Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jep, of een dikke kras op het scherm/body wil ook wel eens helpen. :+ Of gewoon een tweede eigenaar bijvoorbeeld die zal wat minder moeilijk doen, maar inderdaad als eerste eigenaar en zuinig mee omgegaan zou ik er ook €600 voor vragen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Maar of je dat ervoor krijgt is vraag twee. Bij Cameraland nu bijvoorbeeld eentje voor €495.

Dinsdag nog maar op vakantie met de complete set dan maar :)

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Mijn X100 heeft ook een kras aan de bovenkant op de body, hence the price. Mij interesseert dat niet zoveel, als 'ie maar goede foto's maakt. Sticky aperture is natuurlijk een ander verhaal, maar als dat gratis gemaakt wordt hoor je mij ook niet klagen. Jammer dat het dan net in de vakantie is natuurlijk.

Iemand nog tips voor een mooie (half)case? Op eBay staan een boel verschillende, waaronder ook een paar héle goedkope. Is dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Wat vind je van de AF?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Niks raars gemerkt, ondanks alle horrorverhalen. Ik heb soms de AF-S gebruikt en soms de MF met de AFL/AEL-knop. Heel soms wilde 'ie niet scherpstellen en dan helpt het om op een iets meer contrasterend gebied te richten (maar dat zou bij een echte RF altijd moeten). Als ik landschappen wilde fotograferen en daarbij op oneindig wilde focussen, heb ik dat met de focusring gedaan in MF-stand. Die ring is inderdaad niet heel geweldig, maar als je er een grote draai aan geeft staat 'ie wel gelijk op oneindig.

Jammer is dat de macrostand alleen via de EVF werkt, maar dat is natuurlijk wel logisch vanwege de parallax. De EVF vind ik trouwens de zwakke schakel van het geheel, maar ik ben dan ook totaal geen fan van EVF'en in het algemeen. De OVF is daarentegen is echt briljant te noemen. Deze deed me sterk denken aan de zoeker van mijn M8, en dat wil heel wat zeggen! Sowieso (voor mij) meer plezier dan met een spiegelreflex.

Ik heb de X100 primair gekocht als bij-camera. Ik had ooit een Leica M8 met een flink aantal Voigtländer lenzen. Die heb ik verkocht om een 5DII + 24-105 te kopen omdat ik video wilde gaan doen. Voor fotografie mis ik echter nog steeds de Leica. De X100 geeft deels hetzelfde plezier in een kleinere en lichtere verpakking, betere low-light prestaties, hogere resolutie, macro en vooral 'iets' goedkoper. Helaas zonder bruikbare MF (maar als je een Leica hebt gehad, is daarna geen enkele MF bruikbaar meer), maar verder ben ik (vooralsnog) zeer tevreden. De sticky-blades zijn een slechte start, maar ik verwacht dat het nog wel beter gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:10
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 18:58:
[...]

If something sounds to good to be true... Die dingen zijn €600 waard.
600 waard??
Weet niet hoe lang dat geleden is, maar vandaag de dag koop je een nieuwe X100 voor 730-750 euro, waarom zou je dan een tweedehands voor "maar" 100 euro minder kopen?
Er staan genoeg voor onder de 500 euro, vandaag is er zelfs een voor 350 op gezet.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 07:23
jesper86 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 15:14:
[...]

Als je dat moet vragen ... :D

Wat wil je precies bereiken ? Wat hoop je te kunnen doen met enkel een 35mm equivalent ? Met deze camera gaat het vooral om de gebruikservaring, en de mensen die van deze specifieke niche houden zullen dat dan meteen herkennen in de camera. :)
Wat wordt hier precies bedoeld? Met de gebruikerservaring en 'wat hoop je te kunnen bereiken met enkel een 35mm equivalent'? en met mensen die van deze specifieke niche houden zullen dat meteen herkennen in een camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

Chiron

Moderator Discord
De X100 heeft een 23mm prime waarmee je dus niet in kan zoomen. Als je dingen dichterbij wil halen zul je dat fysiek moeten doen, door naar je onderwerp toe te lopen, en dat kan soms een uitdaging zijn :P

Voor de rest kan je meer dan je denkt met de vaste lens, en als je wijde landschapjes e.d. wil fotograferen heb je ook nog een panoramamodus. Als je heel veel telebereik nodig hebt om bijvoorbeeld op safari of in de dierentuin wat beestjes tientallen meters verderop beeldvullend in de foto te krijgen is de X100 niet de camera die je zoekt.

Heel kort door de bocht is de X100 vooral geschikt om dingen/mensen te fotograferen die heel dichtbij tot ongeveer een meter of 10 van je af zijn. En dan ook in slecht licht, zoals schemerige straatjes bijvoorbeeld of in huiskamers.

Een beginner zal prima overweg kunnen met de X100, ik denk zelfs dat het qua bediening nog makkelijker is omdat heel veel gewoon in een fysiek knopje zit en niet verstopt in een menu. Maar of het aansluit bij wat je wil maken aan foto's ligt helemaal aan jezelf.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjaak81 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 21:59:
[...]
Wat wordt hier precies bedoeld? Met de gebruikerservaring en 'wat hoop je te kunnen bereiken met enkel een 35mm equivalent'? en met mensen die van deze specifieke niche houden zullen dat meteen herkennen in een camera?
Precies wat het zegt. ;) Ik bedoel als je gewoon mooie foto's wil maken dan zijn er talloze andere opties die voor 99/100 mensen veel logischer zijn, dus waarom deze, wat wil je ermee, hoe kom je erbij om naar zoiets als dit te kijken is de vraag. Voor zo'n ongewone camera nogal een belangrijke. Ik heb wel vaker een x100 op markplaats zien staan van mensen die dus gewoon geen idee hadden waar ze aan begonnen.

Met gebruikservaring bedoel ik dus dat het fotograferen zelf net zo belangrijk is als het eindresultaat, dus de manier waarop de camera werkt, de stijl van het fotograferen. Door de afzonderlijke zoeker en zijn vaste lens is het echt een straatcamera, hij ziet wat jij ziet, wat verweg is blijft verweg, en wat je er up-close op wil moet je jezelf dus up-close voor zien te krijgen. Het is geen camera met fancy video en dergelijke fratsen, hij is puur gericht op foto, en zo minimalistisch mogelijk. Wel technisch geavanceerd ... maar op zijn eigen unieke manier. Het is geen 'smart' camera waar je maar in het wilde weg kan klikken, daar is hij niet voor gemaakt, het is voor iemand met passie die alles zelf in de hand wil hebben met directe controls zoals oude analoge camera's. Dan is enige kennis of de wil om het te leren the traditional way, wel zo handig ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 07:23
Dus wat is dan de reden van de gebruikers van de Fuji X100 op dit forum om er een te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zei ik dat niet net ? ( doe zelf eens wat moeite om te antwoorden, het is een forum geen helpdesk )

[ Voor 65% gewijzigd door jesper86 op 28-07-2013 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjaak81 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 13:35:
Dus wat is dan de reden van de gebruikers van de Fuji X100 op dit forum om er een te kopen?
Om je van de massa point en clickers te onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jesper86 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 00:51:
Met gebruikservaring bedoel ik dus dat het fotograferen zelf net zo belangrijk is als het eindresultaat, dus de manier waarop de camera werkt, de stijl van het fotograferen.
Dat heb je bij iedere camera en is vaak iets wat men over het hoofd ziet. Een camera moet vooral fijn werken want dat zorgt ervoor dat je 'm ook daadwerkelijk wil gebruiken. Zelfs als je op het werk zit :) Een camera die dat niet heeft zal in de tas blijven en dat is gewoon zonde van je geld. Daarom ook altijd even uitproberen als je de kans krijgt.
Door de afzonderlijke zoeker en zijn vaste lens is het echt een straatcamera, hij ziet wat jij ziet, wat verweg is blijft verweg, en wat je er up-close op wil moet je jezelf dus up-close voor zien te krijgen.
Dat is omdat er een groothoeklens op zit. Zet zoiets op je dslr of wat dan ook en je hebt hetzelfde idee. Het enige wat anders is, is de parallax omdat de zoeker schuin boven de lens zit (de evf daarentegen heeft dit niet, daar kun je dan weer iets als macro/close up shots mee maken, lastig want het is en blijft een groothoeklens).
Het is geen camera met fancy video en dergelijke fratsen, hij is puur gericht op foto, en zo minimalistisch mogelijk. Wel technisch geavanceerd ... maar op zijn eigen unieke manier. Het is geen 'smart' camera waar je maar in het wilde weg kan klikken, daar is hij niet voor gemaakt, het is voor iemand met passie die alles zelf in de hand wil hebben met directe controls zoals oude analoge camera's. Dan is enige kennis of de wil om het te leren the traditional way, wel zo handig ..
Dat is ook wel schromelijk overdreven hoor. Zo gek veel anders dan de dslr's zijn die X-series camera's nou ook weer niet. Beiden hebben de mogelijkheid voor creatieve standen die semi tot volledig automatisch zijn. Videomodus is ook bij overige camera's vaak een achtergestelde functionaliteit, als dit belangrijk is ontkom je niet aan camera's die specifiek bedoelt zijn voor video. In automatische stand is het een prima camera om even aan een voorbijganger te geven zodat ie een foto van je kan maken. Helemaal als je hiervoor de evf inschakelt zodat het framen nog makkelijker gaat.

Maak er nou niet meer van dan het is.
sjaak81 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 13:35:
Looks, gebruiksgemak, kleiner dan een dslr en omdat ze geen Leica M camera kunnen veroorloven zijn vaak redenen waarom men die X100(s) koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nou er zijn ook DSLR's waar video ook belangrijk is hoor :) Maar dat terzijde.

Morgen een 1.5 week naar Spanje. Jammer dat de X100s nog niet binnen is... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ooh, er zit een groothoek lens op ? :F

Je reactie slaat helemaal nergens op. Je probeert te corrigeren wat er al staat, of totaal ergens anders over gaat, of het is gewoonweg niet waar. Up-close betekend gewoon in persoon, dat heeft niks met macro te maken. Ofwel iemand die op 5m afstand staat zal ook zo vastgelegd worden tenzij je jezelf op 1m plaatst. Natuurlijk is elke camera anders, maar een ILC blijft een ILC en een SLR een SLR, terwijl deze wel degelijk zo wezenlijk anders is dat hij in geen enkele bestaande categorie past. Daar hoeft je 'm echt niet voor te aanbidden dat moet je zelf weten... maar ik zie niks anders van deze tijd met deze samenstelling. (en nee ook Leica niet) Voor video is de X100 echt wel het laatste waar iemand aan zou denken, waarom zou je dat in hemelsnaam ontkennen.
Peter_Aragorn schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:22:
Morgen een 1.5 week naar Spanje. Jammer dat de X100s nog niet binnen is... :'(
Damn, daar zou ik ook dik van balen. :-( D700 is ook mooi, maar met lange tochten iets minder fijn. Maar moet kunnen als je een degelijk tas heb. 8)

[ Voor 95% gewijzigd door jesper86 op 28-07-2013 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
ppl schreef op zondag 28 juli 2013 @ 16:51:
[...]
Looks, gebruiksgemak, kleiner dan een dslr en omdat ze geen Leica M camera kunnen veroorloven zijn vaak redenen waarom men die X100(s) koopt.
Dat is wel heel erg kort door de bocht. Leica M is wezenlijk anders, en financieel gezien alleen al een compleet ander marktsegment.
Verder ben ik toch wel erg blij met de autofocus van de X100 bijvoorbeeld, die de M niet heeft :)
Een M8/9 is ook nog net even wat lomper en zwaarder dan de X100, zeker met een grote lens erop.
Neemt niet weg dat ik best een M zou willen hebben hoor, maar niet om de redenen waarom ik een X100 heb gekocht.

Je moet de X100 ook niet gaan zitten vergelijken met een echte rangefinder zoals een Leica M, of een dslr, want dat is het niet.

Zelf heb ik mijn X100 gekocht omdat ik een lichtere en compactere 'daily' camera wou die wat minder intimiderend is dan mijn D700. Ja ik kan een 35mm lens op mijn D700 prikken, nee de ervaring en de plaatjes die je er vervolgens mee schiet zijn niet hetzelfde.

Dat retrodesign stond zo ongeveer onderaan het lijstje van mijn eisen, als ie een 'modern' design had, had ik hem ook gekocht. De optische hybride viewfinder, en het feit dat alle settings die je het vaakst gebruikt op een wieltje of een knopje zit en niet in een menu waren voor mij in ieder geval veel belangrijker dan een hipster retro uiterlijk.

Maar ik deel je mening dat het geen camera is voor 'iedereen'. Het ding heeft gewoon bepaalde quirks en tekortkomingen waar je mee moet om kunnen (en willen) gaan. De meeste mensen die een X100(s) kopen, en hem niet via marktplaats verpatsen :P kopen hem als 2e camera naast een grote dslr, en weten precies wat ze zoeken in een camera.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
jesper86 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:30:
Je reactie slaat helemaal nergens op. Je probeert te corrigeren wat er al staat, of totaal ergens anders over gaat, of het is gewoonweg niet waar.
Er is maar 1 reactie die nergens op slaat en waar veel dingen in staan waar niks van waar is en dat is je eigen. Ook deze staat weer vol van de onzin. Misschien toch eens een Fuji kopen ipv al dat theoretisch geneuzel van je.
Up-close betekend gewoon in persoon, dat heeft niks met macro te maken.
Joh en waar in mijn reactie beweer ik dat? Juist, helemaal nergens. Ik had het over een feature die op de camera zit en waarmee Fuji ook adverteert (macro/close up). Dat "up close" is onnodig Engels voor "van dichtbij". Die feature werkt maar lang niet altijd van harte. Iets waar je achter komt als je het ding gebruikt...
Natuurlijk is elke camera anders, maar een ILC blijft een ILC en een SLR een SLR, terwijl deze wel degelijk zo wezenlijk anders is dat hij in geen enkele bestaande categorie past. Daar hoeft je 'm echt niet voor te aanbidden dat moet je zelf weten... maar ik zie niks anders van deze tijd met deze samenstelling. (en nee ook Leica niet)
Je reactie is er anders wel eentje van complete aanbidding. Het doet overkomen alsof het een magisch ding is. Kom op zeg, het is een camera. En zo gek veel anders als de rest is hij nou ook weer niet.
Voor video is de X100 echt wel het laatste waar iemand aan zou denken, waarom zou je dat in hemelsnaam ontkennen.
Omdat video met heel veel andere camera's dslr, ilc en noem maar op eenzelfde niveau kent. Er zijn maar weinig camera's waarmee je dat echt goed kunt. Wat de rest van de camera's en ook deze X100(s) prima kan is een kort filmpje maken. Dat is voor sommigen een extra toevoeging. Zo erg slecht is het nou ook weer niet gesteld :)
Chiron schreef op zondag 28 juli 2013 @ 18:31:
Dat is wel heel erg kort door de bocht. Leica M is wezenlijk anders, en financieel gezien alleen al een compleet ander marktsegment.
Kort door de bocht of niet, het is hoe velen er zo over denken en dus niet hoe ik er over denk. Kan me er wel iets bij voorstellen, het zijn camera's die lijken op de Leica maar daar is het eigenlijk ook wel mee gezegd. Als ik kijk naar wat de Fuji kan snap ik eigenlijk niet waarom je een Leica M series zou kopen.

Die quirks...sja, iedere camera heeft wel iets maar bij Fuji lijken er toch wat meer quirks te zijn. Ze zijn we druk bezig om dingen te fixen via firmware wat ze tot dusver wel beter lijken te doen dan de concurrentie (aan de andere kant: waarom niet in 1x goed?). Of dat de camera's ongeschikt maakt voor een beginner...ik denk het niet. Als je fatsoenlijk foto's wil kunnen maken zul je daar moeite voor moeten doen. Of je naar nou iets meer of minder moeite voor moet doen vanwege de camera maakt dan echt niks meer uit. Zoals gezegd kun je de camera prima op 1 van de automatische standen zetten en een beginner in de handen drukken. Ook dan komt er wel iets leuks uit rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Met 'het is geen camera voor iedereen' bedoelde ik niet dat ie ongeschikt is voor een beginner. Tenzij die beginner verwacht dat ie er ook perfecte beeldvullende foto's van zn voetballende zoontje op het voetbalveld ver weg kan maken, of de beestjes in de dierentuin in het veld. Als ik concertfoto's schiet pak ik ook liever de D700 (alhoewel het tot op zekere hoogte met de X100 ook wel gaat).

Fixed 23mm kan gewoon een enorme beperking zijn, zeker als je vanaf een compactcamera komt met 20x zoom. Aan de andere kant kan een prime de zaken prima eenvoudiger maken voor een beginner, die hoeft niet over zoomen na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Chiron schreef op zondag 28 juli 2013 @ 18:31:
[...]

Verder ben ik toch wel erg blij met de autofocus van de X100 bijvoorbeeld, die de M niet heeft :)
Een M8/9 is ook nog net even wat lomper en zwaarder dan de X100, zeker met een grote lens erop.
Neemt niet weg dat ik best een M zou willen hebben hoor, maar niet om de redenen waarom ik een X100 heb gekocht.

Je moet de X100 ook niet gaan zitten vergelijken met een echte rangefinder zoals een Leica M, of een dslr, want dat is het niet.

Zelf heb ik mijn X100 gekocht omdat ik een lichtere en compactere 'daily' camera wou die wat minder intimiderend is dan mijn D700. Ja ik kan een 35mm lens op mijn D700 prikken, nee de ervaring en de plaatjes die je er vervolgens mee schiet zijn niet hetzelfde.

Dat retrodesign stond zo ongeveer onderaan het lijstje van mijn eisen, als ie een 'modern' design had, had ik hem ook gekocht. De optische hybride viewfinder, en het feit dat alle settings die je het vaakst gebruikt op een wieltje of een knopje zit en niet in een menu waren voor mij in ieder geval veel belangrijker dan een hipster retro uiterlijk.

Maar ik deel je mening dat het geen camera is voor 'iedereen'. Het ding heeft gewoon bepaalde quirks en tekortkomingen waar je mee moet om kunnen (en willen) gaan. De meeste mensen die een X100(s) kopen, en hem niet via marktplaats verpatsen :P kopen hem als 2e camera naast een grote dslr, en weten precies wat ze zoeken in een camera.
Precies de reden waarom ik er eentje besteld heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hetzelfde verhaal als je vorige post. Je reageert op totaal onnozele dingen het slaat werkelijk nergens op. Niks van wat ik heb gezegd is onwaar, en wat je er van wil vinden mag je helemaal zelf weten. Er is genoeg negatiefs te zeggen over de camera, ook de reden dat ik hem de eerste keer heb weggedaan, niks theorie dus, en op dezelfde manier zijn er genoeg andere camera's met unieke eigenschappen waar ik over te spreken ben, maar dat was de vraag niet .. Het is altijd zo makkelijk om iemand weg te schrijven als fanboy, maar er is niks mis met enthousiasme over wat dan ook voor merk of product. Wat wil je nou bereiken. Deze camera heeft bepaalde eigenschappen die geen enkele andere camera heeft, dat is geen mening, die zijn er, maar jij probeert een of andere reden alles tegen te spreken. Dat bepaalde dingen voor jou misschien minder of geen waarde hebben is je goed recht, maar dat hoef je toch niet iedereen op te dwingen als een jehova getuige met zijn voet tussen de deur. M.a.w. je kan quoten wat je wil maar de feiten ga je niet veranderen en meningen heb je al helemaal niks over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
ppl schreef op zondag 28 juli 2013 @ 20:41:Als ik kijk naar wat de Fuji kan snap ik eigenlijk niet waarom je een Leica M series zou kopen.
Dat is juist een van de redenen om voor een M te gaan. Soms gaat het niet over features maar gewoon over fotograferen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
phaas schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 12:50:
Laatst na heel veel twijfelen (tussen oa de X20) uiteindelijk op marktplaats de X100 aangeschaft. Het was denk ik best een goede deal (€ 400) en tijdens het uitproberen leek er ook niets mee aan de hand. Hoe dan ook, uiteindelijk bleek 'ie toch last te hebben van een 'sticky aperture'. Heel jammer, want ik ging een dag later op vakantie en had de X100 graag gebruikt daar. Dat heb ik ook gedaan, maar het was meer ergernis dan genot!

Donderdag heb ik Fuji een mailtje gestuurd en gisteren stond de UPS al op de stoep om de camera op te halen! Ik ben heel erg benieuwd hoe het verder allemaal verlopen zal. Wat zijn jullie ervaring met de oplossing van het sticky-aperture probleem?
Hmm... ik heb gebeld met Fuji en die zeiden dat ik hem zelf op moest sturen, naar een adres in Rotterdam. Geen pickup dmv UPS dus :? Inmiddels is ie daar wel aangekomen volgens mn tracking, maar heb er nog niks over gehoord.

Voor de rest lees ik dat het soms een paar dagen duurt, soms 4 weken voordat ze de camera weer terug kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Beetje laat, maar toch, voor de aardigheid: tijdje geleden de X10 gekocht in die BTW-actie week van MM, voor een kleine 285 Euro. Qua IQ aangename verrassing, toestel meegenomen op fietstocht langs de Elbe en lekker wat rondgekiekt. Hierbij wat JPEGjes (clickable), zo goed als onbewerkt. Kleuren vind ik mooi, helder beeld ook, goed scherp.

Een paar puntjes van kritiek die ik al eerder op o.a. DPReview was tegengekomen bleken idd juist:
- soms geeft AF groen licht maar heeft niet gefocused, resultaat totaal onscherpe, onbruikbare foto.
- Door aan het objectief te draaien schakel je de camera in, ook dit gebeurt zo af en toe niet.
- Nadeel vind ik ook de rare filtermaat, heb onderweg de lensdop verloren, moeilijk te vervangen, gebruik nu de 6JJC ALC-X10, die kan erop blijven zitten, gaat automatisch open als je aan het objectief draait maar door de zoeker zie je de bladen die uitklappen nogal hinderlijk (een deel van de lens zag je bij groothoek toch al), niet ideaal dus maar beter dan niets.
+ Van ORBS totaal geen last gehad.

Kortom, lekker toestelletje, zeker qua IQ, maar qua afwerking wat minpuntjes.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-IJ6M4UJS.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-HLYRCBUK.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-LO3MZIMK.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerst alle nadelen noemen en dan "Kortom, lekker toestelletje" :9

Maar dat zijn wel heel erg mooie plaatjes geworden, vooral ook nice dat ze 'zo goed als onbewerkt' zijn. Als je iemand zou vragen met wat voor camera deze gemaakt zijn denk ik dat de meeste zullen zeggen DSLR. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Welke tassen gebruiken jullie zoal voor de X100? Ik zat een beetje op eBay te kijken en er zijn echt onwijs veel verschillenden. Half-cases, helemaal dicht, nepleer, echt leer, etc.
Zelf lijkt het me fijn als de bovenkant er af kan, zodat je de tas als half-case kunt gebruiken (dan heb je tijdens het fotograferen niet zo'n 'flap' voor je neus), maar ook als full-case. Dan kan de lens-cap eraf blijven en kan ik 'm zo in de rugtas gooien.
Zoals deze:
http://www.ebay.nl/itm/Ne...m3a8102b7ce#ht_4305wt_923

Maar honderd euro voor de echt leren Fuji tas zie ik niet zitten.

Edit: maar met een full-case past the ThumbsUp natuurlijk weer niet :(

[ Voor 4% gewijzigd door phaas op 29-07-2013 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
jesper86 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 19:57:
Eerst alle nadelen noemen en dan "Kortom, lekker toestelletje" :9
Ha ha, maar er staat wel achter 'zeker qua IQ' ;)
Op DPReview is het toestel om die wat slordige afwerking behoorlijk afgebrand, maar als de afbeeldingskwaliteit OK is valt er, wat mij betreft, mee te leven.

Ik heb trouwens wel moeten zoeken naar de juiste instellingen, begon met volautomatisch + EXR, maar dat viel erg tegen, ik schrok aanvankelijk van de plaatjes, zo slecht. Nog eens goed gezocht en gelezen en toen kwam ik op de volgende combinatie van instellingen onder de functieknop C1:
diafragmavoorkeuze (standaard op f/4) - auto ISO tot 3200 - afbeeldingsgrootte M - dynamisch bereik 400% - filmsimulatie standaard (provia) - IS mode 2 shooting only - RAW + Jpeg.
Nu ziet het er een stuk beter uit maar het blijft een camera met, zeker voor een compactje, toch wel complexe bediening, op DPReview is daar ook erg veel over geschreven, boeiend leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
phaas schreef op maandag 29 juli 2013 @ 20:13:
Welke tassen gebruiken jullie zoal voor de X100? Ik zat een beetje op eBay te kijken en er zijn echt onwijs veel verschillenden. Half-cases, helemaal dicht, nepleer, echt leer, etc.
Zelf lijkt het me fijn als de bovenkant er af kan, zodat je de tas als half-case kunt gebruiken (dan heb je tijdens het fotograferen niet zo'n 'flap' voor je neus), maar ook als full-case. Dan kan de lens-cap eraf blijven en kan ik 'm zo in de rugtas gooien.
Zoals deze:
http://www.ebay.nl/itm/Ne...m3a8102b7ce#ht_4305wt_923

Maar honderd euro voor de echt leren Fuji tas zie ik niet zitten.

Edit: maar met een full-case past the ThumbsUp natuurlijk weer niet :(
Zo'n halve leren hoes lijkt me verschrikkelijk, ik heb een Lowepro Apex 60 waar ik de middenflap uit heb gesloopt. Die gooi ik dan weer in het hoofdvak van een van mn tassen. En anders vervoer ik hem in een lensvak van een van mijn fototassen, of hij zit met een microfiber doekje eromheen in een van de zijvakken van mn bike messenger tas. Als ik ergens ben om te schieten heb ik hem net als mn dslrs aan de strap om mijn schouder en nek hangen, ter hoogte van mijn rechterheup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:10
Noh, zag net op de frontpage van dpreview dat de review van de X100S gepost was.
Klik ik 'm aan, staat er "page not found".
De review staat nu ook niet meer op de frontpage.

Maar er zit dus een review aan te komen.

~edit: De review staat er inmiddels op.
Mooie score hoor!

[ Voor 34% gewijzigd door AdmiralSnipe op 30-07-2013 03:18 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
jesper86 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 21:59:
Hetzelfde verhaal als je vorige post. Je reageert op totaal onnozele dingen het slaat werkelijk nergens op.
Idem. Speel eens op de inhoud ipv op de man.
Deze camera heeft bepaalde eigenschappen die geen enkele andere camera heeft, dat is geen mening, die zijn er, maar jij probeert een of andere reden alles tegen te spreken.
Inkoppertje: dat geldt voor iedere camera want je mag elkaar niet nadoen, is bij wet verboden (patenten, merkenrecht, copyrights, etc.).

Daar waar men op richt zijn vooral emotionele en persoonlijke zaken zoals bedieningsgemak en looks. Technisch gezien zijn er nog maar weinig verschillen dus moet men zich op andere vlakken onderscheiden. Zo is de markt nu eenmaal. Kijk maar naar de line ups van Nikon en Canon. Wat zijn de verschillen op technisch vlak tussen de camera's? Dat maakt de boel nog immer niet dusdanig episch dat het een speciale categorie benodigd. Dat is schromelijk overdreven.

Je bent in deze te enthousiast over bepaalde zaken en dat vertroebeld overduidelijk je blik en verklaart ook dat je zo op de man speelt. Het is gewoon een camera en net zo uniek als bijv. een Canon 1100d.
RobertJRB schreef op maandag 29 juli 2013 @ 09:53:
Dat is juist een van de redenen om voor een M te gaan. Soms gaat het niet over features maar gewoon over fotograferen.
Als het om fotograferen zou gaan dan voldoet bijna iedere camera, zelfs zo'n oudje van 30 jaar geleden in het filmrolletjestijdperk die je voor een habbekrats kunt krijgen. Als ik kijk wat een Fuji kan, doet en hoe het eruit ziet en dat vergelijk met een Leica dan gaat de voorkeur naar de Fuji. Het verschil in prijs zie ik namelijk niet terug in mogelijkheden (of features zoals jij het noemt) en in beeldkwaliteit. Dat verschil is kleiner dan die van prijs. Het is een zeer rationele afweging en dat zie je vaker naarmate de bedragen toenemen. Dit zijn niet bedragen die je zo eventjes op tafel legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
ppl schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 21:31:
Als het om fotograferen zou gaan dan voldoet bijna iedere camera, zelfs zo'n oudje van 30 jaar geleden in het filmrolletjestijdperk die je voor een habbekrats kunt krijgen. Als ik kijk wat een Fuji kan, doet en hoe het eruit ziet en dat vergelijk met een Leica dan gaat de voorkeur naar de Fuji. Het verschil in prijs zie ik namelijk niet terug in mogelijkheden (of features zoals jij het noemt) en in beeldkwaliteit. Dat verschil is kleiner dan die van prijs. Het is een zeer rationele afweging en dat zie je vaker naarmate de bedragen toenemen. Dit zijn niet bedragen die je zo eventjes op tafel legt.
Er wordt heel vaak de conclusie getrokken dat de M het niet waard is door het ontbreken van mogelijkheden. Dat ontbreken is juist een van de dingen die een M aantrekkelijk maakt voor veel mensen. Geen autofocus, geen panorama mode, geen color styles, geen filmen (op de M240 na dan). Gewoon een doos met een sensor en een sluiter. Je maakt er foto's mee en thats it.

Daarbij komt de meetzoeker en het makkelijk focussen daarmee, de beeldkwaliteit in combinatie met zo ongeveer de beste lenzen in 35mm formaat en de goede bouw.

Het inderdaad een rationele beslissing of het extra geld het waard is. Persoonlijk hoef ik er geen seconde over na te denken en vond ik de M9P iedere cent waard.
Eigenlijk zie ik de de X100 niet echt als een alternatief sinds ik hem heb kunnen gebruiken bij mijn dealer. Hele mooie camera maar niet te vergelijken.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:F

Jongen, al machtige alleskenner , het was hier niks anders dan inhoud totdat jij je ermee kwam bemoeien met een o zo inhoudelijk verbod op enthousiasme en ons trakteerde op geniaal misgeslagen comebacks. Het niveau van omgekeerde logica dat je heb weten bereiken is waanzinnig. Wat was je inhoudelijke doel ook al weer, oja de Fuji community jouw mening opleggen dat er niks unieks is aan de x100. Thanks man, waardevolle toevoeging. Hebben wij even mazzel dat jij precies kan bepalen wat men in een camera zoekt, en voor ons even in steen zet wat geld als speciaal of niet .. aangezien iedereen toch dezelfde wensen heeft.

Als ik je tekst samenvat: Een x100 is net als alle andere camera's afgezien van die paar dingen die hem uniek maken, dus zo speciaal is het niet. 8)7

Handig dat je bepaalde delen 'vergeet' te quoten, je heb blijkbaar dus inderdaad geen idee wat je wil bereiken. Maar het spel zoals je het noemt is duidelijk de stukjes tegenspreken waar je iets slims op denkt te kunnen verzinnen.

ps:
Inkoppertje ? _O- Jahoor, het is dankzij patenten dat Fuji deze camera zo heeft moeten maken, ze hadden liever gewoon gedaan wat de rest doet, maar ja .. patenten he, dan ben je geforceerd om zoiets raars te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Modbreak:Het lijkt mij een goed idee om deze x100 vs. Leica M discussie te laten voor wat hij is. Het is te persoonlijk geworden op z'n zachts gezegd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fujirumors: "More rumors confirm it: X100 firmware update coming soon (end of August?)"
An anonymous source just confirmed the release of an upcoming major firmware for the X100 end of August. The update will have a significant number of improvements and X100 users will be impressed! So wait a bit and don’t sell your classic X100… let’s see if rumors are correct and Fuji will really impress you!
Damn, ze blijven maar komen. Dat is pas service. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Zien is geloven :+ ik had eerlijk gezegd geen nieuwe firmware meer verwacht na de release van de X100S.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee indd, ik vond het al netjes dan ze met de X100S release (of wanneer was het), nog even een 'laatste' update uitbrachten om de grove randjes af te ronden van het origineel.

Maar inderdaad het hoeft niet waar te zijn, of misschien is het gewoon 1 of andere simpele fix, maar ik denk wel iets nuttigs eigenlijk. Er is ook nog de Black Limited Edition (niet heel lang voor de X100S uit kwam) en dat zegt toch eigenlijk wel dat ze er waarde aan hechten om hun eerdere werk niet zomaar te vergeten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou wel een gebaar zijn aan die 130.000 kopers van de X-100 dat ze trouw zijn aan hun kopers. Het zou mij veel vertrouwen geven in het merk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ben benieuwd.. dan toch focus peaking? Of een fikse verbetering van de MF controle? want die is nog steeds drama..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Ik hoop zelf dat we eindelijk eens de auto-iso (base iso limit/min shutterspeed) instellingen kunnen aanpassen, quick menu zou ook erg welkom zijn. Ik weet niet of ze de AF snelheid nog kunnen/willen aanpakken, ik snap best dat Fuji bij de release van de X100S dat niet kon doen, maar nu zou het een mooi gebaar zijn naar ons. Wij zijn toch echt de pioniers/proefkonijnen geweest voor Fuji. Ik had het helemaal sjiek gevonden als we onze X100 konden inruilen voor een X100s (+ bijbetaling uiteraard) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
hoe bedoel je auto iso aanpassen? Ik kan gewoon de max iso instellen, en de minimale sluitertijd. Of is dat anders op de X100s tov. de X100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Heb uiteindelijk deze besteld (van de drie verschillende eBay-versies):
http://www.ebay.com/itm/F...-Dark-Brown-/200915995514?

Ben super benieuwd. Ik laat uiteraard uitgebreid horen hoe 'ie bevalt als ik 'm eenmaal heb.

Nb.: Voor de nieuwe firmware: het rear-wheel als ISO wieltje zou geweldig zijn. O, en het focus vakje kleiner kunnen maken in MF-modus!

[ Voor 19% gewijzigd door phaas op 31-07-2013 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nice. Ziet er mooi afgewerkt uit, misschien wel mooier dan het origineel.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1373971874.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
En voor 14 euro kan ik er vast niet echt een buil aan vallen.
Deze is ook erg mooi:
http://www.ebay.com/itm/L...D5%26sd%3D370531999433%26
Misschien interessant voor iemand die nog aan het zoeken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Voor mensen die een halfcase zoeken;

Luigi van Leicatime heeft ook een case voor de X100 (en de andere fuji's).

http://leicatime.com/

Afbeeldingslocatie: http://www.leicatime.com/FujiX100fiveFrontFlatNoDoorWarn.jpg

prijs rond de 200 euro. Prijzig maar de cases zijn echt van superkwaliteit. Met de hand gemaakt van heel mooi leer.
Ook kun je maatwerk laten doen, dus bijvoorbeeld een bepaalde kleur leer met een bepaalde kleur draaid combineren, of de case net wat laten aanpassen.

De website is trouwens verschrikkelijk onoverzichtelijk. Gewoon knap hoe je zo'n website kunt maken.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Alles van Fuji zelf is zo idioot duur, neem nou die zonnekap voor de X10, moet 59 Euro kosten, da's toch bezopen?! Kent iemand deze zonnekap. Kost zo'n 13 Euro. Het opsturen 12 Euro, dat vind ik dan weer zo vreemd: zo'n zonnekap weegt toch niets? Maar goed, als het ding OK is ben je met dat niet-originele ding toch voor 25 Euro klaar (tenslotte zijn er denk ik ook niet zoveel mensen die de originele accu's van Fuji gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Walker78 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 09:53:
Alles van Fuji zelf is zo idioot duur, neem nou die zonnekap voor de X10, moet 59 Euro kosten, da's toch bezopen?! Kent iemand deze zonnekap. Kost zo'n 13 Euro. Het opsturen 12 Euro, dat vind ik dan weer zo vreemd: zo'n zonnekap weegt toch niets? Maar goed, als het ding OK is ben je met dat niet-originele ding toch voor 25 Euro klaar (tenslotte zijn er denk ik ook niet zoveel mensen die de originele accu's van Fuji gebruiken).
Heb deze besteld:
http://www.ebay.com.au/it...ageName=ADME:L:OC:NL:3160
Volgens mij zijn al die zonnekappen gewoon hetzelfde, althans, ik heb geen verschillen kunnen ontdekken. Waarschijnlijk komen ze nog uit dezelfde fabriek ook.
Voor nog geen 9 euro ook nog een goede filter erbij (Hoya HMC):
http://www.ebay.com/itm/H...ageName=ADME:L:OC:NL:3160

Edit: nevermind, ik had niet gezien dat je het over de X10 had :-)

[ Voor 3% gewijzigd door phaas op 01-08-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De X10 niet de X100. ;) Zonnekap van de X100 hebben we het paar pagina's terug nog uitgebreid over gehad, bij Amazon.co.uk heb je een goede deal, voor de X10 mss ook. (€5 verz geloof ik(?) en geen invoer kosten)

[ Voor 4% gewijzigd door jesper86 op 01-08-2013 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
jesper86 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 13:32:
De X10 niet de X100. ;) Zonnekap van de X100 hebben we het paar pagina's terug nog uitgebreid over gehad, bij Amazon.co.uk heb je een goede deal, voor de X10 mss ook. (€5 verz geloof ik(?) en geen invoer kosten)
Ja, die aanbieding bij Amazon (9.59 Dollar, geen geld eigenlijk) had ik al gezien, wilde 'm ook kopen maar een paar stappen verder in het bestellingsproces bleek dat ie niet naar Nederland verstuurd kon worden. Jammer, want een praktisch probleem van die X10 (en X20) is dat je eerst de lensdop eraf moet halen voordat je de zonnekap kunt bevestigen; samen kan niet. Daar is niet goed over nagedacht. Weet iemand nog een truc om die aanbieding van Amazon toch hiernaartoe te krijgen? Ik vond verder geen andere bedrijven die 'm verkochten.

Ik heb nu dus wel die JJC ALC-X10, die kan er altijd op blijven zitten maar het stoort me steeds meer dat je in de zoeker (die ik altijd gebruik) die uitklappende bladen zo pontificaal in beeld krijgt. Lelijk! Inmiddels heb ik wel die zonnekap van LightInTheBox besteld, komt altijd van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is niet wat ik bedoelde, de .com site is niet waar wij Nederlanders horen te bestellen, daar is .co.uk voor, en daar gelden ook andere aanbiedingen. Alleen bestellingen uit de EU zijn vrij van ongewenste kosten.

Is er niet toevallig een filter adapter zodat je een UV of Protect Filter kan gebruiken in plaats van lensdop?

Oh ik geloof dat de hoods standaard al een 52mm filter adapter hebben ..

http://www.amazon.co.uk/s...ps&field-keywords=LH-JX10
http://www.amazon.co.uk/s...aps&field-keywords=LH-X10

Dus gelijk maar een filtertje erbij toch. ;)
http://www.amazon.co.uk/s...&field-keywords=hoya+52mm

Of als je zeker wil weten dat je geen kwaliteitverlies heb. O-)
http://www.amazon.co.uk/H...crew-Filter/dp/B001G7PMHW

[ Voor 89% gewijzigd door jesper86 op 01-08-2013 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Thanks voor de info. Koop al jaren CD's bij amazon.com (geen fotospul), maar nu je 't zegt...
Ik ga eens rustig kijken wat van m'n gading is, moest vandaag eerst even kalm aandoen vanwege een BSOD....@!%$#! hitte 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels al in meerdere shops op voorraad. Nu wachten op de prijsdaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon4ever
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2021
Iemand nog tips voor het instellen van de diopter op de X100s?

Van de handleiding word ik niet veel wijzer:
Focusing the Viewfinder
The camera is equipped with diopter adjustment in the range -2 to +1 m-1 to accomodate indivdual differences in vision. Rotate the diopter adjustment control until the viewfinder display is in sharp focus.
Heel leuk om in de handleiding te vermelden dat je gewoon moet draaien tot dat hij scherp is, maar dat is als brildrager toch wat lastiger in te schatten. In vergelijking met m'n Canon 450D (zit een duidelijke markering op het wiel) zit er ook geen streepje op het wieltje dat aangeeft op welke stand hij staat en wat überhaupt de 'nul' stand is.

Er vanuitgaande dat helemaal boven -2 is en helemaal onder +1 heb ik hem nu op de 3e stand van onderen staan, wat naar mijn mening gewoon scherp lijkt zowel in de OVF als EVF (in de 3 onderste standen zie ik overigens vrij weinig verschil). Op de bovenste stand is hij wel duidelijk wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 03:11

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Niet teveel van de knop aantrekken en gewoon kijken naar de lijnen die in de viewfinder geprojecteerd worden. Op het moment dat die het scherpst zijn heb je de beste instelling te pakken.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:29
Walker78 schreef op maandag 29 juli 2013 @ 21:47:
[...]

Ha ha, maar er staat wel achter 'zeker qua IQ' ;)
Op DPReview is het toestel om die wat slordige afwerking behoorlijk afgebrand, maar als de afbeeldingskwaliteit OK is valt er, wat mij betreft, mee te leven.

Ik heb trouwens wel moeten zoeken naar de juiste instellingen, begon met volautomatisch + EXR, maar dat viel erg tegen, ik schrok aanvankelijk van de plaatjes, zo slecht. Nog eens goed gezocht en gelezen en toen kwam ik op de volgende combinatie van instellingen onder de functieknop C1:
diafragmavoorkeuze (standaard op f/4) - auto ISO tot 3200 - afbeeldingsgrootte M - dynamisch bereik 400% - filmsimulatie standaard (provia) - IS mode 2 shooting only - RAW + Jpeg.
Nu ziet het er een stuk beter uit maar het blijft een camera met, zeker voor een compactje, toch wel complexe bediening, op DPReview is daar ook erg veel over geschreven, boeiend leesvoer.
Als je alleen jpeg gebruikt hoef je hem niet op RAW+jpeg te zetten...
Diafragmavoorkeuze is juist iets waar je leuk mee kan spelen.

Zo wat dingen meer, even leren wat waarvoor dient en hoe je het kan gebruiken en dan ga je nog leukere foto's schieten.

Afgelopen vakantie met de X100 op stap geweest, camera is inderdaad onopvallend, ook zat mensen met dikke DSLR's (of soms 2) zien sjouwen, dan is die X100 wel een verademing.
Het is soms wel even zoeken naar wat je wel en niet kan met die 35mm, dagje dierentuin is wat lastiger bv als je plaatjes van beestjes wil schieten.

Heb alleen het resultaat nog niet bekeken... misschien vanavond even alles uitzoeken.

Ook bizar hoeveel mensen met een DSLR rondsjouwen die beter af zouden zijn met een simpele compact camera... en dan nog... ding op volledig auto, met alle bijbehorende narigheid zoals pop-up flitsers die je uiteraard gewoon aan laat staan enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Met name het aantal mensen met de pop-up flash op onnodige momenten is hilarisch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
falcon4ever schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 16:29:
Iemand nog tips voor het instellen van de diopter op de X100s?

Van de handleiding word ik niet veel wijzer:

[...]

Heel leuk om in de handleiding te vermelden dat je gewoon moet draaien tot dat hij scherp is, maar dat is als brildrager toch wat lastiger in te schatten. In vergelijking met m'n Canon 450D (zit een duidelijke markering op het wiel) zit er ook geen streepje op het wieltje dat aangeeft op welke stand hij staat en wat überhaupt de 'nul' stand is.
met bril op is dat best lastig, nu heb ik niet zulke sterke afwijkingen (beide ogen -1) ik kom er dus vaak mee weg zonder bril op. Dat is ook meteen makkelijker in te stellen, ben het absoluut met je eens, ik tel er 9 stappen, maar waar de nulstand eigenlijk is? :F

kerstmanneke: ik had dat laatst, alleen m'n DSLR bij me - daar had ik bijzonder spijt van, pijn in m'n rug etc. die gaat niet meer zo snel mee de volgende keer, of het moet een safari of fototrip zijn.
Peter_Aragorn schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 19:12:
Met name het aantal mensen met de pop-up flash op onnodige momenten is hilarisch :+
hilarish maar ook bijzonder vervelend, want wie kijken ze uiteindelijk aan? Jij met je "grote" camera :(

[ Voor 12% gewijzigd door Terryb47 op 06-08-2013 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon4ever
Terryb47 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 19:18:

met bril op is dat best lastig, nu heb ik niet zulke sterke afwijkingen (beide ogen -1) ik kom er dus vaak mee weg zonder bril op. Dat is ook meteen makkelijker in te stellen, ben het absoluut met je eens, ik tel er 9 stappen, maar waar de nulstand eigenlijk is? :F
Ondanks dat ik ongeveer -2 heb in beide ogen, kijk ik nooit zonder bril door de viewfinder (deed ik op m'n 450D ook nooit). Maar goed, ik hou 'm wel gewoon op de 3e stand van onderen. Als ik in het quick menu zit kan ik alles gewoon prima zien en lezen in de EVF dus het zal wel goed zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Terryb47 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 19:18:
ik tel er 9 stappen, maar waar de nulstand eigenlijk is? :F
Stap 5 dus. :+ Jij denkt dat moet een even getal zijn. Maar net als met 3 foto bracketing, de middelste is dan foto 2, niet foto 1,5 ;). Alleen maakt hij het 'origineel' waarschijnlijk als eerste maar ach. O-)

Ohnee hij gaat van -2 tot +1, dus dat klopt dan wss niet. :(

[ Voor 7% gewijzigd door jesper86 op 06-08-2013 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Doh! ik had dat nooit geweten dat ie van -2 naar +1 ging, ik stelde de diopter gewoon in op scherpte.
Typisch gevalletje van niet de TFM lezen, ik heb wel een goede smoes: toen ik m'n X100 kocht was die eerste grote update net uitgebracht waardoor je de orginele handleiding eigenlijk kon weggooien(heb ik dus nooit gelezen) Had de nieuwe versie toen gedownload en beetje doorheen gebladerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon4ever
Terryb47 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 19:48:
Doh! ik had dat nooit geweten dat ie van -2 naar +1 ging, ik stelde de diopter gewoon in op scherpte.
Typisch gevalletje van niet de TFM lezen, ik heb wel een goede smoes: toen ik m'n X100 kocht was die eerste grote update net uitgebracht waardoor je de orginele handleiding eigenlijk kon weggooien(heb ik dus nooit gelezen) Had de nieuwe versie toen gedownload en beetje doorheen gebladerd.
In mijn geval was het gewoon een gevalletje OCD, beetje aan alle wieltjes draaien (klikt zo lekker) en er dan pas achterkomen dat er geen markeringen zijn :'). Had 'm besteld bij Digitalrev (HK) en die leveren met een Japans boekje... gelukkig staat de Engelse handleiding wel gewoon op de Fuji site.

Overigens dacht ik toen ik de X100S voor het eerst gebruikte dat m'n sluiter stuk was. Op de standaard instellingen is het audio geluidje wel erg luid en klinkt het eerder als een "korte nies" dan een DSLR sluiter klik.

*edit*
@hieronder, heb de menu geluiden en shutter geluiden nu ook standaard uit staan. Ze zijn nogal storend.

@KeRsTmAnNeKe: Ik heb de X100S erbij genomen als extratje die ik hopelijk vaker mee neem. Heb een Canon 450D + Canon EFs 17-55 f2.8 + Sigma 30mm f1.4 maar dat setje voelt na een lange dag toch wel wat zwaar.

[ Voor 13% gewijzigd door falcon4ever op 06-08-2013 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

@hierboven: Ik snap niet waarom er zo'n gimmicky sluitergeluidje op zit. Ik heb alle piepjes en klikjes standaard uit.
Peter_Aragorn schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 19:12:
Ik heb de flits bijna altijd aan op m'n X100s. Wel op -2/3 stop, maar de camera is erg goed met invulflitsen enzo. Sommige mensen kijken je weleens vreemd aan als je buiten in de volle zon flitst, maar ja, als je dan laat zien wat daar het resultaat van is. :)

Daarom denk ik dat 'onnodig' niet altijd even waar is. Dat mensen het ding onbewust laten afgaan, da's zeker waar.

[ Voor 9% gewijzigd door Hillie op 06-08-2013 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:29
Gaat idd om mensen die het onnodig gebruiken, niet als invulflits, dat herken je wel... dat zijn vaak ook niet degenen die een foto maken via het display van een DSLR en ook niet een of ander monument 100 meter verderop willen verlichten...

Ook mooi op plekken met bordjes dat je niet mag flitsen, doen alsof je het niet snapt (en dat waarschijnlijk ook echt niet doen) en vrolijk gaan flitsen, want de camera wil dat :p
Ook leuk bij ruiten en in regen enzo... je ziet het resultaat niet, maar wel idee dat je een grote reflectie in de ruit ziet of mooie witte puntjes in beeld... Maar zo'n spiegelreflex maakt echt wel mooiere foto's...

Niw, X100 is vervanger voor DSLR hier, ineens van een Canon 40D/17-40 F4L/70-200F4LIS.... juist vanwege de afmeting, ding zit vaak in m'n tas, lekker bij de hand, waar ik voor m'n SLR een zware rugzak vol zooi bij had... Het is compleet anders en soms mis ik de mogelijkheid tot zoom wel, maar voor de rest eigenlijk nog geen spijt van. Het maakt eea wel leuker en nu maak ik tenminste foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
falcon4ever schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 19:59:
Had 'm besteld bij Digitalrev (HK) en die leveren met een Japans boekje...
Vreemd, je zou denken dat ze in Hong Kong wel een Chinees boekje krijgen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 20:59:
Niw, X100 is vervanger voor DSLR hier, ineens van een Canon 40D/17-40 F4L/70-200F4LIS.... juist vanwege de afmeting, ding zit vaak in m'n tas, lekker bij de hand, waar ik voor m'n SLR een zware rugzak vol zooi bij had... Het is compleet anders en soms mis ik de mogelijkheid tot zoom wel, maar voor de rest eigenlijk nog geen spijt van. Het maakt eea wel leuker en nu maak ik tenminste foto's.
Zoiets heb ik ook gedaan, X100s in plaats van m'n Phase One set. Mooi spul hoor, maar net even 50 stappen te lomp om makkelijk mee te nemen op stap, dus die bleef te vaak stilstaan. Phase One verkocht en X100s erin. Misschien voor het telebereik ooit nog eens een Pro-1 (of Pro-2 tegen die tijd, ook met die fijne MF) met 1 of 2 leuke objectiefjes erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 11:31

MrMarcie

CFMoto 650MT

Ik zie hier dat de X100s 1.099,= kost. En overal in NL 1.299,=

Nu moet ik nog wel ff checken hoe het met de btw zit (kan 'm zakelijk kopen).

Maar zeg maar voor de particulier, waarom zit daar 200,= eurotjes verschil in. Is toch veel geld.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
De X-Pro1 is daar ook 999,-. Opmerkelijk dat die nu goedkoper is dan de X100s, al bestaat er natuurlijk nog steeds geen 23mm voor de X-Pro1 - dat zou de eerste lens zijn die ik zou willen hebben voor de Xpro, dus ben ik waarschijnlijk net zo goed af met mijn X100 :-) Op mijn M8 had ik ook altijd de 28/3.5 erop (=35mm equiv). Wat is er nu zo speciaal aan de 35mm beeldhoek?

Is er hier trouwens al iemand die iets heeft gehoord van zijn/haar in-reparatie-zijnde X100? Kreeg vorige week een mailtje dat 'ie ontvangen is, een week na verzending. Echt vlot zijn ze daar dus kennelijk ook niet. En dat net terwijl ik volgende week weer een weekje weg ga en ik de X100 héél erg ga missen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Hillie schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 20:10:
@hierboven: Ik snap niet waarom er zo'n gimmicky sluitergeluidje op zit. Ik heb alle piepjes en klikjes standaard uit.

[...]

Ik heb de flits bijna altijd aan op m'n X100s. Wel op -2/3 stop, maar de camera is erg goed met invulflitsen enzo. Sommige mensen kijken je weleens vreemd aan als je buiten in de volle zon flitst, maar ja, als je dan laat zien wat daar het resultaat van is. :)

Daarom denk ik dat 'onnodig' niet altijd even waar is. Dat mensen het ding onbewust laten afgaan, da's zeker waar.
Maar die mensen die ik bedoel, doen het niet bewust ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 09:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

jesper86 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 22:10:
[...]

Vreemd, je zou denken dat ze in Hong Kong wel een Chinees boekje krijgen. :+
Ik zou in Hong Kong Cantonese en Engels verwachten. Wellicht grijze import, maar gelukkig boekjes staan ook in PDF online :D

Heb mijn X Pro1 in Korea gekocht en hier zatten twee boekjes een boekje in het Engels/Nederlands etc. en een boekje met Japans, Koreaans, en nog aantal Aziatische talen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon4ever
Superdaantje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:32:
[...]

Ik zou in Hong Kong Cantonese en Engels verwachten. Wellicht grijze import, maar gelukkig boekjes staan ook in PDF online :D

Heb mijn X Pro1 in Korea gekocht en hier zatten twee boekjes een boekje in het Engels/Nederlands etc. en een boekje met Japans, Koreaans, en nog aantal Aziatische talen.
Inderdaad, heb zelf al vaak genoeg in Hong Kong wat gekocht en meestal krijg je dan gewoon Engels/Chinees mee voor de handleiding (en een respectabel merk heeft ook gewoon wereldwijde garantie).

Dacht dat de producten in HK juist goedkoper waren dan in Japan dus het is best vreemd.

Maar goed pic:
Afbeeldingslocatie: http://www.multigesture.net/files/images/x100s/DSCF3096s.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door falcon4ever op 07-08-2013 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Zou iemand voor mij met de x100 of x100s uit de hand sfeerfoto's willen maken van zijn woonkamer in een milde kunstmatige avondverlichting? Bij voorkeur met een persoon in beeld. Er zijn ongetwijfeld hoge iso-waarden nodig, dus ik ben benieuwd hoe de foto's er dan uit komen te zien.

Zonder flits! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tommy The Cat op 07-08-2013 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kijk eens op flickr hier zijn er genoeg te vinden in de diverse Fuji groepen. Inclusief exif informatie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

falcon4ever schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:03:
[...]

Inderdaad, heb zelf al vaak genoeg in Hong Kong wat gekocht en meestal krijg je dan gewoon Engels/Chinees mee voor de handleiding (en een respectabel merk heeft ook gewoon wereldwijde garantie).

Dacht dat de producten in HK juist goedkoper waren dan in Japan dus het is best vreemd.

Maar goed pic:
[afbeelding]
Japan is wel prijzig, maar als ik het goed wordt worden ze daar gemaakt.

Ik heb zelf contact gehad met Fuji NL mbt garantie voor ik de camera kocht en er is wereldwijd 1 jaar garantie koop je het in NL zelf dan heb je twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superdaantje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:02:
[...]

Japan is wel prijzig, maar als ik het goed wordt worden ze daar gemaakt.
Well yeah, staat niet voor niks in de camera gegraveerd. :D

En om precies te zijn, op volgorde: sensor, processor, finder, split image. :9

Afbeeldingslocatie: http://fujifilm-x.com/development_story/common/images/sensor/ph_developers.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fujifilm-x.com/development_story/common/images/processor/ph_developers.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fujifilm-x.com/development_story/common/images/finder/ph_developers.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fujifilm-x.com/development_story/common/images/digital_split_image/ph_developers.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

jesper86 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:43:
[...]

Nou niet helemaal. Als goed is worden er ook modellen gemaakt in Thailand. Als ik het goed heb onthouden is de X-M1 er één van ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
jesper86 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:43:
[...]

En om precies te zijn, op volgorde: sensor, processor, finder, split image. :9

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Vanwaar die foto's :p ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Superdaantje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:57:
[...]

Nou niet helemaal. Als goed is worden er ook modellen gemaakt in Thailand. Als ik het goed heb onthouden is de X-M1 er één van ;-)
Ja, graag ook even foto van de Thaise modellen die die cameras in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Objectieven worden ook in China gemaakt. Daarnaast is Fuji fabriek aan het bouwen op de Philippines.
Zoals je kunt zien objectief china en camera made in Thailand
http://www.dpreview.com/p...film-x-m1/images/base.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Kan ik met die adapter + hood combo van Ebay ook icm met step up ringen een extra ND Filter systeem plaatsen? Zoals die van Lee bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
phaas schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 10:31:
De X-Pro1 is daar ook 999,-. Opmerkelijk dat die nu goedkoper is dan de X100s, al bestaat er natuurlijk nog steeds geen 23mm voor de X-Pro1 - dat zou de eerste lens zijn die ik zou willen hebben voor de Xpro, dus ben ik waarschijnlijk net zo goed af met mijn X100 :-) Op mijn M8 had ik ook altijd de 28/3.5 erop (=35mm equiv). Wat is er nu zo speciaal aan de 35mm beeldhoek?

Is er hier trouwens al iemand die iets heeft gehoord van zijn/haar in-reparatie-zijnde X100? Kreeg vorige week een mailtje dat 'ie ontvangen is, een week na verzending. Echt vlot zijn ze daar dus kennelijk ook niet. En dat net terwijl ik volgende week weer een weekje weg ga en ik de X100 héél erg ga missen :(
Die van mij is nu al 3 weken weg, en nog compleet niks gehoord geen belletje of mailtje gehad nog. Volgende week maar eens achteraan, wellicht zitten ze zelf momenteel middenin de vakantie drukte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Peter_Aragorn schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 21:24:
Kan ik met die adapter + hood combo van Ebay ook icm met step up ringen een extra ND Filter systeem plaatsen? Zoals die van Lee bijvoorbeeld?
Bedoel je die van de X100? Ik heb die van mij gisteren binnen gekregen en ik kan wel even een foto maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit bedoel je ? (not mine)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8354/8254741524_1ab6ce407d_z.jpg
X100 with Lee filter by Xtobolic, on Flickr

De Adapter voegt een 49mm filter thread toe, de hood klem je eromheen zoals met moderne lenzen.
De LEE dan gewoon een 49mm adapter voor gebruiken neem ik aan, zonder de hood.
Met de X10 is hood+adapter 1 geheel volgens mij dus daar gaat het indd niet lukken.
Met een step-up ring gaat het mss te dik worden allemaal als je niet de wide-angle LEE heb,
lijkt me nie handig.

[ Voor 39% gewijzigd door jesper86 op 13-08-2013 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
X100 werd net afgeleverd, zonder rekening/factuur erbij. Optische eenheid is vervangen en de camera is helemaal doorgelicht aan de hand van een checklist.

Heb even geen geheugenkaartje bij de hand om uitgebreid te testen, maar het diafragma doet in ieder geval weer wat ie hoort te doen. Focus lijkt nu ook een stukje sneller dan ie deed, en volgens mij hebben ze er een nieuwe firmware op gezet. Nog even uitvinden hoe ik ookalweer de firmwareversie kon laten zien op het scherm.

Al met al dus vanaf het verzenden een goeie 3 weken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Chiron op 09-08-2013 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Very nice. d:)b

(En acceptabele wachttijd, al is enkel een bericht van ontvangst wel erg minimaal. Maar goed, ze fixen het tenminste!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Netjes! Dan weet ik in elk geval dat 'ie waarschijnlijk nèt na mijn vakantie terugkomt...
Ik ben wel benieuwd welke firmware-versie je nu hebt. Je kunt dat checken door: camera uit > back/disp ingedrukt houden > camera weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ja dan brult ie dus dat er geen sd kaart in zit ;) Zonder een versienummer weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
jesper86 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 10:56:

[afbeelding]

De Adapter voegt een 49mm filter thread toe, en de hood klem je eromheen vast zoals gewoonlijk met moderne lenzen.
Met de X10 is hood+adapter 1 geheel volgens mij dus daar gaat het indd niet lukken.
Met een step-up ring gaat het mss te dik worden allemaal als je niet de wide-angle LEE heb, lijkt me nie handig.
Dat bedoelde ik inderdaad. En dan op de X100... Daar zou dat dus moeten werken...?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
jesper86 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 10:56:

[afbeelding]

De Adapter voegt een 49mm filter thread toe, en de hood klem je eromheen vast zoals gewoonlijk met moderne lenzen.
Met een step-up ring gaat het mss te dik worden allemaal als je niet de wide-angle LEE heb, lijkt me nie handig.
En volgens mij blokkeert 'ie een *klein beetje* de viewfinder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Good point,
maar zulk soort dingen is nou juist wat het hebben van een Hybrid VF zo rete-handig handig maakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Oh gewoon een vraag... Dan moet ik dus step-up ringen hebben van 49mm...

Er is toch nog zo'n merk als Lee, maar dan een stuk goedkoper? Kan niet op de naam komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 11:31

MrMarcie

CFMoto 650MT

Kent iemand deze winkel?

Daar is die X100S 970,= euro. :*)

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrMarcie schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:16:
Kent iemand deze winkel?

Daar is die X100S 970,= euro. :*)
Heeft veel goede reviews. Naar mijn idee is er niets mis met de shop. Je betaalt geen douane- en verzendkosten. Het betreft echter wel een gray import, dus geen internationale garantie.

Ik denk er zelf overigens aan de X100s bij onestop te bestellen. Ik wacht nog even op de prijsontwikkelingen in NL.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2013 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Peter_Aragorn schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:07:
[...]

Oh gewoon een vraag... Dan moet ik dus step-up ringen hebben van 49mm...

Er is toch nog zo'n merk als Lee, maar dan een stuk goedkoper? Kan niet op de naam komen...
Cokin. Heb het een tijdje gehad, doet het goed hoor :)
edit (lang geleden op een nikon)

[ Voor 4% gewijzigd door qadn op 09-08-2013 14:46 ]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:32:
[...]

[...]

Heeft veel goede reviews. Naar mijn idee is er niets mis met de shop. Je betaalt geen douane- en verzendkosten. Het betreft echter wel een gray import, dus geen internationale garantie.

Ik denk er zelf overigens aan de X100s bij onestop te bestellen. Ik wacht nog even op de prijsontwikkelingen in NL.
Toch vertrouw ik het niet. Het is wel errug goedkoop...
qadn schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:46:
[...]

Cokin. Heb het een tijdje gehad, doet het goed hoor :)
edit (lang geleden op een nikon)
Dus zo'n set combineren met die lenshood set, en het werkt :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:32:
[...]

[...]

Het zou me niets verbazen als de X100s in Bangkok hetzelfde kost als wat ik destijds voor mijn X100 heb betaald, omgerekend 770 euro. Terwijl ie in NL nog niet uit was, of nog de adviesprijs van 1399,- kostte. Dus mocht je in de buurt zijn.. :P

Internationale garantie is wel iets om over na te denken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Chiron schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:57:
[...]

Het zou me niets verbazen als de X100s in Bangkok hetzelfde kost als wat ik destijds voor mijn X100 heb betaald, omgerekend 770 euro. Terwijl ie in NL nog niet uit was, of nog de adviesprijs van 1399,- kostte. Dus mocht je in de buurt zijn.. :P

Internationale garantie is wel iets om over na te denken inderdaad.
Hmm ik ga binnenkort naar India. Misschien maar gewoon daar kopen dan dus :+? 75000 rupees, omgerekend €922

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Tja als je het de gok waard vindt.. ik heb toen in Bangkok in het hotel de dozen weggegooid, het standaard fuji tasje wat erbij zat en de neckstrap even door de modder geschraapt en YOLO :+

Bij aankomst Schiphol konden we gewoon doorlopen, maar je zal er maar uit gepikt worden.. dan ben je wel zuur als je nog even de btw + importheffing af mag tikken.

Als er iets anders dan sticky blades (komt zover ik weet niet voor op de X100s) met de camera is fixt Fuji hem ook niet zonder garantie, tenzij je er (fors) voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Hoe heb jij dat gedaan met je blades dan?! Was het bij jou wel gratis?

Maar ik koop hem wel bij Art en Craft gewoon :) Helaas sta ik daar nog steeds in de wacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Peter_Aragorn schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:58:
[...]

Hmm ik ga binnenkort naar India. Misschien maar gewoon daar kopen dan dus :+? 75000 rupees, omgerekend €922
Als je daar koopt. Advies neem even contact op met Fuji NL om bevestigd te krijgen dat je in NL garantie hebt als je aldaar koopt.

Als goed is heb je recht op een jaar garantie ;-)

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 09-08-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Chiron schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:10:
Bij aankomst Schiphol konden we gewoon doorlopen, maar je zal er maar uit gepikt worden.. dan ben je wel zuur als je nog even de btw + importheffing af mag tikken.
+ een boete, omdat je niet hebt aangegeven. Al zullen ze daar wellicht wat coulant in kunnen zijn.

Overigens bestaat er iedere keer wanneer je van buiten de EU komt de kans dat je eruit gepikt kan worden en je alsnog BTW + importheffing mag betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Peter_Aragorn schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:51:
[...]

Dus zo'n set combineren met die lenshood set, en het werkt :)?
Als je een Cokin setje koopt die past op je schroefdraad: ja :)
De "A" series is de kleinste, maar nog ruim groot genoeg voor de X100 (filters van 6.7 cm).

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste