Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:40

Quakie

quakelen

jesper86 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 14:22:
Ben je in de X-Pert Corner van Fujirumors.com geweest?

Helemaal onderaan staat een lijst met links naar alle x-pert posts. (deze post zelf dan de laatste nieuwe)
http://www.fujirumors.com...rol-for-x-series-cameras/

Veel over EXR en Dynamic Range dus ook. En belangrijk ook om 't verschil van RAW goed te kennen.
Zie "RAW for JPEG Shooters" bijvoorbeeld.
  • Apple Camera RAW, X-Trans and EXR
  • First Look: XF55-200mmF3.5-4.8 R LM OIS
  • Studio X
  • Using the X100S
  • Using the X20
  • X100S vs. X100
  • X20 vs. X10
  • RAW, JPEG, Silkypix and “Fuji Colors”
  • Adapting Third-Party Lenses (updated with Speed Booster)
  • RAW for JPEG Shooters…
  • Tips for Updating your Firmware
  • How to Clean the X-Trans Sensor
  • Using the XF14mmF2.8 R
  • Decoding XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS
  • Comparing RAW converters: JPEG vs. Lightroom, Capture One, Silkypix & RPP
  • XF14mmF2.8 R appears to be almost distortion free
  • How to Expand Dynamic Range
  • How to Use Extended ISO
  • EXR, anyone?
  • Capture One – When the Going Gets Tough…
  • Using Shooting Profiles and the Quick Menu
Thanks inderdaad heel veel nuttige informatie, maar ik zie ook hoop tegenstrijdige verhalen hier:

Bijv:

If you go to SHOOTING MENU > DYNAMIC RANGE and select AUTO to switch on the automatic DR function, the camera takes care of this process for you with the following steps:

It analyzes the subject and determines if its range of contrast exceeds the sensor’s dynamic range.
If it does, the camera exposes the image one (DR200%) or two (DR400%) f-stops (exposure values) more conservatively than normal in order to retain detail in the bright areas of the image (highlights). This is why it is necessary to have an ISO setting of at least 400 for DR200% and an ISO setting of at least 800 for DR400%.
The camera processes the JPEG by remapping the tones in the RAW image (that was intentionally exposed too conservatively) to bring the shadows and middle tones back to “normal.” In turn, the amplification of the sensor signal is reduced by one (DR200%) or two (DR400%) exposure values.

Zover ik het begrijp wil je dit juist niet. Je wilt dat de ISO zo laag mogelijk blijft bij een hogere DR. Dit gaat niet in de H stand. De x10 schakelt dan automatisch naar ISO400. Ook heb je niks aan dubbele sensor die actief is bij M setting (6MP). Vandaar dat ik aan het testen was met auto ISO 400 stand met DR400% in M stand.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie het al. Hij staat op Aperture Priority, met het diafragma op F2.2 en dat op klaarlichte dag. Er komt dan veel te veel licht binnen, en de sluitertijd kon dat niet compenseren want die zat aan zijn maximum.

In de specs staat namelijk:
quote: fujifilm x10
Shutter speed (Auto mode) 1/4 sec. to 1/4000* sec., (All other modes) 30 sec. to 1/4000* sec.
* 1/4000 sec. at small aperture, 1/1000 sec. at full aperture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Aha , ik dacht dat het in P geschoten was. Uiteraard lopen spelen met die standen.... Dat zal het wel geweest zijn. Beginnersfoutje dus. Mocht het nog een keer zonnig worden in NL zal ik het weer testen / oefenen haha...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Ik ben ook een tijd lang van plan geweest de X10 te kopen en heb in die tijd wat praktijkadviezen van DPReview en anderen verzameld omdat die X10 nogal 'een stijle leercurve' heeft, zoals dat heet. Misschien heb je er iets aan. Als het toestel nog goedkoper wordt koop ik 't misschien alsnog, dus heb ik die sites bewaard, kan altijd van pas komen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Universal Creations schreef op zondag 12 mei 2013 @ 00:04:
En ik zeg dat het ongeacht het formaat van de sensor net zoveel zegt. Het stelt namelijk de lichtsterkte voor. Wil je gaan vergelijken moet je alles meenemen in je vergelijking.
Dan bekijk je het hele verhaal op de verkeerde manier. Doe wat je zegt en neem eens alles mee. Het gaat hier immers om een samenspel tussen lens en sensor. De lens moet het doorlaten, de sensor moet het opvangen. Het is dan ook dit totaal wat bepaald en dus niet alleen de sensor of alleen de lens zoals jij nu stelt. Afgezien van dit alles is die f2.8 ook vaak meer marketing geratel, net als dat er een 28-112mm lens op de X10/X20 zit (hij komt niet voorbij de 7.1mm, iets wat de EXIF info weer wel netjes vermeld). Het gaat er in deze om dat men naar het totaalplaatje kijkt en die f2.8 e.d. in de goede context plaatst. Het probleem is namelijk vaak dat men denkt dat zolang iets maar f2.8 heeft je in moeilijke lichtomstandigheden kunt fotograferen en je een kleine scherptediepte hebt. Zo werkt dat dus niet.
Maar als je dezelfde foto wil maken (en dan bedoel ik echt dezelfde foto), dan is de ruis ook hetzelfde.
Het gaat helemaal niet om het maken van dezelfde foto noch om ruis. Het gaat hier om het realiseren dat f2.8 bij compact camera's anders is dan bij een crop of fullframe camera en je dus niet in weinig lichtomgevingen er mee kunt fotograferen in tegenstelling tot wat jij nu lijkt te suggereren. Men staart zich veel te veel blind op de cijfertjes ipv dat men kijkt naar de betekenis daarachter.
jesper86 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:00:
Natuurlijk. Maar onder de Bridge camera's is dit wel degelijk uniek. Het feit dat hij nog F2.8 heeft aan het uiteinde waarmee hij nog een degelijk lage iso waarde kan aanhouden met een degelijke sluitertijd is juist de reden dat deze bridge nog het aanraden waard is, wanneer je dus zoekt naar zoom.
Het zijn leuke dingen om te hebben maar er is meer dan alleen een diafragma. Ik zou liever kijken naar de kwaliteit van de plaatjes die eruit komen want daar gaat het uiteindelijk ook om.
Peter_Aragorn schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:13:
Het feit dat je anders gaat kijken en fotograferen door zo'n 35mm equivalent, vind ik juist fijn eerlijk gezegd. Het daagt je uit tot iets nieuws en daar houd ik wel van.
Komt bij velen ook doordat ze de camera nu ineens overal mee naartoe nemen en eerder geneigd zijn om 'm te pakken. Op de een of andere manier geven deze camera's net een tikkeltje meer plezier bij het fotograferen. Dat stimuleert.
Ach, ik blijf twijfelen tot ik er een gekocht heb...
In dat geval...sterkte >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Thanks... Ik twijfel nog steeds ;)

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Walker78 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 16:01:
Ik ben ook een tijd lang van plan geweest de X10 te kopen en heb in die tijd wat praktijkadviezen van DPReview en anderen verzameld omdat die X10 nogal 'een stijle leercurve' heeft, zoals dat heet. Misschien heb je er iets aan. Als het toestel nog goedkoper wordt koop ik 't misschien alsnog, dus heb ik die sites bewaard, kan altijd van pas komen:
thx zitten er een paar tussen die ik nog niet gezien had...
ik heb er geen spijt van! Ook al is 349 veel geld voor een camera.

[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 22-05-2013 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quakie schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 22:52:
[...]
Ook al is 349 veel geld voor een camera.
Pardon. Mijn goedkoopste lens kostte 349 !

Nou okee ik heb wel goedkopere, maar je snapt m'n punt. :P

ps. Je kan inderdaad het beste P gebruiken. A is meer bedoeld voor de situaties dat je zoveel of juist zo min mogelijk scherptediepte wil creëren. Dan is het diafragma natuurlijk belangrijk, maar in de meeste andere gevallen weet de camera zelf perfect welk diafragma+sluiter+iso het beste bij de situatie past. Ook als er weinig licht is bijvoorbeeld weet hij best dat het diafragma zo ver mogelijk open moet, de A en S modes zijn dus alleen te gebruiken als je echt een specifiek doel hebt, en M als je dus complete controle wil om bijvoorbeeld meerdere foto's te maken waarvan de belichting exact hetzelfde is. Maar dat wist je zeker al. :9

[ Voor 55% gewijzigd door jesper86 op 23-05-2013 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik snap hem, maar andere mensen andere wensen.
Zoals je boven kunt lezen ben ik een amateur amateur euh amateur. Ik vind het leuk maar moet nog ontiegelijk veel leren.
Om dan gelijk al een camera van honderden euro's te kopen gaat mij te ver. Zeker gezien mijn kleine beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ickers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-11-2021
Zojuist de X10 gekocht bij de media markt voor 284,76 euro. Ik ging eigenlijk voor de X20, maar die kost daar nog 599 euro. Mooie aanbieding voor nu, daar heb ik de nadelen van de X10 wel voor over.

Vraagje: Hoe kan ik snel checken of het white orbs probleem nog op deze camera zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:10
ickers schreef op maandag 03 juni 2013 @ 17:46:
Zojuist de X10 gekocht bij de media markt voor 284,76 euro. Ik ging eigenlijk voor de X20, maar die kost daar nog 599 euro. Mooie aanbieding voor nu, daar heb ik de nadelen van de X10 wel voor over.

Vraagje: Hoe kan ik snel checken of het white orbs probleem nog op deze camera zit?
Denk dat de X10 die jij gekocht hebt uit een nieuwere batch komt en dus een nieuwere sensor heeft.
Volgens mij beschikken alle X10's die vanaf rond mei 2012 geproduceerd zijn over een nieuwe sensor dus die jij gekocht hebt waarschijnlijk ook.
Ik heb ooit ergens gelezen dat camera's met serienummers die beginnen vanaf 21 of 22, dat die over de aangepaste sensor beschikken.
Als je het zelf wilt testen kun je volgens mij het beste iets reflecterends fotograferen wat fel belicht wordt
Als de reflecties als cirkels worden weergegeven dan noemt men dat het "orb" probleem.
Ik heb ook wel veel avond/nacht foto's gezien waarbij de lampen op straat eruit zagen als rondjes, dus je zou 'snachts een long exposure test kunnen doen met een lage iso waarde om te kijken of de lampen eruit zien als bolletjes.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviruchi
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:07
Iemand enig idee waar de X100s momenteel op voorraad is? Of kan ik beter even wachten op de nieuwe levering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij gaan ze op eBay voor $200 boven de MSRP voor mensen die niet kunnen wachten, dus je moet geluk hebben denk ik wil je er 1 vinden. En dan doorverkopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn x100s gekocht bij Art & Craft. Hele goede prijs naar mijn mening. Levering duurde lang maar werd uitstekend op de hoogte gehouden door de mensen aldaar, stuurde iedere keer een mailtje en daar kwam iedere keer binnen 5 minuten antwoord op met een duidelijk verhaal over hoe en wat, de beloftes/schattingen die ze deden bleken uiteindelijk ook te kloppen, ze bellen gewoon met Fuji BE en geven aan jou door wat fuji hen vertelt.

Ik heb naar alle opties gekeken om hem destijds te kopen en ben blij dat ik hiervoor gegaan ben, geen gedoe met verzending van ver en de prijs was destijds de beste in deze regio (benelux), volgens mij nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nooit gehoord van die winkel, staat ook niet in de tweakers shopreviews. Maar mooi prijsje indd !

Misschien een idee om toe te voegen als je tevreden ben. :)
http://tweakers.net/ext/pricewatch.dsp?action=addShop

[ Voor 37% gewijzigd door jesper86 op 04-06-2013 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had dus ook wat twijfels maar uiteindelijk helemaal tevreden, vooral de uitstekende communicatie overtuigde. Toen ik bestelde was mijn redenering; als ze niet kunnen leveren voor die prijs krijg ik toch mijn geld terug, maar het bleek allemaal prima geregeld, alleen een paar weken moeten wachten maar dat was te verwachten aangezien ik hem zo kort na de launch had besteld.

Edit: zojuist shop toegevoegd want ik was inderdaad erg tevreden :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2013 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Art en Craft ook goede ervaring mee gehad. Was ook snel in huis dat product destijds. Net als deze week met Servix en Partners, ook uit België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-08 14:10
De verkrijgbaarheid is nog steeds een ramp maar ik heb er zojuist 1 besteld op Wehkamp (product niet te vinden in de search, wel via kieskeurig ... }:O ) en de voorraadindicatie stond op 2 dus moet er nu nog 1 over zijn. Succes! ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Boomx op 07-06-2013 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviruchi
Boomx schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 08:50:
De verkrijgbaarheid is nog steeds een ramp maar ik heb er zojuist 1 besteld op Wehkamp (product niet te vinden in de search, wel via kieskeurig ... }:O ) en de voorraadindicatie stond op 2 dus moet er nu nog 1 over zijn. Succes! ;)
Succes daarmee, zelf slechte ervaringen met Wehkamp met producten die slecht te verkrijgen zijn, hoop dat het jou niet overkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teklop
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:23
Deviruchi schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 12:10:
Iemand enig idee waar de X100s momenteel op voorraad is? Of kan ik beter even wachten op de nieuwe levering?
6 juni gereserveerd bij Hans Keuzekamp. Levertijd onbekend.
7 juni verrast met bericht dat er eentje was binnengekomen.
8 juni PostNL is onderweg :)
Is dat rap of is dat rap? _/-\o_

PS: Over Art & Craft: goede prijs idd, maar i.v.m. evt. garantieafhandeling heb ik toch liever een 'NL product'.

[ Voor 12% gewijzigd door teklop op 08-06-2013 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-08 14:10
Deviruchi schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 19:09:
[...]

Succes daarmee, zelf slechte ervaringen met Wehkamp met producten die slecht te verkrijgen zijn, hoop dat het jou niet overkomt!
Ben alles behalve onder de indruk van hun site en ordersysteem maar ik heb em wel vandaag binnen gekregen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik wacht even op de eerste 2e hands exemplaren van de X100s. Kan nooit lang meer duren xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peter_Aragorn schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 21:31:
Ik wacht even op de eerste 2e hands exemplaren van de X100s. Kan nooit lang meer duren xD
Ja, er zijn veel mensen die toch niet helemaal tevreden zijn met de overstap van X100 naar X100s.
Zo valt de "snelste autofocus ter wereld" vies tegen en is die maar marginaal sneller. En de kleuren zijn toch net niet gelijk aan de X-100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 08:30:
[...]

Ja, er zijn veel mensen die toch niet helemaal tevreden zijn met de overstap van X100 naar X100s.
Zo valt de "snelste autofocus ter wereld" vies tegen en is die maar marginaal sneller. En de kleuren zijn toch net niet gelijk aan de X-100.
Met andere woorden: 'Peter, zoek lekker een X100?!' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, die kan je al voor €600 krijgen in nieuwstaat. Dan is de keuze makkelijk, dunkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
In de US is er op dit moment een vrij aggressieve kortingscampagne voor de X-E1, X-Pro1 en alle X lenzen (cashbacks van $200 - $300 per body/lens).
Dat zorgt er een beetje voor dat de X100s relatief duurder wordt t.o.v. bijvoorbeeld een X-E1, dus ik kan me voorstellen dat die ook nog wel een stuk in prijs kan zakken als het nieuwe eraf is. Tot nu toe zijn de leveringen nog redelijk beperkt geweest, dus de introductieperiode met hoge prijs duurt vrij lang.

Wellicht komt er ook nog iets qua cashbacks / kortingen aan in NL. Als hij onder de 800/900 komt ben ik ook wel erg in de verleiding eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviruchi
teklop schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 08:49:
[...]

6 juni gereserveerd bij Hans Keuzekamp. Levertijd onbekend.
7 juni verrast met bericht dat er eentje was binnengekomen.
8 juni PostNL is onderweg :)
Is dat rap of is dat rap? _/-\o_

PS: Over Art & Craft: goede prijs idd, maar i.v.m. evt. garantieafhandeling heb ik toch liever een 'NL product'.
Meen je dat? Ik heb 3 juni telefonisch bij hun gereserveerd om er één op te halen. Heb nog niks van ze gehoord... Daar ga ik mijn geld dus niet besteden, jammer zeg :\.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 11:27:
Tja, die kan je al voor €600 krijgen in nieuwstaat. Dan is de keuze makkelijk, dunkt mij.
Nja ik lees toch meer positieve dan negatieve dingen over de 's'...

Voor €800/900 is het een no-brainer voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peter_Aragorn schreef op zondag 09 juni 2013 @ 17:28:
[...]

Nja ik lees toch meer positieve dan negatieve dingen over de 's'...

Voor €800/900 is het een no-brainer voor mij.
Momenteel kun je 'em in Europa niet onder de €1200 krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviruchi
Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 21:14:
[...]

Momenteel kun je 'em in Europa niet onder de €1200 krijgen.
Art&Craft heeft hem voor 1100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Klopt.

Maar iemand die beide al heeft gehad? Of me iets meer over de AF van de X100 kan vertellen. Is die echt zo slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Peter_Aragorn schreef op zondag 09 juni 2013 @ 22:58:
Klopt.

Maar iemand die beide al heeft gehad? Of me iets meer over de AF van de X100 kan vertellen. Is die echt zo slecht?
Er zijn YouTube filmpjes waar een flink verschil te zien is tussen de X100 en de X100s :

Vanaf 3:10 ongeveer zie je een side by side comparison en IMHO is de X100s snel genoeg :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In low light moet je de autofocus point verkleinen op de X-100. Dan is die sneller en focust ie beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:55
Bij Art & Craft is de X-E1 gezakt in prijs, is nu te leveren voor € 1.069,-, zwart direct leverbaar, X 100 s stond voor mij in bestelling, order gewijzigd naar de X-E1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nadeel is dat je daar weer lenzen bij moet kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*kan, niet moet. Dik voordeel dus. :) (aangezien hij hier de kit bedoeld met 18-55 waar weinig/niks aan te klagen is, de body was altijd al 999,-)

Nadeel is alleen de dikte van die lenzen. Want wat een camera 'groot' maakt en/of de perceptie ervan is meestal meer de toeter die erop zit dan ... de camera. En natuurlijk leaf shutter, ovf, etc. :>

[ Voor 41% gewijzigd door jesper86 op 10-06-2013 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik heb zelf de X-E1 ook wel overwogen hoor. Maar ik ga toch voor de X100(s) binnenkort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
De X100 black edition is ook niet duur bij Art & Craft.
€799,- en dan heb je een zwarte paraattas, UV filter, adapterring en zonnekap erbij.
+ natuurlijk de X100 in zwart, wat ik persoonlijk mooier vind dan de standaard versie.
Het is dat ik er op dit moment geen geld voor heb, anders had ik 'm wel besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
AdmiralSnipe schreef op maandag 10 juni 2013 @ 19:41:
De X100 black edition is ook niet duur bij Art & Craft.
€799,- en dan heb je een zwarte paraattas, UV filter, adapterring en zonnekap erbij.
+ natuurlijk de X100 in zwart, wat ik persoonlijk mooier vind dan de standaard versie.
Het is dat ik er op dit moment geen geld voor heb, anders had ik 'm wel besteld.
Ik vind het voor een X100 zonder de 's' eerlijk gezegd best duur...

Wat zou een goede tweedehandsprijs voor de 's' zijn volgens jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Peter_Aragorn schreef op maandag 10 juni 2013 @ 20:05:
[...]

Ik vind het voor een X100 zonder de 's' eerlijk gezegd best duur...

Wat zou een goede tweedehandsprijs voor de 's' zijn volgens jullie?
Vergeleken met de "normale" X100 valt het wel mee, die staat nu voor 730 in de pricewatch (is wel weer wat gestegen zie ik), en dan heb je geen extra tasje, filter en lenshood.
Als je al die dingen los koopt (Fuji spul, geen namaak) ben je ook al snel 200+ euro verder.
Als je toch al van plan was om die spullen aan te schaffen en/of je bent "Limited Edition geil" dan is het niet eens zo verkeerd lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
AdmiralSnipe schreef op maandag 10 juni 2013 @ 21:07:
[...]

Vergeleken met de "normale" X100 valt het wel mee, die staat nu voor 730 in de pricewatch (is wel weer wat gestegen zie ik), en dan heb je geen extra tasje, filter en lenshood.
Als je al die dingen los koopt (Fuji spul, geen namaak) ben je ook al snel 200+ euro verder.
Als je toch al van plan was om die spullen aan te schaffen en/of je bent "Limited Edition geil" dan is het niet eens zo verkeerd lijkt me.
Hij is wel mooi idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviruchi
Coolblue heeft hem sinds vanmiddag ook weer op voorraad. Hoeveel? Geen idee. Mijne is inmiddels ingepakt en hoop hem morgen te hebben!

http://www.camerashop.nl/product/312345/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Op Marktplaats staat een 's' voor €850. Voor €950 mag die weg. Ik twijfel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
What's the story. Hij heeft 'm net twee weken maar zich toch bedacht ?
Geen gekke prijs dan. Als je geluk heb kan je er 900,- van maken. :9

Hangt er ook een beetje vanaf of die 'm voor de volle 1300 heeft gekocht of 1100 bij artencraft ...

[ Voor 26% gewijzigd door jesper86 op 11-06-2013 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
jesper86 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:35:

Hangt er ook een beetje vanaf of die 'm voor de volle 1300 heeft gekocht of 1100 bij artencraft ...
Er staat bij dat de camera bij Cameratools is gekocht voor 1299 euro en dat de originele factuur nog aanwezig is.
Dan zou je het kunnen nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn

Gekocht bij Cameratools. €900 wil ik er inderdaad van gaan maken. Verhaal is dat de persoon de voorkeur aan een DSLR geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, het is ook geen vervanging. Je koopt een x100 als je het er voor over heb om erbij te nemen, of als je sowieso geen zin heb in heel dat lenzen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Maakt mij niet uit :) Ik wil hem wel overnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

X10 eigenaars: hoe lang gaat 1 batterijlading bij jullie mee?
Ik heb de indruk dat ik amper boven de 100 foto's kom op 1 lading :'(
En ik heb nog maar amper in de EXR stand geschoten...

[ Voor 17% gewijzigd door Slonzo op 11-06-2013 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn

Hij houdt vol aan €950 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ickers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-11-2021
Slonzo schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:44:
X10 eigenaars: hoe lang gaat 1 batterijlading bij jullie mee?
Ik heb de indruk dat ik amper boven de 100 foto's kom op 1 lading :'(
En ik heb nog maar amper in de EXR stand geschoten...
Ongeveer 120 foto's, voornamelijk in EXR modus geschoten.

Ik heb altijd een extra accu bij me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ickers schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 09:50:
Ongeveer 120 foto's, voornamelijk in EXR modus geschoten.
Ik heb altijd een extra accu bij me.
Dat komt ongeveer overeen... Belachelijk weinig, toch?

Auto EXR staat ervoor gekend om stroom te zuipen, maar ik schiet voornamelijk in A of P.
Ik lees hier en daar dat mensen makkelijk 250+ (tot zelfs 300+) foto's maken op 1 lading.
Dat is meer dan het dubbele. Hoe kan dat dan?

Zelf heb ik ook 2 batterijen, maar +/-120 foto's is voor mij niet aanvaardbaar aangezien ik m'n X10 mee wil nemen wanneer ik 6 maanden ga rondtrekken in Zuid-Amerika. Ik kan moeilijk 10 batterijen gaan meezeulen als ik een paar dagen zonder elektriciteit wil doorkomen :O

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 12-06-2013 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien gebruiken die mensen de OVF met het schermpje uit.

" Battery Life (CIPA): 270 " is niet gigantisch veel, maar je zou er wel in de buurt moeten komen.
Er moet iets zijn wat je doet dat bovengemiddeld stroom vreet denk ik toch.

Er zijn accu's van 10,- te vinden, maar heb persoonlijk meeste vertrouwen in Jupio, of twee.

[ Voor 74% gewijzigd door jesper86 op 12-06-2013 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

jesper86 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:42:
Er zijn accu's van 10,- te vinden, maar heb persoonlijk meeste vertrouwen in Jupio, of twee.
Heb er net nog 2 extra besteld van Energizer; kosten minder dan de Jupio's en lijkt me toch ook een betrouwbare fabrikant ;) Volgens de 'reviews' op Amazon gaan ze zelfs langer mee dan de OEM batterijen, al lijkt dat me sterk: de OEM FP50's zijn rated op 1000mA en de Energizers 'maar' 750mA.

[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 12-06-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Very nice sir. Denk dat de algemene kwaliteit en daarmee het behoud van de mAh meer invloed heeft op de gebruikservaring, want een 1000mAh die half dood is is altijd nog minder dan een goede 750mAh. :9

Amazon reviews zijn ook maar van individuelen. Vermoed dat er veel variatie is met accu's door hoe ze gebruikt/opgeslagen worden. Het gemiddelde beloofd in ieder geval veel goeds. :D

[ Voor 141% gewijzigd door jesper86 op 12-06-2013 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaosdescends
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-02-2022
Ik heb afgelopen week de X20 besteld bij Art en Craft en ben super tevreden over hun service!

Had eerst de zilvere versie maar deze had een dode pixel in het lcd scherm, 1 belletje naar Art en craft en 2 dagen later wisselen ze hem aan de deur om voor een nieuwe! :) Ditmaal wel een zwarte want de zilvere was niet meer op vooraad.

Verder ook zeer tevreden over de camera. De accuduur is wel wat kort maar heb daarom zelf 2 accu's besteld van ebay uit Duitsland voor 15 euro (7.50 per stuk). Ze gaan niet zo lang mee als de orginele fuji accu maar het scheeld niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gelukkig maar, die zilveren is echt niet mooi. :9

Doe je wel snel dan dat je al 3 accu's meerder malen heb getest om dat te kunnen concluderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaosdescends
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-02-2022
jesper86 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:33:
Gelukkig maar, die zilveren is echt niet mooi. :9

Doe je wel snel dan dat je al 3 accu's meerder malen heb getest om dat te kunnen concluderen. :)
Haha :P Okeej heb de accu's idd nog niet meerdere cycles geprobeerd >:) , en verwacht ook dat accu's van die prijs zeker sneller slechter gaan performen... Maar dan bestel ik wel weer een paar nieuwe 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We hebben wel geluk met de beschikbaarheid van de X100s hier in NL/BE.

Wil je de rest voor zijn in de US, dan betaal je iets meer. :X
- http://www.ebay.com/itm/N...D4%26sd%3D161044366868%26
- http://www.ebay.com/itm/w...iewItem&item=161044366868

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik blijft twijfelen. Dit keer tussen de X100s en de XE-1 met 35mm f/1.4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leaf shutter, ovf, snelle processor, phase detect, en split screen focus. ;)

De vraag is of je zonder 18-55, 14, 35, 60, 55-200, legacy lenzen, zeiss touit, en volgende maand 27 pancake en budget 16-50mm, en volgend jaar ... nog veel meer ... kan. (ik kon het niet)

En de lenzen mag je houden, nieuwe body met nieuwe sensor/processor/splitscreen, of misschien wel ovf, of een hele x100s voor tegen die tijd halve prijs, kan er dan altijd nog bij. :Y)

[ Voor 28% gewijzigd door jesper86 op 20-06-2013 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Werken oude fuji lenzen ook op de XE-1 dan :)?

Nja ik kan denk ik wel zonder extra lenzen. Wil mezelf juist daarin gaan beperken met zo'n 'compactere' camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peter_Aragorn schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:04:
Werken oude fuji lenzen ook op de XE-1 dan :)?
Neeh ik bedoel Olympus OM, Canon FD, Pentax, Minolta, Zeiss, Leica, Voigtlander, etc met adapters. :)

Afbeeldingslocatie: http://fujifilm-x.com/accessories/common/images/lens-accessories/mount/m_mount_adapter/img_01.jpg

Of de Mitakon 35mm F0.95 ... !

Afbeeldingslocatie: http://dc.watch.impress.co.jp/img/dcw/docs/597/069/01_s.jpg

--
Nja ik kan denk ik wel zonder extra lenzen. Wil mezelf juist daarin gaan beperken met zo'n 'compactere' camera
Ja kijk, dat 'dacht' ik ook. Maar dag 1 met de x100 wis ik eigenlijk al, dat gaat nooit lukken. :9
Maar natuurlijk ben jij mij niet. O-)

Vind het geweldig om af en toe een Olympus XA te gebruiken, maar alleen als ik weet dat ik daarna 'terug' kan.

[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 20-06-2013 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
jesper86 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:20:
[...]

Neeh ik bedoel Olympus OM, Canon FD, Pentax, Minolta, Zeiss, Leica, Voigtlander, etc met adapters. :)

[afbeelding]

Of de Mitakon 35mm F0.95 ... !

[afbeelding]

--

[...]

Ja kijk, dat 'dacht' ik ook. Maar dag 1 met de x100 wis ik eigenlijk al, dat gaat nooit lukken. :9
Maar natuurlijk ben jij mij niet. O-)

Vind het geweldig om af en toe een Olympus XA te gebruiken, maar alleen als ik weet dat ik daarna 'terug' kan.
Haha dat klopt. Ik denk dat het mij en mijn kwaliteiten veel goed zal doen.

Heb jij de XE-1 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, nog niet, maar dat geld toch voor elke verwisselbare lens camera, versus fixed lens. :)

Zou maar al te graag een X100s willen, maar alleen voor erbij.

Ik heb alleen deze en een EOS :9
Afbeeldingslocatie: http://farm5.staticflickr.com/4121/4938915665_66f920c049_z.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door jesper86 op 20-06-2013 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
jesper86 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:48:
Nee, nog niet, maar dat geld toch voor elke verwisselbare lens camera, versus fixed lens. :)

Zou maar al te graag een X100s willen, maar alleen voor erbij.

Ik heb alleen deze en een EOS :9
[afbeelding]
True!

Welke zou jij zelf halen dan? Toch de XE-1 denk ik he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jep, ik wil van de EOS af, maar niet van de variatie aan lenzen. De X-E1 vormt dan een stevige basis met lens line-up en roadmap waar ik mee vooruit kan. Al is de Olympus E-P5 met EVF onverwacht ook wel erg interessant geworden, vooral ook omdat ik elke keer weer onder de indruk ben van Panasonic's 25mm Summilux, welke af en toe mooiere bokeh heeft vind ik dan de Fuji 35/1.4 of Zeiss 32/1.8. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Hier mensen die zowel de X100 als de X100s hebben gebruikt? Je leest veel dingen over de magische kleuren op de X100 en dat de X100s deze een beetje mist. Hoe is dit in jullie ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het welteverstaan 1 keer gelezen, net in het x-series topic. :9

Maar er staat hier het 1 en ander over:
(voor dat de x100s er was)
RAW, JPEG, Silkypix and "Fuji Colors"
(na dat de x100s er is, met directe side-by-sides)
X100S vs. X100

Vooral witbalans is een stuk verbeterd. En de Provia (dacht ik) heeft standaard meer contrast, maar is (dacht ik) ook gewoon terug te zetten naar hoe het was. 'kleuren' ik geloof niet anders eingelijk hoor, alleen het is x-trans geworden waar hij voorheen bayer was, en daar zal dan de culprit liggen. Raw-support e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ja ik heb het gisteren op meerdere fora gelezen. Mensen die een X100s hebben gekocht, hem een veel betere camera vinden maar een soort (zo noemden ze het zelf ook) 'Je ne sais quoi' hadden bij de beelden van de X100, die ze misten bij de X100s.

Vandaar mijn vraag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Peter_Aragorn schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:26:
Ja ik heb het gisteren op meerdere fora gelezen. Mensen die een X100s hebben gekocht, hem een veel betere camera vinden maar een soort (zo noemden ze het zelf ook) 'Je ne sais quoi' hadden bij de beelden van de X100, die ze misten bij de X100s (andersom natuurlijk ook).

Vandaar mijn vraag :+
Ik heb het ook meerdere keren gelezen, kan zo niet alles terugvinden maar er zijn toch wel mensen die de foto's van de X100 prefereren boven die van de X100s.

Heb nog wel een reactie van Steve Huff kunnen terugvinden die hij geplaatst heeft bij z'n review van de Ricoh GR:

Steve Huff says:
June 9, 2013 at 9:34 am

X20 is nice, but for IQ, this GR really does indeed beat the X20 quite easily. All depends on what you need and want. If you are happy with the X20 and need the zoom, keep it and use it, as that will be the best choice for you. Images will come from whatever we use, so just go with what you are comfy shooting with :) My fave APS-C fixed lens camera has been the X100 (original). I prefer it to the S for IQ and everything else for the lovely colors, feel and look it gives which is different with the new S. Fuji is releasing some new stuff soon including a camera with a sensor that is NOT X trans. Not sure what it is though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Hmm. Ja het enige waar ik over twijfel is de AF van die oude...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 17:45
Ik heb een aantal maanden geleden een X100 (tweedehands) gekocht en maakt me van te voren ook een beetje zorgen over de AF. Al is het even wennen als je een DSLR gewend ben, ik vind wel meevallen hoe langzaam de AF is. Voor alles behalve actie is hij voldoende snel naar mijn mening. Daarom ben ik blij dat ik voor de X100 gegaan ben voor minder dan 40% van de prijs van een nieuwe X100s

Ik neem aan dat je hiervan op de hoogte bent, maar het is wel even oppassen met het vastzittende diafragama probleem. Mijn camera gelukkig als occasion met garantie bij een fotozaak gekocht want mijn exemplaar had hier last van. De camera is toen naar Fuji gegaan en daar hebben ze hem weer helemaal in orde gemaakt. Dus bij camera's zonder garantie zelf goed testen of eventueel een gerepareerd exemplaar proberen te vinden..

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Dat had ik inmiddels al gezien ja. Goed dat je het even aangeeft.

Tsjah ik zal geen sport gaan schieten met deze camera. Hij zal hoogstens meegaan bij een concert, daar is het misschien wel wat lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:39
Chad Chubatcha schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 17:30:
Ik heb een aantal maanden geleden een X100 (tweedehands) gekocht en maakt me van te voren ook een beetje zorgen over de AF. Al is het even wennen als je een DSLR gewend ben, ik vind wel meevallen hoe langzaam de AF is. Voor alles behalve actie is hij voldoende snel naar mijn mening. Daarom ben ik blij dat ik voor de X100 gegaan ben voor minder dan 40% van de prijs van een nieuwe X100s

Ik neem aan dat je hiervan op de hoogte bent, maar het is wel even oppassen met het vastzittende diafragama probleem. Mijn camera gelukkig als occasion met garantie bij een fotozaak gekocht want mijn exemplaar had hier last van. De camera is toen naar Fuji gegaan en daar hebben ze hem weer helemaal in orde gemaakt. Dus bij camera's zonder garantie zelf goed testen of eventueel een gerepareerd exemplaar proberen te vinden..
Ook heb ik heb een tweedehandse X100 gekocht om die reden. De camera is prima, met 'authentieke trekjes' om het zo maar te zeggen ;). Wat betreft het diafragma, zelfs buiten de garantie repareert Fuji het (bekend probleem). Ik had toendertijd even geinformeerd bij Fuji wat betreft tweedehandse camera's en camera's buiten de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
En wat hebben jullie betaald voor je 2e hands X100?! Jullie ervaren de AF dus niet echt als slecht of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Een vraag over de x100(s). Ik lees over de verschillende opties om bij manuele focus te bepalen of het gewenste deel in focus is of niet. Is deze techniek ook in staat om de diafragma-opening daarin mee te nemen? Maw zodat je makkelijk kunt bepalen of je de gewenste scherptediepte hanteert? Zo ja, dan neem ik aan dat je in autofocus ook 'live' de scherptediepte kunt zien?

Wat ik met mijn huidige 350d nogal lastig vind namelijk is om de juiste diafragma te vinden voor het onderwerp van dat moment, de dof-preview werkt voor mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Focus peaking en/of split screen bedoel je, of bedoel je gewoon de depth of field scale ?

In het rechter plaatje is de foto scherpgesteld op 3m, en van iets meer dan 2 tot iets minder dan 5m is in focus. Aldus, de DoF scale.
Afbeeldingslocatie: http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x100s/features/img/page_04/pic_09.jpg

Met Focus Peaking krijg je simpelweg een effectje over het live-view beeld die scherpe randjes een kleur geeft. Gebruik je bijvoorbeeld F2 dan kan je heel precies uitkienen waar de focus precies zit, maar gebruik je een kleiner diafragma dan kan je inderdaad zien dat er een groter gebied zal oplichten.
Afbeeldingslocatie: http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x100s/features/img/page_04/pic_16.jpg

Met split screen moet je de beelden zien samen te brengen, en voilá, focus! :+
Hiermee heb je geen zicht op de DoF.
Afbeeldingslocatie: http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x100s/features/img/page_04/pic_15.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
Peter_Aragorn schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 22:29:
En wat hebben jullie betaald voor je 2e hands X100?! Jullie ervaren de AF dus niet echt als slecht of zo?
Ik heb er een paar maanden geleden €500,- voor betaald.
De AF is zeker niet goed of snel maar zeer zeker wel fijn bruikbaar als je de beperkingen kent.

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als bezitter van zowel de X-E1 als de originele X-100 kan ik bevestigen dat de kleuren van de X-100 gewoon perfect zijn, onverslaanbaar. De X-E1 moet het hebben van de hogere resolutie en de fantastsch scherpe 35mm lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
En wat vind je van de AF?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
jesper86 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 03:47:
Focus peaking en/of split screen bedoel je, of bedoel je gewoon de depth of field scale ?

In het rechter plaatje is de foto scherpgesteld op 3m, en van iets meer dan 2 tot iets minder dan 5m is in focus. Aldus, de DoF scale.
[afbeelding]

Met Focus Peaking krijg je simpelweg een effectje over het live-view beeld die scherpe randjes een kleur geeft. Gebruik je bijvoorbeeld F2 dan kan je heel precies uitkienen waar de focus precies zit, maar gebruik je een kleiner diafragma dan kan je inderdaad zien dat er een groter gebied zal oplichten.
[afbeelding]

Met split screen moet je de beelden zien samen te brengen, en voilá, focus! :+
Hiermee heb je geen zicht op de DoF.
[afbeelding]
Dof-preview, dus inderdaad dof-scale en focus peaking :).

Dof scale lijkt niet heel praktisch, behalve voor een benadering. Focus peaking lijkt dan de techniek te zijn die ik zoek.

Heb over de focus peaking dan wel wat vervolgvragen;
1. Kan iemand dit voor mij demonstreren met een paar heldere foto's of video's? Ik vind twee demonstraties: hier en hier. Maar van beide word ik in relatie tot het krijgen van een dof-preview niet veel wijzer. Zou mooi zijn om te zien hoe de 'focuspixels' zich over het veld bewegen naarmate je het diafragma verandert.
2. Werkt dit focus peaking alleen in de volledig electronische viewfinder en op de display aan de achterkant, of ook met de optische viewfinder met digitale overlay?
3. Werkt het ook als je een hele donkere shot maakt? M'n 350d verkleint simpelweg de diafragma opening als ik een dof-preview met een hoog F-getal wil en dat maakt het dan soms zo donker dat je het niet meer kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je heb mazzel dat ik skilled ben in illustrator :P

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/focus-peaking_zpsa51e53aa.png

En de peaking werkt alleen in live-view, dus beide de back LCD en de EVF.

Maar ja daar zeg je zo wat, om die reden dat het niet te donker word blijft het diafragma open totdat je op een dof-preview knop drukt (neem ik aan). Maar het verschil is dat je met een EVF (live-view) direct het sensor beeld ziet, en dat zal dus live gecorrigeerd worden met de juiste belichting (al dan wel met meer ruis), maar dus niet meer donker. Een optische zoeker kan dat natuurlijk niet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:44:
Als bezitter van zowel de X-E1 als de originele X-100 kan ik bevestigen dat de kleuren van de X-100 gewoon perfect zijn, onverslaanbaar. De X-E1 moet het hebben van de hogere resolutie en de fantastsch scherpe 35mm lens.
Kleuren in RAW of JPEG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
jesper86 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:01:
Je heb mazzel dat ik skilled ben in illustrator :P

[afbeelding]

En de peaking werkt alleen in live-view, dus beide de back LCD en de EVF.

Maar ja daar zeg je zo wat, om die reden dat het niet te donker word blijft het diafragma open totdat je op een dof-preview knop drukt (neem ik aan). Maar het verschil is dat je met een EVF (live-view) direct het sensor beeld ziet, en dat zal dus live gecorrigeerd worden met de juiste belichting (al dan wel met meer ruis), maar dus niet meer donker. Een optische zoeker kan dat natuurlijk niet !
Dank je. Het concept had ik begrepen, zat te denken aan een amateurvideo van de camera in actie. Maar beter is natuurlijk om te zijner tijd met eigen ogen te bekijken hoe het werkt.

Dat dacht ik al, het leek me wel heel vooruitstrevend als het ook met optische view zou werken :). Maar dan is het gewoon een kwestie van je ogen voor de viewfinder weghalen zodat je op het scherm met focus peak kunt zien of je dof goed is (en eventueel aan te passen), om vervolgens met je kijkoog terug te keren naar de optische viewfinder en het shot te nemen. Ja of gewoon met EVF.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommy The Cat op 27-06-2013 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommy The Cat schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:37:
Het concept had ik begrepen, zat te denken aan een amateurvideo van de camera in actie. Maar beter is natuurlijk om te zijner tijd met eigen ogen te bekijken hoe het werkt.
Ja dacht ik ook wel, maar zo kan je het waarschijnlijk beter plaatsen wat er gebeurd in de video, want het is gewoon niet echt te filmen tenzij je het inderdaad zelf met je eigen handen doet. En ze hadden 't wss beter rose kunnen maken ofzo.
Dat dacht ik al, het leek me wel heel vooruitstrevend als het ook met optische view zou werken :).
Dan is het toch niet optisch meer !

Theoretisch zou het mogelijk zijn, want in principe de informatie die je in de OVF ziet is gewoon een reflectie van de EVF, dus als ze nou alleen het peaking effect weten te projecteren, dat heb je een peaking overlay. MAAR het punt is dat het OVF beeld niet verbonden is met de lens, zelfs met parralax correctie zal het gewoon helemaal niet kunnen matchen.
Maar dan is het gewoon een kwestie van je ogen voor de viewfinder weghalen zodat je op het scherm met focus peak kunt zien of je dof goed is, om vervolgens met je kijkoog terug te keren naar de optische viewfinder en het shot te nemen.
dude, je heb een hybrid viewfinder ! :)
Ja of gewoon met EVF.
Ja dat dus. O-)

Het is nogal uniek dat je überhaupt de keus heb. Nouja keus, twintig keuzes man !

Vraagt wel een beetje het onmogelijk hoor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
Ik heb zelf alleen ervaring met JPEG, omdat ik de kwaliteit daarvan meer dan prima vindt en het veel werk scheelt door o.a. de Auto Dynamic Range. Alleen bij landschappen/natuur haal ik de kleuren nog wat op in Lightroom, voor het overige werk(vooral mensen) zijn de kleuren ook naar mijn mening direct uit de camera al heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Oké! Thanks voor je reactie! Jammer dat ik nu weer ga twijfelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-08 07:56

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Peter_Aragorn schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 17:52:
Oké! Thanks voor je reactie! Jammer dat ik nu weer ga twijfelen :+
Hoe lang twijfel jij nu al 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Te lang xD Zeker ook omdat ik de X100s zonder BTW kan kopen. Dan komt die uit op €900. Ik blij en dacht: dat doe ik! Lees ik daarna dingen over de kleuren van de X100 dat die veel beter zijn. En dan ga ik weer twijfelen :+

Daarnaast kom ik net tegen dat de X-Pro1 ook stuk goedkoper is geworden :p Maar die wil ik niet, kan ik weer extra lenzen gaan kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Op de website van de fabrikant vind ik niet hoeveel clicks de x100(s) bij benadering mee zou kunnen gaan. Heeft iemand hier een idee van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:58
bij mijn weten is het aantal clicks niet interessant omdat deze camera's geen spiegelconstructie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Klinkt logisch, maar ook deze camera zal slijten. Mijns inziens niet zozeer door de tijd, maar door het gebruik. Dus er zal toch een indicatie moeten kunnen worden gegeven op basis van het aantal clicks. Op het fuji-forum vindt men ook geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
>>> https://twitter.com/fujiguys/status/322026988896391168
Via: www.fujixseries.com/discu...e-x100s-shutter-count-lie

Ook niet echt een antwoord. Wel interessant.

En: http://www.dpreview.com/forums/post/7685073

Waarom die Fuji zo laag noemt weet ik niet, maar is een post van 2004, toen was er geen x100. :D

[ Voor 81% gewijzigd door jesper86 op 28-06-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ah goede vondst. Toch enigszins een haast cryptisch antwoord van The Fuji Guys:

Vraag over levensduur shutter:
Ah I see. That's very good then. What's the rated life on them?
Antwoord:
Longer than the life of the camera :-). Too hard to rate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
X100s is gereserveerd.

Zijn er hier mensen met ervaring met 'B'-merk batterijen? Zo ja, welke hebben jullie? Ik lees veel goeds over de 'MaximalPower NP-95' en over de 'Wasabi NP-95'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
107mb schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:44:
bij mijn weten is het aantal clicks niet interessant omdat deze camera's geen spiegelconstructie hebben.
Er zit nog steeds een sluiter in, naar mijn weten slijten die harder dan de spiegelconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met mijn x100s ben ik eigenlijk heel snel overgestapt op manual focus (de highlight stijl). Je kunt daar zo snel mee focussen en het maakt de fotografie beleving gelijk veel leuker. Vooral op F2/F2.8 is de autofocus niet echt nauwkeurig genoeg, of in ieder geval, hij legt de focus misschien net op een punt waar je het niet had verwacht en dan komt de foto er toch anders uit dan je had gepland.

Had ik misschien net zo goed een x100 kunnen kopen achteraf maar aan de andere kant ben ik wel blij met de extra megapixels. Ik kwam van een D50 en daar waren grote afdrukken wel echt een probleem. De paar keren dat ik afdruk wil ik het juist groot doen dus dan zijn die paar extra megapixels van de x100s toch weer mooi meegenomen. Daarnaast zegt men dat op de x100 de focus ring niet handig werkte en ik gebruik op mijn x100s juist altijd manual focus dus gelukkig nog genoeg redenen om deze veel te dure aankoop te verantwoorden ;)

Gebruiken mensen ook die focus peaking? Met die vierkantjes die je moet uitlijnen? Ik vind dat zo onhandig werken, zeker als je niet super veel licht hebt. Ik vind het ook irritant eruitzien dat dan die focus peaking ongeveer je halve beeld in beslag neemt wat ik als storend ervaar, je zit dan meer naar dat focus ding te kijken dan naar de compositie.

Anyway, nog veel te experimenteren maar het is echt een prachtig apparaat. Nog nooit van mijn leven zoveel plezier gehad met foto's maken. Blij dat ik ben overgestapt en geen nieuwe dslr heb gekocht. Het was een redelijke grote gok maar op mijn D50 heb ik in 6 jaar mijn tamrom 18-50 F2.8 er nooit afgeschroefd dus mijn redenering was dat ik een vaste lens wel prima zou vinden en dat klopt ook inderdaad. Het fijnste eraan vind ik dat je niet meer na hoeft te denken over het zoomen, simpelweg omdat het niet kan. Omdat dat wegvalt is er een factor minder waar je je mee bezig houdt tijdens het fotograferen wat de beleving weer veel leuker maakt naar mijn idee. Op mijn D50 had ik alleen de 18-50 maar dan zit je toch altijd nog een beetje te draaien om naar je idee de beste zoom-afstand te vinden, terwijl dat eigenlijk nergens op slaat in veel gevallen.

Enige wat ik mis is wide-angle, maar als het echt een probleem gaat zijn kan ik altijd nog de wide-angle adapter kopen, hoewel ik denk dat ik dat niet ga doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2013 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 21:50:
Had ik misschien net zo goed een x100 kunnen kopen achteraf
Die heeft dus juist geen focus peaking. :+
Gebruiken mensen ook die focus peaking? Met die vierkantjes die je moet uitlijnen?
Dat is dus split-image ofwel split-screen focus.
Ik vind dat zo onhandig werken, zeker als je niet super veel licht hebt. Ik vind het ook irritant eruitzien dat dan die focus peaking ongeveer je halve beeld in beslag neemt wat ik als storend ervaar, je zit dan meer naar dat focus ding te kijken dan naar de compositie.
Nog nog niet een x100S kunnen proberen, maar het is net zo retro als de camera. Het werkt hetzelfde als het middelste cirkeltje die je zou kunnen kennen van analoge spiegelreflexen. ...dat gebruikt ik eigenlijk ook nooit. Maar dan heb je natuurlijk een groot helder matglas die het goed laat zien. Met de x100(s) is live-view dan je matglas. :) Kan me wel voorstellen dat het 'raar' is om te gebruiken, maar het is technisch wel heel tof dat (en hoe) ze het voor elkaar hebben gekregen in een digitale camera.
Anyway, nog veel te experimenteren maar het is echt een prachtig apparaat. Nog nooit van mijn leven zoveel plezier gehad met foto's maken. Blij dat ik ben overgestapt en geen nieuwe dslr heb gekocht. Het was een redelijke grote gok maar op mijn D50 heb ik in 6 jaar mijn tamrom 18-50 er nooit afgeschroefd dus mijn redenering was dat ik een vaste lens wel prima zou vinden en dat klopt ook inderdaad. Het fijnste eraan vind ik dat je niet meer na hoeft te denken over het zoomen, simpelweg omdat het niet kan. Omdat dat wegvalt is er een factor minder waar je je mee bezig houdt tijdens het fotograferen wat de beleving weer veel leuker maakt naar mijn idee. Op mijn D50 had ik alleen de 18-50 maar dan zit je toch altijd nog een beetje te draaien om naar je idee de beste zoom-afstand te vinden, terwijl dat eigenlijk nergens op slaat in veel gevallen.
Goed om te horen, is precies de bedoeling van het apparaat. Als ik Fuji was, Mission Accomplished ! d:)b
Enige wat ik mis is wide-angle, maar als het echt een probleem gaat zijn kan ik altijd nog de wide-angle adapter kopen, hoewel ik denk dat ik dat niet ga doen.
Heb ooit is door was samples zitten neuzen, en hij lijkt het goed te doen. Het scheelt niet veel kwa hoek, maar dat is goed want je kan een lens niet *veranderen* naar iets wat er niet in zit. Ik hoor mensen ook vragen waarom geen 50mm equivalent adapter, maar dan ga je toch ineens totaal de andere kant op, dat vervormt de lens dan lijkt me ... zoals een speelgoed adapter, da's ook niks. Dit lijkt me meer een uitbreiding, alsof hij van begin af aan zo ontworpen was.

Dit plaatje laat het ook wel mooi zien: (hier)
Afbeeldingslocatie: http://fujifilm-x.com/accessories/en/lens-accessories/conversionlens/wcl-x100/about/images/img_04_1.jpg

Anyway, lijkt me heel handig af en toe net dat beetje extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 21:50:
Daarnaast zegt men dat op de x100 de focus ring niet handig werkte en ik gebruik op mijn x100s juist altijd manual focus dus gelukkig nog genoeg redenen om deze veel te dure aankoop te verantwoorden ;)

Gebruiken mensen ook die focus peaking? Met die vierkantjes die je moet uitlijnen? Ik vind dat zo onhandig werken, zeker als je niet super veel licht hebt. Ik vind het ook irritant eruitzien dat dan die focus peaking ongeveer je halve beeld in beslag neemt wat ik als storend ervaar, je zit dan meer naar dat focus ding te kijken dan naar de compositie.
Mag ik hier uit opmaken dat je focus peaking gebruikt? :p Of gebruik je gewoon de standard focus (eventueel met inzoomen) en geen extra hulpmiddel (peak/split)?

Dit is focus peak highlight.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=a66ws94RMjY]
Dit is digital split image.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=-Cyz56GvRTg]
Overigens vind ik dit wel een aardige demovideo van de focus-mogelijkheden. In de manual focus stand kun je met de AFL/AEL-knop alsnog de autofocus gebruiken. Handig, want dan kun je snel switchen tussen alle focusopties :).
Pagina: 1 ... 6 ... 14 Laatste