"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik heb in mijn oude 2008 iMac mijn HDD destijds vervangen door een WD Black 1TB. Geen problemen ondervonden.Hiervoor zat er een Hitachi 320GB in. Hij is wel sneller geworden maar hij produceert ook weer meer geluid (wat logisch is).Destianto schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 13:43:
Ik ben benieuwd naar jullie HDD Upgrade ervaringen, i.v.m. ruimte gebrek ( Geen SSD )
Welke schijven hebben jullie gebruikt. 3,5 " Seagate modellen, of ook andere merken, nog problemen ondervonden, warmte, fans, bekabeling etc.
Ik zal zelf aan deze te denken pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB nu de prijzen weer een beetje gunstig worden.
Iemand nog andere onderbouwde suggesties.
Vergelijking
Hitachi 320GB standaard schijf

WD Black 1TB

Wat ik bedoel is dat ik de fan(s) lucht hoor verplaatsen, ook als de harde schijf idle is.Exirion schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 13:52:
[...]
Wat bedoel je met dat geluid. Ronkend geluid of meer slepend geluid? Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat je bij 2 iMacs een ronkende fan hebt. Wat het meeste geluid maakt in een iMac is de harddisk. Daarom ben ik ook erg blij met een harddiskloze iMac met SSD
Maar ik heb besloten de iMac te houden en zodra mij setje van iFixit binnen is de SSD te plaatsen. Misschien dat dat in ieder geval al wat scheelt aan geluidsproductie.
Nu doe ik of m'n raam open, of een zacht muziekje op. Ik denk dat ik gewoon verwacht had dat de iMac geruisloos zou zijn, dat is helaas niet zo.
De glasplaat stofvrij of je hele iMac stofvrij? Als het alleen de glasplaat is kan je het heel makkelijk zelf doen.Neefdave schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 15:30:
Zojuist even bij de iamstore in arnhem geweest om informatie te vragen om mijn late 2011 27" imac stofvrij te maken. Kost slechts 99 euro pfff.....
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt: een harddisk maakt altijd lawaai, ook als ie idle is. De platters blijven draaien en zeker als een schijf wat ouder wordt (maar sommige merken hebben het al als ze nieuw zijn) trillen ze en krijg je een brommend geluid in je iMac. Sowieso hoor je een continu slepend/suizend geluid van zo'n schijf, dus ik betwijfel eigenlijk of het wel de fans zijn die je hoort. Ik hoor van de mijne in een muisstille kamer 's avonds laat heel zachtjes wat geruis, maar dat mag geen naam hebben. Koeling is nou eenmaal nodig en je kunt de natuurwetten van beweging/wrijving/lawaai niet veranderen.yeehaw schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 15:28:
Wat ik bedoel is dat ik de fan(s) lucht hoor verplaatsen, ook als de harde schijf idle is.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Is weinig topservice aan, vlak na aankoop kun je zonder morren het ding terugbrengen. Je kunt hooguit zeggen dat het fijn is dat ze langskomen, maar dat is logisch bij deze prijscategorie.yeehaw schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 12:53:
Wat een topservice van Apple. Mijn nieuwe iMac maakt als deze idle is de hele tijd het geluid van een aanlopende fan. Even met ze gebeld en het probleem aangegeven.
Zonder morren wordt er een nieuwe naar mij verstuurd en laten ze de oude ophalen als ik de nieuwe binnen heb.
Mocht het nou zo zijn dat dit geluid normaal is en de volgende iMac het ook heeft, dan mag ik deze als nog retourneren
Hoort iemand anders zijn fans lopen als hij voor zijn iMac zit in een rustige kamer?
Ik snap sowieso niet waar mensen altijd de assumptie vandaan halen dat Apple goede service / garantie hebben, aangezien uitgebreid is gedocumenteerd dat het veel te wensen over laat, met name garantie, voor deze prijscategorie (let op: vooral dat laatste woord is heel belangrijk, voordat mensen gaan roepen 'Bij mijn laptop van 300 euro wordt er ook geen…..").
Gewoon Apple bellen. Tenzij je echt in een stofhok leeft is dit gewoon een defect.Neefdave schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 15:32:
Nee, ik heb het idee dat er stof in de fans zit. Na verloop van tijd komt er een irritante toon. Zet je de mac uit dan gaat deze ook weer weg. Heb met een programma geprobeerd de fans harder te laten draaien maar dan word het geluid alleen maar erger.
[EDIT]
Kwam er net achter dat m'n zusje ze ook nog had liggen!
Alleen dan wel voor de 15inch macbook pro, maakt dit wat uit?
[ Voor 18% gewijzigd door Goodie op 23-07-2012 20:38 ]
Denk 't wel. Er wordt door de installer meestal gecontroleerd of de OEM installatie bij de betreffende machine hoort. Zoniet, dan installeert ie niet.Goodie schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:30:
Kwam er net achter dat m'n zusje ze ook nog had liggen!![]()
Alleen dan wel voor de 15inch macbook pro, maakt dit wat uit?
Oke, stel het werkt niet, moet ik dan een install dvd van Snow Leopard kopen? Ben echt een noob op dit gebied haha!Exirion schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:56:
[...]
Denk 't wel. Er wordt door de installer meestal gecontroleerd of de OEM installatie bij de betreffende machine hoort. Zoniet, dan installeert ie niet.
Wat best wel apart is voor een Apple: er is geen andere leverancier, dus waarover zouden ze moeilijk doen?Exirion schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:56:
[...]
Denk 't wel. Er wordt door de installer meestal gecontroleerd of de OEM installatie bij de betreffende machine hoort. Zoniet, dan installeert ie niet.
Ze kunnen voor hem toch gewoon in het ergste geval zeggen dat hij Snow Leopard krijgt (het OS van 2009) en daarmee uit. Zou wel weer bekrompenheid ten top zijn.
Ik denk dat het er vooral om gaat dat je niet die installatie gebruikt om je eventuele ouders Macs van een nieuwe versie te voorzien. Er is wat voor te zeggen. Ik moet zeggen dat Apple sowieso al heel makkelijk is qua licenties. Licenties voor 5 machines zijn nauwelijks duurder dan voor een enkele, en bovendien wordt er niet met serials of activaties gewerkt waardoor je een retail OS-installatie vrijwel onbeperkt kunt gebruiken.Pyrone89 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 23:33:
Wat best wel apart is voor een Apple: er is geen andere leverancier, dus waarover zouden ze moeilijk doen?
39
Nu lees ik dat ML (staat er al op hier) kan mirroren naar AppleTV. Klinkt allemaal heel mooi, ik lees over iTunes en Quicktime, maar kan ik ook website's op een extern scherm bekijken ? Mijn vrouw wil graag Indonesische TV kijken en ik heb daar een website voor gevonden (mivo.tv), maar krijg ik die ook op de het TV-scherm ?
Kan je ook alleen VLC Player mirroren?sweebee schreef op maandag 30 juli 2012 @ 11:21:
Je kunt je hele scherm naar de apple tv streamen. Dit kan alleen met recente macs (i5, i7 etc)
Verwijderd
ik heb een vraag over iPhoto waar ik niet uitkom;
als ik in iPhoto mijn foto's bekijk heb ik een groot aantal foto's die een zwart vakje aangeven, onderin de miniatuur balk zijn ze wel zichtbaar, dubbel klik ik zo'n foto dan komt er een groot vakje naar voren met daarin een uitroepteken, druk ik dan rechts onder op Bewerk dan zie ik de foto wel normaal in beel, ook in Finder is de foto gewoon zichtbaar, ik heb dit met een groot aantal foto's en kan er geen vinger op leggen wat dat nou kan zijn, iemand nog wat tip's?
Geen iMac gerelateerde vraag... maar kom: Start iPhoto op terwijl je Command en Option keys ingedrukt houdt. Dan krijg je een EHBO-schermpje waar je een aantal handelingen kan kiezen om je bib terug op te bouwen of miniaturen te herstellen etc...Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 11:05:
Hallo,
ik heb een vraag over iPhoto waar ik niet uitkom;
als ik in iPhoto mijn foto's bekijk heb ik een groot aantal foto's die een zwart vakje aangeven, onderin de miniatuur balk zijn ze wel zichtbaar, dubbel klik ik zo'n foto dan komt er een groot vakje naar voren met daarin een uitroepteken, druk ik dan rechts onder op Bewerk dan zie ik de foto wel normaal in beel, ook in Finder is de foto gewoon zichtbaar, ik heb dit met een groot aantal foto's en kan er geen vinger op leggen wat dat nou kan zijn, iemand nog wat tip's?
Verwijderd
Thanks Chris, helemaal super!!!!!!!Chris5488 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 11:29:
[...]
Geen iMac gerelateerde vraag... maar kom: Start iPhoto op terwijl je Command en Option keys ingedrukt houdt. Dan krijg je een EHBO-schermpje waar je een aantal handelingen kan kiezen om je bib terug op te bouwen of miniaturen te herstellen etc...
Om verdere vervuiling van dit draadje te voorkomen, waar had ik mijn vraag beter kunnen stellen?
Nogmaals dank, werkt nu weer als een trein
Verwijderd
Mijn mid 2011 iMac adhv dit euvel binnen de garantie donderdag naar een repair center gebracht, maandag was ie alweer klaar. Erg prettig dat er een nieuw schermpje in zit.
hier het probleem met OS X ML.Mektheb schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 21:20:
Heeft er iemand ervarig met de iMac 2011 Mid met het " wifi probleem " hij blijft ze verbinding elke keer resetten.
Heb nu even een dongel erin gestopt en die werkt prima, maar zou dus graag de interne gebruiken.
Bij Apple Care kom ik (bijna vanzelfsprekend ;-) ) niet verder. Het ligt volgens hun natuurlijk aan de instellingen (vermoedelijk). 49 euro betalen geeft nog geen zekerheid en je krijgt het ook niet terug als zij de 'schuldige' zijn.
Heb al wat dingen geprobeerd (bijv. energiestand aanpassen) maar maakt niet uit.
Bij het weer inschakelen na sluimerstand moet ik soms 2-4 keer de wifi in- en uitschakelen. Het kan zijn dat het 4 dagen niet zo is, maar dan weer 10 dagen wel....
Doet toch echt af aan het merk Apple
Apple Care is dan ook een grove rip-off, notabene aangezien de producten al veel duurder zijn dan hun non-Apple evenknie en je dan dus juist zou mogen verwachten dat er betere garantie-afhandeling is. Het tegengestelde is echter de praktijk. Pas onder enorme druk heeft Apple onlangs zijn garantie-afhandeling aangepast om te voldoen aan de wet.RiCk schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:02:
[...]
hier het probleem met OS X ML.
Bij Apple Care kom ik (bijna vanzelfsprekend ;-) ) niet verder. Het ligt volgens hun natuurlijk aan de instellingen (vermoedelijk). 49 euro betalen geeft nog geen zekerheid en je krijgt het ook niet terug als zij de 'schuldige' zijn.
Heb al wat dingen geprobeerd (bijv. energiestand aanpassen) maar maakt niet uit.
Bij het weer inschakelen na sluimerstand moet ik soms 2-4 keer de wifi in- en uitschakelen. Het kan zijn dat het 4 dagen niet zo is, maar dan weer 10 dagen wel....
Doet ook voor mij zeer af van het high-end imago dat ze willen uitstralen.
1. Nu een iMac kopen bij MM voor 999
2. wachten tot september en hopen dat dan nieuwe modellen uitkomen, waardoor het huidige model flink in prijs zakt (hopelijk <999)
Dingen die me laten twijfelen zijn de kennis dat deze iMac een tijdje geleden bij MM rotterdam voor 888 de deur uit ging, en dat het onzeker is of er wel nieuwe iMac's gepresenteerd worden in september (bron: macrumors.com). Heb geen zin om te wachten tot begin volgend jaar.
Mijn MBP is laatst overleden, en vind het niet handig werken op de W7 laptop van vrouwlief (ook al is het een asus zenbook)...
Heeft iemand hier inside kennis over?
knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!
September is heel dichtbij, ik zou even afwachten anders ga je een Mac kopen die inmiddels dik 1,5 jaar oud is. Dat is een eeuwigheid in computerlandiPiX1999 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 07:10:
Ik ben in de markt voor een instap iMac 21,5", maar zit met een dilemma. Wat te doen?
1. Nu een iMac kopen bij MM voor 999
2. wachten tot september en hopen dat dan nieuwe modellen uitkomen, waardoor het huidige model flink in prijs zakt (hopelijk <999)
Dingen die me laten twijfelen zijn de kennis dat deze iMac een tijdje geleden bij MM rotterdam voor 888 de deur uit ging, en dat het onzeker is of er wel nieuwe iMac's gepresenteerd worden in september (bron: macrumors.com). Heb geen zin om te wachten tot begin volgend jaar.
Mijn MBP is laatst overleden, en vind het niet handig werken op de W7 laptop van vrouwlief (ook al is het een asus zenbook)...
Heeft iemand hier inside kennis over?
[ Voor 4% gewijzigd door Pyrone89 op 17-08-2012 09:22 ]
Het is niet zeker of er een iMac in september wordt gepresenteerd, de nieuwe iMac zal het niet veel beter doen dan de huidige, USB 3.0 is de grootste wijziging, qua processor performance weinig verschil.Pyrone89 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:21:
[...]
September is heel dichtbij, ik zou even afwachten anders ga je een Mac kopen die inmiddels dik 1,5 jaar oud is. Dat is een eeuwigheid in computerland
Daarnaast is er altijd kans dat het een nieuwe design of een killer-feature krijgt gezien hij al anderhalf jaar lang niet vernieuwd is, wat tot nu toe de een van de langstlopende product is. Hoewel ik de kans op een Retina scherm heel heel klein schat, tenzij het als een Retina model ook wordt geïntroduceerd. Dus net als de MacBook Pro Retina. Dunner, standaard alleen SSD, Retina scherm met een hogere instapprijs.
[ Voor 9% gewijzigd door ASNNetworks op 17-08-2012 12:33 ]
koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store
Zoals verwacht, imac ingeleverd bij mediamarkt. Hij zou 4 dagen lang getest zijn maar niks gevonden, schroef dat ding dan gewoon even open en niet gelijk terugsturen. Moet de imac thuis nog uitpakken maar het zal wel gewoon terugsturen worden.Pyrone89 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 11:57:
[...]
Gewoon Apple bellen. Tenzij je echt in een stofhok leeft is dit gewoon een defect.
USB 3 moet een kleine stap worden, mits men het lukt Thunderbolt te pushen als 'de next big thing'. Als dat Intel en Apple niet lukt dan is USB 3 inderdaad een groot pluspunt. Moet zeggen dat ik het wel begin te missen op mijn iMac. Had liever gezien dat Apple hier in 2011 al een extern onderdeel in had gedaan zodat we toch USB 3 hadden (of iemand moet een betaalbare Thunderbolt naar USB 3 oplossing hebben gevonden die ook stroom kan leveren ivbm externe HDD).ASNNetworks schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:21:
De nieuwe iMac zal wss standaard USB 3.0, Ivy Bridge, nieuwe GPU, snellere RAM en HDMI krijgen, als we kijken naar de MacBook Pro Retina. Die dingen bij elkaar zijn best wel grote verbeteringen vind ik hoor.
Daarnaast is er altijd kans dat het een nieuwe design of een killer-feature krijgt gezien hij al anderhalf jaar lang niet vernieuwd is, wat tot nu toe de een van de langstlopende product is. Hoewel ik de kans op een Retina scherm heel heel klein schat, tenzij het als een Retina model ook wordt geïntroduceerd. Dus net als de MacBook Pro Retina. Dunner, standaard alleen SSD, Retina scherm met een hogere instapprijs.
USB 3 is nu al een groot pluspunt op een gebied, namelijk de prijs. Ik heb onlangs een USB 3.0 externe schijf gehaald voor mn MBPR, en wat een genot! En dan ook veel goedkoper dan een Thunberbolt externe schijf (waar je geen ene flikker aan hebt gezien ze er gewoon normale HDD's in flikkeren). Thunderbolt heeft inderdaad hogere snelheden, maar tenzij je meerdere SSD's in RAID0 gebruikt heb je er geen enkel voordeel bij tegen over USB 3.0 (dan heb ik het over toevoeging van USB 3.0, niet vervanging). Je haalt met gemak de SSD snelheden van tegenwoordig ermee via usb 3.0, om over standaard HDD's maar te zwijgen.Pyrone89 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:48:
[...]
USB 3 moet een kleine stap worden, mits men het lukt Thunderbolt te pushen als 'de next big thing'. Als dat Intel en Apple niet lukt dan is USB 3 inderdaad een groot pluspunt. Moet zeggen dat ik het wel begin te missen op mijn iMac. Had liever gezien dat Apple hier in 2011 al een extern onderdeel in had gedaan zodat we toch USB 3 hadden (of iemand moet een betaalbare Thunderbolt naar USB 3 oplossing hebben gevonden die ook stroom kan leveren ivbm externe HDD).
[ Voor 5% gewijzigd door ASNNetworks op 17-08-2012 13:10 ]
koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store
Allemaal speculatie, snellere GPU (ja), USB3 (ja), Processor (ja), sneller RAM (nee), HDMI (nee), Retina (nee), Redesign (nee) -- dit is ongeveer de update die men verwacht op de meeste Mac sites.ASNNetworks schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:21:
De nieuwe iMac zal wss standaard USB 3.0, Ivy Bridge, nieuwe GPU, snellere RAM en HDMI krijgen, als we kijken naar de MacBook Pro Retina. Die dingen bij elkaar zijn best wel grote verbeteringen vind ik hoor.
Wat is wijsheid, ik weet het (nog) niet, en hoop er toch vandaag of morgen een beslissing over te kunnen nemen.
knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!
Heb je al geprobeerd of het ook gebeurd als je inlogt onder een nieuwe schone gebruiker?RiCk schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:02:
[...]
hier het probleem met OS X ML.
Je kun ook proberen mac os te installeren op een externe disk en dan hiermee opstarten.
(begin dan met een nieuw account en ga geen gebruikers overzetten)
Je moet echter niet van een USB HDD gaan 'werken'. USB belast de processor. Voor schijven waar ik actief van aan het werken ben gebruik ik daarom nog steeds FireWire. 100MB/s vind ik namelijk snel zat, om maar niet te spreken over het feit dat een conventionele HDD ook niet eens veel hoger dan dat haalt (rond de 120 MB/s mits je SATA aansluiting hebt, zoals te zien als je een HDD in je PC benchmarkt).ASNNetworks schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:09:
[...]
USB 3 is nu al een groot pluspunt op een gebied, namelijk de prijs. Ik heb onlangs een USB 3.0 externe schijf gehaald voor mn MBPR, en wat een genot! En dan ook veel goedkoper dan een Thunberbolt externe schijf (waar je geen ene flikker aan hebt gezien ze er gewoon normale HDD's in flikkeren). Thunderbolt heeft inderdaad hogere snelheden, maar tenzij je meerdere SSD's in RAID0 gebruikt heb je er geen enkel voordeel bij tegen over USB 3.0 (dan heb ik het over toevoeging van USB 3.0, niet vervanging). Je haalt met gemak de SSD snelheden van tegenwoordig ermee via usb 3.0, om over standaard HDD's maar te zwijgen.
Voor transport gebruik ik wel USB, aangezien iedereen dat heeft. Ik ben daarmee dus helaas wel wat extra minuten aan mijn bureaustoel gebonden aangezien het USB 2 is op de iMac, niet USB 3. Binnenkort komt de Belkin Thunderbolt Dock waarmee je via Thunderbolt een heel stel aansluitingen in een dock hebt, de vraag is echter of die rendabel is en of die powered is ivbm USB HDD die via USB hun stroom moeten krijgen, verder is het de vraag of je dan nog wel je Thunderbolt kunt doorlinken (aka, is een de poorten op het dock ook een Thunderbolt zodat je op het dock zelf ook TB kunt aansluiten).
^ Wat hij zegt.
Ik ben er ook erg benieuwd naar, aangezien ik mijn desktop (Die over HDMI beschikt) zou willen aansluiten op een Apple 27" Thunderbolt Display. Iemand een idee?sebastius schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 21:12:
Nu we het toch over Target Display mode hebben, ik heb een Mid-2010 27incher en die zou dat moeten kunnen. Ik wil graag een Xbox 360 aansluiten, maar die heeft HDMI. De enige oplossingen die ik tot nu toe gevonden heb kosten tussen de 130 en 150 euro. Zijn er voordeliger oplossingen?
An a day keeps the doctor away.
Ff bellen en zonder vragen sturen ze een nieuwe.
Het enigste onprettige wat ik eraan over hield was het opgeven van mijn credticard gegevens.
FreeReef.nl
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Is het niet op te lossen met dit kabeltje á €34,95? Is een Mini DisplayPort-naar-HDMI-adapter (met audio) die volgens mij gewoon op je Thunderbolt is aan te sluiten. (Op de Apple website staat "En omdat Thunderbolt is gebaseerd op DisplayPort-technologie, kun je elk beeldscherm met een Mini DisplayPort-aansluiting rechtstreeks op de Thunderbolt-poort aansluiten.")sebastius schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 21:12:
Nu we het toch over Target Display mode hebben, ik heb een Mid-2010 27incher en die zou dat moeten kunnen. Ik wil graag een Xbox 360 aansluiten, maar die heeft HDMI. De enige oplossingen die ik tot nu toe gevonden heb kosten tussen de 130 en 150 euro. Zijn er voordeliger oplossingen?
Ik zoek ook naar zo'n oplossing maar dan voor het aansluiten van m'n Windows PC op m'n 27" iMac. Volgens mij zou dat met deze kabel (Mini DisplayPort-naar-DVI-adapter) en een DVI-DVI kabel moeten kunnen. Iemand met ervaring?
[ Voor 9% gewijzigd door Snoz Lombardo op 31-08-2012 11:57 ]
Nee, maar gelukkig hebben ze daarvoor hele goede LED schermen van 21 inch rond de €120LuPo schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 09:59:
Een 21,5" iMac kun je niet aansluiten op een PlayStation 3 ofzo toch? Soms wil m'n vriendin namelijk tv kijken en zou ik wel graag willen gamen. Als ik dan de PS3 kan aansluiten op m'n iMac zou dat wel handig zijn.
Ik heb zelf nog een LG Flatron E2360 staan uit 2011, louter weken gekocht voordat ik besloot over te gaan op de Mac. PM me als je nog wat zoekt voor een schappelijk prijsje.
Snap niet dat Apple dit probleem door de jaren heen nooit fatsoenlijk op heeft weten te lossen, dergelijke problemen zijn al terug te vinden uit het jaar 2007 en het goed afdichten van het paneel lijkt mij toch geen hogere wiskunde... ;-)
Verwijderd
De iMac heeft alleen geen mini-display poort maar een "Thunderbolt" poort waar ik geen ervaring mee heb. Is het mogelijk hier een extra scherm op aan te sluiten? en kan dit ook een scherm met alleen HDMI ingang zijn?
Apple website zegt:Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:17:
Ik sta op het punt een imac te kopen voor het beheer van mijn webwinkels. Dit doe ik nu op mijn MacBook Pro icm een extra scherm (samsung tv) via de mini-displaypoort naar HDMI. Nou zou ik voor bepaalde werkzaamheden ook op de iMac een extra scherm nodig hebben.
De iMac heeft alleen geen mini-display poort maar een "Thunderbolt" poort waar ik geen ervaring mee heb. Is het mogelijk hier een extra scherm op aan te sluiten? en kan dit ook een scherm met alleen HDMI ingang zijn?
Thunderbolt-technologie biedt standaard ondersteuning voor de Apple Thunderbolt Display en beeldschermen met een Mini DisplayPort. Verbinding met een beeldscherm met DisplayPort-, DVI-, HDMI- of VGA-aansluiting is mogelijk via bestaande adapters.
Verwijderd
Rare is alleen dat ik op de apple site geen thunderbolt naar HDMI adapter kan vinden, dus ik vroeg me af of ik iets over het hoofd zie. Er staan genoeg andere adapters op maar thunderbolt heb je alleen naar gigabit of firewire
De Thunderbolt poort is backwards compatible, wat wil zeggen dat Mini DisplayPort devices erop aangesloten kunnen worden. Meer uitleg hier.
[ Voor 33% gewijzigd door Snoz Lombardo op 31-08-2012 15:29 ]
Enige jammere is wel dat er een dode + hotpixel in dit scherm zitten. Gelukkig wel redelijk aan de buitenzijde van het scherm en makkelijker langsheen te kijken dan die smerige grijze vegen die er eerder op zaten
Ik heb hem momenteel even hard nodig voor het werk en besides that, de eerste iMac die ik heb gekocht heb ik dezelfde dag nog omgeruild vanwege gele vlekken in het scherm, toen deze iMac 2x vanwege MURA (de grijze vlekken in het scherm...Mektheb schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 12:28:
Voor 1 pixel had ik hem alweer terug gebracht
Ik geloof dus niet meer zo in de perfecte iMac en het is ook de laatste die ik ooit gekocht heb. Zodra de Macbook pro aan vervanging toe is gaat zowel de iMac als de Macbook Pro er uit en komt er een nieuwe Macbook Pro met extern scherm voor terug.
Zo'n iMac ziet er prachtig uit maar ik kan nou niet zeggen dat het het Apple apparaat is waar ik naar volle tevredenheid mee werk
Dat is iets zoals een glaszetter die glas komt leveren waar 'maar' 1 ster in zit.
Heb al een programma draaien die zogezegd de pixels weer tot leven zou moet wekken, maar heb daar weinig vertrouwen in. Iemand nog andere ideeën?
[ Voor 66% gewijzigd door Pyrone89 op 03-09-2012 23:11 ]
Terug naar de winkel? Ze hebben jouw apparaat letterlijk beschadigd bij onderhoud. Ik zou op zijn minst verwachten dat je een nieuw scherm of nog beter een nieuwe iMac krijgt.Pyrone89 schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:51:
Vandaag de Mac teruggekomen van een SSD upgrade en heb nu 3 witte pixels. Baal er enorm van. Blijkbaar hebben ze flinke tijd met een siliconenroller erover heen staan rollen bij het dichtdoen om stofjes tussen de glasplaat en het display te voorkomen. Moet zeggen dat ik liever wat stof heb dan witte pixels.
Heb al een programma draaien die zogezegd de pixels weer tot leven zou moet wekken, maar heb daar weinig vertrouwen in. Iemand nog andere ideeën?
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte, helaas heb ik geen bewijs.yeehaw schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:37:
[...]
Terug naar de winkel? Ze hebben jouw apparaat letterlijk beschadigd bij onderhoud. Ik zou op zijn minst verwachten dat je een nieuw scherm of nog beter een nieuwe iMac krijgt.
Het gaat overigens om 1 grote witte pixel (die je ziet als je gaat zoeken) die eruit ziet als een klein vloeistofvlekje als je niet beter zou weten en een paar hele kleine (moet je echt heel erg je best voor doen).
[ Voor 6% gewijzigd door Pyrone89 op 03-09-2012 23:11 ]
Ik moet het nog aan de winkel voorleggen, dus tot op heden nog geen reden om hun in een kwaad daglicht te stellen. De Mac kwam terug van de upgrade afgelopen zaterdag trouwens, niet vandaag.yeehaw schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:55:
Een beetje winkel ziet dat toch wel als garantie, anders zou ik daar in ieder geval nooit meer heengaan. Als ik vragen mag, naar welke winkel ben je geweest? Dan zet ik die alvast op mijn NOPE lijstje.
Maar niet dat er daarvoor geen pixelproblemen waren.smeerbartje schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:00:
Hoezo "heb je geen bewijs"? Je kunt toch bewijzen dat de winkel de SSD heeft ingebouwd?
Overigens is het heel vreemd: alleen bij een witte achtergrond zie je het. Dan lijkt het alsof die ene pixel een hogere helderheid heeft dan de rest, eerste instantie dacht ik aan glans van de zon op het beeldscherm, alleen dan echt in nano formaat. Bij zwarte achtergrond zie je bijvoorbeeld geen wit puntje. Vreemdste pixel ever volgens mij...
[ Voor 8% gewijzigd door Pyrone89 op 04-09-2012 21:55 ]
Als ik het zo lees heb je een 'stuck' pixel en geen dode pixel. Een stuck pixel geeft een verkeerde kleur, maar werkt dus nog wel. Een dode pixel is gwn dood en geeft dus zwart. Stuck pixels werken soms weer, kan na een uur alweer gefixt zijn, maar kan ook maanden duren. Er zijn vaak tests zoals jij ook al hebt gedaan, echter bieden ze geen garantie dat het weer werkt.Pyrone89 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:54:
[...]
Maar niet dat er daarvoor geen pixelproblemen waren.
Overigens is het heel vreemd: alleen bij een witte achtergrond zie je het. Dan lijkt het alsof die ene pixel een hogere helderheid heeft dan de rest, eerste instantie dacht ik aan glans van de zon op het beeldscherm, alleen dan echt in nano formaat. Bij zwarte achtergrond zie je bijvoorbeeld geen wit puntje. Vreemdste pixel ever volgens mij...
Nee, natuurlijk niet. Wel indirect, als er druk op het LCD panel is uitgeoefend, maar in het algemeen kan zo'n panel best wel wat hebben en moet je redelijk wat kracht zetten met een niet al te stomp voorwerp.smeerbartje schreef op woensdag 05 september 2012 @ 07:37:
Kan zo'n stuck pixel het resultaat zijn van het plaatsen van een SDD?
Ten eerste is het huidige model alweer anderhalf jaar oud, verwachten de 'experts' binnenkort een upgrade? Indien dit echt een grote is zou het het misschien waard zijn om hier nog even op te wachten.
Daarnaast het RAM geheugen. Ik twijfel of ik mijn studentenkorting om wil zetten naar een uitbreiding van 4 naar 8 gb RAM, maar als ik op internet zoek kost een RAM geheugenstrip van 4 gb maar zo'n €20, zoals deze. Kan ik gewoon die er bij bestellen en zelf erin prikken? Ik weet dat ik dit mag doen volgens de garantie, maar het zelf openmaken van de Mac zit mij nog een beetje tegen. Ook weet ik niet of dit geen compatibiliteitsproblemen zal geven.
Als laatste, is het het geld waard om de AppleCare protection erbij te nemen? €140 voor 2 jaar extra vind ik vrij veel, maar als hij kapot gaat ben je denk ik blij dat je het hebt gedaan.
Alvast bedankt voor de antwoorden:)
[ Voor 9% gewijzigd door Smitovic op 07-09-2012 21:21 . Reden: AppleCare ]
Volgens Macrumors kun je beter wachten.Smitovic schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:18:
Ik wil tussen nu en 2 weken een instapmodel 27" iMac kopen, maar ik heb nog wat vraagjes.
Ten eerste is het huidige model alweer anderhalf jaar oud, verwachten de 'experts' binnenkort een upgrade? Indien dit echt een grote is zou het het misschien waard zijn om hier nog even op te wachten.
Daarnaast het RAM geheugen. Ik twijfel of ik mijn studentenkorting om wil zetten naar een uitbreiding van 4 naar 8 gb RAM, maar als ik op internet zoek kost een RAM geheugenstrip van 4 gb maar zo'n €20, zoals deze. Kan ik gewoon die er bij bestellen en zelf erin prikken? Ik weet dat ik dit mag doen volgens de garantie, maar het zelf openmaken van de Mac zit mij nog een beetje tegen. Ook weet ik niet of dit geen compatibiliteitsproblemen zal geven.
Als laatste, is het het geld waard om de AppleCare protection erbij te nemen? €140 voor 2 jaar extra vind ik vrij veel, maar als hij kapot gaat ben je denk ik blij dat je het hebt gedaan.
Alvast bedankt voor de antwoorden:)
Het geheugen kun je heel simpel zelf plaatsen. Aan de onderkant van de iMac zit een roostertje met 2 schroefjes. Even losschroeven, geheugen erin prikken en weer vastschroeven. 2 minuten werk.
AppleCare moet je zelf weten. In principe heb je volgens Europese wetgeving al garantie gedurende de economische levensduur van een elektronisch apparaat. Echter doen bedrijven hier vaak moeilijk over. Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. Dus wil je geen gedoe dan is de AppleCare wellicht een optie. Ik heb het zelf niet gedaan.
Wat wel jammer is dat er tot 21-9 een actie is dat je €80 App Store tegoed krijgt als je een Mac koopt, en ik denk dat als er binnenkort nieuwe modellen komen die na die actie zullen zijn:) Dat moet ik er dan maar voor over hebben, dat tegoed voor een nieuw model.
Over AppleCare zal ik dan nog wel even nadenken, bedankt!
Het openmaken van je Mac is inderdaad alleen als je echt je HDD wilt vervangen door een SSD en zulk soort dingen.Smitovic schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 23:10:
Ik had verwacht dat geheugen meer werk zou zijn:) Maar het openmaken van je hele Mac is dus voorbehouden aan het sleutelen met SSD's.
Wat wel jammer is dat er tot 21-9 een actie is dat je €80 App Store tegoed krijgt als je een Mac koopt, en ik denk dat als er binnenkort nieuwe modellen komen die na die actie zullen zijn:) Dat moet ik er dan maar voor over hebben, dat tegoed voor een nieuw model.
Over AppleCare zal ik dan nog wel even nadenken, bedankt!
Succes met je keuze.
Ik heb mijn iMac geupdate van snow leopard naar mountain lion en heb nu problemen met film kijken met pms 1.70.
Zo gauw de iMac in slaapstand gaat stopt de stream. Ook al staat bij energiestand 'schakel sluimerstand uit bij netwerktoegang' aangevinkt.
Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik kan namelijk via google nog niet een toereikende oplossing vinden.
De sluimerstand uitzetten en programma's als caffeine zie ik niet als oplossing. Dit was onder snow leopard ook niet nodig. Alvast bedankt.
Je moet voorkomen dat de iMac uberhaupt in slaapstand gaat. Dat doe je door de sluimerstand op nooit te zetten (aka: alleen als jij zelf zegt dat hij moet sluimeren). Is sowieso het meest handige. Je kunt de stand tot uitschakelen van beeldscherm namelijk wel gewoon 10 minuten maken (zodat je scherm niet onnodig aan staat). Zolang je mac maar niet gaat sluimeren of uit is het allemaal best.Nico111 schreef op zondag 16 september 2012 @ 22:33:
Zijn hier ook mensen die PS3 media server(pms) gebruiken in combinatie met mountain lion?
Ik heb mijn iMac geupdate van snow leopard naar mountain lion en heb nu problemen met film kijken met pms 1.70.
Zo gauw de iMac in slaapstand gaat stopt de stream. Ook al staat bij energiestand 'schakel sluimerstand uit bij netwerktoegang' aangevinkt.
Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik kan namelijk via google nog niet een toereikende oplossing vinden.
De sluimerstand uitzetten en programma's als caffeine zie ik niet als oplossing. Dit was onder snow leopard ook niet nodig. Alvast bedankt.
[ Voor 11% gewijzigd door Pyrone89 op 17-09-2012 00:17 ]
Toevallig vandaag bij de MM geweest in Amsterdam. Daar vielen de hoeveelheid iMac dozen op (ongeveer 80-90 stuks, allemaal 21,5 inch) en Thunderbolt displays. Hierop gevraagd aan de medewerker of er een actie op komst was, waarop hij antwoorde dat ik ze prijsgarantie hadden en dus nog twee weken na nu geld teruggaven. Toen ik daarna vroeg of er dus een actie aan zou komen, zei de werknemer schoorvoetend ja.
twijfel alleen nog of ik toch niet op de nieuwe moet wachten.. De nieuwe zal echter ook wel 100 euro duurder gaan worden? Dan wordt het prijsverschil voor de huidige met btw actie en de nieuwe wel erg groot imo en weet niet of ik het dat wel waard vindt

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ja dit had ik zelf ook bedacht, maar ik vind het zo raar dat dit niet nodig was in snow leopard.Pyrone89 schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:56:
[...]
Je moet voorkomen dat de iMac uberhaupt in slaapstand gaat. Dat doe je door de sluimerstand op nooit te zetten (aka: alleen als jij zelf zegt dat hij moet sluimeren). Is sowieso het meest handige. Je kunt de stand tot uitschakelen van beeldscherm namelijk wel gewoon 10 minuten maken (zodat je scherm niet onnodig aan staat). Zolang je mac maar niet gaat sluimeren of uit is het allemaal best.
Deze oplossing kost meer energie, want handmatig in slaapstand zetten vind ik niet zo praktisch.
Zijn er wegen die ik kan doorlopen om mijn Mac een beetje te vertroetelen? Wat vind hij prettig en wat niet? Moet ik misschien ergens een mapje dumpen zoals Windows dat heeft? Bijvoorbeeld de Temp map in windows die een beetje vol is komen te zitten?
Ik heb nog bijna 30GB vrij staan op mijn SSD dus daar lijkt het niet aan te liggen. En Photoshop doet het al bijna een jaar prima.
Als de huidige iMac goed genoeg voor je is en je het verschil in geld (-15%) belangrijk vind dan zou ik de huidige nog kopen. Als je geld zat hebt en het nieuwste van het nieuwste wilt hebben omdat je anders niet gelukkig bent, dan zou ik wachten.CarbonFibeR schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:46:
Deze week dus een geen BTW actie. Is het het nu nog waard om een 27'' iMac daar te kopen of kan je beter wachten op de nieuwe die over 3 weken komen?
Heb je meer informatie over de nieuwe iMac's? Ben aan het wachten op 3e generatie i-processoren,USB 3.0 etc.CarbonFibeR schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:46:
Deze week dus een geen BTW actie. Is het het nu nog waard om een 27'' iMac daar te kopen of kan je beter wachten op de nieuwe die over 3 weken komen?
Echter zit ik wel te twijfelen over de grafische kaart en USB 3. Het zou namelijk wel mooi zijn om in de toekomst USB 3 te kunnen gaan gebruiken, of Thunderbolt moet drastisch goedkoper gaan worden.
Betere grafische kaart is ook wel handig om af en toe een spelletje ofzo te spelen (CS:GO / CoD/ GW2 / SC2).'
Maar belangrijkste van al: Futureproof en spijt.
Gelukkig heb ik nog 2 dagen om erover na te denken.
[ Voor 4% gewijzigd door CarbonFibeR op 25-09-2012 16:54 ]
Verwijderd
Nou, ik heb Max Payne 3, CoD MW3 (met de laatste alles op high op hoogste resolutie) met alle plezier uitgespeeld. (mid 2011, AMD Radeon HD 6970M 2GB)CarbonFibeR schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:21:
Betere grafische kaart is ook wel handig om af en toe een spelletje ofzo te spelen (CS:GO / CoD/ GW2 / SC2).
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Is veranderd sinds Lion, is nu Option + Shift + F11 + F12 (en F1 en F2 voor de brightness).DennusB schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 15:48:
Iemand : Hoe kan ik het volume ook alweer in kleinere blokjes omhoog of omlaag doen? Ik draai 10.8.2 maar kan het niet vindenIk dacht dat het option+shift+volup/down was maar dat werkt niet.
Niets is zeker bij Apple. Gaan al wel tijden geruchten dat er in oktober een iPad mini event gehouden word, dus dan is het ook goed mogelijk dat er nieuwe iMacs komen.apNia schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:41:
Is dat al redelijk zeker dat er over 3 weken nieuwe iMacs aangekondigd gaan worden? En zo ja, welke event zou dat dan waarschijnlijk zijn?
Weer wat geleerdMikey NL schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 19:11:
[...]
Is veranderd sinds Lion, is nu Option + Shift + F11 + F12 (en F1 en F2 voor de brightness).
Verwijderd
ik had even een kleine vraag.
Is mijn iMac beter af met een 16GB geheugen KIT voor dual channel van 2x 8GB?
Of maakt het niet uit of je 2 random 8GB reepjes erin stopt?
Want wat geeft dual channel nou precies? Meer winst of?
Verwijderd
want ik heb er nu 4x 4GB ICIDU in. Maar ik heb het gevoel dat hij helemaal niet sneller is, ook omdat hij niet dual channel draait.
Nog steeds om de domste dingen slow loading performance (gaat om een iMac van 6 maanden oud).
Verwijderd
*** Address Test Failed *** One or more DIMM address lines are non-functional.
Execution time: 653 seconds.
en zag heel vaak FAILURE! Data mismatch at local BUFA address 0x0000000101f49670, BUFB address 0x00000002a58ee670
BUFA Data: 0xffffdfffffffffff, BUFB Data: 0xffffffffffffffff

Wie kan mij vertellen hoe dit moet?
Levertijden, voorraden etc. mag in [Apple producten] Levertijden - Deel 9