[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
ppl schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 13:12:
[...]

Mijn kale Mountain Lion vmdk (met 10.8.1) is een kleine 14GB groot. Er zit dan ook nog wat aan overhead bij vanwege de virtualisatie maar het is niet zo gek veel anders als Windows 7 qua omvang. Als ik de vm start en daar in Finder kijk zie ik dat hij een kleine 7GB in gebruik heeft.

Het groeien is een wat ander verhaal want dat is bij zowel Windows als OS X afhankelijk van wat je doet. Temp folders kennen ze beiden en ze worden ook goed gebruikt. Van OS X weet ik dat er op een bepaald tijdstip een onderhoudsscript wordt gedraaid (don't worry, als je de Mac dan niet aan hebt doet hij het wanneer het wel kan). Windows kent zoiets weer niet. Dat script ruimt wel aardig wat op (logs, temp folders).

[...]

Het kan maar het levert wel gedoe op. Daarnaast is de 128GB versie een ssd van Toshiba welke de Sandforce controller gebruikt. Die werkt prima maar zodra je filevault aan zet dropt de snelheid. Encrypted data is namelijk niet comprimeerbaar en daar kan de Sandforce controller slecht mee omgaan. De 256GB en 512GB ssd's zijn van Samsung en wel de fameuze Samsung 830. Die heeft dit probleem niet. Tot slot geldt nog altijd dat ssd's met een grotere capaciteit doorgaans een tikkeltje sneller zijn dan die met een kleinere capaciteit.

Het is denk ik daarom ook niet zo heel erg raar dat je veel 4GB/128GB combo's ziet. Zijn er trouwens ook veel die toch naar 8GB zijn gegaan. Voordeel van 8GB tov 4GB is de hoeveelheid videogeheugen dat beschikbaar wordt gemaakt. Bij 4GB is dat maar 384MB en bij 8GB is dat 512MB. Zijn een aantal die de 8GB echt nodig hebben maar ook een aantal die het doen voor de toekomst. Dat laatste is wel belangrijk omdat je de Air na aanschaf niet kunt upgraden.
Weet je zeker dat Apple inmiddels (en dus in de toekomst) de Samsung 830 series gebruikt? Dat zou namelijk geweldig zijn. Het zou namelijk ook het vorige model (470 meen ik) of zelfs deze uit 2009 kunnen zijn http://www.engadget.com/2...6gb-ssd-our-knees-buckle/

Wel vreemd dat TRIM dan bij mij uitblijft (heb niet de TRIM hack gedaan) aangezien ik third party een Samsung 830 in mijn iMac heb laten zetten en je dus zou verwachten dat hij dit als eentje zou herkennen die Apple ook levert.

[ Voor 3% gewijzigd door Pyrone89 op 15-09-2012 13:24 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja dat weet ik heel zeker. Diverse reviews die het al bewezen hebben plus mijn eigen ervaring (ik heb een Air met 8GB aan mem en die 256GB ssd en dat ding eens open geschroefd om de bottom plate beter te positioneren; stond er gewoon op). Benchmarks laten hele mooie sata 6Gbps snelheden zien :)

De 830 serie is trouwens de opvolger van de 470 serie.

Dat TRIM uit blijft is heel eenvoudig. Apple zet het alleen aan voor haar eigen ssd's. Die Samsung 470 en 830 series worden door Samsung ook verkocht als OEM versie waar Apple gebruik van maakt. Er zit een herkenningsmechanisme voor die TRIM functie die TRIM alleen voor de Apple ssd's aan zet. Die hack speelt hier op in.

Zie trouwens ook de MBA 2012 review van Anandtech: The More Complicated (yet predictable) SSD Lottery.

[ Voor 69% gewijzigd door ppl op 15-09-2012 14:51 ]

• Dewaterweg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-09 15:20
Vraagje over de Air, hoeveel geheugen is er vrij bij de 128GB versie? Dus na installatie van het OS!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-11 15:38
Hebben jullie dat ook, als je scherm uitstaat en het licht in de kamer is, dat je het logo door je scherm heen ziet?

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:37
itsFuzeh schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 15:17:
Hebben jullie dat ook, als je scherm uitstaat en het licht in de kamer is, dat je het logo door je scherm heen ziet?
Heeft elke Apple. Komt omdat de backlight ook het logo verlicht. Speel maar eens met de helderheid. Niets aan de hand.

• Droid
me_mrtn schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 15:18:
[...]

Heeft elke Apple. Komt omdat de backlight ook het logo verlicht. Speel maar eens met de helderheid. Niets aan de hand.
Oh, ik dacht al.. Dan weet ik dat ook weer :)

• Pyrone89
ppl schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 14:44:
Ja dat weet ik heel zeker. Diverse reviews die het al bewezen hebben plus mijn eigen ervaring (ik heb een Air met 8GB aan mem en die 256GB ssd en dat ding eens open geschroefd om de bottom plate beter te positioneren; stond er gewoon op). Benchmarks laten hele mooie sata 6Gbps snelheden zien :)

De 830 serie is trouwens de opvolger van de 470 serie.

Dat TRIM uit blijft is heel eenvoudig. Apple zet het alleen aan voor haar eigen ssd's. Die Samsung 470 en 830 series worden door Samsung ook verkocht als OEM versie waar Apple gebruik van maakt. Er zit een herkenningsmechanisme voor die TRIM functie die TRIM alleen voor de Apple ssd's aan zet. Die hack speelt hier op in.

Zie trouwens ook de MBA 2012 review van Anandtech: The More Complicated (yet predictable) SSD Lottery.
Even voor de nieuwsgierigheid: ziet de buitenkant er ook net zo uit als de SSD van Samsung in de winkel? Of is het eentje die gewoon zilver aan de buitenkant is.

Zou namelijk handig uitkomen bij een reparatie als je een third-party Samsung 830 hebt: dan kunnen ze moeilijk zien dat hij third-party is.

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Pyrone89 schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 16:42:
[...]

Even voor de nieuwsgierigheid: ziet de buitenkant er ook net zo uit als de SSD van Samsung in de winkel? Of is het eentje die gewoon zilver aan de buitenkant is.

Zou namelijk handig uitkomen bij een reparatie als je een third-party Samsung 830 hebt: dan kunnen ze moeilijk zien dat hij third-party is.
De SSD zit op een pcb direct aan het moederbord vast.

• ppl
  • Niet online
Pyrone89 schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 16:42:
[...]

Daar zijn zowel de MBA als de MBP Retina te dun voor dus die gebruiken een heel ander type dat meer op een geheugenmodule met mSATA aansluiting lijkt (met de nadruk op lijkt want het is geen mSATA aansluiting en ook geen geheugenmodule!). Als je doorklikt naar de gegeven link zul je daar ook een foto van zien. Zoek anders ook eens op "MBA 2012 teardown" en neem de ifixit link. Die lui hebben 'm ook mooi op de foto gezet.
De enige 3rd party ssd die je in de Air en de Retina kwijt kunt komen bij OWC vandaan en hebben de Sandforce controller (dus gedoe met niet-comprimeerbare data zoals wanneer je filevault gebruikt).
tarlitz schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 17:43:
De SSD zit op een pcb direct aan het moederbord vast.
Ter verduidelijking: het is een losse insteekkaart die in een proprietary slot op het moederbord gaat. Het werkgeheugen zit dan weer wel op het moederbord gesoldeerd.

• Pyrone89
Ik zie het nu ja, bizar hoe dat allemaal is aangepast. Zelfs de extreem dunne retail Samsung 830 series was dus nog niet dun genoeg, bizar :D .

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-11 16:53
Mensen, ik merk sinds enkele dagen dat het scherm langs de onderkant op aantal plaatsen de ledverlichting door m'n scherm komt. Ik merk het vooral tijdens het swipen tussen fullscreen apps. Natuurlijk ga ik me daar aan storen omdat ik het telkens weer opmerk.

Is dit iets om mee terug te gaan, laptop is 2 maand oud.. Krijg ik dan een nieuwe of is da enkel nieuw scherm? :)

• Pyrone89
blubbers schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 19:04:
Mensen, ik merk sinds enkele dagen dat het scherm langs de onderkant op aantal plaatsen de ledverlichting door m'n scherm komt. Ik merk het vooral tijdens het swipen tussen fullscreen apps. Natuurlijk ga ik me daar aan storen omdat ik het telkens weer opmerk.

Is dit iets om mee terug te gaan, laptop is 2 maand oud.. Krijg ik dan een nieuwe of is da enkel nieuw scherm? :)
Ik zou er even mee terug gaan. Anders ga je je er meer en meer aan storen.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-11 10:57
Bedankt voor de antwoorden heren. 8GB/256GB it is. In plaats van hem vanavond te bestellen, hou ik MP/Vraag en aanbod in de gaten, en gaat hij op mijn verlanglijstje voor de kerst ;)

• Viresh87
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:28
Hoi allemaal,

Ik kan de MBA gewoon op de speakerset (Harman Kardon Soundsticks) aansluiten toch? Geluid is dan ook goed?

[ Voor 10% gewijzigd door Viresh87 op 16-09-2012 15:31 ]

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:44

RnB

Waarom denk je dat dat niet zou kunnen of dat het geluid slecht zal zijn?

De MBA gebruikt net als elk andere laptop een 3,5mm jack, dus alle (actieve) speakers kan je aan je MBA aansluiten. Of het geluid goed/slecht is, dat ligt meer aan je speakers.

Ik heb er zelf KRK RP5 G2 aan hangen en ik geniet elke keer weer van de kwaliteit van het geluid wat eruit komt.

[ Voor 31% gewijzigd door RnB op 16-09-2012 15:40 ]

• ppl
  • Niet online
Dat werkt prima op die geluidsstokjes, ook op een vergelijkbare set van JBL trouwens :)

• Viresh87
Thanks mates!

• blubbers
Ben met m'n Macbook naar de apple store gegaan, ze hebben hem bekeken maar zagen niet meteen een probleem. Eén led viel hen wel op. Ze hebben hem opgestuurd met als opmerking 'scherm heeft lichtere plekken aan onderkant dispay'.

Hopelijk krijg ik een nieuw display. :)

Mensen met ervaringen waarvan ze gwn de laptop terug sturen zonder een reparatie?

• Droid
Gebruikt hier iemand ook audio via bluetooth? Is dit een beetje goeie kwaliteit?
Ben namelijk vanplan om de Edifier S330D te kopen met zo'n bluetooth ding van logitech.
Of zijn er nog betere speakers rond de 150 euro?:)

edit:

Zit er zelfs aan te denken om een home cinema set te kopen, als ik via speakers muziek luister zit ik meestal niet achter mijn macbook air, dan gebruik ik mijn Sony MDR-XB500's

[ Voor 29% gewijzigd door Droid op 17-09-2012 18:12 ]

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
ik heb nu de mba met dual core en heb de kans deze voor paar tientjes te verruilen voor een i5. dit is voor mij alleen interessant als ik de software/instellingen 1 op 1 over kan zetten mbv bijv timemachine.
op m'n mba staan nu namelijk wat software programma's (niet uit de appstore periode) die ik gekocht heb met een serial, en heb gezien dat veel van die programmas maar op 1 mb mochten. is het mogelijk om het 1 op 1 over te zetten allemaal aan data? zonder dat m'n instellingen/serials enzo verloren gaan.

x

• RnB

RnB

Kan je de producenten niet contacteren met je verhaal? Meestal doen ze daar niet zo moeilijk over. Of je moet kijken of je je MB kan verwijderen uit je licentie (iets als unlicense), zodat je deze op een andere weer kan activeren.

Ik ben zelf namelijk niet zo van de copy paste acties van installaties op verschillende systemen, als het überhaupt mogelijk is.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-11 10:24
RnB schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 08:28:
Kan je de producenten niet contacteren met je verhaal? Meestal doen ze daar niet zo moeilijk over. Of je moet kijken of je je MB kan verwijderen uit je licentie (iets als unlicense), zodat je deze op een andere weer kan activeren.

Ik ben zelf namelijk niet zo van de copy paste acties van installaties op verschillende systemen, als het überhaupt mogelijk is.
In een Windows wereld kan dit inderdaad bijna nooit, heb zelf van een Mac Mini 2007 een Timemachine teruggezet naar een Mini 2010 (inclusief alle settings en programma's ook gelicensieerde varianten) en hierna zelfs van de Mini naar mijn MBA en dat gaat allemaal goed.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• blubbers
Vandaag 2 telefoontjes gekregen op een kwartier tijd van de Apple technische dienst.

Eerste telefoon was omdat ze m'n wachtwoord niet konden lezen. :p en om nog eens te vragen wat er precies scheelde.

Kwartier later kreeg ik terug telefoon van hun om te zeggen dat er degelijk een fout was en kreeg uitleg hoe zoiets voor kan komen. Nieuw scherm is besteld. Daarna testen ze het eerst (hopelijk meteen een goed scherm zonder backlight bleeding oid) en dan komt ie terug naar mij.

Vond het wel heel fijn dat ze me meteen op de hoogte brengen! :)

Verwijderd

Ik hem mijn MacBook Air (Mid 2011) nu 8 maanden, alleen nu worden de toetsen bij mij aardig vaag (doffe plekken op bepaalde toetsen) hierbij een afbeelding om het duidelijk te maken;

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/41551996/IMG_0129_small.png

Aangezien ik niet vaak mijn Air gebruik snap ik niet hoe dit kan gebeuren maar goed, bij MyCom zeiden ze al dat dit niet onder garantie valt klopt dat? Voordat ik nieuwe toetsen ga kopen (neem aan dat dit de enigste manier is om dit op te lossen?) en ze zelf ga vervangen wil ik weten of ze bij MyCom niet te snel nee geen garantie hebben geroepen? Aangezien ik het wel aardig snel vindt dat de toetsen nu al dof zijn.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Dat valt inderdaad onder normale slijtage, elke gebruikte macbook heeft dat.

39

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:24
Agressief zweet wil de boel nog wel eens versnellen. Handjes wassen dus :)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

ppl schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 18:09:
De enige 3rd party ssd die je in de Air en de Retina kwijt kunt komen bij OWC vandaan en hebben de Sandforce controller (dus gedoe met niet-comprimeerbare data zoals wanneer je filevault gebruikt).
En als je een MBA met Toshiba SSD hebt maakt dat geen bal uit, ook die heeft een Sandforce controller.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 23:21:
Ik hem mijn MacBook Air (Mid 2011) nu 8 maanden, alleen nu worden de toetsen bij mij aardig vaag (doffe plekken op bepaalde toetsen) hierbij een afbeelding om het duidelijk te maken;

[afbeelding]

Aangezien ik niet vaak mijn Air gebruik snap ik niet hoe dit kan gebeuren maar goed, bij MyCom zeiden ze al dat dit niet onder garantie valt klopt dat? Voordat ik nieuwe toetsen ga kopen (neem aan dat dit de enigste manier is om dit op te lossen?) en ze zelf ga vervangen wil ik weten of ze bij MyCom niet te snel nee geen garantie hebben geroepen? Aangezien ik het wel aardig snel vindt dat de toetsen nu al dof zijn.
Dat is gewoon slijtage van de toetsen. Geheel normaal en niet te voorkomen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 23:21:
Aangezien ik niet vaak mijn Air gebruik snap ik niet hoe dit kan gebeuren maar goed, bij MyCom zeiden ze al dat dit niet onder garantie valt klopt dat? Voordat ik nieuwe toetsen ga kopen (neem aan dat dit de enigste manier is om dit op te lossen?) en ze zelf ga vervangen wil ik weten of ze bij MyCom niet te snel nee geen garantie hebben geroepen?
Idd gewoon slijtage zoals anderen al zeiden. Maar ik wou nog toevoegen: Een nieuw toetsenbord kan je dacht ik niet los kopen, bij de Air is dat 1 geheel met de unibody behuizing. Ik heb ze nooit los gezien in elk geval.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-11 18:59
Zer0 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 00:55:
[...]

En als je een MBA met Toshiba SSD hebt maakt dat geen bal uit, ook die heeft een Sandforce controller.
Ik heb hier een heel interessante review over, beide SSD's hebben hun eigen voordelen, ligt aan het gebruik, en waarschijnlijk gaat geen een gebruiker echt daadwerkelijk verschil uit merken ;)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• GekkePrutser
  • Niet online
bokkow schreef op woensdag 19 september 2012 @ 16:52:
[...]

Ik heb hier een heel interessante review over, beide SSD's hebben hun eigen voordelen, ligt aan het gebruik, en waarschijnlijk gaat geen een gebruiker echt daadwerkelijk verschil uit merken ;)
Als je FileVault encryptie gebruikt (en ik doe dat persoonlijk altijd op een laptop ivm diefstal) gaat het best veel schelen omdat die data niet meer gecomprimeerd kan worden.

Omdat zij op windows hebben getest hebben ze dat blijkbaar niet in de overweging meegenomen maar het scheelt dan wel een factor twee ongeveer. Dat vind ik toch wel merkbaar.

• ppl
  • Niet online
Zer0 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 00:55:
Zoals ik al eerder uitgelegd had ;)
bokkow schreef op woensdag 19 september 2012 @ 16:52:
Er zijn reviews te over die dat al uitleggen en dat al een paar jaar doen. Filevault wordt sinds Lion steeds meer geadverteerd door Apple en steeds meer mensen lijken het ook te gebruiken omdat Filevault sinds Lion eigenlijk ook fatsoenlijk werkt en goed bruikbaar is. Dat maakt het verhaal in deze dus heel wat anders.

• UltraSub
UltraSub schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 20:24:
Bedankt voor de antwoorden heren. 8GB/256GB it is. In plaats van hem vanavond te bestellen, hou ik MP/Vraag en aanbod in de gaten, en gaat hij op mijn verlanglijstje voor de kerst ;)
Niks wachten tot de kerst. Net maar besteld. :P

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:37
Van mijn werk krijg ik een image aangeleverd (win8) die ik moet gebruiken met vmware fusion. Echter wil ik deze image bewaren op een apart medium. Nu kan ik een externe hdd aansluiten maar dit vind ik onhandig. Aangezien er een mooi sd card slot in de mba zit en de sd kaarten steeds sneller en goedkoper worden (90mbs read/write) wil ik hier de image op gaan zetten. Mijn vraag: is dit slim? Gaat dit werken?

• Viresh87
UltraSub schreef op woensdag 19 september 2012 @ 20:26:
[...]

Niks wachten tot de kerst. Net maar besteld. :P
Bij Apple.com gewoon? Ik heb 'm op 16-09 besteld. Hij is nu verzonden, maar krijg 'm pas 27-09 :-S.

• UltraSub
Yup.. Krijg hem de 28e volgens tracking.

Verwijderd

Ik zou ook graag een Air willen bestellen pft :p

• ppl
  • Niet online
jostefa schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 22:18:
Van mijn werk krijg ik een image aangeleverd (win8) die ik moet gebruiken met vmware fusion. Echter wil ik deze image bewaren op een apart medium. Nu kan ik een externe hdd aansluiten maar dit vind ik onhandig. Aangezien er een mooi sd card slot in de mba zit en de sd kaarten steeds sneller en goedkoper worden (90mbs read/write) wil ik hier de image op gaan zetten. Mijn vraag: is dit slim? Gaat dit werken?
Het zal wel gaan werken want de vm is gewoon een file die je op een medium zet. Wat dat medium dan is maakt niet zoveel uit zolang je er maar naar kunt lezen en schrijven. Of het ook prettig zal werken is vers 2. Geheugenkaartjes zoals sd, cf, enz. zijn handig voor dingen als foto's en wat aan video wat eigenlijk vrij klein en simpel spul is (heel kort gezegd zijn dit soort kaartjes een uiterst versimpelde versie van een ssd). Vm's zijn van een geheel andere orde en werken daar ook heel erg slecht op, het is vooral erg instabiel. VMware ESXi support het dan ook niet. Aangezien de code voor VMware producten over het algemeen hetzelfde is mag je van Fusion verwachten dat deze het ook niet zo fijn zal vinden.

Ik denk dat je het beste de andere data zoals documenten, foto's, video, audio (muziek) naar de sd kunt verplaatsen om zodoende ruimte vrij te maken op de ssd van de Air zodat je daar die vm op kunt zetten. Zo'n vm werkt daar toch het beste op (lees: snel & stabiel itt sd-kaartjes) en via deze weg hoef je ook geen externe schijf via usb of firewire/thunderbolt (indien je Air een thunderbolt poort heeft) aan te sluiten en dus mee te slepen.

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Zijn er eigenlijk nog meer merken zoals OWC die een macbook air SSD verkopen? wil de mijne veranderen maar de prijzen van OWC vind ik aan de hoge kant.
http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Air_2012

[ Voor 16% gewijzigd door Fietsbel op 23-09-2012 17:42 ]

39

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:15
UltraSub schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 23:44:
Yup.. Krijg hem de 28e volgens tracking.
Ik heb hem telefonisch besteld afgelopen donderdag. Krijg hem woensdag binnen? Betreft hier de 128gb versie met 8 gb geheugen.

Correctie:

Morgen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Electromonkey op 24-09-2012 18:32 ]

• ppl
  • Niet online
Fietsbel schreef op zondag 23 september 2012 @ 17:41:
Zijn er eigenlijk nog meer merken zoals OWC die een macbook air SSD verkopen?
Tot dusver niet.

• Droid
Fietsbel schreef op zondag 23 september 2012 @ 17:41:
Zijn er eigenlijk nog meer merken zoals OWC die een macbook air SSD verkopen? wil de mijne veranderen maar de prijzen van OWC vind ik aan de hoge kant.
http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Air_2012
OWC is helaas tot nu toe de enigste.. Het zijn inderdaad wel hoge prijzen, maar dat komt uiteraard omdat ze ook de enigste zijn :)

Heeft iemand nog aanraders qua externe HDD's? 1 of 2TB + USB 3.0?
Zat te denken aan de pricewatch: LaCie Minimus 2TB Aluminium of pricewatch: LaCie Rikiki USB 3.0 1TB Aluminium (2,5 of 3,5" maakt mij opzich niet veel uit)

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-09 11:00
Persoonlijk zou ik in ieder geval gaan voor een externe hardeschijf die geen externe voeding nodig heeft. Dat ligt wel aan je setup natuurlijk. Als je een plek hebt waar je standaard zit en de boel gewoon inplugt is het geen probleem, maar ik heb geen vaste werkplek en zit overal en nergens, dus dan wil ik geen extra kabels hoeven aansluiten.

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:16
Ik heb er voor gekozen om de USB3.0 case van Eminent te nemen. Kost niks en had nog een snelle schijf liggen. Als ik dan ooit sneller wil hoef ik alleen maar een SSD oid te kopen, niet een complete schijf, case, etc. Scheelt nog best veel geld.

• Viresh87
Electromonkey schreef op maandag 24 september 2012 @ 09:17:
[...]

Ik heb hem telefonisch besteld afgelopen donderdag. Krijg hem woensdag binnen? Betreft hier de 128gb versie met 8 gb geheugen.

Correctie:

Morgen :)
WTF? Ik had 'm vorige week zondag besteld, ook 128GB met 8GB. En ik krijg 'm pas donderdag :-S.

• Electromonkey
Viresh87 schreef op maandag 24 september 2012 @ 23:08:
[...]

WTF? Ik had 'm vorige week zondag besteld, ook 128GB met 8GB. En ik krijg 'm pas donderdag :-S.
Ja ik wilde de TU Delft studentenkorting ( zonder dat ik daar studeer O-) ), en dat is me telefonisch gelukt.
Volgens haar was het daarnaast telefonisch ook nog is sneller, dat blijkt nu dan ook wel ja....

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:30
itsFuzeh schreef op maandag 24 september 2012 @ 21:34:
[...]

OWC is helaas tot nu toe de enigste.. Het zijn inderdaad wel hoge prijzen, maar dat komt uiteraard omdat ze ook de enigste zijn :)

Zat te denken aan de pricewatch: LaCie Minimus 2TB Aluminium of pricewatch: LaCie Rikiki USB 3.0 1TB Aluminium (2,5 of 3,5" maakt mij opzich niet veel uit)
Volgens mij is OWC inderdaad de enige. Ik heb in mijn MBA 2011 de SSD vervangen door een OWC 240GB en daar heb ik geen spijt van. Het ging mij vooral om de extra ruimte, maar de snelheidswinst is ook erg prettig. Maar ik geloof dat het snelheidsverschil tussen de standaard SSD en de OWC bij 2012 MBA minder is. De OWC heb ik van Ebay uit de VS. De kosten vielen mee, de SSD was inc.porto en douanekosten €290 en de oude SSD heb ik verkocht voor €90. Die €200 is de upgrade helemaal waard.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

OK, even hier ter rade gaan:

Ik sta voor de keuze: MBA 13" van € 1.249 of van € 1.549. 8 GB wil ik sowieso, dus dat is € 100,- extra. Dan is het enige verschil dat ik tussen de twee (buiten de upgrademogelijkheid van de processor, maar dat vind ik niet zo spannend) de SSD-grootte 128 vs. 256. Voor die € 300,- verschil kan ik ook een TimeCapsule 2TB kopen waar ik bijvoorbeeld alle foto's en de iTunes library op heb staan. 128 lijkt me te klein om die libraries op te slaan, 256 zou m.i. wel kunnen.

Wat is handig en waarom? Is de libraries op de TC werkbaar? Is die verbinding (wifi-n) snel genoeg om werkbaar te zijn?

• Electromonkey
Is er iemand bekend met de Nifty Mini Drive?
Wat meer info is hier : http://www.kickstarter.co...19572/the-nifty-minidrive te vinden.
Lijkt mij een ideale (lees:goedkopere) oplossing voor opslaguitbreiding?

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

itsFuzeh schreef op maandag 24 september 2012 @ 21:34:
[...]

Okay, dan is het ook niet zo raar dat ik geen andere leveranciers ben tegengekomen.
Jammer
LuukNouwen schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:23:
[...]

Volgens mij is OWC inderdaad de enige. Ik heb in mijn MBA 2011 de SSD vervangen door een OWC 240GB en daar heb ik geen spijt van. Het ging mij vooral om de extra ruimte, maar de snelheidswinst is ook erg prettig. Maar ik geloof dat het snelheidsverschil tussen de standaard SSD en de OWC bij 2012 MBA minder is. De OWC heb ik van Ebay uit de VS. De kosten vielen mee, de SSD was inc.porto en douanekosten €290 en de oude SSD heb ik verkocht voor €90. Die €200 is de upgrade helemaal waard.
Dat is wel een goede tip, eens op ebay kijken of er nog mensen zijn die hun oude SSD verkopen. Vind de snelheid van de standaard chip al voldoende maar 64GB is echt te krap :F

39

• GekkePrutser
  • Niet online
Electromonkey schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 14:07:
Is er iemand bekend met de Nifty Mini Drive?
Wat meer info is hier : http://www.kickstarter.co...19572/the-nifty-minidrive te vinden.
Lijkt mij een ideale (lees:goedkopere) oplossing voor opslaguitbreiding?
Helemaal ideaal is het niet, een SD kaart is lang niet zo snel als een echte SSD. Maar om je MP3'tjes op te zetten is het wel leuk inderdaad. Maar ik heb er geen ervaring mee (volgens mij zijn ze ook nog niet geleverd)

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 25-09-2012 15:07 ]

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:30
Fietsbel schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 14:13:
[...]

Dat is wel een goede tip, eens op ebay kijken of er nog mensen zijn die hun oude SSD verkopen. Vind de snelheid van de standaard chip al voldoende maar 64GB is echt te krap :F
Hou er wel rekening mee dat je jouw SSD waarschijnlijk slecht kwijt raakt. Dat is namelijk al de kleinste SSD die er geleverd wordt en dus niet voor mensen die willen upgraden. De SSD is ook niet bruikbaar in een externe behuizing, voor zover ik weet. OWC heeft ook een kit met een externe USB-behuizing met als naam Envoy. Maar die is niet geschikt voor de MBA 2012. Een van de weinige NL/BE shops die de SSD verkopen is http://macupgrade.eu (let hierbij wel op dat zij standaard de prijs excl btw weergeven).

• hermandeperman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-01-2024
Gisteren na drie iPhones en een iPad eindelijk ook overgestapt op de Mac. Wat een fantastisch apparaat is die MacBook Air toch. Alleen jammer dat hij niet gelijk met Mountain Lion wordt geleverd...

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:45
GekkePrutser schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:07:
[...]

Helemaal ideaal is het niet, een SD kaart is lang niet zo snel als een echte SSD. Maar om je MP3'tjes op te zetten is het wel leuk inderdaad. Maar ik heb er geen ervaring mee (volgens mij zijn ze ook nog niet geleverd)
Ideaal genoeg hoor.
Het doel is juist enkel om je opslag te vergroten.
Bijvoorbeeld voor je download/muziek/torrent folder.

Apps en OS blijven natuurlijk op de SSD staan.

Ik heb hem zelf ook besteld , rond november komt die aan.
Samen met een 64GB kaartje :)

• UltraSub
hermandeperman schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 21:10:
Gisteren na drie iPhones en een iPad eindelijk ook overgestapt op de Mac. Wat een fantastisch apparaat is die MacBook Air toch. Alleen jammer dat hij niet gelijk met Mountain Lion wordt geleverd...
Huh? Die van mij kwam out of the box met 10.8. Wel daarna nog geupgrade naar 10.8.2, maar er stond toch echt Mountain Lion op...

Ik lees links en rechts wat over "krassende" schermen bij de MBA, veroorzaakt door toetsenbord als je het ding dicht klapt? Zit te denken over een aanschaf van zo'n doekje er tussen, maar aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat Apple daar zelf geen rekening mee heeft gehouden. En als ze er rekening mee hebben gehouden, dan kan er toch in principe weinig gebeuren omdat er 0,0 tordering in een MBA zit?

Iemand met ervaringen?

[ Voor 34% gewijzigd door UltraSub op 01-10-2012 10:21 ]

• Muldert
UltraSub schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:18:
[...]

Huh? Die van mij kwam out of the box met 10.8. Wel daarna nog geupgrade naar 10.8.2, maar er stond toch echt Mountain Lion op...

Ik lees links en rechts wat over "krassende" schermen bij de MBA, veroorzaakt door toetsenbord als je het ding dicht klapt? Zit te denken over een aanschaf van zo'n doekje er tussen, maar aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat Apple daar zelf geen rekening mee heeft gehouden. En als ze er rekening mee hebben gehouden, dan kan er toch in principe weinig gebeuren omdat er 0,0 tordering in een MBA zit?

Iemand met ervaringen?
Heb het een paar keer gezien. Omdat het scherm-gedeelte zo dun is kan deze een heel klein beetje doorbuigen door druk. Dus doe je je MBA in een tas met schoolboeken en leg je je tas dan op de bank, dan kan het scherm zeker doorbuigen. En soms zo ver dat hij de toetsen aandrukt.

Een dun velletje doet hier weinig tegen. Zorgzaamheid is het enige dat het kan voorkomen. Koop een tas waar je macbook een eigen compartiment heeft met voldoende bescherming.

• UltraSub

• Muldert
Deze ziet er wel vrij dik uit, dus dat zou op zich kunnen werken. Maar onnodig als je gewoon voorzichtig met je laptop omgaat ;-) Gewoon geen druk uitoefenen op het midden van je MBA, niets aan het handje.

• blubbers
He jongens.. Heb sinds enkele weken nu een nieuw display op m'n '12 Air 13". Het is een lg panel en ik zie onderaan over heel het display 'schaduw' naar boven komen. Een donkerdere schijn dan het zou moeten zijn. Het is ongeveer 4mm hoog, over heel de breedte. Is dit normaal of moet ik ook hier weer mee terug gaan? :)

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:41
Mac book air binnen. Heerlijk vlot ding! Wel bummer dat er nog geen mountain lion op staat, is dat normaal? Ook mislukt de update naar 10.7.5 steeds.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-11 20:20
Gewoon gratis te updaten hoor.

http://www.apple.com/nl/osx/uptodate/

Verwijderd

ik twijfel tussen een paar dingen.
ik heb op het moment een 24 inch imac. zeer tevreden van
ipad. ook zeer tevreden van.
nu wou ik graag een macbook air erbij kopen, moet niet veel op gebeuren dan surfen, fotos bekijken en beetje bewerken, en filmpje kijken. zou de ipad dan overkill worden of toch nog handig erbij. nog iemand die ze alle 3 heeft?
maar nu was ik zo aan het denken, kan ik misschien beter voor de macbook pro retina gaan en de imac verkopen en de retina als main pc gebruiken? kan m dan nog op een extern scherm aansluiten. kom er niet echt uit. de air is dan weer vele malen makkelijker mee te nemen denk ik?
nog iemand voor de keuze gestaan misschien? Air vs retina
ik twijfel zelfs voor de 13 inch pro omdat deze nog uitbreidbaar is naar de toekomst toe

kom er maar niet uit ...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2012 05:31 ]

• haakjesluiten
Dank _/-\o_ Hoelang duurt het voor je die code krijgt gemailed?

• NvU
  • Laatst online: 08:48

NvU

Ik ben nu sinds December een zeer tevreden gebruiker van een MBA 13'.
Maar sinds vanochtend heb ik een probleem.
Mijn toetsenbord heeft kuren, de helft van de toetsen doet het niet en soms gaan er knoppen uit zichzelf.
Ik heb hem gisteren werkend afgesloten en met opstarten deed hij het niet meer.
Momenteel aangesloten op een extern toetsenbord en dat werkt wel gewoon dus neem aan dat het met de hardware te maken heeft?
Iemand die al eerder zoiets heeft mee gemaakt?

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 00:18:
nu wou ik graag een macbook air erbij kopen, moet niet veel op gebeuren dan surfen, fotos bekijken en beetje bewerken, en filmpje kijken. zou de ipad dan overkill worden of toch nog handig erbij. nog iemand die ze alle 3 heeft?
maar nu was ik zo aan het denken, kan ik misschien beter voor de macbook pro retina gaan en de imac verkopen en de retina als main pc gebruiken? kan m dan nog op een extern scherm aansluiten. kom er niet echt uit. de air is dan weer vele malen makkelijker mee te nemen denk ik?
ik twijfel zelfs voor de 13 inch pro omdat deze nog uitbreidbaar is naar de toekomst toe

kom er maar niet uit ...
De keuze moet je toch echt zelf maken. Wel kan ik zeggen dat ik mijn iPad de deur uit heb gedaan toen ik de een MBA had gekocht. Het ding is licht genoeg om lekker mee op de bank te surfen.

• ex87
  • Laatst online: 07-11 12:44
Muldert schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:29:
[...]

Deze ziet er wel vrij dik uit, dus dat zou op zich kunnen werken. Maar onnodig als je gewoon voorzichtig met je laptop omgaat ;-) Gewoon geen druk uitoefenen op het midden van je MBA, niets aan het handje.
Inderdaad, ik heb me MBA nu 11 maanden, zit altijd in me tas maar in een apart vak (verder geen hoes eromheen) en heb nergens last van. Gewoon voorzichtig zijn en geen zooi op de bovenkant leggen als hij ergens op tafel ligt en het moet wel goed komen.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 00:18:

kom er maar niet uit ...
Wat ga je ermee doen is de belangrijkste vraag.

De huidige Air is een sterke machine en kan zo'n beetje alle taken wel aan (doet zeker niet onder voor de MBP) maar is alleen niet uit te breiden..

• haakjesluiten
Hangt beetje van je taken on the move af. Ik heb zelf een iPad waar ik echt al mijn werk op doe onderweg. Ik denk niet dat voor mij persoonlijk de mba iets zou toevoegen aan mijn productiviteit bv. (mba waar ik nu op zit ben ik aan het voorbereiden voor iemand anders).

Verwijderd

ja ik neem de ipad nu ook altijd mee, maar ik zit er van tijd uren achter en dan is dat scherm toch wat klein. ik had graag iets groter gehad wat ik kon meenemen

• Jpjedi
  • Laatst online: 24-10 16:09
Tjoekie schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:37:
[...]

De keuze moet je toch echt zelf maken. Wel kan ik zeggen dat ik mijn iPad de deur uit heb gedaan toen ik de een MBA had gekocht. Het ding is licht genoeg om lekker mee op de bank te surfen.
Sinds ik een mba heb is de ipad niet meer dan een videospeler geworden voor in de auto. De ipad zal voor mij nooit concureren met de mba omdat een flink stuk tikken het echt niet wordt op de ipad. Daarbij heb ik thuis een thunderbolt display en tover zo een prachtige thuiswerkplek tevoorschijn. :)

• botech
  • Laatst online: 13:42
Ik ben van plan om dit weekend een MBA 13" te kopen. Bij MediaMarkt Belgie is er dit weekend een mooie aktie. het komt er dus op neer dat ik bij een aankoop van 1300 euro 260 euro aan kadobons krijg. Aangezien ik volgende maand toch de Wii U ga kopen komt dit goed van pas 8) Ik ging eerst de MBA volgende maand (black friday) online bestellen bij Apple, maar deze aanbieding bij MM is nog beter. Toch nog 'n paar vraagjes: Ik wou 8 GB geheugen nemen ipv 4, kan dit enkel online of worden er in winkels ook 8GB modellen verkocht? Of is 4GB voldoende voor normaal gebruik ?(surfen, tekstverwerken, wat filmpjes maken van vakantiefotos, wat simpele spelletjes e.d. )
Zijn er nog verschillen in garantie/service als je bij Apple zelf koopt tegenover MM?

• haakjesluiten
4gb is zat. Bij zware taken zal je gpu/CPU eerder de bottleneck zijn.

• UltraSub
Tot je een VM nodig hebt voor het een of ander. Ik vind 8GB veel veiliger, voor iets wat niet uitbreidbaar is...

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:05
Ik zou ook 8 GB nemen. Voor nu is 4 GB nog wel genoeg, maar je weet nooit wat je straks allemaal aan extra wil gaan doen op je Mac. Het geheugen is helaas niet vervangbaar ná aanschaf. Dus ik zou, in dit geval, kiezen voor 8 GB.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

• botech
OK, dus iemand zegt 4 GB is zat, anderen zeggen 8 is beter. Ik heb nog wat verder gezocht en gelezen op de Apple site en volgens wat ik hier heb gelezen is de Air alleen via Apple online uit te breiden naar 8 GB. Dus dan heb ik de keus om een MBA met 4 GB te kopen in de MM met 260 euro kadobons erbij of wachten op Black Friday en dan een MBA kopen met 8 GB, wat met 15% korting (is toch zo op BF ?) neer komt op zo'n 206 euro. Denk dat ik dan toch maar voor de 4 GB zal gaan.....

• Tjoekie
  • Niet online
Voor jouw gebruiksdoelen is zelfs 4GB overkill. Ook al ga je in de toekomst ineens hard aan de slag met foto en videobewerking dan nog is 4GB voldoende. In dit filmpje wordt e.e.a. heel duidelijk uitgelegd aan de hand van het draaien van Photoshop en After Effects op een MBA met 4GB geheugen.

Je hebt eerder last van de beperkingen van de CPU dan van een eventueel gebrek aan geheugen.

• Tuimel
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik heb ook een Macbookair besteld. 8 Gb SDRAM, 256 GB SSD, en i7.
heb hem op 1 oktober besteld bij Icentre (online). Heeft iemand enig idee wanneer hij geleverd wordt? Aangezien er alleen staat: 'Bezig met verwerken'. Volgens de site geven ze bij alle producten een indicatie van de levertijd, maar kan niks vinden..

Edit: Heb het even geplaatst in het goede topic, namelijk de levertijden van Apple/een mac.

[ Voor 14% gewijzigd door Tuimel op 04-10-2012 11:54 ]

• botech
Tjoekie schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:10:
Voor jouw gebruiksdoelen is zelfs 4GB overkill. Ook al ga je in de toekomst ineens hard aan de slag met foto en videobewerking dan nog is 4GB voldoende. In dit filmpje wordt e.e.a. heel duidelijk uitgelegd aan de hand van het draaien van Photoshop en After Effects op een MBA met 4GB geheugen.

Je hebt eerder last van de beperkingen van de CPU dan van een eventueel gebrek aan geheugen.
OK, is al iets duidelijker. Ik heb nog even gedacht om de 13" Pro te nemen, dan heb je meer CPU kracht maar dat is dan zeker overkill voor het geen ik er mee wil doen.
Maar met die 13" Air kan ik toch wel wat doen met iPhoto en iMovie, of zal die het daar al moeilijk mee hebben?

• Tjoekie
  • Niet online
botech schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:42:
[...]

OK, is al iets duidelijker. Ik heb nog even gedacht om de 13" Pro te nemen, dan heb je meer CPU kracht maar dat is dan zeker overkill voor het geen ik er mee wil doen.
Maar met die 13" Air kan ik toch wel wat doen met iPhoto en iMovie, of zal die het daar al moeilijk mee hebben?
iPhoto en iMovie zijn geen enkel probleem op de Air.

Bij de keuze tussen de 13" Pro en 13" Air gaan ook andere factoren en afwegingen meespelen. Ik ben van mening dat als je de CPU kracht toch niet nodig hebt (dus je gaat niet 4 uur per dag video renderen ofzo) de Air de betere keuze is. Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke keuze.

• haakjesluiten
Yep in mijn ogen is de air ook de beste aankoop. de 13" pro heeft te weinig voordelen. Als de pro nou nog een dedicated gpu had gehad had dat nog een voordeel kunnen zijn maar dat is ook niet.

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:10
Crazyanz schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:15:
[...]

Dank _/-\o_ Hoelang duurt het voor je die code krijgt gemailed?
ik had hem in no time (max 3 uur)

no comment

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik heb ook 8GB genomen, met het oog op de toekomst.
Ik draai nog wel eens wat VM's in VMWare Fusion en/of VirtualBox, en dan is het toch wel lekker om voldoende ram te hebben. Ga je dat allemaal niet doen is het niet echt noodzakelijk ofzo.
Geheugen is niet uit te breiden, SSD wel, OWC heeft MacBook AIR 2012 SSD's.

• botech
Ik heb gisteren de knoop doorghakt en een 13" MBA met 4GB gekocht. Die VM's draai ik toch niet en zoals hierboven al eerder gezegd, die 4GB zal wel voldoende zijn voor de dingen die ik ermee doe.
Maar wat een prachtig apparaat _/-\o_ Mooi afgewerkt, licht, dun, goed toetsenbord. Het kost wat, maar je krijgt er wat voor ook .
Het is wel aanpassen, na al die jaren Windows maar dat komt wel goed, ik ga komend weekend weten wat gedaan. ;)

• Luuk
  • Niet online
Tjoekie schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:10:

Ik vraag me af wat dan je definitie is van 'hard foto en videobewerken', waarschijnlijk niet zo heel hard als je aan 4 GB genoeg hebt :)

• Tjoekie
  • Niet online
G-PHREAK schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 16:07:
[...]

Ik vraag me af wat dan je definitie is van 'hard foto en videobewerken', waarschijnlijk niet zo heel hard als je aan 4 GB genoeg hebt :)
Is inderdaad een vage term ;) maar ik blijf bij wat ik eerder ook al zei: het gebrek aan CPU kracht zorgt er voor dat je het gebrek aan RAM in de praktijk niet of nauwelijks zult merken in dit geval. En als je echt (semi) professioneel bezig wilt met foto en videobewerking is de MBA gewoon niet het juiste apparaat, hoeveel geheugen je er ook in propt. Voor lekker een beetje hobby-en voldoet het echter meer dan prima.

Er wordt nog al eens de indruk gewekt dat foto en videobewerking op een PC/notebook met minder dan 8GB geheugen praktisch niet werkbaar is. Daarmee ben ik het dus niet eens en dat is ook wat blijkt uit het filmpje waar ik naar linkte. De software draait prima en je bent eerder aan het wachten op de CPU cycles dan dat je tegen geheugen beperkingen aan loopt.

• blubbers
Niemand? :)
blubbers schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:49:
He jongens.. Heb sinds enkele weken nu een nieuw display op m'n '12 Air 13". Het is een lg panel en ik zie onderaan over heel het display 'schaduw' naar boven komen. Een donkerdere schijn dan het zou moeten zijn. Het is ongeveer 4mm hoog, over heel de breedte. Is dit normaal of moet ik ook hier weer mee terug gaan? :)

• Florisappelaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-01-2024
terug gaan!

• Polen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-10 16:01
Een vriendin twijfelt sterk tussen een 13" Air of Pro. Wat zij er mee wilt is eigenlijk de basis: tekstverwerken, muziek luisteren, films kijken. Daarnaast wil ze 'm ook meenemen op reis.
Het gewicht is niet direct doorslaggevend, de vraag is eigenlijk vooral of het verschil in snelheid (mn door ssd of normale hdd) dusdanig groot is dat zij er met haar gebruik veel aan gaat hebben.
Ik heb namelijk het idee dat ze met een Pro prima haar dingen kan doen en een eventuele traagheid niet zal merken en dat ssd voornamelijk voordelen gaat hebben als je er zwaardere dingen mee gaat doen.
Hoe ik het zie is het excessieve snelheid (Air) vs. veel opslagruimte (Pro) waarbij de Air het verdere voordeel heeft dat deze lichter en goedkoper is. Opslagruimte is wel belangrijk ivm films en muziek (wat wel op te lossen is door een externe hdd, maar praktisch is het niet).

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:09

World Citizen

FreeReef.nl

Polen schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 02:36:
Een vriendin twijfelt sterk tussen een 13" Air of Pro. Wat zij er mee wilt is eigenlijk de basis: tekstverwerken, muziek luisteren, films kijken. Daarnaast wil ze 'm ook meenemen op reis.
Het gewicht is niet direct doorslaggevend, de vraag is eigenlijk vooral of het verschil in snelheid (mn door ssd of normale hdd) dusdanig groot is dat zij er met haar gebruik veel aan gaat hebben.
Ik heb namelijk het idee dat ze met een Pro prima haar dingen kan doen en een eventuele traagheid niet zal merken en dat ssd voornamelijk voordelen gaat hebben als je er zwaardere dingen mee gaat doen.
Hoe ik het zie is het excessieve snelheid (Air) vs. veel opslagruimte (Pro) waarbij de Air het verdere voordeel heeft dat deze lichter en goedkoper is. Opslagruimte is wel belangrijk ivm films en muziek (wat wel op te lossen is door een externe hdd, maar praktisch is het niet).
Ik zou dan voor de Air kiezen... Zoals je het hierboven schetst is een Air voldoende dus een Pro weggegooid geld.

Je schrijft alleen ergens
"Ik heb namelijk het idee dat ze met een Pro prima haar dingen kan doen"
Maar ik denk dat je daar Air bedoeld ivp Pro?

Gebruikt ze wel eens CD's... want dan zou ik wellicht voor de Pro gaan... EN een externe HDD EN een externe CD meenemen is gewoon niet meer handig als je voor de air bent gegaan. Een Air is een portable product... Maar een Pro is meer portable dan een Air met 2 rand apparaten. Dan nog is dit geen geldig argument als je naar prijs kijkt... Maar de meeste meiden willen niks extra's meenemen...

Ergens denk ik ook wel dat een Pro langer ondersteund word met OS updates... Wellicht kan ze er dan langer mee doen.. en word het weer meer rendabel..

Geen DVD is dus Sowieso de Air, wel een DVD is een rede om toch naar de Pro te gaan kijken.

Ik denk trouwens dat je heel snelheid moet vergeten. Als het ding werkt is hij snel zat.. Het verschil gaat ze toch nooit merken. De meeste "niet ITers" of meiden.. merken die 1 seconden die wij vervloeken nog niet eens.

FreeReef.nl

• duncanvdlinden
  • Laatst online: 26-02 21:08
World Citizen schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 03:07:
[...]

Ik zou dan voor de Air kiezen... Zoals je het hierboven schetst is een Air voldoende dus een Pro weggegooid geld.

Je schrijft alleen ergens
"Ik heb namelijk het idee dat ze met een Pro prima haar dingen kan doen"
Maar ik denk dat je daar Air bedoeld ivp Pro?

Gebruikt ze wel eens CD's... want dan zou ik wellicht voor de Pro gaan... EN een externe HDD EN een externe CD meenemen is gewoon niet meer handig als je voor de air bent gegaan. Een Air is een portable product... Maar een Pro is meer portable dan een Air met 2 rand apparaten. Dan nog is dit geen geldig argument als je naar prijs kijkt... Maar de meeste meiden willen niks extra's meenemen...

Ergens denk ik ook wel dat een Pro langer ondersteund word met OS updates... Wellicht kan ze er dan langer mee doen.. en word het weer meer rendabel..

Geen DVD is dus Sowieso de Air, wel een DVD is een rede om toch naar de Pro te gaan kijken.

Ik denk trouwens dat je heel snelheid moet vergeten. Als het ding werkt is hij snel zat.. Het verschil gaat ze toch nooit merken. De meeste "niet ITers" of meiden.. merken die 1 seconden die wij vervloeken nog niet eens.
Kwa OS updates denk ik dat het opzich wel gaat meevallen. De Air heeft (in het 2012 model zeker) een goede GPU zitten die alle huidige standaarden ondersteund. Deze zelfde GPU zit ook in de goedkopere Pro modellen. In weze is de Intel HD 4500 niet meer anders als de Nvidia GPU, op snelheid na dan.
Beide kunnen via de GPU ook (HD) video encoden. Kan me voorstellen dat OS X in de toekomst afhankelijker wordt van de GPU dan dat het nu al doet.....

DVD kan ik mij niet voorstellen dat dit een belemmering moet zijn in de AIR. Ik denk niet dat dat nog heel lang gebruikt gaat worden.

Kwa mobiliteit zijn beide 13inch laptops wel makkelijk mee te nemen, de AIR alleen nog net wat makkelijker.
Als je de SSD te klein vind is het wellicht een optie om SD kaartjes te gebruiken. Deze kan je tegenwoordig namelijk al aardgig goedkoop kopen tot 64gb. Of usb sticks kan natuurlijk ook.
Wil je niets hebben dat uitsteekt aan je laptop heb je deze binnenkort: http://www.kickstarter.co...19572/the-nifty-minidrive

• hermandeperman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-01-2024
UltraSub schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:18:
[...]

Bij mij niet. Zal wel komen doordat ik hem bij de Media Markt heb gekocht (grotere voorraden). Maar na wat updates werkt alles als een zonnetje!

• blubbers
Het is volgens mij echt omdat het scherm een slechte kijkhoek heeft. Als ik het scherm zover mogelijk naar achter duw dan is de schaduw weg.. :(

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Heb nu momenteel een MBP 13" early 2011 en kan deze voor een puike prijs de tent uit doen.
Mijn oog is gevallen op de nieuwe MBA 13". Gebruik hem hoofdzakelijk voor DJ-doeleinden en voor het afspelen van HD films op m'n televisie. Qua cpu-power zal ik denk ik niet zo heel veel inleveren, maar vraag me af hoe het zit met het scherm. Is dit echt een groot verschil met de MBP ?

Soundcloud

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:18

Bob Popcorn

Plop!

kaos- schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 10:30:
Heb nu momenteel een MBP 13" early 2011 en kan deze voor een puike prijs de tent uit doen.
Mijn oog is gevallen op de nieuwe MBA 13". Gebruik hem hoofdzakelijk voor DJ-doeleinden en voor het afspelen van HD films op m'n televisie. Qua cpu-power zal ik denk ik niet zo heel veel inleveren, maar vraag me af hoe het zit met het scherm. Is dit echt een groot verschil met de MBP ?
Qua resolutie ga je iets omhoog, qua gamut ga je iets achteruit. Aangezien je hem specifiek voor DJ doeleinden gebruikt lijkt het me niet van belang dat je scherm extreem kleurecht is. :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Bob Popcorn schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 10:43:
[...]

Qua resolutie ga je iets omhoog, qua gamut ga je iets achteruit. Aangezien je hem specifiek voor DJ doeleinden gebruikt lijkt het me niet van belang dat je scherm extreem kleurecht is. :p
Kleurechtheid maakt me inderdaad niet zoveel uit, daar heb ik mijn normale workstation voor. Het gaat me meer om de kijkhoek.

Soundcloud

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:18

Bob Popcorn

Plop!

Hmm, de kijkhoek is niet al te best. Misschien kun je dit even in een APR of bij de MediaMarkt bekijken?

Kan niet stoppen met ontploffen!

• tarlitz
  • Niet online
kaos- schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 10:44:
[...]

Kleurechtheid maakt me inderdaad niet zoveel uit, daar heb ik mijn normale workstation voor. Het gaat me meer om de kijkhoek.
Alleen de retina MPBs hebben IPS schermen en dus goede kijkhoeken. De rest helaas nog steeds allemaal TN met LED achtergrond verlichting. Je zit dus nog steeds met de nadelen van TN, waaronder dus waardeloze kijkhoeken en minder goede kleuren.

• GekkePrutser
  • Niet online
tarlitz schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 17:06:
[...]Alleen de retina MPBs hebben IPS schermen en dus goede kijkhoeken. De rest helaas nog steeds allemaal TN met LED achtergrond verlichting. Je zit dus nog steeds met de nadelen van TN, waaronder dus waardeloze kijkhoeken en minder goede kleuren.
Wat je met IPS alleen vaak weer wel hebt, is de "IPS Glow", ondanks dat de kleuren stabiel blijven bij grote kijkhoeken, zie je vaak de achtergrond verlichting er doorheen waardoor het zwart veel minder zwart wordt (en dus het contract afneemt). Zoek maar op youtube op IPS Glow :)

Dat vooral bij gebruik in het donker minder dan ideaal... Ik weet niet in welke mate de Retina hier aan lijdt, er schijnt een of andere speciale polarizer techniek gebruikt kunnen worden die het effect af doet nemen maar weer verkleuring in de hoeken tot gevolg heeft.

• RnB

RnB

Bij mijn retina neemt de brightness af wanneer ik vanuit extreme hoeken kijk. Misschien is dat juist gedaan om die IPS glow tegen te gaan, waar daar kan ik niks van zien.

Daarnaast: MBA vs MBP, ook de MBP heeft een TN scherm, maar deze is zeker (vele malen) beter dan de MBA, ook wanneer het gaat om de kijkhoek. Dit uit ervaring. Vooral de verticale kijkhoeken vond ik bij de MBA erg irritant, zo nauw was dit.

[ Voor 10% gewijzigd door RnB op 09-10-2012 18:40 ]

• tarlitz
  • Niet online
RnB schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 18:39:
Bij mijn retina neemt de brightness af wanneer ik vanuit extreme hoeken kijk. Misschien is dat juist gedaan om die IPS glow tegen te gaan, waar daar kan ik niks van zien.

Daarnaast: MBA vs MBP, ook de MBP heeft een TN scherm, maar deze is zeker (vele malen) beter dan de MBA, ook wanneer het gaat om de kijkhoek. Dit uit ervaring. Vooral de verticale kijkhoeken vond ik bij de MBA erg irritant, zo nauw was dit.
IPS glow is veel minder storend dan slechte kijkhoeken, ik heb zowel thuis als op het werk 2 IPS panelen, maar daar merk ik het nauwelijks. Ik vind dan ook dat de reacties op fora zwaar overtrokken worden, terwijl het allemaal wel meevalt. Ik ben het volledig met je eens wat betreft de TN panelen. Op m'n vorige Macbook (witte unibody, 2010) was het scherm zichtbaar beter dan op de MBA uit 2012 die ik nu heb. Met name de kijkhoeken zijn een stuk minder goed op de MBA. Ik zit dan ook constant m'n scherm goed te zetten op de MBA.
Pagina: 1 ... 26 ... 53 Laatste