Het kan prima hoor, voer ook zat met Skype uit (geen HD-stream, nog een ouderwetse SD-iSight), maar dan wel aan de MagSafe.Zalaroth schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 16:26:
Oke dan, bedankt voor de info allen! Dan maar geen fullscreen met bewegende beelden voordat m'n nieuwe Air een vulkaan uitbarsting veroorzaakt.
Nouja in dit geval accepteer ik die 2 uur batterij-tijd wel. Maar ook aan de MagSafe wordt m'n Air 90/100/110 graden warm met de full-screen app optie van Skype. (Zonder background programma's). En die hitte in combinatie met een JSF gaat me wat te ver.
Sluit ik full-screen, dan is ie weer lekker stil en wat koeler. (Het is alleen zo klein scherm dan, hahah)
Ik vind het (ook al 'kan het') nog geen prettig gevoel om hem qua temperatuur en lawaai zo los te laten gaan. Misschien door het 'te-nieuw, voorzichtig!'-gevoel
Sluit ik full-screen, dan is ie weer lekker stil en wat koeler. (Het is alleen zo klein scherm dan, hahah)
Ik vind het (ook al 'kan het') nog geen prettig gevoel om hem qua temperatuur en lawaai zo los te laten gaan. Misschien door het 'te-nieuw, voorzichtig!'-gevoel
Verdikkeme! Toshiba en LG.me_mrtn schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:11:
[...]
Voor je SSD: ga naar Systeeminformatie > Seriële ATA > en kijk onder de chipset. Staat er SM (Samsung) of T (Toshiba).
Voor je scherm, ga naar Terminal en typ dit in:
code:
1 ioreg -lw0 | grep IODisplayEDID | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6
Typ dan de code die je terugkrijgt even in op Google en je weet het.
Wat is er mis met de LG, vraag ik me af omdat ik ook de LG heb?
Bij de 11.6" vind ik LG mooier dan Samsung. Ik heb zelf Samsung, een vriendin van mij LG. Die van haar heeft beter contrast. Toch zeggen de meeste mensen op Macrumors dat de Samsung "beter" is.
Qua SSD is het verhaal duidelijker, de Samsung is sneller, maar niet dat je dat in het echt kunt merken.
Qua SSD is het verhaal duidelijker, de Samsung is sneller, maar niet dat je dat in het echt kunt merken.
[ Voor 21% gewijzigd door Philflow op 12-07-2012 17:45 ]
Zonder een correct kleurenprofiel in te stellen is het natuurlijk geen vergelijken hé.
Ik oordeelde net wat vlot. Ik schrok vooral van Toshiba omdat ik las over 124 mbs write, en dat vond ik wel slecht. Maar dat betrof gelukkig de 2011 variant. All is well now.Philflow schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 17:43:
Bij de 11.6" vind ik LG mooier dan Samsung. Ik heb zelf Samsung, een vriendin van mij LG. Die van haar heeft beter contrast. Toch zeggen de meeste mensen op Macrumors dat de Samsung "beter" is.
Wat betreft het scherm lees ik veel dat als je LG kalibreert het dan prima is. Nou. Nu doen dus.
Heb ook een LG en Toshiba. Betwijfel of je iets merkt.. Zijn voornamelijk de haters en fans die lekker lopen te stoken lijkt me.
Na calibratie zijn mijn blacks wel echt veel zwarter. Veel beter zo. Is zeker een aanrader. Ik heb gewoon de calibratie van Macrumors (2011 Macbook) gepakt, en die doet het prima. Ga er vanuit dat er weinig verschil tussen de schermen zit.
Heb je een link van die van jou (MacBook 2011)
Ik heb deze gebruikt dat is ook al fijner http://osxdaily.com/2011/...-and-make-it-look-better/
Ik heb deze gebruikt dat is ook al fijner http://osxdaily.com/2011/...-and-make-it-look-better/
Ik heb nu 2 profielen van Macrumors geprobeerd voor 9CF3 maar het wordt er zeker niet beter op. Maakt ook niet zo veel uit, beeld is al goed van zichzelf.
Ik heb dezelfde. Ben niet geheel tevreden, maar is wel beter zo. Ik wen hier wel aan. Heb geen andere schermen als referentie. Gelukkig heeft niemand hier een rMBP in de buurtstormfly schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 19:14:
Heb je een link van die van jou (MacBook 2011)
Of een Asus UX31 met 1080p IPSMuldert schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 19:41:
[...]
Gelukkig heeft niemand hier een rMBP in de buurt
Naast me zit mijn vriendin. Met een Macbook Air. Met een LG scherm. I'll be fine
Is er iemand die zijn Air gebruikt i.c.m. deze router/modem?

De ontvangst is namelijk soms bedroevend slecht, zelfs op 3 meter afstand. Ik weet nog niet of het aan de router ligt of aan de air.

De ontvangst is namelijk soms bedroevend slecht, zelfs op 3 meter afstand. Ik weet nog niet of het aan de router ligt of aan de air.
Zijn er uberhaupt wel mensen met en Nederlandse (met Nederlandse TB layout) 13,3inch MBA 2012 met een Samsung 128GB SSD of/en een Samsung scherm?
Op MacRumors lees ik meer variatie dan hier, 50/50 heeft een combinatie van Samsung, LG, AUO of Toshiba op de 13,3".
De 11,6" heeft vrijwel altijd LG daar.
Wat ik krijg maakt mij niet zo heel veel uit, het is toch een lot uit de loterij blijkbaar, om er nou heel erg moeite voor te doen om een bepaald model te krijgen loont mij de moeite niet echt.
http://forums.macrumors.c...?p=15232494&postcount=395 hier iemand die beide naast elkaar heeft gezet met foto's. Hij vind zowel het LG scherm als het Samsung scherm beiden voor en nadelen hebben, geen 1 van de 2 is slecht
Op MacRumors lees ik meer variatie dan hier, 50/50 heeft een combinatie van Samsung, LG, AUO of Toshiba op de 13,3".
De 11,6" heeft vrijwel altijd LG daar.
Wat ik krijg maakt mij niet zo heel veel uit, het is toch een lot uit de loterij blijkbaar, om er nou heel erg moeite voor te doen om een bepaald model te krijgen loont mij de moeite niet echt.
http://forums.macrumors.c...?p=15232494&postcount=395 hier iemand die beide naast elkaar heeft gezet met foto's. Hij vind zowel het LG scherm als het Samsung scherm beiden voor en nadelen hebben, geen 1 van de 2 is slecht
[ Voor 43% gewijzigd door duncanvdlinden op 13-07-2012 00:27 ]
Wat dat betreft mogen ze wel eens opschieten met het implementeren van HTML5 video, flash is ondertussen écht verleden tijd als je het mij vraagt...me_mrtn schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 16:17:
Flash is dan ook 666 voor OS X. YouTube heeft het inmiddels wel beter geïmplementeerd door ook wat op de GPU te offloaden, maar als je iets op Tweakers kijkt of Gametrailers -> JSF in je kamer.
Wat nog fijner zou zijn is als je in je browser een max resolutie voor HTML5 video kunt instellen. Mijn iMac trekt bijvoorbeeld 720p nog net en 1080p absoluut niet (inetverbinding is 100 Mb symmetrisch).
Punt is de beveiliging van de stream en dat reclame implementatie wat moeilijker gaat als bij Flash.Muchachooo schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 23:11:
[...]
Wat dat betreft mogen ze wel eens opschieten met het implementeren van HTML5 video, flash is ondertussen écht verleden tijd als je het mij vraagt...
Ok, nou spannend dan wat ik krijgVerwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 01:43:
[...]
ik heb een samsung scherm en toshiba ssd in een 13" met nl tobo
Beide zijn dan ook gewoon vergelijkbaar met elkaar. Een 128GB Samsung SSD in je AIR is volgensmij ook eerder een uitzondering dat je die krijgt.
Dat Flash uitgefaseerd wordt op websites, zal alleen maar sneller toenemen nu Google ook Flash ondersteuning uit Android 4.1 gehaald heeft.
Je kan op die manier gewoon niet je speeltijd op de batterij garanderen.
De GPU moet gewoon volledig benut kunnen worden voor H264 video, dat kan deze veel efficiënter/mooier dan een CPU. Ik heb altijd al gevonden dat Flash velen maler slechter functioneert onder OS X dan op Windows, maar langzamerhand wordt het wel steeds beter.
De GPU moet gewoon volledig benut kunnen worden voor H264 video, dat kan deze veel efficiënter/mooier dan een CPU. Ik heb altijd al gevonden dat Flash velen maler slechter functioneert onder OS X dan op Windows, maar langzamerhand wordt het wel steeds beter.
Dat ligt niet aan Google, maar aan Adobe. Die heeft de ontwikkeling van Flash voor Android gestaakt. Maar het is nog steeds grote bocht onder OS X. Maakt niet uit of Flash nu de GPU gebruikt of niet. Onder meerdere browsers blijft het crashen.duncanvdlinden schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 13:15:
Dat Flash uitgefaseerd wordt op websites, zal alleen maar sneller toenemen nu Google ook Flash ondersteuning uit Android 4.1 gehaald heeft.
Wat is hier een oplossing voor? met mijn air is het 1 grote ramp om flashfilmpjes te kijken.me_mrtn schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 13:53:
[...]
Dat ligt niet aan Google, maar aan Adobe. Die heeft de ontwikkeling van Flash voor Android gestaakt. Maar het is nog steeds grote bocht onder OS X. Maakt niet uit of Flash nu de GPU gebruikt of niet. Onder meerdere browsers blijft het crashen.
Take it or leave it over het algemeen. YouTube en Vimeo hebben bijvoorbeeld wel HTML5-players, maar het gros niet. Oplossing voor Flash-banners is ClickToFlash bijvoorbeeld. Maar met filmpjes kijken is het gewoon voor lief nemen.JimmyJoness schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 14:24:
[...]
Wat is hier een oplossing voor? met mijn air is het 1 grote ramp om flashfilmpjes te kijken.
Mijn ervaring is dat ik meestal met de laatste beta versies van Adobe beste resultaten heb ik combinatie met safari.JimmyJoness schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 14:24:
[...]
Wat is hier een oplossing voor? met mijn air is het 1 grote ramp om flashfilmpjes te kijken.
Ik zou Clicktoflash installeren via https://extensions.apple.com/. Dan worden de meeste Flash filmpjes omgezet naar een HTML5 variant.
128gb?laredo schreef op zondag 15 juli 2012 @ 11:06:
Zowel scherm als ssd zijn in mijn MBA 13 van Samsung.
Is het mogelijk om met enkel het serienummer op te vragen of ik een Samsung scherm en SSD heb?
Lees op Macrumors dat het toch echt overdreven is om bij de 13inch een LG scherm te hebben als probleem te beschouwen. Als je hun kleurenprofiel gebruikt ziet hij er net zo goed uit als de Samsung. Het lijkt er dus gewoon op dat Apple het standaard kleurenprofiel optimaliseerd voor Samsung Schermen maar niet voor LG. Jammer dat ze dat dus niet standaard doen door in de Lion installatie te detecteren welk scherm je hebt en welk profiel daar bij past.
[ Voor 3% gewijzigd door duncanvdlinden op 16-07-2012 09:34 ]
Ik heb een air 2011 met een 256GB samsung ssd... (gaat weg ivm upgrade naar 8gb macbook air).. dus dm
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
V&AJrz schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:55:
Ik heb een air 2011 met een 256GB samsung ssd... (gaat weg ivm upgrade naar 8gb macbook air).. dus dm
Is het eigenlijk de moeite waard om een 8GB Air te kopen als je alleen maar internet en wat apps gebruikt? Nee he?
Ligt natuurlijk helemaal aan wat voor apps
Maar als je geen zware dingen doet zoals foto- of videobewerking, dan is 4GB ook zat.
The devil is in the details.
Soms wat photoshop of iPhoto denk ik maar dat is dan ook alles..Hahn schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:24:
Ligt natuurlijk helemaal aan wat voor appsMaar als je geen zware dingen doet zoals foto- of videobewerking, dan is 4GB ook zat.
De nieuwe MacBook Air 256GB heb je ook vrijwel zeker een Samsung SSD, en nog een stuk snellere dan in de 2011 ook.Jrz schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:55:
Alleen de 128GB versie zit veel variatie tussen Toshiba/Sandforce en Samsung.
Momenteel gebruik ik hem ook niet voor veel meer dan beetje internetten, mail, agenda, apps etc.Af en toe documentje typen en wat muziek afspelen.itsFuzeh schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:23:
Is het eigenlijk de moeite waard om een 8GB Air te kopen als je alleen maar internet en wat apps gebruikt? Nee he?
Heb wel voro de 8GB versie gekozen omdat dit eenmalig te kiezen is en je achteraf geheugen niet kan upgraden. Mocht ik in de toekomst wat meer er mee gaan doen, bijv vm's wat wel het idee is dan vind ik het wel fijn die 8GB.
Dus mijn tip is kijk ook even verder dan dit moment en bedenk wat je eventueel in de toekomst er mee wilt gaan doen. Als het je niet zoveel uit maakt qua geld dan kan je net zo goed meteen met 8GB bestellen, kan je er ook geen spijt van krijgen.
Ik zie 'm wel verschijnen in V&A dan, ben zelf nog op zoekJrz schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:55:
Tesla M3LR '21
Ik denk toch wel dat ik een 8GB neem als ik toch nog aan de toekomst moet denken. Als ik m toch met die edu korting neem dan kom ik alsnog op 1250 (Iets meer) en dat lijkt me dan wel de moeite waard.BaszCore schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:40:
[...]
Momenteel gebruik ik hem ook niet voor veel meer dan beetje internetten, mail, agenda, apps etc.Af en toe documentje typen en wat muziek afspelen.
Heb wel voro de 8GB versie gekozen omdat dit eenmalig te kiezen is en je achteraf geheugen niet kan upgraden. Mocht ik in de toekomst wat meer er mee gaan doen, bijv vm's wat wel het idee is dan vind ik het wel fijn die 8GB.
Dus mijn tip is kijk ook even verder dan dit moment en bedenk wat je eventueel in de toekomst er mee wilt gaan doen. Als het je niet zoveel uit maakt qua geld dan kan je net zo goed meteen met 8GB bestellen, kan je er ook geen spijt van krijgen.
Heb sinds vrijdag een Air 13" met LG scherm en Samsung SSD (256GB). Net kleurenprofiel ingesteld, ben er erg te vreden mee. Heb er net een Nifty Drive bij besteld, lijkt me samen met een 64GB SDXC kaartje een mooie aanvulling.
Morgen ook maar even de MacStore bezoeken en de 11'' en 13'' versies vergelijken. Ik neig momenteel gewoon naar de basisversie van de 11'' met 64gig.
Ben al bezig met externe HDD's, alleen is dat nog wel een probleem aangezien m'n desktop een Windows pc is. Dus als ik een externe HDD als Mac formatteer zou ik 'm nooit kunnen uitsluiten op m'n pc denk ik.
Nog maar even bekijken allemaal dus
Ben al bezig met externe HDD's, alleen is dat nog wel een probleem aangezien m'n desktop een Windows pc is. Dus als ik een externe HDD als Mac formatteer zou ik 'm nooit kunnen uitsluiten op m'n pc denk ik.
Nog maar even bekijken allemaal dus
Tesla M3LR '21
Formateren als NTFS en de Tuxera NTFS for Mac driver installeren op de MacBook Air.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Of dat natuurlijk! Thanks, weer een ''probleem'' minder
Tesla M3LR '21
Wat idioot handig!CrashOne schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:48:
Heb sinds vrijdag een Air 13" met LG scherm en Samsung SSD (256GB). Net kleurenprofiel ingesteld, ben er erg te vreden mee. Heb er net een Nifty Drive bij besteld, lijkt me samen met een 64GB SDXC kaartje een mooie aanvulling.
Zoiets had gewoon eerder uitgevonden moeten zijn!
Gelijk ook eentje besteld ^^
Thanks for the Tip CrashOne!
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
Estimated delivery is November 2012, da's dan wel weer balen. Ziet er wel zeer interessant uit, dat wel.
Tesla M3LR '21
Of gewoon formateren als exFAT en geen software van derden nodig hebben om het op OSX te kunnen gebruiken.(Wikipedia: exFAT)Rivanov schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:20:
Formateren als NTFS en de Tuxera NTFS for Mac driver installeren op de MacBook Air.
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Ja das het enige min punt, ik ga er alleen niet vanuit dat een ander bedrijf in Nederland in de tussentijd hier mee komt.Las Vegas schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:32:
Estimated delivery is November 2012, da's dan wel weer balen. Ziet er wel zeer interessant uit, dat wel.
Daarnaast is het altijd tof om zo'n project te stimuleren.
Voor de andere mensen in het topic:
Ik moet echt oppassen dat ik niet te vaak op die kickstart site kom, ze hebben vaak hele vette projecten.If this project is successfully funded, your card will be charged on:
THURSDAY AUG 2, 6:38PM EDT
[volledig offtopic overigens]
Hadden jullie op MacRumors forum dit al gezien trouwens?
https://www.dropbox.com/sh/9qxinbz1bpfsp39/hWP6K-5Tcq#/
65 vergelijkings foto's met aan de linkerkant het LG scherm en aan de rechterkant het Samsung scherm.
Ik vraag me af als ik het niet geweten had of ik het zou zien.
Bij behorende topic is ook wel handig: http://forums.macrumors.c...ead.php?t=1389918&page=17
[ Voor 20% gewijzigd door Underworld op 16-07-2012 23:19 ]
Ik heb die ZyXEL ook icm mijn MBA 2011, maar geen problemen met het bereik. Enige probleem dat ik heb is dat er soms niet automatisch verbinding wordt gemaakt en ik dus zelf moet dubbelklikken op mijn draadloze netwerk, maar dat schijnt een bekend probleem in MacOS te zijn (hopelijk straks niet meer met Mountain Lion).Philflow schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 21:44:
Is er iemand die zijn Air gebruikt i.c.m. deze router/modem?
[afbeelding]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
AnandTech review MBA '12
http://www.anandtech.com/...-13inch-mid-2012-review/3
Zo dat zijn nog eens reviews, gaan er wel mega diep op in, ook de verschillende schermen en SSD's.Underworld schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:20:
AnandTech review MBA '12
Ja geweldige review (zoals altijd van AnandTech). Ik had niet gedacht dat deze nog zou komen trouwens, hij is er wel laat mee.duncanvdlinden schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 08:46:
[...]
Zo dat zijn nog eens reviews, gaan er wel mega diep op in, ook de verschillende schermen en SSD's.
Wat me wel opvalt is dat Anand vroeger altijd vond dat er weinig merkbaar verschil zat tussen de twee schermen en zeker de SSD's. Hij is al niet zo kritisch op dat gebied maar dat de SandForce/Toshiba maar half de snelheid heeft van de Samsung bij gebruik van FileVault 2 (toch een standaard functie op bijna elke laptop die buitenshuis wordt gebruikt lijkt me), vind ik toch wel erg slecht. Natuurlijk, encrypted data is niet comprimeerbaar dus niet ideaal voor Sandforce maar FileVault 2 was 1 van de grote features van Lion.
Als ik er nu zou kopen (en ik gebruik altijd FileVault op mijn laptops) dan zou ik niet tevreden zijn met de Toshiba SSD eerlijk gezegd. Ik vind het niet zo netjes van Apple dat ze zo veel spreiding in hun leveranciers hebben laten sluipen.
Vind ik opzich ook jammer. Je verwacht voor je geld het beste wat ze kunnen bieden. Ik heb alleen zoiets van geen enkele SSD is traag tegenwoordig. En sowieso is de nieuwe generatie kwa SSD alweer een stuk sneller dan de vorige generatie. Ik neem nu een 128GB SSD, maar ik hoop in de toekomst nog eens te kunnen upgraden naar een grotere 3rd party SSD. Als ze een beetje betaalbaar zijn/worden.GekkePrutser schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:45:
[...]
Ja geweldige review (zoals altijd van AnandTech). Ik had niet gedacht dat deze nog zou komen trouwens, hij is er wel laat mee.
Wat me wel opvalt is dat Anand vroeger altijd vond dat er weinig merkbaar verschil zat tussen de twee schermen en zeker de SSD's. Hij is al niet zo kritisch op dat gebied maar dat de SandForce/Toshiba maar half de snelheid heeft van de Samsung bij gebruik van FileVault 2 (toch een standaard functie op bijna elke laptop die buitenshuis wordt gebruikt lijkt me), vind ik toch wel erg slecht. Natuurlijk, encrypted data is niet comprimeerbaar dus niet ideaal voor Sandforce maar FileVault 2 was 1 van de grote features van Lion.
Als ik er nu zou kopen (en ik gebruik altijd FileVault op mijn laptops) dan zou ik niet tevreden zijn met de Toshiba SSD eerlijk gezegd. Ik vind het niet zo netjes van Apple dat ze zo veel spreiding in hun leveranciers hebben laten sluipen.
Inderdaad, ik heb daarom ook de 128GB genomen, om hem later te kunnen upgraden, vind het alleen wel vervelend dat de aansluiting vorig jaar dus anders was, kan zijn dat het leveranciers weerhoud om nieuwere SSD's te produceren totdat Apple een soort van standaard heeft voor haar Notebooks.duncanvdlinden schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:02:
[...]
Vind ik opzich ook jammer. Je verwacht voor je geld het beste wat ze kunnen bieden. Ik heb alleen zoiets van geen enkele SSD is traag tegenwoordig. En sowieso is de nieuwe generatie kwa SSD alweer een stuk sneller dan de vorige generatie. Ik neem nu een 128GB SSD, maar ik hoop in de toekomst nog eens te kunnen upgraden naar een grotere 3rd party SSD. Als ze een beetje betaalbaar zijn/worden.
Helemaal mee eens, erg slecht.GekkePrutser schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:45:
[...]
Ja geweldige review (zoals altijd van AnandTech). Ik had niet gedacht dat deze nog zou komen trouwens, hij is er wel laat mee.
Ik heb eerder het idee dat ze juist geen standaard willen gebruiken. Ze kunnen namelijk ook prima de normale msata connector gebruiken die op veel moederborden en notebooks al te vinden zijn.Underworld schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 18:58:
[...]
Inderdaad, ik heb daarom ook de 128GB genomen, om hem later te kunnen upgraden, vind het alleen wel vervelend dat de aansluiting vorig jaar dus anders was, kan zijn dat het leveranciers weerhoud om nieuwere SSD's te produceren totdat Apple een soort van standaard heeft voor haar Notebooks.
Weet niet of het technisch past, misschien is hij wel wat breder?
Maar ook voor de 2011 vind ik hem echt behoorlijk duur van bijvoorbeeld OCW, volgemsij is dat de oorzaak dat het nog een nicheproduct is, wel een beetje jammer. Maargoed beter als helemaal niet meer kunnen uitbreiden.
Hopelijk krijgen we wat meer keuze
Aaah ze zijn er al dus: http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Air_2012
[ Voor 4% gewijzigd door duncanvdlinden op 17-07-2012 19:52 ]
Vanmiddag bij de Apple Store getracht de 11'' en 13'' even uitvoerig onder de loep te nemen. Helaas was het erg lastig om van de medewerker af te komen 
Maar goed, ik neig nog altijd naar de 11''. Gewoon het beste model voor mijn eisen, namelijk veel reizen iedere dag (bus, trein en in de vakanties vliegtuig), de nodige tekstverwerking (af en toe wat typen tijdens (hoor)colleges e.d.), internet uiteraard en af en toe wat WoW (AH checken
). Heb thuis voor de grote verslagen en scripties een desktop staan, dus de MBA is sowieso voor erbij.
Ben wel onder de indruk van de apparaten, wat licht en mooi zeg. Ik ben Windows bakbeesten (en sowieso Windows) gewend, dan is dit toch wel een stukje gelikter.
Nu nog een nachtje slapen over het dilemma MBA 2011 vs. 2012 en 64gig vs 128gig. Grootste probleem wat ik met 2011 heb is HD 3000, 4000 is toch wel zo'n 30% beter schijnbaar.
Komende nacht wordt een drukke nacht dus
Maar goed, ik neig nog altijd naar de 11''. Gewoon het beste model voor mijn eisen, namelijk veel reizen iedere dag (bus, trein en in de vakanties vliegtuig), de nodige tekstverwerking (af en toe wat typen tijdens (hoor)colleges e.d.), internet uiteraard en af en toe wat WoW (AH checken
Ben wel onder de indruk van de apparaten, wat licht en mooi zeg. Ik ben Windows bakbeesten (en sowieso Windows) gewend, dan is dit toch wel een stukje gelikter.
Nu nog een nachtje slapen over het dilemma MBA 2011 vs. 2012 en 64gig vs 128gig. Grootste probleem wat ik met 2011 heb is HD 3000, 4000 is toch wel zo'n 30% beter schijnbaar.
Komende nacht wordt een drukke nacht dus
[ Voor 5% gewijzigd door London op 17-07-2012 21:11 ]
Tesla M3LR '21
Die OWC's zijn net als de Toshiba ssd gebaseerd op de Sandforce controller en hebben dus dezelfde problemen. Niet geschikt voor wie filevault wil gebruiken. Als je een 256GB of 512GB ssd besteld dan is deze van de Samsung (de beroemde 830 series zelfs) die wel goed met filevault om kan gaan. De 64GB en 128GB ssd's lijken uit de stal van Toshiba te komen en hebben die Sandforce controller. Is an sich niet erg want zoals Anandtech het in de review uitlegt zitten daar ook wel wat voordelen aan. Inmiddels zijn de bugs in die Sandforce controllers ook al aardig eruit gewerkt. Ik vind dan ook niet echt dat je kunt zeggen dat dit slecht is van Apple. Wellicht hadden ze met anderen willen samenwerken maar boden die niet de mogelijkheid om een geschikte ssd voor hun MBA en MBPr te maken. Dan houdt het gewoon op.
Inderdaad echt slecht is ie ook wel weer niet, deze Sandforce behoort ook gewoon wel tot 1 van de beste ssd's op de markt.ppl schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:29:
Die OWC's zijn net als de Toshiba ssd gebaseerd op de Sandforce controller en hebben dus dezelfde problemen. Niet geschikt voor wie filevault wil gebruiken. Als je een 256GB of 512GB ssd besteld dan is deze van de Samsung (de beroemde 830 series zelfs) die wel goed met filevault om kan gaan. De 64GB en 128GB ssd's lijken uit de stal van Toshiba te komen en hebben die Sandforce controller. Is an sich niet erg want zoals Anandtech het in de review uitlegt zitten daar ook wel wat voordelen aan. Inmiddels zijn de bugs in die Sandforce controllers ook al aardig eruit gewerkt. Ik vind dan ook niet echt dat je kunt zeggen dat dit slecht is van Apple. Wellicht hadden ze met anderen willen samenwerken maar boden die niet de mogelijkheid om een geschikte ssd voor hun MBA en MBPr te maken. Dan houdt het gewoon op.
Je ziet ook ultrabooks, Samsung Series 9, waarbij gekozen wordt voor nog tragere SSD's. Die Samsung series 9 is dan nog wel een heel erg vreemde keuze gezien ze een schitterende SSD uit eigen stal konden halen voor hun high end Ultrabook Serie!
Heb net een disk benchmark gedraaid op de 256GB Samsung SSD:

Raar dat ze die mSata connector niet gebruiken, lijkt mij dat het gewoon moet passen.duncanvdlinden schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 19:06:
[...]
Ik heb eerder het idee dat ze juist geen standaard willen gebruiken. Ze kunnen namelijk ook prima de normale msata connector gebruiken die op veel moederborden en notebooks al te vinden zijn.
Weet niet of het technisch past, misschien is hij wel wat breder?
Maar ook voor de 2011 vind ik hem echt behoorlijk duur van bijvoorbeeld OCW, volgemsij is dat de oorzaak dat het nog een nicheproduct is, wel een beetje jammer. Maargoed beter als helemaal niet meer kunnen uitbreiden.
Hopelijk krijgen we wat meer keuze
Aaah ze zijn er al dus: http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Air_2012
Chill OWC is altijd vrij snel, en opzich valt 4 dollar verzendkosten best mee. Ik hoop alleen dat er een Nederlandse importeur mee komt. (qua garantie is dat toch wat fijner)
@ppl, misschien is 'erg slecht' niet helemaal de juiste woordkeuze van mij, hoe dan ook vind ik dat een bedrijf als Apple altijd voor het beste zou moeten gaan, notebooks zijn vaak al twee keer duurder dan de doorgaande merken, waar ook A-merken als Samsung en Sony in zitten. (al vind ik persoonlijk Samsung geen A merk maar das mijn mening en een andere discussie; iets met verschillende soorten apparaten van dit merk die vaak voor reparatie terug komen).
Lijkt mij dat als Samsung miljoenen SSD's voor Apple moet maken, ze wel een fabriekje erbij kunnen zetten om zo aan de vraag te kunnen voldoen. Ik geloof werkelijk niet dat Apple deze grote verschillen qua prestaties van te voren al niet wist (laat staan het deze grote aantal aantallen). En als de prestaties van de SSD's van Toshiba te wensen over laten, zul je naar mijn inziens toch deze aantallen terug moeten schroeven.
Ik heb sinds ik mn Air heb het probleem dat ik geen waarschuwing krijg als de battery <10% is. Bij mn vorige MacBook was dat standaard. Iemand een idee?
Ik kan die optie zelfs niet eens meer vinden:

Zit nu op 4% maar nog geen melding gehad.
Laat maar:

Krijg hem nu dus pas bij 10 minuten en niet meer op 10%.

Zit nu op 4% maar nog geen melding gehad.
Laat maar:

[ Voor 31% gewijzigd door CrashOne op 17-07-2012 23:53 . Reden: Had gewoon moeten wachten.... ]
Is dit wel zo? het is leuk dat benchmark programmaatjes verschillen laten zien, maar verder had niemand zich hier toch ooit aan gestoord?Underworld schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:25:
[...]
Raar dat ze die mSata connector niet gebruiken, lijkt mij dat het gewoon moet passen.
Chill OWC is altijd vrij snel, en opzich valt 4 dollar verzendkosten best mee. Ik hoop alleen dat er een Nederlandse importeur mee komt. (qua garantie is dat toch wat fijner)
@ppl, misschien is 'erg slecht' niet helemaal de juiste woordkeuze van mij, hoe dan ook vind ik dat een bedrijf als Apple altijd voor het beste zou moeten gaan, notebooks zijn vaak al twee keer duurder dan de doorgaande merken, waar ook A-merken als Samsung en Sony in zitten. (al vind ik persoonlijk Samsung geen A merk maar das mijn mening en een andere discussie; iets met verschillende soorten apparaten van dit merk die vaak voor reparatie terug komen).
Lijkt mij dat als Samsung miljoenen SSD's voor Apple moet maken, ze wel een fabriekje erbij kunnen zetten om zo aan de vraag te kunnen voldoen. Ik geloof werkelijk niet dat Apple deze grote verschillen qua prestaties van te voren al niet wist (laat staan het deze grote aantal aantallen). En als de prestaties van de SSD's van Toshiba te wensen over laten, zul je naar mijn inziens toch deze aantallen terug moeten schroeven.
Tjonge ik volg dit topic nu een tijdje maar ik kan niet tot mijn keuze komen een 11 of een 13 inch, ik ga het liefst voor mobiliteit (ik vlieg redelijk veel) maar het verschil tussen 7 en 5 uur battery time zit me toch wel dwars.
Groter scherm heb ik niet nodig, snellere processor is ook overbodig, ik wil hem voornamelijk gebruiken voor het kijken naar foto's, internetten, itunes en mail. En om filmpjes van mijn GoPro HD op te kunnen slaan (externe disk)
Tot voor kort was ik heel gelukkig met mijn iPad maar deze kan helaas niet overweg met de filmpjes van mijn GoPro HD dus dan toch maar voor een volwaardige laptop.
Verder kies ik uiteraard voor de 8GB memory upgrade.
Groter scherm heb ik niet nodig, snellere processor is ook overbodig, ik wil hem voornamelijk gebruiken voor het kijken naar foto's, internetten, itunes en mail. En om filmpjes van mijn GoPro HD op te kunnen slaan (externe disk)
Tot voor kort was ik heel gelukkig met mijn iPad maar deze kan helaas niet overweg met de filmpjes van mijn GoPro HD dus dan toch maar voor een volwaardige laptop.
Verder kies ik uiteraard voor de 8GB memory upgrade.
Ik ga een macbook air 11 inch kopen deze week. Ik twijfel alleen of ik een i5 of een i7 moet nemen. Ik wil de macbook minimaal nog 4-5 jaar gebruiken. Ik doe af en toe een spelletje spelen. Ben van plan hem thuis aan een monitor te koppelen. Verder ben ik erg veel op pad. Wat is wijsheid en is het prijsverschil gerechtvaardigd?
Heb ik ook over getwijfeld in mijn 13 inch, maar een i7 heeft maar een nihil verschil in performance tov de i5. De prijs is procentueel hoger dan de performance winst, dus ik heb een i5 gekozen en geen spijt.
NZBvortex pakt op de Air i5 sneller bestanden uit dan op de Pro 17 inch uit 2009 dus qua snelheid ben ik er op vooruit gegaan.
NZBvortex pakt op de Air i5 sneller bestanden uit dan op de Pro 17 inch uit 2009 dus qua snelheid ben ik er op vooruit gegaan.
die laatste twee opties heb ik helemaal nietCrashOne schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:49:
Ik kan die optie zelfs niet eens meer vinden:
[afbeelding]
Sowieso heel die 'power nap' functie is niet zichtbaar.
MBA '12 13"
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Ik de MBA 11" was het verschil tussen de i5 en i7 volgens mij wel van een stuk groter belang dan bij de 13".
^ Wat hij zegt.
Powernap? OSX Mountain Lion FeatureLicko schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:46:
[...]
die laatste twee opties heb ik helemaal niet
Sowieso heel die 'power nap' functie is niet zichtbaar.
MBA '12 13"
Zijn er mensen die veel reizen met een MBA 11" wat is jullie ervaring met de battery life? Ik vlieg redelijk veel en heb dus lang niet altijd oplaadmogelijkheden. Toch spreekt de vormfactor van de 11' me erg aan vanwege de mobiliteit.
[ Voor 29% gewijzigd door EgoPro op 18-07-2012 11:06 ]
@Egopro, ben je al eens naar een (apple) winkel geweest om de 11 en 13"te vergelijken? ik denk dat je je gaat verbazen over hoe draagbaar de 13" MBA is.
Verder zeg je voor de 8GB upgrade te gaan, maar voor internet itunes mail en foto's te bekijken zul je geen 8GB nodig hebben, dit geld kun je eventueel steken in het verschil tussen de 11" en 13".
Verder zeg je voor de 8GB upgrade te gaan, maar voor internet itunes mail en foto's te bekijken zul je geen 8GB nodig hebben, dit geld kun je eventueel steken in het verschil tussen de 11" en 13".
Hoe zit dat met de 11 inch 2012 qua battery life - ook 2 uur minder dan de 13 inch?
Zelfde, body is gewoon kleiner dus kleinere cell.badbadpresident schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:17:
Hoe zit dat met de 11 inch 2012 qua battery life - ook 2 uur minder dan de 13 inch?
Verwijderd
Ik heb zelf de 11 inch MacBook air. Als je veel gaat internetten dan gaat het snel, meer dan 4 uur haal je echt niet. Als je hem alleen voor text verwerken gebruikt en niet teveel poes pas hebt aanstaan zoals bluetooth, wireless en dergelijke dan haal ik er een uur of 7 ermee.badbadpresident schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:17:
Zolang je geen encryptie gebruikt ja... Maar dat is juist iets dat je graag wil hebben op een ultraportable i.v.m. de kans op diefstal.duncanvdlinden schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:41:
[...]Inderdaad echt slecht is ie ook wel weer niet, deze Sandforce behoort ook gewoon wel tot 1 van de beste ssd's op de markt.
Wat dat betreft vind ik het wel een beetje slecht van Apple, het scheelt bijna 50% van de performance met filevault aan tussen de toshiba en samsung, waartussen je niet mag kiezen. Terwijl FileVault juist weinig overhead heeft nu sinds de AES-NI support in de processor hiervoor aangesproken wordt.
Terwijl je voor een 10% snellere processor 150 euro bij mag lappen, wat in de gebruikerservaring veel minder scheelt dan die SSD snelheid.
[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 18-07-2012 12:42 ]
Apple gebruikte deze connector toen mSATA nog niet bestond (lees: final was). Ze zijn kennelijk gewoon door blijven borduren op hun eigen specs om wat voor reden dan ook. Misschien gemakzucht, misschien contractueel, misschien iets anders. De huidige MBA en MBPr hebben echter een dusdanig andere aansluiting dat ze eigenlijk ook wel net zo goed voor de mSATA hadden kunnen gaan. Maar ja, als je ziet hoe snel OWC hun ssd's weer geschikt hebben gemaakt voor de MBA 2012 lijkt het erop dat er maar een hele kleine wijziging aan de pin layout is geweest. Wellicht omdat ze met de oude een probleem hadden of omdat ze nu van 3Gbps naar 6Gbps zijn gegaan. Dan is het aanpassen van het huidige ontwerp goedkoper dan een compleet nieuwe connector.Underworld schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:25:
[...]
Raar dat ze die mSata connector niet gebruiken, lijkt mij dat het gewoon moet passen.
Dat ligt er maar net aan. Apple maakt op basis van hun eigen marktonderzoek keuzes voor wat betreft hardware. Het heeft weinig zin om een dikke vette ssd erin te zetten als de doelgroep daar niets van zal merken. Dan kun je daar weer wat op beknibbelen en ook het aantal fabrikanten waarvan je af kunt nemen vergroten om zo risico's te kunnen reduceren (faillissement, tsunami, overstroming, productiefouten, enz.). Het is zeer zeker niet een kwestie van kijken wat de beste op de markt is en die erin proppen. Dat "beste" is het grote probleem want dat zul je eerst moeten definiëren. De prijs van het product zelf maakt niet uit want ze zullen altijd hetzelfde plaatje opnieuw moeten bekijken en keuzes maken.@ppl, misschien is 'erg slecht' niet helemaal de juiste woordkeuze van mij, hoe dan ook vind ik dat een bedrijf als Apple altijd voor het beste zou moeten gaan, notebooks zijn vaak al twee keer duurder dan de doorgaande merken, waar ook A-merken als Samsung en Sony in zitten.
Wat je hier ook vergeet is dat Apple vooral een merk is dat graag producten uitbrengt die naar behoren werken. Daarbij is technologie/techniek niet leidend maar ondersteunend. Eigenlijk zijn ze in dat opzicht wel heel erg ITIL-achtig bezig. Bij ons tweakers is dat weer iets anders. Uiteraard willen we ook iets wat naar behoren werkt maar bij ons is techniek/technologie daarbij leidend en ondersteunend.
Om dit even terug te brengen naar dat Filevault verhaal: de Samsung ssd's zijn sneller op dat niet-comprimeerbare gebied en bieden een veel betere performance als je Filevault gebruikt. Maar dat is wanneer je de Toshiba en de Samsung onderling vergelijkt. Als we het nou eens vanuit de eindgebruiker gaan bekijken wordt het verhaal heel anders. Die wil iets wat werkt en in beide gevallen (Samsung en Toshiba) zal het werken. In beide gevallen is er ook sprake van een snelle schijf met lage latency en veel iops. De ene schijf is alleen wat sneller dan de andere. De meesten zullen dat verschil nauwelijks merken omdat hun workload niet goed profiteert van een ssd. Apple is 1 van de weinige IT-bedrijven die dit soort dingen heel goed in kaart weet te brengen en dat ook heel goed voor ogen weet te houden. Daar kan ik ze als IT'er soms nog wel eens om benijden.
Zoals gezegd gaat het hier niet alleen om productiecapaciteit maar komt ook risicomanagement om de hoek kijken. Als je afhankelijk bent van 1 supplier levert dat zekere risico's op waarop je je moet instellen. Dan kan het best zo zijn dat het voor Apple helemaal niet zo handig is om Samsung te vragen er een fabriekje bij te zetten omdat ze meer willen afnemen.Lijkt mij dat als Samsung miljoenen SSD's voor Apple moet maken, ze wel een fabriekje erbij kunnen zetten om zo aan de vraag te kunnen voldoen.
Nee dat kreeg je voorheen ook alleen toen was je accu ook voor 9~10% vol. Je hebt het nu kennelijk heel wat zuiniger gedaan waardoor dat percentage anders is komen te liggen. Om het eens in cijfers uit te drukken (waarbij ik maar even uit mijn duim zuig): voorheen zat je op 30% aan nog 1 uur resterend, nu zit je met 30% aan 2,5 uur resterend. Bijgevolg is dat 9% bij de ene 9 minuten is terwijl een ander er dan nog een half uur mee kan. Deze getallen wisselen sterk omdat het schattingen zijn op basis van je huidige gebruik (waarbij er een x tijd terug gekeken wordt, hoe ver weet ik niet). Als je druk met je virtuele machine in de weer bent dan zul je zien dat je kort op de accu kunt werken. Sluit je 'm af en doe je verder niks dan zul je zien dat als je 10 minuten later kijkt de accuduur zelfs verdubbeld kan zijn.CrashOne schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:49:
@CrashOne: hier een SM256E als ssd waarop ik Filevault aan heb gezet. Met dezelfde benchmark weet ik nagenoeg dezelfde cijfers eruit te persen. FV2 heeft echt maar bar weinig invloed en dat is natuurlijk heel mooi meegenomen (vooral als je er ook nog eens vm's op gebruikt zoals ik).
Dat is waar. Het wordt waarschijnlijk dan ook de 128gig, dan kan ik later altijd nog besluiten een externe HDD te kopen.Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 09:03:
[...]
Hou er rekening mee dat osx al ruimte inneemt van die 64gb en wow ook nog eens 18gb. Je houdt dan niet erg veel over.
Nu nog 4 vs 8 gig ram, aangezien het ram gesoldeerd zit op het moederbord is 8 gig misschien verstandiger. Maar voor de (relatief) simpele dingen die ik ermee ga doen is 4 gig waarschijnlijk ook al voldoende.
Tesla M3LR '21
Ja, draait hier ook.EgoPro schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:04:
[...]
Powernap? OSX Mountain Lion Feature
Zijn er mensen die veel reizen met een MBA 11" wat is jullie ervaring met de battery life? Ik vlieg redelijk veel en heb dus lang niet altijd oplaadmogelijkheden. Toch spreekt de vormfactor van de 11' me erg aan vanwege de mobiliteit.
Mis enkele instellingen. Is een tijdje terug ook al naar voren gekomen in dit topic. Even afwachten tot officiële release.
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
[/quote]
Nu nog 4 vs 8 gig ram, aangezien het ram gesoldeerd zit op het moederbord is 8 gig misschien verstandiger. Maar voor de (relatief) simpele dingen die ik ermee ga doen is 4 gig waarschijnlijk ook al voldoende.
[/quote]
Hier heb ik ook een tijdje over zitten twijfelen bij de aanschaf van een rmbp. Heb uiteindelijk toch maximaal genomen (16Gb) aangezien het achteraf niet meer te upgraden is. Naast dat je er in de komende jaren waarschijnlijk al profijt van zal hebben, is het ook zo dat het makkelijker is om een macbook air te verkopen met 8Gb ipv 4Gb.
Maar uiteindelijk is budget icm gebruikerseisen bepalend.....
[/quote]
Hier heb ik ook een tijdje over zitten twijfelen bij de aanschaf van een rmbp. Heb uiteindelijk toch maximaal genomen (16Gb) aangezien het achteraf niet meer te upgraden is. Naast dat je er in de komende jaren waarschijnlijk al profijt van zal hebben, is het ook zo dat het makkelijker is om een macbook air te verkopen met 8Gb ipv 4Gb.
Maar uiteindelijk is budget icm gebruikerseisen bepalend.....
Het ICC kleurprofiel van Anand voor het LG scherm in de 13" 2012 MacBook Air is in ieder geval een aanrader. Veel dieper zwart en een stuk scherper! Het enige nadeel van dat profiel is dat ik bij scrollen soms een groene schijn heb bij grijs en zwart maar enkel wanneer de helderheid van het scherm hoog staat.
@ppl, buiten dat ik het niet helemaal met je eens ben op sommige punten, wat totaal geen punt is, want het is jouw mening/argument (en who knows wellicht zelfs een feit). Is het toch goed om te zien wat de keerzijde aan mijn verhaal is door iemand anders zijn ogen gezien.
Wat ik wel nog steeds niet begrijp is dat bijvoorbeeld de MacBook Pro's niet standaard met SSD's zijn uitgerust, ik heb nu bij vier mensen hun MacBook Pro voorzien van een SSD, en allemaal snappen ze na gebruik/verschil met hun oude HD, totaal niet waarom Apple dit niet standaard heeft in hun notebook lijn. Wellicht heb jij hier ook nog een goed argument voor?
Wat ik wel nog steeds niet begrijp is dat bijvoorbeeld de MacBook Pro's niet standaard met SSD's zijn uitgerust, ik heb nu bij vier mensen hun MacBook Pro voorzien van een SSD, en allemaal snappen ze na gebruik/verschil met hun oude HD, totaal niet waarom Apple dit niet standaard heeft in hun notebook lijn. Wellicht heb jij hier ook nog een goed argument voor?
Dat is een hele eenvoudige
Kijk maar eens naar het nummer 1 commentaar op een ssd: "hij is zo duur, voor dat zelfde geld heb ik een hdd met xxxxxx GB!". Tja, een ssd koop je om de snelheid, niet om de capaciteit. Bij een hdd is het nou juist andersom. Ik denk dat Apple met de gewone MBP versies zich meer op het publiek richt dat voor capaciteit gaat ipv snelheid. Apple biedt voor de MBP lijn wel de optie voor een ssd aan maar die zijn prijziger dan wanneer je er zelf eentje koopt. De optie voor een ssd en een hdd vindt je alleen bij de iMac en Mac Pro, enigszins jammer om te zien dat dit niet ook bij de Mac mini en de MacBook Pro een mogelijkheid is. Dat zou een mooie middenweg zijn geweest maar wie weet is het helemaal niet rendabel.
Overigens had ik zelf ook liever gezien dat ze gewoon wat meer standaard dingen namen zoals dat mSATA en heel die Sandforce controller niet gebruiken (ik vind dat er nog te veel problemen zijn en dat performance verschil met niet-comprimeerbare data maakt het ook een lastige ssd). Het is merkwaardig dat je een OS hebt met whole disk encryption en in de opvolger van dat OS deze feature nog verder uitmelkt door de optie te geven om schijven op eenvoudige wijze van encryptie te voorzien. Dan neemt het een prominente functie in. Het gebruik van een Toshiba met Sandforce controller doet dan weer compleet afbreuk aan dat verhaal. Het gebruik van mSATA had er ook voor gezorgd dat er niet alleen voor ons eigenaren meer keuze is maar ook voor Apple zelf. Ik ben het dus ook lang niet altijd eens met de keuzes die ze maken maar ik moet zeggen dat er altijd wel over nagedacht wordt. Dat laatste is iets wat ik vaak bij andere bedrijven nog wel eens mis. Wat ik altijd wel probeer is om een beetje te doorgronden waarom ze nou voor iets hebben gekozen. Daarvoor zul je eerst zelf een beetje de materie in moeten duiken waarna je dan ook weer weet wat iets inhoudt.
@brommer: als je het echt goed wilt doen dan kalibreer je het zelf middels een colorimeter. Houd er rekening mee dat Apple en anderen vaak een standaard profiel mee leveren die het voor het merendeel van de panels wel prima zal doen. Soms geeft dat hele mooie effecten, soms is het een teleurstelling. Kalibreren is dan vaak wel de oplossing. Gebruik maken van iemand anders z'n icc profiel geeft je hetzelfde als het standaard profiel: het kan vriezen, het kan dooien.
Overigens had ik zelf ook liever gezien dat ze gewoon wat meer standaard dingen namen zoals dat mSATA en heel die Sandforce controller niet gebruiken (ik vind dat er nog te veel problemen zijn en dat performance verschil met niet-comprimeerbare data maakt het ook een lastige ssd). Het is merkwaardig dat je een OS hebt met whole disk encryption en in de opvolger van dat OS deze feature nog verder uitmelkt door de optie te geven om schijven op eenvoudige wijze van encryptie te voorzien. Dan neemt het een prominente functie in. Het gebruik van een Toshiba met Sandforce controller doet dan weer compleet afbreuk aan dat verhaal. Het gebruik van mSATA had er ook voor gezorgd dat er niet alleen voor ons eigenaren meer keuze is maar ook voor Apple zelf. Ik ben het dus ook lang niet altijd eens met de keuzes die ze maken maar ik moet zeggen dat er altijd wel over nagedacht wordt. Dat laatste is iets wat ik vaak bij andere bedrijven nog wel eens mis. Wat ik altijd wel probeer is om een beetje te doorgronden waarom ze nou voor iets hebben gekozen. Daarvoor zul je eerst zelf een beetje de materie in moeten duiken waarna je dan ook weer weet wat iets inhoudt.
@brommer: als je het echt goed wilt doen dan kalibreer je het zelf middels een colorimeter. Houd er rekening mee dat Apple en anderen vaak een standaard profiel mee leveren die het voor het merendeel van de panels wel prima zal doen. Soms geeft dat hele mooie effecten, soms is het een teleurstelling. Kalibreren is dan vaak wel de oplossing. Gebruik maken van iemand anders z'n icc profiel geeft je hetzelfde als het standaard profiel: het kan vriezen, het kan dooien.
[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 18-07-2012 20:21 ]
@ppl, thanks, duidelijk verhaal. Als mensen serieus zo denken meer GB's voor (veel) minder dan vind ik dat niet echt slim. Een SSD is het zoveel meer waard dan die extra GB's van een HD. Daar heb je tegenwoordig genoeg goede externe HD's voor.
Het is wat handiger om 1 apparaat mee te nemen dan 2 die je weer op elkaar moet aansluiten. Het kan ook wat gelazer geven als je 'm in de slaapstand gooit en ze daarna weer van elkaar afkoppelt. Dat kan datacorruptie opleveren omdat je de externe schijf niet netjes geunmount hebt. Met een network share heb je dat dan weer niet.
Bij de Air zie je nu die Nifty Disk opkomen. Mensen kunnen dan de sd cardreader gebruiken als extra opslag. Bij de MBP kun je zoiets doen door de optical drive te vervangen door een hdd of ssd middels zo'n optibay rekje (het is eigenlijk een adapter zodat je er een 2.5" disk kunt plaatsen). Voor wie veel waarde hecht aan garantie en daar echt geen gezeik mee wil is dit weer geen optie. Je kunt natuurlijk ook eens wat kritischer kijken naar wat je aan data meeneemt en zodoende besparen. Laten we het er maar op houden dat niet iedereen tevreden te krijgen is
Bij de Air zie je nu die Nifty Disk opkomen. Mensen kunnen dan de sd cardreader gebruiken als extra opslag. Bij de MBP kun je zoiets doen door de optical drive te vervangen door een hdd of ssd middels zo'n optibay rekje (het is eigenlijk een adapter zodat je er een 2.5" disk kunt plaatsen). Voor wie veel waarde hecht aan garantie en daar echt geen gezeik mee wil is dit weer geen optie. Je kunt natuurlijk ook eens wat kritischer kijken naar wat je aan data meeneemt en zodoende besparen. Laten we het er maar op houden dat niet iedereen tevreden te krijgen is
Ik zou eerder zeggen dat júist iedereen tevreden te houden is. Wil je capaciteit (of weet je het voordeel van een SSD niet en kijk je naar het zo hoog mogelijke getal, zoals menigeen) dan kies je voor de Macbook Pro, wil je het snelste, dan kies je voor een Air (of een Pro met SSD).ppl schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 20:52:
Het is wat handiger om 1 apparaat mee te nemen dan 2 die je weer op elkaar moet aansluiten. Het kan ook wat gelazer geven als je 'm in de slaapstand gooit en ze daarna weer van elkaar afkoppelt. Dat kan datacorruptie opleveren omdat je de externe schijf niet netjes geunmount hebt. Met een network share heb je dat dan weer niet.
goed, na mijn succesverhaal met de "gewone" Macbook (model2009) (in periode van 2 jaar: 2x nieuw logical board, 1 keer volledig nieuwe machine, nieuwe adapter, nieuw beeldscherm, nieuwe onderkant, nieuwe HD en nog een keer een nieuwe onderkant...en ja, da's in chronologische volgorde
) dat ramp-apparaat nog weten te slijten voor 250 euro en een Macbook Air (model mid 2011) gekocht in Maart...
En jawel: afgelopen zaterdag plug ik m aan de netstroom voor wat prik.....laadt niet. OK, kapotte adapter dacht ik, dus maandag naar de Apple Store in Covent Garden, testen...nope, adapter is prima...KAK
Dit keer een kapot I/O board wegens oververhitting...en dat met een machine die 24/7 op een bureau staat een beetje te webbrowsen en wat te downloaden. Echt serieus, fix je HARDWARE eens Apple
Anyway, als t goed is morgen weer gerepareerd, maar lekker weer dit
En jawel: afgelopen zaterdag plug ik m aan de netstroom voor wat prik.....laadt niet. OK, kapotte adapter dacht ik, dus maandag naar de Apple Store in Covent Garden, testen...nope, adapter is prima...KAK
Dit keer een kapot I/O board wegens oververhitting...en dat met een machine die 24/7 op een bureau staat een beetje te webbrowsen en wat te downloaden. Echt serieus, fix je HARDWARE eens Apple

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Zou je denken maar in de praktijk is dat niet zo. Maak 1 ding default en diverse anderen beginnen te steigeren ondanks dat hetgeen ze willen kiezen wel mogelijk is. Wat het probleem van dat volk is snap ik dan ook weer niet. Als dat nou is omdat er een onredelijke prijs aan die keuze is gekoppeld...maar nee. Het grootste probleem is echter het bekende "door de bomen het bos niet meer kunnen zien". Apple houdt het graag om die reden ook simpel en biedt dan ook niet veel keus. Niet geheel onbelangrijk want de nitwits onder ons zien door al die keuzes die hun vrijwel niets zeggen daadwerkelijk de bomen door het bos niet meer. Aan hun dat uitleggen kost je aardig wat tijd (spreek in dit geval uit ervaring, moet het vaak genoeg doen).Muldert schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:12:
[...]
Ik zou eerder zeggen dat júist iedereen tevreden te houden is. Wil je capaciteit (of weet je het voordeel van een SSD niet en kijk je naar het zo hoog mogelijke getal, zoals menigeen) dan kies je voor de Macbook Pro, wil je het snelste, dan kies je voor een Air (of een Pro met SSD).
@kamstra: wtf?! hell no dat jij bij mijn elektronica in de buurt mag komen
[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 18-07-2012 21:30 ]
Wow. That's some serious bad mojo.kamstra schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:20:
goed, na mijn succesverhaal met de "gewone" Macbook (model2009) (in periode van 2 jaar: 2x nieuw logical board, 1 keer volledig nieuwe machine, nieuwe adapter, nieuw beeldscherm, nieuwe onderkant, nieuwe HD en nog een keer een nieuwe onderkant...en ja, da's in chronologische volgorde) dat ramp-apparaat nog weten te slijten voor 250 euro en een Macbook Air (model mid 2011) gekocht in Maart...
ghehe, ik weet ook niet wat t is...ik doe er echt niks raars mee, en mijn Sony Vaio van de zaak doet het in al die tijd ook gewoon prima, dus t is niet dat ik totaal niet met hardware overweg kan
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
idioot bizar... ik heb er geen andere woorden voor, je hebt wel echt zeer ontzettend veel ongeluk met je MacBook(s).kamstra schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:20:
goed, na mijn succesverhaal met de "gewone" Macbook (model2009) (in periode van 2 jaar: 2x nieuw logical board, 1 keer volledig nieuwe machine, nieuwe adapter, nieuw beeldscherm, nieuwe onderkant, nieuwe HD en nog een keer een nieuwe onderkant...en ja, da's in chronologische volgorde) dat ramp-apparaat nog weten te slijten voor 250 euro en een Macbook Air (model mid 2011) gekocht in Maart...
offtopic:
Tenzij het een witte macbook betrof, die waren naar mijn mening sowieso crap.
Om maar weer mijn offtopic gelul aan te houden. Ik heb gelukkig alleen veel problemen gehad met de witte MacBook, daarna een iMac gekocht, na 4 jaar nooit problemen mee gehad, top ding, Mijn Macbook uit 2009 vertoond wel rare kuren, leest niet goed gebrande DVD's, is ontzettend gevoelig met vieze vingers op de schijfjes (terwijl mijn iMac ze wel altijd zonder problemen las) oplossing: gewoon geen schijfjes meer branden
Verder tot twee keer toe in die drie jaar starte mijn MacBook OS X niet meer op, waardoor ik moest herinstalleren, probleem zowel met een HD als met een SSD gehad
Tenzij het een witte macbook betrof, die waren naar mijn mening sowieso crap.
Om maar weer mijn offtopic gelul aan te houden. Ik heb gelukkig alleen veel problemen gehad met de witte MacBook, daarna een iMac gekocht, na 4 jaar nooit problemen mee gehad, top ding, Mijn Macbook uit 2009 vertoond wel rare kuren, leest niet goed gebrande DVD's, is ontzettend gevoelig met vieze vingers op de schijfjes (terwijl mijn iMac ze wel altijd zonder problemen las) oplossing: gewoon geen schijfjes meer branden
ontopic:
Er is een SW update voor de nieuwe MBA's
http://9to5mac.com/2012/0...book-pro-and-macbook-air/
Maar alleen bedoelt voor Lion.
Eindelijk ik heb hem 
Het is de 13inch, 128GB SSD, 8GB ram.
Deze heeft een Toshiba SSD en een Samsung scherm.
Geweldig ding!
Nu even weer mijn favoriete tools installeren
Ik ben even met flash en safari aan de gang gegaan:
Gebruik de laatste beta 11.4 versie van flash.
YouTube heb ik een IDLE van zo'n 95% met 1080p video, dat gaat dus erg smooth!
Je ziet echter als je rechtermuisknop klikt op de video het flash plugin menu, maar is dat dan toch HTML5 wat er gebruikt wordt?
Een site als Gamekings.tv bijvoorbeeld, als ik daar een video bekijk heb ik wel ongeveer 75% IDLE, die is dus wat hongeriger maar ook niet echt benoemswaardig.
Wanneer merken jullie dat flash echt heel erg resource intensief is? Want ik ben nog niet echt tegen vertragingen opgelopen.
Geweldig ding!
Nu even weer mijn favoriete tools installeren
Ik ben even met flash en safari aan de gang gegaan:
Gebruik de laatste beta 11.4 versie van flash.
YouTube heb ik een IDLE van zo'n 95% met 1080p video, dat gaat dus erg smooth!
Je ziet echter als je rechtermuisknop klikt op de video het flash plugin menu, maar is dat dan toch HTML5 wat er gebruikt wordt?
Een site als Gamekings.tv bijvoorbeeld, als ik daar een video bekijk heb ik wel ongeveer 75% IDLE, die is dus wat hongeriger maar ook niet echt benoemswaardig.
Wanneer merken jullie dat flash echt heel erg resource intensief is? Want ik ben nog niet echt tegen vertragingen opgelopen.
Maar eens updaten en kijken of de Wacom driver voor mijn oude 1e gen Bamboo Pen & Touch wederom heel de usb mikmak in OS X weet op te hangen. Geen idee wat Wacom tegenwoordig met die drivers uitvoert maar wat kun je er een ellende van krijgen zegUnderworld schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:35:
Er is een SW update voor de nieuwe MBA's
http://9to5mac.com/2012/0...book-pro-and-macbook-air/
Maar alleen bedoelt voor Lion.

Top dat je er blij mee bentduncanvdlinden schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 00:57:
Eindelijk ik heb hem
Geweldig ding!
Ik ben zo benieuwd wat ik ga krijgen, aan de ene kant wel spannend dat je niet weet wat je krijgt
Hopelijk dat het bij mij net andersom is, ik heb nu namelijk op mijn MBP ook een Samsung scherm, (vind dat die met films afspelen teveel licht lekt).
Verschil van dag en nacht met me oude MacBook uit 2008 weer.Underworld schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 09:27:
[...]
Top dat je er blij mee bent
Ik ben zo benieuwd wat ik ga krijgen, aan de ene kant wel spannend dat je niet weet wat je krijgt
Hopelijk dat het bij mij net andersom is, ik heb nu namelijk op mijn MBP ook een Samsung scherm, (vind dat die met films afspelen teveel licht lekt).
Weet iemand hoe het mogelijk is om iLife applicaties up te daten?
Hij zegt dat ik iLife niet gekocht heb met mijn iTunes account.
Dat is ook niet zo want iLife is bij mijn Mac gelevert. Moet ik nog iets registreren ofzo?
Mac zelf heb ik al geregistreerd via: https://register.apple.com/
Gewoon in software update komen de updates tevoorschijn als je iLife al hebt geinstalleerd.
Daar ben ik dus helemaal up to date, maar de App Store blijft zeggen dat ik nog 2 updates moet installeren: iPhoto en iMovie.stormfly schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:39:
Gewoon in software update komen de updates tevoorschijn als je iLife al hebt geinstalleerd.
Sorry ga wel heel erg offtopic geloof ik