Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote analoog topic

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste
Acties:

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Ik heb nog een bescheiden hoeveelheid negatieven die ik in hoge resolutie "raw" zou willen inscannen. Zijn er nog bedrijven die dat doen voor een schappelijke prijs of ontkom ik er niet aan om een (tweedehands) scanner te kopen? Het zijn niet echt bijzonder belangrijke foto's maar ik zou graag mijn gehele collectie digitaal willen hebben.

• GiLeX
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Euler212 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:58:
Ik heb nog een bescheiden hoeveelheid negatieven die ik in hoge resolutie "raw" zou willen inscannen. Zijn er nog bedrijven die dat doen voor een schappelijke prijs of ontkom ik er niet aan om een (tweedehands) scanner te kopen? Het zijn niet echt bijzonder belangrijke foto's maar ik zou graag mijn gehele collectie digitaal willen hebben.
Je kan ook nog kijken naar een negatief houder voor op een Macrolens dan kan je met een DSLR je negatieven inscannen, is misschien een goedkopere oplossing voor een klein aantal negatieven.
Nikon heeft volgens mij zelfs zoiets in hun gamma zitten en die past volgens mij ook op andere lenzen (Nikon ES-2)
Dan kan je Raw scannen en in je favo programma omzetten en bewerken

Caffenol en C41. Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes 😁

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

sapphire schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:52:
[...]

Ja I know maar CEWE vond ik in het verleden dramatisch, Hema erg wisselend dus vandaar.

Misschien toch voor van de winter een 35/2 scoren en een rolletje Tmax 3200 ofzo :9
Welke van de twee? de mk-I of de IS versie.
De eerst is wel kleiner maar heeft ook de AFD motor en net als de 50mkI beetje koffiemolentje geluid :D
Heb dat ook met de 24mm die is ook niet helemaal stil zeg maar :+

Caffenol en C41. Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes 😁

• Xfile
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12-02 18:25
Google en je vindt bedrijven die negatieven kunnen inscannen.
https://scanit.nl/digital...-foto/negatieven-scannen/
https://foto.hema.nl/foto...ef-naar-dvd-of-usb-stick/

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18:09

sapphire

Die-hard pruts0r

GiLeX schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:06:
[...]

Welke van de twee? de mk-I of de IS versie.
De eerst is wel kleiner maar heeft ook de AFD motor en net als de 50mkI beetje koffiemolentje geluid :D
Heb dat ook met de 24mm die is ook niet helemaal stil zeg maar :+
De één natuurlijk!
Heb warme gevoelens aan die lens, daarmee is mijn liefde ontstaan voor 35mm O+
Toen ik een 5D kocht en voor een budget FF set ging was de 35/2 één van mijn favoriete lenzen, zoveel plezier mee gehad en leuke foto's gemaakt :)

Gabriël Ryzen

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:11

Boudewijn

omdat het kan

Waarom niet eentje lenen in je omgeving?

• Euler212
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 23:31:
[...]

Waarom niet eentje lenen in je omgeving?
Ik ken niemand die analoog schiet of een negatiefscanner heeft. Huren zou een optie zijn.

• Xfile
Euler212 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 07:12:
[...]

Ik ken niemand die analoog schiet of een negatiefscanner heeft. Huren zou een optie zijn.
Een scanner huren is niet goedkoop https://www.evertz.nl/infoscan.htm

• durian
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
Marktplaats en een tweedehandse op de kop tikken? Mijn zwager heeft een paar jaar geleden een coolscan 8000ED goedkoop kunnen krijgen (maar da's al een paar jaar geleden...)

Een Epson V700 of V750 is mss ook nog tweedehands te vinden.

(durian is op dit moment bezig 6x6 negatieven (gevonden in een kast bij schoonmoeder) uit de jaren 50 te scannen op een V700)

• Xfile
durian schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 15:14:
Marktplaats en een tweedehandse op de kop tikken? Mijn zwager heeft een paar jaar geleden een coolscan 8000ED goedkoop kunnen krijgen (maar da's al een paar jaar geleden...)
Dan heeft hij geluk gehad. Nikon Coolscan LS-8000 ed kost op Markplaats 1000 euro.
https://link.marktplaats.nl/m1422809753
Een Epson V700 of V750 is mss ook nog tweedehands te vinden.

(durian is op dit moment bezig 6x6 negatieven (gevonden in een kast bij schoonmoeder) uit de jaren 50 te scannen op een V700)
Ik weet niet voor negatieven de topicstarter wil inscannen, maar voor kleinbeeld vind ik een negatiefscanner meer geschikt dan een flatbedscanner. Ik zelf heb een Epson V500 en een Minolta Dimage Scan Multi.

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Weer ongeveer een week terug uit Canada.
Iets minder film geschoten dan gedacht, had 15 rolletjes mee (10x XP2, 5x Superia Xtra)
8 x XP2 en 2 x Superia's laten ontwikkelen bij een LDS Photolab in Vancouver
Nu tijd vinden voor wat scan werk :Y
Al wel een paar scans:
Beide geschoten met de Canon Eos 3 met een 24-105L met Ilford XP2 super toen we in het Waterton Lakes National Park zaten

Waterton Lake

Kon bijzonder dichtbij bij mevrouw hert komen d:)b

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Ilford doet geheimzinnig :D
Coming soon....

24.10.19

3pm
[Twitter]

Iets met een nieuwe emulsie/film, we zien o.a. de 120 en 135 formaten, afwachten dus. Het is geen kleuren film, dat hebben ze in een reactie op twitter wel al aangegeven :+

• avanreijn
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16-02 10:22

avanreijn

wows: kyoghu

https://www.ilfordphoto.com/new-products-announced/

ILFORD MULTIGRADE RC DELUXE - Nieuw papier
ILFORD ORTHO PLUS - Nieuwe film

ILFORD & PATERSON FILM PROCESSING STARTER KIT

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

avanreijn schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:09:
https://www.ilfordphoto.com/new-products-announced/

ILFORD MULTIGRADE RC DELUXE - Nieuw papier
ILFORD ORTHO PLUS - Nieuwe film

ILFORD & PATERSON FILM PROCESSING STARTER KIT
Dat wou ik dus ook net plaatsen :+
Orthoplus 80 in 135 en 120 formaat is dan nog wel een leuke denk ik _/-\o_

• Tomino
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 15:18
Beschikbaar vanaf november (snel dus :+ ). Wat voor film zal het zijn volgens jullie? Ik heb nooit met Ortho Plus geschoten..
ILFORD ORTHO PLUS will be available from early November. Check your preferred stockist for pricing.
Hier meer info beschikbaar, met Q&A van iemand bij Ilford:
https://emulsive.org/arti...t-qa-tests-samples-inside
  • ILFORD ORTHO PLUS (ISO 80 in daylight, ISO 40 tungsten) film available for the first time in 35mm and 120 format: £8.35 / £7.99 for 135-36 and 120 respectively.
  • ILFORD MULTIGRADE RC Deluxe (5th generation) photographic paper available in Glossy, Pearl and Satin finishes: £-Slightly higher than current MGIVRC pricing.
  • The ILFORD + Paterson Film Processing Starter Kit, a 15+ set that does what it says on the tin: £92.26.
  • The HARMAN CAMERA (Reusable plastic film camera + 2x 35mm Kentmere 400 films): £29.99.

Tomino wijzigde deze reactie 24-10-2019 16:28 (74%)

• Typnix
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-02 18:35
Ah cool. Ik wist niet dat deze topic er was.

Ik ben sinds kort spullen aan het verzamelen voor een doka. Ik heb alleen zoveel spullen dat ik nog eentje kan inrichten. :X

Ik heb alleen een vraagje. Ik wil gaan ontwikkelen in mijn badkamer maar mijn badkamer is niet zo groot dat er een kastje erin kan. Heeft iemand een idee voor het opbergen van fotopapier?

Typnix wijzigde deze reactie 27-10-2019 15:11 (16%)

• Xfile
Typnix schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:38:
Ah cool. Ik wist niet dat deze topic er was.

Ik ben sinds kort spullen aan het verzamelen voor een doka. Ik heb alleen zoveel spullen dat ik nog eentje kan inrichten. :X

Ik heb alleen een vraagje. Ik wil gaan ontwikkelen in mijn badkamer maar mijn badkamer is niet zo groot dat er een kastje erin kan. Heeft iemand een idee voor het opbergen van fotopapier?
Ik zelf bewaarde fotopapier altijd in de de doos, in een kast in de woonkamer.

• Xfile
Tomino schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:12:
Beschikbaar vanaf november (snel dus :+ ). Wat voor film zal het zijn volgens jullie? Ik heb nooit met Ortho Plus geschoten..

[...]

Hier meer info beschikbaar, met Q&A van iemand bij Ilford:
https://emulsive.org/arti...t-qa-tests-samples-inside
  • ILFORD ORTHO PLUS (ISO 80 in daylight, ISO 40 tungsten) film available for the first time in 35mm and 120 format: £8.35 / £7.99 for 135-36 and 120 respectively.
  • ILFORD MULTIGRADE RC Deluxe (5th generation) photographic paper available in Glossy, Pearl and Satin finishes: £-Slightly higher than current MGIVRC pricing.
  • The ILFORD + Paterson Film Processing Starter Kit, a 15+ set that does what it says on the tin: £92.26.
  • The HARMAN CAMERA (Reusable plastic film camera + 2x 35mm Kentmere 400 films): £29.99.
Dat waren nog eens tijden!
Zelf ontwikkelen met behulp van Ilford Multigrade filters. Heel handig: ik hoefde maar een pak papier te kopen.
Ilford films waren: HP5 en FP4.
Camera: Olympus OM1-n.

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Tomino schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:12:

[...]

ILFORD ORTHO PLUS (ISO 80 in daylight, ISO 40 tungsten)
Denk dat ik zo gauw het beschikbaar is de Ilford Ortho+ in een van onze camera's ga stoppen en kijken hoe deze ontwikkeld in Caffenol. :*)

• Merkin Muffley
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 10:08

Merkin Muffley

Merkin Muffley

Leuk topic om te volgen. Ik fotografeer met een Nikon F2 met 50mm f/2.0 of Zeiss Ikon 521/16 met f/3.5 lens. Het meeste fotografeer ik met Ilford HP5+ asa 400 film.
Met de F2 ben nog een beetje aan het experimenteren met 4 filters: rood/oranje/geel/blauw hoe ik dat goed kan gebruiken. Als iemand nog tips heeft graag :)

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

• Tomino
Merklin_Muffley schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:16:
Leuk topic om te volgen. Ik fotografeer met een Nikon F2 met 50mm f/2.0 of Zeiss Ikon 521/16 met f/3.5 lens. Het meeste fotografeer ik met Ilford HP5+ asa 400 film.
Met de F2 ben nog een beetje aan het experimenteren met 4 filters: rood/oranje/geel/blauw hoe ik dat goed kan gebruiken. Als iemand nog tips heeft graag :)
Met filters stoei ik ook.. wat praktische tips zouden fijn zijn. En niet vergeten mee te nemen natuurlijk als ik de deur uit ga.

Recente ontwikkeling 1: mijn OM2 repareren blijkt 150 euro te kosten (OM doctor in Hamburg). Te gortig en daarom met een 40 euro Marktplaatsje in zee gegaan. Doet pijn in m'n hart omdat ik graag oude modellen wil repareren omdat ze niet meer gemaakt worden.

Recente ontwikkeling 2: Mamiya lenzen (voor m'n C330) sloten stroperig en dus heel erg langzaam. Erg vervelend en gedacht dat dit aan de ouderdom lag. Nadat ik er een uurtje voor ben gaan zitten en internet gebruikte kwam ik op het volgende :X
I have lenses that stick on the M synch setting, too. Check that they're on X sync and try them again before sending them to a tech...
https://www.photrio.com/f...0-lens.65416/#post-927018

• Merkin Muffley
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 10:08

Merkin Muffley

Merkin Muffley

Ik ging laatst naar buiten, wilde met de filters wat stoeien/experimenteren, bedacht ik me... Oh ja er zit een kleurenrolletje in... Nou ja dan maar zonder filters... Lekker wakker weer!

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Merklin_Muffley schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 07:27:
Ik ging laatst naar buiten, wilde met de filters wat stoeien/experimenteren, bedacht ik me... Oh ja er zit een kleurenrolletje in... Nou ja dan maar zonder filters... Lekker wakker weer!
Dat is eigenlijk een van de hoofd redenen om meerdere camera's te hebben :+
Hier hebben we op het moment twee Canon EOS 3(HS) camera's "locked and loaded"
Eentje met ZW film en eentje met (expired) kleur
En daarnaast nog een EOS 33 ook schiet klaar met kleur. (met o.a. 24,40,40 en 85mm lenzen)

En dan mocht het echt nodig zijn ook nog twee EOS 1N DPs als backup 8)7

• hcpl
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
Of gewoon een tooltje om het lipje uit de filmcassette te vissen. Werkt super goed. Je moet natuurlijk wel de nodige discipline hebben het juiste aantal frames te noteren en bij opnieuw laden zeker niet overheen te schieten.

edit: zoiets heb ik zelf, werkt super goed.

hcpl wijzigde deze reactie 08-11-2019 09:28 (27%)

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

@hcpl onze EOS camera's hebben gelukkig via de CFns de optie om de film terug te spoelen zonder dat de hele film in de cassete verdwijnt. _/-\o_

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

En inmiddels is er ook meer bekend over Fuji's Neopan 100 Acros II:
FUJIFILM Corporation (President: Kenji Sukeno) realized the ultra-high image quality with the world’s highest level of granularity and three-dimensional gradation reproduction, and the black-and-white film “Neopan 100 ACROSII” “Across II”) will be released in Japan on November 22, 2019. “Across II” is available in 35mm size and 120 format.

Benieuwd of de Acros II het niveau kan halen van de oude

Edit: Rotw release begin 2020

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Het lijkt er op alsof de diverse Fabrikanten (vooral Kodak en Fuji) problemen hebben op het moment met de steeds grotere vraag aan film.
Vooral C41 kleurenfilms lijken tegenwoordig weer aandacht te krijgen. Veelal is het de "Generatie Y" die nu ook het "schieten met film" ontdekt. De vraag naar de goedkopere emulsies zoals bijvoorbeeld Fuji's C200 en Kodak Colorplus 200 is flink gestegen. Fuji en Kodak hebben ook aangegeven dat ze op het moment de stijgende vraag naar die emulsies niet aankunnen. Kodak zegt daarbij ook dat ze gewoon niet de hoeveelheid met goede kwaliteit kunnen produceren op het moment.

Benieuwd naar wat het nieuwe jaar gaat brengen. Inmiddels is al bekend dat de Fuji Acros II zwarrt/wit film dan beschikbaar komt buiten Japan. En er schijnt bij Fuji nog meer in de pijpleiding te zitten aan nieuwe en/of ge-her-introduceerd film materiaal aan te komen

En voor de liefhebbers is ook Ferrania weer begonnen met uitleveren van een nieuwe batch Ferrania P30 films in Italie. Het is alleen nog niet bekend wanneer ze buiten Italie zullen gaan leveren.

Hier thuis liggen inmiddels elke rolletjes van de van de nieuwe Ilford Ortho Plus 80 (135-36) klaar om mee te gaan spelen binnenkort.

Edit:
Op het moment zijn er maar drie fabrikanten die in staat zijn om kleuren film te produceren
De al genoemde Kodak en Fujifilm en als laatste en kleinste producent InovisCoat.
De laatste produceert vooral voor enkele kleinere merken

GiLeX wijzigde deze reactie 21-11-2019 13:56 (9%)

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:57
Ik heb nog film in de vriezer liggen, zowel zwart wit (in elk geval Ilford) als dia kleur (Fuji). In Vraag & Aanbod is daar geen categorie voor. Als ik er iemand blij mee kan maken, stuur maar een PM.

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

En inmiddels komt ook Kodak (Alaris) met het "nieuws" dat ze de prijzen moeten verhogen per 01-01-2020.....
Dit staat in de email die verzonden is naar de klanten en afnemers van Kodak (inkoop organisaties etc)
"2019 has been exceptional year for film, Kodak Alaris has seen increasing demand for film with new interest in traditional photography growing and a decline in the volume of film our key competitor has released to the market."

"Our market share has grown and levels of positivity towards shooting film not seen for many years has returned. These changes have also come with some problems, in recent years film supply has only just kept pace with market demand during the peak season but this year the increased demand has resulted in the highest level of Kodak Alaris film sales for some years leading to supply issues for most of our film lines.

“We have had to prioritise production of the most important film types, for example Professional film which is critical to many professional photographers. Overall we have seen the level of customer back orders increase to an unprecedented level, we understand this creates a difficult issue for our customers and end users but film production has been limited by a finite supply of one of the key components used to produce film.

“Kodak Alaris’s film supply comes from a single dedicated supplier, we are beholden to this supplier for all the film we sell across the world. Our supplier has recognised the increased demand for film and started to initiate plans to increase their volume capacity. A large ongoing financial investment has been made to increase production capacity but unfortunately the benefits of this investment will not be realised until much later in 2020, with some additional benefits being delivered in 2021.”"

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Nog meer nieuws:

GiLeX wijzigde deze reactie 11-12-2019 09:38 (61%)

• smiba
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 05-02 16:50
Beetje oude post, maar ik heb een Pakon F-135 scanner. Geeft 3000x2000px scans op een "ok" snelheid.
(Google maar even, het is de non-plus maar met custom scan tool haalt ie gewoon "echt" 3000x2000px, alleen de snelheid is trager)

Heb een paar voorbeelden gescand met deze scanner op mijn flickr staan zoals: https://www.flickr.com/photos/smiba11/48981462268/ - Laatste paar geüploade foto's zijn er ook mee gescand, check de description om zeker te zijn.

Voor een paar zakjes snoep mag je 'm wel een keer een weekend lenen als je wil

• Euler212
  • Niet online
smiba schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:17:
[...]

Beetje oude post, maar ik heb een Pakon F-135 scanner. Geeft 3000x2000px scans op een "ok" snelheid.
(Google maar even, het is de non-plus maar met custom scan tool haalt ie gewoon "echt" 3000x2000px, alleen de snelheid is trager)

Heb een paar voorbeelden gescand met deze scanner op mijn flickr staan zoals: https://www.flickr.com/photos/smiba11/48981462268/ - Laatste paar geüploade foto's zijn er ook mee gescand, check de description om zeker te zijn.

Cool :) Ik stuur je een DM.

• Tomino
smiba schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:17:
[...]

Gaaf aanbod Smiba. Ik heb ook een Kodak Pakon 135 en het aanbod geef ik ook voor Tweakers in regio Den Haag. Ik probeer deze vakantie de 3000x2000px hack uit, ik was tevreden met PSI maar ook wel benieuwd naar de 'upgrade' resolutie.

Hier een voorbeeld van hetzelfde apparaat met een iets lagere resolutie: https://flic.kr/p/2gAfN6U

• smiba
Tomino schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:17:
[...]
Ik probeer deze vakantie de 3000x2000px hack uit, ik was tevreden met PSI maar ook wel benieuwd naar de 'upgrade' resolutie.
Probeer trouwens dan ook direct de files als .raw op te slaan en te verwerken met pprc. Geeft 16-bit TIFF's die toch net wat meer informatie bevatten. Erg fijn als je ook nog wat nacorrecties in Lightroom oa. wil doen :P

https://alibosworth.github.io/pakon-planar-raw-converter/

Vet dat er meer Tweakers zijn met dit vette apparaat, zo fijn om gewoon je volledige 36 frame strip paar uur na het ontwikkelen direct er in te laden. Bespaard echt veel tijd

smiba wijzigde deze reactie 11-12-2019 11:54 (14%)

• Tomino
smiba schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:51:
[...]

Probeer trouwens dan ook direct de files als .raw op te slaan en te verwerken met pprc. Geeft 16-bit TIFF's die toch net wat meer informatie bevatten. Erg fijn als je ook nog wat nacorrecties in Lightroom oa. wil doen :P

Vet dat er meer Tweakers zijn met dit vette apparaat, zo fijn om gewoon je volledige 36 frame strip paar uur na het ontwikkelen direct er in te laden. Bespaard echt veel tijd
Eindelijk tijd genomen om mij in de 16-bits files te verdiepen. Ik begrijp nu dat de converter gedraaid moet worden op de PC waarop ik bewerk, en niet mijn oude XP bak waar de Pakon aan hangt. Dat maakt het e.e.a. wel eenvoudiger. Ik zal binnenkort een vergelijking posten tussen 8 en 16-bits.

• Xfile
Ik heb een Nikon Filmdigitaliseringsadapter ES-2 gekocht om oude dia's en negatieven te digitaliseren.
Dit in combinatie met een Nikon 60 mm macrolens en een Nikon D850. En een statief natuurlijk.

De dia's die ik in het begin maakte, dit is in begin jaren 80 van de vorige eeuw, zijn helaas met een Praktica en bijbehorende 50 mm lens gemaakt. Inferieur materiaal dus, dat is ook wel aan de dia's te zien.

Madrid 1983:
(film Ektachrome 64)

https://tweakers.net/ext/f/zMuH2yYCt2ANC1hP0zZGtkEd/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/bN5ppuhCmViL5sx87SiV9A7N/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/MxVw2XcU5Xf7wgPUorpuDuMU/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/6755sKjKGBxDCKw3biuZ1MwF/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/J7VT2h9ulQRXXfrlVXL50CVO/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/8HIy36XLrdzOHLyEcrcU3z40/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/20K8D15gXilWSeGaFj6Xbwyi/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/wTXpvAzmCHDvRxBxV5RLQPKz/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/q8HPaumjFiPDeet7Gl0v7BW4/thumb.jpg

In 1984 kreeg ik de beschikking over een Olympus OM1-n met 50 mm lens.
Dat was een hele vooruitgang!

Köln 1984:
(film Kodak Tri-X 400)

https://tweakers.net/ext/f/kvy24JBjLQIpsZLxEQaeAIZL/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/TqH7YgOeLmIfNSfonnYFaD1c/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/8eU2aD4e1BJfIJvYQs22yxOJ/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/znq7y7AjFxg4qIuYXiVci63R/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/mhplTr88gDmspQ16J1XMqdmc/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/KLg279ODhrZC9HR8K1TzSa4I/thumb.jpg

Xfile wijzigde deze reactie 14-12-2019 16:30 (22%)

• smiba

Sinds gisteren de trotse eigenaar van een Mamiya 645 Super 8)

Hoe scannen jullie midden-formaat in? Ik ben extreem verwend door de Pakon F-135 (35mm) en wil eigenlijk geen flatbed gebruiken.

Zat bijvoorbeeld te kijken naar een Nikon Coolscan 8000 maar dat is allemaal wel omslachtig met FireWire en daarnaast heb ik ook geen idee wat de snelheid hier van is.

Bestaat er iets wat gewoon 120 film inlaad (dus niet in slides, maar gewoon als een heel ontwikkeld rolletje) net zoals de Pakon F-135? Vraag waarschijnlijk voor iets wat niet bestaat though

• letatcest
  • Laatst online: 17:28

letatcest

Kidult

smiba schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:06:
[Afbeelding]

Hoe scannen jullie midden-formaat in? Ik ben extreem verwend door de Pakon F-135 (35mm) en wil eigenlijk geen flatbed gebruiken.

Zat bijvoorbeeld te kijken naar een Nikon Coolscan 8000 maar dat is allemaal wel omslachtig met FireWire en daarnaast heb ik ook geen idee wat de snelheid hier van is.

Bestaat er iets wat gewoon 120 film inlaad (dus niet in slides, maar gewoon als een heel ontwikkeld rolletje) net zoals de Pakon F-135? Vraag waarschijnlijk voor iets wat niet bestaat though
Ik heb daar wel eens naar gezocht.. maar dan wordt het óf heel duur (wellicht 2de hands ergens) of toch een flatbed, het werd dus een Epson Photo V500, maar da's nu best irritant, want driverwise is dat natuurlijk inmiddels hel geworden.

edit: Het is weer zover, er zijn nota bene updates voor de scanner, en de V500 doet het dus weer :) Niet met Iscan versie 3, maar wel met het immer briljante, maar wel überlelijke VueScan. Ik kocht de 500 ooit omdat die volgens de reviews toen hetzelfde binnenwerk zou hebben als de nieuwere en toen duurdere V600. Nou ja, welcome to try hoor, in Amsterdam.

letatcest wijzigde deze reactie 29-12-2019 22:26 (17%)
Reden: V'tje toegevoegd aan 500.

Schreef Cryptovaluta voor dummies | eBook-versie (Nieuw!)

• smiba
Mijn grootste probleem met het gebruik van een flatbed is dat je kwaliteit volgens mij toch echt wel hard naar beneden gaat in vergelijking met een non-glass covered scannen. Ik denk dat mijn midden-formaat fotos dan effectief de zelfde ""kwaliteit" krijgen als mijn 35mm (die wel met een directe scan gemaakt worden).

Echter gezien het volgens mij vrij onmogelijk is om een scanner te vinden die niet je halve dag kost per rol om te scannen (of je portemonnee) moet het toch mogelijk een flatbed worden.

Weet niet of hier iemand is met een V700 of V800/50? Zou graag een keertje langs willen komen om een strip 35mm in te scannen om te vergelijken met mijn F-135

smiba wijzigde deze reactie 29-12-2019 20:10 (15%)

• hcpl
  • Niet online
ik heb enkel een V600 (edit: en zit in BE maar anders wel welkom)

hcpl wijzigde deze reactie 30-12-2019 20:23 (51%)

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Mja ik heb een 550 meen ik. Buiten dat ben je welkom in den haag.

• Xfile
smiba schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:06:
[Afbeelding]

Mooi hoor die Mamiya! Middenformaat is o zo mooi.

Ikzelf scan middenformaat met een Minolta Dimage Scan Multi Film scanner. Het probleem met de scanner is dat het alleen een SCSI aansluiting heeft. Mijn nieuwe moederbord heeft geen pci-slot meer voor de SCSI-kaart, dus moet ik op zoek naar een SCSI-kaart met pci-e.

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat dat vrij anachronistisch wordt.... ik zou eerder voor een USB-versie gaan of wat oude mobo's roggelen.

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Xfile schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:56:
[...]

Mooi hoor die Mamiya! Middenformaat is o zo mooi.

Ikzelf scan middenformaat met een Minolta Dimage Scan Multi Film scanner. Het probleem met de scanner is dat het alleen een SCSI aansluiting heeft. Mijn nieuwe moederbord heeft geen pci-slot meer voor de SCSI-kaart, dus moet ik op zoek naar een SCSI-kaart met pci-e.
Op m'n werk gebruiken we dus nog enkele Adaptec 29320LPE (U320) kaarten, die zijn prima geschikt ook voor oudere apparatuur die op bijvoorbeeld een FAST-2 of ULTRA standaard werken. Wel zal je moeten kijken naar de juiste kabel van scanner naar VHDCI (68pins)
En voor de scanner de juiste drivers bij je OS

• durian
  • Nu online
Ik scan 6x6 met een Epson V700. Ik ben bezig geweest met een stel negatieven uit de jaren 50. Geen idee wat voor film of camera, en ze zijn per negatief los geknipt, lastig om ze in de houder te krijgen...

Maar resultaten zijn voor mij acceptabel: https://flic.kr/p/2gXQ4fJ (onbewerkte scan).

durian wijzigde deze reactie 01-01-2020 20:01 (3%)

• Xfile
GiLeX schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:37:
[...]

Op m'n werk gebruiken we dus nog enkele Adaptec 29320LPE (U320) kaarten, die zijn prima geschikt ook voor oudere apparatuur die op bijvoorbeeld een FAST-2 of ULTRA standaard werken. Wel zal je moeten kijken naar de juiste kabel van scanner naar VHDCI (68pins)
En voor de scanner de juiste drivers bij je OS
Ik heb die SCSI kaart al gevonden op eBay.
Wat SCSI betreft, daar ben ik mee bekend: ik had ooit verschillende SCSI harddisks in de pc, en een externe SCSI cd-speler.

Driver voor de Minolta scanner is geen probleem: in Vuescan zit de driver ingebakken.
De Minolta scanner heb ik al heel wat jaren, uit mijn analoge fotografie periode.

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

GiLeX schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:32:
En inmiddels is er ook meer bekend over Fuji's Neopan 100 Acros II:

[...]

[Afbeelding]

Benieuwd of de Acros II het niveau kan halen van de oude

Edit: Rotw release begin 2020
Retro Camera in België heeft inmiddels al de Acros II op voorraad. Nog best stevig aan de prijs op het moment. 13,95 voor een enkele rol (120 en 135).
Zover ik kan zien ook een van de eerste die het op voorraad heeft in europa.

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

En nog wat minder leuk nieuws:
Kodak Alaris verklaart: “..Onze filmleverancier heeft ons een aanzienlijke prijsverhoging doorgegeven voor alle filmproducten. Deze prijsverhoging is veel groter dan Kodak Alaris kan absorberen en we zijn genoodzaakt om aan te kondigen dat vanaf 15 januari 2020 al onze klanten over de hele wereld een prijsverhoging zullen doorvoeren. "
Reken vanaf deze week dus op prijsverhogingen voor de verschillende Kodak films

GiLeX wijzigde deze reactie 14-01-2020 17:40 (1%)
Reden: typo

• letatcest

letatcest

Kidult

Weet iemand trouwens hoe je goed de raw-files van negatieven kunt omzetten naar positief? Nou is de caveat misschien wel dat ik Darktable gebruik...

• hcpl
  • Niet online
Deze doorgenomen (eerste Google hit)?https://discuss.pixls.us/t/inverting-photos-of-color-negatives-with-darktable/9140

Bij mij is het een optie in de scan tool van Epson

• letatcest

letatcest

Kidult

De scantool van epson is geen optie, ivm geen Windows (al zou ik natuurlijk ergens iets van een windows-compu kunnen zoeken als het écht handig werkt)

Het gaat dus om het bewerken van raw-files vanuit in dit geval VueScan (eigenlijk koningsprogramma, maar wel ingewikkeld), in een 'normale' donkerekamerapplicatie (je kunt dus 10000 dingen instellen in VueScan, maar dat is ontzettend veel minder gebruiksvriendelijk dan DarkTable)

De thread die je aanraadt, was ik ook al tegengekomen, maar gaat op den duur vooral over RawTherapee (later weer niet trouwens), en dat kan ik nu even niet testen zo snel.

Overigens lees ik elders dat het gewoon een ingewikkeld verhaal is met C41-materiaal.. Nou ja, dan is het misschien toch zaak om VueScan beter te begrijpen...

vv @Boudewijn dan moet ik toch even aan een cursus ;)

letatcest wijzigde deze reactie 15-01-2020 08:15 (3%)
Reden: update n.a.v. comment

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Vuescan kan het. Wel altijd even klooien met de curves voor het er goed uitziet

• hcpl
  • Niet online
ik gebruik nochtans een epson scan tool voor Mac. Het is een vervelende tool omdat het scannen altijd stopt tenzij je de muis beweegt of anders bezig blijft op de computer... maar het werkt verder wel. Handig is dat je er ook stof mee kunt verwijderen en automatisch croppen enz.

• Tomino
Nu we het over programma's hebben gooi ik ook even een duit in het zakje.
Ik heb nooit echt goed foto's geordend opgeslagen en daar loop ik nu tegenaan.

Huidige workflow:
Scannen kleinbeeld op Pakon 135. Scannen kleinbeeld met Epson V500.
Opslaan op jaar en 1 map per rol met de beschrijving in de mapnaam.
Nabewerken in Paint.NET.

Toekomstige workflow
Inscannen en opslaan.
Opslaan op jaar en 1 map per rol met beschrijving in de mapnaam.
Adobe Bridge openen en metadata toevoegen (keywords). Info hierover vond ik door te zoeken op DAM software.
Foto's bewerken in Lightroom, Affinity, ON1. Keuze moet ik nog maken. Suggesties?

Negatieven opslaan in een fysieke map ter archivering.

• durian
  • Nu online
hcpl schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:39:
ik gebruik nochtans een epson scan tool voor Mac. Het is een vervelende tool omdat het scannen altijd stopt tenzij je de muis beweegt of anders bezig blijft op de computer... maar het werkt verder wel. Handig is dat je er ook stof mee kunt verwijderen en automatisch croppen enz.
Daar is een patch voor. Ik neem aan bij Epson te downloaden (ben niet thuis, kan het niet opzoeken nu).

Dit: https://epson.com/Support...view-filter=macOS+10.13.x

De common updater onder utilities

durian wijzigde deze reactie 15-01-2020 15:55 (20%)
Reden: Link toegevoegd

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

@Tomino
Hier gaat het als volgt:
Filmpje schieten en thuis ontwikkelen O-)

Scannen met de Plustek Opticfilm 8200i en silverfast
Voor ZW film naar 16-8 bit, voor kleur naar 48-24bit en alles naar TIFF
Alles wordt verder verwerkt (o.a. ook eventueel croppen/schalen en extra controle op krasjes/stofjes)
Een copy naar JPG
Alles wordt opgeslagen in verschillende mappen:

/xx-xx-xxxx- gebeurtenis - Merk film en type/JPG
/xx-xx-xxxx- gebeurtenis - Merk film en type/TIFF
Bestandsnaam is Cameramodel en volgnummer bijv EOS3-001.jpg

Gebruik trouwens GIMP voor het verwerken

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Om het vliegen met film en de scanners op vliegvelden weer even onder de aandacht te brengen
Kodak heeft het volgende statement vandaag op o.a. instagram en facebook gezet

https://www.instagram.com/p/B70vJ7iHsoU

https://www.facebook.com/...al/posts/3171302796221372
CT Scanning X-Ray Technology and Film

The US TSA recently installed CT scanners for carry-on luggage in US airports. In the coming months these scanners will be operational at 145 airports in the US. Kodak Alaris and Eastman Kodak have warned photographers not to check their film, but rather to carry it on and request it be hand-checked by TSA agents at Security. .
.
.
To better assess the risk to film from the new carry on scanners we brought a small quantity of Portra 400/135 to John F Kennedy Airport in NYC. With the help of TSA representatives the film was put through the new carry on CT scanners. The initial results are not good. Just 1 scan shows significant film fogging, leading to smoky blacks and loss of shadow detail. This will be more significant for higher speed films. .
.
.
We reached out to the TSA to ask what options there might be to warn passengers. We are developing warning stickers that can be placed on your film. The TSA did tell us that all TSA screeners are trained to hand check roll and movie film as well as single-use cameras. .
.
.
From the TSA:
.
.
Most x-ray machines used to screen carry-on bags should not damage undeveloped film under ASA\ISO 800. There are a limited number of screening checkpoints that use x-ray equipment that may damage undeveloped film. These airports will have signage in front of the x-ray stating that the x-ray may damage undeveloped film. .
.
.
If you are traveling with the following types of film, please pack it in a clear plastic bag, remove it from your carry-on bag at the checkpoint, and ask for a hand inspection: .
.
.
• Film with an ASA\ISO 800 or higher
• Highly sensitive x-ray or scientific films
• Film that is or will be underexposed
• Film that you intend to “push process”
• Sheet film
• Large format film
• Medical film
• Scientific film
• Motion picture film
• Professional grade film
• Film of any speed that is subjected to x-ray screening more than five times .
.
In most cases, the x-ray equipment used for screening checked baggage will damage undeveloped film. .
.
For a complete story and a list of US Airports, please see our Facebook page.
Kortom zeker op de diverse vliegvelden in Noord Amerika kan je beter om handcontrole vragen.
Maar deze nieuwe CT scanners zijn inmiddels ook op Schiphol en andere Europese vliegvelden te vinden.
Ook hier zal je dus om hand controle voor je films moeten gaan vragen.
Zelf afgelopen zomer naar Canada gevlogen met film en op schiphol en de verschillende vliegvelden in Canada zonder problemen een handcontrole zonder te scannen gekregen.
Maar het schijnt dat ze op Schiphol nog wel eens lastig willen doen als het wat drukker is

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

En nog meer info rondom de nieuw CT scanners op de diverse vliegvelden.
Ditmaal van Ilford/Harman. Ook zij zijn er mee bezig:
We are working with the DFT and Heathrow airport in the UK and will shortly be updating our information relating to the new CT type x-ray scanners being installed at major airports worldwide.

Based on our initial testing it is almost certain the new CT type x-ray scanners for cabin baggage will be deemed unsafe for any of our ILFORD and KENTMERE film products irrespective of ISO speed rating.

You must therefore ask for hand inspection of your films if the airport is using one of the new type scanners. We will be issuing more specific advice as we complete our testing and evaluation.
How to identify the CT type x-ray scanners

The following machines are currently on the market;

Smiths – CTIX
L3 – Clearscan
Rapiscan - 920CT / Connect CT
IDSS - Detect 1000
Nuctech - Kylin
Analogic Cobra

Further information can be found at:- https://ilfordphoto.com/faqs/

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

@Wijnands
Tijd om de Start post wat te updaten?
Deze site helpt om te kijken welk soort film een camera gebruikt: http://www.rwhirled.com/landlist/landdcam.htm <-- offline
Onder de links :
Analog Photography User Group. Uitgebreid en behoorlijk actief forum voor alle vormen van niet-digitale fotografie. (Zelfs platen camera's komen nog aan bod)
Analog Photography User Group. is tegenwoordig onderdeel van Photrio
https://www.photrio.com/forum/home

Eventueel kan je nog toevoegen:
https://emulsive.org/ en hun partnersite https://www.35mmc.com/

En voor de zwart/wit ontwikkelaars onder ons misschien nog de Dev chart toevoegen?
https://www.digitaltruth.com/devchart.php

En is het misschien een idee om een lijstje te maken met winkels die nu (anno 2020) nog films verkopen?
Om er al vast een paar te noemen:

Benelux:
RetroCamera : https://www.retrocamera.be/nl/
Fotowereld: https://www.fotowereld.com/
Beeldgebouw: https://webshop.hetbeeldgebouw.nl/
FotoFilmFabriek: https://fotofilmfabriek.nl/
City Foto Eindhoven: https://www.mijncityfoto.nl/producten/films-doka.html
BCG Film & Photography: https://www.nijmegenpasfotofilm.nl/
Foto Hafo: https://www.hafo.nl/product-categorie/analoge-fotografie/

Duitsland:
Nordfoto https://www.nordfoto.de/
Foto Impex https://www.fotoimpex.com/
Macodirect https://www.macodirect.de

Verzenden allemaal naar de Benelux

UK
Nik & Trick Photographic Services https://ntphotoworks.com/
Parallax Photographic Coop: https://parallaxphotographic.coop/
AG Photographic: https://www.ag-photographic.co.uk/
Analogue Wonderland: https://analoguewonderland.co.uk/

Verzenden ook naar de Benelux

GiLeX wijzigde deze reactie 09-02-2020 10:05 (16%)
Reden: Nog wat meer webshops toegevoegd

• Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17-02 07:37
GiLeX schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:57:
@Wijnands
Tijd om de Start post wat te updaten?
Ik denk 't. Ik was straal vergeten dat ik deze nog had. Dateert nog van voordat ik ruzie kreeg met de toenmalige admins.

Van 't weekend even kijken voor een update.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Niet echt voor ons van toepassing, maar Fujifilm heeft aangekondigd dat ze gaan stoppen met het leveren van verschillende trio verpakkingen met films.
Fujifilm will stop shipping its Fujicolor 100 and Fujicolor Superia Premium 400 film in three-packs by the end of March, according to the report. Single rolls of film will still be available to purchase through select retailers and distributors. Though the analog photography market has seen an uptick in demand, this hasn't been enough to save some products.

Deze twee film varianten worden normaal gesproken niet via de standaard kanalen in Europa aangeboden.
Voor ons veranderd er dus weinig, tenzij je net deze twee varianten via de importkanalen kocht.

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:57
Is ook niet hun beste / meest aantrekkelijke film, dus zelfs als ze er mee zouden stoppen, was het geen groot gemis.

• Tomino
Weet iemand waarom kleurenfilm vaak per 5 verkocht wordt en zwart wit meestal per 1?

Ondanks dat ik er geen ervaring mee heb weet ik wel dat je film kan kopen op rol en vervolgens zelf kan laden op lege fotorolletjes. Kent iemand dit en is het voordeliger? Misschien is een inkoopactie voor en door Tweakers interessant?

• Patrick_v_L
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 19-02 16:09
Tomino schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:03:

Ondanks dat ik er geen ervaring mee heb weet ik wel dat je film kan kopen op rol en vervolgens zelf kan laden op lege fotorolletjes. Kent iemand dit en is het voordeliger? Misschien is een inkoopactie voor en door Tweakers interessant?
Met de juiste deals is bulk loading goedkoper. Maar het kost ook meer tijd!

Het is vooral leuk (mijn mening) dat je oude rollen (Bijv uit de USSR tijdperken) kan opkopen om deze op te schieten.

Als je wat meer info wilt kijk gerust eens op YT naar het kanaal "ForesthillFilmLab"

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Tomino schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:03:
Weet iemand waarom kleurenfilm vaak per 5 verkocht wordt en zwart wit meestal per 1?

Geen idee eigenlijk, ik koop meestal pakken van 10 films. Geen zin om zelf te moeten laden.
Bulk film rol is wel wat goedkoper nog, dus dat zou een reden kunnen zijn om alsnog zelf te gaan bulkloaden.

• Tomino
GiLeX schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:50:
[...]

Geen idee eigenlijk, ik koop meestal pakken van 10 films. Geen zin om zelf te moeten laden.
Bulk film rol is wel wat goedkoper nog, dus dat zou een reden kunnen zijn om alsnog zelf te gaan bulkloaden.
De winkels waar nog film verkocht wordt zoals beschreven in een paar posts hierboven verkopen niet per 10. Jij zoekt en koopt dan via webshops, zo ja welke? Misschien een goede om de startpost dan bij te werken waarin die informatie ook terug te vinden is.

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Tomino schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:55:
[...]

De winkels waar nog film verkocht wordt zoals beschreven in een paar posts hierboven verkopen niet per 10. Jij zoekt en koopt dan via webshops, zo ja welke? Misschien een goede om de startpost dan bij te werken waarin die informatie ook terug te vinden is.
Toevoeging: Het wil niet zeggen dat ik alleen pakken koop van 10 films, maar bestel bijvoorbeeld 10 films van type X of en 10 films type Y en vaak krijg je dan wel een 10 pak in folie

Ik ben "vaste klant" bij Retrocamera en Nordfoto ;)
En heb ook wel eens bij Impex in Berlijn besteld.
Soms kom je op Ebay.de ook nog wel eens leuk aanbod tegen aan expired of nog net niet expired film tegen.
Daar wil ik ook nog wel eens op gokken :z

Maar wat betreft de startpost, dat is aan @Wijnands :>

GiLeX wijzigde deze reactie 10-02-2020 14:30 (11%)

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Tijd voor een paar plaatjes
Poosje terug al inmiddels de nieuwe Ilford Ortho Plus 80 (135) kunnen "testen" in Wildlands Emmen.
Een paar rolletjes volgeschoten met een van de Eos 3 camera's in HS config (PB-E2 er onder) en een paar Sigma's 100-400 en 150-600
(Ook nog een Eos 3 met XP2 Super gebruikt)

De Ortho Plus houdt wel van onze koffie mix. Oftewel ontwikkeld in ons Caffenol-C-L recept en stand ontwikkeling bij 21c en 55 minuten.

Impalas by Photobygms, on Flickr

Lions at Wildlands by Photobygms, on Flickr

Gescand met de Plustek 8200i en verder niks behalve in Gimp nog een check op stof/krasjes.

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

En dan maar weer even naar de actualiteit:
Ook Fuji geeft nu een waarschuwing uit betreffende de nieuwere CT scanners:
]Tokyo, February 13, 2020 — New and enhanced scanning technology at airports and other security checkpoints, especially in the United States are introduced since 2020.

Those machines may provide more damaging to unprocessed film and instax film than previous generations of scanners.

To protect your valuable film and photographs, Fujifilm encourages you to carry your film in your carry-on baggage and always ask for hand inspection regardless of film sensitivity.

Thank you very much for your continued support of your products.
Films
QuickSnap (Single-Use Cameras)
Instax Films (instax mini / SQUARE / WIDE)

For more details, refer to the following link below:

Film: https://www.fujifilmusa.c...hy/pdf/Traveling_film.pdf

instax: https://www.fujifilmusa.c...Traveling_INSTAX_film.pdf

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Wijnands schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:27:
[...]

Ik denk 't. Ik was straal vergeten dat ik deze nog had. Dateert nog van voordat ik ruzie kreeg met de toenmalige admins.

Van 't weekend even kijken voor een update.
kleine herinnering O-) :+

En dan nog maar een klein beestje wat even ging poseren toen we in Canada waren O+

Posing squirrel by Photobygms, on Flickr

Canon Eos 3 met een Sigma 150-600 en Iflord XP2 Super 400

• Tomino
smiba schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:51:
[...]

Eindelijk aan de slag geweest met Pakon Planar Raw Converter omdat twee slide/E6 rollen van de fotograaf terugkreeg. Hij kon ze ook inscannen, maar dat ging behoorlijk in de papieren lopen (EUR 45 voor 70 scans). De Pakon 135 slikt inderdaad native geen slide film, maar met de 'hack' wel.

Het proces:
1x XP laptop met TLX & een script. Dit geeft een 35MB .RAW file. De raw File door een script laten verwerken (https://alibosworth.github.io/pakon-planar-raw-converter/). Dit geeft 16-bits TIFF bestanden die ik verder bewerk tot een mooie eindresultaat. Het script van Raw naar TIFF krijg ik alleen op een OSX werkend dus nu nog aan het werk met drie laptops voor het inscannen van een rol 8)7

Oftewel, mijn eerste eigen ingescande diafilm.

Tomino wijzigde deze reactie 18-02-2020 12:50 (5%)

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

En het lijkt er op dat binnenkort (Maart, April) eindelijk Fuji's Neopan 100 Acros II
via de normale kanalen te verkrijgen zal zijn, in Europa Deze info is door Fuji verspreid naar diverse bronnen
Benieuwd of de prijzen dan ook iets lager komen te liggen dan de 14 euro per rol voor Import prijzen op het moment

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True