Dit is volgens mij het eerst Apple product waarbij mensen in flinke aantallen juist hun aankoop vervroegen om nog het oudere model te kunnen kopen ipv opgescheept zitten met het nieuwe model.
Teken aan de wand?
Teken aan de wand?
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Bedankt voor je informatieve, lange reactie!ankhie schreef op woensdag 28 november 2012 @ 09:08:
[...]
Het is helemaal afhankelijk van hoe fanatiek je wil gamen. Zelf heb ik de switch gemaakt naar iMac eind december en ik heb van de zomer een MBP gekocht om mijn laptop te vervangen, zo tevreden ben ik erover. Met betrekking tot de games, er zijn steeds meer games die uitkomen op OS X maar het is afhankelijk van wat je speelt. Zelf gebruik ik voor sommige games gewoon parallels (o.a. Civ IV BTS met mods) en dat werkt prima zonder performance problemen oid. Voor de rest loopt Diablo III native op OS X en komen er ook steeds meer uit, dan al niet met wrappers. Bootcamp heeft wel voordelen voor bepaalde games, maar ook op een 256GB SSD zou je hier best mee uit moeten komen, mits je het beperkt houd
Qua performance en specs vergelijken t.o.v. windows kom je sowieso deels redelijk bedrogen uit omdat het veel meer toegespitst is op de systemen en veel minder log is dan Windows (t/m 7 in mijn optiek, 8 ken ik niet goed genoeg) op den duur.
Bij mij stond eenzelfde desktop met i7 920 en mijn i7 3,4 Ghz (late 2011) was toch echt sneller. Heb er dan een 6970 Radeon inzitten en de 680XM weet ik niet qua snelheid, maar als ik zie dat ik op het vorige model prima kan gamen met de spellen die ik speel op max resolutie zou ik me niet teveel zorgen maken.
Eventueel kan je nog een van je HDDs als externe HDD in een casing doen en achter je monitor zodat je alsnog genoeg (meer) ruimte hebt. Met dit ding: http://twelvesouth.com/products/backpack/ kan je hem zelfs buiten het gezichtsveld houden.
Kort samengevat: Voor dat budget kom je prima uit de voeten en heb je er een meer dan prima computer voor. Die je over 2-3-4 jaar ook nog voor meer kan verkopen dan je huidige systeem
En als je een 2560 x 1440 scherm eenmaal gewend bent is alles te weinig en te klein
[ Voor 3% gewijzigd door iApp op 28-11-2012 21:52 ]
An a day keeps the doctor away.
Bullshit is het niet omdat je een "no go" kunt onderbouwen. Het moeten gebruiken van een softwarefix kan een prima reden zijn om een "no go" aan de klant af te geven. Vergeet niet dat je uiteindelijk wel de klant tevreden moet stellen. Als die klant een herinstallatie doet komt ie terug omdat de fans ineens voluit staan te blazen. En de technische dienst maar zoeken. Kost allemaal weer tijd wat de klant weer in rekening wordt gebracht. Het is dan veel klantvriendelijker om een "no go" te verkopen dan een "go". Een klant die na installatie gezeik heeft en erachter komt wat voor workaround ie moet doen is doorgaans niet blij en zal ook niet snel terugkomen omdat ie het allemaal maar amateuristisch vindt. Bullshit? Nee, eerder verstandig.Exirion schreef op woensdag 28 november 2012 @ 08:39:
[...]
Bullshit dus. Je kunt in elke iMac de harddisk gewoon vervangen door een SSD, al heb je misschien een softwarefix nodig voor de fan die op hol slaat. Toevallig heb ik gisteren een SSD in de iMac 2009 op m'n werk gezet, en ik heb al 1.5 jaar een SSD ipv de harddisk van m'n iMac 2011 zitten
Een 768GB SSD of een 3TB Fusion drive (die afaik een 128GB SSD bevat). De prijzen zijn ook bekend, $400 voor de 3TB Fusion drive, $1300 voor de 768GB SSD.iApp schreef op woensdag 28 november 2012 @ 21:44:
Overigens zag ik op de Apple website dat de nieuwe iMac ook met een 256GB SSD en een 3TB HDD te bestellen is (Fusiondrive), maar ik ben bang dat ik met die Apple prijzen dan wel erg duur uitkom... Tevens kan een 3TB HDD problemen veroorzaken in bootcamp had ik ergens gelezen.
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
@ iApp, ik ben een fanatieke gamer met een hele geschiedenis van shooters. Van MoH tot CoD1,2,4 en de BF series. Helaas heb ik er niet zoveel tijd meer voor ivm een gezin en een eigen bedrijfje. Maar, de tijd dat ik even kan gamen speel ik BF3. Op mijn iMac 27" 2011 met een SSD, een i5 3.1Ghz, 12g geheugen en een 6970M. Ik was tot een jaar geleden een echte Windows gebruiker. Gewoon omdat ik niet beter weet en gamen nu eenmaal op een Windows platform gebeurd. En nog steeds. Wat mensen ook roepen. DE games waar HET om gaat, zijn niet te vinden op OSX.iApp schreef op woensdag 28 november 2012 @ 21:44:
[...]
Bedankt voor je informatieve, lange reactie!![]()
Op mijn desktop speel ik vooral Battlefield en Call of Duty met de settings zo hoog mogelijk.
Mijn huidige MacBook Pro Retina met een Nvidia 650M kan dit prima aan op een resolutie van 1920x1200, dus ik verwacht dat de iMac dat ook prima moet gaan redden.
Echter koop ik een iMac met de gedachten dat ik er een aantal jaar mee vooruit kan, zonder dat ik tegen echte beperkingen aanloop. (Zo kan mijn Nvidia 470GTX \[3 jaar oud] nog prima uit de voeten met games.)
Battlefield 3 is inmiddels alweer één jaar oud, en Call of Duty heeft een verouderde engine en zegt dus niets over de duur van een videokaart. Zo is FarCry 3 de nieuwe Crysis 1 en dus een echte prestatie tester... Mijn huidige Nvidia 470GTX haalt het spel met pijn en moeite op High, 1920x1080, DirectX 11 op 30FPS, en bij lange na niet op ultra.
Van de Nvidia 675M heb ik al wel benchmarks kunnen vinden waarin uitwijst dat hij 7% sneller dan de Nvidia 470GTX, maar van de Nvidia 680MX heb ik nog geen enkele benchmarks kunnen vinden.
Overigens zag ik op de Apple website dat de nieuwe iMac ook met een 256GB SSD en een 3TB HDD te bestellen is (Fusiondrive), maar ik ben bang dat ik met die Apple prijzen dan wel erg duur uitkom... Tevens kan een 3TB HDD problemen veroorzaken in bootcamp had ik ergens gelezen.
Ik denk dat ik eerst een aantal reviews en de prijs van de iMac ga afwachten voordat ik een definitieve keuze maak.
Edit: Ik heb op internet gezocht naar informatie over de Nvidia 680MX, en lees dat het een ondergeklokte versie van de Nvidia 680GTX is. Als de beweringen kloppen, moet de videokaart gelijk staan aan een Nvidia 580GTX (desktop versie).
Verwijderd
39
Gewoon alt+2 zou het euro teken moeten zijn...Fietsbel schreef op donderdag 29 november 2012 @ 22:21:
Op welke taal staat je keyboard? want alt+shift+2 is toch echt het euro teken
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Deze site geeft een redelijke indicatie: http://www.mac2sell.netJustwilliamNL schreef op donderdag 29 november 2012 @ 22:24:
Momenteel ben ik in het bezit van een Apple iMac 21,5" 2011,
met i5 2500S, HD 6770M, 14GB ram, 1tb hdd, met trackpad en magic mouse.
Buiten om dat ik op OSX zit draai ik ook regelmatig windows 7 via bootcamp. Dit omdat ik nogal graag game o.a. Battlefield 3.
Ik zit alleen op het moment heel erg te twijfelen om mijn mac te verkopen en dit geld te gebruiken om een game desktop te financieren. Dit omdat ik vrijwel veel game en dat een iMac niet bedoeld is om te gamen uiteraard. Met deze configuratie is het ook moeilijk om een vloeiend beeld te krijgen tijdens gamen.
Nu ben ik benieuwd of iemand enig idee heeft hoeveel deze iMac nog zou kunnen opleveren gezien de specificaties?
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Als je de Amerikaanse indeling hebt gekozen (kun je testen door op de decimale toets rechts te drukken als het een punt is heb je US als er een komma komt -ondanks dat er een punt op de toets staat geprint- heb je NL) is het ALT+SHIFT+2. Als je NL indeling hebt is het ALT+2Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 22:19:
Ik heb m'n iMac nu een maand en ik heb nog steeds niet uitgevonden hoe ik het Euro-teken typ. Via Google vind ik allerlei verschillende shortcuts, zoals Alt-2 en Alt-Shift-2, maar geen enkele werkt echt. Wie helpt me uit de brand?
Ik heb even gekeken, en ik kwam uit op een bedrag van € 1280,- ,RobbieB schreef op donderdag 29 november 2012 @ 22:25:
[...]
Deze site geeft een redelijke indicatie: http://www.mac2sell.net
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Pyrone89 op 30-11-2012 10:44 ]
Ik ben ook zeer benieuwd, word de eerste Mac in huis!Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:35:
Nice. Ik heb dezelfde op het oog maar dan met 1TB Fusion (ruimte niet nodig, bootcamp wel). Ben benieuwd naar je ervaringen straks.
Verwijderd
Dat is al jaren lang zo en eigenlijk geen nieuws meer.Pyrone89 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:40:
Wel weer smerig dat je perse het duurdere model moet kiezen als je een Fusion Drive wilt. Je moet dus EN 200 euro bijleggen voor 0,2 extra Ghz en een ietsjes betere GPU en vervolgens nog eens een flink bedrag voor de Fusion Drive (terwijl je eigenlijk alleen een kleine SSD EXTRA krijgt)
Zelfde praktijken als bij de Mac Mini.
Ben heel teleurgesteld dat men dit soort praktijken bezigt.
Voor de balans in dit topicVerwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:50:
[...]
Dat is al jaren lang zo en eigenlijk geen nieuws meer.
Het valt me wel op trouwens dat je alleen maar hier rond hangt om alles in twijfel te trekken en weinig toevoegt. Al een hele tijd geleden gaf je aan dat je deze iMac ging overslaan en hoewel bijna iedereen natuurlijk welkom is in dit topic, wat motiveert je om continue negatief te komen doen?
Dat klopt dat het jarenlang al zo gaat. Maar toen betaalde je slechts voor het verschil in snelheid en grote van scherm. Iets wat voor mij niet zo zwaar weegt aangezien voor de rest de systemen qua mogelijkheden gelijkwaardig aan elkaar zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:50:
[...]
Dat is al jaren lang zo en eigenlijk geen nieuws meer.
Het valt me wel op trouwens dat je alleen maar hier rond hangt om alles in twijfel te trekken en weinig toevoegt. Al een hele tijd geleden gaf je aan dat je deze iMac ging overslaan en hoewel bijna iedereen natuurlijk welkom is in dit topic, wat motiveert je om continue negatief te komen doen?
Je zegt dat DE games niet op OS X uitkomen. Denk dat dat toch heel erg een mate van perceptie is. Als ik mijn eigen favourites lijst erbij pak dan zijn ze allemaal native op de Mac beschikbaar (Diablo 3, Civilization 4 & 5, Counter-Strike).RoyK schreef op donderdag 29 november 2012 @ 09:35:
[...]
@ iApp, ik ben een fanatieke gamer met een hele geschiedenis van shooters. Van MoH tot CoD1,2,4 en de BF series. Helaas heb ik er niet zoveel tijd meer voor ivm een gezin en een eigen bedrijfje. Maar, de tijd dat ik even kan gamen speel ik BF3. Op mijn iMac 27" 2011 met een SSD, een i5 3.1Ghz, 12g geheugen en een 6970M. Ik was tot een jaar geleden een echte Windows gebruiker. Gewoon omdat ik niet beter weet en gamen nu eenmaal op een Windows platform gebeurd. En nog steeds. Wat mensen ook roepen. DE games waar HET om gaat, zijn niet te vinden op OSX.
Maar, geen nood. Gelukkig is er zoiets als bootcamp. Ik boot gewoon naar Windows en speel BF3 op medium settings en dat gaat meer dan prima. Het is geen game monster, uiteraard. Dat is een keuze die je zal moeten maken. Het kan niet en en zijn. Maar, als je klaar ben met gamen en je weer naar OSX boot, mag je wel genieten van een prachtig OS waar ik sinds mijn switch erg blij mee bent. Ik zou niet meer terug willen naar Windows in de huidige vorm.
Dus, wil je gamen maar ook een goed systeem. De high end iMac is dan een prima vriend. Bootcamp erop met windows en enjoy! Voeg me ook nog even toe in BF3 en we pakken misschien een potje samen.
Roy
[ Voor 8% gewijzigd door iApp op 30-11-2012 12:13 ]
Verwijderd
Laat me raden, jij hebt een iMac uit 2007? lolPyrone89 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 23:52:
[...]
Vind als ik het zo zie eigenlijk de 2007 versie het mooiste.
Verwijderd
Voor iMac 2011 model betaalde je 200 euro bij voor 4 gig extra geheugen. Gelukkig kon ik er zelf 16 gig voor een kleine 80 euro er in doen.iApp schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 12:12:
@Ankhie je vergeet Guild Wars 2!
De prijzen van de iMac zijn voor de doorsnee Apple gebruiker nog wel te doen, maar dat je €600,- euro betaalt voor 24GB ram extra, €400,- euro voor een Fusion Drive met 3TB, waarvan 128GB SSD, en €200,- euro voor 0,2Ghz extra vind ik ronduit absurd.
Ondanks dat heb ik toch besloten dat ik een 27'' iMac ga aanschaffen, met de bovenstaande specs.
Enige waar ik nog op zit te wachten zijn enkele reviews waarin staat aangegeven of de 3TB versie van de Fusion Drive nu wel of niet gepartitioneerd kan worden, omdat ik een deel (1TB) wil gebruiken voor Bootcamp om andere games en programma's erop te kunnen draaien.
Edit: Iemand een linkje waar ik 32GB 1600Mhz ram voor de nieuwe iMac kan aanschaffen? Zet ik 'm alvast in mijn wenslijst.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Guild Wars 2 is ook gewoon voor de Mac beschikbaar dus die vervalt alweer voor WIndowsiApp schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 12:12:
@Ankhie je vergeet Guild Wars 2!
De prijzen van de iMac zijn voor de doorsnee Apple gebruiker nog wel te doen, maar dat je €600,- euro betaalt voor 24GB ram extra, €400,- euro voor een Fusion Drive met 3TB, waarvan 128GB SSD, en €200,- euro voor 0,2Ghz extra vind ik ronduit absurd.
Ondanks dat heb ik toch besloten dat ik een 27'' iMac ga aanschaffen, met de bovenstaande specs.
Enige waar ik nog op zit te wachten zijn enkele reviews waarin staat aangegeven of de 3TB versie van de Fusion Drive nu wel of niet gepartitioneerd kan worden, omdat ik een deel (1TB) wil gebruiken voor Bootcamp om andere games en programma's erop te kunnen draaien.
Edit: Iemand een linkje waar ik 32GB 1600Mhz ram voor de nieuwe iMac kan aanschaffen? Zet ik 'm alvast in mijn wenslijst.
2011Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 12:29:
[...]
Laat me raden, jij hebt een iMac uit 2007? lol
Zwarte achterkant !Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 13:30:
[...]
En wat is er dan 'mooier' aan een iMac uit 2007?
Voor tekst verwerking en internet zou ik eerder voor het 27'' basismodel gaan, omdat het scherm véél groter / scherper is voor typografie. En qua specs zit je dan ook meer dan voldoende. Als je budget het toelaat, zou ik dat doen.OnnoS1991 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:00:
Ik ga me nieuwe iMac puur voor werk gebruiken, dus tekstverwerker en Internet.
Nu heb ik de keuze voor mezelf gemaakt uit de volgende twee iMacs:
Apple: 21 inch duurdere versie incl upgrade naar i7 en apple 3 jaar garantie
Mycom: duurdere 21 inch versie incl 3 jaar garantie
Het prijs verschil tussen beide is zo'n 400 euro.
Mijn vraag, omdat ik toch wel van de duurzaamheid ben.
Beter nu een i7 3.1 ghz aanschaffen of is de 2.9ghz en i5 processor voldoende?
[ Voor 4% gewijzigd door iApp op 30-11-2012 14:09 ]
[ Voor 42% gewijzigd door SilverNL op 30-11-2012 14:34 ]
Heeft er iemand ervaring met gaming met het draadloze toetsenbord?OnnoS1991 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:22:
Welk toetsenbord is btw gebruiksvriendelijker? Het wireless of het numerieke toetsenbord?
Als je de iMac puur gebruikt voor tekstverwerken, Internetten?
Denk het niet. Vaak is de datum die je meekrijgt een vrij 'late' indicatie. Bij mij werd hij vorige keer als nog veel eerder geleverd. 27inch word sowieso pas in december verwacht.OnnoS1991 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:42:
Als ik nu me bestelling plaats, 27 inch =) incl. 3 jaar garantie dan is de leverdatum pas eerste week januari. Heeft iemand eerdere ervaring met uitgebrachte iMacs?
Liggen ze bv. niet straks half december in de winkel bij Mycom?
Het internet staat vol van "delay + bluetooth keyboard"
Verwijderd
Wat is dat nou voor onzin? Elke elektrisch product heeft standaard garantie van 2 jaar. je bent gek als je extra geld gaat neerleggen voor "garantie". Die onzin van Apple care is zo achterhaald ondertussen.OnnoS1991 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:42:
Als ik nu me bestelling plaats, 27 inch =) incl. 3 jaar garantie dan is de leverdatum pas eerste week januari. Heeft iemand eerdere ervaring met uitgebrachte iMacs?
Liggen ze bv. niet straks half december in de winkel bij Mycom?
39
Kijk hier heb ik wat aan. Dat scheelt me dan alweer 125 euro.Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:52:
[...]
Wat is dat nou voor onzin? Elke elektrisch product heeft standaard garantie van 2 jaar. je bent gek als je extra geld gaat neerleggen voor "garantie". Die onzin van Apple care is zo achterhaald ondertussen.
Denk er wel aan dat je je garantie kwijt bent ^^Fietsbel schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:56:
Op http://www.kodawarisan.co...2/11/aa_imac_aeaaa_1.html is er te zien dat de imac 21.5" wel valt up te graden, echter moet je wel je hele imac uit elkaar halen
Verwijderd
At your service!OnnoS1991 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:56:
[...]
Kijk hier heb ik wat aan. Dat scheelt me dan alweer 125 euro.
[ Voor 3% gewijzigd door Fietsbel op 30-11-2012 15:03 ]
39
Voor de GTX 675MX op een Windows laptop kan je hier al terrecht:Fietsbel schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:03:
Je garantie ben je dan wel kwijt.
Ik wacht ook nog even op de eerste benchmarks om het verschil tussen de GeForce GTX 675MX 1GB en de GeForce GTX 680MX 2GB te zien
In een vorige iMac was dit ooit mogelijk...Mektheb schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:08:
Wait whut, zie ik nu dat je de CPU eruit kan halen ?, dat betekend dus upgraden zelf ?
Zit het inderdaad nu te lezen, maar ik lees verschillende mensen die een 2600K ingebouwd hebben inplaats van de i5 op het 2011 Model, en dat het prima werkt.querex schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:10:
[...]
In een vorige iMac was dit ooit mogelijk...
Maar dat ging ook maar bij 1 model, aangezien de andere modellen niet genoeg stroom kregen op hun moederbord om een i7 te voeden... (ofzoiets)
Check op google maar eens als je alle details hierover wil
39
Heb je de machine zelf al geprobeerdFietsbel schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:18:
Apple minded The Verge heeft ook z;n review klaar:
http://www.theverge.com/2...pple-imac-mac-mini-review
Een 9 voor de imac![]()
Waarom niet? Als je een beetje leuke iMac geconfigureerd hebt dan is het een supersnelle machine. Als ik in mijn iMac late 2011 een SSD had gezet (staat nu wel geplanned) dan heb ik echt niet wat anders nodig de komende jaren. Alleen vanuit tweakers oogpunt met upgradable componenten is het minder, maar dat maakt de meeste mensen geen zak uit hoorFietsbel schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:18:
Een 9 voor de imac![]()
Is ook niet nodig, inhoudelijk is de review erg slecht, allemaal gebaseerd op onderbuik gevoelens
Supersnel zal die zeker zijn! en mijn 27" versie zal er echt wel komen, ben een sheepleankhie schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 16:52:
[...]
Waarom niet? Als je een beetje leuke iMac geconfigureerd hebt dan is het een supersnelle machine. Als ik in mijn iMac late 2011 een SSD had gezet (staat nu wel geplanned) dan heb ik echt niet wat anders nodig de komende jaren. Alleen vanuit tweakers oogpunt met upgradable componenten is het minder, maar dat maakt de meeste mensen geen zak uit hoor
Ik vind een 9 een prima cijfer. Zeker met een fusion drive of SSD lijkt het me een prima cijfer, als de prijs nog wat lager was geweest had ik sowieso geen goede kans voor de concurrentie gezien
39
Het ligt er aan of ze het duurste model hebben genomen of niet.Fietsbel schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:18:
Een 9 voor de imac![]()
I tested high-end configurations of both iMac sizes — a 3.1GHz Core i7 processor and 16GB of RAM on the 21.5-inch model, and 3.4GHz and 8GB on the 27-incher
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik verwacht dat de 27'' iMac (met i7 processor) toch wel over de 15.000 punten gaat komen.Pyrone89 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 20:11:
De nieuwe modellen hebben een Geekbench gehad, de kern van MacRumours daarbij is:
"What's interesting here, though, is how the quad-core Core i5 iMacs perform compared to the quad-core Core i7 Mac minis. Since Core i7 has hyper-threading technology (and the Core i5 does not), it can execute more instructions at once, leading to higher performance.
Here this means that the mid-range Mac mini is faster than the mid-range iMac that's almost twice the price. True, you do get a display and a discrete GPU with the iMac, but these Geekbench results show how powerful the new Mac mini is despite its size."
Dan is zo'n oude i7 920 toch nog een stuk rapper dan een i5 van de 2011 versie, want ik kom echt BIJNA op de 8k ( met wel program's enz aan had geen zin ze uit te zetten )iApp schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 21:50:
[...]
Ik verwacht dat de 27'' iMac (met i7 processor) toch wel over de 15.000 punten gaat komen.
Dat zou pas een stap voorwaarts voor mij zijn, want met mijn huidige i7 920 mag ik blij met iets meer dan 9.000 punten zijn.
Met een hele grote dikke nadruk op "can" want hyperthreading is niet hetzelfde als fysieke cores. Dat higher performance moet je dan ook met een korrel zout nemen. Bij sommige dingen werkt het niet eens en is de performance dus niet anders als op de non-HT versie.Pyrone89 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 20:11:
"What's interesting here, though, is how the quad-core Core i5 iMacs perform compared to the quad-core Core i7 Mac minis. Since Core i7 has hyper-threading technology (and the Core i5 does not), it can execute more instructions at once, leading to higher performance."
En dit is ook het probleem. De Mac mini is er voor wie alles behalve het kastje heeft en dat is bij deze versie van de mini weer duidelijk naar voren gebracht. Het enige probleem is het gebrek aan een krachtige gpu zoals je die in de iMac wel terug vindt. Mensen die dit nodig hebben maar verder al een scherm, muis, toetsenbord hebben lopen tegen een dilemma aan. Als je echter niets hebt dan is zo'n Mac mini lang niet zo goedkoop meer. De kosten van muis, toetsenbord en beeldscherm moet je nog wel bij de prijs van de mini optellen. Vaak kom je dan rond de prijs uit van de iMac waardoor de iMac voor een aantal weer een betere keus is (alles in 1 en een krachtigere gpu)."Here this means that the mid-range Mac mini is faster than the mid-range iMac that's almost twice the price. True, you do get a display and a discrete GPU with the iMac, but these Geekbench results show how powerful the new Mac mini is despite its size."
[ Voor 39% gewijzigd door Pyrone89 op 01-12-2012 00:33 ]
Een score van 3 uit 10 zegt het al: het zit vol met anti-upgrade beveiligingmac-aroni schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 14:29:
iFixit heeft de teardown van het 2012 model ook al uitgevoerd
Dit is de conclusie:
iMac 21.5" EMC 2544 Repairability Score: 3 out of 10 (10 is easiest to repair)
* RAM, harddisk en CPU zijn vervangbaar
* Het scherm zit met plakband aan de behuizing, niet met magneten
* De meeste vervangbare componenten zitten achterop het logic board, dus de iMac moet voor het grootste deel gedemonteerd worden als je erbij wilt komen.
* In het basismodel zit niet een connector gesoldeerd om een tweede (fusion) drive aan te sluiten.
* Om de iMac na reparatie weer in originele staat te brengen zul je de dubbelzijdige plakband moeten verwijderen en nieuwe tape moeten aanbrengen.
Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge
Verwijderd
Mooie informatie wel. Overigens:mac-aroni schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 14:29:
iFixit heeft de teardown van het 2012 model ook al uitgevoerd
* Het scherm zit met plakband aan de behuizing, niet met magneten
Kijk hier even:Stvn21 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 17:25:
Zojuist mijn eerste mac gekocht. Hopelijk ga ik er geen spijt van krijgen. Ik heb toch het juiste toetsenbord gekozen(vraagteken enzo op de juiste plaats)? (zie specs)
• 3,4-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,9 GHz
• 8 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB
• Fusion Drive van 1 TB
• NVIDIA GeForce GTX 680MX met 2 GB GDDR5
• Apple Magic Mouse
• Apple Keyboard met numeriek toetsenblok (Internationaal Engels) & Gebruikershandleiding (Engels)
Weet trouwens iemand welk type i7 in de mac zit?
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Alsof dat bij de iMac iets nieuws is. Bij vrijwel iedere all-in-one is het upgraden van de machine zeer beperkt. Datzelfde geldt ook voor notebooks. Daar koop je deze dingen dan ook niet voor. Als je wil kunnen upgraden moet je naar een systeemkast zoals dat van de Mac Pro gaan kijken. Het enige echte nadeel tov het vorig model iMac is dat het scherm nu geplakt zit ipv met magneetjes. Als dat plakspul stuk gaat is het makkelijker om garantie af te wijzen omdat iemand in het systeem heeft zitten rommelen. Natuurlijk is het nog maar de vraag in hoeverre dit in het echt een probleem zal zijn. Lang niet iedere gebruiker zal zomaar zijn iMac open maken (je ziet in het ssd topic al dat er een groot aantal is dit het aan de AASP of APR over laat).Pyrone89 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 15:02:
[...]
Een score van 3 uit 10 zegt het al: het zit vol met anti-upgrade beveiliging
Belangrijkste is dat er juist steeds meer zaken not-upgradeable worden gemaakt die voorheen wel upgradeable waren (RAM), terwijl dit notabene bij de duurdere modellen nog wel kan. Het is dus (net als de SSD kwestie voor alleen duurdere modellen) geen kwestie van dat het praktisch niet mogelijk is.ppl schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 18:20:
[...]
Alsof dat bij de iMac iets nieuws is. Bij vrijwel iedere all-in-one is het upgraden van de machine zeer beperkt. Datzelfde geldt ook voor notebooks. Daar koop je deze dingen dan ook niet voor. Als je wil kunnen upgraden moet je naar een systeemkast zoals dat van de Mac Pro gaan kijken. Het enige echte nadeel tov het vorig model iMac is dat het scherm nu geplakt zit ipv met magneetjes. Als dat plakspul stuk gaat is het makkelijker om garantie af te wijzen omdat iemand in het systeem heeft zitten rommelen. Natuurlijk is het nog maar de vraag in hoeverre dit in het echt een probleem zal zijn. Lang niet iedere gebruiker zal zomaar zijn iMac open maken (je ziet in het ssd topic al dat er een groot aantal is dit het aan de AASP of APR over laat).
En dat is idd een hele verandering t.o.v. even een klepje open draaien en RAM erin schuiven.ppl schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 19:25:
Het is intern nog wel mogelijk om die dingen te verwisselen. Het probleem is dat je daar niet bij komt. Je zult eerst het scherm eraf moeten halen en die zit nu met dubbelzijdig tape vastgeplakt. Vandaar dat ik dat ook als het echte probleem aanmerkte. Het is alleen nog maar de vraag in hoeverre dit voor de diverse gebruikers daadwerkelijk een probleem is. Er zijn er zat die niet eens upgraden, niet weten hoe dat moet of die het niet aan durven (zoals in het ssd topic). De groep die zelf even z'n machine open maakt en er in loopt te rommelen kan dat nog steeds maar dan ietwat lastiger door dat dubbelzijdig tape.
Is er niemand die een oplossing weet???Nico111 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 17:19:
Ik kan mijn apple remote(iPhone 5) niet meer gelinkt krijgen met mijn iMac. De itunes en remote software is allebei up to date.
Thuisdeling staat in iTunes aan met het zelfde account als op mijn iPhone.
Als ik dan een iTunes bieb wil toevoegen op mijn Iphone dan wordt de remote zichtbaar in iTunes en kan ik de code invoeren. Als ik dat doe zegt hij steeds dat de code onjuist is.
Wat is het probleem??? Ik wordt er gek van.
_
[ Voor 17% gewijzigd door Workaholic op 02-12-2012 14:20 ]
De iFixit-teardown is van het 21,5" model, daar zit een 5400 rpm schijf in. De 27" heeft wel 7200 rpm.Workaholic schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:17:
Ik lees in de apple store dat het een 7200rpm variant betreft? Toch vreemd dat ze hiermee adverteren terwijl dit niet zo is??
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Bij deze is het echt niet even wisselen, ik haal zonder problemen mij 27" 2009 helemaal uit elkaar, deze is toch echt een stukkie lastiger, dat zal steeds meer mensen doen besluiten er maar vanaf te zien om dit zelf te doen.Good news: The iMac's RAM is "user-replaceable."
Bad news: You have to unglue your screen and remove the logic board in order to do so.
This is just barely less-terrible than having soldered RAM that's completely non-removable.
Dat geldt ook alleen voor de 21,5", bij de 27" kun je wel zelf RAM vervangen.frank_b schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:29:
Maar hier wordt je niet vrolijk van:
[...]
Bij deze is het echt niet even wisselen, ik haal zonder problemen mij 27" 2009 helemaal uit elkaar, deze is toch echt een stukkie lastiger, dat zal steeds meer mensen doen besluiten er maar vanaf te zien om dit zelf te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Tourniquet op 02-12-2012 14:33 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
[ Voor 20% gewijzigd door Smitovic op 02-12-2012 14:53 ]
Inderdaad wel een groot voordeel, misschien toch maar naar mijn broertje in de USA laten versturen en dan laten meenemen. Ben wel benieuwd hoe het dan met mijn garantie zit en of ik simpel een andere power adapter kan kopen (of vast zit aan een reisadapter..). Wel een risico als hij controle krijgt op het vliegveld.Smitovic schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:52:
Ik ga zelf aan het einde van dit jaar een 27" iMac bestellen, maar wat me opvalt is de prijs. In de VS $1799, in NL €1899. 1799 dollar is 1384 euro, nou weet ik dat ze het niet op die manier berekenen maar ik vind het wel een beetje overdreven om de europrijs hoger te maken dan de dollar prijs. Naar mijn weten was dit met mijn MBA niet zo...
@Workaholic, toen ik via de telefoon mijn MBA bestelde zei ik dat ik student aan de HvA was, dat is ook zo maar verder vroeg die kerel er niet naar. Het komt wel goed dus:)
Via de telefoon bestellen levert extra korting op toch?@Workaholic, toen ik via de telefoon mijn MBA bestelde zei ik dat ik student aan de HvA was, dat is ook zo maar verder vroeg die kerel er niet naar. Het komt wel goed dus:)
[ Voor 14% gewijzigd door Workaholic op 02-12-2012 16:52 ]
Ik heb gisteren de 27" iMac besteld met onderwijskorting via de apple site. Ik heb nergens via mijn school hoeven in te loggen ofzo..Workaholic schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:17:
Als echte hollander vraag ik me af of je met onderwijs korting kunt bestellen via apple.nl door bijvoorbeeld mijn oude school in te vullen?
Misschien niet helemaal netjes, maar dat zijn de prijzen van apple ook nietAlternatief is alles bestellen op naam van mijn broertje die wel student is. Iemand ervaring met onderwijskorting?
Sinds jaar en dag zijn de prijzen in de VS exclusief BTW, en in NL inclusief BTW. In de VS bepaalt iedere staat het BTW percentage, vandaar dat de online store deze niet toont in de US store.Smitovic schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:52:
Ik ga zelf aan het einde van dit jaar een 27" iMac bestellen, maar wat me opvalt is de prijs. In de VS $1799, in NL €1899. 1799 dollar is 1384 euro, nou weet ik dat ze het niet op die manier berekenen maar ik vind het wel een beetje overdreven om de europrijs hoger te maken dan de dollar prijs. Naar mijn weten was dit met mijn MBA niet zo...
CMDR azteke || You never get a second chance to make a first impression...
Dus dan sowieso voor de 27" gaan. werkt ook heerlijk zo'n schermTourniquet schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:31:
[...]
Dat geldt ook alleen voor de 21,5", bij de 27" kun je wel zelf RAM vervangen.
http://www.apple.com/nl/imac/specs/
[ Voor 17% gewijzigd door Rivanov op 03-12-2012 18:20 ]
Zat er op de bovenkant ook nog iets van schuim? Mag aannemen van wel toch?Rivanov schreef op maandag 03 december 2012 @ 18:19:
Je hoeft nu ook niet meer te klooien om de iMac doos uit de 'vervoerdoos' te halen. Die voorkant klapt gewoon netjes open!
Op dezelfde manier als de iMac doos zelf. Echt ideaal!!
[afbeelding]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq