[iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Brm-G schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 23:14:
[...]

Weinig gebruikers die baat hebben bij SSD? Are you kiddin' :o

SSD is echt een gigantische performance boost voor je mac. Als er iets is wat ik de afgelopen jaren hebt gemerkt met het sneller worden vn mijn computer was het absoluut de SSD. Alle taken die je uitvoert voelen gewoon een stuk vlotter aan (programma's openen, bestanden kopiëren, programma's sluiten, computer opstarten, bestanden opslaan, etc...). Een SSD zou ik zelfs echt elke basic gebruiker aanraden.

Als ik achter de MBP van een huisgenoot van me zit en ik voer even iets te snel een paar handelingen uit heb ik meteen een beachball voor mijn neus, niks frustrerender dan dat.
Second that.

Alle CPU upgrades zijn compleet nutteloos zolang Apple nog steeds standaard een HDD in hun machines blijft proppen of sterker nog, die nog eens langzamer maakt ook (7200 RPM naar 5400 RPM).

De 2012 iMac is dan ook voor de doorsnee gebruiker eerder een downgrade dan een upgrade t.o.v de 2011 iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pyrone89 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:53:
De 2012 iMac is dan ook voor de doorsnee gebruiker eerder een downgrade dan een upgrade t.o.v de 2011 iMac.
Een downgrade voor een aanzienlijk hogere prijs. Ik moet ook nog zien hoe de levensduur van de componenten is in de dunnere behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Brm-G schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 23:14:
Weinig gebruikers die baat hebben bij SSD? Are you kiddin' :o
Nee, bloedserieus. Of een machine nou in 30 seconden of in 15 seconden opstart is niet zo spannend. Het feit dat een app in 2 secs start ipv 5 ook al niet. Dat zijn namelijk wel de winsten die de gemiddelde gebruiker boekt. Het wordt heel wat anders bij mensen die wel i/o intensieve taken doen op hun machine zoals virtualisatie, filesharing, enz. Zij hebben wel veel baat bij dit soort zaken omdat het vaak het verschil maakt tussen een onwerkbaar en een werkbaar systeem.
SSD is echt een gigantische performance boost voor je mac. Als er iets is wat ik de afgelopen jaren hebt gemerkt met het sneller worden vn mijn computer was het absoluut de SSD. Alle taken die je uitvoert voelen gewoon een stuk vlotter aan (programma's openen, bestanden kopiëren, programma's sluiten, computer opstarten, bestanden opslaan, etc...). Een SSD zou ik zelfs echt elke basic gebruiker aanraden.
Dus jij tikt nu sneller, internet sneller, patience gaat nu ook allemaal sneller? Nee he? Kijk nou nog eens goed naar de prijs van zo'n ssd. Zijn mensen bereid om die bedragen te betalen voor iets wat ze nauwelijks zullen merken in hun taken? Nee. Kijk maar eens heel goed naar de prijs discussie die steevast ontstaat wanneer er weer iets over Apple wordt gemeld. Kijk naar de discussie over de huidige prijzen. Kijk een stukje terug in dit topic, het ging over Fusion Drive in de 21.5" iMac waar men het duurdere model voor moet nemen om de Fusion Drive te kunnen bestellen. Dat werd al gezien als wel erg duur.

Ik spreek hier ook uit eigen ervaring. Er zijn legio mensen die voor zichzelf een ssd hebben gekocht omdat het de machine op diverse vlakken wel wat sneller maakt. Daarbij merken zij echter allemaal op dat de machine op werk die een 7200 rpm 3,5" disk bevat niet veel anders is qua performance. Daar ben ik er zelf ook eentje van. Dit verhaal is ook terug te zien. Zodra je bij je leidinggevende meldt dat je een ssd wilt moet je dat wel verantwoorden. Dat wordt steevast afgewezen omdat de kosten niet opwegen tegen de summiere onderbouwing die je hebt.

Wat jij hier doet is de grote fout maken door een ssd als silver bullet te presenteren. Dat is het absoluut niet. Ja, er is wel wat performance winst maar is dat eentje die overal merkbaar is en die uiteindelijk ook de hogere aanschafskosten van zo'n ssd verantwoorden? Dat antwoord is voor velen een nee. Je moet dus verder kijken dan specs en benchmarks, je moet ook vooral kijken naar het beoogd gebruik en dat alles afzetten tegen de kosten.
Als ik achter de MBP van een huisgenoot van me zit en ik voer even iets te snel een paar handelingen uit heb ik meteen een beachball voor mijn neus, niks frustrerender dan dat.
Als je een pc bomvol virussen en andere zooi hebt of de boel op een andere manier in puin hebt weten te helpen dan krijg je dit ook. Ben je druk aan het compilen (waarbij je dus veelal niets hebt aan i/o maar wel aan cpu power) dan wordt de rest van de machine ook traag. Er is ook een leuk trucje voor op de commandline welke in Ubuntu niet meer werkt maar in OS X 10.8.2 nog wel. Dat trucje zorgt ervoor dat er een loopje wordt gemaakt waardoor je geen enkel ander proces meer kan opstarten. Een disk die op sterven na dood is veroorzaakt ook beachballs en slowdowns. Met andere woorden: dat iets een beachball veroorzaakt is niets meer dan een constatering. Je zult in de materie moeten duiken om te achterhalen wat de oorzaak van die beachball is en dat kunnen er ontelbaar veel zijn.
Zer0 schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 23:32:
Kom op zeg, de gemiddelde Apple-koper is geen idioot en kan best wel een lijstje met opties lezen en een keuze maken. De gemiddelde optie-lijst van een auto is veel groter..
Idioot of niet, de gemiddelde computergebruiker weet weinig van de techniek af. Veel dingen zeggen ze helemaal niks en met al die opties wordt het er niet duidelijker op. Daar ben ik erg blij mee want het is 1 van de vele dingen waaraan ik mijn baan dank ;) Overschat gebruikers hierin niet. Daar houdt je als systeembeheerder rekening mee en Apple lijkt dat ook te doen. Soms slaan ze daarin wel door omdat voor ons kenners de keuzes zo wel heel erg beperkt worden. Dan heb ik persoonlijk liever een paar standaard configs en een mogelijkheid om mijn eigen config samen te stellen. Zo uit het hoofd was die er vroeger (als in ppc tijdperk) ook. Maar ja, dat is dan weer niet optimaal qua productie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik ben het ook niet met je eens. Een ssd vind ik één van de beste upgrades die je in de meeste gevallen kunt doen. Volgens mij vooral vanwege de kortere seektimes van bestanden die her en der over de schijf staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:03

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Ik sluit me hierbij aan. Een SSD is een van de beste aanschaffen die ik ooit heb gedaan voor m'n computer. Elke keer word ik er weer op gewezen hoe fijn/snel alles werkt. Je kan het wel teniet doen als luttele secondes, maar ik vind het een heel merkbaar verschil. Een van de weinige hardware-upgrade wow! momenten van de afgelopen 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

ppl schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 23:48:
Nee, bloedserieus. Of een machine nou in 30 seconden of in 15 seconden opstart is niet zo spannend. Het feit dat een app in 2 secs start ipv 5 ook al niet. Dat zijn namelijk wel de winsten die de gemiddelde gebruiker boekt. Het wordt heel wat anders bij mensen die wel i/o intensieve taken doen op hun machine zoals virtualisatie, filesharing, enz. Zij hebben wel veel baat bij dit soort zaken omdat het vaak het verschil maakt tussen een onwerkbaar en een werkbaar systeem.
De klacht die ik (als systeembeheerder) het meeste krijg is.... mijn computer start zo langzaam op.
Nu is dat in een corporate omgeving meer het gevolg van GPO's en scripts, maar gebruikers willen een pc opstarten en er zo snel mogelijk mee aan de slag, niet moeten wachten, Opstarttijd is zeker belangrijk.
Wat jij hier doet is de grote fout maken door een ssd als silver bullet te presenteren. Dat is het absoluut niet. Ja, er is wel wat performance winst maar is dat eentje die overal merkbaar is en die uiteindelijk ook de hogere aanschafskosten van zo'n ssd verantwoorden? Dat antwoord is voor velen een nee. Je moet dus verder kijken dan specs en benchmarks, je moet ook vooral kijken naar het beoogd gebruik en dat alles afzetten tegen de kosten.
Het feit is wel dat een SSD vaak de meeste impact op de voelbare performance heeft bij hedendaagse pc's. Een snellere processor merkt men vaak al helemaal niet. Ik durf wel te stellen dat het overgrote deel van de gebruikers het verschil tussen de "langzame" 21,5 iMac en de "snellere" niet merkt, terwijl ze het wel merken als er een SSD in zit.
Idioot of niet, de gemiddelde computergebruiker weet weinig van de techniek af. Veel dingen zeggen ze helemaal niks en met al die opties wordt het er niet duidelijker op. Daar ben ik erg blij mee want het is 1 van de vele dingen waaraan ik mijn baan dank ;) Overschat gebruikers hierin niet. Daar houdt je als systeembeheerder rekening mee en Apple lijkt dat ook te doen. Soms slaan ze daarin wel door omdat voor ons kenners de keuzes zo wel heel erg beperkt worden. Dan heb ik persoonlijk liever een paar standaard configs en een mogelijkheid om mijn eigen config samen te stellen. Zo uit het hoofd was die er vroeger (als in ppc tijdperk) ook. Maar ja, dat is dan weer niet optimaal qua productie :(
Voor het maken van keuzes uit en optielijst hoef je niet veel verstand te hebben van techniek, en juist Apple weet opties altijd goed uit te leggen zonder diep in de techniek te duiken.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:05
Ik heb mijn macbook pro uit 2010 vorige week voorzien van een SSD en zou nooit meer terug willen!
Zijn ze duur, ja, ALS je ze vergelijkt met normale harde schijven. Maar de prijzen van SSD zakken gestaag.

Het hele systeem reageert zo veel sneller. Naast mij staat een snellere imac en voor zover ik kan zien (heb geen tests gedaan) is mijn macbook pro op alle fronten sneller. Een klein voorbeeld:
Iedereen heeft tegenwoordig zijn foto's digitaal. Het opstarten van iphoto duurde bij mij even door de grootte van de library. Nu kan ik iphoto binnen een paar seconden gebruiken. Maar ook binnen iphoto had mijn oude hd er moeite mee om het bij te houden. Vertragingen, etc. Het is mij nu nog niet gelukt om iphoto zo te stressen dat het niet meer fijn werkt.

Mijn punt is:
Een SSD is nu één van de mooiste upgrades die er is. Ik laat de nieuwe imac schieten vanwege een veel te trage schijf. Ik koop wel een monitor voor mijn macbook pro , want ik ben er van overtuigd dat mijn macbook met ssd rondjes loopt om het nieuwe instapmodel imac zonder ssd.
Helaas laat de portemonnee het momenteel niet toe om een paar honderden euro extra neer te leggen voor 7200 rpm schijf.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:25
[...]

Ik spreek hier ook uit eigen ervaring. Er zijn legio mensen die voor zichzelf een ssd hebben gekocht omdat het de machine op diverse vlakken wel wat sneller maakt. Daarbij merken zij echter allemaal op dat de machine op werk die een 7200 rpm 3,5" disk bevat niet veel anders is qua performance. Daar ben ik er zelf ook eentje van. Dit verhaal is ook terug te zien. Zodra je bij je leidinggevende meldt dat je een ssd wilt moet je dat wel verantwoorden. Dat wordt steevast afgewezen omdat de kosten niet opwegen tegen de summiere onderbouwing die je hebt.
Ahem, ik heb een imac met SSD en een Dell latitude zonder SSD (vrijwel identieke cpu) maar de verschillen zijn overduidelijk in voordeel van het systeem met SSD.

Zeker als je gelijktijdig meerdere applicaties hebt openstaan wil de lattitude nogal vertragen. Uiteraard zal meer ram hier ook een positief invloed op hebben.

Het is uiteraard logisch dat je bij je leidinggevende een extra aanschaf moet verantwoorden, maar dan moet het ook echt een meerwaarde hebben voor je werkzaamheden. De vraag blijft of dit voor iedereen ook daadwerkelijk zo is.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:14
Eens op een PC met een SSD nooit meer wat anders, en het verschil tussen een SSD of een Raptor 10.000 rpm schijf merk je al ontzettend.

1 ) het geluid
2 ) trillingen / ( beetje het zelfde als 1 )
3 ) snelheid van opstarten afsluiten en openen van dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:01
[...]

[...]

Dus jij tikt nu sneller, internet sneller, patience gaat nu ook allemaal sneller? Nee he? Kijk nou nog eens goed naar de prijs van zo'n ssd. Zijn mensen bereid om die bedragen te betalen voor iets wat ze nauwelijks zullen merken in hun taken? Nee. Kijk maar eens heel goed naar de prijs discussie die steevast ontstaat wanneer er weer iets over Apple wordt gemeld. Kijk naar de discussie over de huidige prijzen. Kijk een stukje terug in dit topic, het ging over Fusion Drive in de 21.5" iMac waar men het duurdere model voor moet nemen om de Fusion Drive te kunnen bestellen. Dat werd al gezien als wel erg duur.

[...]

Als je een pc bomvol virussen en andere zooi hebt of de boel op een andere manier in puin hebt weten te helpen dan krijg je dit ook. Ben je druk aan het compilen (waarbij je dus veelal niets hebt aan i/o maar wel aan cpu power) dan wordt de rest van de machine ook traag. Er is ook een leuk trucje voor op de commandline welke in Ubuntu niet meer werkt maar in OS X 10.8.2 nog wel. Dat trucje zorgt ervoor dat er een loopje wordt gemaakt waardoor je geen enkel ander proces meer kan opstarten. Een disk die op sterven na dood is veroorzaakt ook beachballs en slowdowns. Met andere woorden: dat iets een beachball veroorzaakt is niets meer dan een constatering. Je zult in de materie moeten duiken om te achterhalen wat de oorzaak van die beachball is en dat kunnen er ontelbaar veel zijn.

[...]

Blijkbaar zijn er maar weinig mensen die het met je eens zijn hierover.

Het gaat ook niet direct om een meetbaar snelheidsverschil maar ik heb het vooral over hoeveel sneller een systeem aanvoelt met een SSD. Weet niet hoe het precies bij windows zit, maar bij OS X vind ik het de allerbeste upgrade die je kunt doen. De aanschafkosten van een SSD zijn niet zo absurd hoog meer, als je de SSD los koopt betaal je nog maar 90 euro voor 128GB. Bij Apple betaal je inderdaad de vetpot en daarom vind ik het ook een vreemde keuze dat als je een SSD in je basis model 21,5" iMac wilt je ook nog eens een processor moet nemen die 200 euro duurder is. Op die manier zullen er inderdaad weinig mensen zijn die een SSD voor zichzelf kunnen verantwoorden. Want dan is het niet meer 250 euro extra maar wordt het opeens 450 euro extra voor fusion drive met 128GB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 10:38
Hopelijk kan je fusion disable zodat je de 3TB schijf en een SSD afzondelijk kan beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjsbeheer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-07-2024
Ik overweeg een nieuwe iMac 21,5". Het zal de instapper worden omdat ik de upgrade naar Fusion Drive (zoals hierboven ook al besproken) eigenlijk te kostbaar vind. Nu vraag ik me af of de 5400rpm 1TB HDD eenvoudig te swappen zal zijn naar een SSD (ik ga uit van een Samsung 830)? Gaat dit qua kabels/aansluitingen en afmetingen een kwestie van wisselen zijn of is er werk te verzetten wat voor een n00b niet te doen is? Dat er nog niks met 100% zekerheid te zeggen valt omdat het ding nog niet leverbaar is (of uit elkaar getrokken door iFixit) snap ik, maar wellicht is er obv algemene kennis/ervaring hier al meer te zeggen?

Ik heb de extra opslagruimte van de 1TB niet persé nodig, maar is de interne 5400rpm 1TB HDD eventueel te 'recyclen' in een casing en als externe HDD te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 09:37
Ik denk eerlijk gezegd dat het nagenoeg onmogelijk wordt om dit zelf te doen. Gezien je hele scherm nu aan de glasplaat zit vastgelijmd, is het denk ik een kriem om dit los te krijgen, laat staan weer netjes dicht te krijgen zonder beschadigingen. Verder is het natuurlijk maar gissen hoe of wat.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpas
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09 18:40
Ik verwacht dat het makkelijker gaat dan bij de 2011 versie, omdat het scherm op de glasplaat is vastgelijmd.
De glasplaat met scherm kan nog steeds heel goed met magneten vastzitten aan de behuizing.
Zodoende heb je geen kans op stof achter de glasplaat.
Zekerheid hebben we pas zodra de eerste iMac's arriveren bij bijv. ifixit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Zer0 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 07:57:
De klacht die ik (als systeembeheerder) het meeste krijg is.... mijn computer start zo langzaam op.
Nu is dat in een corporate omgeving meer het gevolg van GPO's en scripts, maar gebruikers willen een pc opstarten en er zo snel mogelijk mee aan de slag, niet moeten wachten, Opstarttijd is zeker belangrijk.
Dan weet je ook dat je die klacht dus niet oplost met een ssd en dan weet je ook dat de aanschaf van een ssd niet met deze onderbouwing zal worden goedgekeurd door degene wie dat moet doen. Daarnaast valt er heel wat aan bootoptimalisatie te doen zodat ook een desktop met allerlei policies erop en eraan op een gewone 3.5" 7200 rpm disk binnen een halve minuut is opgestart (in een grote drukke bedrijfsomgeving). Kwestie van goed beheer dus eigenlijk. Bij thuisgebruikers zijn het vaak die shitload aan toolbars en andere meuk die ze binnen hebben gehaald waar een ssd wederom niets aan zal doen. In het meest positieve geval verbloemt een ssd het alleen maar. Zit je alleen nog met het feit dat je niet de gehele ssd moet gaan partitioneren omdat gebruikers 'm toch propvol zetten en zo'n ssd dan sloom wordt.
Het feit is wel dat een SSD vaak de meeste impact op de voelbare performance heeft bij hedendaagse pc's. Een snellere processor merkt men vaak al helemaal niet. Ik durf wel te stellen dat het overgrote deel van de gebruikers het verschil tussen de "langzame" 21,5 iMac en de "snellere" niet merkt, terwijl ze het wel merken als er een SSD in zit.
Dat ontken ik ook niet maar er zit een nuance verschil in dit verhaal waar men hier niet bij stilstaat. De meesten die het eens zijn hebben het over hun eigen machine. Tja, dat zegt al genoeg, het is hun eigen portemonnee. Ik heb ook genoeg te besteden dus hier zit ook overal een ssd in en dan niet die kleine dingen maar 256GB en groter. Die luxe positie heeft niet iedereen en dat is heel goed te zien aan de forse kritiek die er al sinds jaar en dag is op de prijzen van Apple. Dan wordt het een heel ander verhaal. Je moet dan de baten tegen de hogere kosten afzetten. Voor velen verliest de ssd het dan. Dat was in 2009 al zo en dat is anno 2012 niet veel anders hoewel we nu wel een stukje dichterbij zijn gekomen. Ssd's zijn niet mainstream. Waarom zou dat nou zijn? ;)
Voor het maken van keuzes uit en optielijst hoef je niet veel verstand te hebben van techniek, en juist Apple weet opties altijd goed uit te leggen zonder diep in de techniek te duiken.
Tja, als je gewoon ezeltje prik gaat doen wel ja maar dat doen de meeste mensen niet. Die zien gewoon veel opties, moeten een keuze maken, weten niet wat de opties nou betekenen en schieten in de stress. Vandaag kwam er al een gebruiker trots vertellen dat ie een computer besteld had met de mededeling dat het wel gruwelijk moeilijk was vanwege alle opties en het feit dat ie er niks van begreep.
Bospa01 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:00:
Ahem, ik heb een imac met SSD en een Dell latitude zonder SSD (vrijwel identieke cpu) maar de verschillen zijn overduidelijk in voordeel van het systeem met SSD.
Hoeveel woorden per minuut tik je nou meer op de iMac met ssd dan op die Dell Latitude zonder ssd?
Het is uiteraard logisch dat je bij je leidinggevende een extra aanschaf moet verantwoorden, maar dan moet het ook echt een meerwaarde hebben voor je werkzaamheden. De vraag blijft of dit voor iedereen ook daadwerkelijk zo is.
Precies. Er hangt een hoog prijskaartje aan en dus moet er een zekere meerwaarde zijn die het prijskaartje verantwoord. Als de machine alleen maar sneller opstart en applicaties alleen maar sneller openen is het maar zeer de vraag in hoeverre dit meerwaarde is (vergeet hier niet om het prijskaartje in je achterhoofd te houden). Nogmaals, niet iedereen heeft een dikke vette portemonnee als wij hebben.

Resumerend: verder kijken en denken dan je neus lang is. Wij hebben vaak wel de centen voor dit soort dingen maar dat heeft de gemiddelde gebruiker niet. Die wil vooral een machine die werkt. Leg aan die personen maar eens uit waarom ze een paar honderd euro meer moeten betalen voor zo'n ssd. Ik kan je uit ervaring vertellen dat er een behoorlijk aantal heel moeilijk zal gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Tot ze een keer op een SSD systeem hebben gewerkt. Dan willen ze die dikkere cpu graag inleveren voor een langzamere, en er een ssd voor in de plaats zetten. Sorry ppl, normaal kan ik me aardig vinden in je posts, maar hier sla je de plank volledig mis. Getuige ook het aantal mensen wat het absoluut niet met je eens is.

Een systeem met ssd voelt veel snappier aan. Het feit dat je zelf overal ssd in hebt zitten, betekent dat je het alweer gewend bent. Nieuwe nog nooit opgestarte programma's opstarten alsof ze al in ram stonden. Klok Photoshop eens, en kijk hoeveel sneller dat soort programma's starten. SSD's hebben de toekomst. Getuige ook de ontwikkeling in de enterprise markt. Ja ze zijn nog prijzig, maar de prijzen vallen omlaag als een dolle. Zeker met oplossingen als fusion drive zijn ze voor velen binnen bereik.
Je kijkt naar Apple, en zegt dat het duur is. Ja. Bij Apple is het duurder, behoorlijk zelfs. Normale ssd's? Pricewatch recent bekeken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-03 23:10
Misschien voor sommige wat simpel te beantwoorden vragen:

Zojuist deze iMac verkocht (aangezien deze al 3 maanden weg stond te stoffen)
3,4Ghz Quad i7
16GB 1333Mhz Ram (4x 4GB)
2GB AMD Radeon HD 6970M GDDR5
1TB 7200RPM

Prima machine, maar zonde om te laten staan voor niks. In Januari verhuis ik terug naar Nederland en zou ik een nieuwe 27" aan willen schaffen.

Vragen:
- Is de nieuwe 3,4GHz Quad-core i7 upgrade exact dezelfde processor als de 2011 processor (Sandy Bridge of Ivy bridge ofzo?)

- Is de nieuwe 2GB Videokaart significant sneller dan de vorige 2GB HD 6970M AMD ?
(nieuwe bevat NVIDIA GeForce GTX 680MX met 2GB GDDR5 geheugen)

- 1TB of 3TB + SSD (in welke maten zal de SSD verkrijgbaar zijn in combinatie met de HDD's, alleen 128GB?)

[ Voor 12% gewijzigd door rbrouwers123 op 31-10-2012 12:32 . Reden: extra vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
UltraSub schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 20:26:
Tot ze een keer op een SSD systeem hebben gewerkt. Dan willen ze die dikkere cpu graag inleveren voor een langzamere, en er een ssd voor in de plaats zetten.
Willen != daadwerkelijk aanschaffen ;)
Sorry ppl, normaal kan ik me aardig vinden in je posts, maar hier sla je de plank volledig mis. Getuige ook het aantal mensen wat het absoluut niet met je eens is.
En gek genoeg allemaal mensen die in hun eigen systeem een ssd hebben gezet en verder niet meer van zich laten horen in de discussie... Daarnaast wordt er ook niet goed gelezen. Het gaat hier om een heel belangrijk nuance verschil. Zoals je hier boven al ziet: willen is nog steeds niet hetzelfde als het daadwerkelijk aanschaffen. Als je nou eens die oogkleppen af doet en op diverse fora en hier op de frontpage in de reacties op ssd nieuws kijkt zul je ook zien dat ik juist degene ben die gelijk heeft en dat jullie degenen zijn die de plank volledig misslaan. Ssd's zijn duur, die schaf je niet zomaar aan. Mensen moeten de keuze maken tussen 80 euro uitgeven of 170~400 euro uitgeven. Wat denk je dat mensen in deze tijden zullen doen?
Een systeem met ssd voelt veel snappier aan. Het feit dat je zelf overal ssd in hebt zitten, betekent dat je het alweer gewend bent.
Nee :) Ik werk namelijk alleen thuis met ssd's. Op werk heeft mijn werkstation gewoon een hdd en de enige vertraging die ik daar zie is bij het opstarten. Zelfs virtualisatie op het ding valt mij gigantisch mee maar ik houd het ook maar bij 1 vm en zie daardoor het verschil niet zo als thuis waar ik meerdere vm's draai.
SSD's hebben de toekomst.
Mits ze van andere technologie dan NAND gebruik gaan maken want zoals het nu gaat belanden we vrij snel bij het einde van wat NAND kan.
Getuige ook de ontwikkeling in de enterprise markt. Ja ze zijn nog prijzig, maar de prijzen vallen omlaag als een dolle. Zeker met oplossingen als fusion drive zijn ze voor velen binnen bereik.
Dat klopt maar dat de prijs lager is dan het jaar ervoor betekent niet dat de prijs binnen aanvaardbare normen is voor menigeen. Ze worden dan ook nog niet en masse verkocht. De enterprise markt is een heel ander verhaal. De ontwikkelingen die je daar ziet zijn alleen maar serverside (databaseservers, fileservers, etc.) waar i/o intensief is en een ssd een groot verschil maakt.
Je kijkt naar Apple, en zegt dat het duur is. Ja. Bij Apple is het duurder, behoorlijk zelfs. Normale ssd's? Pricewatch recent bekeken? :)
Ik had het over de gewone ssd's en juist niet over die van Apple ;) Zie hierboven: 170~400 euro is te duur voor velen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Zal ik het even simpel houden?

Een SSD is een stuk beter. Check

Is een SSD over het algemeen betaalbaar? Check

Rekent Apple veel te veel (al dan niet via verplichte andere upgrades die je eerst moet hebben om een model te hebben dat in aanmerking komt, zoals de duurste Mac Mini of iMac, terwijl ze net zo goed in de goedkopere zouden kunnen) hiervoor? Check

De vraag is dus of je bereid bent het er zelf in te bouwen of dat je bereid bent een veel te hoog bedrag neer te leggen om de SSD te krijgen. De meesten op dit forum gaan voor optie 1.

Totdat Microsoft of Google eens met echte concurrentie komen op kwaliteit op het gebied van desktop OS zal Apple dit soort smerige monopolie trekjes blijven vertonen. Wen er maar vast aan en zorg dat je een goede APSP vind die het voor je wilt inbouwen.

[ Voor 19% gewijzigd door Pyrone89 op 31-10-2012 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ach iemand kan ook nogsteeds een Thunderbolt adapter + Kabel + SSD kopen dan zit je op 250 euro en is nog goedkoper als het door apple te laten doen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er al een exacte datum bekend wanneer de nieuwe iMacs 21.5" in Nederland beschikbaar komen?

Niet dat ik deze wil kopen, maar ik vraag me vooral af of de 'oude' iMac (instapmodel 21.5") nog in prijs zakt.. Tot 17 november kan ik een leuke korting krijgen bij een winkel die ik niet nader zal noemen, maar zal ik nou wachten tot 16 november in de hoop dat de prijs zakt, of gaat dit niet gebeuren en kan ik net zo goed nu bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09 20:56

RoyK

Hobby tekenaar

ik werk nu met een U2711 naast mijn 27" imac. Ik heb plannen om in 2013 een 2e u2711 aan te schaffen zodat ik tripple screen kan werken. Kan een mijn iMac uit 2011 met een i5 3.1ghz, 12gig geheugen en een ati 6970 onder de moterkap dat een beetje aan?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
Ik heb een vraagje over time machine. Ik heb een clean install gedaan op mijn iMac met ML. Nu heb ik zelfstandig de belangrijkste bestanden terug gezet.

Als ik de externe hd weer als time machine wil gebruiken gaat TM dan verder waar hij was gebleven(oude back ups blijven behouden) of begint hij dan opnieuw (oude back ups kwijt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag stad en land afgebeld op zoek naar een 'oude' iMac 21.5" (instapmodel). Zowel diverse vestigingen van A-Mac als iAmstore hadden 'm niet meer (ook niet in de webshop) en de kans dat er nog een levering komt is minimaal..

Weet iemand nog een Apple Premium reseller in midden-Nederland waar ik het zou kunnen proberen? Ik wil het liefst voor 17 november nog gebruik maken van de studentenkorting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
RoyK schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:06:
ik werk nu met een U2711 naast mijn 27" imac. Ik heb plannen om in 2013 een 2e u2711 aan te schaffen zodat ik tripple screen kan werken. Kan een mijn iMac uit 2011 met een i5 3.1ghz, 12gig geheugen en een ati 6970 onder de moterkap dat een beetje aan?
Lijkt me geen enkel probleem, aangezien Apple al 2 x 27" TBD's aan een MBP 15" hing uit 2011. Heb overigens meerdere setups op internet gezien waarbij dit met het 2.7GHz model werd gedaan met een mindere GPU.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 08:10
Beste mede Apple gebruikers,

Ik wil graag me geheugen uitbreiden waar moet ik opletten bij geheugen uitbreiden ?
Ik bezit een Imac van 2011 het instap model met 2,5 GHz en 500 gigabyte harde schijf en 2x2=4 gigabyte geheugen.
Ik zit zelf te denken om extra 4x4=8 gigabyte bij in te prikken is samen met wat al standaard in zit is 12 gigabyte bij elkaar.

En dat wil ik van dit merk doen :
http://www.corsair.com/en...it-cmsa8gx3m1a1333c9.html

Is dit een goede keuze of zijn er betere op lossingen beschikbaar ik hoor graag van jullie.

Gr. Sebastian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Pyrone89 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:04:
Zal ik het even simpel houden?

Een SSD is een stuk beter. Check
Qua snelheid check, qua capaciteit..hell no.
Is een SSD over het algemeen betaalbaar? Check
Vind ik ze betaalbaar? check. Vindt de gemiddelde gebruiker dat ook? Nee.
Rekent Apple veel te veel (al dan niet via verplichte andere upgrades die je eerst moet hebben om een model te hebben dat in aanmerking komt, zoals de duurste Mac Mini of iMac, terwijl ze net zo goed in de goedkopere zouden kunnen) hiervoor? Check
Als je het wat algemener wil maken hoef je alleen maar Apple te vervangen door OEM.
De vraag is dus of je bereid bent het er zelf in te bouwen of dat je bereid bent een veel te hoog bedrag neer te leggen om de SSD te krijgen. De meesten op dit forum gaan voor optie 1.
En de gemiddelde gebruiker? En de mensen die geld niet op hun rug hebben groeien of aan een boompje in de tuin?
Totdat Microsoft of Google eens met echte concurrentie komen op kwaliteit op het gebied van desktop OS zal Apple dit soort smerige monopolie trekjes blijven vertonen. Wen er maar vast aan en zorg dat je een goede APSP vind die het voor je wilt inbouwen.
Naïviteit ten top. Kijk maar eens naar de opties van Sony, HP, etc. op vlak van geheugen en schijven (ssd/hdd). Zelfde liedje als bij Apple. Los kopen en er zelf in stoppen is gewoon goedkoper bij vrijwel iedere OEM. En ja, dan is zoiets niet zelf kunnen doen zoals bij de iMac 2012 21.5" erg klote qua prijs :( Maar ja, het aantal gewone gebruikers die ik ken die zoiets willen doen hangt bij het nulpunt. Zie daar de reden waarom we nu al een jaar of 30 dat gedoe van OEMs hebben. Kun je kwaliteit en innovativiteit tegenaan smijten tot je een ons weegt, zolang het gros van de mensen een computer nog eng en te technisch vindt en zich de vingers er niet aan wil branden behouden we deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 08:10
Volgens mij moet deze wel werken op mijn iMac(medio 2011) 21.5 inch 2x2=4 werkgeheugen 500 gigabyte harde schijf.
Site waar ik de specificaties vandaan heb:
http://support.apple.com/...cale=nl_NL&locale=nl_NL#1

Site waar ik graag geheugen wil bestellen:
http://shop.sww.nl/kingst...mac-mini-macbook-pro.html

[ Voor 25% gewijzigd door Havelock op 03-11-2012 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
ppl schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 01:25:
[...]

Qua snelheid check, qua capaciteit..hell no.

[...]

Vind ik ze betaalbaar? check. Vindt de gemiddelde gebruiker dat ook? Nee.

[...]

Als je het wat algemener wil maken hoef je alleen maar Apple te vervangen door OEM.

[...]

En de gemiddelde gebruiker? En de mensen die geld niet op hun rug hebben groeien of aan een boompje in de tuin?

[...]

Naïviteit ten top. Kijk maar eens naar de opties van Sony, HP, etc. op vlak van geheugen en schijven (ssd/hdd). Zelfde liedje als bij Apple. Los kopen en er zelf in stoppen is gewoon goedkoper bij vrijwel iedere OEM. En ja, dan is zoiets niet zelf kunnen doen zoals bij de iMac 2012 21.5" erg klote qua prijs :( Maar ja, het aantal gewone gebruikers die ik ken die zoiets willen doen hangt bij het nulpunt. Zie daar de reden waarom we nu al een jaar of 30 dat gedoe van OEMs hebben. Kun je kwaliteit en innovativiteit tegenaan smijten tot je een ons weegt, zolang het gros van de mensen een computer nog eng en te technisch vindt en zich de vingers er niet aan wil branden behouden we deze situatie.
Gelukkig richt ik mij hier op mede-Tweakers. Niet op Henk en Ingrid.

Daarbij, een gewone computerwinkel computerkast is ook voor Henk en Ingrid zo open te maken en het handige zoontje kan wel even die SSD erin pluggen. Anders wil men het bij MyCom of Paradigit het wel doen voor een kleine vergoeding. Hoe dan ook kom je never niet in de buurt van de Apple prijzen.

Als je voor Windows kiest moet je dan ook gaan voor een systeem van een computerwinkel, niet van die vreselijke OEM systemen van HP, Acer etc. Daar doen ze zelfs een sticker op dat je garantie vervalt als je hem openmaakt terwijl het eigenlijk gewoon een normale tower is 8)7.

Het is alleen jammer dat je dan met Windows zit. Als je OSX los zou kunnen installeren zonder gedoe (Hackintosh noem ik toch redelijk wat gedoe en het kan bij elke update ineens stoppen met werken) denk ik dat je een enorme toename ziet van OSX. Ik denk namelijk dat ik niet de enige ben die Apple koopt vanwege de software en helaas de vaak inferieure specs en hoge hardwareprijzen daarbij op de koop moet toenemen. Totdat zoiets gebeurt, of zoals gezegd Google en MS eindelijk met een waardige concurrent komen voor OSX, kan Apple flikken wat ze willen.

[ Voor 13% gewijzigd door Pyrone89 op 03-11-2012 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dat verhaal van die sticker is nu echt al enorm outdated en kwam hoofdzakelijk voor bij de pc boeren die hun zelfbouw machines aan de man probeerden te krijgen. Er ligt al sinds jaren een oordeel van de rechtbank dat die stickers niet rechtsgeldig zijn, daarom zie je ze dus ook niet meer. Je vindt wel een en ander terug in de algemene voorwaarden maar dat heeft meer betrekking op support en garantie wanneer iets stuk gaat, niet om upgrades via de OEM af te dwingen.

Het verhaal van goedkoper uit zijn is een leuke want dat gaat ook op voor het wel/niet aanschaffen van een iMac. iMacs zijn bedoeld voor Henk en Ingrid en alle andere mensen. Als je zo graag wil gaan uitbreiden dan biedt Apple de Mac Pro. Iets anders hebben ze niet en hebben ze ook nooit gehad. Ze zijn nooit zo van het uitbreiden en zelf doen geweest. Men biedt een totaal oplossing waarbij mensen 'm in principe alleen maar aan hoeven te zetten. Voor wie voor specs en goedkoop gaat is er maar 1 manier: de hackintosh. Ik snap dat een zekere mate van uitbreidbaar hebben prettig is (dat wil ik zelf ook graag) maar we moeten niet gaan doorslaan. Voor bepaalde zaken moet je gewoon niet bij Apple producten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een tweedehands iMac 27" gekocht (m'n eerste Apple product) en tot zover erg tevreden. Echter wil ik graag een factory reset doen omdat er wellicht nog wat instellingen van de vorige eigenaar zijn overgebleven, maar bij alle tutorials die ik hierover kan vinden heb ik een installatie-cd nodig, en die bestaan niet meer.

Hij draait nu op OS Lion en ik wil over naar Mountain Lion.

Iemand tips hoe ik zonder CD een factory reset kan toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 18:57:
Vandaag een tweedehands iMac 27" gekocht (m'n eerste Apple product) en tot zover erg tevreden. Echter wil ik graag een factory reset doen omdat er wellicht nog wat instellingen van de vorige eigenaar zijn overgebleven, maar bij alle tutorials die ik hierover kan vinden heb ik een installatie-cd nodig, en die bestaan niet meer.

Hij draait nu op OS Lion en ik wil over naar Mountain Lion.

Iemand tips hoe ik zonder CD een factory reset kan toepassen?
Start je iMac opnieuw op en zodra je beeld krijg op het scherm hou de function key in ( ALT ) ( links ) en blijf die indrukken tot je het schermpje krijgt welke HDD je van wil booten, hier staat ook een HDD bij genaamd Recovery.
Afbeeldingslocatie: http://www.maclife.com/files/u12635/recovery_1.png
Afbeeldingslocatie: http://macprintscreen.com/wp-content/uploads/mac-keyboard-keys.jpg
Start daar van op en doe een nieuwe install, en klaar :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mektheb op 08-11-2012 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de snelle reactie! Even voor de duidelijkheid een domme vraag (sorry), maar moet ik vantevoren nog een backup ergens van maken? Er staat verder niets van mij op de iMac wat er niet af mag, dus tot zover geen probleem, ik wil alleen zeker weten dat ik straks bijvoorbeeld niet kan opstarten omdat ik geen OS meer heb ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Nee, er is een recovery ingebakken dus hij herinstalleerd het gewoon :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 15:48
Mektheb schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 00:15:
Nee, er is een recovery ingebakken dus hij herinstalleerd het gewoon :).
Serieus? Staat de installatie-DVD op de recovery partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
smeerbartje schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 09:29:
[...]

Serieus? Staat de installatie-DVD op de recovery partitie?
Sterker nog, Lion ondersteunt internet recovery. Als er geen recovery partitie op de HDD staat dan download hij Lion gewoon vanaf de Apple servers voor een reinstall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Goeie shit, maar hoe controleert hij dan dat je de software hebt aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
smeerbartje schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:15:
Goeie shit, maar hoe controleert hij dan dat je de software hebt aangeschaft?
Uiteraard. Mountain Lion is maar op 1 plek te downloaden; de App Store. En daar moet je gewoon inloggen met je Apple ID.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
SanderPS3 schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:16:
[...]

Uiteraard. Mountain Lion is maar op 1 plek te downloaden; de App Store. En daar moet je gewoon inloggen met je Apple ID.
Ohja, das waar ook :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:46
Graag hoor ik jullie mening over het volgende twijfelgeval:
Ik wil graag overstappen naar de iMac, omdat mijn desktop met windows staat te verstoffen (gebruik alleen maar mijn MBA en geniet van OSX).

Uiteraard wachtend op de nieuwe iMac, maar ik ben bang dat ik daar behoorlijk wat geld kwijt ben.
Ik wil mijn iMac met een SSD, maar de nieuwe iMac komt met de 'schamele' 5400RPM. Upgraden zal nog wat extra kosten, nog niet duidelijk of dit zelf kan (wachtend op iFixit..)

Mijn budget is rond de 1500,- (heb onderwijskorting via mijn werk).

Keuze1:
New iMac 21,5''
HDD -> upgraden naar fusion drive

Keuze2:
Een tweedehands iMac 21,5'', of 27''
met reeds een SSD aanwezig.

Mijn gebruik is simpel internet, office, wat statistische programma's. Geen zware foto/video bewerkingen.

Wat zouden jullie, in mijn geval, aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
keanu_ schreef op maandag 12 november 2012 @ 21:45:
Graag hoor ik jullie mening over het volgende twijfelgeval:
Ik wil graag overstappen naar de iMac, omdat mijn desktop met windows staat te verstoffen (gebruik alleen maar mijn MBA en geniet van OSX).

Uiteraard wachtend op de nieuwe iMac, maar ik ben bang dat ik daar behoorlijk wat geld kwijt ben.
Ik wil mijn iMac met een SSD, maar de nieuwe iMac komt met de 'schamele' 5400RPM. Upgraden zal nog wat extra kosten, nog niet duidelijk of dit zelf kan (wachtend op iFixit..)

Mijn budget is rond de 1500,- (heb onderwijskorting via mijn werk).

Keuze1:
New iMac 21,5''
HDD -> upgraden naar fusion drive

Keuze2:
Een tweedehands iMac 21,5'', of 27''
met reeds een SSD aanwezig.

Mijn gebruik is simpel internet, office, wat statistische programma's. Geen zware foto/video bewerkingen.

Wat zouden jullie, in mijn geval, aanraden?
Als je gebruik 'simpel' is, dan zou ik een tweedehands iMac kopen, bijvoorbeeld een 27" core2duo (model eind 2009). Heb ze zien staan op marktplaats vanaf 600 euro ofzo. En dan gooi je er even 250 euro tegenaan voor een upgrade naar 16 GB geheugen en een 256 GB SSD en je hebt een iMac waar je heel goed mee uit de voeten kunt en die dankzij de SSD supervlot werkt en daardoor aanvoelt als nieuw.

Het upgraden van geheugen is een fluitje van een cent (klepje open, oude geheugen er uit trekken dmv een lipje en nieuwe er in drukken). Upgrade naar SSD is ietsje lastiger maar is, als je enigzins handig bent, heel goed te doen. Als je het geschikte gereedschap hebt, is het niet heel veel lastiger dan een PC.

Voor het verwijderen van de glazen plaat zegt men dat je zuignappen moet kopen, maar ik heb gewoon twee van die IKEA afwasborstels met zuignapjes aan de steel gebruikt, die op de hoeken gezet en toen het scherm er af gelift. Nadat de glazen plaat er af is, moet je alleen de torxschroeven (T10) van het beeldscherm losschroeven, met een haakje (omgevouwen paperclip) het scherm een klein beetje optillen, iemand anders het scherm even laten houden, een stekkertje lostrekken, de ander het scherm langzaam verder op laten tillen totdat je bij de HDD kan (zit vooraan), stekkertjes losmaken (power, sata en tempsensor) en dan de HDD verwijderen (torx 8 ). Nieuwe HDD er in, van het 2 polig draadje van de temperatuursensor het connectortje af knippen, de draadjes strippen en in elkaar draaien, isolatietapeje er omheen, HDD aansluiten (power en sata) en dan in omgekeerde volgorde de iMac weer in elkaar zetten.
Fluitje van een cent als je met zijn tweeen bent.

Ik heb het zelf alleen gedaan, en twee schoevendraaiers gebruikt als "stut" in de hoeken van het scherm om het scherm omhoog te houden.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
Dank voor je reactie.
Ik denk ook dat het inderdaad verstandig is om een 2e hands aan te schaffen met mijn huis-tuin-keuken gebruik en zelf wat mooie upgrades uit te voeren (16GB + 256GB SSD). Dan zit je waarschijnlijk rond de 1000 ipv 2000 als je het Apple laat doen met de New iMac.

Heb zelf enkele PC's in elkaar gezet, dus een HDD vervangen zou geen probleem moeten zijn ;)

[ Voor 14% gewijzigd door keanu_ op 12-11-2012 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
keanu_ schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:13:
Dank voor je reactie.
Ik denk ook dat het inderdaad verstandig is om een 2e hands aan te schaffen met mijn huis-tuin-keuken gebruik en zelf wat mooie upgrades uit te voeren (16GB + 256GB SSD). Dan zit je waarschijnlijk rond de 1000 ipv 2000 als je het Apple laat doen met de New iMac.

Heb zelf enkele PC's in elkaar gezet, dus een HDD vervangen zou geen probleem moeten zijn ;)
Ooh ok had ik je verkeerd begrepen; ik las jouw stukje "nog niet duidelijk of dit zelf kan (wachtend op iFixit..)" alsof je jezelf afvroeg of je het uberhaupt wel zelf kon. Maar je bedoelde daarmee natuurlijk de nieuwe ultradunne iMac die nog uit moet komen en waarover nog geen iFixit guides zijn :)

Nou ja, ik heb zelf in het verleden ook mega veel pc's en laptops in elkaar gezet en uit elkaar gehaald maar ik was tot voor kort toch enigzins terughoudend als het ging om het uit elkaar halen van mijn dure iMac, die ik destijds nieuw had gekocht. Op de één of andere manier durfde ik daar toch niet de schroevendraaier in te zetten. Maar achteraf toch blij dat ik het heb aangedurfd, het viel 100% mee :)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverNL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-09 07:30
Iemand enig idee wanneer die nieuwe iMac te bestellen is? Neem toch aan dat er wel het een en ander gelekt wordt over definitieve releasedatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 17:45
OnnoS1991 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 10:07:
Iemand enig idee wanneer die nieuwe iMac te bestellen is? Neem toch aan dat er wel het een en ander gelekt wordt over definitieve releasedatum.
Als APR medewerker kan ik je zeggen dat de levertijd nog volledig onbekend is. Ze komen wanneer ze komen en als Apple ze opstuurt naar de winkels. Daar is helaas geen release date of wat dan ook voor te geven.

De enige indicatie die je hebt is wanneer de eerste bestellingen via de online store verscheept worden (zoals nu bv. het geval is bij de iPad Mini LTE versies die op 15 nov. uitgeleverd gaan worden.)

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
Nou, toch eindelijk de knoop doorgehakt!
Besloten om niet voor de nieuwe iMac te gaan, maar een 2e hands 21,5''.
Voor mijn 'normale' gebruik is dat meer meer dan afdoende.

Als het goed is, a.s. zaterdag een mooie deal voor een model uit april 2012.
Dan nog zelf het geheugen naar 2x8GB en een 256GB SSD, kan ik even vooruit!

Belangrijkste redenen:
- Prijs
- New iMac, vooralsnog, niet duidelijk zelf te upgraden

• Pyrone89
keanu_ schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:43:

Belangrijkste redenen:
- Prijs
- New iMac, vooralsnog, niet duidelijk zelf te upgraden
Goede keuze.

Daarmee heb je ook nog eens een betere machine (betere HDD standaard, ODD, handige plek SD kaart lezer etc etc.)

Als je toch de Ivy Bridge wilt hebben kun je beter gaan voor een Mac Mini

[ Voor 5% gewijzigd door Pyrone89 op 15-11-2012 14:13 ]

• SilverNL

• keanu_
Staat nergens dat het officieel zo is, maar de kans lijkt aanwezig.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nu de late 2009 iMac 27"naar de dealer moet ivm de nieuwe harde schijf was ik het van plan bij terugkomt er een Fusion drive van te maken. Ik heb immers al een SSD in de dvd-drive zittten.

Heeft iemand ervaringen met costum made fusion drives?
Er zijn trouwens online al enkele ervaringen:
Apple's New Fusion Drive Works on Older Macs
Late-2009 27" iMac - Worth it to give it a DIY Fusion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 17:45
Ach, als we Nu.nl zijn geruchtenlijst er even bijpakken klopt er meer niet dan wel... Net zoals de geruchten dat de iPhone 5S al begin 2013 zou komen.. (yeah right... 8)7 )

Nu zijn deze geruchten wel wat aangescherpt door het feit dat Tim Cook bij de laatste financial call al aankondigde dat ze in het begin schaars zullen zijn, maar wat ik denk dat er gaat gebeuren is dat ze de 21" eind november gaan uitbrengen (lees: 30 november, zo laat mogelijk) en deze direct op 3/4 weken levertijd zal komen omdat hij 'uitverkocht' is. De 27" zal dan eind december (lees: 31 december) verkrijgbaar zijn en ook direct uitverkocht waardoor de levertijd ook toeneemt naar 3/4 weken. Zo houden ze zich toch aan hun 'belofte', maar stellen ze het wel zo lang mogelijk uit. Dit was ook zo in 2009 toen de huidige generatie iMacs werden geïntroduceerd.

Als je al langer het Apple nieuws (ik volg het zelf al actief sinds 2004 ofzo) dan weet je precies hoe Apple in zulke gevallen te werk gaat. Ik had dit al verwacht vanaf het moment dat ze aangekondigd werden en Apple geen specifieke release datum gaf. Het verschil is dat het nu lang en breed in de media uitgemeten wordt, puur om dat het clicks en dus ad-views oplevert...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe mij ook ff zo'n glazen bol please.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
Nou ja, zit wel een kern van waarheid in, gezien hij het baseert op vorige releases.
Maar het blijft nog wel gissen totdat ze daadwerkelijk te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverAqua
  • Laatst online: 22-10-2022
Mijn nog geen 1 jaar oude iMac maakt een beetje een brom geluid, het lijkt wel of er stof in zit. Hoe kan ik dit eruit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Laatst online: 16:50
Nieuwe iMac's zijn niet vertraagd !, en ik had het wel verwacht :)

bron: http://www.tuaw.com/2012/...cs-not-delayed-after-all/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverNL
Zou de iMac misschien vanaf de 23e beschikbaar zijn denken jullie?

Als je naar de Apple site gaat hebben ze het over een speciaal evenement a.s. vrijdag in de webshop en in de Apple Stores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Het evenement zal betrekking hebben op Black Friday, niet direct de release van de iMac.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delerium schreef op donderdag 15 november 2012 @ 17:11:
Nu de late 2009 iMac 27"naar de dealer moet ivm de nieuwe harde schijf was ik het van plan bij terugkomt er een Fusion drive van te maken. Ik heb immers al een SSD in de dvd-drive zittten.

Heeft iemand ervaringen met costum made fusion drives?
Er zijn trouwens online al enkele ervaringen:
Apple's New Fusion Drive Works on Older Macs
Late-2009 27" iMac - Worth it to give it a DIY Fusion?
Er is al een topic over Zelf "fusion drive" realiseren in mbp?. Ik heb het zelf inmiddels succesvol uitgevoerd op mijn MacBook Pro. Draait als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OnnoS1991 schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:44:
Zou de iMac misschien vanaf de 23e beschikbaar zijn denken jullie?

Als je naar de Apple site gaat hebben ze het over een speciaal evenement a.s. vrijdag in de webshop en in de Apple Stores
Nee, ik kreeg een mailtje met dat er vrijdag spectaculaire kortingen werden gegeven, lijkt me dus niet dat de nieuwe iMac beschikbaar wordt gesteld. Overigens ben ik wel heel erg benieuwd naar hoe het nieuwe model er in het echt uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om van Windows naar Mac over te stappen. Mijn keus is gevallen op een iMac.

Nu heb ik even wat research gedaan en heb ik ontdekt dat je bij de 2012(2013?) versie je RAM niet kan upgraden, je blijft dus vast op die 8GB, dit is natuurlijk op het moment meer dan genoeg, maar in de toekomst zou ik wel fijn vinden om 16GB te kunnen hebben, dit kan dus wel in de 2011 versie, alleen is het dan weer jammer dat in de 2011 versie een mindere videokaart hebt, het scheelt je tevens wel 300 euro t.o.v. de 2012 versie.

Wat denken jullie, is mijn visie een beetje correct? Of doe ik een miskoop met de 2011 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

@ psyk0iixz, ik werk met Adobe Photoshop, illustrator, Bridje, Indesign, Premiere en After affects.... met regelmaat allemaal tegelijk open.. terwijl ik via itunes muziek luister en tussendoor zit te surfen. Ik heb 12 gb en echt werkelijk nog nooit iets meegemaakt dat ik te kort had aan geheugen. Ik denk dat ik het met 8 ook had gered.

Reken jezelf dus niet te rijk met 16gb geheugen. Het zijn leuke getallen, kosten klauwen geld... en is voor mij de vraag, is een upgrade elders in je iMac niet interessanter dan naar 16Gb te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
RoyK schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:10:
@ psyk0iixz, ik werk met Adobe Photoshop, illustrator, Bridje, Indesign, Premiere en After affects.... met regelmaat allemaal tegelijk open.. terwijl ik via itunes muziek luister en tussendoor zit te surfen. Ik heb 12 gb en echt werkelijk nog nooit iets meegemaakt dat ik te kort had aan geheugen. Ik denk dat ik het met 8 ook had gered.

Reken jezelf dus niet te rijk met 16gb geheugen. Het zijn leuke getallen, kosten klauwen geld... en is voor mij de vraag, is een upgrade elders in je iMac niet interessanter dan naar 16Gb te gaan.
Klauwen geld is ook weer overdreven, een kitje van 8GB kost 30euro dus x2 is 60 euro voor 16GB.

Alleen als het via Apple moet kost het je gelijk 300euro, en dat is natuurlijk onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Je kan de nieuwe iMac 21" tot zover ik heb gelezen, niet zelf voorzien van extra geheugen. Je zal dus wel moeten. Als je meer geheugen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:34
RoyK schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:28:
Je kan de nieuwe iMac 21" tot zover ik heb gelezen, niet zelf voorzien van extra geheugen. Je zal dus wel moeten. Als je meer geheugen wil.
Zeer waarschijnlijk worden intern wel geheugenbankjes gebruikt, dus je zou de iMac zelf kunnen open peuteren en er 16GB in zetten. Ik wacht met smart op teardownfoto's van iFixit of Kodawarisan.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyK schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:28:
Voor zo ver ik heb gelezen, ook al krijg je die nieuwe iMac open, er zitten gewoon niet meer geheugenbankjes in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

juist. En je iMac open maken.. is sterk af te raden. :)

Wat voor werkzaamheden doe je straks op je iMac?

ps, die nieuwe iMac is wel ontzettend knap.. 5mm dik dacht ik gezien te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja alleen de randen, hij loopt bol naar het midden toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
RoyK schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:09:

iMac openmaken is echt geen rocket sience, teminste niet bij 2012 model, binnen 15min had ik alles eruit om me SSD erin te zetten en er weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyK schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:09:

Vooral surfen, tekstverwerken, adobe programma's dat soort dingen, en een beetje casual gaming, hoeft niet op high graphics ofzo :)

Hij is inderdaad heel mooi, al vind ik zelf de 2011 versie met overal dezelfde dikte mooier :X

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 27-08 09:14
keanu_ schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:43:

Daar krijg je vast geen spijt van! Zelf werk ik nog op een 4,5 jaar oude iMac en voor mij wordt het dan wel eens tijd om een nieuwe te kopen. Met een SSD erin heb je er zeker een prima machine aan!

Tip: op de website van OWC (http://www.macsales.com/) kan je upgrade-video's vinden...

Succes!

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaked
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:54

Freaked

..

Bij mij is het ook zover, mijn 1TB interne hardeschijf van m'n iMac 27" (late 2009) heeft ook opgegeven.. Ik had, zoals meerdere hier, netjes een mailtje van Apple gekregen met de mogelijkheid om m'n hardeschijf te laten vervangen, maar ik had nooit 'tikjes' gehoord oid, dus ik dacht: 'Dat zal wel loslopen'...

Afgelopen weekend reageerde m'n iMac ineens heel traag en moest op ten duur wel geforceerd rebooten.. Helaas krijg ik hem niet meer aan de praat, heb al meerdere checks en reparatie's geprobeerd via de disk utility (in recovery mode).. Maar deze geeft ook aan dat de hardeschijf niet meer te repareren is.

Ik heb me verdiept in de 'Fusion Drive' en heb gelijk een 256GB SSD (Samsung 830) en een 2TB SATA (WD20EARX) besteld. De bedoeling is om mijn SuperDrive te vervangen voor de SSD. Aangezien de SuperDrive aangesloten is met een SlimLine SATA-connector kun je daar niet gelijk de SSD aan vast koppelen. Daarom heb ik een SlimLine SATA (M) naar SATA (F) besteld waardoor de SSD wel gekoppeld kan worden.

De HDD & SSD heb ik inmiddels ontvangen, nu nog de slimline adapter.. Ik zal jullie proberen op de hoogte te houden :)

Een fatsoenlijke Apple-winkel is hier nergens in de buurt te vinden, daarnaast wil ik graag ook wat meer opslagruimte en heb ik geen zin om mijn iMac een tijdje kwijt te zijn :)

..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Mektheb schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:40:
[...]

iMac openmaken is echt geen rocket sience, teminste niet bij 2012 model, binnen 15min had ik alles eruit om me SSD erin te zetten en er weer in.
Hoe kom jij precies aan een 2012 iMac als ik vragen mag? Ze zijn nog niet eens te bestellen via Apple, laat staan eventuele levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan echt niet wachten op m'n eerste Mac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:45
Pyrone89 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 19:58:
[...]

Hoe kom jij precies aan een 2012 iMac als ik vragen mag? Ze zijn nog niet eens te bestellen via Apple, laat staan eventuele levertijd.
Je weet dat we momenteel in 2012 leven he? :P

• Pyrone89
SyS_ErroR schreef op woensdag 21 november 2012 @ 22:44:
[...]

Je weet dat we momenteel in 2012 leven he? :P
Grapjas ;)

Een iMac model 2011 die je koopt in 2012 is nog steeds een iMac model 2011. ;)

• Mektheb
Pyrone89 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 08:51:
[...]

Grapjas ;)

Een iMac model 2011 die je koopt in 2012 is nog steeds een iMac model 2011. ;)
Je hebt dan ook helemaal gelijk, dus een typfout :) ze zijn nog lang niet te krijgen ze verwachten pas rond kerst als ik de geruchten mag geloven

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:20:
[...]

Vooral surfen, tekstverwerken, adobe programma's dat soort dingen, en een beetje casual gaming, hoeft niet op high graphics ofzo :)

Hij is inderdaad heel mooi, al vind ik zelf de 2011 versie met overal dezelfde dikte mooier :X
Ik game ook op mn imac. BF3 (in windows via bootcamp) op medium settings. Gaat prima ;) (hier een 27" i5, 12g, 256gb SSD )

• sweebee
  • Laatst online: 24-09 20:20
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:20:
[...]

hehe, maar de oude imac heeft ook een bolling op de achterkant, het lijkt alsof de voorkant dunner is gemaakt bij de nieuwe imac zeg maar.

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/1I2i0R0T132V0f2k1g3l/Schermafbeelding%202012-11-22%20om%2023.09.28.png

• Pyrone89
sweebee schreef op donderdag 22 november 2012 @ 23:10:
[...]

hehe, maar de oude imac heeft ook een bolling op de achterkant, het lijkt alsof de voorkant dunner is gemaakt bij de nieuwe imac zeg maar.

[afbeelding]
Vind als ik het zo zie eigenlijk de 2007 versie het mooiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Laatst online: 24-09 20:20
Ik vind hem ook mooi blijven, heb hier er nog 1 staan uit 2009 en die zwarte achterkant en het 16:10 scherm maken hem juist mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Het gaat hier om de achterkant..... uuuh... who cares?? :D Hij moet snel, stabiel en betrouwbaar zijn; gelukkig zijn ze dat allemaal. Wel vind ik het enorm jammer dat je niet ZELF je harde schijf kunt vervangen en ZELF je geheugen toe kunt voegen.

[ Voor 61% gewijzigd door smeerbartje op 23-11-2012 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smeerbartje schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 09:01:
Het gaat hier om de achterkant..... uuuh... who cares?? :D Hij moet snel, stabiel en betrouwbaar zijn; gelukkig zijn ze dat allemaal. Wel vind ik het enorm jammer dat je niet ZELF je harde schijf kunt vervangen en ZELF je geheugen toe kunt voegen.
Vandaar dat mijn voorkeur ook uit gaat naar de iMac van 2011 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Ik wil bootcamp gaan installeren op mijn iMac 2011 icm windows 8.
Wat zijn de ervaringen hier met Bootcamp / W8 icm iMac ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Bospa01 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 11:37:
Ik wil bootcamp gaan installeren op mijn iMac 2011 icm windows 8.
Wat zijn de ervaringen hier met Bootcamp / W8 icm iMac ?
Ik heb zelf eerst windows 7 gedaan via bootcamp en van daaruit een upgrade Windows 8 inverband met alle bootcamp progjes en drivers die hij dan mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Mektheb schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 11:40:
[...]

Ik heb zelf eerst windows 7 gedaan via bootcamp en van daaruit een upgrade Windows 8 inverband met alle bootcamp progjes en drivers die hij dan mee neemt.
Ik heb een upgrade vanuit vista (maar kan via regedit ook een clean install doen).
Bij voorkeur ga ik dus ook in bootcamp een clean install doen ivm software, keys en tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
smeerbartje schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 09:01:
Dat vind ik ook, vandaar dat ik de nieuwe iMac oversla (en door de zwaar verhoogde prijzen met een downgrade voor het component dat juist als enigste een upgrade nodig heeft).

Maar als we dan toch even de Apple denklijn volgen en ons uitspreken over hoe mooi het is, dan kom ik zelf op de 2007 als winnaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Mektheb schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 11:40:
[...]

Bootcamp geeft hier problemen wegens gebrek aan superdrive (is nu SSD).
Iemand nog tips mbt install w7/w8 van USB naast OSX ?

Wat ik tot nu toe zelf geprobeerd heb is kort samen te vatten
- resize osx partitie (disk 50% osx, overige 50% voor win )
- boot vanaf usb (W8 usb gecreerd met upgradetool, W7 USB word steeds niet herkend)
- W8 installer failed als deze begint met kopieren bestanden (logisch als er een driver nodig zou zijn)

Aangezien er door de windows installer ook meerdere partities worden gecreerd (recovery i guess) en ik bij voorkeur niet handmatig met partities aan de slag ga.Heb ik momenteel de volgende opties:
- Werkende W7 usb maken en W8 upgrade doen na install (huidige is tweemaal gemaakt in WXP VM, en bovenstaande opnieuw)
- Wachten op bootcamp met W8 support (ik heb dit niet meteen nodig, maar in januari)
- USB DVD speler halen ( onzinnig, zijn ook genoeg macs standaard zonder superdrive)

wheeelp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidacra
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:18
http://www.businesswire.c...05420/en/iMac-November-30

iMac Available on November 30

CUPERTINO, Calif.--(BUSINESS WIRE)--Apple® today announced the all-new iMac® will be available on Friday, November 30. Featuring a stunning design, brilliant display with reduced reflection, faster processors and an innovative new storage option called Fusion Drive, the new iMac is the most advanced desktop Apple has ever made. The 21.5-inch iMac will be available through the Apple Online Store (www.apple.com), Apple’s retail stores and select Apple Authorized Resellers. The 27-inch iMac will be available for order through the Apple Online Store and will begin shipping in December.

Redesigned from the inside out, the new iMac packs high performance technology into an aluminum and glass enclosure that measures just 5 mm thin at its edge and features a reengineered display that reduces reflection by 75 percent. The new iMac includes 8GB of 1600 MHz memory, a 1TB hard drive, third generation quad-core Intel Core i5 processors that can be upgraded to Core i7, and the latest NVIDIA GeForce graphics processors that deliver up to 60 percent faster performance. Fusion Drive is an innovative new storage option that gives customers the performance of flash and the capacity of a hard drive by combining 128GB of flash with a standard hard drive to create a single storage volume that intelligently manages files to optimize read and write performance.

The 21.5-inch iMac is available with a 2.7 GHz quad-core Intel Core i5 with Turbo Boost speeds up to 3.2 GHz and NVIDIA GeForce GT 640M for a suggested retail price of $1,299 (US); and with a 2.9 GHz quad-core Intel Core i5 with Turbo Boost speeds up to 3.6 GHz and NVIDIA GeForce GT 650M for a suggested retail price of $1,499 (US). The 27-inch iMac is available with a 2.9 GHz quad-core Intel Core i5 with Turbo Boost speeds up to 3.6 GHz and NVIDIA GeForce GTX 660M for a suggested retail price of $1,799 (US); and with a 3.2 GHz quad-core Intel Core i5 with Turbo Boost speeds up to 3.6 GHz and NVIDIA GeForce GTX 675MX for a suggested retail price of $1,999 (US).

Apple designs Macs, the best personal computers in the world, along with OS X, iLife, iWork and professional software. Apple leads the digital music revolution with its iPods and iTunes online store. Apple has reinvented the mobile phone with its revolutionary iPhone and App Store, and is defining the future of mobile media and computing devices with iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:12
Werd tijd!! Vrijdag direct een 21" en 27" in bestelling gooien.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Ik heb een iMac 2,66GHz i5 uit 2009, 27" met 8GB RAM. Ik kan er nu een SSD in laten zetten met dat replace program. Ik twijfel of ik dat moet doen. Mijn 1TB schijf zit nu helemaal vol (600GB kan wel extern), is het de investering van 128/256GB waard voor de komende jaren? Of ga ik spijt krijgen van de weinige ruimte...

[ Voor 17% gewijzigd door Vitruvius op 27-11-2012 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Robberto schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 19:09:
Ik heb een iMac 2,66GHz i5 uit 2009, 27" met 8GB RAM. Ik kan er nu een SSD in laten zetten met dat replace program. Ik twijfel of ik dat moet doen. Mijn 1TB schijf zit nu helemaal vol (600GB kan wel extern), is het de investering van 128/256GB waard voor de komende jaren? Of ga ik spijt krijgen van de weinige ruimte...
Ik had dezelfde twijfels; heb het uiteindelijk niet gedaan omdat het Late 2009 model een SSD enkel ter vervanging van de superdrive aankan. Ik wou de interne schijf vervangen door een SSD... was een 'no go' volgens de reparateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Ik heb vanmiddag gebeld en het bedrijf zei dat het kon met behulp van een speciale caddy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 00:07
Ik heb via card services een 1TB HD laten vervangen. Ik heb zelf mijn 256GB SSD meegestuurd, die ze in de superdrive hebben ingebouwd. Hier krijg ik een USB behuizing voor, voor de superdrive.

Fusion Drive van gemaakt en werkt lekker snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik zit nog steeds te twijfelen of ik mijn huidige desktop ga inruilen voor een 27'' iMac, of dat ik dit systeempje nog even houd... Wat vinden jullie?

Processor: i7 920 2,67Ghz versus i7 3,4Ghz
Videokaart: Nvidia 470GTX 1280MB GDDR5 versus Nvidia 680XM 2GB GDDR5
Ram: 16GB 1600Mhz Corsair versus 8GB ram, welke later uitgebreid wordt naar 16GB of 24GB ram
HDD: 2x 1TB WesternDigital 7200 RPM HDD versus 2TB 5400 of 7200RPM
SSD: 128GB versus 256GB of 512GB

Mijn budget: max €2500,-

Voordelen iMac: OSX, IPS scherm, 2560x1440 pixels, mooi design, geen lawaai van ventilatoren
Nadelen iMac: prijzig, geen games op OSX, SSD te klein om Windows én OSX op te installeren, geen derde HDD ingebouwd (waar Windows op geïnstalleerd zou kunnen).

Op sommige punten een mooie upgrade, voor sommige punten ook een flinke downgrade... :/

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bpow
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:24
Wat ik mij nu dus afvraag is hoe lang over het algemeen genomen het oude model straks nog verkrijgbaar zal zijn?

Ben namelijk van plan een iMac bij te nemen (21,5" instapmodel), hoewel het 2012-model er erg goed uitziet heb ik na wat wikken en wegen toch besloten dat er voor mij meer nadelen dan voordelen aan zitten. Dus wanneer ik een iMac zal halen wil ik het liefst het model uit 2011. Als het kon zou ik natuurlijk nu gelijk naar de winkel gaan om me te verzekeren van een 2011-model, maar ik ben momenteel in het buitenland en zal op zijn vroegst pas begin volgend jaar terug zijn, daarnaast ook vanwege budget redenen moet ik een aanschaf voorlopig uitstellen. Maar iemand idee of ze het 2011-model nog ergens in de winkel zullen hebben over 2-3 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:40

Exirion

Gadgetfetisjist

smeerbartje schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:24:
Ik had dezelfde twijfels; heb het uiteindelijk niet gedaan omdat het Late 2009 model een SSD enkel ter vervanging van de superdrive aankan. Ik wou de interne schijf vervangen door een SSD... was een 'no go' volgens de reparateur.
Bullshit dus. Je kunt in elke iMac de harddisk gewoon vervangen door een SSD, al heb je misschien een softwarefix nodig voor de fan die op hol slaat. Toevallig heb ik gisteren een SSD in de iMac 2009 op m'n werk gezet, en ik heb al 1.5 jaar een SSD ipv de harddisk van m'n iMac 2011 zitten :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 16:07

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

iApp schreef op woensdag 28 november 2012 @ 00:06:
Ik zit nog steeds te twijfelen of ik mijn huidige desktop ga inruilen voor een 27'' iMac, of dat ik dit systeempje nog even houd... Wat vinden jullie?

Specs knip

Voordelen iMac: OSX, IPS scherm, 2560x1440 pixels, mooi design, geen lawaai van ventilatoren
Nadelen iMac: prijzig, geen games op OSX, SSD te klein om Windows én OSX op te installeren, geen derde HDD ingebouwd (waar Windows op geïnstalleerd zou kunnen).

Op sommige punten een mooie upgrade, voor sommige punten ook een flinke downgrade... :/
Het is helemaal afhankelijk van hoe fanatiek je wil gamen. Zelf heb ik de switch gemaakt naar iMac eind december en ik heb van de zomer een MBP gekocht om mijn laptop te vervangen, zo tevreden ben ik erover. Met betrekking tot de games, er zijn steeds meer games die uitkomen op OS X maar het is afhankelijk van wat je speelt. Zelf gebruik ik voor sommige games gewoon parallels (o.a. Civ IV BTS met mods) en dat werkt prima zonder performance problemen oid. Voor de rest loopt Diablo III native op OS X en komen er ook steeds meer uit, dan al niet met wrappers. Bootcamp heeft wel voordelen voor bepaalde games, maar ook op een 256GB SSD zou je hier best mee uit moeten komen, mits je het beperkt houd :)

Qua performance en specs vergelijken t.o.v. windows kom je sowieso deels redelijk bedrogen uit omdat het veel meer toegespitst is op de systemen en veel minder log is dan Windows (t/m 7 in mijn optiek, 8 ken ik niet goed genoeg) op den duur.

Bij mij stond eenzelfde desktop met i7 920 en mijn i7 3,4 Ghz (late 2011) was toch echt sneller. Heb er dan een 6970 Radeon inzitten en de 680XM weet ik niet qua snelheid, maar als ik zie dat ik op het vorige model prima kan gamen met de spellen die ik speel op max resolutie zou ik me niet teveel zorgen maken.

Eventueel kan je nog een van je HDDs als externe HDD in een casing doen en achter je monitor zodat je alsnog genoeg (meer) ruimte hebt. Met dit ding: http://twelvesouth.com/products/backpack/ kan je hem zelfs buiten het gezichtsveld houden.

Kort samengevat: Voor dat budget kom je prima uit de voeten en heb je er een meer dan prima computer voor. Die je over 2-3-4 jaar ook nog voor meer kan verkopen dan je huidige systeem ;)
En als je een 2560 x 1440 scherm eenmaal gewend bent is alles te weinig en te klein :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bpow schreef op woensdag 28 november 2012 @ 03:43:
Wat ik mij nu dus afvraag is hoe lang over het algemeen genomen het oude model straks nog verkrijgbaar zal zijn?

Ben namelijk van plan een iMac bij te nemen (21,5" instapmodel), hoewel het 2012-model er erg goed uitziet heb ik na wat wikken en wegen toch besloten dat er voor mij meer nadelen dan voordelen aan zitten. Dus wanneer ik een iMac zal halen wil ik het liefst het model uit 2011. Als het kon zou ik natuurlijk nu gelijk naar de winkel gaan om me te verzekeren van een 2011-model, maar ik ben momenteel in het buitenland en zal op zijn vroegst pas begin volgend jaar terug zijn, daarnaast ook vanwege budget redenen moet ik een aanschaf voorlopig uitstellen. Maar iemand idee of ze het 2011-model nog ergens in de winkel zullen hebben over 2-3 maanden?
Oude model is heeeeel lastig te verkrijgen. Bij mij in utrecht geen enkele winkel meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-09 21:38
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:20:
[...]

Oude model is heeeeel lastig te verkrijgen. Bij mij in utrecht geen enkele winkel meer :(
Tegen dan heb je ze nog enkel tweedehands.
Als je tegen dan een nieuwe wil hebben , zal je hier iemand de opdracht moeten geven om er 1 voor jouw te kopen.

De garantie tikt natuurlijk wel door tot je terug bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:20:
[...]

Heb afgelopen zaterdag nog een 2011 model gekocht, was wel de laatste die ze hadden staan. Werd ook vermeld dat er niet meer binnen zullen komen i.v.m. 2012 model.
Pagina: 1 ... 16 ... 47 Laatste

Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9