Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote analoog topic

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:23

Boudewijn

omdat het kan

quote:
Stoney3K schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:21:
Je moet met MF alleen niet verwachten dat je snel voorbij racende Formule 1-auto's er goed op gaat krijgen, tenzij je je diafragma knijpt.
Inderdaad, maar met mijn f/1.4-lens op fullframe kan dat ook niet per se (okay die heeft auto-focus) maar die moet ik dan ook knijpen. Ik heb wel eens een baby gefotografeerd met MF, dat gaat best goed. Sport kan denk ik ook wel als je oefent, maar dat is echt niet mijn manier van werken. Ik doe rustig 5 minuten over een foto.
quote:
En een prismazoeker is met dat soort foto's geen overbodige luxe, want een onderwerp volgen met de schachtzoeker is echt héél contra-intuïtief. (Je zou de sports finder kunnen gebruiken op zo'n moment, maar heeft iemand die ooit gebruikt voor een goeie foto?)
Ik doe eigenlijk alles met de schachtzoeker, ook al heb ik de 45gr prismazoeker. Je hebt gewoon een veel fijner zoekerbeeld en je kunt de camera op hoogte van je middel houden en bedienen zoals hij bedoeld is (focus met rechts, afdrukken met links, met je handen op fijne plekken).
quote:
Voor het schiet-raak-voor-een-knaak werk heb ik mijn X-700 met motordrive, met een 35mm toestel vind ik een motordrive echt een toevoeging. Al is het maar omdat ik gewoon grote handen heb.
Ik blaas een euro per shot er doorheen ,met 12 op een rol. Nee dank je.
quote:
4Br0k3n3rr0r schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:50:
En als je een tijdje een schachtzoeker hebt gebruikt, ben je er echt wel aan gewend. Ook met panning.
Yup.
quote:
lateef schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 19:45:

Middenformaat lijkt me ook een uitstekende upgrade. De meeste camera's zijn zeker beter dan kleinbeeldcamera's, al is het alleen al omdat ze een groter negatief hebben.
Exact, dat is voor mij de meerwaarde boven digitaal. Als ik 35mm wil schieten pak ik mijn 5D3 wel.
quote:
Hasselblad is dan een goede keuze, maar niet perse de beste kwaliteit voor de prijs. Daarnaast heb je met middenformaat ook nog keuzes in formaat (645, 6x6, 67, 68, 69 of zelfs nog breder) en manier van fotograferen; één-oog of twee-oog spiegelreflex, al dan niet met opzicht of prismazoeker, meetzoeker of zelfs doorzichtzoekers. Keuze voor de juiste camera is naar mijn idee sterk afhankelijk van hoe en wat je wilt fotograferen.
Sterker nog, Hass is gewoon duur. A la Leica, Apple, Porsche, whatever. Ik vind zelf 6x6 mooi, een 500C/M een iconische camera (ontwerp, schachtzoeker, historie) en een oud-collega van me heeft er een. Dat was makkelijk. (ik ben ook op Canon uitgekomen omdat iemand in mijn omgeving een Canon had en spullen wilde lenen/verkopen).

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11:10

Stoney3K

Flatsehats!

quote:
Boudewijn schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:41:
[...]

Inderdaad, maar met mijn f/1.4-lens op fullframe kan dat ook niet per se (okay die heeft auto-focus) maar die moet ik dan ook knijpen. Ik heb wel eens een baby gefotografeerd met MF, dat gaat best goed. Sport kan denk ik ook wel als je oefent, maar dat is echt niet mijn manier van werken. Ik doe rustig 5 minuten over een foto.
Sport doe ik dan ook echt liever met 35mm hoewel je het vast op MF zou kunnen, maar de kans op missers is natuurlijk best groot, en een misser op MF is gelijk een duur grapje.

Voor landschappen, architectuur of portretten is middenformaat werkelijk een prachtig medium.
quote:
Ik blaas een euro per shot er doorheen ,met 12 op een rol. Nee dank je.
Gebruikt nieuwe film zeker? Dan gaat het inderdaad hard.
quote:
Exact, dat is voor mij de meerwaarde boven digitaal. Als ik 35mm wil schieten pak ik mijn 5D3 wel.
Ik heb nog altijd de indruk dat digitaal FF niet kan tippen aan het dynamisch bereik wat je van een kleinbeeldnegatief krijgt, al komt het met de laatste generatie sensoren wel aardig in de buurt. Je kosten per foto liggen misschien wat hoger, maar als je hobbymatig fotografeert, dan is een 35mm analoge camera best het overwegen waard over digitaal omdat goede analoge bodies en kwaliteitslenzen echt voor een prikkie te krijgen zijn op de tweedehandsmarkt.

Mijn camera met motordrive, flitser (Vivitar 285) en extra lenzen was letterlijk tientjeswerk.

Wil je natuurlijk professioneel aan de slag zoals jij ermee werkt, bijvoorbeeld portretten of bruiloften, dan is het wat anders en wil je echt betrouwbaar materiaal hebben. Bovendien wil je dan geen uren in een workflow steken die niet nodig zijn (ontwikkelen, scannen), dus dan ga je voor digitaal.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 00:38
Misschien het verkeerde topic om deze vraag te stellen.

Maar weer iemand waar ik wegwerp cameras buiten marktplaats om kan kopen? En of die nog ontwikkeld worden als ze vol zijn? Ik fotografeer digitaal, maar wil film eens uitproberen!

iPhone X 64 GB | Canon 40d | www.instagram.com/jorvisuals

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 07-03 21:14

Fiber

Beaches are for storming.

Bij de kringloopwinkel liggen ze soms nog... Ontwikkelen weet ik niet uit m'n hoofd, maar zal vast nog wel kunnen. En Conrad, bijvoorbeeld, verkoopt ze nog nieuw...

https://www.conrad.nl/nl/wegwerpcameras-o3620049.html

[Voor 14% gewijzigd door Fiber op 23-05-2017 08:07]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 03-04 14:53
quote:
jordyyyys schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 01:49:

Maar weer iemand waar ik wegwerp cameras buiten marktplaats om kan kopen? En of die nog ontwikkeld worden als ze vol zijn? Ik fotografeer digitaal, maar wil film eens uitproberen!
Heb ze laatst nog gezien bij HEMA, voor iets van 8 euro als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jordyyyys
quote:
M0Dzilla schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:43:
[...]

Heb ze laatst nog gezien bij HEMA, voor iets van 8 euro als ik me niet vergis.
Daar ook maar even binnen wandelen dan!
quote:
Fiber schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:05:
Bij de kringloopwinkel liggen ze soms nog... Ontwikkelen weet ik niet uit m'n hoofd, maar zal vast nog wel kunnen. En Conrad, bijvoorbeeld, verkoopt ze nog nieuw...

https://www.conrad.nl/nl/wegwerpcameras-o3620049.html
Top! Zal eens bekijken of er wat tussen zit!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09:35
quote:
jordyyyys schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 01:49:

Staat me bij dat de kruidvat ze meestal nog wel heeft als ze ook zo'n afdruk automaat hebben staan.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jordyyyys
quote:
citruspers schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:51:
[...]

Staat me bij dat de kruidvat ze meestal nog wel heeft als ze ook zo'n afdruk automaat hebben staan.
Bedankt voor de hulp! Ik heb nu een aantal opties die ik ga uitproberen!

• Jazzper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:01

Jazzper

BB4E^Guerilla

Waarom zou je een dinky wegwerpcamera proberen als je analoog wil ervaren?

ik zou bij kringloop fatsoenlijke camera kopen voor 5-15 euro (i kid you not) en rolletje los (vaak ook bij kringloop). Camera verkoop je bij teleurstelling voor minstens zelfde geld zo weer door.
Denk aan cameras als Minolta X300, Nikon F65, Canon EOS500n etc. Die liggen bij ons echt bij stapels voor paar euro.

Of compact. Zag vandaag nog een Canon AF35ML. Bloedsnelle compact met scherpe lens. Op ebay 40-80 dollar. Daar 5 euro. Dat soort dingen.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, je krijgt dan een heel oneerlijk vergelijking, de uitkomst is immers waarschijnlijk "analoog is *!^@#@! want dit is *!#&!#*#!#!" .

• LittleBrittany
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18-03 12:09

LittleBrittany

Britt Swann

Beste mensen, iemand bekent met lens reparatie? Specifiek gaat het om de aperture ring bij mijn Canon FD lenzen. Er zit olie op de bladen bij mijn 28mm f2.8. Zou ze liefst ook meteen ''ge declicked'' willen.

BDSwann

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Rofa al gebeld? Wellicht dat die voor je aan de slag willen gaan.

• LittleBrittany

LittleBrittany

Britt Swann

quote:
Tomino schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:47:
Misschien moet ik hier een apart topic voor openen, maar ik ben denk ik op zoek naar iets duurders, beters en weerbaarders.
Tot nu toe heb ik geschoten met Pentax ME, Olympus OM2, Rollei 35 en Minolta 7000's. Echter, er is vaak toch iets mee (batterijen, krassen op film, gaar, CLA te lang geleden, krijgertje).
Misschien dat mijn topic je kan helpen ben net gestart, dus er staat nog niet veel op. :*)

htc-kevin-OSx in "Canon FD SLR en Objectieven topic 2017"

[Voor 0% gewijzigd door Ventieldopje op 28-05-2017 14:48]

BDSwann

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 09:05
quote:
htc-kevin-OSx schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:50:
[quote]
Misschien dat mijn topic je kan helpen ben net gestart, dus er staat nog niet veel op. :*)

htc-kevin-OSx in "Canon FD SLR en Objectieven topic 2017"
Canon's FD zit in dezelfde categorie als het OM-systeem van Olympus, daar maak je geen stappen mee. Voor kleinbeeld zou ik overigens ook daar gewoon bij blijven, tenzij je een moderner systeem wilt of echt merkbaar beter (Leica bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LittleBrittany

LittleBrittany

Britt Swann

quote:
lateef schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:52:
[...]

of echt merkbaar beter (Leica bijvoorbeeld).
Ik heb wel de GH4 kit lens van Leica, 14mm / 35mm f2.8. Maar deze gebruik ik alleen als ik AF of snel meerdere vocaal afstanden ''snel nodig'' heb.
Voor de rest gebruik ik FD's, gewoon omdat het echt hoogwaardig glas is, voor een kleine prijs. :)
Ik bedoel ik heb de 24mm 1.4 L de nieuwere EOS versie kost geloof ik €1300'' mensen nemen je dan óók echter wel serieus als je een rode ring op lens heb zitten. :P

BDSwann

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 09:05
quote:
htc-kevin-OSx schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:38:
[...]

Ik heb wel de GH4 kit lens van Leica, 14mm / 35mm f2.8. Maar deze gebruik ik alleen als ik AF of snel meerdere vocaal afstanden ''snel nodig'' heb.
Voor de rest gebruik ik FD's, gewoon omdat het echt hoogwaardig glas is, voor een kleine prijs. :)
Ik bedoel ik heb de 24mm 1.4 L de nieuwere EOS versie kost geloof ik €1300'' mensen nemen je dan óók echter wel serieus als je een rode ring op lens heb zitten. :P
Volgens mij is dit het grote analoog topic, ik doelde dus ook op de analoge systemen van Leica - het M-systeem in het bijzonder - en niet zo zeer op Leica branded en/of designed lenzen van Panasonic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vincenthart
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17-10-2019
quote:
Jazzper schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 23:23:
Waarom zou je een dinky wegwerpcamera proberen als je analoog wil ervaren?

ik zou bij kringloop fatsoenlijke camera kopen voor 5-15 euro (i kid you not) en rolletje los (vaak ook bij kringloop). Camera verkoop je bij teleurstelling voor minstens zelfde geld zo weer door.
Denk aan cameras als Minolta X300, Nikon F65, Canon EOS500n etc. Die liggen bij ons echt bij stapels voor paar euro.

Of compact. Zag vandaag nog een Canon AF35ML. Bloedsnelle compact met scherpe lens. Op ebay 40-80 dollar. Daar 5 euro. Dat soort dingen.
Jemig, zit even op je thumblr en instagram te kijken, een ernstig geval van GAS ofnie?

Gelijk een vraagje; wat vind je van de Olympus SP? Ik zit daar al tijdje over te dromen ;)

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

https://c1.staticflickr.com/5/4199/34846479992_b0a0ae1b74_m.jpg

https://c1.staticflickr.com/5/4197/35010290595_8b0a8b966e_m.jpg

@vincenthart ik zou het zelf zen-GAS noemen. Ik betaal nooit groot geld voor apparatuur en ik wacht tot het op mijn pad komt (zennnn). Zo wist ik oa een Yashica T4, Mju 1 en Mju II en XA allemaal te scoren voor per stuk onder de 10 euro. Die hierboven genoemde AF35ML heb ik... net ook maar gekocht voor 5 euro haha. In super staat. Kan altijd met winst verkopen. Maar opgeteld nu stuk of 150 ofzo. Waarvan 30-50 crap die ik af moet gaan vloeien en 100 ok voor gebruik/handel.

Die Olympus 35 SP is echt een heerlijk apparaat om te zien en te gebruiken. Gruwelijk lekkere machine. Die 42mm 1.7 lens is ook prachtig. Lijkt op de Leica 50mm 1.4 Summilux. Deze camera heeft geloof ik als bijnaam poor mans leica. Ik vind het prima :D

Ken is ook enthousiast: http://www.kenrockwell.com/olympus/35-sp.htm

Nadelen? Niet voor in je binnenzak en batterij is even pielen.

Ik schiet er te weinig mee wegens te grote concurrentie in de collectie. Meestal heb ik in de tas Nikon D700, een analoge Nikon SLR (dit moment bv F3), een bak staal nikkor glas en een high end compact (dit moment XA2). Die SP is dan niet nodig.

[Voor 25% gewijzigd door Jazzper op 31-05-2017 14:10]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• vincenthart
quote:
Jazzper schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:17:

Ik schiet er te weinig mee wegens te grote concurrentie in de collectie. Meestal heb ik in de tas Nikon D700, een analoge Nikon SLR (dit moment bv F3), een bak staal nikkor glas en een high end compact (dit moment XA2). Die SP is dan niet nodig.
Tja de SP is dan een beetje teveel van het goede. Vet hoor, ook een F3. Die zou ik van mijn vader kunnen lenen, met de nodige objectieven ;). Voor het leuke voor mij iets te zwaar om regelmatig mee te nemen.

Dank voor de info! Die Ken Rockwell review had ik ook al gelezen :)

• jordyyyys
quote:
Jazzper schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:17:
[afbeelding]

[afbeelding]

@vincenthart ik zou het zelf zen-GAS noemen. Ik betaal nooit groot geld voor apparatuur en ik wacht tot het op mijn pad komt (zennnn). Zo wist ik oa een Yashica T4, Mju 1 en Mju II en XA allemaal te scoren voor per stuk onder de 10 euro. Die hierboven genoemde AF35ML heb ik... net ook maar gekocht voor 5 euro haha. In super staat. Kan altijd met winst verkopen. Maar opgeteld nu stuk of 150 ofzo. Waarvan 30-50 crap die ik af moet gaan vloeien en 100 ok voor gebruik/handel.
Mag ik vragen waar je deze dan tegenkomt? Internet surfen of kringloop- en used product winkels?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

met name kringloop en af en toe MP.

• jordyyyys
quote:
Jazzper schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:48:
met name kringloop en af en toe MP.
Top, bedankt voor je antwoord!

• vincenthart
Zo, vandaag maar voor de goedkope filmrolletjes van de Hema gegaan; 3 voor 7 euro met gratis ontwikkelingskosten :) toch weer mooi meegenomen. Zal wel niet van hoge kwaliteit zijn, maar leuk om te proberen in verschillende camera's.

Ik ben nog een beetje zoekende mbt film, ik heb de volgende geprobeerd;

- velvia 50
- provia 100
- Tx 100
- superia 200 (nog niet echt goed getest)
- ektar 100
- porta 160
- xp2 400

Ik merk dat ik de laatste twee het meest ga waarderen.

Waar schieten jullie mee? (Of is dat recent nog besproken?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jordyyyys
Ik ga vanavond eens naar een kringloop winkel in Rotterdam-Zuid kijken wat daar allemaal ligt, heeft iemand hier ervaring met Kringloopwinkels in Rotterdam?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leevmeister
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 31-03 16:21

Leevmeister

Analoge fotografie gek

quote:
jordyyyys schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 16:33:
Ik ga vanavond eens naar een kringloop winkel in Rotterdam-Zuid kijken wat daar allemaal ligt, heeft iemand hier ervaring met Kringloopwinkels in Rotterdam?
Ja, en ik wil je niet ontmoedigen. Maar er ligt zo goed als nooit iets. Teveel voor-sortering ;)

Liever 36 foto's op een rolletje dan 1000 op je SD kaart
Canon FD: F-1 t/m T90, 7.5mm t/m 500mm
RF: 7s met 50 f0.95
Gebruiker van 110, 135, 127, 120 en 4x5 film, en ergens nog een Sony A7 geval

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jordyyyys
quote:
Leevmeister schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:37:
[...]

Ja, en ik wil je niet ontmoedigen. Maar er ligt zo goed als nooit iets. Teveel voor-sortering ;)
Ik heb een Vivitar? PN919 Panaramic/Normal en een Pallas V-110 SF op de kop kunnen tikken, ik heb totaal geen verstand van analoge camera's dus kom er nu achter dat er in de Pallas een 110 casette film moet, blijkbaar lag dat er los naast maar had ik totaal niet door wat het was, nu morgen maar nog even langs gaan.

Voor de Vivitar moet ik nog wel een rolletje hebben liggen, en hopen dat het allemaal goed komt haha! Wens mij succes!

• LB.
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19-03 09:36
quote:
vincenthart schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:46:
Zo, vandaag maar voor de goedkope filmrolletjes van de Hema gegaan; 3 voor 7 euro met gratis ontwikkelingskosten :) toch weer mooi meegenomen. Zal wel niet van hoge kwaliteit zijn, maar leuk om te proberen in verschillende camera's.

Ik ben nog een beetje zoekende mbt film, ik heb de volgende geprobeerd;

- velvia 50
- provia 100
- Tx 100
- superia 200 (nog niet echt goed getest)
- ektar 100
- porta 160
- xp2 400

Ik merk dat ik de laatste twee het meest ga waarderen.

Waar schieten jullie mee? (Of is dat recent nog besproken?)
Ben zelf geen grote fan van dia, en heb de laatste jaren bijna alleen maar zwart wit geschoten.

35mm:
- Portra 160 (maar weinig, aan de dure kant)
- TMax 100
- TMax 400
- TriX 400
- Eastman Kodak Double-X (momenteel m'n vaste film, echt prachtig)

120/4x5:
- Fomapan 100
- TMax 100
- Portra 160

Heb net wat budget kleurnegatief film gekocht, ben benieuwd hoe die gaan bevallen (Kodak Colorplus 200 / Fujicolor C200).

• vincenthart
quote:
LB. schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 10:55:
[...]

Ben zelf geen grote fan van dia, en heb de laatste jaren bijna alleen maar zwart wit geschoten.

35mm:
- Portra 160 (maar weinig, aan de dure kant)
- TMax 100
- TMax 400
- TriX 400
- Eastman Kodak Double-X (momenteel m'n vaste film, echt prachtig)

120/4x5:
- Fomapan 100
- TMax 100
- Portra 160

Heb net wat budget kleurnegatief film gekocht, ben benieuwd hoe die gaan bevallen (Kodak Colorplus 200 / Fujicolor C200).
Hoe doe jij het met ontwikkelen en afdrukken voor zwart/wit? Zelf of naar de fotozaak; het staat me een beetje tegen dat het zo prijzig is.
Of scan je alles in?

• LB.
quote:
vincenthart schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:06:
[...]

Hoe doe jij het met ontwikkelen en afdrukken voor zwart/wit? Zelf of naar de fotozaak; het staat me een beetje tegen dat het zo prijzig is.
Of scan je alles in?
Zwart/wit ontwikkel & print (als ik een doka beschikbaar heb) ik zelf. Printen doe ik momenteel niet veel aangezien ik geen doka bij de hand heb, ontwikkelen en scannen wel.

Een van de redenen dat ik vooral zw/w werk is omdat het een stuk goedkoper is. Eastman Kodak Double X is ook nog eens cinefilm, wat niet of weinig als kant en klare rolletjes verkocht wordt, maar als 122 meter rol voor films. Deze rol ik zelf dan in normale cassettes en dan kost 't me iets van 2,20 per rolletje. Het is ook nog een van de fijnste films die ik ooit gebruikt heb.

Ik "scan" ook nog eens alles maar dat doe ik met de Sony A7ii die ik toch al had. Alleen een oud macro lensje en adapter bij gekocht voor een paar tientjes. Krijg ik betere resultaten mee dan met een Epson V750 oid.

Zelf film ontwikkelen is trouwens ook veel minder ingewikkeld en moeilijk dan je misschien zou denken, en ook heb je er niet veel (of duur) materiaal voor nodig.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

HEMA rolletjes zijn waarschijnlijk Fuji Fujicolor 200. Je kan die 5 cijferige code op het rolletje hier invoeren:
https://dexter.pcode.nl/?dx=806254 (willekeurig voorbeeld).

Niets mis mee per se al hoewel ik de goedkopere films vaak iets te harde contrasten vind hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Ik ontwikkel ZW gewoon zelf in de badkamer met een paterson containertje, en daarna scan ik het. Scanner is even prijzig, maar daarna heb je wel een mooie flow :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik laat het HEMA doen en scan dan zelf op Epson V500. Wil nog wel eens z/w leren ontwikkelen met simpele setup. Hik er al jaren tegenaan, haha.

Ik heb nog paar volle rolletjes MF van Yashica Mat 124G. Twijfel of ik die ook door HEMA laat doen of naar Carmencita, MeinFilmLab of UKFilmlab.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

ontwikkelen is echt niet moeilijk, je moet een paar dingen goed doen:

1: Leren afwikkelen en weer op de spoel wikkelen van de film in het donker. Desnoods even met een oude/mislukte film proberen.
2: Je badje goed op temperatuur krijgen. ik gebruik een thermometer en een sous-vide apparaat hiervoor. De ontwikkelaar gaat afgemeten in een warm-waterbadje.
3: Als je eenmaal ontwikkelt, zorg dat je in de pauzes tussen het schudden en draaien de volgende set chemicalieen klaarzet. Dat betekent dus je maatbeker uitspoelen, nieuwe chemicalieen inschenken en afmeten en dan weer naar de volgende schud/draai cyclus. Temperatuur mag 20-24C zijn bij TMAX uit mijn hoofd, als je maar weet welke temperatuur het is (en dus je ontwikkeltijd aanpast).
4: Daarna goed laten drogen, een beetje photoflow en een schone/gave afstrijktang helpt. Ik hang ze in de douche te drogen, nadat de hete douche een tijdje gelopen heeft.

Gewoon beginnen, kost eigenlijk geen bal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LB.
Standaard temperatuur die meestal aangehouden wordt is 20 graden. Het zwart wit proces is wat minder nauwkeurig dan kleur dus een sous-vide element om de temperatuur exact te houden tijdens het ontwikkelen is niet echt nodig. Als mijn ontwikkelaar te warm is gaat deze even in de koelkast en als de ontwikkelaar te koud is gaat de fles even onder de warme kraan.

Als je geen photoflow wilt kopen kun je ook een paar druppels afwasmiddel gebruiken, en een afstrijktang... Sommige mensen gebruiken ze graag, andere haten ze. Gewoon uitproberen denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Nou ik gebruik de sous vide om de ontwikkelaar vantevoren op de juiste temperatuur te krijgen. Tijdens het ontwikkelen verwarm of koel ik niet.

Afstrijktangen zijn als ze vies (zand/stof) of stuk zijn dodelijk voor je film, ik haal er voor mijn gevoel betere resultaten mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Argh... nu de tweede keer in een week: dat ik body met lenzen meesleep en blijkt dat die al vol is...
Vorige week Nikon FM die op 25 stond. Ik dacht dat er 36 in zat. Een foto verder en vol.
Vandaag Minolta X700 mee. Ook zo'n getal als 26 en ik dacht 36. Niet eens foto meer. Is er een truc om te testen?

Andersom ken ik wel. Laatst Nikon F3 die doorging: 36, klik, 37, klik, 38, klik 39,klik 40. Bleek rolletje nooit goed opgepakt te zijn door spoeltje. Na 18 jaar analoge fotografie... Normaal test ik dat dus door terug te spoelen zonder het knopje aan de onderkant. Dan trekt hij strak en dat voel je.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 07-03 21:14

Fiber

Beaches are for storming.

Veel analoge camera's hebben een vakje achterop waar je een deel van het kartonnen filmdoosje in kan schuiven of een ander kaartje waar je het even opschrijft...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vincenthart
quote:
Jazzper schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:27:
Argh... nu de tweede keer in een week: dat ik body met lenzen meesleep en blijkt dat die al vol is...
Vorige week Nikon FM die op 25 stond. Ik dacht dat er 36 in zat. Een foto verder en vol.
Vandaag Minolta X700 mee. Ook zo'n getal als 26 en ik dacht 36. Niet eens foto meer. Is er een truc om te testen?

Andersom ken ik wel. Laatst Nikon F3 die doorging: 36, klik, 37, klik, 38, klik 39,klik 40. Bleek rolletje nooit goed opgepakt te zijn door spoeltje. Na 18 jaar analoge fotografie... Normaal test ik dat dus door terug te spoelen zonder het knopje aan de onderkant. Dan trekt hij strak en dat voel je.
Ik heb nu voor mezelf maar aangeleerd om niet knieperig zo weinig mogelijk film te verbruiken bij het laden, maar goed te controleren of de film goed wordt opgepakt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 02-04 20:07
quote:
Jazzper schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:27:
Dat komt me bekend voor ....
In de jaren 80 van de vorige eeuw moest op de kunstacademie in de studio foto's maken van objecten.
Ik dus foto's nemen, uitlichten et cetera ...
Na 36 foto's te hebben gemaakt, kon ik nog steeds de film doordraaien. Dat is vreemd dacht ik .....
Bleek dat ik de film niet goed in de spoel had gedaan, en niet opgelet had.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• jordyyyys
Is de Canon AF35M II een aanrader, of kan ik beter wachten tot ik een AF35ML tegen kom?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Waarom wil je die? Ik heb die ML dus net gekocht maar vind het nu al luidruchtig ding. Die lens is snel maar schijnt ook enigszins overhyped te zijn. Als ik hem niet zo goedkoop had kunnen krijgen had ik hem laten liggen.

• jordyyyys
quote:
Jazzper schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 00:03:
Waarom wil je die? Ik heb die ML dus net gekocht maar vind het nu al luidruchtig ding. Die lens is snel maar schijnt ook enigszins overhyped te zijn. Als ik hem niet zo goedkoop had kunnen krijgen had ik hem laten liggen.
Ik heb er inderdaad veel hype over gelezen, maar als die inderdaad 'overhyped' is ga ik liever op zoek naar een compact/slr die wat minder kost en het geweldig doet!

• vincenthart
quote:
jordyyyys schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:05:
[...]

Ik heb er inderdaad veel hype over gelezen, maar als die inderdaad 'overhyped' is ga ik liever op zoek naar een compact/slr die wat minder kost en het geweldig doet!
Olympus om 1, fijne hiervan vind ik de goede en goedkope lenzen en dat de sluitertijden nog mechanisch zijn. Enige electronische is de lichtmeter. Het allerbeste van de camera vind ik de zoeker; groot en minimalistisch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Wat zoek je? Ondanks stijgende prijzen is het kopen van voormalig pro apparaten nog steeds leuk in analoog filmland. Als je ons iets van wensen en budget geeft.

rangefinder, compact, SLR?
10-50-100-100+ euro
Af, manual
modulair / niet modulair

Qua merken zit je snel aan nikon, canon, olympus, minolta (leica erboven, rest eronder even grof gezegd)

toch even aanzetje van leuk spul dat betaalbaar is

AF compact:
net zo lang zoeken tot je Olympus Mju I of II voor 5 euro vind, (idem voor Yashica T4) of direct een Nikon AF600, Nikon L35AF, etc kopen

manual compact en rangefinders
Olympus Trip, Olympus SP35, Olympus XA, Olympus XA2, Canon Canonet 28 (of duurdere broertjes als 25, 17, 19), etc

manual SLR's
heb je even? oa
Nikon FG, FM(2), FE(2)
Canon AE1, AV1, T70
Olympus OM1, OM2, OM10
Minolta X300,X500,X700, XGM
Pentax K1000

AF SLR's
Nikon F401, 601, 801, F80, F90x
Canon EOS 600/630/100
Olympus geen idee
Minolta geen idee, je had van die lelijke 80s plastic bakken Maxxum enzo

Dit is met beetje goed grasduinen en marktplaats in de gaten houden en rommelmarkten en kringloops allemaal voor weinig te scoren! (al dan niet bij mij kuch kuch)

Rotterdam zegt je profiel. Bijvoorbeeld:
Nikon F80 voor 4 euro, koop je 28-80 zoomlens erbij of 50mm 1.8AF en ben je voor paar tientjes klaar
https://link.marktplaats.nl/m1170767606

Canon EOS 650 met lens
https://link.marktplaats.nl/m1160830466

Canon T70 + 50 1.8 voor 45 euro
https://link.marktplaats.nl/m1173112397
nog een T70 https://link.marktplaats.nl/m1166562611

Canon AE1
https://link.marktplaats.nl/m1172178213

Canonet 28 kun je meestal wel voor tientje scoren. Seals zijn wel vaak ruk
https://link.marktplaats.nl/m1170176044

Nikon F301 met 50mm 2.0
Ik wil die camera ook nog. Lekker robuust 80s. En die lens hoort daar oorspronkelijk niet bij (is van oudere generatie) maar wel mooi lensje. Kun je los voor tientje of 5 verkopen.
https://link.marktplaats.nl/m1169231619

Nikon FG met zoomlens
niet zo gecharmeerd van de zoomlens maar body is wel cool en koopje
https://link.marktplaats.nl/m1158845118

Minolta XG1 met 50mm
https://link.marktplaats.nl/m1162354213

Minolta ik twijfel over welk model
https://link.marktplaats.nl/m1155409742

Minolta XD7 + lenzen
https://link.marktplaats.nl/m1172683759

Minolta HiMatic F 38mm 2.7 voor 7,50
https://link.marktplaats.nl/m1172520724

Olympus XA2 ophalen voor tientje
https://link.marktplaats.nl/m1149177874

Olympus OM10 met lenzen veel te duur maar wie weet
https://link.marktplaats.nl/m1162447362

Dat is je regio. Als ik andersom zoek vanaf model kom ik nog veel meer tegen zoals deze F90x uit leiden: https://link.marktplaats.nl/m1171627559

Of EOS 600 (moet je kunnen doen voor 20-25 euro, vraagprijzen slaan nergens op)
https://link.marktplaats.nl/m1172450276
https://link.marktplaats.nl/m1172948905
https://link.marktplaats.nl/m1163791866 (zit meer bij)

Minolta X500 met 50mm 25 euro bieden?
https://link.marktplaats.nl/m1143090883

Die kitlenzen waren vroeger maar zozo (hoewel eerste generatie nikkor 35-70 en ik meen ook eerste generatie 28-80 van canon EF wel prima zijn). Je wil eigenlijk een 50mm 1.8 erbij. Dan kom je qua Canon uit bij de FD-systemen en bij Nikon kun je nog mazzel hebben met een Nikon Series E 50mm 1.8 als je het betaalbaar wil houden. Bijvoorbeeld een Nikon EM met 50mm 1.8 kopen voor paar tientjes (daarom zie je zoveel EM bodies los op marktplaats :)). Of uitwijken naar Minolta SLR. Een X300 of X800 met Rokkor 50mm 1.7 of 1.8 of 2.0 is zeeeer betaalbaar en wel super fijn. Olympus OM10 met zuiko 50mm 1.7 is ook te betalen. Vraagprijzen slaan nergens op op Marktplaats.

Succes!

• Nordlys
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Nog leuk artikel over de verschillende Kodak Portra films:
https://carmencitafilmlab.com/introduction-portra-family/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 11:40
quote:
Tomino schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:47:
Misschien moet ik hier een apart topic voor openen, maar ik ben denk ik op zoek naar iets duurders, beters en weerbaarders.
Tot nu toe heb ik geschoten met Pentax ME, Olympus OM2, Rollei 35 en Minolta 7000's. Echter, er is vaak toch iets mee (batterijen, krassen op film, gaar, CLA te lang geleden, krijgertje).

Het enige beest dat ik heb is de Mamiya C330 en wellicht de OM2. Wat denken en stellen jullie voor als upgrade van alles behalve de C330? Investeren in een goede vatting (35mm) waarbij de camera nog tig jaren meekan?

Zelf kom ik dan uit op bijvoorbeeld een Minolta CLE, waarbij daar ook de hardware van begint te falen. En 35mm omdat ik een Pakon 135 heb :+ Iemand een meedenk-tip of klasse camera's?
Thanks voor jullie antwoorden. Ik broed er nog eventjes op. Voor nu is de Olympus OM2 en Mamiya inderdad dikke prima. Ik dacht na over de Contax G2, maar dat is zo soepel en gelikt dat de liefde voor analoog een beetje verloren gaat.

In ieder geval ben ik na m'n laatste Fuji 200 rol wederom, wederom verliefd geworden op film.

https://c1.staticflickr.com/5/4264/35180688541_b15700b250.jpgZomer2017 (13) by Tomino nl, on Flickr
https://c1.staticflickr.com/5/4216/35310646895_1b0065877d.jpgZomer2017 (15) by Tomino nl, on Flickr
https://c1.staticflickr.com/5/4281/35143727392_d9159512f9.jpgZomer2017 (26) by Tomino nl, on Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jordyyyys
quote:
Jazzper schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:36:
Wat zoek je? Ondanks stijgende prijzen is het kopen van voormalig pro apparaten nog steeds leuk in analoog filmland. Als je ons iets van wensen en budget geeft.

rangefinder, compact, SLR?
10-50-100-100+ euro
Af, manual
modulair / niet modulair
...
Super bedankt voor deze uitgebreide informatie en opties! Ik blijf nog even goed rondzoeken, en snel naar de thriftshops!

• Acolyte57
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01-01 16:43

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Oeps. Heb voor een nieuwe baan getekend en gunde mezelf daarom wel een cadeautje. Die is wat financieel gezien wat groter uitgevallen dan origineel de bedoeling was.

https://c1.staticflickr.com/5/4260/35316304212_5d5f822c89_h.jpg

:') nu nog een mooie Leica lens bij kopen, want heb er nu tijdelijk maar een Russische Jupiter-12 op gezet.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

sjezus! Gaaf man! Jaloers!

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19399813_10154747246018366_8576570529633934805_n.jpg?oh=12215727ad195b41d8c8c1d596bcf91c&oe=59DB2D96

mijn laatste ontwikkeling is dat de buurman met een mooie combi aankwam:
- Olympus OM-2n
- Olympus winder 2
- Olympus 35-70 f/4
- nog onbekende 'ik heb nog een telelens ergens'
- nog onbekende 'ik heb nog een macrolens ergens'
- Metzt 45 CT flitskop
- filterset

Ben Nikonboy, maar Olympus ook wel zwak voor (heb al OM10, SP 35, Tripjes, XA, XA2, Mju, Mju II en nog paar en ze deliveren altijd!). Bij die OM10 had ik al een Zuiko 50mm 1.8 en een Vivitar 135mm 2.8.

Dus ik schoonmaken en nieuwe batterijen erin. Winder werkt super (getest op OM10), maar OM-2n is iets mee helaas. Ik vermoed de return spring van de advance lever. Dus het veertje die advance lever terug moet trekken werkt niet goed. Ik moet met de hand die lever terug duwen. Wel mooie unit die OM-2n.

[Voor 9% gewijzigd door Jazzper op 23-06-2017 16:58]

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09:37
quote:
Acolyte57 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:23:
Oeps. Heb voor een nieuwe baan getekend en gunde mezelf daarom wel een cadeautje. Die is wat financieel gezien wat groter uitgevallen dan origineel de bedoeling was.

[afbeelding]

:') nu nog een mooie Leica lens bij kopen, want heb er nu tijdelijk maar een Russische Jupiter-12 op gezet.
Mooi ding :)

Is het een dubbel of enkelslag?

Wat voor lens denk je aan?

Leica MM - 18mm super elmar | 28 summicron | 35 summicron | 50 summicron | 90 summarit

• Acolyte57

Acolyte57

Dubbel! Bevalt me tot nu toe prima, 2 kleine tikjes is comfortabel zat. En heb vannacht een veiling gewonnen voor een collapsible Leica Summicron 50 f/2 uit 1954, dus het setje klopt dan zo ook aardig qua leeftijd. Hoop wel dat het front glas ook nog goed blijkt te zijn; beschrijving zei van wel en dat ie recent een CLA heeft gehad, maar tis natuurlijk wel een bekende fragiele lens.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

https://c1.staticflickr.com/5/4150/34764583774_709a43a36b_z.jpgOlympus OM-2n repair night

Lekker lopen knutselen gisteravond! Altijd spannend, maar de advance lever doet het weer!

• Acolyte57

Acolyte57

En de lens is ook binnen! :D

https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/19429385_253480378478349_1617331976111390720_n.jpg

• 4x2
  • Laatst online: 03-04 22:07

4x2

lộn xộn quá

EOS 1000N

Heeft er iemand nog belang bij een EOS 1000N met 300EZ flitser ?
Geen idee of het werkt, de accu die er bij zit is leeg en ik heb geen oplader.
Mag gratis mee, ophalen in Someren.
Vraag het hier even voor ik m bij de kringloop af gooi :P

Niks

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Heb ondertussen m'n eerste paar rolletjes geschoten! Ontwikkelen laat ik doen bij de HEMA ivm gemak en afgezien van de matige kwaliteit van de prints heb ik er best wel lol in. Heb nu met m'n 3D printer een scanning rig geprint zodat ik de negatieven direct kan scannen met m'n Canon 60D:
https://www.thingiverse.com/thing:1153946

Deze foto heb ik bv op Ilford HP5 gemaakt, bij de HEMA ontwikkeld, en daarna met de geprinte rig met de 60D, de 50 1.8 op een extension tube en f/8, en een LED lamp achter het negatief 'gescand':
https://farm5.staticflickr.com/4311/35578706040_6f46c30ea3_c.jpg

Ter vergelijking, links een flatbed scan van de print die ik bij de HEMA meekreeg, rechts ongeveer datzelfde stuk bij het zelf negatief scannen:
https://farm5.staticflickr.com/4327/35926220726_fa8c6432d4_c.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Tsja reden temeer om zelf te scannen he? :)

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Mooi die rig. Heb ook wel lopen experimenteren met 50mm, macroringen, flitskop, diffuus papier etc. Ging best aardig maar vond het heel gedoe. Hou het voorlopig bij mijn flatbed V500.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Ja ik heb dus een V550 en dat is echt makkelijker en fijner dan HEMA. Je kunt gewoon zelf je keuzes maken en geen gekut met raar invallend licht ed.

• BlaTieBla
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 02-04 21:15

BlaTieBla

Blake Returns

quote:
Acolyte57 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:30:
[...]

Ter vergelijking, links een flatbed scan van de print die ik bij de HEMA meekreeg, rechts ongeveer datzelfde stuk bij het zelf negatief scannen:
[afbeelding]
Zo. Daar is een paar ton aan noise-reduction overheen gegaan..... :X

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Acolyte57

Acolyte57

Jep absurde hoeveelheden noise reduction. Zie het in alle HEMA prints. Mijn flatbed is overigens zo'n HP all in one printer dus de kwaliteit daar is ook niet van om over naar huis te schrijven; hoef ook niet te proberen om daar negatieven mee te scannen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11:10

Stoney3K

Flatsehats!

quote:
Acolyte57 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 08:22:
Jep absurde hoeveelheden noise reduction. Zie het in alle HEMA prints.
Het zit echt serieus in hun afdrukken? Met andere woorden, negatieven worden gescand, tot in het idiote gesharpend en dan uitgeprint?

Goed, daar hoef je dan al niet meer je geld aan te verspillen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

quote:
Stoney3K schreef op zondag 23 juli 2017 @ 23:08:
Het zit echt serieus in hun afdrukken? Met andere woorden, negatieven worden gescand, tot in het idiote gesharpend en dan uitgeprint?
Goed, daar hoef je dan al niet meer je geld aan te verspillen.
Nouja, ik moet ze alsnog ergens laten ontwikkelen :) dan is de HEMA om de hoek natuurlijk wel lekker makkelijk. Maar de prints zijn digital scan, denoise/sharpened bagger idd.

• LittleBrittany

LittleBrittany

Britt Swann

Heb onlangs een Canon FD lens in de V/A geplaatst iemand interesse? Gebruik de lens niet meer, lens is van me ouders geweest kwam als kit lens met hun T70.

V&A aangeboden: Canon FD 28-55mm f3.5/4.5

BDSwann

• Tomino
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 11:40
Na lange tijd een grote voorraad gehad te hebben van 35mm film is deze nu echt bijna op. De vorige keer had ik mazzel met een Kleinanzeige Ebay uit Duitsland met 60 rollen (kleur en zwart wit). Nu ben ik weer aan het rondzoeken en kom online op Ebay (Duitse en wereldwijd) gewoon winkelprijzen tegen die lijken op Kruidvatprijzen..!

Wel een deal met 100 rollen Ultramx 400 en T-Max 400 voor ongeveer 3,40 per rol. Zoiets lijkt mij dan wel weer oké. Mocht ik hier mee doorgaan, heeft er hier iemand interesse in een aantal? Geen verkoop hier, maar een interessecheck :)

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ultramax 400 is bij vlagen wel gaaf, maar niet als main to go rol voor mij.

Ik schiet vrij veel expired maar ondertussen wel flauw van dat 1 op de 4 rollen mis gaat met zwemen en toestanden. Gelukkig heb ik jaar geleden mega batch gekregen van fotograaf. Ook expired maar wel altijd keurig koelkast. Dat werkt prima! Onder ander velvia, provia, etc.

• E-Rick
  • Laatst online: 03-04 19:46

E-Rick

I love it :7

Mijn nieuwe Rolleiflex:

https://i.imgur.com/cpxmgdu.jpg

Geërfd van mijn opa.Heeft iets onderhoud nodig, maar de eerste resultaten zijn veelbelovend (1 rolletje geprobeerd). Nu maar eens opzoeken waar ik voor niet al te veel aan 120 film kan komen.

Choose life - Shapeways shop

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

super! Is dat met de 3.5 lens? Wat had je er nu voor rolletje in? acros?

• E-Rick
  • Laatst online: 03-04 19:46

E-Rick

I love it :7

quote:
Jazzper schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:16:
super! Is dat met de 3.5 lens? Wat had je er nu voor rolletje in? acros?
Jep, het is een 3.5F met een 75mm zeiss planar. Het eerste rolletje was Ilford delta 100, laten ontwikkelen bij de Hema. Gedigitaliseerd door foto's te maken van de negatieven met een DSLR, tablet als lichtbak gebruikt.

Choose life - Shapeways shop

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Deze is net live en omvattender dan de bekende dexter.pcode.nl

http://industrieplus.net/dxdatabase/

enjoy!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Heb de Leica vorige maand eigenlijk pas weer echt onder het stof vandaan gehaald voor een citytrip naar Berlijn. Ik merk dat ik hem 'gewoon in Nederland' toch niet echt gebruik, maar voor een citytrip vind ik het eigenlijk wel fijn als alternatief om juist niet de dSLR mee te slepen. Dan ben ik alleen nog maar bezig met foto's maken, nu geniet ik meer van de trip terwijl ik ook nog foto's maak. Je kunt niet chimpen, je hebt maar zoveel rolletjes bij je, dus foto's worden ook spaarzamer gemaakt en je blijft niet hangen. Het beviel wel!

Paar plaatjes (Leica M3, Summicron 50mm collapsible, Fomapan 400):

https://farm1.staticflickr.com/918/42320194264_27e2d9b785_c.jpg

https://farm1.staticflickr.com/917/43038985841_5efc070e02_c.jpg

https://farm2.staticflickr.com/1825/28169983607_d07f7a53b7_c.jpg

https://farm2.staticflickr.com/1824/42136580775_4f6478d74c_c.jpg

https://farm1.staticflickr.com/917/42320187654_bc68c6a2e2_c.jpg

https://farm2.staticflickr.com/1805/28169985517_09ab43f2e3_c.jpg

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 03-04 11:49
Pracht platen van een prachtige stad!

• Acolyte57

Acolyte57

Thanks! Ja, tis er geweldig idd. We waren ook naar het C/O museum waar nu een expo is van Irving Penn. Foto’s van de ‘30s tot de ‘00s van hem, inclusief zijn vroege Vogue werk waar hij beroemd mee is geworden. Vond het vooral heel gaaf om te zien hoe ragscherp de ‘30s fotos waren, hoeveel detail hij zo lang geleden nog met z’n Rolleiflex in portretten wist vast te leggen. Aanrader als je in Berlijn bent!
https://www.co-berlin.org/en/irving-penn

• Bio
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 00:56
Nog mensen op de fotografiebeurs in Doesburg geweest vandaag?

Ik heb er toch wel een paar uur met plezier rondgesnuffeld. Uiteindelijk thuisgekomen met:

https://i.imgur.com/Cz6Nagw.jpg?3

Mint FE2 voor 140 euro
Bijpassende 50mm voor 25 euro
Olympus 35 RC voor 50 euro

Er wordt ook veel voor veel te veel geld aangeboden, maar niet ontevreden hiermee :).

• Kruiwagen
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 31-12-2019

• GiLeX
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

* GiLeX klopt maar even netjes aan en kijkt naar binnen

Al in andere topics hier in FVH gezegd dat ook hier weer wat actiever met analoog gespeeld gaat worden,
Heb nog steeds mijn, destijds nieuw gekochte, Canon Eos 1000F. Daar tijdens de zomervakantie weer wat mee geschoten, en sinds kort zijn er nog twee body's bij gekomen 8)
Een Canon Eos 33 en een Canon Eos 3.
De 1000F gaat weer in de motteballen. en de andere twee zullen gebruikt gaan worden.

Zit nu nog wat in te lezen over alles, iedereen heeft blijkbaar bepaalde voorkeuren wat betreft zw/w films
Vroeger heb ik veel met Ilford HP5 en FP4 geschoten. Zijn dat nu nog steeds een beetje bruikbare films voor algemeen gebruik?

Caffenol en C41. Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:09

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik vind van wel maarja dat is smaak afhankelijk :)

Zelf vond ik Kodak Tri-X ook altijd wel fijn :)

* sapphire moet ook weer eens wat rolletjes vol schieten maar heeft geen EF lenzen meer :(

Gabriël Ryzen

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Tja lenzen en body's is het probleem niet hier
Inmiddels 4 digitale Eosjes en 3 analoge Eosjes :+
met de voor elke body wel een lens(je) als het moet.

Kodak wil ik ook nog gaan proberen en ook de Fuji Neopan lijkt me ook nog wel een optie.

Heb met kleur nu kodak en Fuji wat me wel bevalt.
Al geloof ik dat Fuji weer een deel van hun productie gestaakt heeft?

En dan ook nog eens verder gaan kijken naar het verwerken van de negatieven, scannen/digitaliseren enz enz

Caffenol en C41. Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 03-04 11:49
Kodak T-Max heb ik altijd met plezier geschoten, Fuji Neopan 1600 wanneer het wat duisterder was, ik weet niet of de laatste nog te krijgen is, de T-Max sowieso in 100, 400 en 3200.

Verder Ilford Delta 100/400/3200. HP 5 geen ervaring mee, maar is ook nog te krijgen.

• satya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 03-04 22:50
Ook mooi nieuws voor de liefhebber:

Kodak's rebooted Ektachrome film is ready for shipping

https://newatlas.com/koda...ilm-stock-shipping/56531/

• Pelox2002
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 03-04 23:32
-v&a-

[Voor 109% gewijzigd door Daan_ op 27-10-2018 11:46]

• Xoverride
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 03-04 15:37

Xoverride

sabai sabai

Over Kodak Tri-X gesproken ;)

Ik heb deze analoge 360 vorig jaar september geschoten (Pentax K100, Kodak Tri-X 400 + een heleboel stitch werk =) )

https://micr.io/i/SwUDF

Dit was tijdens de opnames voor Meet the Soldier in het noorden van Oeganda. Op de foto zie je één van meest remote plekken waar ik ooit ben geweest. Regio: Karamoja Je ziet hier de woonplek (Kraal) van een van de strijders die in de documentaire een rol speelde.

Hier meer over het verhaal: http://meetthesoldier.com/

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Na nog wat meer lees werk inmiddels een voorraadje rolletjes (Ilford pan) binnen
En eerst gaan we nog maar even via een lab laten ontwikkkelen.

Zit er een beetje aan te denken om het over een beetje aparte boeg te gaan gooien als het zw/w schieten een beetje bevalt
Vroeger in de Doka met Mircophen gewerkt , maar het doel is om tzt te gaan werken met Caffenol-C-L :9

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb al een jaar ontwikkelaar en fixeer (voor tmax) in een donkere kast staan in een zwarte afgesloten harmonicafles (met weinig lucht erin). Volgens mij kan ik prima hiermee ontwikkelen, maar moet ik wellicht iets langer in de ontwikkelaar leggen.

Heeft iemand wat tips voor me op dat gebied? Heb inderdaad een jaar niets gedaan qua fotografie :/.

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Eventjes beetje afstoffen hier ;)

Vandaag verscheen het bericht dat FujiFilm de Acros 100 weer gaat produceren.
Ze noemen het nu de Acros 100 II en schijnen de emulsie wel veranderd te hebben.
Naar de verwachtingen zal de film in najaar leverbaar zijn in 135 en 120 format.
[Features of “Neopan 100 ACROS II”]

Achieving the world’s highest level of graininess as a black-and-white film with ISO 100 sensitivity by adopting our proprietary “Super Fine-Σ particle technology” (* 1).
Compared with our conventional product “Neopan 100 ACROS”, the gradation of the highlight part is designed to be sharper and three-dimensional gradation reproduction is possible.
The world’s highest level of sharpness enables depiction that emphasizes the contour of the subject.
bron: Fuji rumors

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

en inmiddels ook op de FP: nieuws: Fujifilm hervat de productie van zwart-witfotorolletjes

Zal als ze verkrijgbaar zijn ook eens gaan kijken. Wel benieuwd hoe deze zich in een koffie badje gedraagt (Caffenol-C-L)
Vrees alleen dat het een vrij dure film zal worden. Vrees boven het prijs niveau van bijv de diverse Ilford en Kodak rolletje.

• Xfile
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 02-04 20:07
GiLeX schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:38:
en inmiddels ook op de FP: nieuws: Fujifilm hervat de productie van zwart-witfotorolletjes

Zal als ze verkrijgbaar zijn ook eens gaan kijken. Wel benieuwd hoe deze zich in een koffie badje gedraagt (Caffenol-C-L)
Gooi je na het ontwikkelen het koffiebadje door de gootsteen of gaat het met chemisch afval mee?
Vrees alleen dat het een vrij dure film zal worden. Vrees boven het prijs niveau van bijv de diverse Ilford en Kodak rolletje.
"Vroeger" fotografeerde ik met Ilford middenformaat film, dat waren mooie tijden.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

De koffie gaat door de gootsteen,
Stopbad is standaard schoonmaak azijn 1 op 4 verhouding gaat ook door de gootsteen.
De fixeer (fomafix of Ilford rapidfix) gaat netjes in een 5l jerrycan die naar het KCA gaat als het uitgewerkt is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Afgelopen week nog even zitten stoeien met Caffenol en een C41 kleurenfilm :+
Met andere woorden en Fuji Superia X-tra 400 in de koffie ontwikkelt
Geeft toch best nog leuke resultaten. Geen kleur meer maar een bruin/paars negatief wat verder gewoon als een Z/W negatief verwerkt kan worden.

Alleen iets te enthousiast zitten draaien met op sommige negatieven daardoor wat bromide drag.
En een volgende keer nog iets langer in de koffie had nu 60 minuten met 22c
De volgende keer gaan we met FUJI C200 voor 70 minuten

kalfjes
(Canon Eos 33 - 24-105L - Fuji Superia X-tra 400)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 12:34
Vandaag op een rommelmarkt een doos met wat cameraspullen gekocht. Grootste deel was een Canon T90 met wat lenzen, maar er zaten ook diverse losse delen bij waaronder het volgende:

https://tweakers.net/ext/f/Eyj55ZnAXfcvNwcDDVYqtwZe/medium.jpg

https://tweakers.net/ext/f/RKDa5EyehulmEOE5caqEUaLM/medium.jpg

Er staat buiten “Japan” helemaal niets op, maar het feit dat het in een speciaal luxe doosje zit maakt me wel nieuwsgierig. Aangezien ik helemaal niet thuis ben in analoge camera’s was ik benieuwd of hier iemand een idee heeft.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

@Speedy

Geen idee wat het is maar erg veel electronica zit er niet in.
Ook niet echt in thuis maar op een resistortje met een bepaalde waarde kan ik er ook weing van maken.

Maar de T90 _/-\o_ De laatste der FD serie en gelijk de voorbode van wat er aan zat te komen.
En oersterk vandaar dat je de naam T(ank) 90 of tank ziet
De T90 heeft het oer design van de latere EOS serie
Het was geloof ik ook dezelfde persoon die ook de eerste EOS bodies tekende/ontwierp.
:9
Onze Eos1N lijkt er erg op, Eigenlijk alle EOS 1 Series ook de latere digitale

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy
@GiLeX

Ja die T90 is leuk, op de gok meegenomen op een rommelmarkt en net wat over zitten lezen (was vooral gefascineerd door de MSX interface).
Las ook dat de kans dat hij werkt vrij laag is door of een defecte LCD, gebroken batterijhouder of een vastzittende sluiter, maar zojuist getest en alles werkt nog prima! Helaas heb ik geen film, maar net wat zitten spelen en het is inderdaad een mooi ding met geavanceerde functies.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Film is nog prima te vinden als je echt het wil testen.
Rolletje Fuijifilm C200 kost een eurotje 3 online of als je zw wil kan je bijvoorbeeld een Ilford PAN 100 of 400 nemen of bijv Ilford Kentmere PAN 100/400 allemaal goedkoop.
Ontwikkelen kan ook nog diverse plekken Hema (Fuji lab) en zelfs ook kruidvat (via een lab in DLD geloof ik) Of de betere foto speciaal zaak.

Ik doe Z/W weer zelf sinds een poosje en bevat me prima met Caffenol (oploskoffie ontwikkkelaar)
Zit er ook weer aan te denken om kleur zelf te gaan doen. zit me daar nog een beetje in te verdiepen :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 02-04 11:13
Speedy schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:54:
Vandaag op een rommelmarkt een doos met wat cameraspullen gekocht. Grootste deel was een Canon T90 met wat lenzen, maar er zaten ook diverse losse delen bij waaronder het volgende:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er staat buiten “Japan” helemaal niets op, maar het feit dat het in een speciaal luxe doosje zit maakt me wel nieuwsgierig. Aangezien ik helemaal niet thuis ben in analoge camera’s was ik benieuwd of hier iemand een idee heeft.
Dat is een apparaatje waarmee je een tweede flitser draadloos af kunt laten gaan. Er zit een lichtgevoelige cel in die een signaaltje geeft en middels de x-aansluiting kun je er een flitser op aansluiten. Houd je sluitertijd wel onder de 1/100e, sneller gaat waarschijnlijk resulteren in een (deels) zwarte foto.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Zitten hier toevallig ook personen die ervaring hebben met de cinema films?
Bedoel dan vooral met Kodak Vision2 250D of Fuji Eterna 250D en voornamelijk het verwijderen van de Remjet laag.
Nu lees ik her en der dat de fuji makkelijker te verwerken is met het verwijderen van de laag, alleen zover ik weet is de fuji niet meer nieuw beschikbaar (end of life)
Hoe lastig doet de Kodak met verwijderen van de laag met de pre wash methode met baking soda voor het ontiwikkelen.
Het ontwikkelen zal C41 zijn als ik er mee bezig ga (met nadruk op als) ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy
Enzo Dizono schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:36:
[...]

Dat is een apparaatje waarmee je een tweede flitser draadloos af kunt laten gaan. Er zit een lichtgevoelige cel in die een signaaltje geeft en middels de x-aansluiting kun je er een flitser op aansluiten. Houd je sluitertijd wel onder de 1/100e, sneller gaat waarschijnlijk resulteren in een (deels) zwarte foto.
Past inderdaad een flitser op zag ik, beetje teleurgesteld dat het zoiets "simpels" is al was het jaren teruger vast heel bijzonder dat het ze het zo verpakken :+

Flickr | Lego collectie

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Zo nadat ik vorig jaar al mijn Canon spul de deur uitgedaan heb kwam ik pas geleden mijn EOS 5 tegen. Twijfelde of ik hem weg zou doen maar zag dat er dus nog een rolletje Ektar in zat...al zeker 3 jaar :X

Dus batterij besteld...toen de lens nog, geen zin in veel gedoe dus wilde voor een simpele nifty fity gaan. Heb nog een Yongnuo 50mm overwogen voor €45 nieuw maar vond dat op zo'n mooie body een Canon lens hoort. MP prijzen vond ik niet mals en kwam afgelopen maand bij Amazon een aanbieding tegen voor een 50mm STM voor prijzen waarvoor ze op MP bijna weggaan :+

Dus nu bezig met af en toe een analoge foto tussendoor :)

En dan kom je vanmiddag tijdens het rommelen tussen de fotomeuk nog 2 rolletjes simpele Afga 200 kleurfilm tegen, 1 rolletje Kodak 200 kleur en....Ilford HP5 Plus en FP 4 Plus :9

Alleen jammer dat ik 50mm weinig aan vind, misschien mijn Canonet 28 maar weer eens afstoffen en een batterij zoeken :)

Gabriël Ryzen

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

@sapphire een 40mm STM is ook nog een optie klein en fijn :+

Ben blij dat we hier een behoorlijke verzameling met EF lenzen hebben.
Ben ook nog tegen wat andere dingen aangelopen
Nu hebben we dus een Eos 1000F (mijn allereerste Canon EOS camera destijds)
een 33, de 3 (HS als we de PB-E2 gebruiken) een 1N, een 1N DP (met BP-E1) en een 1N HS (met PB-E1) en dan nog een 1N en 1 voor onderdelen O-)
Alleen de 1N RS en de 1V varianten om het EOS 1 analoog vol te maken 8)7

De 33 zal na onze Canada trip een soort van street kit worden met een EF 24mm 40m, 50mm, en 85mm

De 3 en een van de 1N's zitten standaard in onze backpacks (kleuren of zw/w)

Stiekem maar dat vind het vrouwtje wat minder zou ik de 1N's allemaal vervangen door 1V's
Maar die krengen zijn nog best wel duur :'(

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Haha ja dat je een liefhebber bent met een bak mooi spul was me al duidelijk :9

Ik moet eerlijk zeggen dat het niet helemaal mijn ding (meer) is, digitaal en gelijk kunnen zien hoe en wat is wel erg lekker merk ik nu ik een EVF gewend ben :+
Aan de andere kant is het geluid, ondanks dat het vrij luid is, wel erg lekker! En de soort spanning hoe de foto's er uit komen.

Ik wilde de EOS wegdoen omdat ik hem niet meer gebruikte en omdat ik gewoon té veel spullen heb en/of te weinig tijd maarja het levert amper wat op en over 10 jaar is het nog steeds leuk :)

Waar laat je ze ontwikkelen of doe je dat zelf? Hier zit namelijk geen enkele serieuze fotowinkels meer in de buurt :(. Ja KE in de Haag maar die neem ik niet serieus :+

Gabriël Ryzen

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Zwart wit doe ik zelf met Caffenol, (koffie) en kleur (C41) ga ik ook weer zelf doen met Cinestill.
En dan scannen met een plustek en ooit nog weer eens afdrukken misscien op papier, maar helaas geen doka meer hier.

Edit:
Wil je wel film doen maar nog niet zelf ontwikkkelen? Dan kan je nog steeds bij Kruidvat en de Hema terecht.
Die nemen nog steeds film aan en laten het ontwikkelen/afrdukken
Kruidvat bij CEWE in DLD en de HEMA maakt gebruik van het Fuji lab (Steenbergen)
Beide gevallen een kleine week wachttijd voor

[Voor 42% gewijzigd door GiLeX op 12-08-2019 20:44]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

GiLeX schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:37:
Zwart wit doe ik zelf met Caffenol, (koffie) en kleur (C41) ga ik ook weer zelf doen met Cinestill.
En dan scannen met een plustek en ooit nog weer eens afdrukken misscien op papier, maar helaas geen doka meer hier.

Edit:
Wil je wel film doen maar nog niet zelf ontwikkkelen? Dan kan je nog steeds bij Kruidvat en de Hema terecht.
Die nemen nog steeds film aan en laten het ontwikkelen/afrdukken
Kruidvat bij CEWE in DLD en de HEMA maakt gebruik van het Fuji lab (Steenbergen)
Beide gevallen een kleine week wachttijd voor
Ja I know maar CEWE vond ik in het verleden dramatisch, Hema erg wisselend dus vandaar.

Misschien toch voor van de winter een 35/2 scoren en een rolletje Tmax 3200 ofzo :9

Gabriël Ryzen

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True