Welke anderen?
SiS, S3, Matrox, PowerVR en eventuele nieuwelingen.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Alleen de geïntegreerde intel gpu is al even snel als huidige low end gpu's. Die in de apu's van AMD zijn zelfs sneller. Mensen mogen dan wel voorkeuren hebben, die voorkeur uiten ze maar bij het kopen van de cpu zelf. Ze zullen echt geen geld verspillen aan iets wat geen eens een performance boost oplevert.NitroX infinity schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:12:
Ik betwijfel ten zeerste dat videokaarten in het lage segment snel gaan verdwijnen. Je zult altijd mensen met voorkeuren houden die liever een AMD gpu met Intel cpu of nVidia gpu met AMD cpu hebben maar niet veel kracht nodig zijn.
Die markt verdwijnt echt niet zo snel als jij schetst. En als AMD en nVidia verdwijnen uit dat segment, nemen anderen het wel over.
Dus als ik een Intel CPU wil met AMD GPU (of nVidia GPU) welke zou ik dan moeten nemen? Precies, Intel zal echt geen AMD of nVidia GPU's integreren in hun APU's....die voorkeur uiten ze maar bij het kopen van de cpu zelf...
Er zijn daarnaast nog genoeg CPU's in de omploop zonder GPU erin, daar is men ook videokaarten voor nodig. Of wat als de GPU in de APU kapot gaat terwijl de CPU nog in orde is? En ga nou niet zeggen dat je dan een nieuwe APU gaat kopen want als er een onderdeel van je auto kapot is laat je dat ook gewoon vervangen.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Er is ook nog een passieve 6570. Al zal dat wel een rebrand zijn.Astennu schreef op woensdag 28 december 2011 @ 13:37:
Alleen de HD5550 of HD5570 is volgens mij passief te krijgen. Maar zo veel sneller is die niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-12-2011 14:31 ]
En waarom zou je dat willen wanneer je op het low end segment zit?NitroX infinity schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:30:
Dus als ik een Intel CPU wil met AMD GPU (of nVidia GPU) welke zou ik dan moeten nemen? Precies, Intel zal echt geen AMD of nVidia GPU's integreren in hun APU's.
Die extra videokaart kopen mensen meestal omdat het nodig is voor gamen bijvoorbeeld. In dat geval hebben ze idd een voorkeur voor AMD of nVidia. Mensen die dat niet nodig hebben, houden het meestal zo simpel mogelijk, als het voldoende is het liefst geïntegreerd. Wie koopt er nou een i5 2500k + HD5450.. of een A8-3850 + GT520.. Dat slaat gewoon nergens op.
Voor die cpu's hebben ze de 40nm low end rebrands.. Daar gaan ze dus echt geen 28nm wafers meer aan verspillen.Er zijn daarnaast nog genoeg CPU's in de omploop zonder GPU erin, daar is men ook videokaarten voor nodig. Of wat als de GPU in de APU kapot gaat terwijl de CPU nog in orde is? En ga nou niet zeggen dat je dan een nieuwe APU gaat kopen want als er een onderdeel van je auto kapot is laat je dat ook gewoon vervangen.
Iemand die moet upgraden maar niet genoeg geld heeft op dat moment voor een dure processor en de rest + dure videokaart?...Wie koopt er nou een i5 2500k + HD5450.. of een A8-3850 + GT520.. Dat slaat gewoon nergens op...
Overigens wil ik Een x6xx serie niet low-end noemen. Die kaarten gaan als een trein, zelfs die nieuwste spellen kun je er nog op spelen op een resolutie van 1680x1050, zolang je niet de grafische instellingen te hoog instelt.
Zoals the_mask al zei, geen rebrand. Het is een Turks chip, net als de HD6670, waar ook wel passieve versies van te vinden zijn.Olaf van der Spek schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:31:
[...]
Er is ook nog een passieve 6570. Al zal dat wel een rebrand zijn.
Maar goed, laag segment zal niet zo maar verdwijnen, maar ze zullen gewoon (veel) minder vaak een update krijgen, omdat het niet nodig is. In tegenstelling tot hierboven vermeld, is SandyBridge overigens niet even snel als de lowbudget van AMD. SB is ongeveer even snel als AMD's vorige series lowbudget. IvyBridge zal misschien de snelheid van Caicos halen, maar dat zal nog altijd met haken en ogen zijn.
Denk je dat echt? Ik denk dat procentueel gezien na genoeg niemand weet wat AMD, Intel of nVidia zijn. Laat staan dat ze dan meer willen betalen voor iets wat ze al hebben alleen maar omdat ze iets van een ander merk in hun pc willen hebben.NitroX infinity schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:12:
Ik betwijfel ten zeerste dat videokaarten in het lage segment snel gaan verdwijnen. Je zult altijd mensen met voorkeuren houden die liever een AMD gpu met Intel cpu of nVidia gpu met AMD cpu hebben maar niet veel kracht nodig zijn.
Die markt verdwijnt echt niet zo snel als jij schetst. En als AMD en nVidia verdwijnen uit dat segment, nemen anderen het wel over.
De markt die jij beschrijft zijn tweakers. En die kopen vaak hardware in een wat hoger segement. Wat er overblijft is maar een heel klein groepje. Dat kun je geen echte markt noemen omdat dat gewoon te klein is.
Onzin je kunt gewoon een andere CPU installeren en tata VGA en CPU zijn sneller. Ivy Bridge gaat gewoon op Socket 1155 passen. Eens in de zoveel tijd moet je wel echt een nieuw moederbord. Maar tegen die tijd kun je ook vast een HD77xx betalen. Aangezien de HD8xxx er dan al weer is. En dan is die niet zo duur dus kun je dat als upgrade gebruiken voor een lage prijs.NitroX infinity schreef op woensdag 28 december 2011 @ 15:02:
[...]
Iemand die moet upgraden maar niet genoeg geld heeft op dat moment voor een dure processor en de rest + dure videokaart?
Overigens wil ik Een x6xx serie niet low-end noemen. Die kaarten gaan als een trein, zelfs die nieuwste spellen kun je er nog op spelen op een resolutie van 1680x1050, zolang je niet de grafische instellingen te hoog instelt.
X6xx is de Low-midrange waar de x7xx de high-midrange is. De x8xx is de low-highend waar de x9xx echt high end is. En de dual gpu is Enthousiast market.
Ja je kunt er op gamen maar ik het houd niets over. Persoonlijk kun je dan beter op een console gamen. Mooier en goedkoper. (tenzij je van RTS houd) Wil je echt voordeel hebben moet je toch echt naar een HD68xx serie. Dan kun je tenminste alle settings open gooien. Een HD4870 512MB is nu niet snel genoeg meer voor 1680x1050. Dan wordt de fps al te laag in games zoals starcraft II (en die zijn nog niet eens echt zwaar)
Maar dat is mijn persoonlijke mening over pc gaming.
[ Voor 44% gewijzigd door Astennu op 28-12-2011 15:33 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
HD5770 / HD6770 zijn er ook wel passief te vinden hoor..Astennu schreef op woensdag 28 december 2011 @ 13:37:
[...]
Alleen de HD5550 of HD5570 is volgens mij passief te krijgen. Maar zo veel sneller is die niet.
Ik denk dat hij meer bedoeld dat je dan net zo goed de Intel HD graphics kunt gebruiken, een i5 2500K met HD3000 heeft vergelijkbare framerates als een HD5450 (review). Een i7 2600K heeft nog iets meer te bieden, dus waarom dan een losse videokaart? Als je even wilt sparen tot je een echte videokaart kunt kopen zou je beter voor de HD graphics gaan toch?NitroX infinity schreef op woensdag 28 december 2011 @ 15:02:
[...]
Iemand die moet upgraden maar niet genoeg geld heeft op dat moment voor een dure processor en de rest + dure videokaart?
ah oke ik denk dat ik in de war ben met de low profile passief daar heb ik toen naar gezocht. Maar inderdaad de HD5770 heb ik wel eens passief gezien. Imo een prima alternatief voor een HD66xx. Wel een iets hoger segment maar ook meer performance.3XPER7 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 15:30:
[...]
HD5770 / HD6770 zijn er ook wel passief te vinden hoor..
[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 28-12-2011 15:34 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
De 2600K heeft exact dezelfde HD3000 als de 2500K, met exact dezelfde (niet meer van dit jaar zijnde) prestaties voor iets wat meer zou moeten zijn dan een HTPC-tje. Zoals ik hierboven ook al meldde, Caicos is nu de laagste chip in de discrete markt (van AMD tenminste) en blaast die HD3000 er aan alle kanten uit. Met andere woorden, Intel's GPU's kun je gewoonweg niet vergelijken met discreet, hooguit met Zacate. En als je niet meer power nodig hebt, waarom niet voor Zacate gaan? (ja, die was niet helemaal serieus).Freaky Maus schreef op woensdag 28 december 2011 @ 15:33:
Een i7 2600K heeft nog iets meer te bieden, dus waarom dan een losse videokaart? Als je even wilt sparen tot je een echte videokaart kunt kopen zou je beter voor de HD graphics gaan toch?
Maar goed, er is een goede reden waarom er nog geen 28nm low-end/low-mainstream kaarten komen. 28nm is gewoonweg nog te nieuw, waardoor yields gewoonweg bij verre nog niet optimaal zijn, maar bovenal, de prijs per wafer is gewoonweg veel te hoog om al over te schakelen van 40nm. Daarbij, zoals aangegeven, zijn de prestaties van de huidige discrete low-end en zeker de low-mainstream kaarten gewoonweg nog goed genoeg voor de markt.
En dan wat anders:
Radeon HD 7990 to cost $849
Volgens Fudzilla zou HD7990 849 dollartjes moeten gaan kosten, in maart moeten verschijnen en uit twee keer een volledige Tahiti moeten bestaan die op 850MHz zouden moeten lopen.Dat is dus een iets ander prijskaartje als de 900-1000 euro die sommige mensen maar aannamen. We zullen zien.
[ Voor 14% gewijzigd door dahakon op 28-12-2011 16:09 ]
Het enige verschil is dat bij de 2600K de HD3000 maximaal 1,35GHz kan halen en de 2500K 1,1GHz. Geen idee of dit te verhogen is op de 2500K naar ook 1,35GHz, maar standaard kan de HD3000 in de i7 wat sneller.
Daarnaast haakte ik alleen in op die 5450 en niet de 6450, prijsverschil is welliswaar een lullig tientje. Maarja, als men al een 5450 in een pc zet.. Maar inderdaad, als je een 6450 zou kopen is de HD3000 nergens meer.
Daarnaast haakte ik alleen in op die 5450 en niet de 6450, prijsverschil is welliswaar een lullig tientje. Maarja, als men al een 5450 in een pc zet.. Maar inderdaad, als je een 6450 zou kopen is de HD3000 nergens meer.
Anoniem: 429466
Zijn het nog gpu makers dan?NitroX infinity schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:21:
SiS had de Xabre gpu's als laatste, daarna kwam XGI voort uit SiS' gpu divisie en Trident. Later kocht SiS XGI weer terug. Of ze nou nog wat doen met graphics weet ik niet, maar de intellectual property hebben ze wel.
S3 heeft als laatste de Chrome's gemaakt (2009) en zou dus ook nog ip moeten bezitten.
Matrox heeft ip en kennelijk verkopen ze ook nog (outdated) kaarten, maar richten zich voornamelijk op gpu's voor medische systemen als ik me niet vergis.
PowerVR maakt gpu's voor mobiele apparaten sinds ze geen desktop gpu's meer maken en heeft ook ip.
S3 heeft als laatste de Chrome's gemaakt (2009) en zou dus ook nog ip moeten bezitten.
Matrox heeft ip en kennelijk verkopen ze ook nog (outdated) kaarten, maar richten zich voornamelijk op gpu's voor medische systemen als ik me niet vergis.
PowerVR maakt gpu's voor mobiele apparaten sinds ze geen desktop gpu's meer maken en heeft ook ip.
Anoniem: 134818
Behalve PowerVR, zijn de andere 3 niet echt meer bezig met nieuwe kaarten. Zowel SiS als S3 zijn ook overgenomen. (S3 nog niet helemaal overgenomen). PowerVR zit bijvoorbeeld in de nieuwe Intel Atoms.NitroX infinity schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:21:
Die 4 zie ik ook niet zo snel weer een budget kaart maken om mee te gaan met AMD/Nvidia.
S3 zit toch ook nog op VIA Nano's?
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 28-12-2011 16:46 ]
PowerVR (of beter gezegd, Imagination Technologies) zit ook in enkele Intel CPU's; GMA 500 is eigenlijk een SGX 535 (IIRC) en Cedar Trail (nieuwe Atom) gebruikt een SGX 545. Daar zul je ze toch steeds vaker gaan zien: netbooks en mini-PC's; en dat die dingen games kunnen draaien weten we al, Apple gebruikt ze immers ook voor hun spul en UE3 ziet er toch best aardig uit op die dingen (natuurlijk geen 1080p, maar toch) 
offtopic:
Over die 545 trouwens: die draait op een waanzinnige 640 MHz in Cedar Trail. Apple gebruikt z'n broertje (543MP2, op papier ontlopen ze elkaar niet veel) op 200 MHz
Over die 545 trouwens: die draait op een waanzinnige 640 MHz in Cedar Trail. Apple gebruikt z'n broertje (543MP2, op papier ontlopen ze elkaar niet veel) op 200 MHz
Het is moeilijk nu iets over de prijs te zeggen. Tegen die tijd zou het kunnen zijn dat de concurrentie ook iets op de markt heeft en dan moet je de prijs daar op afstemmen. Het zou kunnen dat de prijs van de HD7970 tegen die tijd al wat gezakt is door de concurrentie en dan valt een 7990 ook wat lager uit.dahakon schreef op woensdag 28 december 2011 @ 15:55:
[...]
En dan wat anders:Radeon HD 7990 to cost $849
Volgens Fudzilla zou HD7990 849 dollartjes moeten gaan kosten, in maart moeten verschijnen en uit twee keer een volledige Tahiti moeten bestaan die op 850MHz zouden moeten lopen.
Dat is dus een iets ander prijskaartje als de 900-1000 euro die sommige mensen maar aannamen. We zullen zien.
Daar komen ze toch wel erg laat mee trouwens. Dat is inmiddels toch al... 3 of 4 dagen bekend? :\
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 28-12-2011 19:55 ]
Miss spam,
Maar vond het toch wel en melden waard..
Shamino brings HD7970 to 1650/1800 MHz on LN2.
En wat een score in 3d 11
http://www.hwbot.org/news...70_to_16501800_mhz_on_ln2
En dit is waarschijnlijk alleen nog maar het beginsebasss2 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 20:31:
Miss spam,
Als de kaarten zoals de HD7970 Lightning uitkomen zal het denk ik nog wel wat harder gaan
Ik kijk eerder uit naar een eventuele refresh...
2GHz zou echt beest zijn als 28nm echt goede yields krijgt
.
[ Voor 38% gewijzigd door Paprika op 28-12-2011 22:45 ]
Je weet dat je meer dan 100% extra klok moet halen op een standaard GPU om die 2GHz aan te mogen raken? Not likely
Aan de ene kant is het dan wel 'jammer' dat die HD7970 stock 'maar' op 925MHz loopt.. Maargoed, dan verwacht ik wel straks een Lightning te zien die stock minimaal op 1.1GHz draait
Dan moet 28nm dus geoptimaliseerd zijn.Paprika schreef op woensdag 28 december 2011 @ 22:45:
Ik kijk eerder uit naar een eventuele refresh...
[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 29-12-2011 00:04 ]
De kloksnelheden waren inderdaad nog vrij conservatief, het percentage gain richting de 2GHz daalt wel nu3XPER7 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 23:58:
Aan de ene kant is het dan wel 'jammer' dat die HD7970 stock 'maar' op 925MHz loopt.. Maargoed, dan verwacht ik wel straks een Lightning te zien die stock minimaal op 1.1GHz draait
Anoniem: 263922
Dan nog is de 2ghz niet haalbaar, dat weet je zelf ook. Als die chip nu ontworpen was om op 2ghz te lopen dan wel. Miss dat een overclocker hem richting de 2ghz krijgt, met een verbruik van de hele kaart rond de 500 watt...Paprika schreef op donderdag 29 december 2011 @ 00:04:
[...]
Dan moet 28nm dus geoptimaliseerd zijn.
Ach.. /care of dat ding 2GHz gaat halen op vloeibaar stikstof / helium.. Als we straks samples krijgen die op air gewoon 1.1GHz halen is dat al heel wat, interesseert mij persoonlijk meer dan dit soort suicide runs.. #nofi
* Fid3lity rent!
* Fid3lity rent!
Rennen is nergens voor nodig hoor, maar we weten in ieder geval dat AMD speelruimte over heeft. Wanneer het nodig is, komt het vanzelf. Tot die tijd kunnen we zelf de boel opkrikken.
Alsof ik het over retail had... Natuurlijk ging het om extreme koeling, maar het zou wel een heftig record zijn.Anoniem: 263922 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 00:44:
[...]
Miss dat een overclocker hem richting de 2ghz krijgt, met een verbruik van de hele kaart rond de 500 watt...
Er zullen er vast wel meer zijn die een dergelijke kaart zullen weten te krijgen door geluk dan alleen de die-hards.3XPER7 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 01:12:
Als we straks samples krijgen die op air gewoon 1.1GHz halen is dat al heel wat, interesseert mij persoonlijk meer dan dit soort suicide runs.. #nofi
[ Voor 48% gewijzigd door Paprika op 29-12-2011 06:39 ]
Hij draaide anders gewoon 3Dmark3XPER7 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 01:12:
Ach.. /care of dat ding 2GHz gaat halen op vloeibaar stikstof / helium.. Als we straks samples krijgen die op air gewoon 1.1GHz halen is dat al heel wat, interesseert mij persoonlijk meer dan dit soort suicide runs.. #nofi
* Astennu rent!
Stabiel bij videokaarten is relatief. Na 2 jaar op die clocks te hebben gelopen zul je waarschijnlijk artifacts e.d. hebben, is maar wat je stabiel noemt. CPUs hebben daar geen last van als ze goed gekoeld worden. Moederborden daarentegen slijten wel weer na verloop van tijd(onder invloed van overclocks). Bij videokaarten zijn het volgens mij dan ook meestal de PCBs waarop of waaraan iets kapot gaat.Astennu schreef op donderdag 29 december 2011 @ 02:11:
[...]
Hij draaide anders gewoon 3Dmarkdie CPU kill shots waarbij ze 1 sec later vast lopen vind ik zelf niet zo interessant. Maar dit wel. 3DMark is best zwaar en dat loopt dus stabiel op die speeds.
[ Voor 20% gewijzigd door madmaxnl op 29-12-2011 02:17 ]
Cpu's degraden ook bij te hoge speeds icm te hoge voltages.
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Rage3D HD7970 Review
Zeer goede review mocht je ook wat meer over de features te weten willen komen (aanrader voor de mensen die iets meer willen weten dan de hoeveel 3DMark punten).
Tempratuur informatie (tip: 7970 heeft geen backplate, houdt daar rekening mee bij de infrarood plaatjes):

Idle:
Zeer goede review mocht je ook wat meer over de features te weten willen komen (aanrader voor de mensen die iets meer willen weten dan de hoeveel 3DMark punten).
Tempratuur informatie (tip: 7970 heeft geen backplate, houdt daar rekening mee bij de infrarood plaatjes):
Idle:
- HD7970:
- HD6970:
- GTX580:
- HD7970
- HD6970:
- GTX580:
- HD7970
- HD6970:
- GTX580:
[ Voor 24% gewijzigd door Paprika op 29-12-2011 13:15 ]
Plaatjes doen hier niks. 
Ik vind die Rage3D niet zo best. Allemaal oude, en weinig games getest. En gewoon de slides, en eronder wat de slides (zouden moeten) betekenen. Niks bijzonders toch?
Ik vind dat het verschil met de 580 in die review wel erg minimaal is trouwens...
Ik vind die Rage3D niet zo best. Allemaal oude, en weinig games getest. En gewoon de slides, en eronder wat de slides (zouden moeten) betekenen. Niks bijzonders toch?
Ik vind dat het verschil met de 580 in die review wel erg minimaal is trouwens...
[ Voor 54% gewijzigd door Format-C op 29-12-2011 07:43 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Stabiel is in mijn ogen als je er apps mee kan draaien. Die CPU's kunnen net windows in als je een app als pifast op 1 core er tegen aan gooit is het al gebeurd en loopt hij vast.madmaxnl schreef op donderdag 29 december 2011 @ 02:14:
[...]
Stabiel bij videokaarten is relatief. Na 2 jaar op die clocks te hebben gelopen zul je waarschijnlijk artifacts e.d. hebben, is maar wat je stabiel noemt. CPUs hebben daar geen last van als ze goed gekoeld worden. Moederborden daarentegen slijten wel weer na verloop van tijd(onder invloed van overclocks). Bij videokaarten zijn het volgens mij dan ook meestal de PCBs waarop of waaraan iets kapot gaat.
Ik heb het niet over 24.7 stability want dan moet je toch echt een paart uur lang stability tests draaien die heel zwaar zijn. Maar natuurlijk zijn dat geen speeds voor dagelijks gebruik dus is dat ook niet zo relevant. Maar ik vind het wel mooi om te zien wat zo'n chip kan doen en dan met dat soort snelheden nog apps gedraaid kunnen worden.
[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 29-12-2011 11:21 ]
Mmm, vannacht deden ze het nodig. Zal ze even vervangen
.
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 29-12-2011 13:16 ]
Dank uPaprika schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:12:
Mmm, vannacht deden ze het nodig. Zal ze even vervangen.
Die foto's zijn best wel interessant, zeker als je zoekt naar een kaart die in een mATX kast past. Dan is het fijn als de warmte afgifte minimaal is. Gezien er minder ruimte is voor case-fan's.
Jammer alleen dat de ene kaart een backplate heeft en de andere niet. Dit geeft toch een ander beeld.
Blijft jammer eigenlijk. Na zowel de 5870 als 6970 snap ik eigenlijk niet waarom de 7970 er geen heeft. Kosten?Paprika schreef op donderdag 29 december 2011 @ 07:02:
(tip: 7970 heeft geen backplate, houdt daar rekening mee bij de infrarood plaatjes):
Een simpel aluminium plaatje zou inderdaad veel te veel kosten op een kaart van $500Paprika schreef op donderdag 29 december 2011 @ 17:18:
[...]
Blijft jammer eigenlijk. Na zowel de 5870 als 6970 snap ik eigenlijk niet waarom de 7970 er geen heeft. Kosten?

Was laatst ook al aan de orde in dacht ik dit topic, was vanwege CF. Met een backplate schijnt het erg krap te worden met CF/SLI, om een paar milimeter te besparen wordt er geen backplate gebruikt. Of dit klopt, keine ahnung. Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van een backplate, maar een videokaart zonder doet het ook; 'vroegah' was het niet anders.Paprika schreef op donderdag 29 december 2011 @ 17:18:
[...]
Blijft jammer eigenlijk. Na zowel de 5870 als 6970 snap ik eigenlijk niet waarom de 7970 er geen heeft. Kosten?
Ik had ergens gelezen dat het was om meer ruimte over te houden voor airflow in crossfire opstellingen, Volgens mij op rage3d in dat interview Met E. Deemers
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
$549 t.o.v. $550, jaja!3XPER7 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 17:32:
[...]
Een simpel aluminium plaatje zou inderdaad veel te veel kosten op een kaart van $500
Heft het zich niet op eigenlijk? Nu hapt ie meer stralingswarmte van de andere kaart naar binnen.
Als je kijkt waar de in-take fan zit van zowel de 7970 als 6990 heeft een 2e 6990 een veel koeler deel van de kaart beneden hem onder zich t.o.v. de 7970 die een andere 7970's warmte krijgt.
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 29-12-2011 17:50 ]
Ik zou dan zeggen dat je niet de volledige achterkant hoeft te bebackplaten (jaja, #wateenwoord).. Dus dat je het deel bij de fan weglaat of aanpast ofzo..
Benchmarks AMD Radeon HD 7770!
Bron: http://www.bouweenpc.nl/n...n-hd-7770-3dmark-11-fotosDe Chinees Bigpao007, die inmiddels al een heel aantal leaks op zijn naam heeft staan, heeft foto's en benchmarks van de AMD Radeon HD 7770 uitgelekt. Die videokaart moet in februari 2011 uitkomen als opvolger van de HD 6770.
In 3DMark 11 haalt de kaart 3.421 punten in de Performance-modus. Dat is ongeveer het niveau van de HD 6850. De HD 6770 haalt zo'n 2.700 punten. Het is dus een grote prestatieverbetering. Eenzelfde beeld zien we bij de Extreme-modus, waar een score van 1.077 punten wordt genoteerd. Een HD 6770 doet daar zo'n 900 punten, een HD 6850 1.150 punten.
De HD 7770 is gebaseerd op de Cape Verde XT-chip en heeft 896 stream processors, 56 texture units en 16 ROPS. Volgens het Catalyst Control Center, zoals dat te zien is in de screenshots, is de GPU-klokfrequentie 1000MHz en de geheugenklokfrequentie 1125MHz (effectief 4,5GHz). De vier geheugenchips duiden op een 128-bit geheugenbus met 2GB GDDR5-geheugen. Volgens de geruchtenstroom zou de adviesprijs 149 dollar zijn.
Die specs van Lenzfire lijken de grond in te worden gestampt. Volgens CCC hier:
1GHz core
1125MHz geheugen
2GB GDDR5
Volgens Lenzfire:
900MHz core
1250MHz geheugen
1GB GDDR5
Gezien er 1 powerplug 'nodig' is, zal het waarschijnlijk wel iets boven de 75Watt liggen. Als je dan naar de specs kijkt, en deze in contrast zet met bijvoorbeeld de HD5770 (TDP van 108Watt), lijkt het aannemelijk dat de HD7770 een TDP van ergens rond de 100 Watt zal krijgen. Wellicht iets lager, maar met 2GB geheugen zal het waarschijnlijk niet veel lager zijn.
2GB? Yikes, spreken van overkill. Een beetje zoals een Geforce 2 MX met 64MB. Enkel nuttig op settings en resoluties waar de kaart toch te traag voor is (of was, in het geval van de GF2MX). Helaas, pindaboter!
Anoniem: 318799
Dus een hd7770 haalt ongeveer dezelfde prestaties als hd6850 met de helft aan geheugenbandbreedte. Dit met ongeveer dezelfde hoeveelheid SP's.
Heeft Ati soms ook de memory-controller een stuk efficienter gemaakt in de GCN architectuur? Of zijn de GCN SP's dusdanig sterker dat dit de lagere geheugenbandbreedte compenseert.
Heeft Ati soms ook de memory-controller een stuk efficienter gemaakt in de GCN architectuur? Of zijn de GCN SP's dusdanig sterker dat dit de lagere geheugenbandbreedte compenseert.
Anoniem: 303530
Overkill misschien.. 2GB RAM kost effectief €7 a 8. Daar ga je niet op besparen.DevilsProphet schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:12:
2GB? Yikes, spreken van overkill. Een beetje zoals een Geforce 2 MX met 64MB. Enkel nuttig op settings en resoluties waar de kaart toch te traag voor is (of was, in het geval van de GF2MX). Helaas, pindaboter!
Je hebt toch niet de prijs van DDR3 overgenomen he?Anoniem: 303530 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:18:
Overkill misschien.. 2GB RAM kost effectief €7 a 8. Daar ga je niet op besparen.
Eigenlijk wel. Met een klein beetje erop.
Er zit toch (G)DDR3 op? Of ben ik nu gek? ja ik ben gek...
Er zit toch (G)DDR3 op? Of ben ik nu gek? ja ik ben gek...
[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 29-12-2011 19:24 ]
Prijsverschil tussen de HD6950 1GB en 2GB kwam neer op zo'n ~30 euro. Laten we zeggen: 30 euro per GB GDDR5?
Nee verkoopprijs videokaart heeft niks te maken met de prijs van het geheugen.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Dat prijsverschil wordt bepaald door marketing. Niet het daadwerkelijke prijsverschil.
Heren, ik gok ook maar wat.. Maar als ik dit zo lees zou ik bijna zeggen dat het dus geen kut uitmaakt wat het nou kost, de verkoopprijs wordt immers toch maar bepaald door de marketing. Dus 1 of 2GB GDDR5, maakt niet uit!
Vandaar dat AMD er niet op bespaarde

[ Voor 81% gewijzigd door Fid3lity op 29-12-2011 19:33 ]
In principe zouden ze best 2 versies kunnen maken, waarbij 1 geen geheugen chips op de onderkant heeft (4x 256MB vs 2x 4x 256MB), maar overkill hoeft niet perse. Voor Eyefinity met 2 van deze kaarten in X-fire zou 2GB nog wel handig zijn bijvoorbeeld. 2 versies (dus 1 met maar 1GB) zou wel een goede keuze zijn.
Als 7770 6850 performance heeft, welke kaart heeft dan 6870 performance? 6850 performance valt me eigenlijk een beetje tegen voor 7770.
Waarom? Cape Verde wordt gewoon zo gepositioneerd, zie geen reden om ontevreden te zijn?
Maar kostprijs is niet volledig irrelevant. De 1 gb versie is geintroduceerd om beter te concurreren met de 560 Ti, dus de kosten van 1 gb geheugen GDDR5 waren significant.Anoniem: 303530 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:28:
Dat prijsverschil wordt bepaald door marketing. Niet het daadwerkelijke prijsverschil.
Elke euro is er één en op één miljoen kaarten is het toch heel veel.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ik weet niet of het al gepost was , maar hier is een 7970 tri fire setup getest:
http://forums.overclocker...p?p=20901043#post20901043
http://forums.overclocker...p?p=20901043#post20901043
Computer nr 486 denk ik..
6870, 6950 en 6970 performance levels moeten ook nog ergens komen.3XPER7 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:35:
Waarom? Cape Verde wordt gewoon zo gepositioneerd, zie geen reden om ontevreden te zijn?
Mja, niet per se per direct. Het zal niet meteen mogelijk zijn om genoeg 28nm kaarten te maken, en dan is het handig als je nog 'goedkope' 40nm producten op die prestatieniveau's kwijt kan. Pas later wanneer er echt voldoende 28nm capaciteit is, kunnen de 40nm kaarten echt eruit en 28nm kaarten om ze te vervangen erin.
HD7890, HD7870 en HD7850 (omgekeerde volgorde dan he)? Ik snap overigens niet wat Cape Verde (muv van de HD6870) met dat rijtje te maken heeft..Olaf van der Spek schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:42:
[...]
6870, 6950 en 6970 performance levels moeten ook nog ergens komen.
[ Voor 14% gewijzigd door Fid3lity op 29-12-2011 19:48 ]
HD7790Olaf van der Spek schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:34:
Als 7770 6850 performance heeft, welke kaart heeft dan 6870 performance? 6850 performance valt me eigenlijk een beetje tegen voor 7770.
Maar goed, alles wat AMD doet valt je tegen, als ik je posts zo bekijk. Maar weet je ook wat zijn (directe?) tegenhanger, GK107 doet, prestatietechnisch? Tot die tijd is ~HD6850 prestaties met een (waarschijnlijk) aanzienlijk lager verbruik en een kleinere chip, die een goedkopere kaart mogenlijk zou kunnen maken, gecombineerd met verbeterde tesselation (er van uitgaande dat dit door de hele GNC terug te vinden is) toch echt wel prima te noemen.
Ik zie dat ik de refreshbutton beter had kunnen indrukken
[ Voor 5% gewijzigd door dahakon op 29-12-2011 19:52 ]
Dat was vanwegen CF. Staat ook in de Anandtech review. Die paar MM extra helpt behoorlijk voor de airflow.Paprika schreef op donderdag 29 december 2011 @ 17:18:
[...]
Jaja.TomasH schreef op donderdag 29 december 2011 @ 18:28:Benchmarks AMD Radeon HD 7770!
[...]
Bron: http://www.bouweenpc.nl/n...n-hd-7770-3dmark-11-fotos
Wat denk je dat hij precies bedoeld met "Intel(R) Core(TM) i5-3550 CPU @ 3,30 Ghz"?
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ik lees overal 4 geheugen chip's, maar het zijn er toch 8???TomasH schreef op donderdag 29 december 2011 @ 18:28:Benchmarks AMD Radeon HD 7770!
[...]
Bron: http://www.bouweenpc.nl/n...n-hd-7770-3dmark-11-fotos
Die specs van Lenzfire lijken de grond in te worden gestampt. Volgens CCC hier:
1GHz core
1125MHz geheugen
2GB GDDR5
Volgens Lenzfire:
900MHz core
1250MHz geheugen
1GB GDDR5

Niet dat het iets veranderd, gewoon even de mieren helpen met voortplanten
http://kingpincooling.com....php?p=18951&postcount=22
Omdat de 3d 11 score nog niet hoogenoeg was hebben ze het maar is opgeschroeft..
Core 1700MHz en Geheugen 2000MHz.....
Niet gezond:P
Omdat de 3d 11 score nog niet hoogenoeg was hebben ze het maar is opgeschroeft..
Je quote het zelf..Toettoetdaan schreef op donderdag 29 december 2011 @ 23:29:
[...]
Ik lees overal 4 geheugen chip's, maar het zijn er toch 8???
sebasss2 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 23:50:

[ Voor 41% gewijzigd door Fid3lity op 29-12-2011 23:54 ]
Van Bulldozer waren ook leuke benchmarks. Hopelijk loop het met Tahiti beter af.sebasss2 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 23:50:
We weten al hoe Tahiti het doet want de reviews van de HD7970 zijn al uit. En die zijn gewoon prima. De focus ligt nu eenmaal op GPGPU dus game performance is in verhouding iets minder vooruit gegaan.Olaf van der Spek schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 00:01:
[...]
Van Bulldozer waren ook leuke benchmarks. Hopelijk loop het met Tahiti beter af.
Fijn: http://fudzilla.com/graph...00-gets-first-water-block 
Although the new HD 7970 won’t be available until January 9, a German company has already started taking preorders for the first water blocks designed for AMD’s Tahiti cards.
Aquacomputer’s Aquagratix 7900 should fit the HD 7970 and HD 7950, and we suspect it will also work on the HD 7890 once it shows up. Of course, it will only fit reference PCBs.
The cooler appears milled from a single slab of copper and it features two standard G1/4” threads. As for quality, well it’s made in Germany. Case closed.
Other than that there’s not much to report, other than the €89 price tag. The blocks should be available in three weeks.

Door de vroege introductie geeft dit natuurlijk wel voordelen voor bv wc-parts, oc-software, enz. Van mij part mogen ze dit altijd doen voor nieuwe kaarten, kunnen we als consument ook meteen wc-blokken enz gelijk bij de lancering aanschaffen. Terwijl je normaal 2 a 3 weken moet wachten.
|2600k|Asus 290|
Er is inderdaad niets zo irritant als je nieuwe videokaart op de plank te moeten laten liggen, omdat je geen zin hebt om twee keer je hele WC-loop om te leggen
|2600k|Asus 290|
http://shop.aquacomputer....info.php?products_id=2813
Inmiddels ook al te bestellen hier. met meer pics.
Inmiddels ook al te bestellen hier. met meer pics.
Valt toch tegen 

lange Lieferzeit
Article is in production
Estimated lead time 21 days
Product No.: 23533
|2600k|Asus 290|
Dat zal wel van de leverancier zijn en zou ik nu toch nog geen waarde aan hechten.
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 30-12-2011 16:46 . Reden: Wtf, wagen? Echt. ]
Edmin schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 13:39:
EK is ook al zo goed als gereed:
http://www.xtremesystems....-glimpse-at-the-EK-FC7970

Altijd wel goede ervaringen gehad met EK en de Acetal top. Denk dat het deze ook maar weer EK word.
fucking geil-The_Mask- schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 17:16:
[afbeelding]
[afbeelding]
[img]http://files.upit.me/1325172633.jpg[img]
http://forums.overclocker...p?p=20902040&postcount=34
[afbeelding]
[afbeelding]
http://www.chiphell.com/thread-336984-1-1.html
Atomix RX --> 1335MHZ core / 5735 MHz memory, say what?!
1335MHz op de core? (Atomic WC en RX)
Dan krijgen we dit soort speelgoed

Gezien er een "WC" versie is,

Ook een op lucht?
Al zal ie ook wel behoorlijk duur zijn overigens. Toxic aan de andere kant is toch wel een must-have.

Ook een op lucht?
Al zal ie ook wel behoorlijk duur zijn overigens. Toxic aan de andere kant is toch wel een must-have.
[ Voor 26% gewijzigd door Paprika op 30-12-2011 17:40 ]

Daarboven staat ToxicZX en ''Da original''
de SP's zijn weggepaint, maar daar staat toch 2304... hoe kan dat? Welke kaart is dit? (2048+256=2304)
Welke kaart mag dat wel niet zijn?
Zelf streef ik naar de gedachte dat ze hun originele performance target niet hebben gehaald (beetje GTX480-achtig), waarbij er dus nog een refresh komt ergens dit jaar.
2048SP's met 925MHz vs 2304 SP's met 1Ghz komt neer op 21% verschil.
Anoniem: 318799
De kans lijkt aannemelijk dat hd7970 ook deze 2304 SP's bevat, maar simpelweg zijn uitgeschakeld voor betere yields. De chipontwerp moet minstens 9 maand oud zijn i.v.m. tape-out. Ik kan me niet voorstellen dat Sapphire intern verkeerd geïnformeerd is.Toettoetdaan schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 19:01:
2048SP's met 925MHz vs 2304 SP's met 1Ghz komt neer op 21% verschil.
Nu wachten totdat iemand dit met een bios-hack ofzo alles aan de praat krijgt
Dat zouden 36 clusters zijn. Op zich zou het kunnen en op zich zou AMD ervoor gekozen kunnen hebben om een deel uit te schakelen, om het stroomverbruik te beperken en/of later met een Tahiti XTX te komen, als dit nodig mocht blijken om de concurrent voor te blijven. Op zich is er nog wel wat ruimte in het TDP budget.
Maar goed, of het allemaal zo zou zijn, de tijd zal het ons leren. Een goed dieshot zou veel helpen hier.
Maar goed, of het allemaal zo zou zijn, de tijd zal het ons leren. Een goed dieshot zou veel helpen hier.
't Was natuurlijk helemaal leuk geweest als de HD7970 reviews eigenlijk HD7950s waren, maar helaas
.
256 meer SP's komt neer op 1 enkele CU meer waarbij dat op 9 zou komen. Dat klinkt als een erg vreemd getal. Kan natuurlijk altijd, maar logisch is anders
[ Voor 25% gewijzigd door Werelds op 30-12-2011 19:35 ]
Dit topic is gesloten.