Apple heeft in haar keynote op 6 juni 2011 de eerste informatie gegeven over "iCloud", de opvolger van "MobileMe". In dit topic zal ik als eerste een stukje historie behandelen van iCloud. Daarna zal ik een paar punten voor installatie behandelen, waaronder punten die veel problemen veroorzaken. Ik zal ook een stuk schrijven over de nieuwe onderdelen van iCloud, en wat achtergronden erbij schrijven. Dit is de eerste keer dat ik een introductie-post schrijf. Graag feedback, commentaar en kritiek via DM of mail! ![]() Inhoud
1. MobileMeiTools iTools was aangekondigd en gelanceerd op 5 januari 2000 tijdens het evenement Macworld Expo in San Francisco. iTools was gratis beschikbaar voor alle Macintosh gebruikers. Het eerste @mac.com adres werd ook beschikbaar gemaakt. Dit email adres was nodig voor verschillende web-applicaties zoals iCards, iReview, HomePage, KidSafe en de eerste versie van iDisk. iDisk maakte gebruik van het AppleShare IP Protocol. Tevens was iDisk minimaal Mac OS 9 nodig. .Mac
MobileMe De eerste geruchten over een nieuwe service kwamen begin Juni 2008, toen Apple het nieuwe domein me.com kocht. Tijdens de WWDC op 9 Juni 2008 had Apple aangekondigd zijn service .Mac te vervangen door MobileMe. .Mac werd precies 1 maand later, op 9 Juli 2008, offline gehaald. 11 Juli was het nieuwe systeem MobileMe live, en kon het gebruikt worden. De ingebruikname van MobileMe verliep niet zo vloeiend als gewenst. De lancering was te snel en "not up to Apple's standard". Dit bleek achteraf uit een email van Steve Jobs naar alle medewerkers: Steve Jobs on MobileMe: the full e-mail. 2. iCloudVanaf februari 2011 is Apple gestopt met het verkopen van de abbonementsdienst MobileMe. De nieuwe dienst is officieel tijdens de WWDC aangekondigd op 6 Juni 2011. iCloud is een nieuw concept voor het delen van informatie tussen je iPhone, iPad, iPod, Mac en Windows computer. Nieuwe onderdelen zijn Photostream, synchroniseren via het internet van Apps, Email, Contacts, Calender-events en meer. Tegelijkertijd met de stop van MobileMe zal iWeb ook niet meer beschikbaar zijn. Het is mij onduidelijk of hiermee alleen de mogelijkheid van online webruimte bedoeld wordt of ook het programma iWeb. Bron: MacRumors 2.1 InstallatieOm iCloud te gebruiken is iOS 5.x een vereiste. Wil je gebruik maken van alle functie's, heb je 1 van de volgende specificatie's nodig:Mac:
Het opzetten van iCloud gaat via het control panel van je iOS-device. Je kunt zelf kiezen welke opties gesynchroniseerd worden. De aangevinkte opties kunnen niet meer via iTunes gesynchroniseerd worden, maar alleen via iCloud! De MobileMe gebruikers moeten voor het behouden van hun data de volgende handleiding van Apple gebruiken. De meeste mensen die een iOS device hebben, hebben ook een Apple-ID. Voor iCloud is een @me.com adres een vereiste. Er zijn momenteel geruchten dat alle aankopen verdwijnen omdat je een ander email-adres hebt. Dit is niet waar. Je kunt het email adres van je Apple-ID hier aanpassen. Standaard word bij het aanmaken van een @me.com account, het @me.com adres toegevoegd aan je Apple-account, waardoor je in kunt loggen met je oude Apple-ID, en met het @me.com adres. Het is momenteel nog niet mogelijk om je @me.com als primair email-adres in te stellen, omdat dat adres nu nog aan de MobileMe accounts is gekoppeld. Informatie vanaf Apple met betrekking tot overzetten van MobileMe naar iCloud:
2.2 Welcome into the iCloud!iCloud in het kort:
2.3 iTunes in de CloudiTunes heeft een aantal nieuwe features gekregen om te functioneren in iCloud. Ook heeft iTunes een betaalde service, welke nu nog niet in gebruik is: iTunes Match. Het is mogelijk om via de Cloud nieuw gekochte muziek, en reeds aangekochte muziek te delen via de Cloud. iTunes heeft een optie gekregen om automatisch de nieuw gekochte muziek op je Mac's, iPod, iPhone of iPad te downloaden. Dit geldt overigens voor alles wat in de iTunes-store is gekocht. Dus ook Apps, TV-Shows, etc. iTunes Match iTunes Match is een nieuwe service die Apple dit najaar gaat aanbieden. Deze service is verkrijgbaar voor $24,99 per jaar. Helaas is deze service eerst alleen in de VS te krijgen. iTunes Match is een service die je muziek library controleert op legaal gekochte muziek. Deze nummers worden vervangen door 256-Kbps AAC versie's, welke automatisch online gebackuped staan, en door al je iDevices en Macs gedownload kunnen worden zonder ze via iTunes hoeven te kopen. 2.4 Photo StreamPhotoStream is een feature van iCloud om gemaakte foto's snel te kunnen delen met je eigen iDevices en Macs. Foto's die maakt met je iDevice worden gelijk in de PhotoStream geplaatst. Deze foto's kunnen via je Mac, iDevice of Windows uit de PhotoStream gehaald worden. Hiervoor moet een klein stukje software geïnstalleerd worden op Mac's/Windows computers, namelijk het iCloud Control Panel. Foto's blijven 30 dagen in de PhotoStream staan. Na de 30 dagen worden ze alleen uit de Stream verwijderd. Als je foto's hebt opgeslagen op je iOS Device, Mac of PC, blijven deze bewaard. Het is mogelijk om je PhotoStream compleet te resetten:
2.5 Documenten in de CloudAl je documenten op al je devices. Zo kondigt Apple de Documents in de Cloud feature aan. Het is nu mogelijk om al je documenten te delen die je hebt gemaakt met Numbers, Pages of Keynote tussen je iDevices, Mac's en PC's. Binnenkort is het mogelijk om ook documenten van third-party apps te delen via iCloud. Documenten die gemaakt worden op je iOS Device worden automatisch opgeslagen en gedeeld via iCloud als die instelling ingeschakeld is. De documenten worden ook automatisch bijgewerkt. Momenteel is het nog niet mogelijk om de documenten ook automatisch op je Mac of PC op te slaan. Dit moet nu via de iCloud web-interface gebeuren: iCloud.com. Je kunt hier bestanden uit de Cloud downloaden en uploaden (Door het document te slepen naar de website) 2.6 Apps, Books en Back-upApps Met de komst van iCloud staan alle gekochte apps standaard in de cloud. Deze feature is al beschikbaar sinds iOS 4.3.3. Alle aangekochte apps zijn dus gemakkelijk te bekijken en opnieuw te downloaden, zonder de gehele App-store door te hoeven zoeken. Nieuw gekochte apps kunnen automatisch gedownload en geïnstalleerd worden. Dit kan via Instellingen > Appstore. iBook Gekochte boeken in iBooks kunnen in iOS 4.3.3 ook via de iBook store gedownload worden vanuit 1 overzicht. iCloud heeft een extra optie. Het is namelijk mogelijk om alle gekochte boeken automatisch naar alle iDevices te pushen, zodat je je boeken en PDF's op alle devices bij de hand hebt! Back-ups Met de komst van iCloud is het niet meer verplicht om iTunes geïnstalleerd te hebben op je pc/Mac. Back-uppen kan nu rechtstreeks met de Cloud. Als je wisselt van iDevice, kun je in de winkel je iDevice activeren, en de back-up terug zetten. Deze back-up bevat overigens alleen instellingen en foto's van de Camera. Voor mijn iPad neemt de back-up slechts 64,8 MB in beslag van de beschikbare 5GB. Back-up voor de iPhone heb ik nog niet werkend gekregen. 2.7 Contacts, Calendar en MailiCloud synchroniseert zeer snel tussen je Contacts, Calendars, Reminders, Notices en Mail. De accounts die gesynchroniseerd worden zijn wel accounts die alleen op de iCloud kunnen staan, en die kunnen helaas ook alleen via iCloud gesynced worden. Dus niet met oudere versie's van Mac OS X dan OSX Lion. Ik heb een test gedaan met agenda-punten, contacten toevoegen of wijzigen op mijn iPhone en iPad of Windows machine (met Outlook 2010). De wijzigingen werden binnen 5/10 seconden doorgevoerd op mijn andere devices. Zeer snel dus. Mail komt ook binnen 5 seconden binnen op alle devices. 3. Tips & TricksIn dit hoofdstuk zal ik de handige/belangrijke tips en tricks plaatsen met betrekking tot iCloud.Hierbij een link naar de Apple site met betrekking tot hulp bij problemen met de migratie van MobileMe:
3.1 Workaround voor 2 Apple-ID's
4. BronvermeldingDe meeste bronnen die ik gebruikt heb staan achter linkjes in de tekst. De gebruikte afbeeldingen zijn gelinkt naar de bronpagina. De informatie heb ik van de site van Apple, Developer portal van Apple, Google.com en Wikipedia. Tevens heb ik informatie gebruikt uit berichten uit dit topic. Mocht je informatie lezen en geen bron kunnen vinden of iets onduidelijk vinden, neem contact met me op: dan voeg ik hier een link voor toe.5. Tot slotVrijwel iedereen die hier komt, vindt het leuk om over Apple te praten en heeft een band met dit merk. Voor de een geldt dit sterker dan de ander. Daardoor vat de een kritiek op als een persoonlijke aanval, terwijl dat niet zo bedoeld is. Probeer je daarom in elkaar in te leven en elkaar beleefd en respectvol te benaderen. Zo houden we het gezellig en kan dit topic een succes worden. |
[Voor 197% gewijzigd door Mastha-Hacker op 13-07-2016 21:41. Reden: Image-tags fixed, Post updated, New update; Finished!; New update (16/10)]