Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 14] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 69.163 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-08-2022
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:21:
[...]

De ta 2024 is precies hetzelfde. |:(
Nice kan die van het lijstje :9 tnx

Heb je ook verstand van mono blokken? O-) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:25:
[quote]Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:23:
[...]

zou je dit miss verder kunne uitleggen? want snap het niet helemaal!
heb al een kistradio maar die gebruik ik nu gewoon met voeding, echter heb geen plek voor een grote accu omdat het een compact kistje is. Dus ben ik iets opzoek naar wat tijdelijks want het kistje moet mee op vakantie. en voordat een li-ion accu bezorgt is de vakantie wssn al voorby..

gr
nou kijk ..let op. De TPA3123 Class-D is 12v en gebruikt heeft dus 12v nodig. Dus 4 van 3.7v batterijen (rekensommetje) 4x3.7=14.8v dit is iets meer dan 12v, maakt niet uit de batterijen geven uitijndelijk toch iets minder voltage af alle 4 rond de 13.8v. Jouw TA2024 heeft ook 12v nodig maar iets meer mag ook. al om al zijn de versterkers 12v en meer mogen ze ook. NIET TE VEEL denk dan aan 15v.

Suc6 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:21:
Hoi ik las dat swartzkip hierboven zijn 2*25W @4? TPA3123 Class-D Audio Amplifier van shure electronic heeft draaien op 4 18650 3.7 volt litium batterijen.

kan dit ook by de ta2024? (gewoon de groene, niet die van shure electronics)
gr
moet wel bij gezegd worden dat die TPA3123 12 tot 24 volt wil hebben, wellicht dat je je met drie beter kan proberen. (die 18650 protected gaan van 4.2 naar 2.75) Voordat ie teveel stroom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:33:
[...]

moet wel bij gezegd worden dat die TPA3123 12 tot 24 volt wil hebben, wellicht dat je je met drie beter kan proberen. (die 18650 protected gaan van 4.2 naar 2.75) Voordat ie teveel stroom krijgt.
heb je toevallig een foto hoe je dit kan aansluiten?

ik heb op me kastje een dc plug zitten dus dacht eraan om tijdelijke externe accu te maken met dc plug.
kan dit wel of niet?
gr kamiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jasperv6 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:31:
[...]

Nice kan die van het lijstje :9 tnx

Heb je ook verstand van mono blokken? O-) :X
Ja die gebruik je in een auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:35:
[...]

ik heb op me kastje een dc plug zitten dus dacht eraan om tijdelijke externe accu te maken met dc plug.
kan dit wel of niet?
gr kamiel
dc plug voor Direct Current, gelijkstroom in het nederlands, dat is hetzelfde als wat een accu levert. Je moet er wel voor zorgen dat de accu hetzelfde voltage is als de adapter.

Heb geen foto van de aansluiting in mijn kastje en echt makkelijk kan ie niet open, maar ik heb een externe plug EN batterijen. Doormiddel van een DPDT (Dual Pole Dual Trow) schakelaar wissel ik van stroombron. Die batterijen zitten achterelkaar in een buis in serie, zoals bij een zaklamp zeg maar.

EDIT: zoals maarten hier onder tekent zeg maar, maar nogmaals, je moet even meten/uitzoeken hoeveel baterijen je nodig hebt, zou zonde zijn als je je versterker opblaast door er te veel volt op te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

kan dit wel of niet?
gr kamiel
http://imageshack.us/content_round.php?

page=done&l=img97/8396/batterijenta2024.png&via=mupload&newlp=1[quote][b][message=36442183,noline

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hierboven doet het niet deze wel

http://imageshack.us/cont...4.png&via=mupload&newlp=1

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus al ik die batterijen gewoon op rijtje leg en onder en boven dan draadje aan vast soldeer dan moet het goedkomen? kan ik die battijren ook opladen?

zon switch heb ik nog.

kan btw een batterijhouder van 10 aa batterijen ook?

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:44:
[...]

dus al ik die batterijen gewoon op rijtje leg en onder en boven dan draadje aan vast soldeer dan moet het goedkomen? kan ik die battijren ook opladen?

zon switch heb ik nog.

gr
baterijhouder van 10 aa zou prima kunnen, opladen zou ik niet weten, ik haal ze gewoon uit de radio en stop ze in de daarvoor bedoelde lader :) (als er een rotte batterij in zit gaat het mis als je ze tegelijk wilt laden geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:44:
[...]

zon switch heb ik nog.

gr
Ja alle batterijen doorverbinden precies als op mijn tekening. Over de 10aa batterijen houder dit werkt het aller beste (wordt het een groot gratje//kistje) en wat ook zou kunnen is een accu http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=3384 :)

8 batterijen is meer dan genoeg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:48:
[...]

baterijhouder van 10 aa zou prima kunnen, opladen zou ik niet weten, ik haal ze gewoon uit de radio en stop ze in de daarvoor bedoelde lader :) (als er een rotte batterij in zit gaat het mis als je ze tegelijk wilt laden geloof ik)
bij zon houder he? hoe weet ik dan welke kant + en - is?
zag deze namelijk op internet

http://shop.conrad.nl/ene...tterijhouders/615617.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:50:
[...]

bij zon houder he? hoe weet ik dan welke kant + en - is?
zag deze namelijk op internet

http://shop.conrad.nl/ene...tterijhouders/615617.html
http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=3384
ik heb de link ook hierboven gezet met zo'n draatje http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=263

of gewoon ff een lampje erop zetten. (rood is + zwart is -)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:26
Let wel op dat je geen 18650 li-ion batterijen in een AA houder kan stoppen. Je hebt dan de 14500 nodig.
(Als je van plan bent om li-ion batterijen te gebruiken, kon ik niet echt opmaken uit je posts ;) ).
Normale AA's passen natuurlijk wel, maar je hebt dan wel wat minder capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tien 18650 zou ook 37 volt op leveren, iets te veel van het goede :) Voordeel van AA (oplaadbaar natuurlijk) is dat ze ook in andere dingen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 18:03:
tien 18650 zou ook 37 volt op leveren, iets te veel van het goede :) Voordeel van AA (oplaadbaar natuurlijk) is dat ze ook in andere dingen passen.
ik ga denk gewoon voor 10 aa zijn goedkoop en kan steeds opladen met lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 18:13:
[...]

ik ga denk gewoon voor 10 aa zijn goedkoop en kan steeds opladen met lader.
8 is genoeg 10 is slecht voor de ta2024 gewoon net iets te veel YouTube: ‪Mini kistradio met TA2024 en Visaton FRS8-4Ohm‬‏ - YouTube
deze is ook op 8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Oplaadbare batterijen geven een spanning van 1,2-1,3V, dat moeten er dus 10 zijn.

Maximale werkspanning voor een TA2024 is 13,2V, al deed hij het bij mij op 15V ook nog prima. :*) Het is overigens niet aan te raden om hem met meer dan 13V te gebruiken.

[ Voor 56% gewijzigd door TBTL op 21-07-2011 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TBTL schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 19:22:
Oplaadbare batterijen geven een spanning van 1,2-1,3V, dat moeten er dus 10 zijn. Maximale werkspanning voor een TA2024 is 13,2V, al deed hij het bij mij op 15V ook nog prima. :*) Is niet aan te raden om hem met meer dan 13,2V te gebruiken overigens.
Op een batterij staat 1.5v..............1.2v :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ja, maar op een oplaadbare batterij (waar kampi het over heeft) staat 1,2V. Bij die ik heb in ieder geval. Mocht er toch 1,5V op staan dan is dat fout, hij levert 1,2V.

[ Voor 111% gewijzigd door TBTL op 21-07-2011 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TBTL schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 19:29:
Ja, maar op een oplaadbare batterij (waar kampi het over heeft) staat 1,2V. Bij die ik heb in ieder geval. Mocht er toch 1,5V op staan dan is dat fout, hij levert 1,2V.
oooooh ik dacht dat we het heel de tijd over wegwerp batterijen hadden 8)7 .. maakt niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er iemand die weet hoe groot de DC plug moet zijn voor de adapter van deze accu?

Zodat ik de female DC-plug bij de accu kan afknippen en er een nieuwe kan opzetten die ik in mijn kratje kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Dat is 2.1mm. Zo een dus..
De adapter krijg je er trouwens gewoon bijgeleverd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja de adapter krijg je erbij ja, maar ik wil ervoor zorgen dat ik de adapter van buitenaf kan aansluiten zodat ik niet het kistje hoef open te doen als ik hem wil opladen. Accu is al besteld en ik wil nu mijn bestelling afronden bij conrad ;) Dankjewel.

Edit: ik zie in mijn vorige bericht ook dat ik male had getypt, moet dus female zijn :) Was op zoek naar deze.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 19:43:
Is er iemand die weet hoe groot de DC plug moet zijn voor de adapter van deze accu?

Zodat ik de female DC-plug bij de accu kan afknippen en er een nieuwe kan opzetten die ik in mijn kratje kan verwerken.
zoiets http://cgi.ebay.nl/1pc-5-...ain_0&hash=item336188c051

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
[...]

Ja die gebruik je in een auto :)
Is dit hetzelfde principe?

Hier dan 2 van, voor elke speaker 1?

Ta2024 Mod is wel veel makkelijker dus grote kans dat dat hem alsnog gaat worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 09:51
Ik ben nu even wat aan het tekenen en nu zoek ik de afmetingen van SD en USB MP3-Speler met FM-ontvanger
Heeft iemand die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 12:49:
Dacht laat ik ook maar eens een kratradio bouwen. Het is een zo klein mogelijk kistje geworden waar de onderdelen in passen die ik voor handen had.

Het "Kratje" bevat 2 6x9 inch 50 wat RMS pioneer speakers, een 2*25W @4? TPA3123 Class-D Audio Amplifier Board van shure electronics. Dit word door 4 18650 3.7 volt litium batterijen van stroom voorzien.

Tot nu toe draait het al een uur of 6 op de baterijen, en ze zijn nog niet leeg. De schakelaar met klepje is de aan en uit schakeleaar. De toggle switch daar achter geeft de keuze om van adapter/12 volt sigaretten plug OF interne batterijen te gebruiken.

Door het formaat niet een gigantische bas, maar zeker acceptabel. oude jagermeister riem als draagband gebruikt :)

[afbeelding]
1 by Swartzkip, on Flickr

Tadaaaa! flesje voor schaal. (touwtjes van de draagriem moeten nog bijgewerkt worden, moest nog even de goede lengte instellen.)

[afbeelding]
4 by Swartzkip, on Flickr

In aanbouw, blauwe buis is voor de batterijen.

[afbeelding]
3 by Swartzkip, on Flickr

Testen, baspoort gaf beter geluid.

[afbeelding]
2 by Swartzkip, on Flickr

Bediening.
Heb je gedacht aan de juiste beveiliging/laadmethode voor je li-ions? Zou zonde zijn om de boel in rook op zien te gaan }:O .

offtopic:
Iedereen die op zijn AccuSafe aan het wachten was, ze zijn weer te leveren, benodigde onderdelen zijn deze week eindelijk binnen gekomen!

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 21-07-2011 22:18 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook graag een kratradio gaan bouwen, nu ben ik even aan het kijken wat voor mij het verstandigst is, een autoradio of een versterker zoals de TA2024.

Ik heb 0,0 verstand van dit soort electronica dus mijn gevoel zegt dat een autoradio verstandiger is.

Nu wil ik in ieder geval mijn telefoon en mijn ipod op de krat aan kunnen sluiten dus ik vroeg me af of de TA2024 in combinatie met de SD en USB MP3-Speler met FM-ontvanger bij mekaar passen of dat ik beter gewoon een autoradio kan kopen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Zo ingewikkeld is het allemaal niet hoor. Het meeste is zelfs voorgekauwd op internet te vinden, waaronder in de topicstart hier. De combinatie waar jij het over hebt werkt prima mits je het op de goede manier aansluit. Bij kratradio.nl kan je ook veel al voor je laten solderen zodat je eigenlijk alleen nog maar de boel in hoeft te pluggen en vast te schroeven... maar dat neemt natuurlijk wel een groot deel van de pret weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:17:
[...]

Heb je gedacht aan de juiste beveiliging/laadmethode voor je li-ions? Zou zonde zijn om de boel in rook op zien te gaan }:O .

offtopic:
Iedereen die op zijn AccuSafe aan het wachten was, ze zijn weer te leveren, benodigde onderdelen zijn deze week eindelijk binnen gekomen!
die li-ions zijn de protected variant, ze gaan niet lager dan 2,75 (als het goed is.) het laden doe ik via een externe lader per twee. (die had ik al liggen voor een zaklamp). Laden van de krat radio doe ik dus NIET via een adapter ofzo, ik heb alleen de mogelijkheid om in plaats van die batterijen een externe voeding te gebruiken. Maar het is inderdaad een belangrijke waarschuwing voor mensen die dergelijke batterijen willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:55:
Ik wil ook graag een kratradio gaan bouwen, nu ben ik even aan het kijken wat voor mij het verstandigst is, een autoradio of een versterker zoals de TA2024.

Ik heb 0,0 verstand van dit soort electronica dus mijn gevoel zegt dat een autoradio verstandiger is.

Nu wil ik in ieder geval mijn telefoon en mijn ipod op de krat aan kunnen sluiten dus ik vroeg me af of de TA2024 in combinatie met de SD en USB MP3-Speler met FM-ontvanger bij mekaar passen of dat ik beter gewoon een autoradio kan kopen?

Alvast bedankt.
een auto radio heeft meer functies, zoals balans, basregeling, en FM tuner. Een groot nadeel is echter dat al die functies stroom verbruiken. Een TA2024 is niet moeilijker aan te sluiten als een auto radio, en veel zuiniger in gebruik, en als je geen autoradio hebt liggen ook vele malen goedkoper. Laat je niet afleiden door marketing termen van het aantal wat. Houd er rekening mee dat je met 25 wat per kanaal al een heel behoorlijk geluid kan realiseren, klasse D versterkers zijn echt wat anders dan een schreeuwende marquant!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HaNS1443 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:12:
Ik ben nu even wat aan het tekenen en nu zoek ik de afmetingen van SD en USB MP3-Speler met FM-ontvanger
Heeft iemand die?
http://cgi.ebay.nl/MP3-mo...3a6807259a#ht_4371wt_1139

Als je iets naar beneden schrolt zie je (94x37x52) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:53:
[...]

hoogte is hier de diepte van de printplaat
Wat er vooral bedoeld wordt, let even op de opmaak van je posts. Hoofdletter gebruik, punten, comma's etc. Ook bestaat er een edit knop, gebruik deze dan ook. Je laatste 2 posts zijn hier een goed voorbeeld van, gebruik voortaan even de edit als je iets vergeten bent te zeggen.

Probeer ook wat duidelijker te zijn met je posts, we zijn hier tenslotte allemaal om elkaar te helpen met vragen en problemen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boppos schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:24:
[...]

vertel me nou is hoe groot het gat is wat ik moet zagen dan?
Beste Boppos het gat dat je moet zagen is 94x37 dus 94cm breed (links naar rechts)en 37cm hoog (van beneden naar boven. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een !@#$ zooi , vanaf vandaag 3 weken vakantie dus heb wat te doen :P

Afbeeldingslocatie: http://img199.imageshack.us/img199/3921/dscn0140z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Houden we het wel een beetje gezellig heren? Iemand wijzen op zijn manier van posten is op zich niet erg, maar doe dat dan onderbouwend en zonder al te veel op de man te spelen. Verder is het niet handig als je iemand aanvalt op het niet editten van posts en daarna zelf een dubbelpost doet ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

half uurtje verder en het schiet al op :*)
Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/4053/dscn0141v.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
  • Laatst online: 01-02 22:41
Ik ben net weer terug van een weekje appelhof, en ik verheug me te melden dat m'n kratradio zo hard ging dat ie na 9 waarschuwingen eindelijk is ingenomen door de staf. Hij heeft uren op hoog volume gespeeld en is niet overhit geraakt of wat dan ook.
Prima vakantie dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is iets waar je trots op bent? Mensen overlast bezorgen?

Ontopic: radio heeft al trouw dienst gedaan op feest en bbq, nu rek op fiets nog monteren voor makkelijk vervoer:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen, tot nu toe heb ik me prima gered met het zelf solderen en aansluiten van alle zooi in mijn kratje, maar nu blijf ik steken bij de DC-socket, heeft iemand toevallig even een klein plaatje wat hierop de plus in min polen zijn? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalent
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 20:28
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:48:
Hallo mensen, tot nu toe heb ik me prima gered met het zelf solderen en aansluiten van alle zooi in mijn kratje, maar nu blijf ik steken bij de DC-socket, heeft iemand toevallig even een klein plaatje wat hierop de plus in min polen zijn? Alvast bedankt!
In 9 van de 10 gevallen is de buitenmantel de - en de binnenmantel de +. Als je het zeker wil weten moet je het meten met een multimeter want zeker weten is meten.

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/33w6phy.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Thalent op 22-07-2011 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou nog wachten op me kratsafe die nog moet binnenkomen ;(
Afbeeldingslocatie: http://img829.imageshack.us/img829/2737/dscn0144xw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
@ Sander, Je gaat lekker d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dank je ! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

omdat me kratsafe er nog niet is maar een mooi plaatje aan het maken waar alle schakelaars inkomen.
volgende keer neem ik aluminium in plaats van rvs , die gamma boor komt er bijna niet door heen 8)7

Afbeeldingslocatie: http://img835.imageshack.us/img835/8999/dscn0146r.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
Thalent schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:10:
[...]
In 9 van de 10 gevallen is de buitenmantel de - en de binnenmantel de +. Als je het zeker wil weten moet je het meten met een multimeter want zeker weten is meten.

[afbeelding]
Ik denk dat hij de andere kant bedoelt waar je dat plugje in steekt (de socket). Daar zitten vaak 3 pootjes aan, waarvan er meestal 1 plus is en 2 x min. Van de twee min polen is er 1 bedoeld om iets te schakelen en de ander echt als minpool. Even plugje erin doen en meten met een multimeter is het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 16:47:
omdat me kratsafe er nog niet is maar een mooi plaatje aan het maken waar alle schakelaars inkomen.
volgende keer neem ik aluminium in plaats van rvs , die gamma boor komt er bijna niet door heen 8)7

[afbeelding]
Als ik je een tip mag geven:
Eerst centeren, dan op laag toerental voorboren met bv boortje van 4mm, dan het uiteindelihke gat boren op een nog lager toerental. En uiteraard wat vet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
Bedankt, ik had zelf geen enkel idee waar te zoeken (geen merknaam o.i.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Martens
  • Laatst online: 11-09-2011
Schilderwerk is klaar, wou even het resultaat posten.
Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/8715/img6524k.jpg

Hier moet zo een beetje alles inkomen:
Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/3953/img6523n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Hmm, ik dacht ergens gelezen te hebben dat de li-ion accu's zichzelf uitschakelen onder de 10,5V door hun ingebouwde beveiliging. Ik meet echter net een spanning van 9,75V op mijn accu.... iets klopt er dus niet :/ . Voortaan toch maar op de spanning van de accu letten en niet op de 'beveiliging' vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik ben gisteren met de trein wat speakers gaan halen voor mijn, uit de kluiten gewassen, krat/kist/kar radio. Was enkele reis 3,5 uur reizen :P

Acht full range Visaton BG 17's. Kwalitatief zijn ongetwijfeld geen hoogstaandjes, maar ik betaalde slechts 30 euro terwijl je er daar normaal slechts 2 voor hebt en ze zijn ongebruikt :) Als ik ze later toch liever door iets beters vervang hoef ik in ieder geval niet echt wakker te liggen van de prijs die ik er voor heb betaald.

acht 17cm visaton drivers

En om te zorgen dat de bas in orde is deze ook maar meegenomen :+ :

twee 18" woofers + de acht visatons

twee 18" woofers + de acht visatons

Helaas heb ik geen idee wat voor merk of type de woofers zijn, alleen dat ze 18" en 8 Ohm zijn. Ze waren in ieder geval niet duur en zien er verder prima uit. Misschien laat ik de T/S parameters nog opmeten zodat ik de kast er beter omheen kan ontwerpen.

Of ik alle Visaton's ga gebruiken weet ik ook nog niet zo zeker. als ik er 2 over houd zou ik er natuurlijk nog een draagbare kist bij kunnen maken :) Maar ik zal er waarschijnlijk of wel 2 of wel 4 per kanaal gebruiken. Met 2 parallel heb ik immers effectief 4 ohm, met 2x2 in serie en parallel heb ik effectief 8 ohm maar wel 2x zoveel speakers. Doordat ik qua vermogen gelimiteerd ben lijken mij 2 speakers per kanaal effectiever. Met 4 speakers per kanaal kan ik mogelijk wel wat meer naar de zijkanten dekken met hoge tonen. Dit omdat het volume van de hoge tonen snel afneemt als de hoek ten opzichte van de speaker groter word.

Wat versterker ben ik er nog altijd niet 100% uit. Waarschijnlijk word het gewoon de 4x100w TK2050 in combinatie met een 12 naar 28v DC-DC omvormer. De versterker keuze word eigenlijk vooral beperkt door de beperkte spanning. Uiteraard moet ik ook opletten op de stroomsterkte, als is dat een minder groot probleem als ik meerdere accu's parallel aansluit en slim gebruik maak van condensatoren. Ik ga denk ik maar niet beginnen aan de Li-ion's met max 3A per stuk :P

Ook ben ik er nog niet 100% uit hoe ik het scheiden van hoog en laag ga regelen, een van de mogelijkheden is in ieder geval een actief filter. Het liefst heb ik 1 master volume potmeter en 2 potmeters om de full range speakers en de subs afzonderlijk van elkaar te regelen.

Al met al word het niet goedkoop, dus ik zal ook nog de optie openhouden voor een efficiënte klasse D auto versterker. Afhankelijk van het model scheelt me dat in ieder geval alvast de omvormer en mogelijk ook het filter.

offtopic:
Ik besef me wel enigszins dat ik behoorlijk prettig gestoord ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
HaNS1443 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 17:11:
[...]

Bedankt, ik had zelf geen enkel idee waar te zoeken (geen merknaam o.i.d.)
heb net even gemeten en het gat wat je moet zagen is 27 bij 74 mm de voorkant en diepte zijn de maten die hier al eerder voorbij kwamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 17:02:
[...]

Als ik je een tip mag geven:
Eerst centeren, dan op laag toerental voorboren met bv boortje van 4mm, dan het uiteindelihke gat boren op een nog lager toerental. En uiteraard wat vet gebruiken.
Bedankt voor de tip maar dat doe ik al :P , ik heb het van me werk mee genomen is vliegtuig rvs een super legering. op me werk gebruik ik een cobalt boor en dan gaat het prima alleen met die dingen van de gamma gaat dat natuurlijk niet haha.

maarja het is met toch gelukt na een paar boortjes en slijpschijfjes hier het resultaat :Afbeeldingslocatie: http://img807.imageshack.us/img807/3272/dscn0149e.jpg
nou nog me potmeter solderen en wachten op me kratsafe en daar dan nog de gaten voor boren. en dan is me krat alweer bijna af na een middag knutselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

resultaat na een dagje klussen, na het weekend maar weer verder nou eerst feesten en bier !!

Afbeeldingslocatie: http://img814.imageshack.us/img814/528/dscn0150g.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img823.imageshack.us/img823/3966/dscn0151r.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markus29
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 21:30
Weten jullie toevallig hoelang het duurt voordat een bestelling bij kistradio.nl binnenkomt? Ik wacht nu al een week op mijn bestelling terwijl alles op voorraad is. Normaal vindt ik dat niet zo erg maar we gaan volgende week zaterdag op vakantie naar appelhof.

Edit: Ik heb het binnen, optijd gelukkig :D

[ Voor 8% gewijzigd door Markus29 op 25-07-2011 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
Aapenootjes schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 19:01:
Ik ben gisteren met de trein wat speakers gaan halen voor mijn, uit de kluiten gewassen, krat/kist/kar radio. Was enkele reis 3,5 uur reizen :P
Hoe groot wordt dit feest kistje dan wel niet?
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 19:44:
resultaat na een dagje klussen, na het weekend maar weer verder nou eerst feesten en bier !!
[afbeelding]
[afbeelding]
dat is ook een aardig kistje :9

posten jullie ook het eindresultaat nog?

van de week had ik het onderstaande gepost weet iemand daar een antwoordt op voordat ik een paar uur ga solderen?
Ik heb al een tijdje het plan om voor verschillende bronnen een soort mengpanneeltje te maken. Nu had ikke26 een mooi bericht gepost in deel 13 met daarbij het volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i1224.photobucket.com/albums/ee376/ikke265/Schakelingpassiefmengpaneel.png

Nu was mijn vraag of de potentiometers moeten gesoldeerd worden zoals in de startpost (dus zoals de volume knop) of zoals op de tekening hierboven?

Ik heb nog 100kLOG potmeters liggen kan ik die gewoon gebruiken? En moet ik dan ook 100k weerstanden er tussen zetten ipv 10k (ik had al eerder het antwoord "volgens mij wel" gekregen maar weet iemand dit zeker?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boppos schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 19:59:
[...]

[...]

dat is ook een aardig kistje :9

posten jullie ook het eindresultaat nog?

van de week had ik het onderstaande gepost weet iemand daar een antwoordt op voordat ik een paar uur ga solderen?
Ik heb al een tijdje het plan om voor verschillende bronnen een soort mengpanneeltje te maken. Nu had ikke26 een mooi bericht gepost in deel 13 met daarbij het volgende plaatje:
[afbeelding]

Nu was mijn vraag of de potentiometers moeten gesoldeerd worden zoals in de startpost (dus zoals de volume knop) of zoals op de tekening hierboven?

Ik heb nog 100kLOG potmeters liggen kan ik die gewoon gebruiken? En moet ik dan ook 100k weerstanden er tussen zetten ipv 10k (ik had al eerder het antwoord "volgens mij wel" gekregen maar weet iemand dit zeker?)
De potmeters kunnen het beste alle 4 hetzelfde zijn. Dat geld ook voor de weerstanden, onderling mogen ze wel verschillen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 19:32:
[...]

Bedankt voor de tip maar dat doe ik al :P , ik heb het van me werk mee genomen is vliegtuig rvs een super legering. op me werk gebruik ik een cobalt boor en dan gaat het prima alleen met die dingen van de gamma gaat dat natuurlijk niet haha.

maarja het is met toch gelukt na een paar boortjes en slijpschijfjes hier het resultaat :[afbeelding]
nou nog me potmeter solderen en wachten op me kratsafe en daar dan nog de gaten voor boren. en dan is me krat alweer bijna af na een middag knutselen
Een goede boor en kolomboormachine scheelt inderdaad al veel. Toevallig een plaatje inconel wat je daar hebt dan? Dat is erg sterk :).

Ziet er iig netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 20:27:
[...]

Een goede boor en kolomboormachine scheelt inderdaad al veel. Toevallig een plaatje inconel wat je daar hebt dan? Dat is erg sterk :).

Ziet er iig netjes uit!
ja dat helpt zeker, weet niet precies wat het is. lag nog ergens een plaat in een hoekje , dacht die kan ik mooi gebruiken. maar denk wel dat het inconel is. het is idd keihard .

dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Martens
Afbeeldingslocatie: http://img855.imageshack.us/img855/8189/img6528v.jpg

Kratje is in principe klaar, alleen de speakers en alles moet er nog inkomen daar moet ik nog over nadenken. Uiteraard de deksel moet ook nog worden gezagen op maat.

De speakers komen sowieso in de deksel, weet alleen nog niet welke.
Eerst kijken of ik zelf nog wat heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
boppos schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 19:59:
[...]

Groot en zwaar, het word dan ook een kar :P De vorige eigenaar gebruikte 2 kisten met een buitenmaat van 80x60x50cm. Iets onder de 200L per kist dus. 60x60x68 (Hoogte x breedte x diepte) zou mogelijk een mooie maat zijn per kist voor mij. Dan word de kar pak em beet 1.2m lang en 68cm breed en 80cm hoog (zonder wielen) als ik de full rang speakers boven de subwoofers plaats. Dan kan ik de ruimte achter de full range speakers gebruiken voor de elektronica. Het nadeel daarvan is dat het zwaartepunt van de kar dan wat hoog komt te liggen door de accu's.

Het is dus mijn bedoeling om 2 sub kasten + 2 full range kasten + een elektra unit te bouwen en er een soort frame rond te maken zodat het 1 geheel is op een kar. Dit zodat het wat bruikbaarder is in andere situaties, maar vooral omdat ik anders echt niet zou weten waar ik het geheel moet laten.

Ik twijfel trouwens of dit topic nog wel de juiste plek is voor mijn project. Het elektronica gedeelte wel denk ik, de rest wat minder. Wat vinden jullie? En zo nee, wat is de juiste plek wel dan? :P

Verder kwam ik nog een erg gave kistradio tegen die ik even wou delen, het zou kunnen dat ie al eerder langs is gekomen natuurlijk. Niet zo heel boeiend qua uiterlijk, maar er zitten wel een paar leuke elementen in zoals de zonnepanelen. Verderop heeft hij het er ook over een keer een kist met fuel cell te willen bouwen. Dat zou natuurlijk een heel leuk alternatief voor de accu zijn, jammer dat die dingen nog erg duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Martens
Ja waarschijnlijk is het normaal, maar voor de zekerheid even contact opnemen.
Markus29 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 19:49:
Weten jullie toevallig hoelang het duurt voordat een bestelling bij kistradio.nl binnenkomt? Ik wacht nu al een week op mijn bestelling terwijl alles op voorraad is. Normaal vindt ik dat niet zo erg maar we gaan volgende week zaterdag op vakantie naar appelhof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 20:21:
[...]
De potmeters kunnen het beste alle 4 hetzelfde zijn. Dat geld ook voor de weerstanden, onderling mogen ze wel verschillen. :Y
Ze kunnen het beste het zelfde zijn maar ze mogen onderling wel verschillen 8)7 Wel een beetje gek opgeschreven, maar je bedoeld dus dat de weerstanden de zelfde waarde moeten hebben. En dat de potmeters de zelfde waarde moeten hebben. Dus 4 potmeters van 100k kan gewoon met een zooi weerstanden van 10K.

En weet je dan ook het antwoordt op deze vraag: Moeten de potentiometers gesoldeerd worden zoals in de startpost (dus zoals de volume knop) of zoals op de tekening van in mijn eerdere bericht?

[ Voor 16% gewijzigd door boppos op 23-07-2011 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Maakt het uit of je een 4 kanaals versterker hebt of een twee kanaals versterker, als je toch maar twee speakers erop aansluit??

Kan nu de Tk2050 krijgen in 2 - en 4 kanaals (zelfde prijs);p

Edit 1: Gaat trouwens eerst op li-ion 12v spelen, dat trekt hij wel toch? Of moeten er nog wat elco's tussen?
Heb 4700 uF 35V nog liggen.. O-)

Edit 2 Heeft iemand al een tk2050 gemod met de weerstand?? :?

[ Voor 37% gewijzigd door Jasperv6 op 23-07-2011 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

ik heb een vraag over mijn kratradio, heb namelijk een probleem.
als ik mijn krat op hoog volume zet, als ik op de accu speel en ook als ik van mijn voeding afspeel, valt om de 30 seconden de muziek 5 tot 10 seconden stil. zowel bij de autoradio als bij de ta2024. zouden jullie misschien weten wat er fout kan zijn? mijn speakers? of?

als jullie me zouden kunnen helpen zou dat heel fijn zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

Ik ben dus bezig met een kist radio.
Alleen ik stuit op een probleem

Ik wil graag kunnen schakelen tussen de auto radio en de versterker voor mobiel.

Nu had ik dit plaatje in gedachten (Met de Accubewaking handmatigheidsschema van iredev:

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2lly15x.png

Voor de dptd switch gebruik ik een net voeding van 12 volt 2 amp
Ik heb voor de versterker een apparte voeding transformatortje.

Hoesluit ik dit goed aan?

Gr P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 14:51:
hallo,

ik heb een vraag over mijn kratradio, heb namelijk een probleem.
als ik mijn krat op hoog volume zet, als ik op de accu speel en ook als ik van mijn voeding afspeel, valt om de 30 seconden de muziek 5 tot 10 seconden stil. zowel bij de autoradio als bij de ta2024. zouden jullie misschien weten wat er fout kan zijn? mijn speakers? of?

als jullie me zouden kunnen helpen zou dat heel fijn zijn!
Voel eens aan het zwarte chipje op je versterker als hij uitvalt... Voelt dat warm aan? Dan koelblokje oid erop monteren zodat de versterker zijn warmte beter kwijt kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon14
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06-2023
Voltmetertje binnen en gelijk erin gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://oi53.tinypic.com/jijrkp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
Weet iemand hoe het kan dat een potmeter alleen hoge tonen doorlaat? De stem van Paskal Jakobsen(BLØF) komt er bijna niet door. Ook hoor ik een vervelende hoge toon. :(

Ah het was niet de potmeter...
R.I.P. iPod Nano 6g

Als ik via de RCA-aansluiting muziek speel hoor ik nog steeds de piep. Op hoog volume is dit niet storend, maar op laag volume komt de piep echt boven de muziek uit. Kan dit komen doordat de versterker te dicht bij de speakers zit?

De piep komt zowel uit het linker- als het rechterkanaal.

Als ik allebei de speakers loskoppel, de potmeter dichtdraai en de versterker aan laat staan komt er nog steeds een piepgeluid uit de kist. Het moet dus ergens een onderdeel zijn wat niet gerelateerd is aan een bepaald kanaal(kanaal 1, 2 en 3 piepen allemaal, 4 niet getest) en misschien last heeft van een magnetisch veld veroorzaak.

:+ Degene die kan raden waardoor de piep ontstond krijgt €1000,-.

[ Voor 81% gewijzigd door Japperrrr op 23-07-2011 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Haal de boxen eens uit de kist, en gebruik een andere audio kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Webstarr schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 21:16:
Haal de boxen eens uit de kist, en gebruik een andere audio kabel
Piep was al weg maar de versterker heeft het inmiddels begeven. Ik heb m'n dagje niet vandaag :'(

Kan ik van iemand een 4x100W TK2050 overnemen?

&@*%^*# als die versterker nu ook al stuk is flip ik em straks echt hard

1-0 voor de versterker, na dat plukje rook doet hij het weer. Zelfhelend vermogen ofzo :P

[ Voor 21% gewijzigd door Japperrrr op 23-07-2011 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

oh, ik zoek dan nog steeds wel een Tk2050 :P

Nja hopen dat die het blijft doen.
Had vandaag mn dagje ook niet, gouw de schuur dicht gedaan. uurtje of 3 geslapen en weer fiks en vettisch beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Webstarr schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 21:50:
oh, ik zoek dan nog steeds wel een Tk2050 :P

Nja hopen dat die het blijft doen.
Had vandaag mn dagje ook niet, gouw de schuur dicht gedaan. uurtje of 3 geslapen en weer fiks en vettisch beginnen
Ik heb twee minuten geleden nu dus ook de Bosch schroefmachine stuk laten vallen :F

zou die ook zeldhelend vermogen hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door Japperrrr op 23-07-2011 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Als ik jou was zou ik alles neerleggen waarbij je bezig bent en een goede nachtrust krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Webstarr schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 21:59:
Als ik jou was zou ik alles neerleggen waarbij je bezig bent en een goede nachtrust krijgen :P
Mwa, ben redelijk rustig. De '3 kanaals selector switch' is ook al stuk.

YouTube: ‪Details In The Fabric [Music Video]‬‏ - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een hele tijd geleden heb ik hier na vraag gedaan welke speakers ik het best kon nemen, heb toen de speakers van jullie (of een aantal van jullie :)) keuze genomen en het is een top speaker :D

Mijn kratradio is inmiddels af en klaar om morgen mee te vertrekken naar spanje :)

Dit is de onderdelen lijst van wat er allemaal in het kratje zit...
- Bavaria krat 12fles
- Pioneer TSG-1713I
- TA2024 modded
- 12v 7,2AH lood gelaccu (2 gratis op kunnen halen bij beveiligingsbedrijf)
- Accu lader
- Accusafe (kratsafe)
- 12v Netvoeding
- RCAconnector-plaat HQ
- 2x schakelaar

Een aantal foto's van de bouw van de kratradio:

Afbeeldingslocatie: http://i217.photobucket.com/albums/cc312/JK_136_album/Kratradio/P1060040.jpg
Bodem en de speakers erin.

Afbeeldingslocatie: http://i217.photobucket.com/albums/cc312/JK_136_album/Kratradio/P1060037.jpg
De 2 gratis accu's.

Afbeeldingslocatie: http://i217.photobucket.com/albums/cc312/JK_136_album/Kratradio/P1060040.jpg
De accu past er precies in.

Afbeeldingslocatie: http://i217.photobucket.com/albums/cc312/JK_136_album/Kratradio/DSC_0002.jpg
Speakers afgeplakt.

Afbeeldingslocatie: http://i217.photobucket.com/albums/cc312/JK_136_album/Kratradio/DSC_0006.jpg
Bodem gepurt.

Afbeeldingslocatie: http://i217.photobucket.com/albums/cc312/JK_136_album/Kratradio/DSC_0001.jpg
Begin aansluitwerk.

Afbeeldingslocatie: http://i217.photobucket.com/albums/cc312/JK_136_album/Kratradio/DSC_0005.jpg
Proefdraaien.

Een aantal foto's van het geheel:

Afbeeldingslocatie: http://i217.photobucket.com/albums/cc312/JK_136_album/Kratradio/DSC_0009.jpg
Voorkant.

Afbeeldingslocatie: http://i217.photobucket.com/albums/cc312/JK_136_album/Kratradio/DSC_0010.jpg
Zijkant + bediening in het handvat.

Afbeeldingslocatie: http://i217.photobucket.com/albums/cc312/JK_136_album/Kratradio/DSC_0011.jpg
Binnenkant (slechte kwaliteit)

Afbeeldingslocatie: http://i217.photobucket.com/albums/cc312/JK_136_album/Kratradio/DSC_0012.jpg
Geheel.

De stukjes tape over de 4 gaatjes zijn tijdelijk omdat we geen tijd meer hebben voor een vaste oplossing en we weten ook nog niet goed hoe we dat dicht willen maken..
iemand een idee?

Graag reacties/kritiek over de kratradio! O-)

Edit: Ik heb allebei mijn accu's aan de oplader gehad (eerst de ene en daarna de andere).
maar nu meet ik ze met mijn multimeter en meet ik bij allebei ruim 18volt... meet ik dan verkeerd, heb ik mijn multimeter in de verkeerde stand staan of zijn mijn accu's naar z'n grootje?

hier een foto van mijn multimeter en in welke stand ik hem gebruik...
ook kun je zien waar ik de kabeltjes heb ingeplugd!
Afbeeldingslocatie: http://i217.photobucket.com/albums/cc312/JK_136_album/DSC_0016.jpg
iemand een idee?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2011 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Hiephoi, de 30V PSU is ook naar de klote. Opengeschroefd en niets te zien, alle kabels correct aangesloten. Hij doet gewoon niets meer. :?
Kabels eens losgehaald, centimeter eraf geknipt, opnieuw gestript en weer vastgemaakt. Ook mijn voeding heeft blijkbaar zeldhelend vermogen. Hiephoi :P

[ Voor 36% gewijzigd door Japperrrr op 24-07-2011 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Ik zit met een vaag probleem.

Ik heb mijn boxen aangesloten op de versterker en de autoradio.
Gewoon de kabel gesplit en 4 kabels van gemaakt.
Alleen als ik de versterker aan doe, verbonden met mijn telefoon speelt die gewoon muziek af, doe ik de autoradio aan geeft die geen geluid. Alleen als ik de kabel van de versterker geluid doorknip doet die het?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Webstarr schreef op zondag 24 juli 2011 @ 13:43:
Ik zit met een vaag probleem.

Ik heb mijn boxen aangesloten op de versterker en de autoradio.
Gewoon de kabel gesplit en 4 kabels van gemaakt.
Alleen als ik de versterker aan doe, verbonden met mijn telefoon speelt die gewoon muziek af, doe ik de autoradio aan geeft die geen geluid. Alleen als ik de kabel van de versterker geluid doorknip doet die het?.
Je mag nooit de uitgangen van twee verschillende versterkers met elkaar verbinden. Zet er een schakelaar tussen zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

en hoe moet die schakelaar geplaatst worden?:P,

Of met een dptp?

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/4r7xw5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik zou zowel de min als plus schakelen. Ik weet niet zo snel wat voor versterker jij hebt, maar die TA versterkertjes die hier heel veel gebruikt worden zijn fully bridged. Dat betekent dat er uit de min pool uitgang van die versterker ook een signaal komt (maar dan met de fase 180 graden gedraaid). Als ja alleen de plus pool schakelt kan er nog altijd een signaal van je versterker naar de radio lopen, niet goed dus.

Is ook direct de reden waarom die versterkertjes niet te bridgen zijn, dat zijn ze intern namelijk al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
Weet iemand hoe je twee audio uitgangen schakelt? (van mp3 en radio naar versterker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
HaNS1443 schreef op zondag 24 juli 2011 @ 14:50:
Weet iemand hoe je twee audio uitgangen schakelt? (van mp3 en radio naar versterker)
Gaat dat niet via z'on 3kanaals ding >>
Japperrrr schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 22:11:
[...]

Mwa, ben redelijk rustig. De '3 kanaals selector switch' is ook al stuk.
@Jasperrrr; Gaat het vandaag al weer beter? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HaNS1443 schreef op zondag 24 juli 2011 @ 14:50:
*kuch* lees is 2 posts omhoog :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53
Japperrrr schreef op zondag 24 juli 2011 @ 12:49:
Hiephoi, de 30V PSU is ook naar de klote. Opengeschroefd en niets te zien, alle kabels correct aangesloten. Hij doet gewoon niets meer. :?
Kabels eens losgehaald, centimeter eraf geknipt, opnieuw gestript en weer vastgemaakt. Ook mijn voeding heeft blijkbaar zeldhelend vermogen. Hiephoi :P
Was het niet gewoon een zekering die werd ingeschakeld toen je versterker raar deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Martens
Afbeeldingslocatie: http://www.24aul.ru/photo/86/431511.jpg
(Bron: www.google.nl)

Precies zo'n accu heb ik gratis kunnen regelen uit een ziekenhuis, nu wil ik testen of de accu nog in orde is hoe kan ik dit aanpakken?

Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:14
Multimeter een een halogeenlampje ofzo.

Eerst voltage meten zonder belasting (lampje dus), dat moet boven de 12V zijn. En dan even lampje ofzo eraan hangen en dan tegelijkertijd meten hoeveel volt hij uitspuugt. Als hij gezond is moet dat nogsteeds boven de 12V zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Martens
Ok dat ga ik proberen, bedankt
ThinkPadd schreef op zondag 24 juli 2011 @ 15:57:
Multimeter een een halogeenlampje ofzo.

Eerst voltage meten zonder belasting (lampje dus), dat moet boven de 12V zijn. En dan even lampje ofzo eraan hangen en dan tegelijkertijd meten hoeveel volt hij uitspuugt. Als hij gezond is moet dat nogsteeds boven de 12V zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Martens
Afbeeldingslocatie: http://img228.imageshack.us/img228/917/img6529b.jpg

Op iedere hoeken heb ik wat bescherm hoekjes geschroefd, zoals te zien op de foto.
Alles is dus voorgeboord en heb er een aantal te ver voorgeboord denk ik, dus als gevolg dat de schroefjes doordraaien en niet goed aandraaien dacht ik zo.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?

(Ik dacht zelf aan vullen met houtlijm en laten drogen de gaatjes en opnieuw schroeven?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen g
  • Laatst online: 23:27
Ik heb zelf deze hoekjes gewoon vastgemaakt met montagekit van bison, de schroefjes zitten er voor de sier en ze zijn er niet meer af te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Martens
Nou bij mij hebben de schroefjes dus wel een functie ze houden de hoekijzers goed op hun plaats en de krat word beter aangeduwd en afgewerkt tegen het hout. Dus ik moet gewoon schroefjes erin blijven houden de meeste zijn goed aangedraaid maar een aantal draaien dus door wat het probleem nog is.
Koen g schreef op zondag 24 juli 2011 @ 16:14:
Ik heb zelf deze hoekjes gewoon vastgemaakt met montagekit van bison, de schroefjes zitten er voor de sier en ze zijn er niet meer af te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-07 23:42
Martijn Martens schreef op zondag 24 juli 2011 @ 16:25:
Nou bij mij hebben de schroefjes dus wel een functie ze houden de hoekijzers goed op hun plaats en de krat word beter aangeduwd en afgewerkt tegen het hout. Dus ik moet gewoon schroefjes erin blijven houden de meeste zijn goed aangedraaid maar een aantal draaien dus door wat het probleem nog is.
[...]
Ik denk dat Koen bedoelde dat je ook kan proberen om dat betreffende hoekijzer met kit vast te zetten en daarna de schroefjes er in te draaien. Dat is namelijk een oplossing voor je probleem.

Ik ben overigens met een Home Theatre PC bezig, met daarin o.a. een TA2024. Zodra ik wat foto's heb houd ik jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Martens
Ok, maar dat is toch geen oplossing voor mij dat de schroefjes niet meer doordraaien want ik denk dat het voorgeboord gat in de kist te ver is voorgeboord en het schroefje niet meer goed kan aandraaien in het hout.

Of begrijp ik het fout?
BBotman schreef op zondag 24 juli 2011 @ 16:52:
[...]

Ik denk dat Koen bedoelde dat je ook kan proberen om dat betreffende hoekijzer met kit vast te zetten en daarna de schroefjes er in te draaien. Dat is namelijk een oplossing voor je probleem.

Ik ben overigens met een Home Theatre PC bezig, met daarin o.a. een TA2024. Zodra ik wat foto's heb houd ik jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Jasperv6 schreef op zondag 24 juli 2011 @ 15:03:
@Jasperrrr; Gaat het vandaag al weer beter? :9
Ja hoor :P

Van de versterker zijn kanaal 1 en 2 stuk, maar dit kan ik na mijn vakantie wel repareren door even de doorgebrande weerstandjes te vervangen. Zo erg vind ik het niet als alles net even anders loopt dan ik van plan was; ik doe er namelijk veel ervaring mee op. Eigenlijk zou ik nu al twee dagen in Domburg zitten maar omdat het weer zo slecht is heb ik besloten nog maar even aan mijn radio te gaan werken en morgen de trein te pakken.
ikke26 schreef op zondag 24 juli 2011 @ 15:55:
Was het niet gewoon een zekering die werd ingeschakeld toen je versterker raar deed?
Op dat moment was de voeding nog niet aangesloten. Het is toch heel raar, want al zou misschien L of N niet helemaal contact maken, zou de stroom nog steeds moeten lopen. Lijkt me dat die die halve mm wel zou kunnen overbruggen. In ieder geval werkt hij nu weer :)

Zodra mijn radio af is komt er een nieuwe update. Denk niet dat iemand op dit moment behoefte heeft aan foto's van een grote bende aan draden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

moet ik dan de speakers gaan schakelen met een dubbelepolige wissel schakelaar of kan het nou ook met een enkepolige, kan iemand een schakeling schetsen? gr P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
Martijn Martens schreef op zondag 24 juli 2011 @ 16:11:
[afbeelding]

Op iedere hoeken heb ik wat bescherm hoekjes geschroefd, zoals te zien op de foto.
Alles is dus voorgeboord en heb er een aantal te ver voorgeboord denk ik, dus als gevolg dat de schroefjes doordraaien en niet goed aandraaien dacht ik zo.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?

(Ik dacht zelf aan vullen met houtlijm en laten drogen de gaatjes en opnieuw schroeven?)
Je zou dikkere schroeven kunnen gebruiken. Dan lijkt het me opgelost. Tenzij dat natuurlijk niet past. Anders moet je de gaten in de beschermhoekjes wat groter boren.

@Japperrrr: Hoe bevallen die waterbestendige Visatons trouwens?

[ Voor 4% gewijzigd door ikke26 op 24-07-2011 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij mijn bijdrage aan het kratradio topic op GOT, ik hoop dat het een goede inspiratiebron is voor toekomstige bouwers ;).
Het project is ruim een jaar geleden begonnen door dit topic door te lezen en plannen te maken voor een kleine en handzame "kratradio".
Opzoek naar een goede behuizing ben ik eens gaan kijken wat ik al in huis had, en kwam er achter dat ik nog een mooie stralingsmeter van defensie had staan. Voor de mensen die zich nu afvragen hoe ik aan zo'n behuizing kom: hij is bij een dumpstore gekocht (Baco Army Goods) en is eerst omgebouwd tot labvoeding voor de Bouw Een Pc "modding trophy contest". Nadat de labvoeding eruit gesloopt was had ik een perfecte behuizing voor een kratradio :).

Overzicht:
Behuizing: Oude stralingsmeter van defensie
Speakers: 2x Infinity Reference 6332i
Versterker: TA2024
Accu: Yuasa NP7-12 (12V 7Ah)
Acculader: L200 spanning- / stroomregelaar Link Link Link
Extra: "Kratsafe" schakeling

Afbeeldingslocatie: http://handdoekhaakje.nl/stortplaats/kratradio001.jpg
De voorkant van de aluminium kist is hier te zien met aan de zijkant een van de infinity speakers. Ook zijn op de foto goed het handvat en de sluitklips te zien om de kist te openen.

Afbeeldingslocatie: http://handdoekhaakje.nl/stortplaats/kratradio002.jpg
Op de achterkant van de kist bevindt zich een sticker met de tekst "Drukventiel - Voor openen ventiel indrukken" na wat research blijkt dat het een drukventiel is waardoor de druk die tijdens transport is opgebouwd afgelaten kan worden. Voor mij heeft dit geen enkel nut, maar ach het staat wel leuk op de kist ;). Verder zijn de groene noppen zichtbaar op de uithoeken van de kist. Dit zijn rubber noppen die dienen voor bescherming van de kist.

Afbeeldingslocatie: http://handdoekhaakje.nl/stortplaats/kratradio003.jpg
Als de kist geopend wordt is het bedieningspaneel te zien met aan de linkerkant de accuruimte. Om de accuruimte met de elektronica te verbinden is er een vaste aansluiting gemaakt dmv een 2 aderige kabel met aluminium (douche slang achtige) sleeve. Op het bedieningspaneel zijn de volgende toeters en bellen aanwezig:
  • 230V aansluiting voor acculader
  • 3x zekeringhouder waarvan tot nu toe 1 in gebruik is
  • Aan en uit pushbutton's van de kratsafe schakeling
  • Aan / Uit schakelaar voor op netstroom
  • Indicatie LED voor op accubedrijf
  • Indicatie LED voor op netstroom bedrijf
  • Aux-in connector
  • BNC antenne connector
  • MP3 decoder met Aux-in / FM radio / SD reader / USB
De vier boutjes in het onderste gedeelte dienen om de trafo op zijn plek te houden. Verder is er in de accuruimte een zekeringhouder aanwezig om het laagspanningsgedeelte af te zekeren.

Afbeeldingslocatie: http://handdoekhaakje.nl/stortplaats/kratradio004.jpg
Zoals je op de vorige foto hebt kunnen zien is in de "deksel" van de kist een accuruimte aanwezig. Dit hoorde bij de originele functie van de kist als draagbare stralingsmeter, en mij leek het dan ook leuk om dit compartiment ervoor te gaan gebruiken. De "accupack" is een aparte module en kan dus in zijn geheel uit de deksel gehaald worden. In originele staat was er ruimte voor een 18 tal batterijen van het type "NBA 3030" (voor zover ik heb kunnen achterhalen is het een of ander antieke (defensie) batterij soort die niet meer gebruikt wordt).
Ik heb nog overwogen om 18 D-cell batterijen er in te doen, maar dit zou een duur grapje worden aangezien ze ook nog eens oplaadbaar moesten zijn.Daarom heb ik ervoor gekozen om de decoupeerzaag ter hand te nemen en een geschikte ruimte erin te zagen voor een 12V 7Ah Yuasa accu. Het klepje van de accuruimte wordt met een boutje op zijn plaats gehouden. Verder is de accu niet extra vastgezet omdat het nogal een tight-fit is :).

Afbeeldingslocatie: http://handdoekhaakje.nl/stortplaats/kratradio005.jpg
Als het bedieningspaneel eruit gehaald wordt zijn de speakers zichtbaar. Verder is hier niet veel te doen behalve dan dat je de originele aluminium bevestigings beugels nog kunt zien zitten. Ook is de kunststof / aluminiumgaas afdichting te zien waarop het bedieningspaneel rust. Ook de deksel van de kist heeft een rubberen seal om hem spatwater dicht te houden. (Dit zat al allemaal op en aan de kist en ik maak er dus dankbaar gebruik van :))

Afbeeldingslocatie: http://handdoekhaakje.nl/stortplaats/kratradio006.jpg
Hoogste tijd voor een beetje techniek! Hierboven is de acculader te zien en de kratsafe schakeling die ik in elkaar geprutst heb. De acculader is gebaseerd op een L200 spanningsregelaar, en de kratsafe schakeling is rechtstreeks afgeleid van het schema dat hier op GOT te vinden is.

Afbeeldingslocatie: http://handdoekhaakje.nl/stortplaats/kratradio007.jpg
Aan de achterkant van het bedieningspaneel zijn alle printjes bevestigd door middel van aluminium beugels en een rode plastic plaatje ter isolatie. Op de foto zijn vlnrvbnb te zien: TA2024 versterker, Kratsafe schakeling, Acculader, Trafo (Pri: 230VAC Sec: 25VAC + 16VAC)

De kist is nu ongeveer 2 weken "af", en heeft zijn vuurdoop goed doorstaan op de Zwarte Cross 8) .Om het bovenstaande wat meer kracht bij te zetten een kleine video van de kist in werking.

Maar nu even iets anders.. Na van de Zwarte Cross te zijn teruggekeerd was de accu leeg (kratsafe deed uitstekend zijn werk ;)). Nu heb ik de acculader al eens getest met een labvoeding op ongeveer 15VDC, en deze werkte prima (accu mee opgeladen van 4Ah 12V, heeft ongeveer 24h aan gestaan).
Nu heb ik echter voor het eerst geprobeerd de accu te laden via de trafo, en zie het onderstaande als resultaat: O-)
Afbeeldingslocatie: http://handdoekhaakje.nl/stortplaats/kratradio008.jpg
Zoekende naar de oorzaak kwam ik er achter dat ik per ongelijk een elco van max. 1000uF 25V gebruikt heb, en tot mijn schrik had ik de acculader op de secundaire zeide van de trafo van 25VAC geplaatst. |:( Voor zover ik met mijn (beperkte) elektronica kennis kan achterhalen is de elco als eerste geklapt doordat hij continu op zijn max. spanning heeft gewerkt, en is daarna door de ongestabaliseerde inputspanning de L200 geklapt. Klein detail hierbij is dat bij de L200 de 1e en 2e pin zijn weggebrand en dit de Input & limiting pinnen zijn.
Hopelijk is er onder jullie iemand die mijn theorie kan bevestigen / aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
Volgens mij heb je geen gelijkrichter gebruikt. Je moet de L200 toch voeden met VDC, oftewel gelijkspanning? Je hebt er nu wisselspanning (VAC) op gezet. Ik zou trouwens de 15 volt aansluiting gebruiken. Dat is efficiënter dan 24 volt en scheelt een hoop warmte die door de L200 moet worden weggestookt. Je moet dan wel even testen of het nog werkt, aangezien het input voltage van de L200 een paar volt hoger moet zijn dan de output. Waarschijnlijk doet de L200 dan nog net goed z'n werk.

Mooi kistje trouwens. Origineel en mooi afgewerkt.

[ Voor 27% gewijzigd door ikke26 op 24-07-2011 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:14
Zoooo! net kistje hoor! Die kan zeker wel tegen een stootje!

Keurige afwerking ook (qua behuizing, maar vooral qua elektronica!)
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink