@ Jasperrr
Daar durf ik eigenlijk niet echt iets zinnigs over te zeggen. Kun je de acculader (of speaker) verplaatsen? Zo ja, word de speaker dan nog steeds heet?
Al zou ik wachten tot je meet apparatuur ter beschikking hebt, met dit soort testen loop je natuurlijk het risico dat je de speaker nog verder sloopt.
Ik kan me wel voorstellen dat het één het ander beïnvloed, maar ik zou eerder verwachten dat een speaker de acculader beïnvloed. Heb wel eens gelezen dat bij betere filters de inductors (soort spoelen) zo op de printplaat worden bevestigd dat ze elkaar zo min mogelijk beïnvloeden.
@stan megavolt
Je eerste 2 vragen durf ik niet met zekerheid te beantwoorden, ga je nou van mono naar stereo of andersom? Je laatste vraag heb ik al eens beantwoord ergens in dit topic. Komt er op neer dat de versterker intern al gebrugt is (fully bridged). Een gebrugde versterker kun je niet nogmaals bruggen. Soms kun je wel 2 kanalen parallel op een speaker aansluiten, dat is echter alleen nuttig als je bijvoorbeeld een speaker van 2 Ohm op een versterker wilt aansluiten die normaal niet minder dan 4 Ohm kan hebben (en ook daarbij kan niet alles zomaar).
Edit: Om het even te illustreren; het volgende plaatje (gejat van
http://www.bcae1.com/bridging.htm)
(het plaatje is niet gemaakt voor een witte achtergrond, als je het selecteert zie je het ietsjes beter)
Boven is een versterker die te bruggen is. Het output signaal van beiden kanalen is precies in tegengestelde fase van elkaar. Omdat het tegengestelde signaal echter op de min pool van dat kanaal staat zijn 2 speakers die normaal aangesloten worden wel in fase met elkaar. Door nu het normale signaal op de plus pool van een speaker aan te sluiten en het tegengestelde signaal op de minpool aan te sluiten brug je als het ware de 2 kanalen. Doordat de 2 signalen precies tegengesteld zijn aan elkaar creëer je een groter spanningsverschil.
Bijvoorbeeld: Het normale signaal is maximaal plus en min 1v. Het verschil met de ground is dan ook maximaal 1v. Met de 2 signalen gecombineerd is het verschil maximaal 2v, als het ene signaal +1v is, is het andere signaal -1v. (en vanwege nog wat wiskundige geintjes heb je meer dan 2x zoveel vermogen).
Nou is die onderste versterker normaal gesproken niet te bruggen omdat je geen tegengesteld signaal hebt. Dit zou echter nog op te lossen zijn door een fasedraaier toe te passen die het signaal van 1 kanaal 180 graden draait en er een signaal van maakt dat precies tegengesteld is aan het signaal van het andere kanaal.
Echter, de versterkers die wij over het algemeen hier bespreken zijn al gebrugt. Op de ene pool staat al een signaal waarvan de fase precies 180 graden gedraaid is ten opzichte van het signaal op de andere pool. (Oftewel, op de min pool staat een signaal dat precies tegengesteld is aan het signaal op de plus pool). Dit valt logischerwijs niet nogmaals te bruggen.
[
Voor 43% gewijzigd door
Aapenootjes op 28-07-2011 17:44
]