Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote analoog topic

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste
Acties:

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:41

Stoney3K

Flatsehats!

quote:
Ik ben zelf aan het wachten op SP-445, mijn tank die ik voor rolfilm gebruik is namelijk niet heel groot, dan zou ik het hele systeem inclusief nieuwe Paterson-tank moeten kopen.

Misschien een goeie optie als ik ooit nog eens mijn doka-set ga upgraden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• lateef
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online
quote:
Stoney3K schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:24:
[...]

Ik ben zelf aan het wachten op SP-445, mijn tank die ik voor rolfilm gebruik is namelijk niet heel groot, dan zou ik het hele systeem inclusief nieuwe Paterson-tank moeten kopen.
Ben benieuwd hoe die bevalt, lijkt me een systeem zoals je die vroeger vaker zag voor 4x5". Gek dat daar een Kickstarter voor is opgezet.

• Xfile
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 25-01 11:41
Op de kunstacademie heb ik een keer met een technische camera van Cambo gefotografeerd. Leuk om een keer gedaan te hebben, maar daarna naar middenformaat overgeschakeld. Veel handzamer.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Xfile
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 25-01 11:41
quote:
Stoney3K schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:16:
[...]
De foto is in zijn geheel onscherp (gecontroleerd met inzoomen), dat komt doordat het negatief te dicht op de scanner ligt. Als je de negatiefhouder van de Epson gebruikt, dan focust de scanner ongeveer 1-2mm van het glas af in plaats van precies boven het glas zoals dat met een document het geval is. Daar moet ik nog wat op vinden.
Andere scanner. De Epson Perfection V700 / 750 Pro heeft houders voor vlakfilm.

Tweedehands Epson Perfection V700 http://www.nikon-club-ned...viewtopic.php?f=5&t=64388

Xfile wijzigde deze reactie 19-04-2016 17:47 (12%)

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• fommes
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 30-12-2019
Ik heb gisteren voor €25 een in zeer goede staat Olympus OM-2n overgenomen inclusief draagtas, zuiko 50mm 1.8, vivitar automatic extension tubes en alle handleidingen.

Ik kwam het toevallig tegen online, het lijkt me erg leuk om weer eens met filmrolletjes te schieten. De batterijen moesten wel vervangen worden, ik vermoed dat de lichtsealing vervangen moet worden wegens de ouderdom.
Ik heb er niet goed naar gekeken, en er zit nu al een rolletje in :+
dus ga ik maar 24 testfoto's maken en laten ontwikkelen om te kijken of het acceptabel is ja / nee :)

fommes wijzigde deze reactie 01-02-2018 18:31 (4%)
Reden: url niet meer geldig

• Jazzper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15-01 22:17

Jazzper

BB4E^Guerilla

Gaaf die OM2!

Herkennen jullie het probleem dat je veel cameras hebt met halfvol geschoten rolletjes? Ik wil niet lukraak schieten, maar daarom gaat het te langzaam. Momenteel o.a. volgende cameras met halve rolletjes:
- Nikon F90x
- Nikon F65
- Nikon FM
- Yashica T4
- Olympus Mju Zoom 115
- Canon EOS 630
- Zeiss Ikon Contina IIa
- Agfa Clack
- Kodak Instamatic 133-X
- Olympus OM-10

Als ik het zo uitschrijf is het wel dramatisch, haha. En dan heb ik nog zoveel cameras die ik wil testen. Krijg onder meer morgen een Nikon F80 met grip binnen. Ook nog een Leica AFC1, een Canon A-1, een Mju I, een Minolta X-700 en meer klaarliggen om te draaien. Lijkt wel materiaal show off, maar het komt op me af die cameras en ik kan het niet weigeren. Het is zulk mooi spul allemaal. Nu nog tijd om mee te spelen.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 27-01 18:56
Dat probleem had ik met 2 cameras. 1 (F90x) is reeds verkocht, de andere (FM2n) heb ik net leeg en gaat de verkoop in...

• keko12
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-01 22:53
Onlangs eens op zolder rondgestruind bij mijn overleden oma. Kom ik toch mooi een voigtlander Brillant en een voigtlander vito tegen. Maar in de vito zat nog een rolletje: een agfacolor ct-18. Echt een metalen kokertje. Die is al mooi op, maar toch ben ik benieuwd, hoe minimaal is de kans dat die nog te ontwikkelen is?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Die Brillant, is die van bakeliet of metaal? Diverse jaargangen zijn er. Is een fake TLR. Dus niet hetzelfde als een mooie Rolleiflex of Yashicamat. Dat gezegd hebbende leuke camera! Middenformaat trouwens.

Die Vito is andere koek. Die hebben lekkere lenzen en zijn tot best wat in staat! Welke versie is het? Het is 35mm formaat dus dat CT 18 rolletje hoort daar bij. Goeie film in zijn tijd. Geen idee of het nog te gebruiken/ontwikkelen is. Filmrescue project kan het vast wel. Misschien moet je het maar gewoon zo houden en een fris filmpje er in doen.

edit: oh wacht hij zit al in de Vito. Twee opties:
1. volschieten en via een site als filmrescue het laten fixen. Reken op dikke kosten en onvoorspelbare uitkomsten
2. volschieten, eruit halen en als kunst beschouwen; the never will be seen collection

als je maar niet naar een HEMA ofzo brengt. Ontwikkelen als diafilm E-6 en je bent alles kwijt.

Jazzper wijzigde deze reactie 19-05-2016 14:25 (24%)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Bart[Spiral]
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 27-01 23:38
@keko12, dat verhaal komt me bekend voor, met precies dezelfde film ook haha. Blijkbaar is het, zoals Jazzper ook zegt, onbegonnen werk om dat filmpje te ontwikkelen. Als ik het mij goed herinner zijn wat dubieuze verhalen over ontwikkeling in C41 op een lagere temperatuur, maar ook verhalen waarbij dat compleet mislukt is.

• lateef
  • Nu online
quote:
Jazzper schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:24:
Filmrescue project kan het vast wel.
Maar alleen naar zwartwit toch? Dat kan je zelf eventueel ook nog wel doen.
quote:
Bart[Spiral] schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 15:22:
Als ik het mij goed herinner zijn wat dubieuze verhalen over ontwikkeling in C41 op een lagere temperatuur, maar ook verhalen waarbij dat compleet mislukt is.
Je kan inderdaad ook proberen om een C-41 stand-development bij 20˚~22˚C te doen, dat kan aardig uitpakken, maar inderdaad ook compleet mislukken. Maar die kans heb je sowieso bij een film van zo'n 40 jaar of wellicht nog ouder.

---
edit
quote:
Jazzper schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:24:
Die Brillant, is die van bakeliet of metaal? Diverse jaargangen zijn er. Is een fake TLR. Dus niet hetzelfde als een mooie Rolleiflex of Yashicamat. Dat gezegd hebbende leuke camera! Middenformaat trouwens.
De latere versie van de Brillant zijn echte twee-ogen.

lateef wijzigde deze reactie 19-05-2016 16:03 (20%)

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22-07-2019
quote:
Jazzper schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:16:
Gaaf die OM2!

Herkennen jullie het probleem dat je veel cameras hebt met halfvol geschoten rolletjes? Ik wil niet lukraak schieten, maar daarom gaat het te langzaam. Momenteel o.a. volgende cameras met halve rolletjes:
- Nikon F90x
- Nikon F65
- Nikon FM
- Yashica T4
- Olympus Mju Zoom 115
- Canon EOS 630
- Zeiss Ikon Contina IIa
- Agfa Clack
- Kodak Instamatic 133-X
- Olympus OM-10

Als ik het zo uitschrijf is het wel dramatisch, haha. En dan heb ik nog zoveel cameras die ik wil testen. Krijg onder meer morgen een Nikon F80 met grip binnen. Ook nog een Leica AFC1, een Canon A-1, een Mju I, een Minolta X-700 en meer klaarliggen om te draaien. Lijkt wel materiaal show off, maar het komt op me af die cameras en ik kan het niet weigeren. Het is zulk mooi spul allemaal. Nu nog tijd om mee te spelen.
Ik ken het, ik heb vorige maand mijn Werra 3, Minolta Hi-Matic 9, Hasselblad 500C/M (bijna 3 backs) en Fujica ST 901 maar eens volgeschoten. Nu heb ik alleen nog maar een Polaroid Spectra AF, Polaroid Colorpack II, Polaroid SX-70 Sonar Autofocus, Minolta XG-M, Olympus Mju Zoom, Argus C3 en een Fujica met een nieuw rolletje. :P
Meestal heb ik wel een camera bij me, maar op feestjes voel ik me vaak bezwaard om foto's te maken. Ik durf op een of andere manier niet!

Ik durf niet zo goed met Polaroid camera's te fotograferen, omdat de film zo duur en beperkt verkrijgbaar is. De Fujica heeft een rolletje met 20 opnames (IR film), de Minolta XG-M heeft een autoprocessor-filmpje, de Olympus Mju Zoom een testfilm en de Argus C3 heeft een testfilm die ik halverwege door heb geknipt.

Zijn er trouwens meerdere Tweakers die met IR-film schieten?

Mijn kippenhok

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ja dat durven is ook raar effect. Ik heb van 1999-2007 non stop analoog geschoten zonder enige schroom. Sterker nog; inclusief afdrukken dus echt heel goedkoop was het ook weer niet allemaal. En als ik kijk hoeveel foto's van die jaren echt goed waren (ik was lerende he) valt dat onwijs tegen. Nu voelt het alsof elk frame raak moet zijn. Onwijs bedachtzaam. Wat ook nog meespeelt is dat ik in sommige cameras hele goede filmpjes heb (portra 400 bv) waardoor ik nog meer oplet of juist hele slechte (zwaar verlopen goedkope film). Bij die laatste heb ik weer meer dat ik bijna zeker weet dat het niet goed komt en ik het niet bruikbaar vind. First world problems :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Bad Boys; F90x, F-801s, F80 with grips by Jasper, on Flickr

Toen ik eind jaren 90 rondliep met een stalen Ricoh Singlex TLS had ik niet kunnen dromen ooit nog om te komen in dik Nikon spul haha. Vandaag mijn 19e Nikon gekocht; een mooie F80 met 28-80 AFD. Apart op MP nog een MB-16 grip gevonden voor een tientje (NOS in verpakking/doos met bon nog uit 2003). Die F80 kan mooi bij mijn F-90x en F-801s. Uit dezelfde periode heb ik ook nog de F-601, F-401, F65. De rest van mijn Nikons is mechanisch (FM/EM/FG) of compact (L35AF3, AF600, etc). Blij als een kind!

Overigens ik gebruik ze ook allemaal op zeer regelmatige basis.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

Boudewijn

omdat het kan

quote:
Jazzper schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:12:
Ja dat durven is ook raar effect. Ik heb van 1999-2007 non stop analoog geschoten zonder enige schroom. Sterker nog; inclusief afdrukken dus echt heel goedkoop was het ook weer niet allemaal. En als ik kijk hoeveel foto's van die jaren echt goed waren (ik was lerende he) valt dat onwijs tegen. Nu voelt het alsof elk frame raak moet zijn. Onwijs bedachtzaam. Wat ook nog meespeelt is dat ik in sommige cameras hele goede filmpjes heb (portra 400 bv) waardoor ik nog meer oplet of juist hele slechte (zwaar verlopen goedkope film). Bij die laatste heb ik weer meer dat ik bijna zeker weet dat het niet goed komt en ik het niet bruikbaar vind. First world problems :D
Ik heb er redelijk schijt aan tbh. Mijn gewone film is portra of tmax, en als ik echt speciaal wil heb ik wat ektar of t64 film liggen. Voor mijn gevoel is het niet zo gek veel duurder (5E voor een rol 120 film), en ik wil graag kwalitatief goede/voorspelbare foto's. Daarom ook degelijke camera ipv een lomo-ding.
Ik vind het ook niet heel erg om even een rol vol te schieten (heb er nog +-100 liggen schat ik zo, in de ijskast), maar schiet meestal een shot of 6-8. Mijn record is 5 rollen, op een dagje in de oostvaardersplassen.
Dat betekent inderdaad wel dat ik veel minder pray-and-spray dan digitaal, maar ik wel heel veel meer tijd en aandacht besteed aan mijn analoge plaat.
On the other hand: ik schiet ook gewoon prima 'kiekjes' zoals vacantiekiekjes, niet elke foto hoeft een technisch hoogstandje te zijn. Het is hobby, dan kost het maar een paar pieken.

• 4Br0k3n3rr0r
Ik heb bijna altijd Kodak Gold erin zitten. Weet je wat het is, ik krijg zo vaak van vrienden of familie filmpjes. Van die verlopen rolletjes, die ik in principe alleen voor mijn toestellen te testen gebruik. Ik vind het heel lief, maar ik kwam erin om. Ik heb besloten de voorraad maar op te maken. Het valt tot nu toe niet tegen.

Ik vind alleen dat Fuji Superia veel mooiere kleuren heeft dan de basale Kodak film. Oogt veel frisser. Maar nu maak ik maar gewoon de voorraad op. Nog 37 rolletjes kleinbeeldfilm te gaan (waarvan geloof ik 10 diafilms) en dan zijn we er weer doorheen :P
Ik neem meestal meerdere camera's mee met meerdere rolletjes, meestal zijn ze ook wel op aan het einde van de dag.

Ik heb ook besloten om mijn verzameling 'rolletjes voor speciale gelegenheden' op te maken. Het is zonde om het te laten liggen; gewoon gebruiken!

Mijn kippenhok

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Nog over die schroom om te schieten; Boudewijn heeft het over schijt aan hebben. Dat is het niet direct. Het is meer bewust zijn van elke foto.

Maar.... had vandaag de oplossing. Kon mijn Yashica T4D niet vinden. Had net eerste rolletje sinds aanschaf in liggen. Had stuk of 15 van de 36 fotos gemaakt. Bleek hij in zijvak van rugtas te zitten met schuifje/lens open (=aan). Stond op 35. Nog een foto en klaar haha. Zo kan het ook.

Andere updates:
vorige week een Nikon F80 en een F80 grip gekocht. Beiden voor een schijntje.
Vandaag een Nikon Nikkor 28mm 3.5 AIS gekocht voor oa mijn Nikon FM, FG's, EM en eventueel modernere AF film Nikon SLR's (of zelfs op mijn D700). En voor...

mogelijk een Nikon F3 in zeer goede staat. Kan een mooi dealtje maken die ik niet kan laten liggen.

Ik ben (nikon-) ziek geloof ik. En ja ik fotografeer ook ermee!

Jazzper wijzigde deze reactie 24-05-2016 21:04 (32%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Nikon F3 HP (oct 1981) by Jasper, on Flickr

Nikon F3 HP (oct 1981) by Jasper, on Flickr

Zei ik 'mogelijk een F3'? Bij deze dus! Blij als wat er mee!

Ook nog paar andere gimmicks gescoord vandaag:
- een Kodak Close-up Rangefinder; een accesoire voor de hotshoe die afstand meet (om over te nemen op bv je Retina)
- een Petri EF35 plastic p&s met 38mm 2.8 lens (euri)
- een Ricoh FF-9s p&s met doos, boekjes, etc voor een euri ook. Blijkt bijna categorie hidden gem (XA2, Mju II etc. Komt dicht bij)

En drie rolletjes volgeschoten. Nog paar er bij en kan weer opgelucht ademen qua batches :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 06:27
Wauw. Wat een gaaf ding die F3.
Ik heb mijn Mamiya foto's ontwikkeld. Hij doet het. En erg goed ook.

RTP-009 by Tomino nl, on Flickr
RTP-003 by Tomino nl, on Flickr
Jippie!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Cool! Maar die kleuren? Zwaar expired spul? Fuji welke film? Lijkt wel slide film met verlopen tinten.

Ik kreeg vandaag weer een lens binnen:

1977 Nikkon K Nikkor 28mm 3.5 AIS in mint conditie. Check die kleurtjes! Zo mooi altijd.
Had al 2x een 28mm maar een is een Nikkor 28mm 2.8 AF (non D) die niet retescherp is en niet time correct met die manuale bodies. Als in: ziet er niet uit. En nog een Tokina RMC 28mm 2.8 AIS. Dit toch leuker.

Mijn Nikon pre-AI/AI/AIS lineup is nu:
Nikkor 28mm 3.5 AIS
Nikon 35mm 2.5 AIS series E
Nikkor 50mm 2.0 pre-AI
Nikon 50mm 1.8 AIS series E
Nikon 75-150mm 3.5 AIS series E
Nikon 100mm 2.8 AIS series E
Nikkor 105mm 2.5 AI

Verder nog Tokina 28mm, Sigma 135mm 2.8 Pantel, Sigma 135mm 3.5 en een Sigma 70-210 AIS. Gebruik die andere merken zelden hoewel die Pantel wel goed is.

Super blij! Voorlopig honger gestild hoop ik haha

• Milo.
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 27-01 19:49

Milo.

klik

het is een Ai versie, geen AIS.
Maar een leuke lens hoor voor het geld. Als je er een kan vinden voor een beetje normale vraagprijs kan ik je echt de 28mm 2.8 ais aanbevelen.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Voor drie tintjes in deze mint condition (beter dan foto doet vermoeden) klaag ik niet. Had hem ook niet per se nodig maar liep er tegenaan. Liever de 2.8 inderdaad.

Maar... ik meende toch echt AIS.
Het is deze, de K versie: http://www.destoutz.ch/lens_28mm_f3.5_198040.html
En: http://mir.com.my/rb/phot...es/28mmnikkor/28mmf35.htm

Maar zou zo maar kunnen. Nu je het zegt; hij mist dat deukje in de achterkant van de lens mount.
Wat ik gaaf aan deze generatie vind is dat de opdruk niet binnen de filterring valt, maar op zo'n schuin hellend vlak. Ziet er chic uit m.i.

edit; de 28mm 2.8 AF (non D) die ik heb is best wel aardig maar heeft hetzelfde lens design als de Series E 28mm. Die zijn beiden niet retescherp. De geupgrade AFD en de voorganger Nikkor 28mm's hebben veel betere lens designs. Echt twee matige tussenlichtingen die Series E 28mm en die 1e AF.

Jazzper wijzigde deze reactie 26-05-2016 23:27 (19%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomino
Yes. Kleuren is van een oude Tungsten rol. Ook heb ik een zwart witte geschoten maar die was over de 30 jaar oud. Deze rollen zaten in de koffer die ik kreeg. Volgende rol zal nieuw zijn :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 06:56
Lijkt er op dat HEMA zijn eigen merk 200 asa vervangen heeft door Fuji Superia 200. Duurder geworden (van 7,95 (meen ik) voor 3 nu dus 11 euro voor 2+1. Daarmee goedkoop voor die specifieke film.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milo.
  • Laatst online: 27-01 19:49

Milo.

klik

quote:
Jazzper schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 23:25:
Maar... ik meende toch echt AIS.
Het is deze, de K versie: http://www.destoutz.ch/lens_28mm_f3.5_198040.html
En: http://mir.com.my/rb/phot...es/28mmnikkor/28mmf35.htm

Maar zou zo maar kunnen. Nu je het zegt; hij mist dat deukje in de achterkant van de lens mount.
Wat ik gaaf aan deze generatie vind is dat de opdruk niet binnen de filterring valt, maar op zo'n schuin hellend vlak. Ziet er chic uit m.i.
Aan het serienummer te zien is het een K met AI ombouw kit ja. Ik haal hier altijd mn info vandaan.
Zelf heb ik een aantal 28mm's maar zou voor de verzameling nog wel een 3.5 AIS willen.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

quote:
ijdod schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 18:50:
Lijkt er op dat HEMA zijn eigen merk 200 asa vervangen heeft door Fuji Superia 200. Duurder geworden (van 7,95 (meen ik) voor 3 nu dus 11 euro voor 2+1. Daarmee goedkoop voor die specifieke film.
HEMA film was altijd al Fuji Superia 200 of Fujicolor 200. Je kan aan die kleine cijfercodes op de rolletjes online achterhalen wie de maker was. Zie hier: http://dexter.pcode.nl/

@Milo. Die site gebruik ik ook altijd (naast de Bjorn Rorsletts, ByThom, Rockwelll, Mir en anderen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 06:56
Dat meende ik al begrepen te hebben. De bon voor korting op ontwikkelkosten zit er overigens ook niet meer op.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• werkenslaap
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08:59
Onlangs ben ik eens wat gaan experimenteren met analoge fotografie. Ik gebruik daarvoor een Nikon F80 met 50mm F1.8 AF-S, en schiet op Kodak Tri-X 400 (dit deed mijn pa vroeger ook altijd). Inmiddels heb ik in Valencia de eerste rolletjes volgeschoten, en vraag mij nu een beetje af wat wijsheid is. Vooropgesteld dat ik het fotograferen zelf een stuk bewuster heb ervaren (van tevoren keuzes maken over diafragma, sluitertijd, compositie etc).

Op termijn wil ik graag in mijn schuur een doka maken om zelf de negatieven te kunnen ontwikkelen. Daarvoor moet ik eigenlijk eerst stromend water aanleggen (niet onmogelijk). Het mooiste is natuurlijk om ook vergrotingen te kunnen maken, maar dat moet ik allemaal nog eens goed uitzoeken en mij inlezen in wat ik daar allemaal voor nodig heb.

Wat voor nu misschien ook wel een optie is, is deze negatieven te laten ontwikkelen. Afhankelijk van die resultaten kan ik dan bekijken of het leuk is daar verder mee door te gaan. Wat kunnen jullie mij daar voor aanraden? Zijn daar nog gespecialiseerde fotolabs voor, of kan ik dan net zo goed gewoon naar de Hema gaan?

Zijn er hier misschien nog mensen die zelf een doka in huis hebben en ook zelf nog film ontwikkelen (en misschien zelfs wel wonen in de omgeving Midden-NL O-)).

Per sogni e per chimere e per castelli in aria, l’anima ho milionaria

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Tri-X is zwart-wit film, dat kun je prima thuis doen zonder dat je daar een doka met stromend water voor nodig hebt. Dat is vooral handig als je de temperatuur goed wil beheersen zoals bij een kleurenproces (C41 of E6), of wanneer je papierafdrukken hebt die je wil afspoelen.

Film kun je prima in de keuken of in de badkamer ontwikkelen met een ontwikkeltankje, daar zit een spiraalvormige spoel in waar je de film op kan rollen, en dan maak je de hele boel lichtdicht. Als de tank dicht is kun je er nog altijd ontwikkelaar in doen en hem weer leegkiepen.

Ontwikkelaar (Kodak D76 of bijvoorbeeld Amaloco AM74) en fixeer (bv. Ilford Rapid Fixer) kun je bij de fotozaak wel krijgen of anders bestellen bij een winkel zoals Maco Direct. Of zelf je ontwikkelaar maken met Caffenol :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• werkenslaap
Thanks! Die methode had ik inderdaad nog niet genoemd, maar was mij wel bekend inderdaad. In zo'n lichtzak kom je dus een heel eind, maar dan heb je natuurlijk alleen nog maar je negatieven. Wil je vervolgens gaan vergroten dan heb je toch een geschikte ruimte nodig lijkt mij, en de juiste apparatuur (volgens mij is dat via marktplaats allemaal nog wel goed te vinden).

Maar misschien inderdaad goed om op die manier eens met de negatieven te beginnen. Ik ga eens zien of daar geschikte setjes voor te koop zijn (tankje, zak, etc).

Wat doen jullie verder met de negatieven dan? Inscannen en digitaal bewerken/opslaan?

werkenslaap wijzigde deze reactie 17-07-2016 08:57 (29%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

quote:
werkenslaap schreef op zondag 17 juli 2016 @ 07:14:
Wat doen jullie verder met de negatieven dan? Inscannen en digitaal bewerken/opslaan?
Ontwikkelen, dan inscannen, verder digitaal. Voor het maken van afdrukken heb je echt een doka nodig want vergroters nemen veel plaats in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomino
Meer foto's!
Rollei 35 met Tmax 400

B&W Summer 2016by Tomino nl, on Flickr

B&W Summer 2016 by Tomino nl, on Flickr

B&W Summer 2016 by Tomino nl, on Flickr

• Acolyte57
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01-01 16:43

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Oef, ik zit er de laatste weken heel erg over na te denken om een analoge Leica M body te kopen. Deels omdat het me supervet lijkt om eens uit te proberen, deels omdat ik denk dat ik er niet zo'n buil aan kan vallen - die dingen blijven grotendeels waardevast, dus als het niks is gaat ie voor hetzelfde geld weer weg. Ik heb al een Yashica Electro analoge RF en dat is leuk, maar volgens mij toch niet hetzelfde als een Leica M als ik de verhalen zo lees. Alleen het glas wat erop moet, oei... de bodies zijn nog wel betaalbaar, maar een beetje leuke M lenzen zijn prijzig.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Mooi foto's Tomino!

En Acolyte, blijft voor mij ook nog een wens. M3 of M6. Maar die lenzen... niet te doen.

Jammer dat het weer al weer stuk grauwer/donkerder wordt. Ik heb nog paar actieve camera's momenteel. Had te veel halve cameras liggen (qua rol) en de meeste heb ik volgeschoten en ontwikkeld. Nu nog rustig tijd hebben om in te scannen. Dit was een van de scans van recent werk:
Fever by Jasper, on Flickr
Nikon F65 + MB17 grip + 50mm 1.8 AF Mk1 + Fuji Provia 100 RDPII + Epson V500
1/10 @ 1.8

Momenteel moet ik nog Nikon F3 rolletje, een geleende Yashicamat 124G TLR, nikon FM, Nikon F90x en nog paar volschieten. En dan heb ik nog veel cameras die ik wil proberen zoals Minolta X700 (had met X300 echt mooie resultaten en nu nog mooier Rokkor glas liggen) en Leica AF-C1 compact.

• Acolyte57
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01-01 16:43

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

quote:
Jazzper schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:19:
En Acolyte, blijft voor mij ook nog een wens. M3 of M6. Maar die lenzen... niet te doen.
Ja, heb nu maar een LTM adapter en een FSU Jupiter-12 besteld als begin... en zit te azen op zo'n Canon M-mount lens om mee te spelen. Maar ja, iedereen heeft het over summicrons en summilux enzo, en dan heb je het over glas van een paar duizend eu :|

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• 4Br0k3n3rr0r
Och, Leica's... Het is niet mijn kopje thee... Ik vind ze persoonlijk veel te overpriced en ik zou ze nooit kopen. Ik heb zelf het gevoel dat ik dan alleen maar betaal voor het merk en het feit dat ze redelijk prijsvast zijn. Dus voor mij geen rode stip ;)

Ik merk dat ik mijn Nikon N80 te weinig gebruik. Maar ik probeer iedere dag een foto te maken, zodat ik toch eens die rolletjes vol krijg :D

Mijn kippenhok

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 27-01 21:26
(jarig!)
quote:
Acolyte57 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 23:59:
[...]

Ja, heb nu maar een LTM adapter en een FSU Jupiter-12 besteld als begin... en zit te azen op zo'n Canon M-mount lens om mee te spelen. Maar ja, iedereen heeft het over summicrons en summilux enzo, en dan heb je het over glas van een paar duizend eu :|
Ze zijn er inderdaad van een paar duizend euro maar ook voor veel minder. Ligt er net aan wat je zoekt en waar je de lat legt. Een 40mm summicron of 50mm elmar zijn echt wel voor minder te vinden.
Daarnaast kun je kijken naar de zeiss ZM's of de Voigtlander.
Zeker bij Voigtlander kun je met een relatief laag budget heel mooi glas vinden. Bijvoorbeeld de 35mm nokton classic is zeker een aanrader.
quote:
4Br0k3n3rr0r schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:38:
Och, Leica's... Het is niet mijn kopje thee... Ik vind ze persoonlijk veel te overpriced en ik zou ze nooit kopen. Ik heb zelf het gevoel dat ik dan alleen maar betaal voor het merk en het feit dat ze redelijk prijsvast zijn. Dus voor mij geen rode stip ;)
Als ze overpriced zouden zijn zouden ze niet waardevast kunnen zijn. Overpriced zijn ze dan ook niet. Wel prijzig en het is een persoonlijke keuze of je dat er voorover hebt.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Tomino
Na toch enige tijd googlen kan ik het niet goed vinden: kan de Canon 5600F 120 film scannen? Ik zie alleen maar houders voor 35mm, waarbij er niet bij staat of 120 ook past. Weet iemand dit beter?

• Leevmeister
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 26-01 23:17

Leevmeister

Analoge fotografie gek

quote:
Tomino schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 18:43:
Na toch enige tijd googlen kan ik het niet goed vinden: kan de Canon 5600F 120 film scannen? Ik zie alleen maar houders voor 35mm, waarbij er niet bij staat of 120 ook past. Weet iemand dit beter?
Nope, dan moet je de Canoscan 9000F hebben. de 5600F is officieel gezien 35mm only en de lichtbak zal ook niet groter dan dat afdekken.

Liever 36 foto's op een rolletje dan 1000 op je SD kaart
Canon FD: F-1 t/m T90, 7.5mm t/m 500mm
RF: 7s met 50 f0.95
Gebruiker van 110, 135, 127, 120 en 4x5 film, en ergens nog een Sony A7 geval

• Tomino
Thanks. Een volledige 9000f gevonden op marktplaats met alle houders voor €70,- :)

edit:
werkt! https://postimg.org/image/yguf9s491/, https://postimg.org/image/aedlewnlx/

Tomino wijzigde deze reactie 03-11-2016 12:56 (143%)

• Boudewijn
  • Nu online

Boudewijn

omdat het kan

Weet iemand of deze http://www.ebay.nl/itm/KO...e5b833:g:k48AAOSwR0JUN~qV ook geschikt zijn voor 120 film? Ik zoek eigenlijk clips maar geen zin om er >25E voor te dokken... daar staat het er soms bij.
Soms staat erbij of het alleen voor 35mm werkt, maar volgens mij zou dit toch ook prima moeten werken?

• TomTube
  • Laatst online: 23-07-2019
Sinds een Tijdje ben ik weer bezig met analoge fotografie, ik heb een olympus trip 35, Balda CE 35 en een Zenit E met verschillende lenzen. Ik heb al de nodige rolletjes geschoten met de verschillende camera's alleen merk ik dat ik behoefte heb aan een flitser, weten jullie of een simpele flitser als een vivitar 45 op de Olympus en Zenit zou passen? De hot shoes zien er namelijk net iets anders uit. Nou had ik gezien dat de meeste vivitars 45 die verkocht worden er geen kabeltje meer bij hebben die ze verbindt met de camera, weten jullie welk kabeltje ik hiervoor zou moeten kopen, ik zie door de bomen het bos niet meer.

• Kruiwagen
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 31-12-2019
Goed nieuws:

CES 2017: Kodak Is Bringing Back Ektachrome Slide Film

http://www.popphoto.com/c...ack-ektachrome-slide-film

• lateef
  • Nu online
quote:
Boudewijn schreef op zondag 1 januari 2017 @ 19:44:
Weet iemand of deze http://www.ebay.nl/itm/KO...e5b833:g:k48AAOSwR0JUN~qV ook geschikt zijn voor 120 film? Ik zoek eigenlijk clips maar geen zin om er >25E voor te dokken... daar staat het er soms bij.
Soms staat erbij of het alleen voor 35mm werkt, maar volgens mij zou dit toch ook prima moeten werken?
Ken ze verder niet, maar het lijkt me ook dat dit prima moet werken.
quote:
tombuis schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 05:52:
Sinds een Tijdje ben ik weer bezig met analoge fotografie, ik heb een olympus trip 35, Balda CE 35 en een Zenit E met verschillende lenzen. Ik heb al de nodige rolletjes geschoten met de verschillende camera's alleen merk ik dat ik behoefte heb aan een flitser, weten jullie of een simpele flitser als een vivitar 45 op de Olympus en Zenit zou passen? De hot shoes zien er namelijk net iets anders uit. Nou had ik gezien dat de meeste vivitars 45 die verkocht worden er geen kabeltje meer bij hebben die ze verbindt met de camera, weten jullie welk kabeltje ik hiervoor zou moeten kopen, ik zie door de bomen het bos niet meer.
Kabeltje dat je nodig hebt, is een x-sync kabel. Voor wat betreft het passen, probeer het eens zou ik zeggen. Als het past, past het en anders niet... :?

Ik weet zo niet of een Trip en die Zenit een hot shoe hebben, of gewoon een shoe. In het eerste geval heb je waarschijnlijk geen kabeltje nodig en zou ik gewoon proberen of die werkt. Bij dit soort camera's hoef je niet bang te zijn dat de flitser je camera opblaast.
quote:
Tja, inderdaad goed nieuws dat Kodak Alaris laat zien dat ze filmfotografie nog serieus nemen, maar de noodzaak voor deze film vind ik zelf wat minder. In elk geval als kleinbeeldfilm. De argumenten van Kodak om te stoppen met diafilm een aantal jaar geleden vond ik heel valide. Kleurenfilm wordt vrijwel uitsluitend digitaal verwerkt of in veel geringere mate natte printen van gemaakt. Negatieffilm is hiervoor veel geschikter. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat deze film een fijnere korrel heeft dan Kodak's Ektar film, terwijl de films qua verzadiging vergelijkbaar zijn, maar veel vergevingsgezinder. Technische voordelen zie ik dus niet zo. Met name niet omdat Cibachrome prints ook niet meer mogelijk zijn.

Voor 8mm filmers kan ik me wel heel goed voorstellen dat ze erg blij zijn met deze film, het aanbod kleurenpositieffilms was volgens mij inmiddels tot nul gereduceerd. En als je de film dan toch produceert, is het geen onoverkomelijke moeite om hem ook als fotografiefilm aan te bieden, maar waarom dan alleen (in eerste instantie?) als kleinbeeldfilm? Als vlakfilm zie ik nog wel wat meer toepassingsmogelijkheden.

• Kruiwagen
quote:
lateef schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:56:

[...]

Tja, inderdaad goed nieuws dat Kodak Alaris laat zien dat ze filmfotografie nog serieus nemen, maar de noodzaak voor deze film vind ik zelf wat minder. In elk geval als kleinbeeldfilm. De argumenten van Kodak om te stoppen met diafilm een aantal jaar geleden vond ik heel valide. Kleurenfilm wordt vrijwel uitsluitend digitaal verwerkt of in veel geringere mate natte printen van gemaakt. Negatieffilm is hiervoor veel geschikter. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat deze film een fijnere korrel heeft dan Kodak's Ektar film, terwijl de films qua verzadiging vergelijkbaar zijn, maar veel vergevingsgezinder. Technische voordelen zie ik dus niet zo. Met name niet omdat Cibachrome prints ook niet meer mogelijk zijn.

Voor 8mm filmers kan ik me wel heel goed voorstellen dat ze erg blij zijn met deze film, het aanbod kleurenpositieffilms was volgens mij inmiddels tot nul gereduceerd. En als je de film dan toch produceert, is het geen onoverkomelijke moeite om hem ook als fotografiefilm aan te bieden, maar waarom dan alleen (in eerste instantie?) als kleinbeeldfilm? Als vlakfilm zie ik nog wel wat meer toepassingsmogelijkheden.
Diafilm heeft natuurlijk zijn eigen specifieke toepassing namelijk projectie. Ook het scannen van positieven gaat doorgaans makkelijker dan negatieffilm.

Zover ik heb begrepen zullen zij eerst de film in 35mm uitbrengen om te zien of de vraag groot genoeg blijft. Hierna zouden er ook andere formaten uitgebracht kunnen worden.

Ik ben in ieder geval heel blij dat er meer aanbod komt in film. Het is wel wat naïef, maar ik ga er vanuit dat Kodak eerst voldoende marktonderzoek heeft gedaan om te zien of het wel loont om een nieuwe film uit te brengen. Zo ja, betekend dat er nog voldoende (of zelfs groeiende) interesse is.

En om er nog een schepje bovenop te doen:

https://www.ephotozine.co...ck-kodachrome-film--30431

• lateef
  • Nu online
quote:
Kruiwagen schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:35:
[...]
Diafilm heeft natuurlijk zijn eigen specifieke toepassing namelijk projectie. Ook het scannen van positieven gaat doorgaans makkelijker dan negatieffilm.
Dat eerste klopt, maar wie doet dat nog anno 2017? Kodak kwam een aantal jaar terug tot de conclusie dat bijna niemand dat meer doet en vonden het niet meer de moeite waard. Ze hadden daarop besloten de productie van kleurenpositieffilms stop te zetten en de kleurennegatieffilms door te ontwikkelen. Deze zijn nu uitermate geschikt om in te scannen. Is een positief makkelijker om te scannen? Wellicht. Kan je er betere resultaten uit halen. Ik betwijfel het.
quote:
Kruiwagen schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:35:
[...]
Ik ben in ieder geval heel blij dat er meer aanbod komt in film. Het is wel wat naïef, maar ik ga er vanuit dat Kodak eerst voldoende marktonderzoek heeft gedaan om te zien of het wel loont om een nieuwe film uit te brengen. Zo ja, betekend dat er nog voldoende (of zelfs groeiende) interesse is.
Tja, ik sta er een beetje dubbel in. Nieuw aanbod is goed, maar het moet ook wel reëel zijn. Kodak is vanwege zijn productiemiddelen geboden aan veel grotere hoeveelheden dan bijvoorbeeld Fujifilm, Harman en zeker de kleinere merken. Een reden ook waarom Kodak een aantal terug het aantal kleurenfilms had teruggedrongen. Een groter aanbod kan dus ook nadelig zijn. Zeker wanneer de film eigenlijk weinig heeft toe te voegen aan het bestaande aanbod en dat is naar mijn mening met Ektachrome het geval.

Kodak heeft vorig jaar redelijk grote problemen gehad met de leverbaarheid van kleurenfilms, de Ektar films in het bijzonder, die nog steeds moeilijk leverbaar zijn. Een extra film op de markt is - zeker in het geval van Kodak - naar mijn idee niet per definitie positief. Dat Kodak Alaris hiermee aantoont wel toegewijd te zijn aan film is dat voor mij overigens zeker wel!
quote:
Ik had dit ook al gezien en dit is naar mijn idee al een stuk interessanter, met name omdat Kodachrome wezenlijk andere eigenschappen heeft dan de bestaande kleurenfilms van Kodak (of andere merken). Ik ben echter wel benieuwd of het daadwerkelijk Kodachrome gaat worden. Dat betwijfel ik ten zeerste, met name omdat er geen enkel lab meer in de wereld is die deze film kan ontwikkelen. Als er een Kodachrome gaat komen, verwacht ik dat het een Kodachrome-achtige E6-film gaat komen. In hoeverre deze film daadwerkelijk op Kodachrome gaat lijken, is dan nog wel afwachten, de typische Kodachrome kleuren dankt de film voor een groot deel aan het ontwikkel procédé.

• PageFault
Een kleine korte opwelling. Veel mensen blij dat het terug komt, maar ik moet nog zien dat het gebruikt gaat worden, op een enkeling na.

• lateef
  • Nu online
quote:
PageFault schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:06:
Een kleine korte opwelling. Veel mensen blij dat het terug komt, maar ik moet nog zien dat het gebruikt gaat worden, op een enkeling na.
Wat? Film in het algemeen, Ektachrome of Kodachrome?

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:19
Tja, analoog...

Heb net het volgende weg gedaan (damn you Marie Kondo):
-Yashica Mat 124g
-Yashica Mat 124g nummertje 2
- Minolta X700 met 50/1.4
- Nikon F80 met Tamron 28-75 2.8
- Olympus mju II
- Gossen Lunasix 3 maanmeter, eh, lichtmeter
- flink wat kleurenfilms (35mm, 120)

Nog over: een Yashica meetzoeker en wat tri-x in de koelkast. En een Fujifilm X100t. Hoe simpel kan het leven zijn... toch mis ik de X700 al. Briljant ding, al was mijn exemplaar wel echt aan zn eind. Misschien maar eens op zoek naar een XD7? Of een Rolleiflex 3.5F. Of een Kiev met 30mm Arsat. Of een Contax G2... aargh! 8)7

Khil wijzigde deze reactie 10-01-2017 22:51 (7%)

anders ga je even je netsnoer demagnetiseren

• PageFault
quote:
lateef schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:22:
[...]

Wat? Film in het algemeen, Ektachrome of Kodachrome?
Met name Kodachrome, maar ook film in het algemeen loopt niet meer zo hard, hoewel onze lokale fotoboer nog wel wat film op voorraad heeft, wordt er bijzonder weinig van verkocht en ook het ontwikkelen is dermate terug gelopen, dat alles inmiddels wordt uitbesteedt.

• Kruiwagen
quote:
lateef schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:19:

[...]

Tja, ik sta er een beetje dubbel in. Nieuw aanbod is goed, maar het moet ook wel reëel zijn. Kodak is vanwege zijn productiemiddelen geboden aan veel grotere hoeveelheden dan bijvoorbeeld Fujifilm, Harman en zeker de kleinere merken. Een reden ook waarom Kodak een aantal terug het aantal kleurenfilms had teruggedrongen. Een groter aanbod kan dus ook nadelig zijn. Zeker wanneer de film eigenlijk weinig heeft toe te voegen aan het bestaande aanbod en dat is naar mijn mening met Ektachrome het geval.
Ik ben van mening veranderd sinds het bericht over een 'eventuele' terugkeer van Kodachrome. Ik denk dat het terugbrengen van deze film meer diversiteit toevoegd dan de herintroductie van Ektachrome. Een film waar niet iedereen tevreden mee was. Met name in het preserveren en archiveren springt Kodachrome er bovenuit, zeker iets unieks ten opzichte van normale E6 film.

Desalniettemin juig ik de herintroductie van Ektachrome wel toe. Meer aanbod kan ook mensen over de streep halen om weer film te schieten. Iets wat de al zo kleine film markt wel nodig heeft. Hoe het voor producenten uit zal gaan zien, durf ik mij niet over uit te laten.
quote:

[...]

Ik had dit ook al gezien en dit is naar mijn idee al een stuk interessanter, met name omdat Kodachrome wezenlijk andere eigenschappen heeft dan de bestaande kleurenfilms van Kodak (of andere merken). Ik ben echter wel benieuwd of het daadwerkelijk Kodachrome gaat worden. Dat betwijfel ik ten zeerste, met name omdat er geen enkel lab meer in de wereld is die deze film kan ontwikkelen. Als er een Kodachrome gaat komen, verwacht ik dat het een Kodachrome-achtige E6-film gaat komen. In hoeverre deze film daadwerkelijk op Kodachrome gaat lijken, is dan nog wel afwachten, de typische Kodachrome kleuren dankt de film voor een groot deel aan het ontwikkel procédé.
De moeilijkheid van Kodachrome zit hem inderdaad voornamelijk in de productie en ontwikkeling (K-14 procede). Ik heb er zelf persoonlijk geen problemen mee als de ontwikkeling hiervan centraal gebeurd zoals dit voorheen ook het geval was. Ik denk dat Kodachrome een niche product is binnen een niche markt, het zou jammer zijn als ze deze onder een verkapte E6 variant zullen verkopen. Hoewel ik denk dat die kans klein is aangezien ze inmiddels met Ektachrome bezig zijn, die in het verleden ook verkocht is als zijnde een E6 vervanger van Kodachrome.

We zullen zien! Al met al wel goed om te horen dat er überhaubt positieve ontwikkelingen zijn in film-land :D

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

quote:
waXtehnip schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:42:
Tja, analoog...

Heb net het volgende weg gedaan (damn you Marie Kondo):
-Yashica Mat 124g
-Yashica Mat 124g nummertje 2
- Minolta X700 met 50/1.4
- Nikon F80 met Tamron 28-75 2.8
- Olympus mju II
- Gossen Lunasix 3 maanmeter, eh, lichtmeter
- flink wat kleurenfilms (35mm, 120)

Nog over: een Yashica meetzoeker en wat tri-x in de koelkast. En een Fujifilm X100t. Hoe simpel kan het leven zijn... toch mis ik de X700 al. Briljant ding, al was mijn exemplaar wel echt aan zn eind. Misschien maar eens op zoek naar een XD7? Of een Rolleiflex 3.5F. Of een Kiev met 30mm Arsat. Of een Contax G2... aargh! 8)7
Grappig, hier een 124G, een X700, F80, Mju II en gossen meter in gebruik ;) (naast tig anderen).
Die X700 nog niet geprobeerd. Heb wel met veel plezier en succes een X300 met stelletje Rokkors geprobeerd. Mooie resultaten. Zei de Nikon-man.

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:19
Rokkor-glas is inderdaad erg mooi. Ik heb de 85mm f/1.7 gehad, fabeltastisch ding. Als je nog eens een Leica-objectief tegen komt dat 'made in Japan' is dan is het stiekem een Minolta. ;)

anders ga je even je netsnoer demagnetiseren

• Leevmeister
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 26-01 23:17

Leevmeister

Analoge fotografie gek

quote:
waXtehnip schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:03:
Rokkor-glas is inderdaad erg mooi. Ik heb de 85mm f/1.7 gehad, fabeltastisch ding. Als je nog eens een Leica-objectief tegen komt dat 'made in Japan' is dan is het stiekem een Minolta. ;)
Of sigma ;)

Liever 36 foto's op een rolletje dan 1000 op je SD kaart
Canon FD: F-1 t/m T90, 7.5mm t/m 500mm
RF: 7s met 50 f0.95
Gebruiker van 110, 135, 127, 120 en 4x5 film, en ergens nog een Sony A7 geval

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

quote:
[...]

Dat eerste klopt, maar wie doet dat nog anno 2017? Kodak kwam een aantal jaar terug tot de conclusie dat bijna niemand dat meer doet en vonden het niet meer de moeite waard. Ze hadden daarop besloten de productie van kleurenpositieffilms stop te zetten en de kleurennegatieffilms door te ontwikkelen. Deze zijn nu uitermate geschikt om in te scannen. Is een positief makkelijker om te scannen? Wellicht. Kan je er betere resultaten uit halen. Ik betwijfel het.
Dat vraag ik me dus ook vooral af: Hoeveel diafilms gaan er tegenwoordig nog om te scannen in E6 en hoeveel films worden er specifiek verzameld voor cross-processing?

Ektachrome staat er niet om bekend dat het briljant uit de C41 komt, vooral als je het met een film als Fuji Velvia vergelijkt, en ik weet niet of er genoeg markt zou zijn voor een pure E6 film. Een diafilm die puur voor cross-processing gemaakt is zou ik erg gaaf vinden, het zou mooi zijn als we daar iets beters voor hadden dan die brakke Lomochrome XR die gewoon niet als mainstream diafilm verkocht kon worden. |:(

@waXtehnip: Een X700 met een 50/1.4 Rokkor is wel even een legendarische combinatie, als ik die lens had dan zou ik hem koste wat kost wel houden... Voor mij is de X700 echt het werkpaard van de stal.

@Jazzper: Als je de X300 al fijn vindt werken dan is de X700 (vooral met motordrive) echt een top apparaat, veel mogelijkheden om handmatig in te stellen maar ook prima point-and-shoot te gebruiken als je hem op P zet. En geen rare bedieningselementen op plekken waar je ze niet verwacht.

Als Nikon-schutter was ik helemaal verbaasd over mijn Yashica Electro 35 GSN, die echt alles op precies dezelfde plaats heeft zitten als je hem vastpakt.

Stoney3K wijzigde deze reactie 17-01-2017 11:10 (13%)

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

quote:
Stoney3K schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:08:
[...]

@waXtehnip: Een X700 met een 50/1.4 Rokkor is wel even een legendarische combinatie, als ik die lens had dan zou ik hem koste wat kost wel houden... Voor mij is de X700 echt het werkpaard van de stal.

@Jazzper: Als je de X300 al fijn vindt werken dan is de X700 (vooral met motordrive) echt een top apparaat, veel mogelijkheden om handmatig in te stellen maar ook prima point-and-shoot te gebruiken als je hem op P zet. En geen rare bedieningselementen op plekken waar je ze niet verwacht.
Ik heb ze dus allebei, en ook met batterijen en operationeel. De X300 heb ik al rolletje mee gedaan en sta op punt dat nu met de X700 te doen. Echter... Qua looks vind ik die X300 echt winnen. Ik heb een zwarte X700 en een metaalkleurige X300. Dat design vind ik veel minimalistischer en eleganter. De functies meer van de X700 mis ik niet per se. Maar goed ik spin er een rol doorheen. Let's see.

• rz40sl
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 29-01-2017
Ik zit nog met 2 oude kleinbeeld fototoestellen. Is er een achterwand te krijgen waarmee men digitale foto's kan maken? Ik heb eens ergens gelezen dat, ik denk dat het Panasonic was, men bezig was een achterwand te ontwikkelen die je dan op de plaats kon zetten in de plaats van de originele "rug". Dit is al een tijdje geleden en ik hoor hier niets meer over. Een ander fabrikant, welke weet ik niet meer, was dan weer bezig om een soort fotocassette te ontwikkelen die je om de plaats van het fotorolletje steekt en die de beelden omzet in digitale gegevens.

• mennovanw
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15-01 19:31

mennovanw

Canon? You can!

quote:
rz40sl schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 23:34:
Ik zit nog met 2 oude kleinbeeld fototoestellen. Is er een achterwand te krijgen waarmee men digitale foto's kan maken? Ik heb eens ergens gelezen dat, ik denk dat het Panasonic was, men bezig was een achterwand te ontwikkelen die je dan op de plaats kon zetten in de plaats van de originele "rug". Dit is al een tijdje geleden en ik hoor hier niets meer over. Een ander fabrikant, welke weet ik niet meer, was dan weer bezig om een soort fotocassette te ontwikkelen die je om de plaats van het fotorolletje steekt en die de beelden omzet in digitale gegevens.
Ja ik zit er ook nog steeds op te wachten (alweer een jaartje of 8 nu). Jammer genoeg gaat het niet meer komen denk ik. Om wat voor toestellen gaat het? Allicht (in het geval van een reflex) zijn de objectieven nog op een digitale body te gebruiken..

EF: 5D4, 8-15L, 16-35 f4L, 24LII, 24-70 f4L, 35LII, 50L, 70-300L, 85L, 100L, MR14-EX, 470EX-AI, 2x 580EXII
Voigt: 20, 40, 90
FD: 2x F1, F1n, 2x EF, SSC-primes 7.5-500mm
RF: VI-T/L, P, 7, 2x 7sZ, 110ED(20), 19-200mm LTM

• Tomino
Mijn vriendin kreeg de X300 van haar vader. Wat een heerlijk apparaat is dat inderdaad. Van mij krijgt ze nu een 50mm 1:7 die ik nog had liggen.

Ik had een Ektar 100 diafilm vergeten in mn Mamyiga C330, en na ontwikkelen kwam dit er na het scannen uit..! :D

Fox by Tomino nl, on Flickr

Nu nog naargeestig op zoek naar een goedkope maar betrouwbare tweedehands lichtmeter..

Tomino wijzigde deze reactie 23-01-2017 13:24 (35%)

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 11:05
quote:
Tomino schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:06:
Mijn vriendin kreeg de X300 van haar vader. Wat een heerlijk apparaat is dat inderdaad. Van mij krijgt ze nu een 50mm 1:7 die ik nog had liggen.

Ik had een Ektar 100 diafilm vergeten in mn Mamyiga C330, en na ontwikkelen kwam dit er na het scannen uit..! :D

[afbeelding]

Nu nog naargeestig op zoek naar een goedkope maar betrouwbare tweedehands lichtmeter..
Wow! Die was dichtbij, of niet? Wat voor lens had je op de C330?

• rz40sl
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 29-01-2017
quote:
mennovanw schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:23:
[...]

Ja ik zit er ook nog steeds op te wachten (alweer een jaartje of 8 nu). Jammer genoeg gaat het niet meer komen denk ik. Om wat voor toestellen gaat het? Allicht (in het geval van een reflex) zijn de objectieven nog op een digitale body te gebruiken..
Het gaat om 2 Minolta's.

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

quote:
Wat voor Minolta's?

EF: 5D4, 8-15L, 16-35 f4L, 24LII, 24-70 f4L, 35LII, 50L, 70-300L, 85L, 100L, MR14-EX, 470EX-AI, 2x 580EXII

• Kruiwagen
quote:
Tomino schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:06:

[afbeelding]Fox by Tomino nl, on Flickr

Mooie plaat, zelf ontwikkeld?

p.s.: heb zelf een Mamiya C220

• Tomino
Nee, niet zelf. Lekker laten doen :+
*knip* V&A

Daarnaast nu ook weer 5 Solargraphy camera's rondhangen. 1 in keulen en 4 in Nederland. 21 juni (ongeveer na 6 maanden) weer weghalen. Duimen dus..

Ventieldopje wijzigde deze reactie 23-01-2017 16:41 (12%)

• werkenslaap
Leuke foto! En om ook eens een duit in het zakje te doen: heb laatst ook de volle rolletjes eens weggebracht (Tri-X 400), en vond zelf dat er best leuke foto's tussen zaten. Heb geen scanner ofzo, maar om een indruk te geven een paar random voorbeeldjes:

Foto's zijn gemaakt in Valencia met een Nikon F80 en een 50mm F1.8, en heb ze nu gewoon bij de Hema laten afdrukken.. Dit was maar een experiment, maar steek hem voortaan vaker in de tas want is toch best leuk fotograferen! En als je pas 4 maanden later je rolletjes een keer wegbrengt beleef je alles nog eens opnieuw O-)

werkenslaap wijzigde deze reactie 23-01-2017 18:41 (52%)

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

quote:
Als het Maxxums of Dynaxen zijn (dus met autofocus) dan kun je de lenzen zo op een Sony Alpha steken, want dat is dezelfde mount. Wordt vaak gedaan want de oude 'beer can' lenzen van Minolta zijn van topkwaliteit.

Zijn het oudere Minolta's, dus van de X-serie (X-300, XD, XG, XE, enz...) of nog ouder, dan is er een grote kans dat ze een Minolta MD mount hebben, die is niet zonder meer te gebruiken. Er zijn wel adapters voor te krijgen maar je lens is dan 100% handmatig.

• rbrtdvd
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23-01 15:49
quote:
werkenslaap schreef op maandag 23 januari 2017 @ 18:30:
Leuke foto! En om ook eens een duit in het zakje te doen: heb laatst ook de volle rolletjes eens weggebracht (Tri-X 400), en vond zelf dat er best leuke foto's tussen zaten. Heb geen scanner ofzo, maar om een indruk te geven een paar random voorbeeldjes:
Mooie foto's in je voorbeelden. Toch wel erg leuk zo'n fotoalbum! :)

FUJIFILM X100S | TCL-X100 | WCL-X100 | Canon Speedlite 430EX II | Fujifilm EF-X20 | robertdavid.nl

• werkenslaap
Dank je, en ja is zeker leuk! Digitaal geschoten foto's laat ik na bewerking ook nog altijd afdrukken. Deze zijn nu gewoon onder elkaar ingeplakt, maar mijn vriendin maakt normaal altijd collages met mijn foto's van onze reizen (met toegangstickets, bonnetjes, etc erbij). Erg leuk voor later, of om op een regenachtige zondag nog eens erbij te pakken!

Ikzelf maak altijd in iMovie slideshows van de reis, met muziek eronder enzo, om na afloop op de tv te kunnen laten zien aan het thuisfront.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Sinds ik mijn filmspul heb weggedaan (en naar digitaal ben gegaan) mis ik het wel weer. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik steeds minder foto's ging maken met film.

• Rosaa-xD
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 03-01-2018
Sinds een paar weken heb ik een aantal oude Polaroid camera's tweedehands gekocht en ben ik daarmee foto's gaan maken. Als Software Engineering student ben ik zoveel bezig met nieuwe tech, dat zo'n oude Polaroid best refreshing is.
Het is alleen wel een beetje jammer dat de film zo duur is, maar het is het zeker waard!

• letatcest
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 17:59

letatcest

Kidult

quote:
Rosaa-xD schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:32:
Sinds een paar weken heb ik een aantal oude Polaroid camera's tweedehands gekocht en ben ik daarmee foto's gaan maken. Als Software Engineering student ben ik zoveel bezig met nieuwe tech, dat zo'n oude Polaroid best refreshing is.
Het is alleen wel een beetje jammer dat de film zo duur is, maar het is het zeker waard!
Leuk, welke heb je?

Er zijn vaak ook 'aanbiedingen' bij impossible met oude film. Dan kun je iets goedkoper experimenteren ;-)

Zelf heb ik een SX-70 uit 1976, een SX-70 'Button' en een autofocus 660.

Schreef Cryptovaluta voor dummies | eBook-versie (Nieuw!)

• Rosaa-xD
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 03-01-2018
quote:
letatcest schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:05:
[...]

Leuk, welke heb je?

Er zijn vaak ook 'aanbiedingen' bij impossible met oude film. Dan kun je iets goedkoper experimenteren ;-)

Zelf heb ik een SX-70 uit 1976, een SX-70 'Button' en een autofocus 660.
Ik heb afgelopen vrijdag een SX-70 uit 1973 opgepikt :)
Verder heb ik nog een Impulse AF, een Supercolor 635CL en een Image System

De afgelopen paar keer heb ik bij Impossible de Factory Seconds gekocht, die zijn ook vaak goedkoper. Je hebt dan wel een grotere kans op imperfecties, maar dat maakt het juist leuk ^^

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik heb al jaren een SX-70. Nog nooit pak doorheen gehaald. Heeft tijdje vochtig gelegen (don't ask) waardoor de hele skin verrot gegaan is. Eigenlijk eens reskinnen. Zou hem ten goede komen.

• letatcest

letatcest

Kidult

quote:
Jazzper schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:25:
Ik heb al jaren een SX-70. Nog nooit pak doorheen gehaald. Heeft tijdje vochtig gelegen (don't ask) waardoor de hele skin verrot gegaan is. Eigenlijk eens reskinnen. Zou hem ten goede komen.
Op zich maakt die skin natuurlijk niet uit voor de werking he. Misschien eerst eens checken of ie nog werkt überhaupt?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

hoe dan? 20 euro lappen voor een pack?

• letatcest

letatcest

Kidult

quote:
Jazzper schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:01:
hoe dan? 20 euro lappen voor een pack?
of van iemand een leeg pack lenen met een goede batterij erin, dan weet je iig. of ie íets doet.

• D0gtag
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Hoi, mensen heeft iemand nog tips voor goede (analoog) camera winkels? Marktplaats heeft vrij weinig tegenwoordig (zelfs minolta MD/MC's haast niet meer) en ebay staat nog steeds voor greedbay.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:09

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Boudewijn
  • Nu online

Boudewijn

omdat het kan

Keh? Speurders wil ook nog wel leuk zijn.

Hafo in den haag, maar wel heel duur :X. Als je hassies zoekt zou je eens met wilco jansen kunnen praten.

• D0gtag
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Ik neem mijn woorden terug, soms staat er toch iets leuks op mp voor weinig.

Zo goed als nieuw, de volledige mechanische leica R6, enige stukje elektronica is de lichtzoeker die het modern goed doet.

D0gtag wijzigde deze reactie 26-02-2017 19:45 (21%)

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

quote:
letatcest schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:34:
[...]

of van iemand een leeg pack lenen met een goede batterij erin, dan weet je iig. of ie íets doet.
Ik heb nog wel een paar lege packs met goeie batterijen. Meestal gaan die SX-70's niet echt stuk, het meest voorkomende probleem is het haakje wat de film naar buiten moet duwen, dat verbuigt na verloop van tijd een beetje. Moet je een beetje voor priegelen achterin het filmcompartiment, maar is niet bijzonder moeilijk op te lossen.

• TomTube
  • Laatst online: 23-07-2019
al weer een tijdje geleden, maar nog steeds een goud aparaatje dat praktisch gratis is: olympus trip 35.
Plaatje is geschoten met Tri x 400, het rolletje laten ontwikkelen is duurder dan de camera :+ . Misschien moet ik toch maar eens gaan beginnen met zelf ontwikkelen.

TomTube wijzigde deze reactie 08-03-2017 06:12 (16%)

• LittleBrittany
  • Laatst online: 01-12-2019

LittleBrittany

Britt Swann

Ik kwam op dit topic door een mede tweaker via mijn eigen FD topic . Ik zal binnen kort een wat foto's uploaden van mijn Canon FD verzameling en T70.

BDSwann

• VinnyAMS
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 25-01 23:23
Beste Tweakers,

Kan je een fotorolletje wat al processed aangeeft nogmaals ontwikkelen?

Vincent

• Boudewijn
  • Nu online

Boudewijn

omdat het kan

Nee, dan is hij toc hal ontwkkeld? Volgens mij kun je als er eenmaal fixeer bij is gedaan weinig meer aan doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomino
Tjonge. Ik vond in een oude fotokoffer die ik al een jaar heb een lichtmeter! Wilde er al een tijdje eentje aanschaffen.. Gossen Lunasix 3.

Batterij nog vol zelfs :D, maar voor de zekerheid toch alvast maar een adapter-ringetje gekocht. Op vakantie wil ik namelijk niet op zoek moeten naar onvindbare PX625 batterijen.

Tomino wijzigde deze reactie 01-05-2017 13:24 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PageFault
Vintage :) Check van te voren even of hij nog goed werkt, selenium meters hebben niet het eeuwige leven. Gewoon meten, foto knallen op de P stand en kijken of de waardes kloppen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 26-01 04:03
Ik heb gisteren na een Rollei 35 gekocht! Guitig ding. Lekker compact.
Ben benieuwd hoe de foto's zijn die ik er vandaag mee gemaakt hebt.

• Tomino
quote:
ferrywijn schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:40:
Ik heb gisteren na een Rollei 35 gekocht! Guitig ding. Lekker compact.
Ben benieuwd hoe de foto's zijn die ik er vandaag mee gemaakt hebt.
Geweldig! Heel veel plezier ermee. Wat heb je er voor betaald en wat voor lens zit er op?

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

quote:
Tomino schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 09:00:
[...]

Geweldig! Heel veel plezier ermee. Wat heb je er voor betaald en wat voor lens zit er op?
En waar is ie gemaakt? Singapore of is het een nog een echte Duitse?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 26-01 04:03
Het is er ee uit singapore met een 40mm Tessarlens. Hij was 50 euro inclusief flitser en nog een rolletje film.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomino
Misschien moet ik hier een apart topic voor openen, maar ik ben denk ik op zoek naar iets duurders, beters en weerbaarders.
Tot nu toe heb ik geschoten met Pentax ME, Olympus OM2, Rollei 35 en Minolta 7000's. Echter, er is vaak toch iets mee (batterijen, krassen op film, gaar, CLA te lang geleden, krijgertje).

Het enige beest dat ik heb is de Mamiya C330 en wellicht de OM2. Wat denken en stellen jullie voor als upgrade van alles behalve de C330? Investeren in een goede vatting (35mm) waarbij de camera nog tig jaren meekan?

Zelf kom ik dan uit op bijvoorbeeld een Minolta CLE, waarbij daar ook de hardware van begint te falen. En 35mm omdat ik een Pakon 135 heb :+ Iemand een meedenk-tip of klasse camera's?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:09

Fiber

Beaches are for storming.

Als het echt wat mag kosten...

Nikon USA bijvoorbeeld verkoopt er nog steeds een paar nieuw...: http://www.nikonusa.com/e...s/film-cameras/index.page

:)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Nu online

Boudewijn

omdat het kan

Warning, fanboy alert.
quote:
Tomino schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:47:
Misschien moet ik hier een apart topic voor openen, maar ik ben denk ik op zoek naar iets duurders, beters en weerbaarders.
Waarom geen Hass? Beter? Sure, MF en Hass. Duurder? Sure, hass. Weerbaar, mwa het kan wat hebben.
quote:
Tot nu toe heb ik geschoten met Pentax ME, Olympus OM2, Rollei 35 en Minolta 7000's. Echter, er is vaak toch iets mee (batterijen, krassen op film, gaar, CLA te lang geleden, krijgertje).
Op( laten )knappen. Bijvoorbeeld bij Wilco Jansen.
quote:
Het enige beest dat ik heb is de Mamiya C330 en wellicht de OM2. Wat denken en stellen jullie voor als upgrade van alles behalve de C330? Investeren in een goede vatting (35mm) waarbij de camera nog tig jaren meekan?
Serieus, middenformaat. 35mm analoog vind ik weinig meerwaarde hebben tov digitaal 35mm. MF (6x6) is digitaal niet voor gewone stervelingen te betalen. Analoog wel, je kleinkinderen schieten er waarschijnlijk nog mee.

Boudewijn wijzigde deze reactie 16-05-2017 00:43 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

quote:
Boudewijn schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 00:43:
Warning, fanboy alert.

[...]

Waarom geen Hass? Beter? Sure, MF en Hass. Duurder? Sure, hass. Weerbaar, mwa het kan wat hebben.
Even daarop doorvragen, maar raad je nieuwelingen vooral de 500C/M aan of ook de latere modelen zoals de 503 of de varianten met motordrive?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kruiwagen
quote:
htc-kevin-OSx schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:10:
Ik kwam op dit topic door een mede tweaker via mijn eigen FD topic . Ik zal binnen kort een wat foto's uploaden van mijn Canon FD verzameling en T70.
*knip*

Kruiwagen wijzigde deze reactie 08-06-2017 11:12 (34%)

• Boudewijn
  • Nu online

Boudewijn

omdat het kan

quote:
Stoney3K schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:28:
[...]

Even daarop doorvragen, maar raad je nieuwelingen vooral de 500C/M aan of ook de latere modelen zoals de 503 of de varianten met motordrive?
De 500 is het goedkoopste zowel in aanschaf maar ik verwacht ook in maintenance. De motordrive heeft voor mijn gevoel weinig meerwaarde, je schiet toch geen honderden foto's in een middag. Lekker de tijd nemen, mooi handwerk, focussen, dat is voor mij analoog.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Je moet met MF alleen niet verwachten dat je snel voorbij racende Formule 1-auto's er goed op gaat krijgen, tenzij je je diafragma knijpt.

En een prismazoeker is met dat soort foto's geen overbodige luxe, want een onderwerp volgen met de schachtzoeker is echt héél contra-intuïtief. (Je zou de sports finder kunnen gebruiken op zo'n moment, maar heeft iemand die ooit gebruikt voor een goeie foto?)

Voor het schiet-raak-voor-een-knaak werk heb ik mijn X-700 met motordrive, met een 35mm toestel vind ik een motordrive echt een toevoeging. Al is het maar omdat ik gewoon grote handen heb.

Stoney3K wijzigde deze reactie 17-05-2017 14:22 (10%)

• 4Br0k3n3rr0r
quote:
Stoney3K schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:21:
Je moet met MF alleen niet verwachten dat je snel voorbij racende Formule 1-auto's er goed op gaat krijgen, tenzij je je diafragma knijpt.

En een prismazoeker is met dat soort foto's geen overbodige luxe, want een onderwerp volgen met de schachtzoeker is echt héél contra-intuïtief. (Je zou de sports finder kunnen gebruiken op zo'n moment, maar heeft iemand die ooit gebruikt voor een goeie foto?)
Hoezo? Met een Pentax 67 zou het prima kunnen. Maar dat is niet de eerste MF-camera waar mensen aan denken.

En als je een tijdje een schachtzoeker hebt gebruikt, ben je er echt wel aan gewend. Ook met panning.

Mijn kippenhok

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lateef
  • Nu online
Er wordt toch nergens gesproken over Formule 1? Maar dat is zelfs met een 4x5 viewcamera mogelijk... http://www.bosshunting.co...la-1-104-year-old-camera/

Voor wat betreft de zoektocht naar een andere kleinbeeldcamera, dat lijkt me niet zo nodig. De OM2 die je hebt is meer dan uitstekend. Alle andere (Japanse) merken zijn marginaal beter. Alleen met een Leica of Contax misschien zal je iets werkelijk beters en weerbaarders in handen hebben. En in het geval van Leica zeker duurder.

Of je moet gaan voor een moderne kleinbeeldcamera, met de gemakken van auto-focus en auto-wind. In dat geval zou ik kiezen voor een modernere professionele camera, maar dat lijkt me niet waar je naar op zoek bent.

Middenformaat lijkt me ook een uitstekende upgrade. De meeste camera's zijn zeker beter dan kleinbeeldcamera's, al is het alleen al omdat ze een groter negatief hebben.

Hasselblad is dan een goede keuze, maar niet perse de beste kwaliteit voor de prijs. Daarnaast heb je met middenformaat ook nog keuzes in formaat (645, 6x6, 67, 68, 69 of zelfs nog breder) en manier van fotograferen; één-oog of twee-oog spiegelreflex, al dan niet met opzicht of prismazoeker, meetzoeker of zelfs doorzichtzoekers. Keuze voor de juiste camera is naar mijn idee sterk afhankelijk van hoe en wat je wilt fotograferen.
Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True