Zelf heb ik het bv in de bergen meegemaakt dat mijn bereik niet super was. Daarvoor wil ik dan wel een backup hebben, want op edge navigeren i.p.v. 3g/4g is nogal een verschil.l3art schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 07:02:
[...]
Netjes. Wat ik me wel afvraag, wat is voor mensen het voordeel van Sygic bovenop waze? Zeker met data uit je bundel binnen Europa zie ik zelf het voordeel van navigatie als Sygic niet echt meer, maar misschien zie ik iets over er het hoofd?
Verwijderd
Mobiel internet bereik en snelheid.l3art schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 07:02:
[...]
Netjes. Wat ik me wel afvraag, wat is voor mensen het voordeel van Sygic bovenop waze? Zeker met data uit je bundel binnen Europa zie ik zelf het voordeel van navigatie als Sygic niet echt meer, maar misschien zie ik iets over er het hoofd?
Ik gebruik nog steeds offline navigatie omdat niet overal goed/snel mobiel internet beschikbaar is. Ik kom regelmatig in het meer noordelijke deel van Zweden en daar is goed/snel mobiel internet zeker niet vanzelfsprekend. Is dan zeker wel fijn dat je dan toch gewoon navigatie hebt.
Ook een goed punt, al kan het óók (naast de 3g/4g verbinding) liggen dat je überhaupt slechte gps ontvangst hebt. In dat geval helpt alleen nog maar terugvallen op de ouderwetse kaart of je inwendige postduif weer eens te activeren.Lizard schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:21:
[...]
Zelf heb ik het bv in de bergen meegemaakt dat mijn bereik niet super was. Daarvoor wil ik dan wel een backup hebben, want op edge navigeren i.p.v. 3g/4g is nogal een verschil.
Ik kan me nog een mooie rit door de Nieuw Zeelandse alpen herinneren waar de gps ontvangst zeer beroerd was. (goed dat is sowieso een lastig gebied met toen geen mobiele ontvangst, met gelukkig maar weinig wegen zodat verdwalen / verkeerd rijden relatief beperkt is)
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Als er één navigatie is die ik echt VERSCHRIKKELIJK vind is het wel Google Maps : Dat mens noemt straten en 6000 instructies tegelijk achter elkaar wat echt helemaal geen nut heeft als je ergens niet 100% bekend bent en daar weet je de weg al dus gebruik je ook geen navigatie!DennusB schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:28:
Ik weet niet, voor mijn gevoel geeft Google Maps een wat meer heldere view van waar je precies heen moet, welke afslag je moet pakken etc...
Verder heeft het totaal geen settings zowat en kan je niks naar je eigen smaak aanpassen wat echt een domper is

Here Maps, Navigon, Sygic, TomTom, Garmin zijn allen stuk voor stuk VEEL beter!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
@nero355 Volgens mij heb jij een andere Google Maps dan ik!
Voor mij is de interface van TomTom een stuk fijner, maar ik ben nu 1,5 jaar overgestapt naar de telefoon met Waze of Maps.
Niet perfect maar het voldoet prima. Ik kom altijd waar ik moet zijn zonder fout te rijden...
Voor mij is de interface van TomTom een stuk fijner, maar ik ben nu 1,5 jaar overgestapt naar de telefoon met Waze of Maps.
Niet perfect maar het voldoet prima. Ik kom altijd waar ik moet zijn zonder fout te rijden...
Daarom gebruik ik TomTom Go.djiedjee schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:18:
Wel de fijne interface en goede verkeersinformatie, maar wel op de telefoon
Ik snap op zich de opmerking over Google Maps wel, ik ben er zelf ook niet echt een fan van. Ik gebruik het soms wel eens, maar elke keer mis ik specifieke informatie, waaronder mijn eigen snelheid.
Waze vind ik echt een gedrocht. Gamification van autorijden ben ik principieel tegenstander van. Ik wil juist minder afleiding, niet meer.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
@Hooglander1 dat van waze herken ik wel. Maar je kan de meeste dingen ook uitzetten. Dan hou je een best aardige interface over. (Inclusief eigen en max snelheid)
[ Voor 11% gewijzigd door djiedjee op 22-03-2018 18:05 ]
Velociraptor over maps van laten draaien, werkt prima en bijna altijd snelheidslimiet en je eigen snelheid.Hooglander1 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:21:
[...]
Daarom gebruik ik TomTom Go.
Wel de fijne interface en goede verkeersinformatie, maar wel op de telefoon
Ik snap op zich de opmerking over Google Maps wel, ik ben er zelf ook niet echt een fan van. Ik gebruik het soms wel eens, maar elke keer mis ik specifieke informatie, waaronder mijn eigen snelheid.
Waze vind ik echt een gedrocht. Gamification van autorijden ben ik principieel tegenstander van. Ik wil juist minder afleiding, niet meer.
Waze kan ik ook maar niet aan wennen.
Je kan flitsmeister ook als overlay instellen, dan zie je ook je eigen snelheid en de maximum snelheid.Eric_Cantona schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:56:
[...]
Velociraptor over maps van laten draaien, werkt prima en bijna altijd snelheidslimiet en je eigen snelheid.
Waze kan ik ook maar niet aan wennen.
Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
Laatste versie, alle updates, nog steeds een ramp!djiedjee schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:18:
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hee da's nieuw voor me, weer wat geleerdMegapaul schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:33:
[...]
Je kan flitsmeister ook als overlay instellen, dan zie je ook je eigen snelheid en de maximum snelheid.
[ Voor 5% gewijzigd door Eric_Cantona op 22-03-2018 20:56 ]
Ik ben een Wileyfox spark + aan het inrichten, deze telefoon zal mede gebruikt worden door iemand die digitaal onhandig is U uen al snel de kluts kwijtraakt als er onbekende opties of schermen verschijnen.
Tot nu toe heb ik alleen even Google maps geprobeerd, ik kan niet zeggen dat ik het nou echt intuïtief vind werken.
Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met bepaalde navigatiesoftware die zo simpel mogelijk maar natuurlijk wel betrouwbaar en duidelijk werkt?
Het doel is: af en toe een autorit van A naar B, en in stadscentra lopend navigeren.
Gezien het toch beperkte data pakket lijkt offline navigatie mij de beste keuze,Ik heb geen enkel idee wat voor soort data verbruik je aan moet denken bij Online navigatie.
Alvast dank
Tot nu toe heb ik alleen even Google maps geprobeerd, ik kan niet zeggen dat ik het nou echt intuïtief vind werken.
Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met bepaalde navigatiesoftware die zo simpel mogelijk maar natuurlijk wel betrouwbaar en duidelijk werkt?
Het doel is: af en toe een autorit van A naar B, en in stadscentra lopend navigeren.
Gezien het toch beperkte data pakket lijkt offline navigatie mij de beste keuze,Ik heb geen enkel idee wat voor soort data verbruik je aan moet denken bij Online navigatie.
Alvast dank
Hoe doe je dat? Ik krijg dat niet voor elkaarMegapaul schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:33:
[...]
Je kan flitsmeister ook als overlay instellen, dan zie je ook je eigen snelheid en de maximum snelheid.
Got it! extra instellingen overlay
[ Voor 8% gewijzigd door Nixo op 28-03-2018 11:10 ]
Kan prima met Maps, ook offline.
linp schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:00:
Alvast dank
Ik denk dat je de term digibeet niet begrijpt, maps is een oplossing, maar niet de beste in dit geval.
@linp Qua dataverbruik, hangt natuurlijk sterk af van de app. Maar ik heb met mijn sygic deze maand 109MB verbruikt, dat is alleen op traffic info, app wordt bijna dagelijks gebruikt. Misschien dat mensen data-verbruik-info van hun maps gebruik willen delen.
Voor offline oplossingen zijn er legio, ik ben zelf wel tevreden met maps.me, maar sygic kan eigenlijk ook het meeste wel (iets minder geschikt voor puur wandelen) daarnaast gebruik ik ook nog komoot. Maar er zijn er vast nog veel meer, een kwestie van laten proberen lijkt me?
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Je kunt het toch gewoon uitprinten?rockhopper schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:59:
[...]
Ik denk dat je de term digibeet niet begrijpt, maps is een oplossing, maar niet de beste in dit geval.
En op welke manier is dat een antwoord op de oorspronkelijke vraagsteller? Ik kan ook een gids inhuren, dat heeft net zoveel effect maar is ook niet een oplossing waar om gevraagd werd
Here Mapslinp schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:00:
Ik ben een Wileyfox spark + aan het inrichten, deze telefoon zal mede gebruikt worden door iemand die digitaal onhandig is U uen al snel de kluts kwijtraakt als er onbekende opties of schermen verschijnen.
Alvast dank
Nog altijd mijn favoriet, ook al heb ik het idee dat er wat opties zijn verdwenen door de updates heen de afgelopen jaren...
@nero355
In de review in Google play Lees ik onder andere:
The map database has moved from SD card to internal memory, filling it. Settings option won't let me change it back. Looks like I'll have to uninstall it, which is a shame. Why do developers keep messing with things that work?
Ik weet niet hoe groot de kaarten zijn, Maar dit lijkt me toch een minpunt.
@rockhopper
.
De reviews van Maps.me zijn over het algemeen wel goed, dus misschien ga ik deze uitproberen.
Ik las trouwens net in een ouder draadje
Misschien is het wel genoeg data reserve, er is 2GB per maand beschikbaar, de telefoon zal meestal op het bureau liggen,4G zal waarschijnlijk alleen af en toe gebruikt worden om buitenshuis een adres of iets dergelijks op te zoeken.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat online navigeren een gigantische hoop data verstookt, maar misschien valt het eigenlijk wel mee.
The map database has moved from SD card to internal memory, filling it. Settings option won't let me change it back. Looks like I'll have to uninstall it, which is a shame. Why do developers keep messing with things that work?
@rockhopper
Wat bedoel je precies met 'dat is alleen op traffic info'?Bedoel je daarmee dat hij niet als routeplanner wordt gebruikt?109 MB is weinigMaar ik heb met mijn sygic deze maand 109MB verbruikt, dat is alleen op traffic info, app wordt bijna dagelijks gebruikt
.
De reviews van Maps.me zijn over het algemeen wel goed, dus misschien ga ik deze uitproberen.
Ik las trouwens net in een ouder draadje
Dit is natuurlijk wel erg handig, alle kaart materiaal vooraf downloaden en toch online zijn voor omleidingen en verkeersinformatie en dergelijke. ( en streetview?)'Google Maps is krachtig dankzij online, maar je kan de wel kaarten vooraf downloaden. Tijdens het rijden ben je niet offline, dus kaarten laden direct maar verkeersinfo is ook beschikbaar en alle mogelijke routes worden gewoon online berekend.'
Misschien is het wel genoeg data reserve, er is 2GB per maand beschikbaar, de telefoon zal meestal op het bureau liggen,4G zal waarschijnlijk alleen af en toe gebruikt worden om buitenshuis een adres of iets dergelijks op te zoeken.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat online navigeren een gigantische hoop data verstookt, maar misschien valt het eigenlijk wel mee.
Traffic info is verkeersinfo, oftewel als je op dit moment van A naar B wilt kan zus of zoveel minuten vertraging op punt xx verwachten. Zie het als die mooie omroeper die regelmatig tijdens de file de radiouitzending onderbreekt met informatie over de files, maar dan ingebouwd in je app!linp schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:18:
Wat bedoel je precies met 'dat is alleen op traffic info'?Bedoel je daarmee dat hij niet als routeplanner wordt gebruikt?109 MB is weinig
Als het een beetje meezit komen er dan ook alternatieven tevoorschijn zodat je langs de file kan rijden en niet te veel tijd verliest of niet te lang stil hoeft te staan. Niet meer, niet minder dan dat.
Het hele route berekenen en de kaarten zijn offline, maar routes herberekenen gebeurt via online extra info, dit is optioneel/extra. 109MB is niet heel veel, maar als je een krappe data bundel hebt kan het fors zijn, dit mag iedereen zelf bepalen.
Overigens verwacht ik dat je met 2GB data prima uit de voeten kan met maps, de termen 'digibeet' en beperkte databundel deden mij eerder denken aan iemand die net een telefoon heeft, ouder is dan 60 en een databundel heeft van 200MB. Ik geef zelf ongeacht de bundel de voorkeur aan sygic, maar daar werk en rij ik al jaren mee, dus het is ook iets van 'niet het wiel opnieuw willen uitvinden'.
[ Voor 16% gewijzigd door rockhopper op 28-03-2018 17:33 ]
[quote]rockhopper schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:30:
[...]
'digibeet' is echt de juiste term in dit geval!
[...]
Goede uitleg, is duidelijk nu.Traffic info is verkeersinfo,
Het hele route berekenen en de kaarten zijn offline, maar routes herberekenen gebeurt via online extra info, dit is optioneel/extra. 109MB is niet heel veel, maar als je een krappe data bundel hebt kan het fors zijn, dit mag iedereen zelf bepalen.
Ik schreef ' beperkte databundel' omdat ik er vanuit ging dat verbruik hoger zou zijn dan het wellicht is.Overigens verwacht ik dat je met 2GB data prima uit de voeten kan met maps, de termen 'digibeet' en beperkte databundel deden mij eerder denken aan iemand die net een telefoon heeft, ouder is dan 60 en een databundel heeft van 200MB. Ik geef zelf ongeacht de bundel de voorkeur aan sygic, maar daar werk en rij ik al jaren mee, dus het is ook iets van 'niet het wiel opnieuw willen uitvinden'.
'digibeet' is echt de juiste term in dit geval!
Mja, klooien met microSDXC kaartjes moet je sowieso niet willen : Ze zijn echt veeeel langzamer dan het intern geheugen van een telefoon zelfs als je een 100/100 MB/s model kooptlinp schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:18:
@nero355

Ik heb daarom tegenwoordig gewoon een telefoon met 128GB interne UFS 2.x opslag en daar slaat lekker alles op
Iemand ervaringen met offline navigaties in Costa Rica?
Heb TomTom geïnstalleerd, maar vorig jaar (in de vs) begon deze vaak pas te navigeren op het moment dat ik (even) netwerk had. Magic Earth deed het op die momenten wel gewoon
Was dit misschien een bug? Iemand een top navigatie app gebruikt in Costa Rica voor Android?
Heb TomTom geïnstalleerd, maar vorig jaar (in de vs) begon deze vaak pas te navigeren op het moment dat ik (even) netwerk had. Magic Earth deed het op die momenten wel gewoon
Was dit misschien een bug? Iemand een top navigatie app gebruikt in Costa Rica voor Android?
Iemand hierboven heeft de suggestie om de kaarten uit te printen, misschien is dat iets?Steefmeister schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:15:
On a more serious note: in het verleden ooit gelezen dat TomTom soms de licentie wil controleren. Hiervoor heeft het apparaat een verbinding met internet nodig. Ik vermoed dat dit het probleem is geweest. Ik weet niet of deze check er nog steeds in zit, misschien dat iemand anders je daar mee kan helpen, of even bij TomTom zelf navragen.
Verder is de kaart van Costa Rica ook in Sygic beschikbaar:
bronAdding new maps to our inventory we can now offer complete global maps coverage, and provide reliable navigation wherever you decide to go. New maps include popular travel locations in Latin America (Cuba, Costa Rica, Cayman Islands, Bahamas, Peru), Asia (China, Japan, Korea) and Africa (Madagascar).
Andere (gratis) alternatieven zijn:Beide maken gebruik van OpenStreetMaps (OSM).
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Over Costa Rica kan ik niets zeggen, maar in de USA werkt TomTom Go zonder netwerk al drie jaar prima voor mij op mijn oude S7. Heb net zelf Sygic world gekocht in de aanbieding omdat TomTom Go helaas geen Japan ondersteund en Sygic wel. Ga dat deze zomer zien.Steefmeister schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:15:
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ik zou 100% vertrouwen dat een offline navigatie als OSMAnd gewoon werkt. Wel dus eerst de kaarten downloaden, en het is zo goed als de kaart is
Signatures zijn voor boomers.
Afgelopen week meerdere malen door België genavigeerd met Google Maps en Flitsmeister als overlay. Ik heb gesproken aanwijzingen uitstaan. Toch vind ik de visuele aanwijzingen niet fijn genoeg. Terug naar Sygic en dat werkt toch iets fijner. Echter met Flitsmeister als overlay krijg je 2x snelheid in beeld.
Ik ben blij dat ik Sygic nog op m'n telefoon heb staan in ieder geval.
Nu nog op zoek naar 'n goede autolader, m'n oude is niet meer afdoende om m'n telefoon opgeladen te houden. Met bt, navigatie en datagebruik ontlaadt de telefoon 'n procent per 5 minuten of zo
Nu nog op zoek naar 'n goede autolader, m'n oude is niet meer afdoende om m'n telefoon opgeladen te houden. Met bt, navigatie en datagebruik ontlaadt de telefoon 'n procent per 5 minuten of zo

Ligt waarschijnlijk eerder aan de kabel dan aan de lader. Hoeft niet per sé, maar in mijn ervaring is dat vaker het probleem dan de lader.Eric_Cantona schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:42:
Afgelopen week meerdere malen door België genavigeerd met Google Maps en Flitsmeister als overlay. Ik heb gesproken aanwijzingen uitstaan. Toch vind ik de visuele aanwijzingen niet fijn genoeg. Terug naar Sygic en dat werkt toch iets fijner. Echter met Flitsmeister als overlay krijg je 2x snelheid in beeld.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Kabel en lader zitten aan elkaarKoldur schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:03:
[...]
Ligt waarschijnlijk eerder aan de kabel dan aan de lader. Hoeft niet per sé, maar in mijn ervaring is dat vaker het probleem dan de lader.
Na jaren gebruik van Here ben ik sinds deze skivakantie helemaal overgestapt naar Google Maps met TomTom Flitsers als overlay.
Mede dankzij de EU-databundel.
Meeste gebieden waar ik heen ga zijn op te slaan als offline map en daarmee is het datagebruik beperkt.
Meeste gebieden waar ik heen ga zijn op te slaan als offline map en daarmee is het datagebruik beperkt.
Draadloos laden op onze Zon
@Steefmeister
Tomtom is toch offline navigatie??!
Ik heb tomtom veel in Noorwegen gebruikt, ook slecht bereik daar soms.
Werkte gewoon hoor.
Test het ff door tomtom aan te zetten met data en wifi uit.
Ik heb tomtom veel in Noorwegen gebruikt, ook slecht bereik daar soms.
Werkte gewoon hoor.
Test het ff door tomtom aan te zetten met data en wifi uit.
[ Voor 5% gewijzigd door mountainbiker op 29-03-2018 10:39 ]
mountainbiker
Ook dat, maar je hebt ook deze: Google Play: TomTom Flitsersmountainbiker schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:36:
@Steefmeister
Is het al mogelijk dat iemand weet om Google Maps te laten spreken via de telefoon luidspreker? Mijn grootste ergernis met Maps is dat hij alles via Bluetooth uitstuurt omdat mijn telefoon met de auto verbonden is voor telefoongesprekken en ik nergens een optie zie om de telefoonluidspreker te forceren.Eric_Cantona schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:42:
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Lijkt het maar zo, of zit heel dit topic vol met notoire hardrijders? Of hebben Flitsmeister en TomTom Flitsers nog andere functies
?
Andere hardrijders informeren van de locaties van flitserTommert38 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:24:
Lijkt het maar zo, of zit heel dit topic vol met notoire hardrijders? Of hebben Flitsmeister en TomTom Flitsers nog andere functies?
Ik snap persoonlijk de constante stroom aan 'kan ik die kaart offline downloaden?' hier niet echt. Alleen als het gaat over echt beperkte abonnementen kan ik die vraag begrijpen. Maar op die manier zet je zoveel data op je toestel die je nooit of te nimmer gaat gebruiken. Daarnaast is die data op het moment van downloaden in het beste geval enkele dagen oud, in het slechtste geval al meer dan een kwartaal. En om de x dagen een nieuwe versie van zo'n groot bestand downloaden heb ik ook geen zin in. Alleen het gebruik van verschilbestanden zou dat nog ietwat leefbaar maken.
Dan heb ik persoonlijk liever het systeem van Waze dat bij het starten van de navigatie alleen de omgeving van je omgeving en route downloadt en dit ook in een cache bijhoudt voor de volgende ritten. Zo kan je ook zonder internetverbinding terugrijden, hoewel ik niet zou weten waarom je dat zou doen. Dan heb je meteen de meest recente kaart bij elke rit (er is quasi elke dag een nieuwe versie van de kaart). Aan mijn dataverbruik zie ik het in elk geval niet. Ik bereken wel meestal mijn route van thuis weg op wifi, maar veel verschil heeft dat niet gemaakt.
Alleen jammer van de ontbrekende rijstrookinstructies, maar de uitspraak van de tekst op de signalisatie maakt het voor mij eigenlijk altijd wel duidelijk genoeg.
Dan heb ik persoonlijk liever het systeem van Waze dat bij het starten van de navigatie alleen de omgeving van je omgeving en route downloadt en dit ook in een cache bijhoudt voor de volgende ritten. Zo kan je ook zonder internetverbinding terugrijden, hoewel ik niet zou weten waarom je dat zou doen. Dan heb je meteen de meest recente kaart bij elke rit (er is quasi elke dag een nieuwe versie van de kaart). Aan mijn dataverbruik zie ik het in elk geval niet. Ik bereken wel meestal mijn route van thuis weg op wifi, maar veel verschil heeft dat niet gemaakt.
Alleen jammer van de ontbrekende rijstrookinstructies, maar de uitspraak van de tekst op de signalisatie maakt het voor mij eigenlijk altijd wel duidelijk genoeg.
Coördinator van de Waze Belux Community
NOFI, maar je post laat duidelijk zien dat je er echt 0,0 ervaring mee hebt, want wat je zegt klopt gewoon nietGlodenox schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 18:02:
Ik snap persoonlijk de constante stroom aan 'kan ik die kaart offline downloaden?' hier niet echt. Alleen als het gaat over echt beperkte abonnementen kan ik die vraag begrijpen. Maar op die manier zet je zoveel data op je toestel die je nooit of te nimmer gaat gebruiken. Daarnaast is die data op het moment van downloaden in het beste geval enkele dagen oud, in het slechtste geval al meer dan een kwartaal. En om de x dagen een nieuwe versie van zo'n groot bestand downloaden heb ik ook geen zin in. Alleen het gebruik van verschilbestanden zou dat nog ietwat leefbaar maken.
- Mappen download je per land en in grote landen zoals Duitsland en Frankrijk kan dat zelfs per provincie!
- Updates zijn 1 keer per maand of zo te downloaden thuis via je WiFi.
- Het is gewoon makkelijker en handiger dan elke keer maar aan die databundel hangen en maar hopen dat je er niet doorheen knalt.
- De meneer/mevrouw die je vertelt waar je heen moet is ook nog eens veel minder irritant dan die van Google Maps bijvoorbeeld...
Ik heb zelf een toestel met 128GB opslag dus dat beetje ruimte kan me echt niks schelen trouwens : Heb nog 80GB of zo vrij en mijn toestel heb je al voor € 245 gemiddeld dus het is echt geen € 800+ model of zo
Notoire hardrijder ? Nee.Tommert38 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:24:
Lijkt het maar zo, of zit heel dit topic vol met notoire hardrijders? Of hebben Flitsmeister en TomTom Flitsers nog andere functies?
Trap ik graag het gaspedaal in als daar ruimte voor is ? Ja!
Maar waar ik nog het meeste een hekel aan heb zijn die 3 Km/h te hard boetes die gelijk € 45 of zo van je jatten
[ Voor 13% gewijzigd door nero355 op 29-03-2018 20:12 ]
Hier kan ik zeer bot op reageren, maar ik zal het maar latennero355 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:08:
[...]
NOFI, maar je post laat duidelijk zien dat je er echt 0,0 ervaring mee hebt, want wat je zegt klopt gewoon niet

- Zelfs als je per provincie kan downloaden, dan ben je nog een kaart aan het downloaden die je voor 95% niet gebruikt. Het is fijn voor jou dat je veel plaats vrij hebt, ik heb een toestel waar dat niet het geval is.
- Zoals ik zei: aan mijn datagebruik zie ik het niet. Dat zal wel anders zijn als je elke dag een andere bestemming hebt, maar dat is dan weer geen normale situatie.
- Een update per maand vind ik niet meer aanvaardbaar. Het is minder erg dan die kwartaalupdates van vroeger, maar als er ergens een nieuwe weg ligt, heb ik liever dat ik dezelfde dag nog over die weg een route kan krijgen. Of erger: als er ergens een fout op de kaart staat ga je een maand lang daar last van ondervinden
- Over de stemmen kan ik je alleen maar gelijk geven. In Google Maps en Waze zijn die niet echt prettig aan te horen. Hopelijk wordt er daar ook nog iets aan gedaan, maar daar vrees ik wat voor.
Natuurlijk is online beter: volledig up-to-date kaartmateriaal.
Offline kaarten kunnen toch echt handig zijn.
Ik was vorige week in een skigebied waar deels geen dekking was (??) en daar werkte Maps nu prima.
Ik was vorige week in een skigebied waar deels geen dekking was (??) en daar werkte Maps nu prima.
[ Voor 20% gewijzigd door emmerx op 30-03-2018 13:15 ]
Dat is een beetje kort door de bocht reactie. Als jij verwacht dat online maps vanzelfsprekend altijd eerder up to date zijn dan is dit beslist niet altijd het geval. Sterker, vaak loopt OSM voor met zijn offline kaart updates, voor op Google maps. Niet dat dit lang het geval zal zijn maar ze zijn vaak wel eerder met kloppende weg vernieuwing/wijziging.emmerx schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:13:
Natuurlijk is online beter: volledig up-to-date kaartmateriaal.
Testing, one, two ...
Ik had het over de objectieve discussie of online beter is dan offline.hardware-lover schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:18:
[...]
Dat is een beetje kort door de bocht reactie.
En de nuances daar in.
Niet de subjectieve over welke leverancier beter is dan een andere.
Vanaf nu dus weer gewoon rechtdoor reageren?
Rechtdoor, links- of rechtsom, net wat aangegeven wordt, offline of onlineemmerx schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:28:
[...]
Ik had het over de objectieve discussie of online beter is dan offline.
En de nuances daar in.
Een volgend keer misschien het woordje "natuurlijk" weglaten? Voor beide methoden is wat te zeggen, maar er zijn zoveel variabelen. Een duidelijke "winnaar" is er nooit, de keuze voor het e.e.a. is te persoonlijk daarvoor.
Testing, one, two ...
Ik ben het wel eens met @hardware-lover, je lijkt feitelijk te brengen dat online beter is waar, zoals aangegeven, dat niet hoeft te zijn.emmerx schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:28:
[...]
Ik had het over de objectieve discussie of online beter is dan offline.
En de nuances daar in.
Kijkend naar de hoeveelheid updates die ik bij Tomtom ontvang denk ik wel dat de meeste offline programma's oudere kaarten gebruiken dan online kaarten. De laatste update van de kaarten kan ik me immers niet meer herinneren (kan natuurlijk ook wat zeggen over mij
Mij gaat het er voornamelijk om dat online kaarten meer up to date kunnen zijn. Bij Google Maps loopt het spaak sinds de ondergang van Google Map Maker, maar bij Waze lukt dat goed en, als er al problemen zijn, kunnen die gemakkelijk gerapporteerd worden waardoor die vaak al na enkele dagen opgelost zijn. Een offline-kaart daarentegen zal per definitie gedateerd zijn. Als de brondata actueel en correct is zou dat nog werkbaar zijn, maar dat lijkt me moeilijk te garanderen. Het enige dat men nog kan doen is wegen al intekenen met de aanduiding vanaf wanneer deze open zouden gaan, maar de ervaring leert me dat de exacte openingsdatum soms een week op voorhand nog niet vast staat, laat staan een maand op voorhand.
Nog iets anders dat ik liever online heb is de routeberekening (met een fallback naar lokale berekening als er geen netwerk is). Door een route online op een server te laten berekenen kan er echt aan verkeerssturing gedaan worden wanneer veel mensen een bepaalde route opvragen. Ook laat het toe om met veel meer details rekening te houden zonder dat je die allemaal moet downloaden (met dan wel als nadeel dat de offline navigatie van mindere kwaliteit zal zijn). Zijn er, buiten Waze, eigenlijk veel apps die dit doen?
Ik vraag me af of de 'klassieke' navigatiesystemen die alleen informatie geven voor de hoofdwegen soms niet iedereen dezelfde alternatieve route geven bij zware files waardoor men eigenlijk geen tijdswinst maakt? Dáár heb ik 0,0 ervaring mee, dus dat weet ik niet zeker
Nog iets anders dat ik liever online heb is de routeberekening (met een fallback naar lokale berekening als er geen netwerk is). Door een route online op een server te laten berekenen kan er echt aan verkeerssturing gedaan worden wanneer veel mensen een bepaalde route opvragen. Ook laat het toe om met veel meer details rekening te houden zonder dat je die allemaal moet downloaden (met dan wel als nadeel dat de offline navigatie van mindere kwaliteit zal zijn). Zijn er, buiten Waze, eigenlijk veel apps die dit doen?
Ik vraag me af of de 'klassieke' navigatiesystemen die alleen informatie geven voor de hoofdwegen soms niet iedereen dezelfde alternatieve route geven bij zware files waardoor men eigenlijk geen tijdswinst maakt? Dáár heb ik 0,0 ervaring mee, dus dat weet ik niet zeker
Wat is er dan gebeurd met Google Map Maker? En kun je nu dan geen wijzigingen meer doorgeven aan Google Maps?Glodenox schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:42:
Bij Google Maps loopt het spaak sinds de ondergang van Google Map Maker, maar bij Waze lukt dat goed en, als er al problemen zijn, kunnen die gemakkelijk gerapporteerd worden waardoor die vaak al na enkele dagen opgelost zijn. ...
Er was een incident waarbij een gebruiker een park toegevoegd had in de vorm van een Android-figuurtje dat op het logo van Apple urineert. Dat ging een beetje viraal, waardoor men maar meteen heel Google Map Maker op slot heeft gedaan. In België en Nederland heeft het meerdere maanden geduurd vooraleer er moderators aangesteld werden, waardoor het grootste deel van de community elders naartoe ging of stopte. Uiteindelijk heeft Google enkele functies uit Google Map Maker rechtstreeks in Google Maps verwerkt, maar dit is vrij beperkt en vereist moderatie door medewerkers van Google - met een zeer lange lijst aan openstaande vragen tot gevolg voor alles dat niet automatisch verwerkt kan worden.Cerberus_tm schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:34:
Wat is er dan gebeurd met Google Map Maker? En kun je nu dan geen wijzigingen meer doorgeven aan Google Maps?
Je kan nog altijd wijzigingen doorgeven aan Google, maar dan met de optie 'Feedback verzenden' in het menu van Google Maps. Maar dat is dus heel beperkt.
[ Voor 7% gewijzigd door Glodenox op 30-03-2018 18:43 ]
Dank voor de informatie. Jammer dat het zoveel moeilijker is geworden. Ik hoop dat het toevoegen/aanpassen van wegen dan nog wel mogelijk is via Google Maps.
Volgens mij zijn alle "kaartenbakkers" best wel traag daarmee dus geen idee of dat echt veel uitmaakt...Glodenox schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:42:
Mij gaat het er voornamelijk om dat online kaarten meer up to date kunnen zijn.
Dat kan ik ook gewoon doen bij Here Maps/Here WeGo echter heb ik daar 0,0 ervaring mee dus hoe snel het wordt opgelost ? Geen idee!en, als er al problemen zijn, kunnen die gemakkelijk gerapporteerd worden waardoor die vaak al na enkele dagen opgelost zijn.
Je zal voor weergave van files toch al online zijn dus als er een update is krijg je daar gewoon melding van en kan je die eventueel downloaden.Een offline-kaart daarentegen zal per definitie gedateerd zijn.
Zit je echter in Frankrijk en is het een update voor Roemenië (noem maar wat) dan kan je ervoor kiezen om daar effe mee te wachten natuurlijk
Tussentijds updaten, niks aan de hand!Als de brondata actueel en correct is zou dat nog werkbaar zijn, maar dat lijkt me moeilijk te garanderen. Het enige dat men nog kan doen is wegen al intekenen met de aanduiding vanaf wanneer deze open zouden gaan, maar de ervaring leert me dat de exacte openingsdatum soms een week op voorhand nog niet vast staat, laat staan een maand op voorhand.
Er is geen vaste update dag of zo voor zover ik weet.
Volgens mij gaat dat de files echt niet oplossen en is er sowieso geen sturing van het verkeerNog iets anders dat ik liever online heb is de routeberekening (met een fallback naar lokale berekening als er geen netwerk is). Door een route online op een server te laten berekenen kan er echt aan verkeerssturing gedaan worden wanneer veel mensen een bepaalde route opvragen. Ook laat het toe om met veel meer details rekening te houden zonder dat je die allemaal moet downloaden (met dan wel als nadeel dat de offline navigatie van mindere kwaliteit zal zijn). Zijn er, buiten Waze, eigenlijk veel apps die dit doen?
Dat zou zomaar goed kunnen, echter worden de "nieuwe files" weer wel ontweken door de groep die later dan de rest een nieuwe route gaat zoeken dus het is niet zo dat er maar één route is voor iedereen.Ik vraag me af of de 'klassieke' navigatiesystemen die alleen informatie geven voor de hoofdwegen soms niet iedereen dezelfde alternatieve route geven bij zware files waardoor men eigenlijk geen tijdswinst maakt? Dáár heb ik 0,0 ervaring mee, dus dat weet ik niet zeker
Tenzij je ergens "in the middle of nowhere" zit natuurlijk met weinig alternatieve opties
Het aanpassen van de straatnaam gaat nog, het toevoegen van wegen of aanpassen van de geometrie van bestaande wegen duurt nu meestal 3 maanden of meer in mijn omgevingCerberus_tm schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:57:
Ik hoop dat het toevoegen/aanpassen van wegen dan nog wel mogelijk is via Google Maps.
Dat is zeker iets relatief en ook subjectief naargelang je daar veel waarde aan hecht. Als er op je trajecten niet al te veel verandert zal je geen verschil opmerken. Maar je zou er van staan kijken hoeveel veranderingen er gebeuren: kruispunten die heraangelegd worden, nieuwe wijken, veranderingen aan snelheidslimieten, ... Bij Waze (die een volledig onafhankelijke eigen kaart heeft) wordt dat meestal dagelijks verwerkt (op af en toe een serverprobleem na). Voor zover ik weet is OSM de enige andere bron voor kaarten die continu geüpdatet wordt. Maar dan moet de leverancier van de navigatie-app wel regelmatig die updates willen doorvoeren.nero355 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:09:
Volgens mij zijn alle "kaartenbakkers" best wel traag daarmee dus geen idee of dat echt veel uitmaakt...
Maar dat blijft dan nog altijd die 'update van de maand', vermoed ik? Dat gaat dan niet veel verschil maken, lijkt me.nero355 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:09:
Je zal voor weergave van files toch al online zijn dus als er een update is krijg je daar gewoon melding van en kan je die eventueel downloaden.
Ah, dus dat gaat toch vaker dan maandelijks? Voor een autosnelweg zouden ze dat misschien doen, maar voor een gewone weg lijkt het me weinig waarschijnlijk.nero355 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:09:
Tussentijds updaten, niks aan de hand!
Files oplossen met een navigatie-app is inderdaad niet mogelijk. Je kan alleen voorkomen dat het verkeer zich hopeloos vastrijdt als er ergens een incident is en de weg afgesloten is. In Waze is er wel actieve sturing van het verkeer. Het routeringsalgoritme op de servers geeft niet altijd de individueel snelste route. Het probeert pro-actief in te schatten waar het erger gaat worden. Zo houdt het ook rekening met het aantal gebruikers die al langs een bepaalde weg gestuurd zijn en zal dan het verkeer nog wat extra spreiden als er alternatieven zijn. Zonder alternatieven gaat het natuurlijk niet.nero355 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:09:
Volgens mij gaat dat de files echt niet oplossen en is er sowieso geen sturing van het verkeer
Het is sowieso maar gerommel in de marge hoornero355 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:09:
Dat zou zomaar goed kunnen, echter worden de "nieuwe files" weer wel ontweken door de groep die later dan de rest een nieuwe route gaat zoeken dus het is niet zo dat er maar één route is voor iedereen.
Tenzij je ergens "in the middle of nowhere" zit natuurlijk met weinig alternatieve opties
Jammer dat het zo lang moet duren! Maar gelukkig kan het tenminste nog wel dan. Ik heb een tijd geleden wel eens iets aangepast bij Lelystad wat je reistijd 20 minuten korter maakt, omdat je met Street View kon zien dat je ergens officieel door kon en mocht steken waar dat van Mijnheer Google eerst niet mocht/kon.Glodenox schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:36:
[...]
Het aanpassen van de straatnaam gaat nog, het toevoegen van wegen of aanpassen van de geometrie van bestaande wegen duurt nu meestal 3 maanden of meer in mijn omgeving
Er zit iets in OsmAnd dat me mateloos irriteert. Als ik op een toestel waarop ik https://play.google.com/s...id=org.bruxo.gpsconnected gebruik dat de GPS fix ook bij scherm uit vasthoudt en evt. zelfs een andere app heb lopen die GPS gebruikt en ik start OsmAnd op dan stuurt die blijkbaar een GPS (warm) reset commando naar de ontvanger o.i.d. want dan begint OsmAnd weer vrolijk naar satellieten te zoeken met 0/14 bijv. Ook in bijv. https://play.google.com/s...id=com.chartcross.gpstest is dat dan te zien. Dat vertraagt flink en is volstrekt onnodig.
Welke sukkel bij OsmAnd het nou nodig vindt om dat te doen en waarom is mij ten ene male onduidelijk.
Of het moet een bug zijn die al héél lang bestaat en nog nooit opgemerkt is?
Ik mag tenminste aannemen dat ik niet de enige ben die dit ervaart. Of wel? Het lijkt me niet heel erg logisch dat dit toestelafhankelijk zou zijn. Ik ervaar het ook op meerdere toestellen. Geen enkele andere app doet dit dus het lijkt alleen maar OsmAnd specifiek te zijn. Als ik zoek naar het onderwerp vind ik echter niks.
Hebben anderen dit ook? Oplossing?
En waarop maakt Tweakers geen mooie linkjes meer van mjn Play Store links?

Ik mag tenminste aannemen dat ik niet de enige ben die dit ervaart. Of wel? Het lijkt me niet heel erg logisch dat dit toestelafhankelijk zou zijn. Ik ervaar het ook op meerdere toestellen. Geen enkele andere app doet dit dus het lijkt alleen maar OsmAnd specifiek te zijn. Als ik zoek naar het onderwerp vind ik echter niks.
[ Voor 3% gewijzigd door CaptJackSparrow op 31-03-2018 10:47 ]
Zelf gebruik ik dergelijke apps niet i.c.m. OSMand. Ik heb in het verleden een aantal issues op de github van OSMand gepost, deze werden toentertijd goed opgepakt door de ontwikkelaars dus wellicht het proberen waard.CaptJackSparrow schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 10:42:
Er zit iets in OsmAnd dat me mateloos irriteert. Als ik op een toestel waarop ik https://play.google.com/s...id=org.bruxo.gpsconnected gebruik dat de GPS fix ook bij scherm uit vasthoudt en evt. zelfs een andere app heb lopen die GPS gebruikt en ik start OsmAnd op dan stuurt die blijkbaar een GPS (warm) reset commando naar de ontvanger o.i.d. want dan begint OsmAnd weer vrolijk naar satellieten te zoeken met 0/14 bijv. Ook in bijv. https://play.google.com/s...id=com.chartcross.gpstest is dat dan te zien. Dat vertraagt flink en is volstrekt onnodig.Welke sukkel bij OsmAnd het nou nodig vindt om dat te doen en waarom is mij ten ene male onduidelijk.
Het gaat me niet om die combinatie. Het was om te benadrukken dat er al een GPS fix IS! Als in: Ik gebruik ZELFS een app die zorgt dat er constant een fix aanwezig is en TOCH presteert OsmAnd het om vrolijk te beweren dat er nog een fix gemaakt moet worden. Maar dat is dus iets dat door OsmAnd zélf veroorzaakt moet zijn en óók veroorzaakt wordt als dat GPS Connect niet loopt. Net nog getest. GPS Test geeft prima ontvangst. GPS Connect uit. GPS Test nog steeds prima ontvangst. OsmAnd aan. 0/0 zegt het en GPS Test... POEF! prima ontvangst weg en één balkje aan de linkerkant wat je ziet als er nog een fix gemaakt moet worden.alesandro_46 schreef op zondag 1 april 2018 @ 22:42:
[...]
Zelf gebruik ik dergelijke apps niet i.c.m. OSMand. Ik heb in het verleden een aantal issues op de github van OSMand gepost, deze werden toentertijd goed opgepakt door de ontwikkelaars dus wellicht het proberen waard.
Hopeloos.

Misschien een tip:
In onze Lexus IS300h zit standaard een navigatie systeem waar wij ons prima mee kunnen behelpen, het laatste kaartmateriaal is aanwezig dus wij gebruiken geen navi apps. Maar mijn schoonzus probeert af en toe als ze bij ons in de auto zit haar IPhone navigatie app en krijgt dan geen GPS verbinding.
Ze heeft allerlei instellingen geprobeerd maar niets lukt, totdat ik het schuifdak openzet, dan ontvangt ze ineens wel GPS data en werkt haar navi app.
In onze Lexus IS300h zit standaard een navigatie systeem waar wij ons prima mee kunnen behelpen, het laatste kaartmateriaal is aanwezig dus wij gebruiken geen navi apps. Maar mijn schoonzus probeert af en toe als ze bij ons in de auto zit haar IPhone navigatie app en krijgt dan geen GPS verbinding.
Ze heeft allerlei instellingen geprobeerd maar niets lukt, totdat ik het schuifdak openzet, dan ontvangt ze ineens wel GPS data en werkt haar navi app.
"Push now for a Golden Age"
Ik zie dat zelf ook. Vooral ergerlijk als je ergens bent waar je slechte dekking hebt (in een trein of zo), Dan ga ik al specifiek eerst met een app kijken of ik een lock heb, dan heb ik een lock en ga naar OSMAnd en dan is de lock opeens weg.CaptJackSparrow schreef op maandag 2 april 2018 @ 00:07:
[...]
Het gaat me niet om die combinatie. Het was om te benadrukken dat er al een GPS fix IS! Als in: Ik gebruik ZELFS een app die zorgt dat er constant een fix aanwezig is en TOCH presteert OsmAnd het om vrolijk te beweren dat er nog een fix gemaakt moet worden. Maar dat is dus iets dat door OsmAnd zélf veroorzaakt moet zijn en óók veroorzaakt wordt als dat GPS Connect niet loopt. Net nog getest. GPS Test geeft prima ontvangst. GPS Connect uit. GPS Test nog steeds prima ontvangst. OsmAnd aan. 0/0 zegt het en GPS Test... POEF! prima ontvangst weg en één balkje aan de linkerkant wat je ziet als er nog een fix gemaakt moet worden.
Ik snap er ook niks van.
Ik heb dat zelf ook nooit zo begrepenCaptJackSparrow schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 10:42:
Er zit iets in OsmAnd dat me mateloos irriteert. Als ik op een toestel waarop ik https://play.google.com/s...id=org.bruxo.gpsconnected gebruik dat de GPS fix ook bij scherm uit vasthoudt en evt. zelfs een andere app heb lopen die GPS gebruikt en ik start OsmAnd op dan stuurt die blijkbaar een GPS (warm) reset commando naar de ontvanger o.i.d. want dan begint OsmAnd weer vrolijk naar satellieten te zoeken met 0/14 bijv. Ook in bijv. https://play.google.com/s...id=com.chartcross.gpstest is dat dan te zien. Dat vertraagt flink en is volstrekt onnodig.Welke sukkel bij OsmAnd het nou nodig vindt om dat te doen en waarom is mij ten ene male onduidelijk.

Als workaround start ik eerst Oruxmaps. Als je deze app eenmalig uitzondert van het Android slaap/kill beleid dan blijft deze perfect werken. Je krijgt deze instructie zodra je hem de eerste keer start.
Oruxmaps is een heel erg uitgebreide GPS tracker. Waar de meeste van dit soort apps vooral gericht zijn op het koppelen van een activiteit aan je sociale profielen, is deze app puur bedoeld als tracker met ongelofelijk veel opties.
Oruxmaps houdt wél standaard z'n GPS lock, waar Osmand vervolgens weer van profiteert.
Dat is best logisch : Geen 3G/4G ontvangst, zodat je telefoon een startpositie heeft en daarna makkelijker zijn fix vindtchielmi schreef op maandag 2 april 2018 @ 08:55:
Ik heb dat zelf ook nooit zo begrepen. Vooral bij wandelingen hoog in de bergen kan het soms minuten duren voordat je opnieuw een GPS fix hebt.
Daarnaast duurt het bij alle GPS apparaten gewoon veel langer om een fix te vinden als je niet meer op de plek bent waar je de laatste keer je navigatie hebt afgesloten zeg maar.
Lees mijn post nog eens, en de post waarop ik reageernero355 schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:12:
[...]
Dat is best logisch : Geen 3G/4G ontvangst, zodat je telefoon een startpositie heeft en daarna makkelijker zijn fix vindt
Daarnaast duurt het bij alle GPS apparaten gewoon veel langer om een fix te vinden als je niet meer op de plek bent waar je de laatste keer je navigatie hebt afgesloten zeg maar.
Technisch gezien is het idd volstrek logisch dat een GPS fix hoog in de bergen langer op zich laat wachten, maar het is minder logisch dat apps zoals Osmand niet een modus bieden waarmee je de GPS connectie actief houdt.
Mja, er zullen vast wel mensen zijn die het niet wistenchielmi schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:16:
Lees mijn post nog eens, en de post waarop ik reageer![]()
Technisch gezien is het idd volstrek logisch dat een GPS fix hoog in de bergen langer op zich laat wachten, maar het is minder logisch dat apps zoals Osmand niet een modus bieden waarmee je de GPS connectie actief houdt.
Wat betreft die app zelf : Als je die gewoon laat draaien, terwijl je niet navigeert blijft dan de GPS wel actief ?
Want voor zover ik zie gaat het nu allemaal over andere apps die "de GPS fix niet overnemen" ?!
Truenero355 schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:24:
[...]
Mja, er zullen vast wel mensen zijn die het niet wisten
Wat betreft die app zelf : Als je die gewoon laat draaien, terwijl je niet navigeert blijft dan de GPS wel actief ?
Want voor zover ik zie gaat het nu allemaal over andere apps die "de GPS fix niet overnemen" ?!
Volgens mij is het probleem bij het "niet goed overnemen" dat bij wisselen tussen apps de GPS heel even z'n fix verliest, waarna het in bepaalde omstandigheden weer veel tijd kan kosten opnieuw een fix te krijgen.
Een app als Oruxmaps voorkomt dat, al zijn er ongetwijfeld veel meer apps die dit kunnen. Ook een navigatie app zoals Waze houdt op de achtergrond de GPS gewoon actief. De tracking opties van Oruxmaps zijn een interessante bonus, vind ik.
Nee. Dat is het punt helemaal niet. Er is geen sprake van 'overnemen' en GPS Connected houdt de fix al vast dus daar heb ik geen andere app voor nodig. Maar al heb je drie apps lopen die op de achtergrond GPS gebruiken, zodra je OsmAnd opstart gooit die de zaak in de war en stuurt die een reset commando naar de ontvanger waardoor die de fix juist kwijtraakt, en dus ook alle apps die dat GPS gebruiken.chielmi schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:35:
[...]
True
Volgens mij is het probleem bij het "niet goed overnemen" dat bij wisselen tussen apps de GPS heel even z'n fix verliest, waarna het in bepaalde omstandigheden weer veel tijd kan kosten opnieuw een fix te krijgen.
Een app als Oruxmaps voorkomt dat, al zijn er ongetwijfeld veel meer apps die dit kunnen. Ook een navigatie app zoals Waze houdt op de achtergrond de GPS gewoon actief. De tracking opties van Oruxmaps zijn een interessante bonus, vind ik.
Ja. Als je OsmAnd zelf laat draaien reset hij de fix geen tweede keer. Dat doet ie alleen bij het opstarten van OsmAnd zelf.nero355 schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:24:
[...]
Mja, er zullen vast wel mensen zijn die het niet wisten
Wat heeft je doen overstappen naar google maps? Want je kan maar een gebiedje downloaden en met Here hele landkaarten. Zelf gebruik ik al wel 3 jaar Here (met flitsmeister overlay),sinds kort ook af en toe Waze omdat deze goede live service aanbied.emmerx schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:19:
Na jaren gebruik van Here ben ik sinds deze skivakantie helemaal overgestapt naar Google Maps met TomTom Flitsers als overlay.
[ Voor 6% gewijzigd door dutchnltweaker op 02-04-2018 23:30 ]
Dataroaming EU, integratie met Google search, file informatie en de optie offline kaarten te downloaden.
Ik was deze zomer in Kroatië en daar bleek de file informatie van Maps veel nauwkeuriger (vooral sneller) dan die van Here.
Vroeger was kaarten downloaden duur, maar met huidige dataroaming niet meer.
En ik heb altijd de kaart van mijn bestemming offline op mijn toestel.
En met Tomtom flitsers als overlay heb ik ook de snelheidsinformatie over de weg waar ik op rij.
Ik was deze zomer in Kroatië en daar bleek de file informatie van Maps veel nauwkeuriger (vooral sneller) dan die van Here.
Vroeger was kaarten downloaden duur, maar met huidige dataroaming niet meer.
En ik heb altijd de kaart van mijn bestemming offline op mijn toestel.
En met Tomtom flitsers als overlay heb ik ook de snelheidsinformatie over de weg waar ik op rij.
[ Voor 15% gewijzigd door emmerx op 03-04-2018 20:06 ]
@CaptJackSparrow misschien een inkopper, maar de app heeft wel "gps permissie"? Want als deze uit staat/ingetrokken is dan krijg je ook precies die fouten.
@rockhopper bij mij lijkt dat het probleem niet te zijn. Toegang tot geschatte locatie (netwerkgebaseerd) en precieze locatie (GPS- en netwerkgebaseerd).
Ja, ik snap het verschil. Sygic heeft er bij mij ook wel eens last van gehad tijdens een foute update (of een slechte match met mijn telefoon, laat ik dat maar even in het midden). Het heeft zichzelf weer hersteld na een volgende update vanuit mijn telefoon. (upgrade van android)
Tuurlijk. Elk appje dat GPS gebruikt krijgt die permissie. Ik zou ook niet eens verwachten dat het anders werkt.rockhopper schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:57:
@CaptJackSparrow misschien een inkopper, maar de app heeft wel "gps permissie"? Want als deze uit staat/ingetrokken is dan krijg je ook precies die fouten.
Ik heb gisteren Sygic gekocht, en vandaag voor het eerst echt gebruikt. Poeh, dat is even wennen tov TomTom (die ik al jaren gebruik). Wat ik vooral verwarrend vindt is dat ie rechtsboven de verkeersborden laat zien waar je rijdt ipv waar je naartoe moet. Is dat aan te passen? (Ik zie het niet in het menu.)
Vanmiddag nieuwe poging ondernomen, het begint te wennen. Wel kiest Sygic soms echt rare routes tov TomTom. Ik kies standaard voor de snelste route, net als bij TomTom. Valt daar nog iets aan in te stellen?
Vanmiddag nieuwe poging ondernomen, het begint te wennen. Wel kiest Sygic soms echt rare routes tov TomTom. Ik kies standaard voor de snelste route, net als bij TomTom. Valt daar nog iets aan in te stellen?
[ Voor 26% gewijzigd door pven op 04-04-2018 21:11 ]
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Verwijderd
Sygic vind ik sowieso curieus met hoe die routes berekend. Zover ik weet is daar ook niet al te veel aan in te stellen.
Sinds kort wegens omstandigheden overgestapt op een Android telefoon.
Gebruik nu iGO voor navigatie. Grote voordeel van iGO is dat je het tot aan elke pixel op het scherm kan aanpassen/instellen aan persoonlijke voorkeur.
iGO werkt snel en routes zijn gewoon goed. Enige nadeel is de live verkeersinformatie dat echt helemaal nergens overgaat. Zo echt geweldig zijn als het mogelijk was om TomTom Live traffic te gebruiken in iGO.
Gebruik nu iGO voor navigatie. Grote voordeel van iGO is dat je het tot aan elke pixel op het scherm kan aanpassen/instellen aan persoonlijke voorkeur.
iGO werkt snel en routes zijn gewoon goed. Enige nadeel is de live verkeersinformatie dat echt helemaal nergens overgaat. Zo echt geweldig zijn als het mogelijk was om TomTom Live traffic te gebruiken in iGO.
iu
.
Uit interesse even geïnstalleerd... Eerder ging het over het niet up-to-date zijn van offline kaarten. Met kaarten van 2016 Q4 voldoet deze daar wel aanVerwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:59:
Sygic vind ik sowieso curieus met hoe die routes berekend. Zover ik weet is daar ook niet al te veel aan in te stellen.

Als ik de reacties lees op de playstore dan hoor ik vaak dat de kaarten van 2015 zijn, maar dit waren nog reviews van rond eind 2017, vind dat best oud als dit nog steeds zo is.Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:59:
Verwijderd
Ik heb Playstore versie gekocht en geïnstalleerd... vervolgens gelijk weer er afgehaald en de gemodde iGO PAL geïnstalleerd. Met deze versie kan je zelf je eigen content samenstellen en dus de 2017.12 maps van TomTom of de 2017Q4 maps van Here gebruiken en de daaraan gekoppelde data.alesandro_46 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 09:09:
iu
[...]
Uit interesse even geïnstalleerd... Eerder ging het over het niet up-to-date zijn van offline kaarten. Met kaarten van 2016 Q4 voldoet deze daar wel aan.

Snelste, kortste en goedkoopste zijn de varianten. Daarnaast is het mogelijk om bepaalde wegtypen (snelwegen o.a.), in of uit te schakelen.Verwijderd schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:59:
[knip]
Wil je graag via een bepaald punt je bestemming bereiken? Route invoeren, en daarna met je vinger het gewenste tussenpunt (of punten) plaatsen.
Testing, one, two ...
Verwijderd
Snelste, kortste en goedkoopste routes zijn standaard opties die in elke navigatie wel zitten.hardware-lover schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:32:
[...]
Snelste, kortste en goedkoopste zijn de varianten. Daarnaast is het mogelijk om bepaalde wegtypen (snelwegen o.a.), in of uit te schakelen.
Wil je graag via een bepaald punt je bestemming bereiken? Route invoeren, en daarna met je vinger het gewenste tussenpunt (of punten) plaatsen.
Als ik snelste kies in TomTom of iGO geven beide dezelfde (mijn inziens logische) route. Kies ik snelste in Sygic dan krijg ik een andere route die mijn inziens niet logisch is. Wellicht is het een persoonlijk iets maar ik ben niet echt gecharmeerd van de routes waarmee Sygic op de proppen komt.
Plus de traagheid van Sygic, duurt bij Sygic wel soms tot 10 seconde voordat die doorheeft dat ik linksaf ben gegaan in plaats van rechtdoor.... om mij vervolgens de komende kilometer iedere 5 seconde mij te willen laten omkeren.
Dat Sygic je in eerste instantie terug wil (blijven) sturen naar de oorspronkelijke route, dat is zonder twijfel waar. Zolang Sygic denkt dat de andere route de betere keuze is zal ie het blijven proberen. Sygic is daarin zeker niet zaligmakend, maar zo hebben ze allemaal wel wat. Waarmee ik Sygic niet wil promoten, ik geef alleen de mogelijkheden aan.Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 17:59:
[...]
Snelste, kortste en goedkoopste routes zijn standaard opties die in elke navigatie wel zitten.
Als ik snelste kies in TomTom of iGO geven beide dezelfde (mijn inziens logische) route. Kies ik snelste in Sygic dan krijg ik een andere route die mijn inziens niet logisch is. Wellicht is het een persoonlijk iets maar ik ben niet echt gecharmeerd van de routes waarmee Sygic op de proppen komt.
Plus de traagheid van Sygic, duurt bij Sygic wel soms tot 10 seconde voordat die doorheeft dat ik linksaf ben gegaan in plaats van rechtdoor.... om mij vervolgens de komende kilometer iedere 5 seconde mij te willen laten omkeren.
Buiten die (idd redelijk) standaard route-opties, geeft Sygic (en deze is daarin ook niet de enige), vaak meteen alternatieve routes aan indien de bestemming aardig uit de buurt ligt. Dus vaak zijn er meerdere snelle route-opties beschikbaar. Ik werk standaard eigenlijk vrijwel altijd met tussen-punten als ik een (langere) route selecteer, dat gaat meestal vrij aardig.
Naast Sygic gebruik ik eigenlijk ook graag Garmin HUD (Navigon spin-off), maar deze software dien ik minstens iedere maand met de HUD te verbinden wil de Navigatie software blijven werken, en dat vergeet ik nogal eens
Testing, one, two ...
Er is een Sygic kloon in de store verschenen? Er staat dat deze gratis is maar de app bevat een Store van waaruit het e.e.a. aangekocht kan worden. In alles lijkt het één op één Sygic te zijn, ook het versienummer is op dit moment identiek.
In het ene geval zit app ontwikkelaar in Tsjechië en bij de andere app Slowakije?
Afijn. In hoeverre alle functies blijven werken na verloop van tijd is een kwestie van proberen. Sygic kan bij een eerste installatie de eerste 7 dagen met alle functies worden gebruikt.
https://play.google.com/s...avigation.offlinemaps.gps
In het ene geval zit app ontwikkelaar in Tsjechië en bij de andere app Slowakije?
Afijn. In hoeverre alle functies blijven werken na verloop van tijd is een kwestie van proberen. Sygic kan bij een eerste installatie de eerste 7 dagen met alle functies worden gebruikt.
https://play.google.com/s...avigation.offlinemaps.gps
Testing, one, two ...
App heetf 107k+ reviews dus ik denk dat het eerder een foutje van google is. en de Sygic app was toch al gratis zo nu en dan met in app aankopen?
Blijft het na Waze wel de beste app vinden (beide compleet andere opzet dus daarom complementair aan elkaar)
Blijft het na Waze wel de beste app vinden (beide compleet andere opzet dus daarom complementair aan elkaar)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Heb de app even geïnstalleerd maar het is sowieso geen Sygic.franssie schreef op donderdag 19 april 2018 @ 01:23:
App heetf 107k+ reviews dus ik denk dat het eerder een foutje van google is. en de Sygic app was toch al gratis zo nu en dan met in app aankopen?

Lijkt zo op de eerste indruk wel snel te werken. Probeerde een sportschool hier in de buurt te vinden maar die vond hij niet. Misschien domme pech, misschien zijn poi's niet optimaal verwerkt. Maar ik denk wel dat het een interessant gratis offline alternatief kan zijn.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
@13art als het oorspronkelijk geen Sygic is dan hebben ze het e.e.a. (inclusief iconen en layout), toch aardig één op één overgenomen. Versienummer wijkt nu ook iets af zie ik (mogelijk door de meest recente update van Sygic), maar in alles is het verder vrijwel allemaal gelijk. Ook de kaarten zijn identiek.l3art schreef op donderdag 19 april 2018 @ 06:05:
[...]
Heb de app even geïnstalleerd maar het is sowieso geen Sygic.
[afbeelding]
Lijkt zo op de eerste indruk wel snel te werken. Probeerde een sportschool hier in de buurt te vinden maar die vond hij niet. Misschien domme pech, misschien zijn poi's niet optimaal verwerkt. Maar ik denk wel dat het een interessant gratis offline alternatief kan zijn.
Apart geval, maar zoals eerder gezegd, als alles werkelijk blijft werken bij de gratis versie, dan is dat verder prima. Maar vanwaar de store en mogelijkheid tot aankopen van licenties?
Testing, one, two ...
Of het oorspronkelijk geen Sygic is weet ik niet, maar het staat in ieder geval in het programma zelf niet te boek als van Sygic. De map van Nederland was gewoon gratis te downloaden. Heb nog niet in de store van de app gekeken wat daar te koop is. Binnenkort maar eens doen.hardware-lover schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:43:
[...]
@13art als het oorspronkelijk geen Sygic is dan hebben ze het e.e.a. (inclusief iconen en layout), toch aardig één op één overgenomen. Versienummer wijkt nu ook iets af zie ik (mogelijk door de meest recente update van Sygic), maar in alles is het verder vrijwel allemaal gelijk. Ook de kaarten zijn identiek.
Apart geval, maar zoals eerder gezegd, als alles werkelijk blijft werken bij de gratis versie, dan is dat verder prima. Maar vanwaar de store en mogelijkheid tot aankopen van licenties?
edit:
Net even in de store gekeken, maar daar kan je o.a. lifetime abonnementen kopen. Europa is 19,99. Als ik me niet vergis dezelfde prijs als bij Sygic op het moment? Wellicht dus toch een Sygic product maar vanwegen eerdere negatieve recensies nu onder een andere naam uitgebracht?
[ Voor 13% gewijzigd door 13art op 19-04-2018 13:43 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Ik blijf Waze zijn interface te kiddy vinden.franssie schreef op donderdag 19 april 2018 @ 01:23:
Heb het een tijdje gebruikt maar kon er niet aan wennen.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Snap ik. De routering is echter wel erg goed als je in een filefuik loopt. En het delen van je aankomst route is ideaal als je iemand moet oppikken, staat die niet nodeloos lang buiten te wachten of jij, ze zien je zoals bij Uber aanrijden en iedereen weet waar ie aan toe is.icecreamfarmer schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:24:
[...]
Ik blijf Waze zijn interface te kiddy vinden.
Heb het een tijdje gebruikt maar kon er niet aan wennen.
Bij Google Maps vindt ik het continue aangeven van alternatieve routes fijn met de alternatieve tijd op het scherm, als je ziet dat het voor je gaat stropen toch soms even de andere route pakken (werkt alleen als je lokaal bekend bent goed).
Sygic heeft de mooiste interface en gebruik, maar is minder on-line helaas.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het haalt de kaartsuggestie voor je locatie van Nederland op via een URL met Sygic in de naam eindigend op het (sub)domein. gts.sk. Daarna moet je nog toegang tot een ander IP adres geven voor het daadwerkelijke downloaden. Er lijkt dus wel een link met Sygic te zijn. Er zit ook een optie in om 'een Uber' te bestellen naar je locatie. Onderdeel van het verdienmodel?l3art schreef op donderdag 19 april 2018 @ 06:05:
[...]
Heb de app even geïnstalleerd maar het is sowieso geen Sygic.
Het zoekt o.a. ook contact met diverse Microsoft IP adressen. Wel irritant is dat het meteen bij opstarten nog voordat je iets op het scherm ziet meteen contact met Facebook wil maken. Ik heb alleen het minimum toegelaten om een kaart op te halen.
Interessant. Welke app gebruik je trouwens om dat contact tegen te houden?CaptJackSparrow schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:52:
[...]
Het haalt de kaartsuggestie voor je locatie van Nederland op via een URL met Sygic in de naam eindigend op het (sub)domein. gts.sk. Daarna moet je nog toegang tot een ander IP adres geven voor het daadwerkelijke downloaden. Er lijkt dus wel een link met Sygic te zijn. Er zit ook een optie in om 'een Uber' te bestellen naar je locatie. Onderdeel van het verdienmodel?
Het zoekt o.a. ook contact met diverse Microsoft IP adressen. Wel irritant is dat het meteen bij opstarten nog voordat je iets op het scherm ziet meteen contact met Facebook wil maken. Ik heb alleen het minimum toegelaten om een kaart op te halen.
Daarvoor gebruik ik Google Play: Productivity: — NoRoot FirewallCerberus_tm schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:16:
[...]
Interessant. Welke app gebruik je trouwens om dat contact tegen te houden?
En dan copy/paste ik evt. de adressen waar apps heen willen naar een WHOIS appje:
Google Play: Tools — Whois & DNS Lookup - Domain/IP
[ Voor 15% gewijzigd door CaptJackSparrow op 22-04-2018 17:23 ]
Meer Waze gebruikers die merken dat de het vrienden overzicht al 'n week of 1,5 leeg is en enkel een Facebook login laat zien?
Dit is een bekend probleem. Schijnt met een omschakeling ivm de Europese privacyregels te maken te hebben. Meer info:JBS schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 17:59:
Meer Waze gebruikers die merken dat de het vrienden overzicht al 'n week of 1,5 leeg is en enkel een Facebook login laat zien?
https://www.waze.com/foru...a6b342b&start=10#p1821456
Sinds gisteren is Waze ook beschikbaar geworden op Apple's CarPlay. Over andere navigatiesystemen op Android Auto blijft het momenteel stil...
It's official: Waze for #Apple CarPlay is here and available to #iOS Wazers on 400+ car models worldwide. Good things come to those who wait 😏🎉.
— waze (@waze) 24 september 2018
[ Voor 57% gewijzigd door Glodenox op 25-09-2018 11:07 ]
Ik ben inmiddels zover dat ik mijn dedicated Garmin navigatietoestel de deur uit wil doen en de navigatie op m'n telefoon wil gaan gebruiken. In de praktijk gebruikik de Garmin alleen als ik in de zomervakantie naar Italië rijd en verder niet. Korte ritjes in Nederland of even dichtbij Duitsland in doe ik op dit moment met Google maps.
Dus nu toch wel op zoek naar de "beste" navigatie op Android. Voor ritjes zo binnen Nederland werkt Maps voor mij prima. Het zal dan vooral in weekendjes zijn naar een camping, hotelletje ofzo.
Maar voor de zomervakantie zal het dus een reis door Duitsland/Oostenrijk/Italie zijn, waarbij ik uiteraard eventuele files zoveel mogelijk wil voorkomen en zo snel mogelijk op de plek wil zijn. Nog geen idee of Maps daar goed genoeg voor is of dat er betere alternatieven zijn.
Uiteraard al wat reviews proberen te vinden, maar dat is OF heel persoonlijk, OF je leest alleen negatieve opmerkingen, zonder echte onderbouwingen.
Maps:
Ik vind Google Maps op zich best aardig werken. Stukken waar langzamer gereden wordt of waar file staan kun je ook duidelijk zien. Ik mis eigenlijk m'n eigen snelheid en de maximum toegestane snelheid wel, maar dat zit er waarschijnlijk wel aan te komen. Rijbaanbegeleiding zou, zeker bij complexe knooppunten, wat mij betreft nog wel beter kunnen. Groot voordeel vind ik wel dat je eigenlijk elk adres wel kunt vinden, zelfs al is het via Google in de browser.
Waze:
Waze even kort geprobeerd, maar daarvan vind ik de interface echt niet prettig. Veel te speels en te rommelig ofzo, weet niet precies. Tis niet mijn ding.
Sygic:
Vanochtend met Sygic naar m'n werk gereden. Die interface vind ik dan wel weer erg prettig. 'Ze' praat wel erg veel, hoeft op zich niet heel erg te zijn. Geen idee hoe accuraat file informatie en weergeven van vertragingen is. Huidige snelheid en maximum snelheid worden mooi aangegeven, al zag ik dat een wijziging van 120->130 ergens begin dit jaar, nu nog niet in Sygic zijn opgenomen. Tevens zocht ik een camping en kon ik die niet vinden. Bleek na een beetje zoeken in de kaart nog de oude campingnaam te staan (camping is van naam veranderd 1.5 jaar geleden). Dit soort dingen vind ik dan wel weer vervelend. Heb geen zin om te zoeken op Google, om daar vervolgens een adres te kopiëren en te plakken in Sygic.
Dus nu toch wel op zoek naar de "beste" navigatie op Android. Voor ritjes zo binnen Nederland werkt Maps voor mij prima. Het zal dan vooral in weekendjes zijn naar een camping, hotelletje ofzo.
Maar voor de zomervakantie zal het dus een reis door Duitsland/Oostenrijk/Italie zijn, waarbij ik uiteraard eventuele files zoveel mogelijk wil voorkomen en zo snel mogelijk op de plek wil zijn. Nog geen idee of Maps daar goed genoeg voor is of dat er betere alternatieven zijn.
Uiteraard al wat reviews proberen te vinden, maar dat is OF heel persoonlijk, OF je leest alleen negatieve opmerkingen, zonder echte onderbouwingen.
Maps:
Ik vind Google Maps op zich best aardig werken. Stukken waar langzamer gereden wordt of waar file staan kun je ook duidelijk zien. Ik mis eigenlijk m'n eigen snelheid en de maximum toegestane snelheid wel, maar dat zit er waarschijnlijk wel aan te komen. Rijbaanbegeleiding zou, zeker bij complexe knooppunten, wat mij betreft nog wel beter kunnen. Groot voordeel vind ik wel dat je eigenlijk elk adres wel kunt vinden, zelfs al is het via Google in de browser.
Waze:
Waze even kort geprobeerd, maar daarvan vind ik de interface echt niet prettig. Veel te speels en te rommelig ofzo, weet niet precies. Tis niet mijn ding.
Sygic:
Vanochtend met Sygic naar m'n werk gereden. Die interface vind ik dan wel weer erg prettig. 'Ze' praat wel erg veel, hoeft op zich niet heel erg te zijn. Geen idee hoe accuraat file informatie en weergeven van vertragingen is. Huidige snelheid en maximum snelheid worden mooi aangegeven, al zag ik dat een wijziging van 120->130 ergens begin dit jaar, nu nog niet in Sygic zijn opgenomen. Tevens zocht ik een camping en kon ik die niet vinden. Bleek na een beetje zoeken in de kaart nog de oude campingnaam te staan (camping is van naam veranderd 1.5 jaar geleden). Dit soort dingen vind ik dan wel weer vervelend. Heb geen zin om te zoeken op Google, om daar vervolgens een adres te kopiëren en te plakken in Sygic.
[ Voor 3% gewijzigd door hars73 op 14-06-2019 14:36 ]
Wij gebruiken al jaren geen losse Tomtom meer.
Tomtom-app: qua interface erg prettig, maar wel betaald.
Waze: als je de meest "speelse" dingen uitzet, valt er zeker mee te leven. Flitsers, max snelheid en actuele snelheid zijn aanwezig.
Maps (of eigenlijk gebruiken we android auto met daaronder maps) :
Krijgt ook flitsers en snelheid; Voldoet meer dan prima. Dus in de praktijk heeft Maps bij ons Waze weer vervangen.
Eventueel kun je de flitsmeister overlay gebruiken om snelheid en waarschuwingen over maps heen te zetten.
Tomtom-app: qua interface erg prettig, maar wel betaald.
Waze: als je de meest "speelse" dingen uitzet, valt er zeker mee te leven. Flitsers, max snelheid en actuele snelheid zijn aanwezig.
Maps (of eigenlijk gebruiken we android auto met daaronder maps) :
Krijgt ook flitsers en snelheid; Voldoet meer dan prima. Dus in de praktijk heeft Maps bij ons Waze weer vervangen.
Eventueel kun je de flitsmeister overlay gebruiken om snelheid en waarschuwingen over maps heen te zetten.
hars73 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:29:
[ Voor 6% gewijzigd door djiedjee op 14-06-2019 15:00 ]
@hars73, zoals djiedjee zegt zou je TomTom kunnen proberen. Sygic maakt gebruikt van de kaarten van Tomtom dus ik denk dat je ergernissen ('ze' praat er veel*, de verkeerde snelheid en de adressen) daar ook in voor zullen komen.
* met 'ze' praat veel bedoel je denk ik dat ze bij een weg met bochten (dus geen afslagen) ook zegt 'sla nu linksaf' / 'sla nu rechtsaf'?
Voor snelheid, flitsers en file informatie zou je ook naar Tomtom Flitsers kunnen kijken. Deze kan je ook als overlay gebruiken. Zelf heb ik alleen ervaring met de snelheid. Ik weet niet hoe flitsers/files getoond worden.
Edit: Sygic heeft ook zo'n soortgelijk app: Flitsers Nederland
* met 'ze' praat veel bedoel je denk ik dat ze bij een weg met bochten (dus geen afslagen) ook zegt 'sla nu linksaf' / 'sla nu rechtsaf'?
Voor snelheid, flitsers en file informatie zou je ook naar Tomtom Flitsers kunnen kijken. Deze kan je ook als overlay gebruiken. Zelf heb ik alleen ervaring met de snelheid. Ik weet niet hoe flitsers/files getoond worden.
[ Voor 9% gewijzigd door alesandro_46 op 14-06-2019 14:52 ]
Nou ik merkte bij een rotonde bijvoorbeeld dat ik eerst al hoor dat ik op de rotonde de derde eraf moet. En als ik dan 10 seconden later echt de rotonde oprijd, hoor ik nogmaals de derde eraf. Hoeft niet erg te zijn, maar viel me gewoon op.alesandro_46 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:50:
Die ga ik eens even proberen als layer over Google Maps heen. Op de een of andere manier denk ik dat ik op Google Maps ga uitkomen.Voor snelheid, flitsers en file informatie zou je ook naar Tomtom Flitsers kunnen kijken. Deze kan je ook als overlay gebruiken. Zelf heb ik alleen ervaring met de snelheid. Ik weet niet hoe flitsers/files getoond worden.
Als ik nou kijk voor zo'n vakantiereis richting Italië (en dan is het natuurlijk vooral snelweg), dan vind ik file informatie en snel alternatieve routes kunnen kiezen eigenlijk wel het belangrijkste. Liever een wat minder mooie interface, dan 2 uur vaststaan bij München, terwijl er een alternatieve route was geweest.
[ Voor 23% gewijzigd door hars73 op 14-06-2019 15:10 ]
NICE!hars73 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:29:
Ik ben inmiddels zover dat ik mijn dedicated Garmin navigatietoestel de deur uit wil doen en de navigatie op m'n telefoon wil gaan gebruiken.
Dus nu toch wel op zoek naar de "beste" navigatie op Android.
Als ik dat zo allemaal lees dan zou ik zeggen probeer eens Here Maps of hoe dat ook heet tegenwoordig : https://play.google.com/s...ails?id=com.here.app.mapsIk mis eigenlijk m'n eigen snelheid en de maximum toegestane snelheid wel
Rijbaanbegeleiding zou, zeker bij complexe knooppunten, wat mij betreft nog wel beter kunnen.
Vanochtend met Sygic naar m'n werk gereden. Die interface vind ik dan wel weer erg prettig. 'Ze' praat wel erg veel, hoeft op zich niet heel erg te zijn.
Tevens zocht ik een camping en kon ik die niet vinden. Bleek na een beetje zoeken in de kaart nog de oude campingnaam te staan (camping is van naam veranderd 1.5 jaar geleden). Dit soort dingen vind ik dan wel weer vervelend. Heb geen zin om te zoeken op Google, om daar vervolgens een adres te kopiëren en te plakken in Sygic.
Ze blijven die namen maar veranderen door de tijd heen...
Sygic heeft als grote voordeel de lokaal opgeslagen kaarten. Bij Waze ben ik weleens de kaart 'uitgereden' bij een lang telefoongesprek in de auto. Dan nam de telefoon voor voice de hele verbinding in en kon ie geen data downloaden.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Sommige gebieden in Duitsland hebben ook een erg slecht bereik heb ik wel eens gemerkt. Daar zou het misschien ook nog wel eens mis kunnen gaan met een online navigatie app (al werkt Google Maps ook wel een beetje offline uiteraard)Señor Sjon schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:20:
Sygic heeft als grote voordeel de lokaal opgeslagen kaarten. Bij Waze ben ik weleens de kaart 'uitgereden' bij een lang telefoongesprek in de auto. Dan nam de telefoon voor voice de hele verbinding in en kon ie geen data downloaden.
Mijn Garmin deed uiteindelijk ook altijd hard z'n best, maar had het ook niet altijd 100% bij het rechte eind qua files en vertragingen. Dus het zal nooit veel beter of slechter worden, welke app ik ook gebruik.
Misschien toch Sygic Europa maar aanschaffen voor 15 euro als offline alternatief voor Google Maps. En ach ik heb altijd nog een papieren wegenkaart in de auto liggen. Waar is toch die tijd gebleven dat we met z'n allen met een uitgevouwen wegenkaart over de motorkap op een parkeerplaats stonden

Klopt helemaal. Als je wilt vertrouwen op alleen een GSM verbinding dan gaat dat op menig plek helemaal mis in Germania. GPS is wat dat betreft toch een stuk degelijker.hars73 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:42:
[...]
Sommige gebieden in Duitsland hebben ook een erg slecht bereik heb ik wel eens gemerkt. Daar zou het misschien ook nog wel eens mis kunnen gaan met een online navigatie app (al werkt Google Maps ook wel een beetje offline uiteraard)
[knip]
Testing, one, two ...
Komt doordat Sygic vaak flinke kortingen geeft op hun software!hars73 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:42:
Misschien toch Sygic Europa maar aanschaffen voor 15 euro als offline alternatief voor Google Maps. En ach ik heb altijd nog een papieren wegenkaart in de auto liggen. Waar is toch die tijd gebleven dat we met z'n allen met een uitgevouwen wegenkaart over de motorkap op een parkeerplaats stonden
Ik gebruik standaard Waze (alhoewel ik maps steeds vaker gebruik, begint wel completer te worden) en Sygic heb ik er als backup op staan tijdens vakanties. Sygic vind ik persoonlijk minder prettig, maar wel handig als offline navigatie.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Eens met @nero355 :
Voor gratis offline navi is HereWego ook erg fijn!
OSMand gebruik ik vooral voor de GPX tochten, offline kaarten ,via f-droid de volledige versie gratis.
Autonavigatie gaat er ook wel goed mee, maar de interface is verre van intuitief.
Voor gratis offline navi is HereWego ook erg fijn!
OSMand gebruik ik vooral voor de GPX tochten, offline kaarten ,via f-droid de volledige versie gratis.
Autonavigatie gaat er ook wel goed mee, maar de interface is verre van intuitief.