[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Dude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-03-2023
Nu ongeveer een maand mijn 13" MBA, standaard model. Bijzonder tevreden van!
Daarvoor had ik een tijdje een hackintosh en hoewel dat opzich al een hele verbetering was doordat ik met OS X kon werken, miste ik toch steeds harder het comfort van een echte macbook.

Enige minpuntje bij de MBA vind ik de 4gig RAM, en dan vooral het feit dat deze nooit geupgrade zal kunnen worden. Lion neemt standaard al veel RAM in, vind ik. Neem daar nog een browser bij met enkele tabs en een paar andere apps en ik zit al rap tegen de limiet aan. Gelukkig is swap'en op een ssd niet zo erg, alles blijft erg vlot lopen. Maar voel nu al dat ik ooit zou willen upgraden naar 8gig.

Voor de rest wel echt een pracht van een toestel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
bones schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:10:
[...]Hoe lang is dat dan al aan de hand ? want apple brengt regelmatig updates uit voor de macbook pro's en de air is ook een half jaar geleden geupdate. Lijkt me dat apple hier wel wat tegen zou doen als alle Macbooks hier last van zouden hebben.
Apple voert eigenlijk zelden veranderingen door in design alleen maar omdat ze problemen opleveren, vreemd genoeg.

Kijk bijvoorbeeld naar de plastic MacBooks, die hebben jarenlang last gehad van barstende topcase randjes. Om dat te fixen hadden ze heel simpel de twee richeltjes die het scherm van de topcase af houden een stuk breder kunnen maken, zodat de druk beter werd verdeeld. Of een rubber randje zoals bij het unibody model. Simpel zou je zeggen. Maar nee, in plaats daarvan vervangen ze tot in lengte van dagen de topcase gratis. Heb er pas nog eentje laten doen, was een MacBook uit 2007 die al voor de derde topcase ging (dus incl. nieuw toetsenbord + trackpad). Ook wel een goede service hoor, maar ik had liever een structurele oplossing gehad. Kennelijk is dat toch goedkoper voor Apple (retoolen/testen van de produktielijn en verschillende SKU's in voorraad houden kost ook een hoop geld)

Vreemd genoeg wachten ze met het fixen van dat soort dingen vaak tot ze het ontwerp toch al helemaal onder handen nemen. Kijk ook naar de iPhone 4 death grip bijvoorbeeld, of de barstende cases van de iPhone 3G/3GS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
The-Dude schreef op woensdag 21 december 2011 @ 18:01:
Nu ongeveer een maand mijn 13" MBA, standaard model. Bijzonder tevreden van!
Daarvoor had ik een tijdje een hackintosh en hoewel dat opzich al een hele verbetering was doordat ik met OS X kon werken, miste ik toch steeds harder het comfort van een echte macbook.

Enige minpuntje bij de MBA vind ik de 4gig RAM, en dan vooral het feit dat deze nooit geupgrade zal kunnen worden. Lion neemt standaard al veel RAM in, vind ik. Neem daar nog een browser bij met enkele tabs en een paar andere apps en ik zit al rap tegen de limiet aan. Gelukkig is swap'en op een ssd niet zo erg, alles blijft erg vlot lopen. Maar voel nu al dat ik ooit zou willen upgraden naar 8gig.

Voor de rest wel echt een pracht van een toestel !
Want je wil graag RAM dat je niet gebruikt? OS X is namelijk zo ingericht dat het RAM gebruik wanneer het aanwezig is. Heeft een programma meer geheugen nodig? Geen probleem, daar zorgt OS X voor. Geloof me, met Lion, een browser, iTunes, iWorks en nog wat spul open en je hebt geen enkele last van 4 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 10:36
GekkePrutser schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 18:39:
[...]
  • ...
  • Slappe scharnieren (vooral 11" model geloof ik)
    ...
...
Ah, hier heeft mijn Air ook absoluut last van. Model 3,1 late 2010 model, 11". Pak je hem -uiteraard voorzichtig- op (als de laptop open staat) dan zakt het scherm meteen naar zijn maximale uitklap stand. Het is iets waar ik me inmiddels van bewust ben en rekening mee houd / op let, maar het voelt niet solide. Je denkt dan wel: hoe lang blijven de scharnieren nog stroef genoeg (dat je scherm niet tijdens het typen onderuit zakt) in de toekomst. Toch lijkt het niet erger te worden, afgelopen maanden.

[ Voor 51% gewijzigd door autoreverse op 21-12-2011 20:08 ]

• The-Dude
me_mrtn schreef op woensdag 21 december 2011 @ 18:45:
[...]

Want je wil graag RAM dat je niet gebruikt? OS X is namelijk zo ingericht dat het RAM gebruik wanneer het aanwezig is. Heeft een programma meer geheugen nodig? Geen probleem, daar zorgt OS X voor. Geloof me, met Lion, een browser, iTunes, iWorks en nog wat spul open en je hebt geen enkele last van 4 GB.
1gig aan swap en massa's page in's en page out's. En jij beweert dat ik mijn RAM niet zou gebruiken...

Verwijderd

weet je wat apple moet maken...

een MBA dock waarin een retesnelle videokaart zit (al dan niet verwisselbaar) en geheugenslots voor extra uitbreiding.
en dan uiteraard vei de thunderbold laten lopen.

• GekkePrutser
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2011 @ 10:13:

een MBA dock waarin een retesnelle videokaart zit (al dan niet verwisselbaar) en geheugenslots voor extra uitbreiding.
Ja, technisch is het ook mogelijk, Sony heeft het immers ook (ook via thunderbolt). Helaas gebruiken zij een andere stekker anders zou hun dock misschien zelfs wel op de MacBook Air werken.

Maar het is niet echt 'Apple'. Ik denk wel dat je op termijn een scherm zou kunnen gaan zien met ingebouwde videokaart, dat is meer de Apple manier (en dan kunnen ze gelijk weer een duur scherm mee verkopen ;) )

Het Thunderbolt display van nu ziet er van binnen uit of het snel afgeraffeld is om het maar de deur uit te krijgen, erg rommelig, en dat zie je ook aan de manier waarop de externe thunderbolt kabel intern aangesloten is. Dus ik denk dat daar nog veel meer mee gedaan kan worden en Apple dat misschien ook wel wilde maar er geen tijd voor had.

Maar docking doosjes met veel kabels er aan is gewoon niet echt Apple. Al zou het me niet verbazen als een andere leverancier daar op zijn tijd mee kwam. Maar voorlopig heb ik nog erg een gebakken lucht gevoel bij Thunderbolt :-(

• The-Dude
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2011 @ 10:13:

Couldn't agree more !

Ultra-portable toestel on the road en thuis toch ook een echt krachtige "desktop".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-09 09:39
Ik lees echt al een paar maanden mee hier. Volgens mij heb ik een goede deal gevonden maar ik weet het niet helemaal zeker.

Een Mc503B/A voor 950 euro. Doen, of niet?

Zie nu dat dat het model van 2010 is. Niet doen dus, even doorsparen nog.

[ Voor 18% gewijzigd door iasix op 24-12-2011 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
MacBook Air C2D; 1.86GHz Intel Core 2 Duo 13"; RAM 2GB; Flash 128GB; NVIDIA GeForce 320M

Te Duur. max 800. Echter als jij het een goede investering vindt, en afhankelijk van de bijgeleverde accessoires / garantie.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:08
Max 800 is voor een 2e hands neem ik aan.
Het vorige model heeft tot nu een ondergrens van 950 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

max 800, het huidige model kun je al voor 949 kopen

[ Voor 9% gewijzigd door Fietsbel op 25-12-2011 01:53 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Laatst online: 21:08
Die prijs ben ik voor een 13" versie nog niet tegen gekomen.
Graag de link of winkelnaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-09 09:39
Ben ik ook wel in geïnteresserd dan. Vorige model (waar ik dus een bericht over schreef) is bij de Dixons deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Laatst online: 00:11

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

ArnoutV schreef op zondag 25 december 2011 @ 11:17:
Die prijs ben ik voor een 13" versie nog niet tegen gekomen.
Graag de link of winkelnaam!
Volgens mij heeft media markt paar weken terug zo'n actie gehad. Saturn een tijdje terug ook. Zijn vaak tijdelijke acties die voor het hele assortiment gelden (bijv. geen belasting of cashback actie) ipv alleen voor mac spullen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynamite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08-2024
Hallo allemaal!

Dit is mijn 1e keer op het forum en ik heb een paar vraagjes,
Ik heb sinds een week een Macbook Air 13" instapmodel en ik ben hier erg tevreden mee, kan gewoon 1080p filmpjes kijken en flash en silverlight zijn geen probleem (heb de fans nog geen een keer aan horen gaan)! Alleen ik heb soms het idee dat de de onderkant van de behuizing niet stevig genoeg vast zit, deze kraakt soms en mijn trackpad zit linksonder dieper in de behuizing verzonken dan aan de rechterkant en het kantelen van mijn scherm (open doen) lijkt wel heel erg soepel te gaan (slappe scharnieren?), zijn deze "problemen" (niet dat ik het echt problemen wil noemen, maar toch) normaal, en zo niet zijn deze te verhelpen?
Want bij de Macbook pro van mijn vader kraakt dit niet en bied het scherm meer weerstand! Alvast bedankt!

Gr

[ Voor 9% gewijzigd door Zynamite op 27-12-2011 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil binnenkort een macbook air kopen icm een thunderbolt display. Ik wil het thunderbolt display gebruiken als docking station, een punt wat mij echter niet duidelijk is als de macbook air is dichtgeklapt kan ik de macbook air activeren als ik het thunderbolt display aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 11:00
rolandschaap schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 22:05:
Hallo allemaal!

Dit is mijn 1e keer op het forum en ik heb een paar vraagjes,
Ik heb sinds een week een Macbook Air 13" instapmodel en ik ben hier erg tevreden mee, kan gewoon 1080p filmpjes kijken en flash en silverlight zijn geen probleem (heb de fans nog geen een keer aan horen gaan)! Alleen ik heb soms het idee dat de de onderkant van de behuizing niet stevig genoeg vast zit, deze kraakt soms en mijn trackpad zit linksonder dieper in de behuizing verzonken dan aan de rechterkant en het kantelen van mijn scherm (open doen) lijkt wel heel erg soepel te gaan (slappe scharnieren?), zijn deze "problemen" (niet dat ik het echt problemen wil noemen, maar toch) normaal, en zo niet zijn deze te verhelpen?
Want bij de Macbook pro van mijn vader kraakt dit niet en bied het scherm meer weerstand! Alvast bedankt!

Gr
Dat de onderkant niet goed vast zit en kraakt is een bekend probleem. Je kunt het beste naar een Macstore gaan en de klep goed laten bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynamite
  • Laatst online: 29-08-2024
Borkdude schreef op woensdag 28 december 2011 @ 10:50:
[...]

Dat de onderkant niet goed vast zit en kraakt is een bekend probleem. Je kunt het beste naar een Macstore gaan en de klep goed laten bevestigen.
Heel erg bedankt! Zal 'm zo snel mogelijk na laten kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-12-2023
Mijn MBA wordt vreselijk warm bij momenten, ook al ben ik met niks CPU-intensief bezig (90%+ idle). Ik heb de indruk dat het vooral gebeurt tijdens het opladen. CPU-temperatuur duikt dan nooit onder de 80° waardoor de ventilator ook rond de 3500-4000 toeren blijft maken. Als ik gewoon op de batterij werk, gebeurt dit (voorlopig?) nooit. MBA staat gewoon op mijn (houten) bureau. Normaal krijgt hij dus wel genoeg lucht.
Uitzetten en laten afkoelen lijkt dit wel op te lossen maar echt normaal vind ik toch niet. Tenzij iedereen dit heeft?
edit:
Als ik de lader eruit trek daalt de temperatuur ook een beetje, maar blijft 75+. Lader terug insteken: temperatuur terug 80-90. Uitzetten en direct terug aan: alle temperaturen naar hun normale niveau.

Er draait echt helemaal niks CPU-intensief en iStat toont een CPU die 90+% idle is en toch wordt alles veel te warm. Iemand enig idee waar dit aan ligt?

[ Voor 33% gewijzigd door FlyLo op 28-12-2011 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 08:16:
Ik wil binnenkort een macbook air kopen icm een thunderbolt display. Ik wil het thunderbolt display gebruiken als docking station, een punt wat mij echter niet duidelijk is als de macbook air is dichtgeklapt kan ik de macbook air activeren als ik het thunderbolt display aanzet?
Ja, gewoon je Air in sleep laten staan. Voorwaarde is wel dat je er een extern toetsenbord op aangesloten hebt.

Uitzetten moet je gewoon nooit doen met een MBP/Air.

Op spatiebalk rammen, wachtwoord typen en goan!

[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 28-12-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 02:09

S913

Abusus non tollit usum

Bosmonster schreef op woensdag 28 december 2011 @ 11:47:
Uitzetten moet je gewoon nooit doen met een MBP/Air.
Want? In Sleep zit hij toch redelijk snel geheel zonder stroom en zelfs na echt uitzetten is mijn MBA binnen 10 seconden opgestart. En hem continu aan het stopcontact laten hangen om hem maar in Sleep van stroom te blijven voorzien lijkt me ook niet super (toch?).

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
S913 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 11:51:
[...]

Want? In Sleep zit hij toch redelijk snel geheel zonder stroom en zelfs na echt uitzetten is mijn MBA binnen 10 seconden opgestart. En hem continu aan het stopcontact laten hangen om hem maar in Sleep van stroom te blijven voorzien lijkt me ook niet super (toch?).
Ik heb nog nooit m'n Mac's bewust uitgezet, ze draaien makkelijk 30 dagen. Kan prima. Alleen als het allemaal wat trager gaat, bij updates of wat dan ook even snel een reboot. Ze gaan ook makkelijk een hele tijd mee in Sleep. En als ik thuis ben, hangen m'n MacBooks gewoon aan de lader, constant. Daar hoef je verder niet bij na te denken.

[ Voor 7% gewijzigd door me_mrtn op 28-12-2011 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederick130391
  • Laatst online: 19-09 14:10
MacBooks zijn zo wat gemaakt om in slaapstand te gaan, de batterij gaat er echt niet snel van leeg lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51

Fiber

Beaches are for storming.

FlyLo schreef op woensdag 28 december 2011 @ 10:57:
[...]
Er draait echt helemaal niks CPU-intensief en iStat toont een CPU die 90+% idle is en toch wordt alles veel te warm. Iemand enig idee waar dit aan ligt?
Al een flash blocker geïnstalleerd?

Ik doe hem verder ook nooit uit, ik sluit ook meestal geen programma's af, alleen bij een update wil hij soms rebooten. Ik klap hem gewoon open en dicht, meer niet. En opladen doe ik een beetje hetzelfde als een mobiele telefoon, om de paar dagen 's nachts aan de stroom. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 28-12-2011 12:45 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

frederick130391 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:18:
MacBooks zijn zo wat gemaakt om in slaapstand te gaan, de batterij gaat er echt niet snel van leeg lopen
30-40% binnen 12 uur vind ik redelijk veel, zeker op een maximale batterij levensduur van 5 uur.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
S913 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:54:
[...]

30-40% binnen 12 uur vind ik redelijk veel, zeker op een maximale batterij levensduur van 5 uur.
Dan heb je tijdens sleep een proces lopen, wat niet hoort te lopen. Kijk dat eens na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-12-2023
Fiber schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:43:
[...]

Al een flash blocker geïnstalleerd?
Nee. Daarnet gebeurde het weer en toen sloot ik FF af (was inderdaad een flash-applicatie geopend) en iets daarna Caffeine. Temperaturen gingen onmiddelijk hierna weer naar normaal. Bij een volgende keer eens beter testen welk van de twee het is. Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51

Fiber

Beaches are for storming.

OS X en Flash dat klikt niet zo goed, gewoon zo'n flash block plugin er op zetten. Je kan er altijd nog op klikken als je een flash filmpje oid toch even wil zien, maar dan kies je er bewust voor. Je accu gaat ook gelijk een heel stuk langer mee.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

me_mrtn schreef op woensdag 28 december 2011 @ 13:10:
Dan heb je tijdens sleep een proces lopen, wat niet hoort te lopen. Kijk dat eens na.
Err ... Mac-newbie hier (hoe doe ik dat??? ;)), enige wat ik kan melden is dat ik het vanaf het begin had (ook toen ik nog niks zelf geinstalleerd had), maaaaaar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de tips & truuks met betrekking tot stroomverbruik uit de diverse topics hier nog niet opgevolgd heb.

Maar het ging mij alleen om de stelling dat je een MBA niet moet uitzetten, terwijl ik uitzetten dus helemaal niet storend vind.

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
S913 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 13:47:
[...]
Err ... Mac-newbie hier (hoe doe ik dat??? ;)), enige wat ik kan melden is dat ik het vanaf het begin had (ook toen ik nog niks zelf geinstalleerd had), maaaaaar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de tips & truuks met betrekking tot stroomverbruik uit de diverse topics hier nog niet opgevolgd heb.

Maar het ging mij alleen om de stelling dat je een MBA niet moet uitzetten, terwijl ik uitzetten dus helemaal niet storend vind.
Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan (en niet schadelijk is!). In Spotlight even "Activiteitenweergave" invullen. Daar heb je een lijst met processen, vergelijkbaar met taakbeheer in Windows. Kijk even welke abnormaal veel CPU-cycles of RAM vreten of wat dan ook.

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

rolandschaap schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 22:05:
.... en mijn trackpad zit linksonder dieper in de behuizing verzonken dan aan de rechterkant en het kantelen van mijn scherm (open doen) lijkt wel heel erg soepel te gaan (slappe scharnieren?), ...
Gr
Dat van het het linksonder dieper zitten in de behuizing merk ik ook. Omdat je dat nu aangegeven hebt. Ik heb de Air nu sinds kerst, maar ik heb het niet opgemerkt. Dat van het kantelen kan ik niet staven. Ik vind het redelijk stroef gaan.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 08:01
Damn! Heb ik een nieuwe i7 128Gb voor me vriendin gekocht en zit er een Toshiba ding in. Jammer, maar zij zal er niets van merken, want ze komt van een gewone HDD. Toch merk ik het verschil nu ik dingen te over te zetten. Schilt aanzienlijk! Ik zal de tests eens doorlopen. Kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26

Quakie

quakelen

Wat is aanzienlijk? Ik weet niet hoe je data aan het over zet, maar het lijkt me dat je dit alleen ziet in maximale snelheden. Ik weet niet hoe de meeste hun SSDs gebruiken maar ik haal zelden de maximale snelheden omdat het domweg niet nodig is.. Mijn traagste SSD is een intel G2 40gig die maar max 40MB schrijft. Zelfs dit merk ik zelden...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 08:01
Vanaf het begin merkte ik het al tijdens het openen van een 4GB zelf gemaakte filmpje. Het openen ervan duurde wat langer dan dat ik gewend ben. Ik weet nou even niet wat voor programma ik moet gebruiken om de snelheden te testen, maar na wat online zoeken zie ik toch duidelijke verschillen in snelheden. 250 om 150 is toch reteveel verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvU
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 10:28

NvU

ik heb nu sinds een week een macbook air..
Hij bevalt geweldig en had dit niet willen missen.
Ik heb nog wel een vraagje weet alleen niet of dat in dit topic thuis hoort:
Is het mogelijk om 2 beeldschermen aan te sluiten op een MBA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 17:47

Grin

Ride si sapis.

NvU schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:42:
Google?
http://lmgtfy.com/?q=macboor+air+2011+2+monitors
1ste link: - MacBook Air (Mid 2011): One Thunderbolt display.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Laatst online: 21-09 14:41
NvU schreef op maandag 02 januari 2012 @ 10:42:
Ja, via thunderbolt kan dat. Enige probleem is dat je dan uitkomt bij Apple schermen (prijzig), aangezien zij momenteel (naar mijn weten) de enige zijn met Thunderbolt port. Via het eerste scherm wordt de kabel verlengt naar de tweede monitor.

Hier staat het uitgelegd: http://www.macrumors.com/...y-with-multiple-monitors/

[ Voor 8% gewijzigd door Stef42 op 02-01-2012 12:40 . Reden: Incorrect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvU
  • Laatst online: 11-09 10:28

NvU

Grin schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:31:
[...]

Google?
http://lmgtfy.com/?q=macboor+air+2011+2+monitors
1ste link: - MacBook Air (Mid 2011): One Thunderbolt display.
Ja maar ik wil weten of het bijvoorbeeld via een splitter kan met vga/dvi of hmdi?
Stef42 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:37:
[...]

Ja, via thunderbolt kan dat. Enige probleem is dat je dan uitkomt bij Apple schermen (prijzig), aangezien zij momenteel (naar mijn weten) de enige zijn met Thunderbolt port. Via het eerste scherm wordt de kabel verlengt naar de tweede monitor.

Hier staat het uitgelegd: http://www.macrumors.com/...y-with-multiple-monitors/
Ja nu spreek je jezelf tegen want op die site staat dat het alleen met een pro op 2x tunderbolt kan en niet op een air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:46
NvU schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:45:
[...]

Ja maar ik wil weten of het bijvoorbeeld via een splitter kan met vga/dvi of hmdi?

[...]

Ja nu spreek je jezelf tegen want op die site staat dat het alleen met een pro op 2x tunderbolt kan en niet op een air
De macbook air kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Laatst online: 21-09 14:41
Mijn fout, ik was in de veronderstelling dat de air het ook kon. Hier staat waarom de AIR geen twee schermen kan aansturen: http://osxdaily.com/2011/...ook-air-2011-thunderbolt/
Schijnbaar gaat het dan alleen om de uitgeklede thunderbolt controller, aangezien de Pro 13-inch het wel kan, zowel de AIR 13 als Pro 13 hebben de Intel HD 3000 chip.

[ Voor 62% gewijzigd door Stef42 op 02-01-2012 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 17:47

Grin

Ride si sapis.

Wat je zou kunnen doen:
- MDP to DVI monitor adapter
- DVI splitter
- 2 monitoren aansturen via DVI.

Thunderbolt accepteert de 'Mini DisplayPort to DVI' adapter, zelfde fysieke aansluiting.
"And because Thunderbolt is based on DisplayPort technology, the video standard for high-resolution displays, any Mini DisplayPort display plugs right into the Thunderbolt port. To connect a DisplayPort, DVI, HDMI, or VGA display, just use an existing adapter."
[www.apple.com]

[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 02-01-2012 12:47 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Stef42 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 12:34:
Mijn fout, ik was in de veronderstelling dat de air het ook kon. Hier staat waarom de AIR geen twee schermen kan aansturen: http://osxdaily.com/2011/...ook-air-2011-thunderbolt/
Schijnbaar gaat het dan alleen om de uitgeklede thunderbolt controller, aangezien de Pro 13-inch het wel kan, zowel de AIR 13 als Pro 13 hebben de Intel HD 3000 chip.
De grote Thunderbolt-controller zou teveel ruimte innemen op het PCB en te duur zijn, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:24
Hallo allemaal. Ik heb een flink probleem met mijn mid 2011 11" air.
Ik wilde hem vandaag opstarten en het enige wat ik te zien kreeg was een oneindig lopend wachtscherm. Met het applelogo. Ik heb alle toetscombinaties geprobeerd om het RAM te legen, in secure mode op te starten etc.
Hij is welgeteld 1x doorgestart waarna ik een melding kreeg met: de macbook is uitgezet door een fout oid. Dan kan je kiesen om de openstaande programma's weer te openen of hem leeg op te laten starten. Helaas reageert hij na het klikken nergens meer op. Op welke optie je ook drukt, meteen erna verschijnt hetzelfde venster.

Nu ben ik met aan+alt in de recovery partitie gekomen en heb een schijfcontrole gedaan. Deze geeft aan: onjuist aantal blokken voor bestand 'daily.out'. Als ik klik op herstellen geeft hij aan schijnfcontrole de schijf niet kan herstellen en ik alle gegevens moet backuppen om hem opnieuw te installeren.

Dus nu de vragen:
-hoe kan ik mogelijk nog bij gegevens komen?
-op welke manier moet ik hem nu opnieuw installeren. Ik heb geen recovery usb. Als ik ion de recovery mode opnieuw wilt installeren, geeft hij bij de doelschijf aan dat zowel de recovery (logisch) en de main osx schijf beveiligd zijn en ik kan hem dus niet selecteren om lion op te installeren.

Als ik het goed heb moet ik nu dus: in schijfhulpprogramma de Macintosh HD wissen. En daarna lion erop knallen. Ik vraag het liever even van te voren voordat ik hem dadelijk helemaal sloop en ik onnodig gegevens kwijt ben.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:18
Vraagje: kom niet meer in m'n Air.
Als je hem opstart hangt ie.

Kan je nu de Air in targetdisk mode opstarten en dan aansluiten op een Mac, omdat dan via thunderbolt kabel alles eraf te halen?

Kabel is 50 euro, dus beetje duur om te proberen..

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Kopen op afstand, gebruiken en dan weer terugsturen? Niet echt netjes, maar het is wel mogelijk. Binnen 2 weken (dacht ik) mag je een product terugsturen zonder opgaaf van reden (Wet koop op afstand)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Vanwege wettelijke 2 jaar garantie die Apple dient te geven heb ik besloten om alsnog geen Applecare te nemen voor macbook air van vriendin (a 250e). Maar omdat 1 jaar garantie verloopt op 31jan 2012 wil ik toch het volgende aankaarten.

Wanneer de laptop aan de lader zit, geeft deze duidelijk voelbare tintelingen af wanneer je de behuizing vasthoud of met je vingers eroverheen wrijft. Vast iets met lekstroom te maken, maar dit hoort toch niet zo te zijn? Ik heb het namelijk ook gehad enkele jaren terug met een dell m1330 laptop, nooit laten nakijken destijds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 23:01
Heb ik ook met m'n MBA en ook wel eens gehad met andere producten, komt gewoon door de soort behuizing en kan je weinig aan (laten) doen, denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 08-01-2012 12:25 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:57
SYQ schreef op zondag 08 januari 2012 @ 12:23:
Vanwege wettelijke 2 jaar garantie die Apple dient te geven heb ik besloten om alsnog geen Applecare te nemen voor macbook air van vriendin (a 250e). Maar omdat 1 jaar garantie verloopt op 31jan 2012 wil ik toch het volgende aankaarten.

Wanneer de laptop aan de lader zit, geeft deze duidelijk voelbare tintelingen af wanneer je de behuizing vasthoud of met je vingers eroverheen wrijft. Vast iets met lekstroom te maken, maar dit hoort toch niet zo te zijn? Ik heb het namelijk ook gehad enkele jaren terug met een dell m1330 laptop, nooit laten nakijken destijds
Had ik ook met mijn 13" MacBook unibody, maar enkel als ik het korte niet-geaarde snoer gebruikte. Gebruikte ik het verlend stuk (met aarding) dan had ik nergens last van.

Met mijn huidige 15" MacBook Pro heb ik er geen last van. Het is in ieder geval veel voorkomend en niet een probleem van jouw specifieke MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 23:01
Ah, nu je het zegt, volgens mij heb ik het ook niet met het lange snoer inderdaad :P Maar meestal gebruik ik de korte.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Wij hebben maar 1 snoer, en die is redelijk lang van lengte + geaard. Gelukkig kan de macbook heel lang zonder sap werken, dus echt irritant is het niet maar als er toch nog garantie op zit waarom niet. Maar als dit een bekend probleem is en geen echte oplossing voor bestaat vind ik het onzinnig om hem op te sturen

[ Voor 34% gewijzigd door SYQ op 08-01-2012 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nero85
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Is geen defect idd, niks om je zorgen over te maken. Weet je zeker dat je stopcontact wel geaard is (een geaarde kabel op een niet-geaard stopcontact heeft uiteraard geen zin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Geen idee, zal straks even vragen macbook is 30min rijden voor me :)

Iets anders wat me opviel gister na een verse installatie. Downloaden met nieuwsgroep via Sabnzb zorgde ervoor dat webpagina's niet meer op te vragen waren, zodra ik downloaden via nieuwsgroep pauzeerde kwamen de sites weer stuk voor stuk naar voren. Dit mag toch niet gebeuren?? Het viel me trouwens op dat de sabnbz veel cpu resource nodig had, rond de 70% zo uit mn hoofd.

Download snelheid was 4,8mb en aan netwerk kan niet liggen, want op de iMac was het opvragen van webpagina's gewoon zoals altijd snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Hoeveel verbindingen heb je open staan naar jouw usenet server? Heb je iets van QoS aanstaan op jouw router?

[ Voor 26% gewijzigd door aramdin op 09-01-2012 09:55 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Getest met 6 daarna 4 lijn, snelheid bleef gewoon op zn max nml 4,8mb. Waarschijnlijk iets met Sabnzb, zal vd week wat meer testen uitvoeren. Ook met een andere client, kijken hoe dat uitpakt.

(Aan de router kan het niet liggen; ik heb thuis oa een imac, xbox, mediacenter/server, ipad en iphone liggen die allemaal over wifi internet pagina's lekker snel inladen wanneer ik vol aan het downloaden ben met bv de imac of de mediacenter. QoS staat default aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Zojuist eens handbrake geïnstalleerd op mijn MBA (2011 i5). Temperatuur loopt op tot wel 97 graden. Kan dit kwaad? ik vind het namelijk wel erg warm. Als er iets doorbrand valt dat dan onder de garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Net voor het schadelijke celciusje valt je computer uit, je moet je dus geen zorgen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Brm-G schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:33:
Zojuist eens handbrake geïnstalleerd op mijn MBA (2011 i5). Temperatuur loopt op tot wel 97 graden. Kan dit kwaad? ik vind het namelijk wel erg warm. Als er iets doorbrand valt dat dan onder de garantie?
Tjunction van een i5 is 100 graden Celsius, dus dat zit wel snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Wist niet dat handbrake zo zwaar zou zijn. Vindt het nog lang duren om een 1080p om te zetten naar Apple TV formaat... Ongeveer een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Brm-G schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:17:
Wist niet dat handbrake zo zwaar zou zijn. Vindt het nog lang duren om een 1080p om te zetten naar Apple TV formaat... Ongeveer een uur.
Waarom zet je geen XBMC op je ATV? Dan hoef je ook niets te encoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
me_mrtn schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:23:
[...]

Waarom zet je geen XBMC op je ATV? Dan hoef je ook niets te encoden.
Zelf heb ik dat ook, maar m'n ouders hebben er ook een, ze willen helaas niet dat ik 'm jailbreak...

Gebruik zelf trouwens voornamelijk plex, vind ik veel mooier. Helaas is IceFilms niet beschikbaar voor plex?

[ Voor 15% gewijzigd door SquareOne op 09-01-2012 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:18
timowouters schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:52:
Ik wilde hem vandaag opstarten en het enige wat ik te zien kreeg was een oneindig lopend wachtscherm. Met het applelogo. Ik heb alle toetscombinaties geprobeerd om het RAM te legen, in secure mode op te

Dus nu de vragen:
-hoe kan ik mogelijk nog bij gegevens komen?
-op welke manier moet ik hem nu opnieuw installeren. Ik heb geen recovery usb. Als ik ion de recovery mode opnieuw wilt installeren, geeft hij bij de doelschijf aan dat zowel de recovery (logisch) en de main osx schijf beveiligd zijn en ik kan hem dus niet selecteren om lion op te installeren.
Na lang kloten vandaag dit gedaan:
- in recovery mode een reservekopie gemaakt naar een externe harde schijf (hele SSD wordt naar een .dmg bestand geschreven).
- op Windows HFS Explorer geinstalleerd en de image ge-extract.

Dus de data is gered, nu de bende opnieuwe installeren en alles terugzetten.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:02
Zijn er meer mensen die een krakende Air 2011 hebben? Of zijn er mensen die dit hebben laten oplossen door Apple? Stoor me er na een paar maand nog steeds aan en het lijkt dus ook niet uit zichzelf minder te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:42
SYQ schreef op zondag 08 januari 2012 @ 12:23:
Vanwege wettelijke 2 jaar garantie die Apple dient te geven heb ik besloten om alsnog geen Applecare te nemen voor macbook air van vriendin (a 250e)...........
Urban myth er bestaat niet zoiets als "wettelijke 2 jaar garantie "

bron: http://www.onemorething.n...-en-garantie-wat-is-waar/

[ Voor 43% gewijzigd door oldsmelly op 11-01-2012 06:41 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Frozenberg schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 00:50:
Zijn er meer mensen die een krakende Air 2011 hebben? Of zijn er mensen die dit hebben laten oplossen door Apple? Stoor me er na een paar maand nog steeds aan en het lijkt dus ook niet uit zichzelf minder te worden.
Moet je even langs een Reseller gaan en de onderplaat goed vast laten schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Ik zou het artikel iets grondiger lezen onder het kopje AppleCare als ik jou was:
Zoals hierboven al genoemd is gaan je rechten als Nederlandse consument al verder dan één jaar dankzij de wettelijke garantie. Heeft het dan nog wel zin om AppleCare aan te schaffen? Op deze vraag zijn meerdere antwoorden mogelijk. In ieder geval hoef je niet bang te zijn dat je zonder AppleCare in de kou komt te staan wanneer je dure MacBook Pro na één jaar defecten vertoont. De wettelijke garantie geeft je immers zekerheid voor de verwachte levensduur, zolang je maar bereid bent om mee te delen in de kosten na twee jaar en kunt aantonen dat het probleem niet door jouw toedoen ontstaan is.
Dus eigenlijk betaal je bij AppleCare die 250 euro dus alleen voor het 3de jaar (zodat je niets hoeft te bewijzen of mee hoeft te betalen). Plus:
Daarmee komt AppleCare vooral neer op een geen-gedoe-garantie. Je hoeft niet langer in discussie met de winkelier als je binnen drie jaar een probleem hebt met je Mac.
Ah ok! Dus eigenlijk gaat het niet eens om garantie op de techniek, maar garantie tegen dwarsliggende winkeliers/verkopers. Daar zijn goedkopere manieren om mee om te gaan >:) ;)

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Na een paar weken met een Apple gewerkt te hebben. En specifiek met een MacBook Air 13" basis. Vind ik het toetsenbord niet snel reageren op de een of andere manier. Ik werk op werk met een T61, maar dat tobo tikt vlotter en responsiever weg. Hebben jullie ook dergelijke ervaring? Of ligt het aan het chicklet toetsenbord van de Air?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
kevinl schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:51:
Na een paar weken met een Apple gewerkt te hebben. En specifiek met een MacBook Air 13" basis. Vind ik het toetsenbord niet snel reageren op de een of andere manier. Ik werk op werk met een T61, maar dat tobo tikt vlotter en responsiever weg. Hebben jullie ook dergelijke ervaring? Of ligt het aan het chicklet toetsenbord van de Air?
Het is vooral dat van de Air. De toetsen zijn dunner dan andere Apple toetsenborden (inclusief die van de Pro), ze gaan minder diep naar binnen (key travel) en de aanslag is ook lichter vergeleken met andere modellen (en dat laatste vooral bij het 2010 model, de 2011 vind ik zelf wat beter).

Ik vind het ook niet lekker typen, heb zelf de 2010 Air, de aanslag is net wat te licht zodat het voelt alsof ik wat voorzichtig moet doen omdat ik bang ben de toetsen per ongeluk in te drukken. Ik heb ook het externe toetsenbord en dat typt echt super. Aanslag net goed, genoeg travel enz.

Bij de Air moest het allemaal net weer een paar millimeter dunner en dat voel je naar mijn mening toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

GekkePrutser schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 18:09:
[...]

Het is vooral dat van de Air. De toetsen zijn dunner dan andere Apple toetsenborden (inclusief die van de Pro), ze gaan minder diep naar binnen (key travel) en de aanslag is ook lichter vergeleken met andere modellen (en dat laatste vooral bij het 2010 model, de 2011 vind ik zelf wat beter).

Ik vind het ook niet lekker typen, heb zelf de 2010 Air, de aanslag is net wat te licht zodat het voelt alsof ik wat voorzichtig moet doen omdat ik bang ben de toetsen per ongeluk in te drukken. Ik heb ook het externe toetsenbord en dat typt echt super. Aanslag net goed, genoeg travel enz.

Bij de Air moest het allemaal net weer een paar millimeter dunner en dat voel je naar mijn mening toch wel.
Dat is wel jammer vind ik. Maar goed. Dat de Air compact is daar moet je wat voor over hebben. Ik weet niet of ik kan wennen. Ik moet eigenlijk deze gegeven paard ook niet in de bek kijken. Ik neem aan dat je de Apple wireless keyboard bedoelt, dat lekker wegtikt. Ik ga wel kijken naar een extern toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
kevinl schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 18:14:
[...]
Dat is wel jammer vind ik. Maar goed. Dat de Air compact is daar moet je wat voor over hebben. Ik weet niet of ik kan wennen. Ik moet eigenlijk deze gegeven paard ook niet in de bek kijken. Ik neem aan dat je de Apple wireless keyboard bedoelt, dat lekker wegtikt. Ik ga wel kijken naar een extern toetsenbord.
Klopt, ik heb zowel de bedrade als de niet-wireless versie van Apple zelf. Ik gebruik de bedrade het meest, vanwege de grotere cursortoetsen (en dedicated home/end/pageup/down en delete toetsen). Heb je trouwens de 2010 of de 2011? Ik typte laatst op een 2011 (heb zelf een 2010) en die voelde al een stuk beter, beter voelbare aanslag en wat meer weerstand. Ik denk dat ze samen met de backlight ook het binnenwerk wat hebben veranderd.

Ik vind het trouwens ook wel jammer (maar ik ga daar niet voor upgraden). Ik heb juist de goedkoopste 2010 refurb gekocht voor een tijdje omdat ik wou wachten op een model met USB 3, nu Thunderbolt zo tegenvalt qua prijs en beschikbare accessoires.

[ Voor 12% gewijzigd door GekkePrutser op 11-01-2012 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:54

Jrz

––––––––––––

Alle toetsenborden van apple zijn precies evengroot.
Extern, macbook / pro / air, wireless.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Jrz schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 19:37:
Alle toetsenborden van apple zijn precies evengroot.
Extern, macbook / pro / air, wireless.
Ja even groot wel (grootte en breedte van toetsen), maar qua bouw en diepte van de toetsen is een 2010/2011 MBA toetsenbord echt anders. Vergelijk ze maar van de zijkant. Ze voelen ook anders qua aanslag.

Edit: Maar ik zou kevinl inderdaad wel aanraden om het externe toetsenbord eerst even in de winkel uit te proberen want misschien bevalt die ook niet, ik moest er in het begin ook aan wennen.

[ Voor 29% gewijzigd door GekkePrutser op 11-01-2012 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:54

Jrz

––––––––––––

GekkePrutser schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:44:
[...]

Ja even groot wel (grootte en breedte van toetsen), maar qua bouw en diepte van de toetsen is een 2010/2011 MBA toetsenbord echt anders. Vergelijk ze maar van de zijkant. Ze voelen ook anders qua aanslag.
Ja dat klopt.. toetsenbord van de nieuwe mba is iets anders, maar je went snel.. weet niet of het beter of slechter is. Je kan er in ieder geval niets anders van maken :)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Laatst online: 20-09 15:15
Ik heb een probleem met mijn MBA 13" als ik deze aansluit op een externe monitor. Ik gebruik een mini displayport naar DVI aansluiting om de MBA aan te sluiten op een Dell 2709W monitor. De MBA detecteert de monitor goed echter krijg ik bij het selecteren van de native resolutie (1920x1200) een soort van digitale ruis/sneeuw beeld, ziet er echt heel wazig uit en heb zoiets ook nooit eerder gezien.

Als ik een andere resolutie kies, bijvoorbeeld 1920x1080 dan werkt dit prima maar dan heb ik natuurlijk zwarte balken.

Is dit een hardware error tussen MBA en de Dell monitor? Het lijkt me dat de kabel goed is aangezien andere resoluties wel werken en de MBA ook gewoon het scherm detecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Waarom gebruik je geen Displayport to HDMI converter aangezien je monitor het wel ondersteund ?

Ik heb nog nooit zwarte balken gezien op 1080p, enkel als ik een film kijk in VLC, maar daar kan je het beeld aanpassen naar 16:10 om als nog fullscreen te kunnen genieten.

Ruis en sneeuw hebben naar mijn ervaring in een dergelijke setup altijd te maken met een kapotte kabel of converter.

[ Voor 18% gewijzigd door Greatsword op 14-01-2012 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Laatst online: 20-09 15:15
Ik heb zwarte balken omdat de resolutie 1920x1080 wel werkt, mijn monitor doet 1:1 pixelmapping.
Een displayport naar HDMI zou ook kunnen ja maar ik heb toevallig een displayport naar DVI kabel gekocht.

Als de kabel kapot zou zijn dan zou het in mijn ogen helemaal niet moeten functioneren. Wat ik zeg, alle resoluties werken op de Dell behalve de native 1920x1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Zelf wil ik voor school een MacBook Air kopen. (Dit wordt mijn eerste Mac)
Ik heb al een lange tijd ervaring met een iPhone en iPad, de MacBook Air leek mij een prima optie voor 'mobiel' gebruik.

Na lang nagedacht te hebben of ik een MacBook Pro 13" of Air 13" moest nemen ben ik eruit: een Air. (Mede wegens de SSD Schijf en het gewicht).

Nu vraag ik me af, (een MacBook zul je wel niet zo regelmatig updaten als de iPad of iPhone), moet ik hem in April kopen, of kan ik beter wachten tot de volgende generatie? Als ik nu naar mijn budget kijk zal ik hem waarschijnlijk in April kunnen kopen...

Ik wil de Air voornamelijk gebruiken voor tekst verwerking, internet, Adobe LightRoom, Final Cut Pro en codering. Is hij daar geschikt voor?

Een MacBook Pro 15" kan ik helaas niet veroorloven (1600 Euro!), vandaar deze keuze.
Iemand die zijn of haar ervaring wil delen?

Thanks! :)

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@ HardCoreGamer.

De vraag die je eigenlijk stelt is dus Sandy Bridge vs Ivy Bridge.

De huidige generatie, staat zijn mannetje meer dan zeker voor de door jou genoemde taken.
Uit je specs kan ik lezen dat je ook nog eens over een i7 920 beschikt, dus naast je laptop heb je nog voldoende rekenkracht thuis staan. Let wel dat bij echt intensieve taken, video editing / rendering, je laptop aardig warm wordt, en iets gaat blazen, maar dat is onvermijdbaar.

Voor zover we weten worden de Ivy Bridge CPU's inderdaad Q2 verwacht, echter voordat Apple zijn hardware heeft geupdate en released gaat er meestal ook wel weer een tijdje overheen. April is duur pure speculatie en biedt geen garantie.

Let wel dat het verleden ons leert, dat naarmate de (release) datum dichterbij komt, V&A vol komt te staan met soms scherp geprijsde MBA's.

Of je hem dus nu nieuw in de winkel wilt halen, straks voor een mooi prijsje wilt oppikken, of toch voor de nieuwe generatie gaat, is natuurlijk enkel een beslissing die jij zelf het beste kan maken. Hoe dan ook een MBA is een topproduct van kwaliteit, en elke hardware concurrent is er jaloers verwijzend naar alles ultrabook look-a-likes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Wat wel jammer is is dat de Intel HD 3000 niet geschikt is voor gaming, de 4000 serie is naar verluid van geruchten, wel 2x sneller dan de 3000 serie en bied dus *hopelijk meer performance voor gaming. :)

Ook is er een gerucht over een 'retina' MacBook, en eentje met een langere batterij.
Daarom weet ik niet of deze MacBook air niet achterhaald is qua techniek.
Is de flash schijf even snel als een SSD?

Een 2e hands MacBook Air zat ik ook aan te denken, maar dan wil ik wel eentje uit 2011 met een i5 processor. (En die heb je bijna niet)

Heeft iemand hier een MacBook Air 13" die er Adobe software (Photoshop, After Effects, Premiere) of games (Portal 2, Starcraft 2) erop draait? Draait het soepel?

Met Windows heb je nog wel eens het gevoel, zelfs met een i7 920, dat je een slome pc hebt. Is dit bij OSX anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Om de discussie kort te houden, een MBA koop je niet om te gamen.
Hier de benchmarks overigens voor de door jou genoemde games.

Het is leuk dat menig verouderde game speelbaar is op minimale specs maar daar houdt het ook op.
Aangezien je naam HardCoreGamer is, verwacht ik dat je daarvoor een PC of console hebt.

Achterhaald qua techniek zal je toch iets meer moeten defineren.

Het flash geheugen / SSD is ongelooflijk. Als je van een HDD afkomt wil je nooit meer terug. Wil je wat meer gedetailleerde informatie dan raad ik je aan de review van anandtech door te nemen.

Ik gebruik mijn MBA dagelijks met Photoshop CS5, Bridge, Safari ~10 tabs, Itunes, VLC, Calendar, Mail, Word, Excel, Finder, gelijktijdig zonder problemen.

Slome PC ervaring op een MBA / OSX. NEE kort maar krachtig. Alles gebeurt direct of max enkele secondes. Opstarten van programma's, openen van grote PSD bestanden. etc.

Over het scherm ben ik meer dan enthousiast, het heeft weinig spiegeling, in tegenstelling tot de MBP.
Of het beter kan ja, zodra de technologie er klaar voor is. Geruchten omtrent Apple zullen er altijd zijn.
De zogenaamde kruising tussen MBP en MBA dook vorig jaar al op, echter tot dusver geen aankondigen.

Als je echt iemand bent die het nieuwste van het nieuwste wilt hebben, dan kan je misschien beter wachten, echter ik verwacht pas een release rond mei ~ juni op zijn vroegst.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 14-01-2012 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Omdat mijn macbook air (2011) de laatste tijd een beetje raar doet wil ik deze een dezer dagen opnieuw installeren. Nu weet ik dat dat kan via de recovery disc die standaard op de mac staat maar dan duurt het uren voordat Lion gedownload is. Eigenlijk wil ik gewoon een InstallESD.DMG van lion op een USB stick zetten, dat schijnt prima te werken. Probleem is dat Lion pre-installed was op de MBA en ik Lion niet in de App Store gekocht heb. Nu vraag ik me af of ik Lion op de een of andere manier gewoon gratis uit de App Store kan downloaden zodat ik aan deze InstallESD.DMG kom. Iemand enig idee hoe? Of hoe ik het beter kan aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Brm-G schreef op zondag 15 januari 2012 @ 13:38:
Omdat mijn macbook air (2011) de laatste tijd een beetje raar doet wil ik deze een dezer dagen opnieuw installeren. Nu weet ik dat dat kan via de recovery disc die standaard op de mac staat maar dan duurt het uren voordat Lion gedownload is. Eigenlijk wil ik gewoon een InstallESD.DMG van lion op een USB stick zetten, dat schijnt prima te werken. Probleem is dat Lion pre-installed was op de MBA en ik Lion niet in de App Store gekocht heb. Nu vraag ik me af of ik Lion op de een of andere manier gewoon gratis uit de App Store kan downloaden zodat ik aan deze InstallESD.DMG kom. Iemand enig idee hoe? Of hoe ik het beter kan aanpakken.
Heeft geen zin. Ik heb ook zo'n bootable USB key gemaakt met die InstallESD image, en hoewel die prima op oudere Macs werkt, werkt die niet op 2011 modellen (heb een Mini 2011 en ik heb ook even een 2011 Air gehad).

Ik heb die InstallESD inderdaad in de App Store gedownload, als je naar het tabje 'Purchases' gaat terwijl je Option (alt) ingedrukt houdt, dan kan je het opnieuw downloaden, ook als hij er al op staat.

Maar hij werkte bij mij inderdaad dus niet op de 2011 modellen dus ik heb toch de internet recovery moeten gebruiken. Het duurde overigens geen 'uren', met een 25Mbit verbinding was ik in een half uurtje klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 15-01-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08 14:04
Mijn Air heeft last van enorme (echt meer dan 30 seconden) freeze na het unpluggen van 27" led cinema. Als ik dan even naar een collega wil lopen met mijn laptop erbij zit gewoon een hele tijd mijn beeld vast en switcht hij via een lichtblauw scherm echt heel laat pas. Iets wat de Pro overigens nooit had :( Is dit gewoon doordat de videokaart zo bagger is van een Air??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 19-09 11:30
Ik heb zelf de laatste MBA 13" en dan de "duurste".
Gebruik hem als (Linux) systeembeheerder en kan er prima mee uit te voeten om al me taken te doen. Zeker de lange accu duur is fijn in het data center :P.

Heb hem nu bijna 2 maanden in gebruik en eigenlijk geen seconde spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Toen ik vanochtend in de huiskamer kwam waar mijn Macbook Air dichtgeklapt lag, hoor ik dat de fan heel veel lawaai maakte. Ik klapte de Air open en ging niet vanzelf aan, ik moest op de power-knop drukken om het "wakker" te krijgen. Heel vreemd. Gelijk de temperatuur gecheckt met smcControl: 80 graden. Maar zodra de Macbook Air even weer normaal aan was nam dit gelijk af naar 50 graden.
Ik schrok er wel een beetje van dat mijn slapende Macbook Air een soort eigen leven is gaan leiden vannacht. Meer mensen dit weleens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb vaak dat de helderheid van mijn scherm in de laagste stand staat, terwijl ik het dimmen uit heb staan en ik een paar uur van te voren de helderheid nog handmatig hoger gezet heb. Lijkt vaak voor te komen als de MBA uit sleep mode komt. Meer mensen hier last van? Mijn MBA kraakt ook als ik hem oppak, zou die ook last hebben van het slecht in elkaar gezet zijn probleempje? Het lijkt net alsof de onderkant 'los' zit, maar als je probeerd is er geen beweging in te krijgen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
zonoskar schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:20:
Ik heb vaak dat de helderheid van mijn scherm in de laagste stand staat, terwijl ik het dimmen uit heb staan en ik een paar uur van te voren de helderheid nog handmatig hoger gezet heb. Lijkt vaak voor te komen als de MBA uit sleep mode komt. Meer mensen hier last van? Mijn MBA kraakt ook als ik hem oppak, zou die ook last hebben van het slecht in elkaar gezet zijn probleempje? Het lijkt net alsof de onderkant 'los' zit, maar als je probeerd is er geen beweging in te krijgen.
Dat kraken heb ik ook heel af en toe. Maar geloof niet dat ik me er druk om ga maken. Als de nieuwe Air komt, verkoop ik deze toch weer.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:46
HardCoreGamer schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 18:18:
Wat wel jammer is is dat de Intel HD 3000 niet geschikt is voor gaming, de 4000 serie is naar verluid van geruchten, wel 2x sneller dan de 3000 serie en bied dus *hopelijk meer performance voor gaming. :)

Ook is er een gerucht over een 'retina' MacBook, en eentje met een langere batterij.
Daarom weet ik niet of deze MacBook air niet achterhaald is qua techniek.
Is de flash schijf even snel als een SSD?

Een 2e hands MacBook Air zat ik ook aan te denken, maar dan wil ik wel eentje uit 2011 met een i5 processor. (En die heb je bijna niet)

Heeft iemand hier een MacBook Air 13" die er Adobe software (Photoshop, After Effects, Premiere) of games (Portal 2, Starcraft 2) erop draait? Draait het soepel?

Met Windows heb je nog wel eens het gevoel, zelfs met een i7 920, dat je een slome pc hebt. Is dit bij OSX anders?
Belangrijkste wat je je moet afvragen is:
Heb je de Macbook (Air) nu/in April echt nodig, m.a.w.kun je nu nog iets niet met je huidige apperatuur wat echt noodzakelijk is voor je functioneren?
Of wil je het alleen omdat je wat nieuws wilt, wat iets sneller is?

Indien het antwoord op de eerste vraag ja is: Dan moet je hem gewoon zo snel mogelijk kopen
Indien het antwoord op de eerste vraag nee is en op vraag 2 ja is: Dan kun je beter wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Zie ook: http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Air
Recommendation: Neutral - Mid-product cycle
Last Release: July 20, 2011
Days Since Update: 183 (Avg = 321)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

@RVE, omdat ik geen laptop heb (Alleen iPad), en ik er een voor school nodig heb, wil ik een laptop halen. Omdat de iPad en iPhone zo goed 'mobiel' werken, hoop ik dat de MacBook Air ook zo goed, snel en mobiel is.

2e is dat de i5 vergeleken met de Dual Core 2 veel sneller is. De i5 kan beter uit de voeten met zijn taken, en de laatste MacBook Air is een stukje sneller.

Wat wel zo is is dat als er een nieuwe MacBook komt, dat deze in de verkoop gaat voor een leuke prijs.
Wel is zo dat ik school korting kan krijgen van mijn school, dan zou ik rond de 900/1000 euro uitkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:46
HardCoreGamer schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:51:
@RVE, omdat ik geen laptop heb (Alleen iPad), en ik er een voor school nodig heb, wil ik een laptop halen. Omdat de iPad en iPhone zo goed 'mobiel' werken, hoop ik dat de MacBook Air ook zo goed, snel en mobiel is.
2e is dat de i5 vergeleken met de Dual Core 2 veel sneller is. De i5 kan beter uit de voeten met zijn taken, en de laatste MacBook Air is een stukje sneller.

Wat wel zo is is dat als er een nieuwe MacBook komt, dat deze in de verkoop gaat voor een leuke prijs.
Wel is zo dat ik school korting kan krijgen van mijn school, dan zou ik rond de 900/1000 euro uitkomen. :)
De huidige generatie lijkt aan al jou eisen te voldoen, op het eventueel gamen na. De volgende generatie Air's zullen echter ook geen game laptops worden. (Spellen die niet op de huidige generatie draaien, zullen niet ineens geweldig op de nieuwe generatie te spelen zijn, zelfs met 25% betere grafische prestaties niet).

In jou geval zou ik er gewoon nu een halen, dan heb je er al minstens een half jaar plezier ervan voordat er een nieuwe komt.

Als je toch graag games wilt spelen, koop dan een 2e hands console op marktplaats (€150/200). Zo heb je een veel betere/vloeiendere spel ervaring, vergeleken met het performance verschil tussen de generaties Air's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

@RVE, voor die 2ehands console heb ik al een goeie PC op gevonden.
Het gaat hier voornamelijk op mobiel gebruik, dus voor school.
Een spelletje in de pauze zou dan leuk zijn ;)
Meer niet...

Verder is Adobe PhotoShop wel een pré, After Effects en Premiere zouden leuk zijn...
Je hebt gelijk, ik zal iig Marktplaats in de gaten houden als er wel een leuke i5 Air langs komt, anders haal ik hem in April. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
HardCoreGamer schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:52:
@RVE, voor die 2ehands console heb ik al een goeie PC op gevonden.
Het gaat hier voornamelijk op mobiel gebruik, dus voor school.
Een spelletje in de pauze zou dan leuk zijn ;)
Meer niet...

Verder is Adobe PhotoShop wel een pré, After Effects en Premiere zouden leuk zijn...
Je hebt gelijk, ik zal iig Marktplaats in de gaten houden als er wel een leuke i5 Air langs komt, anders haal ik hem in April. :)
Als je er nu geen koopt ga je er zeker geen kopen in april als ik je bovenstaande beredenering ben. In april zul je redelijk dicht bij de release van een nieuw model zitten (ga uit van mei/juni). Gewoon nu een kopen dus. Via je opleiding kun je 8 to 12% korting krijgen dan betaal je 1150 voor een basis 13" model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

@Brm, je moet het geld ook hebben hé? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk nu een tijdje op mijn 13" I5 en het is oprecht de beste en mooiste laptop waar ik ooit op gewerkt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
zonoskar schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 10:20:
Mijn MBA kraakt ook als ik hem oppak, zou die ook last hebben van het slecht in elkaar gezet zijn probleempje? Het lijkt net alsof de onderkant 'los' zit, maar als je probeerd is er geen beweging in te krijgen.
Dat kraken heb ik mij mateloos aan geïrriteerd. Dat kan je oplossen door de MBA weg te brengen ter reparatie of zelf een pentalobe-schroevendraaier te bestellen en de klep te "reseaten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Helaas heb ik een glas wijn over mijn MBA laten vallen! :(

Reparatiekosten bij iFactors: iets over de € 2.100! Zijn er meer mensen die dergelijke ervaringen hebben?

Als het goed is wordt mijn apparaatje wel vergoed door de verzekering. Dan maar een nieuwe aanschaffen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Alsatian schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:00:
Helaas heb ik een glas wijn over mijn MBA laten vallen! :(

Reparatiekosten bij iFactors: iets over de € 2.100! Zijn er meer mensen die dergelijke ervaringen hebben?

Als het goed is wordt mijn apparaatje wel vergoed door de verzekering. Dan maar een nieuwe aanschaffen..
Dat bedrag is volgens mij niet eens realistisch maar een overduidelijke kwantificatie van "beyond repair" oftewel "total loss".

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsatian
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
BOARD, LOGIC, 4 GB, 1.6 GHZ € 546,36
CARD, SOLID STATE DRIVE, 128 GB € 720,69
HOUSING, TOP CASE WITH KEYBOARD € 142,00
BATTERY, LITHIUM ION, 35 WATT € 130,25
Arbeidsloon € 130,25
Totaal: € 1,765,35
BTW: € 335,43
Incl btw € 2,100,78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het moet wel iets goedkoper kunnen want een 128GB ssd is 350 dollar bij iFixit en OWC heeft een 180GB ssd voor 265 dollar. Het logic board is prijzig (700 dollar bij iFixit). The accu functioneert wellicht nog wel. Met zulke hoge prijzen voor het logic board zit je wel snel op een total loss.

[ Voor 15% gewijzigd door Femme op 23-01-2012 12:46 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 53 Laatste