Nee, bloedserieus. Of een machine nou in 30 seconden of in 15 seconden opstart is niet zo spannend. Het feit dat een app in 2 secs start ipv 5 ook al niet. Dat zijn namelijk wel de winsten die de gemiddelde gebruiker boekt. Het wordt heel wat anders bij mensen die wel i/o intensieve taken doen op hun machine zoals virtualisatie, filesharing, enz. Zij hebben wel veel baat bij dit soort zaken omdat het vaak het verschil maakt tussen een onwerkbaar en een werkbaar systeem.
SSD is echt een gigantische performance boost voor je mac. Als er iets is wat ik de afgelopen jaren hebt gemerkt met het sneller worden vn mijn computer was het absoluut de SSD. Alle taken die je uitvoert voelen gewoon een stuk vlotter aan (programma's openen, bestanden kopiëren, programma's sluiten, computer opstarten, bestanden opslaan, etc...). Een SSD zou ik zelfs echt elke basic gebruiker aanraden.
Dus jij tikt nu sneller, internet sneller, patience gaat nu ook allemaal sneller? Nee he? Kijk nou nog eens goed naar de prijs van zo'n ssd. Zijn mensen bereid om die bedragen te betalen voor iets wat ze nauwelijks zullen merken in hun taken? Nee. Kijk maar eens heel goed naar de prijs discussie die steevast ontstaat wanneer er weer iets over Apple wordt gemeld. Kijk naar de discussie over de huidige prijzen. Kijk een stukje terug in dit topic, het ging over Fusion Drive in de 21.5" iMac waar men het duurdere model voor moet nemen om de Fusion Drive te kunnen bestellen. Dat werd al gezien als wel erg duur.
Ik spreek hier ook uit eigen ervaring. Er zijn legio mensen die voor zichzelf een ssd hebben gekocht omdat het de machine op diverse vlakken wel wat sneller maakt. Daarbij merken zij echter allemaal op dat de machine op werk die een 7200 rpm 3,5" disk bevat niet veel anders is qua performance. Daar ben ik er zelf ook eentje van. Dit verhaal is ook terug te zien. Zodra je bij je leidinggevende meldt dat je een ssd wilt moet je dat wel verantwoorden. Dat wordt steevast afgewezen omdat de kosten niet opwegen tegen de summiere onderbouwing die je hebt.
Wat jij hier doet is de grote fout maken door een ssd als silver bullet te presenteren. Dat is het absoluut niet. Ja, er is wel wat performance winst maar is dat eentje die overal merkbaar is en die uiteindelijk ook de hogere aanschafskosten van zo'n ssd verantwoorden? Dat antwoord is voor velen een nee. Je moet dus verder kijken dan specs en benchmarks, je moet ook vooral kijken naar het beoogd gebruik en dat alles afzetten tegen de kosten.
Als ik achter de MBP van een huisgenoot van me zit en ik voer even iets te snel een paar handelingen uit heb ik meteen een beachball voor mijn neus, niks frustrerender dan dat.
Als je een pc bomvol virussen en andere zooi hebt of de boel op een andere manier in puin hebt weten te helpen dan krijg je dit ook. Ben je druk aan het compilen (waarbij je dus veelal niets hebt aan i/o maar wel aan cpu power) dan wordt de rest van de machine ook traag. Er is ook een leuk trucje voor op de commandline welke in Ubuntu niet meer werkt maar in OS X 10.8.2 nog wel. Dat trucje zorgt ervoor dat er een loopje wordt gemaakt waardoor je geen enkel ander proces meer kan opstarten. Een disk die op sterven na dood is veroorzaakt ook beachballs en slowdowns. Met andere woorden: dat iets een beachball veroorzaakt is niets meer dan een constatering. Je zult in de materie moeten duiken om te achterhalen wat de oorzaak van die beachball is en dat kunnen er ontelbaar veel zijn.
Idioot of niet, de gemiddelde computergebruiker weet weinig van de techniek af. Veel dingen zeggen ze helemaal niks en met al die opties wordt het er niet duidelijker op. Daar ben ik erg blij mee want het is 1 van de vele dingen waaraan ik mijn baan dank

Overschat gebruikers hierin niet. Daar houdt je als systeembeheerder rekening mee en Apple lijkt dat ook te doen. Soms slaan ze daarin wel door omdat voor ons kenners de keuzes zo wel heel erg beperkt worden. Dan heb ik persoonlijk liever een paar standaard configs en een mogelijkheid om mijn eigen config samen te stellen. Zo uit het hoofd was die er vroeger (als in ppc tijdperk) ook. Maar ja, dat is dan weer niet optimaal qua productie