[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Underworld schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 13:10:
Ook weer beter voor de doorverkoop later...
Waarbij mensen zich weer onterecht rijk gaan lopen rekenen... Spullen doorverkopen nadat je het nieuw gekocht hebt doe je altijd met flink verlies, met name computers. Apple spul is daar geen uitzondering op want "voor iets meer heb ik de nieuwe versie die veel beterderderderder is!". Wie wil er dan nog oud gebruikt spul?
Overigens, ben ik de enige die het raar vind dat er geen normaal kensington lock zit op de MacBook Air?
alternatief
Nee die discussie loopt al sinds de eerste MBA.
Dancing_Animal schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 13:44:
Ja voor VMware en soortgelijke programma's zeker. Een I7 processor ipv een I5 is ook aan te raden. I7 kon bij sommige modellen ook iets meer hyper threading aan dan de I5 ofzo... weet niet of dat ook voor de specifieke modellen is die Apple gebruikt. Op http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2404674,00.asp hebben ze het over een 'wealth of difference'.
Een i7 is niet bepaald aan te raden. Je bent meer geld kwijt, hebt daar geen enkel voordeel aan met virtualisatie (dat is vooral geheugen en i/o intensief dus zorg voor die 8GB mem) en de accu gaat minder lang mee (een half uur minder lang). Hyperthreading is iets waar je bij virtualisatie met VMware Fusion/Parallels Desktop/Virtualbox ook geen enkel voordeel hebt omdat ze dat niet ondersteunen. Het enige waar je die i7 zou kunnen merken is bij het compileren wat dan ietsjes sneller gaat. Anandtech heeft i5 vs i7 de revue laten passeren in hun MBA 2012 review. Als cpu power er toe doet dan is die i7 wel aan te raden maar gezien de taken hier is dat niet bepaald het geval.

[ Voor 45% gewijzigd door ppl op 28-07-2012 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 17:11

Underworld

+1 Inzichtvol

ppl schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:33:
[...]

Waarbij mensen zich weer onterecht rijk gaan lopen rekenen... Spullen doorverkopen nadat je het nieuw gekocht hebt doe je altijd met flink verlies, met name computers. Apple spul is daar geen uitzondering op want "voor iets meer heb ik de nieuwe versie die veel beterderderderder is!". Wie wil er dan nog oud gebruikt spul?

[...]

Nee die discussie loopt al sinds de eerste MBA.
Oh ik zou hem de komende twee jaar zeker niet doorverkopen, ik vind het ook altijd een beetje makkelijk van mensen om ze zo snel mogelijk weer door te verkopen. Laatst heb ik voor een iMac van vier jaar ook nog 500 gekregen, de helft van de nieuwwaarde, eigenlijk vind ik dat niet meer normaal (met Apple spul dan).
tarlitz schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:22:
[...]

Dit vind ik ook echt een gigantisch nadeel. Dit betekend dat ik vrijwel nooit mijn lab/kantoor voor langere tijd kan verlaten zonder m'n laptop op te bergen. De rmbp heeft 't ook niet :(

Normaal gesproken had ik m'n mb altijd aan 't slot hangen... je weet maar nooit.
Ik zie nu ook het filmpje dat ik gepost had dat deze oplossing helaas alleen voor de oude modellen geldt.
Wellicht dat iemand in de toekomst nog een Kickstarter opzet.
Ik zag wel nog een ander alternatief van Kensington op Google voorbij komen. Maar persoonlijk vind ik dat behoorlijk lelijk

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 12:16
Dancing_Animal schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 13:44:
Tip van de dag : Vergrendel scherm in je menubalk zetten (Sleutelhangertoegang, Voorkeuren, Toon status in menubalk).
Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 04:52
Muchachooo schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 12:19:
Bij virtualisatie is het zeker geen slecht idee. Ik ben zelf ook voor de upgrade gegaan en heb er tot nu toe nog geen spijt van gehad.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik niet zo zeer merk dat ik er 8GB in heb zitten, ik merk meer niet dat ik er geen 4GB in heb zitten, als je begrijpt wat ik bedoel :P
Dan gaan we het gewoon doen! Beter save then sorry! En voor de doorverkoop ook wel handig ja, maar daar wil ik in de komende 3 tot 4 jaar nog niet aan denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mataklap
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-01-2021
ppl schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:33:
[...]

Wat een onzin, Apple producten blijven juist waardevast en als je hem couranter kan maken om over 4-5 jaar te verkopen is dat nooit weggegooid geld.

Het feit dat Apple computers na 4-5 jaar nog een aardig bedrag opleveren vind ik juist een groot pluspunt om uberhaupt een Mac te hebben; ze hebben bijna net zo'n hoge afschrijving als een windows bak, die is in eerste instantie goedkoper maar na 4 jaar niets meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Wat een onzin inderdaad want Apple producten blijven helemaal niet waardevast. Wie dat denkt rekent zich rijk. Lees de kritiek die men op de prijs heeft er maar eens op na en kijk vooral eens op wat fora, zat lui die mensen met advertenties uitlachen omdat de prijs zo hoog is.

[ Voor 43% gewijzigd door ppl op 30-07-2012 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Wat jij denkt..
intussen al flink wat verkocht..

pas nog een Macbook Pro 5 jaar oud, gekocht 1400 euro, is verkocht voor 1000 euro, dat noem ik echt wel waardevast...

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-09 22:38
Ik heb m'n MBA nu anderhalve week en ik vind hem erg fijn in gebruik. Waar ik echter nog het meeste van geniet is dat het gewoon zo'n verdomd mooi apparaat is om te zien :9~

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke en ik heb mn MBA 2009 (2e generatie), met 128 GB SSD, toen voor 1699 gekocht en paar weken geleden voor 450 kunnen verkopen (met moeite). Ik vind dat alles behalve waardevast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Remko.me schreef op maandag 30 juli 2012 @ 00:33:
Wat jij denkt..
intussen al flink wat verkocht..

pas nog een Macbook Pro 5 jaar oud, gekocht 1400 euro, is verkocht voor 1000 euro, dat noem ik echt wel waardevast...
Ah we hebben weer zo'n arrogante egoïst die denkt dat wat bij hem zo is ook bij ieder ander op deze planeet zo is. Helaas pindakaas maar zo werkt het niet in de wereld. Kortom, denk even na hoe je iets verwoord.

Er zijn een aantal mensen die inderdaad aardig wat geld voor iets neer willen tellen om diverse redenen, er zijn er echter veel meer die iets nieuws willen hebben dat nagenoeg even duur is. Sommigen denken niet na, sommigen wel. Als je flink wil verkopen en flink wil verdienen zul je moeten mikken op de mensen die veel willen betalen. Dat is alleen een behoorlijke gok, zeker wanneer je met een merk te maken heeft waarvan heel veel mensen vinden dat het te duur is en er op diverse fora continu discussies/flamewars ontstaan omtrent de prijs. Er zijn zat mensen die hun Macs voor heel wat minder hebben moeten verkopen dan waar ze op gehoopt en gerekend hadden omdat ze 'm anders niet konden verkopen.

Dezelfde discussie loopt ook in 1 van de topics op macrumors.com. Het ging daar om wel of niet 8GB geheugen in de MBA. Iemand haalde aan naar 8GB te gaan omdat de machine dan beter te verkopen is. Er waren echter diverse mensen die hun maxed out machine aan de straatstenen niet kwijt konden raken omdat de nieuwere modellen gewoon aantrekkelijker waren qua hardware en qua prijs. Een aantal daarvan heeft toen maar van verkoop afgezien.

[ Voor 15% gewijzigd door ppl op 30-07-2012 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Een vraag aan de macbook air gebruikers (eind 2011 of 2012?)

Ik krijg mijn macbook air niet op 300Mbit/sec via wireless N. Het lijkt er op dat hij op 2.4ghz maximaal 130 wil doen (dus geen channel bonding).

Kan iemand bevestigen dat jullie ditzelfde probleem hebben? Op 5ghz krijg ik het wel voor elkaar, maar het 5ghz signaal is helaas te zwak hier.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:33
Hmm je hebt gelijk is me nooit opgevallen, Wifi Explorer geeft wel aan dat het tot 300mbit ondersteund is vanaf de router maar de Air pakt dat niet juist op.

Vandaag komt de Apple router binnen eens kijken hoe deze ermee omgaat icm de Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
ppl schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:56:
[...]

Ah we hebben weer zo'n arrogante egoïst die denkt dat wat bij hem zo is ook bij ieder ander op deze planeet zo is. Helaas pindakaas maar zo werkt het niet in de wereld. Kortom, denk even na hoe je iets verwoord.
Dat is mijn mening, en ook ervaring. Ik heb geen haast met verkoop, biedt een krasvrije laptop, dat is waarom ik goed verkoop. Ik ga nooit in op biedingen lager dan xxx.. zo ook iPhone 4 32GB verkocht voor 380 euro en 450 euro, die van 450 euro omdat die krasvrij is, die van 380 euro omdat die krasjes had op de bumper. De iPhones waren 2 jaar (einde contract)

Dus in principe hangt het van meerdere factoren af.

Ik ben trouwens verreweg van arrogant of egoïstisch, jammer dat jij die woorden gebruikt in je reactie. Laten we zeggen dat mijn ervaring anders is dan de jouwe.

Trouwens ik koop geen producten om later te verkopen, je koopt iets omdat je dit jaren wilt gebruiken, niet om te verkopen.

Zo heb ik nog steeds mijn iPad 1, zie geen reden om deze te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Laatst online: 26-02 21:08
ppl schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:56:
[...]
Dezelfde discussie loopt ook in 1 van de topics op macrumors.com. Het ging daar om wel of niet 8GB geheugen in de MBA. Iemand haalde aan naar 8GB te gaan omdat de machine dan beter te verkopen is. Er waren echter diverse mensen die hun maxed out machine aan de straatstenen niet kwijt konden raken omdat de nieuwere modellen gewoon aantrekkelijker waren qua hardware en qua prijs. Een aantal daarvan heeft toen maar van verkoop afgezien.
Denk echter wel dat hij over een aantal jaar wat waardevaster blijft doordat hij maxed out was. Zo heb ik mijn early MacBook uit 2008 verkocht. Maar heb daar wel wat dingen zelf aan geupdate, zo zat er standaard 2GB geheugen in en heb ik er 4GB ingestopt, ook heb ik zelf ergens in 2010 een 500GB harddisk ingezet. Hij viel na al die jaren dus wel wat meer op tussen de grote bups, hierdoor was hij aantrekkelijker voor de verkoop.

Als men nu een MacBook Air uit 2011 probeert te verkopen is dat eigenlijk wat te vroeg. Veel geld neerleggen voor een net verouderde notebook doe je niet zo snel. Zeker gezien sommigen een prijs vragen waarvoor er ook nieuwe 2011 MacBooks verkocht werden de laatste maand. Wacht je een paar jaar, dan zul je zien dat die Air nog steeds wel in trek is, maar dan wel voor wat minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

Remko.me schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:44:
[...]

Dat is mijn mening, en ook ervaring. Ik heb geen haast met verkoop, biedt een krasvrije laptop, dat is waarom ik goed verkoop. Ik ga nooit in op biedingen lager dan xxx.. zo ook iPhone 4 32GB verkocht voor 380 euro en 450 euro, die van 450 euro omdat die krasvrij is, die van 380 euro omdat die krasjes had op de bumper. De iPhones waren 2 jaar (einde contract)
Toch lijkt het me een uitzondering. Mijn MBP die bijna 3000 euro heeft gekost kreeg ik na 1 jaar met moeite 1500 euro voor en die heeft langdurig op meerdere sites gestaan, was compleet met doos en alles en 100% nieuwstaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Bosmonster op 30-07-2012 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Ik denk dat dit te maken heeft met het prijs verschil.

Jij kan veel meer verlies 'krijgen' op zo'n prijs dan ik.

Als ik een macbook te koop aanbied voor 1000 euro 'lijkt' dit goedkoop, biedt jij je laptop aan die 3000 euro is voor 1500 bestempelen mensen dit als duur... snap je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:26
Naar mijn idee zijn macbook airs zeker waardevast. Je moet echter wel rekening houden met het publiek wat zo'n apparaat 2e hands gaat kopen.

Iemand die op zoek is naar een 2e hands mb air/iPhone/iPad gaat het er niet om een bepaalde versie te hebben (anders zouden ze wel de laatste versie kopen) maar een Apple voor zo'n min mogelijk geld.

Dit zie je bv bij de iPhone (heb mn 8gb 3gs voor 80 euro onder de nieuwprijs na 1 jaar verkocht)
iPad (goedkoopste iPad heeft een maat van me na 1 jaar voor 30(!) euro onder de nieuwprijs verkocht)
Macbook air (had mn 1gen na 3/4 jaar voor 560 verkocht)
Macbook pro (collega had deze voor 1050 gekocht(mediamarkt 19% btw actie) en na 3,5 jaar voor 860 verkocht)

Om terug te komen op de investering. Ram bijkopen gaat je niets opleveren bij eventuele doorverkoop. Apple is vooral waardevast in de goedkoopste modellen ivm het publiek wat het 2e hands koopt.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mataklap
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-01-2021
Tsja ik heb ook alleen maar succesverhalen met doorverkopen van Macs... ik pak altijd het model waarvan je van te voren kan zeggen dat mensen het gaan kopen als 2e hands product.

Als je een high end pro van 3000 euro koopt, hebt je gewoon _veel_ meer afschrijving dat met een Air van 1000 euro, dat werkt het zelfde met auto's/boten/alles. Een air van 2009 was nog veel te veel in de kinderschoenen om ooit goed door te verkopen.
laurens0619 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 15:04:
Om terug te komen op de investering. Ram bijkopen gaat je niets opleveren bij eventuele doorverkoop. Apple is vooral waardevast in de goedkoopste modellen ivm het publiek wat het 2e hands koopt.
Misschien heb je gelijk hoor maar ik zou het die 90 euro altijd waard vinden om na een jaar of 3/4 meer kans te hebben op een goede doorverkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Bosmonster schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:04:
[...]

Toch lijkt het me een uitzondering. Mijn MBP die bijna 3000 euro heeft gekost kreeg ik na 1 jaar met moeite 1500 euro voor en die heeft langdurig op meerdere sites gestaan, was compleet met doos en alles en 100% nieuwstaat.
Wat gek? MBP's en MBA's staan er bekend om sterke tweedehandsprijzen te kunnen binnenslepen.

Mijn MBP (2011, 17", high end, 16GB en HDD en SSD) kostte me in totaal 2400 euro, en ging na 6 maanden voor 2200 euro van de hand, en ik mocht de HDD en SSD houden. Zo ongeveer dus nog winst gemaakt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Muldert: Dat is wel heel veel.Na 6 maanden reken ik meestal 66%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Remko.me schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:44:
Dus in principe hangt het van meerdere factoren af.
Exactly. We zitten nog steeds in een crisis waarbij het aantal faillissementen stijgende is eveneens als het aantal mensen met schulden en mensen die de zorgverzekering niet kunnen betalen. Dat zijn heel wat basalere dingen dan een luxe product als een computer. Je moet wel enigszins realistisch blijven en je beseffen dat de huidige tijden niet bepaald bij zullen dragen in de waardevastheid van apparatuur.

En nogmaals, het verschil in prijs tussen nieuw en gebruikt (hoe gaaf de machine ook moge zijn; vergeet niet dat usb2 vs usb3 nogal een big deal is net als meer geheugen, betere videokaart, enz.) moet ook juist zijn. Als dat niet zo is koopt men liever het nieuwe model. Zo heeft dat altijd gewerkt. Luxe artikelen zijn nog nooit een goede investering geweest, aandelen en obligaties juist weer wel. Je ziet mensen die beginnen met een verzameling van horloges of vulpennen dezelfde fout maken. Die kopen limited editions want dat levert later geld op. Dat geldt alleen voor bepaalde limited editions ja, voor de meesten niet omdat ze te standaard zijn. Bepaalde vintage modellen doen het dan veel beter (voornamelijk een vraag en aanbod verhaal). Je kunt laptops voor een leuk bedrag verkopen maar het is geen enkele garantie. Het probleem wat ik er mee heb is dat een aantal hier het doen overkomen alsof er juist wel een garantie op zit en dat Apple op magische wijze afwijkend is vergeleken met de andere merken. Dat is echt niet zo. Een Lenovo Thinkpad kun je ook nog voor veel geld verkopen ;)
duncanvdlinden schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:46:
Denk echter wel dat hij over een aantal jaar wat waardevaster blijft doordat hij maxed out was. Zo heb ik mijn early MacBook uit 2008 verkocht. Maar heb daar wel wat dingen zelf aan geupdate, zo zat er standaard 2GB geheugen in en heb ik er 4GB ingestopt, ook heb ik zelf ergens in 2010 een 500GB harddisk ingezet. Hij viel na al die jaren dus wel wat meer op tussen de grote bups, hierdoor was hij aantrekkelijker voor de verkoop.
Het is een interessante discussie omdat het alle kanten op kan gaan. Ik denk zelf ook dat het wel wat kan bijdragen maar aan de andere kant is het ook weer zo dat sommigen juist naar een model zoeken die ze kunnen upgraden of gewoon alleen maar specifiek dat model willen zonder poespas.
Als men nu een MacBook Air uit 2011 probeert te verkopen is dat eigenlijk wat te vroeg. Veel geld neerleggen voor een net verouderde notebook doe je niet zo snel.
Ik denk dat dit wel een beetje aan het model ligt. Soms wil men nog wel eens een nieuw model uitbrengen die door de gebruikers als minder wordt gezien dan het vorige model. Het vorige model is dan ineens veel meer in trek. Je zag dit bij Canon toen ze de 60D als opvolger van de 50D aankondigden. Er ontbraken wat features zoals micro-adjusts en dat werd Canon niet in dank afgenomen. Er ontstond ineens een run op de 50D waardoor een aantal mensen hun camera met winst heeft kunnen verkopen. Dat is puur mazzel hebben eigenlijk.
Remko.me schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:36:
Als ik een macbook te koop aanbied voor 1000 euro 'lijkt' dit goedkoop, biedt jij je laptop aan die 3000 euro is voor 1500 bestempelen mensen dit als duur... snap je?
Ook dat soort dingen spelen een rol en bepalen in hoeverre iets waardevast is. Ondanks dat is 1500 vs 3000 nog altijd een waardedaling van 50%. Daarbij moeten we alleen nog wel de periode van release van dat model tot aan de verkoop meenemen. Een daling van 50% over 6 maanden is heel wat ernstiger dan eentje over 5 jaar.
mataklap schreef op maandag 30 juli 2012 @ 15:28:
Tsja ik heb ook alleen maar succesverhalen met doorverkopen van Macs... ik pak altijd het model waarvan je van te voren kan zeggen dat mensen het gaan kopen als 2e hands product.
Ik pak altijd het model wat voldoet aan mijn eisen en dat betekent dat het moet kunnen draaien wat ik gebruik. Verkoop is misschien leuk als dat ooit eens aan bod komt maar daar koop ik geen computers voor. Het zijn tools, geen producten die ik verkoop, dan was ik wel een winkel gestart.

De huidige Air configuratie is een probleem voor wie z'n oudere MBA wil verkopen. Bij vorige modellen werd er altijd om de optie voor 8GB aan geheugen gevraagd welke er nu is, daarnaast was usb3 ook al iets wat lang op het verlanglijstje stond en ook dat is er nu. Tel daarbij op dat bij de 256GB en 512GB modellen je de betere en snellere Samsung 830 serie ssd bij krijgt en het wordt best lastig om je oude Air te verkopen. Het enige publiek wat je overhoud is het het publiek dat ooit een klein simpel laptopje van Apple wilde hebben voor op de bank.

Een ander probleem van hedendaagse modellen is de accu: die kun je niet zelf veranderen en moet door Apple gebeuren wat qua prijs ergens tussen de 80 en 140 euro zit (dat is accu + arbeid). Komt bij oudere modellen wel bij op de prijs. Er zijn mensen die daar heel goed rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

@ppl, ik snap je punt deels wel wat betreft doorverkoop. Er zijn, zoals je zelf al beschrijft met het Canon model, nou eenmaal modellen die populair blijven en zo ook van Apple die nog steeds gewild zijn. Zoals bijvoorbeeld de zwart MacBook. Op dit moment weinig in omloop (voorzover ik even op Marktplaats heb gezien, op; http://www.tweedehandsmac.nl zijn er al weer wat meer) maar deze zwarte MacBook is zeker nog wel populair bij het oudere publiek. En al is de configuratie nog zo verouderd, er zijn nog steeds mensen die voor dit "speciale" model wel geld willen neerleggen.

Ik denk zelf dat de MacBook Air na de laatste upgrades wel in de volwassenheidsfase zit en er nog weinig aan zal veranderen (hoogstens zaken als: Processor/optie 16GB RAM) Vernieuwde USB 4.0, Thunderbolt 2.0, 3.5-Apple-Jack zie ik de komende drie jaar echt niet veranderen. Het lijkt mij dan ook waarschijnlijk dat je de aankomende twee jaar nog behoorlijk wat geld krijgt voor een tweedehands MBA '2012. In tegenstelling tot een MBA '2011 wat naar mijn inziens nog (meer) een tussenmodel is. Mijn mening is wel gebaseerd op: 'als ik in iets investeer wil ik nog wel dat het iets oplevert'. En tot nog toe heb ik daar dus net als meerdere tweakers geluk mee gehad. Maar who knows, voor hetzelfde geld valt de hemel en hebben we allemaal een blauwe hoed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:31

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Underworld schreef op maandag 30 juli 2012 @ 23:30:
Het lijkt mij dan ook waarschijnlijk dat je de aankomende twee jaar nog behoorlijk wat geld krijgt voor een tweedehands MBA '2012. In tegenstelling tot een MBA '2011 wat naar mijn inziens nog (meer) een tussenmodel is. Mijn mening is wel gebaseerd op: 'als ik in iets investeer wil ik nog wel dat het iets oplevert'. En tot nog toe heb ik daar dus net als meerdere tweakers geluk mee gehad. Maar who knows, voor hetzelfde geld valt de hemel en hebben we allemaal een blauwe hoed op.
Eens. De 2008 versie was hip omdat hij zo dun en nieuw was, de basis 2009 bood niet veel extra's. Met de 2010 versie was de batterijduur en standaard ssd spectaculair, de 2011 versie had weer niet veel nieuws om het lijf; zelf zou ik dan meteen kiezen voor een nieuwe 2012.
Ik denk dus dat de 2008 (goedkoop), 2010 (accuduur,ssd,gpu) nu relatief het meest gevraagd zijn tov 2009 en 2011.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-07-2012 23:51 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Off topic:
Omdat jullie toch alleen maar over waarde en verkopen hebben.. :P
ik heb nog een Magic Mouse te koop, 39 euro mag die weg.. ;) (20 euro onder nieuwprijs)

V&A aangeboden: Apple Magic Mouse

On topic:
Ik denk dat jullie gelijk hebben als je zegt dat je de juiste personen moet tegenkomen, zo verkoop ik eigenlijk vrij weinig aan echte Apple fans (die wel degelijk de waarde duidelijker kennen). Je merkt dat meer de beginnende Apple gebruiker meer willen betalen, hoe gek het ook klinkt. Als ik geen haast heb, verkoop ik hem voor een veel hoger bedrag. Ik heb trouwens mijn Air niet gekocht om hem te verkopen, heb zoiets van deze is en blijft prima.. zoiets heb ik ook met mijn iPad.. of worden we ouder en wijzer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:11
Heeft er iemand ervaring met een OWC Aura Express 6G Pro + Envoy (SSDAPE6G240)? Het verbaast me dat ik op GoT geen ervaringen vind. Misschien hangt het samen met het feit dat de SSD wat lastiger te verkrijgen is (staat wel in de pricewatch, maar zonder prijzen of shops).

Ik heb deze SSD (240GB versie) gekocht via Ebay voor mijn MBA 2011, aangezien ik de 120GB in mijn MBA toch te klein vind. Jammer dat mijn MBA geen USB 3.0 heeft, waardoor de Envoy (externe behuizing waar je de originele SSD in kunt plaatsen) niet zo veel zin heeft. Natuurlijk zal ik mijn ervaringen posten als ik de SSD binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Je kunt nog altijd hun Thunderbolt PCIe doos nemen met 1 van hun PCIe ssd's :P

Verder hebben ze op hun blog wat info gezet over hun Aurora ssd's en Powernap: Power Nap Not Available to All Models Announced, but works with Aura.

Als je echt veel ervaringen met OWC spullen wilt hebben zou ik het eerder op het forum van MacRumors eens proberen. Daar zijn er aardig wat die nogal weg zijn van OWC.

Let wel op, die ssd's gebruiken de beruchte Sandforce controller. Die werkt niet zo rap met data die hij niet kan compressen zoals mp3, jpg en versleutelde data. Dat laatste betekent dat ie niet zulke goede performance heeft wanneer je Filevault gebruikt tov andere niet-Sandforce ssd's. Hij doet het verder wel prima.

[ Voor 67% gewijzigd door ppl op 31-07-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat ogenschijnlijk verdwenen schijfruimte weer terug komt? :P
Ik heb een week geleden wat aan liggen kloten met Linux die ik naast OSX wilde installeren. Dat ging niet helemaal lekker, en de partitie waarop Linux stond is nu gewoon weg / niet zichtbaar. Oftewel, ik heb nu 20GB minder disk space op de al kleine harddisk van de air... beetje vervelend.

ps. hij is ook niet te zien in disk utility. ik zie daar ineens wel de recovery partition, die ik eerder nooit kon zien daar. Dat is ook wel apart.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2012 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Cd'tje met Gparted al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cd'tje wordt een beetje lastig met een air, maar ik neem aan dat dat ook kan met een usb stickje? Ik ken Gparted verder niet. Zal even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
ppl schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 20:38:
Je kunt nog altijd hun Thunderbolt PCIe doos nemen met 1 van hun PCIe ssd's :P
Leuk ding, maar erg duur. En mijn MBA SDD past daar niet in ;)
Verder hebben ze op hun blog wat info gezet over hun Aurora ssd's en Powernap: Power Nap Not Available to All Models Announced, but works with Aura.

Als je echt veel ervaringen met OWC spullen wilt hebben zou ik het eerder op het forum van MacRumors eens proberen. Daar zijn er aardig wat die nogal weg zijn van OWC.
Thanx, ik zal daar eens gaan kijken
Let wel op, die ssd's gebruiken de beruchte Sandforce controller. Die werkt niet zo rap met data die hij niet kan compressen zoals mp3, jpg en versleutelde data. Dat laatste betekent dat ie niet zulke goede performance heeft wanneer je Filevault gebruikt tov andere niet-Sandforce ssd's. Hij doet het verder wel prima.
Dat klopt, maar zelfs bij die data is hij nog een stuk sneller dan de standaard SSD, En bovendien gaat het mij vooral om de extra opslagruimte en is de snelheidswinst meegenomen. Normaal is de OWC behoorlijk prijzig, maar ik heb deze goedkoop kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 07:43:
cd'tje wordt een beetje lastig met een air, maar ik neem aan dat dat ook kan met een usb stickje? Ik ken Gparted verder niet. Zal even zoeken.
Als je geen externe cd drive hebt wordt het inderdaad lastig maar je kunt het inderdaad ook op een usb stick kwijt. Anders is er ook nog iets van Hiren's bootdisk maar als je daar een usb stick van wil maken heb je iets van Windows nodig (tooltje om 'm bootable te maken draait in Windows).
LuukNouwen schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 08:59:
Dat klopt, maar zelfs bij die data is hij nog een stuk sneller dan de standaard SSD, En bovendien gaat het mij vooral om de extra opslagruimte en is de snelheidswinst meegenomen. Normaal is de OWC behoorlijk prijzig, maar ik heb deze goedkoop kunnen krijgen.
Bij de oude modellen is dat inderdaad nog het geval (die 2012 niet meer, de Samsung ssd is daar sneller) maar dit was ook meer een opmerking voor wie aan het benchmarken slaat en ineens een heel laag cijfer ziet vergeleken met wat de fabrikant opgeeft. Dat is dus niet raar maar normaal vanwege het gedrag van die Sandforce controller. Stroomgebruik gaat ook iets omhoog omdat de Sandforce controller wat meer stroom nodig heeft vergeleken met de oude Apple ssd's (geen idee of dat ook geldt bij de nieuwere Apple ssd's in het 2012 model).

[ Voor 45% gewijzigd door ppl op 01-08-2012 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 22:18
Workaholic schreef op maandag 30 juli 2012 @ 09:39:
Een vraag aan de macbook air gebruikers (eind 2011 of 2012?)

Ik krijg mijn macbook air niet op 300Mbit/sec via wireless N. Het lijkt er op dat hij op 2.4ghz maximaal 130 wil doen (dus geen channel bonding).

Kan iemand bevestigen dat jullie ditzelfde probleem hebben? Op 5ghz krijg ik het wel voor elkaar, maar het 5ghz signaal is helaas te zwak hier.
Om gebruik te makem van 300Mb/s moet je verbinden met 5Ghz... Aangezien jij zwak signaal hebt, is 2.4ghz jouw maximale. Dus sneller dan wat je nu hebt lukt niet. Probeer maar eens, naast je router zitten en met 5Ghz verbinden ;)

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Voor de gamers: ik heb Diablo 3 voor de grap eens geprobeerd op mijn 13" MBA 2010 met 4gb ram en het draait eigenlijk boven verwachting.

Settings:
Resolutie 1440x900
Alles High
AA aan (!)
Low FX uit
FPS gelimiteerd op 60.

Getest in Act I in de Graveyard waar zo'n 15-20 monsters om me heen hingen. Geen noemenswaardige stotteringen. Misschien komt dit nog later in zwaardere Acts?

Ik vermoed dat Blizzard en Apple heel goed hebben samengewerkt om in Mountain Lion Diablo 3 goed te laten lopen op de Retina MBP, en dat ik hier onbedoeld de vruchten van pluk :P. Ik vind het er stukken mooier uitzien dan Starcraft 2 en die heeft soms al last met 1440x900 / alles op Low.

[ Voor 59% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-08-2012 03:04 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey,

ik bestelde mij juist een 13 inch MBA met de i7 en 8gb ram

maar nu loop ik te twijfelen of ik niet beter voor de rMP of de 15inch MP gekozen had.

enerzijds zal de Mac enkel gebruikt worden om te internetten en eindwerken te typen dus heb ik geen nood aan de krachtigere MP.
Verder ik vind de vorm van de MBA wel mooier dan de MP en vindt ik de MP niet echt zijn geld waard

maar nu zit ik met het probleem dat ik hem wel 2-3 jaar wil gebruiken en ik met de vraag zit of de MBA binnen 3 jaar nog steeds redelijk snel zal zijn.
ik wil dus weten of de MBA dankzij zijn "zwakkere" specs niet vlugger zal vertragen in vergelijking met de krachtigere MP die langer de concurrentie aan zullen kunnen met de nieuwere generaties.

echter wel rekeninghoudeden dat dit over een bereik van maximum 2-3 jaar bekeken moet worden
want ik weet dat de MP zobizo het voordeel heeft dankzij zijn specs maar zal zit binnen een jaar of 2 al merkbaar zijn?

ik hoop dat jullie berijpen wat ik bedoel en mijn hier een antwoord op kunnen bieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06
Over 3 jaar kan je nog steeds prima surfen en typen op een MBA en verder geef je al meer dan genoeg punten aan om niet voor een (veel duurdere) MBP te gaan.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 02:21:
Voor de gamers: ik heb Diablo 3 voor de grap eens geprobeerd op mijn 13" MBA 2010 met 4gb ram en het draait eigenlijk boven verwachting.
Dit is niet geheel verrassend. De 2010 Air heeft het grote voordeel dat er een Geforce 320m in zit, die prima in staat is veel moderne games goed af te spelen. Op de 2010 macbook die ik had, draaide D3 echt uitstekend. Ik speelde vooral onder Windows 7, met name door de beschikbaarheid van games, muis acceleratie problemen onder OS X en het feit dat W7 over het algemeen vlotter reageerd en betere drivers heeft dan OS X.

Ik heb zelf nog niet de kans gehad om games te installeren onder OS X. Ben wel erg benieuwd hoe het zit met de warmte ontwikkeling bij langere sessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

tarlitz schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 13:35:
[...]

Dit is niet geheel verrassend. De 2010 Air heeft het grote voordeel dat er een Geforce 320m in zit, die prima in staat is veel moderne games goed af te spelen. Op de 2010 macbook die ik had, draaide D3 echt uitstekend. Ik speelde vooral onder Windows 7, met name door de beschikbaarheid van games, muis acceleratie problemen onder OS X en het feit dat W7 over het algemeen vlotter reageerd en betere drivers heeft dan OS X.

Ik heb zelf nog niet de kans gehad om games te installeren onder OS X. Ben wel erg benieuwd hoe het zit met de warmte ontwikkeling bij langere sessies.
Dat gaat mij bij Diablo 3 bijvoorbeeld prima af, ik denk door de ingebouwde FPS limiter. Warcraft 3 / Frozen Throne speelt ook prima, maar ga je naar Starcraft 2 of Civilization 5 dan gaat het soms toch iets te ver ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 11:44:

* ik bestelde mij juist een 13 inch MBA met de i7 en 8gb ram

* maar nu loop ik te twijfelen of ik niet beter voor de rMP of de 15inch MP gekozen had.

* de Mac enkel gebruikt worden om te internetten en eindwerken te typen

* Verder ik vind de vorm van de MBA wel mooier dan de MP en vindt ik de MP niet echt zijn geld waard

* maar nu zit ik met het probleem dat ik hem wel 2-3 jaar wil gebruiken
Seriously, IVY Bridge, SSD en 8GB, en jij maakt je zorgen ?

Voor jou praktijk doeleinden ben je zelfs met een laptop van 10 jaar geleden nog bij de tijd.

Weer typisch een gevalletje van ik wil een mac, maar weet eigenlijk niet waarom ik zoveel geld uitgeef.

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 04-08-2012 15:17 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Destianto schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:15:
[...]

Seriously, IVY Bridge, SSD en 8GB, en jij maakt je zorgen ?

Voor jou praktijk doeleinden ben je zelfs met een laptop van 10 jaar geleden nog bij de tijd.

Weer typisch een gevalletje van ik wil een mac, maar weet eigenlijk niet waarom ik zoveel geld uitgeef.
ter mijn verdediging heb ik de laptop nodig omdat het departement waar ik mijn eindwerk maak bijna volledig op mac draait. dus heb ik niet veel andere keuze dan een mac te kopen.

verder vereisen de programma's die ik voor Computationele / Kwantum chemie nodig heb wel enig reken/grafisch werk (de zwaardere berekening kan ik wel degelijk op de servers van de universiteit doen dus heb ik niet echt nood aan een zware laptop) maar indien ik een berekening op mijn laptop doe zou ik het toch appreciëren indien deze binnen 2-3 jaar nog steeds aan een deftige snelheid ivg met de nieuwe macs gedaan wordt.
de berekeningen die gedaan moeten worden zijn vooral iteratieve HF die meestal niet extreem zwaar zijn maar iteratief en dus meerdere keren herhaalt moeten worden.
verder moet de mac grafisch instaat zijn om 3d modellen van moleculen te draaien / maken zonder veel probleem (ook binnen 2-3 jaar)

en verder heb ik nergens vermeld dat ik het erg vind om zoveel geld uit te geven.
ik heb perfect het geld om een rMP te komen maar vind de air mooier en aangezien ik hem dagelijks mee naar school moet sleuren ook praktischer in gebruik dan de rMP
en zoals ik zei en u aanduidde heb ik geen nood aan top of the line model aangezien ik deze meestal toch niet zal benutten en ik dat in de vuilbak gesmeten geld vind.

het besluit is dat ik dus in tegenstelling tot uw bewering niet echt veel anders kan dan een mac te kopen.
maar ik wil zeker zijn dat als ik zoveel geld uitgeef het wel degelijk aan een deftig iets is waar ik jaren genieten van zal hebben dan een laptop die binnen een jaar compleet outdated is

ter verklaring van mijn vraag:
gebruik ik momenteel een laptop van 1250 euro nieuw van 3 jaar oud die sneller werkt dan de laptop 1500 euro van mijn vriendin die slechts een jaar oud is.
(ter verduidelijking toen was ze mijn vriendin nog niet of ik had ze die laptop nooit laten kopen)
het punt zijnde is dat ik een laptop wil die lang en goed draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 22:31

PBP

Wat al min of meer gezegd is door Destianto is de huidige MBA een prima ding die nog wel even meekan. Helemaal voor het werk wat jij ermee doet. Ik draai nu 4jaar lang op een 2008 aluminium MacBook met een C2D processor en die draait nog erg goed. Ik zou me dus niet zo'n zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 16:33:
[...]
verder vereisen de programma's die ik voor Computationele / Kwantum chemie nodig heb wel enig reken/grafisch werk (de zwaardere berekening kan ik wel degelijk op de servers van de universiteit doen dus heb ik niet echt nood aan een zware laptop) maar indien ik een berekening op mijn laptop doe zou ik het toch appreciëren indien deze binnen 2-3 jaar nog steeds aan een deftige snelheid ivg met de nieuwe macs gedaan wordt.
de berekeningen die gedaan moeten worden zijn vooral iteratieve HF die meestal niet extreem zwaar zijn maar iteratief en dus meerdere keren herhaalt moeten worden.
verder moet de mac grafisch instaat zijn om 3d modellen van moleculen te draaien / maken zonder veel probleem (ook binnen 2-3 jaar)
Aangezien wetenschappelijke programma's niet zo vaak geupdatet worden, lijkt met het niet zo'n probleem. Wat nu goed draait, draait over 5 jaar nog steeds goed. Ik gebruik wekelijks software geschreven en gepubliceerd in de jaren 70-80 :) Het is niet alsof je laptop in de loop van de jaren langzamer wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dat ligt dan toch echt aan die apps zelf want sommigen komen zeer regelmatig met nieuwe versies (sowieso vaak al ieder jaar en een aantal weten het zelfs per x maand te kunnen doen). Hetzelfde geldt voor de berekeningen zelf: sommige berekeningen hebben een veel krachtigere cpu nodig maar zoals al aangegeven zijn die berekeningen ook wel op de servers van de uni te doen. Ik zou eens kijken wat de rest van de mensen van je departement aan Macs gebruikt, heb je in ieder geval een goed idee welke Macs afvallen en welke niet en wat je daar van moet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:29:
Dat ligt dan toch echt aan die apps zelf want sommigen komen zeer regelmatig met nieuwe versies (sowieso vaak al ieder jaar en een aantal weten het zelfs per x maand te kunnen doen). Hetzelfde geldt voor de berekeningen zelf: sommige berekeningen hebben een veel krachtigere cpu nodig maar zoals al aangegeven zijn die berekeningen ook wel op de servers van de uni te doen. Ik zou eens kijken wat de rest van de mensen van je departement aan Macs gebruikt, heb je in ieder geval een goed idee welke Macs afvallen en welke niet en wat je daar van moet verwachten.
de meeste gebruiken een MP hier en daar een enkeling met een MBA
maar het zijn wel voornamelijk de 13 inch versies en wat 15 inch en een enkele 17 inch van de prof

maar dan veronderstel ik dat mijn MBA in gebreke komt tov de 15en17 inch
maar deze moet toch de MP 13 kunnen bijhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Tof, Nifty MiniDrive!

Ziet er erg handig uit :)

Afbeeldingslocatie: http://s3.amazonaws.com/ksr/assets/000/051/851/b86b06a22260b38938ddf8138a3df740_large.png?1341150815

[ Voor 32% gewijzigd door MoietyMe op 04-08-2012 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:57:
[...]

maar het zijn wel voornamelijk de 13 inch versies en wat 15 inch en een enkele 17 inch van de prof

Je gaat er onterecht van uit dat een MBA moet onderdoen voor een MBP. Buiten het aantal cores van de CPU (2 vs 4) en de grafische kaart is er op performance vlak verder geen verschil. Zaken als schermresolutie en optische drive kunnen bepalend zijn voor je keuze, maar dat heeft met performance niets te maken.

Op grafisch vlak twijfel ik er zelfs aan dat wetenschappelijke programma's de grafische kaart hoofdzakelijk gaan gebruiken, vaak laten ze die taken nog over aan de CPU. En zonder fatsoenlijke multicore ondersteuning in de software is het vaak enkel de kloksnelheid van de CPU die telt.

[ Voor 16% gewijzigd door Darkstar op 04-08-2012 22:28 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06
Crap, die wou ik nog gaan bestellen, maar inmiddels is het al voorbij -O- :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 12:33
Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 16:33:
[...]

ter mijn verdediging heb ik de laptop nodig omdat het departement waar ik mijn eindwerk maak bijna volledig op mac draait. dus heb ik niet veel andere keuze dan een mac te kopen.

en verder heb ik nergens vermeld dat ik het erg vind om zoveel geld uit te geven.
ik heb perfect het geld om een rMP te komen maar vind de air mooier en aangezien ik hem dagelijks mee naar school moet sleuren ook praktischer in gebruik dan de rMP
en zoals ik zei en u aanduidde heb ik geen nood aan top of the line model aangezien ik deze meestal toch niet zal benutten en ik dat in de vuilbak gesmeten geld vind.

het besluit is dat ik dus in tegenstelling tot uw bewering niet echt veel anders kan dan een mac te kopen.
maar ik wil zeker zijn dat als ik zoveel geld uitgeef het wel degelijk aan een deftig iets is waar ik jaren genieten van zal hebben dan een laptop die binnen een jaar compleet outdated is

ter verklaring van mijn vraag:
gebruik ik momenteel een laptop van 1250 euro nieuw van 3 jaar oud die sneller werkt dan de laptop 1500 euro van mijn vriendin die slechts een jaar oud is.
(ter verduidelijking toen was ze mijn vriendin nog niet of ik had ze die laptop nooit laten kopen)
het punt zijnde is dat ik een laptop wil die lang en goed draait.
Ik zou in je "eindwerk" wat meer Hoofdletters en leestekens gebruiken dat maakt het wat leesbaarder. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:58
Hahn schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 22:33:
[...]

Crap, die wou ik nog gaan bestellen, maar inmiddels is het al voorbij -O- :P
Ik verwacht dat ze door het succes ook wel los verkocht gaan worden als ze de kickstarter orders hebben volbracht.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ASNNetworks schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:44:
[...]

Om gebruik te makem van 300Mbit/s moet je verbinden met 5Ghz... Aangezien jij zwak signaal hebt, is 2.4ghz jouw maximale. Dus sneller dan wat je nu hebt lukt niet. Probeer maar eens, naast je router zitten en met 5Ghz verbinden ;)
Je leest mijn vraag/opmerking niet goed :) Het was een opmerking ter informatie.

De MacAir kan geen channel bonding op 2.4ghz waardoor je verplicht bent om 5ghz te gebruiken als je meer dan 130Mbit/sec wilt gebruiken.

Erg jammer, want 2.4ghz heeft een betere dekking en kan ook prima 300Mbits/s halen. Maar de MAC air kan dit niet (of dit software of hw is weet ik niet). Mijn windows laptop doet dit bijvoorbeeld vanaf de 2de verdieping (!).

[ Voor 18% gewijzigd door Workaholic op 05-08-2012 13:58 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 20:57:
Een MP wordt over het algemeen gezien als een Mac Pro wat dat grote tower ding is en geen laptop. Een MacBook Pro kort men doorgaans af met MBP. Houdt daar rekening mee, voor je het weet heb je het over hele verschillende producten :P

De 13" MBP is bijna gelijk aan de 13" MBA. De processor is iets krachtiger (wat meer GHz) en je kunt er meer geheugen in kwijt (16GB tegenover 8GB). Je hebt er ook een stukje gebruikersgemak bij: geheugen en schijf zijn zelf te vervangen itt een MBA. De MBA is dan weer wel een stuk platter en lichter.

De 15" en 17" MBP's zijn weer heel andere koek. Dat zijn de echte powerhouses en zijn dan ook krachtiger dan de 13" MBA en de 13" MBP. Ze hebben ook een groter scherm en dat is soms wel eens handig, handiger dan de extra rekenkracht. Er zijn dan ook mensen die puur alleen hier om een 15" of 17" MBP hebben gekocht. Houdt er ook rekening mee dat profs een bepaalde status hebben en er een aantal zijn die dingen aanschaffen om die status te uiten. Bij sommigen is het meer show dan dat ze 'm echt ten volste benutten :+
Vraag het de gebruikers anders eens. Wat vinden ze zelf van hun eigen machines? Zijn er misschien wat benchmarks van de fabrikant van de software waarbij je wat hardware specs krijgt? Die helpen bijv. om in te schatten welke cpu, hoeveelheid geheugen, etc. je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Offtopic, alle Macbook Airs zijn 100 euro per nieuw model goedkoper bij Dixons.nl:)

Nice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
alwaysleft schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 21:32:
Offtopic, alle Macbook Airs zijn 100 euro per nieuw model goedkoper bij Dixons.nl:)

Nice :)
Zeker nice, maar waarom hebben dit soort zaken (net als Mediamarkt, Saturn, Mycom, etc) nou nooit de varianten met 8GB ram op voorraad? Zo weinig vraag is daar nou ook weer niet naar, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjoekie schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 08:48:
[...]

Zeker nice, maar waarom hebben dit soort zaken (net als Mediamarkt, Saturn, Mycom, etc) nou nooit de varianten met 8GB ram op voorraad? Zo weinig vraag is daar nou ook weer niet naar, toch?
omdat je deze enkel als een BTO kan krijgen en alle winkels zelf de apple store normaal enkel de standaard versies verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouse_R
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Tjoekie schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 08:48:
[...]
Als je niet naar de AppleStore in Amsterdam kan of wil dan zijn je keuzes beperkt inderdaad. Ik heb zelf geen winkel gevonden waar je zo binnen kon lopen die BTO modellen willen leveren m.u.v. de iCentre winkels. Zelfs de dixons (die nu geheel in "Apple stijl" zijn) niet. Maar ook de MyCom e.d. niet inderdaad. De iCentre wilde het dus wel maar daar duurde het bestellen een week zeiden ze.

Ik wilde zelf een MBA 256MB i7 2.0 met 8GB en heb uiteindelijk tock maar online besteld. Niet bij Apple maar bij TakeItNow. Die hadden op dat moment een aanbieding maar wilden ook best met BTO model leveren me dezelfde korting. Helemaal dezelfde korting werd het overigens niet want de uitbreidingen waren weer iets duurder dan bij apple.

Ze hebben mij dat ook proberen uit te leggen maar helemaal logisch vond ik die verklaring niet. Mogelijk niet helemaal begrepen wat ze nu zeiden. Boeit ook niet want al met al was ik toch wat goedkoper uit.

Daarnaast wilde ik er pixelgarantie bij wilde kopen. Nu hoor ik verschillende verhalen over Apple-Care (positief en negatief) m.b.t. apple-care en pixelgarantie. Maar er zijn gewoon te weinig verhalen om daar een goed beeld van te vormen. Ik wilde geen gezeur en/of risico lopen dus en bij hun kon ik dit er standaard bij kopen.

Ik had overigens rekening gehouden met een langere levertijd maar de 11-07 offerte gevraagd, 's avonds gelijk besteld en de 12de werd hij al aangeboden. Vervolgens maakte mikropakket er een zooitje van waardoor ik hem de 16de had maar al met al nog niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 22:16
Mouse_R schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:26:
[...]
Daarnaast wilde ik er pixelgarantie bij wilde kopen. Nu hoor ik verschillende verhalen over Apple-Care (positief en negatief) m.b.t. apple-care en pixelgarantie. Maar er zijn gewoon te weinig verhalen om daar een goed beeld van te vormen. Ik wilde geen gezeur en/of risico lopen dus en bij hun kon ik dit er standaard bij kopen.
Als je bij Apple zelf koopt dan heb je in principe geen pixel garantie nodig. Binnen 14 dagen mag je toch zonder opgaaf van reden gewoon terugsturen. Ik kwam na 3~4 dagen ook achter dat mijn MBA een lichte pixel had. Gewoon teruggestuurd en de week daarop nog een nieuwe gehad.

Hoe dat met resellers zit heb ik geen benul van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:58
Niet standaard modellen liggen nooit op voorraad bij de distributiecentra in NL omdat deze niet in batches bij Apple besteld kunnen worden. APR's e.d. kunnen deze wel bij Apple bestellen, maar deze komen dan direct van de fabriek af, vandaar dat er altijd een levertijd op zit.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
  • Laatst online: 11:36
Mwah voel me soms echt stom! :(

Ik heb dus een MBA met 8 GB ram gekocht, maar gebruik hem bijna niet.
Ik heb hier ook nog een Samsung nc10 liggen en die ligt standaard op de hoek van de bank en die pak ik elke keer.

Waarom zou je denken??

Omdat ik compulsief gedrag vertoon en ik heel erg zuinig ben op mijn spullen.
Ik weet het, het is raar. Ik snap het zelf ook niet.
De Samsung nc10 zit onder het stof enzo verder geen probleem, maar waarschijnlijk gewoon de prijs van MBA maakt het voor mij lastig om te gebruiken.
Ik denk dat ik beter een laptop van 600 kunnen kopen, dan was het al minder erg geweest.

Dom he? |:(

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
henkyyyyyyy schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 02:24:
Mwah voel me soms echt stom! :(

Ik heb dus een MBA met 8 GB ram gekocht, maar gebruik hem bijna niet.
Ik heb hier ook nog een Samsung nc10 liggen en die ligt standaard op de hoek van de bank en die pak ik elke keer.

Waarom zou je denken??

De Samsung nc10 zit onder het stof enzo verder geen probleem, maar waarschijnlijk gewoon de prijs van MBA maakt het voor mij lastig om te gebruiken.
Ik denk dat ik beter een laptop van 600 kunnen kopen, dan was het al minder erg geweest.

Dom he? |:(
Niet dom. Ieder mens is uniek en denkt anders over dingen. Wat gebeurt er als je die Samsung verkoopt? Pak je dan wel je MBA? De oplossing dan. Probeer het eens een week door je Samsung aan iemand anders mee te geven. :-)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
henkyyyyyyy schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 02:24:
Niet zo raar hoor, ik heb dat ook wel... Daarom koop ik meestal refurbs, mijn vorige 11" Air had ik voor 650 euro. En dan gooi ik hem inderdaad een heel stuk makkelijker in mijn tas (gevuld met andere zware spullen) dan als ik er de volle mep voor had betaald. En dan nog liet ik hem liever niet in de auto liggen (en had er altijd een hele dikke sleeve omheen). De Pro die ik hiervoor had (1300 euro) lag vaker in de kast dan dat ik hem mee had, ook om die reden.

Op het moment heb ik zelfs een tweedehands plastic (2007) MacBook, die durf ik zelfs in de auto te laten liggen als ik ga winkelen (in de achterbak, niet zichtbaar natuurlijk).

Maar ik vind het ook wel een nadeel van Apple spullen, doordat ze zo veel kosten koop je niet gewoon zonder na te denken een nieuwe als er wat mee mocht gebeuren. En door de perfectionistische afwerking heb ik ook de neiging dat zo proberen te houden.

Misschien moeten we maar eens een Apple-OCD hulpgroep oprichten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Ik merk het met mijn pennen en gebruik het ook als afweermiddel :) Als men hoort hoeveel een pen kost wordt het heel snel, heel voorzichtig teruggelegd. Niemand die er nog aan durft te komen wat erg handig is want ik raak nu geen pennen meer kwijt. Het heeft soms dus ook wel een positief effect maar ik kan me voorstellen dat je er zelf gek van wordt. Je kunt natuurlijk ook eens gaan kijken hoe je van zoiets af zou kunnen komen ipv het steeds vermijden door bijv. alleen maar "goedkope" laptops te kopen (600 euro is ook best wel een smak geld, leg het maar eens los op tafel neer :/ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:21

Grin

Ride si sapis.

ppl schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:16:
Ik merk het met mijn pennen en gebruik het ook als afweermiddel :) Als men hoort hoeveel een pen kost wordt het heel snel, heel voorzichtig teruggelegd. Niemand die er nog aan durft te komen wat erg handig is want ik raak nu geen pennen meer kwijt. Het heeft soms dus ook wel een positief effect maar ik kan me voorstellen dat je er zelf gek van wordt. Je kunt natuurlijk ook eens gaan kijken hoe je van zoiets af zou kunnen komen ipv het steeds vermijden door bijv. alleen maar "goedkope" laptops te kopen (600 euro is ook best wel een smak geld, leg het maar eens los op tafel neer :/ ).
Een pen? Dan heb je het over een pen om mee te schrijven? Kunnen die zo duur zijn dan?
Hmmm ja dus...Montblanc's Limited Edition´s (bv. de Boheme Papillon zitten rond de 180.000 Euro....)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Zo gek als je het wil maken maar als je een beetje vulpen koopt zit je wel tussen de 200 en 400 euro. Daaronder is het eigenlijk goedkoop "prul" en daar boven zit je meer aan de pennen die richting kunstwerk (Japanse pennen die op traditionele wijze zijn beschilderd met traditionele taferelen) of sieraad gaan. En dan heb je mensen die van een client een Montblanc Writers Edition pen cadeau krijgen. Waarde ligt zo tussen de 3200 en 3700 dollar... Ik had echt een beroep moeten leren :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 19:14

NvM

Dus jullie betalen duizend euro of meer om vervolgens liever naar de laptop te kijken dan te gebruiken want dát is zonde? Logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
ppl schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:16:
Je kunt natuurlijk ook eens gaan kijken hoe je van zoiets af zou kunnen komen ipv het steeds vermijden door bijv. alleen maar "goedkope" laptops te kopen (600 euro is ook best wel een smak geld, leg het maar eens los op tafel neer :/ ).
Klopt, ik was ook erg voorzichtig met die Air hoor :) Zat geen krasje op toen ik hem verkocht :)

Maar ik ben vooral voorzichtig met laptops die ik eigenlijk niet zo prettig vind (en daardoor toch wil verkopen). Zoals die 11" Air, super licht maar ik vond de resolutie van het scherm te hoog (dus de tekst te klein). Omdat hij geen scaling aan kan. 1280x720 was perfect geweest.

Zelfde met die 13" Pro, ik kon eigenlijk niet wennen aan dat super glimmende scherm dus ik wou hem altijd al gaan verkopen.

Nu heb ik een goedkope (250 euro tweedehandsje) 13" Plastic MacBook met (zelf ingebouwd) mat scherm, SSD en maximaal geheugen. Verder ook de case aangepast zodat hij niet meer zo gauw scheuren kan gaan vertonen en de scherpe randjes rond het toetsenbord weggevijld :) Eigenlijk perfect alleen nu kan ik weer geen Mountain Lion draaien, argh :)
NvM schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:28:
Dus jullie betalen duizend euro of meer om vervolgens liever naar de laptop te kijken dan te gebruiken want dát is zonde? Logisch.
Ik gebruikte mijn Pro wel thuis maar nam hem alleen zelden mee (alleen als ik hem zeker nodig had). Met een apparaat van zo veel geld ben ik wel voorzichtig ja.. Die 13" Pro kostte meer dan mijn auto :)

De Air had ik wel bijna altijd bij me maar gebruikte ik weinig omdat het scherm me irriteerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

Maar je geeft zoveel geld uit aan een laptop die super robuust is, juist zodat je er niet zo voorzichtig mee hoeft te doen :P

Koop dan een plastic Windows laptopje die al kraakt en breekt als je hem bij een hoekje beetpakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Het is (op dit moment) al laat maar ik snap de associatie MacBook Air - (vul)pen niet volledig :P Ik snap überhaupt niet waarom mensen een vulpen van 32-3700 euro kopen, zit niet eens een usb-stick-functie in. Zou ik eerder één wat goedkopere vulpen kopen en één Retina MacBook.

Wat betreft Henky(y x10) gewoon gebruiken die MBA. Een laptop is een gebruiksvoorwerp net als een fiets, auto en ja zelfs een Mont Blanc vulpen.

@GekkePrutser, gewoon benieuwd, wat heb je precies aangepast dat hij minder kans heeft op scheuren in de case?

[ Voor 11% gewijzigd door Underworld op 08-08-2012 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Bosmonster schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:49:
Maar je geeft zoveel geld uit aan een laptop die super robuust is, juist zodat je er niet zo voorzichtig mee hoeft te doen :P
Nou de 13" Air met name schijnt nogal door te buigen onder druk, wat schade veroorzaakt aan het scherm (lichte plekken waar de rand tussen trackpad en toetsenbord het scherm raakt, en krassen). (Zie dit topic op MacRumors)

In een Pro zou ik wel meer vertrouwen hebben op dat gebied, dat is wel waar.
Underworld schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:49:
@GekkePrutser, gewoon benieuwd, wat heb je precies aangepast dat hij minder kans heeft op scheuren in de case?
Ik heb er van die doorzichtige plakkertjes op gedaan aan de rand. Ziet er een beetje lelijk uit, maar het zorgt dat de klep net niet helemaal dicht gaat waardoor de (veel te sterke) magneet de kans niet krijgt zijn volle kracht te benutten en dus de topcase aan gort te drukken. Bovendien wordt door die rubberen plakkertjes de kracht veel beter verdeeld dan door die vrij harde strookjes die Apple er op heeft gemaakt.

Gewoon de magneet wat minder sterk maken en die plastic strookjes die tegen de topcase drukken een stuk breder maken had het probleem gewoon compleet opgelost. Ik vind het eigenlijk best wel jammer van Apple dat ze dat niet na de eerste revisie hebben aangepast, maar op de een of andere manier houden ze er niet van om het case ontwerp aan te passen. Misschien heb ik daardoor ook wat minder vertrouwen in de stevigheid van hun produkten, ondanks dat de nieuwere modellen duidelijk veel beter in elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

GekkePrutser schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 02:27:

Ik heb er van die doorzichtige plakkertjes op gedaan aan de rand. Ziet er een beetje lelijk uit, maar het zorgt dat de klep net niet helemaal dicht gaat waardoor de (veel te sterke) magneet de kans niet krijgt zijn volle kracht te benutten en dus de topcase aan gort te drukken. Bovendien wordt door die rubberen plakkertjes de kracht veel beter verdeeld dan door die vrij harde strookjes die Apple er op heeft gemaakt.

Gewoon de magneet wat minder sterk maken en die plastic strookjes die tegen de topcase drukken een stuk breder maken had het probleem gewoon compleet opgelost. Ik vind het eigenlijk best wel jammer van Apple dat ze dat niet na de eerste revisie hebben aangepast, maar op de een of andere manier houden ze er niet van om het case ontwerp aan te passen. Misschien heb ik daardoor ook wat minder vertrouwen in de stevigheid van hun produkten, ondanks dat de nieuwere modellen duidelijk veel beter in elkaar zitten.
Ahh op die manier, lijkt mij een goede verbetering en een goede tip voor de nog witte MacBook gebruikers onderons :).
Helemaal mee eens overigens, maar dat is een andere discussie :) Moet zeggen dat voor mij de Alu MacBooks een zware verbetering waren ten opzichte van de witte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
Ik heb mijn macbook air 13" 8gb net een dag, en wat blijkt. Er zit een dode pixel in, het is er eentje, ongeveer midden in het scherm links naar onder.

Ik vind de pixel wel storend, maar om de laptop nu op te sturen, weer een nieuwe te kopen en dus ongeveer een maand te moeten wachten gaat me wat te ver. Weet iemand dus of ik naar de Apple store kan gaan, daar 'm in te ruilen en gelijk weer een 8gb air 13" mee te krijgen?

En zijn dode pixels vervangbaar onder garantie? Het gaat dus om 1 pixel, best wel in het zicht. De pixel is zichtbaar bij witte en elke kleure achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Nu online
memo001 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 20:32:
Ik heb mijn macbook air 13" 8gb net een dag, en wat blijkt. Er zit een dode pixel in, het is er eentje, ongeveer midden in het scherm links naar onder.

Ik vind de pixel wel storend, maar om de laptop nu op te sturen, weer een nieuwe te kopen en dus ongeveer een maand te moeten wachten gaat me wat te ver. Weet iemand dus of ik naar de Apple store kan gaan, daar 'm in te ruilen en gelijk weer een 8gb air 13" mee te krijgen?

En zijn dode pixels vervangbaar onder garantie? Het gaat dus om 1 pixel, best wel in het zicht. De pixel is zichtbaar bij witte en elke kleure achtergrond.
Nee. Hij wordt volgens mij in alle gevallen gerepareerd, duurt iets van 10 werkdagen. En dode pixels vallen onder de garantie, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memo001 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 20:32:

indien je hem via de apple store kocht kan je hem denk ik in de eerste 2 weken ook gewoon volledig laten vervangen tijdens de remourse periode
dan krijg je een nieuwe voor ze je oude komen ophalen.

(weet ik niet zeker maar heb zo'n dingen gelezen van mensen die liever het samsung ipv lg scherm hebben en dus gewoon constant een nieuwe bleven vragen tot ze het juiste scherm hadden dus denk dat het wel mogelijk moet zijn op die manier)

verder kan je maar proberen maar zou hem zobizo binnen brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
Nou als ze 'm pas ophalen als ik een nieuwe krijg doe ik het uiteraard graag! Misschien een domme vraag, maar op de Apple site onder support kan ik hier niks over vinden. Is hier een speciale site voor, of is het een questie van een telefoontje plegen?

Hij is via de apple online store gekocht, hij werd dus thuisgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-09 23:37
GekkePrutser schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:42:
[...]

Niet zo raar hoor, ik heb dat ook wel... Daarom koop ik meestal refurbs, mijn vorige 11" Air had ik voor 650 euro. En dan gooi ik hem inderdaad een heel stuk makkelijker in mijn tas (gevuld met andere zware spullen) dan als ik er de volle mep voor had betaald. En dan nog liet ik hem liever niet in de auto liggen (en had er altijd een hele dikke sleeve omheen). De Pro die ik hiervoor had (1300 euro) lag vaker in de kast dan dat ik hem mee had, ook om die reden.
Grappig om te lezen, zo is het bij mij ook een beetje. Ik ben in de markt voor een lichte notebook, en de MBA is gewoon een mooi ding om daarvoor te gaan gebruiken. Maar ik vind het heerlijk om mijn laptop gewoon 'te gebruiken', want dat kan met een Thinkpad zo mooi: dat zijn echte werkpaardjes die je zo in je tas kan smijten. Ik denk dat mijn hele manier van omgaan en werken zal veranderen met zo'n Air, en ik weet niet of dat nou zo efficiënt is. Blijft een luxeprobleem natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memo001 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:06:
Nou als ze 'm pas ophalen als ik een nieuwe krijg doe ik het uiteraard graag! Misschien een domme vraag, maar op de Apple site onder support kan ik hier niks over vinden. Is hier een speciale site voor, of is het een questie van een telefoontje plegen?

Hij is via de apple online store gekocht, hij werd dus thuisgestuurd.
hier kan je er wel iets over vinden.
http://store.apple.com/nl/help/returns_refund

je moet uiteindelijk gewoon eens naar het nummer van de Apple store bellen
en daar zullen ze je wel kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na mijn iPad 3 te hebben verkocht door het weinige gebruik en het kapot gaan van mijn MacBook White ben ik sinds gisteren eigenaar van de vorige versie MacBook Air 13.3" (ci5 1.7 ghz, 4gb, 128 gb) welke ik bij de MediaMarkt in Noord heb kunnen kopen voor 999,95.

Mooi apparaat, maar helaas wel last van de zgn. "battery bug" want sinds de installatie van Mountain Lion gisterenavond is de batterij indicatie de helft lager.

Ik vroeg me af wie hier nog meer last van heeft en/of iemand weet of batterij klachten (de health is nu al 5% naar beneden? de Macbook is gemaakt midden mei 2012, dus heeft geen jaar in de schappen gelegen) onder de standaard garantie vallen? Want als hier geen spoedige update voor komt ben ik bang dat het toch schade kan aanrichten aan de fysieke accu.

/edit: Build date opgezocht middels Coconut ID

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:32:
Na mijn iPad 3 te hebben verkocht door het weinige gebruik en het kapot gaan van mijn MacBook White ben ik sinds gisteren eigenaar van de vorige versie MacBook Air 13.3" (ci5 1.7 ghz, 4gb, 128 gb) welke ik bij de MediaMarkt in Noord heb kunnen kopen voor 999,95.

Mooi apparaat, maar helaas wel last van de zgn. "battery bug" want sinds de installatie van Mountain Lion gisterenavond is de batterij indicatie de helft lager.

Ik vroeg me af wie hier nog meer last van heeft en/of iemand weet of batterij klachten (de health is nu al 5% naar beneden? de Macbook is gemaakt midden mei 2012, dus heeft geen jaar in de schappen gelegen) onder de standaard garantie vallen? Want als hier geen spoedige update voor komt ben ik bang dat het toch schade kan aanrichten aan de fysieke accu.

Update komt eraan, 10.8.1 is al geseed naar devs.

Het doet geen schade hoor. Je accu raakt nu net zo snel leeg als wanneer je aan het gamen of monteren bent op je Macbook, en daar gaat 'ie ook niet stuk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Muldert schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:57:
[...]

Update komt eraan, 10.8.1 is al geseed naar devs.

Het doet geen schade hoor. Je accu raakt nu net zo snel leeg als wanneer je aan het gamen of monteren bent op je Macbook, en daar gaat 'ie ook niet stuk van.
Dank voor deze info! Ik ben blij dat er een update komt.

Ok ik dacht gelezen te hebben dat het de maximale oplaad capaciteit verkort en gezien die van mij al (pin me niet vast aan deze waarden en eenheden, zit nu achter iMac) van 6900 naar 6650 mah is gezakt was ik bang dat dit voort zou zetten (zal wel loslopen dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:31:
[...]

Dank voor deze info! Ik ben blij dat er een update komt.

Ok ik dacht gelezen te hebben dat het de maximale oplaad capaciteit verkort en gezien die van mij al (pin me niet vast aan deze waarden en eenheden, zit nu achter iMac) van 6900 naar 6650 mah is gezakt was ik bang dat dit voort zou zetten (zal wel loslopen dan)
Nouja je brandt natuurlijk wel sneller door je oplaadcycli heen, twee keer zo snel ongeveer. Dus in zoverre is het slecht voor je accu ja. Maar echt 'schadelijk' zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Net een 13inch MB Air gekocht, echter staat er nog software 10.7 op.
Als ik via iTunes wil downloaden moet ik betalen.
Is het niet zo dat ik deze 10.8 gratis kan/mag downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Muldert schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 17:48:
[...]

Nouja je brandt natuurlijk wel sneller door je oplaadcycli heen, twee keer zo snel ongeveer. Dus in zoverre is het slecht voor je accu ja. Maar echt 'schadelijk' zal het niet zijn.
Ik vraag me sowieso af wie er hier op het forum bijvoorbeeld wel eens zijn/haar batterij heeft vervangen van een MacBook (pro/air) (afgezien van de witte MacBook) denk dat dat op één hand te tellen is. Ze zijn gebouw dat ze 1000 cyclie aan kunnen
De ingebouwde batterij van MacBook, MacBook Pro en MacBook Air heeft na circa 1000 volledige laadcycli (volledig ontladen en opladen) nog ongeveer 80% van de oorspronkelijke capaciteit. Bovendien slijt de batterij dankzij deze flexibele oplaadtechniek minder snel en gaat die tot wel vijf jaar mee.
http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html
Jieve schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:53:
Net een 13inch MB Air gekocht, echter staat er nog software 10.7 op.
Als ik via iTunes wil downloaden moet ik betalen.
Is het niet zo dat ik deze 10.8 gratis kan/mag downloaden?
Ik zou hieronder eens kijken, daarnaast loopt er een topic over deze upgrade
http://www.apple.com/nl/osx/how-to-upgrade/

[ Voor 18% gewijzigd door Underworld op 11-08-2012 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
Thnx, heb gekeken.
Heb de laatste versie, 10.7.x
Echter vanuit de App Store moet ik betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jieve schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:32:
Thnx, heb gekeken.
Heb de laatste versie, 10.7.x
Echter vanuit de App Store moet ik betalen.
dat kan niet al je hem pas vandaag hebt gekocht
moet je gewoon op de website die underworld je gaf je gegeven en aankoopt gegevens invullen en dan krijg je een mail met een content code in waarmee je mountain lion gratis kan downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
Oke is goed. Even proberen!
Thnx voor de info

Helaas, gewoon moeten betalen.
Geen link ontvangen in mijn mailbox.

Inmiddels gelukt. Thnx.

[ Voor 53% gewijzigd door Jieve op 11-08-2012 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Underworld schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:49:
Het is (op dit moment) al laat maar ik snap de associatie MacBook Air - (vul)pen niet volledig :P
Je geeft het zelf eigenlijk al aan:
Ik snap überhaupt niet waarom mensen een vulpen van 32-3700 euro kopen, zit niet eens een usb-stick-functie in. Zou ik eerder één wat goedkopere vulpen kopen en één Retina MacBook.
Dit is dus exact wat ik er mee bedoel :) Jij snapt het niet en zou het doen, iemand anders juist weer wel. Dat wat jij als duur beschouwd voor een pen vindt iemand anders het weer spotgoedkoop. Dat is niet alleen van toepassing op pennen, dat is op heel veel meer dingen van toepassing zoals een MacBook Air :)

Btw, er zijn genoeg pennen in die prijsklasse waar wel degelijk een usb stick in verwerkt zit maar eigenlijk is dat meer voor het goedkope prullaria segment wat vaak ook wel bekend staat als "relatiegeschenk" :+
Wat betreft Henky(y x10) gewoon gebruiken die MBA. Een laptop is een gebruiksvoorwerp net als een fiets, auto en ja zelfs een Mont Blanc vulpen.
Precies. Die dingen zijn allemaal ontworpen om te worden gebruikt, niet om in de kast weg te liggen stoffen.
GekkePrutser schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 02:27:
Nou de 13" Air met name schijnt nogal door te buigen onder druk, wat schade veroorzaakt aan het scherm (lichte plekken waar de rand tussen trackpad en toetsenbord het scherm raakt, en krassen). (Zie dit topic op MacRumors)

In een Pro zou ik wel meer vertrouwen hebben op dat gebied, dat is wel waar.
Dat is dan mooi vals stuk vertrouwen want de Pro buigt heel wat makkelijker en meer door dan een Air. Niet zo raar want het scherm is groter (iets met hefboomwerken ;)). Dat doorbuigen is een compleet non-issue wat door iemand weer eens is bedacht om ergens over te kunnen zeiken. Iedere laptop doet dit, de een wellicht iets meer/minder dan de ander.

De schade die ontstaat is in 99% van de gevallen schade door onjuist gebruik door de gebruiker. Er zijn maar bar weinig mensen die weten hoe ze hun tas in moeten pakken en dat is te zien. Tassen worden volledig volgestouwd met van alles en nog wat. Vaak wordt alles ook in het midden gepropt ipv dat men de zijkanten gebruikt. Gevolg: gigantische druk opbouw op het meest zwakke plek van een laptop: het midden van het scherm (want de schermkant wordt natuurlijk naar binnen wijzend gestopt). Dat drukt het scherm weer tegen de rest van de laptop en wat zie je dan? Witte vlekken in het scherm, toetsenbordafdrukken op het scherm, enz. Informeer maar eens bij de gemiddelde universiteit/hogeschool die een notebook project heeft lopen.

Het is van hetzelfde niveau als de draden te strak om de poweradapter wikkelen. Daardoor gaat de bedrading ook vrij snel kaduuk.

Slimme ondernemers zijn hier bovenop gesprongen en komen met allerlei producten zoals doekjes die je tussen scherm en toetsenbord kunt leggen en aparte wikkeltools voor de poweradapter. Gewoon weten hoe je iets met inpakken en oprollen is genoeg, scheelt je veel geld.

8<

Gewoon de magneet wat minder sterk maken en die plastic strookjes die tegen de topcase drukken een stuk breder maken had het probleem gewoon compleet opgelost.
Bij de Air en Pro hebben ze dat dus nu ook gedaan: er zit een rubberen rand omheen. Zelfde idee als jouw rubberen plakkertjes die er bij de witte/zwarte MacBooks nog niet waren. Dit is pas sinds het unibody design zo. Kortom, Apple heeft het in de huidige designs opgelost.

Houdt er rekening mee dat de accuduur van de oude 2011 model niet om over naar huis te schrijven is. De 2010 en 2012 doen het veel beter. Er zijn een aantal mensen die daarom de 2011 hebben ingeruild voor het 2012 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ppl schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 00:26:
[...]

Houdt er rekening mee dat de accuduur van de oude 2011 model niet om over naar huis te schrijven is. De 2010 en 2012 doen het veel beter. Er zijn een aantal mensen die daarom de 2011 hebben ingeruild voor het 2012 model.
Nou, dit heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Mijn MacBook Air uit 2011 kan langer mee met weinig gebruik dan die van mijn partner uit 2012. Beiden Mountain Lion.

Het zal dan toch wel aan iets anders liggen.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 00:26:

[...]

Dat is dan mooi vals stuk vertrouwen want de Pro buigt heel wat makkelijker en meer door dan een Air. Niet zo raar want het scherm is groter (iets met hefboomwerken ;)). Dat doorbuigen is een compleet non-issue wat door iemand weer eens is bedacht om ergens over te kunnen zeiken. Iedere laptop doet dit, de een wellicht iets meer/minder dan de ander.

De schade die ontstaat is in 99% van de gevallen schade door onjuist gebruik door de gebruiker. Er zijn maar bar weinig mensen die weten hoe ze hun tas in moeten pakken en dat is te zien. Tassen worden volledig volgestouwd met van alles en nog wat. Vaak wordt alles ook in het midden gepropt ipv dat men de zijkanten gebruikt. Gevolg: gigantische druk opbouw op het meest zwakke plek van een laptop: het midden van het scherm (want de schermkant wordt natuurlijk naar binnen wijzend gestopt). Dat drukt het scherm weer tegen de rest van de laptop en wat zie je dan? Witte vlekken in het scherm, toetsenbordafdrukken op het scherm, enz. Informeer maar eens bij de gemiddelde universiteit/hogeschool die een notebook project heeft lopen.

Het is van hetzelfde niveau als de draden te strak om de poweradapter wikkelen. Daardoor gaat de bedrading ook vrij snel kaduuk.

Slimme ondernemers zijn hier bovenop gesprongen en komen met allerlei producten zoals doekjes die je tussen scherm en toetsenbord kunt leggen en aparte wikkeltools voor de poweradapter. Gewoon weten hoe je iets met inpakken en oprollen is genoeg, scheelt je veel geld.
maar de vergelijking met de macbook pro kan je hierbij niet maken aangezien deze een voor de lcd nog een glazen (bescherm) plaat heeft zitten waardoor dit probleem niet voorkomt

het is volgens mij wel degelijk te wijten aan een design foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 13:53
Jieve schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:50:
Oke is goed. Even proberen!
Thnx voor de info

Helaas, gewoon moeten betalen.
Geen link ontvangen in mijn mailbox.

Inmiddels gelukt. Thnx.
Pietje geduld, sjongejonge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was mij nog niet opgevallen maar waar mijn air in Lion nog 7,2 uur aangaf na volledig te zijn opgeladen geeft hij nu (na het upgraden naar mountain lion) nog maar 3.35 uur aan :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 09:19:
Nou, dit heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Mijn MacBook Air uit 2011 kan langer mee met weinig gebruik dan die van mijn partner uit 2012. Beiden Mountain Lion.

Het zal dan toch wel aan iets anders liggen.
Dus omdat jij het niet gehoord hebt en het zelf niet ervaart bestaat het niet? Ik zou zeggen, registreer je op MacRumors en overtuig de mensen daar maar eens. Bereid je er wel op voor dat je niet bepaald veel positieve reacties zult gaan krijgen daar...

Wat betreft Mountain Lion zie ik op geen van mijn Macs verschil in gedrag tov Lion dus ook niet op mijn MBA 2012. De accuduur is daar onveranderd. Dat wil echter niet zeggen dat er geen probleem is want als ik zo rond kijk zijn er genoeg mensen die het juist wel hebben. Ik kan echter niet zeggen of dit aan ML ligt of niet omdat ik hun configuraties niet ken.
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 09:48:
maar de vergelijking met de macbook pro kan je hierbij niet maken aangezien deze een voor de lcd nog een glazen (bescherm) plaat heeft zitten waardoor dit probleem niet voorkomt

het is volgens mij wel degelijk te wijten aan een design foutje
Dat is dus absoluut niet waar. Je kunt er kiezen voor antiglare, een optie waar die glazen plaat er dus NIET voor zit. De vergelijking met de MBP kun je dus prima maken. En ja je kunt het wijten aan een design foutje, dat foutje heet de gebruiker ;)
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 14:00:
Het was mij nog niet opgevallen maar waar mijn air in Lion nog 7,2 uur aangaf na volledig te zijn opgeladen geeft hij nu (na het upgraden naar mountain lion) nog maar 3.35 uur aan :S
Dat is een ruwe schatting op basis van je huidig gebruik. De manier van schatten hebben ze met ML iets aangepast maar het is en blijft een ruwe schatting. In dit geval zul je het met de klok moeten timen wanneer je bezig bent met gemiddeld werk. Zo worden accuduur tests bij diverse reviews namelijk ook gedaan. Dat gebeurd nooit en te nimmer op basis van wat het OS aangeeft omdat dit ontzettend onnauwkeurig is.

[ Voor 18% gewijzigd door ppl op 12-08-2012 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Gebruikt iemand deze Cote et Ciel sleeve met zijn 13 inch Air? Is er enige kans dat de ritssluiting de Air kan raken?
Afbeeldingslocatie: http://www.icentre.nl/media/catalog/product/cache/3/image/400x360/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/e/cecz11asi_1.jpg

Ik heb namelijk eens een 11" geprobeerd voor mijn 11 inch Air maar die zat toen gevaarlijk dicht bij de ritssluiting, vreemd genoeg. Ondanks een beschermend laagje was er toch mogelijkheid dat de Air de rits kon raken. Als dit bij de 13" niet het geval is wil ik het wellicht nog eens proberen.

Misschien kan ik beter voor de versie zonder rits gaan.

[ Voor 218% gewijzigd door Philflow op 12-08-2012 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vader heeft gisteren een nieuwe MacBook Air 2012 gekocht (1.8Ghz i5 met 4GB Ram) en gelijk Mountain Lion geinstalleerd via de App Store.

Vandaag gebruikte hij Mail, Safari, Agenda en Calendar en gek genoeg was opeens het scherm 'bevroren'. De muis indicator (pijl), trackpad en toetsenbord reageerde niet meer en dus is de MBA uitgezet door de powerknop ingedrukt te houden en opnieuw opgestart (enkele uren geleden). Sindsdien geen problemen meer gehad maar het is toch vreemd dat zoiets gebeurd (helemaal op dag 1 lijkt mij) ;(

Overigens eerder vandaag tijdens het gebruik van Calendar kon hij niet meer terug naar Mail. Calendar moest eerst worden afgesloten. Op geen enkele manier liet hij Mail zien (dat open was) maar bleef 'hangen' op Calendar (standaard app van Apple dus).

Eerlijk gezegd weet ik niet wat te doen. Ik heb geen ervaring met Apple maar vraag me af of ik me hier druk om moet maken? Het is dus nu 1x vastgelopen maar wel meteen op dag 1 zeg maar. Moet ik terug naar de winkel gaan om de MBA om te ruilen? Het is overigens gekocht bij Dixons dus geen idee hoe dat zou gaan? Thanks!

PS: Google Chrome is niet geinstalleerd. Ook nooit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 18:29:
Sindsdien geen problemen meer gehad maar het is toch vreemd dat zoiets gebeurd (helemaal op dag 1 lijkt mij) ;(
Ik begrijp je frustratie maar dit soort dingen gebeuren wel vaker. Daarom wacht ik altijd even een tijdje voordat ik zo'n upgrade doe. Dan zijn de meeste bugs eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Gisteren de standaard (120GB) SSD uit mijn MBA 2011 vervangen door een 240GB OWC Mercury Aura Pro 6G. Het vervangen was een fluitje van een cent als je de juiste schoevendraaier hebt.Apple zou Apple niet zijn als ze geen apart schroefje zouden hebben: de pentalob (soort Torx, maar dan met 5 punten). En deze is weer anders dan de pentalob van de iPhone 4. Maar met de juiste schroevendraaier was het ongeveer 15 min werk. De oude SSD zit nu in een externe behuizing en via de migratieassistent was het herinstalleren dus een fluitje van een cent.

Het ging mij vooral om de extra ruimte, maar de SSD is ook een stuk sneller:

XBENCH
Results 472.83

System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.8 (12A269)
Physical RAM 4096 MB
Model MacBookAir4,2
Drive Type OWC Mercury Aura Pro Express 6G SSD

Disk Test 472.83
Sequential 280.86

Uncached Write 668.56 410.49 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 570.01 322.51 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 105.74 30.95 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 651.47 327.42 MB/sec [256K blocks]

Random 1494.19

Uncached Write 1277.79 135.27 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 1014.24 324.69 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 2986.86 21.17 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 1743.17 323.46 MB/sec [256K blocks]

Dus ik ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 18:53:
[...]

Ik begrijp je frustratie maar dit soort dingen gebeuren wel vaker. Daarom wacht ik altijd even een tijdje voordat ik zo'n upgrade doe. Dan zijn de meeste bugs eruit.
Vermoed je dat het 'gewoon' aan ML ligt? Ik vraag me af of ik me zorgen moet maken eigenlijk :)
Ik heb in ieder geval een bel me terug verzoek ingediend bij Apple en doe dan ook mijn verhaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:45:
[...]
Vermoed je dat het 'gewoon' aan ML ligt? Ik vraag me af of ik me zorgen moet maken eigenlijk :)
Ik heb in ieder geval een bel me terug verzoek ingediend bij Apple en doe dan ook mijn verhaal wel.
Het lijkt me een eenmalig iets. Ik zou me er daarom totaal niet druk overmaken. Dat soort dingen kunnen altijd gebeuren, ook met Apple.

Mocht je later toch op een of andere manier problemen hebben, dan zou ik een clean install doen met het nieuwe OS (er vanuit gaande dat dat kan). Upgrades geven wel vaker problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:55:
[...]

Het lijkt me een eenmalig iets. Ik zou me er daarom totaal niet druk overmaken. Dat soort dingen kunnen altijd gebeuren, ook met Apple.

Mocht je later toch op een of andere manier problemen hebben, dan zou ik een clean install doen met het nieuwe OS (er vanuit gaande dat dat kan). Upgrades geven wel vaker problemen.
Dank voor je uitgebreide reactie!
Ik dacht dat een 'hard freeze' gewoon echt niet mocht bij een Mac en zeker niet na 1 dag.
Hopelijk maak ik me druk om niets en is het inderdaad een eenmalig iets :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2012 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:08
Ik kreeg de eerste paar keer toen ik mijn TB --> Gb Ethernet kabel aansloot een kernel panic of dat het systeem bevroor, in totaal denk ik 4x gehad en nu werkt het allemaal vlekkeloos

Er kan altijd wel iets misgaan softwarematig waardoor de machine niet reageert zolang je het niet kan reproduceren of het gebeurt niet op specifieke bewerkingen zou ik me er geen zorgen over maken.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpoekGTi schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 07:41:
Ik kreeg de eerste paar keer toen ik mijn TB --> Gb Ethernet kabel aansloot een kernel panic of dat het systeem bevroor, in totaal denk ik 4x gehad en nu werkt het allemaal vlekkeloos

Er kan altijd wel iets misgaan softwarematig waardoor de machine niet reageert zolang je het niet kan reproduceren of het gebeurt niet op specifieke bewerkingen zou ik me er geen zorgen over maken.
Dan ga ik proberen me er maar niet meer druk om te maken. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
LuukNouwen schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 20:06:
Apple zou Apple niet zijn als ze geen apart schroefje zouden hebben: de pentalob (soort Torx, maar dan met 5 punten). En deze is weer anders dan de pentalob van de iPhone 4.
Ja, ze hebben er 3: de 2 (iPhone), de 5 (MBA) en de 6 (volgens mij voor de accu in de unibodies). Er zijn diverse webwinkels die ze inmiddels wel verkopen. Ik heb om deze reden een 54-delig bit setje bij iFixit gekocht, wat overigens een prima setje is en multi-inzetbaar. Moest er nog wel het e.e.a. aan douane spul voor betalen maar dat plus het aankoopbedrag ligt nog altijd iets onder wat een 54-delig bit setje hier in Nederland kost. Helaas heb je daar dan weer niet die aparte pentalobe bitjes erbij. Beetje jammer dat we zoiets niet in Nederland hebben.
De oude SSD zit nu in een externe behuizing en via de migratieassistent was het herinstalleren dus een fluitje van een cent.
Welke behuizing gebruik je daar voor? Ik weet dat ze bij OWC sets verkopen waarin je een behuizing, de schroevendraaier en de ssd hebben zitten. Heb je die toevallig gekocht?

Btw, congrats met de ssd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
ppl schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:41:
[...]

Welke behuizing gebruik je daar voor? Ik weet dat ze bij OWC sets verkopen waarin je een behuizing, de schroevendraaier en de ssd hebben zitten. Heb je die toevallig gekocht?

Btw, congrats met de ssd :-)
Ze verkopen de SSD inderdaad als kit met een schroevendraaier en een Envoy (externe behuizing specifiek voor een MBA SSD met een vormgeving die past bij de MBA). Ik heb de mijne van EBay voor relatief weinig en daar zat een OWC Mercury On The Go Pro bij (lang leve de korte OWC productnamen ;) ). Dit is een behuizing voor een 2,5" schijfje, maar kan met een adapter ook gebruikt worden voor de MBA SSD. Misschien hoort daar ook een schroevendraaier bij, maar die heb ik niet gekregen.
Pagina: 1 ... 23 ... 53 Laatste