[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Sinds gisteren blijft mijn toetsenbord verlichting branden. Als ik op f5 druk dan krijg ik de melding dat het niet brand, maar ik zie duidelijk licht branden onder de toetsen. Niet heel fel, maar het staat wel aan. Is dit een foutje of iets? Het beestje is pas 3 weken oud..

Edit: typo.

[ Voor 3% gewijzigd door Electromonkey op 10-10-2012 11:36 ]

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Als ik het zo allemaal hoor weet ik niet of ik wel de goede keus maak om mijn MBP early 2011 te vervangen voor de MBA mid 2012. Het scherm vind ik toch wel een redelijk belangrijk iets en als die kijkhoeken écht zo slecht zijn ga ik daar niet blij van worden.

Vandaag maar even een kijkje nemen bij Mediamarkt :)

Soundcloud

Verwijderd

reboot gewoon eens en kijk of het oogelost is

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:32
verkeerde..

[ Voor 93% gewijzigd door NotSoSteady op 11-10-2012 03:14 ]

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-11 22:08
Electromonkey schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 11:32:
Sinds gisteren blijft mijn toetsenbord verlichting branden. Als ik op f5 druk dan krijg ik de melding dat het niet brand, maar ik zie duidelijk licht branden onder de toetsen. Niet heel fel, maar het staat wel aan. Is dit een foutje of iets? Het beestje is pas 3 weken oud..

Edit: typo.
Eenmaal F6 voor één streepje, dan weer uit. Kijk of dat helpt. Dit komt constant bij mij voor i.c.m. Bootcamp, waardoor instellingen constant anders staan in Windows.

• Polen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-10 16:01
World Citizen schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 03:07:
[...]

Ik zou dan voor de Air kiezen... Zoals je het hierboven schetst is een Air voldoende dus een Pro weggegooid geld.

Je schrijft alleen ergens
"Ik heb namelijk het idee dat ze met een Pro prima haar dingen kan doen"
Maar ik denk dat je daar Air bedoeld ivp Pro?

Gebruikt ze wel eens CD's... want dan zou ik wellicht voor de Pro gaan... EN een externe HDD EN een externe CD meenemen is gewoon niet meer handig als je voor de air bent gegaan. Een Air is een portable product... Maar een Pro is meer portable dan een Air met 2 rand apparaten. Dan nog is dit geen geldig argument als je naar prijs kijkt... Maar de meeste meiden willen niks extra's meenemen...

Ergens denk ik ook wel dat een Pro langer ondersteund word met OS updates... Wellicht kan ze er dan langer mee doen.. en word het weer meer rendabel..

Geen DVD is dus Sowieso de Air, wel een DVD is een rede om toch naar de Pro te gaan kijken.

Ik denk trouwens dat je heel snelheid moet vergeten. Als het ding werkt is hij snel zat.. Het verschil gaat ze toch nooit merken. De meeste "niet ITers" of meiden.. merken die 1 seconden die wij vervloeken nog niet eens.
duncanvdlinden schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 21:52:
[...]

Kwa OS updates denk ik dat het opzich wel gaat meevallen. De Air heeft (in het 2012 model zeker) een goede GPU zitten die alle huidige standaarden ondersteund. Deze zelfde GPU zit ook in de goedkopere Pro modellen. In weze is de Intel HD 4500 niet meer anders als de Nvidia GPU, op snelheid na dan.
Beide kunnen via de GPU ook (HD) video encoden. Kan me voorstellen dat OS X in de toekomst afhankelijker wordt van de GPU dan dat het nu al doet.....

DVD kan ik mij niet voorstellen dat dit een belemmering moet zijn in de AIR. Ik denk niet dat dat nog heel lang gebruikt gaat worden.

Kwa mobiliteit zijn beide 13inch laptops wel makkelijk mee te nemen, de AIR alleen nog net wat makkelijker.
Als je de SSD te klein vind is het wellicht een optie om SD kaartjes te gebruiken. Deze kan je tegenwoordig namelijk al aardgig goedkoop kopen tot 64gb. Of usb sticks kan natuurlijk ook.
Wil je niets hebben dat uitsteekt aan je laptop heb je deze binnenkort: http://www.kickstarter.co...19572/the-nifty-minidrive
Bedankt voor jullie input, heeft ze veel aan gehad!

• botech
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:42
Wat doen jullie als je de MBA een aantal uren (bv 's nachts of als je gaat werken) niet gebruikt: gewoon dichtklappen of volledig uitzetten? Wat is er beter?

• tarlitz
  • Niet online
botech schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:40:
Wat doen jullie als je de MBA een aantal uren (bv 's nachts of als je gaat werken) niet gebruikt: gewoon dichtklappen of volledig uitzetten? Wat is er beter?
Het scherm vergrendelen en me er vooral niet druk om maken.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:17
Ik heb donderdag een MBA besteld. De 11,6" en dan de basisversie omdat ik in de veronderstelling was dat upgraden van 4 naar 8 gig mogelijk was.

64GIG is meer dan genoeg omdat ik zakelijk altijd remote inlog en thuis mijn NAS heb.

Anyway op de site van Apple staat heel duidelijk:
4 GB 1600-MHz DDR3L-geheugen Uitbreidbaar tot 8 GB.

Maar overal incl de startpost hier zie ik dat het niet mogelijk is. Is dat achterhaald of is de website van apple fout?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:25
Uitbreidbaar tot 8GB door het te bestellen bij Apple ja.

Je kan het niet zelf uitbreiden, want het zit direct aan het moederbord vast.

The devil is in the details.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-11 13:49

Flappiewappie

Hier nog meer

911GT2 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:23:
Ik heb donderdag een MBA besteld. De 11,6" en dan de basisversie omdat ik in de veronderstelling was dat upgraden van 4 naar 8 gig mogelijk was.

64GIG is meer dan genoeg omdat ik zakelijk altijd remote inlog en thuis mijn NAS heb.

Anyway op de site van Apple staat heel duidelijk:
4 GB 1600-MHz DDR3L-geheugen Uitbreidbaar tot 8 GB.

Maar overal incl de startpost hier zie ik dat het niet mogelijk is. Is dat achterhaald of is de website van apple fout?
En tenzij je VM gaat draaien ook meer dan genoeg. Zeker in combinatie met de SSD.

Hier staat wat

• Hahn
Flappiewappie schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:28:
[...]

En tenzij je VM gaat draaien ook meer dan genoeg. Zeker in combinatie met de SSD.
Dat ligt er maar net aan wat je ermee doet hè, niet alleen VM's kosten veel geheugen. Ik doe bijvoorbeeld ook wel eens After Effects en Premiere Pro op m'n MBA (ja echt) en dan is 4GB toch wel aan de krappe kant.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:17
Hahn schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:25:
Uitbreidbaar tot 8GB door het te bestellen bij Apple ja.

Je kan het niet zelf uitbreiden, want het zit direct aan het moederbord vast.
Aha... okey, staat er een beetje misleidend dan, maar goed 4 GIG is genoeg. Heb ook nog een MBP met 8 gig voor het zware werk
Hahn schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:29:
[...]
Dat ligt er maar net aan wat je ermee doet hè, niet alleen VM's kosten veel geheugen. Ik doe bijvoorbeeld ook wel eens After Effects en Premiere Pro op m'n MBA (ja echt) en dan is 4GB toch wel aan de krappe kant.
Wat ik er op ga doen... office, 1 klein programma draaien voor mijn werk, internetten maar vooral mijn vrienden jaloers maken :+

Nee 4 gig is echt genoeg, maar meer is altijd beter 8)

• Hahn
911GT2 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:37:
[...]

Aha... okey, staat er een beetje misleidend dan
Nee hoor, want Apple biedt zelf de mogelijkheid om het uit te laten breiden tot 8GB. Apple heeft sowieso liever niet dat je zelf hardware gaat upgraden/uitbreiden, zelfs al kan het wel.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-11 10:57
Valt me sinds gisteren op dat de behuizing van mijn twee weken oude MBA rechtsonder, waar je je pols legt, regelmatig tikt of klikt. Lijkt me niet goed?

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 20:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Betreft: MBA'12, (ML, met alle laatste updates)
Zijn er mensen die last hebben met problemen met het toetsenbord in (iedergeval) Pages?
Als ik bijvoorbeeld aan het typen ben en later een stukje beneden aanpas dan pakt hij niet altijd de letter als ik erop druk (al een paar keer gehad met de letter q). Ik gebruik ook een MBP'09 (ML) en daar heb ik dit probleem nog nooit gehad.

Het is dus niet constant maar heel af en toe. ik kan wel langs gaan bij een genius @ A'dam maar uiteraard doet het probleem zich dan niet voor, zoals nu ook, is het probleem er niet, het lijkt wel een bug in pages ofzo.

Iemand die dit probleem toevallig ook heeft? Ik heb het zelf alleen in Pages getest, dus niet in Word (ik haat word omdat het idioot vaak vast loopt om niets).

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Heeft er iemand een tip voor een goedkope sleeve die goed past voor de Air 13?

Ik wil het liefst iets van 10-15 euro uitgeven. Mag natuurlijk een NL webshop zijn, maar Ebay, DX, focalprice ed. is ook prima. Ik ben natuurlijk ook zelf aan het zoeken maar als iemand een tip heeft hoor ik het graag.

Edit: dit lijkt me wel wat, volgens de tekst is ie waterproof.
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/Mzc1WDUwMA==/$T2eC16JHJHoE9n3Kd7NsBQO4FUZ3Ww~~60_12.JPG
http://www.ebay.nl/itm/GA...m416a005e85#ht_918wt_1115

[ Voor 37% gewijzigd door Philflow op 16-10-2012 20:41 ]

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:37
Ik heb een BE-EZ La Robe Air Allure gekocht bij Saturn voor €25
Doordat hij van polyurethaan kan hij ook wat schokken opvangen, wel zo fijn als je de laptop mee op reis neemt.

Afbeeldingslocatie: http://www.be-ez.com/tl_files/products/LArobe/LArobeair-Allure/pictures/LArobe-Air13-AllureBlack-2.jpg

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

^ Thanks. Ziet er strak uit.

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 20:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Inderdaad! prijs/kwaliteit ziet er goed uit!

[ Voor 16% gewijzigd door Underworld op 18-10-2012 12:43 ]

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 14:40

Laguna

Connaisseur

JPM85 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:15:
Ik heb een BE-EZ La Robe Air Allure gekocht bij Saturn voor €25
Doordat hij van polyurethaan kan hij ook wat schokken opvangen, wel zo fijn als je de laptop mee op reis neemt.

[afbeelding]
Die heb ik ook reeds een jaar, erg fijne hoes voor je Air. De enorme schaamlippen aan de binnenkant zorgen er tevens voor dat de rits je Air niet beschadigd.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Muchachooo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:46
Ik heb dezelfde al een tijd voor mijn Air. Heerlijke hoes, beschermt prima en de binnenkant voorkomt inderdaad contact met de rits.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Best relaxed dat met die nieuwe SMC update (1.7) Power Nap ook op de Macbook Air 2010 werkt :).

youtube.com/@hisrep

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-11 11:52
DeNachtwacht schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 22:55:
Best relaxed dat met die nieuwe SMC update (1.7) Power Nap ook op de Macbook Air 2010 werkt :).
Verrek - je hebt gelijk. Heb even opgezocht wat je met PowerNap kan.
Komt op mij over als een soort push - update dienst voor je Mac, waar ik eigenlijk niet zoveel gebruik van maak.
's Nachts, of die enkele uurtjes dat de Air dichtgeklapt zit tussendoor overdag, hoeft er wat mij betreft niks bijgewerkt te worden qua iCloud dingetjes. Zo verschrikkelijk veel iCloud updates/wijzigingen heb ik niet, en er is al helemaal geen noodzaak om die 's nachts bij te werken (hoewel op de achtergrond updates van software binnenhalen wel relaxed is)

Het is ook nooit goed, he? ;) Wel relaxed dat Apple eens een nieuwe dienst WEL backwards compatible maakt voor een vorig model Mac.

[ Voor 9% gewijzigd door autoreverse op 22-10-2012 17:40 ]

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
Philflow schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:39:
Heeft er iemand een tip voor een goedkope sleeve die goed past voor de Air 13?

Ik wil het liefst iets van 10-15 euro uitgeven. Mag natuurlijk een NL webshop zijn, maar Ebay, DX, focalprice ed. is ook prima. Ik ben natuurlijk ook zelf aan het zoeken maar als iemand een tip heeft hoor ik het graag.

*knip*
Waarom zou je willen besparen op bescherming van een duur apparaat? als ik een notebook van 1200euro koop, wil ik ook wel 50~100euro uitgeven om deze veilig te kunnen vervoeren...

* steffex snapt niet waarom mensen hier altijd op willen besparen... |:(

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:37
autoreverse schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 17:38:
[...]

Verrek - je hebt gelijk. Heb even opgezocht wat je met PowerNap kan.
Komt op mij over als een soort push - update dienst voor je Mac, waar ik eigenlijk niet zoveel gebruik van maak.
's Nachts, of die enkele uurtjes dat de Air dichtgeklapt zit tussendoor overdag, hoeft er wat mij betreft niks bijgewerkt te worden qua iCloud dingetjes. Zo verschrikkelijk veel iCloud updates/wijzigingen heb ik niet, en er is al helemaal geen noodzaak om die 's nachts bij te werken (hoewel op de achtergrond updates van software binnenhalen wel relaxed is)

Het is ook nooit goed, he? ;) Wel relaxed dat Apple eens een nieuwe dienst WEL backwards compatible maakt voor een vorig model Mac.
Je vergeet TimeMachine en auto-updates nu even.

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-10 17:59

LoneWolf

Just a Byte

Wat ik jammer vind is dat de time machine backups alleen op de stroom werken, 's nachts zit ie vaak in de tas al voor de volgende morgen, dan gebruik ik hem overdag op het werk, en heb dan vaak pas na enkele weken weer een keer zo iets van oja: ff time machine doen thuis...

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

• me_mrtn
LoneWolf schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:31:
Wat ik jammer vind is dat de time machine backups alleen op de stroom werken, 's nachts zit ie vaak in de tas al voor de volgende morgen, dan gebruik ik hem overdag op het werk, en heb dan vaak pas na enkele weken weer een keer zo iets van oja: ff time machine doen thuis...
Kleine aanwenning dan hé. Die nacht dat ie in je tas zat, kan ie ook wel weer iets zijn ontladen. Als je Mail hebt ingesteld, checkt ie elk uur!

Verwijderd

Iemand ervaring met zowel de Rain Design mStand, of de Griffin Elevator stand voor de MacBookAir?

Heb op dit moment een BookArc van Twelve South maar ik vind zo'n stand waarbij je het scherm van de MacbookAir ook nog kan gebruiken toch prettiger en mooier staan denk ik. Dus dan moet ik de BookArc maar gaan verkopen.

Ik vind die van Rain Design mooier maar die is ook meteen 20 euro duurder en niet per definitie geschikt voor zo'n dunne Macbook Air dacht ik (grip aan de voorkant zal dan ver oversteken zeg maar).

Die Griffin Elevator heeft daar geen last van en is wat goedkoper maar waarom dat stuk plastic vooraan!?

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Als ik met niet vergis is de laatste versie van de mStand aangepast speciaal om de MacBook Air ook goed te kunnen gebruiken.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Voor iedereen die ook problemen heeft met dat de lader aangedrukt moet worden voordat er contact is, is er een simpele fix die ik net heb uitgevoerd. Bij de MagSafe zitten 5 pinnen, deze horen geveerd te zijn. Één van deze 5 pinnen veerde niet meer uit waardoor er geen of moeilijk contact was. Om deze design fout van Apple te corrigeren schaaf je een laag van het metalen omhulsel af waardoor er weer contact is.

Nu nog een stukje ducttape om de gescheurde kabel en dit ongeëvenaarde product van top kwaliteit is weer in perfecte staat.

PS: Ik ben nog steeds niet naar een Apple reseller geweest voor de beschadigingen op het scherm. Hopelijk valt er nog wat te regelen aangezien het royale jaar garantie inmiddels om is.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Darkstar schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:51:
Als ik met niet vergis is de laatste versie van de mStand aangepast speciaal om de MacBook Air ook goed te kunnen gebruiken.
De rubbertjes van het opstaande randje dat voorkomt dat de laptop eraf glijdt zijn nu verticaal geplaatst ipv horizontaal. Met mijn oude generatie mStand heb ik dat zelf gedaan en dat werkt uitstekend (hij is futureproof!). De inkeping om de klep omhoog te kunnen doen is alleen niet diep genoeg dus ik moet de Air aan de zijkant of voor het plaatsen op de mStand open doen. Dat vind ik geen probleem.

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:41
Hey mensen hier een kleine vraag mbt de schermkwaliteit. Ik heb mijn macbook pro early 2011 model voor een mooie prijs kunnen verkopen en ben nu in de markt voor een nieuwe 13inch mac. De schermreso van de air staat me erg aan maar ik hoor gemixte berichten over de kwaliteit. Als die echt minder is dan die van de normale 13inch pro dan moet ik misschien toch maar tevreden zijn met de ietwat lage 1280x800 reso van de pro (de retina 13inch is belachelijk duur).

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
-TheNose- schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 08:06:
Hey mensen hier een kleine vraag mbt de schermkwaliteit. Ik heb mijn macbook pro early 2011 model voor een mooie prijs kunnen verkopen en ben nu in de markt voor een nieuwe 13inch mac. De schermreso van de air staat me erg aan maar ik hoor gemixte berichten over de kwaliteit. Als die echt minder is dan die van de normale 13inch pro dan moet ik misschien toch maar tevreden zijn met de ietwat lage 1280x800 reso van de pro (de retina 13inch is belachelijk duur).
Ga even naar de Apple store/Mediamarkt/iCentre zodat je het zelf even kunt bekijken. Ik vind het scherm van de air gewoon goed en zal zonder aarzelen voor de iets hogere resolutie gaan. Maar dat is dus persoonlijk. Het is in ieder geval niet zo dat als ik achter een pro ga zitten ik ineens "weggeblazen" wordt door het fantastische scherm. Misschien dat je het wel ziet als je ze naast elkaar zet...

• Jpjedi
  • Laatst online: 24-10 16:09
Tjoekie schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 08:43:
[...]

Ga even naar de Apple store/Mediamarkt/iCentre zodat je het zelf even kunt bekijken. Ik vind het scherm van de air gewoon goed en zal zonder aarzelen voor de iets hogere resolutie gaan. Maar dat is dus persoonlijk. Het is in ieder geval niet zo dat als ik achter een pro ga zitten ik ineens "weggeblazen" wordt door het fantastische scherm. Misschien dat je het wel ziet als je ze naast elkaar zet...
Mijn vrouw heeft de retina en ik heb de MBA maar voor gewoon gebruik merk je geen verschil. Echter bij grafisch werk ga je wel verschil merken.

• -TheNose-
Jpjedi schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 08:54:
[...]

Mijn vrouw heeft de retina en ik heb de MBA maar voor gewoon gebruik merk je geen verschil. Echter bij grafisch werk ga je wel verschil merken.
Is het wel eerlijk om de schermen van de air en de normale pro te vergelijken met de retina? De retina MBs zijn bijna 2x zo duur!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:45
Nee, de schermen van de retina zijn IPS panelen , met een veel betere kleurweergave.
Die van de macbook air zijn TN panelen.

• -TheNose-
Soulshaker schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:41:
Nee, de schermen van de retina zijn IPS panelen , met een veel betere kleurweergave.
Die van de macbook air zijn TN panelen.
Maar zijn de schermen van de air en de normale pro vergelijkbaar? Van de normale pro vind ik een prima scherm namelijk, alleen de 1280x800 reso is minder.

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:45
De normale pro heeft ook TN panelen.
Maar de air heeft een beter scherm , door de 1440x900 resolutie
De pro , zoals je al zei , heeft 1280x800.

Daarbij is het scherm van de air minder glanzend , omdat er geen glazen plaat aanwezig is.
Dat is vooral handig bij plaatsen waar veel licht is.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 12:27

Quakie

quakelen

Volgens mij klopt dit niet hoor. De macbook pro heeft een beter TN scherm dan de air met alleen een lager resolutie.
Qua kijkhoeken, gammut zou de pro beter moeten zijn dan een air scherm.
Trouwens de retina heeft standaard precies hetzelfde qua beeldoppervlakte. Het is zijn alleen meer pixels. Je ziet standaard dus even veel op een niet retina als op een retina.
Uiteraard kan je dit aanpassen maar kan beeldverlies opleveren.
De Air heeft een hoger resolutie en een bijna matte scherm.

Ik kom zelf van een macbook unibody 2008 en heb nu een macbook air 2011. Geen spiegeling is een verademing. Hogere resolutie moet ik toch wel aan wennen (brildragend hier ;) ). Rest wat gemerkt?
Ja ik vind de kleuren minder van het scherm afspatten!! Het oogt wat doffer allemaal. Storend? Nee.. en als je het wel storend vind. Genoeg custom profiles te vinden die je display settings boosten.

Ik teken nergens meer voor

• A.W.E.S.O.M.-0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-11 16:40
Nog een bijdrage aan de 4 of 8 GB discussie voor de MBA ' 12:

Bij de 8 GB versie wordt er ook meer ram die toegewezen kan worden aan de HD 4000 gpu, te weten 515 mb vs 386 mb. Dit is voor o.a. spelletjes wel te merken in de performance. Onder windows is er tot 1,5 gb beschikbaar voor de gpu met de 8 gb versie.

Het is iets om mee te nemen.

Voor de bootcamp gebruikers: trackpad++ is een grote aanrader, deze alternatieve drivers zorgen ervoor dat je trackpad even perfect werkt als in OSX zelf!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:19

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Net in de appstore geweest (in de veronderstelling dat ik een air met 8gb daar kon kopen, en dat kon, maar dan het i7 maxed-out model twv 2300 :S) en om meteen te kijken naar al die schermen etc..

Mij viel op dat de air meer 'realestate' had dan een retina 13", ook vond ik de air beter beeld geven (lichter) en de retina 13" wat donker.. en (mijn laatste macbook(-ervaringen) dateerd uit 2006) osx is een stuk 'beter', irritatie dingen als geen fullscreen/maximize en andere ellende is verholpen.

Maarja, de keuze is dus na maanden gevallen op de air 13" met 8GB erin. de meeste bang for bucks in 'ultrabook' land ;) ongelooflijk dat het overigens een apple is, hoewel die pro serie nog wel belachelijk duur is, en een maxed out air ook overpriced

Nu vroeg ik mij af, alvorens ik het ding dus als nog online moet aanschaffen, of de SSD nu wel of niet vast zit op het moederbord?
Volgens de applestore is dat het geval, maar op internet zie je filmpjes van mensen die 'm vervangen.. wellicht is dat een ander 'model'?
En hebben alle apps nu zo'n 'maximize' functie, of is dit app afhankelijk?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:51
CT schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:26:
Net in de appstore geweest (in de veronderstelling dat ik een air met 8gb daar kon kopen, en dat kon, maar dan het i7 maxed-out model twv 2300 :S) en om meteen te kijken naar al die schermen etc..

Mij viel op dat de air meer 'realestate' had dan een retina 13", ook vond ik de air beter beeld geven (lichter) en de retina 13" wat donker.. en (mijn laatste macbook(-ervaringen) dateerd uit 2006) osx is een stuk 'beter', irritatie dingen als geen fullscreen/maximize en andere ellende is verholpen.

Maarja, de keuze is dus na maanden gevallen op de air 13" met 8GB erin. de meeste bang for bucks in 'ultrabook' land ;) ongelooflijk dat het overigens een apple is, hoewel die pro serie nog wel belachelijk duur is, en een maxed out air ook overpriced

Nu vroeg ik mij af, alvorens ik het ding dus als nog online moet aanschaffen, of de SSD nu wel of niet vast zit op het moederbord?
Volgens de applestore is dat het geval, maar op internet zie je filmpjes van mensen die 'm vervangen.. wellicht is dat een ander 'model'?
In mijn ogen is een MacBook Air ook de betere keuze tov de Macbook Pro 13". €400 verschil voor een beter scherm, maar wel weer extra gewicht...

De SSD zit niet vast op het moederboard. Deze kun je eventueel zelf vervangen maar wel alleen door speciale SSD modules die alleen gemaakt zijn voor de MacBook Air. Geen 2,5" SSD dus.

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Gelukkig, want op termijn denk ik dat de SSD 't eerst dood gaat.. en tegen die tijd kan je vast een ssd uit china bestellen die prima past ;)
ik heb nu de air met 8gb besteld incl korting is dat goedkoper dan welke krachtige ultraportable dan ook, en die zijn allemaal met 4GB en zonder thunderbold, iets dat ik over een jaar+ goed kan gebruiken mocht de hd4000 te slap zijn geworden, externe videokaart eraan en doorgaan

Tevens kan ik nergens een battery test vinden met WIFI uit.
Mijn huidige notebook doet ook ~7h met wifi aan en browsen, maar met wifi uit en film kijken (denk aan een vliegreis) haalt ik nog veel meer uurtjes. Hopelijk is dat ook zo (en beter) met de Air?

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
CT schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:26:
Nee, de full screen mode is niet in alle Mac OS X applicaties beschikbaar, maar veel hebben hem wel. Maar het is iets dat de ontwikkelaar aan moet zetten per window (meer werk is het eigenlijk niet). De meeste hebben het inmiddels wel.

• blubbers
  • Laatst online: 07-11 16:53
Wat zijn de populairste websites om macbook's te koop te zetten? Buiten hier vraag & aanbod :)

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
blubbers schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 22:29:
Wat zijn de populairste websites om macbook's te koop te zetten? Buiten hier vraag & aanbod :)
Marktplaats en Ebay, lijkt me... :?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Soulshaker schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:52:
De normale pro heeft ook TN panelen.
Maar de air heeft een beter scherm , door de 1440x900 resolutie
De pro , zoals je al zei , heeft 1280x800.

Daarbij is het scherm van de air minder glanzend , omdat er geen glazen plaat aanwezig is.
Dat is vooral handig bij plaatsen waar veel licht is.
Dat is je reinste onzin. Tuurlijk heeft het scherm van de MBA een hogere resolutie, maar dat maakt hem niet gelijk beter. Dat is hetzelfde als dat je kijkt naar de megapixels van camera's, zonder naar de lenzen te kijken..

De MBP heeft een (veel) betere TN paneel erin zitten en met beter bedoel ik dingen als kleurwaardes, zwartwaardes en kijkhoeken.

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
blubbers schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 22:29:
Ik was mijn MBP 2008 binnen no time kwijt via marktplaats. Heb hem ongeveer 6 maanden geleden verkocht.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:49
RnB schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 06:54:
[...]

De MBP heeft een (veel) betere TN paneel erin zitten en met beter bedoel ik dingen als kleurwaardes, zwartwaardes en kijkhoeken.
je bedoelt ips?

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:16
RnB schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 06:54:
[...]

Dat is je reinste onzin. Tuurlijk heeft het scherm van de MBA een hogere resolutie, maar dat maakt hem niet gelijk beter. Dat is hetzelfde als dat je kijkt naar de megapixels van camera's, zonder naar de lenzen te kijken..

Dát is je reinste onzin. Inderdaad is het verschil tussen 30 of 32 megapixel op een camera te negeren. Maar het verschil tussen 1280 of 1440 vind ik zelf een heel ander verhaal. Side-by-side merk je dat je op de MBA duidelijk véél meer screen real-estate hebt.

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Muldert schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:38:Dát is je reinste onzin. Inderdaad is het verschil tussen 30 of 32 megapixel op een camera te negeren. Maar het verschil tussen 1280 of 1440 vind ik zelf een heel ander verhaal. Side-by-side merk je dat je op de MBA duidelijk véél meer screen real-estate hebt.
Zijn voorbeeld van megapixels op een camera is een goede vergelijking. Het scherm van de de Macbook Air is zeker goed, maar dat wil niet zeggen dat een scherm met lagere resolutie niet beter kan zijn. Ik denk dat zeker de oudere generatie airs (2011, 2010) het op dit gebied alweer afleggen tegen de moderne MBP. Simpelweg omdat de techniek vooruit gaat, ook náást verbetering van de resolutie.

youtube.com/@hisrep

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

DeNachtwacht schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:47:
[...]

Zijn voorbeeld van megapixels op een camera is een goede vergelijking. Het scherm van de de Macbook Air is zeker goed, maar dat wil niet zeggen dat een scherm met lagere resolutie niet beter kan zijn. Ik denk dat zeker de oudere generatie airs (2011, 2010) het op dit gebied alweer afleggen tegen de moderne MBP. Simpelweg omdat de techniek vooruit gaat, ook náást verbetering van de resolutie.
De vergelijking met megapixels van een camera slaat nergens op, omdat het eindresultaat van een foto ver van de sensor-resolutie af staat. Er zitten veel stappen tussen de opname en het eindresultaat.
Wat betreft het scherm van de Air vs de MBP, het ligt aan de eisen die je stelt. Als screen real-estate belangrijk voor je is dan is het scherm van de Air een betere keuze. Geef je meer om kleur en kijkhoek dan kan de MBP een betere keuze zijn.
Kort gezegd is er geen beter scherm, alleen een scherm wat beter bij je wensen past.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• me_mrtn
Nee, alleen MacBook Pro Retina's gebruiken IPS-panelen, de rest van de MacBook's alleen TN.
Muldert schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:38:
[...]

Dát is je reinste onzin. Inderdaad is het verschil tussen 30 of 32 megapixel op een camera te negeren. Maar het verschil tussen 1280 of 1440 vind ik zelf een heel ander verhaal. Side-by-side merk je dat je op de MBA duidelijk véél meer screen real-estate hebt.
Niet alleen side-by-side, jarenlang op een 1280x800 MacBook (Pro) gewerkt en het verschil is enorm. Als ik nu terug ga naar m'n MBP 2010, dan erger ik mij kapot.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

[...]

Maar dat maakt hem niet automatisch beter.
Daarom pakte ik juist die megapixel vergelijking, want dat zegt geen ruk over de kwaliteit, evenals de resolutie van een beeldscherm.

De MBP blinkt gewoon uit (zeker voor een TN beeldscherm), ondanks zijn lagere resolutie.

• ppl
  • Niet online
[...]

De vergelijking met camera's is wel correct. Het aantal megapixels zegt weinig. Het geeft je bepaalde mogelijkheden zoals het kunnen versnijden zonder dat je meteen een gigantisch verlies in kwaliteit leidt omdat je megapixels tekort komt (goed lezen deze zin!!!). Datzelfde geldt ook resolutie van een scherm. Ja leuk dat je een hogere resolutie hebt maar dat betekent zowel een groter werkoppervlak als een verkleining van letters. Dat is zowel een voordeel als een nadeel. Voor wie moeite heeft met kleine letters is een scherm met een lagere resolutie juist het betere scherm omdat ze het daar wel kunnen lezen.

Met andere woorden: dit is puur en alleen persoonlijke voorkeur en totaal niet meetbaar. Wat wel meetbaar is zijn de kleurweergave, snelheid van het scherm, de kijkhoeken, lichtconsistentie, etc. Die zeggen ook wat over kwaliteit, veel meer dan de resolutie zelfs (zoals o.a. de kwaliteit van de lens en de gebruikte instellingen dat bij de camera doen). De schermen die in de MBP (niet-retina) wordt gebruikt is op deze vlakken net even wat beter als die van de MBA zegt men. Of dat echt zo is durf ik niet te zeggen, er is niemand die de proef op de som heeft genomen en is gaan meten met diverse machines. Het lijkt vooral een gevoelsmatig verhaal te zijn. Van uitblinken zou ik dan ook niet spreken. Als ik zelf de vergelijking maak met de machines die ik onder ogen heb gehad al helemaal niet, kwaliteit leek nagenoeg hetzelfde.

De MBA heeft veel andere zaken waarop het uitblinkt tov een MBP maar vice versa ook. Ligt eraan waar je prioriteiten liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 03-11-2012 13:44 ]

• tarlitz
  • Niet online
In tegenstelling tot camera's, schaalt de UI met het aantal pixels van je scherm. Als jij een foto maakt van een appel met een 5 of 8 MP camera, heb je nog steeds evenveel appel op je foto. Met een hogere schermresolutie past er simpelweg veel meer text en UI op je scherm. De resolutie zegt dus juist heel veel, zeker omdat UI-elementen nog steeds niet volledig resolutie-onafhankelijk zijn.

Met de 13" MBA heb je 25% meer ruimte op je scherm. Dit is wat mij betreft een gigantisch voordeel over de 13" MBPs en ik kan me bijna niet voorstellen dat er iemand is die 1280x800 fijner vindt dan 1440x900. Het zou een kwestie van voorkeur zijn als je er geen concessies voor hoefte te doen en zeker met een machine als de rMPB is dit dus een flinke domper.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

ppl schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:43:
[...]
Met andere woorden: dit is puur en alleen persoonlijke voorkeur en totaal niet meetbaar. Wat wel meetbaar is zijn de kleurweergave, snelheid van het scherm, de kijkhoeken, lichtconsistentie, etc.
De impact van kleurweergave, snelheid, kijkhoeken etc op de persoon die er naar kijkt zijn net zo onmeetbaar als het effect van de resolutie, en zijn ook onderhevig aan persoonlijke voorkeur.
Deze discussie slaat echt nergens op.
Zoals ik al eerder zei, er is geen beter scherm, alleen een scherm wat beter bij je past.

• ppl
  • Niet online
tarlitz schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:12:
In tegenstelling tot camera's, schaalt de UI met het aantal pixels van je scherm.
Dan leef jij in de toekomst want vandaag de dag is er geen enkele UI die dat doet. Nee, OS X op een retina scherm schaalt ook niet mee met het aantal pixels van het scherm. Gebruik je de retina reso dan zie je de UI elementen plus letters gewoon x2 weergegeven. Dat is echter geen schaling aangezien het voor maar 1 resolutie geldt.
De resolutie zegt dus juist heel veel, zeker omdat UI-elementen nog steeds niet volledig resolutie-onafhankelijk zijn.
Ik had het over de kwaliteit van het scherm en daar zegt resolutie vrijwel niets over. Het zijn de andere elementen zoals kleurweergave en consistentie van het scherm die dat wel doen. Resolutie zegt wat over andere niet-kwaliteit zaken zoals je werkoppervlak. Dat laatste is persoonlijke voorkeur.
Met de 13" MBA heb je 25% meer ruimte op je scherm. Dit is wat mij betreft een gigantisch voordeel over de 13" MBPs en ik kan me bijna niet voorstellen dat er iemand is die 1280x800 fijner vindt dan 1440x900.
Ik ken er zat en jij ongetwijfeld ook. Mensen op een wat gemiddelde leeftijd die moeite met lezen hebben als het wat donker wordt en zelfs mensen die voor het lezen een zogenaamde leesbril pakken ;)
Het zou een kwestie van voorkeur zijn als je er geen concessies voor hoefte te doen en zeker met een machine als de rMPB is dit dus een flinke domper.
De retina versies van de MBP hebben sowieso al een beter scherm omdat dit IPS is en niet TN zoals bij alle niet-retina Macs. Waar het hier om ging was de vergelijking tussen de gewone 13" MBP met TN scherm en de MBA welke ook een TN scherm heeft. Het gaat dus om de vergelijking TN-TN. Iemand hier droeg toen de resolutie aan maar dat is geen graadmeter voor kwaliteit van een panel.
Zer0 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:20:
De impact van kleurweergave, snelheid, kijkhoeken etc op de persoon die er naar kijkt zijn net zo onmeetbaar als het effect van de resolutie, en zijn ook onderhevig aan persoonlijke voorkeur.
Je hebt echt werkelijk waar geen idee waar je het over hebt dus :D Je zegt hier nu bijna letterlijk dat colorimeters en spectrometers complete bullshit zijn omdat je iets als kleurweergave en consistentie toch persoonlijke voorkeur zijn. Jammer want deze technieken worden al jaren gebruikt in de wetenschappelijke wereld en ook bij alles waarbij goede kleuren op een scherm van belang zijn. Iets wat men bij de fabricage van de panels ook gebruikt. Je verhaal dus echt complete bullshit.
Zoals ik al eerder zei, er is geen beter scherm, alleen een scherm wat beter bij je past.
Kul. Er is wel degelijk een beter scherm en dat kun je prima meten. Er zijn echter een aantal eigenschappen van een scherm die echter geen graadmeter zijn voor wat beter is waaronder de resolutie.

• me_mrtn
Zer0 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:20:
[...]

Deze discussie slaat echt nergens op.
Wat een dooddoener als je zo redeneert. Natuurlijk is er wel sprake van een beter en slechter scherm, de keuze is alleen of jij dat accepteert of niet. Naar mijn mening hebben MacBook's geen slecht scherm, alleen het scherm van de Air's vind ik beter dan die van de Pro's mede door de resolutie. De kijkhoek van de Pro die ik hier heb, vind ik dan weer beter.

• tarlitz
  • Niet online
ppl schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:31:
[...]

Dan leef jij in de toekomst want vandaag de dag is er geen enkele UI die dat doet. Nee, OS X op een retina scherm schaalt ook niet mee met het aantal pixels van het scherm. Gebruik je de retina reso dan zie je de UI elementen plus letters gewoon x2 weergegeven. Dat is echter geen schaling aangezien het voor maar 1 resolutie geldt.
Volgens mij snap je me niet helemaal. Elk desktop OS schaalt met het aantal pixels. Meer pixels -> kleinere UI-elementen en text. Als alles resolutie-onafhankelijk zou zijn, zouden knoppen en text altijd even groot zijn. Dit is alleen niet zo, en daarom kunnen we gebruik maken van hogere resoluties om meer weer te geven. De manier waarop retina gedaan wordt, voelt aan as een inefficiente hack en niet de manier waarop dit gedaan zou moeten worden.

Het TN scherm op de MBP en met name het IPS scherm op de rMPB zijn wel echt flink beter dan die van de MBA, maar het is gewoon treurig dat deze effectief slechts 1280x800 is.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

ppl schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:31:
Je hebt echt werkelijk waar geen idee waar je het over hebt dus :D Je zegt hier nu bijna letterlijk dat colorimeters en spectrometers complete bullshit zijn omdat je iets als kleurweergave en consistentie toch persoonlijke voorkeur zijn. ..
Natuurlijk kun je al die dingen meten, net zo als je resolutie kunt meten, maar dat doe je ook af als irrelevant, omdat alleen het effect van de resolutie op de gebruiker van belang is.
Wat heb je aan een super-kleurecht scherm als je alleen maar een beetje aan het browsen bent?
Is een 100% kleurecht scherm met een resolutie van 100x100 op je macbook beter dan de huidige?

Dat een scherm kleur-echter, sneller, roder, groter, meer eivormig, 8-dimensionaal etc is maakt het niet beter, het maakt het kleur-echter, sneller, roder, groter meer eivormig of meer-dimensionaal.
Wat voor jou het betere scherm is, kan voor een ander een slechtere keuze zijn.
Jammer want deze technieken worden al jaren gebruikt in de wetenschappelijke wereld en ook bij alles waarbij goede kleuren op een scherm van belang zijn.
Ja, en de hele wereldbevolking is wetenschapper of zit in iets waar kleur-echtheid van belang is?
Kul. Er is wel degelijk een beter scherm en dat kun je prima meten. Er zijn echter een aantal eigenschappen van een scherm die echter geen graadmeter zijn voor wat beter is waaronder de resolutie.
En wie ben jij om te bepalen welke eigenschappen dat zijn? Er is maar één persoon die dat bepaalt, en dat is de persoon die er naar moet kijken.
me_mrtn schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:31:
[...]

Wat een dooddoener als je zo redeneert. Natuurlijk is er wel sprake van een beter en slechter scherm, de keuze is alleen of jij dat accepteert of niet. Naar mijn mening hebben MacBook's geen slecht scherm, alleen het scherm van de Air's vind ik beter dan die van de Pro's mede door de resolutie. De kijkhoek van de Pro die ik hier heb, vind ik dan weer beter.
Je kunt het een dooddoener noemen, maar je bevestigt het zelf, je vind beide schermen beter op een bepaald vlak. Afhankelijk van wat jij belangrijk vind is de ene of de andere beter.

[ Voor 8% gewijzigd door Zer0 op 03-11-2012 15:59 ]

• me_mrtn
Zer0 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 15:56:
Je kunt het een dooddoener noemen, maar je bevestigt het zelf, je vind beide schermen beter op een bepaald vlak. Afhankelijk van wat jij belangrijk vind is de ene of de andere beter.
Nee, wat jij net deed is niet beargumenteren, maar iets doodmaken. "Ja, maar het is allemaal persoonlijk". Nee, zo zit de vork niet in de steel. Ik heb het over MacBook's in deze categorie. Het gemiddelde scherm in een Acer is niet om aan te zien en dat is ook meetbaar. Als een gebruiker van een Acer-laptop daar wel mee tevreden is kan dat meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld geen ervaring met andere schermen of het boeit hem/haar geen moer. Dat wil niet zeggen dat je niet meetkundig kunt bepalen welk scherm beter is.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

me_mrtn schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 16:21:
Nee, wat jij net deed is niet beargumenteren, maar iets doodmaken. "Ja, maar het is allemaal persoonlijk". Nee, zo zit de vork niet in de steel.
Dit is het stukje wat ik in mijn reactie aanhaalde:
[...]
Met andere woorden: dit is puur en alleen persoonlijke voorkeur en totaal niet meetbaar. Wat wel meetbaar is zijn de kleurweergave, snelheid van het scherm, de kijkhoeken, lichtconsistentie, etc.

Ik ben dus niet de persoon die over persoonlijke voorkeuren begon. Als je het ene meetbare feit (resolutie) af kunnen doen als persoonlijke voorkeur, dan kan dat met de andere ook.
Dat wil niet zeggen dat je niet meetkundig kunt bepalen welk scherm beter is.
Dat kan niet, je kunt alleen van bepaalde eigenschappen meten of die beter zijn bij het ene of het andere scherm. Of het hele scherm beter of slechter is hangt af van welke weegfactoren je gebruikt, en die zijn per persoon of gebruiksdoel verschillend.

• me_mrtn
Zer0 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 16:33:
[...]

Dit is het stukje wat ik in mijn reactie aanhaalde:
[...]

Ik ben dus niet de persoon die over persoonlijke voorkeuren begon. Als je het ene meetbare feit (resolutie) af kunnen doen als persoonlijke voorkeur, dan kan dat met de andere ook.

[...]

Dat kan niet, je kunt alleen van bepaalde eigenschappen meten of die beter zijn bij het ene of het andere scherm. Of het hele scherm beter of slechter is hangt af van welke weegfactoren je gebruikt, en die zijn per persoon of gebruiksdoel verschillend.
:D

Dit is gewoon lachwekkend hoe je jezelf neerzet. Ik vind het best, als ppl er nog zin in heeft, is zijn pakkie an, maar discussie met jou is niet mogelijk. Je verdraait je eigen woorden.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-11 10:57
Ik denk dat Zer0 bedoelt dat er geen norm is voor een goede kleurweergave (als voorbeeld) voor een bepaald persoon. Helaas is dat dan jammer voor hem, want die normen zijn er wel. Of iemand het mooi vind is vers twee, maar er zijn wel degelijk industrienormen voor wat een goede kleurweergave is.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

UltraSub schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 19:05:
Ik denk dat Zer0 bedoelt dat er geen norm is voor een goede kleurweergave (als voorbeeld) voor een bepaald persoon. Helaas is dat dan jammer voor hem, want die normen zijn er wel. Of iemand het mooi vind is vers twee, maar er zijn wel degelijk industrienormen voor wat een goede kleurweergave is.
Natuurlijk is daar een norm voor, dat ontken ik ook niet, ik zeg alleen maar dat het feit dat de kleurweergave van een scherm beter is niet gelijk betekent dat het totale scherm beter is. Hoe groot de invloed is van kleurweergave op het wel of niet beter zijn (van het totale scherm) bepaalt de gebruiker of het doel.
Een voorbeeld, is voor iemand die bijvoorbeeld boeken schrijft, en dus vrijwel alleen maar naar zwarte letters op een witte achtergrond kijkt een scherm met een betere kleurweergave of een hogere resolutie (en dus meer werkruimte) een betere scherm?
Punt is dat beter/best/slecht waardeoordelen zijn, en dan moet je eerst waarde toekennen aan bepaalde eigenschappen. Iedereen hecht andere waarde aan eigenschappen, waardoor er niet gesteld kan worden dat er algemene regels zijn voor wat het beste/betere/slechtste scherm is.

• ppl
  • Niet online
tarlitz schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 15:40:
Volgens mij snap je me niet helemaal. Elk desktop OS schaalt met het aantal pixels. Meer pixels -> kleinere UI-elementen en text. Als alles resolutie-onafhankelijk zou zijn, zouden knoppen en text altijd even groot zijn. Dit is alleen niet zo, en daarom kunnen we gebruik maken van hogere resoluties om meer weer te geven. De manier waarop retina gedaan wordt, voelt aan as een inefficiente hack en niet de manier waarop dit gedaan zou moeten worden.
Dan hebben we kennelijk een tegenovergestelde definitie. De GUI elementen en tekst zijn gemapt aan de pixels. Als je de resolutie wijzigt dan blijft dat gelijk. Een hogere resolutie op hetzelfde fysieke oppervlak betekent dan dat alles kleiner wordt. Dat noem ik niet meeschalen. Bij mij is meeschalen wanneer je de resolutie wijzigt de GUI elementen en tekst daarin meegaan om dezelfde grootte te behouden. De manier waarop Apple het nu doet is wel een beetje inefficiënt maar aan de andere kant...veel hogere resolutie heeft ook niet veel zin meer omdat we dat toch niet gaan opmerken. Iets resolutie onafhankelijk maken is complexer dan domweg alles gewoon 2x zo groot aanbieden. Ergens is het eigenlijk ook weer heel erg efficiënt.
Zer0 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 15:56:
Natuurlijk kun je al die dingen meten, net zo als je resolutie kunt meten, maar dat doe je ook af als irrelevant, omdat alleen het effect van de resolutie op de gebruiker van belang is.
Wat heb je aan een super-kleurecht scherm als je alleen maar een beetje aan het browsen bent?
Resolutie kun je meten maar het zegt nog altijd het minst over hoe goed een scherm is. Men neemt dit veelal niet mee omdat het vrij persoonlijk is: de een wil graag een hoge resolutie zodat ie meer werkruimte heeft, een ander juist minder zodat ie nog dingen op het scherm kan lezen. Het is ook niet erg als daarin verschil zit. Wat wel heel erg uit maakt is de kleurechtheid. Iedereen wil graag dat bij het printen of het bestellen van een foto afdruk dat dit exact zo is als op het scherm wordt weergegeven. Super-kleurecht hoeft het nou ook weer niet, de mens accepteert kleine verschillen maar het verschil in kleurechtheid tussen IPS/PVA en TN is nou eenmaal erg groot.
Is een 100% kleurecht scherm met een resolutie van 100x100 op je macbook beter dan de huidige?
Dat ligt geheel aan de toepassing. Als het ingezet wordt als fotolijstje dan ja (zie daar de reden waarom resolutie persoonlijk is ;)).
Dat een scherm kleur-echter, sneller, roder, groter, meer eivormig, 8-dimensionaal etc is maakt het niet beter, het maakt het kleur-echter, sneller, roder, groter meer eivormig of meer-dimensionaal.
Wat voor jou het betere scherm is, kan voor een ander een slechtere keuze zijn.
Ja en nee. Als we het wetenschappelijk bekijken klopt je verhaal niet. Beste is dan hetgeen wat je wetenschappelijk kunt vaststellen en dan zit je aan het bekende "meten is weten". Als je gaat kijken naar wat iemand zelf het beste scherm vindt dan spelen daar veel persoonlijke voorkeuren een rol zoals de vormgeving, kleur van het scherm, gebruikte materialen, prijs, welke winkel 'm aanbiedt, toepassing(en), etc. Dat laatste is leuk als je iemand een scherm wilt aanraden maar dat is hier niet aan de orde. Het gaat hier om de discussie welk scherm beter is: die van de MBA of de gewone MBP. Dan zul je het toch echt op manier nummer 1 moeten aanpakken en het dus wetenschappelijk gaan bekijken.
Ja, en de hele wereldbevolking is wetenschapper of zit in iets waar kleur-echtheid van belang is?
Nope en dat hoeft ook niet. Er zijn grote groepen van de bevolking waar dat wel zo is en voor juist die groepen is er apparatuur waarmee ze dit soort zaken kunnen meten en finetunen. De grafimedia is daar een goed voorbeeld van maar ook de medische wereld (dan wil je heeeeeeeeel erg graag dat de arts/specialist goed kan zien wat er op het plaatje staat en daarvoor zal het scherm toch echt van hoge kwaliteit moeten zijn en dat betekent ook dat je goed moet meten en kalibreren).
En wie ben jij om te bepalen welke eigenschappen dat zijn? Er is maar één persoon die dat bepaalt, en dat is de persoon die er naar moet kijken.
Dan is je hele relaas al compleet zinloos omdat het hele verhaal dan op smaak uit komt waarover op geen enkele wijze gediscussieerd kan worden. Dat was echter niet de discussie, het ging er om of de MBA een beter/slechter scherm heeft dan de gewone MBP. Zoals gezegd is dat gewoon meetbaar en moet je persoonlijke zaken er buiten gaan houden. Dat betekent automatisch dat je bepaalde eigenschappen niet mee moet nemen in het verhaal.

Je maakt hier de fout door het subjectief te gaan bekijken terwijl je het juist objectief moet gaan bekijken. Het zijn beide TN-panels waarbij het enige duidelijke verschil de resolutie is maar omdat de 1 een hoge reso wil en de ander juist een lager kun je daar niets mee, het is een subjectieve eigenschap. Houdt je ineens dingen als de kleurechtheid over omdat die wel objectief zijn. Je moet hier niet vergeten dat we het hier over 2 totaaloplossingen hebben met heel veel verschillen. Een MBA is dunner, lichter, heeft andere hardware dan een MBP. Als we gaan kijken wat iemand dan beter vindt zullen deze zaken ook allemaal meespelen. Alleen al daarom is het helemaal niet verstandig om subjectieve dingen als de resolutie mee te nemen in het verhaal. Kortom, beperk je scope want je maakt 'm nu dusdanig groot dat vergelijken niet meer mogelijk is.

• NvU
  • Laatst online: 08:48

NvU

Hallo,

Ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een macbook air en deze bevalt uitstekend.
Maar sinds een week werken heel veel toetsen van mijn toetsenbord niet meer. geen idee wat het is. Zover ik weet niets met vloeistoffen gebeurd.
Heeft iemand enig idee of het mogelijk is om je toetsenbord te vervangen? Of iemand die daar ervaring mee heeft? ivm met kosten als het buiten de garantie valt?

Daarnaast heb ik last van een wifi die totaal niet stabiel is. Ik zit hier op een zeer snel wifi netwerk en mijn download snelheid gaat op en neer als een achtbaan het ene moment laad ik websites heel snel en het volgende moment duurt het een kwartier om een site als tweakers.net te openen.
Ik heb hier al wel wat langer last van maar dacht altijd dat het aan het netwerk thuis lag wat niet erg goed is. Maar nu getest in een prima omgeving met goede verbinding en doet het nog steeds?
Iemand een idee wat daar aan te doen is?

• Tjoekie
  • Niet online
Kreeg zojuist een melding van een update voor OSX. Na een herstart viel me ineens dit op:

edit: Zie hieronder.

[ Voor 36% gewijzigd door Tjoekie op 09-11-2012 18:01 ]

• Hahn
Ineens viel je niks op? Want je post in ieder geval niks ;)

• Tjoekie
  • Niet online
Daar stond dus een afbeelding waarop mijn serienummer te zien was. Dat leek me niet zo handig. Wat ik bedoelde is dat mijn MBA ineens 512 MB reserveert als videogeheugen i.p.v. 384 MB.

edit: Dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2urxpas.png

[ Voor 16% gewijzigd door Tjoekie op 09-11-2012 18:01 ]

• blubbers
  • Laatst online: 07-11 16:53
Tjoekie schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 17:57:
Daar stond dus een afbeelding waarop mijn serienummer te zien was. Dat leek me niet zo handig. Wat ik bedoelde is dat mijn MBA ineens 512 MB reserveert als videogeheugen i.p.v. 384 MB.

edit: Dit dus:

[afbeelding]
Bij mij hetzelfde. :) Stond bij de beschrijving ook dat de update om de grafische kaart ging.

• ppl
  • Niet online
Lijkt erop dat voor wie 4GB aan mem heeft nu ook 512MB aan videogeheugen krijgt. Wie er 8GB in had zitten had dit sowieso al. Waarschijnlijk is dat wat Apple verstaat onder verbetering van de grafische performance. Mensen met een MBP Retina hebben zoiets ook gezien (van 512 naar 768MB dacht ik).

• zerodian
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-07-2021
Ik heb sinds een paar weken ook een MBA 2012 in bezit (blij!) en blijf me dingen over het opladen afvragen..

Op de eerste pagina van dit topic staat dat door het 'slimme' oplaadsysteem van de MBA opladen terwijl je laptop 100% vol zit niet veel uitmaakt. Echter, op deze website van appel staat dat het goed is om geregeld je laptop te ontladen, zodat je accu in beweging blijft (http://www.apple.com/batteries/notebooks.html).

Ik zit vooral overdag op een werkplek waar ik de appel continu aan stroom kan hangen. Denken jullie dat het beter is om hem te ontladen als ie 100% is, of gewoon de hele dag op stroom te houden? Het liefst wil ik de komende 5 jaar een accu houden die lang vol kan houden indien nodig :)

• me_mrtn
zerodian schreef op zondag 11 november 2012 @ 15:07:
Ik heb sinds een paar weken ook een MBA 2012 in bezit (blij!) en blijf me dingen over het opladen afvragen..

Op de eerste pagina van dit topic staat dat door het 'slimme' oplaadsysteem van de MBA opladen terwijl je laptop 100% vol zit niet veel uitmaakt. Echter, op deze website van appel staat dat het goed is om geregeld je laptop te ontladen, zodat je accu in beweging blijft (http://www.apple.com/batteries/notebooks.html).

Ik zit vooral overdag op een werkplek waar ik de appel continu aan stroom kan hangen. Denken jullie dat het beter is om hem te ontladen als ie 100% is, of gewoon de hele dag op stroom te houden? Het liefst wil ik de komende 5 jaar een accu houden die lang vol kan houden indien nodig :)
Gewoon gebruiken zoals je hem wilt gebruiken. Af en toe een keer ontladen kan geen kwaad, maar je accu zal er heus niet zoveel sneller van slijten als je het gebruikt op de manier die jij het prettigst vindt.

• ZHOUx
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 23:27
Ik lees op de Apple forum dat mensen spontaan barsten krijgen in hun MBA, nu vraag ik me af of mensen ook met hetzelfde probleem te maken hebben?

• me_mrtn
ZHOUx schreef op maandag 12 november 2012 @ 01:16:
Ik lees op de Apple forum dat mensen spontaan barsten krijgen in hun MBA, nu vraag ik me af of mensen ook met hetzelfde probleem te maken hebben?
Nooit van gehoord, wat bedoel je precies?

• Jpjedi
  • Laatst online: 24-10 16:09
ZHOUx schreef op maandag 12 november 2012 @ 01:16:
Ook nieuw voor mij. Aluminium dat barst is sowieso wel vreemd.

Heb je een linkje?

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:17
Noob vraag:

Vorig jaar voor mijn vrouw een Macbook Air aangeschaft. De 2011 versie met 64 Gb SSD. Ol vond het best een rib uit ons lijf. Maar ze gebruikt hem weinig. Kon niet helemaal met het systeem uit de voeten en wilde uiteindelijk toch liever een Windows laptop met een grote harde schijf.

Aanvankelijk wilde we de Air verkopen, maar het is toch wel een hebbeding en we schrijven er wel weer 200 euro op af. Ik heb nu besloten dat ik me er voorlopig over ontferm, alhoewel ik als ik iets aan zou schaffen misschien beter af was met een Pro of ook een Windows laptop.

Ik zal erg moeten wennen aan het OS, maar dat gaat vast wel lukken. Voor mijn werk log ik in op een virtuele Windows omgeving, daar heb ik dus geen schijfruimte voor nodig. Verder zal ik hem gebruiken voor mail, tekstverwerking, powerpoint (ik heb Office voor Mac aangeschaft) en iTunes (inclusief sync met mijn iPhone 4s).

Dit is volgens mij allemaal goed te doen met deze Air, maar ik verwacht wel dat de SSD te kort gaat schieten. Ik wil daarom gaan combineren met een netwerkschijf (500 Gb is al meer dan genoeg) waarop ik mijn backups, muziek en foto's opzet. Ik wil daar bovendien niet meer dan 200 euro aan kwijt zijn. Kan iemand mij vertellen of dit lekker werkt (iTunes bibliotheek komt daar dan bijvoorbeeld op te staan) en wat een goede combi is?

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Voor ~200 euro kan je ook de ssd in de macbook air upgraden naar 180gb.
Met een externe schijf werkt het opzich prima, maar is wel minder snel dan ssd en je moet die schijf steeds meenemen.

• Muldert
coenox schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:52:
Noob vraag:

Vorig jaar voor mijn vrouw een Macbook Air aangeschaft. De 2011 versie met 64 Gb SSD. Ol vond het best een rib uit ons lijf. Maar ze gebruikt hem weinig. Kon niet helemaal met het systeem uit de voeten en wilde uiteindelijk toch liever een Windows laptop met een grote harde schijf.

Aanvankelijk wilde we de Air verkopen, maar het is toch wel een hebbeding en we schrijven er wel weer 200 euro op af. Ik heb nu besloten dat ik me er voorlopig over ontferm, alhoewel ik als ik iets aan zou schaffen misschien beter af was met een Pro of ook een Windows laptop.

Ik zal erg moeten wennen aan het OS, maar dat gaat vast wel lukken. Voor mijn werk log ik in op een virtuele Windows omgeving, daar heb ik dus geen schijfruimte voor nodig. Verder zal ik hem gebruiken voor mail, tekstverwerking, powerpoint (ik heb Office voor Mac aangeschaft) en iTunes (inclusief sync met mijn iPhone 4s).

Dit is volgens mij allemaal goed te doen met deze Air, maar ik verwacht wel dat de SSD te kort gaat schieten. Ik wil daarom gaan combineren met een netwerkschijf (500 Gb is al meer dan genoeg) waarop ik mijn backups, muziek en foto's opzet. Ik wil daar bovendien niet meer dan 200 euro aan kwijt zijn. Kan iemand mij vertellen of dit lekker werkt (iTunes bibliotheek komt daar dan bijvoorbeeld op te staan) en wat een goede combi is?
Ja, dit werkt heel prima. Als je netwerkverbinding in orde is is ook muziek en zelfs video van de netwerkschijf streamen geen probleem. Voor iets meer dan 100 euro heb je heel erg prima netwerkschijven van Western Digital, ik zou daar eens naar kijken. Deze werken ook feilloos samen met Apple's Time Machine, iets dat veel MBA-gebruikers wel kunnen waarderen denk ik.

• coenox
CT schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:50:
Voor ~200 euro kan je ook de ssd in de macbook air upgraden naar 180gb.
Met een externe schijf werkt het opzich prima, maar is wel minder snel dan ssd en je moet die schijf steeds meenemen.
Is ook een idee. Overigens is het de bedoeling dat de netwerkschijf gewoon thuis blijft staan. Is alleen voor extra opslag en back op. Muziek die ik mee wil nemen zal op mijn iPhone staan.

• coenox
Muldert schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:03:
[...]

Ja, dit werkt heel prima. Als je netwerkverbinding in orde is is ook muziek en zelfs video van de netwerkschijf streamen geen probleem. Voor iets meer dan 100 euro heb je heel erg prima netwerkschijven van Western Digital, ik zou daar eens naar kijken. Deze werken ook feilloos samen met Apple's Time Machine, iets dat veel MBA-gebruikers wel kunnen waarderen denk ik.
Dank. Ik ga eens naar die Western Digital optie kijken.

• Muldert
pricewatch: Western Digital My Book Live 2TB

deze om precies te zijn ;-)

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-11 18:15
Vraagje: de lichtgrijze coating van mijn MBA is licht beschadigd, daar waar de deksel bij de Magsafe connector komt. Dit komt waarschijnlijk door een sleutel die in het laptopvak van mijn tas lag. De beschadiging is miniem, maar ik wil wel voorkomen dat het eventueel gaat afbladderen. Is hier een goedje voor?

Geef mij maar een Warsteiner.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-11 19:54

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica