Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 14] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 69.161 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:44
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 16:43:
People,

Ik zit met een probleempje. Heb namelijk laatst een USB-poort toegevoegd aan mijn kratradio, maar sindsdien gaat het geluid zachter. Zodra ik mijn IPhone aansloot op de USB-poort kwam er ineens meer bas bij het geluid/meer geluid. Dit is hoe ik hem heb aangesloten:[afbeelding]

Uploaded with ImageShack.us

Ook al maakte ik de +kabel los van de usb-poort, dan bleef het geluid harder gaan als ik mijn IPhone aansloot. Als ik die dan weer losmaakte ging het geluid weer zachter. Kan iemand mij hiermee helpen?

Mvg Bart
Hoeveel volt levert die accu? Je weet dat een usb poort 5 volt hoort te leveren? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1337aldi schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 16:48:
[...]

Hoeveel volt levert die accu? Je weet dat een usb poort 5 volt hoort te leveren? :X
Het is gewoon een auto-usb-poort. Dus heb hem aangesloten op een 12 voltaccu. Het lampje van de usb-poort brand gewoon. Kan het iets te maken hebben met het 'aarden' van de jackkabel?

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:50
Hoeveel Ah is je accu? En hoeveel kan deze leveren per uur? Want dan zou het namelijk zo kunnen zijn dat de accu niet genoeg kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikke26 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 17:03:
Hoeveel Ah is je accu? En hoeveel kan deze leveren per uur? Want dan zou het namelijk zo kunnen zijn dat de accu niet genoeg kan leveren.
Mijn accu is 30Ah, weet niet hoeveel deze per uur kan leveren. Maar nu de usb-poort alleen nog maar op de min is aangesloten, en dan contact maakt met mn IPhone, moet deze toch niet ineens harder gaan/meer bas??

Ik hou nu mn usb-kabel tegen mn jack-ingang, en nu gebeurd hetzelfde. Het geluid gaat ineens harder. Usb aangesloten op de min alleen...Ga ik die denk ik maar binnenin aansluiten aan de jack?? of geen goed id?

Opgelost!

Gr Bart

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2011 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 15:29

Auxilium

Walking the line

Ben nog steeds bezig met mijn eerste project, het geluid is al erg goed en heb sinds gister de TA2020 van Arjan Helder binnengekregen die ik wil gaan gebruiken. Volgende week ga ik deze uit testen en uiteraard op 14,6V zetten en vergelijken met de iets goedkopere Ebay TA2020 (waar ik erg over te spreken ben vanwege de eenvoud).

Verder ga ik nog een kistje maken, wat kleiner voor naar het strand. Ga hifi speakers gebruiken met subwoofer. Weet nog niet of ik de Ebay TA2020 ga gebruiken of de gemodde TA2024. Het voordeel van de TA2020 is de ingebouwde volume regeling en cinch aansluitingen, maar volgens mij is de TA2024 iets zuiniger wat ook weer interessant is.

Vanavond krijg ik het hout, kan ik een begin maken en foto's plaatsen :)

Wie vraagt wordt geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-08-2022
Auxilium schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 18:06:
Ben nog steeds bezig met mijn eerste project, het geluid is al erg goed en heb sinds gister de TA2020 van Arjan Helder binnengekregen die ik wil gaan gebruiken. Volgende week ga ik deze uit testen en uiteraard op 14,6V zetten en vergelijken met de iets goedkopere Ebay TA2020 (waar ik erg over te spreken ben vanwege de eenvoud).

Verder ga ik nog een kistje maken, wat kleiner voor naar het strand. Ga hifi speakers gebruiken met subwoofer. Weet nog niet of ik de Ebay TA2020 ga gebruiken of de gemodde TA2024. Het voordeel van de TA2020 is de ingebouwde volume regeling en cinch aansluitingen, maar volgens mij is de TA2024 iets zuiniger wat ook weer interessant is.

Vanavond krijg ik het hout, kan ik een begin maken en foto's plaatsen :)
Heb je ook een linkje van die Ta2020 op ebay? Is hij van sure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

Tweakers,

Ik ben net van zolder gekomen en heb een 2.1 geluidssetje gevonden.
Nu wil ik die bijvoegen aan mn krat alleen,
Er zit een transformator tussen die de 230 net stroom omzet in 10 Wisselspanning en 0,5 amperé

Hoe voeg ik dit toe?

Ik wil zegmaar kunnen schakelen tussen de autoradio en de versterker.
En de versterker kunnen schakelen tussen stroom van de accu en stroom van het net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Jasperv6 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 20:06:
[...]

Heb je ook een linkje van die Ta2020 op ebay? Is hij van sure?
Hij is niet van Sure. Is deze. Met deze hoef je geen cinch, volume regeling of voeding te solderen. Een Li-ion accu kan er ook direct op worden aangesloten. Plug and play :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 16:43:
Zodra ik mijn IPhone aansloot op de USB-poort kwam er ineens meer bas bij het geluid/meer geluid.
[...]
Ook al maakte ik de +kabel los van de usb-poort, dan bleef het geluid harder gaan als ik mijn IPhone aansloot. Als ik die dan weer losmaakte ging het geluid weer zachter.
Klinkt alsof de massa van de iPhone niet (goed) is verbonden met de massa van de versterker. Probeer eens een andere kabel en controleer de soldeerverbindingen eens?

[ Voor 27% gewijzigd door TBTL op 15-07-2011 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gaat harder qua geluid? Een TA2024 modder of een TA2020. Al zou het aangesloten zijn op 10 cm speakers van 130 watt.

Bedankt

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2011 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Lees de topicstart, daar staat het in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TBTL schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 21:15:
Lees de topicstart, daar staat het in.
Al lang gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
In de Topicstart staat:
- Ta-2020 (Datasheet)
Deze versterker heeft tot 13,2v dezelfde kenmerken als de Ta-2024. Het verschil is dat hij voltages tot 15v aan kan. Bij een voltage van 14,6v levert deze versterker 2x 25Watt RMS. Dit zal een gewone gelaccu dus niet kunnen leveren wat hem hetzelfde laat presteren als de Ta-2024.
;)

Modded betekent dat je het volledige uitgangsvermogen van de versterker al met een zwakker ingangssignaal bereikt, maar de versterker kan dan nog altijd maar hetzelfde vermogen leveren als de ongemodde versie. Een TA2020 is trouwens ook te modden.

[ Voor 53% gewijzigd door TBTL op 15-07-2011 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TBTL schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 21:19:
[...]
;)

Modded betekent dat je het volledige uitgangsvermogen van de versterker al met een zwakker ingangssignaal bereikt, maar de versterker kan dan nog altijd maar hetzelfde vermogen leveren als de ongemodde versie. Een TA2020 is trouwens ook te modden.
Oké bedankt voor de snelle reactie! :) Ik had dit ook gelezen maar ik wou nog meer weten over de mod. Nu weet ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kratradio update van DX: Decoders, versterkers en voltmeters

Handigere mp3-decoders, vooral qua aansluitingen:
Rond, zonder scherm, €10.00
Vierkant, zonder scherm, €8.50
Rond, met scherm, met FM, €11.00

Of gelijk ingebouwd met versterker en al:
Versterkertje (rood)
Versterker (rood)
Versterker, USB-lader (rood)
Versterker, mp3 decoder (bruin)
Versterker, mp3 decoder, mp3-knoppen, (rood/geel/zwart)
Versterker, mp3 decoder, mp3-knoppen, scherm, FM (blauw/lichtblauw/rood)

Ik moet wel zeggen dat deze versterkers minder hard gaan dan een mca-200 of ta2024, maar voor de prijs zijn het prima versterkertjes. Het voorste paneeltje valt los te maken zodat je het netjes tussen een ijzeren/plastiken plaat kunt zetten. Dan maakt de kleur ook niets meer uit.

Voltmeters:
De bekende inbouwbare voltmeter
Opplakbare voltmeter
Voltmeter voor in sigarettenaanstekerplug
Zeer uitgebreide voltmeter, met Wh, A, etc.
Grotere voltmeter met klok, thermometer en accu-leeg-piepje
Voor honger aan het strand

Deze of deze decoder worden niet door mij aanbevolen, ze hebben 5v nodig en er zitten geen kabels bij om ze aan te sluiten. Maar ze zien er wel erg netjes uit.
Daarnaast heb ik contact met DX om 'kratradio' als tag te plaatsen, zodat je makkelijk zelf nuttige onderdelen kunt zoeken of toevoegen.

Groet, Thijs

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2011 12:14 . Reden: layout+inhoud ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchhero
  • Laatst online: 12-09 18:22
even een vraagje over het schema voor een stereo to mono converter voor een subwoofer.

maakt het uit wat voor weerstand je precies gebruikt? want bij conrad zie ik bij wijze van spreken door het bos de bomen niet meer. Heb nu een aantal weerstanden van 10.000 ohm (10k ohm) met een maximale belasting van 1W en een tolerantie van 1% besteld.

Na het plaatsen van de bestelling las ik ergens iets dat deze 0,25 W moesten kunnen hebben, maakt het dan veel uit dat ik er boven zit??

Ik heb verder een Sub-50 actief filter (2 kanaals). Ik wil het signaal nu mono maken na het filter, maar lijkt me niet dat het heel veel uitmaakt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Wil iemand der eventjes naar kijken?
Ik heb binnenkort een best wel belangrijke schoolevenement en wij moeten een kistradio in 3 uur inelkaar bakkelijen, Dus is het handiger als ik alvast een schema heb
Webstarr schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 20:25:
Tweakers,

Ik ben net van zolder gekomen en heb een 2.1 geluidssetje gevonden.
Nu wil ik die bijvoegen aan mn krat alleen,
Er zit een transformator tussen die de 230 net stroom omzet in 10 Wisselspanning en 0,5 amperé

Hoe voeg ik dit toe?

Ik wil zegmaar kunnen schakelen tussen de autoradio en de versterker.
En de versterker kunnen schakelen tussen stroom van de accu en stroom van het net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchhero
  • Laatst online: 12-09 18:22
@Webstarr

Wat voor 2.1 setje is het? vaak zit daar al een versterker in, hoef je alleen maar het signaal te leveren. bedoel je dat je dat setje wil laten wisselen tussen accu en voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

dat ik kan schakelen als ik de boxen gebruik voor de autoradio of de versterker

En dat ik kan switchen dat de versterker op de accu 12 v 7 ah speelt of net stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webstarr schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 22:27:
Wil iemand der eventjes naar kijken?
Ik heb binnenkort een best wel belangrijke schoolevenement en wij moeten een kistradio in 3 uur inelkaar bakkelijen, Dus is het handiger als ik alvast een schema heb

[...]
Waarschijnlijk zit er op de chip van de versterker 4 van die diodes die het geheel DC maken. En als het een beetje een simpele versterker is (lees: zonder scherm, afstandsbediening of iets digitaals) kan het wel tegen een paar volt meer. Je kunt dan gewoon de plus en de min van de accu op de 2 kabels van de versterker hangen. Polariteit maakt dan ook niks meer uit.
Maar als het een systeem heeft van -10v,GND,+10v (dus 3 kabeltjes ipv 2) wordt het lastiger. Dan zou ik toch op zoek gaan naar een mca-200 oid.

Ik heb trouwens al aardig wat kratradio's gemaakt, maar telkens is het weer dat de behuizing veel meer tijd kost dan het elektronische gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

HEt is een transformatertje waaruit de output 2 gele kabels komen die op het chipje gaan

Het is een setje waarbij je met een potmeter de volume harder en zachter kan doe en de bas inkan stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:26
Ik heb net in alles in mijn kist gemonteerd... en hij werkt :D. Ik had eerst mijn mp3 speler erop aangesloten. Het volume ging eerst heel zacht en de mod toepassen (Mc55 Schakelmod © ;) ) had ook weinig nut.
Daarna heb ik de laptop gepakt en aangesloten... en dat ding maakt me toch een ongelofelijke herrie in huis _/-\o_ . Op 100% volume van de laptop durf ik de mod niet eens 'aan te zetten' omdat ik denk dat er dan wat sneuvelt (mijn oren bijvoorbeeld).

Nu sloot ik net mijn mp3 speler weer aan en die gaf nu wel gewoon een flink volume, toch nog maar even kijken naar alle verbindingen etc. Er moet ook nog wel het een en ander gebeuren (ik wacht nog op een schakelaar van eBay) dus ik zal later hier wel een verslag plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
@Webstarr: Misschien is het handig om even een plaatje of modelnummer te posten van het setje

@Iedereen: Ik ga binnenkort een nieuwe radiokist maken. Degene die ik nu heb is heerlijk compact en bevalt goed, maar ik heb zin om weer wat nieuws in elkaar te knutselen.
De oude, compacte blijft dan voor op de boot en de nieuwe wordt voor dingen waarbij ik hem niet veel hoef te sjouwen of voor binnen. Dit omdat ik de nieuwe een stuk groter ga maken, met meer ruimte voor de speakers, die in een apart compartiment komen. De kist wordt dus van hogere kwaliteit, groter en met extra features.

Waarschijnlijk met de volgende componenten:
- Pioneer 3 weg luidspreker TSG1713I
Heeft iemand ervaring met deze speakers? Ze zijn op dit moment in de aanbieding bij Conrad voor hetzelfde geld als de 2-weg versie (TSG1712I). Als iemand alternatieven weet hoor ik het graag. Vermeld dan ook waarom aub, daar heb ik meer aan en dat is ook goed voor het topic door de extra informatie.

- Muse M21 Zilverkleurig incl. voeding

- MP3 Decoder uit China, kan de link zo gauw niet vinden

- 2x 6,8 Li-ion accupack incl. lader

- Step-up converter om het maximale uit de M21 te kunnen halen. Ik heb al een mooie gevonden, maar kan de link zo snel niet vinden. Als mensen tips hebben voor bepaalde modellen dan hoor ik ze graag.

- 2x Geschakelde 5V voeding om apparaten mee op te laden. 1 voor de iPod en telefoon en 1 om de MP3 decoder mee te voeden.

- (waarschijnlijk) 12mm MDF of multiplex.
Als iemand goede alternatieven weet hoor ik het graag. Wat zouden jullie trouwens nemen?

- Potentiometers, schakelaars, RCA connectoren, grote jackbus (die mini-jacks slijten mij veel te hard en dit is lekker stevig) om een soort van mengpaneel te maken.

- Relais, schakelaars en randcomponenten om een soort van automatische switch te maken. Het wordt dan een soort van AccuSafe, maar dan zonder het uitschakeldeel bij een lege accu en geschikt voor 2 accu's die met de bijbehorende lader worden opgeladen.

- Goede signaalkabel voor het mengpaneel en om een paar mooie bijpassende kabeltjes te maken voor bij de radio. Misschien ook nog sleeve om het extra mooi te maken, gewoon voor de lol.

- LED's met een schakeling om een VU-meter te maken.

- Waarschijnlijk geperforeerd aluminium om de speakers af te dekken.

- Een stuk metaal om alle elektronica in te bouwen.

- Flightcaseonderdelen voor de afwerking.

- Dingen die ik nog vergeten ben in dit lijstje.

Ik heb al in mijn hoofd hoe het elektrische deel moet worden, maar moet het nog op papier zetten en nog een paar dingen verder uitwerken. Ik ga nog een schema maken en zal dat ook posten.

Ik heb al een paar ontwerpen getekend in sketchup, maar ik ben vanavond weer even in de topics wezen rondneuzen en heb toch nog weer nieuwe inspiratie opgedaan. Ik ga morgen maar eens verder met virtueel ontwerpen en zal dan een paar proefontwerpen posten.

Ik wil iets gaan maken waarbij de deksel omhoog gaat met met gasveren o.i.d.. Ik denk dat de beste oplossing het gebruik van kleine gasveren is. Ik heb al wel gezocht, maar kan nergens mooie kleine en betaalbare gasveren vinden. Als ik zoek krijg ik alleen maar autokofferbakveren. Die zijn echter veel te groot en te krachtig. Weet iemand waar je kleine en goedkope gasveren kunt vinden? Ik weet dat ze er zijn voor caravans, maar ik heb ze nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

ikke26 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 23:27:
@Webstarr: Misschien is het handig om even een plaatje of modelnummer te posten van het setje

@Iedereen: Ik ga binnenkort een nieuwe radiokist maken. Degene die ik nu heb is heerlijk compact en bevalt goed, maar ik heb zin om weer wat nieuws in elkaar te knutselen.
De oude, compacte blijft dan voor op de boot en de nieuwe wordt voor dingen waarbij ik hem niet veel hoef te sjouwen of voor binnen. Dit omdat ik de nieuwe een stuk groter ga maken, met meer ruimte voor de speakers, die in een apart compartiment komen. De kist wordt dus van hogere kwaliteit, groter en met extra features.

Waarschijnlijk met de volgende componenten:
- Pioneer 3 weg luidspreker TSG1713I
Heeft iemand ervaring met deze speakers? Ze zijn op dit moment in de aanbieding bij Conrad voor hetzelfde geld als de 2-weg versie (TSG1712I). Als iemand alternatieven weet hoor ik het graag. Vermeld dan ook waarom aub, daar heb ik meer aan en dat is ook goed voor het topic door de extra informatie.

- Muse M21 Zilverkleurig incl. voeding

- MP3 Decoder uit China, kan de link zo gauw niet vinden

- 2x 6,8 Li-ion accupack incl. lader

- Step-up converter om het maximale uit de M21 te kunnen halen. Ik heb al een mooie gevonden, maar kan de link zo snel niet vinden. Als mensen tips hebben voor bepaalde modellen dan hoor ik ze graag.

- 2x Geschakelde 5V voeding om apparaten mee op te laden. 1 voor de iPod en telefoon en 1 om de MP3 decoder mee te voeden.

- (waarschijnlijk) 12mm MDF of multiplex.
Als iemand goede alternatieven weet hoor ik het graag. Wat zouden jullie trouwens nemen?

- Potentiometers, schakelaars, RCA connectoren, grote jackbus (die mini-jacks slijten mij veel te hard en dit is lekker stevig) om een soort van mengpaneel te maken.

- Relais, schakelaars en randcomponenten om een soort van automatische switch te maken. Het wordt dan een soort van AccuSafe, maar dan zonder het uitschakeldeel bij een lege accu en geschikt voor 2 accu's die met de bijbehorende lader worden opgeladen.

- Goede signaalkabel voor het mengpaneel en om een paar mooie bijpassende kabeltjes te maken voor bij de radio. Misschien ook nog sleeve om het extra mooi te maken, gewoon voor de lol.

- LED's met een schakeling om een VU-meter te maken.

- Waarschijnlijk geperforeerd aluminium om de speakers af te dekken.

- Een stuk metaal om alle elektronica in te bouwen.

- Flightcaseonderdelen voor de afwerking.

- Dingen die ik nog vergeten ben in dit lijstje.

Ik heb al in mijn hoofd hoe het elektrische deel moet worden, maar moet het nog op papier zetten en nog een paar dingen verder uitwerken. Ik ga nog een schema maken en zal dat ook posten.

Ik heb al een paar ontwerpen getekend in sketchup, maar ik ben vanavond weer even in de topics wezen rondneuzen en heb toch nog weer nieuwe inspiratie opgedaan. Ik ga morgen maar eens verder met virtueel ontwerpen en zal dan een paar proefontwerpen posten.

Ik wil iets gaan maken waarbij de deksel omhoog gaat met met gasveren o.i.d.. Ik denk dat de beste oplossing het gebruik van kleine gasveren is. Ik heb al wel gezocht, maar kan nergens mooie kleine en betaalbare gasveren vinden. Als ik zoek krijg ik alleen maar autokofferbakveren. Die zijn echter veel te groot en te krachtig. Weet iemand waar je kleine en goedkope gasveren kunt vinden? Ik weet dat ze er zijn voor caravans, maar ik heb ze nog niet kunnen vinden.
Voor de veren zou ik gewoon naar de auto sloop gaan als je de mogelijkheid heb.

Verder, als je een kwalitatief goede kist ga maken zou ik auto speakers links laten liggen. Beter kijk je naar Hifi speakers of naar speakers waar je de parameters van weet. Dan kan je echt een set met kwaliteit gaan maken. Autospeakers zijn niet gemaakt om langdurig naar te luisteren dus als je het ga gebruiken om muziek te luisteren zal het minder vermoeiend zijn met Hifi speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ikke26
Bij ons zijn ze toevallig vandaag nieuwe kozijnen komen zetten, daar zitten ook luchtveren in van het merk AXA (van de sloten, weet je wel). Misschien kun je daar achteraan gaan, nieuw of tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-07 15:03
Dag mede-Tweakers,

Na alle electronica gisteren aangesloten te hebben, zette ik het gebeuren aan en tot mijn grote schrik kwam er een beetje rook van mijn accusafe af. Dit was maar een seconde of twee en toen deed ie het normaal, maar het groene lampje deed het maar heel af en toe (stond op accu aangesloten) en na een tijdje begon mijn accusafe te sissen.

Iemand een idee hoe dit komt? Ik heb de accusafe zelf in elkaar gesoldeerd (wat een hele opgave was). Ik ga 'm zo even nakijken, maar ik vroeg me af of andere mensen hier ook last van hebben?

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
Private Zaagsel schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 12:08:
Dag mede-Tweakers,

Na alle electronica gisteren aangesloten te hebben, zette ik het gebeuren aan en tot mijn grote schrik kwam er een beetje rook van mijn accusafe af. Dit was maar een seconde of twee en toen deed ie het normaal, maar het groene lampje deed het maar heel af en toe (stond op accu aangesloten) en na een tijdje begon mijn accusafe te sissen.

Iemand een idee hoe dit komt? Ik heb de accusafe zelf in elkaar gesoldeerd (wat een hele opgave was). Ik ga 'm zo even nakijken, maar ik vroeg me af of andere mensen hier ook last van hebben?

Stefan
Hm, je weet wat ze zeggen he :p? Elektronica werkt op rook, wanneer de rook eruit is werkt het niet meer.

Weet je nog waar de rook vandaan kwam? Bepaald component of de PCB zelf?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
Auxilium schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 00:14:
[...]

Voor de veren zou ik gewoon naar de auto sloop gaan als je de mogelijkheid heb.

Verder, als je een kwalitatief goede kist ga maken zou ik auto speakers links laten liggen. Beter kijk je naar Hifi speakers of naar speakers waar je de parameters van weet. Dan kan je echt een set met kwaliteit gaan maken. Autospeakers zijn niet gemaakt om langdurig naar te luisteren dus als je het ga gebruiken om muziek te luisteren zal het minder vermoeiend zijn met Hifi speakers.
In auto's heb je grote veren, dus die kan ik helaas niet gebruiken :N .
Ik zit ook te kijken naar hifi speakers, maar dan wordt de prijs toch al snel veel hoger. Maar als je dan gaat zoeken naar ontwerpen, kom je al snel uit op of veel te dure, of veel te grote/onhandig gevormde (als in: niet handig om toe te passen in een radiokist die nog enigszins draagbaar is) behuizingen. Mijn budget voor speakers en randcomponenten (filters, e.d.) is ca. €100,-, maar het liefst minder. Als iemand geschikte ontwerpen weet hoor ik het graag.
Ik had zelf al de volgende ontwerpen gevonden:
- Deze past net in het budget, maar helaas is het topic gesloten en is er niet meer gepost hoe het eindresultaat is.
- Deze passen ruim in het budget, maar waarschijnlijk moet er dan een subwoofer bij. Daar heb ik nog geen ontwerp voor gevonden.
Ik heb dus al gezocht en ik denk dat twee boekenplankspeakers, eventueel loskoppelbaar (dus dat je ze met een mooi systeem aan elkaar monteert, met de "control-unit" er bovenop zodat je ze ook uit elkaar kan zetten) het makkelijkst zijn. Het systeem moet dan niet ten koste gaan van het design. Wat ook een optie is, zijn twee speakers met daartussen een subwoofer. De afmetingen waar ik nu ongeveer aan denk is 40x30x30, maar daar kan ik uiteraard van afwijken. Ik weet dat de kwaliteit met hifi speakers beter is, maar dat het gebruik van autospeakers makkelijker is. Ik denk toch dat ik voor hifi speakers ga, tenzij er echt goede alternatieven zijn. :)
Zoiets bedoel ik met een systeem op basis van boekenplankluidsprekers:
Afbeeldingslocatie: http://doehetzelfaudio.nl/afbeeldingenextern/ontwerpconcept.png
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 12:08:
@ikke26
Bij ons zijn ze toevallig vandaag nieuwe kozijnen komen zetten, daar zitten ook luchtveren in van het merk AXA (van de sloten, weet je wel). Misschien kun je daar achteraan gaan, nieuw of tweedehands.
Bedankt voor je reactie _/-\o_ . Ik had nog helemaal niet bedacht dat ze zulke dingen ook in sommige ramen gebruiken. Ik ga er naar kijken :)

[ Voor 3% gewijzigd door ikke26 op 16-07-2011 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Hmm, wanneer ik een elco aansluit in mijn kistje zakt de spanning van de accu terug naar ~2,8 volt. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
wesleytjuh schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 12:42:
[...]

Hm, je weet wat ze zeggen he :p? Elektronica werkt op rook, wanneer de rook eruit is werkt het niet meer.

Rook en gesis zijn opgelost, bleek nog door overgebleven soldeer"vet" te komen (raar dat het net zo warm wordt als een soldeerbout?)

Ander probleempje: Als ik mijn versterker via de accusafe aan de accu leg doet mijn LCD-voltmeter display het nog half, terwijl ik de drukknop niet indruk. Dit is hoe ik het heb aangesloten:

http://imageshack.us/photo/my-images/98/schakelingaccu.png/

Als ik de schakelaars op de + zet, kapt het display er dan ook mee als ik de drukknop niet indruk?

EDIT: met multimeter gekeken, drukknop is kaduuk. Zo even nieuwe halen en dan kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Private Zaagsel op 16-07-2011 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
ikke26 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 23:27:
Een apart compartiment wat zijn daar de voordelen van? Betere 'klankkast'?

>>> Kan iemand trouwens de grootte van een Baspoort / Basreflex berekenen hier? Of weet iemand een programma.
Heb focal 165 ca1 speakers (met een paar parameters > weet nie of t genoeg zijn).
Verder nog kast volume en dan kun je de grootte/ diameter berekenen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
wesleytjuh schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 12:42:
[...]

S-39 vloeimiddel is de boosdoener. Op het potje staat dat je het er af kunt wassen met water, maar kan de PCB van de accusafe gewoon in water ondergedompeld worden?
Het groene LEDje deed het net een tijdje, maar kapte er weer mee. De rode drukknop heeft nooit gewerkt, maar volgens mijn multimeter zou ie ok moeten zijn. Zou er door dat vloeimiddel een soort kortsluiting ontstaan kunnen zijn, waardoor deze het niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Een van de eerste tips die ik las op internet over solderen was om nooit geen S-39 te gebruiken bij het solderen van printplaten... dat zal vast wel een reden hebben. Misschien dat je het weg kunt spoelen met wasbenzine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Martens
  • Laatst online: 11-09-2011
Ik hou al een tijdje het kratradio topic in de gaten, heb redelijke ervaring met kratradio's bouwen ben inmiddels aan mijn tweede begonnen, en ik dacht laat ik eens met een goed eerste post te beginnen. Hieronder een aantal plaatjes van het proces, voor diegene die niet weten waar de speakers komen.

Die komen uiteraard in de deksel aangezien ik mijn Bavaria krat niet wil beschadigen. Tips zijn natuurlijk welkom, verder komt er de TA2024 in met een setje speakers.

De speakers moeten kwaliteit zijn en hoeven niet zo'n super hoog wattage te hebben zoals de bekende Boschmann en al dat soort merken, natuurlijk wel een budget.

Klankkast is van MDF materiaal en heb zelf een degelijke klankkast gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://img687.imageshack.us/img687/350/img6487y.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img850.imageshack.us/img850/7060/img6486.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img845.imageshack.us/img845/6228/img6492q.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img535.imageshack.us/img535/2052/img6493i.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img94.imageshack.us/img94/9529/img6496kr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img849.imageshack.us/img849/2820/img6495w.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img651.imageshack.us/img651/6426/img6497f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Jasperv6 schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 14:45:
[...]

Een apart compartiment wat zijn daar de voordelen van? Betere 'klankkast'?

>>> Kan iemand trouwens de grootte van een Baspoort / Basreflex berekenen hier? Of weet iemand een programma.
Heb focal 165 ca1 speakers (met een paar parameters > weet nie of t genoeg zijn).
Verder nog kast volume en dan kun je de grootte/ diameter berekenen toch?
Zelf gebruik ik WinISD pro alpha, is helemaal gratis :)

Als handleiding kan ik je deze aanraden.

Onderaan staat wel een update in die handleiding, die is wel even van belang. Het komt er op neer dat je de T/s parameters van de drivers in deze volgorde moet invullen:

Qes, Qms, Fs, Vas, Re, Le, Sd, Xmax, Pe

Parameters die je niet hebt laat je op 0, de rest vul je niet in. Het is wel handig om de rest van de parameters na te lopen om te kijken of ze enigszins overeenkomen met de specificaties van de fabrikant. Hier vind je overigens de specs van je drivers.

Let wel, dit programma is volgens mij voornamelijk gericht op woofer/subwoofer systemen. Jou drivers zijn dat niet echt. Onder de 100Hz moet je er niet teveel van verwachten denk ik.

edit: focal zelf raad overigens een sealed systeem van 30L aan.

Edit2: Vergeet WinISD maar, valt niets nuttigs uit te halen met die speakers. Dat ligt er denk ik vooral aan de het op subwoofers gericht is.

Ik heb ook mijn sterke twijfels of een sealed kist niet ook gewoon het handigst is voor jou. Relfex is leuk bij een subwoofer, dat is dit niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Aapenootjes op 16-07-2011 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Aapenootjes schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 16:43:
[...]

Zelf gebruik ik WinISD pro alpha, is helemaal gratis :)

Als handleiding kan ik je deze aanraden.

Let wel, dit programma is volgens mij voornamelijk gericht op woofer/subwoofer systemen. Jou drivers zijn dat niet echt. Onder de 100Hz moet je er niet teveel van verwachten denk ik.

edit: focal zelf raad overigens een sealed systeem van 30L aan.
Tnx. De parameters had ik inmiddels al gevonden, stonden idd gewoon op de site 8)7

Ga dat programma zeker downloaden en vanavond bestuderen. _/-\o_ Kijk wel even of het volume van de kast overeenkomt met 2x 30L (2 autodeuren dus moet x2 lijkt me)

Mijn box komt naar alle waarschijnlijkheid in de buurt van de 28L inhoud.

Maar de hamvraag is natuurlijk, Kun je hiermee ook een baspijp/basreflex poort omvang berekenen? De diameter dus?
Want de grootte van de kast staat nagenoeg vast... kan hem 30L maken maar aangezien Focal er vanuit gaat dat ze niet in 1 kast zitten maar in 2 deuren zal het vasst 60L wezen.

EDIT: oké duidelijk. Zoek ik ff verder naar een programma die die diameter kan bepalen. Bassreflex pijp is een uitdaging opzich die ik wel aan wil gaan. Mede omdat het zo vet staat als er licht uitkomt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Jasperv6 op 16-07-2011 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ja inderdaad, 2 speakers word dan 60L voor een enkele kist. Bij bassreflex systemen zijn de kisten meestal wel groter. Het tunen kun je eventueel zelf doen al is een simulatie wel handig om te weten wat voor lengte en diameter je ongeveer nodig hebt. De diameter moet in ieder geval groot genoeg zijn om poortruis te voorkomen. Al zal dat met zulke kleine speakers niet snel een probleem zijn. Bij jou is 5cm (per speaker) waarschijnlijk al voldoende. Meerder poorten (mits zelfde diameter en lengte) kan ook.

Let wel dat een reflex nog meer problemen met zich mee brengt, hou de max cone excursion en group delay ook in de gaten. Als de max cone excursion te hoog is heb je kans dat je onder hoge belasting bij bepaalde frequenties de driver sloopt omdat hij dan verder op en neer gaat dan ie kan hebben. Group delay zorgt ervoor dat bepaalde frequenties een vertraging hebben. Boven een bepaalde waarde kan dat hoorbaar worden.

Overigens, ik wijs je er even op, jouw speakers hebben een gevoeligheid van 87.93 dB/W/m. Dat is niet heel veel. Je moet voor je zelf bepalen of je dat genoeg vind, het bepaald hoe hard je kunt gaan. Als je niet heel hard wilt gaan maak het niet veel uit uiteraard.

[ Voor 12% gewijzigd door Aapenootjes op 16-07-2011 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Diameter kan wel aardig groot worden bij mij, is wel ruimte voor. Maar staat in dit ontwerp het mooist als er 1 basreflex in zit :9
Blijft die 5cm dan groot genoeg voor beide? Je zal iets met lengte moeten doen dan zeker.. :S

Toch maar even dat programma downloaden en zien wat eruit komt of weet iemand een andere simulatie?
Hoe kom ik anders achter die group delay & max cone excursion?

Een gevoeligheid van 87.93 dB/W/m?, dacht altijd dat je moest letten op sensitivity 92 dB (bovenin die tabel)
En ja wat is hard xd. Blijft gewoon voor in de kamer, volume zal niet vaak vol opengaan dan..

Om een dik feest te bouwen met deze speakers zal dan niet gaan maar daar zijn ze in 1e instantie (nu nog) even niet voor bedoeld ;)

*EDIT; nogmaals even vermelden dat dit een zo genoemde semi-zelfbouw gaat worden. Op basis van een Thodio XC. Schijnt heel mooi geluid te geven met óf deze focals of Deze
Persoonlijk lijken me de focals beter, horen is wat moeilijk bij die audiosystem..

[ Voor 17% gewijzigd door Jasperv6 op 16-07-2011 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Die 87.93 dB/W/m zit waarschijnlijk een heel stuk dichter bij de waarheid ;)

Ik heb ook nog wat geklooid in WinISD beta (de non pro, mist nogal wat belangrijke functies). Die kan er wel iets bruikbaarders van maken. Daarmee kom ik toch ook op 65L sealed uit. Voor een vented kom ik rond de 80L uit getuned op 45Hz. Een port diameter van 10cm moet dan ongeveer 7.2 lang zijn. 5cm voor beide drivers is te klein. Van de reflex kast is de group delay wel om ziek van te worden :P

Maar je kast word maar 28L? Dat is wel klein, het zal ook de lengte die je poort moet zijn beïnvloeden, let daar op :P Edit2: de kast opvullen met het juiste isolatie materiaal helpt mogelijk wel weer :)

Edit, ik lees je edit net. Ik moet wel zeggen dat ik ook nog een amateur ben hoor. Ik heb toevallig de laatste weken héél veel met WinISD zitten spelen voor mijn eigen project (dat overigens veel te ingewikkeld aan het worden is :P). Als iemand uit ervaring kan zeggen dat die speakers in een bepaalde kist goed klinken is dat naar mijn mening meer waard dan een grafiekje dat word uitgepoept door een programma :)

Daarbij heb ik nog een vraag, weet iemand een 12v DC power supply die meer dan 24v kan leveren bij een groot vermogen? Voor de 4x100W versterker van sure zou deze misschien een goede optie zijn. Maar ik ben nog aan het kijken of er andere opties zijn waardoor ik wat meer keuze qua versterkers heb.
Het is vooral dat ik bang ben voor clipping dat ik liever een zwaardere versterker heb.

[ Voor 45% gewijzigd door Aapenootjes op 16-07-2011 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
Aapenootjes schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 17:48:
Daarbij heb ik nog een vraag, weet iemand een 12v DC power supply die meer dan 24v kan leveren bij een groot vermogen? Voor de 4x100W versterker van sure zou deze misschien een goede optie zijn. Maar ik ben nog aan het kijken of er andere opties zijn waardoor ik wat meer keuze qua versterkers heb.
Het is vooral dat ik bang ben voor clipping dat ik liever een zwaardere versterker heb.
Wil je vanaf de accu het volle vermogen kunnen gebruiken of enkel wanneer je vanaf de voeding speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Vanaf de accu dus. Op netspanning kan ik net zo goed de 27v meanwell power supply gebruiken. Uiteraard moet ik ook op gaan letten dat de accu het nog trekt...
Meerder accu's serieel plaatsen is misschien nog een betere oplossing, echter vrees ik dat ik dan veel meer kwijt ben aan de accu's aangezien ze dan enigszins bij elkaar moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Aapenootjes schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 18:43:
Vanaf de accu dus. Op netspanning kan ik net zo goed de 27v meanwell power supply gebruiken. Uiteraard moet ik ook op gaan letten dat de accu het nog trekt...
Meerder accu's serieel plaatsen is misschien nog een betere oplossing, echter vrees ik dat ik dan veel meer kwijt ben aan de accu's aangezien ze dan enigszins bij elkaar moeten passen.
400/12=33,33A. Zulke hoge pieken in stroom vindt je accu niet zo leuk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Laatst online: 17-02 19:05
Jasperv6 schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 17:32:

*EDIT; nogmaals even vermelden dat dit een zo genoemde semi-zelfbouw gaat worden. Op basis van een Thodio XC. Schijnt heel mooi geluid te geven met óf deze focals of Deze
Persoonlijk lijken me de focals beter, horen is wat moeilijk bij die audiosystem..
Ik heb zelf MX-165 Plus van AudioSystem en ze zijn te gek. Wel een beetje duur voor een krat- of kistradio vind ik, maar ze klinken super, en ze zijn ook van zeer hoge kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Die 400watt gaat hij natuurlijk niet halen op 12V. Volgens de specs is bij 50W @ 4ohm <0.01THD+N, dus er is eerder een maximaal vermogen van 200 watt. En dit wordt dus alleen gehaald op 30 volt, op 12 volt zal dit iets van de helft zijn (wilde gok).

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Snippo schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 14:05:
Hmm, wanneer ik een elco aansluit in mijn kistje zakt de spanning van de accu terug naar ~2,8 volt. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? :?
Iemand? Zodra ik een elco aansluit (parallel aan de accu) zakt de spanning meteen terug en stopt de boel er dus mee. Ik denk dat de accu in de beveiliging schiet oid want als ik de elco weg haal moet ik de accu eerst weer uit- en aanzetten. Helaas heb ik ook geen andere elco liggen om mee te testen. Aan de buitenkant van de elco is niks te zien wat kan duiden op een defect, maar dat wil natuurlijk niet alles zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Snippo schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 20:25:
[...]

Iemand? Zodra ik een elco aansluit (parallel aan de accu) zakt de spanning meteen terug en stopt de boel er dus mee. Ik denk dat de accu in de beveiliging schiet oid want als ik de elco weg haal moet ik de accu eerst weer uit- en aanzetten. Helaas heb ik ook geen andere elco liggen om mee te testen. Aan de buitenkant van de elco is niks te zien wat kan duiden op een defect, maar dat wil natuurlijk niet alles zeggen...
Wat voor accu is dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
De 6800mah li-ion accu van eBay.
De elco is trouwens 22000 uF. Maar dat zou geen probleem moeten zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Denk dat de elco zichzelf te snel vol wil laten lopen waardoor er een te hoge stroom gaat lopen en de accu in beveiliging schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Die 87.93 dB/W/m zit waarschijnlijk een heel stuk dichter bij de waarheid ;)

Ik heb ook nog wat geklooid in WinISD beta (de non pro, mist nogal wat belangrijke functies). Die kan er wel iets bruikbaarders van maken. Daarmee kom ik toch ook op 65L sealed uit. Voor een vented kom ik rond de 80L uit getuned op 45Hz. Een port diameter van 10cm moet dan ongeveer 7.2 lang zijn. 5cm voor beide drivers is te klein. Van de reflex kast is de group delay wel om ziek van te worden :P

Maar je kast word maar 28L? Dat is wel klein, het zal ook de lengte die je poort moet zijn beïnvloeden, let daar op :P Edit2: de kast opvullen met het juiste isolatie materiaal helpt mogelijk wel weer :)

Edit, ik lees je edit net. Ik moet wel zeggen dat ik ook nog een amateur ben hoor. Ik heb toevallig de laatste weken héél veel met WinISD zitten spelen voor mijn eigen project (dat overigens veel te ingewikkeld aan het worden is :P). Als iemand uit ervaring kan zeggen dat die speakers in een bepaalde kist goed klinken is dat naar mijn mening meer waard dan een grafiekje dat word uitgepoept door een programma :)
Wat een verhaal, hier kun je wat mee d:)b
Zelf even de parameters naberekend. Kwam m.b.v. ajdesigner.com calculator op
V: 32L
Fb: 87,90Hz
F3: 68,50
Ql: 1,02

Dus die 30L aangeraden door focal klopt wel aardig en dat x2 komt wel op 65L ;) Echter hou ik het waarschijnlijk op de volgende maten v/d kist:
+/- 230 x 430 x 250 (mm) en dikte denk ik 18mm hardhout.
Dit komt op een volume van 24,7netto maar bruto (binnen volume) zelfs 16,4 L.... Tsja isolatie materiaal dan maar. Wat is aan te raden? glaswol, schuim of oudkussen? :9

Verhaal dat iets te ingewikkeld wordt ken ik wel vaker.. komt bij mij ook veel voor. Of te goed willen denken enz. xD
Begon met een simpele kratradio voor op me kamer. Nu met strak design (wat ik overgens nog moet maken.. hell of a job :( ), parameters, led knipper schakeling en kijk naar verschillende versterkers..

Ga toch maar weer naar simpel: Focal of audiosystem + Ta2024 waars. + ledschakeling + voedingschakeling (af)
Mc55 schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 20:22:
[...]

Ik heb zelf MX-165 Plus van AudioSystem en ze zijn te gek. Wel een beetje duur voor een krat- of kistradio vind ik, maar ze klinken super, en ze zijn ook van zeer hoge kwaliteit.
Gaaf :Y Heb je hier wel specificatie's met de bijbehorende parameters dan? Gewoon gekocht bij een dealer?
Punt is dat ik in Friesland woon en ik eerst es een dagje naar de dealer in assen moet voor deze speakers. Focals vanochtend geluisterd en dat klink ook al super (zonder goeie geluidskast..)

Heb je ook een foto van dat project? Mag ook per Dm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Krentenbol schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 20:24:
Die 400watt gaat hij natuurlijk niet halen op 12V. Volgens de specs is bij 50W @ 4ohm <0.01THD+N, dus er is eerder een maximaal vermogen van 200 watt. En dit wordt dus alleen gehaald op 30 volt, op 12 volt zal dit iets van de helft zijn (wilde gok).
Op 12V zal er zo'n 15W per kanaal over blijven, net zoals bij een TA2024 ;), dit is theoretisch het maximale vermogen voor deze spanning. 400W zal er sowieso nooit getrokken worden, gemiddeld zal de stroom nog een stuk lager zitten.
Toch zul je best een flinke accu nodig hebben om deze versterker te kunnen voorzien bij 24V, niet alleen fijner voor je accu, maar ook voor je speelduur :P.
Snippo schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 20:25:
[...]

Yup, de elco zal even een stroom trekken die veel hoger is dan het accupack kan leveren(zoals ik eerder al in dit topic zei: deze accupacks kunnen echt geen hoge stroom leveren). De interne beveiliging zal in beveiliging gaan tegen de te hoge stroom en te lage spanning als resultaat.
Het beste los je dit op door een weerstand in serie met de elco te zetten, hiermee zorg je ervoor dat de elco langzamer wordt opgeladen, waardoor de accupack wel de stroom kan leveren. De juiste waarde kan ik je zo niet vertellen, zul je even moeten opzoeken of gewoon testen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Iemand een ide hoe ik dat geperforeerd staal op maat kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
Met een slijptol? Daarna afwerken met een vijl. Let wel op dat je het metaal eerst even laat afkoelen (het wordt ontzettend warm door de wrijving) alvorens verder te gaan met afwerken/scherpe randjes wegvijlt om brandwonden te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Japperrrr schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 19:15:
[...]

400/12=33,33A. Zulke hoge pieken in stroom vindt je accu niet zo leuk denk ik.
Misschien, al kan een auto accu redelijk wat piekstroom leveren. Met die Li-ion's zou ik het ook niet durven :P Mogelijk plaats ik ook meerdere accu's parallel, het lijkt mij dat de stroom dan verdeelt word over de accu's? Of ik plaats meerdere accu's serieel, zelfde effect alleen dan zonder converter. Nadeel is daarmee dat mijn keuzes qua accu's sterk beperkt worden.
Krentenbol schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 20:24:
Het is wel mijn bedoeling om de versterker van minimaal 24v te voorzien. Anders zou de 4x100W versterker nul meerwaarde hebben boven de andere versterkers.
wesleytjuh schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 23:14:
[...]

Op 12V zal er zo'n 15W per kanaal over blijven, net zoals bij een TA2024 ;), dit is theoretisch het maximale vermogen voor deze spanning. 400W zal er sowieso nooit getrokken worden, gemiddeld zal de stroom nog een stuk lager zitten.
Toch zul je best een flinke accu nodig hebben om deze versterker te kunnen voorzien bij 24V, niet alleen fijner voor je accu, maar ook voor je speelduur :P.
Inderdaad, de stroomvoorziening en daarmee de accu word voor mij dan ook absoluut een belangrijk onderdeel. De pieken wil ik uiteraard voor een groot deel op vangen met behulp van elco's.

Ik heb overigens even wat grafiekjes in elkaar geflanst waarin je het maximale vermogen naar de ingangsspanning kunt aflezen. Horizontale as is ingangsspanning, verticale is het maximale vermogen (RMS, althans, als het goed is). Let er ook even op dat de horizontale as niet lineair is ;)
Het enige verschil tussen de grafiekjes is de maximale ingangsspanning, op de grafiek tot 50v kun je 12v niet echt lekker aflezen ;)

Max vermogen bij spanning tot 14vMax vermogen bij spanning tot 30vMax vermogen bij spanning tot 50v

De formule die ik gebruikte is trouwens "P = (V / 3)^2 / R" en dat maal 4 vanwege het bruggen. P is vermogen, V de voedingsspanning en R de weerstand van de speaker. Het klopt niet 100% aangezien je normaal 3 moet delen door 2 maal de wortel van 2. Je hebt echter altijd wat verlies.

Overigens heb ik 2 Ohm alleen ter illustratie toegevoegd. De meeste versterkers die hier voor bij komen kunnen een dergelijke belasting helemaal niet aan. Al is het bij sommige versterkers misschien mogelijk om ze parallel aan te sluiten, zie ook wikipedia. Daarmee zou het wel mogelijk zijn om 2 Ohm speakers aan te sturen. Niet direct nuttig voor mezelf aangezien ik 8 ohm speakers ga gebruiken. Ik vraag me wel af wat het effect ervan zou zijn op de THD+N niveaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Webstarr schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 23:41:
Iemand een ide hoe ik dat geperforeerd staal op maat kan maken?
Decoupeerzaag met een heel fijn ijzerzaagje erin. Het geperforeerd aluminium komt van de Gamma en let op: het heeft een voor- en achterkant. Let hier dus op voor je begint te zagen. Verstandig is dan ook om de voorkant af te plakken met wat afplaktape voordat je begint te zagen om krassen te voorkomen. Ook is het beter te zagen met de achterkant naar boven omdat je zo de voorkant netter houdt. Als je bang bent dat je geen rechte lijn kunt zagen vanwege de gaten in het aluminium(zeer begrijpelijk) kun je een oud stuk hout met bouten en moeten vastzetten aan het aluminium zodat je, wanneer je in zo'n gat terecht komt, niet meteen naar voren schiet met je zaag maar gewoon in een mooie rechte lijn verder kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Is het misschien een idee om een step-up converter te gebruiken? Heb zelf deze voor mijn TA2020. Kan je perfect afstellen op 24V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Auxilium schreef op zondag 17 juli 2011 @ 12:15:
[...]

Is het misschien een idee om een step-up converter te gebruiken? Heb zelf deze voor mijn TA2020. Kan je perfect afstellen op 24V.
25W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Dat gaat inderdaad niet genoeg zijn ben ik bang, hehe. Misschien 10 stuks parallel zetten :P?
Private Zaagsel schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 15:10:
[...]

S-39 vloeimiddel is de boosdoener. Op het potje staat dat je het er af kunt wassen met water, maar kan de PCB van de accusafe gewoon in water ondergedompeld worden?
Het groene LEDje deed het net een tijdje, maar kapte er weer mee. De rode drukknop heeft nooit gewerkt, maar volgens mijn multimeter zou ie ok moeten zijn. Zou er door dat vloeimiddel een soort kortsluiting ontstaan kunnen zijn, waardoor deze het niet doen?
Ik ben bang dat je kortsluiting oid hebt gemaakt met het S-39. Dat spul wordt gebruikt voor het grove werk, door loodgieters bv. Je zult ook zien dat al je verbinden over een paar weken flink gaan roesten door het S39. Even zo veel mogelijk afspoelen dus nu het nog kan, de PCB kan hier gewoon tegen, wel even goed droogmaken voordat je er weer spanning op zet.
Voor elektronica zou ik je toch gewoon goede soldeertin aanraden ;). Liever het wat duurdere merk, dit scheelt echt een hoop. En als je het in een grote rol koopt, valt de prijs per gram nog eens mee ook, kan je je hele leven nog gebruiken.

Stuur me anders eens een DM, misschien kan je ik je de onderdelen die gevoelig voor kortsluiting zijn tegen kostprijs even na sturen. Check wel eerst je PCB, het zou kunnen dat door kortsluiting er een paar baantjes gesmolten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door wesleytjuh op 17-07-2011 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
[b]wesleytjuh schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 23:14:

Yup, de elco zal even een stroom trekken die veel hoger is dan het accupack kan leveren(zoals ik eerder al in dit topic zei: deze accupacks kunnen echt geen hoge stroom leveren). De interne beveiliging zal in beveiliging gaan tegen de te hoge stroom en te lage spanning als resultaat.
Het beste los je dit op door een weerstand in serie met de elco te zetten, hiermee zorg je ervoor dat de elco langzamer wordt opgeladen, waardoor de accupack wel de stroom kan leveren. De juiste waarde kan ik je zo niet vertellen, zul je even moeten opzoeken of gewoon testen.
Ok, bedankt. Ik heb net op internet zitten zoeken en ik zie dat dit een veel voorkomend probleem is bij allerlei toepassingen. Het probleem met een weerstand achter de elco is dat ook de ontlaad stroom wordt beperkt en je zo dus het effect van de elco teniet kunt doen met een verkeerde weerstand. Een NTC is een veelgebruikte oplossing maar die heb ik natuurlijk weer niet liggen. Ik zal vanmiddag wel wat gaan testen en kijken of ik het aan de praat krijg.Wel raar dat ik de eerste ben met dit probleem terwijl er toch al flink wat mensen zijn die een zelfde li-ion accupack hebben. :?

Edit: Toevallig een idee bij welke maximale stroomsterkte de interne beveiliging ingrijpt?

[ Voor 3% gewijzigd door Snippo op 17-07-2011 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Dat is waar.. zijn versterker is toch een ander verhaal dan de TA2020 op 14,6V.
Snippo schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:05:
[...]

Ok, bedankt. Ik heb net op internet zitten zoeken en ik zie dat dit een veel voorkomend probleem is bij allerlei toepassingen. Het probleem met een weerstand achter de elco is dat ook de ontlaad stroom wordt beperkt en je zo dus het effect van de elco teniet kunt doen met een verkeerde weerstand. Een NTC is een veelgebruikte oplossing maar die heb ik natuurlijk weer niet liggen. Ik zal vanmiddag wel wat gaan testen en kijken of ik het aan de praat krijg.Wel raar dat ik de eerste ben met dit probleem terwijl er toch al flink wat mensen zijn die een zelfde li-ion accupack hebben. :?

Edit: Toevallig een idee bij welke maximale stroomsterkte de interne beveiliging ingrijpt?
Heb hier ook de Li-ion en zal binnenkort even testen met 4700uF wat de accu doet.

[ Voor 68% gewijzigd door Auxilium op 17-07-2011 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Snippo schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:05:
[...]

Zo'n NTC zou inderdaad kunnen ja, die kosten ook niet zoveel :). Opzich moet het wel kunnen met zo'n weerstand, je kunt natuurlijk ook de versterker op de elco aansluiten, en de elco op de accu met een weerstand in serie. Zo wordt de weerstand alleen gebruikt bij het laden, maar niet bij het ontladen door de versterker. Enigste wat dan nog belangrijk is is dat de stroom waarmee de elco laadt hoger is dan de gemiddelde stroom die de versterker gebruikt. Aan de hand van die stroom en de capaciteit van de elco kun je dan de geschikte weerstand berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:51
Ik zie op kistradio.nl (link) dat je een Euro Stekker Chassis [3-polig] nodig hebt om de lader en de voeding op de accu safe aan te sluiten, maar ik zie dat een pool niet gebruikt wordt, kan dit dan ook gewoon met een 8-tje (link)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Auxilium schreef op zondag 17 juli 2011 @ 12:15:
[...]

Dat is zeker een idee, noemde op de vorige pagina deze ook al ;) Moet toegeven, het viel niet echt op. :P
Daarmee kan ik dan zo'n 45W de 8 Ohm speakers insturen. Dan moet ik nog opletten dat de versterker niet gaat clippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Ok, het werkt weer :D. Ik had nog een 500k potmeter liggen hier. Wanneer ik deze helemaal open draai meet ik een weerstand van ~2 Ohm. 12V / ~2 Ohm = 6A. Ik heb deze nu dus in serie aangesloten met de elco en er zijn geen opstartproblemen meer. 6A zou ook genoeg moeten zijn om de pieken van de versterker op te vangen toch? In dat geval is het ook niet echt nodig om een circuit te maken zoals jij voorstelde (dat gaat me nu toch niet lukken omdat ik de onderdelen er niet voor heb liggen en als ik iets bestel kan ik net zo goed voor een NTC gaan). Stiekem leer ik nog een hoop van een simpel kistradio'tje bouwen :9 .

Op laag volume blijft de versterker na het uitschakelen van de accu nog ruim een seconde doorspelen, de elco doet zijn werk dus goed :) .

Trekt de versterker de elco trouwens voldoende leeg om er daarna veilig mee om te kunnen gaan? Niet dat ik zo met rondvliegende elco's zit O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Snippo op 17-07-2011 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Laatst online: 17-02 19:05
Jasperv6 schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 22:47:
[...]

Gaaf :Y Heb je hier wel specificatie's met de bijbehorende parameters dan? Gewoon gekocht bij een dealer?
Punt is dat ik in Friesland woon en ik eerst es een dagje naar de dealer in assen moet voor deze speakers. Focals vanochtend geluisterd en dat klink ook al super (zonder goeie geluidskast..)

Heb je ook een foto van dat project? Mag ook per Dm ;)
Nee, ik heb geen specificatie's o.i.d. Ik heb paar test kistjes gemaakt om te kijken wat het lekkerst klinkt, en heb een kist gekozen van ong. 25L. Hier heb je wat foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Snippo schreef op zondag 17 juli 2011 @ 14:29:
6A zou ook genoeg moeten zijn om de pieken van de versterker op te vangen toch?
Als het goed is wel :) Op 12v bij 4 Ohm is het maximale vermogen per kanaal voor een versterker zo'n 16W. 2 kanalen van 16w per stuk komt neer op zo'n 12v 2,7A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Mc55 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 14:33:
[...]

Nee, ik heb geen specificatie's o.i.d. Ik heb paar test kistjes gemaakt om te kijken wat het lekkerst klinkt, en heb een kist gekozen van ong. 25L. Hier heb je wat foto's.
Nice. Had al die foto v/d alu plaat op de achterkant opgeslagen, mooi gedaan 8)
Ga denk ik toch voor de focal 165 Ca1 die ik ka krijgen voor 100,-
Deze kan ik ook beluisteren en anders is het op meningen afgaan van een ander en 80,- + verzendkosten.

@De rest van het forum :9

Vandaag 20 metalen Led houders gekocht die op een staande plank achter de basreflex komen. Led schakeling kan bijna worden gemaakt :9~

Verder morgen even kijken om die li-ion accu, hoop dattie dan ook binnen 10 dagen er is. Bestelling van de ta2024 Mod komt morgen ook bij kristradio. Wacht nog ff mail over monoblokken af... :9
Ook nog een paar schakelaars op ebay kopen en een potmeter + knop en we zijn er 8) 8)

Owja behuizing is ook wel makkelijk, zover het nu lijkt laat ik die maar ergens maken anders komt het niet goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Jasperv6 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 16:30:
[...]
Owja behuizing is ook wel makkelijk, zover het nu lijkt laat ik die maar ergens maken anders komt het niet goed ;)
Lijkt me verstandig als je zo'n Thodio box look wil krijgen :p. Maar aan de andere kant, als je van plan bent om het meeste door iemand anders te laten doen kan je bijna net zo goed een echte Thodio box kopen. Of je moet iemand kennen die voor een mooi prijsje zo'n behuizing voor je wil maken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Snippo schreef op zondag 17 juli 2011 @ 17:31:
[...]

Lijkt me verstandig als je zo'n Thodio box look wil krijgen :p. Maar aan de andere kant, als je van plan bent om het meeste door iemand anders te laten doen kan je bijna net zo goed een echte Thodio box kopen. Of je moet iemand kennen die voor een mooi prijsje zo'n behuizing voor je wil maken ;).
Haha was ook een optie. Vergeet niet dat de XC versie, die groter is, nog vele malen duurder dan het instapmodel. Wat al 400,- kost van mdf tot 550,- voor teak o.i.d.
Prijzen van de grote versie heb ik niet maar zullen gezien de spec een stukje hoger liggen nog.

Dus dat moet wel uitkunnen lijkt me. Laat trouwens alleen de box doen, verder doe ik alles zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Ik heb volgensmij mn voltmeter verbrand, met een 100 watt gesoldeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Webstarr schreef op zondag 17 juli 2011 @ 19:04:
Ik heb volgensmij mn voltmeter verbrand, met een 100 watt gesoldeert
Uh ja, dat lijkt me niet erg handig :P

30W is ruim voldoende voor zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Hoe krijg je nu invredesnaam dan tin van het printplaatje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
nvm

[ Voor 97% gewijzigd door Japperrrr op 17-07-2011 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Webstarr schreef op zondag 17 juli 2011 @ 19:23:
Hoe krijg je nu invredesnaam dan tin van het printplaatje :P
Met een tinzuiger of desoldeer litze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Toevallig beide gister binnengekregen. Als je af en toe soldeer is het erg handig. Heb het besteld bij www.dickbest.nl Is erg goedkoop en je kan er ook heel veel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

projectje voor een collega van mij:

Inhoud:
- Ta2024 modded
- Li-ion 6800mah incl. lader
- TSA6928 Pioneer 6x9"
- Potmeter (helaas werkt rechter kanaal niet goed maar nieuwe is onderweg)
- Voltmeter

Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/5808/201107151501361.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img651.imageshack.us/img651/3516/201107172027311.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img9.imageshack.us/img9/4091/201107172058411.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/4302/imageshack1x.jpg

En voor de liefhebbers:
YouTube: ‪video 2011 07 17 21 58 004‬‏ - YouTube

Slechte geluidsopname ivm. telefoon, maar hij klinkt weer lekker! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Martens
Inmiddels al wat verder met mijn kratradio, nou ben ik alleen er nog niet over uit of ik met dit noppenschuim heel mijn krat van binnen wil bedekken. De krat word er qua inhoud veel kleiner op, de krat word ook luchtdicht. Ik weet nog niet welke speakers erin komen maar daar wil ik graag tips over, en wel of niet dit noppenschuim?

Afbeeldingslocatie: http://img38.imageshack.us/img38/6780/img6500k.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn Martens op 17-07-2011 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martijn Martens schreef op zondag 17 juli 2011 @ 22:37:
Inmiddels al wat verder met mijn kratradio, nou ben ik alleen er nog niet over uit of ik met dit noppenschuim heel mijn krat van binnen wil bedekken. De krat word er qua inhoud veel kleiner op, de krat word ook luchtdicht. Ik weet nog niet welke speakers erin komen maar daar wil ik graag tips over, en wel of niet dit noppenschuim?

[afbeelding]
Noppenschuim vergroot juist je klankast virtueel gezien! ;)

Het is dus juist een aanrader om je kist te bekleden met noppenschuim als je bang bent dat de kast te weinig klankkast heeft;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Martens
Ok, ja het noppenschuim is vrij dik want het komt uit een zelfgemaakte baskist dus ik weet niet of dit erg is. Heb het genoeg liggen om heel de kist te bekleden, en aangezien alles luchtdicht word vraag ik me toch wel af naar wat soort speakers ik moet kijken om straks mooi geluid te hebben in combinatie met de TA2024.
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 22:49:
[...]

Noppenschuim vergroot juist je klankast virtueel gezien! ;)

Het is dus juist een aanrader om je kist te bekleden met noppenschuim als je bang bent dat de kast te weinig klankkast heeft;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:18
Waarom heb je voor de binnenkant eigenlijk van dat dikke MDF gebruikt? Daar word hij gelijk wel erg zwaar van lijkt mij, want volgens mij had je met dunner ook wel afgekund ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn Martens
Ja idd, maar hij word niet heel erg zwaar omdat ik handvaten in de het hout maak waar de handvaten van het kratje zitten. En hij staat grotendeels toch op de grond, de deksel is wel van multiplex dat is wat lichter materiaal.
ThinkPadd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 22:56:
Waarom heb je voor de binnenkant eigenlijk van dat dikke MDF gebruikt? Daar word hij gelijk wel erg zwaar van lijkt mij, want volgens mij had je met dunner ook wel afgekund ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik ben nu bezig om een "dakradio" te maken voor een vrijgezellendag. Doel is dat het ding op het dak van een auto komt en dat we via de laptop wat muziek kunnen afspelen (ook rijdend.. :+ ).

De set bestaat uit:
TA2024 (gemod)
2x Magnat edition 693 (65W RMS, 260W max, 4 ohm, 91/dB/W/m)

De kist is 118cm lang, 20 cm hoog en 18 cm breed. In het midden zit een schot. Beide compartimenten zijn dus ongeveer 20 liter. De kist is gemaakt van 18mm en 12mm MDF.

Voeding is de sigarettenplug van de auto (precies 12V).

Nu wil ik graag een maximaal volume uit de set halen >:) . De laptop ligt in de auto, dus tussen de laptop en de kist zit ongeveer 3m kabel. Als ik de TA2024 in de kist plaats, heb ik een extra 12V verlengsnoer nodig en een jack-to-jack verlengsnoer, beide van ongeveer 2m. Als ik de TA2024 in de auto plaats, kan ik met speakerkabel van 3~4m af.

Wat geeft het beste resultaat? Ik denk zelf aan "lang" speakersnoer, aangezien ik anders zowel verlies heb op het signaal als op de voeding.

De weerstanden zijn nu trouwens:
-voedingskabel 1,2 ohm
-input kabel audio 3 ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De sigarettenplug is volgens mij zoals eerder al gezegd niet precies 12v in verband met de motor/dynamo van de auto, en dit kan de ta2024 niet aan dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
Hmm, daar had ik niet aan gedacht.. Kan het echt kwaad om de TA2024 op de sigarettenplug aan te sluiten? Wat veroorzaakt dan de schade :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
breekbrood schreef op maandag 18 juli 2011 @ 07:20:
Hmm, daar had ik niet aan gedacht.. Kan het echt kwaad om de TA2024 op de sigarettenplug aan te sluiten? Wat veroorzaakt dan de schade :? ?
Een te hoge stroom en daarbij horende temperatuur als gevolg van een te hoge spanning. Een dynamo spuugt zo'n 14-15V maximaal uit, terwijl een TA2024 max 13.2V continu aan kan. Een TA2020 gaat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Je kunt toch wel even meten op je accu wat voor spanning hij heeft/geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eko990
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-12-2021
maar als je rijdt wordt de spanning hoger ivm met de dynamo die de accu oplaadt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
Misschien een idee op een sigarettenplug op ebay te scoren die constant 12V als uitput heeft. Een van een apparaat die zegmaar input heeft van 12 tot 15 volt ofzo maar output altijd 12V DC is. :?

Ander heb je ook va die chips die dat doen (weet nie welke :X ). Dan is het aansterkerplug + chip + ta2024 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon14
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06-2023
Na lange tijd dit topic (en voorgaande) gevolgd te hebben, en eindelijk de benodigde spulletjes verzameld te hebben, zaterdag even een kistje in elkaar geschroeft om te kijken of alles werkt:

Afbeeldingslocatie: http://img269.imageshack.us/img269/8601/krat1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img694.imageshack.us/img694/5476/krat2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img30.imageshack.us/img30/826/krat3.jpg

In het kistje zitten:
Ta2024 versterker
7,2 Ah Loodgel accu
Acculader
12v 2Ah voeding
Philips 60 W 4 Ohm speakers met 93 db/w/m rendement!

Komt een mooi geluidje uit!

To do list:
Wil er nog een accusafe en/of voltmetertje op hebben!
Een keer een mooie kist maken, dit is even voor de time being zeg maar! Grote stappen snel thuis zaagwerk :-)

[ Voor 0% gewijzigd door simon14 op 18-07-2011 15:20 . Reden: toevoeging van weerstand speakers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv6
@simon14
Je brengt me echt op een top idee! Stopcontact in je box is best handig _/-\o_
Wou eig dat ik alles zo (snel) los kon maken voor ev. veranderingen. Maak al gebruik van Dc pluggen zoals deze

handig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon14
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06-2023
Ja ik dacht kan wel moeilijk doen, maar waarom schroef ik er niet gewoon een stekkerdoos in, ruimte genoeg! Maar er zullen vast meer mensen zijn die dit hebben! :D

Aan de buitenkant heb ik gewoon een stekker chassis zitten, dus er zit geen vaste snoer aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Jasperv6 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:46:
Misschien een idee op een sigarettenplug op ebay te scoren die constant 12V als uitput heeft. Een van een apparaat die zegmaar input heeft van 12 tot 15 volt ofzo maar output altijd 12V DC is. :?

Ander heb je ook va die chips die dat doen (weet nie welke :X ). Dan is het aansterkerplug + chip + ta2024 :9
Misschien dat zoiets wel voldoet. Als breekbrood liever in Nederland wilt bestellen is dit misschien een oplossing. Wellicht zijn die nog wel goedkoper te krijgen.

Ik vroeg me trouwens af, terwijl ik naar die dingen hierboven zocht vond ik op ebay nog een paar interessante DC-DC convertors. Echter konden ze allemaal niet genoeg vermogen aan. Zijn er bezwaren om meerdere van dezelfde convertors parallel te zetten? (Even buiten beschouwing latend dat de accu het misschien niet trekt)
Ik kan me voorstellen dat ik misschien wat diodes op de outputs moet aansluiten om te voorkomen dat de convertors per ongeluk gevoed worden aan de output kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:51
kan je bij de: SD en USB MP3-Speler met FM-ontvanger van kistradio.nl gewoon luidsprekerkabel als antenne gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsi
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-01-2021
Japperrrr,
waar heb je de led's van de onderkant van je kratje vandaan, en waar stuur je ze mee aan.

Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
thijsi schreef op maandag 18 juli 2011 @ 21:29:
Japperrrr,
waar heb je de led's van de onderkant van je kratje vandaan, en waar stuur je ze mee aan.

Thijs
Via een actie op http://samenkopen.net maar ze zijn buiten de acties om ook verkrijgbaar op http://lnsoundwebshop.nI. Ik stuur ze aan met een simpele controller. Let wel even op dat het niet makkelijk is om zonder het juiste gereedschap de LED's zo te monteren als hoe ik dat heb gedaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Japperrrr op 18-07-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsi
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-01-2021
dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
Ik heb al een tijdje het plan om voor verschillende bronnen een soort mengpanneeltje te maken. Nu had ikke26 een mooi bericht gepost in deel 13 met daarbij het volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i1224.photobucket.com/albums/ee376/ikke265/Schakelingpassiefmengpaneel.png

Nu was mijn vraag of de potentiometers moeten gesoldeerd worden zoals in de startpost (dus zoals de volume knop) of zoals op de tekening hierboven?

Ik heb nog 100kLOG potmeters liggen kan ik die gewoon gebruiken? En moet ik dan ook 100k weerstanden er tussen zetten ipv 10k (ik had al eerder het antwoord "volgens mij wel" gekregen maar weet iemand dit zeker?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
thijsi schreef op maandag 18 juli 2011 @ 21:29:
Japperrrr,

Thijs
je kan ze ook goedkoper via Ebay kopen het zijn SMD5050 RGB led strips (héhé zomaar eens wat zoekwoorden). SMD 5050 houd in dat het led's zijn van 5mm bij 5mm die op een "printplaat" gespldeerd kunnen worden. Je hebt ook SMD 3528 RGB, dat zijn dus led's van 3,5mm bij 2,8mm

Je hebt strips in veel verschillende vormen:
  • 30leds/m of 60leds/m
  • flexibel of stijf
  • waterproof of niet
  • met aansluiting of zelf solderen
  • lengtes vanaf ca. 30cm tot 10m
Door dat de ledstrips opgebouwd zijn uit een aantal led's en dan een weerstand kan je om de 3 a 4 leds de strip inkorten (dit staat meestal aangegeven op de strip).

Een RGB LED strip werkt niet zonder controller:
Een simpele voor 1 strip
Een simpele voor 4 strips
Of een met meer functies op de AB
Op elke aansluiting van een controller kan je een strip aansluiten tot wel 5 meter ofzo. De voeding van zo'n controler is gewoon 12V met zo'n DC plugje die je wel vaker tegen komt.

Iets om rekening mee te houden is het stroomverbruik van de strip, ik heb er één van 1meter en deze gebruikt ca. 600mA dus 10meter strip gebruikt ca. 6A op 12V. Als je een 230V adpater koopt dus even opletten hoeveel strip je gaat gebruiken. Op accu kan je dus zelf wel uitrekkenen hoe snel je accu dan leeg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mede tweakers,

Hier wat foto's van mijn kistradiotje.

testopstelling
http://tinypic.com/r/2hs3fra/7
Het kistje van voor.
http://tinypic.com/r/ri6tkw/7
bovenkant en voorkant.
http://tinypic.com/r/dpzf69/7
bovenkant close up
achterkant.
http://tinypic.com/r/bgpf04/7
binnenkant.
http://tinypic.com/r/m8ihcn/7

sorry dat ik het via links doe maar de andere manieren lukken mij niet. dan staat er een kruisje bij de foto sorry
gr Pronk.ie

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2011 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 15:40

ndb

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 13:34:
Hallo mede tweakers,

Hier wat foto's van mijn kistradiotje.

testopstelling
http://tinypic.com/r/2hs3fra/7
Het kistje van voor.
http://tinypic.com/r/ri6tkw/7
bovenkant en voorkant.
bovenkant close up
achterkant.
http://tinypic.com/r/bgpf04/7
binnenkant.
http://tinypic.com/r/m8ihcn/7

sorry dat ik het via links doe maar de andere manieren lukken mij niet. dan staat er een kruisje bij de foto sorry
gr Pronk.ie
Ziet er netjes uit!
zeker voor binnen is dit wel een stijlvol idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

boppos schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:53:
[...]

je kan ze ook goedkoper via Ebay kopen het zijn SMD5050 RGB led strips (héhé zomaar eens wat zoekwoorden). SMD 5050 houd in dat het led's zijn van 5mm bij 5mm die op een "printplaat" gespldeerd kunnen worden. Je hebt ook SMD 3528 RGB, dat zijn dus led's van 3,5mm bij 2,8mm

Je hebt strips in veel verschillende vormen:
  • 30leds/m of 60leds/m
  • flexibel of stijf
  • waterproof of niet
  • met aansluiting of zelf solderen
  • lengtes vanaf ca. 30cm tot 10m
Door dat de ledstrips opgebouwd zijn uit een aantal led's en dan een weerstand kan je om de 3 a 4 leds de strip inkorten (dit staat meestal aangegeven op de strip).

Een RGB LED strip werkt niet zonder controller:
Een simpele voor 1 strip
Een simpele voor 4 strips
Of een met meer functies op de AB
Op elke aansluiting van een controller kan je een strip aansluiten tot wel 5 meter ofzo. De voeding van zo'n controler is gewoon 12V met zo'n DC plugje die je wel vaker tegen komt.

Iets om rekening mee te houden is het stroomverbruik van de strip, ik heb er één van 1meter en deze gebruikt ca. 600mA dus 10meter strip gebruikt ca. 6A op 12V. Als je een 230V adpater koopt dus even opletten hoeveel strip je gaat gebruiken. Op accu kan je dus zelf wel uitrekkenen hoe snel je accu dan leeg gaat.
Heb zelf deze besteld. Werkt deze niet direct aangesloten op de accu? Of moet ik ook een controller erbij zoals jij aangaf?

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink