Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep. Ik hou helemaal niet van zoomen. Ben dan snel geneigd om altijd maar helemaal uit te zoomen om van het gedoe af te zijn ofzo, maar dat doet de foto's niet altijd ten goede. Met een 35mm heb je altijd een natuurlijke hoek zonder vertekening, een onderwerp is nooit verder weg of dichterbij dan het op de foto overkomt, het legt alles precies vast zoals je het meemaakte. Vooral ook dat het gelijk blijft met de hele serie foto's maakt het heel netjes consistent. Je heb nogsteeds variatie van landscapes, close-ups of portret, veel of weinig DoF en dergelijke, maar omdat de hoek hetzelfde/neutraal blijft, blijft het natuurlijk aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louke
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06-2013
Dus jij hebt het dan over de lens van de X20: 28mm (35mm format equivalent) zonder zoom gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:51

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

SndBastard schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:32:
Voor mij is de 23mm f/2 lens juist de hoofd reden om een X100s te kopen, met een zoomlens erop zou hij totaal niet meer interessant zijn.
Ik heb net een mini-cameraatje verkocht (Pentax Q, leuk ding, maar niet echt vlot en geen zoeker, da's het grootste gemis) en ga denk ik de X100s oppikken, juist omdat het maar 1 optie heeft.

M'n main camera is een Phase One 645AF met een zwik primes (en een P20+ back). Er zijn zooms beschikbaar, maar die heb ik niet en wil ik ook eigenlijk niet. Meestal kies ik 1 objectief en that's it, daar ga ik dan mee aan de slag. Ook een hele tijd met een Fuji 670GWII rondgelopen (Texas Leica) en wat me bij de X100s vooral aanspreekt, naast het hele klassieke idee en 1 enkel brandpunt:

- dedicated EV knop op de body. Gebruik ik enorm vaak en meestal is het kutten met knopjes induwen en op het display kijken (ook op m'n Phase One, maar goed, die heeft niet echt het "snelle" toepassingsgebied)
- Split prism focus. Als je dat op middenformaat gebruikt hebt is het ideaal. Ook microprisms zijn goed, maar de digitale oplossing in de X100s vond ik overtuigend in wat demofilmpjes.

Met zoom zit je al in het vaarwater van de reguliere camera's en ik denk dat dat ook gewoon een bewuste keuze was bij Fuji. En gezien het succes ook van de X100 lijkt het me geen verkeerde keuze geweest. Misschien zou een iets groter diafragma wel handig geweest zijn (zoals je op de X-E1 en X-Pro1 de 35/1.4 hebt).
louke schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 15:12:
Dus jij hebt het dan over de lens van de X20: 28mm (35mm format equivalent) zonder zoom gebruik.
Of de opschroeflens!

[ Voor 3% gewijzigd door Hillie op 12-03-2013 17:13 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
louke schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 15:12:
Nee ik deed gezellig mee met Hillie en SndBastard die reageerde op jouw opmerking. Met 35mm bedoel ik equivalent, zoals dus o.a. de 23mm op de X100. Daar ging het immers over. Natuurlijk, het is handig of zelfs nodig soms om zooms te gebruiken, maar over het algemeen heb ik liever primes. En zoomen naar een bepaalde afstand maakt nog geen prime. Geweldig dus dat een keus als de x100 er is, maar dat maakt 'm nog niet voor iedereen geschikt. Het vergt wat ervaring, en voor wie de x100 bedoeld is die weet dat dan ook eigenlijk meteen. Maar is dan meestal wel bedoeld als een camera voor erbij. In plaats van een nieuwe lens te kopen voor je huidige systeem, waarom niet een x100 mèt zo'n killer lens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Iemand een idee waar je de x100s kan krijgen in nl? De camera is nog niet uit zover ik weet maar las dat sommige mensen de camera toch al hebben...

*edit
Nevermind, ik heb m al:)

[ Voor 10% gewijzigd door ThePupD op 18-03-2013 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ransom_nl
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-03-2024
http://www.pocket-lint.com/review/6197/fujifilm-x20-review

Een van de eerste reviews van de Fuji X20

Veelal positief.

Ik twijfel zelf erg tussen deze en de Sony RX100.
Wil hem uiterlijk eind mei kopen en denk dat ik nog even wacht op wat meer reviews en wellicht vergelijkende tests tussen deze 2 compacts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kijk vooral ook naar de bediening want daar zit tegenwoordig hoofdzakelijk het verschil. Als je continu moet vechten tegen je camera laat je 'm ook makkelijker in een hoekje verstoffen en dat is zonde. Kwaliteit van foto's is in dit segment niet zo erg verschillend. Het is nu misschien moeilijk uitproberen omdat zowel de X100s als de X20 nog lastig te verkrijgen zijn in Nederland maar je kunt in geval van de X20 goed vergelijken met zijn voorganger (de X10). De X20 is alleen wat sneller en heeft meer info in de OVF maar qua knoppen layout en bediening is het nog altijd zoals op de X10.

Zelf heb ik liever de X20 dan de RX100 vanwege het bedieningsgemak. De RX100 zoomt zoals nagenoeg iedere pocketcam: met een knopje die je naar links of rechts beweegt. Dat vind ik compleet onbruikbaar omdat ik altijd te ver of niet ver genoeg inzoom. M.a.w. het is een en al frustratie omdat het niet fijnmazig is en ik niet uitkom op dat wat ik wil. De X20 is voor mij alleen al om deze reden de betere optie omdat je een handmatige zoom hebt met zoomring waardoor ik nu wel uitkom op wat ik wil. De zoomring zorgt voor de fijnmazigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 22:10
Gebruikersreviews van de X100S door Zack Arias en David Hobby (Strobist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 15:47
Chiron schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:56:
David Hobby heeft de allereerste X100s op deze aardbol gekocht, en is er lyrisch over: https://plus.google.com/+DavidHobby/posts/5tKWx4RcQy5

Zo te zien heeft Fuji alle tekortkomingen van de X100 gefixed :)
Zijn de tekortkomingen van de X100 zo erg dat dit het prijsverschil van 729 voor de X100 en 1299 voor de X100S rechtvaardigt?

Zeer fascinerend camera concept. Is er al een tweaker die de X100S heeft en er een review over schrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Inmiddels druppelen de reviews over de X20 ook binnen:
Adam Riley over de X20
Spiegel.de
RalfsFotoBude heeft er een filmpje over (tot dusver 1 van de meest informatieve, hij laat bijv. ook wat shortcuts zien)

Verder kwam ik nog wat handige info tegen over de X20 waarin ze ook wat shortcuts benoemen (RalfsFotoBude benoemt er ook wat in z'n filmpje maar dit is wat makkelijker als bookmark op te slaan en terug te vinden).

Ow en voor wie een review van de X100s zoekt, RalfsFotoBude heeft daar ook een uitgebreid filmpje over dus even verder op z'n channel kijken :)

[ Voor 9% gewijzigd door ppl op 25-03-2013 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Steve Huff heeft ook een X100s review.

@Jahrastafari: Je hebt het over een prijsverschil tussen een nieuwe camera en eentje die al een paar jaar oud is. Er is een hoop in verbeterd, check de reviews maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Volgens mij was de originele X100 ook zo'n 1200+ toen hij uit kwam, maar die had aardig wat leverings- en beschikbaarheidsproblemen in de eerste 3 maanden. Ik denk dat de X100s rustig aan zal zakken naar de 999 en zo'n beetje dezelfde prijsontwikkeling van de x100 doormaken, zeker als er weer een opvolger komt.

Op dit moment ben ik erg tempted, maar ik blijf nog even bij mijn m43 kit voor compact, en ga nog wat investeren en consolideren in mijn Canon kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Hoe meer ik over de X100S lees, hoe enthousiaster ik word én hoe ik tegelijkertijd verwonderd ben over alle "hype". Reviewers die dit de beste camera tot nu toe noemen. The best thing since sliced bread.

Zou dit toestel werkelijk zoveel betere foto's maken dan mijn pas aangeschafte NEX-5R als ik er een 24 1.8 zeiss bij neem? Of zit het vooral in de bediening? In het concept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:00

Chiron

Moderator Discord
Het zit hem inderdaad voor een groot deel in de bediening. En de unieke hybride ovf/evf zoeker. Verder is de sensor ook niet bepaald misselijk, durf wel te stellen dat dat een van de beste APS-C sensoren is die ooit gemaakt is.
Stiekem kriebelt het wel om mn X100 om te gaat switchen voor een X100s :X

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 19:18:
Zou dit toestel werkelijk zoveel betere foto's maken dan mijn pas aangeschafte NEX-5R als ik er een 24 1.8 zeiss bij neem? Of zit het vooral in de bediening? In het concept?
Dat ligt aan de eisen die je eraan stelt. Waar het bij veel reviews over de X100s gaat is de vergelijking met de voorgaande X100 en z'n familie (de X-Pro1 en X-E1 voornamelijk). Destijds was de kwaliteit van de foto's al prima maar zaten er nog heel veel usability aspecten (met name de snelheid van bijv. de AF maar ook het reageren op ingedrukte knopjes, het browsen door de menu's, enz.) waar nog veel verbetert moest worden. Een camera moet namelijk ook gewoon prettig werken want alleen dan kun je gemakkelijk foto's maken en zul je 'm ook eerder meenemen.

Waar men echter destijds heel lovend over was, was het weer teruggaan naar de oude vormgeving van de camera's. Camera's zijn in de loop der tijd alleen maar groter geworden met heel veel functionaliteit erin en erop gepropt. Dat komt lang niet altijd de ergonomie en het gebruiksgemak ten goede. Wat je nu wat meer ziet is de teruggang naar de veel simpelere layouts van vroeger. Leica is een merk wat dat al die jaren gewoon is blijven doen, als enige zo'n beetje. Fuji is ineens nummer 2 die dat pad is opgegaan. Aan de lovende kritieken te zien is dat wel iets wat de consument graag wil. Daarnaast speelt de sobere en kleinere vormgeving ook een rol bij o.a. straatfotografie. Je bent wat onopvallender dan een grote DSLR. Mensen associëren die al snel met pers waardoor je ineens heel wat aandacht trekt (en dat wil je nu net niet). Daarom wordt de Leica M-serie ook zo vaak in dat hoekje gebruikt. Steve Huff en Zack Arias maken in hun X100s review dan ook zeer terecht de vergelijking met Leica waarbij Steve Huff een rekensommetje doet. Een X100s kost je iets van 1300 dollar terwijl een vergelijkbare Leica setup je iets van 8500 dollar kost. Het is een heel stuk bereikbaarder voor heel wat fotografen.

Er is nog een ander belangrijk verschil: Leica heeft meetzoekercamera's die net weer even anders werken als een DSLR, een gemiddelde m4/3 camera of jouw NEX. De X100s is er eentje die beide werelden combineert (reden waarom ook deze weer snel vergeleken wordt met de Leica M serie). Voor sommigen is juist dit een reden om de X100s aan te schaffen; vaak naast hun DSLR.

Ik denk dat fotokwaliteit het minst belangrijke is. Dat is met hedendaagse camera's toch al vaak prima in orde, al helemaal als je het toch alleen maar op internet gebruikt of voor de normale foto afdrukken (posters zijn een ander verhaal). De review van Steve Huff en Zack Arias laten denk ik heel goed zien waar het bij die X100s nou eigenlijk om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Goede post ppl. Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat de X100s toch wel extreem compact is voor zo'n lens erop. Vergeleken met de NEX-5R met Zeiss 24mm 1.8 is hij een heel stuk platter.
In mirrorless-land zijn de lenzen groter, of in het geval van pancakes, steekt de lens mount toch nog wel een klein beetje uit.

Helaas heeft het NEX systeem geen echt interessante / snelle pancakes. De 35mm 1.8 is niet heel groot, maar dat is dan ook niet echt een ~35mm equivalent lengte.

Zie hier bijvoorbeeld NEX-5R + 24mm f/1.8, E-PL5 + 20mm f/1.7 (mijn combo op het moment) en de X100s naast elkaar.
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2ilgfm8.png http://camerasize.com/compact/#369.85,382.30,395,ha,t

Qua gewicht ontloopt het elkaar niet heel veel, maar de PEN en de X100s passen in een ruime jaszak, of in een extra vakje in een tas. Voor de NEX is die optie er niet echt. Tenminste niet met een snelle ~35mm equivalent pancake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
SndBastard en ppl bedankt,dit verduidelijkt het. Ik ben nu gewend geraakt aan het compacte formaat van een NEX (met 16-50 lens), maar dit is idd niet lichtsterk genoeg (scherptediepte) voor sommige shots. Met een zeiss 24 1.8 (die al bijna duizend euro kost) wordt het geheel ook een stuk minder compact, zoals hierboven te zien is.

In welk opzicht komt een X100S dan tegemoet aan het gevoel/principe van een meetzoekercamera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:11:
In welk opzicht komt een X100S dan tegemoet aan het gevoel/principe van een meetzoekercamera?
Formaat, styling, gebruik dmv het soort knoppen en de optische viewfinder (dus niet door de lens met een spiegel, maar met een apart glaasje), en zelfs de MF met split image scherpstelling die er in de laatste versie in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Het fijne van de optische viewfinder is dat je tegelijkertijd ook gewoon je info ziet als overlay op je beeld (a la terminator).
Verder is het gebied buiten het kader ook nog te zien. Zo kun je makkelijker anticiperen op dingen die buiten beeld gebeuren, maar dat is iets wat eigenlijk pas te begrijpen is als je er daadwerkelijk mee gespeeld hebt.

De EVF is qua resolutie ook flink aangepakt trouwens in de X100s, die is een stuk hoger en dus scherper dan in de X100.

[ Voor 6% gewijzigd door Chiron op 27-03-2013 09:56 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

SndBastard schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:38:
en zelfs de MF met split image scherpstelling die er in de laatste versie in zit.
Dat juist niet, een meetzoeker heeft twee beelden die als het scherp is over elkaar liggen. Dit is meer zoals een split prism zoeker, zoals je die nog in spiegelreflexen kunt vinden (of kopen, met een apart matglas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Hillie schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 19:19:
[...]

Dat juist niet, een meetzoeker heeft twee beelden die als het scherp is over elkaar liggen. Dit is meer zoals een split prism zoeker, zoals je die nog in spiegelreflexen kunt vinden (of kopen, met een apart matglas).
Ik verwoordde het niet juist met split image, maar ik vond de manier van de X100s om ook twee beelden in elkaar te schuiven wat meer richting de beelden over elkaar leggen lijken. Het blijven natuurlijk drie verschillende aanpakken (split prism, rangefinder en "digitale" split image).
Overigens heb ik niet opgelet hoe de MF via de viewfinder werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Gelijk als met een split prism. :) Bij out of focus zit het bovenstuk verschoven t.o.v. het onderstuk, wat dan richting aansluiting schuift net als met een split prism. Alleen bij de oplossing van Fuji krijg je een aantal 'split' lijnen, maar dan weer niet zoals met 'microprisms', wat hetzelfde is, alleen met heel kleine prismaatjes.

Met een meetzoeker schuif je twee complete plaatjes op elkaar, dat heeft trouwens ook wel wat. Ik heb een tijd lang een Fuji GW670 gehad (middenformaat meetzoeker) waarmee dat best fijn focussen was. Met m'n Phase One heb ik ook de optie voor split prism, er zit een split centraal en dan nog een ring met microprisms omheen. En ik heb nog een laat jaren 60 Polaroid waar ook een meetzoekertje op zit, waar je met een schuifje de beeldjes op elkaar legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 10:07
@Jahrastafari: Je vraag is al een paar keer beantwoord, maar een X100(s) is inderdaad een stuk kleiner dan een Nex met een Zeiss 24mm 1.8. Helaas kan ik nergens een side-by-side comparison vinden, maar ga er maar vanuit dat de kwaliteit van de Fuji lens ook erg goed is! Ik kan je eventueel een paar full-size samples sturen (wel van de X100, maar de lens is niet aangepast geloof ik).

Overigens ga ik de camera steeds meer waarderen. M'n 5D mk II ligt ter reparatie bij Tech Repair, dus ben veel met deze op stap. Blijf me erover verbazen wat een geweldige foto's eruit komen. Maar sinds een tijdje ook in 't bezig van de befaamde Sigma 35mm 1.4 voor m'n 5D, dus het blijft keer op keer een lastige keuze met welke camera ik de deur uit ga :D

Vandaag overigens een handstrap binnen gehad, toch wel een stuk fijner dan een nekstrap. En ziet er ook nog eens leuk uit. En dat voor maar 5 euro'tjes! :) Let op, crappy telefoon pic:

Afbeeldingslocatie: http://uploads.tomroeleveld.nl/x100.jpg

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:11:
Je herkent het voornamelijk door de optical viewfinder waarbij je niet door de lens kijkt maar schuin er boven. Het kaderen is daardoor anders omdat je rekening moet houden dat je lens schuin onder de viewfinder zit. Bij de X10/20 en X-Pro1 is dat niet anders. Die viewfinder is zo'n beetje het kenmerk van een meetzoeker.

De positionering van die viewfinder brengt ook een probleem met zich mee. Het gebruik van tele lenzen en dichtbij-foto's wordt een heel stuk lastiger omdat het juist daar belangrijk is om exact te zien wat er voor je lens zit. Bij de X100(s) en de X-Pro1 hebben ze dat opgelost met de hybrid viewfinder. Die viewfinder is optisch waarbij je de mogelijkheid hebt om in diezelfde viewfinder (zonder je ogen van de viewfinder af te halen) te switchen naar de elektronische (het wordt er overheen gelegd als het ware; zoek even op internet hoe het precies werkt als je er meer van wil weten). De elektronische laat zien wat de sensor ziet. Zo kun je dus toch heel dichtbij foto's maken zonder te hoeven gokken (en foto's van ver zonder je ogen samen te knijpen).

Ik denk dat het anders moeten kijken en nadenken over het kaderen waarschijnlijk ook de hoofdreden is waarom velen zo'n meetzoeker(achtige) zo interessant vinden en het ook zo populair is. Ik merk zelf dat het soms ook wel een verrassing kan opleveren zowel negatief (shit het staat er net niet helemaal op) als positief (hee, zo is de foto een stuk interessanter dan de versie die ik voor ogen had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
ppl schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 22:50:
[...]

Je herkent het voornamelijk door de optical viewfinder waarbij je niet door de lens kijkt maar schuin er boven. Het kaderen is daardoor anders omdat je rekening moet houden dat je lens schuin onder de viewfinder zit. Bij de X10/20 en X-Pro1 is dat niet anders. Die viewfinder is zo'n beetje het kenmerk van een meetzoeker.
Het kenmerk van een meetzoekercamera is niet zo zeer die optische doorzichtzoeker schuin boven de lens. Er zijn duizenden camera's met zo'n zoeker en die hebben toch echt de status van een meetzoekercamera niet. Wat het kenmerk is van een meetzoekercamera is dat zo'n camera die optische doorzichtzoeker combineert met een gekoppelde meetzoeker.
ppl schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 22:50:
[...]
Ik denk dat het anders moeten kijken en nadenken over het kaderen waarschijnlijk ook de hoofdreden is waarom velen zo'n meetzoeker(achtige) zo interessant vinden en het ook zo populair is.
Nu ken ik niet velen, dus daar kan ik niet over oordelen, maar dat lijkt me niet de hoofdreden waarom zo'n camera zo populair is. Enerzijds omdat camerafabrikanten steeds betere parallaxcorrecties voor de camera's hebben gemaakt, dat alleen al lijkt mij er op te duiden dat parallax een verre van gewenste eigenschap is. Anderzijds omdat de bekende professionals die zich daar over uitspreken, de mensen in mijn omgeving die zo'n camera hebben en ikzelf een andere reden opgeven. Namelijk dat je met een meetzoekercamera oog blijft houden voor je omgeving, of dat nu is omdat je in je zoeker meer ziet dan wat er op je foto komt of omdat je (voor rechtsogigen) door de plaats van de zoeker op de camera met je linkeroog de omgeving kunt blijven zien (iets wat met een spiegelreflexcamera een stuk lastiger is, omdat in veel gevallen de camera je oog blokkeert).

Of de X100(s) dan tegemoet komt aan het gevoel/principe van een meetzoeker? Voor rechtsogigen die door hun linker oog hun omgeving scannen lijkt me dat zeker wel. Voor mensen die alleen door de zoeker kijken, weet ik dat niet. Wanneer gebruik wordt gemaakt van de electronische zoeker niet, je ziet dan ook slechts wat je door de lens ziet. Of je door de optische zoeker meer ziet dan wat je door de lens ziet, weet ik eerlijk gezegd niet...
Chiron schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:56:
Verder is het gebied buiten het kader ook nog te zien. Zo kun je makkelijker anticiperen op dingen die buiten beeld gebeuren, maar dat is iets wat eigenlijk pas te begrijpen is als je er daadwerkelijk mee gespeeld hebt.
Ja dus :)

...maar dat zal voor een belangrijk deel bepalen in hoeverre zo'n camera tegemoet komt aan het gevoel/principe van een meetzoeker. Daarbij ga ik er overigens ook vanuit dat je door de zoeker kunt zien waar de scherpte ligt, zoals dat bij een meetzoeker ook kan. Anders onderscheidt die zich niet van een gewone doorzoekercamera.

ik had hem hier volgens mij nog niet gezien, maar een nice review van de X100s :) B64 was me toch al voor :)

[ Voor 5% gewijzigd door lateef op 28-03-2013 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
lateef schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 08:37:
Het kenmerk van een meetzoekercamera is niet zo zeer die optische doorzichtzoeker schuin boven de lens. Er zijn duizenden camera's met zo'n zoeker en die hebben toch echt de status van een meetzoekercamera niet. Wat het kenmerk is van een meetzoekercamera is dat zo'n camera die optische doorzichtzoeker combineert met een gekoppelde meetzoeker.
Een apparaat kan meerdere kenmerken hebben. Wat je hier nu doet zijn 2 kenmerken in 1 noemen. De positie van de zoeker is 1 kenmerk, het feit dat die mechanisch mee gaat met de lens is kenmerk 2. Om een camera een meetzoeker te laten zijn zal er aan meer dan alleen het genoemde kenmerk moeten worden voldoen (maar tenminste aan de genoemde 2). Voor camera's als de X100(s) loopt daar nou de discussie over (en daarmee indirect eigenlijk ook over wat nou een meetzoekercamera is).

Het allergrootste, meest in het oogspringende kenmerk die iedereen kent is de genoemde positie van de viewfinder. Omdat ik echter weet dat er veel meer kenmerken zijn bij een meetzoekercamera heb ik daarop ook mijn bewoordingen aangepast (de woorden "voornamelijk" en "zo'n beetje" staan er niet voor niets!). Je leest het veel letterlijker dan ik bedoeld heb.
Enerzijds omdat camerafabrikanten steeds betere parallaxcorrecties voor de camera's hebben gemaakt, dat alleen al lijkt mij er op te duiden dat parallax een verre van gewenste eigenschap is.
Ik zou het woord "gewenst" niet gebruiken want dat is te subjectief. Je kunt hier beter spreken van een bepaalde eigenschap die bepaalde voordelen maar ook bepaalde nadelen kent. Daardoor is het uitermate geschikt voor een x aantal doelen en juist weer niet voor een aantal andere doelen. Dat geldt ook voor iets als een DSLR en ieder andere vorm van camera. Zo kennen we inmiddels ook mirror lockup, halfdoorlatende spiegels en ga zo maar door.
Anderzijds omdat de bekende professionals die zich daar over uitspreken, de mensen in mijn omgeving die zo'n camera hebben en ikzelf een andere reden opgeven. Namelijk dat je met een meetzoekercamera oog blijft houden voor je omgeving, of dat nu is omdat je in je zoeker meer ziet dan wat er op je foto komt of omdat je (voor rechtsogigen) door de plaats van de zoeker op de camera met je linkeroog de omgeving kunt blijven zien (iets wat met een spiegelreflexcamera een stuk lastiger is, omdat in veel gevallen de camera je oog blokkeert).
Dat is een uit context gerukt argument geworden. Een goede fotograaf kijkt altijd met beide ogen en houdt altijd zijn omgeving in de gaten. Dat doet hij om de juiste momenten te zien maar ook omwille van z'n eigen veiligheid (toch handig om verkeer te zien). Wat doen de meeste mensen? Jawel, met 1 oog kijken en zich fixeren op het maken van de foto. Dan helpt een meetzoeker ook niet meer. Het is dus meer iets wat tussen de oren zit dan wat bij het apparaat ligt. Het apparaat maakt het hoogstens wat makkelijker, bijv. door de positionering van de zoeker. De zoeker zo links mogelijk is inmiddels gemeengoed op mirrorless camera's en daar zie je over het algemeen het beeld van de sensor.

Btw, kijk vooral ook eens naar de review van The Camera Store over de nieuwe Leica M (die vindt je wel op YouTube). Gek genoeg noemt de reviewer het LCD als het meest handige op de Leica omdat hij die fijner vindt werken dan de optische en hij een beter overzicht van zijn omgeving heeft. Als je kijkt hoe hij er mee fotografeert is dat ook niet zo verbazingwekkend.

Een meetzoeker moet je dus om het totaalplaatje kiezen, niet omdat je daarmee meer van je omgeving ziet. Dat zit veel meer tussen de oren. Waar ik echter meer op doelde is het verschil tussen wat jij waarneemt met je ogen en wat er door de lens zal vallen op de sensor. Daar zit een verschil tussen waar je rekening mee moet houden met o.a. het kaderen. De X100(s) heeft daar hulpmiddeltjes voor in zijn zoeker. De X20 in zekere mate ook nog. Die manier heb je niet bij veel mirrorless camera's omdat je daar een evf hebt die de output van de sensor laat zien. Je hebt daar dus geen verschil tussen zoeker en lens.
Wanneer gebruik wordt gemaakt van de electronische zoeker niet, je ziet dan ook slechts wat je door de lens ziet. Of je door de optische zoeker meer ziet dan wat je door de lens ziet, weet ik eerlijk gezegd niet...
Je ziet niet meer dan wat je door de lens ziet, je ziet het net iets anders vanwege de positie van de lens en zoeker. De kader in de zoeker is iets kleiner dan de gehele zoeker. Waar je vooral winst mee boekt is de positie van de zoeker omdat die zover mogelijk links is geplaatst. Is ook een erg goede positie om neusafdrukken op je lcd te voorkomen moet ik zeggen :) Voor het overzicht van je omgeving maakt ovf of evf echt niets uit omdat je genoeg om het apparaat heen kunt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 15-09 21:09
Je kunt er lang en breed over praten, maar een x100 is geen meetzoekercamera, omdat ie geen meetzoekermechanisme heeft.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Voor het overzicht van je omgeving maakt ovf of evf echt niets uit omdat je genoeg om het apparaat heen kunt kijken.
Dus wel. In ieder geval voor mij wel. Als ik naar EVF switch heb ik 100% view door de lens zoals elke andere camera, de OVF geeft echter het volgende beeld:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5179/5502537743_9a8330481d.jpg

Doordat je het gebied om het kader heen ook in de zoeker ziet, is het (voor mij in ieder geval) eenvoudiger en sneller om een compositie te bepalen. Het kader geeft directe feedback op wat je wel en niet in beeld krijgt. Dat werkt heel anders dan wanneer je alleen het fotogebied zelf door de zoeker ziet, of nog minder (mijn D700 heeft niet eens 100% dekking in de zoeker).
Maar zoals ik al eerder zei het is lastig te begrijpen als je er niet daadwerkelijk mee gewerkt hebt.

Verder wordt parallax wordt pas een probleem als je op hele korte focusafstanden gaat werken, en daar is de parallaxcorrectie dan ook voor (je ziet het kader verspringen in de OVF), en als je overschakelt naar de macro stand gaat de camera sowieso naar de EVF modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Mijn spiegelreflex heeft dat ook, maar da's een speciaal geval, omdat het een 645 body is (Phase One 645AF), terwijl de digiback een kleinere sensor heeft (ongeveer 37x37mm, vierkant), waardoor ik met een overlay ook zo'n mooi kadertje in m'n zoeker zie.

Strikt genomen kan iedere SLR camera meer laten zien dan er op de sensor zal komen, omdat de beeldcirkel groter is. Dat kost alleen meer, dus zal men dat achterwege laten, maar een 120% zoeker is fijn. Ook met compositie is het wel handig, je kunt makkelijk zien of je ruimte hebt etcetera.

De meeste (alle?) meetzoekers hebben een grotere zoeker, dat heeft zeker z'n voordelen. Maar zoals Universal Creations al zegt: Dit is geen meetzoeker, omdat er geen meetzoeker inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
lateef schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 08:37:
...maar dat zal voor een belangrijk deel bepalen in hoeverre zo'n camera tegemoet komt aan het gevoel/principe van een meetzoeker. Daarbij ga ik er overigens ook vanuit dat je door de zoeker kunt zien waar de scherpte ligt, zoals dat bij een meetzoeker ook kan. Anders onderscheidt die zich niet van een gewone doorzoekercamera.
Dat je bij een meetzoeker door de zoeker kan zien waar de scherpte ligt is maar deels waar. Je ziet alleen of het deel waar je de meetzoekerpatch op richt voor, op of achter 't scherptevlak ligt. Er is wel mee te leren werken hoor maar 't is zeker niet zo dat je in 1 oogopslag ziet wat wel en niet scherp is.

Wat dat betreft vind ik de methode die fuji toepast erg prettig, ttl incl scherptediepte wanneer je dat wenst dmv de evf en daarnaast de mogelijkheid om ongehinderd met de optische zoeker te kaderen. (en buiten 't kader te zien)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 21:24:
Je kunt er lang en breed over praten, maar een x100 is geen meetzoekercamera, omdat ie geen meetzoekermechanisme heeft.
Je kunt ook gewoon eerst lezen en tot de conclusie komen dat niemand hier ook beweerd dat een X100(s) of welke Fuji X dan ook een meetzoeker is. Voor een aantal mensen brengen deze Fuji's het gevoel van de meetzoeker maar dat maakt ze nog altijd geen meetzoeker.
Chiron schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 23:14:
Dus wel. In ieder geval voor mij wel. Als ik naar EVF switch heb ik 100% view door de lens zoals elke andere camera, de OVF geeft echter het volgende beeld:

[afbeelding]

Doordat je het gebied om het kader heen ook in de zoeker ziet, is het (voor mij in ieder geval) eenvoudiger en sneller om een compositie te bepalen. Het kader geeft directe feedback op wat je wel en niet in beeld krijgt.
Wat ik bedoelde is dat het veelal een kwestie is van leren kijken wat dus niks met het soort camera te maken heeft plus dat de zoeker nog altijd op een andere positie dan je lens zit. Daarnaast is dat wat je nu laat zien ook helemaal niet een meetzoeker ding. Het was vroeger aardig gemeengoed op camera's waarbij de zoeker niet meer dan een doorkijkje was tot aan de SLR en meetzoeker aan toe. Het is een handige toevoeging omdat je net iets meer dan alleen je kader ziet wat kan helpen bij het kaderen. Ik snap ook niet waarom ze dat er in de loop der tijd hebben weggelaten. Wellicht de drang naar verkleining?

Zoals ik al zei: het is uit z'n context getrokken. Het is niet een of ander magisch iets zoals men je tegenwoordig wil doen geloven. Als je met maar 1 oog door de zoeker kijkt zul je alsnog dingen missen, ook met dit extra handigheidje.
Verder wordt parallax wordt pas een probleem als je op hele korte focusafstanden gaat werken, en daar is de parallaxcorrectie dan ook voor (je ziet het kader verspringen in de OVF), en als je overschakelt naar de macro stand gaat de camera sowieso naar de EVF modus.
Mits de camera die mogelijkheid ook heeft en dat heeft de X100(s). Dat vind ik nou juist het mooie eraan: dit is een heel mooi compromis tussen een meetzoeker en een spiegelreflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Net m'n X100s binnengekregen. Lastig te krijgen in de VS, maar eBay bracht uitkomst, dus eentje uit Ierland laten komen (en nog goedkoper ook!).

Ik heb geen X100 om mee te vergelijken, maar AF is lekker rap, MF gaat eigenlijk redelijk vlotjes en het werkt fijn. Weer even wennen aan een dergelijk type camera, toch weer anders dan het spul waar ik tot dusverre mee gespeeld heb.

De EVF is goed, maar soms lijkt 'ie wat laggy. Niet problematisch, maar je weet dat je niet door een optische zoeker kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Al een tijd ben ik geïnteresseerd in die nieuwe X20, voor naast m'n dSLR. Vandaag zat ik wat sample images te bekijken en schrok tegen de verwachting in toch wel een beetje; op het eerste gezicht ziet het er best wel goed uit maar scroll op 100% b.v. eens naar rechts in de 2de (van boven) van 7 foto's op Techradar, dan zie je toch wel veel smearing (stenen, groene blaadjes), en dat terwijl de foto op ISO200 is genomen.

Hetzelfde voor deze op photographyblog (bruine stenen boven de Mercedes b.v.), ISO100. Ik noem expres twee afbeeldingen op lage ISO's, dat het bij hoge(re) niet al te best is zou voor zo'n kleine sensor nog acceptabel kunnen zijn. Bij de comments is er één iemand, een zekere Chopper Head, die hier ook melding van maakt. Voor de rest is iedereen heel enthousiast over deze camera en krijgt hij zeer hoge waarderingen. In optimale lichtomstandigheden zien de foto's er wel gelijk beter uit. Ben benieuwd naar jullie mening, mijn enthousiasme is toch wel wat minder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbull
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 10:35
Walker78 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 21:07:
Al een tijd ben ik geïnteresseerd in die nieuwe X20, voor naast m'n dSLR. Vandaag zat ik wat sample images te bekijken en schrok tegen de verwachting in toch wel een beetje; op het eerste gezicht ziet het er best wel goed uit maar scroll op 100% b.v. eens naar rechts in de 2de (van boven) van 7 foto's op Techradar, dan zie je toch wel veel smearing (stenen, groene blaadjes), en dat terwijl de foto op ISO200 is genomen.

Ben benieuwd naar jullie mening, mijn enthousiasme is toch wel wat minder geworden.
Ik was voor ik dit effect zag ook geïnteresseerd in de X20 maar heb nu al veel voorbeelden van dit zogenaamde 'watercolor effect gezien. De oorzaak schijnt te liggen in de JPEG engine. Standaard wordt er nogal een forse ruisonderdrukking toegepast die dit effect veroorzaakt. In RAW afbeeldingen is dit totaal afwezig. Een lagere instelling van NR-2 schijnt voor JPEG dit probleem grotendeels op te lossen. Ik zoek nog wat RAW bestanden zodat ik zelf in LR4.4 wat kan experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik ben zelf ook geinteresseerd in een X20 of X100(s). Ik ga in de hersftvakantie naar India toe, maar wil dan niet mijn DSLR+al het spul meenemen. Hiervoor heb ik gewoon geen ruimte...

Is de AF van de X100 echt zo slecht? En hoe verhoudt, volgens jullie, de X10 zich tov de X20?

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Die watercoloring zoals men het noemt komt van mensen die APS-C beeldkwaliteit van de X20 verwachten en lopen te pixelpeepen (zoals dat zo mooi heet). Precies de doelgroep waar deze camera en alle andere pocketcamera's absoluut niet voor bedoeld zijn. Er zit een 2/3" sensor in het ding. Natuurlijk is daar de beeldkwaliteit niet goed van maar het is prima acceptabel voor standaard prints zoals men die vroeger ook maakte (in de tijd dat er alleen film was). Met RAW heb je wat meer invloed op hoe jij de ontwikkeling wil laten gaan. Dat is vaak ook de reden waarom velen de RAW -> jpg plaatjes beter vinden.

Met andere woorden: het probleem is schromelijk overdreven omdat men er geen rekening mee houdt dat erin de X20 simpelweg een veel kleinere sensor zit. De X20 is niet gelijk aan de X100s/X-Pro1/X-E1. Er zijn op o.a. flickr dan ook zat plaatjes te vinden waarin het resultaat meer dan prima is.

De X10 vs X20 is een interessante vraag die moeilijk te beantwoorden is. De twee belangrijkste verschillen tussen beiden zijn de overlay in de ovf en de sensor. Er zijn mensen die de sensor van de X10 fijner vinden dan de X20 en het gebrek aan overlay maar voor lief nemen. Voor anderen is de overlay weer belangrijker. De X10 is een stukje goedkoper en nu nog makkelijker te verkrijgen dan de X20 dus ik zou vooral eens zelf in de winkel gaan kijken of de hogere prijs van de X20 het allemaal waard is. Beiden zijn en blijven pocketcamera's dus de beeldkwaliteit is minder dan die van een dslr, X100(s), m4/3 camera, enz. Als je een vakantiecamera wil is het misschien ook handig om eens wat breder te gaan kijken (naar bijv. die m4/3 camera's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:52
kijk eens naar de nikon coolpix a. Stuk steviger geprijst dan de X20 maar ze hebben wel een apc sensor in een erg compacte camera weten te stoppen (imo belangrijkste bij een vakantie camera)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Een m4/3 heb ik al (GH2), maar daar film ik alleen maar mee. Voor werk/hobby heb ik een D700, maar die is gewoon te zwaar om mee te nemen. Plus: daar wil ik in Indie niet meer rondlopen.

Coolpix vind ik geen leuke dingen, ik moet ook wel een beetje lol hebben in het fotograferen. Een OVF/EVF vind ik gewoon veel fijner. Net als zoomen met de lens. Met schuifjes heb ik minder...

Daarom X20 of X100(s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Als je al een m4/3 systeem hebt is misschien een E-PL5 of E-PM2 (of GX1, GF serie etc) ook een leuk idee.
Ik heb zelf ook een E-PL5 + 20mm 1.7 aangeschaft na lang wikken en wegen tussen die optie en een X100 (s was er nog niet). Het voordeel is dan natuurlijk dat je eventuele andere lenzen die je op je film kit hebt wel kunt gebruiken, en dat je een nieuwe lens ook in je film kit kan gebruiken.
Daarnaast kan je van dag tot dag besluiten om eventueel andere lenzen bij je te dragen of in je bagage te houden. Zo heb ik mijn e-pl5 + 20mm meestal in een jaszak als ik in het buitenland ben (let wel: winterjas of tasje, heel licht is hij niet), en heb ik dan de 12-50mm en fisheye in mijn koffer.

Voor de rest zit er voor mij zo'n wereld van verschil tussen de X20 en X100s dat ik daar moeilijk een aanbeveling tussen zou kunnen doen.
X20 vs Sony RX100 kan ik dan beter plaatsen, net als X100s vs een compacte systeemcamera of zelfs als alternatief voor de aanschaf van een lens.

Dat gezegd hebbende; de X100s is (samen met de OM-D) voor mij op dit moment wel DE sexy camera van het moment, zowel van binnen als qua uiterlijk. Als het in je budget past is dat wel een leuke reis camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
SndBastard schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 16:28:
Als je al een m4/3 systeem hebt is misschien een E-PL5 of E-PM2 (of GX1, GF serie etc) ook een leuk idee.
Ik heb zelf ook een E-PL5 + 20mm 1.7 aangeschaft na lang wikken en wegen tussen die optie en een X100 (s was er nog niet). Het voordeel is dan natuurlijk dat je eventuele andere lenzen die je op je film kit hebt wel kunt gebruiken, en dat je een nieuwe lens ook in je film kit kan gebruiken.
Daarnaast kan je van dag tot dag besluiten om eventueel andere lenzen bij je te dragen of in je bagage te houden. Zo heb ik mijn e-pl5 + 20mm meestal in een jaszak als ik in het buitenland ben (let wel: winterjas of tasje, heel licht is hij niet), en heb ik dan de 12-50mm en fisheye in mijn koffer.

Voor de rest zit er voor mij zo'n wereld van verschil tussen de X20 en X100s dat ik daar moeilijk een aanbeveling tussen zou kunnen doen.
X20 vs Sony RX100 kan ik dan beter plaatsen, net als X100s vs een compacte systeemcamera of zelfs als alternatief voor de aanschaf van een lens.

Dat gezegd hebbende; de X100s is (samen met de OM-D) voor mij op dit moment wel DE sexy camera van het moment, zowel van binnen als qua uiterlijk. Als het in je budget past is dat wel een leuke reis camera.
Ik moet eerlijk zeggen: ik heb nog geen M4/3-lenzen ofzo hoor. Gebruik ander (manueel vooral) glas voor mijn GH2. Autofocus is toch niet nodig voor film.

En idd, een factor voor een X20 of X100(s) is ook de sexyness :D

X20 vs RX100 is voor mij al kant en klare zaak. RX100 vind ik er niet uitzien en mist te veel dingen die ik belangrijk vind. OM-D is ook wel een optie inderdaad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:56
Misschien een Sony NEX5R of NEX6 met 16-50 overwegen? APS-C sensor in compacte body met compacte zoomlens (helaas wel powerzoom...)

Vergelijking in grootte:
http://camerasize.com/compact/#369.360,396,289.30,ga,f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Heb ik overwogen, maar ben er geen fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Als je de OM-D overweegt moet je je afvragen of je in een tweede kit wil investeren. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn m43 kit zo beperkt mogelijk te houden. 7.5mm fisheye (had ik nog niet op dslr), 20mm 1.7 omdat hij briljant is, en recent ook een 12-50mm omdat die ERG goeie een macro stand heeft.
45mm 1.8 komt misschien ook nog.

UWA en tele heb ik bewust niet voor gekozen omdat ik in situaties dat ik daar gebruik van wil maken dan meestal mijn 5D of 40D wel bij heb.

Hoewel eigenlijk >90% van de shots met de 20mm is, dus ik had in principe ook een X100(s) kunnen hebben. Met de kennis van nu ben ik er nog steeds niet 100% zeker van, was echt een beetje een coinflip, maar het aanbod van lenzen heeft me over de streep getrokken om toch een tweede systeem te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Peter_Aragorn schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:12:
Is de AF van de X100 echt zo slecht? En hoe verhoudt, volgens jullie, de X10 zich tov de X20?
AF van X100 scheen niet echt jofel te zijn, hoewel wel verbeterd met firmware upgrades. De nieuwe MF in de X100s is leuk, AF is wat mij betreft rap (heb geen vergelijk met de recentste X100) en ik zie weinig problemen met deze camera.

Tijdje terug even gepield met een X10 in een lokale winkel. Beviel niet slecht en ook de AF was niet verkeerd. Alleen geen zoekercamera (hoewel er wel een kijkglaasje opzit), de X20 is daar weer iets beter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Een paar sfeerimpressies van de X100s na een paar dagen spielerij:

AF: Vrij vlotjes in het algemeen, pakt over het algemeen ook goed. Zoals sommigen zeggen in het donker minder rap, maar tot dusverre niet problematisch.

MF: Split prism is handig, werkt ook prettig met de focusring die redelijk vlot is. Dat scheen met de oude wel een probleem te zijn.

Batterij: Koop er 3. Dan heb je altijd een extra batterij op zak terwijl er nog een in de lader zit. :) Levensduur is niet verkeerd, maar langer is natuurlijk beter. Gelukkig kun je voor een paar tientjes een set met een extra lader en twee batterijen kopen, dan zit je goed. Als 'ie van "vol" (3 streepjes) naar "half" (2 streepjes) gaat, dan is het zaak om een extra batterij in de buurt te houden.

MF: Minpunt is dat je niet ziet waar 'ie op AF't als je dat inschakelt met de AE-L/AF-L knop. Kan met firmware opgelost worden denk ik.

B&W film filters: Ik vind ze niet superzwaar, even opzoeken of je dat wat harder kan zetten qua contrast, maar het verschil tussen B&W+R en B&W+G is soms kleiner dan je zou denken met een echt filter voor de lens. Misschien mijn verkeerde perceptie. Instelbare filter"zwaarte" zou goed zijn.

Kleuren film filters: Je merkt verschil, niet echt zoals de echte film in alle opzichten, maar wel merkbaar en goed bruikbaar. Misschien ook hier wat instelbare dingen per profiel.

Advanced filters: Wat een onzin. De meeste zijn weinig tot niet bruikbaar. Veel liever had ik gezien dat er bruikbare en instelbare filters inzitten, zoals: grain toevoegen (zeker de Fuji filmboys moeten daar wat mee kunnen), vignetting, misschien cross processing voor de instagrammers. Dan zou het ook mooi zijn als je er een paar kunt stapelen, zodat ik bijvoorbeeld zonder tussenkomst van de computer wat lekkere grainy zwartwitters kan maken met een lichte vignettering toegepast.

In-camera RAW processing: Best goed en bruikbaar, om snel een JPEGje te bakken met een ander filmprofiel ofzo.

Zoeker: Geschikt voor brildragers! De sensor heeft niet de behoefte dat je je hoofd door het ding drukt voor 'ie je herkent. Wat wel handig zou zijn is "instelbare zoom", zodat je makkelijker van verderaf alles in de zoeker ziet. Maar da's misschien wat veel gevraagd.

De knoppen bovenop: Draaien niet zomaar, je moet er wel wat voor doen. Scheen bij de X100 een probleem te kunnen zijn, maar op deze geen last van makkelijk draaiende knoppen.

Q menu: Handig, maar moet customisable worden en je moet er ook wat menu opties in kunnen gooien, zoals ND filter. Die heb ik nu op de Fn knop, maar dan kun je weer geen DOF preview doen. Ook zou ik de advanced filters hier willen zien (mits er wat bruikbaarder opties komen, hoewel high en low key wel hun toepassing hebben). Anyway, je moet het ding kunnen herinrichten.

EVF: Erg contrastrijk en soms wat uitgevreten in review. Sommige shots lijken uitgevreten bij de review (instelbaar op 0.5 sec, da's wel OK), waardoor ik soms onnodig nog een foto maak met wat bijstelling. Image review nu maar uitgezet, even zien hoe dat bevalt.

EVF: Verder goed van kwaliteit, redelijk geschikt van resolutie. Soms heel even wat laggy, maar geen grote problemen. Bij drukte in beeld geef ik de voorkeur aan de OVF.

OVF: Nadeel van het preview frame is dat het niet full frame is, maar er een aanmerkelijke extra marge op de foto komt. Voor zover ik weet niet instelbaar. Wel fijn dat 'ie verspringt met de focusafstand, zodat je een beetje parallaxcorrectie hebt. Wel weer een nadeel is dat dat niet continu is bij bijvoorbeeld MF, waar je een vaste focusafstand hebt.

OVF: Verder volledig instelbaar zoals de LCD en EVF, dus je kunt alle info die je wilt in het ding zien. Ik heb volgens mij alles aanstaan, want je hebt ruimte buiten het beeld. :)

Beelden: Tot dusverre erg tevreden, ziet er goed uit.

Schrijfled op de achterkant: Kan niet uit, of ik weet niet hoe. Misschien een stukje zwarte electra tape. :)

Fn-knop: Er zou een tweede moeten zijn, zodat ik zowel de DOF preview als ND filter makkelijk toegankelijk zou kunnen hebben. Verder goed, is makkelijk te vinden met de vinger als je door de zoeker kijkt, maar je drukt hem niet zomaar per ongeluk in.

Hoge ISO: Nog niet echt getest op hoge waardes, maar binnenshots tussen 3200 en 6400 zijn erg prettig qua noise en wat je aan ruis hebt is niet vervelend. En ik heb NR op -2 staan.

AF: Zou mooi zijn als je die van de ontspanknop kon halen zodat je bij half indrukken niet focust en kon triggeren met de AE-L/AF-L knop. Of een tweede Fn of dedicated AF knop naast de AE-L knop.

Grip: Onprettig voor iemand met normale westerse handen, maar je kunt genoeg opties krijgen. Lensmate komt binnenkort met een update voor de thumbgrip en er zijn half-cases genoeg om wat meer grip rond de vingers te krijgen. Niet echt een probleem dus, want je houdt nu wel de opties open voor mensen met kleinere handen of die gewoon een kleinere body zonder uitstulpingen willen.

Vraag maar raak verder als er iets is wat je me wilt laten proberen of gewoon iets anders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
ppl schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 15:25:
Die watercoloring zoals men het noemt komt van mensen die APS-C beeldkwaliteit van de X20 verwachten en lopen te pixelpeepen (zoals dat zo mooi heet). Precies de doelgroep waar deze camera en alle andere pocketcamera's absoluut niet voor bedoeld zijn. Er zit een 2/3" sensor in het ding. Natuurlijk is daar de beeldkwaliteit niet goed van maar het is prima acceptabel voor standaard prints zoals men die vroeger ook maakte (in de tijd dat er alleen film was). Met RAW heb je wat meer invloed op hoe jij de ontwikkeling wil laten gaan. Dat is vaak ook de reden waarom velen de RAW -> jpg plaatjes beter vinden.

Met andere woorden: het probleem is schromelijk overdreven omdat men er geen rekening mee houdt dat erin de X20 simpelweg een veel kleinere sensor zit. De X20 is niet gelijk aan de X100s/X-Pro1/X-E1. Er zijn op o.a. flickr dan ook zat plaatjes te vinden waarin het resultaat meer dan prima is.
Ik denk dat iedereen hier dat hele verhaal zo langzamerhand wel van buiten kent. Maar als je de moeite wilt nemen, sla dan nog eens een blik op dit topic van DPReview, of bekijk deze foto. Met 'pixelpeepen' en 'doelgroepen' heeft dat niet zoveel te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Is het probleem dan de JPG engine, of de sensor? Zou interessant zijn om een RAW en JPG te vergelijken, bijvoorbeeld met een RAW+F plaatje ofzo. Als je het in de RAW niet ziet zou het met firmware op te lossen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Ik hoop het, want op zich lijkt het me een mooie camera, hij gaat nu echter voor 599 Euro over de toonbank en voor dat geld mag je toch wel wàt eisen stellen. RAW schijnt het 'smearing' probleem op te lossen, wat duidt op de JPG-engine, maar goed, een toestel in deze prijsklasse waarmee je uit noodzaak alleen in RAW kunt schieten is natuurlijk niet de bedoeling. Vreemd dat Fuji deze camera in deze conditie op de markt brengt, doet natuurlijk denken aan het orb-probleem van de X10. Beetje slordig. Als ik de commentaren op DPReview mag geloven komt dat bij Fuji vaker voor. Maar als een firmware-update idd de oplossing biedt vind ik het alsnog een aantrekkelijke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Walker78 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:53:
. Vreemd dat Fuji deze camera in deze conditie op de markt brengt, doet natuurlijk denken aan het orb-probleem van de X10
Fuji ontwerpt eerst een camera, brengt hem dan op de markt en de testers in het veld leveren hun testresultaten aan op dpreview.com.
Slim businessmodel. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Walker78 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:49:
Ik denk dat iedereen hier dat hele verhaal zo langzamerhand wel van buiten kent. Maar als je de moeite wilt nemen, sla dan nog eens een blik op dit topic van DPReview, of bekijk deze foto. Met 'pixelpeepen' en 'doelgroepen' heeft dat niet zoveel te maken ;)
Dat heeft alles met pixelpeepen en doelgroepen te maken maar daarvoor zul je wel verder dan je neus lang is moeten gaan kijken ;)

Vrij simpel: noem eens 1 digitale camera wiens jpg files hetzelfde zijn als na conversie van de RAW naar jpg. Juist, die bestaat niet. Kortom, de kritiek dat de jpg die men verkrijgt bij de omzetting RAW -> jpg is ongegrond. Dat zie je bij iedere camera en is ook vrij persoonlijk. Men heeft zo zijn eigen workflow met daarin z'n eigen settings. Dat heeft wel een invloed.

Daarnaast is het ook slim om eens de kwaliteit van de jpg files van de overige camera's met een vergelijkbare sensorgrootte te bekijken. Ook dan zul je dezelfde problemen zien als die de X20 heeft. Dat is domweg een technisch verhaal. De X20 heeft niet de kwaliteit van de X100 omdat ie een veel kleinere sensor heeft ongeacht wat Fujifilm er aan loopt te sleutelen. Dat levert gewoon zaken als ruis, smearing, crappy iso performance en grote scherptediepte op. Met RAW kun je soms nog wel een beetje wat rechttrekken maar schijn bedriegt, het zal niet veel zijn (iets wat op diverse sites ook al wordt bevestigd).

Het probleem van de verwachtingen merk ik zelf ook al. Het eerste wat men roept als ze mijn X20 zien "hee een mini-Leica" en het volgende is de teleurstelling als de foto's van hun dslr van hogere kwaliteit zijn dan van mijn X20. Dat de sensor die in hun dslr zit 2x zo groot is als die van de X20 en dit een forse impact op de fotokwaliteit heeft wordt dan maar even vergeten of weet men gewoonweg niet. Het frappante is dat het de pocketcam eigenaren zijn die helemaal enthousiast worden over de X20 omdat er zulke goede foto's uit komen. En dat is dus waarom de doelgroep absoluut belangrijk is en je het hier nu gigantisch overschat.

Simpel gezegd: vergeleken met de X100 en de gemiddelde dslr stelt de X20 teleur wat fotokwaliteit betreft maar vergeleken met de gemiddelde compact camera waar een vergelijkbare sensor in zit is de fotokwaliteit uitstekend. Als we het nou even heel realistisch en praktisch bekijken ligt het verhaal ook dichter bij dat laatste dan het eerste: de kwaliteit is gewoon goed voor printjes, gebruik op sites als facebook en flickr en ga zo maar door. Als je het graag als schilderij in de huiskamer wil hebben hangen...koop een dslr, bij voorkeur eentje met een fullframe sensor. Het kennen van je apparatuur en datgene wat je op het oog hebt is dan ook erg belangrijk.

Ow en dan heb ik het nog niet eens gehad over wat bepaalde diafragma's kunnen doen met je jpg kwaliteit (en dan met name dat smearing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Tsja, als je zelf een X20 hebt kan ik me dit verhaal wel voorstellen. maar een camera die op 100 of 200 ISO aquarellen aflevert i.p.v. foto's hoort niet thuis in een prijsklasse van 599 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
En dat doet deze camera dan ook niet. De aquarellen zie je bij gebruik van iso hoger dan 800 en bij gebruik van kleinere diafragma's zoals f8 en hoger. Doodnormaal voor camera's met kleine sensoren. Vergeet hier niet dat f8 eigenlijk meer f16 is op aps-c formaat.

Waar je hier totaal aan voorbij gaat is het feit dat ik het apparaat in huis heb en dus ook aardig wat ervaring heb weten op te bouwen met wat het wel kan en wat het niet kan. Daarbij heb ik het ook kunnen vergelijken met andere camera's. Het enige wat jij hebt zijn wat willekeurige verhalen op internet en waarbij je steeds meer richting het "het staat op internet dus is het waar" begint te gaan. Je kunt beter je eigen oordeel vormen door ervaring met het apparaat zelf op te doen dan op basis van wat verhalen her en der de waarheid gaan staan verkondigen en mensen die wel het apparaat in huis hebben staan te verbeteren.

[ Voor 96% gewijzigd door ppl op 11-04-2013 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Jullie zeggen dus dat de X20 in beeldkwaliteit nog achterloopt op de X100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Peter_Aragorn schreef op donderdag 11 april 2013 @ 07:02:
Zeker, maar het is ook een miniscule sensor vergeleken met APS-C, en een zoomlens vergeleken met een prime. Daar kan je niet zoveel van verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Nou, zó klein is die sensor van de X20 ook weer niet:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-EINPQPAQ-D.jpg

in ieder geval groter dan de sensor van de G15 of vergelijkbare compacts en de beelden van deze camera's zien er op lage ISO's wel goed uit. Nogmaals: bekijk de voorbeeldfoto's die ik bijgeleverd heb en vorm je eigen oordeel. De wat grotere sensor van de X20 werd juist genoemd als één van de voordelen t.o.v. andere compacts. Het lijkt me ook helemaal geen sensor-probleem maar veel eerder weer gewoon zo'n typsiche Fuji-slordigheid bij het uitbrengen van een nieuw model: best kans dat ze, genoodzaakt door de kritiek, ook hier iets aan moeten doen, zoals destijds bij die orbs. Mocht dat het probleem oplossen dan is de X20 een prima camera. In deze conditie, naar mijn idee, helaas onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-09 21:34

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Peter_Aragorn schreef op donderdag 11 april 2013 @ 07:02:
X20 staat er nog niet bij, maar hier alvast de link wanneer dit wel het geval is.

en verder heeft de X20 weer nadelen ten opzichte van de X10.....
The switch to the X-Trans CMOS sensor addresses one of the X10's most obvious weaknesses - it simply can't resolve quite as much detail as its competitors with conventional sensors. But it also loses one of its strengths, the excellent 6MP 'DR' shooting mode that offers vastly better highlight rendition than other compact cameras in difficult lighting conditions. However the X20 will still offer more-conventional DR expansion settings at 12MP resolution, which should help make up for this.
SndBastard schreef op donderdag 11 april 2013 @ 08:11:
[...]

Zeker, maar het is ook een minuscule sensor vergeleken met APS-C, en een zoomlens vergeleken met een prime. Daar kan je niet zoveel van verwachten.
Enige nuance moet hier wel op zijn plaats zijn..... De X10 en X20 zijn fanatische point&shoot camera's met veel instelmogelijkheden die het in moeilijke lichtomstandigheden gewoon goed doen.

Dus wanneer je op vakantie gaat en je wilt zeker zijn dat je foto's goed zijn (ook diegene genomen door je vrouw, kinderen, ober in het restaurant) koop de X10/X20 en wanneer het dan nog steeds 'kriebelt' dan kan je altijd nog verder gaan met de X100(s).

Maar wees dan wel bewust van een steile leercurve! want de X100 is een fototoestel. :) Dus wat je instelt doet het en is onverbiddelijk, dat kan soms (vooral) in het begin erg frustrerend zijn.

Voor wat het waard is, heb de X10 nieuw gekocht en daar behoorlijk veel foto's meegemaakt, maar uiteindelijk via marktplaats een goede deal kunnen maken met iemand voor een X100 met een Fuji WCL-X100 Wide Angle converter lens en alles erop en eraan....

Eindresultaat: de X10 is voor mijn vrouw en de X100 is voor mij en iedereen is een happy camper :+

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nja ik dacht dat de lens van de X20 niet eens heel slecht was. Maar het verschil is dus heel groot.

Dan ga ik eerder voor een 2e hands X100 dan een nieuwe X20 denk ik.

Edit: Wow, het topic werd ineens geupdated! Zo slecht is de X20 dus toch niet, maar hij heeft zijn flaws.

[ Voor 24% gewijzigd door Peter_Aragorn op 11-04-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Peter_Aragorn schreef op donderdag 11 april 2013 @ 09:53:
Zo slecht is de X20 dus toch niet, maar hij heeft zijn flaws.
Op 't moment wel ja. En dat is zeker niét de optiek, die is bij Fuji altijd prachtig. Maar wat betreft dat 'watercolor effect', er zijn echt meer mensen die dit probleem signaleren:
http://www.flickr.com/gro...iscuss/72157633173381852/
of google eens wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Komt in RAW wat minder vaak voor gelukkig. Maar ik ga er eens wat meer over opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

[off topic]
[quote]Peter_Aragorn schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:12:
Ik ga in de hersftvakantie naar India toe, maar wil dan niet mijn DSLR+al het spul meenemen.
[/quote]
[quote]Peter_Aragorn schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 16:12:
Plus: daar wil ik in Indie niet meer rondlopen.
[/quote]
ik wil je niet van een X20 afpraten, maar daar ga je spijt van krijgen
toch wel het meest fotogenieke land ter wereld
[/off topic]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Klopt, maar ik ga niet puur voor het fotograferen. Daarnaast heb ik een werkpaard als mijn D700 met zwaar glas daar niet snel nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Op vakantie zal ik ook niet snel meer een dikke set meesleuren. Een paar keer gedaan, maar vanaf nu alleen nog maar handzame spullen. X100 en misschien zal ik ooit nog eens een simpeler zoomcompactje ernaast gooien. Wellicht de X20, ook leuk voor wat sfeervolle aquarelletjes. ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Net een Bip besteld voor m'n X100, ben benieuwd :)

Afbeeldingslocatie: http://www.matchtechnical.com/SiteImages/stephen%20faust%20x100ep5s04.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Hillie schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 01:53:
Op vakantie zal ik ook niet snel meer een dikke set meesleuren. Een paar keer gedaan, maar vanaf nu alleen nog maar handzame spullen. X100 en misschien zal ik ooit nog eens een simpeler zoomcompactje ernaast gooien. Wellicht de X20, ook leuk voor wat sfeervolle aquarelletjes. ;) :+
Nou kijk en daarom ben ik dus naar deze camera's aan het kijken. Of een X20 of een X100(s)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Walker78 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 09:19:
in ieder geval groter dan de sensor van de G15 of vergelijkbare compacts en de beelden van deze camera's zien er op lage ISO's wel goed uit.
Lage iso's zijn bij geen enkele compact een probleem, dat gaat zelfs bij de camera's in de smartphones nog goed mits je licht dan ook goed is. De problemen ontstaan bij de hogere iso's en slecht licht. Door de kleine sensoren die hier gebruikt worden is het probleem erg goed merkbaar. Bij APS-C zie je het ook wel maar aanzienlijk minder. Dat heeft niet alleen met de grootte van de sensor te maken maar ook met de grootte van de pixels van de sensor zelf.
Het lijkt me ook helemaal geen sensor-probleem maar veel eerder weer gewoon zo'n typsiche Fuji-slordigheid bij het uitbrengen van een nieuw model: best kans dat ze, genoodzaakt door de kritiek, ook hier iets aan moeten doen, zoals destijds bij die orbs. Mocht dat het probleem oplossen dan is de X20 een prima camera. In deze conditie, naar mijn idee, helaas onacceptabel.
Dat kunnen ze niet omdat er technische limitaties zijn en mensen onjuiste vergelijkingen maken. Jpeg engines in camera's zijn sowieso al vrij omstreden en reden voor velen om als ware Jehova's RAW te lopen promoten. De verhoudingen en het nadenken zijn in ieder geval helemaal zoek. Het probleem is voornamelijk natuurkundig van aard wegens de sensorgrootte. Als je met een firmware update wat tweaks kunt toebrengen aan de jpeg engine zal dit de smearing ietsjepietsje minder maken en wellicht elders weer problemen veroorzaken. Wat het nooit en te nimmer zal kunnen doen is de smearing oplossen. Dat is inherent aan de sensorgrootte en het bestandsformaat.

Nogmaals, de X20 en X10 zijn compact camera's en hebben bijgevolg dan ook een slechte beeldkwaliteit die technisch en natuurkundig bepaald is en derhalve dus ook niet met een firmware update of eender welk stukje magie dan ook veranderd kan worden. Als je kwaliteit wil dan moet je naar camera's met minstens een APS-C sensor gaan kijken en dan zit je al snel in de DSLR wereld. Die sleep je niet zo snel mee naar het pretpark en juist voor dat soort zaken zijn er de pocketcams. Weet wat je met een camera wil en ken vooral de beperkingen van zowel de camera als de techniek die het gebruikt. Iedere camera heeft z'n flaws. Het is de kunst om daar mee om te gaan. Dat geldt al sinds het begin van de fotografie.

Anyway, de X20 is vooral een camera die lekker in de hand ligt, eenvoudig te bedienen is en bovenal gewoon ontzettend leuk is om foto's mee te maken. Dat levert je als voordeel op dat je 'm vaker zult gaan gebruiken waardoor je ook sneller en meer leert van fotografie (je doet meer ervaring op). Uiteindelijk is dat alleen maar in je voordeel, nog veel meer dan ietsjepietsje minder smearing in een jpeg ;)
Chiron schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:35:
Net een Bip besteld voor m'n X100, ben benieuwd :)
Oeh, hier ook een soft release gebruiker. De soft release maakt het bedieningsgemak wat groter omdat de knop nu hoger en groter is. Dat maakt het met mijn lange vingers wat makkelijker te bedienen (minder krampachtige houding van de vinger). Las al wel wat verhalen dat je toch wel op moet letten dat ie nog goed vast zit, er zijn al wat mensen die 'm kwijt zijn geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Moet nog ff een stukje teflon tape opgraven idd, voor mn gevoel zit ie goed vast; Echter het geheel draait als je de camera aan en uitzet.. maar wat een verschil zeg :) het voelt zoveel directer en preciezer nu, niet verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
ppl schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 18:38:
knip knip....knipperdeknipknip....
Whatever you say, buddy :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Interessante review op DPReview, niet eens zozeer vanwege de review zelf als wel door de ongebruikelijk vele reacties ónder het artikel; de meningen over deze camera blijven verdeeld.

De samples in het hoofdstuk 'Image Quality' laten goed zien wat het probleem is. De eerste zin uit de conclusie luidt dan ook: 'Tends to smudge fine details (even at ISO 100)' . Aan de andere kant wordt gesteld dat dit probleem van 'smudging' vooral optreedt bij groene kleuren. Andere compactcamera zouden daar ook moeite mee hebben. Opvallend is dan ook dat kritiek op dit toestel vooral komt uit de hoek van natuurfotografen. Mijzelf was ook al opgevallen dat in dat soort opnames het uitsmeren van details echt storend was, óók als je de opnames niet op 100% bekeek. Wat dat betreft zeggen de samples die bij de review gevoegd zijn niet zoveel; weinig echte natuuropnames.

Al met al wordt er met een Silver Award positief geoordeeld over de X20. Ook dit oordeel wordt om begrijpelijke redenen nogal aangevochten; natuurfotografen verkopen het toestel weer, teleurgesteld, anderen zijn er happy mee. Het zal wel samenhangen met wát iemand zoal fotografeert. Een serieus punt van overweging voordat je zo'n camera aan zou schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel mensen vinden de X-10 qua beeldkwalteit gelijk of zelfs nog mooier dan de X-20. Mijn tip: eind mei heeft de MM weer de camera weken, gaat de BTW eraf. Dan kun je een X-10 kopen voor € 295. Erg goede prijs, helemaal in vergelijking met de € 550 van de X-20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Als je de vergelijkingen leest dan is de overall conclusie dat beide camera's prima zijn en er weinig verschil tussen ze zit. De X20 doet het op RAW gebied weer heel wat beter (hij wordt tenminste ondersteund itt de X10 die vrijwel geen ondersteuning heeft en door de aparte sensor dus ook niet erg lekker loopt; mensen gebruiken daar dan ook vrijwel uitsluitend jpg), terwijl op jpg gebied het verschil bijna nihil is (de een vindt geen verschil, de ander vindt de X10 of juist de X20 ietsjes beter). De X20 heeft weer een wat uitgebreidere ovf en is te verkrijgen in zilver-zwart.

Voor wie al een X10 heeft is er dus eigenlijk geen reden om te upgraden tenzij je veel met RAW en/of de ovf bezig bent. Voor wie geen van beiden heeft is het de vraag of je liever geld bespaard of wat meer uitgeeft voor betere RAW support en uitgebreide ovf. De kleur van de camera blijft persoonlijk maar om nou alleen voor dat zilver zoveel honderd euro meer uit te gaan geven... Wat betreft het fotograferen...daar is niks anders aan. Persoonlijke voorkeur speelt dan ook de boventoon bij de keuze X10 of X20 dus ff in de winkel uitproberen!

@Walker78: Juist het hebben van diversiteit in je samples geeft een meerwaarde aan een review omdat de camera voor verschillende soorten fotografie wordt gebruikt (dat is in dit geval zelfs doorgesijpeld tot de presets in de camera). Er is zoveel meer dan alleen natuurfotografie. Zoals je in de review verder al hebt kunnen lezen worden er dus echt geen aquarellen afgeleverd. Het zijn alleen wat details die soms mis gaan. Iets wat niet anders is als bij andere pocket camera's. De ene zal het wat meer doen dan de andere en daar kun je ellenlang over discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 23:58

Quakie

quakelen

Ik ben om en wil graag een X10 kopen als hoofdcamera. Ik vind 600 euro te duur voor een camera dus laat de x20 maar schieten.

Ik heb nu een Nikon S9100 waar ik niet tevreden over ben enige waar ik me een beetje zorgen over maak is.

Het verschil in zoombereik: Ga ik het verschil in zoom echt merken? (18x vs 4x)
Tot nu toe houd ik mijzelf voor dat ik het niet erg gaat vinden, maar mijn cam ervoor had 4x zoom (Fuji F20) en daar dacht ik toch vaak kon die maar net wat meer inzoomen.

Hebben jullie hier last van? Of is het kwestie van wennen?

Ben nu aan het wachten op een prijsdrop ( van 350 naar 300 ofzo).

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ach, de gemiddelde kitlens van een DSLR heeft een bereik van 18-55, da's 3x zoom. Een groot gedeelte van de DSLR-gebruikers is daar gewoon tevreden mee.

Ik weet niet wat je allemaal op de foto wil zetten, maar de meeste onderwerpen (los van vogels en andere wildlife op safari) moet je wel met 112mm-equivalent kunnen maken. Vergeet niet dat je in veel gevallen ook gewoon kan zoomen met je voeten en achteraf croppen tot een zekere hoogte ook prima te doen is.

Misschien is het handig om in Lightroom of een ander programma eens te kijken welk zoomgedeelte je vaak gebruikt? Dan kan je op basis van vorige foto's wellicht een weloverwogen beslissing nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door tobiasvs op 08-05-2013 13:26 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Bedankt voor je reactie.

Het komt bij meer voor bij obstakels zoals hekwerk in een dierentuin, of inzoomen op object in een landschap terwijl je achter hekje staat. Nooit zo naar gekeken dat ik het natuurlijk ook achteraf gedeeltelijk kan oplossen. Een goede tip. Ik ga daar eens mee stoeien qua bewerking/inzoomen in aperture. Het is wel jammer dat aperture de x10 niet ondersteund qua RAW. De x100 en x20 wel :(

Ik maak in het algemeen meer portret foto's binnenhuis en ik ben anti flash. Dit is ook een van de redenen dat de Nikon mij nooit heeft aangesproken. Ik hoop dit dus op te lossen met de X10.
Leuke mooie familie foto's zonder overdreven flash gebruik.

Het klopt toch dat ik naar serienummer hoger dan 24 moet kijken om zeker te zijn dat ik niet de orb issue/slechte sensor ontvang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Als je vooral op zoek bent naar veel zoom is de fuji x serie wellicht geen camera voor jou. De x10/20/100 zijn camera's die vooral tot hun recht komen met dingen die in je directe omgeving gebeuren (binnen een straal van 5 a 7 meter)

Voor in een dierentuin is 112mm erg kort, dan wil je liever iets in de richting van 200-300mm, of nog langer. Denk dat je dan meer hebt aan een Fujifilm X-S1: http://www.fujifilm.com/p..._cameras/x/fujifilm_x_s1/.

Wat vind je tekort schieten aan je Nikon S9100?

[ Voor 5% gewijzigd door Chiron op 08-05-2013 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Beetje boven mijn budget, en ik vind hem persoonlijk te groot.
Dit is uiteindelijk ook reden geweest om niet richting a DSLR of systeem camera te gaan. Of het is buiten mijn budget of het is te groot.

Van alle geschoten foto's met de Nikonis er maar 1 die ik echt mooi vind.

- overdreven kleurengebruik, ik heb foto's waar het zonnig eruit ziet terwijl het een grauwe dag was. Groen is overdreven groen.. Ook moeten we binnenhuis teveel flash gebruiken waar alles weer wit uitslaat.
Wat makkelijk lijkt (niks zelf in kunnen stellen) gaat dan tegen je werken. Welke stand dan ook, ik krijg er amper mooie foto's uit. Mijn vriendin heeft zelfs moeite om scherpe fotos te maken ermee.

Voor ons duidelijk een miskoop geweest.
De F20 heeft mij altijd verbaasd. Hij doet het soms niet helemaal meer zoals het moet en doet nu dienst als party camera. Dit is bevalt boven verwachting goed :) klein robust en maakt in donkere situaties nog vaak redelijke foto's.. Vandaar dat ik terug wil naar Fuji. En ik vind de x100 sexy maar te duur, dus vandaar de x10. Sexy en nu rond 350euro en voor mij betaalbaar.

Ik denk dat ik er maar mee leer leven qua zoom. Uiteindelijk maak ik meer fotos binnen die 7 meter

edit: heb mezelf laten overhalen en heb zojuist een x10 gehaald met een bruine beschermhoes. Mijn vriendin vindt het outbollig haha. Ben nu al blij met camera! Al een paar leuke foto's gemaakt zonder moeite te doen...

[ Voor 8% gewijzigd door Quakie op 08-05-2013 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb niet al je tekst gelezen, maar ik lees zoom. Misschien is de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ200 Zwart wat ?

Vergeleken met een 'compact' best groot, maar vergeleken met een slr zeker niet. Kwa kwaliteit echt een heel heel stuk beter dan de 20x zoom die ze wel eens in een compact proppen. Dat zal veel bewogen en vage foto's opleveren. De FZ200 heeft F2.8 over het gele bereik ! Mooi meteen-klaar-pakketje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Die f2.8 zegt bij camera's met kleine sensoren niet zo gek veel. Het is een compleet andere orde als f2.8 bij DSLR's. De populariteit daar is de reden waarom ze dit ook zo hard promoten (de kleine sensor is eerder de beperkende factor dan de lens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ppl schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 15:52:
Die f2.8 zegt bij camera's met kleine sensoren niet zo gek veel. Het is een compleet andere orde als f2.8 bij DSLR's. De populariteit daar is de reden waarom ze dit ook zo hard promoten (de kleine sensor is eerder de beperkende factor dan de lens).
Het zegt gewoon net zoveel als f/2.8 bij dslr's. Waar jij op doelt is de DoF en die is gerelateerd aan de pupilgrootte. f/2.8 bij een 100mm lens is op een dslr hetzelfde als bij een compact met een cropfactor van 6 qua DoF. Het verschil zit hem in de kijkhoek (de uitsnede dus eigenlijk). De f/2.8 is gewoon een maat voor de lichtsterkte en dus voor de sluitertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Is lezen nou zo verrekte moeilijk? Nog eens in de herhaling dan:
de kleine sensor is eerder de beperkende factor dan de lens
Exact zoals het er staat: de lens kan wel op 0.95 zitten maar zolang de sensor nog zo klein is zit je met een scherptediepte van niks EN is in moeilijke lichtomstandigheden fotograferen nog steeds een drama. Nogmaals (derde keer dat ik het tik), de lens is niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
En ik zeg dat het ongeacht het formaat van de sensor net zoveel zegt. Het stelt namelijk de lichtsterkte voor. Wil je gaan vergelijken moet je alles meenemen in je vergelijking. Die FZ200 heeft namelijk een lens die 108mm f/2.8 is aan het langste eind. En dat is niet anders qua DoF of lichtsterkte als een 108mm f/2.8 op een FF dslr. Het enige andere is de beelduitsnede.
Wat niet hetzelfde is, is dit vergelijken met een 600mm f/2.8. Of de sensor-output op dezelfde iso-waarde. Niets is voor niets uiteraard. Maar als je dezelfde foto wil maken (en dan bedoel ik echt dezelfde foto), dan is de ruis ook hetzelfde. Maar goed, deze discussie is ook hier gevoerd: FF vs crop: voordelen vs vooroordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppl schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 15:52:
Natuurlijk. Maar onder de Bridge camera's is dit wel degelijk uniek. Het feit dat hij nog F2.8 heeft aan het uiteinde waarmee hij nog een degelijk lage iso waarde kan aanhouden met een degelijke sluitertijd is juist de reden dat deze bridge nog het aanraden waard is, wanneer je dus zoekt naar zoom. Ik haalde juist DSLR erbij om te laten zien hoe overduidelijk dat geen optie is met zijn wensen. Zeker als je daadwerkelijk aan de 600mm wil komen. Ook m4/3 of Nikon1 is dan geen optie, alleen al vanwege prijs. Het moet dus vergeleken worden met een superzoom compact, en dan zal je snel merken dat zo'n dikke F2.8 zoom er echt niet voor jan lul op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Na het vergelijken van de X20 en de X100 op DPReview, ben ik er wel van overtuigd dat ik sowieso voor de X100 ga (denk ik, lekker tegenstrijdig :+ Ik zal altijd blijven twijfelen tot ik iets koop helaas...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Peter_Aragorn schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:10:
Na het vergelijken van de X20 en de X100 op DPReview, ben ik er wel van overtuigd dat ik sowieso voor de X100 ga (denk ik, lekker tegenstrijdig :+ Ik zal altijd blijven twijfelen tot ik iets koop helaas...)
Tsja, iemand schreef eens: je moet eerst iets kopen voordat je weet wat je echt wil hebben. Klinkt nogal belerend maar is in de praktijk wel (vaak) waar :)
Denk je niet dat je iets van zoom gaat missen in die Oosterse landen? Hoewel het op zich best te doen valt, 'k heb zelf eens een paar maanden door India gereisd met een Minox 35GT; met zo'n 35mm lensje ga je idd anders kijken en anders fotograferen. Je moet wel overal met je neus bovenop gaan durven staan. Maar toch, waarom geen X-E1 met 18-55, als het een Fuji moet zijn? (of is dat al besproken?). Mooi ding, prachtige optiek, niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
De 23mm lens van de X100 dwingt je wel om anders te fotograferen idd. Voor mij betekende dat dat mn foto's veel persoonlijker werden, omdat ik vooral dingen in mn directe omgeving kon schieten. Gewoon de dingen die je ook vanuit het 'blote oog perspectief' ziet, in plaats van honderd meter verderop telelens ninja shots. Maar dat is puur persoonlijk denk ik.

Als je wijder dan de 23mm van de X100 nodig hebt voor landschappen e.d. kom je trouwens nog een heel eind met de panoramamodus :)

Groot nadeel van de X-E1 is dat er geen OVF op zit zoals op de X100(s)/XPro-1. De 18-55 lens is lang niet zo lichtsterk en van de kwaliteit als de 23mm in de X100(s). Verder loont het dan om te wachten totdat ze het split screen focusing gebeuren in een X-E2 gaan stoppen, zodat je met veel meer (manual) glas aan de haal kan met het apparaat. De manual focussing van de X100/XPro-1/X-E1 laat nogal te wensen over. Dat is enorm verbeterd in de X100s, een techniek die ook ongetwijfeld in een XPro-2/X-E2 gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nou ik wil liever niet nog een systeem met losse lenzen erbij eigenlijk. Vandaar ook de keuze voor zo'n systeem..

Het feit dat je anders gaat kijken en fotograferen door zo'n 35mm equivalent, vind ik juist fijn eerlijk gezegd. Het daagt je uit tot iets nieuws en daar houd ik wel van.

Manuele focus is op de X100 inderdaad minder. Maar op andere punten is de X100s niet zo ongelofelijk veel beter. AF wel sneller, maar qua beeld is de X100 ook al super.

Ach, ik blijf twijfelen tot ik er een gekocht heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Mja het grote voordeel van de verbeterde manuele focus van de X100s is vooral als ze die functionaliteit in de opvolger van de XPro-1 gaan stoppen, zodat je helemaal los kan gaan met manual focus Leica glas en andere exotische objectieven :)

Mijn redenering om destijds een X100 te kopen was onder andere dat mn alternatief, een 35/1.4G voor op mn D700, veel duurder was; Met de X100 had ik er meteen een extra body bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Dat is ook meteen een van mijn redenen eigenlijk :) En ik wil eigenlijk altijd een camera met me mee gaan nemen voortaan. D700 is daar niet echt geschikt voor. Geweldig werkpaard hoor, daar niet van...

Manuele focus op de X100(s) ga je ook niet echt gebruiken denk ik. Voor de X-Pro2 wordt het inderdaad wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie review op Luminous landscape over de X100s. Niet analytisch, maar wel mooi geschreven.
http://www.luminous-lands...love_all_over_again.shtml

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2013 14:38 . Reden: link. Thx Jesper86 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De link werkt alleen met een 'l' achter de shtml. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Had ik al gelezen :) Mooie review!

Eigenlijk zijn alle reviews erg lovend. De 'S' is vooral een stuk sneller dan zijn voorganger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook leuk, zo hou je een X100(s) toch schoon. (zie onderaan) :D
http://stockografie.blogs...of-colours-and-x100s.html

Denk dat ik toch een plastic zak zou dicht tapen in plaats van al dat vieze plakband direct op je cam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Waarschijnlijk een te basic vraagje maar Ik heb iets meer dan een week een x10 en ik ben er super blij mee. Ik heb afgelopen zondag met goed weer wat test foto's gemaakt in een park. Nu lees ik vaak dat je het beste uit een x10 haalt met de volgende settings.
4:3 M resolutie, DR400%. Op deze manier zou iso100 gewoon mogelijk moeten zijn met een hoge dynamische bereik...het wordt door sommige zelfs als ideale standaard instelling beschouwd.
Nu was het afgelopen zondag vrij zonnig, maar diverse fotos zijn met deze instelling zwaar overbelicht. Uiteraard zijn er ook foto's gelukt. Ik schoot in RAW + JPG en alle RAWs zijn zwaar overbelicht.

Ik dacht dat de 400% setting een max was en dat de camera dit zelf regelde? Ik schoot in Program stand. Ik ging er dus vanuit dat ik met mooie landschap foto's thuis zou komen. Op de LCD was het voor mij niet duidelijk dat het zo zwaar overbelicht was.

Is dit normaal wat er zou moeten gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Quakie schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 10:56:
Waarschijnlijk een te basic vraagje maar Ik heb iets meer dan een week een x10 en ik ben er super blij mee. Ik heb afgelopen zondag met goed weer wat test foto's gemaakt in een park. Nu lees ik vaak dat je het beste uit een x10 haalt met de volgende settings.
4:3 M resolutie, DR400%. Op deze manier zou iso100 gewoon mogelijk moeten zijn met een hoge dynamische bereik...het wordt door sommige zelfs als ideale standaard instelling beschouwd.
Nu was het afgelopen zondag vrij zonnig, maar diverse fotos zijn met deze instelling zwaar overbelicht. Uiteraard zijn er ook foto's gelukt. Ik schoot in RAW + JPG en alle RAWs zijn zwaar overbelicht.

Ik dacht dat de 400% setting een max was en dat de camera dit zelf regelde? Ik schoot in Program stand. Ik ging er dus vanuit dat ik met mooie landschap foto's thuis zou komen. Op de LCD was het voor mij niet duidelijk dat het zo zwaar overbelicht was.

Is dit normaal wat er zou moeten gebeuren?
Zou wel eens door die DR400 stand kunnen veroorzaakt. Zijn je JPEG's wel goed belicht?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

de JPEGs zijn ook overbelicht (riet, lucht) maar niet zo extreem als de RAW files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:29
Wieltje voor belichting niet per ongeluk op +2 staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
jesper86 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 00:31:
Ook leuk, zo hou je een X100(s) toch schoon. (zie onderaan) :D
http://stockografie.blogs...of-colours-and-x100s.html

Denk dat ik toch een plastic zak zou dicht tapen in plaats van al dat vieze plakband direct op je cam.
Ik zou mn camera helemaal niet meenemen naar zo'n color run:

http://fstoppers.com/thin...-dslr-to-a-color-run-race

Hoogstens met de camera in een onderwaterbehuizing, en dan nog :D zelfs weathersealed lenzen zijn niet veilig voor die troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:40:
Wieltje voor belichting niet per ongeluk op +2 staan?
nee stond op 0, maar mijn aanname is dus correct? Dat de x10 het zelf moet meten en dat het dus max 400% en niet altijd 400%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben je in de X-Pert Corner van Fujirumors.com geweest?

Helemaal onderaan staat een lijst met links naar alle x-pert posts. (deze post zelf dan de laatste nieuwe)
http://www.fujirumors.com...rol-for-x-series-cameras/

Veel over EXR en Dynamic Range dus ook. En belangrijk ook om 't verschil van RAW goed te kennen.
Zie "RAW for JPEG Shooters" bijvoorbeeld.
  • Apple Camera RAW, X-Trans and EXR
  • First Look: XF55-200mmF3.5-4.8 R LM OIS
  • Studio X
  • Using the X100S
  • Using the X20
  • X100S vs. X100
  • X20 vs. X10
  • RAW, JPEG, Silkypix and “Fuji Colors”
  • Adapting Third-Party Lenses (updated with Speed Booster)
  • RAW for JPEG Shooters…
  • Tips for Updating your Firmware
  • How to Clean the X-Trans Sensor
  • Using the XF14mmF2.8 R
  • Decoding XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS
  • Comparing RAW converters: JPEG vs. Lightroom, Capture One, Silkypix & RPP
  • XF14mmF2.8 R appears to be almost distortion free
  • How to Expand Dynamic Range
  • How to Use Extended ISO
  • EXR, anyone?
  • Capture One – When the Going Gets Tough…
  • Using Shooting Profiles and the Quick Menu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Quakie schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 10:56:
Ik schoot in RAW + JPG en alle RAWs zijn zwaar overbelicht.
...
Op de LCD was het voor mij niet duidelijk dat het zo zwaar overbelicht was.
Ik heb net hetzelfde probleem/vraag - met het verschil dat ik nog niet in RAW geschoten heb. Ik zat in de aperture priority stand toen ik tot de vaststelling kwam dat al m'n foto's over- of onderbelicht waren. Als ik half indruk (focus/ae) lijkt alles piccobello op het schermpje, maar als afdruk en de foto later bekijk, is die gewoon veel te weinig of teveel belicht...

Het zal wel aan mij liggen; een of andere instelling die ik niet snap. Maar ik kom er ook niet meteen uit :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Hier een link naar een voorbeeld van wat ik bedoel:
https://dl.dropboxusercon...407609/Links/DSCF4798.JPG

Misschien dat de pro's aan de hand van deze foto kunnen zien waar het precies mis is gegaan?

Ik heb geen gegevens uit de JPEG gehaald.

Pagina: 1 ... 5 ... 14 Laatste