Wellicht is het een combinatie van beiden. Ik merk nu bij mijzelf de laatste tijd dat ik bij aankoop van dingen ook ineens helemaal geen zin meer heb om zelf alles tot in detail uit te pluizen, tig reviews te lezen en alle mogelijkheden af te lopen. Ik ga nu eerder gewoon naar de winkel en laat mij daar voorlichten. Ik moet zeggen dat mij dat over het algemeen vrij goed is bevallen. Natuurlijk zijn er veel verkopers die weinig kennis van zaken hebben maar het is veel minder erg dan ik altijd dacht. Als je zelf een beetje basiskennis hebt en gewoon logisch na kan denken kan je er vaak prima uitkomen met het verhaal van de verkoper. Wellicht dat je dan uiteindelijk niet het allerbeste product voor de meest gunstige prijs krijgt, maar is dat nou altijd zo belangrijk? Mij kan het niet meer zoveel interesseren in ieder geval, als het maar werkt en voldoende is voor wat ik er mee doe.
Het klieren met hardware van PC's en overklokken is bij mij toch echt een leeftijds (en financieel) puntje denk ik. Waarom zou ik er uren in steken om een systeem een paar honderd Mhz sneller te krijgen? Wanneer het systeem voor mij te langzaam is geworden haal ik wel een sneller exemplaar. Overigens ben ik helemaal niet zo veeleisend en gebruik ik mijn computer tegenwoordig enkel nog voor Office-taken en video's dus de prijzen vallen dan reuze mee.
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:05:
Ander keyboard installeren, thema's, lockscreen aanpassen, verschillende ROM's, overclocken, USB data-overdracht, .APK's vanaf je SD-kaart installeren ( .IPA's bij iDevices), permissies van apps instellen, Windows XP draaien ( ja dat kan echt, zonder enige moeite,) oude versies van Mac OS draaien, internetacces voor apps toestaan of niet, veel gratis apps, root-toegang en dus systeeminstellingen aanpassen, een hoop open standaarden die niet ondersteund worden: DLNA, NFC, Qi, Wi-Fi display, Wi-Fi direct, notificatie-LED, aanpasbare quicktoggles, widgets en vast nog wel wat meer. Ja, Apple heeft zijn eigen standaarden, maar dan moet je wel gelijk alles van Apple kopen ( wat natuurlijk ook hun bedoeling is.) En dat is erg duur.
Nu zijn niet al deze dingen even nuttig ( zoals Windows XP draaien) maar er zitten zeker wel dingen bij die je dagelijks gebruik van je mobiel een stuk makkelijker maken zoals quicktoggles en widgets.
Ik denk dat dit misschien deels samenhangt met bovenstaande. Op mijn telefoon vind ik het nog veel belangrijker dat het 'gewoon werkt' dan op mijn PC. Ik heb dus ook helemaal geen zin in een toestel waarbij je costum ROMS moet installeren om het een beetje lekker werkend te krijgen. Bij een iPhone kan je die inderdaad niet installeren, het is echter ook niet nodig. Het werkt immers al prima en daarmee vervalt het voordeel van het hebben van die mogelijkheid. Overclocken? Als de telefoon te traag wordt voor het meest recente iOS en de meest recente Apps is het tijd om een nieuw model aan te schaffen, as simple as that. USB-data-overdracht en thema's, lockscreen en keyboard aanpassen zijn trouwens allemaal gewoon mogelijk op iOS

.
Ik ben zeker niet alleen maar voorstander van iOS, het heeft ook absoluut zijn mindere kanten en ik heb enige tijd een Android toestel gehad dat prima werkte. Het argument dat je er minder mee zou kunnen vind ik, in mijn situatie, altijd zo'n non-argument. Ik wil dat mijn telefoon gewoon doet waarvoor die gemaakt is zonder dat ik zelf allerhande dingen in moet stellen. Als ik dan wat vaker € 0,89 voor een app moet betalen dan is dat maar zo

. Indien je het echter leuk vindt om er mee te prutsen en alles aan te kunnen passen dan is het niets voor jou, 'vroeger' had ik dat zelf ook maar ik denk dan toch dat het iets met leeftijd of de inrichting van mijn leven te maken heeft waardoor ik er simpelweg geen zin meer in heb.
Wat iMacs' betreft, ik heb vorige week mijn 27" iMac de deur uit gedaan en daarvoor in de plaats een MacBook Air aangeschaft. Misschien dat daar nog een extern scherm bij komt maar tot nu toe bevalt het zo eigenlijk wel prima. Ik lees hier een aantal berichten van mensen die twijfelen om hun iMac te verkopen en zich afvragen wat ze er nou ongeveer voor terug kunnen krijgen, misschien als referentie leuk om te weten wat ik er voor heb gekregen. Het ging om een 27" model, late 2009 (model 10,1) met een C2D 3.06 GHz, 8GB, 1TB en een HD4670. Ik heb hem uiteindelijk kunnen verkopen voor € 900,-. Volgens mij heb ik een behoorlijk goede prijs gekregen

.