[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-12 22:10
Net mn nieuwe MBA gehaald (andere teruggebracht omdat het 350 euro scheelde)
Disk speed ziet er goed uit. 180 write, 400 read ongeveer. LG scherm en voorderest is alles netjes.

Het lijkt trouwens net alsof de spacebalk niet helemaal verlicht is, of zitten die backlights alleen maar aan de zijkanten van de spacebalk? In t midden is die namelijk amper verlicht.

[ Voor 34% gewijzigd door Droid op 27-08-2012 19:58 ]

• Flamingo BB
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-11 22:13
Inmiddels ook sinds Do. een MBA in het bezit van de actie van de MM. Net ff gekeken en ik heb een scherm van Samsung (begint met LTH...).

Voor de rest snap ik er nog zeer weinig van, jaren lang achter windows gezeten en ben begonnen met een iphone van apple, toen een ipad erbij en nu maar een laptop :D.

Heb nu constant een externe WD 500GB schijf er aanhangen met een USB 2.0 kabel. Maar ben al een behoorlijk poosje aan het martelen om doodgewoon wat bestanden te verwijderen en/of namen te wijzigen. Beide wil maar niet lukken. Bij bestanden slepen naar Prullenbak geeft hij aan 'bestanden kunnen niet naar de prullenbak worden verplaatst en kan niet worden verwijderd'. En bij namen wijzigen lees ik overal bestand selecteren en dan ENTER, bij mij is dat een helaas.

Wie heeft een link of iets dergelijks waar echt de basisdingen uitgebreid worden beschreven?

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-12 16:02
Merken jullie ook op dat als de Air op tafel ligt en je schuift met de laptop dat je hoort dat het alu over de tafel schaaft? Mijn tafel is wel niet 100% vlak..

Edit: mmmm ligt echt wel aan m'n tafel.. :)

[ Voor 12% gewijzigd door blubbers op 27-08-2012 22:35 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Daarisdie schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 21:32:
Inmiddels ook sinds Do. een MBA in het bezit van de actie van de MM. Net ff gekeken en ik heb een scherm van Samsung (begint met LTH...).

Voor de rest snap ik er nog zeer weinig van, jaren lang achter windows gezeten en ben begonnen met een iphone van apple, toen een ipad erbij en nu maar een laptop :D.

Heb nu constant een externe WD 500GB schijf er aanhangen met een USB 2.0 kabel. Maar ben al een behoorlijk poosje aan het martelen om doodgewoon wat bestanden te verwijderen en/of namen te wijzigen. Beide wil maar niet lukken. Bij bestanden slepen naar Prullenbak geeft hij aan 'bestanden kunnen niet naar de prullenbak worden verplaatst en kan niet worden verwijderd'. En bij namen wijzigen lees ik overal bestand selecteren en dan ENTER, bij mij is dat een helaas.

Wie heeft een link of iets dergelijks waar echt de basisdingen uitgebreid worden beschreven?
Je hebt waarschijnlijk een NTFS schijf aangesloten, en Mac OS X kan die van zichzelf niet wijzigen/schrijven/deleten. Je kunt op internet 3rd party software vinden die dit wel mogelijk maakt.

Hier stond achterhaalde informatie…

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Digistorm schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 22:16:
[...]

Je hebt waarschijnlijk een NTFS schijf aangesloten, en Mac OS X kan die van zichzelf niet wijzigen/schrijven/deleten. Je kunt op internet 3rd party software vinden die dit wel mogelijk maakt.
Dit is vrij simpel te doen.

• Flamingo BB
Dat klopt helemaal, thnx... vanavond maar weer ff verder puzzelen. Wat is eigenlijk het idee van Apple hier achter om dit weer zo te doen?

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-12 12:27
Ik heb die laatste update geĆÆnstalleerd maar mijn accuduur is nog steeds dramatisch te noemen.
Accu 75% vol geeft aan nog 45 minuten resterend...

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:54
Dan lijkt me toch echt iets aan de hand te zijn met je accu.

45 min met 75 % is niet normaal te noemen.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Daarisdie schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 07:56:
Dat klopt helemaal, thnx... vanavond maar weer ff verder puzzelen. Wat is eigenlijk het idee van Apple hier achter om dit weer zo te doen?
NTFS is van Microsoft, en mogelijk wil Apple niet betalen wat Microsoft ervoor wil hebben, of wil Microsoft het überhaupt niet officieel aan de "concurrentie" geven. De alleen-lezen variant zal dan ofwel goedkoper zijn, of van open source bronnen vandaan komen. Wellicht vonden ze de volledige NTFS driver te riskant om standaard mee te leveren (omdat mogelijk door een bug of incomplete reverse engineering niet alles 100% correct is) en leveren ze om claims van verloren data etc. te voorkomen alleen de alleen-lezen variant mee.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Staatslot
bacardicoconut schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 09:33:

Was niets aan de hand voor ik ML installeerde..

• tarlitz
  • Niet online
Digistorm schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 09:40:
[...]

NTFS is van Microsoft, en mogelijk wil Apple niet betalen wat Microsoft ervoor wil hebben, of wil Microsoft het überhaupt niet officieel aan de "concurrentie" geven. De alleen-lezen variant zal dan ofwel goedkoper zijn, of van open source bronnen vandaan komen. Wellicht vonden ze de volledige NTFS driver te riskant om standaard mee te leveren (omdat mogelijk door een bug of incomplete reverse engineering niet alles 100% correct is) en leveren ze om claims van verloren data etc. te voorkomen alleen de alleen-lezen variant mee.
Onofficieel zit er sinds 10.6 een native driver om te schrijven naar NTFS in OS X die je met hacks kan activeren, maar deze is lang niet zo goed en stabel als de open source NTFS-3G drivers. Osxfuse (voorheen macfuse) met de NTFS-3G drivers draai ik al jaren om mijn NTFS partitie te benaderen en heb er echt nog nooit probleem mee gehad. Het moet dus triviaal zijn voor een bedrijf als Apple om dit in te bouwen, mochten ze dit willen.
Ik hoor/zie regelmatig klachten van mensen over waarom hun externe harde schijf/usb stick niet werkt. En het is bijna altijd doordat ze geen NTFS drivers hebben.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:38
Ik ben al jaren gebruiker van Paragon NTFS for Mac, en ik kan het iedereen aanraden, kost +/-20$

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• Droid
Gebruikt iemand een displayport to hdmi voor zijn MBA op een scherm aan te sluiten?
Geeft dit goed beeld?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

itsFuzeh schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:07:
Gebruikt iemand een displayport to hdmi voor zijn MBA op een scherm aan te sluiten?
Geeft dit goed beeld?
Zo kijk ik altijd mijn films op Full HD. Werkt top.

• Droid
Bosmonster schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:19:
[...]

Zo kijk ik altijd mijn films op Full HD. Werkt top.
Gebruik je zo'n adapter of een rechtstreekse kabel?
Ben van plan die van iWires te kopen (rechtstreekse kabel) en een LG IPS237L

Verwijderd

itsFuzeh schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:20:
[...]

Hm..
Ben je van plan die mini displayport naar HDMI kabel van 2 meter van het merk iWires?
Toch wel prijzig €44,95 :/

• Droid
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 18:11:
[...]

Hm..
Ben je van plan die mini displayport naar HDMI kabel van 2 meter van het merk iWires?
Toch wel prijzig €44,95 :/
Zijn niet veel goedkopere? Moshi 35 euro volgensmij, maar dat is zonder hdmi kabel zelf..

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

itsFuzeh schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 18:37:
[...]
Zijn niet veel goedkopere? Moshi 35 euro volgensmij, maar dat is zonder hdmi kabel zelf..
$ 3.76 http://www.buyincoins.com...macbook-product-1286.html

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Geeft dit goed beeld?
Ik gebruik een merkloos verloopje van de Saturn (die als nog 30 euro was 8)7 ) en het werkt perfect. De HDMI kabel gaat via mijn Onkyo versterker dus ik krijg (in combinatie met XBMC) ook netjes 5.1 geluid. Hier dus totaal geen klachten.

• Flamingo BB
bokkow schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:39:
Ik ben al jaren gebruiker van Paragon NTFS for Mac, en ik kan het iedereen aanraden, kost +/-20$
Ik heb inmiddels de Paragon trial van 10 dagen gedownload en het werkt gewoon :D. Van de week nog ff wat dingen proberen en dan denk ik dat ik 'm maar ga aanschaffen, europrijs was iets van 14,- nog wat.

• tarlitz
  • Niet online
Daarisdie schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:42:
[...]

Ik heb inmiddels de Paragon trial van 10 dagen gedownload en het werkt gewoon :D. Van de week nog ff wat dingen proberen en dan denk ik dat ik 'm maar ga aanschaffen, europrijs was iets van 14,- nog wat.
Waarom zou je 14 euro uitgeven aan iets waarvoor een prima gratis open source alternatief voor is in de vorm van osxfuse+NTFS-3G ?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

tarlitz schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:36:
[...]

Waarom zou je 14 euro uitgeven aan iets waarvoor een prima gratis open source alternatief voor is in de vorm van osxfuse+NTFS-3G ?
Een ander alternatief is je schijven formateren als exFAT, wat zowel door Windows, OSX als Linux gelezen kan worden, en niet de nadelen van FAT32 heeft

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

*snip* dit hoort in V&A

[ Voor 85% gewijzigd door Daedalus op 29-08-2012 13:37 ]

• Staatslot
Stekkerblok gebruiken met een universele omvormer?
En anders in V&A plaatsen ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Daedalus op 29-08-2012 13:37 ]

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

itsFuzeh schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:20:
[...]

Hiervoor gebruik ik een cheap-ass enkele kabel. Dit is wel de tweede al, de vorige was na een paar maanden stuk (draadbreuk ofzo).

Dus geen topkwaliteit, maar ook wel een stuk goedkoper dan HDMI kabel + adapter.

Voor het beeld maakt het geen ruk uit natuurlijk, als het signaal maar aankomt :P

• Droid
Hoort het licht onder de spacebar zo te zijn?

https://www.dropbox.com/s...2012-08-29%2020.14.02.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Droid op 29-08-2012 20:16 ]

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-12 21:48
Wat mankeert er aan?

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• blubbers
Is bij mij ook, net hetzelfde. En als je voelt aan de spacebar zelf dan merk ik dat de rechter kant naar beneden afbuigt..

Toevallig ook altijd spatie met de rechterhand? Was me dit gisteren ook aan het afvragen..

• Droid
Het licht lijkt minder aan de rechterkant.
Al lijkt mij niet dat die spacebar gaat afbuigen.. (Want er zit zo'n druk ding in het midden en aan de zijkanten)

[ Voor 25% gewijzigd door Droid op 29-08-2012 20:29 ]

• blubbers
itsFuzeh schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:27:
Het licht lijkt minder aan de rechterkant.
Al lijkt mij niet dat die spacebar gaat afbuigen.. (Want er zit zo'n druk ding in het midden en aan de zijkanten)
Als ik m'n spacebar bekijk dan zie ik dat de binnenkant iets dieper valt. Maar hij zit wel recht op de tobo. De verlichting is goed volgens mij maar omdat hij iets afbuigt naar beneden aan de rechterkant.

Edit: je ziet op jouw foto dat de het licht breder doorkomt aan de linkerkant dan aan de rechterkant.

[ Voor 9% gewijzigd door blubbers op 29-08-2012 20:32 ]

• Droid
blubbers schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:30:
[...]

Als ik m'n spacebar bekijk dan zie ik dat de binnenkant iets dieper valt. Maar hij zit wel recht op de tobo. De verlichting is goed volgens mij maar omdat hij iets afbuigt naar beneden aan de rechterkant.
Als je m indrukt gaat die wel dieper naar beneden bedoel je?
Maar als ik vanuit een andere hoek kijk is het licht wel goed. Dit is mn 2e MBA (andere teruggebracht vorige week vanwege actie bij dixons) en daar heb ik niet echt gelet op de backlit verlichting..

Gebruiken trouwens veel mensen de MBA met scherm? Ben nog aan het twijfelen of ik een extern scherm met wireless keyboard en trackpad ga kopen (aangezien t zo ook wel fijn is)

• ppl
  • Niet online
Daarisdie schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 07:56:
Het probleem is tweeledig: Microsoft is niet meewerkend met dit soort dingen en Apple is kennelijk nog niet zo ver met haar eigen NTFS implementatie dat het geschikt is om te kunnen schrijven. Het kan het wel wanneer je de schijf in de /etc/fstab file zet als read & write. Het probleem is alleen dat dit totaal niet betrouwbaar is. De kans dat je de boel stuk maakt is erg groot (dataloss dus; het is niet voor niets door Apple uitgeschakeld). Als je andere 3rd party tools gebruikt loop je datzelfde risico maar een stuk minder omdat zij er al langer mee bezig zijn voor diverse systemen en dus simpelweg veel meer ervaring hebben.
bacardicoconut schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 09:33:

Ja want als je 4 virtuele machines laat updaten en ondertussen nog even druk van alles en nog wat aan het compileren bent dan moet je minstens 7 uur op de accu kunnen doen....

Niet dus. Voor je dit soort uitspraken doet dien je wel eerst te weten wat iemand op z'n machine aan het doen is en heeft gedaan. Dat is waar die resterende tijd meting zich ook op baseert. Die 45 minuten bij 75% kan door de workload doodnormaal zijn of juist helemaal niet.
Geeft dit goed beeld?
Heb hier een mDP-HDMI kabel van Macally en dat werkt goed met mijn MBA 2012, zowel beeld als geluid.
tarlitz schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:36:
Omdat de open source en gratis NTFS-3G een hele beroerde performance heeft tov de payware versies. Die payware versies zijn vaak ook wat robuuster. Dat laatste is niet bepaald onbelangrijk bij filesystems.

• blubbers
itsFuzeh schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:34:
[...]

Als je m indrukt gaat die wel dieper naar beneden bedoel je?
Maar als ik vanuit een andere hoek kijk is het licht wel goed. Dit is mn 2e MBA (andere teruggebracht vorige week vanwege actie bij dixons) en daar heb ik niet echt gelet op de backlit verlichting..

Gebruiken trouwens veel mensen de MBA met scherm? Ben nog aan het twijfelen of ik een extern scherm met wireless keyboard en trackpad ga kopen (aangezien t zo ook wel fijn is)
Hij gaat even diep in, het is eigenlijk tss de 2 'knoppen' dat hij iets inzakt. Ik kan het redelijk goed voelen als ik er met m'n vinger over voel!

• tarlitz
  • Niet online
ppl schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:55:
[...]
Omdat de open source en gratis NTFS-3G een hele beroerde performance heeft tov de payware versies. Die payware versies zijn vaak ook wat robuuster. Dat laatste is niet bepaald onbelangrijk bij filesystems.
Je hebt gelijk. Heb het even nagekeken en het verschil blijkt veel groter dan gedacht. Ik heb nooit problemen gehad met de stabiliteit. Toch moet ik zeggen dat het nooit langzaam angevoelt heeft. Typische bestanden die ik op m'n Macs op een NTFS drive heb staan zijn videos, muziek, foto's. Hierbij is is read/write performance al snel 'goed genoeg'. Ik zal de volgende keer als ik zonder NTFS driver zit eens naar Paragon/Tuxera kijken.

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
tarlitz schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 21:50:
[...]

Je hebt gelijk. Heb het even nagekeken en het verschil blijkt veel groter dan gedacht. Ik heb nooit problemen gehad met de stabiliteit. Toch moet ik zeggen dat het nooit langzaam angevoelt heeft. Typische bestanden die ik op m'n Macs op een NTFS drive heb staan zijn videos, muziek, foto's. Hierbij is is read/write performance al snel 'goed genoeg'. Ik zal de volgende keer als ik zonder NTFS driver zit eens naar Paragon/Tuxera kijken.
Zoals iemand anders al zei: wat houdt je tegen om ExFAT te gebruiken?

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Pyrone89 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:34:
[...]
Zoals iemand anders al zei: wat houdt je tegen om ExFAT te gebruiken?
Dat werkt weer niet goed op Windows XP. Zelfs als ik de juiste driver van Microsoft gebruik, werkt het een paar dagen goed en daarna begint hij opeens te klagen dat mijn stick readonly is. Wat dus niet zo is.

offtopic:
En XP is niet mijn keuze maar helaas wil mijn werkgever graag 10 jaar achterblijven op IT gebied

• Pyrone89
GekkePrutser schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:38:
[...]

Dat werkt weer niet goed op Windows XP. Zelfs als ik de juiste driver van Microsoft gebruik, werkt het een paar dagen goed en daarna begint hij opeens te klagen dat mijn stick readonly is. Wat dus niet zo is.

offtopic:
En XP is niet mijn keuze maar helaas wil mijn werkgever graag 10 jaar achterblijven op IT gebied
Oke, duidelijk.

Werkgevers zijn inderdaad nogal eens zwaar verouderd op zulke vlakken.
Je kunt eventueel wel de HDD verdelen in 2 partities (net zoals je met een interne disk doet): 90% voor ExFAT en 10% voor FAT32 wat ook werkt op zaken zoals de Sony PS3 (ook nooit hun file systeem geupdate).

• Viresh87
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-12 22:43
Hallo allemaal, kun je op een MBA met gemak een 1080p naar een full HD streamen? Dus TV sluit ik dan via hdmi aan.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Viresh87 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:39:
Hallo allemaal, kun je op een MBA met gemak een 1080p naar een full HD streamen? Dus TV sluit ik dan via hdmi aan.
1080p is toch Full HD?

d:)b :henk d:)b

• Viresh87
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-12 22:43
Ja maar de mba heeft zelf geen HD resolutie toch?

• Tjoekie
  • Niet online
Viresh87 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:39:
Dat kan, mƩt gemak.

• yosata
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-11 16:05
Hey, ik ben erover aan t denken een macbook air te gaan kopen (13 inch standaard 2012 model) voor naast mn desktop.
Tijdens het lezen over de MBA kwam er ineens een vraag in mij op, die verder niet uitermate relevant is voor mijn beslissing, maar whatever ;p

Is het mogelijk om een desktop (met windows of linux) met de macbook air te verbinden waardoor je de kracht van die desktop kan gebruiken bij bepaalde processen op de MBA?
In feite wat je vaak leest dat ze bij supercomputers doen.

'T haalt dan een beetje het nut van een laptop weg, maar toch...

Lijkt me leuk om te weten ;)

• Pyrone89
yosata schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 23:19:
Hey, ik ben erover aan t denken een macbook air te gaan kopen (13 inch standaard 2012 model) voor naast mn desktop.
Tijdens het lezen over de MBA kwam er ineens een vraag in mij op, die verder niet uitermate relevant is voor mijn beslissing, maar whatever ;p

Is het mogelijk om een desktop (met windows of linux) met de macbook air te verbinden waardoor je de kracht van die desktop kan gebruiken bij bepaalde processen op de MBA?

'T haalt dan een beetje het nut van een laptop weg, maar toch...

Lijkt me leuk om te weten ;)
Volgens mij is dit absoluut niet mogelijk, sowieso al omdat zover ik weet Windows 7/8 en OSX dit beiden niet ondersteunen. Linux misschien wel, wat volgens mij op die supercomputers wordt gedraaid, maar ik neem aan dat je gewoon OSX wilt draaien.

• yosata
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-11 16:05
Pyrone89 schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 23:52:
[...]

Volgens mij is dit absoluut niet mogelijk, sowieso al omdat zover ik weet Windows 7/8 en OSX dit beiden niet ondersteunen. Linux misschien wel, wat volgens mij op die supercomputers wordt gedraaid, maar ik neem aan dat je gewoon OSX wilt draaien.
Ja tuurlijk, t was meer gewoon iets wat ik mij opeens afvroeg.
T zou wel vet geweest zijn als het wel kon, haha, maar bedankt ^^

• Pyrone89
yosata schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 23:58:
[...]

Ja tuurlijk, t was meer gewoon iets wat ik mij opeens afvroeg.
T zou wel vet geweest zijn als het wel kon, haha, maar bedankt ^^
Dat zou idd wel mooi zijn, alleen denk ik dat Apple daar niet zo blij mee zou zijn.

Dan zou iedereen de goedkoopste Apple kopen en vervolgens zelf in een tower hardware zetten tegen veel lagere prijzen voor het zware werk (zoals je ook een Windows PC bouwt). :D

Sowieso heb je met het model dat jij gaat kiezen al een enorm mooie computer in handen, dus over kracht hoef je je sowieso geen zorgen te maken. Zorg wel dat je direct de juiste kiest, want later upgraden is niet echt iets waar de Air voor gemaakt is. Vooral wat extra RAM kan nooit kwaad. Een SSD zit er al in, dus dat is helemaal top.

[ Voor 24% gewijzigd door Pyrone89 op 31-08-2012 09:18 ]

• tarlitz
  • Niet online
Ik weet niet precies wat je bedoelt of wilt doen. Maar het is vrij simpel om via ssh of anders in te loggen op je linux systeem en daar <vanalles> te draaien.

• ppl
  • Niet online
Dat klinkt als grid computing. Vroeger had je zoiets van Apple genaamd Xgrid maar dat is nooit echt wat geworden. Sinds Mountain Lion bestaat het ook niet meer. Het feit dat je deze informatie vrijwel nergens ziet en het ook nergens uitgebreid wordt uitgelicht laat al wel zien hoe weinig Xgrid gebruikt werd. Niet zo gek ook want inmiddels hebben we diverse soort grid computing tools welke op verschillende platformen draaien. Denk alleen al aan al die folding projecten. Die maken gebruik van een stukje software welke beschikbaar is voor OS X, Linux, Windows, FreeBSD en anderen. Je zult echter wel applicaties moeten hebben die hier gebruik van maken maar dat spreekt voor zich.

Wat men vaak vergeet is dat de workload die je wilt doen hier ook geschikt voor moet zijn. Het moet opgedeeld kunnen worden in kleine pakketjes en dat worden verdeeld over de nodes. Dat geldt ook voor supercomputing en rekenclusters trouwens. Daardoor is dit van veel minder nut voor dingen als Quicktime, Aperture en noem maar op. Een ander probleem is dat je grid ook online moet zijn. Voor sommige zaken is dat niet zo handig, dan heb je liever iets wat er 24/7 mee bezig kan zijn. Daarom wordt er vaak op een rekencluster een job gedaan. Die kun je dan vanaf je laptopje starten en tegenwoordig ook wel vanaf je smartphone. Zo gek veel is er niet voor nodig, het is vaak commandline spul waarbij een ssh client al voldoende is.

Nou is dit even in een nutshell, er valt over dit soort zaken heel erg veel te vertellen. Als je er echt meer over wil weten dan is Wikipedia (de Engelstalige versie, de Nederlandstalige is nogal slecht op IT gebied) een goed startpunt.

[ Voor 32% gewijzigd door ppl op 31-08-2012 21:48 . Reden: wat kleine toevoegingen ]

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Philflow schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 16:58:
Ik heb deze ontvangen:
[afbeelding]
http://buyincoins.com/det...r-card-product-14968.html

Volgens de beschrijving compatible met OS X. De USB poorten werken direct, de ethernet aansluiting lijkt niets te doen.

Weet iemand wat ik kan doen om de ethernet poort werkend te krijgen?
Er zit wel zo'n mini cdtje bij maar ik heb geen enkele cd of dvd speler in huis.
*O* De driver is gevonden en de adapter werkt heerlijk.
http://mylabsk.blogspot.n...00m-ethernet-adaptor.html

• pepio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-12 08:43
Even een vraagje (zo zonde om een nieuw topic voor te moeten openen), Ik zou graag een extra lichtnet adapter voor mijn Air 2012 kopen, maar ik zou dit graag doen van een ander merk dan apple omdat deze nogal prijzig is en hij ook niet heel handig is om mee te nemen.

Heeft iemand een idee of dit bestaat?

• tarlitz
  • Niet online
pepio schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:26:
Even een vraagje (zo zonde om een nieuw topic voor te moeten openen), Ik zou graag een extra lichtnet adapter voor mijn Air 2012 kopen, maar ik zou dit graag doen van een ander merk dan apple omdat deze nogal prijzig is en hij ook niet heel handig is om mee te nemen.

http://dx.com/s/magsafe+2

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

pepio schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:26:

Ik zou toch eerst dit topic eens doorlezen inclusief link naar een TweakBlog Officiƫle MagSafe oplader vs kloon - ervaringen?

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• pepio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-12 08:43
Dat lijkt inderdaad niet heel hoopvol te zijn. Dan ga ik toch maar gewoon voor eentje van Apple :)

• GekkePrutser
  • Niet online
Die van Apple zelf zijn trouwens ook regelmatig goedkoper te vinden in de Amazon marketplace bijv.

Ik had daar zelf een tijdje geleden een originele 65W adapter voor 35 euro, hij was duidelijk nieuw en origineel (nieuwste type plug ook, het was een haakse MagSafe 1). De duckhead was niet origineel (maar het was ook geen superslechte).

Er zat alleen geen doos bij en geen beschermkapje voor de plug, maar voor het prijsverschil vond ik dat wel te pruimen :) Denk dat het uit een vervangingsvoorraad kwam van een APR ofzo.

Voor MagSafe 2 zal het wel wat lastiger worden denk ik.

Edit: Maar het blijft wel een beetje een risico natuurlijk in de Amazon marketplace, want het wordt dan niet verkocht door Amazon zelf. Ik zou wel goed de reviews lezen en kijken of het ook echt slaat op de verkoper waar je van koopt. En let op dat ze echt garanderen dat het een echte is. Maargoed het kan dus goed gaan :)

[ Voor 26% gewijzigd door GekkePrutser op 04-09-2012 14:55 ]

• supernova
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 11:05

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Heb van het weekend bij Dixons een MacBook Air 13" gekocht, dat is een fijn apparaatje.
Ben er erg blij mee.. Nu alleen nog een mooi tasje en klaar. :P

PS5 User ;-) ...

• koekjeh
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-12 10:52
supernova schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:13:
Heb van het weekend bij Dixons een MacBook Air 13" gekocht, dat is een fijn apparaatje.
Ben er erg blij mee.. Nu alleen nog een mooi tasje en klaar. :P
Heb er vorige week ook een bij de dixons gehaald en ben zelf voor deze tas gegaan http://www.centralpoint.n...utm_campaign=beslistclick

• supernova

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

koekjeh schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:49:
[...]

Heb er vorige week ook een bij de dixons gehaald en ben zelf voor deze tas gegaan http://www.centralpoint.n...utm_campaign=beslistclick
Ziet er goed uit.
Heb zelf de volgende http://www.mycom.nl/Produ...Thru-case-(Clear)/1310228 gekocht, wilde al iets om de air hebben. Tassen waren hier in de stad niet te krijgen.
Maar ben nog wel op zoek en laat de huidige case er wel omzitten. Naar mijn idee dan iets flexibeler om een tas te kiezen die niet direct voor de air is.

PS5 User ;-) ...

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Smoonshine

Feyenoord!!

Ik heb besloten om mijn Macbook Unibody uit 2008 te gaan vervangen voor een nieuwe 13,3" Macbook Air. Nu wil ik wel die geheugen upgrade naar 8GB doen. Liggen die uitvoeringen ook bij Dixons en MediaMarkt of zijn deze alleen bij Apple te bestellen? Ophalen bij de winkel is natuurlijk altijd sneller.

uhm...

• supernova

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Smoonshine schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:02:
Ik heb besloten om mijn Macbook Unibody uit 2008 te gaan vervangen voor een nieuwe 13,3" Macbook Air. Nu wil ik wel die geheugen upgrade naar 8GB doen. Liggen die uitvoeringen ook bij Dixons en MediaMarkt of zijn deze alleen bij Apple te bestellen? Ophalen bij de winkel is natuurlijk altijd sneller.
Voor zo ver ik het gezien heb, kan je die alleen via de apple store bestellen. Dixons heeft ze niet liggen...

PS5 User ;-) ...

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:19
BTO's liggen 99% van de tijd nooit in een winkel. Alleen de standaard modellen. Uitzonderingen daargelaten, maar ga er maar van uit dat ze die niet hebben liggen.

ā€˜25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32ā€ LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34ā€ MSI 341CQP QD-OLED

• Smoonshine
  • Nu online

Smoonshine

Feyenoord!!

Dat vermoeden had ik al. Dan maar online bestellen. Ben bang dat ik er spijt van ga krijgen als ik die 8GB niet neem, aangezien het niet geupgrade kan worden. Het is de bedoeling dat deze toch wel dezelfde levensduur gaat krijgen als mijn vorige Macbook.

uhm...

• GekkePrutser
  • Niet online
Rivanov schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:51:
BTO's liggen 99% van de tijd nooit in een winkel. Alleen de standaard modellen. Uitzonderingen daargelaten, maar ga er maar van uit dat ze die niet hebben liggen.
Ja, alleen de Apple Store zelf (die in Amsterdam) heeft ze nog wel eens op voorraad liggen.. Vooral de versies met extra geheugen of SSD, andere BTO opties (zoals US toetsenbord) hebben ze daar ook niet liggen.

Maar ook niet altijd natuurlijk dus ik zou ze wel even bellen voor je er heen gaat.

• Smoonshine
  • Nu online

Smoonshine

Feyenoord!!

GekkePrutser schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:39:
[...]

Ja, alleen de Apple Store zelf (die in Amsterdam) heeft ze nog wel eens op voorraad liggen.. Vooral de versies met extra geheugen of SSD, andere BTO opties (zoals US toetsenbord) hebben ze daar ook niet liggen.

Maar ook niet altijd natuurlijk dus ik zou ze wel even bellen voor je er heen gaat.
De Apple Store in Amsterdam is me iets te ver weg om voor een Macbook heen te rijden. Heb hem inmiddels besteld via de Apple site. Hopen dat hij volgende week binnen komt. Dat zal wel een flink verschil zijn vergeleken met mijn unibody uit 2008.

uhm...

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:36

Osxy

Holy crap on a cracker

Smoonshine schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:31:
Dat vermoeden had ik al. Dan maar online bestellen. Ben bang dat ik er spijt van ga krijgen als ik die 8GB niet neem, aangezien het niet geupgrade kan worden. Het is de bedoeling dat deze toch wel dezelfde levensduur gaat krijgen als mijn vorige Macbook.
Gewoon even wat resellers bellen, sommige hebben de meest populaire BTO's gewoon op voorraad staan.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• blubbers
Heb even een vraag of dit gekend is:

Heb thuis een mac mini met Lion op en een macbook air met ML op. Heb een NAS hier en ik merk dat de Macbook air net iets trager van de NAS naar de laptop kopiert dan naar de NAS schrijft. Terwijl de Mac mini veel sneller van de NAS naar de mac kopiert dan dat ie naar de nas schrijft.

Is dit gekend bij de macbook air of is dit iets van Lion - ML? :)

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:23
Beide bedraad?

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-12 20:57
Inderdaad zit je Wireless of bedraad? Heb je Draft-N of echt N heb je een 1Gbit Lan of een 100Mbit Lan zit de Mini bedraad en de Air Wireless, indien het laatste dan is dat natuurlijk logisch indien je een 1Gbit bedraad LAN hebt.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:57
Zo, om ook maar eens van mij te laten horen heb ik ondertussen de nieuwste air besteld, dit keer is de keus gevallen op een 13" model (11" erg mooi maar merk gewoon met code-n dat hij te klein is) met een 256GB ssd er in. Ik verwacht hem dinsdag binnen, erg benieuwd of dit apparaat mij net zo blij gaat maken.

De keus voor een Air is eigelijk bewust gemaakt, de pro zat al in mijn winkelwagen toen ik begon te twijfelen, een dvd station gebruik ik nooit (heb wel superdrive liggen) en de SSD bevalt me wel, dan is het gewoon zonde om een pro te bestelen en deze te upgrade'n met een SSD voor een klap geld extra. De kracht heb ik toch niet echt nodig...

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• blubbers
SpoekGTi schreef op zondag 09 september 2012 @ 13:07:
[...]

Inderdaad zit je Wireless of bedraad? Heb je Draft-N of echt N heb je een 1Gbit Lan of een 100Mbit Lan zit de Mini bedraad en de Air Wireless, indien het laatste dan is dat natuurlijk logisch indien je een 1Gbit bedraad LAN hebt.
Is beide via Wifi, enkel de mini kan 450mbps en de air op 300mbps.. Maar dat verklaard nog niet waarom dat de air minder snel naar zichzelf kopieƫrt dan naar de NAS schrijft..

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-12 20:07

Jrz

––––––––––––

Ik heb een vraagje over het externe toetsenbord + magic trackpad.
Ik heb jaren gewerkt op mijn macbook (+pro, en nu air), en ik ben gewend dat het toetsenbord recht licht, en iets hoger (evenals de trackpad).
Nu ik een keyb+trackpad heb, vind ik het schuine niet lekker liggen, dus heb ik met een stapeltje postits de boel verhoogd.
Is er een casing die dit doet? en is er een casing waarbij ik de trackpad onder bij keyboard kan leggen, zodat het voelt alsof het mn laptop is? :)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-12 13:39
Draait er iemand Serato Video (SL) op een macbook air hier op het topic?
Thanks!

• lauyylauyy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-12 18:16
Ik kan niet eens fatsoenlijk cod2 spelen op mn nieuwe air, graphics zijn vlekkeloos, maar hij reboot om de haverklap en geeft dan een foutmelding aan. Een vriend van me die dezelfde game speelt met OS X Lion (Ik heb ML). Hij heeft nergens problemen mee.

 Macbook Pro Retina 15'' 2.7Ghz / 16GB Ram / 256GB SSD ♬ iPhone 12 Pro 256GB Blue ⌘

• Pyrone89
Is een ML probleem. Zie het ML topic, er worden veel meer willekeurige kernel panics gemeld vanuit allerlei applicaties.

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-12 23:05

Blauw

De Schreeuw

Ik zit er over na te denken een MacBook Air te kopen maar ik zit nog tegen een aantal mitsen- en maren aan te hikken:

- Batterij: ik reis regelmatig tussen Groningen en Utrecht/Amsterdam met de trein, dus de batterylife is behoorlijk belangrijk. Apple claimt zelf 7 uur. Is dat ook praktisch haalbaar? Mijn wens is om vooral documenten/mails te typen en wellicht wat te webdevelopen onderweg.

- Resolutie . Ik heb nu een Dell studio van een flink aantal jaartjes oud, maar deze heeft wel een 15" scherm met full HD resolutie. Qua scherm (13) en resolutie ga ik er dus op achteruit. Ik weet nog niet echt helemaal hoe hinderlijk ik dat vind. Als ik in de winkel de macbook bekijk heb ik t idee dat t wel lastiger is veel schermen tegelijkertijd open te hebben. Hoe ervaren jullie dat?

- Muis. Ik vind trackpads over t algemeen behoorlijk vern**kt maar ik hoor altijd goeie verhalen van mensen met een Apple. Is die trackpad nou inderdaad zo goed dat je geen muis meer nodig hebt? In de winkel vind ik het juist niet zo intuittief, maar ik begrijp dat je het gedrag ook zelf kunt instellen?

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Blauw schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:18:
Ik zit er over na te denken een MacBook Air te kopen maar ik zit nog tegen een aantal mitsen- en maren aan te hikken:

- Batterij: ik reis regelmatig tussen Groningen en Utrecht/Amsterdam met de trein, dus de batterylife is behoorlijk belangrijk. Apple claimt zelf 7 uur. Is dat ook praktisch haalbaar? Mijn wens is om vooral documenten/mails te typen en wellicht wat te webdevelopen onderweg.

- Resolutie . Ik heb nu een Dell studio van een flink aantal jaartjes oud, maar deze heeft wel een 15" scherm met full HD resolutie. Qua scherm (13) en resolutie ga ik er dus op achteruit. Ik weet nog niet echt helemaal hoe hinderlijk ik dat vind. Als ik in de winkel de macbook bekijk heb ik t idee dat t wel lastiger is veel schermen tegelijkertijd open te hebben. Hoe ervaren jullie dat?

- Muis. Ik vind trackpads over t algemeen behoorlijk vern**kt maar ik hoor altijd goeie verhalen van mensen met een Apple. Is die trackpad nou inderdaad zo goed dat je geen muis meer nodig hebt? In de winkel vind ik het juist niet zo intuittief, maar ik begrijp dat je het gedrag ook zelf kunt instellen?
Qua accu; ik heb soms collegedagen dat er totaal geen stopcontact voor handen is en dan zit ik een dag van half 9 tot drie makkelijk uit met het bijhouden van wat Powerpoints, notities maken in Word. Natuurlijk zitten er ook wat pauzes tussen, maar WiFi staat aan, ik sluit niet nodeloos applicaties af en de helderheid laat ik gewoon op automatisch staan. Nu heb ik wel een 2011 13".

Resolutie: dat zal wel wennen zijn, maar het windowmanagement is ook anders dan onder Windows. Je kunt je aanwennen om Spaces te gaan gebruiken (i.c.m. de Trackpad) of ouderwets te gaan CMD+TAB'n. In elk geval, het zal wel wennen zijn maar de enige persoon die er wat zinnigs over kan zeggen ben jij uiteindelijk zelf.

Trackpad: ja, die is gewoon beregoed. Lekker groot oppervlak en de gestures heb je zo onder de knie en dan ben je echt aan het powerusen. Swipen tussen Spaces, Mission Control of gewoon tijdens het browsen. Ik had bij oudere MacBook's nog wel eens een Mighty Mouse, maar nu is het gewoon totaal onnodig en kan ik mij ergeren als ik achter een PC zit zonder Trackpad en de gemakken daarvan.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:59

RnB

Accu: Groningen - Utrecht/Amsterdam is niet langer dan 2,5u. Dat haal je makkelijk met een MBA. Schijnt dat er wat problemen zijn inclusief het nieuwste OS, maar dan schijn je nog zeker 4u op de accu te kunnen werken. En deze problemen schijnen opgelost te zijn in de nieuwste update die binnenkort uitgebracht wordt.

Resolutie: Dit is een lastige, omdat ie persoonlijk is. Ik heb jarenlang op laptops gewerkt (inclusief Macbook Pro) met een resolutie van 1280x800 en dat werkte altijd meer dan prima. Op OS X helemaal, omdat je lekker met Spaces en ExposƩ kan spelen. Echter zit ik nu achter een rMBP met een schijnresolutie van 1920x1200 en dan vind ik 1280x800 toch wel erg krampachtig werken. Dit moet je dus zelf ondervinden.

Muis: Trackpad is ook erg persoonlijk, ondanks dat de Macs de beste trackpads hebben, zijn er toch mensen die het niet lekker vinden werken. Ook dit zul je dus moeten ondervinden.

• DeNachtwacht
  • Laatst online: 09:16

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het is even wennen maar ik vind de trackpad nog steeds veruit de beste die ik ooit gebruikt heb. Sowieso zal je in de trein fijner met een trackpad werken dan met een muis dus het is in jouw geval een voordeel vd mac, geen nadeel.

youtube.com/@hisrep

• tarlitz
  • Niet online
Ik vind de standaard instellingen voor de trackpad redelijk gelimiteerd. Ik zet eigenlijk altijd direct tap to click aan en stel de rechter onderhoek als rechtermuisknop in. Vervolgens heb ik tig gestures aan shortcuts gebonden met BetterTouchTool. Maakt echt een wereld van verschil, vooral met browsen. Bijvoorbeeld: 3 vinger tap = middelkilk, 3 vingers omhoog is tab sluiten en 3 vingers naar beneden is nieuwe tab.

Ik zou graag een ingebouwde manier zien om zelf shortcuts in te kunnen stellen, alhoewel BetterTouchTool echt perfect werkt en stabiel is.

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

De trackpads zijn inderdaad zó goed! Zelfs op plaatsen waar ik een muis zou kunnen gebruien, gebruik ik gewoon de trackpad omdat ik anders alle multitouch gestures moet missen.

Ik heb er wel al aan gedacht om een Magic trackpad extra te kopen, zodat ik mijn arm naast de Macbook kan leggen in plaats van steeds in het midden op de Macbook.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• sweebee
  • Laatst online: 17-12 15:20
Heeft iemand ervaring met een macbook air uit 2010 C2D 1.4ghz 2gb ram? Ik kan er een overkopen voor mijn vriendin voor schoolwerk (internet/facebook/word/excel etc). zal die daar snel genoeg voor zijn? en hoe draait mountain lion erop?

• tarlitz
  • Niet online
sweebee schreef op donderdag 13 september 2012 @ 21:11:
Heeft iemand ervaring met een macbook air uit 2010 C2D 1.4ghz 2gb ram? Ik kan er een overkopen voor mijn vriendin voor schoolwerk (internet/facebook/word/excel etc). zal die daar snel genoeg voor zijn? en hoe draait mountain lion erop?
Ligt natuurlijk totaal aan de prijs. Veel meer dan 250 euro zou ik er zelf niet voor over hebben. Mountain Lion zal er ongetwijfeld prima op draaien, maar 2 GB geheugen en een 1.4 GHz is niet meer van deze tijd.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-12 21:22
tarlitz schreef op donderdag 13 september 2012 @ 21:40:
[...]

Ligt natuurlijk totaal aan de prijs. Veel meer dan 250 euro zou ik er zelf niet voor over hebben. Mountain Lion zal er ongetwijfeld prima op draaien, maar 2 GB geheugen en een 1.4 GHz is niet meer van deze tijd.
Heb er zelf een met mountain lion erop. super snel, je moet er alleen niet al te veel applicaties tegelijkertijd mee willen draaien. maar normaal werk is geen probleem :)

• Pyrone89
thijszor schreef op donderdag 13 september 2012 @ 21:42:
[...]

Heb er zelf een met mountain lion erop. super snel, je moet er alleen niet al te veel applicaties tegelijkertijd mee willen draaien. maar normaal werk is geen probleem :)
Dan heb je te weinig werkgeheugen ;)

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-12 20:07

Jrz

––––––––––––

Idd... mountain lion op een c2d 2gb werkt prima hoor.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• sweebee
  • Laatst online: 17-12 15:20
mooi, bedankt. dan weet ik genoeg :)

• ppl
  • Niet online
Pyrone89 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 00:24:
[...]

Dan heb je te weinig werkgeheugen ;)
Dat is ook wat ie bedoelt met 2GB aan geheugen. Het scheelt als je de vraag in je achterhoofd houdt (wat waren de specs van de MBA ook alweer?...juist) ;)

• GekkePrutser
  • Niet online
tarlitz schreef op donderdag 13 september 2012 @ 21:40:
[...]Ligt natuurlijk totaal aan de prijs. Veel meer dan 250 euro zou ik er zelf niet voor over hebben. Mountain Lion zal er ongetwijfeld prima op draaien, maar 2 GB geheugen en een 1.4 GHz is niet meer van deze tijd.
Ik heb mijn 1.4 2GB in Mei nog verkocht voor 500 euro (maar wel enkele weken voor het 2012 model uit kwam). En zodra ik de advertentie open had kreeg ik gelijk 2 biedingen voor de vraagprijs.

Zelfs nu de 2012 versie uit is, vind ik 250 wel erg laag ingeschat. Het blijft een zeer gewild apparaat en voor 'erbij' vallen de specs best mee.

Overigens heb ik er prima mee kunnen werken op Lion, 2GB was wel te doen, heb hem alleen verkocht omdat ik het scherm te klein vond (en te hoog in DPI). Voordeel is dat zodra hij moet swappen, hij gebruik maakt van de SSD zodat het toch niet al te traag wordt. Office applicaties heb ik er niet op gedaan maar websurfen ging ook goed.

Ik gebruikte hem vooral in clamshell mode (dicht met extern scherm er aan), en het voordeel van de 1.4Ghz is dat hij zelf dan amper warm wordt.

Edit: Oh ja, als je er een tweedehands koopt, kijk dan even of de toetsen geen 'breuklijntjes' hebben, deze worden steeds erger. Bij de 2011 schijnt dat opgelost te zijn (de keycaps zijn daar anders van constructie omdat ze licht door moeten kunnen laten). De mijne was nog helemaal goed omdat ik hem altijd dicht gebruikte maar het is vervelend als je het hebt want het wordt steeds erger (Zie het topic hier)

[ Voor 16% gewijzigd door GekkePrutser op 14-09-2012 16:51 ]

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-12 23:05

Blauw

De Schreeuw

Top, thanks all voor alle adviezen en suggeties! Heb er eentje besteld, en die komt als alles goed gaat morgenochtend aan. Dus dat is mooi :)

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-12 20:49
Hoe groot achten jullie de kans dat er op korte termijn een retina Air komt? Lijkt me makkelijk te realiseren voor die maten, dus ik acht de kans groot, maar wanneer dat blijft natuurlijk de vraag....

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournƩs

Zal dan pas mid 13 komen denk ik. Als ze de normale cyclus aanhouden dan :)

je ne sais cacques

• Pyrone89
UltraSub schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 10:44:
Hoe groot achten jullie de kans dat er op korte termijn een retina Air komt? Lijkt me makkelijk te realiseren voor die maten, dus ik acht de kans groot, maar wanneer dat blijft natuurlijk de vraag....
Ik denk dat de GPU in de Air dat niet gaat trekken. Die is toch een paar klappen minder dan eentje uit de Pro

[ Voor 7% gewijzigd door Pyrone89 op 15-09-2012 12:47 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:09
Als een iPad 3 2048x1536 aankan, dan kan een MBA ook wel 2880x1800 aan. Maar ik zie het niet voor half 2013 gebeuren (en zelfs dan lijkt het me nog sterk eigenlijk).

The devil is in the details.

• me_mrtn
  • Nu online
Probleem ligt niet bij de processor, maar bij de grafische chip. Met de HD4000 kan het allemaal net aan, maar voor ietwat zwaardere taken dan het simpelweg tekst verwerken of iTunes, moet de GT650M al aan de slag. Puur door de hoeveelheid pixels. Vergeet niet dat 2880x1800 flink wat meer pixels zijn (64% meer pixels). En in de iPad zit al een beest van een pixeldouwer.

• UltraSub
Probleem kan inderdaad niet liggen bij de CPU. Core i5 of 7 lijkt mij toch echt sneller dan de A5X.
Maar GPU. Hmm. Is die zo krap dan bij de Air?

• me_mrtn
  • Nu online
UltraSub schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 11:22:
Probleem kan inderdaad niet liggen bij de CPU. Core i5 of 7 lijkt mij toch echt sneller dan de A5X.
Maar GPU. Hmm. Is die zo krap dan bij de Air?
Nee, hij is niet slecht, maar het zet niet echt zoden aan de dijk. Kijk voor de grap eens wat testen na van de MBPr waar ze simpelweg wat sitesloops doen. Ik geloof dat er op Anandtech nog een stuk heeft gestaan dat door Facebook scrollen, het aantal frames soms tot onder in de 20 wegzakt. Als de Air tot een Retina-resolutie wordt vermaakt, zal er wel haast gebruik moeten worden gemaakt van Haswell. En dan nog denk ik eerder dat de MBP 13" uit het schap verdwijnt, ten faveure van een enkel 13" model. De 11" dan als instapper.

• UltraSub
Nog een vraagje, excuses als dat al langs is gekomen hier;
128GB. Alleen simpel office werk. iTunes library en andere grote dingen staan op NAS. Hoeveel heeft het OS zelf doorgaans nodig? En hoe erg groeit dat, in relatie tot bijv Windows? Lees, kan ik wat besparen door voor 128 te gaan, of is dat gekkenwerk? Tweedehands vind ik heel veel 4GB/128GB combo. Mijn gevoel zegt 8GB/256GB. Maar ja. Glijdende schaal en zo ;)

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
I gebruik ook de 4 GB / 128 GB combo, Office + Adobe pakketen erop en een aantal tools plus een virtuele machine en nog 4 films en greatest hits Itunes library past allemaal in pak em beet 30 Gb. Het OS zelf plus dingen die je toch echt nodig hebt ongeveer in 10 GB.

"That was left handed..." - JJH

• Pyrone89
UltraSub schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 12:10:
128GB. Alleen simpel office werk. iTunes library en andere grote dingen staan op NAS. Hoeveel heeft het OS zelf doorgaans nodig? En hoe erg groeit dat, in relatie tot bijv Windows? Lees, kan ik wat besparen door voor 128 te gaan, of is dat gekkenwerk? Tweedehands vind ik heel veel 4GB/128GB combo. Mijn gevoel zegt 8GB/256GB. Maar ja. Glijdende schaal en zo ;)
De ruimte is genoeg, alleen het werkgeheugen op 8GB is wel fijn.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

ĀÆ\_(惄)_/ĀÆ

4gb is prima, werk zelf met een macbook air 2010 (core2duo) op een 27" cinema scherm met de adobe programma's en zware psd's, dat gaat prima.

39

• Tjoekie
  • Niet online
Ik merk ook dat je je gebruik meestal automatisch wel instelt op hoeveel je SSD capaciteit je beschikbaar hebt. Ik had hiervoor een 128GB MBA 2011 en daarop had ik altijd wel iets van 20GB vrij. Nu heb ik een 256GB 2012 en heb ik nog 60GB vrij.

128GB is in ieder geval ruim voldoende voor het installeren van een shitload aan applicaties zolang je je data maar elders (NAS, USB disk) parkeert.

• ppl
  • Niet online
Hoeveel heeft het OS zelf doorgaans nodig? En hoe erg groeit dat, in relatie tot bijv Windows?
Mijn kale Mountain Lion vmdk (met 10.8.1) is een kleine 14GB groot. Er zit dan ook nog wat aan overhead bij vanwege de virtualisatie maar het is niet zo gek veel anders als Windows 7 qua omvang. Als ik de vm start en daar in Finder kijk zie ik dat hij een kleine 7GB in gebruik heeft.

Het groeien is een wat ander verhaal want dat is bij zowel Windows als OS X afhankelijk van wat je doet. Temp folders kennen ze beiden en ze worden ook goed gebruikt. Van OS X weet ik dat er op een bepaald tijdstip een onderhoudsscript wordt gedraaid (don't worry, als je de Mac dan niet aan hebt doet hij het wanneer het wel kan). Windows kent zoiets weer niet. Dat script ruimt wel aardig wat op (logs, temp folders).
Lees, kan ik wat besparen door voor 128 te gaan, of is dat gekkenwerk? Tweedehands vind ik heel veel 4GB/128GB combo. Mijn gevoel zegt 8GB/256GB. Maar ja. Glijdende schaal en zo ;)
Het kan maar het levert wel gedoe op. Daarnaast is de 128GB versie een ssd van Toshiba welke de Sandforce controller gebruikt. Die werkt prima maar zodra je filevault aan zet dropt de snelheid. Encrypted data is namelijk niet comprimeerbaar en daar kan de Sandforce controller slecht mee omgaan. De 256GB en 512GB ssd's zijn van Samsung en wel de fameuze Samsung 830. Die heeft dit probleem niet. Tot slot geldt nog altijd dat ssd's met een grotere capaciteit doorgaans een tikkeltje sneller zijn dan die met een kleinere capaciteit.

Het is denk ik daarom ook niet zo heel erg raar dat je veel 4GB/128GB combo's ziet. Zijn er trouwens ook veel die toch naar 8GB zijn gegaan. Voordeel van 8GB tov 4GB is de hoeveelheid videogeheugen dat beschikbaar wordt gemaakt. Bij 4GB is dat maar 384MB en bij 8GB is dat 512MB. Zijn een aantal die de 8GB echt nodig hebben maar ook een aantal die het doen voor de toekomst. Dat laatste is wel belangrijk omdat je de Air na aanschaf niet kunt upgraden.
Pagina: 1 ... 25 ... 53 Laatste