[iMac] Ervaringen en Discussie - Deel 10 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ophidian schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:31:
Heel mooi die nieuwe iMacs, ben echter wel blij dat ik eind september nog de vorige editie gehaald heb. Was toen met alle kortingen 930 euro kwijt. Die nieuwe specs vind ik de 400 euro extra niet waard ten opzichte van de vorige :/
Ik neem aan dat je een 21,5 inch hebt gehaald?
Ik dacht al. :P

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:51
Ja de 21,5 inch variant inderdaad. ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:26:
Ja, de X staat ervoor dat hij beter is dan de 675M. De 675 MX is gebaseerd op het nieuwe Kepler design. Terwijl de 675M gebaseerd is op de oude versie.
Na enig zoekwerk ben ik erachter gekomen dat de Nvidia 675MX 6% slomer is dan mijn Nvidia 470GTX.
http://www.notebookcheck....ce-GTX-675MX.82580.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
Voor de SSD wordt helaas gewoon dik bij betalen zo als het er nu uitziet. Vind het design wel erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:14
iApp schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:36:
[...]

Na enig zoekwerk ben ik erachter gekomen dat de Nvidia 675MX 6% slomer is dan mijn Nvidia 470GTX.
http://www.notebookcheck....ce-GTX-675MX.82580.0.html
Mobile vs Desktop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 09:23
Weinig byzonders.... de dikte van mijn Imac stoort me al jaren (not)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Sorry, maar mijn volgende computer wordt toch echt geen iMac.

Compleet zinloze drang naar dunheid bij een DESKTOP computer heeft er zojuist voor gezorgd dat je de bizarre Apple prijzen mag gaan betalen voor een SSD (waarbij je minder opties dan voorheen had, want voorheen kon je het ook bij een 21,5 inch model) en werkgeheugen (21,5 inch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Pyrone89 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:48:
Sorry, maar mijn volgende computer wordt toch echt geen iMac.

Compleet zinloze drang naar dunheid bij een DESKTOP computer heeft er zojuist voor gezorgd dat je de bizarre Apple prijzen mag gaan betalen voor een SSD (waarbij je minder opties dan voorheen had, want voorheen kon je het ook bij een 21,5 inch model) en werkgeheugen (21,5 inch).
Zijn de meerprijzen voor imac configuratie opties al bekend dan?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zolang je die hdd maar kunt vervangen. Dan kun je er ook een ssd in zetten en verder via fw800, thunderbolt of middels een NAS zorgen voor een datastore.

Dat ze het scherm en de topplaat op elkaar sandwichen kan ik begrijpen maar het ding dunner maken niet. Dat heeft bij dit model bar weinig zin. Het maakt 'm wellicht wat lichter waardoor je het ineens met een Ergotron LX monitor arm af kunt ipv de duurdere MX. Een laptop dunner maken is zinniger.

@Bospa01: ga eens naar apple.nl en kijk eens in de store ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 23-10-2012 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

ppl schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:53:
@Bospa01: ga eens naar apple.nl en kijk eens in de store ;)
De configuratie prijzen zijn nog niet bekend.
Ik zou graag willen weten hoeveel een Nvidia 680MX extra kost... Maar tot op heden heb ik het niet kunnen vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door iApp op 23-10-2012 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:05
Wat ik vooral niet kan begrijpen is dat ze hebben gekozen voor 5400 rpm harde schijven.
Ik heb hier een MacBook pro en een iMac. De een met een 5400 rpm (laptop) en de ander met een 7200 rpm schijf (imac). Het verschil is aanzienlijk.
Maar zou dat fusion drive dit compenseren? Zit er namelijk sterk aan te denken om mijn MacBook voor de nieuwe iMac in te wisselen. Wat denken jullie?
Gezien de nieuwe behuizing zal het zelf plaatsen van schijven moeilijk worden, al wacht ik de teardown van ifixit wel even af. Morgen nog een keer de keynote bekijken, want op een gegeven moment zie je de binnenkant van het apparaat.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Bospa01 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:52:
[...]

Zijn de meerprijzen voor imac configuratie opties al bekend dan?
Nee, maar de prijzen van de opties op de Mac mini zijn een goede indicatie.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 10:38
iApp schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:14:
Weet iemand of de Nvidia 675MX zichzelf kan vergelijken met een desktop Nvidia 470GTX GPU?

Mijn MacBook komt al aardig in de richting van de 470GTX prestaties, en die heeft een 650M aan boord.
Ik kan echter nergens benchmarks vinden, maar ik ben erg benieuwd!

Weet iemand trouwens waar die 675MX voor staat?
Je kan de benchmark van laptop / iMac GPU's duidelijk opzoeken bij notebook check.
Zoals die van de GTX-675MX:
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-675MX.82580.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
Zer0 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:57:
Nee, maar de prijzen van de opties op de Mac mini zijn een goede indicatie.
URL???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:01
Ga naar de Apple Store en klik op Mac Mini...?

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieno
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 19:34
Even kijken hoe de meningen hier liggen:

Mijn iMac is afgelopen week gestorven. Nu wil ik weer een nieuwe halen (het simpelste model, wel met 8gb geheugen).

Nu twijfel ik tussen eentje uit de oudere serie vanwege de onmiddelijke beschikbaarheid en prima specs, of eentje uit de nieuwe serie met iets betere specs en de andere voordelen..maar wel met een maand wachttijd en een hogere prijs. De iMac wordt dagelijks veel gebruikt, dus de beschikbaarheid is een zwaarwegend punt, maar niet onoverkomelijk.

Wat zou jij doen en waarom?

I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
Vanitas schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:03:
Ga naar de Apple Store en klik op Mac Mini...?
How idd :p nimeer aan gedacht dat die al leverbaar was :s
  • Fusion Drive van 1 TB [+ 250,00 €]
  • SSD-schijf van 256 GB [+ 300,00 €]
  • 16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 8 GB [+ 300,00 €]
  • Apple USB SuperDrive [+ 79,00 €]
Dan ga ik persoonlijk toch gaan voor 2x Crucial 16GB DDR3 SODIMM voor 2x 65 euro = 130 euro ^^

[ Voor 3% gewijzigd door querex op 24-10-2012 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

F#cking duur die fusion drive want het gaat allemaal software matig. Tijdens de keynote zag je precies hoe de mac is opgebouwd en volgens mij kun je "eenvoudig" het zelf installeren, net zoals met het geheugen.
Je kan wel merken dat Apple nog BTO/CTO's wilt verkopen met nog hogere marge;s

edit:
zal even mijn bericht onderbouwen met een visual, komt er aan, un momento por favor!

[ Voor 14% gewijzigd door Fietsbel op 24-10-2012 12:26 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
Zal er wat vanaf hangen of je het scherm er eenvoudig af krijgt zonder beschadigingen te maken...
Ik wacht met mijn bestelling tot iFixit hem uiteen heeft gehaalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Eenvoudig zal het denk ik niet zijn, maar wanneer het mogelijk is deze op een relatief normale manier te openen kun je nog aardig veel aanpassen.

De imac van binnen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sOgbbpI6eocM1vr8OLnsGUq5/full.png

Groen: de harddisk
Rood: RAM geheugen
Paars: SSD

De SSD is dezelfde SSD die gebruikt wordt in de macbook air (althans zo lijkt het) en die strips kun je los kopen bij OWC of op ebay/marktplaats. Scheelt een bak met geld en de "Fusion Drive" is toch software matig.
Het enige wat roet in het eten kan gooien is dat de software perse Apple hardware nodig heeft, net zoals dat een non-apple SSD de TRIM niet wordt aangezet.

Dat verklaard ook gelijk waarom de Mac Mini maar met 1 drive geleverd kan worden, de Server versie heeft geen "fusion drive" en kun je wel 2 schijven bestellen.

[ Voor 23% gewijzigd door Fietsbel op 24-10-2012 12:34 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-09 21:38
pietertie schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:34:
Wat ik vooral niet kan begrijpen is dat ze hebben gekozen voor 5400 rpm harde schijven.
Ik heb hier een MacBook pro en een iMac. De een met een 5400 rpm (laptop) en de ander met een 7200 rpm schijf (imac). Het verschil is aanzienlijk.
Maar zou dat fusion drive dit compenseren? Zit er namelijk sterk aan te denken om mijn MacBook voor de nieuwe iMac in te wisselen. Wat denken jullie?
Gezien de nieuwe behuizing zal het zelf plaatsen van schijven moeilijk worden, al wacht ik de teardown van ifixit wel even af. Morgen nog een keer de keynote bekijken, want op een gegeven moment zie je de binnenkant van het apparaat.
De imac heeft 3.5" desktop schijven , de macbook 2.5".
2.5" schijven zijn sowieso al trager dan de desktop versies.
Goed mogelijk dat een 7200rpm laptop schijf trager kan zijn dan een 5400RPM desktop schijf.

Naast de rpm's is ook het cachegeheugen en de sectordichtheid van belang.
Een 1TB bevat meer sectoren per vierkante inch vergeleken met een 500GB schijf.

Daarom is het ook het geval dat sommige 5400rpm schijven van 1TB sneller zijn als die van 500GB met 7200RPM. Vooral met 2.5" schijven is dit zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpas
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09 18:40
Bij de oude iMac was het beeldscherm magnetisch bevestigd.
Bij het openhalen had je de kans op stof achter het scherm.

Als de nieuwe glasplaat weer magnetisch is bevestigd is er geen kans meer op stof achter de glasplaat, omdat de glasplaat en het scherm zelf gelamineerd zijn.

Dat zou betekenen dat het eenvoudig wordt op bij de binnenkant te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Fietsbel schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:31:
Eenvoudig zal het denk ik niet zijn, maar wanneer het mogelijk is deze op een relatief normale manier te openen kun je nog aardig veel aanpassen.

De imac van binnen:

[afbeelding]

Groen: de harddisk
Rood: RAM geheugen
Paars: SSD

De SSD is dezelfde SSD die gebruikt wordt in de macbook air (althans zo lijkt het) en die strips kun je los kopen bij OWC of op ebay/marktplaats. Scheelt een bak met geld en de "Fusion Drive" is toch software matig.
Het enige wat roet in het eten kan gooien is dat de software perse Apple hardware nodig heeft, net zoals dat een non-apple SSD de TRIM niet wordt aangezet.

Dat verklaard ook gelijk waarom de Mac Mini maar met 1 drive geleverd kan worden, de Server versie heeft geen "fusion drive" en kun je wel 2 schijven bestellen.
Wat je ook zegt: paars omlijnt de connectoren (usb, TB etc) en niet de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 20:19
Rieno schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:11:
Even kijken hoe de meningen hier liggen:

Mijn iMac is afgelopen week gestorven. Nu wil ik weer een nieuwe halen (het simpelste model, wel met 8gb geheugen).

Nu twijfel ik tussen eentje uit de oudere serie vanwege de onmiddelijke beschikbaarheid en prima specs, of eentje uit de nieuwe serie met iets betere specs en de andere voordelen..maar wel met een maand wachttijd en een hogere prijs. De iMac wordt dagelijks veel gebruikt, dus de beschikbaarheid is een zwaarwegend punt, maar niet onoverkomelijk.

Wat zou jij doen en waarom?
Het hangt er vanaf of je USB 3 gaat gebruiken. Zo ja, dan zou ik de nieuwe oppakken, zo nee, dan is de oude voldoende.

Zelf zou ik denk ik kiezen voor het oude model. Die zal nu wel in de uitverkoop komen en kan je dan hopelijk oppakken voor rond de 400 euro goedkoper dan het nieuwe model, omdat ik verwacht dat de oude instapper zo'n 1000 euro zal doen. Qua specs zal het niet alles schelen, en je zou er zelfs voor kunnen kiezen om de superdrive te vervangen door een SSD, waardoor je ook niet aan een dure fusion disk hoeft.

Als mijn iMac komt te overlijden zou ik deze niet meer gaan vervangen. Zelf ben ik mijn hardware aan het consolideren, en voor mij is een Laptop + Extern scherm icm opslagserver meer dan voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door merauder op 25-10-2012 06:30 . Reden: Lullige typo! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

merauder schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:15:
Zelf zou ik denk ik kiezen voor het oude model. Die zal nu wel in de uitverkoop komen en kan je dan hopelijk oppakken voor rond de 400 euro.
Daar zou ik maar niet te hard op hopen, een dergelijke korting zal Apple niet geven, en APR's zullen een inkoopsprijs hebben die hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:34
Zelf zou ik denk ik kiezen voor het oude model. Die zal nu wel in de uitverkoop komen en kan je dan hopelijk oppakken voor rond de 400 euro.
Come again? Voor 400 euro koop je een gebruikte 20" iMac uit 2007. Ik denk niet dat je grotere kortingen dan 20% gaat zien op modellen uit de huidige serie.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Nu online
sebastius schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:08:
[...]

Idd, als ik het me correct herinner zitten de flash chips van de SSD iets boven het paarse vierkant

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

sebastius schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:08:
[...]

Bospa01 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:45:
[...]

Idd, als ik het me correct herinner zitten de flash chips van de SSD iets boven het paarse vierkant
:F Jullie hebben gelijk, het zijn de externe aansluitingen, heb de verkeerde gemarkeerd

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
Afbeeldingslocatie: http://photos.expertreviews.co.uk/images/front_picture_library_Expert_Reviews/dir_354/er_photo_177169_52.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Wie bij Apple vond het trouwens een goed idee om de HDD te downgraden naar 5400 RPM, terwijl notabene de HDD al jaren de bottleneck is in computers.

Je hebt dus geen reet aan een nieuwe CPU (relatief, dingen zijn al een half jaar oud en volgende generatie is er bijna) zolang ze niet gewoon standaard een SSD erin gooien.

Ook is het te asociaal voor woorden dat men nu alleen nog in het duurste model de RAM zelf kan vervangen. Aangezien het bij de grote wel kan is dit dus puur een commerciele reden ipv een technische reden.

Kortom, men creëert een inferieur product met als enigste verbetering de dunheid (lekker boeiend bij een DESKTOP) en heeft ook nog eens het lef om de prijs te verhogen.

De enige reden om tegenwoordig nog iets van Apple te kopen is iOS en OSX. Ik garandeer je dat als ze dit ooit los verkopen de hardwareverkopen instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Pyrone89 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:04:
Wie bij Apple vond het trouwens een goed idee om de HDD te downgraden naar 5400 RPM, terwijl notabene de HDD al jaren de bottleneck is in computers.

Je hebt dus geen reet aan een nieuwe CPU (relatief, dingen zijn al een half jaar oud en volgende generatie is er bijna) zolang ze niet gewoon standaard een SSD erin gooien.
Het maken van een iMac kost natuurlijk ook geld, om de kosten te drukken hebben zij natuurlijk voor een 5400RPM HDD gekozen.

Naar mijn mening hadden ze beter een 64GB SSD erin kunnen stoppen als basis model, dan een 500GB 5400 RPM HDD. Kost evenveel, wil je een grotere opslagcapaciteit betaal je bij.

Echter, als ik een iMac aanschaf, moet ik wel het duurste model nemen wil ik erop vooruit kunnen gaan t.a.v. mijn huidige desktop. Kostenplaatje: €2800,- - €3000,- euro. - Dus ja, fanboys hebben gelijk als ze vinden dat het overpriced is. Maar aan de andere kant, een betere all- in one vind je niet op de markt.

[ Voor 20% gewijzigd door iApp op 24-10-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
[...]

Bedoel je 1400 euro ?
Want 400 euro mag je meteen uit je hoofd zetten . 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
iApp schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:24:
[...]

Het maken van een iMac kost natuurlijk ook geld, om de kosten te drukken hebben zij natuurlijk voor een 5400RPM HDD gekozen.

Naar mijn mening hadden ze beter een 64GB SSD erin kunnen stoppen als basis model, dan een 500GB 5400 RPM HDD. Kost evenveel, wil je een grotere opslagcapaciteit betaal je bij.

Echter, als ik een iMac aanschaf, moet ik wel het duurste model nemen wil ik erop vooruit kunnen gaan t.a.v. mijn huidige desktop. Kostenplaatje: €2800,- - €3000,- euro. - Dus ja, fanboys hebben gelijk als ze vinden dat het overpriced is. Maar aan de andere kant, een betere all- in one vind je niet op de markt.
Punt is dat het een downgrade is.

Kan me niet herinneren dat er ooit in de historie van electronica sprake is geweest van downgrading bij een vernieuwd model (ik zeg downgrading, omdat de HDD de bottleneck is en je dus in de praktijk je hele systeem naar beneden trekt door deze slechte keuze).

Dat wordt dus een Hackintosh de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 21:25
Kan het niet zo zijn dat de 5400 RPM schijf een zeer grote cache heeft en daardoor sneller is dan een 7200 RPM? Bijkomend voordeel is dat de schijf minder energie produceert en minder foutgevoelig is...?

Ik zit zelf ook te zoeken hoor... na de euforie van de nieuwe iMacs (ik wacht er al een tijdje op), kwam toch vrij snel de teleurstelling door de hoge prijs, geen SSD op de basis 21 inch en ook niet de mogelijkheid om die erin te zetten. daarnaast lees ik hier en daar nu ook dat de nieuwe videokaart geen echte upgrade inhoudt..

wordt het dan toch een oud model en dan SSD laten inbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Pyrone89 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:49:
[...]

Punt is dat het een downgrade is.

Kan me niet herinneren dat er ooit in de historie van electronica sprake is geweest van downgrading bij een vernieuwd model (ik zeg downgrading, omdat de HDD de bottleneck is en je dus in de praktijk je hele systeem naar beneden trekt door deze slechte keuze).

Dat wordt dus een Hackintosh de volgende keer.
Gewoon het scherm eraf en een SSD erin en klaar, garantie blijf je toch wel behouden en nu ik het 1x gedaan heb bij een iMac ga ik het bij elke Mac doen die ik krijg ooit in me leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Nu online
Voor iedereen die niet een supersnelle SSD / graphics nodig hebben is het instapmodel al meer dan voldoende. Als je dat echter wel 'nodig' hebt dan betaal je helaas de hoofdprijs :(

Ik zit in de eerste categorie en vind de nieuwe imac erg nice, echter mijn 2011 model kan nog wel een jaartje of 2/3 mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Nu online

Saven

Administrator

Soulshaker schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:37:
[...]

De imac heeft 3.5" desktop schijven , de macbook 2.5".
2.5" schijven zijn sowieso al trager dan de desktop versies.
Goed mogelijk dat een 7200rpm laptop schijf trager kan zijn dan een 5400RPM desktop schijf.

Naast de rpm's is ook het cachegeheugen en de sectordichtheid van belang.
Een 1TB bevat meer sectoren per vierkante inch vergeleken met een 500GB schijf.

Daarom is het ook het geval dat sommige 5400rpm schijven van 1TB sneller zijn als die van 500GB met 7200RPM. Vooral met 2.5" schijven is dit zo.
Nouen, er is geen fatsoenlijke reden te geven waarom je STANDAARD een 5400rpm van 1TB in een desktop computer zet. Weliswaar alleen in de 21,5 inch versie -in de 27" wordt wel een 7200rpm geleverd-. Alleen als je een eco freak bent zou je willen overwegen om je 7200rpm te downgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Klopt het nu dat alleen bij het 27'' inch model ram verwisseld kan worden?

Yay, mijn 2500ste post! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:00
iApp schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:52:
Klopt het nu dat alleen bij het 27'' inch model ram verwisseld kan worden?

Yay, mijn 2500ste post! *O*
klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-08 18:31
Nou ik twijfel heel erg, het wordt ook steeds duurder. Ik hou het bij mijn macpro denk ik. Met die iPad ook, 6 maanden na uitgifte weer een nwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
iApp schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:01:
De configuratie prijzen zijn nog niet bekend.
Ik zou graag willen weten hoeveel een Nvidia 680MX extra kost... Maar tot op heden heb ik het niet kunnen vinden.
Dat was ook mijn hint: kijk in de store, staat het er niet wat denk je dat dan het antwoord is op de vraag "is het al bekend?" ? Zo moeilijk is het niet hoor.
Fietsbel schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:24:
F#cking duur die fusion drive want het gaat allemaal software matig.
Hoeft niet want Intel heeft zoiets in haar x86 platform gebouwd: Intel Smart Response Technology. Ik denk dat het veel meer voor de hand ligt dat ze dit gebruiken. Er zal vast nog wel een en ander aan support in het OS er voor moeten zijn maar dat is het dan ook wel. Voor het AirPlay Mirroring verhaal gebruikt men immers ook iets wat standaard al in het platform zit (Intel QuickSync) dus waarom hier niet? Sterker nog, sinds het bestaan van deze Intel feature vraagt men zich af wanneer Apple dat nou eindelijk eens gaat gebruiken. Lijkt mij dat we dat antwoord sinds gisteren hebben.
Fietsbel schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:31:
De Air en de Retina MBP's maken gebruik van zelfde soort strips maar ze lijken niet uitwisselbaar te zijn. Als je geld wil besparen dan koop je vooral niet de drives van OWC maar bestel je die van Apple. Die zijn net ietsjes goedkoper dan die van OWC. Daarbij is het ook van belang om te weten dat OWC veelvuldig gebruik maakt van de Sandforce controller. Deze controller haalt zijn resultaten met data die makkelijk te comprimeren is, wanneer dat niet het geval is dan is de performance onder de maat en rent de concurrentie rondjes om ze. Wie Filevault wil gaan gebruiken doet zich er dan ook goed aan om drives met een Sandforce controller links te laten liggen aangezien versleutelde data niet-comprimeerbaar is en je met een slechte performance opgescheept zit t.o.v. de drives die Apple biedt.

Die Fusion drive is verder ook niet softwarematig, daar komt wel wat meer bij kijken.
En dat is niet zo raar omdat men dan met zekerheid kan zeggen dat het werkt. Apple kan namelijk als OEM zijnde tweaks in de firmware voor elkaar krijgen waardoor dingen optimaal werken. Je ziet dit ook wel bij dingen als servers gebeuren.
De Mac mini is een compleet ander soort apparaat met totaal andere hardware als de iMac. Het platform mag dan wel hetzelfde zijn maar dat betekent niet dat ze daar ook alle features van gebruiken. De cpu opties in de iMac zijn een stuk krachtiger maar ook minder zuiniger dan die van de Mac mini. Behuizing is ook een fors stuk kleiner waardoor je met diverse beperkingen zit. Daarom zit daar ook een Intel HD 4000 ipv een Nvidia gpu.
angelico66 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 18:38:
Nou ik twijfel heel erg, het wordt ook steeds duurder. Ik hou het bij mijn macpro denk ik. Met die iPad ook, 6 maanden na uitgifte weer een nwe.
Tja, de wijzigingen tussen jouw iPad en de nieuwe zijn erg klein wat de moeite echt niet waard is. Je iPad wordt er zeker niet anders van. Een Mac Pro is een heel ander soort machine als een iMac, het kent heel veel uitbreidingsmogelijkheden maar het is wel log. Enige reden om naar een iMac te gaan is dat je die uitbreidingsmogelijkheden niet zo zeer nodig hebt (thunderbolt, usb3 volstaan), de performance van de iMac meer dan voldoende is en je naar een wat minder log geheel toe wilt. De iMac neemt alleen maar ruimte van het scherm in beslag, niet ook nog eens dat van een grote tower die ong. 20kg weegt.

[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 24-10-2012 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Ik heb besloten om geen Mac meer te kopen die niet standaard met een goede SSD komt. Hopelijk ziet Apple bij de 2013 modellen hun fout in en erkent het dat een SSD inmiddels standaard hoort in een high-end PC. Anders kan je de rest net zo goed ook niet upgraden.

Ik ga denk ik zelf voortaan aan de Mac Mini, aangezien de integrated GPU steeds beter wordt en ik niet game. Tegen de tijd dat ik een nieuwe computer moet zullen we de Intel HD 6000 of 7000 hebben. Gezien hoe de huidige HD 4000 al goed opbokst tegen low-end dedicated GPU's denk ik dat we over een paar jaar geen dedicated GPU meer nodig hebben, tenzij je zware grafische bewerkingen doet of gamed (in welk geval het sowieso aan te raden is te gaan voor een -dan eindelijk vernieuwde- Mac Pro of een Windows bak)

[ Voor 49% gewijzigd door Pyrone89 op 24-10-2012 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
ppl schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 18:58:
[...]

Dat was ook mijn hint: kijk in de store, staat het er niet wat denk je dat dan het antwoord is op de vraag "is het al bekend?" ? Zo moeilijk is het niet hoor.

[...]

Hoeft niet want Intel heeft zoiets in haar x86 platform gebouwd: Intel Smart Response Technology. Ik denk dat het veel meer voor de hand ligt dat ze dit gebruiken. Er zal vast nog wel een en ander aan support in het OS er voor moeten zijn maar dat is het dan ook wel. Voor het AirPlay Mirroring verhaal gebruikt men immers ook iets wat standaard al in het platform zit (Intel QuickSync) dus waarom hier niet? Sterker nog, sinds het bestaan van deze Intel feature vraagt men zich af wanneer Apple dat nou eindelijk eens gaat gebruiken. Lijkt mij dat we dat antwoord sinds gisteren hebben.

[...]

De Air en de Retina MBP's maken gebruik van zelfde soort strips maar ze lijken niet uitwisselbaar te zijn. Als je geld wil besparen dan koop je vooral niet de drives van OWC maar bestel je die van Apple. Die zijn net ietsjes goedkoper dan die van OWC. Daarbij is het ook van belang om te weten dat OWC veelvuldig gebruik maakt van de Sandforce controller. Deze controller haalt zijn resultaten met data die makkelijk te comprimeren is, wanneer dat niet het geval is dan is de performance onder de maat en rent de concurrentie rondjes om ze. Wie Filevault wil gaan gebruiken doet zich er dan ook goed aan om drives met een Sandforce controller links te laten liggen aangezien versleutelde data niet-comprimeerbaar is en je met een slechte performance opgescheept zit t.o.v. de drives die Apple biedt.

Die Fusion drive is verder ook niet softwarematig, daar komt wel wat meer bij kijken.

[...]

En dat is niet zo raar omdat men dan met zekerheid kan zeggen dat het werkt. Apple kan namelijk als OEM zijnde tweaks in de firmware voor elkaar krijgen waardoor dingen optimaal werken. Je ziet dit ook wel bij dingen als servers gebeuren.

[...]

De Mac mini is een compleet ander soort apparaat met totaal andere hardware als de iMac. Het platform mag dan wel hetzelfde zijn maar dat betekent niet dat ze daar ook alle features van gebruiken. De cpu opties in de iMac zijn een stuk krachtiger maar ook minder zuiniger dan die van de Mac mini. Behuizing is ook een fors stuk kleiner waardoor je met diverse beperkingen zit. Daarom zit daar ook een Intel HD 4000 ipv een Nvidia gpu.

[...]

Tja, de wijzigingen tussen jouw iPad en de nieuwe zijn erg klein wat de moeite echt niet waard is. Je iPad wordt er zeker niet anders van. Een Mac Pro is een heel ander soort machine als een iMac, het kent heel veel uitbreidingsmogelijkheden maar het is wel log. Enige reden om naar een iMac te gaan is dat je die uitbreidingsmogelijkheden niet zo zeer nodig hebt (thunderbolt, usb3 volstaan), de performance van de iMac meer dan voldoende is en je naar een wat minder log geheel toe wilt. De iMac neemt alleen maar ruimte van het scherm in beslag, niet ook nog eens dat van een grote tower die ong. 20kg weegt.
Apple gebruikt helaas ook Sandforce. http://www.anandtech.com/...-13inch-mid-2012-review/4

Je moet dus geluk hebben in de zogenaamde Apple OEM Lottery dat je een product hebt waar Samsung onderdelen in zijn gekomen in plaats van LG (scherm, veel problemen gemeld) en Toshiba (inferieure SSD, ook al veel problemen gemeld in forums dat al snel na aankoop de SSD onherstelbaar zakt naar waardes rond de 240 MB/s.

Kortom, er zitten levensgrote verschillen tussen Macs die officieel hetzelfde zouden moeten zijn. De versies met Samsung onderdelen zijn steevast superieur (wel ironisch, gezien de legal battles)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMeesters
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 16:51
Jemig... Als ik het zo lees kan ik maar beter een 'betrouwbare' Pc bouwen uit componenten dan dat ik zo veel investeer in een iMac. Zou het niet allemaal een beetje meevallen? Ik twijfel nog erg namelijk door wat voor computer ik mijn oude Windows pc ga vervangen.
Dan kom ik gelijk op mijn vraag: "is er iemand die weet of Microsoft Flight simulator X goed draait op de nieuwe iMac?"
Ik zat zelf te denken dat de i7 met ssd en de gtx680mx dit met gemak moet kunnen draaien toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-09 12:27
DJMeesters schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:55:
Jemig... Als ik het zo lees kan ik maar beter een 'betrouwbare' Pc bouwen uit componenten dan dat ik zo veel investeer in een iMac. Zou het niet allemaal een beetje meevallen? Ik twijfel nog erg namelijk door wat voor computer ik mijn oude Windows pc ga vervangen.
Dan kom ik gelijk op mijn vraag: "is er iemand die weet of Microsoft Flight simulator X goed draait op de nieuwe iMac?"
Ik zat zelf te denken dat de i7 met ssd en de gtx680mx dit met gemak moet kunnen draaien toch?
dat draait wel!
en wat betreft die verhalen, ja is het niet zo dat mensen met klachten altijd klagen.
en de mensen zonder klachten vaak hun neus niet laten zien?

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Flight Sim X is toch vooral CPU afhankelijk, dat moet dus wel goed komen.
Het valt allemaal wel mee met de nieuwe iMac, al moet je er wel het geld voor over hebben.
Als je puur op specs kijkt heb je altijd al een goedkoper Windows systeem in elkaar kunnen zetten, maar als het puur en alleen om specs ging had niemand een Mac...

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Nu online

Saven

Administrator

DJMeesters schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:55:
als je het op een lagere resolutie draait en niet al te hoge instellingen dan zal het wel redelijk draaien denk ik. maar als je echt een dedicated fs bak wil hebben kun je beter een dikke pc samenstellen met een goede cpu ;)

Beetje raar/jammer dat er pas 27" iMacs vanaf december te bestellen zijn. Nu lopen ze deze hele maand mis. Kost ze een hoop geld denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Pyrone89 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:04:
Ik heb besloten om geen Mac meer te kopen die niet standaard met een goede SSD komt. Hopelijk ziet Apple bij de 2013 modellen hun fout in en erkent het dat een SSD inmiddels standaard hoort in een high-end PC. Anders kan je de rest net zo goed ook niet upgraden.
Dat hebben ze ook. In mijn MBA 2012 zit een Samsung 830 256GB. De 512GB versie is ook een Samsung 830. Dat geldt ook voor de MBP Retina 15" trouwens. De enige ssd die geen Samsung 830 is, dat zijn de kleinere formaten zoals de 128GB. Dat is dus de voorspelbaarheid in die zogenaamde loterij (die er dus niet is ;)). Deze laatste is er eentje van Toshiba die een Sandforce based controller gebruikt. Deze lijkt iets anders te zijn dan de standaard Sandforce controller omdat ie geen onderscheid lijkt te maken tussen comprimeerbare en niet-comprimeerbare data (aldus wat benchmarks die zijn gedaan en gepost).
Zoals hierboven gemeldt ligt dat verhaal anders (je link meldt nota bene nog de Samsung ssd's!).

Ik heb je dit trouwens al eerder in het MBA topic uitgelegd.
Je moet dus geluk hebben in de zogenaamde Apple OEM Lottery dat je een product hebt waar Samsung onderdelen in zijn gekomen in plaats van LG (scherm, veel problemen gemeld)
Dat is je reinste onzin en al door diverse mensen compleet ontkracht. Het verschil tussen LG en Samsung panels is er eentje die tussen de oren zit. Daarnaast is het met tft panels altijd al zo geweest dat de kwaliteit van panel tot panel kan verschillen. Er zijn dan ook mensen die andersom melden: LG is beter dan Samsung. Kalibreren helpt nog wel eens (kennelijk is het affabriek lang niet altijd goed gekalibreerd wat ook niet zo raar is gezien de massaliteit).

Samsung spul is zeer zeker niet heilig (qua ssd dan wel, die Samsung 830 is gewoon een rete goede serie). As usual overdrijf je weer eens alsof je leven er vanaf hangt.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 24-10-2012 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
ppl schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 23:42:
[...]

Dat hebben ze ook. In mijn MBA 2012 zit een Samsung 830 256GB. De 512GB versie is ook een Samsung 830. Dat geldt ook voor de MBP Retina 15" trouwens. De enige ssd die geen Samsung 830 is, dat zijn de kleinere formaten zoals de 128GB. Dat is dus de voorspelbaarheid in die zogenaamde loterij (die er dus niet is ;)). Deze laatste is er eentje van Toshiba die een Sandforce based controller gebruikt. Deze lijkt iets anders te zijn dan de standaard Sandforce controller omdat ie geen onderscheid lijkt te maken tussen comprimeerbare en niet-comprimeerbare data (aldus wat benchmarks die zijn gedaan en gepost).

[...]

Zoals hierboven gemeldt ligt dat verhaal anders (je link meldt nota bene nog de Samsung ssd's!).

Ik heb je dit trouwens al eerder in het MBA topic uitgelegd.

[...]

Dat is je reinste onzin en al door diverse mensen compleet ontkracht. Het verschil tussen LG en Samsung panels is er eentje die tussen de oren zit. Daarnaast is het met tft panels altijd al zo geweest dat de kwaliteit van panel tot panel kan verschillen. Er zijn dan ook mensen die andersom melden: LG is beter dan Samsung. Kalibreren helpt nog wel eens (kennelijk is het affabriek lang niet altijd goed gekalibreerd wat ook niet zo raar is gezien de massaliteit).

Samsung spul is zeer zeker niet heilig (qua ssd dan wel, die Samsung 830 is gewoon een rete goede serie). As usual overdrijf je weer eens alsof je leven er vanaf hangt.
Kun je dan uitleggen waarom mensen met problemen steevast onderdelen blijken te hebben van LG en Toshbiba?

Als je rondspeurt op de forums zul je zien dat je wel degelijk moet hopen dat je een Samsung scherm en SSD hebt. Je hoeft mijn woord er niet op te geloven, controleer het zelf maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 20:19
Soulshaker schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:44:
[...]

Bedoel je 1400 euro ?
Want 400 euro mag je meteen uit je hoofd zetten . 8)7
Het oude model zal 1000 doen bedoel ik, dus deze zal zo'n 400 euro zijn dan het nieuwe model.

Vraag me trouwens nu af of er wel een fikse korting komt. De nieuwe komt pas in november/december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:05
Heb gisteren een SSD in m'n 2010 macbook pro gezet en wat een ongelooflijk verschil maakt dat zeg!

Nu ik zelf ervaar hoe lekker dit werkt, ga ik zeker geen imac met 5400 rpm schijf halen. Dat verschil zal te groot zijn, hoe mooi de nieuwe imac ook is. Tenminste, dat is, wanneer de schijf niet vervangen kan worden in de imac.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillco
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:13
Het valt me net op dat wanneer je de technische specificaties van de nieuwe iMac bekijkt via de store (dus niet de iMac productpagina), dat er bij de BTO opties van de harde schijf en gpu 'alleen via de Apple Online Store vermeldt staat. Stond dit er altijd al of zou dit kunnen betekenen dat wanneer je deze opties wil je niet bij een willekeurige APR terecht kunt?

[ Voor 16% gewijzigd door Chillco op 25-10-2012 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 22:05
Denk het wel, bij geheugen staat immers 'via Apple online store'. Zonder het woord alleen.

Nieuwe iMac is prachtig, maar vind de prijs wel erg hoog, had dat in principe niet erg gevonden als ssd gewoon standaard was. Maar Apple wil daar maar niet aan. Desalniettemin krijg je natuurlijk een prachtige machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
Hopelijk is het mogelijk om een iMac 27" met SSD (standaard van Apple besteld) te upgrade met een standaard sata 3TB hardeschijf die men in het 3,5" bracket steekt en aansluit, zodat OSX deze vervolgens gewoon als 2de hardeschijf herkent, om hier data bij op te flappen + misschien een klein bootcamp windows partitie ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga binnenkort mijn eerste 21.5" iMac kopen (het instapmodel). Twijfel alleen nog een beetje tussen de oude en de nieuwe. Heb de voordelen van beide (standaardfeatures) even op een rijtje gezet:

Voordelen iMac 2012
- 2.7 GHz processor i.p.v. 2.5
- 2x4GB RAM i.p.v. 2x2
- 1TB harde schijf i.p.v. 500GB

Voordelen iMac 2011
- 7200 RPM harde schijf i.p.v. 5400
- Optical drive
- €210 goedkoper
- RAM zelfstandig uitbreidbaar

Zijn er nog belangrijke andere zaken die ik over het hoofd zie? Kenmerken zoals verlaagd gewicht en verbeterd design vind ik niet belangrijk. Op basis van bovenstaande kenmerken zou ik voor het oude model kiezen. Twee van de drie voordelen de nieuwe iMac kan ik met een oud model omzeilen door (zelf!) het RAM geheugen uit te breiden en een externe harde schijf te gebruiken. Dan zou het enige voordeel nog de verbeterde processor zijn.. Voor mij is dat de €210 extra niet waard, maar ik hoor graag of ik nog zaken over het hoofd zie.

Zou de prijs van de oude iMac nog omlaag gaan zodra de nieuwe iMac beschikbaar is? En moet ik er nu supersnel bij zijn om nog een oud model te scoren, of blijven ze nog wel goed beschikbaar de komende weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-aroni
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:01
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:07:
Ik ga binnenkort mijn eerste 21.5" iMac kopen (het instapmodel). Twijfel alleen nog een beetje tussen de oude en de nieuwe. Heb de voordelen van beide (standaardfeatures) even op een rijtje gezet:

Voordelen iMac 2012
- 2x4GB RAM i.p.v. 2x2

Voordelen iMac 2011
- Optical drive
- €210 goedkoper

Zijn er nog belangrijke andere zaken die ik over het hoofd zie?
Nog wat voordelen van 2012 model:
- Gekalibreerd scherm, 75% minder reflectie
- Snellere grafische kaart
- USB3
- 2x thunderbolt i.p.v. 1
- lager energieverbruik

Voordeel 2011:
- 3,5" harde schjif ipv 2,5" (theoretisch betere performance)
- SD slot aan zijkant
- FireWire ingang

[ Voor 3% gewijzigd door mac-aroni op 25-10-2012 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
Saven schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:23:
[...]

Nouen, er is geen fatsoenlijke reden te geven waarom je STANDAARD een 5400rpm van 1TB in een desktop computer zet. Weliswaar alleen in de 21,5 inch versie -in de 27" wordt wel een 7200rpm geleverd-. Alleen als je een eco freak bent zou je willen overwegen om je 7200rpm te downgraden.
Geluid/warmte ook .
Dat kan nogal een rol spelen bij zo een dunne imac.

Het is vooral Apple die de 21" imac afschuift naar een consumer desktop.
De 27" is dan voor de pro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:07:

Voordelen iMac 2012
- 2x4GB RAM i.p.v. 2x2

Voordelen iMac 2011
- Optical drive
- €210 goedkoper

Zijn er nog belangrijke andere zaken die ik over het hoofd zie?
Voor die 210 euro extra kan je al bijna de 2.7Ghz imac van 2011 aanschaffen.
En als die EOL staan , zefls voor minder.

Dan heb je ook een 1TB schijf met 7200RPM en die 4GB extra ram kan je overal tweedehands kopen voor 20 euro (dat maakt dus ook niet echt het verschil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zou voor de 2011 gaan, en even goed op de aanbiedingen letten :) Of een 2011 2ehands aanschaffen, scheelt ook bakken en ze gaan toch niet stuk.

[ Voor 37% gewijzigd door sebastius op 25-10-2012 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 09:37
Afbeeldingslocatie: http://forums.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=371984&d=1351113582

Volgens een formlid van Macrumors forum is het geheugen dus wel zelf uitbreidbaar

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-09 21:43

PBP

SanderPS3 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 14:05:
[afbeelding]

Volgens een formlid van Macrumors forum is het geheugen dus wel zelf uitbreidbaar
Voor de 27inch versie wel, de 21.5 inch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 09:37
PBP schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 14:06:
[...]

Voor de 27inch versie wel, de 21.5 inch niet.
Aha oke, nog meer onderscheid in de 2 modellen dus. Opzich vreemd, aan de andere kant wel verklaarbaar. 21,5" is meer een consumenten apparaat waar de 27" (als is het alleen al vanwege de prijs) een pro apparaat is.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-09 21:43

PBP

Waarschijnlijk was in de 21.5inch er gewoon geen plek voor. Dan heb ik eerlijk gezegd liever dat hij iets dikker is zodat ik wel zelf mn RAM kan vervangen. Maar ach ik ga sowieso voor de 27inch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidacra
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:18
Dit word hem:

iMac 27"
Intel Core i7 3.4GHz
8GB (uitbreiden achteraf tot 32GB)
Fusion Drive 128GB SSD/3TB
NVIDIA GeForce GTX 680MX with 2GB of GDDR5 memory
Extras: Magic Trackpad, Time Capsule 2TB

Nu maar hopen dat dit lukt voor €3400. Dat zou namelijk de 2011 iMac gekost hebben full options.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
Pff 3400 euro :s miljaarde blijft toch een hoop geld :s

K hoopte toch met 1900 a 2000 euro gesteld te zijn voor een i5, standaard ram en SSD...
Zoek er achteraf 3TB hdd bij te steken (echt als data hdd, dus geen fusion toestanden).
En er zelf 32GB ram erin steken voor 120 euro aan ram latjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
merauder schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 06:41:
Het oude model zal 1000 doen bedoel ik, dus deze zal zo'n 400 euro zijn dan het nieuwe model.
Ah, je laat random woorden weg uit je zinnen. Geen wonder dat ik er geen touw aan vast kan knopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvd
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:57
Wat is momenteel de verkoopwaarde van een tweedehands Imac 27 (2011) met de volgende specs:
- i5 3,1 ghz
- hd 6970m 1gb ram
- 16 gb ram
Ik schat zelf rond de 1650 euro in, is dit een te hoge vraagprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Pyrone89 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 05:51:
Kun je dan uitleggen waarom mensen met problemen steevast onderdelen blijken te hebben van LG en Toshbiba?
Als jij eerst eens vertelt waar je die onzin vandaan haalt. Het enige wat ik lees is dat mensen LG niet willen/niks vinden nadat ze schermen naast elkaar zetten (waarbij ik ook moet zeggen dat er dan een aantal zijn die het omgekeerde zeggen: LG > Samsung) maar vooral na het lezen van informatie op internet. Die Toshiba's doen het verder prima maar omdat er een Sandforce controller in zit zijn er weer een aantal mensen die er huiverig voor zijn. Als je Filevault 2 gebruikt is dat enigszins terecht wat performance betreft. Voor de rest zijn het vooral mensen die 128GB net te weinig vinden. Ik heb niemand problemen zien melden met Toshiba/LG spul als in dat iets niet werkt. Ik heb wel wat mensen de melding zien maken dat ze er niet tevreden over zijn (wat vaak op gebakken lucht berust zoals uitgelegd) en dat is echt iets totaal anders.
Als je rondspeurt op de forums zul je zien dat je wel degelijk moet hopen dat je een Samsung scherm en SSD hebt. Je hoeft mijn woord er niet op te geloven, controleer het zelf maar.
In dat geval heb je je huiswerk niet goed gedaan (net als hierboven al). Je verhaal klopt namelijk absoluut niet als je goed rondkijkt op diverse fora, reviews, etc. De mensen met 128GB hebben een Toshiba, die met 256GB en 512GB hebben er eentje van Samsung. Dat is geen loterij, dat is voorspelbaar. Jij verwart de boel met hoe het voor het 2012 model aan toeging. Toen werd er evenveel van Toshiba als Samsung afgenomen en had je inderdaad een loterij. De ene deed het qua performance (welke vooral de voor dit soort laptops compleet nutteloze sequentiele lees/schrijfsnelheden betrof) net een tikkeltje beter als de andere in benchmarks. Het was destijds een storm in een glas water en vandaag de dag is het zelfs compleet ongegrond.
Gluten Parody schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:39:
Ah, je laat random woorden weg uit je zinnen. Geen wonder dat ik er geen touw aan vast kan knopen. ;)
Dat krijg je met al die datalimieten op de mobiele abonnementen en al die bezuinigingen vandaag de dag. Minder woorden is minder data dus ook minder dokken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Hmmm, het lijkt erop dat de 21.5 inch iMac wel gewoon geheugenbankjes heeft. Dan zou je achteraf zelf het geheugen kunnen opwaarderen door het lcd-paneel eraf te halen (en grotere dimms te plaatsen ;) ).

[ Voor 9% gewijzigd door Gluten Parody op 26-10-2012 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 11:49

DeluxZ

Livin' the good life

Gewoon even wachten tot iFixit de 21,5" en 27" uit elkaar hebben gehaald :)

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Lijkt mij inderdaad ook het meest verstandige. Je krijgt nu allerlei mensen die denken dingen te zien op wazige screencaps van de keynote welke ook best niets meer dan een schaduw kunnen zijn. Wellicht dat we nog een en ander terug kunnen vinden in de handleiding van de iMac mocht Apple die al online hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Ik vind het een beetje zielig dat mensen die interesse hebben in 'fusion drive' verplicht zijn om direct de 'high-end' 21,5" of 27" iMac moeten nemen.

Het basis model van de 21,5" iMac heeft alleen een iets mindere processor dan de high-end maar je betaald wel meteen 200 euro meer. Veel mensen staan helemaal niet te wachten op een betere processor maar willen gewoon een SSD.

Pure geldklopperij als je het mij vraagt, lijkt me dat de processor niet het verschil gaat maken of fusion drive wel of niet mogelijk is.

bron: http://www.apple.com/nl/imac/specs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
ppl schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:13:
[...]

Als jij eerst eens vertelt waar je die onzin vandaan haalt. Het enige wat ik lees is dat mensen LG niet willen/niks vinden nadat ze schermen naast elkaar zetten (waarbij ik ook moet zeggen dat er dan een aantal zijn die het omgekeerde zeggen: LG > Samsung) maar vooral na het lezen van informatie op internet. Die Toshiba's doen het verder prima maar omdat er een Sandforce controller in zit zijn er weer een aantal mensen die er huiverig voor zijn. Als je Filevault 2 gebruikt is dat enigszins terecht wat performance betreft. Voor de rest zijn het vooral mensen die 128GB net te weinig vinden. Ik heb niemand problemen zien melden met Toshiba/LG spul als in dat iets niet werkt. Ik heb wel wat mensen de melding zien maken dat ze er niet tevreden over zijn (wat vaak op gebakken lucht berust zoals uitgelegd) en dat is echt iets totaal anders.

[...]

In dat geval heb je je huiswerk niet goed gedaan (net als hierboven al). Je verhaal klopt namelijk absoluut niet als je goed rondkijkt op diverse fora, reviews, etc. De mensen met 128GB hebben een Toshiba, die met 256GB en 512GB hebben er eentje van Samsung. Dat is geen loterij, dat is voorspelbaar. Jij verwart de boel met hoe het voor het 2012 model aan toeging. Toen werd er evenveel van Toshiba als Samsung afgenomen en had je inderdaad een loterij. De ene deed het qua performance (welke vooral de voor dit soort laptops compleet nutteloze sequentiele lees/schrijfsnelheden betrof) net een tikkeltje beter als de andere in benchmarks. Het was destijds een storm in een glas water en vandaag de dag is het zelfs compleet ongegrond.

[...]

Dat krijg je met al die datalimieten op de mobiele abonnementen en al die bezuinigingen vandaag de dag. Minder woorden is minder data dus ook minder dokken 8)
Weet niet op welke forums jij kijkt, maar op MacRumors en AppleInsider onstaat toch echt het beeld dat ik schets. Ook op dit forum is bij de Retina al vastgesteld dat de LG schermen inferieur zijn.

Apple moet gewoon hun kinderachtige hetze tegen de leverancier die als enige topkwaliteit kan leveren stoppen, of ze moeten hun prijzen drastisch verlagen. Nu loopt men echter inferieure hardware te verkopen met een superieur OS (voor het OS wil ik graag betalen) tegen prijzen die alleen zouden mogen als beiden superieur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Pyrone89 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 10:26:
Weet niet op welke forums jij kijkt, maar op MacRumors en AppleInsider onstaat toch echt het beeld dat ik schets. Ook op dit forum is bij de Retina al vastgesteld dat de LG schermen inferieur zijn.
Leuk dat je die noemt want dat zijn nou net de fora die ik bedoelde met mensen die puur en alleen maar op het imago afgaan en het allemaal van horen zeggen hebben. Er zijn maar een paar mensen die echt hebben vergeleken. Daarnaast zijn er ook velen die tegengas geven en die bijv. de schermen zijn gaan kalibreren en er ineens achter zijn gekomen dat de LG beter presteert dan de Samsung. En dat alleen wanneer men de schermen naast elkaar zet en nauwkeurig gaat kijken! Als je er eentje zo in de handen zou krijgen zul je niet opmerken van welk merk het panel is (AUO, LG, Samsung). Een mens kan het niet opmerken zonder het te vergelijken met een aantal andere schermen.

Als we het hebben over displays e.d. dan zijn AUO, LG en Samsung even goed. De verschillen zijn dusdanig minimaal dat het eerder een verschil is tussen panels dan tussen merken. Het is namelijk nog steeds onmogelijk om panels op een zeer consistente kwaliteit te houden. Het schommelt zelfs binnen batches. Als je dan een standaard kleurprofiel gebruikt zul je de verschillen zien wanneer je de schermen naast elkaar zet. Het enige wat je dus kunt concluderen is dat het ene scherm beter is dan het andere. Je kunt nooit en te nimmer concluderen dat het ene merk beter is dan het andere merk wat deze 3 betreft omdat de verschillen daarvoor te klein zijn.
Apple moet gewoon hun kinderachtige hetze tegen de leverancier die als enige topkwaliteit kan leveren stoppen, of ze moeten hun prijzen drastisch verlagen. Nu loopt men echter inferieure hardware te verkopen met een superieur OS (voor het OS wil ik graag betalen) tegen prijzen die alleen zouden mogen als beiden superieur zijn.
De enige die hier met een kinderachtige hetze bezig is ben jij. Je bent gigantisch bevooroordeelt en gelooft ieder negatief bericht (hoe krankjorem de redenatie van dat bericht is of hoe vergezocht het is) wat maar op internet staat. Ieder positief bericht negeer je volkomen. Onvoorstelbaar met wat voor lariekoek jij steeds weer op de proppen kan komen. Je zou er een nobelprijs voor moeten krijgen.

Afgezien van het feit dat die MBA displays niets te maken hebben met de iMac zoals in dit topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Heb zelf kwa panelen ook altijd liever LG dan Samsung maar goed dat is persoonlijk :)

Bij de normale notebooks zoals van Acer / HP etc, hoe dit bij MAC modellen onderling kan verschillen heb ik geen kaas van gegeten.

[ Voor 44% gewijzigd door Mektheb op 27-10-2012 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
ppl schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 20:56:
[...]

Leuk dat je die noemt want dat zijn nou net de fora die ik bedoelde met mensen die puur en alleen maar op het imago afgaan en het allemaal van horen zeggen hebben. Er zijn maar een paar mensen die echt hebben vergeleken. Daarnaast zijn er ook velen die tegengas geven en die bijv. de schermen zijn gaan kalibreren en er ineens achter zijn gekomen dat de LG beter presteert dan de Samsung. En dat alleen wanneer men de schermen naast elkaar zet en nauwkeurig gaat kijken! Als je er eentje zo in de handen zou krijgen zul je niet opmerken van welk merk het panel is (AUO, LG, Samsung). Een mens kan het niet opmerken zonder het te vergelijken met een aantal andere schermen.

Als we het hebben over displays e.d. dan zijn AUO, LG en Samsung even goed. De verschillen zijn dusdanig minimaal dat het eerder een verschil is tussen panels dan tussen merken. Het is namelijk nog steeds onmogelijk om panels op een zeer consistente kwaliteit te houden. Het schommelt zelfs binnen batches. Als je dan een standaard kleurprofiel gebruikt zul je de verschillen zien wanneer je de schermen naast elkaar zet. Het enige wat je dus kunt concluderen is dat het ene scherm beter is dan het andere. Je kunt nooit en te nimmer concluderen dat het ene merk beter is dan het andere merk wat deze 3 betreft omdat de verschillen daarvoor te klein zijn.

[...]

De enige die hier met een kinderachtige hetze bezig is ben jij. Je bent gigantisch bevooroordeelt en gelooft ieder negatief bericht (hoe krankjorem de redenatie van dat bericht is of hoe vergezocht het is) wat maar op internet staat. Ieder positief bericht negeer je volkomen. Onvoorstelbaar met wat voor lariekoek jij steeds weer op de proppen kan komen. Je zou er een nobelprijs voor moeten krijgen.

Afgezien van het feit dat die MBA displays niets te maken hebben met de iMac zoals in dit topic...
Euhm, even Apple bril afzetten? Ik zeg vaak genoeg dingen die wel goed zijn aan Apple producten. Ironisch genoeg in de posts die jij quote zeg ik dat het OS superieur is. Als je een aanval wilt verzinnen op de man om niet je eigen argumenten te hoeven gebruiken, verzin dan wel een die tenminste ergens op slaat.

Kijk bijvoorbeeld eens hoe ze omgaan met die 'excuses' in de UK. Waarin ze als een brugklasser lopen te zeggen hoe cool zij wel niet zijn etc etc. En dan wil jij beweren dat ze niet kinderachtig bezig zijn?

Jammer dat de Apple topics dermate vervuilt zijn met fansboys dat je niet eens dieper in kunt gaan op kwesties. Zodra je dat doet ben je een 'hater' / 'flamer' / 'negatief persoon'. Precies een voorbeeld van hetgeen grote bedrijven zo succesvol houdt: kritiek op hun werkwijze of producten wordt door mede-klanten (of mede-slachtoffers) ironisch genoeg de kop in gedrukt, waardoor het grote bedrijf hun handen niet vuil hoeft te maken en het brandje zichzelf blust. In zijn boek Buyology ging de marketingexpert Martin Lindstrom hier al op in: MRI onderzoek onder de grootste groep respondenten ooit toont aan dat dezelfde delen van de hersenen waar religie zich nestelt is de plek waar affectie voor merken en sportteams zich nestelt. Hierdoor is het dus net zo zinloos om te discusseren met iemand over geloof als over merken en sportteams. Jammer dat mensen dat zelf nu nog niet kunnen inzien van zichzelf.

[ Voor 18% gewijzigd door Pyrone89 op 27-10-2012 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Brm-G schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 23:55:

Pure geldklopperij als je het mij vraagt, lijkt me dat de processor niet het verschil gaat maken of fusion drive wel of niet mogelijk is.
Daar zou ik niet te zeker van zijn. Fusion drive is geen simpele cache. Het is tiered software. En dat ken ik goed vanuit mijn werkomgeving. Dat kost cpu. Punt. Niet spannend met de hedendaagse cpu's, maar we kennen Apple's beslissingen dat iets 0 impact voor de gebruiker mag hebben. Misschien herinner je je Siri nog, iedereen schreeuwde moord en brand dat een i4 het makkelijk zou moeten kunnen. Tot de jailbreakscene het voor elkaar kreeg om Siri op een i4 te draaien. Performde erg laggy. En het was geen port, maar simpelweg de bestanden van de 4S.

Hier een link waarom Fusion drive geen simpele cache is, zoals de Momentum drives etc.
http://blog.fosketts.net/...rid-hdd-tiering-software/

/edit
Voor de volledigheid, de link hierboven is niet van een Apple blogger, maar van een storage man die alle ins en outs van storage kent.

[ Voor 6% gewijzigd door UltraSub op 27-10-2012 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
UltraSub schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 22:38:
[...]

Daar zou ik niet te zeker van zijn. Fusion drive is geen simpele cache. Het is tiered software. En dat ken ik goed vanuit mijn werkomgeving. Dat kost cpu. Punt. Niet spannend met de hedendaagse cpu's, maar we kennen Apple's beslissingen dat iets 0 impact voor de gebruiker mag hebben. Misschien herinner je je Siri nog, iedereen schreeuwde moord en brand dat een i4 het makkelijk zou moeten kunnen. Tot de jailbreakscene het voor elkaar kreeg om Siri op een i4 te draaien. Performde erg laggy. En het was geen port, maar simpelweg de bestanden van de 4S.

Hier een link waarom Fusion drive geen simpele cache is, zoals de Momentum drives etc.
Zoals ik het begrijp zijn het gewoon twee losse fysieke schijven (SSD en HDD) wat positief is, omdat de hybride schijven nogal lauwtjes werden ontvangen. De software laat het vervolgens aan de gebruiker zien alsof het 1 schijf is ipv 2 losse. Hier zal idd behoorlijk wat CPU werk bij komen kijken (ivbm het achterliggende proces). Echter zijn de CPU's van tegenwoordig in desktops al jarenlang dermate overkill dat het me sterk lijkt als er echt een CPU beperking is. Gezien de historische methodiek van Apple steun ik dan ook het vermoeden van de originele poster totdat het tegendeel is bewezen Siri is een slecht voorbeeld, aangezien Google aantoont dat het wel degelijk kan op eerdere modellen. Samen met Maps is Siri een van de mislukkingen van Apple op software gebied, met als verschil dat ze het bij Siri nog niet willen toegeven. Apps die het beter doen dan Siri worden bewust geweigerd uit de App store omdat anders iedereen ziet hoeveel beter het kan. Om die reden is bijvoorbeeld de Google app geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Veel te kort door de bocht. Wel eens gezien wat mdworker met je CPU kan doen als je daar een paar processen van hebt lopen? Ben je bekend met software tiering? En dan niet van wat gelezen, maar er echt mee gewerkt? Zo nee, dan weet je niet dat er wel degelijk meer bij komt kijken.

Ik probeer niet te zeggen dat dit de reden is. Ik probeer aan te geven dat het wel een zeer valide reden zou kunnen zijn, in tegenstelling tot de standaard conspiracy theories.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Voor de volledigheid, de link hierboven is niet van een Apple blogger, maar van een storage man die alle ins en outs van storage kent.
En toch zitten er nog wat gaten in zijn verhaal.
Zo is de kleinste blade ssd die Apple levert geen 128 GB, maar 64 GB (in de MBA).
Het volgende punt is de opslagruimte die Apple bied. De Fusion drives zijn 1 of 3 TB groot, beide met een 128 GB ssd deel. Nu ken ik geen hdd's van rond de 872 of 2872 GB, ergens gaat er dus ruimte "verloren", waarschijnlijk omdat alle data sowieso op de hdd opgeslagen wordt. Alleen de data die snel toegankelijk moet staan komt ook op de ssd. AFAIK is dat caching, en geen tiered storage, waarbij de data echt verplaats wordt naar de diverse storage media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik begrijp je punt. Het is, tot ze op de markt zijn en ontleedt worden, ook nog wat vroeg om er echt zinnige dingen over te zeggen. Tot die tijd zal het speculatie blijven. Maar of het nou caching of tiered storage is, het is zeer waarschijnlijk software die het gaat doen, geen asic. Dus zal het CPU kosten.
(Maar inderdaad, ik zie ook wel wat gaten ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Ik snap jullie verhaal maar ik blijf erbij dat de CPU echt niet de bottleneck gaat zijn in dit geval. Het verschil in prestaties in CPU tussen het goedkope model en het duurdere modellen zijn in mijn ogen toch wel te verwaarlozen.

Dit soort vreemde keuzes kom je wel vaker tegen in de Apple wereld. Zo heb ik wel eens gezien dat je enkel bij een high-end model ook voor meer opslagcapaciteit kunt kiezen en dan zat je vaak meteen gebonden aan duurdere processor of grafische chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Pyrone89 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 22:09:
Kijk bijvoorbeeld eens hoe ze omgaan met die 'excuses' in de UK. Waarin ze als een brugklasser lopen te zeggen hoe cool zij wel niet zijn etc etc. En dan wil jij beweren dat ze niet kinderachtig bezig zijn?
Als je met dit soort redenatie aan blijft komen zetten is het wel heel moeilijk om anders te reageren. Je hebt wederom niet verder gekeken dan de headline. Apple heeft helemaal nergens beweert dat zij cool zijn e.d. Wat Apple heeft gedaan is niet meer en niet minder dan het vonnis uitvoeren. In dat vonnis staat dat Apple moet zeggen dat Samsung geen inbreuk op ze maakt. En dat doen ze ook inclusief de uitleg waarom dat zo is. Die uitleg komt niet van Apple, nee die komt van de rechter en staat in hetzelfde vonnis vermeldt. De rechter heeft Apple in het ongelijk gesteld omdat Samsung minder cool is. Dat is een nogal merkwaardige uitspraak van een rechter en ook iets waar ie kritiek over heeft gekregen. Je moet als rechter gewoon oordelen of iets correct is of niet, niet of iets cool is. Als er iemand kinderachtig bezig zou zijn is het in dit geval de rechter.
Jammer dat de Apple topics dermate vervuilt zijn met fansboys dat je niet eens dieper in kunt gaan op kwesties.
Het gedrag wat die mensen vertonen en het gedrag die jij vertoond verschillen elkaar niet. Het enige verschil is dat bij de een de toon te positief is en bij de ander te negatief. In beide gevallen is er echter geen enkele sprake van objectiviteit en juist dat is het probleem.
Daar zou ik niet te zeker van zijn. Fusion drive is geen simpele cache. Het is tiered software.
Voor iets waarvan we de exacte details niet kennen is dat veel te stellig gezegd. Het *lijkt* op tiered software.
Zoals je daar ook al kunt lezen is het pure speculatie wat het nou is. Niet zo raar want we hebben alleen de vage marketing terminologie (lees: het is in lekentaal geschreven) op de site en van mr marketing himself: Phil Schiller. Wat het nou precies is weten we niet maar we kunnen wel goed onderbouwen wat het zou kunnen zijn en deze link is inderdaad een goede poging daartoe. Het is in ieder geval een interessante technologie in de iMac en Mac mini omdat het ssd snelheden combineert met opslagcapaciteit van hdd's. Het lijkt DE middenweg te zijn voor wie snelheid en opslagcapaciteit wil voor een lage prijs.

@Brm-G: uiteraard zal er ook enige marketing achter het verschil zitten want men moet de producten wel dusdanig onderscheidend maken dat ze bijna even goed verkopen. Je kunt niet een product(lijn) neerzetten die je andere product(lijn) annexeert.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 28-10-2012 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
ppl schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 00:04:

@Brm-G: uiteraard zal er ook enige marketing achter het verschil zitten want men moet de producten wel dusdanig onderscheidend maken dat ze bijna even goed verkopen. Je kunt niet een product(lijn) neerzetten die je andere product(lijn) annexeert.
Het probleem is dat 99% van de gebruikers het verschil in processor-kracht niet gaat merken maar wel 100% profijt heeft van 'fusiondrive'. Mensen die persé fusiondrive willen zijn nu minimaal 450 euro (gokje) kwijt bovenop het basismodel terwijl dat maar zo'n 250 euro zou hoeven zijn.

Wat mij betreft zou Apple het makkelijk maken als ze gewoon één 21,5" model aan zouden bieden en één 27" en daarop zouden dan gewoon alle opties mogelijk moeten zijn. Maarja, Apple kennende zou dit juist weer nadelig zijn voor diegene die een high-end model willen, aangezien individuele upgrades altijd een stuk prijziger zijn dan een hoger model te kiezen.

Ergens moet Apple natuurlijk keuzen maken en dat doen ze waar het Apple zelf het minste geld kost. Toch kan het Apple wel wat klanten kosten als we het hebben over huis-tuin-en-keuken-gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Pyrone89 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 22:09:
[...]

Jammer dat de Apple topics dermate vervuilt zijn met fansboys dat je niet eens dieper in kunt gaan op kwesties. Zodra je dat doet ben je een 'hater' / 'flamer' / 'negatief persoon'. Precies een voorbeeld van hetgeen grote bedrijven zo succesvol houdt: kritiek op hun werkwijze of producten wordt door mede-klanten (of mede-slachtoffers) ironisch genoeg de kop in gedrukt, waardoor het grote bedrijf hun handen niet vuil hoeft te maken en het brandje zichzelf blust.
Misschien omdat veel mensen daadwerkelijk positief over Apple zijn. Producten van Apple scoren consequent zeer goed in klanttevredenheidsonderzoeken... de meeste eigenaren geven aan erna weer een product van Apple aan te schaffen. Mensen die wel negatief zijn krijgen vervolgens niet de bevestiging die ze zoeken omdat ze in de minderheid zijn. Tenzij je je dagelijks bevindt op fora met topics over problemen, dan lijkt het alsof de hele wereld er problemen mee heeft. Het doet mij altijd denken aan mensen die in conspiracy theory's geloven. Elkaar als clubje gek maken en anderen voor gek verklaren omdat ze blind zijn gemaakt door de grote boze buitenwereld.
Brm-G schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 00:26:
[...]

Mensen die persé fusiondrive willen zijn nu minimaal 450 euro (gokje) kwijt bovenop het basismodel terwijl dat maar zo'n 250 euro zou hoeven zijn.
Ondanks dat Apple duur is geloof ik niet dat de prijzen zo hoog worden. Ik weet de prijsopties van de huidige iMac niet, maar een SATA schijf is standaard. Daar bovenop zou je dan betalen voor een relatief kleine SSD. Nu zijn SSD's bij Apple wel duurder dan los in de winkel, maar geen 450 euro. Bij de Mac Mini kost een 256 GB SSD (maar dan vervangen ze de SATA schijf) 200 euro. Bij de iMac blijft die SATA schijf zitten maar is de SSD kleiner. En wellicht betaal je iets om Fusion-drive mogelijk te maken (extra CPU op mobo oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Tom schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 02:02:
Ondanks dat Apple duur is geloof ik niet dat de prijzen zo hoog worden. Ik weet de prijsopties van de huidige iMac niet, maar een SATA schijf is standaard. Daar bovenop zou je dan betalen voor een relatief kleine SSD. Nu zijn SSD's bij Apple wel duurder dan los in de winkel, maar geen 450 euro. Bij de Mac Mini kost een 256 GB SSD (maar dan vervangen ze de SATA schijf) 200 euro. Bij de iMac blijft die SATA schijf zitten maar is de SSD kleiner. En wellicht betaal je iets om Fusion-drive mogelijk te maken (extra CPU op mobo oid).
Wat Brm-G bedoel is dat als je de goedkoopste iMac met Fusion-drive wilt hebben je niet het goedkoopste model kunt kopen, die kan niet geüpgraded worden met een Fusion-drive. Je moet dus minimaal de snelste 21.5" kopen, en dan nog eens extra betalen voor de drive. Naast de (verwachte) 250 euro voor de drive upgrade betaal je dus ook nog eens meer omdat je een snellere iMac moet kopen, die 200 euro duurder is als het goedkoopste model.
Bij elkaar betaal je dan 450 euro meer omdat je een Fusion-drive wil hebben.

(http://www.apple.com/nl/imac/specs/)

[ Voor 5% gewijzigd door Zer0 op 28-10-2012 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ah OK, had ik verkeerd begrepen :)

Ik overweeg een 27 inch iMac met Fusion drive of 256 GB SSD (is in principe genoeg tenzij Fusion drive goedkoper is en toch vrijwel dezelfde performance heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
@zer0 dat is inderdaad precies wat ik bedoelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Tom schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 11:23:
Ah OK, had ik verkeerd begrepen :)

Ik overweeg een 27 inch iMac met Fusion drive of 256 GB SSD (is in principe genoeg tenzij Fusion drive goedkoper is en toch vrijwel dezelfde performance heeft).
Kijkend naar de meerprijzen van de Mac mini betaal je waarschijnlijk 50 euro meer voor een 256 GB SSD ten opzichte van een 1T Fusion-drive, en als je Apple mag geloven komt de performance van de Fusion-drive dicht tegen die van een SSD.
Ik hoop dat er snel wat echte cijfers komen als de eerste Mac mini's met Fusion-drive uitgeleverd worden, die zullen ook een beeld geven van wat we in de iMac kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Het lijkt dan ook voordeliger om voor een Fusion optie te gaan en dan te kijken of je handmatig de Fusion optie uit kunt zetten. Op die manier heb je een SSD en een HDD die je nog op je eigen manier kunt beheren.

Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Pyrone89 schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:55:
Het lijkt dan ook voordeliger om voor een Fusion optie te gaan en dan te kijken of je handmatig de Fusion optie uit kunt zetten. Op die manier heb je een SSD en een HDD die je nog op je eigen manier kunt beheren.

Kan iemand dit bevestigen?
Nee, want afaik zijn er nog geen Mac's met Fusion-drives uitgeleverd. De levertijd is 7 tot 10 werkdagen (ook in de US). De eerste echte ervaringen zullen waarschijnlijk pas na begin Novermber opduiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Wordt in de iMac hetzelfde IPS paneel als in de iPad en iPhone gebruikt?
Just a question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
Nee, die in de iMac is veel groter.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:53

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hahn schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 13:22:
Nee, die in de iMac is veel groter.
:D :'( :D

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:47
Staan de nieuwe iMac's al in Amsterdam Apple Store?

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

knny schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 15:42:
Staan de nieuwe iMac's al in Amsterdam Apple Store?
Nee. Ik kom er net vandaan namelijk. ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Brm-G schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 00:26:
Het probleem is dat 99% van de gebruikers het verschil in processor-kracht niet gaat merken maar wel 100% profijt heeft van 'fusiondrive'. Mensen die persé fusiondrive willen zijn nu minimaal 450 euro (gokje) kwijt bovenop het basismodel terwijl dat maar zo'n 250 euro zou hoeven zijn.
Dat betwijfel ik ten zeerste. Ik heb tot dusver nog maar weinig gebruikers meegemaakt die echt baat hadden bij een ssd of zo'n Fusion drive. Zo gek veel i/o genereert een gemiddelde gebruiker niet. Het is meer een stukje luxe dan een noodzakelijk kwaad. Kortom, voor de ssd en Fusion drive geldt dus hetzelfde verhaal als je hier nu houdt voor processor kracht. Zoals ik je verhaal lees gaat het je ook meer om de keuzevrijheid van de gebruiker zelf. Als die liever de luxe van een Fusion drive wil dan een snellere cpu moet dat mogelijk zijn. Daar is wel wat voor te zeggen maar het is er wel eentje met een kleine valkuil: teveel bomen en men ziet het bos niet meer. Dan houd ik de technische beschouwing even buiten de deur (we weten niet wat het precies is dus we weten ook niet wat de technische eisen en beperkingen zijn).
Pyrone89 schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:55:
Niemand weet op dit moment hoe die Fusion Drive nou precies werkt omdat we alleen maar de marketing taal van de keynote en die van de Apple site hebben. De ssd + hdd optie die je hier doet is echter wel 1 van de maatwerkopties van de iMac. Volgens mij alleen bij het 27" model maar kijk anders even in de online Apple store, daar vindt je het wel.

Daarnaast moet je je ook afvragen of je die Fusion optie wel uit zou willen zetten. Je hebt nu gewoon lekker 1 volume tot je beschikking dus geen gedoe met allerlei symlinks en/of de locatie van de homedirs verplaatsen naar elders (waar je dan weer het nodige aan ACLs moet aanpassen als je niet wilt dat een ander bij je data kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
ppl schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 17:20:
[...]

Dat betwijfel ik ten zeerste. Ik heb tot dusver nog maar weinig gebruikers meegemaakt die echt baat hadden bij een ssd of zo'n Fusion drive. Zo gek veel i/o genereert een gemiddelde gebruiker niet. Het is meer een stukje luxe dan een noodzakelijk kwaad. Kortom, voor de ssd en Fusion drive geldt dus hetzelfde verhaal als je hier nu houdt voor processor kracht. Zoals ik je verhaal lees gaat het je ook meer om de keuzevrijheid van de gebruiker zelf. Als die liever de luxe van een Fusion drive wil dan een snellere cpu moet dat mogelijk zijn. Daar is wel wat voor te zeggen maar het is er wel eentje met een kleine valkuil: teveel bomen en men ziet het bos niet meer. Dan houd ik de technische beschouwing even buiten de deur (we weten niet wat het precies is dus we weten ook niet wat de technische eisen en beperkingen zijn).

[...]

Niemand weet op dit moment hoe die Fusion Drive nou precies werkt omdat we alleen maar de marketing taal van de keynote en die van de Apple site hebben. De ssd + hdd optie die je hier doet is echter wel 1 van de maatwerkopties van de iMac. Volgens mij alleen bij het 27" model maar kijk anders even in de online Apple store, daar vindt je het wel.

Daarnaast moet je je ook afvragen of je die Fusion optie wel uit zou willen zetten. Je hebt nu gewoon lekker 1 volume tot je beschikking dus geen gedoe met allerlei symlinks en/of de locatie van de homedirs verplaatsen naar elders (waar je dan weer het nodige aan ACLs moet aanpassen als je niet wilt dat een ander bij je data kan).
Weinig gebruikers die baat hebben bij SSD? Are you kiddin' :o

SSD is echt een gigantische performance boost voor je mac. Als er iets is wat ik de afgelopen jaren hebt gemerkt met het sneller worden vn mijn computer was het absoluut de SSD. Alle taken die je uitvoert voelen gewoon een stuk vlotter aan (programma's openen, bestanden kopiëren, programma's sluiten, computer opstarten, bestanden opslaan, etc...). Een SSD zou ik zelfs echt elke basic gebruiker aanraden.

Als ik achter de MBP van een huisgenoot van me zit en ik voer even iets te snel een paar handelingen uit heb ik meteen een beachball voor mijn neus, niks frustrerender dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

ppl schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 17:20:
Als die liever de luxe van een Fusion drive wil dan een snellere cpu moet dat mogelijk zijn. Daar is wel wat voor te zeggen maar het is er wel eentje met een kleine valkuil: teveel bomen en men ziet het bos niet meer.
Kom op zeg, de gemiddelde Apple-koper is geen idioot en kan best wel een lijstje met opties lezen en een keuze maken. De gemiddelde optie-lijst van een auto is veel groter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
2 posters hier boven me hebben 2 sterke punten waar ik me volledig achter kan scharen. :)
Pagina: 1 ... 15 ... 47 Laatste

Let op:
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9