Door die adapter maak je van je 35mm een 28mm camera. Is het theoretisch ook mogelijk om een adapter te maken die van je x-100 een 50mm of zelf een 85mm camera maakt? Of krijg je dan vervrmg vanwege de soort lens die er nu in zit?
Nou, mn probleempje heeft zichzelf vandaag ineens weer opgelost.. weird
Fujifilm X-Pro1
Een aantal posts over de X-E1 zijn verplaatst naar Fujifilm X-Pro1 / X-E1
Verwijderd
Op 5 oktober zal Fuji FW 2.0 voor de x10 uitbrengen, deze bevat nieuwe creatieve filters en het Q menu optie van de X-Pro1 
Vooral het nieuwe menu ga ik erg handig vinden, dat is nu een beetje chaotisch als je snel iets wilt veranderen...
http://www.fujifilm.com/news/n120926.html
Vooral het nieuwe menu ga ik erg handig vinden, dat is nu een beetje chaotisch als je snel iets wilt veranderen...
http://www.fujifilm.com/news/n120926.html
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2012 17:40 ]
Sinds kort eigenaar van de X10.
Ik ben op zoek naar extra batterij voor de camera en kom verschillende opties tegen.
Ik wil dus graag ff wat ervaringen uitwisselen.
De Hama np-50 bij bijv. bol.com
Maar ik zag ook deze bij shootlight.nl
Ik zie dat ze allemaal een verschillende mah hebben. 1000 voor de orginele, 1500 voor die bij shootlight en 750 bij de Hama.
Dus ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.
Ik ben op zoek naar extra batterij voor de camera en kom verschillende opties tegen.
Ik wil dus graag ff wat ervaringen uitwisselen.
De Hama np-50 bij bijv. bol.com
Maar ik zag ook deze bij shootlight.nl
Ik zie dat ze allemaal een verschillende mah hebben. 1000 voor de orginele, 1500 voor die bij shootlight en 750 bij de Hama.
Dus ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.
mAh is de capaciteit, net als GB op een SD kaartje, maarja ik heb geen idee in hoeverre ze daarmee naar boven kunnen afronden of dat het echt een feit is, en of dat ook zo blijft na 10x opladen.
Hama is een betrouwbaar merk, maar ja als je bedenkt dat de merkloze het maar minder dan half zo lang hoeft te doen als ze zeggen en dan nog is 'ie goedkoper dan de Hama.
Of zoals iemand op Flickr zegt:
Hama is een betrouwbaar merk, maar ja als je bedenkt dat de merkloze het maar minder dan half zo lang hoeft te doen als ze zeggen en dan nog is 'ie goedkoper dan de Hama.
Of zoals iemand op Flickr zegt:
I got news for you guys that may come as a huge shock: Fuji and Nikon don't make batteries! So there's no such thing as a "fake" battery, just ones that don't have the camera maker's name on them.
There are about five major battery manufacturers in Asia that supply 95% of the batteries to all electronics companies. They also sell their own brands and that's what you're buying on eBay. They may not look quite as snazzy, but that's because they don't have to put a sticker on them that matches the brand identity of Canon, Nikon Pentax, Panasonic, Fuji, etc.
That doesn't mean there's not junk out there that's going to die after a month. Just that in most cases, when you buy an "off-brand" battery, you're still buying the "Real Deal."
There's only one caveat: Make sure the mAh matches or exceeds your original battery, otherwise it may not give you the same life.
[ Voor 55% gewijzigd door jesper86 op 03-10-2012 13:45 ]
Zo'n verhaal over batterij producenten wil ik nog best geloven, maar ik neem aan dat de Canons en Fuji's bij die clubs wel flinke eisen stellen op de batterijen met hun naam. Eisen die ze misschien niet stellen voor de batterijen met hun eigen naam. Ik geloof er geen snars van dat t van dezelfde lopende band komt en t slechts een verschil in sticker is.
Daarnaast wees iemand mij er eens op dat t vrij onnozel is om vele honderden euro's te betalen voor een camera om vervolgens op de batterij een paar tientjes te beknibbelen.
Daarnaast wees iemand mij er eens op dat t vrij onnozel is om vele honderden euro's te betalen voor een camera om vervolgens op de batterij een paar tientjes te beknibbelen.
Fujifilm X-Pro1
Goedkoper betekent niet altijd dat het meteen slechter, bijvoorbeeld een Kenko filter is hetzelfde als een Hoya filter, maar toch is de Hoya duurder. Dan betaal je puur voor de naam.
Ik wil niet zeggen dat er geen troep op Ebay verkocht wordt, maar 3rd party of noname batterijen kunnen net zo goed presteren als de originele. Als het in prijs ook nog de helft (of meer) scheelt dan vind ik het een gokje waard.
Ik wil niet zeggen dat er geen troep op Ebay verkocht wordt, maar 3rd party of noname batterijen kunnen net zo goed presteren als de originele. Als het in prijs ook nog de helft (of meer) scheelt dan vind ik het een gokje waard.
[ Voor 5% gewijzigd door Terryb47 op 04-10-2012 19:01 ]
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Grootse rumor van Fujirumors, en als het waar is hoeven we mss niet eens lang te wachten !
"X-100 replacement with X-TRANS sensor coming soon"
De sensor is 1 ding, maar als ook wat quirks zijn verholpen is het nog mooier.
Al kwam de laatste nieuwe firmware van de X100 ook al aardig in de buurt.
Bruikbare video zou ook een goede toevoeging zijn bijvoorbeeld.
"X-100 replacement with X-TRANS sensor coming soon"
De sensor is 1 ding, maar als ook wat quirks zijn verholpen is het nog mooier.
Al kwam de laatste nieuwe firmware van de X100 ook al aardig in de buurt.
Bruikbare video zou ook een goede toevoeging zijn bijvoorbeeld.
Ik vind de x100 met de laatste firmware een heerlijk cameraatje, heeft voor casual fotografie m'n dslr volledig vervangen. Die gaat alleen nog maar met opdrachten mee.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Met de laatste firmware is de X100 een stuk bruikbaarder geworden. De AF is stuk sneller dan voorheen, maar een speeddemon is het nog steeds niet. De X100 is wel sneller dan een XE1. Ik heb de XE1 een kans gegeven, maar het gemis van de optische viewfinder (ik word misselijk van een EVF) en wederom trage AF, heb ik maar besloten om m'n X100 te houden.
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
http://www.fujirumors.com...-new-name-and-new-sensor/
perfectAccording to rumors from trusted sources I recently got, I can confirm that there will be an X-100 replacement with X-Trans sensor.
AND
The X-100 replacement will not have the name X-200. And everything will be better! Better AF, better hybrid viewfinder, better operating speed… and the same sensor of the X-PRO1! It took me some time to check it, but now I can say that the lens will remain the 23mm f/2.
Juh, net nu ik wil kijken naar de X-E1 en X100..
Alleen zal die X100 mk2 wel weer een stuk duurder zijn dan de X100 nu. Al dan niet in special edition uitvoering...
Alleen zal die X100 mk2 wel weer een stuk duurder zijn dan de X100 nu. Al dan niet in special edition uitvoering...
Wat heeft de X-E1 er mee te maken, die is net nieuw hoor.
En een X100/X110 kan er perfect naast. Hoe mooi 35mm ook is, de X100 gaat echt geen DSLR vervangen, een X-E1 kan dat eventueel wel.
En die special edition is nice, maar toch wel even 175% zo duur.
Natuurlijk zit daar dan wel voor 350 euro of wat aan accessoires bij.
En die special edition is nice, maar toch wel even 175% zo duur.
Natuurlijk zit daar dan wel voor 350 euro of wat aan accessoires bij.
Wil andere camera, dslr(s) vervangen en hele bult glas... gewoon ding wat ik in tas kan stoppen en makkelijk mee te nemen is... mn vervangershortlist is uh... short, X100 en X-E1. Beide voor en nadelen. X-E1 is idd net nieuw en meer een vervanger ivm verwisselbare lenzen, maar de X100 heeft ook zijn charmes en optische zoeker..
Bedoel ook niet de zwarte uitvoering, maar de versie met hoes en flitser, is 970 euro oid.
Dusss...
Even cameraatjes kijken werd 'per ongeluk' ook kopen... ligt nu een limited edition X100 voor mijn neus :-)
X-E1 werd toch 'groot' met die 18-55, net wat te groot om handig in je tas te stoppen en overal mee naartoe te nemen, met die hoes om de camera kan je dat met de X100 wel gewoon doen. OVF is ook gewoon mooier.
Had ook nog op de opvolger kunnen wachten, maar die ligt vast niet voor dezelfde prijs in de winkels als de X100 nu.
Nu nog wachten op de lader, dat lampje moet uit
Bedoel ook niet de zwarte uitvoering, maar de versie met hoes en flitser, is 970 euro oid.
Dusss...
Even cameraatjes kijken werd 'per ongeluk' ook kopen... ligt nu een limited edition X100 voor mijn neus :-)
X-E1 werd toch 'groot' met die 18-55, net wat te groot om handig in je tas te stoppen en overal mee naartoe te nemen, met die hoes om de camera kan je dat met de X100 wel gewoon doen. OVF is ook gewoon mooier.
Had ook nog op de opvolger kunnen wachten, maar die ligt vast niet voor dezelfde prijs in de winkels als de X100 nu.
Nu nog wachten op de lader, dat lampje moet uit
[ Voor 37% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 22-12-2012 15:05 ]
Goed plan. De X-E1 zou ik meteen doen als het kan, vooral vanwege de top 'kit' lens. De X100 opvolger even wachten wat dat gaat worden, en vooral ook misschien voor wat de X100 prijs dan gaat doen. 
Edit: oh ben ik alweer te laat.
Te 'groot' is natuurlijk maar relatief. F2.8-4 op apsc kost nou eenmaal ruimte als je er zulke kwaliteit uit wil halen. Vergeleken met iets daadwerkelijk vergelijkbaars is het zeker wel compact voor wat je krijgt. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het wel net moet zijn waar je naar zoekt.
Hybrid VF van de X100 is inderdaad ècht geweldig.
Edit: oh ben ik alweer te laat.
Te 'groot' is natuurlijk maar relatief. F2.8-4 op apsc kost nou eenmaal ruimte als je er zulke kwaliteit uit wil halen. Vergeleken met iets daadwerkelijk vergelijkbaars is het zeker wel compact voor wat je krijgt. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het wel net moet zijn waar je naar zoekt.
Hybrid VF van de X100 is inderdaad ècht geweldig.
[ Voor 53% gewijzigd door jesper86 op 22-12-2012 15:18 ]
Vergeleken met combinatie 40D/17-40 f4L is het weer heel compact, maar ding heeft net een afmeting waarvoor je eigenlijk weer een losse cameratas(je) nodig hebt. Dat is altijd handiger dan een rugzak vol spul, maar kan me soms net tegenhouden om hem mee te nemen. Met dat leren(?) ding kan ik hem wel zo in mn tas kieperen.
Dat snap ik, maar een lichtgewicht vervanger voor DSLR of iets dat je in jas/tas kan kieperen zijn twee verschillende doeleinden.
Anyway, ook niet onbelangrijk, de lens is wel echt geweldig.
Mooie foto's met de X100:
http://www.flickr.com/sea...5372721@N00&q=Fuji%20X100
http://www.flickr.com/photos/nacoki/sets/72157626864445809/
Deze laat de plaatje klein zien, en laat downloaden niet toe, maar de foto's zelf zijn wel redelijke resolutie dus inzoomen met de browser werkt wel:
http://www.sylvainphoto.c.../12/fuji-x100-in-the-snow
Anyway, ook niet onbelangrijk, de lens is wel echt geweldig.
Mooie foto's met de X100:
http://www.flickr.com/sea...5372721@N00&q=Fuji%20X100
http://www.flickr.com/photos/nacoki/sets/72157626864445809/
Deze laat de plaatje klein zien, en laat downloaden niet toe, maar de foto's zelf zijn wel redelijke resolutie dus inzoomen met de browser werkt wel:
http://www.sylvainphoto.c.../12/fuji-x100-in-the-snow
Tot nu toe wel happy met de X100. Ding gewoon in tas gedaan, met kerst thuis wat fototjes geschoten en stiekem nog best wat ook... ook daar valt de camera niet echt op, ze zien je wel pielen, maar het valt minder op dan een dslr met flinke toeter ervoor in je neus geduwd krijgen. Diafragma open, ISO omhoog en flitsen niet nodig en toch mooie kleuren in beeld krijgen, waar je bij een simpelere compactcam toch met het flitsertje aan de gang moet en alles kapot flitst.
OVF is vergeleken met de trage EVF (tot je scherp stelt...) erg fijn. Alleen zit ik er qua scherpstelling nog weleens naast.
Camera nog even bekeken door mn vader en kennis van me. Die het gek vonden dat je niet kon zoomen
Tja, bewuste keuze. Wilde ook nog weten wat ik aan Canon glas te koop heb, maar denk dat L spul 'ietsje' buiten der budget valt...
OVF is vergeleken met de trage EVF (tot je scherp stelt...) erg fijn. Alleen zit ik er qua scherpstelling nog weleens naast.
Camera nog even bekeken door mn vader en kennis van me. Die het gek vonden dat je niet kon zoomen
[ Voor 16% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 28-12-2012 10:29 ]
Zoals de camera bedoeld is. 
Heb je trouwens in instellingen silent mode of hoe het ook heet weten te vinden ? Het geluidje dat hij maakt is namelijk hartstikke nep, speelt gewoon een geluidje af... de camera zelf is namelijk vrijwel volledig stil (leaf shutter). Èèn van de big selling points als street camera.
Ik hoorde ook dat de X-E1 toch wel een stuk minder stil was omdat die geen leaf-shutter meer heeft (kan alleen met vaste lens, en zit dan ìn de lens). Ik las zelfs in 1 review dat de Olympus E-M5 iets stiller was dan de X-E1. Die zit er dan dus tussenin, maar hoe ver uit elkaar precies dat weet ik niet. Weet alleen dat de X100 belachelijk stil is.
Heb je trouwens in instellingen silent mode of hoe het ook heet weten te vinden ? Het geluidje dat hij maakt is namelijk hartstikke nep, speelt gewoon een geluidje af... de camera zelf is namelijk vrijwel volledig stil (leaf shutter). Èèn van de big selling points als street camera.
Ik hoorde ook dat de X-E1 toch wel een stuk minder stil was omdat die geen leaf-shutter meer heeft (kan alleen met vaste lens, en zit dan ìn de lens). Ik las zelfs in 1 review dat de Olympus E-M5 iets stiller was dan de X-E1. Die zit er dan dus tussenin, maar hoe ver uit elkaar precies dat weet ik niet. Weet alleen dat de X100 belachelijk stil is.
Ja dat vergt inderdaad altijd even wat uitleg. Sommige kunnen het gewoon ècht niet voorstellen, maar zo magisch is zoom helemaal niet. Persoonlijk vind ik het wel netjes als een serie foto's allemaal dezelfde hoek heeft. Vooral met een hoek als 35mm, je voelt dan echt waar de foto is genomen. Als je dichtbij iets of iemand zit dan zit je ook echt dichtbij, want zoom was het niet, en perspectief blijft gelijk en natuurlijk. Zoals je het ervaart zo legt hij het vast.
Sluitergeluid had ik al uit staan voor ik 1 foto gemaakt had... En daarnaast nog de stille modus waarbij alles wat maar piept of licht geeft uit gaat... Alleen is er geen handig ding wat aangeeft dat dat aan staat of melding als je het aan/uit zet...
Volgens mij heb ik m'n vader tot 3x toe moeten zeggen dat je niet kon zoomen, maar ding gewoon vast was
Gekke camera...
Verder ook niet verteld wat ding kostte, denk dat veel mensen daarvan schrikken omdat het geen dslr is... Alleen een hoge kwaliteit body met zelfde soort sensor en goede kwaliteit glas ervoor
Volgens mij heb ik m'n vader tot 3x toe moeten zeggen dat je niet kon zoomen, maar ding gewoon vast was
Gekke camera...
Verder ook niet verteld wat ding kostte, denk dat veel mensen daarvan schrikken omdat het geen dslr is... Alleen een hoge kwaliteit body met zelfde soort sensor en goede kwaliteit glas ervoor
Verwijderd
A.s. Maandag zal de nieuwe X100S worden aangekondigd op de CES, releasedatum medio februari, betere en snellere autofocus, uiterlijk ongewijzigd.
Echt tof hoe ze naar de community luisteren en precies die dingen aanpakken, geen fratsen, gewoon de mankementen fixen, belangrijkste wensen vervullen, plus hun trademark sensor, en de X100S is born. 
16 Februari zou de release date zijn, maar de announcement kan al van de week zijn. Hij staat al op mijn verlanglijstje als 2e camera, maar eerst een SLR upgrade en lenzen.
16 Februari zou de release date zijn, maar de announcement kan al van de week zijn. Hij staat al op mijn verlanglijstje als 2e camera, maar eerst een SLR upgrade en lenzen.
X100s Press Release!
http://www.fujifilm.eu/uk...the-new-fujifilm-x100s-1/
Ziet er mooi uit! Jammer dat de introductie video niet werkt...
http://www.fujifilm.eu/uk...the-new-fujifilm-x100s-1/
Ziet er mooi uit! Jammer dat de introductie video niet werkt...
Tijd voor een Titelchange...
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Nou ze gaan wel gelijk met 1 van de zwakste punten naar een claim als: world’s fastest AF*
* Fujifilm research as of November 2012. Compared with other compact digital cameras equipped with an APS-C sensor and a non-interchangeable lens based on CIPA standards and conducted in High Performance mode.
Het interessantste stukje:
* Fujifilm research as of November 2012. Compared with other compact digital cameras equipped with an APS-C sensor and a non-interchangeable lens based on CIPA standards and conducted in High Performance mode.
The X100S has the ability to capture high resolution images, comparable to those taken on full-frame sensors. This is down to a combination of its newly-developed 16.3 megapixel APS-C X-Trans CMOS II sensor and EXR Processor II, which together increase resolution by approx. 25% (*2) and reduce noise by more than 30% (*3). Clear images with minimal graininess, even at high ISO settings, can also be produced, thanks to the removal of the optical low pass filter and the introduction of a more powerful processor.
The newly-developed X-Trans CMOS II sensor has built-in Phase Detection pixels which provide the X100S with the world’s fastest AF in as little as 0.08 seconds (*1). Additionally, the EXR Processor II offers very speedy response times with a start-up time of approx. 0.5 seconds (*4), and a shooting interval of 0.5 seconds. Plus with its shutter time lag of only 0.01 seconds, it allows you to react quickly and capture each precise moment you want to with no missed photo opportunities.
Also new to the FUJIFILM X100S is the world’s first (*5) “Digital Split Image” feature, which displays dual images on the left and right to be lined up for manual focusing. This enables accurate focusing especially when working with an open aperture or macro shooting. What’s more there is a handy Focus Peak Highlight function, which shows you precisely which area of your composition is in focus.
De X20 kan er eventueel ook bij:Universal Creations schreef op zondag 06 januari 2013 @ 11:58:
Tijd voor een Titelchange...
http://www.fujifilm.eu/uk...premium-compact-camera-1/
* Fujifilm research as of November 2012. Compared with other compact digital cameras equipped with an APS-C sensor and a non-interchangeable lens based on CIPA standards and conducted in High Performance mode.jesper86 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 12:55:
Nou ze gaan wel gelijk met 1 van de zwakste punten naar een claim als: world’s fastest AF*
[...]
Zo veel compact digital cameras met APS-C sensor zonder verwisselbare lens zijn er toch niet??
Dan is het ook niet zo moeilijk om dat te beweren.
Misschien hebben ze het vergeleken met de Leica X2, veel anderen in hetzelfde segment zijn er niet echt.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Donejesper86 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 13:04:
De X20 kan er eventueel ook bij:
http://www.fujifilm.eu/uk...premium-compact-camera-1/
Inderdaad, en Sigma DP misschien. Anyway, de laatste firmware van de X100 was al goed, dus kan alleen maar beter zijn. Snelheid was eigenlijk niet eens zo'n probleem op zich, maar alleen in moeilijke licht-omstandigheden.
Nog iets moois, eindelijk misschien meer dan bruikbare video:
Nog iets moois, eindelijk misschien meer dan bruikbare video:
36Mbit dat is hetzelfde als BluRay! Nu maar hopen dat ze goed met AVC hebben weten om te gaan, de bitrate is super maar nog niet alles.The X100S can shoot at 60fps during Full HD video recording (1920 x 1080) for very smooth video capture. Plus shooting at the high bit-rate of 36Mbps
Sweet
Ben benieuwd naar de reviews en uiteraard de prijs.. Mijn X100 is nog steeds mijn fijnste stukje fotoapparatuur
Wel tof dat ze in het ini-mini zoekertje van de X20 ook een display hebben weten te proppen. Maakt het denk ik een stuk beter bruikbaar. Ook al is het nog steeds maar 85%. Hij schiet trouwens ook dezelfde 36Mbit 1080p60 video. En ben benieuwd hoe zo'n baby x-trans sensor zal presteren.
The X20’s viewfinder also has a newly-developed Digital Trans Panel, which is less than 1mm in depth and is highly transparent. It displays the shutter speed, aperture, ISO, focusing area and other shooting information so that users can continue shooting comfortably without having to take their eye off the action. The Digital Trans Panel automatically switches the colour of information in the shooting frame according to the scene and shooting conditions.
Als de X20 met de X-trans sensor daadwerkelijk aan de verwachtingen voldoet, heb ik eindelijk mijn nieuwe camera gevonden. Wat een prachtig ding, een OVF met digitale info is geniaal
. Snelle AF is ook zeer welkom.
Ik hoop dat hij niet te duur wordt, zal wel rond de 450-500 euro worden neem ik aan?
Ik hoop dat hij niet te duur wordt, zal wel rond de 450-500 euro worden neem ik aan?
Check out my photography on Instagram
Denk dat je hetzelfde als dit kan verwachten, alleen '12 naar '13 veranderen en maand opschuiven.Woembah schreef op zondag 06 januari 2013 @ 17:39:
Haha ja waarschijnlijk, ze zouden er goed aan doen om de x20 in ieder geval wat goedkoper te houden dan de Sony RX100, gezien de kleinere sensor.
Check out my photography on Instagram
Sony heeft geen innovatieve zoeker mèt info overlay natuurlijk, of de F2-2.8 Fujinon.
Lens is echt een sterk minpunt van de Sony. Niet lichtsterk aan het tele eind (moeilijkste! en juist daar is zulke diafragma het meest effectief / zinvol (meer shake)), en stuk minder in de hoeken dacht ik.
[ Voor 28% gewijzigd door jesper86 op 06-01-2013 18:58 ]
Het klinkt als een mooie verbetering op de X100. De AF zou ik 0,08s kunnen locken in "goede omstandigheden". Zolang het niet heel erg vertraagt in "slechte omstandigheden" is dat een goede stap voorwaarts.
Overigens is de aankondiging weer verdwenen van de website, en ook op dpreview is er nog niets van gemeld. Waarschijnlijk is de aankondiging per ongeluk te vroeg op de site gezet, als er wat meer officiële specs en plaatjes beschikbaar zijn zal ik de OP een update geven
Overigens is de aankondiging weer verdwenen van de website, en ook op dpreview is er nog niets van gemeld. Waarschijnlijk is de aankondiging per ongeluk te vroeg op de site gezet, als er wat meer officiële specs en plaatjes beschikbaar zijn zal ik de OP een update geven
Ik kreeg een lege pagina, daar staat dan weer geen datum bij
Dit gaat me geld kosten
Blijft de lens en sluiter hetzelfde?
Blijft de lens en sluiter hetzelfde?
Mooie upgrade, het goede van de X100 houden en de negatieve punten zijn aangepakt.
Wordt wel zaak voor de Adobes van deze wereld om goede raw support voor de Fuji sensoren te maken.
Wordt wel zaak voor de Adobes van deze wereld om goede raw support voor de Fuji sensoren te maken.
Die splitimage manual scherpstelling
nu nog hopen dat ie ook bruikbaar is. Vind het echt een heerlijke manier van scherpstellen op mijn canonet.
$1300 is wel een flinke prijs, wat was de introductieprijs van de X100 ook alweer in NL? €1000-1100?
http://www.fujirumors.com/split-image-in-action/
http://www.fujirumors.com/x-100s-official-marketing-video/
$1300 is wel een flinke prijs, wat was de introductieprijs van de X100 ook alweer in NL? €1000-1100?
http://www.fujirumors.com/split-image-in-action/
http://www.fujirumors.com/x-100s-official-marketing-video/
[ Voor 18% gewijzigd door haakjesluiten op 07-01-2013 22:13 ]
$1200 dacht ik, maar hij is heel lang niet leverbaar geweest in het begin omdat er zo belachelijk onverwacht veel interesse was en toen gingen ze dus voor $1400 over de toonbank.
Dat was mei 2011, en zo ging het verder:
Dat was mei 2011, en zo ging het verder:
Ik wacht de reviews nog even af, ben ook wel benieuwd naar de film kwaliteit.
Hopen dat die focus by wire dan ook wat natuurlijker aanvoelt, nu moet je veel te vaak draaien en zit er een kleine vertraging tussen het draaien en daadwerkelijk focussen van de lens.Crazyanz schreef op maandag 07 januari 2013 @ 22:11:
Die splitimage manual scherpstellingnu nog hopen dat ie ook bruikbaar is. Vind het echt een heerlijke manier van scherpstellen op mijn canonet.
Edit:
Valt niet tegen:
YouTube: FG X100s - Hands On Preview
Goede update zo te zien, ik ben tevreden genoeg met m'n x100 dus ik zal 'm niet kopen. Goed om te zien dat Fuji naar haar klanten lijkt te luisteren. Alle kritiekpunten van de x100 lijken aangepakt.
[ Voor 8% gewijzigd door abrakadaver op 08-01-2013 10:34 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Laat maar, is al gezegd

[ Voor 82% gewijzigd door Radiant op 08-01-2013 11:21 ]
Wel apart dat ze de achterkant niet/amper aangepakt hebben qua knoppen. Daar hadden ze best de indeling van bv de X-E1 op kunnen gebruiken, wieltje vervangen door 4 pijltjes enzo.
Blijf hier voorlopig ook bij de 'gewone' X100, mede omdat ik hem net heb
Blijf hier voorlopig ook bij de 'gewone' X100, mede omdat ik hem net heb
Ik zou zeggen dat is ook goed voor ons, want door de shell hetzelfde te houden maar alleen een beetje de labels te fixen kunnen ze de kosten laag houden zou je denken. Maar dan hadden ze de introductieprijs niet hoeven verhogen. Kan iig de prijs dan misschien wel sneller omlaag brengen dan voorheen.
Vind de iets modernere look van de X-E1 ook super inderdaad. Strakke lijnen en een grip. En als ik 4-way pijltjes knoppen aantrekkelijk kon vinden dan is die van de X-E1 wel echt 1 van- of de stijlvolste ooit moet ik toegeven.
Op dpreview noemde ze trouwens meerdere keren een videobitrate van 24Mbps Gewoon weer een foutje natuurlijk, die specs klopt echt nooit wat van bij hun, altijd hetzelfde liedje.
Vind de iets modernere look van de X-E1 ook super inderdaad. Strakke lijnen en een grip. En als ik 4-way pijltjes knoppen aantrekkelijk kon vinden dan is die van de X-E1 wel echt 1 van- of de stijlvolste ooit moet ik toegeven.
Op dpreview noemde ze trouwens meerdere keren een videobitrate van 24Mbps Gewoon weer een foutje natuurlijk, die specs klopt echt nooit wat van bij hun, altijd hetzelfde liedje.
[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 10-01-2013 23:13 ]
Mooie nieuwe features heeft die X100s, maar het is te weinig om als huidig X100 bezitter over te stappen. AF vind ik snel genoeg, MF gebruik ik niet en dan hou je in feite alleen de nieuwe sensor over + Q-menu/restyle van het menu. Desondanks een prima verbetering, zeker voor degene die overwoog de X100 aan te schaffen maar toch de boot afhield.
Kan het nieuwe menu niet met een firmware update ook op de huidige X100 komen? Vraag me wel af of ze daar nog verder naar blijven kijken nu er een opvolger is...
Verder kunnen ze ook de X100s grotendeels hetzelfde houden als de X100, maar bv die pijltjes ipv draaiwiel hadden ze er makkelijk op kunnen verwerken.
Verder kunnen ze ook de X100s grotendeels hetzelfde houden als de X100, maar bv die pijltjes ipv draaiwiel hadden ze er makkelijk op kunnen verwerken.
Ja daar hoorde ik dus wel wat over, een firmware update maakt van de raw button dan het Q menu e.d.
Ben al een maandje of wat met een schuin oog naar een (tweedehands) X100 aan het kijken: zodat ik ook een goede camera mee kan nemen zonder tas. Nu de nieuwe Fuji er aan komt twijfel ik: niet tussen de X100 en de X100s (deze laatste is me voorlopig te duur), maar of ik op dit moment een tweedehands X100 moet aanschaffen..
Ik heb er nu eentje op het oog voor € 525,- wat ik voor nu wel een prima prijs vind. Hoe waarschijnlijk is het dat de tweedehandsprijs gaat kelderen na het beschikbaar komen van de X100S? Zal afhangen van wat de introductieprijs van de X100S zal worden. Is er al meer bekend: over de prestaties van de AF, de beeldkwaliteit, en wanneer hij in de winkels ligt?
Ik heb er nu eentje op het oog voor € 525,- wat ik voor nu wel een prima prijs vind. Hoe waarschijnlijk is het dat de tweedehandsprijs gaat kelderen na het beschikbaar komen van de X100S? Zal afhangen van wat de introductieprijs van de X100S zal worden. Is er al meer bekend: over de prestaties van de AF, de beeldkwaliteit, en wanneer hij in de winkels ligt?
Dat vind ik dan wel weer ideaal, zou zo mijn huidige, oorspronkelijke LC-100 case verkopen om de nieuwe van de X100s te halen. Vind het altijd zo'n gedoe om de X100 uit de case te halen als ik bijv. de sd-kaart eruit wil halen om foto's op de pc te gooien.jesper86 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:11:
Ook leuk, de X100S case heeft nu een flappie voor het accu/sd kleppie.
[afbeelding]
Ik denk dat de prijs van de X100 niet heel veel zal kelderen, 525 is al erg scherp. Straatprijs van de X100s zal ergens rond de 1000-1300 euro worden. Wat betreft de prestaties van de AF, in diverse hands-on's is er mee getest en de X100s bleek ook in het donker gewoon veel sneller en preciezer te focussen dan de X100.Wouter87 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 21:10:
Ben al een maandje of wat met een schuin oog naar een (tweedehands) X100 aan het kijken: zodat ik ook een goede camera mee kan nemen zonder tas. Nu de nieuwe Fuji er aan komt twijfel ik: niet tussen de X100 en de X100s (deze laatste is me voorlopig te duur), maar of ik op dit moment een tweedehands X100 moet aanschaffen..
Als ik het geld had verkocht ik mijn X100 en ruilde hem in voor een X100s, want dat focussen is het enige waar ik me af en toe echt aan erger.
Wat beeldkwaliteit betreft kun je naar de XPro-1/EX-1 kijken, aangezien de X100s dezelfde sensor aan boord heeft.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Het is handig, maar wel weer een los flapje wat hem onder ook weer dikker maakt... en ook vocht en vuil door kan laten.Joosie200 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 21:48:
[...]
Dat vind ik dan wel weer ideaal, zou zo mijn huidige, oorspronkelijke LC-100 case verkopen om de nieuwe van de X100s te halen. Vind het altijd zo'n gedoe om de X100 uit de case te halen als ik bijv. de sd-kaart eruit wil halen om foto's op de pc te gooien.
Dat zit zo te zien wel snug afgedicht hoor, met het gat een stuk naar binnen. Zie ook het drukkertje aan de zijkant daar zal je 'm mee vast klikken, en aan de onderkant kan je ook nog een heel klein stukje van het drukkertje zien waar de kap die over heel de camera kan vast zit, wat er ook nog overheen komt als je die gebruikt. Een plas water zou ik die andere ook niet in zetten.KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 15:42:
[...]
Het is handig, maar wel weer een los flapje wat hem onder ook weer dikker maakt... en ook vocht en vuil door kan laten.
Edit: Plaatje: http://dc.watch.impress.c...581/227/html/018.jpg.html
[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 10-01-2013 17:27 ]
Die foto is wat duidelijker... dacht dat alleen aan die kant een verdikking zou zitten, maar zo ziet het er nog best netjes uit... ze lijken echt te luisteren naar de gebruikers daar bij Fuji
nieuw is de x100 nu voor 750,- te koop. Ik kan de btw ook nog aftrekken dus dat gaat ene leuk prijsje worden. ZO kan ik een jaar overbruggen om op de x-e2 te wachten.
Verwijderd
Op marktplaats staan nu 20 X-100s te koop. Zullen toch wel redelijk wat mensen overstappen naar de X-100s of X-E1.
Je bedoeld X100'sVerwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:39:
Op marktplaats staan nu 20 X-100s te koop.
zo gaat lekker met de prijs van gebruikte X100... €450 zit de goedkoopste nu...
Inderdaad. Voor die prijs is het wel een zeer aantrekkelijke camera als 'daily' cam naast een flink DSLR systeem. Ben zelf ook aan het overwegen om de knoop door te hakken om wellicht dan een X100 tweedehands te halen als extra camera.
De beste tijd om in te haken voor een 'oude' X100 camera ...
Zag van de week nog een zwarte X100 weggaan voor 550,- wegens een upgrade naar de X100s.
De beste tijd om in te haken voor een 'oude' X100 camera ...
Is de X100s al leverbaar dan... leuke grap om nu je camera te verkopen voor een prikkie omdat je snel over wil en dadelijk leverproblemen waardoor je pas in mei je nieuwe cam hebt
X100S is sowieso pas ergens in maart leverbaar dus die prijs gaat nog wel wat omlaag. Nou heb ik zelf nog geen X100 en was ik eigenlijk aan het wachten op de X100S maar nu moet ik mezelf straks zien te overtuigen dat de X100S toch echt ruim het dubbele waard is
De prijs gaat inderdaad wel hard omlaag nu. De X100s heeft ruim genoeg voordelen om naar over te stappen.. ikzelf zou ook wel willen, maar voor een "kleinere camera voor er bij" (naast mijn Canon systeem) vind ik een X100s nog teveel geld, een tweedehandse X100 zal prima voldoen.. maar ik heb besloten er nog maar even mee te wachten.
Aanvulling voor de OP links so far:
Algemene links:
X-Photographers Gallery
FujiFilm X Brand mini-Site
FujiFilm X Accessories mini-Site
X Development Story mini-Site
FujiFilm X20
Productpagina Global
Press-Release
Catalogus / Brochure (pdf)
FujiFilm X20 Special mini-Site
Youtube: Fuji Guys X20 First Look
Youtube: Officiële Promo video
dpreview: First Look Preview
FujiFilm X100s
Productpagina Global
Press-Release
Youtube: Fuji Guys X100s First Look
Youtube: Fuji Guys X100s Hand-on Preview
Youtube: Digital Split-image feature
Youtube: Verbeterde shot-to-shot tijd
Youtube: CES Hands-on (Photographybay)
dpreview: CES Hands-on
dpreview: Digital Split-image - how it works
Zie vooral de shot-to-shot time video van de x100s
Algemene links:
X-Photographers Gallery
FujiFilm X Brand mini-Site
FujiFilm X Accessories mini-Site
X Development Story mini-Site
FujiFilm X20
Productpagina Global
Press-Release
Youtube: Fuji Guys X20 First Look
FujiFilm X100s
Productpagina Global
Press-Release
Youtube: Fuji Guys X100s First Look
Youtube: Fuji Guys X100s Hand-on Preview
Youtube: Digital Split-image feature
Youtube: Verbeterde shot-to-shot tijd
Youtube: CES Hands-on (Photographybay)
dpreview: CES Hands-on
dpreview: Digital Split-image - how it works
Zie vooral de shot-to-shot time video van de x100s
Ze staan er bij, dank voor het opzoeken!
Van de week zelf toch maar de knoop doorgehakt en mijn systeem camera + objectieven verkocht. Naast mijn DSLR was een setje objectieven en een systeemcamera niet zo compact als gedacht. De prijzen die ik voorbij zag komen waren aantrekkelijk genoeg om de X100 als daily camera te gaan gebruiken. Zo gezegd, zo gedaan. Gisteren een X100 opgehaald met alle originele accesoires + zonnekap.Wouter87 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:33:
De prijs gaat inderdaad wel hard omlaag nu. De X100s heeft ruim genoeg voordelen om naar over te stappen.. ikzelf zou ook wel willen, maar voor een "kleinere camera voor er bij" (naast mijn Canon systeem) vind ik een X100s nog teveel geld, een tweedehandse X100 zal prima voldoen.. maar ik heb besloten er nog maar even mee te wachten.
Meteen een kleine aanpassing gedaan. Originele strap doorgeknipt en 2 handstraps van gemaakt.

Even een update over de NL prijs van de x100s. Zie de eerste webshop prijzen voorbij komen; €1299,00
http://www.cameranu.nl/nl...-x100s/h255_32244_302794/
Ben benieuwd of dit snel na de introductie daalt? Ben anders van plan om de x100 te halen, weet namelijk niet of het grote prijsverschil het echt waard is.
http://www.cameranu.nl/nl...-x100s/h255_32244_302794/
Ben benieuwd of dit snel na de introductie daalt? Ben anders van plan om de x100 te halen, weet namelijk niet of het grote prijsverschil het echt waard is.
[ Voor 16% gewijzigd door mondayrunner op 03-02-2013 11:59 ]
Of het het waard is kan je natuurlijk alleen zelf bepalen. 
Als je het geld heb is de nieuwe sensor (zelfde als de X-E1 en X-Pro1 dus daar kan je veel samples van vinden.) een stuk beter up to date. De phase-detect pixels op de sensor maakt de AF dan weer up to date, en natuurlijk de unieke split-screen focus mogelijk. Plus niet te vergeten eindelijk meer dan bruikbare video. Geen fratsen, allemaal ècht zinvolle dingen die het gebruik verbeteren, en if anything, ervoor zorgen dat je een goed deel van die meerprijs wel weer in de verkoopwaarde zal terugvinden. Niet dat je dat ooit zou willen dan.
Oh en niet te vergeten, de nieuwe processor maakt de jpegs mooier en de reactietijd veel sneller.
Prijs van de originele X100 begon bij de $1400 dollar vanwege levering problemen (teveel vraag), dus je kan zo in de pricewatch kijken hoe snel dat omlaag is gegaan zodra hij leverbaar was = waar de pricewatch grafiek begint.
Als je het geld heb is de nieuwe sensor (zelfde als de X-E1 en X-Pro1 dus daar kan je veel samples van vinden.) een stuk beter up to date. De phase-detect pixels op de sensor maakt de AF dan weer up to date, en natuurlijk de unieke split-screen focus mogelijk. Plus niet te vergeten eindelijk meer dan bruikbare video. Geen fratsen, allemaal ècht zinvolle dingen die het gebruik verbeteren, en if anything, ervoor zorgen dat je een goed deel van die meerprijs wel weer in de verkoopwaarde zal terugvinden. Niet dat je dat ooit zou willen dan.

Oh en niet te vergeten, de nieuwe processor maakt de jpegs mooier en de reactietijd veel sneller.
Prijs van de originele X100 begon bij de $1400 dollar vanwege levering problemen (teveel vraag), dus je kan zo in de pricewatch kijken hoe snel dat omlaag is gegaan zodra hij leverbaar was = waar de pricewatch grafiek begint.
[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 03-02-2013 14:46 ]
Bedankt voor je feedback! Ben inderdaad benieuwd naar de fotografische resultaten in de komende reviews van de x100s. Zie al veel 2e-hands x100 's op marktplaats verschijnen. Denk dat er weer een redelijke vraag zal zijnjesper86 schreef op zondag 03 februari 2013 @ 14:41:
Of het het waard is kan je natuurlijk alleen zelf bepalen.
Heb gewoon het gevoel dat er een (Fujifilm) marketing machine aan het lopen is, waarbij de 2 jaar oude camera als minder goed wordt weergegeven. Steeds maar de race voor meer megapixels, betere sensor, snellere focus, dit hoort echt bij onze tijd en de oude x100 gaf mij wel weer het gevoel van vroeger (goede (bouw) kwaliteit, mooi resultaat voor een eerlijke prijs).
Kom trouwens reviews tegen van mensen die de focus na de verschillende firmware updates niet traag vinden? Wat is jullie ervaring daarmee?
Nice.. die standaard strap is abominabel idd. Heb zelf sinds 2 weken mn Domke neckstrap er eens afgehaald en weer een homebrew paracord polsbandje aan gehangen. Merk dat ik de X100 toch vooral als 'snapshot' camera gebruik, al was het op vakantie wel relaxed om hem tijdens een hike gewoon om mn nek/schouder te hebben:k5052 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 12:52:
[...]
Van de week zelf toch maar de knoop doorgehakt en mijn systeem camera + objectieven verkocht. Naast mijn DSLR was een setje objectieven en een systeemcamera niet zo compact als gedacht. De prijzen die ik voorbij zag komen waren aantrekkelijk genoeg om de X100 als daily camera te gaan gebruiken. Zo gezegd, zo gedaan. Gisteren een X100 opgehaald met alle originele accesoires + zonnekap.
Meteen een kleine aanpassing gedaan. Originele strap doorgeknipt en 2 handstraps van gemaakt.![]()
[afbeelding]

Paracord wrist strap by renegesink, on Flickr
Wat betreft het focussen, met de nieuwste firmware updates gaat het focussen wel degelijk sneller. Het is nog steeds geen snelheidsmonster maar echt wel stukken verbeterd.
Als je echter in het donker zit of op dingen mikt met laag contrast wil de camera nog weleens mis grijpen.
Ben benieuwd hoe de X100s ook net zo snel is in het donker als dat ie in goed licht doet, want de snelheid van het focussen hebben ze wel behoorlijk aangepakt in de hardware.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
No problem. Die bediening blijft ideaal inderdaad. Men noemt het 'retro' en denkt vaak dat het om looks gaat, maar het maakt imho het fotograferen gewoon fijner er makkelijker.mondayrunner schreef op maandag 04 februari 2013 @ 09:48:
[...]
Bedankt voor je feedback! Ben inderdaad benieuwd naar de fotografische resultaten in de komende reviews van de x100s. Zie al veel 2e-hands x100 's op marktplaats verschijnen. Denk dat er weer een redelijke vraag zal zijn
Heb gewoon het gevoel dat er een (Fujifilm) marketing machine aan het lopen is, waarbij de 2 jaar oude camera als minder goed wordt weergegeven. Steeds maar de race voor meer megapixels, betere sensor, snellere focus, dit hoort echt bij onze tijd en de oude x100 gaf mij wel weer het gevoel van vroeger (goede (bouw) kwaliteit, mooi resultaat voor een eerlijke prijs).
Kom trouwens reviews tegen van mensen die de focus na de verschillende firmware updates niet traag vinden? Wat is jullie ervaring daarmee?
Los van de marketing zijn de verbeteringen hardwarematig, fysieke toevoegingen die de originele x100 gewoon niet had. Van Contrast AF, naar snellere Contrast AF dat kan nog marketing zijn, maar daar komt nu dus Phase-Detect AF bij wat niet mogelijk is zonder toevoeging van Phase-Detect punten op de sensor. Dit heeft de X-Pro1 en X-E1 niet eens, en is een verbetering dat kan zelfs (of juist) marketing niet duidelijk maken.
De split-screen manual focus feature gebruikt deze punten vervolgens om het split-screen beeld te renderen, iets wat simpelweg geen enkele andere digitale camera op de wereld heeft. Geen marketing, maar een feit.
De sensor kan je zoals ik zei bekijken van de X-E1, en vergelijken met de originele X100. Een nieuw ontwerp ook weer helemaal uniek bij Fuji, en de fans zijn erg te spreken over de natuurlijke JPEG output.
Begin een beetje als fanboy te klinken, maar wel allemaal waar wat ik zeg hoor
Zie hier naast een paar andere modellen naar keuze:
http://www.dpreview.com/r...639&y=-0.9131428571428569
ps. De AF van de X100 met de laatste firmware is inderdaad niks mis mee, maar het mist net dat beetje extra punch wat andere zeer-recente camera's wel hebben, en vooral ook bij minder licht of met felle lampen in beeld kon het nog wel eens fout gaan.
Edit: Vergeet helemaal de verdubbeling in resolutie van de EVF.
Goede punten en bedankt voor de links. Ze hebben erg goed naar de user feedback geluisterd over de x100. Heb geen haast om er 1 te kopen, dus wacht rustig af...jesper86 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 11:20:
[...]
No problem. Die bediening blijft ideaal inderdaad. Men noemt het 'retro' en denkt vaak dat het om looks gaat, maar het maakt imho het fotograferen gewoon fijner er makkelijker.
Trouwens wat een gave vergelijkingstool die "studio-compare" van dpreview! Zie geen verschil tussen de X-E1 en de X-Pro1, dat voorspelt veel goeds voor de x100s met eenzelfde sensor.
Misschien hebben jullie deze al gezien, maar door de x100s gemaakte foto's:
- http://fujifilm-x.com/photographers/en/akira_kumagai/
- http://fujifilm-x.com/photographers/en/mspark/
- http://fujifilm-x.com/photographers/en/shinichi_hanawa/
Zo, m'n X100 is compleet qua accessoires... toch maar een zonnekap, uv filter, lenskap en extra accu besteld.
Wel de namaak lenskap... en een chromen B+W filtertje.. toch weer zat centjes. Nu eens keer goed foto's gaan maken...
Wel de namaak lenskap... en een chromen B+W filtertje.. toch weer zat centjes. Nu eens keer goed foto's gaan maken...
Ook wel belangrijkKeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 15:29:
Nu eens keer goed foto's gaan maken...
gezien ja. Kom je via de x-photographers link. Maar echt heel mooi inderdaad. Wat een fijne kleuren.mondayrunner schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 12:59:
Misschien hebben jullie deze al gezien, maar door de x100s gemaakte foto's:
Hier een mooi vergelijk van de kleine en grote verschillen van X100 vs X100s. Ze zijn goed bezig bij Fuji !
http://brandonremler.blog...ilm-x100s-first-look.html via Fujirumors
Zie ik het nou goed dat je met een X100(s) helemaal niet kan inzoomen? Jammer dacht ik net een camera met flink grotere sensor dan de RX100 te hebben gevonden. Bij concertfotografie/film zul je toch echt moeten zoomen.
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Er zit inderdaad een prime op (23mm f/2), en daar kan je niet mee zoomen. In mijn optiek is dat absoluut geen tekortkoming of concessie die is gedaan, maar eerder juist een feature die deze camera met kop en schouders boven veel van de andere in deze klasse zet. Het is een moderne camera met bediening en looks zoals je die bij de rangefinders van vroeger zag. Compact en onopvallend met snelle prime lenzen.ErikRo schreef op zondag 17 februari 2013 @ 14:51:
Zie ik het nou goed dat je met een X100(s) helemaal niet kan inzoomen? Jammer dacht ik net een camera met flink grotere sensor dan de RX100 te hebben gevonden. Bij concertfotografie/film zul je toch echt moeten zoomen.
Het kleine formaat, grote diafragma en kwaliteit van de lens is één van facetten van deze camera die veel mensen juist aantrekt. Als ze er een standaard zoom van hadden gemaakt (denk aan 16mm tot 50mm ofzo) dan zou het een compleet andere camera zijn, en zou hij groter, zwaarder en belangrijker, trager (kleiner diafragma) zijn.
Op een aps-c formaat sensor kan je simpelweg geen zoom met een diafragma van f/2 hebben en al helemaal niet in de buurt van compact.
Ik denk dat je dan beter een NEX kan nemen, die heeft ook een 1.5x APS-C sensor, en je kan er een telelens op zetten als dat is wat je bedoelt met 'zoomen'. En moeten zoomen bij een concert is onzin, het hangt er maar net vanaf wat voor locatie het is en hoe dichtbij je kan komen. Met een prime zoom je in met je voetenErikRo schreef op zondag 17 februari 2013 @ 14:51:
Zelf gebruik ik mn X100 niet voor concertfotografie, daar heb ik een D700 voor, die ik overigens het meest gebruik met een vaste 50 of 35mm. Ik ken echter wel wat mensen die optredens hebben gefotografeerd met een X100 en dat zag er prima uit. Met de X100s zou dat nog beter moeten kunnen, want de AF is daar behoorlijk verbeterd. In het donker laat de X100 nog wel eens wat steken vallen en dat is funest als je maar een kans hebt om je shot te maken.
Verwijderd
Nee, dat zie je niet goed. Dit is de zoomknop van de X-100:ErikRo schreef op zondag 17 februari 2013 @ 14:51:

Naar voor/achter lopen is ook totaal anders dan zoom omdat je de lens niet wisselt. Je gaat dus niet van groothoek naar tele-bereik. De lens blijft hetzelfde en dus ook alle eigenschappen. Afgezien daarvan is het nog maar de vraag of je uberhaupt wel je voeten kunt gebruiken. Op een gegeven moment stuit je tegen een mensenmassa, dranghekken en beveiliging. M.a.w. een X100(s) is een leuke camera maar gewoonweg geen optie als zoom een must is. Punt.
Je perspectief verandert ook, dus veel lopen, betekent dat het perspectief ook flink verandert.
Hoewel ik bovenstaande tips erg nuttig vond, ben ik het toch het meest met jou eens. Soms is er ruimte om voor te komen maar vaak ook niet tenzij je iedereen opzij en wegduwt en daar voel ik mezelf niet fijn bij. Ik haat het als mensen proberen voor te dringen, kan ik moeilijk hetzelfde doen. Het is tenslotte mijn hobby. Ik krijg er geen geld voor en hoef dus niet te scoren.ppl schreef op maandag 18 februari 2013 @ 21:12:
Naar voor/achter lopen is ook totaal anders dan zoom omdat je de lens niet wisselt. Je gaat dus niet van groothoek naar tele-bereik. De lens blijft hetzelfde en dus ook alle eigenschappen. Afgezien daarvan is het nog maar de vraag of je uberhaupt wel je voeten kunt gebruiken. Op een gegeven moment stuit je tegen een mensenmassa, dranghekken en beveiliging. M.a.w. een X100(s) is een leuke camera maar gewoonweg geen optie als zoom een must is. Punt.
En inderdaad soms heb je dranghekken dus grotere afstand, of waar ik zoom ook voor gebruik is dat als anderen voor mij hun phones omhoog doen zodat ze in mijn beeld komen. Door dan even wat in te zoomen komen die ongewenste objecten weer buiten het plaatje.
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Verwijderd
Hier wat plaatjes genomen met de X-20
http://fujifilm.jp/person...jifilm_x20/sample_images/
http://fujifilm.jp/person...jifilm_x20/sample_images/
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2013 22:02 ]
En de x100s, wel grappig allen in Amsterdam geschoten:
http://fujifilm.jp/person...film_x100s/sample_images/
http://fujifilm.jp/person...film_x100s/sample_images/
Ik heb een X100 gekocht via Cameranu en heb de limited edition gekregen (niet de zwarte, maar met de houten doos, excl. flitser en hoes). Hoe kan ik nu controleren of ik een echte limited edition heb? Er zit wel een fancy kaartje bij met handtekeningen etc., maar hoort dit allemaal bij mijn camera?
Ter verduidelijking, ik heb dus de gewone versie gekocht, maar kreeg de limited..
Ter verduidelijking, ik heb dus de gewone versie gekocht, maar kreeg de limited..
Die limited edition is eigenlijk 'nep' helaas. Een gewone camera met wat extra's. Er is maar 1 èchte limited edition, met nummer op de camera, en dat is de zwarte. Wel een mazzeltje hoor als je dat mag houden. Het originele lederen hoesje kost toch nog 100 euries. 
Misschien had je de laatste, ik zie alleen nog de x100s op de site.
Misschien had je de laatste, ik zie alleen nog de x100s op de site.
[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 02-03-2013 22:41 ]
David Hobby heeft de allereerste X100s op deze aardbol gekocht, en is er lyrisch over: https://plus.google.com/+DavidHobby/posts/5tKWx4RcQy5
Zo te zien heeft Fuji alle tekortkomingen van de X100 gefixed
Zo te zien heeft Fuji alle tekortkomingen van de X100 gefixed
Vanaf het ogenblik van voorraad ga ik ofwel voor een X100S of een X20.
Oorspronkelijk vertrokken van het idee van een X100S te kopen, tot iemand - een prof. fotograaf - mij vertelde dat je met een X100S, gezien de lens, moeilijk portretten kunt fotograferen.
Je zou namelijk met zo'n lens té dicht bij het onderwerp moeten komen.
Een X20 daarentegen heeft een (beperkte) zoom mogelijkheid en dat zou beter zijn voor portretten.
Klopt dat allemaal wel?
Oorspronkelijk vertrokken van het idee van een X100S te kopen, tot iemand - een prof. fotograaf - mij vertelde dat je met een X100S, gezien de lens, moeilijk portretten kunt fotograferen.
Een X20 daarentegen heeft een (beperkte) zoom mogelijkheid en dat zou beter zijn voor portretten.
Klopt dat allemaal wel?
Portretten is een ruim begrip, maar een 23mm op crop is niet de meest ideale lengte voor headshots of kop/schouder portretten. Kan natuurlijk wel, maar om een headshot beeldvullend in beeld te krijgen moet je dichterbij komen en dat zorgt voor een weinig flatterend perspectief.louke schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 17:24:
Vanaf het ogenblik van voorraad ga ik ofwel voor een X100S of een X20.
Klopt dat allemaal wel?
Als je daarnaar op zoek ben is er een veelvoud aan camera's die je kan gebruiken, maar een Fujifilm X20 komt bij mij redelijk ver op de onderste helft van het lijstje - vanwege de piepkleine sensor heb je teveel scherptediepte en dat mist het blurry achtergrond effect dat je zou willen kunnen gebruiken bij portretten.
Het is waarschijnlijk een prima compact, maar niet ideaal voor portretten.
Voor zoiets zou ik eerder kijken naar een micro 4/3s camera met een 45mm f/1.8, en bijvoorbeeld een 20mm 1.7 erbij voor meer groothoek. Dat is op dit moment de beste mix van beeldkwaliteit, compact en betaalbaar.
[ Voor 7% gewijzigd door TweakMDS op 09-03-2013 20:01 ]
Van harte bedankt voor jouw antwoord.
Inderdaad blijkt de X20 over een piepkleine sensor te beschikken, met het door jou vermelde gevolg.
Bij de X20 spreekt men over een 2/3 inch sensor en dat is niet echt groot.
Ik heb misschien een verkeerd beeld van mijn intenties gegeven in die zin dat ik geenszins mij enkel maar ga toeleggen op headshots, want dan weet ik dat ik met beide totaal verkeerd zit.
De wens is een compact toestel, een snel toestel, voortreffelijke resulaten (uiteraard speelt het mannetje achter de lens wel de grootste rol), voor de algemene (dagelijkse) fotografie bij reizen en uitstappen, foto's van de kleinkinderen waar dan wel eens een headshot bij kan voorkomen.
Durf jij mij een voorstel doen?
Alleszins bedankt.
Inderdaad blijkt de X20 over een piepkleine sensor te beschikken, met het door jou vermelde gevolg.
Bij de X20 spreekt men over een 2/3 inch sensor en dat is niet echt groot.
Ik heb misschien een verkeerd beeld van mijn intenties gegeven in die zin dat ik geenszins mij enkel maar ga toeleggen op headshots, want dan weet ik dat ik met beide totaal verkeerd zit.
De wens is een compact toestel, een snel toestel, voortreffelijke resulaten (uiteraard speelt het mannetje achter de lens wel de grootste rol), voor de algemene (dagelijkse) fotografie bij reizen en uitstappen, foto's van de kleinkinderen waar dan wel eens een headshot bij kan voorkomen.
Durf jij mij een voorstel doen?
Alleszins bedankt.
Sony rx100(1" sensor) of de sony nex serie zou een optie kunnen zijn.
Klinkt niet alsof louke zin heeft om lenzen te wisselen ?
Voor een compact is de X20 sensor nog best groot, namelijk 2/3" en dat moet je niet vergissen met de veel kleinere 1/2.3". Natuurlijk niet te vergelijken met een sensor zo groot als in de X100, NEX of zelfs m4/3, maar zeker niet slecht voor een compact.
In jouw geval voor een allround camera kan je inderdaad ook naar de Sony RX100 kijken, die heeft de grootste sensor in een compact camera die beschikt over zooom. Namelijk een hele 1" groot.
Echter heb je dan niet zo'n snelle lichtsterke lens als op de X20, dus dat heft elkaar weer op kwa scherptediepte e.d... Plus natuurlijk de ingebouwde zoeker en de bediening wat je in geen enkel andere compact op deze manier zal vinden. Sensor formaat is niet de top van de wereld, er is meer belangrijk, goed kijken dus, en vooral samples!
zie de x-photographers site, en sorteer op camera.

ps:
Voor een compact is de X20 sensor nog best groot, namelijk 2/3" en dat moet je niet vergissen met de veel kleinere 1/2.3". Natuurlijk niet te vergelijken met een sensor zo groot als in de X100, NEX of zelfs m4/3, maar zeker niet slecht voor een compact.
In jouw geval voor een allround camera kan je inderdaad ook naar de Sony RX100 kijken, die heeft de grootste sensor in een compact camera die beschikt over zooom. Namelijk een hele 1" groot.
Echter heb je dan niet zo'n snelle lichtsterke lens als op de X20, dus dat heft elkaar weer op kwa scherptediepte e.d... Plus natuurlijk de ingebouwde zoeker en de bediening wat je in geen enkel andere compact op deze manier zal vinden. Sensor formaat is niet de top van de wereld, er is meer belangrijk, goed kijken dus, en vooral samples!
zie de x-photographers site, en sorteer op camera.

ps:

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 10-03-2013 15:23 ]
Jesper86, dit vind ik een zeer duidelijke uitleg en inderdaad louke wenst geen lensen te verwisselen en ook niet met lensen te zeulen, vandaar dat ik uitkeek naar een zeer kwalitatieve compactcamera.
Ik heb de foto's gezien, genomen met de X20 en die zien er voor mij meer dan voortreffelijk uit, alhoewel het manneke hier achter de camera ook wel niet de eerste de beste zal zijn, maar het resultaat telt uiteindelijk.
Ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt (X20), alleen jammer dat Fujifilm de X100S niet van een manuele zoom heeft voorzien (maar daar zullen dan wel technische problemen aan de basis van liggen).
Nogmaals bedankt voor deze voor mij zeer verijkende uitleg.
Ik heb de foto's gezien, genomen met de X20 en die zien er voor mij meer dan voortreffelijk uit, alhoewel het manneke hier achter de camera ook wel niet de eerste de beste zal zijn, maar het resultaat telt uiteindelijk.
Ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt (X20), alleen jammer dat Fujifilm de X100S niet van een manuele zoom heeft voorzien (maar daar zullen dan wel technische problemen aan de basis van liggen).
Nogmaals bedankt voor deze voor mij zeer verijkende uitleg.
Nee hoor, da's gewoon een bewuste ontwerpkeuze: Een relatief traditionele camera met 35mm (equivalent...) optiek erop.louke schreef op maandag 11 maart 2013 @ 08:05:
alleen jammer dat Fujifilm de X100S niet van een manuele zoom heeft voorzien (maar daar zullen dan wel technische problemen aan de basis van liggen).
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Agreed. Dit concept is een paar pagina's geleden al eens langsgekomen. Een camera zoals de X100(s) met een zoomlens is lang niet zo interessant. Om hier bijvoorbeeld een 17-50mm lens in te zetten, moet je gigantische concessies doen. Zo zou de camera groter en zwaarder worden, en MAX f/2.8 als diafragma krijgen.Hillie schreef op maandag 11 maart 2013 @ 20:23:
[...]
Nee hoor, da's gewoon een bewuste ontwerpkeuze: Een relatief traditionele camera met 35mm (equivalent...) optiek erop.
Op APS-C formaat krijg je gewoonweg geen snellere zoomlenzen dan f/2.8, dat bestaat niet. En Pancake-zoom formaat en grote diafragma's gaan ook niet goed samen.
Voor mij is de 23mm f/2 lens juist de hoofd reden om een X100s te kopen, met een zoomlens erop zou hij totaal niet meer interessant zijn.