is gewoon geen goed argument.

Voor een beetje browsen, muziek luisteren, filmpje kijken, downloaden, etc kan je best uit de voeten met 4GB. Maar als je fatsoenlijk met photoshop, video editing, virtual machines, programmeren, aan de slag wilt dan kan je toch echt het beste voor 8GB gaan.
Je hebt helemaal gelijk, mijn antwoord was dan ook een beetje gechargeerd. Maar de persoon vroeg of 4GB genoeg was om te surfen en te typen, en zoals jij ook zegt, dat kan gewoon met 4GB. Mijnsinziens kun je met elke pc/laptop/mac die je tegenwoordig koopt wel een beetje surfen en typen, en af en toe ook een beetje photoshoppen.

• 10110001
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Ik heb vandaag een nieuwe Air (i5/8GB/128GB) gekocht incl. wifi-problemen, tenminste, gedeeltelijke problemen dan. Als ik namelijk rechtstreeks via de modem gebruik maak van wifi is er niks aan de hand, maar als ik verbinding maak via de extra router die we hier in huis hebben doet hij helemaal niks. Nu is deze router al ruim 6 jaar oud (de welbekende linksys) en met m'n pro had ik ook al regelmatig problemen, dus deze ga ik sowieso vervangen.
Maar op de modem valt de wifi weg op het moment dat ik een download aanzet, ik maak hierbij gebruik van Transmission. Op het moment dat ik Transmission uitzet en de wifi uit/aan zet is er niks meer aan de hand.

Is het de moeite om terug te gaan naar de winkel en hem dan eventueel om te laten ruilen (waarbij ik waarschijnlijk moet wachten tot hij opnieuw binnen komt. Of moet ik de oplossing in een andere hoek zoeken?

[ Voor 0% gewijzigd door 10110001 op 09-07-2013 23:57 . Reden: Laat ik een daadwerkelijk bestaand model gebruiken ]

Verwijderd

Hoop voor je dat de problemen oplossen bij het vervangen van het modem.

Kun je iets zeggen over de hoeveelheid ruimte op de ssd? 128 is denk ik ook genoeg voor "simpelere" taken. Kun je iets zeggen over wat voor programmas je gebruikt en hoeveel ruimte je nog overhoudt?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

10110001 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 16:49:
Is het de moeite om terug te gaan naar de winkel en hem dan eventueel om te laten ruilen (waarbij ik waarschijnlijk moet wachten tot hij opnieuw binnen komt. Of moet ik de oplossing in een andere hoek zoeken?
Zal een beetje liggen aan waar je hem vandaan hebt. Kans is dat je een andere krijgt uit dezelfde levering/batch, dan schiet je er niks mee op. Wordt hij voor je besteld, dan ben je dagen verder voor je het weet.

Ik heb er meer over gelezen. Als het een probleem met firmware/driver is, dan zal Apple wel met een fix komen.

Sowieso denk ik dat je qua performance baat hebt bij een nieuw accespoint. Je kan dan in ieder geval gebruiken maken van 802.11n en/of de 5GHz band. 802.11ac is mij nog wat prematuur, tenzij je gaat voor de nieuwe Airport, maar verwacht daar geen wonderen van.

#team_UTC+1

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-10 06:46
10110001 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 16:49:
Ik heb vandaag een nieuwe Air (i3/8GB/128GB) gekocht incl. wifi-problemen, tenminste, gedeeltelijke problemen dan. Als ik namelijk rechtstreeks via de modem gebruik maak van wifi is er niks aan de hand, maar als ik verbinding maak via de extra router die we hier in huis hebben doet hij helemaal niks. Nu is deze router al ruim 6 jaar oud (de welbekende linksys) en met m'n pro had ik ook al regelmatig problemen, dus deze ga ik sowieso vervangen.
Maar op de modem valt de wifi weg op het moment dat ik een download aanzet, ik maak hierbij gebruik van Transmission. Op het moment dat ik Transmission uitzet en de wifi uit/aan zet is er niks meer aan de hand.

i3? Is dit een typfoutje? Kan op apple.com geen i3 vinden in een MBA of kijk ik verkeerd?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mahone schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 19:40:
[...]

i3? Is dit een typfoutje? Kan op apple.com geen i3 vinden in een MBA of kijk ik verkeerd?
Dat is een typefoutje. Ik gok dat ze i5 bedoelde.

#team_UTC+1

• MTT
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

MTT

Denk zelf de beste combinatie voor de 13" is een i5/8GB/256GB

Heb zelf echter de goedkoopste, omdat ik nooit eerder een MAC heb gehad en dit dus een leermoment is, het apparaat kan ik makkelijk doorschuiven. Ook omdat ik het niet als een desktopvervanger zie, want daarvoor wacht ik op de nieuwe Retina Macbook Pro 15".

Wat ik gemerkt heb is dat mijn 4GB tot nu toe geen obstakel vormt voor de toepassingen wat ik gebruik.
De SSD kwam ik pas achter na wat testen, mijn 128GB heeft een schrijfsnelheid van 448MB/S terwijl de 256GB uitvoering boven de 700MB/S haalt. Deze SSD is wel achteraf te vervangen, daarvoor moet je wel je Macbook uit elkaar halen. Heb overigens een Samsung wat naar ik meen gebruikelijk is bij de 13". De 11" heeft een Sandisk wat maar 319MB/S haalt.

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:01

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Mijn macbook heb ik uit Canada maar ik wil nu even een paar NL stekkertjes kopen, heeft iemand een adresje waar ik die goedkoop kan vinden?

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 14:35

D2k

Om daar op in te haken: iemand nog adresjes voor thunderbolt kabeltjes voor mijn nieuwe MBA?
Of alleen Apple?

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• b4dch1x
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-03 11:40
even een vraag over de macbook air,

ik heb al rond de 40 pagina's terug gelezen en wel het een en ander gezien maar ben benieuwd of er iemand is die zelf ervaring heeft met virtualisatie op de macbook air 13"i5/8gb/256gb
ben van plan 2 w2k8 of (w2k12) servers te draaien ivm studie's van microsoft.. en misschien nog 1 win7 machine.

iemand ervaring of dit werkbaar zal zijn ? of zouden jullie dit afraden :9

Who the f&#k is General Failure and why is he reading my harddisk?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ligt er uiteraard een beetje aan wat je die VM's vervolgens laat doen, maar mijn W7 VM (P2V van mijn werk laptop) vliegt. Met name de snelle SSD zorgt ervoor dat je veel tegelijk kan doen. Ik ben zelfs terug van 4GB fysiek naar 2GB virtueel, hou ik meer over voor een tweede VM. De i5 trekt het allemaal soepeltjes, zelfs tijdens een full scan van de anti-virus of een serie Windows updates. De werk laptop kreeg het dan al flink warm (letterlijk), de Air blijft lauw.

Ligt een beetje aan welk traject je gaat volgen. Als je een ontwikkelaar bent en een dev omgeving wil opzetten voor Sharepoint of een SQL database zal het wellicht lastig worden. Maar als je niet intensief met CPU en geheugen aan het werk gaat dan denk ik dat het wel moet lukken. Een AD met een installatie van Exchange moet wel lukken gok ik. Je zal alleen zuinig moeten zijn met de ruimte op je SSD, met 3 installaties kan het hard gaan.

Wil zelf nog een testje gaan draaien met wat nested ESXi servers, maar nog geen tijd voor gehad om dat concept op te zetten.

#team_UTC+1

• b4dch1x
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-03 11:40
Bedankt voor je snelle reactie:)

maar ben van plan om met ad/exchange/ etc. . aan de slag te gaan. geen zware programma's zoals SQL en SharePoint :) en als ik jou reactie zo lees moet dit wel gaan lukken. :) en er mag best wel een beetje vertraging inzitten zolang het maar niet te gek word O-)

Who the f&#k is General Failure and why is he reading my harddisk?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb dat soort labjes op basis van 2003 en 2008 gebouwd op een 5 jaar oude pc zonder SSD met 4GB geheugen. Dan moet je wel wát geduld hebben (:P), maar als het daarmee kon dan lukt het op een Air ook wel ;)

#team_UTC+1

• ppl
  • Niet online
b4dch1x schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 15:46:
even een vraag over de macbook air,

ik heb al rond de 40 pagina's terug gelezen en wel het een en ander gezien maar ben benieuwd of er iemand is die zelf ervaring heeft met virtualisatie op de macbook air 13"i5/8gb/256gb
ben van plan 2 w2k8 of (w2k12) servers te draaien ivm studie's van microsoft.. en misschien nog 1 win7 machine.

iemand ervaring of dit werkbaar zal zijn ? of zouden jullie dit afraden :9
Prima werkbaar. Ik draai verschillende vm's op het ding naast elkaar. Het enige waar ik mee zit is die 256GB, wellicht dat ik in vervolg toch voor 512GB ga, net even wat ruimer. Wat performance betreft merk ik weinig, zelfs zo weinig dat ik regelmatig vergeet dat ik 1 of meerder vm's aan heb staan. Zelfs ESXi/Hyper-V in VMware Fusion gaat prima. Vm's draaien in een vm kan ie ook prima aan :)

• Rivanov
  • Laatst online: 11:13
VM's kun je ook prima op een externe HDD via USB 3.0 plaatsen. Snel genoeg. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Met een aantal VM's tegelijk loop je toch vaak tegen de IO limieten van een harddisk, maar met een externe SSD over USB3 kan je de capaciteit van de Air uitbreiden en toch een aantal van de voordelen van SSD behouden.

Net even een snel testje opgezet. ESXi in Fusion geinstalleerd en vervolgens 2 ESXi servers genest in de eerste geinstalleerd. Beetje verkeerd geheugenmanagement van mijn kant en ik heb een tijdje van de strandbal mogen genieten terwijl alles tegelijk geheugen wilde hebben :P ML had op een gegeven moment nog 33MB vrij :')

#team_UTC+1

• Racingboy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11 10:26
Zojuist ook een MBA besteld:

•8 GB 1600-MHz LPDDR3 SDRAM
•1,3-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 2,6 GHz
•Verlicht toetsenbord (Belgisch) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
•256 GB flash-opslag
•Accessoirekit

Verwijderd

Ik overweeg het aanschaffen van een MacBook Air 13' i5/8gb/128gb. Ik wil hem met name gebruiken voor de studie (dus tekstverwerken, internetten en wat statistische pakketjes). Daarnaast wil ik wat eenvoudig foto-bewerken.

Denken jullie dat deze MacBook hier geschikt voor is (met name het eenvoudige foto-bewerken)? En is een levensduur van 4 jaar (zowel fysiek als qua snelheid) realistisch? De verleiding om gelijk naar een 13' rMbp te gaan is aanwezig maar wellicht wat overbodig.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-11 12:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica