Is Aperture misschien een alternatief ?Mini Poeper schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:33:
Op Surfspot en Marketplace snuffel ik nu wat rond om, kind of, Photoshop aan te schaffen... wat moet ik nu aanschaffen?
Pixelmator in de App Store. Op mijn werk Windows systeem gebruik ik ook Paint.net, maar Pixelmator is vergelijkbaar.Mini Poeper schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:33:
In mijn Windows periode gebruikte ik Paint.Net
Foto's aanpassen, icoontjes en website onderdelen tekenen. Ik gebruik het niet dagelijks, maar begin het toch wel erg te missen.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Lijkt mij meer om foto's aan te passen, zoek meer het tekenwerk...Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 00:12:
Is Aperture misschien een alternatief ?
Ziet er goed uit! Heb de trial gedownload, volgende wk toch Lion geheel opnieuw installen op de SSD.Zware Unit schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 00:15:
Pixelmator in de App Store. Op mijn werk Windows systeem gebruik ik ook Paint.net, maar Pixelmator is vergelijkbaar.
Heb een tijdje Gimp geprobeerd maar was niet wat ik zocht.
Ik voelde net even een mijn imac 21.5 en dat ding is mega heet aan de buitenzijde (bovenin). Ik draai hoofdzakelijk windows en heb cpu temp even laden draaien. Hier de results:

Is dit normale temp? Hoe warm wordt jullie imac? Op het moment heb ik FF open staan en nog wat kleine huis tuin en keuken apps.

Is dit normale temp? Hoe warm wordt jullie imac? Op het moment heb ik FF open staan en nog wat kleine huis tuin en keuken apps.
Pfoe, lastig; Ik heb alleen Lion erop draaien en na het spelen van Sims 3 (kleine 2 uurtjes) zit mijn CPU op ongeveer 40 a 45 graden...GerritGekke schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 13:18:
Ik voelde net even een mijn imac 21.5 en dat ding is mega heet aan de buitenzijde (bovenin). Ik draai hoofdzakelijk windows en heb cpu temp even laden draaien. Hier de results:
[afbeelding]
Kan je iMac vrij 'ademen' ? Of staat deze ergens in een kast ofzo?
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Op zich niet gek toch? Je hebt 75% load op je cores. Ik ga er vanuit dat het continue is. Vermoedelijk heeft een van je firefox tabs flash aan? Onder huis, tuin, keuken programma's verwacht ik geen zware load op.
Ik teken nergens meer voor
Fans staan standaard op "stille" modus, dus die zullen niet zo snel harder gaan draaien. Ik geef weinig om die stilte (muziek harder zetten
) en heb ze met een Fan Control programma harder gezet, zie: http://www.macupdate.com/app/mac/23137/fan-control
Bovenstaande bestaat ook voor iMac, ff op googlen
Bovenstaande bestaat ook voor iMac, ff op googlen
Tanx voor jullie reply. De iMac staat verder helemaal vrij. De Load is inderdaad aan de hoge kant, maar na een boot was dat over (had net Archicad gedraaid). En de Load bleef ook boven de 50% hangen toen, nu keldert ie steeds weer nog 0 1 2 3 als ik niks doe.
En bedankt voor de tip aramdin, ik heb liever de de fans wat harder draaien en meer geluid maken dan dat de iMac te warm word.
Edit
Bij die hoge temp, wordt het alu echt ongelooflijk heet. Je zou bijna je vingers er aan kunnen branden.
En bedankt voor de tip aramdin, ik heb liever de de fans wat harder draaien en meer geluid maken dan dat de iMac te warm word.
Edit
Bij die hoge temp, wordt het alu echt ongelooflijk heet. Je zou bijna je vingers er aan kunnen branden.
[ Voor 12% gewijzigd door GerritGekke op 05-08-2011 17:56 ]
Jip, ik had hetzelfde. Zegt iig dat de behuizing zn werk als koelrib goed uitvoert, al kan een beetje extra airflow zeker geen kwaad. Als het alu al zo heet is, hoe heet is dan een onderdeel als je VGA/CPU.
Nu tijdens idle bij mij
cpu 33c / 1900rpm
gpu 41c
gpu heatsink 38c
primary heatsink 37c
secondary heatsink 39c
optical drive 29c / 1700rpm
hdd 3c (kingston ssd, andere temp sensor)
/ 2500rpm (vast)
Dit met een 27" late 2009, i7
Nu tijdens idle bij mij
cpu 33c / 1900rpm
gpu 41c
gpu heatsink 38c
primary heatsink 37c
secondary heatsink 39c
optical drive 29c / 1700rpm
hdd 3c (kingston ssd, andere temp sensor)
Dit met een 27" late 2009, i7
Heb nu de iMac een half uurtje aan staan. Even T.net afgespeurd en andere nieuwe gerelateerde websites, en mijn cores draaien nu 34c & 27c, dus dat is wel lekker low.
Maar je zegt dat de alu behuizing als koelrib moet werken, maar als het eenmaal op temp is (wat het na duur van tijd doet) dan is het alles behalve een koelrib. Een koelrib is het misschien het eerste uur (of twee) aan de hand van de zware taken die je uitvoert.
Edit
Na het kijken van een aflevering van Goudzoekers draaien de cores op 46c & 40c. De iMac staat nu zo ongv. een uur aan en de alu behuizing begint warm te lopen. Dus verliest het nu zijn functie als koelrib, right!¿
Maar je zegt dat de alu behuizing als koelrib moet werken, maar als het eenmaal op temp is (wat het na duur van tijd doet) dan is het alles behalve een koelrib. Een koelrib is het misschien het eerste uur (of twee) aan de hand van de zware taken die je uitvoert.
Edit
Na het kijken van een aflevering van Goudzoekers draaien de cores op 46c & 40c. De iMac staat nu zo ongv. een uur aan en de alu behuizing begint warm te lopen. Dus verliest het nu zijn functie als koelrib, right!¿
[ Voor 20% gewijzigd door GerritGekke op 06-08-2011 09:55 ]
Als een koelrib heet is, dan werkt ie goed. Dan neemt ie dus hitte 'af' van de cpu.
40 graden is niks, je cpu kan wel 90 graden worden bij zwaar werk.
40 graden is niks, je cpu kan wel 90 graden worden bij zwaar werk.
Verwijderd
Dan ben ik weer terug van weg geweest.
Mijn iMac heeft een Laad Balk, wanneer ik Mac OS X opstart.
Vervolgens kom ik niet meer in OS X, onder geen enkele account.
Onder Windows XP kan ik gek genoeg wel komen.
Ook onder SSH kan ik alsnog alles doen.
Ik ben ervan overtuigd dat het een probleem is met de harde schijf.
Dit werd bevestigd wanneer ik via de Recovery HD en de Snow Leopard DVD mijn harde schijf probeerde te redden, maar dat mislukte.
Nu als ik de Option toets ingedrukt houd, staat Macintosh HD er niet meer tussen, maar er staat "EFI Loader" op de plaats van Macintosh HD.
Ik heb verder via Hirens Boot CD en Ultimate Boot CD verschillende HDD Diagnostic Tools geprobeerd, maar die lopen allemaal vast, zodra die opgestart zijn.
Mijn vraag is dus: Maakt het uit welke harde schijf ik gebruik, ter vervanging van de huidige harde schijf?
En ook, als ik het door een Apple Premium Retailer laat doen, hoeveel zou het ongeveer kosten?
Ten slotte, zou dit het probleem ook echt oplossen?
Dit werd bevestigd wanneer ik via de Recovery HD en de Snow Leopard DVD mijn harde schijf probeerde te redden, maar dat mislukte.
Nu als ik de Option toets ingedrukt houd, staat Macintosh HD er niet meer tussen, maar er staat "EFI Loader" op de plaats van Macintosh HD.
Ik heb verder via Hirens Boot CD en Ultimate Boot CD verschillende HDD Diagnostic Tools geprobeerd, maar die lopen allemaal vast, zodra die opgestart zijn.
Mijn vraag is dus: Maakt het uit welke harde schijf ik gebruik, ter vervanging van de huidige harde schijf?
En ook, als ik het door een Apple Premium Retailer laat doen, hoeveel zou het ongeveer kosten?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2011 10:34 ]
Ik wil graag in mijn 24" iMac een nieuwe hardeschijf plaatsen. Alleen ik zie door de bomen het bos niet meer. Iemand nog aanbevelingen ? Minimaal 1TB en het liefst zo snel mogelijk.
http://support.apple.com/kb/ts3148Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 10:33:
Dan ben ik weer terug van weg geweest.
Dus je harde schijf is niet meer te herstellen via Schijfhulpprogramma op de Snow Leopard installatie dvd? Heb je al geprobeerd je Mac opnieuw te installeren met de installatie dvd?
Je kunt elke SATA schijf er in plaatsen, dus als je moet vervangen gewoon een goede SATA schijf bij een winkel kopen en er in plaatsen.
[ Voor 3% gewijzigd door Frietsaus op 06-08-2011 12:13 ]
Verwijderd
Bedankt, maar het herinstalleren wil ik liever bewaren, tot het echt niet anders kan.
Inmiddels heb ik via Google nog meer methodes gevonden (Option + CMD + P + R, en dat 3 keer, of SMC Reset).
Inmiddels heb ik via Google nog meer methodes gevonden (Option + CMD + P + R, en dat 3 keer, of SMC Reset).
Niemand hier last van ´bevriezingen´ bij het afspelen van video´s onder Lion? Mijn 1 week oude iMac met Lion voor geïnstalleerd heeft er ook last van, hele topic op https://discussions.apple.com/thread/3190738?tstart=0
Ik meen dat Quicktime X niet helemaal goed is.
Bij mij heb ik het probleem dat als ik YouTube vids in fullscreen mode wil kijken ik dan een pluginfout krijg.
Bij mij heb ik het probleem dat als ik YouTube vids in fullscreen mode wil kijken ik dan een pluginfout krijg.
Yeps zie dit topic.wrcveen schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 09:46:
Niemand hier last van ´bevriezingen´ bij het afspelen van video´s onder Lion? Mijn 1 week oude iMac met Lion voor geïnstalleerd heeft er ook last van, hele topic op https://discussions.apple.com/thread/3190738?tstart=0
[OSX Lion] Youtube
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Ja, en daarna zegt ie: ik kap ermeeGerritGekke schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 09:25:

Blader je natuurkundeboeken van de middelbare school nog maar eens door
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Exirion schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 11:11:
[...]
Ja, en daarna zegt ie: ik kap ermee
Blader je natuurkundeboeken van de middelbare school nog maar eens door
Als ik mijn iMac 27" i7 @ 3.4 Ghz op alle 8 cores belast wordt de core uiteindelijk ongeveer 90 graden!!!
De mac wordt dan aan de bovenkant heel erg warm. Maw: de warmte wordt goed uit het binnenste weggeleid.
Maar de core i7 kan 90 graden hebben en het mooie is: bij maximum performance is de computer nog steeds doodstil.
Ik haat lawaaierige computers en alleen al daarom is zo'n ding zijn geld waard.
Yup, zeker. Het concept van de iMac is geweldig, maar de uitwerking ook. Ik was met m'n vorige iMac elke dag blij, en dat ben ik met m'n nieuwe ook echt dagelijksQ schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 23:39:
Ik haat lawaaierige computers en alleen al daarom is zo'n ding zijn geld waard.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Moet je wel de standaard harddisk (dus niet SSD) van de iMac vervangen door een SSD, aangezien de standaard harddisk behoorlijk wat lawaai genereert.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Ik heb de 'gok' gewaagd en gewoon 8 gb RAM erin gepropt. Werkt perfect. Kan weer 2 jaartjes vooruit (vermoed ik). Multitasken gaat zichtbaar sneller. Echter het converteren van dvd's naar mp4 gaat nog even snel als met 2 gb RAM. In een aantal reacties op mijn laatste post werd al gezegd dat de processorsnelheid (logisch) bepalend is.KSH schreef op zondag 24 juli 2011 @ 22:45:
Ik heb het volgende in topic 'intel mac, mem-ervaringen' gepost, maar helaas geen reactie:
Ik heb momenteel de volgende iMac (laatste 20 inch uitvoering):
iMac 20 inch (mid 2009)
Processor: 2,66 Ghz Intel Core 2 Duo
Geheugen: 2 Gb 1067 MHz DDR3
Ik hoor verschillende meningen over het uitbreiden van het geheugen. Op de aankoopverpakking staat uitbreidbaar tot 8 gb RAM. Bij verscheidene resellers hoor ik echter uitbreidbaar tot 4 gb RAM. Heeft iemand ervaringen met het uitbreiden van deze iMac tot 8 gb RAM?
Het gaat me voornamelijk om het converteren van dvd's naar mp4. Per dvd doet Handbrake er momenteel ongeveer 1,5u over.
Hoe krijg ik een externe microphone werkende op een imac 2011 27" in bootcamp? Ik wil graag mijn headset gebruiken met mumble, maar mijn mic doet helemaal niks. Ik had al naar de settings gekeken en die klopten allemaal.
Las op het internet dat er usb werd aangeraden. Nu zit ik nog met 2 van die 3.5 plugs en ik hoop ze wel werkend te krijgen. anders is het zo zonde van de headset.
Las op het internet dat er usb werd aangeraden. Nu zit ik nog met 2 van die 3.5 plugs en ik hoop ze wel werkend te krijgen. anders is het zo zonde van de headset.
Ik lees vrijwel weinig tot geen Game ervaringen op de Imac 2011.
Afgelopen weekend heb ik d.m.v Bootcamp W7 erop gezet, en de game Mafia II geinstalleerd.
zelfs de GPU (6770m) speelt de game zonder problemen op high settings af, enkel de resolutie heb ik beperkt tot 1920*1080
Met behulp van het programma Motioninjoy, zelfs mijn PS3 controller nog kunnen configureren.
Recommended System Requirements
* CPU: Intel Core 2 Quad @ 2.4 Ghz / AMD Phenom X4 @ 2.5 Ghz
* RAM: 2 GB
* HDD: 10 GB free disk space
* Graphics: 1 GB Graphics Memory
* Sound Card: DirectX 9 Compatible
* DirectX: 10
Supported Graphics Cards:Minimum – nVidia 8600 / ATI Radeon HD 2600
Recommended – nVidia 9800 GTX / ATI Radeon HD 3870
Afgelopen weekend heb ik d.m.v Bootcamp W7 erop gezet, en de game Mafia II geinstalleerd.
zelfs de GPU (6770m) speelt de game zonder problemen op high settings af, enkel de resolutie heb ik beperkt tot 1920*1080
Met behulp van het programma Motioninjoy, zelfs mijn PS3 controller nog kunnen configureren.
Recommended System Requirements
* CPU: Intel Core 2 Quad @ 2.4 Ghz / AMD Phenom X4 @ 2.5 Ghz
* RAM: 2 GB
* HDD: 10 GB free disk space
* Graphics: 1 GB Graphics Memory
* Sound Card: DirectX 9 Compatible
* DirectX: 10
Supported Graphics Cards:Minimum – nVidia 8600 / ATI Radeon HD 2600
Recommended – nVidia 9800 GTX / ATI Radeon HD 3870
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Als je een passief huis hebt dan kan je de hele woning wel verwarmen met je iMac. 90 graden is wel echt hot, pres. vind ik dat een beetje te veel van het goede. En wat je dan krijgt is dat de alu body na verloop van tijd ook die temp. bereikt. (je kan er wel een eitje op bakken!!)Q schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 23:39:
[...]![]()
Als ik mijn iMac 27" i7 @ 3.4 Ghz op alle 8 cores belast wordt de core uiteindelijk ongeveer 90 graden!!!
Maar de core i7 kan 90 graden hebben en het mooie is: bij maximum performance is de computer nog steeds doodstil.
En het mooi van de iMac is zeker dat ie heel erg stil is bij max. belasting ( niet dood xD).
Yeah Me 2 .. zelf als ie uit staat geniet ik van de design.Exirion schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 00:12:
[...]
Yup, zeker. Het concept van de iMac is geweldig, maar de uitwerking ook. Ik was met m'n vorige iMac elke dag blij, en dat ben ik met m'n nieuwe ook echt dagelijks
Ik ben een grootgebruiker van Bootcamp (icm w7) en ik heb ook wel eens een aantal games geïnstalleerd en ben dan ook zeer tevreden over de prestaties.Destianto schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 12:07:
Tja, hier een 2010 iMac maar ik ben een beetje gekapt met gamen. Speelde wel Starcraft 2 (bijna voluit) maar ik ben zeker de laatste tijd niet meer zo van de grote games. Speel alleen nog simpel spul op iOS.Destianto schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 12:07:
[..]
Begrijp ik nu goed dat als ik een volledig clean install gedaan, vervolgens TM activeer en daarin de "space" ben, ik alles handmatig kan terugzetten...?
Wil volledig clean install en zou houden. Alleen bestanden, mail en contactpersonen overzetten. Is iets meer werk maar heb het er graag voor over...
Wil volledig clean install en zou houden. Alleen bestanden, mail en contactpersonen overzetten. Is iets meer werk maar heb het er graag voor over...
Ja zo gaat dat ongeveer maar eigenlijk is het absoluut niet nodig
Laatst voor de grap Windows 7 64-bit geïnstalleerd op mijn 2011 iMac. Laatste Call of Duty, Crysis 2 en Dirt 3 gespeeld. Werkt echt prima. Jammer dat ik altijd moet booten in Windows, maar verwacht niet dat VMware / Parallels de native snelheid zal evenaren.
Vandaag mijn iMac naar A-Mac gebracht voor het inbouwen van de C300 SSD. Hopelijk snel terug.
Vandaag mijn iMac naar A-Mac gebracht voor het inbouwen van de C300 SSD. Hopelijk snel terug.
Wat kost dat inbouwen precies?Zware Unit schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 22:31:
Laatst voor de grap Windows 7 64-bit geïnstalleerd op mijn 2011 iMac. Laatste Call of Duty, Crysis 2 en Dirt 3 gespeeld. Werkt echt prima. Jammer dat ik altijd moet booten in Windows, maar verwacht niet dat VMware / Parallels de native snelheid zal evenaren.
127,50 euro.... zonde van het geld, maar anders vervalt je garantie. 2011 model is verzegeld.
€ 127,50 ?!?!!!Zware Unit schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 23:27:
127,50 euro.... zonde van het geld, maar anders vervalt je garantie. 2011 model is verzegeld.
Klein half uurtje werk -> uurtarief van € 255,-!
Dan maar geen garantie meer!
Gisteren mijn iMac 21,5 basismodel binnengekregen nadat ik deze vrijdag online had besteld, erg snel dus.
Na alle verhalen over gele schermen, beschadigde behuizingen en andere problemen blijft het toch best spannend als je de prachtig verpakte iMac uitpakt.
Ben geheel tevreden, geen problemen en dat is toch ook wel eens aardig om te vermelden.
een prachtig scherm, erg stil zeker in vergelijking met mijn oude dell xps 420 die nu weg gaat. En met lion en een trackpad ipv de magic mouse (wat voor mij een niet prettige muis is)
Alles overgezet gisteren (wat nog wel een klusje was)
Kreeg er (althans met actiekorting) een hp printer bij (een basismodel met airrpint) was nog verrast hoe mooi deze print en makkelijk airprint is, kan nu ook gewoon vanaf de iphone printen
kortom in mijn ogen een goede aankoop
Na alle verhalen over gele schermen, beschadigde behuizingen en andere problemen blijft het toch best spannend als je de prachtig verpakte iMac uitpakt.
Ben geheel tevreden, geen problemen en dat is toch ook wel eens aardig om te vermelden.
een prachtig scherm, erg stil zeker in vergelijking met mijn oude dell xps 420 die nu weg gaat. En met lion en een trackpad ipv de magic mouse (wat voor mij een niet prettige muis is)
Alles overgezet gisteren (wat nog wel een klusje was)
Kreeg er (althans met actiekorting) een hp printer bij (een basismodel met airrpint) was nog verrast hoe mooi deze print en makkelijk airprint is, kan nu ook gewoon vanaf de iphone printen
kortom in mijn ogen een goede aankoop
marc68
Is het al mogelijk dan om achteraf een SSD te laten inbouwen in een 2011 iMac?Zware Unit schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 22:31:
ik dacht dat er problemen waren met sensoren e.d?
Blaaterdeblaat
Wellicht een goed idee om het topic even door te lezen.
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 09-08-2011 10:08 ]
Dat is zeker een best hoog uurtarief. Als je naar Mercedes of BMW gaat hebben ze dat uurtarief niet eens. Het is echt jammer dat je dan met de garantie zit. En als je dan nagaat dat een hapsnurker / stagiair het werk misschien wel uitvoert. Kortom, schandalig!Mini Poeper schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 23:38:
[...]
€ 127,50 ?!?!!!
Klein half uurtje werk -> uurtarief van € 255,-!
Dan maar geen garantie meer!
@ marc68: als het goed is krijg ik vandaag mijn 3e iMac 21,5" binnen. De anderen heb ik teruggestuurd naar Apple Store i.v.m. een geel scherm. Van welke datum is jouw iMac.
Zij vertelden mij dat het niet normaal is dat je een geel scherm hebt, dus omruilen is daar gelukkig geen probleem. Ik ga dan ook net zo lang door met omruilen totdat het scherm goed is. Een Mac mini is geen optie. Juist van Apple mag je een 100% goed product verwachten.
Zij vertelden mij dat het niet normaal is dat je een geel scherm hebt, dus omruilen is daar gelukkig geen probleem. Ik ga dan ook net zo lang door met omruilen totdat het scherm goed is. Een Mac mini is geen optie. Juist van Apple mag je een 100% goed product verwachten.
"Meneer, weet je wel hoeveel tijd het kost om de iMac te openen?".......GerritGekke schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:32:
[...]
Dat is zeker een best hoog uurtarief. Als je naar Mercedes of BMW gaat hebben ze dat uurtarief niet eens. Het is echt jammer dat je dan met de garantie zit. En als je dan nagaat dat een hapsnurker / stagiair het werk misschien wel uitvoert. Kortom, schandalig!
Haha... mijn antwoord was niet meer dan 5 minuten als ik het zelf doe. Geef me maar twee zegelstikkers en ik toe het zelf
Ik was zelf een uurtje bezig met mijn iMac 2010 om alles uit en in te bouwen. Zou ook wel sneller kunnen (waarschijnlijk was ik ook wel sneller). Maar 5 minuten om heel de Mac (verantwoord!) leeg te trekken is een beetje overdrevenZware Unit schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:55:
[...]
"Meneer, weet je wel hoeveel tijd het kost om de iMac te openen?".......
Haha... mijn antwoord was niet meer dan 5 minuten als ik het zelf doe. Geef me maar twee zegelstikkers en ik toe het zelf
Ik neem ook aan dat er bedoeld word dat de HDD vervangen word door de SSD , en niet zoals bij jouw de SSD extra plaatsen op de bestemde plaats daar voorsebastius schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:56:
[...]
Maar 5 minuten om heel de Mac (verantwoord!) leeg te trekken is een beetje overdreven
De standaard harddisk wordt idd vervangen. Vind dat de harddisk veel te langzaam is en ook veel te veel geluid produceerd. Tevens staan al mijn bestanden op de NAS, dus veel storage heb ik niet nodig op de iMac. De 256GB is ruim voldoende.cardwizard schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:17:
[...]
Ik neem ook aan dat er bedoeld word dat de HDD vervangen word door de SSD , en niet zoals bij jouw de SSD extra plaatsen op de bestemde plaats daar voor
Het plaatsen van een additionele harddisk kost idd veel meer tijd.
Exact hetzelfde zoals ik het hier heb alleen dan met een 2010 iMac die ik gelukkig zelf kan openen
De nr 1 reden voor het plaatsen van de SSD was eerst ook omdat ik knettergek van het HDD geluid werd , maar als je een tijdje gewerkt hebt met die SSD en je moet het weer even met de HDD doen dan weet je dat je nooit meer zonder die snelheidswinst zult kunnen............
De nr 1 reden voor het plaatsen van de SSD was eerst ook omdat ik knettergek van het HDD geluid werd , maar als je een tijdje gewerkt hebt met die SSD en je moet het weer even met de HDD doen dan weet je dat je nooit meer zonder die snelheidswinst zult kunnen............
[ Voor 58% gewijzigd door Cardwizard op 09-08-2011 12:24 ]
Voor een pro die dit werk regelmatig doet moet het open van een iMac toch ook wel met een paar min. gedaan zijn. Ze weten precies waar ze op moeten letten neem ik aan.Zware Unit schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:55:
[...]
"Meneer, weet je wel hoeveel tijd het kost om de iMac te openen?".......
Kon je geen zegelstickers kopen voor 2 tientjes :-p
Valt mee hoor. De eerste keer deed ik er 3 kwartier over en de laatste keer lukte het in 10 minuten. Het is echt niet veel werk als je eenmaal weet hoe het moetsebastius schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:56:
Maar 5 minuten om heel de Mac (verantwoord!) leeg te trekken is een beetje overdreven
Het openen kost idd echt niet meer dan 5 minuten. Zuignappen op scherm, 8 schroeven en 4 kabeltjes los maken. Het verwijderen van de oude disk kost misschien 1 minuut. Het overzetten van de onderdelen op de SSD inclusief bracket inclusief plaatsen in de iMac een minuut of 5. Het lastigste is het weer correct aansluiten van de kabels zonder ze fragiele aansluitingen te beschadigen.Exirion schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 13:06:
[...]
Valt mee hoor. De eerste keer deed ik er 3 kwartier over en de laatste keer lukte het in 10 minuten. Het is echt niet veel werk als je eenmaal weet hoe het moet
Als je eenmaal een SSD hebt gehad ben je verkocht. De dikste iMac van dit moment is langzaam icm de standaard harddisk als je een SSD bent gewend.
Heb ik gedaan, maar ik kan uit geen enkele post opmaken (of ik lees eroverheen...Destianto schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:08:
Wellicht een goed idee om het topic even door te lezen.

Blaaterdeblaat
Inbouwen of vervangen? Beide zijn mogelijk, maar let op dat vanaf het 2011 model je garantie vervalt indien je het zelf doet.dj_ko schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:26:
[...]
Heb ik gedaan, maar ik kan uit geen enkele post opmaken (of ik lees eroverheen...) of het inbouwen van een SSD mogelijk is in het laatste model van de iMac
edit: wrong topic
[ Voor 95% gewijzigd door Greatsword op 09-08-2011 16:18 ]
Is het inbouwen (extra) in de 21.5" model mogelijk? (ja dan moet je de superdriver er zeker uithalen?)Zware Unit schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:11:
[...]Inbouwen of vervangen? Beide zijn mogelijk, maar let op dat vanaf het 2011 model je garantie vervalt indien je het zelf doet.
Ja ho eens even, ik heb het er over dat ie helemaal leeg moet als je de SSD op de correcte plaats (onder het logicboard) wilt plaatsen. Alleen het scherm er uit om het ding op de plek van de HDD te doen dan is het idd niet veel werk.Zware Unit schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 13:33:
[...]
Het openen kost idd echt niet meer dan 5 minuten. Zuignappen op scherm, 8 schroeven en 4 kabeltjes los maken. Het verwijderen van de oude disk kost misschien 1 minuut. Het overzetten van de onderdelen op de SSD inclusief bracket inclusief plaatsen in de iMac een minuut of 5. Het lastigste is het weer correct aansluiten van de kabels zonder ze fragiele aansluitingen te beschadigen.
Als je eenmaal een SSD hebt gehad ben je verkocht. De dikste iMac van dit moment is langzaam icm de standaard harddisk als je een SSD bent gewend.
Ik heb hier een 24" iMac staan (zo'n zilveren/witte behuizing), uit begin 2010.
Helaas lijkt het scherm/paneel ingebrand te zijn. Heb eigenlijk last van horizontale, grijze strepen, die je vooral op een witte achtegrond goed ziet.
Heb al het een en ander kunnen vinden hier over, en je kan er vanalles aan doen, zoals een screensaver met witte achtergrond, de fans harder laten draaien, de brightness aan te passen. Toch denk ik dat dit het probleem niet op zal lossen, en dat het alleen op te lossen is door het paneel zelf te vervangen.
De vorige eigenaar is het nooit opgevallen, en vandaar is het scherm ook nooit onder garantie vervangen.
Het paneel wat er nu in zit is een LM240WU2-SLB4 paneel van LG. Ze zijn wel nieuw te verkrijgen, maar is dan wel prijzig.
Is er eventueel bekend of misschien losse LCD monitoren, welke ook voorzien zijn van hetzelfde paneel, dat deze ook gebruikt zou kunnen worden om in de iMac te monteren? Of is het ook mogelijk een compleet ander type te plaatsen? Ik weet niet of de aansluitigen hetzelfde zijn, en of dat het uberhaupt kan.
Misschien hebben meer Tweakers hier ervaring mee?
Helaas lijkt het scherm/paneel ingebrand te zijn. Heb eigenlijk last van horizontale, grijze strepen, die je vooral op een witte achtegrond goed ziet.
Heb al het een en ander kunnen vinden hier over, en je kan er vanalles aan doen, zoals een screensaver met witte achtergrond, de fans harder laten draaien, de brightness aan te passen. Toch denk ik dat dit het probleem niet op zal lossen, en dat het alleen op te lossen is door het paneel zelf te vervangen.
De vorige eigenaar is het nooit opgevallen, en vandaar is het scherm ook nooit onder garantie vervangen.
Het paneel wat er nu in zit is een LM240WU2-SLB4 paneel van LG. Ze zijn wel nieuw te verkrijgen, maar is dan wel prijzig.
Is er eventueel bekend of misschien losse LCD monitoren, welke ook voorzien zijn van hetzelfde paneel, dat deze ook gebruikt zou kunnen worden om in de iMac te monteren? Of is het ook mogelijk een compleet ander type te plaatsen? Ik weet niet of de aansluitigen hetzelfde zijn, en of dat het uberhaupt kan.
Misschien hebben meer Tweakers hier ervaring mee?
Laat 's foto's van de schade zien? Ik betwijfel namelijk of het wel echt in het panel zelf zit. Vaak zijn vlekken en strepen in het beeld het gevolg van vuil/stof/aanslag op de glasplaat. Als je die eens goed schoonmaakt (aan de achterkant dus) kan het al opgelost zijn.
Het glas aan de voorkant heb ik er al afgehaald, daar zit het hem niet in. Ook zonder het glas is het zichtbaar. Je ziet als het ware ook echt een browser scherm staan.
Overigens heeft de iMac als productnummer MB42FN/A IMAC 24.
Overigens heeft de iMac als productnummer MB42FN/A IMAC 24.
Weet iemand meer over die beruchte warranty seal(s) in de nieuwe iMacs? Is deze los te peuteren en weer te bevestigen?
Zou je echt denken dat Apple verzegelingen gebruikt die te omzeilen zijn? Misschien weet je het niet maar er zijn meerdere bedrijven die zich specialiseren in het maken van dergelijke seals. Een miljoenen/miljardenindustrie met 1 doel: zorgen dat jij niet kan klooien zonder dat ze het merken.iwan_app schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 21:19:
Weet iemand meer over die beruchte warranty seal(s) in de nieuwe iMacs? Is deze los te peuteren en weer te bevestigen?
Valt wat voor te zeggen. Ik heb hier en daar wel wat gelezen over het terug kunnen plakken van de betreffende stickers, maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe de mede tweakers met ervaring hier over denken.sebastius schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 21:21:
[...]
Zou je echt denken dat Apple verzegelingen gebruikt die te omzeilen zijn? Misschien weet je het niet maar er zijn meerdere bedrijven die zich specialiseren in het maken van dergelijke seals. Een miljoenen/miljardenindustrie met 1 doel: zorgen dat jij niet kan klooien zonder dat ze het merken.
Zoals eerder vermeld; ik breng mijn mijn iMac zodra Lion gereleased is naar i-repair
Aangezien Lion reeds op mijn Mac geinstalleerd is breng ik deze eerdaags ff weg. Maar niet tegen dat bespottenlijk uurtarief zoals hierboven vermeld. Betaal ik inderdaad ook niet bij mijn BMW dealert en dat apparaat was duurder dan de iMac...
Aangezien Lion reeds op mijn Mac geinstalleerd is breng ik deze eerdaags ff weg. Maar niet tegen dat bespottenlijk uurtarief zoals hierboven vermeld. Betaal ik inderdaad ook niet bij mijn BMW dealert en dat apparaat was duurder dan de iMac...
Die stickers zijn altijd zo gemaakt dat lospeuteren tot zichtbare schade leidt of dat het ding gewoon scheurt. Ik heb ze met een scherp hobbymesje doorgesneden.iwan_app schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 21:19:
Overigens; ik ben nu (wederom) een clean install aan het doen op de iMac. Welke standaard Apps zijn echt "must have" en welke zijn "leuk"
Daar is natuurlijk niks zinnigs over te zeggen, want iedereen gebruikt z'n computer voor andere doeleinden en dat is zo personlijk als wat. Maar we hebben natuurlijk nog wel:Mini Poeper schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 22:01:
Overigens; ik ben nu (wederom) een clean install aan het doen op de iMac. Welke standaard Apps zijn echt "must have" en welke zijn "leuk"
Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 6
Een paar dagen geleden heb ik mijn 27" iMac besteld (3.1 Ghz model)
Ik kwam net echter wat tegen wat ik erg raar vind. Zoals in de volgende tabel te zien is de processor in de 3.1Ghz versie de 2400. De processor die in de 2.7Ghz modellen gebruikt wordt is de 2500S. In deze tabel is te zien dat de 2500S echter duurder is dan de 2400, terwijl de 3.1Ghz versie voor een (veel) hoger bedrag verkocht wordt. Is dat niet raar?
Ik kwam net echter wat tegen wat ik erg raar vind. Zoals in de volgende tabel te zien is de processor in de 3.1Ghz versie de 2400. De processor die in de 2.7Ghz modellen gebruikt wordt is de 2500S. In deze tabel is te zien dat de 2500S echter duurder is dan de 2400, terwijl de 3.1Ghz versie voor een (veel) hoger bedrag verkocht wordt. Is dat niet raar?
[ Voor 16% gewijzigd door Igor4 op 10-08-2011 13:35 ]
Puur technisch bekeken wel, maar het is opzich verklaarbaar. De 2500s is duurder omdat ie aanzienlijk zuiniger is terwijl ie niet veel langzamer dan die snellere is. Voor een merk als Apple is het echter moeilijk aan consumenten uit te leggen dat sneller goedkoper is. Bovendien is die 2500s het mainstream model van de iMacs, dus met die aantallen is ie waarschijnlijk vanzelf wat goedkoper in te kopen.Igor4 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 13:34:
Is dat niet raar?
Hallo,
Ik heb even een vraag met betrekking tot het RAM geheugen van de iMac. Ik heb sinds kort een iMac 21,5 (de 1149 variant met 2x2gb 1333mhz) en wil dit geheugen uitbreiden. Kan ik dit gewoon doen door naast deze 2x2gb nog eens 2x4gb 1333mhz te duwen? Dus dat ik op een totaal van 12gb uitkom. Of kan ik beter 4x hetzelfde aantal geheugen erin doen?(dus dat ik 2x 2gb erbij doe)
Alvast bedankt!
Ik heb even een vraag met betrekking tot het RAM geheugen van de iMac. Ik heb sinds kort een iMac 21,5 (de 1149 variant met 2x2gb 1333mhz) en wil dit geheugen uitbreiden. Kan ik dit gewoon doen door naast deze 2x2gb nog eens 2x4gb 1333mhz te duwen? Dus dat ik op een totaal van 12gb uitkom. Of kan ik beter 4x hetzelfde aantal geheugen erin doen?(dus dat ik 2x 2gb erbij doe)
Alvast bedankt!
Sowieso: \[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2
Ik zie inderdaad dat er een apart deel voor was. Excuses.
M'n iMac is in de verkoop en heb de schijf nu 2x met nullen overschreven. Moet genoeg zijn toch? had er toch niet echt geheime info op.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat na de reinstall het introductiefilmpje weer zichtbaar is bij de eerste keer opstarten? Nu herstart die automatisch na de herinstallatie.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat na de reinstall het introductiefilmpje weer zichtbaar is bij de eerste keer opstarten? Nu herstart die automatisch na de herinstallatie.
Je kunt ook gewoon met de koper ff samen het OS installerenBrm-G schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:53:
Op zich zelf wel begrijpelijk dus, maar vanuit Intel dus al een heel rare naamgeving/prijsstelling naar mijn mening.Exirion schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 13:39:
[...]
Puur technisch bekeken wel, maar het is opzich verklaarbaar. De 2500s is duurder omdat ie aanzienlijk zuiniger is terwijl ie niet veel langzamer dan die snellere is. Voor een merk als Apple is het echter moeilijk aan consumenten uit te leggen dat sneller goedkoper is. Bovendien is die 2500s het mainstream model van de iMacs, dus met die aantallen is ie waarschijnlijk vanzelf wat goedkoper in te kopen.
Ik zou gewoon de OS opnieuw installeren, dan kan de toekomstige koper ook meteen even in osx kijken e.d.Brm-G schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:53:
M'n iMac is in de verkoop en heb de schijf nu 2x met nullen overschreven. Moet genoeg zijn toch? had er toch niet echt geheime info op.
Volgens mij de iMac uitzetten na het filmpje. Na het inschakelen wordt het filmpje opnieuw getoond.Brm-G schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:53:
Idiote vraag misschien, heb net mijn iMac binnen, maar bij het installeren moet je je registreren. Dit heb ik eerder ook wel gedaan en het ging toen goed. Maar nu blijft de "ga door" knop grijs. Ik heb alles ingevuld.. meer mensen die hier problemen mee hadden en nu een oplossing hebben?
Ik registreer nooit mijn producten!
Ik kan echt niet verder voordat dit gebeurt is..GerritGekke schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:28:
Ik registreer nooit mijn producten!
zal ff foto maken
[ Voor 4% gewijzigd door Igor4 op 12-08-2011 12:30 ]
[...]
edit; werkt al. Was een glitch in de installatieprocedure denk ik. Ben weer helemaal teruggegaan en opnieuw begonnen en toen werkte hij. Hoefde niet eens gegevens in te vullen
edit; werkt al. Was een glitch in de installatieprocedure denk ik. Ben weer helemaal teruggegaan en opnieuw begonnen en toen werkte hij. Hoefde niet eens gegevens in te vullen
[ Voor 97% gewijzigd door Igor4 op 12-08-2011 12:41 ]
Als je een vervangend exemplaar hebt dan moet dat wel lukken jacdl schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:44:
Is het mogelijk om zelf de kapotte dvd-writer van m'n iMac te vervangen?
Ok, gelijk 2 vragen:Exirion schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:46:
[...]
Als je een vervangend exemplaar hebt dan moet dat wel lukken ja
- zijn er (video) tutorials hoe een imac opengemaakt kan worden
- welke dvd-writers zijn compatible?
Dat zeg ik!
Voor beide vragen: zie ifixit.comcdl schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:50:
Ok, gelijk 2 vragen:
- zijn er (video) tutorials hoe een imac opengemaakt kan worden
- welke dvd-writers zijn compatible?
Voorbeeldje erbij: http://www.ifixit.com/Gui...-Drive-Replacement/1637/1
[ Voor 16% gewijzigd door Exirion op 12-08-2011 13:53 ]
Begin A-Mac echt een beetje zat te worden. Net bericht gekregen dat het inbouwen van de SSD 150,51 gaat kosten ipv 127,50. Was blijkbaar een miscommunicatie. Niet normaal. Een bracket van 25 euro, iets wat normaal niet meer dan 5 euro kost. Een kabeltje van 20$ (link) waarvoor ik 40 euro moet betalen. Een arbeidsloon van 85 euro per uur.
Laatste keer dat ik zaken doe met A-Mac. Na het debacle met mijn Mac Pro en nu dit ga ik echt afscheid nemen van deze toko.
Laatste keer dat ik zaken doe met A-Mac. Na het debacle met mijn Mac Pro en nu dit ga ik echt afscheid nemen van deze toko.
Precies daarom heb ik het zelf maar gedaan (weet je tenminste ook wat er gebeurt....)Zware Unit schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:02:
Begin A-Mac echt een beetje zat te worden. Net bericht gekregen dat het inbouwen van de SSD 150,51 gaat kosten ipv 127,50. Was blijkbaar een miscommunicatie. Niet normaal. Een bracket van 25 euro, iets wat normaal niet meer dan 5 euro kost. Een kabeltje van 20$ (link) waarvoor ik 40 euro moet betalen. Een arbeidsloon van 85 euro per uur.
[afbeelding]
Waarom laat je de originele harddisk niet zitten?
Zelf doen is leuk, maar bij een 2011 iMac vervalt je garantie. Bij mijn 2009 iMac heb ik het zelf gedaan, dus ik weet hoe eenvoudig het is. Originele harddisk maakt teveel lawaai en heb de storage niet nodig in de iMac (dikke NAS in het netwerk).Jur schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:52:
[...]
Precies daarom heb ik het zelf maar gedaan (weet je tenminste ook wat er gebeurt....)
Waarom laat je de originele harddisk niet zitten?
Nóg duurder! Ik was allang de auto in gestapt, iMac opgehaald en ergens anders heen gegaan. Ook al kost het me meer aan brandstofkosten... gaat om het principe...
Uit principe had ik hem idd moeten ophalen, maar alle andere Apple Service Centra rekenen ook een flink bedrag:Mini Poeper schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:42:
Nóg duurder! Ik was allang de auto in gestapt, iMac opgehaald en ergens anders heen gegaan. Ook al kost het me meer aan brandstofkosten... gaat om het principe...
Future Store = ~120 euro
Leliveld = ~140 euro
Mijn reactie richting A-Mac was dan ook @$%@$%#@...
Toen ik mijn iMac bij MyCom kocht bleek tot m'n verbazing dat de ingreep volgens hun garantievoorwaarden toegestaan is. Misschien krijg ik alsnog problemen zodra ik daadwerkelijk met een garantieclaim kom, maar dat zie ik dan wel weerZware Unit schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:00:
Zelf doen is leuk, maar bij een 2011 iMac vervalt je garantie.
Twee weken geleden met Apple Support gebeld en zij bevestigde dat ze geen garantie verlenen op een iMac met een verbroken zegel. Gezien de vele problemen met de schermen (gele vlekken, etc) wil ik dat risico niet lopen voor een systeem van meer dan 2.200 euro.Exirion schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:56:
[...]
Toen ik mijn iMac bij MyCom kocht bleek tot m'n verbazing dat de ingreep volgens hun garantievoorwaarden toegestaan is. Misschien krijg ik alsnog problemen zodra ik daadwerkelijk met een garantieclaim kom, maar dat zie ik dan wel weer
Mij interesseert het niet wat Apple zegt, want MyCom verleent mij garantie en die houd ik aan hun uitspraken.Zware Unit schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:17:
Twee weken geleden met Apple Support gebeld en zij bevestigde dat ze geen garantie verlenen op een iMac met een verbroken zegel.
bedoel je met het zegel die 2 grijze stickers (deze heb ik gewoon weer terug geplakt)? Binnenin zit wel een zegel maar deze hoef je niet te verbreken om zelf een ssd te plaatsen.Zware Unit schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:17:
[...]
Twee weken geleden met Apple Support gebeld en zij bevestigde dat ze geen garantie verlenen op een iMac met een verbroken zegel. Gezien de vele problemen met de schermen (gele vlekken, etc) wil ik dat risico niet lopen voor een systeem van meer dan 2.200 euro.
Mycom wilt ook voor EUR 35 een SSD inbouwen en die hoef je dan nog niet eens daar te kopen. Top toko daar in Maastricht. Andere locaties weet ik niet want daar kom ik nooit.
een dvdtje kijken op je imac in fullscreen lijkt me niet zo geweldig trouwens of wel? is 720 nog wel te doen of moet je echt 1080p hebben?
Bij de Vertex 2 series zit de bracket bij de drive in het doosje, als je die in laptops stopt hou je ze over.Zware Unit schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:02:
Een bracket van 25 euro, iets wat normaal niet meer dan 5 euro kost.
Dit kun je zelf ook wel bedenken. In 2004/2005 waren LCD TV's dermate duur dat veel mensen een 26" TV kochten en daar een paar meter vandaan zaten. Een DVD ziet er dan prima uit, maar als je er met je neus op gaat zitten dan is het natuurlijk allemaal niet superscherp. Als je op een afstandje kijkt dan is 720p meer dan genoeg op een 27" scherm, maar als je op je bureaustoel blijft zitten dan is 1080p uiteraard zichtbaar beter.Saven schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 01:12:
een dvdtje kijken op je imac in fullscreen lijkt me niet zo geweldig trouwens of wel? is 720 nog wel te doen of moet je echt 1080p hebben?
Geen probleem hoor, maar tis geen full-hd natuurlijk.Saven schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 01:12:
Zeer vervelend, sinds gister iedere keer wanneer ik mijn iMac opstart opent hij de map MacOSX, weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Edit: was dat (*&)(&^ steam, meteen maar verwijderd.
[ Voor 17% gewijzigd door Cum Grano Salis op 13-08-2011 20:52 ]
Gaude et aude
Daar had je heus steam niet voor moeten verwijderenCum Grano Salis schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:37:
Zeer vervelend, sinds gister iedere keer wanneer ik mijn iMac opstart opent hij de map MacOSX, weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Deed ie bij mij ook, maar was snel opgelost door even naar Systeemvoorkeuren->Gebruikers->Inloggen te gaan zien.
Ik gebruik het toch nauwelijks, maar bedankt voor de tipChris5488 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:14:
[...]
Daar had je heus steam niet voor moeten verwijderen
Deed ie bij mij ook, maar was snel opgelost door even naar Systeemvoorkeuren->Gebruikers->Inloggen te gaan zien.
Gaude et aude
mijn zus heeft middels haar 3e imac bij dixons gehaald
steeds weer het bekende yellow probleem
waarom blijven ze met deze schermen door gaan, dit gaat al minstens 2 series zo
het was trouwens een 21,5 inch
steeds weer het bekende yellow probleem
waarom blijven ze met deze schermen door gaan, dit gaat al minstens 2 series zo
het was trouwens een 21,5 inch
Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9