“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
ik had hier al even naar gekeken, maar kom er met dit profiel niet uitbrommer schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 19:00:
Het ICC kleurprofiel van Anand voor het LG scherm in de 13" 2012 MacBook Air is in ieder geval een aanrader. Veel dieper zwart en een stuk scherper! Het enige nadeel van dat profiel is dat ik bij scrollen soms een groene schijn heb bij grijs en zwart maar enkel wanneer de helderheid van het scherm hoog staat.
in welke map zet je m precies?
/Library/ColorSync/Profiles/Displays ?
niet goed gekeken
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
ben benieuwd met wat voor paneel dat zal zijn, maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit.
Wel ga ik hem vergelijken met mijn 2011 13.3 i7 4GB 256GB.
Verwacht toch wel enig verschil te gaan merken!
Dat gaat tegenwoordig anders dan destijds. Vroegah kreeg je een disc met daarop OS X en nog een disc met daarop dingen als iLife. Daarnaast stond er al een standaard installatie op je Mac met de hele rimram. Tegenwoordig krijg je alleen dat laatste. De rest van de software gaat allemaal via de Mac App Store. Je zult dan eerst moeten inloggen met een AppleID waarna je dan die software zoals iLife kunt koppelen. Ik heb dat hier ook op die wijze moeten doen omdat ik ook nog van de oude stempel ben en alles nog via disc werd gedaan. Dit is een kosteloos proces. Hier meer info (zoek wel even op iLife): OS X Lion: About Lion Recovery.duncanvdlinden schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:14:
[...]
Verschil van dag en nacht met me oude MacBook uit 2008 weer.
Weet iemand hoe het mogelijk is om iLife applicaties up te daten?
Hij zegt dat ik iLife niet gekocht heb met mijn iTunes account.
Dat is ook niet zo want iLife is bij mijn Mac gelevert. Moet ik nog iets registreren ofzo?
Mac zelf heb ik al geregistreerd via: https://register.apple.com/
Edit: usb update voor de Air doet niks met de Wacom driver, die laat nog steeds de boel hangen. Ik ben dan weer niet de enige: Bamboo Pen&Touch and new 2012 MBP. Benieuwd of anderen het ook met andere Wacom tablets hebben. Ik vermoed dat de Wacom driver voor de Bamboo serie de nieuwe usb driver niet zo leuk vindt. Die "fijne" drivers houden de boel ook op als je de optie "reopen windows" aanzet bij uitloggen/shutdown/reboot. Als die optie niet aan staat start hij keurig netjes op.
[ Voor 18% gewijzigd door ppl op 19-07-2012 15:25 ]
Dan krijg ik steeds de melding dat het via de App Store moet.Underworld schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 11:25:
[...]
Die updates kun je ook los via de Apple site downloaden Support --> iPhoto, iMovie Daar staan alle versies.
Ik kan een mapje verwijderen: "_MASReceipt" uit de applicatie packages. Dan kan ik updaten via de OS X updater. Maar dan heb ik hem nog steeds niet via de App Store. Dus kan ik hem niet installeren na een format. Dus ik heb dat mapje weer teruggezet.
Ik heb ook even geprobeerd om een iLife applicatie (Garageband) tijdelijk in de prullenbak te gooien. Dan zoek ik hem op in de App Store, kan ik kiezen voor accepteren. En dan weer: "These apps cannot accepted on this computer. Future updates can be found through Software Update."
Maar weer teruggezet. Maar dit blijft vreemd, mijn inziens moeten de apps iMovie, Garageband en iPhote gewoon tussen je gekochte apps staan toch?
4gb vs 8gb.. Je gaat verschil merken ja.. Ook de snelheid van de SSD en CPU zijn uiteraard opgeschroefd.renedis schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 11:48:
vanmiddag de 2012 13.3 i7 8GB 256GB halen
ben benieuwd met wat voor paneel dat zal zijn, maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit.
Wel ga ik hem vergelijken met mijn 2011 13.3 i7 4GB 256GB.
Verwacht toch wel enig verschil te gaan merken!
Ja... het is allemaal wat veranderd natuurlijk sinds Lion, had je die link van @ppl al geprobeerd? https://support.apple.com/kb/HT4718duncanvdlinden schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:23:
[...]
Dan krijg ik steeds de melding dat het via de App Store moet.
Ik kan een mapje verwijderen: "_MASReceipt" uit de applicatie packages. Dan kan ik updaten via de OS X updater. Maar dan heb ik hem nog steeds niet via de App Store. Dus kan ik hem niet installeren na een format. Dus ik heb dat mapje weer teruggezet.
Ik heb ook even geprobeerd om een iLife applicatie (Garageband) tijdelijk in de prullenbak te gooien. Dan zoek ik hem op in de App Store, kan ik kiezen voor accepteren. En dan weer: "These apps cannot accepted on this computer. Future updates can be found through Software Update."
Maar weer teruggezet. Maar dit blijft vreemd, mijn inziens moeten de apps iMovie, Garageband en iPhote gewoon tussen je gekochte apps staan toch?
ik snapte alleen hier geen k.u.t. van: "you should see your iLife applications appear in the Accept portion of the screen. Click Accept."
Als je de App iLife, iPhoto of Garageband even naar je prullenbak zet (je kan toch weer terugzetten als je wilt). Dan heb je de App er niet meer opstaan. Wanneer je de App dan zoekt in de App Store dan kun je hem accepteren (die optie krijg ik dan in plaats van dat er geinstalleerd bij staat).Underworld schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 18:24:
[...]
Ja... het is allemaal wat veranderd natuurlijk sinds Lion, had je die link van @ppl al geprobeerd? https://support.apple.com/kb/HT4718
ik snapte alleen hier geen k.u.t. van: "you should see your iLife applications appear in the Accept portion of the screen. Click Accept."
Echter dan krijg ik dus alsnog de foutmelding die ik hierboven noemde.
In dat artikel gaan ze er vanuit dat je Mac opnieuw geïnstalleerd is. Vraag me af of het dan opeens wel werkt.
Het lastige vind ik op dit moment dat ik hem dus niet via de App Store kan updaten terwijl een vriend van mij met zijn nieuwe MacBook dit probleem niet heeft. Daar staat hij dus wel gewoon zonder er maar iets voor te hebben gedaan tussen zijn gekochte Apps in de App Store.
Normaal als je de iTunes store opent op een nieuwe Mac, krijg je een balk aan de bovenkant met een Accept knop om de iLife apps te accepteren. Daarmee worden ze gekoppeld aan je App Store account zodat je voortaan updates kan krijgen. Je moet dan eerst inloggen zodat ze weten aan welk account ze het moeten koppelen. Kijk even onder het updates tabje, daar staan ze meestal.Underworld schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 18:24:
[...]
Als dat niet gebeurt, neem dan even contact op met Apple want het zou wel moeten gebeuren.
Ik heb hem natuurlijk al in de winkel gezien, maar wat een vreselijk mooi apparaat is het toch. Nu lekker de rest van de avond klooien, Windows er op zetten en uitvogelen hoe ik allerlei dingen voor elkaar krijg die net iets anders werken dan in Windows
Mother north, how can they sleep while their beds are burning?
Eigenlijk moet je naar de MAS en in de MAS weer naar die apps. Hij ziet dan dat ze al geinstalleerd zijn en dit de speciale MAS versies zijn. Dan zou je ook een vraag moeten krijgen of hij ze aan je AppleID moet koppelen of niet. Dat heb ik gedaan. Datzelfde krijg je dus kennelijk ook te zien als je een nieuwe installatie doet en die apps vooraf nog niet aan je AppleID hebt gekoppeld (sommige mensen doen direct een clean install als ze hun Mac binnen hebben).Underworld schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 18:24:
Het betrof idd een witte Macbook..Underworld schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:35:
[...]
idioot bizar... ik heb er geen andere woorden voor, je hebt wel echt zeer ontzettend veel ongeluk met je MacBook(s).
offtopic:
Tenzij het een witte macbook betrof, die waren naar mijn mening sowieso crap.
Om maar weer mijn offtopic gelul aan te houden. Ik heb gelukkig alleen veel problemen gehad met de witte MacBook, daarna een iMac gekocht, na 4 jaar nooit problemen mee gehad, top ding, Mijn Macbook uit 2009 vertoond wel rare kuren, leest niet goed gebrande DVD's, is ontzettend gevoelig met vieze vingers op de schijfjes (terwijl mijn iMac ze wel altijd zonder problemen las) oplossing: gewoon geen schijfjes meer brandenVerder tot twee keer toe in die drie jaar starte mijn MacBook OS X niet meer op, waardoor ik moest herinstalleren, probleem zowel met een HD als met een SSD gehad
ontopic:
Er is een SW update voor de nieuwe MBA's
http://9to5mac.com/2012/0...book-pro-and-macbook-air/
Maar alleen bedoelt voor Lion.
Anyway, the story continues....
Ik dus maandag bij de Apple store, supersnel geholpen dus dat was prima, erbij gezegd (en OP de reparatiebon gezet!) dat ie uiterlijk vanavond klaar moest zijn aangezien ik morgen naar NL ga voor 6 weken....niks gehoord tot nu toe...dus ik maar naar Covent Garden (waar ik nu achter een Macbook Pro met retina display zit
AAARGH!
Dus ik voet bij stuk gehouden en gezegd dat ook als ze geen onderdeel hebben ze maar een oplossing regelen, kapotte hardware is 1 ding, maar vervolgens beloven dat ie klaar is vandaag en niet leveren, dacht het dus niet.....Hertje checkt en belt, en probeert met ander filiaal (Regent Street) maar daar ook geen onderdeel...Uiteindelijk heeft ze nu een I/O board uit een andere mac gehaald en die erin gezet...werkt die klote lader nog steeds niet

Serieus, Apple hardware..WTF!
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Ging dat maar, ik krijg die vraag dus helemaal niet....ppl schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:49:
[...]
Eigenlijk moet je naar de MAS en in de MAS weer naar die apps. Hij ziet dan dat ze al geinstalleerd zijn en dit de speciale MAS versies zijn. Dan zou je ook een vraag moeten krijgen of hij ze aan je AppleID moet koppelen of niet. Dat heb ik gedaan. Datzelfde krijg je dus kennelijk ook te zien als je een nieuwe installatie doet en die apps vooraf nog niet aan je AppleID hebt gekoppeld (sommige mensen doen direct een clean install als ze hun Mac binnen hebben).
WTF heb ik Steve Jobs aangedaan dat ALLE apple hardware die ik aanraak doodgaat?!!!*
*behalve mijn stokoude iPhone 3G...dat kreng MOET dood maar wil niet dood....
Hahaha, volledig offtopic, maar wel een hilarisch verhaal.kamstra schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:56:
ok geloof het of niet....maar terwijl ik zit te wachten op mijn reparatie (ja zit nog steeds in de Apple Store), sterft de gloednieuwe Macbook waar ik zonet vanaf postte terwijl ik aan het surfen / wachten ben
WTF heb ik Steve Jobs aangedaan dat ALLE apple hardware die ik aanraak doodgaat?!!!*
*behalve mijn stokoude iPhone 3G...dat kreng MOET dood maar wil niet dood....
Ik denk zo maar dat je een belangrijk iemand van Apple in het verleden heeeeuuuul erg boos hebt gemaakt...
[ Voor 5% gewijzigd door Underworld op 19-07-2012 22:18 ]
Macbook weer terug met nieuw logical board en nieuw I/O board, ben benieuwd hoe lang ie het dit keer volhoudt...
Tegen de tijd dat ik de Mac formateer zie ik wel weer hoe ik er aan kan komen.
Heb er gewoon recht op bij een herinstallatie lijkt mij
[edit]
Hebben jullie deze review trouwens al gezien?
http://thessdreview.com/h...hiba-sandforce-ssds-test/
Worden zowel de Samsung als de Toshiba SSD's met elkaar vergeleken in de MacBook Air 2012.
[ Voor 33% gewijzigd door duncanvdlinden op 20-07-2012 07:59 ]
Handig, straks ff doorlezen, voor zover ik ff snel zag, volgens mij komen beide SSD's goed uit de test.duncanvdlinden schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 00:02:
Ik heb de _MASReceipt folders maar uit de iPhoto en iLife applicatie geflikkerd, en de Apps via OS X updater geupdate, dat gaat wel prima.
Tegen de tijd dat ik de Mac formateer zie ik wel weer hoe ik er aan kan komen.
Heb er gewoon recht op bij een herinstallatie lijkt mij
[edit]
Hebben jullie deze review trouwens al gezien?
http://thessdreview.com/h...hiba-sandforce-ssds-test/
Worden zowel de Samsung als de Toshiba SSD's met elkaar vergeleken in de MacBook Air 2012.
Klopt, eigenlijk komt de Toshiba/Sandforce vaak zelfs beter uit de test, waar hij slechter in is als je de data gaat encrypten op je SSD. Heeft dus te maken met dat de data moeilijk te comprimeren is.Underworld schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:09:
[...]
Handig, straks ff doorlezen, voor zover ik ff snel zag, volgens mij komen beide SSD's goed uit de test.
Nu wil ik af en toe wel een ethernet kabel eraan pluggen maar die kabel van apple is natuurlijk weer way overpriced. Wat is een goed en goedkoop alternatief?
Ik heb een goedkope kabel gehad en die was zo stuk. De kabel kost inderdaad 30 euro wat veel is voor ene kabel, maar qualitatief veel beter dan de goedkopere kabels.badbadpresident schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:48:
Ik heb deze week een macbook air 11 inch gekochtHeel erg blij mee!
Nu wil ik af en toe wel een ethernet kabel eraan pluggen maar die kabel van apple is natuurlijk weer way overpriced. Wat is een goed en goedkoop alternatief?
Je hebt een mooie machine gekocht (heb zelf ook de 11") en dan mag er een kabel van 30 euro ook wel bij toch?
Voor 30 euro vind je elders geen ethernet adapter voor thunderbolt hoorbadbadpresident schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:48:
En de goedkopere USB varianten doen maar 100 megabit. Die van Apple (die met Thunderbolt) doet gigabit.
Dacht ze wel gezien te hebben, maar goed punt. Gewoon de Apple kabel kopen dusGekkePrutser schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:16:
[...]
Voor 30 euro vind je elders geen ethernet adapter voor thunderbolt hoor
En de goedkopere USB varianten doen maar 100 megabit. Die van Apple (die met Thunderbolt) doet gigabit.
Idd. Die adapter is alles behalve overpriced.Squ1zZy schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:29:
[...]
Dacht ze wel gezien te hebben, maar goed punt. Gewoon de Apple kabel kopen dus
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
En als je geen gigabit nodig hebt is een usb adapter aan te raden. Daarmee verlies je niet de enige TB poort op je macbook.CyBeR schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:46:
Thunderbolt is, als je geen extern scherm tegelijk nodig hebt, aan te raden. Tb kan namelijk wél een gigabit aan. USB houdt op bij 480mbps en die USB-adapter is dus maar 100mbps.
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Daisy Chain heZer0 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:51:
[...]
En als je geen gigabit nodig hebt is een usb adapter aan te raden. Daarmee verlies je niet de enige TB poort op je macbook.
Heb ff de tijd genomen om het artikel te lezen.duncanvdlinden schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:33:
[...]
Klopt, eigenlijk komt de Toshiba/Sandforce vaak zelfs beter uit de test, waar hij slechter in is als je de data gaat encrypten op je SSD. Heeft dus te maken met dat de data moeilijk te comprimeren is.
Mijn conclusie zou zijn dat de Samsung nog altijd het beste is wat je kunt krijgen, qua schrijven is hij gewoon sneller, qua lezen doet de Toshiba het soms weer wat beter.Toshiba Toggle Mode 24nm NAND flash memory for a total RAW capacity of 128GB.
Typically, 8GB of that memory would be proprietary to SandForce over provisioning and firmware needs which would leave the advertised capacities of 120G.
8 GB voor Firmware en 'inrichting', is dat niet een beetje overdreven? Op mijn huidige SSD is het ook zag ik
ATTO Disk Benchmark
(...)
The ‘LSI SandForce Driven’ Toshiba is showing it’s colors right off and bringing in excellent performance of 551MB/s read and 523MB/s write while the Samsung sits just behind with 507MB/s read and a high of 460MB/s write. These results were expected as SandForce controlled SSDs excel in highly compressible data testing which is the bread and butter of typical consumer use.
is al best een leuk voordeel boven op de Samung SSD
Anvil test:
(...) although the Samsung held better transfer performance, the Toshiba prevailed once again in IOPS and also the Total Score.
Ik heb alleen geen idee wat IOPS precies in houdt en waarom het eventueel belangrijk zou zijn in het geval van een SSD.
Ik raad vooral aan om de conclusie (op de 6e pagina) eens te lezen van de review van de twee verschillende SSD's. Goed artikel @duncanvdlinden!
Als er geen Accespoint is kom je nergens met 802.11nCyBeR schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:54:
Als je geen gigabit nodig hebt kom je er met 802.11n ook meestal wel.
Afaik heeft geen enkele TB adapter die Apple verkoopt een mogelijkheid om door te lussen.duncanvdlinden schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:12:
[...]
Daisy Chain hedus als je er wat anders op aansluit, bijvoorbeeld een externe harde schijf, dan kun je de ethernet adapter daar weer aanhangen.
Wil je dus later toch een dvi/vga/hdmi monitor aansluiten dan kun je de gbit adapter niet meer gebruiken.
De oude usb-100Mbit ethernet kabel is inderdaad overpriced. Daarvan kun je op sites als dealextreme voor veel minder eentje vinden. Je zit dan rond de 10 dollar met gratis verzending.badbadpresident schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:48:
Het verhaal voor Apple's thunderbolt-gigabit ethernet kaartje is compleet anders. Een gigabit netwerkkaartje van bijv. Intel die het vrijwel overal in doet en goede performance levert kost je al een euro of 30. Een gemiddelde thunderbolt device begint vanaf de 99 euro. Wat kost de thunderbolt-gigabit ethernet adapter van Apple? Wel 29 euro. Voor een thunderbolt device spotgoedkoop en voor een goede kwaliteit Gbit netwerkkaartje een normale prijs. Het is er overigens eentje van Broadcom (BCM5701) en hij werkt ook in ESXi welke nogal erg kieskeurig is met netwerkkaarten (en andere hardware).
Ik heb er zelf ook eentje en ik kan je uit ervaring vertellen dat hij stabiel is, de max van de verbinding weet te halen en ook geen gezeur heeft met het hotpluggen (hij pakt het netjes op als ik 'm eruit trek of er weer in prop). Kortom, gewoon een fatsoenlijke degelijke Gbit nic voor een normale prijs. Het enige nadeel is meer een nadeel van de Air zelf: er zit maar 1 thunderbolt poort op en de nic heeft vanwege z'n omvang ook geen 2e thunderboltaansluiting. Als je de thunderbolt poort voor meer dan alleen die adapter wil gebruiken heb je dus pech. Dat zou je op kunnen lossen met een usb3 - gigabit ethernet adapter maar zie daar maar eens aan te geraken (als ze er zijn dan koop ik er wel eentje denk ik, kan er eentje thuis blijven, ander in de tas). Andere oplossing is een dock van bijv. Belkin of Matrox of het Apple Thunderbolt Display.
Zie de foto hieronder, vanaf de heldere stip tot in de hoek.

Wie weet waar dit vandaan komt en of het te verhelpen valt, desnoods met garantie?
Voordat ik Apple producten had dacht ik dat ze qua kwaliteit superieur waren, inmiddels weet ik wel beter moet ik eerlijk bekennen.

13" zeker? Die schijnen hier het meest onder te lijden.Saturnus schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:19:
Nieuwe scherm problemen hier. (MBA 2011.) Na het schaven van het scherm over de rand tussen het toetsenbord en de touchpad wat voor een balk zorgt op het scherm, verschijnen er nu links- en rechtsonder stippen die helderder zijn dan wat er op dat moment op het scherm is, tenzij dat zwart is.
Wie weet waar dit vandaan komt en of het te verhelpen valt, desnoods met garantie
Dit is een bekend probleem, zie bijvoorbeeld dit topic op MacRumors. Het schijnt dat vooral op de 13" het deksel onder druk nogal doorbuigt, waardoor inderdaad die rand tussen touchpad en scherm tegen het scherm drukt en het daar permanent lichter wordt. Ik heb dit bij een Dell laptop trouwens ook wel eens gehad met de touch-point in het toetsenbord. Er was trouwens nog een topic met meer pagina's over hetzelfde onderwerp maar die kan ik zo gauw niet vinden.
Wat veel mensen er aan doen is zo'n doekje of hele dunne mousepad (Razer Kabuto) er tussen, maar dat helpt natuurlijk niet wat er al zit. Ik zou er door mee lopen tot het erger wordt en hem dan net voor het einde van de garantie laten maken en vervolgens zo'n beschermer gebruiken.
Inderdaad, ik vind het ook een goede prijs. Maar het gebrek aan een doorlus-thunderbolt poort ligt niet alleen aan de omvang van de adapter. Intel schijnt een nieuwe serie controllers te gebruiken voor die adapter die veel goedkoper is (en dus deze prijs mogelijk maakt) maar geen doorlussen ondersteunt, vandaar.ppl schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:15:
[...]
Het enige nadeel is meer een nadeel van de Air zelf: er zit maar 1 thunderbolt poort op en de nic heeft vanwege z'n omvang ook geen 2e thunderboltaansluiting.
Ik denk dat dit ze ook een betere differentiatie oplevert tussen de nieuwe Pro (retina), en de Air, zeker op het moment dat de 13" retina Pro uit gaat komen en de line-up nog ingewikkelder maakt
[ Voor 27% gewijzigd door GekkePrutser op 20-07-2012 16:13 ]
13" inderdaad.GekkePrutser schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:59:
[...]
13" zeker? Die schijnen hier het meest onder te lijden.
Dit is een bekend probleem, zie bijvoorbeeld dit topic op MacRumors. Het schijnt dat vooral op de 13" het deksel onder druk nogal doorbuigt, waardoor inderdaad die rand tussen touchpad en scherm tegen het scherm drukt en het daar permanent lichter wordt. Ik heb dit bij een Dell laptop trouwens ook wel eens gehad met de touch-point in het toetsenbord. Er was trouwens nog een topic met meer pagina's over hetzelfde onderwerp maar die kan ik zo gauw niet vinden.
Wat veel mensen er aan doen is zo'n doekje of hele dunne mousepad (Razer Kabuto) er tussen, maar dat helpt natuurlijk niet wat er al zit. Ik zou er door mee lopen tot het erger wordt en hem dan net voor het einde van de garantie laten maken en vervolgens zo'n beschermer gebruiken.
Ik heb het idee dat er 2 soorten zijn:
1. Krassen/naald dunne puntjes op het scherm dat overeenkomt met het stukje tussen keyboard en touchpad dat voor krassen zorgt. Wat jij noemt dus, en waar ik al het een en ander van wist. Deze plekken zijn voelbaar met de vinger.
2. Dikkere stippen, iets groter dan de . toets op het toetsenbord, links en rechts tegen de zijkant van het scherm, onderin. Deze plekken zijn niet te voelen.
Op basis van dit laatste zou je zeggen dat de 2e soort plekken dieper/achter in het scherm zitten.
(Waarbij des te meer de vraag rijst hoe dat kan.)
Wachten tot op het einde van de garantie is een goed idee. Voor mij levert dit wel een probleem op, namelijk dat ik geen idee heb wanneer de garantie is in gegaan. Ik heb het apparaat van iemand overgenomen en er zat geen bon bij. Online is een datum nog niet ingesteld met een Apple ID zo lijkt het. What to do?
Dat kan wel, maar als het extra apparaat een VGA of DVI monitor is door middel van een DisplayPort adapter, dan kan dat niet natuurlijk.. En dat is wat veel mensen juist willen.duncanvdlinden schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:20:
Maar kun je die ethernet thunerbolt adapter niet juist op het apparaat aansluiten die je extra wilt aansluiten? bijvoorbeeld een externe hardenschijf. Op die manier kan je toch ook 2 Thunderbolt apparaten op 1 Air aansluiten?
Ja, je hebt gelijk, als het aan de zijkant zit dan is het vreemd als het door doorbuigen komt. Want daar buigt het het minst door. Misschien is het een interne verstevigingsbalk ofzo.. Ik heb dat ook bij een Dell wel eens gezien, druk je aan de achterkant ergens en je ziet de hele interne structuur verschijnen op het schermSaturnus schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:52:
[...]
13" inderdaad.
Ik heb het idee dat er 2 soorten zijn:
1. Krassen/naald dunne puntjes op het scherm dat overeenkomt met het stukje tussen keyboard en touchpad dat voor krassen zorgt. Wat jij noemt dus, en waar ik al het een en ander van wist. Deze plekken zijn voelbaar met de vinger.
2. Dikkere stippen, iets groter dan de . toets op het toetsenbord, links en rechts tegen de zijkant van het scherm, onderin. Deze plekken zijn niet te voelen.
Op basis van dit laatste zou je zeggen dat de 2e soort plekken dieper/achter in het scherm zitten.
(Waarbij des te meer de vraag rijst hoe dat kan.)
Wachten tot op het einde van de garantie is een goed idee. Voor mij levert dit wel een probleem op, namelijk dat ik geen idee heb wanneer de garantie is in gegaan. Ik heb het apparaat van iemand overgenomen en er zat geen bon bij. Online is een datum nog niet ingesteld met een Apple ID zo lijkt het. What to do?

Ik bedoelde alleen met wachten op de garantietermijn dat ik er zelf wat langer mee door zou lopen tot het zo erg is dat ze hem wel moeten vervangen, voor het geval ze het misschien niet erg genoeg vinden. Maar als je niet weet hoe lang hij nog in de garantie is dan zou ik hem meteen naar de Apple Store brengen (en natuurlijk hun garantie checker gebruiken, zelfs als hij niet geregistreerd is kan dat een indicatie geven).
Trouwens als het je stoort kan je sowieso er gewoon naartoe gaan, zelfs al vinden ze het nu niet erg genoeg dan kan je alsnog later terug komen. Maar ik hoop in elk geval voor je dat hij nog onder de garantie valt.
[ Voor 71% gewijzigd door GekkePrutser op 20-07-2012 17:05 ]
Dat is nou de bekende hefboomwerking. Het oppervlak wordt groter waardoor je minder kracht nodig hebt.GekkePrutser schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:59:
Het schijnt dat vooral op de 13" het deksel onder druk nogal doorbuigt, waardoor inderdaad die rand tussen touchpad en scherm tegen het scherm drukt en het daar permanent lichter wordt.
Dat is de verkeerde aanpak. Het feit dat er teveel druk ontstaat is wat je aan moet pakken en dat doe je door eens wat beter je tas of koffer in te pakken. Wat 99% van de mensen doet is alles in het midden pakken. Daar zit bij iedere laptop de zwakste plek, kun je 'm met zo weinig mogelijk kracht het deksel zo ver mogelijk indrukken. Prop je tas vol en mik alles in het midden, dan weet je vrijwel zeker dat je teveel druk opbouwt en die witte vlekken krijgt. Het is ontzettend eenvoudig te voorkomen, net als die power adapters die massaal stuk gaan (als je de stekker er steeds in ramt en eruit trekt dan sneuvelt er op een gegeven moment wel iets ja net als kabels te strak oprollen). Een fatsoenlijke tas ipv de allergoedkoopste die er maar is doet ook al wonderen net als een goede sleeve.Wat veel mensen er aan doen is zo'n doekje of hele dunne mousepad (Razer Kabuto) er tussen, maar dat helpt natuurlijk niet wat er al zit. Ik zou er door mee lopen tot het erger wordt en hem dan net voor het einde van de garantie laten maken en vervolgens zo'n beschermer gebruiken.
Dat zal het niet zijn. Dit is een adapter die bedoelt is voor gebruik onder weg dus wil je 'm zo klein en licht mogelijk hebben. Als je er een doorlusmogelijkheid op wil hebben dan wordt het meteen al zo'n bulky geval. Voor thuis kun je dan beter een dock gebruiken. Tja, Apple ziet natuurlijk dat Thunderbolt Display van ze als dock en zullen dan ongetwijfeld ook niet met een dock komen die schermloos is. Belkin en Matrox bieden wel wat maar die zijn erg prijzig. Usb3 docks zijn er ook nog niet echt veel van dus op dit vlak is het voorlopig nog even dikke pech. Nu bijna overal thunderbolt en usb3 in zit en het ultrabook segment ook aan begint te zwellen mag je verwachten dat we in de nabije toekomst (waarschijnlijk volgend jaar) wel wat meer docks gaan krijgen. En wellicht ook zo'n usb3-gigabit ethernet adapter.Inderdaad, ik vind het ook een goede prijs. Maar het gebrek aan een doorlus-thunderbolt poort ligt niet alleen aan de omvang van de adapter. Intel schijnt een nieuwe serie controllers te gebruiken voor die adapter die veel goedkoper is (en dus deze prijs mogelijk maakt) maar geen doorlussen ondersteunt, vandaar.
Die 2 poorten betekenen ook betere performance want je kunt alles verdelen over beide poorten. Je hebt nu gewoon 2x een 10Gbit verbinding. HDMI is leuk voor de media mensen en wie 'm graag eens op een tv o.i.d. willen aansluiten. De Air dient een hele andere markt waar dit allemaal niet zo nodig is op het HDMI verhaal na maar daar heb je dan weer een adapter voor.Ik denk dat dit ze ook een betere differentiatie oplevert tussen de nieuwe Pro (retina), en de Air, zeker op het moment dat de 13" retina Pro uit gaat komen en de line-up nog ingewikkelder maaktWant dan is die 2e thunderbolt poort (en dan ook nog de aparte HDMI) op de Pro erg nuttig voor mensen die van Ethernet houden.
Dat noem je nou daisy chainen. Het nadeel is dan wel dat je de adapter aan het eind van de keten moet aansluiten en daar sluit je ook alles aan wat via mDP moet werken zoals de adapters voor DVI (single & dual link), HDMI, VGA en DisplayPort. Je hebt dan hetzelfde probleem als wanneer je alleen de Air zou hebben. Extern scherm + gigabit ethernet gaat op dit moment gewoon niet. Je hebt ofwel een dock nodig, ofwel een thunderbolt hub of juist een usb3-gigabit ethernet adapter. De usb-video oplossingen zijn niet zo denderend dus die zou ik niet nemen.duncanvdlinden schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:20:
Maar kun je die ethernet thunerbolt adapter niet juist op het apparaat aansluiten die je extra wilt aansluiten? bijvoorbeeld een externe hardenschijf. Op die manier kan je toch ook 2 Thunderbolt apparaten op 1 Air aansluiten?
Volgens AnandTech gebruikt hij intel's Port Ridge controller, die geen DisplayPort doorlusfunctie ondersteunt, en speciaal is gemaakt voor goedkope randapparatuur, en ook maar 1 Thunderbolt poort aan kan zodat je hem gewoon niet kan doorlussen. Dus het kan gewoon niet, maar inderdaad zullen er ook wel marketing redenen achter zitten natuurlijk.ppl schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 00:50:
Dat zal het niet zijn. Dit is een adapter die bedoelt is voor gebruik onder weg dus wil je 'm zo klein en licht mogelijk hebben. Als je er een doorlusmogelijkheid op wil hebben dan wordt het meteen al zo'n bulky geval. Voor thuis kun je dan beter een dock gebruiken.
At a price of $30 Apple is most certainly using Intel’s Port Ridge Thunderbolt controller, a cost effective single-channel TB controller without any support for DisplayPort passthrough.
Hoewel het wel goed is dat met deze nieuwe controller de prijs van randapparatuur eindelijk gaat zakken, is het natuurlijk wel jammer dat je op de goedkopere randapparaten dan geen doorlusfunctie kan krijgen.
Maar gelukkig heb je voor de meeste dingen ook zat aan USB 3.0
Is het normaal dat mijn batterij na 4 cycles al 95% is, volgens CoconutBattery?
Dan zal ik dat binnenkort maar doen. Die site vraagt om een aankoopdatum, ja lekker dan kan ik het zelf ook wel uitrekenen als ik die wist.GekkePrutser schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:55:
[...]
Ja, je hebt gelijk, als het aan de zijkant zit dan is het vreemd als het door doorbuigen komt. Want daar buigt het het minst door. Misschien is het een interne verstevigingsbalk ofzo.. Ik heb dat ook bij een Dell wel eens gezien, druk je aan de achterkant ergens en je ziet de hele interne structuur verschijnen op het scherm
Ik bedoelde alleen met wachten op de garantietermijn dat ik er zelf wat langer mee door zou lopen tot het zo erg is dat ze hem wel moeten vervangen, voor het geval ze het misschien niet erg genoeg vinden. Maar als je niet weet hoe lang hij nog in de garantie is dan zou ik hem meteen naar de Apple Store brengen (en natuurlijk hun garantie checker gebruiken, zelfs als hij niet geregistreerd is kan dat een indicatie geven).
Trouwens als het je stoort kan je sowieso er gewoon naartoe gaan, zelfs al vinden ze het nu niet erg genoeg dan kan je alsnog later terug komen. Maar ik hoop in elk geval voor je dat hij nog onder de garantie valt.
Dat is het geval geweest ja. Ik had er wel eens een papier tussen toen hij in een tas zat die ik schuin over mijn rug droeg. Tegen het einde van het schooljaar meer in een rugtas gehad, dus volledig verticaal.JimmyJoness schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:14:
@ saturnus : heb je je macbook vaker in een grote tas met allemaal spullen zitten oid?
Ik vind dat een notebook zoiets moet aankunnen, het is tenslotte (vooral in het geval van de Air) een mobiel product. Bij die mening blijf ik, maar probleem soort 1 is nog enigzins te gebruiken...probleem 2 however...
Ik zou er niet van op kijken. Na 4 maanden bezit maakte die van mij opeens een sprong van 5%...en daar hangt hij nu nog steeds omheen.duncanvdlinden schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 03:57:
Als je een fatsoenlijk Gb netwerk thuis of op je werkt hebt, kom je echt wel aan die 100Mb, op je LAN in elk geval.Bekos schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 12:26:
I.v.m. de Ethernet discussie: kom je überhaupt soms aan hogere snelheden dan 100Mbps? In de meeste gevallen kom je daar toch bijlange niet aan en dan is de Thunderbolt adapter toch gewoon overkill?
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Maar als je vervolgens die verbinding alleen maar gebruikt om te internetten en af en toe een bestandje te kopiëren zul je wellicht niet veel effectief van Gbit gebruik maken.Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 12:33:
[...]
Als je een fatsoenlijk Gb netwerk thuis of op je werkt hebt, kom je echt wel aan die 100Mb, op je LAN in elk geval.
Gbit heb je alleen nodig als je regelmatig grote bestanden van of naar je MBA verplaatst. Doe je dit niet, dan is over het algemeen 100mbit meer dan voldoende.
Maar er is nog een andere optie, namelijk een USB2 Gbit adapter. Natuurlijk haal je hier niet de volle Gbit snelheid uit omdat USB 2 niet sneller gaat als 480 Mbit, maar dit is toch al ruim 4 keer zo snel als 100 Mbit.
http://www.google.com/sea...b659257&biw=1522&bih=1034
Euh, ja. Dat daar loop ik vaak genoeg tegenaan. Daarom heb ik ook nooit genoeg aan wireless.Bekos schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 12:26:
I.v.m. de Ethernet discussie: kom je überhaupt soms aan hogere snelheden dan 100Mbps? In de meeste gevallen kom je daar toch bijlange niet aan en dan is de Thunderbolt adapter toch gewoon overkill?
Je redeneert verkeerd om is wat ik bedoeldeGekkePrutser schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 02:10:
Volgens AnandTech gebruikt hij intel's Port Ridge controller, die geen DisplayPort doorlusfunctie ondersteunt, en speciaal is gemaakt voor goedkope randapparatuur, en ook maar 1 Thunderbolt poort aan kan zodat je hem gewoon niet kan doorlussen. Dus het kan gewoon niet, maar inderdaad zullen er ook wel marketing redenen achter zitten natuurlijk.
Het is dus niet zo dat men een bepaalde controller had en daar wat omheen zijn gaan ontwerpen. Ze hadden een ontwerp en zochten daar een controller bij.
Precies. Uiteindelijk wordt het een combinatie van de twee wat temeer laat zien dat beide technieken elkaar aanvullen en elkaar dus zeer zeker niet beconcurreren (iets wat ten onrechte vaak wordt gedacht).Maar gelukkig heb je voor de meeste dingen ook zat aan USB 3.0
Dat is een beetje duimzuigen. Die waarde kan sterk fluctueren als in 5 minuten later zit je weer op de 100%. Zie het als indicatief en niet als een exacte en nauwkeurige waarde.duncanvdlinden schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 03:57:
Zo had ik er idd nog niet over nagedacht dat Daisy Chain lastig wordt met een monitor en de Apple gigabit Nic.
Dat is een goede vraag waar velen inderdaad niet bij stil staan. Wil je de gigabit snelheden echt optimaal kunnen benutten dan moet er inderdaad meer gebeuren dan alleen de netwerkverbindingen op gigabit zetten. De schijven in de systemen aan de andere kant van de lijn moeten het ook aan kunnen. Denk aan 2 laptops met een ssd erin of een laptop met ssd en een NAS waarvan een grote file wordt gedownload (of vice versa).Bekos schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 12:26:
Als ik hier vm's ga uitwisselen dan gebeurd dat tussen 2 systemen met ieder een ssd. De vm's zelf zijn ook erg groot. In dat geval heb ik veel meer aan een gigabit verbinding dan aan een 100Mbit of 802.11n verbinding omdat het gewoon veel sneller is.
Snelheid is echter niet het enige voordeel aan gigabit en dat wordt te vaak vergeten. Sinds gigabit maakt het namelijk niet meer uit wat voor soort kabel je gebruikt. Je hebt geen straight of crosslink meer nodig want sinds gigabit wordt dat automatisch ingesteld. Prik er een kabel tussen en hij maakt er vanzelf wel een straight of crosslink van. Ideaal want het scheelt weer een kabel.
Auto-MDIX wordt ook door veel moderne 100 Mbit switches/hubs/routers ondersteunt.ppl schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 20:07:
Snelheid is echter niet het enige voordeel aan gigabit en dat wordt te vaak vergeten. Sinds gigabit maakt het namelijk niet meer uit wat voor soort kabel je gebruikt. Je hebt geen straight of crosslink meer nodig want sinds gigabit wordt dat automatisch ingesteld. Prik er een kabel tussen en hij maakt er vanzelf wel een straight of crosslink van. Ideaal want het scheelt weer een kabel.
De Apple USB nic ondersteunt het ook: http://store.apple.com/us...J4XTUAYKXT7DHHDTAADHADDHT
Daar haal je dus niet echt voordeel uit de Gbit adapter als je Apple hardware gebruikt.
Het grappige is dat je ook geen drol aan je 1 Gbit adapter met auto-MDIX hebt als je hem aan oud spul hangt die geen auto-MDIX ondersteunt., geen enkel verschil dus met een Apple USB nic met auto-MDIX.ppl schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 23:10:
Das mooi maar dat is dus niet zo bij alle apparatuur itt gigabit spul omdat het daar onderdeel is van de standaard. In de praktijk betekent dat je bij 100 Mbit dus eigenlijk gewoon beter van die 2 aparte kabels gebruik kunt blijven maken omdat er nog zoveel oud spul in omloop is plus dat je dan ook weet dat het werkt.
Auto-MDIX is geen argument als je moet kiezen tussen de Gbit of 100Mbit Apple adapters, beide ondersteunen auto-MDIX, of je er wat aan hebt is afhankelijk van de apparatuur waar je hem aan hangt.
Maar goed, hoe vaak heeft een gemiddelde gebruiker nu een cross-kabel nodig..... als systeem/netwerkbeheerder gebruik ik ze al vrijwel nooit.
Verwijderd
Op willekeurige momenten komt er opeens een krakend elektronisch geluid uit de speakers, zonder dat ik ook daadwerkelijk geluid afspeel. Nu las ik op het Apple forum (https://discussions.apple.../4051858?start=0&tstart=0) over soortgelijke problemen in combi met een Thunderbolt display. Ik gebruik echter geen extern scherm.
Opnieuw opstarten of iets met geluid afspelen lijkt het probleem kort te verhelpen.
Gevalletje garantie?
Het grappige is dat het hier om gigabit ging en naast snelheid was de gegarandeerde werking van auto-MDIX ook een voordeel (het zit immers in het gigabit protocol)Zer0 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 23:36:
[...]
Het grappige is dat je ook geen drol aan je 1 Gbit adapter met auto-MDIX hebt als je hem aan oud spul hangt die geen auto-MDIX ondersteunt., geen enkel verschil dus met een Apple USB nic met auto-MDIX.
Dat is het dus wel want, nogmaals, de vraag was "waarom gigabit?" en niet "waarom 100 Mbit?". Wel even bij de les blijven. Afgezien hiervan kom je amper nog 100 Mbit spul tegen, het is tegenwoordig vrijwel alleen nog maar gigabit. Met name als het op Macs aankomt. Eigenlijk zou je de vraag om moeten draaien: waarom nog 100 Mbit?Auto-MDIX is geen argument als je moet kiezen tussen de Gbit of 100Mbit Apple adapters, beide ondersteunen auto-MDIX, of je er wat aan hebt is afhankelijk van de apparatuur waar je hem aan hangt.
@button4ever: hier niets te merken van geluidsproblemen. Niet met mijn koptelefoon, niet met externe speakers en ook niet met een mDP-HDMI kabel.
[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 22-07-2012 16:02 ]
Omdat de Apple Gbit adapter een TB poort in beslag neemt en de Apple 100 Mbit USB adapter niet..ppl schreef op zondag 22 juli 2012 @ 16:01:
Met name als het op Macs aankomt. Eigenlijk zou je de vraag om moeten draaien: waarom nog 100 Mbit?
En dat was ook de orginele vraag, een Apple TB Gbit adapter of een (Apple) 100 Mbit USB adapter.
Bij de keuze tussen die twee is auto-MDIX geen issue, dat ondersteunen ze beiden.
Als je een keuze tussen Gbit en 100 Mbit maakt bij de aanschaf van een switch/hub/router geen ik je 100% gelijk en zou ik altijd voor Gbit gaan, maar dat was de vraagstelling niet.
[ Voor 15% gewijzigd door Zer0 op 22-07-2012 16:13 ]
Dus nee, het ging niet om de 2 verschillende Apple adapters, het ging puur en alleen om gigabit ethernet zelf en dan met name de snelheid. Ik heb daarop antwoord gegeven met als toevoeging dat gigabit naast snelheid ook nog een ander voordeel heeft.Bekos schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 12:26:
En ik blijf in het kader van het MacBook Air topic, en de originele vraag, en dan maakt auto-MDIX geen verschil.ppl schreef op zondag 22 juli 2012 @ 17:24:
Helaas pindakaas, u heeft niet goed gelezen want het ging om het volgende:
[...]
Dus nee, het ging niet om de 2 verschillende Apple adapters, het ging puur en alleen om gigabit ethernet zelf en dan met name de snelheid. Ik heb daarop antwoord gegeven met als toevoeging dat gigabit naast snelheid ook nog een ander voordeel heeft.
Zelfs met de huidige 100 mBit hardware, die vrijwel altijd auto-MDIX ondersteunt, is het geen issue.
Auto-mdix is alleen met oudere hardware een issue, en die heb je al en zal je niet om die reden vervangen. Daarnaast, als je die hardware al hebt, heb je al die hardware en de juiste kabels.
Echt, auto-MDIX is voor 99% van de gebruikers geen issue.
Eerste indruk: lekker snel! Alles is erg responsive en hapert niet. Tijdens het typen heb ik nu al flinke ruzie met de autocorrect, die moet ik zo maar even uitzetten haha.
Overigens viel me wel een ding op bij het importeren van mijn foto's in iPhoto, toen Activities Manager aangaf dat iPhoto 380% van mijn CPU verbruikte. Blijkbaar is hij van 4.000 foto's alle gezichten gaan scannen. Kan je die 'faces' feature ook uitzetten? Beetje nutteloos verbruik van mijn accu als je het mij vraagt, ik hoef helemaal geen gezichtsherkenning in mijn foto's...
Als ik op de on/off button druk, verschijnt er een batterij-logo in beeld. Ik pak de oplader, sluit hem aan, start hem op en zie dat er nog steeds 66% accu over is.
Dan, drie seconden later, dropt de accu naar 0%.
66% in 10 uurtjes slaapstand vind ik vrij extreem, als ze 30 dagen slaapstand beloven.
Helaas niet. Je kunt wel een feature request doen bij Apple.Muchachooo schreef op maandag 23 juli 2012 @ 00:13:
Vandaag ook eindelijk mijn gloednieuwe Air (13", 8GB RAM, 128GB SSD) in gebruik kunnen nemen.
Eerste indruk: lekker snel! Alles is erg responsive en hapert niet. Tijdens het typen heb ik nu al flinke ruzie met de autocorrect, die moet ik zo maar even uitzetten haha.
Overigens viel me wel een ding op bij het importeren van mijn foto's in iPhoto, toen Activities Manager aangaf dat iPhoto 380% van mijn CPU verbruikte. Blijkbaar is hij van 4.000 foto's alle gezichten gaan scannen. Kan je die 'faces' feature ook uitzetten? Beetje nutteloos verbruik van mijn accu als je het mij vraagt, ik hoef helemaal geen gezichtsherkenning in mijn foto's...
Ik vroeg me af of de HD4000 in de 2012 MBA het eerste probleem compleet oplost, en of iemand verbetering merkt in hitte tussen Sandy en Ivy Bridge...
Jawel.Zer0 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 23:36:
[...]
Het grappige is dat je ook geen drol aan je 1 Gbit adapter met auto-MDIX hebt als je hem aan oud spul hangt die geen auto-MDIX ondersteunt.
Auto-MDIX is maar aan één kant nodig.
Ik heb een 2011 i7 4GB 13.3 en een 2012 i7 8GB 13.3 en merk totaal geen verschil in gebruik op de snelheid en grafische performance (in games) na.Martijn schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:32:
Een vraag omtrent 2011 vs 2012 MBA. Ik heb een 2011 i5 13 inch, en heb net een Thunderbolt display gekocht. Waar ik met erg aan stoor is het feit dat echt alle GUI elementen schokkend weergegeven worden op het externe display, wellicht door de HD3000. Ook is het zo dat de MBA zelfs bij de kleinste taakjes (mail, web, mp3) al snel hoog in de toeren gaat wat betreft ventilatoren...
Ik vroeg me af of de HD4000 in de 2012 MBA het eerste probleem compleet oplost, en of iemand verbetering merkt in hitte tussen Sandy en Ivy Bridge...
Bij beide hoor ik de fans af en toe wat harder aan slaan.
De schokkende GUI heb ik op beide niet. Misschien dat bij de jouwe wat minder koelpasta is gebruikt en daardoor minder goed koelt en de fans dus eerder aan slaan.. Misschien dat die warmte productie ook de schokkende GUI veroorzaakt.
[ Voor 2% gewijzigd door renedis op 23-07-2012 13:27 . Reden: typo ]
Subsequently, Dove promoted auto-MDIX within the 1000BASE-T standard[5] and also developed patented algorithms for "forced mode auto-MDIX" which allow a link to be automatically established even if the port does not auto-negotiate.[6] This may or may not be implemented on a given device, so occasionally a crossover cable may still be necessary when connecting auto-MDIX to MDIX (hub or switch), especially when autonegotiation is deactivated
Bron: Wikipedia: Medium Dependent Interface
Eenzijdige auto-MDIX is onbetrouwbaar, en kan tot verwarring leiden.
[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 23-07-2012 13:32 ]
Ik heb het niet over de GUI op het MBA scherm he, maar op de Thunderbolt displayrenedis schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:23:
[...]
Ik heb een 2011 i7 4GB 13.3 en een 2012 i7 8GB 13.3 en merk totaal geen verschil in gebruik op de snelheid en grafische performance (in games) na.
Bij beide hoor ik de fans af en toe wat harder aan slaan.
De schokkende GUI heb ik op beide niet. Misschien dat bij de jouwe wat minder koelpasta is gebruikt en daardoor minder goed koelt en de fans dus eerder aan slaan.. Misschien dat die warmte productie ook de schokkende GUI veroorzaakt.
Ook daar heb ik geen last van zo ver ik kan zien.Martijn schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 12:00:
[...]
Ik heb het niet over de GUI op het MBA scherm he, maar op de Thunderbolt display. Scrollen in safari of van desktop naar desktop, alles gaat een beetje schokkerig, zeker niet smooth...
En als je dan even verder nadenkt dan je neus lang is had je je ook kunnen bedenken dat de vraag waar ik op reageer gesteld wordt vanuit iemand die mogelijk z'n 100Mbit spul zou willen vervangen voor gigabit. Je gebruikt in deze dus het verkeerde citaat en daarmee is je antwoord offtopic. Probeer eerst eens na te gaan waarom iets in een standaard is opgenomen ipv linkjes en citaten te spammen naar wat er in de standaard staat.Zer0 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:11:
Auto-mdix is alleen met oudere hardware een issue, en die heb je al en zal je niet om die reden vervangen. Daarnaast, als je die hardware al hebt, heb je al die hardware en de juiste kabels.
Dat is dan wel een aardige onderschatting. Het komt nog te vaak voor dat dingen niet werken omdat er de verkeerde kabel wordt gebruikt. Sinds de intrede van gigabit is dat wel minder geworden.Echt, auto-MDIX is voor 99% van de gebruikers geen issue.
De enige die het hier nu moeilijk maakt waardoor 99% van de gebruikers het niet meer snapt ben jij. Het verhaal is heel simpel: is de ene kant gigabit en de andere kant ook dan boeit het niet wat voor kabel je er tussen drukt. Is 1 van de 2 100Mbit dan is het oppassen geblazen. Ik snap ook niet waarom je van een mug een olifant aan het maken bent. Als het al op het merendeel van de 100Mbit spullen niet werkt waarom breng je zoiets dan als een positief argument naar voren voor het nieuwe 100Mbit spul? Ook hier geldt weer dat je verder moet nadenken dan je neus lang is en je eens moet afvragen waarom er een nieuwe standaard is en waarom die bepaalde dingen doet.
Je kunt altijd nog de SMC resetten en/of je accu kalibreren om te zien of dit verbetering geeft.Muldert schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:07:
66% in 10 uurtjes slaapstand vind ik vrij extreem, als ze 30 dagen slaapstand beloven.
Ik heb mijn 30" scherm (2560x1600) aan mijn Air 2012 gehangen maar ik merk niet dat ie schokkerig is. Wat ik wel merk is dat hij wat meer gaat staan blazen. Niet zo gek als je bedenkt dat ik er 8GB aan geheugen in heb zitten en daardoor 512MB voor de videokaart beschikbaar is welke in de cpu zit (die dus heter wordt waardoor de fan harder gaat staan blazen). Het blijft wel binnen normale grenzen. Mijn Mac Pro blijft luider als ie idle is.Martijn schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:32:
Ik heb een 2011 i5 13 inch, en heb net een Thunderbolt display gekocht. Waar ik met erg aan stoor is het feit dat echt alle GUI elementen schokkend weergegeven worden op het externe display, wellicht door de HD3000.
8<
[ Voor 16% gewijzigd door ppl op 24-07-2012 19:07 ]
Als er iets is wat kabel-problemen naar boven haalt is het juist Gbit. Veel problemen met Gbit worden veroorzaakt door verkeerde (niet CAT5e of hoger) en domweg slechte kwaliteit kabel.ppl schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 18:50:
Dat is dan wel een aardige onderschatting. Het komt nog te vaak voor dat dingen niet werken omdat er de verkeerde kabel wordt gebruikt. Sinds de intrede van gigabit is dat wel minder geworden.
De enige die het hier nu moeilijk maakt waardoor 99% van de gebruikers het niet meer snapt ben jij. Het verhaal is heel simpel: is de ene kant gigabit en de andere kant ook dan boeit het niet wat voor kabel je er tussen drukt. Is 1 van de 2 100Mbit dan is het oppassen geblazen. Ik snap ook niet waarom je van een mug een olifant aan het maken bent. Als het al op het merendeel van de 100Mbit spullen niet werkt waarom breng je zoiets dan als een positief argument naar voren voor het nieuwe 100Mbit spul? Ook hier geldt weer dat je verder moet nadenken dan je neus lang is en je eens moet afvragen waarom er een nieuwe standaard is en waarom die bepaalde dingen doet.
Die problemen kom ik veel meer tegen dan verkeerd gebruikte cross of straight kabels.
Ik dit zelfde probleem gehad nadat ik de update had geinstalleerd, die er voor zou moeten zorgen dat de batterij langer mee gaat. Hij lijkt nu ook vaker niet in standby te gaan sinds de update.Muldert schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:07:
Gisteravond zat mijn accu (2012 MBA) tot 66% vol, ik ga slapen, wordt net wakker en mijn Air gaat niet meer aan door muisklik.
Als ik op de on/off button druk, verschijnt er een batterij-logo in beeld. Ik pak de oplader, sluit hem aan, start hem op en zie dat er nog steeds 66% accu over is.
Dan, drie seconden later, dropt de accu naar 0%.
Meer mensen die er last van hebben met hun MBA 2012?

39
Dat heeft elke MacBook (Air). Er zit geen plaatje tussen het logo en het scherm. Hierdoor ligt ook het logo aan de achterkant opjostefa schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 20:05:
Ik heb nu sinds een maand een mba 2012 model, ben er op zich wel tevreden mee alleen stoor ik mij aan 1 ding. Sinds 3 dagen schijnt de zon in Nederland en nu zie ik een wit logo door mijn scherm heen! Ik heb op de foto de helderheid op zijn laagst staan zodat het extra duidelijk is. Heeft elke mba dit, of mist er bij mij een afdekplaatje oid?
[afbeelding]
Haha het viel me gisteren ook al op. Mijn vorige MacBook had het ook.Good Fella schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 20:25:
[...]
Dat heeft elke MacBook (Air). Er zit geen plaatje tussen het logo en het scherm. Hierdoor ligt ook het logo aan de achterkant op
Ik vind het echter niet zo'n probleem, in de zon zitten met je notebook geeft toch al niet zo geweldig beeld, ik ben al blij dat ik wat zie.
Gisteren geupdate en nu nieuwe firmware erop.
Man wat gaat dat smooth.
Iemand een idee wat deze shortcut nu is?
Kun je dan niet beter je MacBook Pro verkopen (weet niet hoe oud die is) in plaats van de MacBook Air?Jan Laros schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 08:54:
Ik ga mijn 2012 MBA 13.3 256GB maar weer verkopen, denk ik. Ik was heel fanatiek begonnen met allerlei cursussen iOS development, maar in the end is het een veredelde surfplank geworden en werk ik alleen met Xcode op mijn oudere MBP. Beetje jammer om een 1549 euro kostend apparaat als browse machientje te gebruiken.
Ik heb zelf de MacBook Air erbij genomen (naast mijn MBP) omdat ik veel onderweg ben en het gewicht voor mij de doorslaggevende factor was om er één aan te schaffen.
Je moet je trouwens ook zeker nog niet druk maken als je batterij na 4 ladingen opeens op 95% conditie staat, dit had ik namelijk maar, inmiddels is hij bij mij na 9 cycles weer op 99% conditie terecht gekomen.
Niet iedereen heeft zoveel gelukduncanvdlinden schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 20:23:
Je moet je trouwens ook zeker nog niet druk maken als je batterij na 4 ladingen opeens op 95% conditie staat, dit had ik namelijk maar, inmiddels is hij bij mij na 9 cycles weer op 99% conditie terecht gekomen.
The devil is in the details.
Hij zakte bij mij vrij snel van 100% naar 95% dus, na 4 ladingen, en nu gaat ie weer gestegen naar 99%, ik vind het ook vreemdHahn schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 20:25:
[...]
Niet iedereen heeft zoveel gelukMijn MBA (uit 2011) begon op 96% en nu na een stuk of 40-50 ladingen zit 'ie op 93-94%. Maak me er verder niet druk om, hij gaat lang genoeg mee vind ik, maar ik denk dat het niet vaak gebeurt dat een accu beter wordt na meer ladingen
Maakt ook niets uit, wellicht zakt ie bij mij ook wel naar de door jou genoemende waarden na 40 ladingen, batterijen zijn nou eenmaal aan slijtage onderheven dat is een feit......
Dat was de display sleep toch?tarlitz schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:37:
Op m'n oude macbook had ik een hele handige shortcut om het scherm te vergrendelen met ctrl-shift-eject, alleen op een MBA is de eject toets weg
Je kan dat met een hot corner doen, en je kan ook de brightness naar 0 zetten (alhoewel dat niet het scherm vergrendelt dus dat is waarschijnlijk niet wat je wil). Maar de hot corner doet dat wel.
[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 27-07-2012 12:07 ]
Ik zou me niet druk maken om de batterij. Mijn 2011 Air heeft 240 cycles en zit op 91%, en ben ook wel eens op de 87% geweest na +-120 cycles..natasdiamon schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 23:09:
De mijne sprong na 2 ladingen naar 98%, nu, 20 ladingen verder zit ik nogsteeds daarop, dus waarschijnlijk verschilt dit per persoon.
Dat is inderdaad de display sleep.GekkePrutser schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:28:
[...]
Dat was de display sleep toch?
Je kan dat met een hot corner doen, en je kan ook de brightness naar 0 zetten (alhoewel dat niet het scherm vergrendelt dus dat is waarschijnlijk niet wat je wil). Maar de hot corner doet dat wel.
Hot corners zijn te makkelijk 'per ongeluk' te activeren. Ik heb dit voorheen al een tijdje gebruikt, maar het ging te vaak per ongeluk aan.
Samsung scherm
Toshiba (128GB) SSD, ging ik al vanuit, is jammer maar ach ik ben er blij mee, and that counts
Ik vind het alleen jammer dat er geen poetsdoek meer bij zit en geen remote...

En ik mis de batterij status lampjes en het sluimer lampje

Moet toch wat te zeiken hebben met dit weer?
Daarentegen is ie wel erg plat wat heel fijn is.
[ Voor 146% gewijzigd door Underworld op 27-07-2012 17:36 ]
Dat heeft iedere laptop van Apple vanwege dat mooie oplichtende logo. Het bedrijf Macstix heeft daar wel een oplossing voor (en ook de wat speelsere stickersjostefa schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 20:05:
Ik heb nu sinds een maand een mba 2012 model, ben er op zich wel tevreden mee alleen stoor ik mij aan 1 ding. Sinds 3 dagen schijnt de zon in Nederland en nu zie ik een wit logo door mijn scherm heen! Ik heb op de foto de helderheid op zijn laagst staan zodat het extra duidelijk is. Heeft elke mba dit, of mist er bij mij een afdekplaatje oid?
Yep en met het verdwijnen van die toets is ook die shortcut mogelijkheid verdwenen. Je kunt het nog via een hotcorner proberen of via het menu icoontje van Keychain Access (moet je in de prefs even aanzetten). Verder zijn er in de Mac App Store ook een aantal tooltjes waarmee je het kunt doen.tarlitz schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:37:
Op m'n oude macbook had ik een hele handige shortcut om het scherm te vergrendelen met ctrl-shift-eject, alleen op een MBA is de eject toets weg
Tip: gebruik een modifier key o.i.d. Die stel je in door 'm in te drukken alvorens je de hotcorner instelt. Ik moet op cmd drukken en de muis naar de hoek bewegen vooraleer hij iets doet. Dat voorkomt het per ongeluk activeren. Enige nadeel is dat mijn timing met het loslaten soms niet zo goed is en hij dan weer terug springt.tarlitz schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 12:58:
Hot corners zijn te makkelijk 'per ongeluk' te activeren. Ik heb dit voorheen al een tijdje gebruikt, maar het ging te vaak per ongeluk aan.
Ah, thx, dat is een slimme oplossing waar ik nog niet aan gedacht had!ppl schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 19:32:
[...]
Tip: gebruik een modifier key o.i.d. Die stel je in door 'm in te drukken alvorens je de hotcorner instelt. Ik moet op cmd drukken en de muis naar de hoek bewegen vooraleer hij iets doet. Dat voorkomt het per ongeluk activeren. Enige nadeel is dat mijn timing met het loslaten soms niet zo goed is en hij dan weer terug springt.
Persoonlijk hou ik niet zoveel van tooltjes die constant draaien en heb ik liever een oplossing die dat vermijdt. Misschien dat ik iets met bettertouchtool kan doen. Die draai ik toch altijd al
Nooit last van gehad.blubbers schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 20:06:
Is het normaal dat wanneer de batterij bijna leeg is, dat de Air over het algemeen zich heel traag gaat gedragen? Scrollen etc gaat heel laggy enzo. Is dit normaal? Gaat de cpu zich dan terug clocken oid? Lijkt me dat het zoiets moet zijn.
Ik gebruik persoonlijk Alfred als o.a. app launcher, waardoor ik in no-time mijn scherm kan locken met:tarlitz schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:37:
1. druk option + spacebar
2. typ 'sc'. Alfred vindt nu (bij mij) als eerste item 'Screen Saver'
3. druk op enter
Launching containers into space
Ik heb als hot-corner rechtsboven ingesteld op het scherm uitzetten. En in de settings ingesteld dat als dat langer dan 5 seconden duurt hij bij het weer aanzetten een password vraagt.tarlitz schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:37:
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dat is ook nog een optie. Zo uit het hoofd heeft BTT zelfs "start screensaver" o.i.d. als default actie er tussen staan.tarlitz schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 19:51:
[...]
Ah, thx, dat is een slimme oplossing waar ik nog niet aan gedacht had!
Persoonlijk hou ik niet zoveel van tooltjes die constant draaien en heb ik liever een oplossing die dat vermijdt. Misschien dat ik iets met bettertouchtool kan doen. Die draai ik toch altijd al
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik niet zo zeer merk dat ik er 8GB in heb zitten, ik merk meer niet dat ik er geen 4GB in heb zitten, als je begrijpt wat ik bedoel
Overigens, ben ik de enige die het raar vind dat er geen normaal kensington lock zit op de MacBook Air?
alternatief
Nee hoor, je bent niet de enige die het raar vindt. Ik had het er ook liever wel in gezien. Maar het kost natuurlijk weer 4 kubieke millimeter en dat is natuurlijk te veel voor Apple.Underworld schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 13:10:
Ook weer beter voor de doorverkoop later...
Overigens, ben ik de enige die het raar vind dat er geen normaal kensington lock zit op de MacBook Air?
alternatief
Ja voor VMware en soortgelijke programma's zeker. Een I7 processor ipv een I5 is ook aan te raden. I7 kon bij sommige modellen ook iets meer hyper threading aan dan de I5 ofzo... weet niet of dat ook voor de specifieke modellen is die Apple gebruikt. Op http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2404674,00.asp hebben ze het over een 'wealth of difference'.memo001 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 12:04:
Misschien al wel vaker tegengekomen hier, maar loont het om 100 euro te besteden aan 8gb ram in plaats van de 4gb ram standaard? Ik ga er op programmeren en waarschijnlijk ook Vmware.
Tip van de dag : Vergrendel scherm in je menubalk zetten (Sleutelhangertoegang, Voorkeuren, Toon status in menubalk).Muchachooo schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 23:06:
Wat ik heb gedaan is 'Fast User Switching' aanzetten. In principe is dat hetzelfde als het 'locken' van je scherm.
[ Voor 51% gewijzigd door Dancing_Animal op 28-07-2012 13:55 ]
Dit vind ik ook echt een gigantisch nadeel. Dit betekend dat ik vrijwel nooit mijn lab/kantoor voor langere tijd kan verlaten zonder m'n laptop op te bergen. De rmbp heeft 't ook nietUnderworld schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 13:10:
Ook weer beter voor de doorverkoop later...
alternatief
Normaal gesproken had ik m'n mb altijd aan 't slot hangen... je weet maar nooit.