Op advies van een
mede-tweaker onderzoek ik de mogelijkheden van iCloud om mijn iPad-bestanden te backuppen. Aangezien ik de iPad als organizer gebruik is het doel met name om mijn agenda, herinneringen en notities met enige regelmaat te backuppen. Apple heeft een duidelijke
tutorial online staan, desondanks resteren er een aantal vragen.
Configuratie
iPad 3, iOS 6, aparte app voor de calender, standaard app voor reminders en notes.
De tutorial noemt een aantal bestanden die niet worden gebackupped, daarvoor is syncen via iTunes noodzakelijk:
The following items are not backed up to iCloud. You can sync these items with a computer using iTunes:
Music, movies and TV shows not purchased from the iTunes Store
Podcasts and audio books
Photos that were originally synced from your computer
Wel wordt benoemd dat ‘app data’ wordt meegenomen. Bij de ‘backup options’ staat inderdaad een lijst met apps, die op verzoek al dan niet in de backup worden meegenomen.
Calender
De 'externe' calender-app staat ertussen, maar ik ben er nog niet zeker van of inderdaad alle agenda-items worden meegenomen. Zo heb ik als test meerdere items toegevoegd om te zien of het aantal opgeslagen KB’s vermeerdert. Dat is inderdaad gebeurd, maar als ik de items weer weghaal wordt het aantal bij een nieuwe backup niet minder. Bovendien is bijvoorbeeld vandaag het aantal KB’s gegroeid zonder dat er items zijn toegevoegd. Waar/hoe kan ik controleren of mijn calender-items inderdaad worden meegenomen?
Uiteindelijk heb ik de calender-app gekoppeld aan de standaard calender in iOS. Vervolgens heb ik in de iCLOUD settings calender-sync aangezet. Zodoende wordt de calender gesynced en kan ik de agenda-items inderdaad terugvinden op iCLOUD.com. Maar syncen is wat anders dan backuppen; als de items in de agenda verdwijnen, verdwijnen deze ook in de cloud. Is deze redenering juist?
Reminders
De standaard ('interne') reminders-app staat niet in de lijst met apps die worden gebackupped. Betekent dit dat deze standaard apps niet worden gebackupped via de Backup & Restore functie? Wel kan ik de reminders met iCLOUD syncen, maar zoals gezegd; dat is mijns inziens geen backup.
Notes
Evenmin staat de standaard notes-app in de lijst met apps. Syncen lukt ook niet, daarvoor moet je een apart icloud-emailadres aanmaken. Dat wil ik niet, ik wil de zaken zo simpel mogelijk houden met zo weinig mogelijk accounts. Bovendien zou dit ook slechts leiden tot een sync, niet een backup.
Documents & data
Bij de iCLOUD settings heb ik eveneens 'documents & data' aangezet. Daarmee wordt het apps toegestaan documenten en data in iLCOUD op te slaan. Ik dacht even dat dit noodzakelijk was om bijvoorbeeld inet alleen de agenda-app maar ook de agenda-items mee te laten nemen. Maar het aan of uit zetten van deze functie leidt niet tot een verschil in het aantal KB's dat ten aanzien van de calender-app wordt opgeslagen.
Kortom, het blijft voor mij onduidelijk wat er nu precies wel en niet wordt gebackupped. Dat niet alle data wordt gebackupped is inmiddels wel duidelijk en blijkt ook wel uit de grootte van de backup (87 MB, terwijl er 1,7 GB wordt gebruikt blijkens general > usage (daar staat bijv. de calender app er op voor 20 MB)).
Kan iemand zijn licht hierover laten schijnen?
P.s.: hopelijk heb ik het duidelijk uitgelegd, ik ben een Apple en iCLOUD-noob. De techniek en terminologie is nieuw.