Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De X-100 kleuren in JPEG zijn zo perfect dat je ze met RAW gewoon niet kunt verbeteren. De X-100 is DE perfecte JPEG shooter!
De AF van de X-100 is excellent in goed licht. In low light heeft ie soms wat moeite, maar hier zijn trucjes voor: 1. Maak het AF vierkantje zo klein mogelijk en zorg dat je contrasterende lijnen zoekt. Let op: als je dit niet goed doet, wil de camera wel eens focussen op be background ipv de persoon. Is echter user error, geen camera error.
2. Als je niet kunt focussen, draai de camera in vertical mode, dus 90 graden en lock de focus, schiet daarna weer normaal in horizontal mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3. Was het ook niet zo dat focusing beter werkt als je de camera op Manual Focus zet, en de AF dan zelf activeert met het AFL/AEL knopje? Sommige vinden dat sowieso fijner dan de sluiter half indrukken omdat het net iets meer controle geeft, focus blijft dan locked zegmaar zolang je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Verwijderd schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:32:
[...]

De X-100 kleuren in JPEG zijn zo perfect dat je ze met RAW gewoon niet kunt verbeteren. De X-100 is DE perfecte JPEG shooter!

[...]

De AF van de X-100 is excellent in goed licht. In low light heeft ie soms wat moeite, maar hier zijn trucjes voor: 1. Maak het AF vierkantje zo klein mogelijk en zorg dat je contrasterende lijnen zoekt. Let op: als je dit niet goed doet, wil de camera wel eens focussen op be background ipv de persoon. Is echter user error, geen camera error.
2. Als je niet kunt focussen, draai de camera in vertical mode, dus 90 graden en lock de focus, schiet daarna weer normaal in horizontal mode.
Thanks! Heb de 's' echter al gereserveerd nu :p

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry voor alle verwarring van mijn eerdere post!

Ik bedoel dus inderdaad focus peak highlight.

De split image is de modus die voor mijn gevoel nutteloos is omdat het onnodig priegelig is en die vakjes dan dus je halve beeld in beslag nemen.

Het mooie aan die highlight focus vind ik dat er verder dus niets "veranderd" aan je beeld, behalve de highlights. De highlights zijn niet "storend" tijdens het focussen zoals de split image wel is.

Wat ik ook vergeten was te zeggen; gebruik altijd de evf, heel zelden het scherm en nooit de ovf.

Ok, nu dan een (waarschijnlijk hele domme) vraag... als je de ovf gebruikt heb je toch eigenlijk helemaal geen mogelijkheid om de MF te gebruiken? Daarom gebruik ik de ovf dus eigenlijk nooit maar altijd de evf, omdat ik altijd MF gebruik. Maar misschien heb ik in alle opties van deze camera iets over het hoofd gezien en kun je wel OVF icm MF gebruiken. Zoja dan hoort deze noob graag hoe dat dan zou werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan wel, als je dus de afstand inschat met de DoF scale onderin beeld:
jesper86 in "Fujifilm FinePix X100(s) en X10/20"
En je kan snel pre-focusen door op de AFL knop te drukken, dan hoef je niet zoveel te draaien. :>
jesper86 in "Fujifilm FinePix X100(s) en X10/20"
Zo doet men dat in de straatfotografie. Heb je wel een beetje klein diafragma nodig natuurlijk anders zit je er snel naast, want het is gokken, maar dat is snel genoeg te leren. "F16 and be there" zeggen ze dan. :7

[ Voor 68% gewijzigd door jesper86 op 04-07-2013 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ok zo, dat had ik opzich inderdaad ook nog wel bedacht, maar met kleine DOF's is dat, voor mij althans, niet te doen. Misschien naarmate je veel ervaring hebt met het schieten met deze lens dat je er zoveel gevoel voor krijgt dat het een mogelijkheid wordt.

Bedankt voor de tip maar voor mij is dat (voor nu) geen optie.

Misschien toch maar eens naar AF terugstappen en een tijdje met de OVF schieten, gewoon eens om te kijken hoe dat bevalt.

Edit: die tip die je hebt toegevoegd na de edit is wel erg handig, met die AFL knop! Dat ga ik inderdaad eens zo proberen, dat klinkt als een goed compromis om de OVF te gebruiken maar niet heel de tijd met focussen bezig te zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2013 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie gebruikt er allemaal een zonnekap voor de x100 ?

En zo ja, wel eens verschil gemerkt of is het meer voor het idee ? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

Chiron

Moderator Discord
Het is vooral handig ter bescherming van je frontelement/filter. Echt verschil heb ik niet echt gemerkt tot nu toe.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:10
De X100 staat wel bekend om z'n karakteristieke flare, maar in die zonnekap zitten toch ook allemaal gaten i.v.m. de viewfinder.
Heb wel gelezen dat het niet veel uitmaakt of je 'm nou wel of niet gebruikt, kan inderdaad handig zijn om de lens te beschermen.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik dacht al zoiets, maar denk niet dat het aan de gaten zal liggen hoor die zitten zo aan de achterzijde dan moet de zon een bochtje maken om op de lens te komen. Het zal gewoon maar een heel specifiek stukje zijn. Met de zon in beeld doet een kap sowieso niks, want die zit juist buiten beeld, en met de zon net buiten beeld zit je al snel verder dan het lenselement uitsteekt, want dat kan nooit veel verder zijn dan de beeldhoek zelf. :>

Nouja ach ik zal toch zo'n filter adapterring nodig hebben, dan kan ik net zo goed de JJC hood nemen waar die ook bij zit. Punt is de X100 is juist zo lekker plat, dus als je 'm nog eens onder een jas wil verbergen staat het niet meteen zo raar. Gelukkig maar dat ze er ook zo weer af te schroeven zijn. :)

[ Voor 15% gewijzigd door jesper86 op 08-07-2013 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Die hood werkt alleen met de filteradapter erop, uitsteken doet ie sowieso.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
jesper86 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 16:43:
Wie gebruikt er allemaal een zonnekap voor de x100 ?

En zo ja, wel eens verschil gemerkt of is het meer voor het idee ? :>
Ik had aan het begin altijd een hood op zitten vanwege bescherming. (ring > filter > hood) bescherming zat en hoefde nooit de originele lensdop mee (past niet eens volgens mij), had wel een 3rd party pinchcap gekocht maar die gebruik ik nooit. Of de hood helpt voor tegen de zon? Geen idee, want mijn eerste gedachte gaat toch uit naar bescherming. Wide angle hoods hebben naar mijn mening sowieso weinig kans tegen de zon.

Gaandeweg heb ik em toch eraf gehaald, een kale X100 is gelijk een stuk kleiner en ziet er vriendelijker en minder serieus uit. Op straat helpt het in ieder geval wel >:)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Terryb47 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 21:30:
[...]
Gaandeweg heb ik em toch eraf gehaald, een kale X100 is gelijk een stuk kleiner en ziet er vriendelijker en minder serieus uit. Op straat helpt het in ieder geval wel >:)
Ook een goed punt. Vind het zelf wel stoer staan, dus als de camera zelf op de foto moet ... :9
Pinch caps daar wil ik het liefst ook zo min mogelijk mee te maken hebben. Dan maar wisselen tussen niks met de lens*dop*, of hood met goede kwaliteit protect/uv filter bij de wat gevaarlijkere omstandigheden zoals een festival/evenement ofzo. :7

Nu had ik een Hoya HD filter op het oog vanwege het *onbreekbare* glas dat die hebben (zie youtube), en geen vingerafdrukken achter laten e.d., maar die blijkt niet kleiner te gaan dan 52mm. :(

Er is wel een Rodenstock HR van 49mm die de kwaliteit wel heeft, scratch-proof en ook dirt-resistant, maar geen claims over extra sterk glas. :-( http://www.rodenstock-pho...ital-uv-blocking-filters/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Ik heb erzelf sinds dag 1 een B+W UV filter erop zitten. Ik heb de camera of in de hand of in de tas. De lens steekt ook niet veel uit en heb ik m'n X100 nog nergens tegen aan gestoten. dat kan ik niet zeggen over m'n DSLR (vooral met wat langere lenzen) altijd is er wel iemand die er tegen aan wil/moet lopen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee okee, maar het hoeft maar 1 keer verkeerd te gaan. Wil niet de lens beschadigen met scherven van een filter, dat gaat een beetje het doel voorbij. Het zal vooral tegen vuil enzo zijn (kan ook zonder aanraking), maar toch de Hoya had niet duurder geweest dus dat is wel jammer. Volgens mij is er geen ander merk die het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Heb net het fimpje gekeken, geloof eigenlijk niet dat het indestructible is. Is het niet als gorillaglass? supersterk en krasvrij, maar als je je smartphone laat vallen, barst je scherm meteen.

Die Hoya HD filters zijn wel reteduur zeg. (nog duurder dan die B+W MRC filters) Anyway, met een goede verzekering hoef je weinig zorgen te maken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 09:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk ben ik meer van een goede verzekering. Zelf voor buitenhuis een verzekering met wereld dekking. Heb deze één keer nodig gehad en een UV/beschermfilter had hier ook niks kunnen betekenen. (naast dat ik geen liefhebber ben van beschermfilters)

Gebruik wel altijd een zonnekap. Ook op de fujinon 35mm 1.4

http://www.flickr.com/photos/superdaantje/7602051834/

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 09-07-2013 02:19 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Ai da's pijnlijk zo'n val, maar inderdaad als je lens zo op de grond smakt heeft een filter ook weinig zin. Tis meer voor bescherming tegen dirt en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies, dat wel, een verzekering is het beste. Die foto heb ik al eens voorbij zien komen, en maar goed dat het gedekt was, mag ook wel want waar is zo'n verzekering anders voor !

Verwacht ook niet dat je meteen compleet beschermd ben met een stevig filtertje, en gebruik er natuurlijk ook liever geen, maar voor de keren dat het nodig is dan ga ik wel voor all or nothing ... anders is het alleen maar een probleem/gevaar extra, snappie. :)

Jammer dan dat het wat duur is, en vind het eigenlijk wel meevallen voor wat je krijgt, het is goedkoper (kleine versies tenminste) dan de jjc hood+adapter, en die van fuji zou nog eens het dubbele zijn. Dat is pas duur. }:|
Heb eventueel genoeg andere lensjes met Ø 49mm waar ik 'm ook nog is op kan schroeven, dan is het voor analoog en heeft een UV filter nog echt nut ook ! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Superdaantje schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 02:18:
Persoonlijk ben ik meer van een goede verzekering. Zelf voor buitenhuis een verzekering met wereld dekking. Heb deze één keer nodig gehad en een UV/beschermfilter had hier ook niks kunnen betekenen. (naast dat ik geen liefhebber ben van beschermfilters)

Gebruik wel altijd een zonnekap. Ook op de fujinon 35mm 1.4

http://www.flickr.com/photos/superdaantje/7602051834/
Mag ik een off topic vraag stellen hoeveel je daar op maand/jaar basis aan betaald? Ik geloof er zelf niet echt in aangezien ik in 10 jaar tijd nog nooit iets heb laten vallen / kapot heb gemaakt / ben verloren. Met 10 jaar lang een premie voor fatsoenlijke dekking kom ik misschien ook al een eind.
Voor wat betreft Hoya HD filters, die kan ik ook een +1 geven. Ik heb er een 58mm clear protect versie van op mijn macro lens, en een 77mm CPL. Dat ze sterk zijn geloof ik zo, maar nog groter voordeel is dat ze ongelooflijk snel en goed schoon te maken zijn. Echt een verademing voor als ik mijn macro lens weer eens tegen een spinnenweb of slak aan druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SndBastard schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 11:17:
[...]
maar nog groter voordeel is dat ze ongelooflijk snel en goed schoon te maken zijn. Echt een verademing voor als ik mijn macro lens weer eens tegen een spinnenweb of slak aan druk.
Precies, this. Dat heeft de Rodenstock HR volgens de marketing gelukkig ook. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 09:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

SndBastard schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 11:17:
[...]

Mag ik een off topic vraag stellen hoeveel je daar op maand/jaar basis aan betaald? Ik geloof er zelf niet echt in aangezien ik in 10 jaar tijd nog nooit iets heb laten vallen / kapot heb gemaakt / ben verloren. Met 10 jaar lang een premie voor fatsoenlijke dekking kom ik misschien ook al een eind.
Voor wat betreft Hoya HD filters, die kan ik ook een +1 geven. Ik heb er een 58mm clear protect versie van op mijn macro lens, en een 77mm CPL. Dat ze sterk zijn geloof ik zo, maar nog groter voordeel is dat ze ongelooflijk snel en goed schoon te maken zijn. Echt een verademing voor als ik mijn macro lens weer eens tegen een spinnenweb of slak aan druk.
Ben volgens mij t/m 8000 euro verzekerd wereldwijd voor nog geen 10 euro per maand. Ook mijn iPhone/iPad en MacBook zijn verzekerd (dan wel tot een max van 1000 euro als ik het goed heb)

Gebruik geen UV/bescherm filters of geen enkel objectief zelfs niet die van 2000 euro +

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een ook een B+W filter erop zitten, volgens mij deze. Was wel duur maar toch maar gedaan voor de bescherming. Erg dun dus last heb je er verder niet van. Uiteraard past de meegeleverde "magneetdop" er ook nog prima overheen. Geen zonnekap dus, lijkt mij ook niks vanwege de omvang en de manier waarop het uiterlijk van de camera verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over Amazon gesproken, ik zie op de UK site de LH-JX100 voor 13 pond. Hetzelfde type nummer en hetzelfde plaatje als de JJC, maar het lijkt erop dat dit dus niet de JJC is? BV & Jo zegt het doosje. Fuji gebruikt "AR-X100" voor de zonnekap+adapter, dus LH-JX100 zou echt uniek voor JJC moeten zijn, maar dat hebben ze gewoon gejat dan ofzo om het zo te doen lijken. Een knockoff van de knockoff. }:| ( de Fuji is normaal dus 100,- en de JJC variant gemiddeld 50,- ) En de JJC is van erg mooie kwaliteit, maar zelfs voor de halve prijs van t origineel ook niet goedkoop. :-(

[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 09-07-2013 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
En die van jouw link is net zo goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peter_Aragorn schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:27:
En die van jouw link is net zo goed :)
Cool, dus je heb toevallig precies die, en nog kunnen vergelijken met de JJC ook ? :7
Maar serieus, je heb die ook van Amazon UK ? Of ergens gelezen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik heb het ergens gelezen. Op meerdere fora. Die goedkope van rond de tien pond is prima. Gewoon hetzelfde als de duurdere.

Ik ben nog aan het wachten op mijn X100s namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interesting. De reviews op de Amazon pagina zeggen hetzelfde als men over de JJC zegt. Zal wel dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik ga hem iig wel proberen :)

Het kan trouwens nog goedkoper: http://www.amazon.co.uk/g...psc=1&smid=A29EZVB447EKA7

[ Voor 70% gewijzigd door Peter_Aragorn op 10-07-2013 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Hier ook een JJC, volgens mij was ik iets van 33 euro kwijt voor de zonnekap + filteradapter. Als UV filter heb ik er een B&W MRC op zitten, en deze gaat er nooit af eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmma da's dan weer minder: "pretty poor quality - The hood itself falls off the adapter far too easily. A very loose fitting." Bij die andere las ik dat dat juist goed was.

@Chiron, waar was dat dan, ebay ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
jesper86 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 11:05:
[...]

Hmma da's dan weer minder: "pretty poor quality - The hood itself falls off the adapter far too easily. A very loose fitting." Bij die andere las ik dat dat juist goed was.

@Chiron, waar was dat dan, ebay ?
Klopt :+ Ik zei ook alleen dat het nog goedkoper kon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Fitting is een kwestie van de nokjes op de hood wat aanduwen zodat de bajonet strakker zit. Denk niet dat daar heel veel verschil in zit tussen de originele en de knockoff versies.

Ik heb 'm zelf van ebay idd, is alweer een tijd geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nokjes aanduwen ? Als ik het plaatje zo bekijk zijn we gewoon compleet afhankelijk van de fabricage precisie. Kan me voorstellen dat het slecht klemt als ie een fractie te wijd is, of er teveel speling zit in het gebruikte materiaal b.v.. En de margin of error is errug klein met zoiets nietwaar ?

Afbeeldingslocatie: http://www.connscameras.ie/product_images/connscameras.com/4547410160727_L.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ja, aanduwen:

Afbeeldingslocatie: http://photorumors.com/wp-content/uploads/2011/02/fuji-x100-hood.jpeg

Het gaat om die sleuf in het gedeelte op de hood dat over de nokken van de bajonet op de adapter schuift. Op dat plaatje zie je dat de sleuf al een beetje 'ingedrukt' is.

Ik weet niet hoe het zit met de originele hood, maar mijn (kloon) hood kan ik enigzins verbuigen op die plekken. Dus ietsje ingeduwd en de hood zit meteen een stuk strakker vast. Ik heb de hood nu meer dan een jaar en absoluut geen problemen met losschieten oid.

[ Voor 4% gewijzigd door Chiron op 10-07-2013 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik geloof best dat dat kan met jouw versie, maar dat bewijst toch niet dat dat dan met elke moet kunnen. Er zijn super veel variabelen waar je dan gewoon vanuit gaat. Misschien is het wel heel poreus en valt er niks te klemmen. Het kan van totaal andere kwaliteit zijn, of als er maar 1 fabriek is die ze maakt misschien wel precies die JJC/BV&Jo heeft afgekeurd en doorverkocht. Ik ga in ieder geval niet voor die laatste. :N Ik kan de kans op rotzooi niet riskeren, hoe klein dan ook. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nee die van 5 pond haal ik ook niet :) Die van 12 wil ik wel proberen :)

Moet ook nog extra batterijen halen voor mijn toekomstige x100s :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zo een hele goedkope en die wil wel eens vast blijven zitten op. ijn X100. Maar inmiddels een trucje om hem altijd los te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
jesper86 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:06:
Ik geloof best dat dat kan met jouw versie, maar dat bewijst toch niet dat dat dan met elke moet kunnen. Er zijn super veel variabelen waar je dan gewoon vanuit gaat. Misschien is het wel heel poreus en valt er niks te klemmen. Het kan van totaal andere kwaliteit zijn, of als er maar 1 fabriek is die ze maakt misschien wel precies die JJC/BV&Jo heeft afgekeurd en doorverkocht. Ik ga in ieder geval niet voor die laatste. :N Ik kan de kans op rotzooi niet riskeren, hoe klein dan ook. :+
Tja ach, het is een lenshood. Misschien dat de originele hood van Fuji beter is, maar ik vind het persoonlijk het prijsverschil niet waard.

Die van mij is wel een 'officiele' van JJC trouwens. Een JJC LH-JX100 om precies te zijn.

De officiele van Fujifilm zelf maakt volgens mij weinig verschil, getuige deze review

[ Voor 11% gewijzigd door Chiron op 11-07-2013 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee klopt, die conclusie hadden we al van begin af aan, maar het ging over de £5 en £13 versies. :)
En daar kwam dus uit: De £5 versie niet doen, en de £13 versie schijnt hetzelfde als de JJC te zijn.
Je zegt wel 'het is een lenshood', maar als hij er steeds afvalt b.v. is het dus 'een ergernis' ... dast punt.

[ Voor 29% gewijzigd door jesper86 op 11-07-2013 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Als het simpel te fixen is door even wat dingetjes aan te drukken, of wat teflon tape op strategische plekken, dan is er geen probleem toch? Ik kan mn JJC ook dusdanig aanpassen/verbuigen dat ie ook meteen losschiet als ik wat met de X100 wapper. Het blijft dun metaal uiteindelijk. Sterker nog, dat probleem met losschieten had ik aanvankelijk ook, en zelfs mensen met een originele hood van Fujifilm zelf klagen over het losschieten.
Belangrijker is dat je je schroefdraad van de camera zelf niet beschadigt als je bijvoorbeeld toevallig een brak getapte filteradapter hebt.
Maar voor 13 pond zal je er ook geen buil aan vallen, dus zou idd die 5 pond versie lekker laten liggen.

Hou er trouwens ook rekening mee dat je de originele lensdop ook niet meer kan gebruiken, want die past niet op de filteradapter, tenzij je die er weer af schroeft. Als je zo'n hood aanschaft zul je er een pinch dop bij moeten kopen.
En als je de flitser gebruikt blokkeert de hood een deel van het flitslicht als je onderwerp dichtbij is, maar als je de flitser nodig hebt zat je meestal toch al in een situatie (qua licht) dat je de hood niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 18:38
Ik ben het kleine stukje plastic kwijt wat op de oplader zit om de batterij passend te maken. Zie aan de rechterkant op onderstaand plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://www2.crutchfield.com.edgesuite.net/pix.crutchfield.com/ImageHandler/fixedscale/400/300/products/2011/18/072/x072BC65N-F.jpeg

Heeft iemand hem bijdehand? Staat er een nummer op zodat ik kan zien of ik het ergens los kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 17:45
Jasper schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 17:52:
Ik ben het kleine stukje plastic kwijt wat op de oplader zit om de batterij passend te maken. Zie aan de rechterkant op onderstaand plaatje.

[afbeelding]

Heeft iemand hem bijdehand? Staat er een nummer op zodat ik kan zien of ik het ergens los kan bestellen?
Er staan bij mij drie dingen op: B, A7002 en PPE-PS.

Ik vind dat trouwens echt een waardeloos systeem, de oplader had naar mijn idee gewoon uit 1 stuk plastic moeten bestaan. Die van mij gelijk maar even vast maken met plakband :P

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Thanks Chad. Fuji noemt het de 'fuji A7002 dongle'. Nu nog ergens zien te bestellen.

Dit is trouwens een perfect voorbeeld van iets wat je makkelijk uit je eigen 3d printer zou kunnen laten rollen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jasper schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 17:52:

[afbeelding]

Stukje met tape doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Haha dat plastic stukje heb ik meteen vastgetaped idd. Tape heb je verder weinig aan als je het stukje al kwijt bent :P

Afgelopen zaterdag voor de verandering een keer overdag geschoten, vroeg me al af waarom de belichting helemaal nergens op sloeg. Net getest, camera op statief, iso200, dr100%, vaste sluitertijd en diafragma op f16: Allemaal verschillende foto's, sticky blades dus :{
Vanavond bon maar eens opzoeken (Thais :P) en de boel inpakken en opsturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Da's balen, gelukkig heeft de mijne totdusver (na 2 jaar) geen last van gehad. Maar klopt het dat Fuji sticky blades voor niets reparereert ook buiten de garantie om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik hoop het :P Dame aan de telefoon deed er in ieder geval niet moeilijk over dat ik de originele doos niet meer had, als ik de aankoopbon maar meestuurde.

Voor de rest denk ik dat ie al langer slecht was, en aangezien het een van de eerste geproduceerde X100's was kon het eigenlijk ook niet anders.

Ik fotografeer echter voornamelijk met F2.0 - F4.0, waar het probleem niet zo snel speelt (maar er wel is, net nog getest en ook dan is er variatie in belichting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Hmmm Fuji heeft behoorlijke leveringsproblemen met oa de X100s. Mooi balen en langer wachten voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Tsjah daar heb ik nu niks aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chiron schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 12:34:
Ik hoop het :P Dame aan de telefoon deed er in ieder geval niet moeilijk over dat ik de originele doos niet meer had, als ik de aankoopbon maar meestuurde.

Voor de rest denk ik dat ie al langer slecht was, en aangezien het een van de eerste geproduceerde X100's was kon het eigenlijk ook niet anders.

Ik fotografeer echter voornamelijk met F2.0 - F4.0, waar het probleem niet zo snel speelt (maar er wel is, net nog getest en ook dan is er variatie in belichting).
Ik fotografeer alleen 2.0-4.0 dus ik zou het nauwelijks merken. Gelukkig kun je op heel eenvoudige wijze testen of je sticky blades hebt, camera op de kop en op alle appertures kijken wat de opening in de lens doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen "F16 and be there" voor jou ? Of F5.6 - F8 voor maximum scherpte, je wil nooit voor èn achtergrond scherp ? Of hou je niet zo van dat crispy scherp, want dan kan je gewoon sharpening op 0 zetten in raw. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Je weet dat alle voorinstellingen bij het fotograferen is RAW 0 komma 0 nut hebben he...?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je een RAW opent in Lightroom/Photoshop dan staat sharpening altijd op 25. Dat kan dus ook op 0, dat maakt een té scherpe foto iets minder crispy (kartelrandjes). Maar goed, heel anders dan het effect van een groot diafragma natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door jesper86 op 17-07-2013 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 19:10:
[...]

Ik fotografeer alleen 2.0-4.0 dus ik zou het nauwelijks merken. Gelukkig kun je op heel eenvoudige wijze testen of je sticky blades hebt, camera op de kop en op alle appertures kijken wat de opening in de lens doet.
Yep.. Ik hoef hem niet eens op zn kop te houden, als ik hem op f16 zet is de opening in het diafragma elke keer dat ik de sluiter half indruk een ander formaat 8)7
Deed ie toen ik hem net nieuw had niet.

En als ik een rij testfotos schiet zonder settings te veranderen zijn ze ook allemaal verschillend belicht, hoe groter het diafragmagetal hoe groter de afwijking ook. Hoort gewoon niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Opsturen dan :)

Ik baal wel behoorlijk van die onduidelijkheid over de levertijd zeg. Man man!

Edit 2: Yeah, de beste batterijen zijn weer op voorraad. MaximalPower voor X100(s) worden over het algemeen gezien als de beste 'non-Fuji' batterijen. Meteen drie besteld :)

[ Voor 135% gewijzigd door Peter_Aragorn op 17-07-2013 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus voor de zekerheid, met Amazon zolang het europa is betaal je gewoon de VAT van het land waar je naartoe stuurt, en dat is dan 1% meer dan de prijs zoals standaard weergegeven op co.uk ?

http://www.amazon.co.uk/g...isplay.html?nodeId=502578

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Hoe bedoel je precies?? Ik heb gewoon €28 betaald (pak-em-beet) en that's it...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik bedoel, vat in de uk is 20% en hier is het 21%, dus er komt nog 1% bij nee ? De site weet namelijk van te voren niet waar je naartoe gaat sturen dus die kan alleen de vat uit eigen land in de prijs weergeven neem ik aan. En wilde in ieder geval even zeker weten dat er niet nog eens 21% bovenop komt. ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nee daar komt niks bovenop verder :) Vrije invoer binnen de EU he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou ik denk dat ik dan gelijk maar een x100 erbij neem, kans dat die om 17:59 aardig voordelig zal zijn. Amazon.de heeft nu namelijk een soort van ibood achtige Hunt, alleen kan je hier wel zien wat eraan komt. Kortingen varieren van 20 tot 70%, dus de vraag is hoeveel dat zal zijn voor de x100. :o Ik was marktplaats van plan, maar als dit nou aan de 450,- komt ofzo ... zal wel niet.

http://www.amazon.de/Ange..._gb27?ie=UTF8&node=872398

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Denk je dat? Ik denk niet dat die zo goedkoop wordt. Als het wel zo is, bestel ik hem ook! Dan verkoop ik hem wel weer als de X100s binnen is. Wel bagger dat ik moet werken vanavond :p

Ik denk overigens dat die niet lager dan €650 wordt hoor

[ Voor 26% gewijzigd door Peter_Aragorn op 18-07-2013 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
50% korting is waarschijnlijk too good to be true, maar niet onmogelijk. Prijzen op marktplaats variëren van 400 tot 600 (exclusief extra's) geloof ik. Ik was niet van plan meer dan 500,- uit te geven, en wil dat eigenlijk ook voor 'nieuw in doos' niet verder uitrekken geloof ik ook al is het mss een good deal .. dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mwa, beter dan 650,- moeten ze toch wel kunnen voor zo'n sell-out. Hij is hier in de winkel al gewoon een tijdje 650 geweest. Die hoge prijs nu van bijna 900,- op .de hebben ze gewoon gedaan om de korting zo groot mogelijk te laten lijken wss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
We zien wel. Hoelang is zo'n actie dan geldig?!

Voor €450 koop ik hem ook wel nieuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een uur ofzo ? En zolang de voorraad strekt. Je kan het zien achter mijn link, de producten die nu aangeboden worden hebben een balkje en timer eronder. En als je iets in de winkelwagen gooit moet je binnen 15 minuten betalen zag ik. Dus misschien handig om in je account te checken of een betaalmethode naar keuze al is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Mijn CC staat daar al wel ingesteld. :) Maar als het zo kort is, zal ik nooit op tijd zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Valt toch wel mee met kort, die tandenborstel en zooi staan er al van voor we erover begonnen. Als hij inderdaad 650 gaat kosten heb je denk ik wel een uur de tijd en raakt die misschien niet eens uitverkocht, maar voor 450,- dan moet je wel even opschieten mss. ;)
Oja, maar dat bedoel je dan ook dus anders koop je 'm niet. :9

[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 18-07-2013 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nee voor €650 koop ik hem niet nee :) Voor €450 wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nikon D3100 is nu te koop. 47% korting = 319,-
Hmm, als dat de standaard is voor camera's ... O-)

Tijd resterend is 4 uur, maar het balkje loopt hard op. ..en staat vrijwel stil.

[ Voor 31% gewijzigd door jesper86 op 18-07-2013 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Haha! Dan kom je rond jouw €450 uit idd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Terryb47 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 12:18:
Maar klopt het dat Fuji sticky blades voor niets reparereert ook buiten de garantie om?
Klopt. Ik heb het 2x gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Neeeeh €679,- Tsk, da's toch geen aanbieding. Wat denken ze wel niet. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Valt toch tegen idd... Als je goed zoekt en snel bent, heb je er een voor €400-€450 op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas maar ze gaan allemaal aan me voorbij, te snel, voor te hoge prijzen, of net iets te veel aan de andere kant van het land. Ik heb wel een leuk setje lenzen gevonden, maar shit daar kwam ik niet voor. :9

In other news. Meer kleuren voor focus-peaking (ooit). Is nu wit, wat niet echt geweldig duidelijk is. B-)
http://www.fujirumors.com...elephoto-prime-is-coming/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ja ik ben ook steeds net te laat hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Huh, je zoekt er 1tje om te gebruiken totdat de x100s leverbaar is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nou als ik een x100 voor een erg mooie prijs kan overnemen, en hij bevalt goed, houd ik die misschien wel gewoon. Maar enkel voor een mooie prijs. Dan kan ik de nadelen misschien wel accepteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FYI:

http://www.onestop-digita...cts.view&product_id=34256

980 euro voor de X100s (incl. shipping)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, that's interesting.
Iemand die al bekend is met die winkel ?

Wel maar 1 jaar garantie, of 3 jaar voor €58 extra.
--
All orders are shipped from Hong Kong.
All prices shown on our website include FREE DELIVERY* and are VAT/GST FREE** guaranteed.

* Please note that free delivery only applies to orders shipped to United States, United Kingdom, Australia, Canada, Austria, Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Luxembourg, Malta, Monaco, Netherlands, Norway, Spain, Sweden, Switzerland, Virgin Islands and New Zealand. For all other countries, a small shipping surcharge will be applied at checkout.

** VAT/GST Free Guarantee only applies to orders shipped to Australia, France, Ireland, Italy, Netherlands, Spain, Switzerland and United Kingdom. For these countries, we will reimburse all import charges in full if incurred, namely VAT, GST, import duty and courier handling charge.

[ Voor 126% gewijzigd door jesper86 op 21-07-2013 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Lijkt me een beetje shady...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04:09
Ik wacht ook al vanaf 2 juli op mijn X100s van Art en Craft (wel maar voor 1100 euro). Overigens keurig op de hoogte gesteld van de vertraging.

Alle accessoires zijn via Ebay al binnen (Gariz halfcase en cover, Gariz strap, Gariz softbutton, Thumbsup, 2 reserve accu's. Camera is waarschijnlijk niet voor de vakantie binnen. Jammer, dan maar mijn nieuwe d7100 mee met 18-200 lens. (het leven is zwaar ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Wat was je kwijt voor die Gariz thumbsup? En heb je een convex of een concave softbutton? Extra accu of 2/3 zijn altijd verstandig, zeker op reis. Ik zat bij mijn vakantie meestal na anderhalve dag met een lege accu, zal je net zien dat je mis grijpt.

Mijn X100 is maandag aangekomen bij Fuji service, ben benieuwd of ze nog iets van zich laten horen. Bij een andere gebruiker op GoT duurde het 4 weken voordat zn X100 weer terug was.

Ohwell.. in de tussentijd maar aanpielen met mn D700 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon4ever
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2021
jesper86 schreef op zondag 21 juli 2013 @ 14:29:
Hmm, that's interesting.
Iemand die al bekend is met die winkel ?

Wel maar 1 jaar garantie, of 3 jaar voor €58 extra.
--

[...]

[...]
Als je even googled op de shop, dan zie je dat de meeste reviews van de winkel redelijk ok zijn (daarnaast denk ik dat als je met Paypal betaald, je als consument wat beter bent beschermd). Zag iemand anders ook al die winkel aanbevelen op Fujirumors ( http://www.fujirumors.com...in-3-to-6-weeks-amazonus/ )

Helaas had ik 'm begin deze week al bij Digitalrev (ook Hong Kong based) besteld dus kan 't zelf niet meer proberen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Chiron schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 20:03:

Ohwell.. in de tussentijd maar aanpielen met mn D700 :)
lekker zwaar en groot opeens? >:) ik had laatst m'n 5D mee op vakantie (en 2 lenzen) + tablet. vond m'n rug niet zo leuk...stond ik daar in 36C. heb m'n cameratas alle dagen in het hotel gelaten, alleen de laatste avond ommetje met m'n camera gemaakt - volgende keer gaat weer alleen de X100 of m'n V1 mee :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
coinman63 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 19:57:
Ik wacht ook al vanaf 2 juli op mijn X100s van Art en Craft (wel maar voor 1100 euro). Overigens keurig op de hoogte gesteld van de vertraging.

Alle accessoires zijn via Ebay al binnen (Gariz halfcase en cover, Gariz strap, Gariz softbutton, Thumbsup, 2 reserve accu's. Camera is waarschijnlijk niet voor de vakantie binnen. Jammer, dan maar mijn nieuwe d7100 mee met 18-200 lens. (het leven is zwaar ;-).
He, ik heb hem ook op die dag bij Art en Craft besteld :) Kijken wie er eerder is ;)

Hier ook al drie batterijen binnen. Softbutton en Thumbgrip moet ik ook nog naar kijken. Zoveel keus in...

En idd Chiron: dan maar pielen met mijn D700 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
De Thumbsup is een cheapo knockoff van Ebay. Kost maar 7 euro en is mooi vol aluminium. De softbutton is concaaf (dat lijkt me op een of andere manier fijner). De d7100 met 18-200 is inderdaad vrij zwaar, maar minder dan mijn d300 die ik hiervoor had. Ik zocht eigenlijk nog een mooi prime 20 of 24 mm lesje, maar die zijn er niet zoveel in Nikon F-vatting (tenminste niet een 1.8 of minder). Mijn 50mm lens is wel klein, maar dat is geen fijne lens voor een APS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Linkje voor die thumbsup?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Tuurlijk: Thumbsup op ebay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Laatst na heel veel twijfelen (tussen oa de X20) uiteindelijk op marktplaats de X100 aangeschaft. Het was denk ik best een goede deal (€ 400) en tijdens het uitproberen leek er ook niets mee aan de hand. Hoe dan ook, uiteindelijk bleek 'ie toch last te hebben van een 'sticky aperture'. Heel jammer, want ik ging een dag later op vakantie en had de X100 graag gebruikt daar. Dat heb ik ook gedaan, maar het was meer ergernis dan genot!

Donderdag heb ik Fuji een mailtje gestuurd en gisteren stond de UPS al op de stoep om de camera op te halen! Ik ben heel erg benieuwd hoe het verder allemaal verlopen zal. Wat zijn jullie ervaring met de oplossing van het sticky-aperture probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-07 14:51
Chiron schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 20:03:

Mijn X100 is maandag aangekomen bij Fuji service, ben benieuwd of ze nog iets van zich laten horen. Bij een andere gebruiker op GoT duurde het 4 weken voordat zn X100 weer terug was.
Ik had mijn X10 binnen 2 weekjes weer terug in huis, terwijl die voor groot onderhoud weg was (sensor vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 07:23
Ik denk erover om een Fuji X100 occasion te kopen. Maar is deze camera wel geschikt voor een beginner? Of is de X100 meer geschikt voor de gevorderde fotograaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Je kunt natuurlijk met alles beginnen en de X100 heeft ook een volautomatische stand, maar de bediening is wel meer als de traditionele analoge camera's. Je kiest een sluitertijd en/of een diafragma. Je moet je afvragen waarom je juist deze camera (die toch niet goedkoop is) zou willen kopen. Voor veel beginners is juist het feit dat er geen zoomlens op zit een gebrek. Als je hem koopt, zou ik je adviseren om het een en ander te lezen over hoe een camera werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjaak81 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 13:42:
Ik denk erover om een Fuji X100 occasion te kopen. Maar is deze camera wel geschikt voor een beginner? Of is de X100 meer geschikt voor de gevorderde fotograaf?
Als je dat moet vragen ... :D

Wat wil je precies bereiken ? Wat hoop je te kunnen doen met enkel een 35mm equivalent ? Met deze camera gaat het vooral om de gebruikservaring, en de mensen die van deze specifieke niche houden zullen dat dan meteen herkennen in de camera. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 17:45
phaas schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 12:50:
Wat zijn jullie ervaring met de oplossing van het sticky-aperture probleem?
Ik ben zelf erg te spreken over de afhandeling van Fuji. Mijn camera ook als occasion gekocht en bleek ook last van sticky aperture blades te hebben. Na ongeveer twee weken kwam de camera weer terug met een rapport erbij wat er allemaal was gecheckt en gerepareerd. Volgens mij hadden ze onder andere ook de focus bijgesteld en nog wat kleine dingen, dit vind ik erg netjes van ze. Ik heb de camera nu weer ongeveer een half jaar in redelijk intensief gebruik en hij doet het geweldig.

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
coinman63 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 00:48:
De Thumbsup is een cheapo knockoff van Ebay. Kost maar 7 euro en is mooi vol aluminium. De softbutton is concaaf (dat lijkt me op een of andere manier fijner). De d7100 met 18-200 is inderdaad vrij zwaar, maar minder dan mijn d300 die ik hiervoor had. Ik zocht eigenlijk nog een mooi prime 20 of 24 mm lesje, maar die zijn er niet zoveel in Nikon F-vatting (tenminste niet een 1.8 of minder). Mijn 50mm lens is wel klein, maar dat is geen fijne lens voor een APS.
Prefereren jullie dan de zwarte of de zilveren versie? De zwarte lijkt me zo afsteken bij de camera, maar de kleur van de zilveren komt helaas nèt niet overeen met het zilver van de camera.

Oh en zijn hier ook mensen die de eBay filter-adapter + hood hebben en bevalt deze?

[ Voor 5% gewijzigd door phaas op 27-07-2013 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Thanks! Jammer van het schroefje alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phaas schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 12:50:
... marktplaats ... X100 ..... goede deal (€ 400) ....... 'sticky aperture'......
If something sounds to good to be true... Die dingen zijn €600 waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 18:58:
[...]

If something sounds to good to be true... Die dingen zijn €600 waard.
Mwa, dat niet meer hoor. Tweedehands vaak al €500 bij winkels.

Pagina: 1 ... 7 ... 14 Laatste