[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 53 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S913 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 15:16:
[...]
Tja ik ook, maar daar heb je niets aan als je in de trein een filmpje wil kijken of muziek wil luisteren. I.c.m. wat grotere software pakketten, dan gaat het snel.
tja voor streamen word het dan moeilijk maar de gemiddelde wlan verbinding is wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
S913 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 10:01:
[...]

Maar over de accuduur, je leest veel over het verschil, maar nergens kan ik echt een duidelijk vergelijk in minuten/uren vinden. Hoe lang doen jullie met de accu van jullie 11 en 13 MBA's? Mijn accu is nog redelijk nieuw, dus niet helemaal "getraind", maar tijdens een sessie waar ik er een beetje op lette, deed ik 3,5 uur met een accu die 70% gevuld was en waar ik veel bestanden met Wifi aan het overzetten was en gewoon licht aan het internetten was.
Haal makkelijk 6½ uur, zonder echt rustig aan te doen. Brightness staat meestal op 70/80% met Chrome, iTunes, Last.FM en Pages altijd draaiende met Wifi. Valt me wel op dat het laatste uur nog behoorlijk gerekt kan worden en dat OS X dan niet meer zo heel precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraxor
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08-2024
Philflow schreef op woensdag 30 november 2011 @ 14:37:
[...]

Ik heb een tijdje een 64GB gehad. Ging prima. Je moet alleen wat vaker dingen uitwissen.

Ook nooit problemen gehad met 2GB. Draaide als een trein.
Mag ik vragen wat je zoal op je MBA doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Fraxor schreef op woensdag 30 november 2011 @ 17:59:
[...]
Mag ik vragen wat je zoal op je MBA doet?
Meestal veel tabjes open in safari + chrome, muziek afspelen, skype, films kijken in VLC. Office doe ik zelden.

Ik geloof niet dat 2GB ooit niet genoeg was voor mijn gebruik. Of ik heb het niet gemerkt dat ie ging swappen omdat SSD zo snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 10:36
heuker schreef op woensdag 30 november 2011 @ 00:42:
[...]

Als je het verlengsnoer gebruikt, is het over. Die is namelijk geaard in tegenstelling tot de eendenbek.
Dat durf ik tegen te spreken. Ik gebruik het geaarde verlengsnoer, maar merk het statische ook.
-edit- het stopcontact in de woonkamer is niet geaard.... :X

[ Voor 9% gewijzigd door autoreverse op 30-11-2011 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraxor
autoreverse schreef op woensdag 30 november 2011 @ 20:22:
[...]

Dat durf ik tegen te spreken. Ik gebruik het geaarde verlengsnoer, maar merk het statische ook.
-edit- het stopcontact in de woonkamer is niet geaard.... :X
Dat zou toch wel helpen ja... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:13
Ik zat ook te twijfelen tussen de 11 inch en de 13 inch. Ik heb uiteindelijk voor de 11 inch gekozen en ben hier super tevreden mee! Had hiervoor een 14 inch windows laptop maar moet eerlijk zeggen dat ik het verschil niet eens merk in de resolutie. Ik heb dan ook voor de 11 inch gekozen vanwegen de mobilieit. Je neemt deze zo gemakkelijk mee! De batterijduur is overigens ook top van dit apparaat.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraxor
Harem.nl schreef op woensdag 30 november 2011 @ 21:09:
Ik zat ook te twijfelen tussen de 11 inch en de 13 inch. Ik heb uiteindelijk voor de 11 inch gekozen en ben hier super tevreden mee! Had hiervoor een 14 inch windows laptop maar moet eerlijk zeggen dat ik het verschil niet eens merk in de resolutie. Ik heb dan ook voor de 11 inch gekozen vanwegen de mobilieit. Je neemt deze zo gemakkelijk mee! De batterijduur is overigens ook top van dit apparaat.
64 of 128 gb? En wat was de reden achter je beslissing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:47

Grin

Ride si sapis.

Sinds juli 2011 het 11"/i7/4GB/256GB model in mijn bezit. Het was niet mijn eerste MacBook (ook een 15"MBP gehad) maar wel mijn eerste Air. Na enkele maanden gebruik heb ik nog geen moment spijt gehad van deze aankoop. Het is voor mij een secundaire machine, dwz. een beetje internetten op de bank, filmpje kijken in de trein, handig voor op vakantie, voor mijn werk wanneer ik geen zin heb om mijn 15" Windows badkuip mee te nemen, etc. Heb ook beide iPad's gehad maar dat was het toch net niet, ik miste het toetsenbord en de flexibiliteit/vrijheid van een volwaardig OS. De accuduur is ruim voldoende, wanneer ik 3+ uren aan het reizen ben dan kan ik me vermaken met een full HD mkv en een spelletje; prima.
De i7/4GB/256GB is het geld misschien niet waard, misschien wel. Waarom heb ik gekozen voor:
- De i7. Daar kan ik geen argument voor vinden zonder dat het een l*lverhaal wordt...Gewoon omdat het kan.
- De 4GB geheugen. De andere optie was 2GB..... -O- WTF Apple! 2GB geheugen in een machine uit 2011; dat snap ik dus werkelijk niet.
- De 256GB SSD is voor mijn mkv's. Die files zijn rond de 11-18GB per stuk, met een kleine filmbibliotheek zit je zo op 150+GB.
Ik ga deze MBA pas over enkele jaren (7-8?) vervangen. Ruim 1400 Euro (studentenkorting) is veel geld maar wanneer je er jaren mee hoopt vooruit te kunnen, dan is het ~200 Euro per jaar - so be it.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7 jaar met een mba.
ik ben zeer content met de mijne maar die gaat over een jaar zeer waarschijnlijk weer de deur uit.

waarom heb je gekozen voor een 11 en niet voor een 13?
puur omdat het compact is?

en idd intern geheugen... laat ze dan standaard 4 gb doen en 8gb optioneel (als dat past)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nero85
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Grin schreef op donderdag 01 december 2011 @ 11:51:
Sinds juli 2011 het 11"/i7/4GB/256GB model in mijn bezit. Het was niet mijn eerste MacBook (ook een 15"MBP gehad) maar wel mijn eerste Air. Na enkele maanden gebruik heb ik nog geen moment spijt gehad van deze aankoop. Het is voor mij een secundaire machine, dwz. een beetje internetten op de bank, filmpje kijken in de trein, handig voor op vakantie, voor mijn werk wanneer ik geen zin heb om mijn 15" Windows badkuip mee te nemen, etc. Heb ook beide iPad's gehad maar dat was het toch net niet, ik miste het toetsenbord en de flexibiliteit/vrijheid van een volwaardig OS. De accuduur is ruim voldoende, wanneer ik 3+ uren aan het reizen ben dan kan ik me vermaken met een full HD mkv en een spelletje; prima.
De i7/4GB/256GB is het geld misschien niet waard, misschien wel. Waarom heb ik gekozen voor:
- De i7. Daar kan ik geen argument voor vinden zonder dat het een l*lverhaal wordt...Gewoon omdat het kan.
- De 4GB geheugen. De andere optie was 2GB..... -O- WTF Apple! 2GB geheugen in een machine uit 2011; dat snap ik dus werkelijk niet.
- De 256GB SSD is voor mijn mkv's. Die files zijn rond de 11-18GB per stuk, met een kleine filmbibliotheek zit je zo op 150+GB.
Ik ga deze MBA pas over enkele jaren (7-8?) vervangen. Ruim 1400 Euro (studentenkorting) is veel geld maar wanneer je er jaren mee hoopt vooruit te kunnen, dan is het ~200 Euro per jaar - so be it.
Waarom kijk je full HD films op een scherm van 1366x768? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Omdat hij zijn MBA waarschijnlijk vaak aansluit op zn tv / monitor en geen zin heeft om nog extra externe hdd's mee te nemen. Ik ben trouwens razend enthousiast over Plex als multimedia oplossing. Ik heb mijn iMac thuis als server laten dienen, en toen ik laatst bij familie op bezoek was kon ik alle HD films en series netjes bekijken terwijl ze niet op mijn SSD staan ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Greatsword op 01-12-2011 13:42 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Omdat het kan :)

Waarschijnlijk heeft hij thuis ook een HTPC/Mediaplayer, moet hij elke film dus dubbel downloaden. Ben ook benieuwd waarom je een 11" hebt gekozen ipv een 13", portability kan ik me goed voorstellen.

Ik kom zelf ook van een 15" MBP en heb zelf gekozen voor een 13", lekker bankhangen :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 12:30:
7 jaar met een mba.
ik ben zeer content met de mijne maar die gaat over een jaar zeer waarschijnlijk weer de deur uit.

waarom heb je gekozen voor een 11 en niet voor een 13?
puur omdat het compact is?

en idd intern geheugen... laat ze dan standaard 4 gb doen en 8gb optioneel (als dat past)
7 jaar omdat het maar een secundaire machine is, deze moet de komende jaren voldoende snel zijn voor het uitvoeren van eenvoudige taken.
11" omdat deze kleiner is en net zo snel als de 13". De enige nadelen voor mij van de 11" t.o.v. de 13" zijn het kleinere touchpad, 2 uur korter op de accu. Daar kan ik prima mee leven, wat ik al zei, het is maar een machine voor eenvoudige taken. Wanneer je hem niet "voor erbij" hebt kan dat natuurlijk anders liggen.
Nero85 schreef op donderdag 01 december 2011 @ 12:54:
[...]

Waarom kijk je full HD films op een scherm van 1366x768? :?
Full HD betekend in dit geval scene release full HD. In de praktijk -gezien de AR- zal dat vaak 1920*8xx zijn.
Scene 720/1080 standaard heeft de volgende regels:
720:
- 720p refers to a MAXIMUM resolution of 1280x720.
- For aspect ratio equal or above 1.78 horizontal resolution must be 1280.
e.g. AR of 2.35:1 will be 1280x544.
- For aspect ratio lower than 1.78 vertical resolution must be 720.
e.g. AR of 1.33:1 will be 960x720.
1080:
- 1080p refers to a MAXIMUM resolution of 1920x1080.
- For aspect ratio equal or above 1.78 horizontal resolution must be 1920.
e.g. AR of 2.35:1 will be 1920x816.
- For aspect ratio lower than 1.78 vertical resolution must be 1080.
e.g. AR of 1.33:1 will be 1440x1080.

Ik heb liever een paar pixels over dan tekort ;)
En daarnaast komen ze toch in 1080p binnen, het kost niks extra oid :)
Destianto schreef op donderdag 01 december 2011 @ 13:36:
Omdat hij zijn MBA waarschijnlijk vaak aansluit op zn tv / monitor en geen zin heeft om nog extra externe hdd's mee te nemen. Ik ben trouwens razend enthousiast over Plex als multimedia oplossing. Ik heb mijn iMac thuis als server laten dienen, en toen ik laatst bij familie op bezoek was kon ik alle HD films en series netjes bekijken terwijl ze niet op mijn SSD staan ;)
Nope, daarvoor hebben we een Boxee box :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26

Quakie

quakelen

Destianto schreef op donderdag 01 december 2011 @ 13:36:
Cool man. En geen last van hickups etc? Of heb je super snelle upload, maar met max 100KB van adsl lijkt me dat hij aardig moet bufferen om HD weer te geven, of valt dat wel mee?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Het varieert enorm. In mijn thuis netwerk heb ik dat ondermeer kunnen ondervinden. iMac up = 30 ~ 700 kb/s.
Op afstand niet kunnen meten, maar het was goed te doen als je de instellingen van plex goed configureert. Was overigens best interessant om mijn iMac 2011 voor het eerst haar piek te zien halen qua processor activiteit.

edit: Mijn meeste HD bestanden zijn 720p / 2 - 6 GB / Kpn ADSL 20mbit

Praktijk:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Fp_kEP517YU/TteP7Rwm15I/AAAAAAAABU4/BJkYf0TZ8R0/s520/ADSL.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Greatsword op 01-12-2011 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Quakie schreef op donderdag 01 december 2011 @ 15:01:
[...]

Cool man. En geen last van hickups etc? Of heb je super snelle upload, maar met max 100KB van adsl lijkt me dat hij aardig moet bufferen om HD weer te geven, of valt dat wel mee?
Lijkt me inderdaad dat je daar een aardige upload voor moet hebben. Bij een file van 12GB, voor een gemiddelde speelfilm, moet dat ~26mbit upload zijn. Dat is in NL helaas geen gebruikelijke uploadsnelheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grin schreef op donderdag 01 december 2011 @ 15:24:
[...]

Lijkt me inderdaad dat je daar een aardige upload voor moet hebben. Bij een file van 12GB, voor een gemiddelde speelfilm, moet dat ~26mbit upload zijn. Dat is in NL helaas geen gebruikelijke uploadsnelheid....
glasvezel 4thwin ;)

maar ziggo mag wel eens opschieten met de upload te verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren een mba 13" standaard model gehaald.
Is tevens mn 1e mac

De air weegt geen hap...en opstarttijd is awesome ^^
Werken met osx is even wennen denk ik, maar over het algemeen wel een positieve eerste indruk.

Reden tot aanschaf was dat ik een nieuwe laptop nodig had nadat m'n vorige zo een klein anderhalf jaar terug dood ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraxor
Korte vraag 1: Worden MBA's warm/heet bij de processor/accu? Mijn Dell studio 1555 wel namelijk en daar irriteer ik me mateloos aan.

Korte vraag 2: Wat zijn wat kleine leuke spelletjes voor een MBA, en wat draait zo'n ding max? C&C Generals? :D:D

[ Voor 31% gewijzigd door Fraxor op 06-12-2011 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relis
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:27
Alle computers worden heet bij de CPU, maakt niet uit welke laptop of desktop je hebt..
Ik kan SC2 en TF2 redelijk aardig op low draaien op mn MBA (2011 i7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraxor
Relis schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 00:58:
Alle computers worden heet bij de CPU, maakt niet uit welke laptop of desktop je hebt..
Ik kan SC2 en TF2 redelijk aardig op low draaien op mn MBA (2011 i7)
Hoe heb je die geinstalleerd? TF2 via steam SC2 via?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relis
  • Laatst online: 13:27
SC2 via SC2 gewoon, blizzard games zijn altijd universal dus ook op de mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 11:00
Ik snap er geen reet van, maar er lijkt steeds meer vrije ruimte te komen op mijn SSD, terwijl ik beslist niet minder files erop heb staan... weet iemand waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Borkdude schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 11:50:
Ik snap er geen reet van, maar er lijkt steeds meer vrije ruimte te komen op mijn SSD, terwijl ik beslist niet minder files erop heb staan... weet iemand waar dit aan kan liggen?
Misschien is je swap file kleiner geworden? Of je hebt je lokale timemachine backups aan staan, elke keer als je je timemachine HDD aan sluit, dan gooit ie die naar de externe schijf toe en krijg je er dus weer vrije diskruimte bij.

Als je onder About This Mac diskruimte in gebruik ziet voor 'Backups' dan is dat het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Zie dit plaatje:

http://twitpic.com/7panxw/full

In Finder zegt ie: 185 GB vrij (vanochtend was het nog 205). In dat overzicht van About this Mac: bijna 114. Dat getal zag ik eerst ook ongeveer in Finder. Lijkt alsof Finder de weg kwijt is.

[ Voor 50% gewijzigd door Borkdude op 06-12-2011 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Borkdude schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:42:
Zie dit plaatje:

[afbeelding]

In Finder zegt ie: 185 GB vrij (vanochtend was het nog 205). In dat overzicht van About this Mac: bijna 114. Dat getal zag ik eerst ook ongeveer in Finder. Lijkt alsof Finder de weg kwijt is.
Dat verschil komt denk ik doordat 'ie in de finder die 71GB aan lokale timemachine backups niet mee telt- Die worden gewist als je in ruimtegebrek komt. (Net zoals met gewiste bestanden in de trash bin).

Niettemin zet ik de lokale backups zelf altijd gewoon uit want ik vind het razend irritant.

[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 06-12-2011 15:57 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
OK, bedankt. Toch veel meer space over dan ik dacht :-). Ga die lokale backup ook uitzetten.

[ Voor 76% gewijzigd door Borkdude op 06-12-2011 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:18
Chinezen hebben nu een kopie van de Air: http://networkedblogs.com/r9QRy 8)7

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Ik heb lokale backups uitgezet.

Nu staat er ipv Backups Overige en Finder geeft nog maar 118 GB vrij ipv 185 GB ;-) :

http://twitpic.com/7pg3bw/full

Ik heb gezocht naar een folder (of file?) .MobileBackups, maar kon deze niet vinden. Iemand tips?

[ Voor 20% gewijzigd door Borkdude op 06-12-2011 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Die worden normaal niet getoond in de Finder. Je kunt via een programma de voorkeuren van de Finder aanpassen zodat onzichtbare bestanden ook getoond worden. Dat kun je ook met een Terminal commando doen, maar als je daar toch bent kun je ook met de Terminal die directory wissen (als je comfortabel bent met de Terminal ;))

Wat je hebt gedaan heeft niet zoveel zin, vanuit een vrije ruimte oogpunt gezien. Mac OS X stopt vanzelf met het maken van lokale back-ups als je volume vol raakt (minder dan 10% ruimte vrij of zo). Ik heb het zelf meegemaakt afgelopen weken met een externe schijf. Je vindt de meldingen ook terug in de Console app. Toen mijn schijf deze week weer wat meer ruimte kreeg kwamen de back-ups ook vanzelf weer terug.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Ik heb nu weer lokale backups aangezet, maar nog steeds blijft het gele gebied geel, "Overig", terwijl het hiervoor een backup was.

Ik zie nu wel onder "/Volumes" een directory "MobileBackups" met daaronder een Backup db.

Het kan ook goed zijn dat het eerste plaatje überhaupt niet klopte; ik heb nog veel meer data op deze machine staan die onder de categorie "Overig" zou moeten staan", waaronder een Virtual Disk Image van 20 GB, die zie ik bij het eerste plaatje (http://twitpic.com/7panxw/full) helemaal niet terug. Vreemd.

[ Voor 86% gewijzigd door Borkdude op 06-12-2011 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansieb112
  • Laatst online: 14-09 10:55
Laatst even coconut battery op mijn MBA gezet, klopt het dat de batterij capaciteit na 36 cycles 5% naar beneden gaat? Heb gisteravond de batterij ook al even gekalibreerd.

Of is het niks om zorgen over te maken.

Afbeeldingslocatie: http://img834.imageshack.us/img834/2872/naamloos1j.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansieb112 schreef op woensdag 07 december 2011 @ 10:15:
Laatst even coconut battery op mijn MBA gezet, klopt het dat de batterij capaciteit na 36 cycles 5% naar beneden gaat? Heb gisteravond de batterij ook al even gekalibreerd.

Of is het niks om zorgen over te maken.

[afbeelding]
wat ik gelezen heb is dat die apps behoorlijk onbetrouwbaar zijn.
soms geeft mijn istat ook aan dat de accu nog maar 98% is.
na een reboot is die weer 100 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Geen zorgen. Het is raadzaam om je mac een keer helemaal leeg te laten lopen voordat je hem weer oplaad. Coconut Battery zal zich hiernavolgend aanpassen. Afhankelijk van hoe vaak je oplaad kan de indicatie inderdaad zowel toe als afnemen. ( zie Saved Data )

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-BGrH5Lzn6EQ/Tt812vHuvYI/AAAAAAAABVc/HV4U6UL-AVQ/s520/Coconut2.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door Greatsword op 07-12-2011 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Nu lijkt het weer alsof een deel van mijn "Overige" overgaat in "Backups": http://twitpic.com/7q88o5. De oude situatie: http://twitpic.com/7pg3bw/full. En daardoor lijkt het alsof ik meer space vrij heb. Volgens mij klopt hier geen barst van.

[ Voor 11% gewijzigd door Borkdude op 08-12-2011 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Er zitten nog wat bugs in Lion, maar het is de bedoeling dat de lokale back-ups niet van je vrije ruimte afgaan. Omdat dat ook is hoe het werkt. Je hebt niet minder ruimte door die back-ups, maar laat je toch de ruimte over dan heb je een extra vangnet terwijl je onderweg bent, of in ieder geval niet aan je back-up medium gekoppeld bent. Als het goed werkt zie je dus in de Finder de ruimte die je nog kunt gebruiken. Stiekem staat er meer op de schijf, maar mocht de ruimte opraken dan ruimt Mac OS X dat netjes op en kun je verder je schijf vullen als je dat graag wilt. Maar ja, als mensen panisch in de Terminal gaan rommelen dan kan je de boel uit het gareel halen. Zoals je wel meer kunt slopen door gerommel in de Terminal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
OK, nog een keer samenvattend.

Logisch gezien klopt de originele situatie al voor het uitzetten van lokale backups niet (dus voor het "gerommel in de Terminal"):

http://twitpic.com/7panxw

Ik heb namelijk een Virtualbox Disk Image die al 20 GB is. Dat zou dus al bij Overige moeten staan. Daarnaast heb ik nog veel andere data die niet onder films of muziek vallen. Niks onder het kopje "Overige" is dus opmerkelijk.

Na uitzetten lokale backups (via Terminal):

http://twitpic.com/7pg3bw

Dit zou logischer lijken. Het zou namelijk best kunnen dat ik bijna 70 GB aan overige data heb. De lokale backups zijn verdwenen.

Na weer aanzetten lokale backups (via Terminal):

http://twitpic.com/7q88o5

Je ziet dat het gele gebied weer overgaat in Backups, richting de originele situatie, waarvan het plaatje eigenlijk niet te verklaren valt.

Mijn vermoeden is dat sommige gebackupte files óf bij Backups óf bij Overige worden meegeteld, maar niet bij allebei. Wellicht wordt er gebruik gemaakt van hard links om bij een eerste versie van een backup gewoon te verwijzen naar de originele files, zonder echt een kopie te maken.

EDIT: mijn vermoeden wordt bevestigd door dit verhaal: Wikipedia: Time Machine (Mac OS). Heb er een vraag over gemaakt in: http://apple.stackexchang...timistic-about-free-space

Trouwens, als ik Time Machine uitzet (via de GUI) verdwijnt de folder "/Volumes/Mobile Backups" en zie ik bij "Over mijn Mac" weer zo'n 70 GB bij "Overige" staan (hetgeen naar mijn intuïtie klopt). Zodra ik Time Machine weer aanzet nemen de GB's bij "Overige" af en komen ze er bij "Backups" weer bij. Dit heeft naar mijn bescheiden mening niks met "rommelen in de Terminal" te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Borkdude op 08-12-2011 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Digistorm schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:03:
Maar ja, als mensen panisch in de Terminal gaan rommelen dan kan je de boel uit het gareel halen. Zoals je wel meer kunt slopen door gerommel in de Terminal.
Waarom is dat nou 'panisch rommelen'? Ik zet alleen maar een functie uit waar ik geen behoefte aan heb. Ik maak handmatig time machine backups wanneer ik daar zin in heb want ik heb geen zin in teveel processen op de achtergrond als ik aan het werk ben (ook de time machine backup naar externe schijf niet). Bovendien werkt het op het moment niet goed zoals je zelf ook al aangeeft.

Als Apple echt niet bedoeld had dat mensen het uit gingen zetten dan hadden ze geen 'enablelocal' en 'disablelocal' optie gemaakt in het tmutil commando. Die is ook gewoon netjes gedocumenteerd in de man page:

code:
1
2
3
4
5
6
7
enablelocal
             Turn on local Time Machine snapshots. Requires root privileges.

disablelocal
             Turn off local Time Machine snapshots and trigger automatic
             cleanup of accumulated local snapshot data. Requires root privi-
             leges.

Het is dus gewoon een optie die ze gemaakt hebben om aan/uit te zetten maar ze hebben er alleen geen knopje voor de GUI bij gemaakt.

offtopic:
Maar misschien is deze discussie beter op zijn plaats in het Mac OS Lion topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
offtopic:

Realiseer ik me nu ook... misschien kan een moderator deze posts verplaatsen naar dat topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

GekkePrutser schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:12:
[...]

Waarom is dat nou 'panisch rommelen'? Ik zet alleen maar een functie uit waar ik geen behoefte aan heb. Ik maak handmatig time machine backups wanneer ik daar zin in heb want ik heb geen zin in teveel processen op de achtergrond als ik aan het werk ben (ook de time machine backup naar externe schijf niet). Bovendien werkt het op het moment niet goed zoals je zelf ook al aangeeft.

Als Apple echt niet bedoeld had dat mensen het uit gingen zetten dan hadden ze geen 'enablelocal' en 'disablelocal' optie gemaakt in het tmutil commando. Die is ook gewoon netjes gedocumenteerd in de man page:

code:
1
2
3
4
5
6
7
enablelocal
             Turn on local Time Machine snapshots. Requires root privileges.

disablelocal
             Turn off local Time Machine snapshots and trigger automatic
             cleanup of accumulated local snapshot data. Requires root privi-
             leges.

Het is dus gewoon een optie die ze gemaakt hebben om aan/uit te zetten maar ze hebben er alleen geen knopje voor de GUI bij gemaakt.

offtopic:
Met panisch rommelen bedoel ik mensen die niet begrijpen wat ze aan het doen zijn maar er heilig van overtuigd zijn dat Apple (of een andere fabrikant) iets fout gedaan heeft en dat nu de heilige graal uit de hemel geland is en dat al deze esoterische codes zo snel mogelijk ingeklopt moeten worden. Vervolgens gebeuren er nog meer voor die gebruiker onverklaarbare dingen en wordt er gal gespuid over hoe slecht Apple de boel niet voor elkaar heeft. Dat bedoel ik.
Als je wel weet wat je aan het doen bent is er natuurlijk niets mis met het gebruik van de Terminal.

[ Voor 5% gewijzigd door Digistorm op 08-12-2011 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-09 10:25
De discussie over de Time Machine backup's gaat hier wat offtopic. Als iemand een ander topic wilt openen hiervoor, dan is dat natuurlijk geen probleem :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvU
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 10:28

NvU

Beste dames/heren,

Ik heb een vraag ik ben misschien van plan om een MBA te kopen maar ik twijfel nog sterk?
Welke versie raden jullie mij aan?
Ik ben hem van plan te gaan gebruiken voor school, vooral voor tekstverwerken en voor gebruik in de trein.
Is 11.6 inch groot genoeg of kan ik toch beter voor de 13.3 gaan?
Iemand die ervaring heeft met het verschil tussen de i5 en de i7?
En is 64gb groot genoeg of kan je dan echt bijna niks meer er bij installeren.
Want ik heb wel een hdd van 640GB liggen.

Alvast bedankt,
Niels

[ Voor 6% gewijzigd door NvU op 11-12-2011 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:17

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je vraag is al een aantal keer in dit topic beantwoord. Misschien is het dus voor de TS een idee het onderstaand antwoord in de openingspost te zetten? Globaal komt het op het volgende neer:

Wanneer kiezen voor een 11,6"?
De 11,6" is vooral geschikt voor mobiel, licht office- en internetgebruik en heeft standaard ongeveer 50 gigabyte aan ruimte over op de ssd. Wel moet worden gezegd dat ook de 11,6" veel krachtiger is dan een standaard netbook. Nadelen van het formaat zijn het wat kleinere scherm en vooral de kortere batterijduur.

Wanneer kiezen voor een 13,3"?
De 13,3" heeft een flink groter scherm en kan dus zelfs als mainstream laptop worden gebruikt met ongeveer 110 gigabyte ruimte op de ssd van het basismodel. Hij is een stukje minder draagbaar dan de 11,6" maar biedt ook het voordeel van 2 uur extra batterijduur en een grotere harde schijf. Kortom; ga voor deze machine als je op zoek bent naar een draagbare vervanging voor een allround laptop.

Maar mocht iemand hier nog opmerkingen op hebben, graag ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Is 11.6 inch groot genoeg of kan ik toch beter voor de 13.3 gaan?
Over die schermgrootte kan je best even naar een Apple Premium Reseller gaan, zoiets kan je best eerst even zelf proberen. Maar als je toch een mening wilt; ik zou gaan voor de 13", ik heb nu een 13" MBP en dat werkt perfect. 11 inch kan wat krap worden (voor mij dan)
Iemand die ervaring heeft met het verschil tussen de i5 en de i7?
Het verschil tussen i5 en i7 zul je pas merken als je de CPU volledig belast, dat lijkt me niet gaan te gebeuren bij wat tekstverwerking of surfen. i5 will do
En is 64gb groot genoeg of kan je dan echt bijna niks meer er bij installeren.
Tja.. Dat hangt natuurlijk af van wat je wilt gaan meenemen op weg.. Als je een hele film/muziek collectie meewilt is 64gigabyte te weinig. Indien je enkel Word, Excel enzo gaat installeren is 64 meer dan genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 02:09

S913

Abusus non tollit usum

DeNachtwacht schreef op zondag 11 december 2011 @ 17:49:
Maar mocht iemand hier nog opmerkingen op hebben, graag ;)
Goed om zoiets even bij elkaar te zetten, maar je kijkt alleen naar de basis modellen (en dan vergeet je het verschil in intern geheugen) en naar specs die je met een "kleine" investering gelijk kan trekken.
Bijv 128GB en 2GB in een 11" en dan ben je nog steeds goedkoper uit dan een basis 13".
Met deze investering plus een i7 processor is de 11" voor mij ook gewoon een allround laptop die je voor alles en nog wat kan gebruiken.

In mijn ogen de aspecten die invloed hebben op je keuze:

- 13" als je 256GB SSD wilt en/of:
- 13" als je die extra 2 uur batterij wil en/of:
- 13" als je het kleine beetje extra resolutie nodig hebt.

- 11" als je voor lichtgewicht en klein formaat gaat en:
- 11" als je bovenstaande pluspunten van de 13" niet nodig hebt.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

S913 schreef op zondag 11 december 2011 @ 18:38:
[...]

Goed om zoiets even bij elkaar te zetten, maar je kijkt alleen naar de basis modellen (en dan vergeet je het verschil in intern geheugen) en naar specs die je met een "kleine" investering gelijk kan trekken.
zinvolle input. poging 2 :)

Wanneer kiezen voor een 11,6"?
De ultieme netbook. De 11,6" blinkt uit in draagbaarheid en is vooral geschikt voor mobiel, licht office- en internetgebruik en heeft standaard ongeveer 50 gigabyte aan ruimte over op de ssd. Wel moet worden gezegd dat ook de 11,6" veel krachtiger is dan een standaard netbook, zeker wanneer je voor een RAM of processor upgrade kiest. Grootste nadelen zijn de beperktere batterijduur en het kleinere scherm.

Wanneer kiezen voor een 13,3"?
De draagbare allrounder. De 13,3" heeft een groter scherm en kan dus zelfs als mainstream laptop worden gebruikt met ongeveer 110 gigabyte ruimte op de ssd van het basismodel. Hij is minder draagbaar dan de 11,6" maar biedt daarvoor in de plaats 2 uur langere batterijduur, standaard een grotere SSD en ook meer uitbreidingsmogelijkheden. Kortom; ga voor deze machine als je op zoek bent naar een draagbare vervanging voor een allround laptop.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvU

NvU

Bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Het gaat voor mij nu tussen de 11.6 128GB en een i7(eventueel gewoon een i5) , of een 128GB 13.3 met i5.
Ik ga deze week even de stad in en kijken of ik de extra inch nodig heb, en of ze mij het verschil tussen i7 en i5 kunnen laten zien. En, ook niet onbelangrijk, hoe draagbaar deze dan nog is.
En dan wordt dit wss mijn eerste Mac!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:46
Wordt het je enige systeem dan zou ik altijd voor de 13" gaan, de 11.6" is leuk maar je zult echt de ruimte missen en vooral in de hoogte als je er altijd mee moet werken. Daar helpt een extern scherm niet altijd tegen..

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 02:09

S913

Abusus non tollit usum

bokkow schreef op maandag 12 december 2011 @ 00:04:
Daar helpt een extern scherm niet altijd tegen..
Inderdaad niet als je hem onderweg gebruikt, maar als je ergens bent waar je een scherm kan inpluggen is er toch niets aan de hand?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik zit in de zon, doe de backlight uit en zie een bar van 'viezigheid/stof' die mogelijk overeen komt met de ruimte tussen het toetsenbord en de trackpad....maar het nare is dat het niet weg te poetsen lijkt te zijn.
Iemand enig idee? Straks/morgen zal ik proberen een foto te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Saturnus schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:27:
Ik zit in de zon, doe de backlight uit en zie een bar van 'viezigheid/stof' die mogelijk overeen komt met de ruimte tussen het toetsenbord en de trackpad....maar het nare is dat het niet weg te poetsen lijkt te zijn.
Iemand enig idee? Straks/morgen zal ik proberen een foto te maken.
Is wel weg te poetsen. Allesreiniger ZONDER water op een stukje keukenpapier dat haast droog is. Daarna met een keukenpapiertje met een druppel water eroverheen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 22:43
Ik denk, ik kijk voor de lol eens hoe duur zo'n Macbook Air nu eigenlijk is... 849 euro bij de mediamarkt is niet bepaald duur!

http://www.mediamarkt.nl/...,10259,244206,187095.html

Ik overweeg nu serieus mijn Sony Vaio E te verkopen.. :P Alleen ja, of ik er op vooruit ga? In mijn Vaio E zit nu een i5 520, 4GB DDR3, 120GB SSD, 1TB HDD en een Full HD scherm...

Natuurlijk is die Air ontzettend gaaf, maar of dit met mijn studie Technische Informatica zo praktisch is.. Ik weet het niet... :P

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Zeker niet met 11" scherm, 2 GB geheugen en 64 GB opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 22:43
Juist, dat dacht ik dus ook.. :P Alleen elke keer als ik een macbook in mijn handen heb dan zou ik er toch best graag een willen hebben.. :) Als ik er nu een nodig zou hebben er geen zou hebben, dan zou ik waarschijnlijk wel voor een MB Pro 13,3 met SSD gaan..

Zo'n Air is natuurlijk prachtig voor casual use imho, maar ik denk dat ik me er uiteindelijk alleen maar aan ga ergeren..

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:46
Steephh schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:21:
Ik denk, ik kijk voor de lol eens hoe duur zo'n Macbook Air nu eigenlijk is... 849 euro bij de mediamarkt is niet bepaald duur!

http://www.mediamarkt.nl/...,10259,244206,187095.html

Ik overweeg nu serieus mijn Sony Vaio E te verkopen.. :P Alleen ja, of ik er op vooruit ga? In mijn Vaio E zit nu een i5 520, 4GB DDR3, 120GB SSD, 1TB HDD en een Full HD scherm...

Natuurlijk is die Air ontzettend gaaf, maar of dit met mijn studie Technische Informatica zo praktisch is.. Ik weet het niet... :P
He da's apart. Ik kijk net in de online folder van mijn filiaal, dus niet voor de webshop zelf, en daar staat €100 korting op verschillende MacBooks, behalve de 11" Air.
ronwiel schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:34:
Zeker niet met 11" scherm, 2 GB geheugen en 64 GB opslag.
Als je geen virtuele machines draait is die 2GB best te doen. Heb jaren met 2GB gewerkt, is wel op een Mac Pro, dus snel, maar wel 5 jaar oud en met gewone schijven, die dus weer langzamer zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Dancing_Animal op 12-12-2011 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 12 december 2011 @ 16:57:
[...]

Is wel weg te poetsen. Allesreiniger ZONDER water op een stukje keukenpapier dat haast droog is. Daarna met een keukenpapiertje met een druppel water eroverheen.
Heb flink geprobeerd met 2 glasreinigingsproducten....helaas. Gelukkig is het bij normaal gebruik niet te zien. Heel apart.
Wel een plekje gevonden in het glas dat te zien is. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
DeNachtwacht schreef op maandag 12 december 2011 @ 16:57:
[...]

Keukenpapier bevat houtvezels. Kan krassen, niet doen. Voor mijn iPad gebruik ik altijd een katoenen zakdoek (schoon uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Saturnus schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 01:08:
Heb flink geprobeerd met 2 glasreinigingsproducten....helaas. Gelukkig is het bij normaal gebruik niet te zien. Heel apart.
Wel een plekje gevonden in het glas dat te zien is. :/
Aldi allesreiniger, geen glasreinigers ;)
Dancing_Animal schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 23:45:
Keukenpapier bevat houtvezels. Kan krassen, niet doen. Voor mijn iPad gebruik ik altijd een katoenen zakdoek (schoon uiteraard).
Heb ik nog nooit last van gehad.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
NvU schreef op zondag 11 december 2011 @ 20:11:
Bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Het gaat voor mij nu tussen de 11.6 128GB en een i7(eventueel gewoon een i5) , of een 128GB 13.3 met i5.
Ik ga deze week even de stad in en kijken of ik de extra inch nodig heb, en of ze mij het verschil tussen i7 en i5 kunnen laten zien. En, ook niet onbelangrijk, hoe draagbaar deze dan nog is.
En dan wordt dit wss mijn eerste Mac!
Kijk ook eens hoe je hem vindt tikken en klikken. Ik vind de key travel van de 11" wat kort (de toetsen drukken niet zo ver in). Volgens mij was dit ongeveer hetzelfde bij de 13", maar daar twijfelde ik. Vin dhet wel prettig dat de trackpad bij de 13" wat hoger is, logisch want het scherm is ook hoger.
Toetsen van de MB Pro voelen echt veel beter, vind ik, maar die is dan natuurlijk weer zwaarder etc...
DeNachtwacht schreef op woensdag 14 december 2011 @ 00:02:
[...]

Heb ik nog nooit last van gehad.
Dan heb je geluk, hier raden ze het af.
Iets dat u zeker niet moet gebruiken, zijn papieren zakdoekjes of een keukenrol.

[ Voor 17% gewijzigd door Dancing_Animal op 14-12-2011 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Ik gebruik altijd die brilreinigingsdoekjes van de Action om mijn MBA te cleanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 08:01
Borkdude schreef op woensdag 14 december 2011 @ 10:53:
Ik gebruik altijd die brilreinigingsdoekjes van de Action om mijn MBA te cleanen.
Nooit opgemerkt dat het dan alleen viezer wordt?
Je moet eigenlijk met een vezeldoekje plus wat adem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Borkdude schreef op woensdag 14 december 2011 @ 10:53:
Gewoon een vochtig lapje en een zo'n zemelap erover.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvU

NvU

Dancing_Animal schreef op woensdag 14 december 2011 @ 00:10:
[...]

Kijk ook eens hoe je hem vindt tikken en klikken. Ik vind de key travel van de 11" wat kort (de toetsen drukken niet zo ver in). Volgens mij was dit ongeveer hetzelfde bij de 13", maar daar twijfelde ik. Vin dhet wel prettig dat de trackpad bij de 13" wat hoger is, logisch want het scherm is ook hoger.
Toetsen van de MB Pro voelen echt veel beter, vind ik, maar die is dan natuurlijk weer zwaarder etc...
Bedankt voor het advies.
Ik ben gisteren naar Rotterdam geweest voor wat advies.
Ik ben er uit dat het voor mij de 13 inch Macbook air met 128GB wordt. Met studente korting is deze 1090 euro voor mij een zeer aantrekkelijke prijs.
Ik heb ook nog ff gevraagd voor een Macbook Pro omdat deze ongeveer even duur is.
Maar hij raadde af om die te kopen omdat dit eigenlijk een erg basis model is en pas vanaf 15inch interessant wordt.

Nog even 1 vraagje is het mogelijk om te internetten via Blackberry desktopmanager op een MacBook Air?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Hier de foto:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/1zbuiz9.jpg

Links weerspiegeling van de lampen, rechts is wel de rand van het scherm.
In het midden zie je die bar die viezigheid lijkt te zijn, maar wat niet weg te poetsen is.

Verwijderd

Ik heb gisteren mijn 13" Air besteld voor 1111 euro (incl. 10% studentenkorting en 1-3 dagen express delivery). Misschien handig voor anderen, besteld via www.surfspot.nl.

Nu nog even kijken voor een sleeve van Hard Graft :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2011 15:43 . Reden: typo ]

• NvU

NvU

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 10:35:
Ik heb gisteren mijn 13" Air besteld voor 1111 euro (incl. 10% studentenkorting en 1-3 dagen express dellivery). Misschien handig voor anderen, besteld via www.surfspot.nl.

Nu nog even kijken voor een sleeve van Hard Graft :)
Dit is precies hetzelfde als wat ik ga bestellen!
Waarom heb je voor express delivery gekozen? Kon het verschil niet echt zien!

Verwijderd

NvU schreef op donderdag 15 december 2011 @ 13:54:
[...]

Dit is precies hetzelfde als wat ik ga bestellen!
Waarom heb je voor express delivery gekozen? Kon het verschil niet echt zien!
In de hoop dat ik het sneller krijg. Ik heb momenteel geen werkplek thuis, dus hoe eerder hoe beter.

Als het goed is, is de levertijd van express delivery 1-3 werkdagen, en van standard delivery 3-7 werkdagen. Of het in de praktijk veel verschilt, weet ik niet. Ik heb nooit eerder besteld via de Apple Store.

• NvU

NvU

Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 15:42:
[...]
In de hoop dat ik het sneller krijg. Ik heb momenteel geen werkplek thuis, dus hoe eerder hoe beter.

Als het goed is, is de levertijd van express delivery 1-3 werkdagen, en van standard delivery 3-7 werkdagen. Of het in de praktijk veel verschilt, weet ik niet. Ik heb nooit eerder besteld via de Apple Store.
Maar als ik laat berekenen wanneer hij geleverd wordt staat er bij mij bij standaard 16 dec -19 dec.
En wat ik ook aanpas die berekening blijft hetzelfde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NvU schreef op donderdag 15 december 2011 @ 16:17:
[...]

Maar als ik laat berekenen wanneer hij geleverd wordt staat er bij mij bij standaard 16 dec -19 dec.
En wat ik ook aanpas die berekening blijft hetzelfde!
Ga daar maar niet van uit. Ik heb 14-12 het geld per bankoverschrijving overgemaakt. Zojuist mijn orderbevestiging ontvangen waarin staat dat het tussen 19-12 en 20-12 wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvU

NvU

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:41:
[...]
Ga daar maar niet van uit. Ik heb 14-12 het geld per bankoverschrijving overgemaakt. Zojuist mijn orderbevestiging ontvangen waarin staat dat het tussen 19-12 en 20-12 wordt geleverd.
Oke bedankt er staat op de site dat als je hem voor 20 december bestelt je hem sowieso 24e binnen hebt.
Ik heb nu ook gewoon nog een pc dus heb hem niet hard nodig maar ik ga na kerst een week op vakantie dus dan wil ik hem graag hebben. Ga hem vandaag bestellen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-09 10:25
Levertijden horen niet thuis in dit topic.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf me verbazen over het feit dat m'n mba 13" zo snel is :p
Dat ik photoshop zonder probs op zo een licht dingetje kon draaien is wel echt ideaal.

De enige keer dat ik de fan van de mba heb gehoord was tijdens het sc2'en...Op low draait die wel ok :)

Moet alleen nog een stukkie kopen om mn mba op een externe monitor aan te sluiten..

Standaard 13" btw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Licht dingetje? Je hebt het over de meest geavanceerde huidige technologie, Sandy Bridge Processor i.c.m SSD. Hopelijk refereer je met licht naar het gewicht. Zelfs de vorige generatie heeft geen problemen met Photoshop CS5.

Anyway hier de displayport > HDMI converter. V&A aangeboden: Mini DisplayPort naar HDMI Adapter (voor Apple)

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 17-12-2011 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Hmm, mijn linker USB-poort deed het net even niet. Na een reboot deed ie het gelukkig weer, maar schrok er wel eventjes van. Hopelijk eenmalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Laatst online: 21-09 10:36
Dancing_Animal schreef op woensdag 14 december 2011 @ 00:10:
Dan heb je geluk, hier raden ze het af.

[...]
Ik zou het ook niet doen, een 'gewoon' papiertje. Ik gebruik schermdoekjes van de HEMA. Die voelen gek genoeg heel hard, karton achtig aan. Maar hoe hard je er ook mee op het scherm ragt, er komen geen krasjes (lijkt me ook wel normaal als het ervoor gemaakt is) Dus het zal wel met bepaalde technologie / vezels te maken hebben.
Nooit met een gewoon doekje met water oid, laat alleen maar kalk resten achter of droogstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Destianto schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 14:40:
Licht dingetje? Je hebt het over de meest geavanceerde huidige technologie, Sandy Bridge Processor i.c.m SSD. Hopelijk refereer je met licht naar het gewicht. Zelfs de vorige generatie heeft geen problemen met Photoshop CS5.
Leek me toch wel duidelijk dat ie naar het gewicht keek. Volgens een paar PS testen die ik heb losgelaten op mijn PCs is de MBP 15" die ik heb stukken sneller met PS dan mijn MBA i7; die is iig iets langzamer met PS dan mijn core 2 duo Q6600 desktop met dat OS van de concurrent.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:29

Sick Nick

Drop the top!

Voor de gemiddelde photoshopper die alleen wat resizen doet, wat simpele filtertjes en daarna opslaan volstaat het wel. Waarom ze dan software van 1000 euro gebruiken maar wel moeilijk doen over 100 euro meer betalen voor een bepaald stukje hardware blijft verbazen ;)

Maar goed, met de juiste tools uit het kamp van de concurrent zoals je het mooi noemt kan je wel de echte i7 prestaties krijgen met een beter scherm met hogere resolutie, snellere SSD en lager gewicht in 13" vergeleken met de 13" air ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
Hey mede tweakers,

Ik weet niet of dit de juiste topic ervoor is, maar ik ben van plan om binnenkort een 2e hands macbook air te kopen. Mijn vraag aan jullie was waar ik specifiek op moet letten bij deze pareltjes. Daarbij twijfel ik nog tussen de MA 1.1 en de MA 2.1. Gaat die extra rekenkracht niet te koste van de accuduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Silversin schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 18:18:
Hey mede tweakers,

Ik weet niet of dit de juiste topic ervoor is, maar ik ben van plan om binnenkort een 2e hands macbook air te kopen. Mijn vraag aan jullie was waar ik specifiek op moet letten bij deze pareltjes. Daarbij twijfel ik nog tussen de MA 1.1 en de MA 2.1. Gaat die extra rekenkracht niet te koste van de accuduur?
Ik zou zelf niet gaan voor een model van voor 2010. Deze hadden inderdaad een heel lage accuduur. Ik heb zelf de MBA 2010 naar volle tevredenheid, dus als je die voor een habbekrats op de kop kan tikken zou ik het zeker doen. De 2011 heeft nagenoeg dezelfde accuduur als zijn voorganger (5 uur voor de 11 inch, 7 voor de 13 inch), maar zal natuurlijk wel duurder zijn.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Silversin schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 18:18:
Hey mede tweakers,

Buiten de standaard dingen die voor elke computer gelden zijn er een aantal problemen die vaker voorkomen bij de nieuwe Airs (voor zover ik weet):
  • Krakende bodemplaat by typen
  • Slappe scharnieren (vooral 11" model geloof ik)
  • Vage witte lijnen in het scherm (door druk van de metalen rand tussen touchpad en toetsenbord tegen het scherm), zie foto's in dit topic op MacRumors. Zie je vooral met zwart scherm (maar scherm wel aan). Gebeurt vooral bij 13". Let ook op krassen op het scherm hierdoor.
  • Breuklijntjes in toetsen (vooral met 2010 model), zie foto's in dit topic
  • Niet netjes sluitend scherm, of scheef zittend
Verder de gebruikelijke zaken, kijk of alles goed functioneert, en check ook de schroefkoppen op de onderkant, omdat dit model speciale schroefjes heeft zie je gauw beschadigingen als iemand er aan heeft zitten prutsen. Check de accu cycles met CoconutBattery, enz.

De relatie rekenkracht/accuduur kan je vinden in de reviews, volgens mij valt dat wel mee.

[ Voor 12% gewijzigd door GekkePrutser op 20-12-2011 19:20 . Reden: Refurb discussie niet zo relevant omdat die niet beschikbaar zijn in Nederland ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
Dank jullie wel voor de tips, ga het zeker gebruiken! Het wordt sowieso een 13'' model en die zijn net wat duurder. Ik hoop dat ik iets degelijk vind rond de 650 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
GekkePrutser schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 18:39:
• Vage witte lijnen in het scherm (door druk van de metalen rand tussen touchpad en toetsenbord tegen het scherm), zie foto's in dit topic op MacRumors. Zie je vooral met zwart scherm (maar scherm wel aan). Gebeurt vooral bij 13". Let ook op krassen op het scherm hierdoor.
Hah. Dat is dus wat ik heb. (Paar posts terug.)
Nu moet ik iets tussen het scherm en de behuizing gaan leggen want geen druk op de Air laten komen is onmogelijk in de schooltas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Saturnus schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 20:00:
[...]

Hah. Dat is dus wat ik heb. (Paar posts terug.)
Nu moet ik iets tussen het scherm en de behuizing gaan leggen want geen druk op de Air laten komen is onmogelijk in de schooltas.
Dat is niet alleen iets van de Air, maar alle MacBooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Silversin schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 19:29:
Het wordt sowieso een 13'' model en die zijn net wat duurder. Ik hoop dat ik iets degelijk vind rond de 650 euro.
Je prijs is niet erg realistisch, de 11" varianten vindt je doorgaans voor dat tarief.

Alhoewel menig verkoper er nog steeds ~ 1000 euro voor vraagt
zijn de 13" 2010 modellen nog zeker 800 ~850 waard, afhankelijk van de staat en specs.

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 20-12-2011 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
Ik zat eerder te denken aan de 2009 modellen. Die vind je hoop ik nog wel voor die prijs? Anders wacht ik nog een tijdje. Als we de geruchten moeten geloven worden de Air modellen een flink stuk goedkoper in 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Geruchten kan je beter niet geloven, de MBA is een product van klasse, waar een prijs bij hoort. Je mag blij zijn als hij 100 euro goedkoper wordt. Meer sprookjesverhalen hier gelieve niet te vertellen.

Indien je voor het 2009 model gaat, doe je enkel jezelf te kort, voor dat bedrag kan je een waardige laptop van deze tijd kopen qua specs. Waarom veel geld betalen voor iets wat er enkel mooi uitziet, maar zijn tijdperk reeds is gepasseerd.

Apple is voor vele een Luxe. Als je het dan toch wilt, doe het dan gelijk goed en spaar nog even door.

[ Voor 46% gewijzigd door Greatsword op 20-12-2011 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Silversin schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 20:30:
Ik zat eerder te denken aan de 2009 modellen. Die vind je hoop ik nog wel voor die prijs? Anders wacht ik nog een tijdje. Als we de geruchten moeten geloven worden de Air modellen een flink stuk goedkoper in 2012.
2009 zou ik dus niet doen omdat de accu daarvan veel minder goed is (rond de 2,5 uur met nieuwe accu. kan je nagaan wat dat wordt met 2 jaar oude accu)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 22:23:
[...]
2009 zou ik dus niet doen omdat de accu daarvan veel minder goed is (rond de 2,5 uur met nieuwe accu. kan je nagaan wat dat wordt met 2 jaar oude accu)
Ja en ze waren veel trager dan de 2010 modellen door de slechte koeling. Daardoor werden ze continu gethrottled. Ze hadden dezelfde CPU als de instap 2010 13" maar waren in de praktijk veel trager. (zie deze uitstekende vergelijking van AnandTech). En zonder SSD hoef je het al helemaal niet te doen want er zat een hele trage iPod harde schijf in. En je zit met 1 USB poort, en dat rare klepje. En geen glazen trackpad.

Het 2010 model is dan een veel betere deal. Die kunnen nog veel beter mee.

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 20-12-2011 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:33
Zit erg te twijfelen tussen de MBA 13'' en de MBP 13''
Verkoop deze week mijn huidige MBP 13'' (2009 model) aan mijn zusje, en zal een upgrade gaan doen.
Uiteraard heb ik meerdere malen in de apple stores met de Air gespeeld en het design en gewicht spreken mij erg aan. Daarnaast diverse reviews gelezen over snelheid in dagelijks gebruik etc.

Eigenlijk gebruik ik mijn laptop niet erg intensief, aangezien ik een goede desktop heb die ik gebruik voor mijn statistische analyses etc.
Kortom; wat office werk, surfen, mailen, iTunes en wat simpel photoshop werk.

De keuze zal uitkomen op de 13'' MBA met de 128GB SSD, of de basis 13'' MBP.
Meerdere mensen die (om deze redenen) tussen deze twee hebben getwijfeld? Zo ja, wat gaf de doorslag?

[ Voor 8% gewijzigd door keanu_ op 21-12-2011 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
keanu_ schreef op woensdag 21 december 2011 @ 08:47:
Verkoop deze week mijn huidige MBP 13'' (2009 model) aan mijn zusje, en zal een upgrade gaan doen.
Uiteraard heb ik meerdere malen in de apple stores met de Air gespeeld en het design en gewicht spreken mij erg aan. Daarnaast diverse reviews gelezen over snelheid in dagelijks gebruik etc.

Eigenlijk gebruik ik mijn laptop niet erg intensief, aangezien ik een goede desktop heb die ik gebruik voor mijn statistische analyses etc.

Meerdere mensen die (om deze redenen) tussen deze twee hebben getwijfeld? Zo ja, wat gaf de doorslag?
God, daar kun je natuurlijk genoeg fora over vinden, hé?

Anyway, ik had ook een MBP 13" 2011 en heb deze 2 maanden geleden verkocht en een Air met jouw gewenste configuratie aangeschaft.

Had nooit beter kunnen doen, had al nooit een Pro moeten kopen. Uiteraard ligt dat volkomen aan je gebruik, maar in mijn geval is de magere kracht te overzien.

Ik gebruik veel sociale media, iTunes, downloads en af en toe eens een keer wat krachtiger applicaties als iMovie of Photoshop. Maar zelfs dat doet 'ie prima! En 128GB is voor mij voldoende. Heb alles er op staan en heb nog 77GB over. Genoeg denk ik zo.

Zolang je niet dagelijks veel rekenkracht nodig hebt, is een Air een prima vervanging voor de Pro. Daarbij gerekende de supersnelle opstarttijden i.c.m. de SSD, de draagbaarheid van het lichte apparaat én de hogere resolutie van het 13" scherm hebben mij toch wel overgehaald.

Kortom: rekenkracht dagelijks nodig? Denk nog eens na. Anders gewoon doen!

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Laatst online: 21:33
Uiteraard genoeg fora, maar die zijn er juist voor om ervaringen uit te wisselen, toch? ;)
Ik heb zeker niet de dagelijkse rekenkracht nodig en heb precies dezelfde gedachten en overwegingen als jij.
Bedankt voor je reactie, zal het meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik ben overgestapt van een 15" MBP (2009 model) naar een 13" MBA 2011, standaard config. De MBP gebruikte ik als workstation (icm ACD), maar daar is een 27" iMac voor gekomen. De MBP werd toen alleen voor een beetje bankhangen gebruikt.

Heb het 2010 model nog overwogen, daarnaast ook nog een tweedehandse Air 2011, maar uiteindelijk toch maar nieuw besteld. Scherm is fijn om mee te "werken", hij is rap genoeg en is lekker licht en compact.

Just my two cents :) Succes met je keuze!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvU

NvU

keanu_ schreef op woensdag 21 december 2011 @ 08:47:

Ik heb hier ook tussen getwijfeld maar heb toch besloten en deze week een 13" MBA gehaald.
Ik ben naar de winkel geweest en zij gaven aan dat een MBP pas echt snel wordt vanaf 15". En dat zeker door de SSD in de MBA hij veel sneller kan zijn de MBP. Tenzij je heel vaak zware programma's gebruikt maar dan raadde ze mij al gelijk een 15" MBP aan en die was voor mij buiten budget.

Het ligt natuurlijk vooral wat je er allemaal mee gaat doen. Ik moet hem bijna elke dag meenemen en voor mij is dan het gewicht van de MBA een super groot voordeel.
Als ik naar jou eisen kijk zou ik persoonlijk gaan voor de MBA, dat werk wat jij aangeeft is makkelijk te doen. Vooral door de ssd is hij super snel en dat werkt erg prettig.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
me_mrtn schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 20:07:
[...]

Dat is niet alleen iets van de Air, maar alle MacBooks.
Hoe lang is dat dan al aan de hand ? want apple brengt regelmatig updates uit voor de macbook pro's en de air is ook een half jaar geleden geupdate. Lijkt me dat apple hier wel wat tegen zou doen als alle Macbooks hier last van zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Is nogal voorspellend dat men in het MBA topic natuurlijk een MBA aanraadt ;)

Wat voor mij de belangrijkste punten waren zijn het gewicht:
MBA 1,35 kg / MBP 2,04 kg En geloof me die 690 gram is een wereld van verschil. Ik ken mensen die nog steeds 2x nadenken of ze hun MBP wel of niet mee willen mee nemen omdat het op een gegeven moment aardig begint door te wegen.

Doorslaggevend is natuurlijk de automatische SSD configuratie.
Ook al is de MBP op processor gebied krachtiger, hij voelt nog steeds zwaar en log aan door de standaard langzame HDD.

Realiseer je dat de MBA zo licht is, omdat Apple een zo portable mogelijk apparaat heeft ontwikkeld.
Echter indien nodig bestaan er oplossingen d.m.v USB voor externe hardware zoals een DVD Brander of Ethernet poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-12-2023
Afgelopen week dus de knoop doorgehakt en een MBA 13" gekocht. Toch niet echt tevreden want al direct twee (relatief) grote problemen:
- USB harde schijven werden continu uitgeworpen en terug aangemeld (uiteindelijk kunnen oplossen dankzij een fix via de Apple-forums: USB-drivers van een oudere Mac OS te gebruiken).
- Mijn MBA wordt niet wakker vanuit slaapstand. Als ik het deksel sluit of ik kies voor de slaapstand vanuit het menu gaat hij (denk ik) wel naar de slaapstand (licht van het logo gaat uit). Maar aangezien dit ding zodanig stil is weet ik niet zeker of de ventilatoren ook wel uit staan of niet. Hier vind ik voorlopig nog steeds geen oplossing voor dus ik denk dat ik hem al direct mag binnenbrengen bij de Apple-reseller.
edit: hij gaat dus toch niet in slaapstand. Scherm gaat uit en alle verlichting (keyboard, logo) gaat uit maar de ventilatoren blijven draaien.
edit2: dacht dat ik gisteren alle updates had geïnstalleerd maar ofwel had ik me vergist ofwel waren deze gloednieuw (als nieuwe Mac-user vind ik niet direct terug waar ik meer info kan vinden over geïnstalleerde updates). Nu werkt alles (voorlopig?) iig wel naar behoren. Fingers crossed.

Voor een apparaat met zo'n prijskaartje verwacht ik toch out-the-box topprestaties. Verder wel een topding: scherm, touchpad, toetsenbord, SSD etc. werken echt heerlijk. Mac OS X is wel nog wat wennen (mijn hele leven alleen Windows gebruikt). Eerste indruk is dat het vooral een infantiel OS is tov Windows. Zolang het niet te moeilijk wordt en er niks misloopt werkt het echt prima (ik neem aan dat dit voor de gemiddelde gebruiker ook het geval is). Qua troubleshooting ed vind ik Windows toch een stuk beter.

[ Voor 34% gewijzigd door FlyLo op 21-12-2011 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Laatst online: 17:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bovenstaande problemen ervaar ik gelukkig niet met de nieuwe MBA. Voor ik de Apple store kon verlaten was er al een medewerker van de Genius Bar bezig voor mij met het installeren van updates etc.
Men vond dat er bij horen bij de service.

Ik ben recentelijk ook overgestapt van een MBP 13 na een MBA 13, maar dit kwam bij toeval zo uit. Niet gepland dus.

Nu heb ik in de MBP zelf een SSD geschroefd en dat werkte prima, maar toch ook ik stoorde mij met enige regelmaat aan het gewicht van de MBP. Vooral bij het reizen.

MBP heeft toch wel als voordeel dat je zelf vrij gemakkelijk geheugen en HDD kunt vervangen. Dit wat bij de MBA niet mogelijk is. En kan ook goed begrijpen dat voor sommige het niet aanwezig zijn van een DVD/rw in MBA een beperking is. Zelf ervaar ik dit niet als grote beperkingen voor mijn gebruik.

Denk dat de keuze voor een MBA en MBP ook erg af hangend waarvoor je hem wenst te gebruiken. Hier is het puur een mobiel apparaat die niet de iMac hoeft te vervangen, maar wel LR3 fatsoenlijk moet kunnen draaien. (en dat gaat prima)

Voor mij zelf was het gewicht de doorslag van de MBA 13.
En na een week gewerkt te hebben met de MBA staat de MBP op de schopstoel om hopelijk snel het pand te verlaten :-)

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 21-12-2011 16:02 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvU

NvU

EDIT: Sorry is al geregeld.

[ Voor 92% gewijzigd door NvU op 21-12-2011 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
bones schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:10:
[...]

Hoe lang is dat dan al aan de hand ? want apple brengt regelmatig updates uit voor de macbook pro's en de air is ook een half jaar geleden geupdate. Lijkt me dat apple hier wel wat tegen zou doen als alle Macbooks hier last van zouden hebben.
Is een designkeuze. De toetsen zijn net zo hoog als de opstaande rand aan de zijkanten en is dus al aan de hand sinds de chiclet-toetsenborden. Of de oude iBooks hier ook last van hebben weet ik niet. Het komt voornamelijk voor als er druk op de achterkant van het scherm wordt uitgeoefend (er ligt iets op bijvoorbeeld) als de MacBook is dichtgeklapt. Je kunt het voorkomen door er een simpel A4'tje tussen te doen, maar in al die jaren is het mij nog nooit voorgekomen. En ik heb meerdere MacBook's elke dag meegenomen naar school/werk.
Pagina: 1 ... 11 ... 53 Laatste