Ideaal voor mijn nieuwe MacBook air die deze Week komt.
Heb maar een 128 schijf.

USB 3.0
Heb maar een 128 schijf.

USB 3.0
Wat kost zo'n stick wel niet? Als ik naar het typenummer google kom ik alleen maar websites tegen die waarschuwen voor nep sticks van deze variant. Ik zou maar eens uitproberen of het echt wel 512GB is en niet stiekem wat minder.Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:58:
Ideaal voor mijn nieuwe MacBook air die deze Week komt.
Heb maar een 128 schijf.
[afbeelding]
USB 3.0
Ik ben het met jou eens. Als ik google, dan kom ik enkel op fake Kingston DT310's uit. Ook op de website van Kingston is deze drive niet te vinden. Kingston heeft helemaal geen 512GB USB-drives. De grootste capaciteit is 256GB (http://www.kingston.com/us/usb/personal_business#dthx30). Ook de t.net pricewatch geeft 256GB als grootse opslag voor een USB-stick.Satch schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:00:
[...]
Wat kost zo'n stick wel niet? Als ik naar het typenummer google kom ik alleen maar websites tegen die waarschuwen voor nep sticks van deze variant. Ik zou maar eens uitproberen of het echt wel 512GB is en niet stiekem wat minder.
Beetje offtopic maar een collega kwam laatst met 2 van deze sticks aan, precies dezelfde. Het "512GB" modelLuukNouwen schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:11:
[...]
Ik ben het met jou eens. Als ik google, dan kom ik enkel op fake Kingston DT310's uit. Ook op de website van Kingston is deze drive niet te vinden. Kingston heeft helemaal geen 512GB USB-drives. De grootste capaciteit is 256GB (http://www.kingston.com/us/usb/personal_business#dthx30). Ook de t.net pricewatch geeft 256GB als grootse opslag voor een USB-stick.
Verwijderd
Verwijderd
Ik had al zo'n vermoeden. Mijn collega had er een paar meegenomen uit China voor 10 euro ofzo, dus wist natuurlijk allang dat het fake is.GekkePrutser schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:29:
[...]
Beetje offtopic maar een collega kwam laatst met 2 van deze sticks aan, precies dezelfde. Het "512GB" modelHij had ze voor $50 per stuk op ebay gekocht, geweldige deal he?? Hij had ze geformatteerd, dat ging wel, maar als hij er iets op zette ging er wat fout dus kon ik even kijken.
Dus een dd dump er naartoe gedaan en inderdaad... Na de eerste 8MB werd alles weer overgeschreven vanaf de eerste byteDus net genoeg ruimte om de partitietabel en filesystem headers er op te zetten
Het was gewoon 8MB flash met een gehackte controller die zich voordeed als 512GB. Hij helemaal sneu natuurlijk, ik googlede het type en toen was het hem ook wel duidelijk. Hij zou zijn geld terugvragen (veel succes
).
Het stomme is dat ze wel heel netjes in een typische karton+plastic blisterverpakking zaten. Als ik ze in de winkel zou zien hangen zou ik ook geen wantrouwen hebben.
Maargoed om even ontopic te blijven, deze paste totaal niet lekker in mijn Air, veel te dik zodat de Air er op staat te leunen en er dus veel druk komt op de USB poort. Dus zelfs als er originelen zouden bestaan dan zou ik ze niet voor de Air nemen met dit model.
x
Wat ik had gedaan was het device nummer opzoeken, unmounten en dan een PHP scriptje gemaakt dat |------BLOCK 1------||------BLOCK 2------| enz eindeloos uitvoerde, en de uitvoer daarvan door middel van een pipe via dd direct (rauw) naar de USB stick geschreven.Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:34:
[...]
Ik had al zo'n vermoeden. Mijn collega had er een paar meegenomen uit China voor 10 euro ofzo, dus wist natuurlijk allang dat het fake is.
Hoe werkt dat met een DD dump? Wil ook weleens testen.
Dit komt veel voor. Ik heb het jaren terug mee gemaakt met usb sticks uit China die ik meenam uit een winkeltje daar. Bleek ook maar een 512kb te zijn met een root programmaatje om her meer te laten lijken. Helaas is dit in China schering en inslag. Ach we hebben er van geleerd moet je maar denken.GekkePrutser schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:29:
[...]
Beetje offtopic maar een collega kwam laatst met 2 van deze sticks aan, precies dezelfde. Het "512GB" modelHij had ze voor $50 per stuk op ebay gekocht, geweldige deal he?? Hij had ze geformatteerd, dat ging wel, maar als hij er iets op zette ging er wat fout dus kon ik even kijken.
Dus een dd dump er naartoe gedaan en inderdaad... Na de eerste 8MB werd alles weer overgeschreven vanaf de eerste byteDus net genoeg ruimte om de partitietabel en filesystem headers er op te zetten
Het was gewoon 8MB flash met een gehackte controller die zich voordeed als 512GB. Hij helemaal sneu natuurlijk, ik googlede het type en toen was het hem ook wel duidelijk. Hij zou zijn geld terugvragen (veel succes
).
Het stomme is dat ze wel heel netjes in een typische karton+plastic blisterverpakking zaten. Als ik ze in de winkel zou zien hangen zou ik ook geen wantrouwen hebben.
Maargoed om even ontopic te blijven, deze paste totaal niet lekker in mijn Air, veel te dik zodat de Air er op staat te leunen en er dus veel druk komt op de USB poort. Dus zelfs als er originelen zouden bestaan dan zou ik ze niet voor de Air nemen met dit model.
Verwijderd
Ik wil je niet bang maken maar het kan net zo goed de videokaart zijn of de aansluiting, ik denk dat je mini display port gebruikt? Dus beter is misschien om er even mee langs de lokale computerboer (of familielid) te gaan om even een andere vga kabel en/of monitor te testen.Jaspur schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:19:
Sinds gisteren heb ik flikkeren rode streepjes over m'n externe beelscherm heen, telkens op andere plekken. Ligt dat aan het scherm of de kabel? Ik heb van beide geen eentje dubbel, dus kan het niet testen. En beide vind ik een duur grapje, een nieuwe VGA kabel aanschaffen of een nieuw schermpje.
Ik wil wel een nieuwe VGA kabel kopen van Apple dan (nog steeds 30 euro zeker?), want die flut dingen van Ebay zijn 3 keer niks over 't algemeen.
Verwijderd
Ik heb toch even met Apple gebeld gezien ik nu mijn nieuwe apparaat niet in volle glorie kan gebruiken met die leeglopende accu. Er is bij hun niets bekend en er kon mij dan ook geen officiële verklaring voor worden gegeven, ik ga door naar de volgende ronde en ben nu ML opnieuw aan het installeren na de stappen van de support medewerker.Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:31:
[...]
Dank voor deze info! Ik ben blij dat er een update komt.
Ok ik dacht gelezen te hebben dat het de maximale oplaad capaciteit verkort en gezien die van mij al (pin me niet vast aan deze waarden en eenheden, zit nu achter iMac) van 6900 naar 6650 mah is gezakt was ik bang dat dit voort zou zetten (zal wel loslopen dan)
Zelfde scherm, andere adapter; nu trilt 'ie. Ben bang dat het m'n MB zelf is dan, vanavond nog even ander scherm proberen.Jaspur schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:19:
Sinds gisteren heb ik flikkeren rode streepjes over m'n externe beelscherm heen, telkens op andere plekken. Ligt dat aan het scherm of de kabel? Ik heb van beide geen eentje dubbel, dus kan het niet testen. En beide vind ik een duur grapje, een nieuwe VGA kabel aanschaffen of een nieuw schermpje.
Ik wil wel een nieuwe VGA kabel kopen van Apple dan (nog steeds 30 euro zeker?), want die flut dingen van Ebay zijn 3 keer niks over 't algemeen.
x
Nee. Dat gaat je geld kosten. Garantie duurt dan tot januari 2012. Europese consumenten garantie geldt tot januari 2013, maar dat gaat alleen op voor mechanische onderdelen (harde schijf, ODD) oftewel: niets wat er in je MBA zit.Jaspur schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:12:
[...]
Zelfde scherm, andere adapter; nu trilt 'ie. Ben bang dat het m'n MB zelf is dan, vanavond nog even ander scherm proberen.
Maar hoe zit het met eventuele reparatie? Ik heb hem in januari 2011 aangeschaft. Is dat nog gratis?
Europese regelgeving roept specifiek iets over verwachte levensduur. Ik zou gewoon even contact opnemen met Apple. Best kans dat het gewoon onder garantie gerepareerd wordt.Muldert schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 20:04:
[...]
Nee. Dat gaat je geld kosten. Garantie duurt dan tot januari 2012. Europese consumenten garantie geldt tot januari 2013, maar dat gaat alleen op voor mechanische onderdelen (harde schijf, ODD) oftewel: niets wat er in je MBA zit.
Launching containers into space
In de VS komt er nog VAT (Value Added Tax) bij.Pyrone89 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:18:
Iemand enig idee waarom een MacBook Air hier zoveel duurder is dan in de VS?
Daar is hij 999 dollar, hier 1049 euro en dan is de euro nog een klap meer waard.
Oke, maar tot voor kort was de Air hier 999, dus een stijging van 5% is redelijk fors te noemen.Dancing_Animal schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:22:
[...]
In de VS komt er nog VAT (Value Added Tax) bij.
Goed advies geef je dan..Pyrone89 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:47:
[...]
Oke, maar tot voor kort was de Air hier 999, dus een stijging van 5% is redelijk fors te noemen.
Jammer, ik moet toevallig vandaag iemand adviseren of een nieuwe laptop en ik ben bang dat Apple zich nu echt volledig uit de markt heeft geprijsd. Zeker voor de Airs. Je kunt beter direct voor de goedkoopste MacBook Pro gaan.
Ja, ik weet exact waar die voor gebruikt gaat worden. Misschien niet zo snel assumpties trekken over hoe ik advies geef.D-Ed schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:53:
[...]
Goed advies geef je dan..
Zou je niet eerst willen weten waarvoor de Air/MB gebruikt gaat worden dus dat je zo echt goed advies kunt geven?
[ Voor 9% gewijzigd door Pyrone89 op 17-08-2012 11:43 ]
Sales tax. Das wat andersDancing_Animal schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:22:
[...]
In de VS komt er nog VAT (Value Added Tax) bij.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ok thanks... nou ja in ieder geval komt er nog iets bij
Ja dat begrijp ik ook niet helemaal. In de keynote werd gezegd dat ie $100 goedkoper zou worden. Hier steeg ie met €100,- (volgens mij was ie eerst €949,- namelijk).Pyrone89 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:47:
[...]
Oke, maar tot voor kort was de Air hier 999, dus een stijging van 5% is redelijk fors te noemen.
Jammer, ik moet toevallig vandaag iemand adviseren of een nieuwe laptop en ik ben bang dat Apple zich nu echt volledig uit de markt heeft geprijsd. Zeker voor de Airs. Je kunt beter direct voor de goedkoopste MacBook Pro gaan.
[ Voor 59% gewijzigd door Dancing_Animal op 17-08-2012 11:47 ]
Precies. Ik heb het idee dat Apple Europa aan het benadelen is t.o.v. de VS. Snijden ze zichzelf mee in de vingers, doordat ze nu boven de psychologische grens zitten van €1000. Buiten dat is het een belachelijk bedrag voor de geboden hardware.Dancing_Animal schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:46:
[...]
[...]
Ja dat begrijp ik ook niet helemaal. In de keynote werd gezegd dat ie $100 goedkoper zou worden. Hier steeg ie met €100,- (volgens mij was ie eerst €949,- namelijk).
Jongens, kom op!. Ik weet dat dit een tech forum is, maar ik neem aan dat hier ook mensen zijn die het nieuws volgen en daardoor weten dat we met Europa op dit moment in een behoorlijke economische crisis zitten. Een crisis die er onder andere voor zorgt dat de Euro lang niet meer zo sterk staat ten opzichte van de Dollar. Vinden jullie dat niet een veel plausibelere verklaring voor een eventuele prijsstijging van een product?Pyrone89 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:54:
[...]
Precies. Ik heb het idee dat Apple Europa aan het benadelen is t.o.v. de VS. Snijden ze zichzelf mee in de vingers, doordat ze nu boven de psychologische grens zitten van €1000. Buiten dat is het een belachelijk bedrag voor de geboden hardware.
Dat zou kloppen waren het niet dat de Air 100 dollar omlaag gegaan is in prijs en ondertussen ruim 100 euro in prijs is gestegen in Europa. Dat zou dus bijna een verschil van 20% zijn. Zo slecht gaat het nou ook weer niet me de euro dat dit verschil daardoor kan worden verklaard. Ik krijg het idee dat Apple probeert mensen te pushen naar de MacBook Pro in Europa. Mogelijk met als reden een samenvoeging van de Air en Pro in de toekomst en probeert men op deze manier men al te laten wennen aan de 'te betalen prijs voor je laptop' zodat je straks niet het gevoel hebt duurder uit te zijn als er nog maar 1 MacBook bestaat.Tjoekie schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:31:
[...]
Jongens, kom op!. Ik weet dat dit een tech forum is, maar ik neem aan dat hier ook mensen zijn die het nieuws volgen en daardoor weten dat we met Europa op dit moment in een behoorlijke economische crisis zitten. Een crisis die er onder andere voor zorgt dat de Euro lang niet meer zo sterk staat ten opzichte van de Dollar. Vinden jullie dat niet een veel plausibelere verklaring voor een eventuele prijsstijging van een product?
[ Voor 17% gewijzigd door Pyrone89 op 17-08-2012 12:45 ]
Dat is een vreemde redenatie; waarom zouden ze dat in Amerika niet doen dan? Voorheen waren alle prijzen gelijk en alleen het valutateken anders, dat vond ik al naar (immers 1 dollar != 1 euro) maargoed, je zou kunnen bedenken dat vervoer van China naar Amerika korter is dan naar europa, ofzo.Pyrone89 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:44:
[...]
Dat zou kloppen waren het niet dat de Air 100 dollar omlaag gegaan is in prijs en ondertussen ruim 100 euro in prijs is gestegen in Europa. Dat zou dus bijna een verschil van 20% zijn. Zo slecht gaat het nou ook weer niet me de euro dat dit verschil daardoor kan worden verklaard. Ik krijg het idee dat Apple probeert mensen te pushen naar de MacBook Pro in Europa. Mogelijk met als reden een samenvoeging van de Air en Pro in de toekomst en probeert men op deze manier men al te laten wennen aan de 'te betalen prijs voor je laptop' zodat je straks niet het gevoel hebt duurder uit te zijn als er nog maar 1 MacBook bestaat.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
http://www.macrumors.com/...ls-with-minor-spec-bumps/Pricing remains similar to before, with only the premium 11" MacBook Air seeing a $100 price drop.
[ Voor 62% gewijzigd door fsfikke op 17-08-2012 12:58 ]
Verwijderd
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2012 14:19 ]
Dat laat je hier in ieder geval niet weten...Pyrone89 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:40:
[...]
Ja, ik weet exact waar die voor gebruikt gaat worden. Misschien niet zo snel assumpties trekken over hoe ik advies geef.
Ik ga hem een MacBook Pro adviseren. Die is nog enigzins te verantwoorden voor de prijs, nu hij €1111 is bij verschillende winkels. De MacBook Air 11 inch zou mijn inziens maximaal €749 moeten zijn wil het een fatsoenlijke prijs zijn voor de geboden specs.
Verwijderd
Je maakt een vergelijking tussen Air en Pro puur en alleen op basis van de prijs en dat is een hele slechte manier om de twee te vergelijken. De Pro heeft namelijk wat voordelen tov de Air maar ook een aantal nadelen. Of dit allemaal de prijs waard is, is zeer zeker niet aan jou als adviseur om te bepalen. De enige die dat bepaalt is degene die 'm wil aanschaffen en 'm betaald.Pyrone89 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:40:
[...]
Ja, ik weet exact waar die voor gebruikt gaat worden. Misschien niet zo snel assumpties trekken over hoe ik advies geef.
Tja, een Pro is een stuk dikker en zwaarder. Daarbij heb je een glasplaat (ik ga nu even uit van de 13" omdat deze tenminste vergelijkbaar is met de Air) die harder glimt en waardoor het scherm wat zwaarder is en dan ook wat makkelijker naar achteren/voren klapt. De resolutie is ook wat lager (schijnt voor heel veel mensen een nadeel te zijn, voor een kleine groep weer een voordeel omdat de letters dan groter zijn). Qua specs moet de Air het doen met een ssd en de Pro weer niet. Bij de Pro heb je een optical drive wat je weer terug ziet in de dikte en het gewicht van het apparaat. De Air is wat makkelijker mee te slepen want hij is een stuk lichter en wat dunner. Als zaken als het scherm, het gewicht en het hebben van een ssd belangrijk zijn kan het zijn dat de Air ondanks de hogere prijs toch de betere keuze is. Kijk dus verder dan louter de prijs.Ik ga hem een MacBook Pro adviseren. Die is nog enigzins te verantwoorden voor de prijs, nu hij €1111 is bij verschillende winkels. De MacBook Air 11 inch zou mijn inziens maximaal €749 moeten zijn wil het een fatsoenlijke prijs zijn voor de geboden specs.
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 17-08-2012 20:34 ]
Verwijderd
ik heb nu de nieuwe 13 inch met i7 en 8GB ramsjaak81 schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:21:
ik wil een macbook air voor school maar twijfel zwaar tussen een versie met 2GB RAM en 64GB SSD en een versie met 4GB en 128GB SSD. er zit 100 euro verschil tussen. Ik ga de macbook gebruiken voor school. Ik doe geen grafische/technische opleiding, dus zal ik er alleen een tekstverwerker op gebruiken.
Wat is jullie ervaring met RAM geheugen in de macbook air? is 2GB genoeg of is 4 echt veel beter
ik veronderstel dat hij een ouder model 2de hans wil kopenitsFuzeh schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:53:
Er zit sowieso 4 in
Ik heb nu zelf net de 13,3" Air gekocht, pracht ding.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2012 15:55 ]
Met de huidige Lion en Mountain Lion systemen is 4GB toch echt wel het minimum, met 2GB wordt het wel erg krapjes zowel nu als in de toekomst. Die 64GB ssd is ook best wel krapjes als je toch net even iets meer mee wil nemen dan alleen je documenten. Ssd's worden ook trager naarmate ze voller komen te staan. Zo'n 128GB ssd is een beter idee. Al met al klinkt die versie met 4GB en 128GB voor 100 euro meer veel beter. Het geeft je net even wat meer speelruimte.sjaak81 schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:21:
ik wil een macbook air voor school maar twijfel zwaar tussen een versie met 2GB RAM en 64GB SSD en een versie met 4GB en 128GB SSD. er zit 100 euro verschil tussen. Ik ga de macbook gebruiken voor school. Ik doe geen grafische/technische opleiding, dus zal ik er alleen een tekstverwerker op gebruiken.
Wat is jullie ervaring met RAM geheugen in de macbook air? is 2GB genoeg of is 4 echt veel beter
Ik zou voor een MacBook Pro gaan (actie dit weekend van MM, MyCom en BCC waarbij je 100 euro korting hebt), en even voor €40 het werkgeheugen vol laten gooien. Ben je met minder dan €1200 klaar en heb je de MacBook Pro ipv de Air. OSX laat programma's in een slaapstand draaien waardoor je met een HDD gewoon goede prestaties haalt (hoef je op Windows tegenwoordig niet mee te proberen, daar is een SSD echt een noodzaak).sjaak81 schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:21:
En dat is beter voor hem want....?Pyrone89 schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:13:
[...]
en heb je de MacBook Pro ipv de Air
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 18-08-2012 21:29 ]
Heel simpel. 19% BTW in NL (binnenkort 21%, dus zou me niet verbazen als de prijzen nog verder gaan stijgen).Dancing_Animal schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:46:
[...]
[...]
Ja dat begrijp ik ook niet helemaal. In de keynote werd gezegd dat ie $100 goedkoper zou worden. Hier steeg ie met €100,- (volgens mij was ie eerst €949,- namelijk).
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
De Pro is simpelweg een klasse hoger.
De VS is idd heel protectionistisch voor hun fabrikanten, maar ondertussen hebben wij hier in Europa natuurlijk ook gewoon belastingtarieven die niks minder zijn dan pure diefstal. Van dat geld gaat niks naar Apple. Als je de prijzen voor belasting bekijkt dan lijkt de prijs alweer een stuk fatsoenlijker voor de geboden kwaliteit.RobbieB schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:13:
[...]
Heel simpel. 19% BTW in NL (binnenkort 21%, dus zou me niet verbazen als de prijzen nog verder gaan stijgen).
Daarnaast is de Euro weer flink omlaag gegaan.
Een paar jaar geleden zat de instap iMac op 1199. Toen de euro sterk was zat hij op 1099 en nu zit hij op 1149. Het zou me niks verbazen als hij bij de refresh omhoog gaat naar 1199 of zelfs 1249.
Vergeet niet dat er ook nog een hoop import rechten bijkomen. In Amerika is volgens mij ook nog een speciale wet dat importrechten voor Amerikaanse fabrikanten lager zijn, etc. etc..
Je kunt het je allemaal wel afvragen, maar het veranderd niks aan de situatie...
[ Voor 55% gewijzigd door Pyrone89 op 19-08-2012 00:00 ]
The devil is in the details.
En een Audi A6 is lichter dan een Audi A8, heeft een betere draaicirkel en verbruikt minder. Totaal geen scheve vergelijking. Ook in de autowereld hebben de hogere modellen hier en daar wat nadelen t.o.v. de lagere modellen. Je moet kijken naar het totaalplaatje. Dat totaalplaatje is dat de prijzen van de Pro klasse dermate dicht aanliggen tegen die van de instapklasse, dat de MacBook Pro betere prijs-kwaliteitverhouding biedt.Hahn schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 23:59:
Je kan het wel makkelijk afdoen met 'daar hoeven we geen discussie over te voeren' en een scheve vergelijking, maar MacBook Air heeft toch echt zo z'n voordelen ten opzichte van de (instap) Pro's. Hogere resolutie en standaard al SSD bijvoorbeeld.
[ Voor 12% gewijzigd door Pyrone89 op 19-08-2012 00:04 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Hahn op 19-08-2012 00:05 ]
Het is een hogere klasse. De hele naamduiding impliceert het al.Hahn schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 00:03:
Waar héb je het over? Ik trek het me totaal niet aan, ik vind alleen je vergelijking scheef en de manier waarop je het brengt raar (zo van "ik breng het op een manier dat je er niet tegen kan zijn, dus heb ik gelijk"). That's all.
De Pro is geen hogere klasse dan de Air, het is een andere klasse. Dat jij 'm hoger/beter vindt, prima, dan neem jij een Pro.
[ Voor 10% gewijzigd door Pyrone89 op 19-08-2012 00:10 ]
[ Voor 90% gewijzigd door Hahn op 19-08-2012 00:18 ]
Het valt me wel vaker op, en dat zal anderen wel net zo gaan, dat je nogal graag maar wat in het wilde weg lult. Dat is leuk voor op verjaardagsfeestjes, maar hier heeft niemand er wat aan die 'wijsheden'.Pyrone89 schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 00:02:
[...]
En aub, trek het je niet zo persoonlijk aan. Het komt over alsof je persoonlijk beledigd ben. Niet echt prettig converseren.
[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 19-08-2012 00:37 ]
Wat een verschrikkelijke onzin. Het zijn verschillende modellen, met beide hun sterke punten en gebruikservaring. Er is geen beter of slechter, er is alleen beter geschikt voor een bepaald gebruik en/of persoon.Pyrone89 schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 23:55:
[...]
De Pro is simpelweg een klasse hoger.
Mocht de laptop echt niks mogen wegen en extreem dun moeten zijn, ja, dan blijft alleen de Air over.
Als dat echter geen noodzaak is, dan is een Pro simpelweg beter. Daar hoeven we geen discussie over te voeren. Net zo min als dat er geen discussie hoeft te worden gevoerd of een Audi A8 een betere auto is dan een Audi A6.
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Geloof mij, Als APR medewerker weet ik 1 ding zeker. De prijzen die Apple vraag maken niks uit. Er is zeker sprake van een recessie in NL, maar mensen die geld hebben gaan er in deze 'recessie' niet op achteruit.Pyrone89 schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 23:55:
[...]
Ik hoop niet dat Apple de 21% BTW laat resulteren in een hogere prijs, dat zou echt wel eens het laatste -negatieve- zetje kunnen zijn voor mensen die er nog over na zaten te denken op Mac over te gaan maar tegen de kosten op zien.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Jammer dat je het moet hebben van persoonlijke aanvallen.fsfikke schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 00:36:
[...]
Het valt me wel vaker op, en dat zal anderen wel net zo gaan, dat je nogal graag maar wat in het wilde weg lult. Dat is leuk voor op verjaardagsfeestjes, maar hier heeft niemand er wat aan die 'wijsheden'.
Om je toch nog een zetje in de goeie richting te geven. Je vergelijking klopt niet, een A6 met een A8 vergelijken zou op kunnen gaan voor de 13" MBP tov de 15". Met de S8 of A8 W12 als rMBPAls je bij de auto's wilt blijven zou je het als 3-serie tov een X3 kunnen stellen. Daarbij is jouw stelling dat de X3 beter is omdat ie groter is. Dat slaat natuurlijk nergens op. Net zoals een 13" MBP niet per definitie beter is dan een Air.
Getyped op een 13" MBP btw
[ Voor 17% gewijzigd door Pyrone89 op 19-08-2012 12:34 ]
Daar heb je idd een punt. Echter, ook veel studenten kopen Mac omdat het simpelweg beter is, en je kunt moeilijk zeggen dat die niet in de lagere regionen zitten op de economische ladder (pas een paar jaar na hun studie gaan ze goed verdienen). Het blijft daarom wel belangrijk om hier rekening mee te houden.RobbieB schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 02:31:
[...]
Geloof mij, Als APR medewerker weet ik 1 ding zeker. De prijzen die Apple vraag maken niks uit. Er is zeker sprake van een recessie in NL, maar mensen die geld hebben gaan er in deze 'recessie' niet op achteruit.
Apple is met hun computers (MacBooks, iMacs) altijd gericht geweest op de consument die wat meer te besteden heeft; en juist die mensen merken nu niks van de recessie. Het zijn juist de 'onder modaal' mensen die er last van hebben. Als je bij ons in de winkelstraat kijkt zie je dat de 'duurdere' en 'premium' stores het alleen maar beter doen en juist de 'modale' en 'budget' stores het alleen maar moeilijker krijgen.
Kortom, Apple heeft totaal geen last van de 'economische crisis' in Europa. De nieuwe prijzen (waarbij de MacBooks duurder zijn geworden) tonen dat opnieuw aan. De crisis zit in de lagere regionen van de samenleving en Apple richt zich daar niet op.
Ik verwacht niet dat Apple producten 2% duurder zullen worden in NL vergeleken met België of Duitsland, maar er is echt een minimaal percentage dat in Hong Kong of Amerika koopt en Apple merkt daar écht niks van....
Wint wat met gemak? Een vol uitgeruste Pro is dunner, lichter, heeft een betere resolutie?Pyrone89 schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:31:
[...]
Jammer dat je het moet hebben van persoonlijke aanvallen.
Ga anders even langs de Apple Store in Amsterdam en vraag het aan ze. Krijg je exact hetzelfde antwoord als hetgeen je hier als onzin bestempelt.
Een MacBook Pro volledig uitgerust vs een MacBook Air volledig uitgerust = MacBook Pro wint met gemak. Om het nog maar niet te hebben over de Retina versie.
Kan zwaardere applicaties draaien, je weet wel waar een computer voor bedoeld is.fsfikke schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:42:
[...]
Wint wat met gemak? Een vol uitgeruste Pro is dunner, lichter, heeft een betere resolutie?
Oh wacht, nu maak ik weer dezelfde fout.
Mijn fout, je hebt helemaal gelijk
Heel goedPyrone89 schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:52:
[...]
Kan zwaardere applicaties draaien, je weet wel waar een computer voor bedoeld is.
Leuk dat de al bizarre lichtheid, dunheid en resolutie nog een tandje verder gaan bij de Air. De echt krachtstoot zit toch echt in de Pro.
Wat je wel kunt zeggen is dat de ene computer misschien beter is voor de een dan voor de ander (specifieke eisen).
En wat een overgroot deel van de gebruikers niet doet....Pyrone89 schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:52:
[...]
Kan zwaardere applicaties draaien, je weet wel waar een computer voor bedoeld is.
Verwijderd
ik gebruik een 13 inch air omdat ik deze wel degelijk sneller en beter vind dan de 13 inch vanwege de ssd en hogere schermresolutie.Pyrone89 schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:52:
[...]
Leuk dat de al bizarre lichtheid, dunheid en resolutie nog een tandje verder gaan bij de Air. De echt krachtstoot zit toch echt in de Pro.
Wat je wel kunt zeggen is dat de ene computer misschien beter is voor de een dan voor de ander (specifieke eisen). Als je ze echter een 'rondje laat boxen' op basis van hoe sterk is de computer, dan is de Pro toch echt beter.
Anders kun je ook zeggen dat een iMac beter is dan een Mac Pro (even het feit dat de laatste al 2 jaar niet geupdate is weglaten dus vergelijk een iMac met een Mac Pro 2010). Dan is de iMac lichter, dunner en heeft een beter scherm (inmiddels kun je zelf een goed Thunderbolt Display kopen). Echter de Mac Pro is toch echt de krachtpatser van de 2.
Oke, daar heb je maybe wel een punt.fsfikke schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 13:06:
[...]
Heel goed![]()
Daarom kan je iemand die al specifiek op zoek is naar een Air niet zomaar vertellen dat een Pro beter voor hem is. Vooral niet als ie juist gezegd heeft geen zware applicaties te hoeven draaien.
Niets, daar zorgt OS X wel voor. En de airco in huis natuurlijk.The-Dude schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 16:03:
Hoe houden jullie je Air koel met dit warme weer ?
Met fan control laat ik mijn fans al wat harder werken, maar toch blijft de behuizing vrij warm aanvoelen.
Iemand tips ? :-)
Met "het warme weer" bedoelde ik impliciet wel dat het in mijn kamer ook warm is. Als ik airco had was er idd geen probleem... :-)me_mrtn schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 16:08:
[...]
Niets, daar zorgt OS X wel voor. En de airco in huis natuurlijk.M'n Air blijft een nette 61 graden met gewoon 2000 RPM.
In geval van virtualisatie is de Air vele malen sneller dan de 13" MBP om de doodeenvoudige reden dat virtualisatie enorm veel voordeel heeft bij een sloot aan geheugen en enorm snelle i/o. Dat laatste is nog wel het meest belangrijke, hoe meer iops des te beter. Althans, zolang we het hier over de basis configs hebben. Het voordeel van de Pro zit 'm in de uitbreidbaarheid. Je kunt er 16GB aan geheugen in kwijt terwijl 8GB de max is bij de Air. Je kunt de hdd in de Pro vervangen door een Samsung 830 ssd waardoor je over dezelfde i/o performance beschikt als de Air (voor wat betreft de 256 en 512GB ssd's).Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 13:54:
het enigste voordeel dat de pro heeft is dat deze een grotere maar veEel tragere harde schijf heeft
en een nooit gebruikte superdrive. en de volledige 0.7 Ghz vluggere cpu ter uwe interest dit is zo goed als onmerkbaar en de extra snelheid van de ssd in de air werkt dit verschil compleet weg.
verder zal ik nooit beweren dat de pro geen deftige computer is maar de 13 inch pro is echt niet beter dan de 13 inch air.
Net als hoe ik mezelf koel houd: bar weinig doen en wat je doet op een rustiger tempo en verder de koelte opzoeken. Dat is de enige tip die ik je kan geven. Die software is niet nodig, dat pompt alleen maar meer warmte de ruimte in waarmee je het alleen maar verder opwarmt.The-Dude schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 16:03:
Hoe houden jullie je Air koel met dit warme weer ?
Met fan control laat ik mijn fans al wat harder werken, maar toch blijft de behuizing vrij warm aanvoelen.
Iemand tips ? :-)
Hier sla je de spijker precies op de kop. Het beoogde gebruik bepaald of een computer (auto what ever) 'goed' is voor die persoon.Pyrone89 schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:52:
[...]
Wat je wel kunt zeggen is dat de ene computer misschien beter is voor de een dan voor de ander (specifieke eisen). Als je ze echter een 'rondje laat boxen' op basis van hoe sterk is de computer, dan is de Pro toch echt beter.
[ Voor 39% gewijzigd door EgoPro op 20-08-2012 17:05 ]
Ik neem aan dat jij dus een Air hebt uit de batch met LG schermen?EgoPro schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 17:04:
Ik ben zelf overgestapt op de colour profile van MacRumors ben er zee tevreden mee.
http://osxdaily.com/2011/...-and-make-it-look-better/
En een review die een hoogst domme vraag beantwoord want iedere koe snapt dat als laptop A een snellere processor en meer RAM aan boord heeft dan laptop B, hij hogere resultaten gaat scoren op benchmarks waarin het RAM en de CPU getest worden. Hierboven wordt het al tig keer aangegeven: er is niet 1 laptop 'het best', het gaat om wat je er mee wil doen. Wil je office/desktop dan is een Air beter, wil je foto/videobewerken en grote databestanden verwerken is een Pro beter.Pyrone89 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:53:
Om deze discussie af te sluiten, een review van Ars Technica die wat dieper induikt op de verschillen tussen de Pro en de Air
http://arstechnica.com/ap...ok-pro-vs-13-macbook-air/
Wat betreft de Air: hoe hebben jullie de kleurprofielen ingesteld? Of hebben jullie de standaardwaarde van Apple gehouden
youtube.com/@hisrep
Correct ik heb inderdaad een LG scherm,met dit kleurprofiel heb ik echt niks te klagen. Moet wel zeggen de laptop staat op mijn werk naast me voor skype en mail en dergelijke doordat het contrast hoger is geworden kijken mensen wel makkelijker mee op mijn schermPyrone89 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 17:06:
[...]
Ik neem aan dat jij dus een Air hebt uit de batch met LG schermen?
[ Voor 24% gewijzigd door EgoPro op 20-08-2012 18:12 ]
Dus geen mysterieuze webpagina's bekijken?EgoPro schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 18:11:
[...]
Correct ik heb inderdaad een LG scherm,met dit kleurprofiel heb ik echt niks te klagen. Moet wel zeggen de laptop staat op mijn werk naast me voor skype en mail en dergelijke doordat het contrast hoger is geworden kijken mensen wel makkelijker mee op mijn scherm
Heb je ze vanuit de DMG wel versleept naar de Applications folder? Of heb je ze rechtstreeks geopend vanuit de DMG. Zoja, dan even verslepen naar de Applications folder. Dan zijn ze pas officieel geïnstalleerd.itsFuzeh schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 18:05:
Iemand enig idee hoe ik programma's verwijder? Kan ze namelijk niet terug vinden tussen programmas. Net VLC en firefox erop gezet maar ik vind ze niet terug tussen programmas of applicaties
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Verwijderd
was het probleem met de schermen niet opgelost in MLEgoPro schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 18:11:
[...]
Correct ik heb inderdaad een LG scherm,met dit kleurprofiel heb ik echt niks te klagen. Moet wel zeggen de laptop staat op mijn werk naast me voor skype en mail en dergelijke doordat het contrast hoger is geworden kijken mensen wel makkelijker mee op mijn scherm
Die review is geschreven vanuit een bepaalde set aan eisen welke simpelweg meer op het lijf van de MBP zijn geschreven dan op de MBA. Als je die set eisen iets aanpast komt de MBA ineens als winnaar uit de bus. Een mooi voorbeeld is de optical drive: er zijn zat mensen die het ding liever kwijt dan rijk zijn. Als de eis het niet hebben van een optical drive is dan wint de MBA op dit punt en niet de MBP zoals in bovenstaande review. Lees vooral ook de comments die er bij staan. Daar hebben ze meer op- en aanmerkingen.Pyrone89 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:53:
Om deze discussie af te sluiten, een review van Ars Technica die wat dieper induikt op de verschillen tussen de Pro en de Air
http://arstechnica.com/ap...ok-pro-vs-13-macbook-air/
Eigen kalibratie gedaan middels een Spyder 3. Heb hier overigens een LG panel en die doet het prima (voor een TN panel that is...had liever een IPS gehad, dat werkt gewoon fijner vind ik).Wat betreft de Air: hoe hebben jullie de kleurprofielen ingesteld? Of hebben jullie de standaardwaarde van Apple gehouden
Bekend verhaal: lekstroom door gebrek aan aarding (heb je ook als je de lange kabel gebruikt in een niet-geaard stopcontact). Het is verder onschuldig, hoogstens wat irritant.itsFuzeh schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:59:
Ik had vandaag last van stroom op de behuizing toen ik gewoon de "korte" kabel gebruikte (Zonder verlenging)
Met Spotlight zoeken (cmd-space, naam van app intikken), de app selecteren en dan niet dubbelklikken of op enter drukken maar de cmd toets ingedrukt houden en dan pas op enter drukken. Dan laat hij zien waar de app staat. Met cmd-backspace kun je hem dan verwijderen. Als je een tool als AppCleaner gebruikt zal hij daarna nog wat restjes opsnorren zoals preferences en applicatie data en aanbieden om die ook te verwijderen.itsFuzeh schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 18:05:
Iemand enig idee hoe ik programma's verwijder? Kan ze namelijk niet terug vinden tussen programmas. Net VLC en firefox erop gezet maar ik vind ze niet terug tussen programmas of applicaties
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2012 16:37 ]
Verwijderd
Ik heb ook last van slecht ontvangst, op mijn werkkamer.Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 16:37:
hebben jullie ook last van zwakker wifi ontvangst?
TEST 1 - als ik op zolder zit:
mijn oude blackbook uit 2006 met G adapter heeft een RSSI van -59, met transfer rate van 54 (=max) en downloadtest tikt tegen de 16Mbps aan.
mijn nieuwe 2012 AIR met N adapter heeft een RSSI van -81, rate van 26, die ook vaak nog omlaag schiet en downloadtest haalt met veel geluk net aan 10Mbps.
TEST 2 - als ik beneden zit op paar meter van router:
mijn 2007 MB Pro haalt met gemak 60Mbps+, de nieuwe Air rond de 15/16Mbps.
vind het een beetje raar dat mijn oudere MacBooks het beter doen dan de nieuwe Air.
Ik heb een tp-link tl-wr1043nd met laatste FW erop.
Verwijderd
Ik denk dat je het toch eerder moet zoeken in de drukte op de 2.4 GHz band dan bij je MBA. Als ik m'n MBA op 2.4 GHz zet en ik stream vervolgens een muziekje via bluetooth (ook 2.4 GHz) dan zakt de internet snelheid terug naar+/- 2 Mbit/sec en gaan de ping tijden echt door het plafond (meer dan 300 ms.) Dit alles op nog geen 3 meter van de router zonder dat er een muur of wat dan ook tussen zit.Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 00:44:
[...]
Ik heb ook last van slecht ontvangst, op mijn werkkamer.
Hemelsbreed 2,5 meter van de router met 2 muren er tussen.
Bijna geen internet op 2,4 ghz verbinding.
Zet ik mijn router op5 ghz dan is er niks aan de hand.
Er zijn aardig wat wifi signalen maar ik vind de nieuwe air beduidend slechter dan bijvoorbeeld mijn ipad.
Ben er over aan het nadenken om een klacht te gaan indienen.
Verwijderd
Het is gewoon SATA-III, geen PCI-E. Alleen met een eigen connector (die op mini PCI-E lijkt). Overigens lijkt hij ook op mSATA maar daar is hij ook niet compatibel mee.Pyrone89 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:52:
Even heel iets anders: heeft de nieuwe Air nou het SSD geheugen via een PCIE oplossing of nog gewoon als 'conventionele' SSD?
De eerste optie is namelijk echt nog bizar veel sneller.
Kan op internet niet het antwoord vinden.
[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 23-08-2012 16:12 ]
Oke, duidelijk.GekkePrutser schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:10:
[...]
Het is gewoon SATA-III, geen PCI-E. Alleen met een eigen connector (die op mini PCI-E lijkt). Overigens lijkt hij ook op mSATA maar daar is hij ook niet compatibel mee.
[ Voor 23% gewijzigd door Pyrone89 op 23-08-2012 16:15 ]
Ik verwacht het niet PCEI-SSD's halen hun snelheidsvoordeel uit meerdere controllers in een raid configuratie. Meerdere controllers betekent meer stroomverbruik, meer warmte ontwikkeling en meer ruimte-beslag. In de IMac's, rMBP's, MBA's, MMini en MBP's zul je ze dus niet snel tegen komen. Voor de Mac Pro zijn ze nu al verkrijgbaar.Pyrone89 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:13:
[...]
Oke, duidelijk.
Ik verwacht dat Apple in de volgende modellen toegaat naar het gebruik van PCIE. Wat enerzijds een voordeel is en anderzijds een nadeel.
a) het voorkomt zelf upgraden door mensen totaal, zodat Apple mensen dwingt hun prijzen te betalen bij aankoop. Voor iMac en MacBook Air bezitters maakt dit echter niet uit: upgraden was daar toch al niet-toegestaan. Voor de MacBook Pro non-Retina bezitters kan dit echter wel een nadeel vormen.
b) het is veel sneller. Je zou hiermee 3 grote snelheidsstappen krijgen. HDD -> SSD conventioneel -> SSD PCIE
Dat dachten we destijds ook van flash opslag als geheel, werkgeheugen en CPU's (2GB RAM was bezopen veel een paar jaar geleden). Het moet idd nog verder ontwikkeld worden en is voor nu overkill, dus 2013 is misschien idd nog een beetje te ambitieus.Zer0 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 17:14:
[...]
Ik verwacht het niet PCEI-SSD's halen hun snelheidsvoordeel uit meerdere controllers in een raid configuratie. Meerdere controllers betekent meer stroomverbruik, meer warmte ontwikkeling en meer ruimte-beslag. In de IMac's, rMBP's, MBA's, MMini en MBP's zul je ze dus niet snel tegen komen. Voor de Mac Pro zijn ze nu al verkrijgbaar.
Daarnaast neemt het merkbare voordeel van snellere opslag af, het verschil tussen een SATA 300 en SATA 600 SSD is al nauwelijks merkbaar bij dagelijks gebruik.
[ Voor 5% gewijzigd door Pyrone89 op 23-08-2012 17:39 ]
Tegen de tijd dar we die hoge snelheden nodig hebben zal SATA Express die wel oplossen. Die combineert de voordelen van SATA en PCIePyrone89 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 17:20:
[...]
Dat dachten we destijds ook van flash opslag als geheel, werkgeheugen en CPU's (2GB RAM was bezopen veel een paar jaar geleden). Het moet idd nog verder ontwikkeld worden en is voor nu overkill, dus 2013 is misschien idd nog een beetje te ambitieus.
Nou, zoals zij zeggen: "Solid state (SSDs) and hybrid drives are already pushing the limits of existing storage interfaces".Zer0 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:03:
[...]
Tegen de tijd dar we die hoge snelheden nodig hebben zal SATA Express die wel oplossen. Die combineert de voordelen van SATA en PCIe
http://www.sata-io.org/technology/sataexpress.asp
Zoals al gezegd is heb je voor PCIE een raid opstelling nodig als je er echt voordeel uit wil halen. Raid bestaat al tientallen jaren en is bij consumenten vrijwel nooit aangeslagen vanwege het minimale voordeel tov een normale configuratie. De enige toepassing waar het redelijk gebruikt wordt is in een NAS, maar ook daar kiest het leeuwendeel van de consumenten liever voor 2x zoveel opslag ipv een raid configuratie.Pyrone89 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 17:20:
Dat dachten we destijds ook van flash opslag als geheel, werkgeheugen en CPU's (2GB RAM was bezopen veel een paar jaar geleden). Het moet idd nog verder ontwikkeld worden en is voor nu overkill, dus 2013 is misschien idd nog een beetje te ambitieus.
[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 23-08-2012 22:24 ]
youtube.com/@hisrep
SATA IV, want SATA III bestaat al.DeNachtwacht schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:23:
[...]
Zoals al gezegd is heb je voor PCIE een raid opstelling nodig als je er echt voordeel uit wil halen. Raid bestaat al tientallen jaren en is bij consumenten vrijwel nooit aangeslagen vanwege het minimale voordeel tov een normale configuratie. De enige toepassing waar het redelijk gebruikt wordt is in een NAS, maar ook daar kiest het leeuwendeel van de consumenten liever voor 2x zoveel opslag ipv een raid configuratie.
Dat, in combinatie met het verhoogde stroomverbruik en de steeds verder gaande ontwikkeling richting Cloud computing, maakt dat ik het hoogst onwaarschijnlijk acht dat die techniek in (apple) laptops ooit gemeengoed gaat worden. Ik zou eerder gokken op een doorontwikkeling van SATA II (III?).
[ Voor 11% gewijzigd door iRobert op 24-08-2012 14:44 ]
Nou nee. Het nadeel aan ssd's zijn de NAND chips. Die worden steeds kleiner gemaakt en doordat ze steeds kleiner gemaakt worden ontstaan er ook meer problemen. Zo daalt het aantal p/e cycles enorm maar ook de performance. We zitten nu zo'n beetje bij het puntje van de berg wat NAND chips betekent. Sta niet raar te kijken als het vanaf nu alleen bergafwaarts gaat. Een mooi artikel die dit uitgebreid behandelt is die van Arstechnica: The future of flash memory: tiny (and extremely tough to build).Pyrone89 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:22:
Nou, zoals zij zeggen: "Solid state (SSDs) and hybrid drives are already pushing the limits of existing storage interfaces".
Dus of Sata Express of PCIE gaat het worden in 2013 / 2014
[ Voor 24% gewijzigd door Philflow op 27-08-2012 17:00 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Jouke74 op 27-08-2012 17:10 ]
"That was left handed..." - JJH
Thanks. Ik hoop dat er een OS X driver op staat. Ik ga een andere computer zoeken.Jouke74 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 17:08:
Als je op de link klikt dan zie je al dat op het CDtje de LAN driver (ethernet) staat. Deze zal je dus eerst moeten installeren binnen OSX. Waarschijnlijk dus de gehele CD even op een USB stick zetten met een andere computer en dan de DMG starten en de driver installeren...
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq