[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:35
Ik loop de laatste tijd een beetje tegen een probleem aan dat ik toch iets te weinig opslag heb op m'n 13" MBA. Het is mijn enige computer, al sluit ik hem als ik thuis ben wel aan op een externe HDD van 1TB. Op die externe HDD staat eigenlijk alles gebackupt en grotendeels mijn foto's en films maar nu merk ik dat ik steeds alles heen en weer aan het schuiven ben als ik het een keer nodig heb.

Nu kan ik wel een nieuwe macbook gaan kopen met 256GB aan opslag maar dan wacht ik liever even tot een update van de MBA. Voorlopig ben ik dus op zoek naar een andere oplossing. Ik was aan het denken aan een USB van 32/64GB of aan een SD kaart van 32/64GB. Nu vraag ik me af of het mogelijk is dat ik bijv mijn iTunes of Aperture bibliotheek hierop zet of dat dit onverstandig is ivm de schrijfsnelheid oid.

Wat gebruiken jullie als extra opslag en werkt dat een beetje naar behoren?

is zoiets wat: http://www.amazon.com/ela...TF8&qid=1288558229&sr=8-1

edit: en ik zou ook graag windows via die USB / SD kaart willen draaien. Mogelijk?

[ Voor 10% gewijzigd door SquareOne op 13-03-2012 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49
Brm-G schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:10:
Ik loop de laatste tijd een beetje tegen een probleem aan dat ik toch iets te weinig opslag heb op m'n 13" MBA. Het is mijn enige computer, al sluit ik hem als ik thuis ben wel aan op een externe HDD van 1TB. Op die externe HDD staat eigenlijk alles gebackupt en grotendeels mijn foto's en films maar nu merk ik dat ik steeds alles heen en weer aan het schuiven ben als ik het een keer nodig heb.

Nu kan ik wel een nieuwe macbook gaan kopen met 256GB aan opslag maar dan wacht ik liever even tot een update van de MBA. Voorlopig ben ik dus op zoek naar een andere oplossing. Ik was aan het denken aan een USB van 32/64GB of aan een SD kaart van 32/64GB. Nu vraag ik me af of het mogelijk is dat ik bijv mijn iTunes of Aperture bibliotheek hierop zet of dat dit onverstandig is ivm de schrijfsnelheid oid.

Wat gebruiken jullie als extra opslag en werkt dat een beetje naar behoren?

is zoiets wat: http://www.amazon.com/ela...TF8&qid=1288558229&sr=8-1

edit: en ik zou ook graag windows via die USB / SD kaart willen draaien. Mogelijk?
Ik zit met een soort gelijk 'probleem'. Ik heb een 256GB SSD in mijn MBP zitten en heb vooralsnog 110 GB vrij. Niet echt een probleem dus, maar er zat voorheen een 500GB schijf in.

Wat ik dus heb gedaan is mijn Aperture bibliotheek verplaatst naar een externe disk van 750GB. Ik zit toch alleen in Aperture als ik thuis ben, want dan hangt m'n externe scherm eraan. Je kunt gewoon in Aperture selecteren dat je bibliotheek op een externe schijf staat. Simpelweg een kwestie van je huidige bibliotheek naar een externe drive verplaatsen en de bronlocatie in Aperture wijzigen.
Hetzelfde geldt voor iTunes. Schrijfsnelheid is bij mij het probleem niet echt, omdat de CPU eerder het probleem is bij bewerkingen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Kun je aperture dan wel gebruiken (met thumbnails ofzo) of krijg ik dan een error en zie ik gewoon mijn afbeeldingen niet? iTunes laat ik liever gewoon op de MBA's SSD staan omdat ik iTunes wel regelmatig gebruik, ook onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

RobbieB schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:24:
[...]

35 cycli betekent dat de accu 35x 7 uur zonder lader heeft gedraaid, oftewel 245 uur.

Stel dus dat je je MBA eenmaal 4 uur gebruikt, dan oplaadt en daarna 3 uur gebruikt, dan is dat 1 cycli.

De huidige Apple accu's zijn meer dan goed genoeg. Mijn 2 jaar oude MBP heeft 197 cycli gedraaid en de 'health' zit nog op 87% (variërend van 86-90%).
Ahh, bedankt voor de informatie.

€950,- euro is de prijs uiteindelijk geworden, ik kan de Macbook eind deze week ophalen, ben benieuwd - 't word mijn eerste Mac. :)

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Kan je eigenlijk met een (time machine) backup een MBA backuppen en restoren op een andere MBA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Jpjedi schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:52:
Kan je eigenlijk met een (time machine) backup een MBA backuppen en restoren op een andere MBA?
Ja. Je kunt gewoon een time machine back-up van een andere machine erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Brm-G schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:57:
[...]

Super _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

En kun je je iPhone en iPad backup er ook op zetten?

Btw, werkt een Time machine even goed als een ander merk router voor een Windows PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

TimeMachine doet niks voor je iPhone/iPad wat betreft back-ups. Time Capsule werkt prima als PC router, wij gebruiken hier in huis een mix van Apple en PC systemen en ze werken allemaal prima samen met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Brm-G schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:28:
Kun je aperture dan wel gebruiken (met thumbnails ofzo) of krijg ik dan een error en zie ik gewoon mijn afbeeldingen niet? iTunes laat ik liever gewoon op de MBA's SSD staan omdat ik iTunes wel regelmatig gebruik, ook onderweg.
Nope, je kunt Aperture dan niet gebruiken zonder dat de schijf is aangesloten. Hij kan de bibliotheek dan niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

sebastius schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:33:
TimeMachine doet niks voor je iPhone/iPad wat betreft back-ups. Time Capsule werkt prima als PC router, wij gebruiken hier in huis een mix van Apple en PC systemen en ze werken allemaal prima samen met dat ding.
Ahh, dat is mooi om te horen...

Ik heb OSX nog nooit gebruikt, maar omdat ik zoveel gebruik maak van mijn iPhone en iPad, moet 't er nu wel eens van komen. (Ik had toch al een laptop nodig, dus waarom niet meteen van Apple?)

De Cisco E2000 die ik nu heb staan, heeft niet zo goed WiFi bereik...
En aangezien ik waarschijnlijk in verloop van tijd volledig zal overgaan naar OSX (of niet :P), wil ik ook meteen een router van Apple. Vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
RobbieB schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:53:
[...]

Nope, je kunt Aperture dan niet gebruiken zonder dat de schijf is aangesloten. Hij kan de bibliotheek dan niet vinden...
staan de thumbnails / versions dan niet toch lokaal opgeslagen toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
HardCoreGamer schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:41:
[...]

Ik heb OSX nog nooit gebruikt, maar omdat ik zoveel gebruik maak van mijn iPhone en iPad, moet 't er nu wel eens van komen. (Ik had toch al een laptop nodig, dus waarom niet meteen van Apple?)
Ik snap de link tussen iPhone en iPad gebruiken en dus maar aan OS X moeten echt totaal niet 8)7

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Hahn schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:46:
[...]
Ik snap de link tussen iPhone en iPad gebruiken en dus maar aan OS X moeten echt totaal niet 8)7
Wat ik van veel windows gebruikers hoor is het vaak dat ze iTunes voor Windows verschrikkelijk vinden. 8)7

Ik kan me er trouwens ook wel iets bij voorstellen. De gebruikers ervaring bij een iPhone en iPad is ongeëvenaard als je het mij vraagt. Nadat je een iPad of iPhone hebt gehad wil je niet heel snel meer terug naar een andere tablet of telefoon. Als dat zo goed bevalt en je bent toch op de markt voor een nieuwe computer waarom dan niet een Mac proberen, misschien bevalt dat net zo goed en wil je daarna ook niet meer terug naar Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Brm-G schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:57:
[...]

Wat zou jij adviseren? Migration assistant via utp of time machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Brm-G schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:51:
[...]

Wat ik van veel windows gebruikers hoor is het vaak dat ze iTunes voor Windows verschrikkelijk vinden. 8)7

Ik kan me er trouwens ook wel iets bij voorstellen. De gebruikers ervaring bij een iPhone en iPad is ongeëvenaard als je het mij vraagt. Nadat je een iPad of iPhone hebt gehad wil je niet heel snel meer terug naar een andere tablet of telefoon. Als dat zo goed bevalt en je bent toch op de markt voor een nieuwe computer waarom dan niet een Mac proberen, misschien bevalt dat net zo goed en wil je daarna ook niet meer terug naar Windows.
What he said ^ :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Hier dezelfde ervaring en ik ken redelijk wat mensen met dezelfde ervaring. Na de iphone nieuwsgierig geworden en met OSX aan de slag gegaan op imac of macbook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:34
over de oplaad cycli, als je accu na minder dan 200 cycli al onder de 100% health zit, dan is ie toch niet helemaal lekker hoor, ik zit op mijn macbookje uit 2007 (jaja, eerste c2d), me 778 cycli op 97%. Met bv coconutbattery kan je de huidige capaciteit van je accu uitlezen, dat geeft ook een indicatie van de te verwachten accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:14
borft schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 08:47:
over de oplaad cycli, als je accu na minder dan 200 cycli al onder de 100% health zit, dan is ie toch niet helemaal lekker hoor, ik zit op mijn macbookje uit 2007 (jaja, eerste c2d), me 778 cycli op 97%. Met bv coconutbattery kan je de huidige capaciteit van je accu uitlezen, dat geeft ook een indicatie van de te verwachten accuduur.
Ik zit met 87 cycles op m'n Air op 95%. Zegt niets hoor, je merkt het vanzelf wel wat je haalt in accuduur. Zoals je al zegt, het is slechts een indicatie.

De MacBook uit late 2006 had al een Core 2 Duo trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door me_mrtn op 14-03-2012 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik zit na 13 cycles al op 95% ;-)

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik heb eindelijk een Macbook Air gekocht.
Tot nu toe een geweldig apparaat, zeker geen spijt!

OSX Is nog wel even wennen, maar dat zijt zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
borft schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 08:47:
Dat is echt absolute Kul.

De 'health' van je accu fluctueert nogal. Vandaag geeft hij bij mij 88% aan na 198 cycli. Eergister was het dus nog 87% na 197 cycli. Sterker nog, op het moment dat je je MacBook aan zet zit hij waarschijnlijk niet eens op 100%.

De health zegt zeker wel wat over de toestand van je accu, maar alles boven de 80% is volkomen acceptabel.

Tenslotte heb je coconutbattery niet nodig, want dezelfde gegevens kun je ook gewoon bij de systeeminformatie (via 'over deze Mac') onder het kopje 'voeding' vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Brm-G schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:43:
[...]
staan de thumbnails / versions dan niet toch lokaal opgeslagen toevallig?
Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Kan iemand mij deze vraag beantwoorden?

Wanneer ik mijn Macbook Air 13'' op mijn bureau heb staan, dan wordt hij erg warm.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Hij doet dit al bij simpele dingen, zoals browsing en mail checken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 19-09 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

HardCoreGamer schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:23:
Kan iemand mij deze vraag beantwoorden?

Wanneer ik mijn Macbook Air 13'' op mijn bureau heb staan, dan wordt hij erg warm.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Hij doet dit al bij simpele dingen, zoals browsing en mail checken...
Browsing wordt wel vaker als 'simpel' gebruik omschreven, maar het web van 2012 is niet meer het web van 1998 ;) Daarnaast is er nog de factor die Flash heet. Flash staat er om bekend een stevige wissel op je CPU te trekken. Wat je eens zou kunnen doen is een kijkje nemen in Activity Monitor om te zien of iets veel CPU gebruikt. Verder zou je de iStat Pro Dashboard widget kunnen installeren. Daar kun je op o.a. op zien hoe hard je fans draaien, en hoe warm je MacBook Air is.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Bedankt!

Helaas doet de widget momenteel niets... :S
Maar hopelijk komt dat zo...

Trouwens; is er een manier om je widgets op je bureaublad met OSX Mountain Lion te tonen?
Er zijn al verschillende Terminal tricks op Google te vinden, maar de F12 knop is op de Macbook Air een volume knop, dus werkt het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 20:53

John

🚀

HardCoreGamer schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:58:
Bedankt!

Helaas doet de widget momenteel niets... :S
Maar hopelijk komt dat zo...

Trouwens; is er een manier om je widgets op je bureaublad met OSX Mountain Lion te tonen?
Er zijn al verschillende Terminal tricks op Google te vinden, maar de F12 knop is op de Macbook Air een volume knop, dus werkt het niet...
Volgens mij de widget vasthouden en slepen naar je bureaublad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:41
Ik heb een vraagje over het wifi-bereik, dus hoop dat ik in het goede topic zit.

Ik wil binnenkort een macbook air gaan kopen, maar voor mij is wel een must dat ik binnen een straal van 20 meter goed wifi-bereik heb. Ik zit namelijk een kamer op zolder, zonder ethernet aansluiting (met de wireless router in de meterkast ). Haal ik met me air dan nog steeds redelijke snelheiden, of moet ik gaan kijken naar een andere laptop met een betere wifi-kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Op zich is de verbinding prima, besef dat het bereik natuurlijk meerdere factoren heeft.
Indien je router het N protocol ondersteund zou het weinig tot geen problemen moeten opleveren.

Het spelen met de kanaal instellingen hiervan kan ook weleens een performance winst opleveren.
Op ons bedrijf haal ik zonder problemen 20 - 30 meter afstand nog een degelijke internet verbinding.

Indien het echt te langzaam is kan je natuurlijk altijd nog een Airport Express in het stopcontact steken als uitbreiding van je netwerk.

[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 16-03-2012 17:43 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joortje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 20:28
@memo001
Als je de mogelijkheid hebt om het te proberen met andere wireless apparatuur zou ik dat eerst proberen. Afhankelijk van het type vloer (bv beton) wil het bereik snel afnemen. Ik zit zelf ook nog wel eens op zolder met een wifi router beneden in de meterkast beneden in de gang en het signaal is op z'n best minimaal.
Als oplossing zou je ook nog kunnen gaan voor ethernet via het het stopcontact. Ik heb zelf een Devolo setje aangeschaft en dit werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij word wel bloed heet zeg, tijdens het spelen van World of Warcraft, mijn 11 inch macbook air, maar hij draait het dan wel weer gelukkig :) , nieuwste model.
Maar wel heel veel warmte. Is al vaker gemeld dat weet ik maar ja ik meld het ook maar even weer.
Apple apple toch, doe dan een ventilatie roostertje links aan de zijkant daar zit toch niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Welke games werken nou het beste op een Intel 3000 GPU?

Games zoals Real Racing 2 werken perfect... Zijn er nog meer van dat soort games?

@StEeID, Je hebt zeker Windows op je Macbook geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:41
Joortje schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 10:39:
@memo001
Als je de mogelijkheid hebt om het te proberen met andere wireless apparatuur zou ik dat eerst proberen. Afhankelijk van het type vloer (bv beton) wil het bereik snel afnemen. Ik zit zelf ook nog wel eens op zolder met een wifi router beneden in de meterkast beneden in de gang en het signaal is op z'n best minimaal.
Als oplossing zou je ook nog kunnen gaan voor ethernet via het het stopcontact. Ik heb zelf een Devolo setje aangeschaft en dit werkt perfect.
Ja, mijn SGS2 en SGS1 hebben beide geen wifi-verbinding meer waar ik hier zit. Heb ook al besloten mijn laptop keuze niet meer te laten afhangen van de wifikaart, maar mocht het bereik zo beroerd zijn te investeren in bijvoorbeeld een Devolo setje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:09

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Heb sinds 1.5 week een nieuwe macbook air gekocht (13", i7). Werkt prima maar soms heb ik 1 irritant ding. Ik heb er een 23" extern scherm via hdmi op aangesloten (hdmi kabel tegelijk met laptop gekocht via apple.com) maar af en toe (zonder aanwijsbare reden) toont het externe scherm alleen nog maar gekleurde ruis. Kabel eruit en erin doen lost het op. Ook gebeurd het niet heel vaak, 1 of 2x per dag, maar dus wel vaak genoeg om irritant te zijn. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Waarschijnlijk zo'n goedkope, displayport > HDMI converter.

In mijn ervaring zijn ze erg kwetsbaar, en heb er daarom ook al een stuk of 3 gehad.

[ Voor 42% gewijzigd door Greatsword op 19-03-2012 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Niet bepaald de goedkoopste dus, ik heb deze V&A aangeboden: Mini DisplayPort naar HDMI Adapter (voor Apple)

Een stuk goedkoper, en mocht er 1 defect gaan, dan is het (financieel) nog de moeite waard om een nieuwe aan te schaffen. Ik neem aan dat je gewoon garantie op de adapter hebt.

Het probleem kan hem natuurlijk ook in de kabel zitten ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 19-03-2012 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Mja kan, maar bij mijn vorige laptop (ubuntu) was er geen enkel probleem ;) Zal ze eens mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.mollema
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 15:13
Ik had precies hetzelfde met mijn adapter alleen dit was een goedkope mini display naar dvi, geniale ingeving gehad en de dvi kabel met een schroevendraaier vast gedraaid in de adapter, nooit meer last van gekleurd ruis gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22
Hebben jullie ook last van youtube's nieuwe lay-out icm de Air?
Sinds enkele weken doet click2flash het minder goed bij youtube. Als ik naar youtube.com gaat is het goed. Als ik via een andere site doorgelinkt wordt, krijg ik gewoon de normale flashplayer van youtube. Alleen gaat mijn Air enorm hard blazen uit het niets. Beelden zijn schokkerig en geluid loopt voor.

Is er een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:44
:@

Aan de linkerkant van mijn i5 Air 13 resoneert er iets als ik het geluid een beetje hard zet... iemand anders daar ook last van / ervaring mee? Het is vervelend genoeg om mee naar Apple te gaan... :(

@hierboven: probeer eens een andere browser? Overigens lijkt dit me een OXS problee, geen MBA-probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door S0epkip op 23-03-2012 18:19 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
S0epkip schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 18:11:
:@

Aan de linkerkant van mijn i5 Air 13 resoneert er iets als ik het geluid een beetje hard zet... iemand anders daar ook last van / ervaring mee? Het is vervelend genoeg om mee naar Apple te gaan... :(
Speakers zijn natuurlijk niet van hoge kwaliteit en kan wel eens de "oversturing" of hoe dat dan mag heten zijn. Heb er ook last van als ik iets op de hoogste audiostand luister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:31

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 10:52:
Hij word wel bloed heet zeg, tijdens het spelen van World of Warcraft, mijn 11 inch macbook air, maar hij draait het dan wel weer gelukkig :) , nieuwste model.
Maar wel heel veel warmte. Is al vaker gemeld dat weet ik maar ja ik meld het ook maar even weer.
Apple apple toch, doe dan een ventilatie roostertje links aan de zijkant daar zit toch niks ;)
Links? Daar zitten bij mij aansluitpoorten. En bij de rest zit de batterij en is sowieso geen ventilatie mogelijk. Daarnaast.. ventilatieroosters zijn lelijk.. het is geen Windows-laptop :+

Het warm worden is toch ook geen probleem? Hij wordt niet TE warm. Het is knap dat ze zoveel power uberhaupt nog in zo'n dingetje hebben gekregen met goede koeling :)

Ik draai hem trouwens met Diablo 3 (ook 11" met I7) en loopt redelijk. Multiplayer is praktisch onspeelbaar helaas en een externe monitor met hogere resolutie is ook no-go.

Toch maar een pc'tje ernaast, of een iMac als er al nieuwe zijn tegen die tijd :)
kx22 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 08:12:
Sinds enkele weken doet click2flash het minder goed bij youtube. Als ik naar youtube.com gaat is het goed. Als ik via een andere site doorgelinkt wordt, krijg ik gewoon de normale flashplayer van youtube. Alleen gaat mijn Air enorm hard blazen uit het niets. Beelden zijn schokkerig en geluid loopt voor.

Is er een alternatief?
Geen idee welke browser je gebruikt, maar Flashblock werkt bij mij prima op Chrome. Alleen die doet weer raar met Vimeo..

Je kunt ook YouTube gewoon whitelisten toch?

[ Voor 26% gewijzigd door Bosmonster op 27-03-2012 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 22:30
kx22 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 08:12:

Is er een alternatief?
Youtube spoort ook bij mij niet meer.. Lopt constant vast en nog meer vage dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:56

Quakie

quakelen

Ik had daar ook last van. Bij mij kwam het door deel te nemen aan de html5 test

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit te twijfelen, is een macbook air 11,6 inch met 64gb ssd en 2gb ram snel en goed genoeg voor af en toe photoshop, illustrator? En dan eventueel op een LG 23 inch monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Ik zou toch voor de 128 GB SSD versie gaan en eigenlijk ook voor 4GB. Tenzij het natuurlijk niet je 'workstation' wordt.

Op het moment is 2GB genoeg voor de programma's die je wilt draaien maar veel andere dingen kun je dan niet tegelijk doen. 4GB is toch wat meer future proof.

64GB SSD is ook redelijk weinig. Ik merk dat ik met 128GB toch nog wel af en toe te kort kom en voor mijn gevoel heb ik er niet zo veel op staan. Van die 64GB blijven er als OS X er op staat nog maar 56 ofzo over. Een iPhone of iPad synchroniseren met iTunes en je hebt weer 16GB minder en dan heb je nog je andere programma's, documenten, foto's... etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zit je op de macbook pro prijs, dan zou ik die beter kunnen kopen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
MacBook Pro heeft standaard geen SSD en je koopt een MBA natuurlijk ook omdat je een dunne en lichte laptop wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 10:51
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:16:
Dan zit je op de macbook pro prijs, dan zou ik die beter kunnen kopen of niet?
Voor fotobewerking zou ik zelf geen Air nemen omdat de kleurechtheid van het 6-bit TN-paneel te wensen overlaat. Misschien een idee om even te wachten wat de nieuwe generatie Pro gaat brengen? De geruchtenmolen geeft in ieder geval aan dat er wel eens high-res (IPS) schermen in zouden kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

litemotiv schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:23:
[...]

Voor fotobewerking zou ik zelf geen Air nemen omdat de kleurechtheid van het 6-bit TN-paneel te wensen overlaat. Misschien een idee om even te wachten wat de nieuwe generatie Pro gaat brengen? De geruchtenmolen geeft in ieder geval aan dat er wel eens high-res (IPS) schermen in zouden kunnen zitten.
Lijkt me beter ja, deze zouden volgens geruchten ook dunner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 02:09

S913

Abusus non tollit usum

Als je serieus gaat foto bewerken, hang je er toch een externe monitor aan? Ik hang mijn 11" MBA dan aan mijn 27" IPS monitor als ik wil fotobewerken. 15" vind ik al niet prettig werken.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Mijn MBA 11" hangt thuis ook altijd aan de 27". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S913 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:45:
Als je serieus gaat foto bewerken, hang je er toch een externe monitor aan? Ik hang mijn 11" MBA dan aan mijn 27" IPS monitor als ik wil fotobewerken. 15" vind ik al niet prettig werken.
Wat ik ermee ga doen is geen foto bewerken maar webdesign. Vrij grote PS paginas voor nodig, denk aan 1200x1400 etc. Gaat dat anders wel passen op een macbook air 11,6 inch met weinig/geen scrollen naar rechts of links? Naar boven of naar beneden scrollen maakt niet uit, maar opzij is echt irritant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het verschil van naar boven en onder scrollen tegenover naar links en rechts is het indrukken van de shift-toets. Valt dus erg mee met irritant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sypie schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 11:35:
Het verschil van naar boven en onder scrollen tegenover naar links en rechts is het indrukken van de shift-toets. Valt dus erg mee met irritant zijn.
Ok, maar is het scherm van de air met het scherm van de ipad 2 te vergelijken kwa grootte? Of is het scherm van de air veel groter? Sorry voor alle vragen :+

Heeft iemand anders de precieze afmetingen in cm of mm, dan zou ik het kunnen uitknippen in papier, zodat ik kan na gaan hoe klein/groot.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2012 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
Bij mij is het inmiddels ook een beetje gaan kriebelen om wellicht een MBA te kopen. Man man, wat een mooi stukje hardware. Nu moet ik zeggen dat het voornamelijk de hardware betreft die mij aanspreekt. Ik heb een iPad 2 en een iPhone 3GS en het design vind ik echt briljant. De software ben ik niet buitengewoon van onder de indruk. Niet dat het slecht is, maar de hardware is voor mij het belangrijkst.

Als software-ontwikkelaar zijnde lijkt het me vooral leuk om wat iOS development te gaan doen. De MBA lijkt me daar prima voor geschikt. Ik heb daarnaast ook nog een Windows-bak voor mijn reguliere werkzaamheden (.NET) dus een MBP acht ik niet noodzakelijk.

Nu nog even bedenken of het de 11" of 13" wordt. Ik neig naar het laatste, omdat mobiliteit voor mij niet het belangrijkste is. Vanmiddag maar eens even kijken bij de Apple resellert.

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 11:54:
[...]

Ok, maar is het scherm van de air met het scherm van de ipad 2 te vergelijken kwa grootte? Of is het scherm van de air veel groter? Sorry voor alle vragen :+

Heeft iemand anders de precieze afmetingen in cm of mm, dan zou ik het kunnen uitknippen in papier, zodat ik kan na gaan hoe klein/groot.
Je zou natuurlijk ook zelf even bij een reseller langs kunnen gaan en beide even gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

[...]

Hierrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 02:09

S913

Abusus non tollit usum

Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 11:27:
Wat ik ermee ga doen is geen foto bewerken maar webdesign. Vrij grote PS paginas voor nodig, denk aan 1200x1400 etc. Gaat dat anders wel passen op een macbook air 11,6 inch met weinig/geen scrollen naar rechts of links? Naar boven of naar beneden scrollen maakt niet uit, maar opzij is echt irritant :)
PS = PhotoShop? Dan maakt het niet echt uit of je fotobewerkt of webdesignt ;) Maar dan nog, misschien begrijp ik je niet, maar als ik mijn MBA11 aansluit op mijn 24" scherm (oeps 27" I wish) dan werk ik toch gewoon op 1920x1200? Da's toch groot genoeg?
Geen cm bij de hand, maar hier mijn MBA11 naast mijn iPad3 (crappy Nokia pic):
MBA11 vs iP3

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Zijn er hier nog mensen die een 45W Adapter over hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 11:27:
[...]

Nee dat werkt niet op een 11" scherm natuurlijk. Je wilt genoeg ruimte hebben om je volledige design in de breedte te tonen. Maar daar kun je hem wel voor op een extern scherm aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kort verhaaltje:
- MacBook Air 1,86 GHz, 128 GB SSD (Late 2008 model)
- Meer dan 2,5 jaar in gebruik
- Geen Apple Care, dus geen garantie meer

Een maand geleden:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/7982257/12345.JPG

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/7982257/484788_413669085315645_100000176713835_1856513_1527474592_n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/7982257/123.JPG

En het werd erger:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/7982257/456.JPG

Vervolgens een bezoek gebracht bij de Apple Store in Amsterdam (vergeet niet: zonder garantie...):

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/7982257/789.JPG

Wat een service:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/7982257/476985_416651598350727_100000176713835_1869891_1607786826_o.jpg

Eindresultaat: gloednieuw scherm in m'n MacBook Air, scharnier werkt weer naar behoren, 3 dagen moeten wachten, TOP!

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/7982257/foto.JPG

En het leefde nog lang en gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 00:52:
Kort verhaaltje:

Wat een service:
[...]
Eindresultaat: gloednieuw scherm in m'n MacBook Air, scharnier werkt weer naar behoren, 3 dagen moeten wachten, TOP!
Goed zeg! Ik vraag me alleen wel af: Wat was er gebeurd dat hij zo bol was gaan staan? Kwam dat uit zichzelf, of had je hem laten vallen?

Ik heb namelijk wel eens gezien op een ander forum dat bij dat model de accu op is gaan zwellen en hij daardoor vervormde, en in die gevallen zijn ze vaak heel coulant omdat er mogelijk brandgevaar op zou kunnen treden als je hem weer mee neemt en verder blijft gebruiken.

Maar als het gewoon valschade was vind ik het heel goed van ze (sowieso ben ik zelf ook erg tevreden over hun service, daar niet van!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitpixl
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zit nu ook zwaar te overwegen om een MBA 11" aan te schaffen. Momenteel heb ik een desktop + ipad oplossing, maar ik grijp soms echt mis omdat ik onderweg geen volwaardige machine bij me heb. Nu ben ik alleen benieuwd hoeveel lawaai een MBA 11", Core i5 maakt als ik bv alleen de desktop met skype en firefox open zou hebben staan. Is die dan net als de ipad helemaal stil of staat de fan constant aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
bitshady schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 06:37:
Ik zit nu ook zwaar te overwegen om een MBA 11" aan te schaffen. Momenteel heb ik een desktop + ipad oplossing, maar ik grijp soms echt mis omdat ik onderweg geen volwaardige machine bij me heb. Nu ben ik alleen benieuwd hoeveel lawaai een MBA 11", Core i5 maakt als ik bv alleen de desktop met skype en firefox open zou hebben staan. Is die dan net als de ipad helemaal stil of staat de fan constant aan?
met skype aan willen de fans af en toe wel eens flink blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 00:52:
Kort verhaaltje:
[...]
En het leefde nog lang en gelukkig.
Mooi verhaal! Only@Apple :)

Ben daarom wel erg blij met die Apple Store in NL :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GekkePrutser schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 01:02:
[...]

Goed zeg! Ik vraag me alleen wel af: Wat was er gebeurd dat hij zo bol was gaan staan? Kwam dat uit zichzelf, of had je hem laten vallen?

Ik heb namelijk wel eens gezien op een ander forum dat bij dat model de accu op is gaan zwellen en hij daardoor vervormde, en in die gevallen zijn ze vaak heel coulant omdat er mogelijk brandgevaar op zou kunnen treden als je hem weer mee neemt en verder blijft gebruiken.

Maar als het gewoon valschade was vind ik het heel goed van ze (sowieso ben ik zelf ook erg tevreden over hun service, daar niet van!)
Ja ik snap ook nog niet waardoor het is gebeurd. Ik had, twee maanden voordat het scharnier losraakte, m'n tas met m'n Air erin laten vallen, wat leidde tot een klein deukje in de linker-onderhoek van de Air.

Een maand later, toen ik wakker werd en m'n laptop wilde openklappen, merkte ik dat het er iets tegenwerkte en het bleek dat het stukje plastic loszat. Ik had het op dat moment niet door en ik klapte mijn laptop volledig open waardoor er een barst in het plastic bij de rechterscharnier kwam.

Het zou kunnen dat het door de val is gekomen, maar ik denk het eerlijk gezegd niet. Voor mij is het ook nog een raadsel hoe dit kon gebeuren. Apple medewerkers gaven gelijk aan dat het een 'ontwerpfout' was en dat het kosteloos gerepareerd zou worden. Ook doet mn microfoon het niet meer, na het breken van het scharnier, zowel via de interne mic. als de mic. van m'n oordopjes. Dat gaan ze binnenkort ook nog voor me fixen :) Ik ga ook gelijk vragen hoeveel een nieuwe batterij kost, die van mij gaat niet langer meer mee dan 2 uur haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Nette service :).

Het is dat er maar 4gb ram in de MBA zit/kan anders had ik ook al lang me 15"MBP verruild...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S913 schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 14:14:
[...]

PS = PhotoShop? Dan maakt het niet echt uit of je fotobewerkt of webdesignt ;) Maar dan nog, misschien begrijp ik je niet, maar als ik mijn MBA11 aansluit op mijn 24" scherm (oeps 27" I wish) dan werk ik toch gewoon op 1920x1200? Da's toch groot genoeg?

[...]

Geen cm bij de hand, maar hier mijn MBA11 naast mijn iPad3 (crappy Nokia pic):
[afbeelding]
Is er op te werken of is het echt heel klein? Anders ga ik voor de 11,6 inch versie met 4GB ram, of de 13.3 inch versie. Ik wacht dan sowieso wel op een update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik raad aan om een 13" versie te nemen; En zelfs dat vond ik nog te klein om op te werken.
Ik bedoel, wanneer je een iPad vasthoud is de kijk afstand ertussen misschien 50 - 80cm, bij een MacBook zit je al gauw op een kijk afstand van 1 meter. Dat houdt in dat je soms een brilletje nodig hebt :+

Never mind, ondanks dat de MacBook Pro 15" echt te duur voor mij is, ben ik er voor aan het sparen - Want deze biedt zoveel extra tegenover de MacBook Air.

Om te beginnen met een groter scherm, betere CPU, GPU, Ram.
Min punten zijn er natuurlijk ook, het gewicht, dikte en als ergste: de prijs.

Maar als je dat even achterwege laat, dan zie ik in ieder geval wel genoeg redenen om toch een MacBook Pro te nemen i.p.v een Air. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
HardCoreGamer schreef op zondag 08 april 2012 @ 01:05:
bij een MacBook zit je al gauw op een kijk afstand van 1 meter. Dat houdt in dat je soms een brilletje nodig hebt :+
Wat ben jij voor freaky reus als je laptop op 1 meter afstand staat?

Mijn armen zijn zo'n 80 cm lang (ik ben 1.90m) en ik zit echt niet met armen gestrekt op m'n laptop te werken. Het scherm van de MBA/MBP zit weliswaar iets verder dan het toetsenbord, maar veel verder dan 70-80 cm zal het echt niet van m'n gezicht zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 08 april 2012 @ 01:07:
[...]
Wat ben jij voor freaky reus als je laptop op 1 meter afstand staat?

Mijn armen zijn zo'n 80 cm lang (ik ben 1.90m) en ik zit echt niet met armen gestrekt op m'n laptop te werken. Het scherm van de MBA/MBP zit weliswaar iets verder dan het toetsenbord, maar veel verder dan 70-80 cm zal het echt niet van m'n gezicht zitten.
Ik ben het ook met HardCoreGamer eens, ik vind door de hoge DPI en de hogere werkafstand (ten opzichte van de iPad) de resolutie net iets te hoog op de 11", ik zit altijd voorover gebogen te turen en het werkt me vreselijk op de zenuwen. Het was dat ik hem heel goedkoop kon krijgen (refurb 2010 model, 650 euro) en ik hem echt alleen als portable gebruik maar ik vind hem niet lekker werken zonder extern scherm. Misschien om heel gauw ff een mailtje te tikken maar voor meer niet.

De 13" heeft toch net ongeveer 9 dpi lager, scheelt toch weer een beetje. Eigenlijk vind ik de DPI van de 13" Pro nog het best. Of gewoon een schaalbare UI maar die heeft Apple net uit het OS gehaald helaas.

Vreemd genoeg heeft het me op de iPad 1 nooit dwars gezeten en die heeft een even hoge DPI als de 11" Air, maar inderdaad hou ik die dan wel een stuk dichterbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 12:16
Ik heb persoonlijk een voorkeur voor de 13" Air, ik vind de Pro een veel te kleine resolutie hebben (ik heb op dit moment een 15" Windows bak met 1366x768 en daar erger ik me al aan de lage resolutie), zeker aangezien ik een behoorlijke power-user ben. Hoe kan het ook anders als informaticastudent.

Helaas geldt student zijn == geen/nauwelijks inkomen, dus die MBA laat bij mij nog wel even op zich wachten ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Muchachooo schreef op zondag 08 april 2012 @ 01:20:

Helaas geldt student zijn == geen/nauwelijks inkomen, dus die MBA laat bij mij nog wel even op zich wachten ben ik bang.
Da's heel simpel op te lossen: werk zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
Helaas is een relevante bijbaan als eerstejaarsstudent vrij lastig te vinden als je niet meer dan 8u per week zou kunnen werken (en zelfs dat is al moeilijk op te brengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dan zoek je een niet-relevante bijbaan :? Alsof je per se een relevante bijbaan moet hebben om geld te kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet per se :) Alleen lijkt het me leuk om iets te doen waar ik ook nog wat van leer. Achter de bar staan heb ik nu wel een beetje gehad.

Maar genoeg hierover, beetje off topic dit.

[ Voor 12% gewijzigd door Muchachooo op 08-04-2012 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FricoRico
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 22:34
Muchachooo schreef op zondag 08 april 2012 @ 01:22:
Helaas is een relevante bijbaan als eerstejaarsstudent vrij lastig te vinden als je niet meer dan 8u per week zou kunnen werken (en zelfs dat is al moeilijk op te brengen).
Ik had na 2 school periodes als eerste jaar student meteen een bijbaan die bij mijn opleiding past. Dus je argument gaat niet helemaal op. Ja, je moet wat geluk hebben. Hiervoor had ik een bijbaan bij een lokale sigaren winkel. Nu ben ik webdeveloper.. Had voor mijn opleiding totaal geen ervaring met programeren.

Weet natuurlijk niet wat jouw opleiding is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Werk vinden als developer als je studeert aan de TU lijkt me nogal een piece of cake eerlijk gezegd. De vraag is enorm. En anders ga je freelancen als je goed genoeg bent.

Maar goed, ontopic over de DPI van de 11". Snap het probleem niet zo. De DPI is niet veel hoger dan een gemiddeld desktopscherm.

[ Voor 27% gewijzigd door Bosmonster op 08-04-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens, ik zou zeggen, ga naar de Apple Store en vergelijk de MBA 11 inch met de MBA 13 inch, en deze weer met de MBPs en iMacs. Dan weten we allemaal waar we het over hebben en wat we fijn vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Als werk vinden zo eenvoudig zou zijn zou het begrip ww ook niet meer bestaan. Nogal naïef om te denken dat werk vinden eenvoudig is. Soms heb je die mazzel, soms ook gewoon niet. Ongeacht of de vraag nou enorm is of niet. Heb je werk gevonden dan is het soms ook nog maar de vraag of je als student al je onkosten kunt dekken.

De DPI van een 11" is zeker wel hoger dan dat van een gemiddeld desktopscherm. We hebben het wel over een resolutie van 1280x800 op een 11.6" schermpje. Als de resolutie gelijk zou moeten zijn met dat van een gemiddeld desktopscherm zou je 1280x800 op een 13" moeten hebben. Het probleem bij hoge DPI's zit 'm in hedendaagse interfaces die hier niet op berekend zijn. De letters worden daardoor kleiner dan op een gemiddeld desktopscherm waardoor ze lastiger te lezen zijn. Voor notebooks is dat minder erg omdat je daar doorgaans wat dichter op zit en je het wat makkelijker kunt lezen. Bij een desktopscherm zit je er verder vandaan en wordt dat een heel stuk moeilijker en is het voor velen gewoonweg niet meer leesbaar. Er zijn al mensen die moeite hebben met de DPI van hedendaagse schermen om exact dezelfde reden: de letters zijn voor hun te klein om comfortabel te lezen. Gevolg is dat je daardoor meer moeite gaat doen en dat levert meer spanning in je ogen op. Mensen krijgen dan al snel klachten als hoofdpijn, pijnlijke ogen of zelfs duizeligheid. Ook dit valt onder de noemer RSI. Het is nogal een persoonlijke aangelegenheid waardoor de een er wel last van heeft, de ander minder of zelfs helemaal niet.

Apple is schijnbaar bezig om deze problematiek op te lossen door met HiDPI te komen. Dit is eigenlijk een tussenstap tussen wat we nu hebben en het nog veel mooiere resolutie-onafhankelijkheid. Het is gewoon een kwestie van plaatjes/letters groter weergeven waardoor ze dezelfde grootte behouden als ze nu hebben terwijl je toch een scherm met een hogere DPI kunt gebruiken. Hopelijk doen ze niet hetzelfde als met hun resolutie-onafhankelijkheid want dat staat nu in de ijskast ben ik bang (je hoort en leest er niks meer over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-09 10:25
Het lijkt me dat Apple HiDPI blijkbaar een betere oplossing vond dan resolutie onafhankelijkheid. Zonder daar te ver op in te gaan, denk ik dat dat er snel genoeg aan zal komen voor Mac OS X apparaten. Het enige nadeel zien we nu bij de iPad. Een hoge resolutie kost ook meer stroom en hoe gaan ze dat oplossen bij de Macbooks? Maar aangezien het inmiddels al is toegepast bij de iOS apparaten, denk ik dat het slecht een kwestie van tijd is.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

ppl schreef op zondag 08 april 2012 @ 23:04:
Als werk vinden zo eenvoudig zou zijn zou het begrip ww ook niet meer bestaan. Nogal naïef om te denken dat werk vinden eenvoudig is.
We hebben het hier niet over een putjesschepper, maar een TU-student die zo als developer aan de slag kan. En laat er daar nu een behoorlijk schaarste van bestaan op de markt momenteel.

Wij werken bijvoorbeeld heel veel met werkstudenten, die heel lekker betaald krijgen.
Hoedje schreef op zondag 08 april 2012 @ 23:30:
Het lijkt me dat Apple HiDPI blijkbaar een betere oplossing vond dan resolutie onafhankelijkheid. Zonder daar te ver op in te gaan, denk ik dat dat er snel genoeg aan zal komen voor Mac OS X apparaten. Het enige nadeel zien we nu bij de iPad. Een hoge resolutie kost ook meer stroom en hoe gaan ze dat oplossen bij de Macbooks? Maar aangezien het inmiddels al is toegepast bij de iOS apparaten, denk ik dat het slecht een kwestie van tijd is.
Mwah. In de MBP is, zeker als de ze optische drive verwijderen, ruimte genoeg voor extra batterijcapaciteit. Zoveel extra was er in de iPad ook niet nodig en daar is ook de GPU een enorme stroomvreter geworden. En de desktop systemen is het sowieso geen issue natuurlijk, hoewel Retina @ 27" wel een leuke opgave kan worden :+

[ Voor 46% gewijzigd door Bosmonster op 09-04-2012 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Als je nu geen werk hebt is het je eigen schuld inderdaad. Zeker als TU student is het gewoon uitzoeken geblazen.

Kan het kwaad als mijn MBA11 i5 flink aan de bak moet voor langere tijd? Ben met iVI een aantal films aan het omzetten voor itunes en dat duurt nogal lang. De MBA heeft het nogal zwaar en fan draait max.

Ander vraagje: sinds ik op mountain lion zit werkt istats pro niet, waar kan ik temps uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Jpjedi schreef op maandag 09 april 2012 @ 09:05:
Als je nu geen werk hebt is het je eigen schuld inderdaad. Zeker als TU student is het gewoon uitzoeken geblazen.

Kan het kwaad als mijn MBA11 i5 flink aan de bak moet voor langere tijd? Ben met iVI een aantal films aan het omzetten voor itunes en dat duurt nogal lang. De MBA heeft het nogal zwaar en fan draait max.

Ander vraagje: sinds ik op mountain lion zit werkt istats pro niet, waar kan ik temps uitlezen?
mocht je MBA het te warm krijgen schakelt die zichzelf wel uit. Heb je 'enable pass thru conversion' aangezet bij settings? dan duurt het een heel stuk minder lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Brm-G schreef op maandag 09 april 2012 @ 11:08:
[...]

mocht je MBA het te warm krijgen schakelt die zichzelf wel uit. Heb je 'enable pass thru conversion' aangezet bij settings? dan duurt het een heel stuk minder lang.
Ah ok,

Pass through staat aan voor audio ( dat bedoel je toch?) en video staat op highest.

Nu is een MBA niet het meest geschikt voor dit soort klusjes maar mijn windows game bak staat even niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 21-09 18:41
Ik heb 2 11 " versies in gebruik. Voor mij groot genoeg en de i5 4gb is een prima werkpc als je thuis een extra schermpje in gebruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Jpjedi schreef op maandag 09 april 2012 @ 13:01:
[...]

Ah ok,

Pass through staat aan voor audio ( dat bedoel je toch?) en video staat op highest.

Nu is een MBA niet het meest geschikt voor dit soort klusjes maar mijn windows game bak staat even niet aangesloten.
Preferences --> conversion --> Pass Thru (Enable Pass Thru Conversion aanvinken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:43

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dit is nu al de 2de keer dat de lader niet meteen oplaadt, de vorige keer heeft ie er heel lang over gedaan voordat het lampje in de stekker oranje begon te branden. Nu hangt ie ook alweer 5 minuten zonder dat het lampje aangaat. Iemand een idee?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Bij mij doet het lampje ook wel eens raar; soms staat het lampje uit terwijl die toch aan het opladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Brm-G schreef op maandag 09 april 2012 @ 13:40:
[...]

Preferences --> conversion --> Pass Thru (Enable Pass Thru Conversion aanvinken)
Die had ik aan staan inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
zonoskar schreef op maandag 09 april 2012 @ 19:46:
Dit is nu al de 2de keer dat de lader niet meteen oplaadt, de vorige keer heeft ie er heel lang over gedaan voordat het lampje in de stekker oranje begon te branden. Nu hangt ie ook alweer 5 minuten zonder dat het lampje aangaat. Iemand een idee?
Brm-G schreef op maandag 09 april 2012 @ 19:48:
Bij mij doet het lampje ook wel eens raar; soms staat het lampje uit terwijl die toch aan het opladen is.
Wiebel eens aan de MagSafe-aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

me_mrtn schreef op maandag 09 april 2012 @ 20:03:
Wiebel eens aan de MagSafe-aansluiting?
Dat deed ik al. Ik heb een ander stopcontact gebruikt en nu laadt ie weer. Maar wel pas na een paar minuten (ik heb niet zitten wachten, maar het duurde iig langer dan 20 sec).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Hoedje schreef op zondag 08 april 2012 @ 23:30:
Het lijkt me dat Apple HiDPI blijkbaar een betere oplossing vond dan resolutie onafhankelijkheid. Zonder daar te ver op in te gaan, denk ik dat dat er snel genoeg aan zal komen voor Mac OS X apparaten. Het enige nadeel zien we nu bij de iPad.
Een iPad is dan ook een totaal ander soort apparaat met andere hardware erin. De GPU en de CPU bij de iPad zijn niet zo krachtig om dat aantal pixels weer te geven terwijl die van de MacBooks dat allemaal wel zijn. Alle Macs kunnen zonder problemen een 30" scherm met een resolutie van 2560x1600 aansturen. Ze doen op dit moment al een hogere resolutie voor hun eigen scherm welke niet zo gek veel hoger hoeft om naar dat HiDPI te gaan. M.a.w. het is niet eens een probleem wanneer het interne scherm wordt gebruikt. Externe schermen kunnen een probleem worden wanneer die resolutie voorbij de 2560x1600 gaat.
Bosmonster schreef op maandag 09 april 2012 @ 00:10:
We hebben het hier niet over een putjesschepper, maar een TU-student die zo als developer aan de slag kan. En laat er daar nu een behoorlijk schaarste van bestaan op de markt momenteel.

Wij werken bijvoorbeeld heel veel met werkstudenten, die heel lekker betaald krijgen.
Dus omdat jullie dat zo doen geldt dat voor de rest van de wereld ook? Dat is wel erg egoïstisch niet?! Zo werkt het dus niet overal. Zoals ik al zei heeft het vooral met mazzel te maken maar ook met locatie. Er zijn namelijk heel wat bedrijven die helemaal geen studenten willen, die willen afgestudeerde mensen met ervaring. Het is en blijft uitermate gemakzuchtig om te zeggen dat je zo wel eventjes een baan vindt. Zelf al eens geprobeerd om dit jaar te solliciteren?

Dat geldt ook voor Jpjedi: zelf al eens wezen solliciteren dit jaar?
Je kunt de SMC eens resetten als op de contactjes van de magsafe stekker drukken geen resultaat geeft. Bij Apple staat in ieder geval een handig support document hierover: Apple Portables: Troubleshooting MagSafe adapters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
ppl schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:53:
[...]M.a.w. het is niet eens een probleem wanneer het interne scherm wordt gebruikt. Externe schermen kunnen een probleem worden wanneer die resolutie voorbij de 2560x1600 gaat.
Inderdaad, je zal niet meer stroom verbruiken voor de GPU, die in de Air kan dat makkelijk aan (zeker die nieuwe HD4000 van Ivy Bridge!).

Maar je zit nog wel met het probleem dat Hi-DPI schermen minder licht doorlaten, vandaar dat er veel meer backlight in de iPad moest. Daar ontkom je niet aan dus ik denk dat je toch wel wat in accu achteruit zal gaan. Tenzijn de verbeteringen van Ivy Bridge (kleiner proces dus zuiniger), genoeg zijn om dat op te heffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Schei toch rap uit joh! Land met laagste werkeloosheid in de EU. Schreeuwend tekort aan mensen met technische achtergrond op alle niveaus. IHC groep heeft 80 vacatures, Bosch-Rexroth 150 vacatures. Willen dolgraag studenten inlijven, al is het maar als bijbaan. Bargemaster en Ampelmann zoeken academische techneuten. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

En nee ik heb niet gesolliciteerd, ik heb last van headhunters en zoek zelf nog twee ingenieurs werktuigbouw. ;) ik ben bestuurslid van de landelijke branchevereniging binnen de FME en alle aandacht gaat naar opleidingen om maar studenten af te leveren voor de technische branche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-09 10:25
Graag ontopic blijven, dit is niet W&I. We hebben het hier slechts over Macbook's :P

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

ppl schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:53:
[...]

Dus omdat jullie dat zo doen geldt dat voor de rest van de wereld ook? Dat is wel erg egoïstisch niet?! Zo werkt het dus niet overal. Zoals ik al zei heeft het vooral met mazzel te maken maar ook met locatie. Er zijn namelijk heel wat bedrijven die helemaal geen studenten willen, die willen afgestudeerde mensen met ervaring. Het is en blijft uitermate gemakzuchtig om te zeggen dat je zo wel eventjes een baan vindt. Zelf al eens geprobeerd om dit jaar te solliciteren?
Haha nee, dat komt omdat ik toevallig veel weet van deze markt en er zelf ook in werk.

Nee niet gesolliciteerd dit jaar. Maar wel 2 a 3 recruiters per week die me bellen de laatste maanden.

Maar goed, we gaan off topic en jij weet altijd alles het beste meneer ppl, dus laten we hier maar mee stoppen ;) Er is een enorm overschot aan developers en werk is echt onmogelijk te vinden voor TU-studenten in de Randstad..
Een iPad is dan ook een totaal ander soort apparaat met andere hardware erin. De GPU en de CPU bij de iPad zijn niet zo krachtig om dat aantal pixels weer te geven terwijl die van de MacBooks dat allemaal wel zijn. Alle Macs kunnen zonder problemen een 30" scherm met een resolutie van 2560x1600 aansturen. Ze doen op dit moment al een hogere resolutie voor hun eigen scherm welke niet zo gek veel hoger hoeft om naar dat HiDPI te gaan. M.a.w. het is niet eens een probleem wanneer het interne scherm wordt gebruikt. Externe schermen kunnen een probleem worden wanneer die resolutie voorbij de 2560x1600 gaat.
Je onderschat serieus de impact van een verviervoudiging van het aantal pixels op de GPU. De HD3000 bijvoorbeeld ondersteunt niet hoger dan 2560x1600 en gaat hoger ook praktisch niet trekken. De HD4000 misschien net. Zulke grote hoeveelheden pixels verplaatsen met een redelijke refreshrate vereist behoorlijk wat power en bandbreedte, wat echt niet zomaar standaard is in "iedere Mac". Kijk maar wat de impact is op de iPad3 qua CPU/GPU. Die is enorm veel sneller geworden dan de iPad2, maar de performance van de interface is er op achteruit gegaan.

De desktop Mac's zullen er mogelijk wat minder moeite mee hebben dan de portables.
De Macs laden "slim" op he? :P Dus hij zal altijd even leeglopen en weer opladen. Kan dus best zijn dat ie niet direct begint met opladen. Gewoon niet op letten.

[ Voor 54% gewijzigd door Bosmonster op 10-04-2012 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bosmonster schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:51:
De Macs laden "slim" op he? :P Dus hij zal altijd even leeglopen en weer opladen. Kan dus best zijn dat ie niet direct begint met opladen. Gewoon niet op letten.
Mwah, hij was helemaal leeg (+hibernate naar disk). Misschien laadt ie dan wel slim op, maar normaal ging de MBA wel aan als ik stroom aansluit. Dit keer dus niet, maar het LEDje in de magsafe ging ook al niet aan (2de keer dus, vorige keer was de MBA ook al helemaal leeg).

Pagina: 1 ... 15 ... 53 Laatste