"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Is trouwens de lens-hood een goede aanwinst of niet speciaal nodig ? Het lijkt me met de wide-angle adapter wel meer een noodzaak worden, volgens mij zag ik zelfs van Fuji zelf een plaatje waar de hood werd aangeraden voor de adapter.
[ Voor 21% gewijzigd door jesper86 op 22-05-2012 00:17 ]
Ik heb overigens ook een filter erop zitten, maar ik doe de X100 gewoon in de case hoor, past alleen ietsje minder goed
Anoniem: 50624
Zelf gebruik ik een LowePro tasje om hem mee te nemen. Ook handig als bescherming tegen regen.
Misschien een leuke case van Gariz dan ?Anoniem: 50624 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:18:
Mijn X10 werd ook geleverd incl. originele lederen tas maar inmiddels gebruik ik hem niet meer. Zit in de weg en de batterij/geheugenkaart kan niet makkelijk verwisseld worden. Daarnaast biedt hij geen plek voor extra batterij en geheugenkaart. Gelukkig was hij gratis

Voor de X100 maken ze ze natuurlijk ook.
Alsof het nog niet duur genoeg is moet een kap en strap en lensdop er allemaal los bij gekocht worden.

(verkrijgbaar op ebay)
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 22-05-2012 13:16 ]
Mis je dat echt? Ik vind het helemaal niks zo'n softrelease button. Geef mij die standaard knop maarChiron schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:35:
Het enige wat ik nog echt mis is een goeie softrelease button. Maar meer dan 25 dollar neerleggen voor een stukje gedraaid aluminium vind ik voorlopig nog even te gortig
Leica MM + Sony A9
Iemand ervaring met de BlackRapid SnapR 35? Lijkt me wel wat.
[ Voor 13% gewijzigd door Jasper op 22-05-2012 21:17 ]
Anoniem: 87302
of een nieuwe kopen bij de saturn deze week voor minder dan €800.Joosie200 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:15:
Voor wie geen probleem heeft om een refurbished X100 te kopen.. via de site van de Britse afdeling van Fujifilm kun je voor 600 pond een X100 kopen. En dat is niet alles.. als je een kortingscode (P258BTCC467) invoert, betaal je slechts 550 pond! Ze versturen alleen naar binnen UK en Ierland. Maar als je voor 2 pond via deze site een Brits adres gebruikt, forward men het pakketje naar jouw Nederlandse adres. Geen idee hoeveel je daar aan verzending voor kwijt bent. Maar het zal max. 2/3 tientjes zijn. Dus dan ben je omgerekend voor een X100 kwijt: 710/720 euro. Dat scheelt al met al toch aardig wat met nieuw kopen. (grofweg 170/160 euro)
Volgens mij verkopen ze die niet hoor, ik heb alleen de X10 gezien (spijkenisse). Of hebben ze meer dan ze ten toon gesteld hebben ?Anoniem: 87302 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:18:
[...]
of een nieuwe kopen bij de saturn deze week voor minder dan €800.
Ik wilde de camera al kopen met hoesje voor 950, maar met de camera maar 800 kan ik die leather case altijd later nog kopen voor 125, als de camera tenminste bevalt.
[ Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 28-05-2012 20:42 ]
Amsterdam, 899 en daar gaat nog 16% vanaf: ze zitten op 500m van het CS.jesper86 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:31:
[...]
Volgens mij verkopen ze die niet hoor, ik heb alleen de X10 gezien (spijkenisse). Of hebben ze meer dan ze ten toon gesteld hebben ?
Ik wilde de camera al kopen met hoesje voor 950, maar met de camera maar 800 kan ik die leather case altijd later nog kopen voor 125, als de camera tenminste bevalt.
[ Voor 6% gewijzigd door Leevmeister op 28-05-2012 21:12 ]
En de black edition kost dus zo'n beetje het dubbele.
Al dan wel met case+adapter+hood+filter allemaal in black t.w.v. minimaal 300,-
Mooi is ie wel maar ach, dan koop ik liever een D7000 erbij.
[ Voor 22% gewijzigd door jesper86 op 28-05-2012 21:22 ]
Bel ik Amsterdam krijg ik 'vestiging op dit moment gesloten'.
Dus toch besteld bij cameranu. Meteen na bestelling artikel niet meer op voorraad, dus ik had de laatste.
Goede kwaliteit knock-off JJC lens hood erbij, en een extra originele accu. Aangezien zulke vaak 60-90 euro zijn, maar deze was 'maar' 45, gewoon fijn een originele gedaan. Ik had toch al 50,- bespaard op de hood
[ Voor 39% gewijzigd door jesper86 op 29-05-2012 21:07 ]
http://www.accu-shop.nl/fuji-np-95-np95.html
[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 29-05-2012 18:50 ]
ja, ik heb een zwarte besteld op ebay, zodat ik makkelijk kon zien wat origineel en fake was.jesper86 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 18:50:
Heeft iemand cheapo accu's geprobeerd voor de X100, zoals deze ?
http://www.accu-shop.nl/fuji-np-95-np95.html
6 euro of zo inc. verzend.
Ondanks de goede ervaring is ie toch weer terug naar de winkel. Ik heb geen tonnen aan geld te besteden en ik werd toch ongemakkelijk over wat ik allemaal moest missen aan lenzen, features, video en veelzijdigheid die een DSLR uit die prijsklasse wel bied. Ik was van plan om uiteindelijk beide te hebben, maar gezien dat voorlopig niet gaat lukken kan ik beter naar mijn verstand luisteren die liever voor de veilige keuze gaat.

Als ze 'm tenminste nog terug willen.

Iemand een idee hoe streng ze daar over zijn bij CameraNU ? Er is wel een 250 foto's mee gemaakt, maar zover ik kan zien geen gebruikssporen, alles was zonder seals en is voorzichtig geopend ...
Kijk, CameraNU kan hem nu niet meer verkopen, want niemand gaat geld neerleggen voor een verpakking die al geopend is.. Dan zullen ze hem onder de prijs moeten verkopen en daar verliezen ze geld mee.
De doos is in principe zo open als ik hem heb ontvangen want er waren geen seals, en ik heb nergens geen schaar of mesje hoeven gebruiken.
Ik heb hem gekocht voor 950, met gratis case. Die actie is nu afgelopen, dus als ze de camera voor minder zouden moeten verkopen, hebben ze nog 130,- terug door de case los te verkopen.
[ Voor 46% gewijzigd door jesper86 op 02-06-2012 16:42 ]
In de voorwaarden staat dat de verpakking slechts zover geopend dient te zijn, of de camera zoveel gebruikt dient te zijn als nodig om te kunnen bepalen of hij het product wenst te houden.jesper86 schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 16:38:
Jep, online besteld, en volgens de site 14 dagen bedenktijd.
De doos is in principe zo open als ik hem heb ontvangen want er waren geen seals, en ik heb nergens geen schaar of mesje hoeven gebruiken.
Ik heb hem gekocht voor 950, met gratis case. Die actie is nu afgelopen, dus als ze de camera voor minder zouden moeten verkopen, hebben ze nog 130,- terug door de case los te verkopen.
Alles uitgepakt en 250 foto's lijkt me wat veel daarvoor, maar wie weet.
Leica MM + Sony A9
even firmware updaten en de teller is gereset...RobertJRB schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 21:24:
[...]
In de voorwaarden staat dat de verpakking slechts zover geopend dient te zijn, of de camera zoveel gebruikt dient te zijn als nodig om te kunnen bepalen of hij het product wenst te houden.
Alles uitgepakt en 250 foto's lijkt me wat veel daarvoor, maar wie weet.
Das gewoon frauderen....Anoniem: 87302 schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 23:41:
[...]
even firmware updaten en de teller is gereset...
Leica MM + Sony A9
Trouwens, als je een auto koopt staat de teller ook nooit helemaal op 0
[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 03-06-2012 16:53 ]
Cameranu is inderdaad een erg fijne zaak qua klantenservice.jesper86 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:14:
Nou Cameranu heeft 'm weer terug genomen, en binnenkort het geld weer terug op mn rekening. En blij met de goede service, want dat had bij de Saturn waarschijnlijk niet zomaar gegaan, maar daar had ik 'm waarschijnlijk niet durven kopen ook om redenen zoals deze. Anyway, Eind goed al goed.
Weet je al wat je ervoor in de plaats neemt?
Leica MM + Sony A9
Zie ik een instelling over het hoofd? Kunnen jullie een andere toepassing van de knop bedenken waardoor ik kan zien of hij stuk is? Thanks.
Op het moment een D7000 in het hoofd. Ideale bediening imo (voor een slr), super accuduur, robuust, en nogsteeds vrij compact. Ik heb toevallig al een 24/2.8D (van mn Nikon F80) voor als ik 35mm a la x100 wil schieten, dan wel geen fujinon maar ach, het verschil is dus dat je er nog hèèl veel meer mee kan dan alleen dat. De nieuwe 85/1.8G bijvoorbeeld, probeer die maar is op de x100 te zettenRobertJRB schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:00:
[...]
Cameranu is inderdaad een erg fijne zaak qua klantenservice.
Weet je al wat je ervoor in de plaats neemt?
En iso100, dat miste ik toch echt.
Moest je daar niet 'disp back' voor gebruiken ? Ik haalde de twee iig elke keer door elkaarJasper schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:34:
Het lijkt erop dat mijn 'view mode' knopje niets meer doet. Ik kan dus niet switchen tussen de viewfinder en het scherm achterop.
View mode is volgens mij alleen of hij automatisch met de eye-sensor overschakelt of niet (?).
[ Voor 27% gewijzigd door jesper86 op 06-06-2012 12:53 ]
The camera is equipped with a hybrid optical/electronic viewfinder (OVF/EVF) and an LCD monitor (LCD). Press VIEW MODE to choose a display.
Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2
Jawel, prachtige camera. 5 jaar garantie is een must. Kopen!wavemaster100 schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 12:15:
Is het aan te raden om nu nog een x100 te kopen? bijvoorbeeld bij KE met 5 jaar garantie? of adviseren de huidige bezitters van een x100 om het niet te doen?
Heb je die case? lijkt me wel een aardig ding. Maar vraag me af of ik niet beter de 5jaar kan kiezen aangezien deze camera nogal wat problemen kent.jesper86 schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 14:44:
Je kan ook nog kiezen voor gratis case, in plaats van lange garantie.
Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2
Das toch zonde? De X100 is een van de mooiste compacts die te krijgen is, komt er een LowePro tasje omheenAnoniem: 50624 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 10:13:
Ik zou voor garantie gaan. Zo'n tasje is niet zo heel handig, heb ik zelf ook bij mijn x10 gekregen. Je kunt beter een ander tasje van LowePro o.i.d. kopen, heb je ook nog ruimte voor een extra batterij, geheugenkaart etc.
Voor mij is en blijft de x100/x10 camera's voor erbij, als je al een systeem hebt. Zo nee dan X-Pro1 of een ander CSC.
Ja als het je enige systeem is wel denk ik.jesper86 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 19:00:
Als je een X100 koopt zal je altijd een OM-D blijven willen. Als je een OM-D koop ben je de X100 snel vergeten.
Een X100 vind ik wel een camera voor erbij inderdaad. Tenzij hij helemaal op je lijf geschreven staat.
Maar ik zou mijn gear niet durven te verkopen en enkel een x100 willen bezitten.
Eindelijk komt er concurrentie bij voor Canon en Nikon, ben echt benieuwd of zij nog met een CSC gaan komen
Zijn er hier trouwens ook mensen met de XPro1? Ben wel benieuwd naar de kiekjes
[ Voor 24% gewijzigd door haakjesluiten op 29-06-2012 19:59 ]
Hebben we eigenlijk allemaal al gezien dat dpreview nu eindelijk de volledige X-Pro1 review heeft?Crazyanz schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 19:59:
Zijn er hier trouwens ook mensen met de XPro1? Ben wel benieuwd naar de kiekjes
Aantal dingen erg indrukwekkend, aantal dingen iets minder, vooral vreemde RAWs door dat X-Trans.

De X-Pro heeft me iets te veel flaws als je het mij vraagt. Vooral de langzame AF vind ik een dealbreaker, maar hij is ook redelijk groot als je 'm vergelijkt met een x100 of een om-d: http://m43blog.com/wp-con.../03/fuji_xpro1_vs_em5.jpg
@jesper86, ik geloof wel dat lightroom de RAW files van de XPro tegenwoordig ondersteunt: http://forums.dpreview.co...rum=1020&message=41647886
Geen dank, maar in dat geval is de X100 zeker een optie. Met de laatste firmware is er niks mis meer mee.Nedra schreef op zondag 01 juli 2012 @ 12:34:
@iKremers, @jesper86 en @wavemaster100, bedankt voor de goede adviezen. Ik heb al een canon dslr systeem wat ik ook zal houden en in zal blijven investeren! Ik wil graag iets erbij wat gewoon leuk is om mee te schieten, maar ook een goed alternatief is voor mijn dslr op vakantie. de OM-D komt daar wel het dichts bij in de buurt. Het is voornamelijk dat ik de x100 erg lief vind.
Mee eens, de X-Pro1 is dan ook een camera voor heel andere doeleinden dan de X100.De X-Pro heeft me iets te veel flaws als je het mij vraagt. Vooral de langzame AF vind ik een dealbreaker, maar hij is ook redelijk groot als je 'm vergelijkt met een x100 of een om-d.
Klopt, maar dat is dezelfde RAW processor als Adobe Camera RAW wat Photoshop gebruikt, en dus waar dpreview hun tests mee doet. Ik heb een paar samples geprobeerd in Lightroom, het effect hoef je niet naar te zoeken, als je tenminste een enigszins ervaren oog heb want soms verbaast het me wat mensen niet zien.@jesper86, ik geloof wel dat lightroom de RAW files van de XPro tegenwoordig ondersteunt: http://forums.dpreview.co...rum=1020&message=41647886
als het echt puur voor erbij is kijk dan eens naar de sony RX100 echt ongelooflijk hoe ze een een 1inch sensor in een camera even groot als de canon S100 hebben weten te stoppenNedra schreef op zondag 01 juli 2012 @ 12:34:
@iKremers, @jesper86 en @wavemaster100, bedankt voor de goede adviezen. Ik heb al een canon dslr systeem wat ik ook zal houden en in zal blijven investeren! Ik wil graag iets erbij wat gewoon leuk is om mee te schieten, maar ook een goed alternatief is voor mijn dslr op vakantie. de OM-D komt daar wel het dichts bij in de buurt. Het is voornamelijk dat ik de x100 erg lief vind.
De X-Pro heeft me iets te veel flaws als je het mij vraagt. Vooral de langzame AF vind ik een dealbreaker, maar hij is ook redelijk groot als je 'm vergelijkt met een x100 of een om-d: http://m43blog.com/wp-con.../03/fuji_xpro1_vs_em5.jpg
@jesper86, ik geloof wel dat lightroom de RAW files van de XPro tegenwoordig ondersteunt: http://forums.dpreview.co...rum=1020&message=41647886
[ Voor 5% gewijzigd door haakjesluiten op 01-07-2012 13:12 ]
[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 01-07-2012 13:27 ]
Ik sta na lange tijd vergelijken en overwegen op het punt om toch maar een Fuji X10 in huis te halen (heb ook DSLR's zoals de Canon 600D of Nikon D5100 overwogen).
Toen de X10 net uitkwam (eind 2011) zag ik m voor rond de 550 in de Pricewatch staan.
Nu kun je de camera voor rond de 430 krijgen.
Toen de camera net aangekondigd was, ging men er van uit dat de camera niet zo snel in prijs zou dalen maar na iets meer dan een half jaar is er toch al meer dan 100 euro van de prijs af (persoonlijk vind ik dat best wel veel).
Als je bijvoorbeeld de Canon G12 met de X10 vergelijkt, de adviesprijs van de G12 lag volgens mij bij release op 579 euro terwijl de X10 een adviesprijs van 599 mee kreeg.
De G12 is al een stuk ouder dan de X10 en die staat nu in de pricewatch voor rond de 380 euro, wat niet eens zo heel veel scheelt met de X10.
Ik vroeg me dus af of de X10 in korte tijd nog meer in prijs zou dalen of dat de camera nu rond de 430 euro zal blijven hangen de komende tijd.
(De prijs van de X100 is ook niet echt gedaald de laatste tijd volgens mij).
Iemand een idee of de camera rond deze prijs zal blijven hangen of dat ie nog verder naar beneden gaat?
Alvast bedankt.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Wel vreemd overigens dat je DSLR's schijnbaar met de X10 heb vergeleken zijn imo totaal verschillende segmenten.
Technisch niet bijzonder? Een meetzoekertje om compo mee te bepalen en zo ongeveer de grootste sensor in zijn klasse, met bijbehorende DoF mogelijkheden etc. Behalve zijn uiterlijk heeft hij meer troeven wat mij betreft.Crazyanz schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 12:46:
Ik zou bovenal een camera kopen die voldoet aan je eigen wensenBij de X10 betaal je voornamelijk voor het uiterlijk. Technisch gezien is het weinig speciaals.
Wel vreemd overigens dat je DSLR's schijnbaar met de X10 heb vergeleken zijn imo totaal verschillende segmenten.
Ja klopt, DSLR's zijn natuurlijk veel anders dan een (high end) P&S camera.Crazyanz schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 12:46:
Ik zou bovenal een camera kopen die voldoet aan je eigen wensenBij de X10 betaal je voornamelijk voor het uiterlijk. Technisch gezien is het weinig speciaals.
Aangezien ik een "beginner" ben in de wereld van fotografie heb ik niet gelijk de neiging om een DSLR van 1000 euro + een aantal lenzen te kopen.
De nikon D5100 en Canon 600D zijn een beetje het beginner DSLR's qua prijs waardoor ik deze 2 ook in mijn overweging heb meegenomen.
Het probleem is dat als ik een D5100 of 600D zou kopen, ik waarschijnlijk niet gelijk een lens naast de kitlens zou kopen (misschien een 50mm 1.8 prime want die van de Canon is 100 euro).
De Fuji sprak mij wel aan vanwege de retro look en de schijnbaar goede fotokwaliteit (door de combo van de lichtgevoelige lens en de 2/3 sensor).
Ik heb in verschillende reviews gelezen dat de fotokwaliteit niet onderdoet voor de meeste 4/3rds camera's en op ongeveer hetzelfde niveau zit als bijvoorbeeld de fotokwaliteit van de Canon 1100D.
Verder heeft de X10 veel handmatige instellingen wat ik ook erg belangrijk vind.
Aangezien ik me wel wat meer wil verdiepen in fotografie, koop ik liever geen P&S waarbij je gewoon de shutterknop indrukt om een foto te maken, het lijkt me juist leuk om alle verschillende mogelijkheden van een camera wat meer te benutten.
Ik dacht dat het misschien beter was om eerst met een wat kleinere camera zoals de X10 (vanwege de manual controls) te beginnen om alles een beetje te leren, zodat ik over een tijdje altijd nog over kan stappen op een DSLR.
Nope, nooit in mn handen gehad.Crazyanz schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 13:14:
Heb je de X10 wel eens in je handen gehad? zo klein is hij namelijk niet. begrijp me niet verkeerd €450 is een nette prijs voor deze camera, en het is een prima camera. Maar je argumenten (o.a vergelijking met 1100D) kan ik niet erg serieus nemen.
Bij de Mediamarkt lag ie er in een doosje maar natuurlijk niet als testmodel, Saturn had er een in een vitrine staan dus ik heb de camera alleen kunnen zien.
Die vergelijking met de 1100D had ik ergens gelezen maar in low light situaties komt de 1100D wss beter uit de bus dus dat zal idd wel niet kloppen nee.
Maar ik vraag me af of ik beter een X10 kan kopen of dat ik me gelijk maar aan een DSLR zoals de 600D of D5100 zal wagen.
Ik heb zelf mijn DSLR anderhalf jaar geleden ingeruild voor een canon S95, puur omdat ik de DSLR te vaak thuis liet. Qua fotokwaliteit een serieus stap terug maar hield wel in dat ik vaker een camera bij me had en dus ipv geen foto wel een foto had. Ik heb toen ook nog naar m4/3 en sony nexen etc gekeken maar ik had als eis dat het in mijn broekzak zou moeten kunnen anders zag ik niet echt de toegevoegde waarde van een kleine camera die nog steeds aan een strap om mijn schouder zou moeten hangen.
Hmmm ja.Crazyanz schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 13:33:
Ik zou die X10 gewoon eens een keer vastpakken ergens en bedenken op wat voor momenten je hem wel wil gebruiken.
Ik heb zelf mijn DSLR anderhalf jaar geleden ingeruild voor een canon S95, puur omdat ik de DSLR te vaak thuis liet. Qua fotokwaliteit een serieus stap terug maar hield wel in dat ik vaker een camera bij me had en dus ipv geen foto wel een foto had. Ik heb toen ook nog naar m4/3 en sony nexen etc gekeken maar ik had als eis dat het in mijn broekzak zou moeten kunnen anders zag ik niet echt de toegevoegde waarde van een kleine camera die nog steeds aan een strap om mijn schouder zou moeten hangen.
Ik moet wss toch maar een winkel zien te vinden waar je m ook echt vast kunt houden.
Ik denk er nog even over na.
Bedankt voor jullie info iig.
Ander voordeel is dat hij zo licht is dat je een Joby Hybrid genoeg hebt als statief, die ga ik v.d. week even halen
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 07-07-2012 15:11 ]
Let wel even op dat je een model met de nieuwe sensor zonder orbs koopt.
Maar hoe moet je daar achter komen.Anoniem: 87302 schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 15:12:
En vergeet niet de Fuji colors, uitstekende JPEGS!
Let wel even op dat je een model met de nieuwe sensor zonder orbs koopt.
Als ik m via een webshop koop staat er niet bij of er een oude of nieuwe sensor in zit.
Ik las (volgens mij op dpreview) dat Fujifilm deed alsof zei het zelfs niet aan het serienummer konden zien (je weet als fabricant toch wel vanaf welk serienummer je er een nieuwe sensor in laat bouwen
Fujifilm blijft camera's met de oude sensoren gewoon verkopen (weet niet eens of camera's met nieuwe sensoren al geleverd worden hier in NL) dus ik ben bang dat als ik een X10 koop dat ik dan ook een met de oude sensor krijg.
..die je kostenloos kan laten vervangen..AdmiralSnipe schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 15:25:
[...]
dus ik ben bang dat als ik een X10 koop dat ik dan ook een met de oude sensor krijg.
Fujifilm X-Pro1
Las ook alweer een post van iemand die stof in de lens had nadat de sensor van diegene zijn/haar X10 vervangen was.
Maarja, het is wel kostenloos ja...
Ging vrij snel trouwens, je krijgt een UPS formulier dat je moet uitprinten en hij wordt dan opgehaald een dag die je zelf kiest via internet of door met UPS te bellen.
Oh okee, dat is netjes.Anoniem: 50624 schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 17:17:
Sensor wordt niet vervangen, je krijgt gewoon een heel nieuw exemplaarIk wel i.i.g., via Fuji Duitsland waar ook de NL garantie afgehandeld wordt.
Ging vrij snel trouwens, je krijgt een UPS formulier dat je moet uitprinten en hij wordt dan opgehaald een dag die je zelf kiest via internet of door met UPS te bellen.
Ik zag namelijk net een filmpje op Youtube waarbij iemand uit de UK net zijn X10 terug had gekregen nadat de sensor van zijn X10 vervangen was.
Op de lens en de viewfinder zat speling bij hem en de switch aan de voorkant waarmee je de focus kunt bepalen werkte niet meer.
Heb net trouwens toch maar de X10 besteld, je moet ergens mee beginnen, en het leek me beter om met een iets kleinere camera te beginnen.
Anoniem: 399860
Tuurlijk kun je ook een DSLR nemen, wat niet slechter of beter is. Het is vooral een persoonlijke voorkeur. Het is ook wel eens leuk om niet mainstream te zijn toch :-) ..... en bovendien is het de fotograaf die de foto's maakt en niet de camera.
Ja idd, heb ook die serie van Digitalrev gezien waarbij een "pro" fotograaf voor de verandering een "crappy" camera moest gebruiken i.p.v. zijn/haar eigen gear.Anoniem: 399860 schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:18:
@ AdmiralSnipe: goede keuze! Een vriend van me heeft de X10. Supermooie en kleine camera. Love the controls & looks. Heb zelf veel plezier aan de X100 beleefd en ben inmiddels overgestapt op de X-Pro1. De X10, X100 en X-Pro1 hebben out of the box mooie JPEGs.
Tuurlijk kun je ook een DSLR nemen, wat niet slechter of beter is. Het is vooral een persoonlijke voorkeur. Het is ook wel eens leuk om niet mainstream te zijn toch :-) ..... en bovendien is het de fotograaf die de foto's maakt en niet de camera.
Ook met die crappy camera's vielen nog best mooie resultaten te behalen.
De camera zelf is natuurlijk erg belangrijk maar je moet natuurlijk ook wel een beetje creatief zijn om mooie resultaten te behalen.
En ik vind het idd wel leuk om niet met een mainstream camera rond te lopen, zo'n retro look is weer eens wat anders (ook al zijn er best wel veel retro looking camera's...).
Ben benieuwd hoe de Xpro-1 bevalt tov de X100 (voornamelijk ook qua grote en ergonomie)Anoniem: 399860 schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:18:
@ AdmiralSnipe: goede keuze! Een vriend van me heeft de X10. Supermooie en kleine camera. Love the controls & looks. Heb zelf veel plezier aan de X100 beleefd en ben inmiddels overgestapt op de X-Pro1. De X10, X100 en X-Pro1 hebben out of the box mooie JPEGs.
Anoniem: 399860
De X-Pro1 is een stuk groter, zeker met de handgrip. Het formaat is vergelijkbaar met de Leica M8. Ik persoonlijk vind het prettiger in de hand liggen dan de X100. Er zijn al genoeg reviews op het net, dus daarmee zal ik je niet vervelen. Dit is het soort camera waar je verliefd op wordt (ik hou van old skool controls). Vervolgens na een week twijfelt of het goede keus was, maar als je even doorzet, het leert kennen en mee om te gaan, niet meer anders wilt. Vergelijk het maar met een Italiaanse auto.Nedra schreef op zondag 08 juli 2012 @ 11:47:
[...]
Ben benieuwd hoe de Xpro-1 bevalt tov de X100 (voornamelijk ook qua grote en ergonomie)
Overigens verwacht ik dat de kleine nukjes (zoals de AF) met wat firmwares zullen worden opgelost, zoals ook het geval was bij de X100
De belangrijkste instellingen kun je zo veranderen zonder in menu's te duiken. Ergonomie is top, de knoppen zijn van goed formaat en logisch ingedeeld.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 399860 op 08-07-2012 15:48 ]
Mijn eerste indruk is zeker positief.
Camera voelt solide aan en de eerste foto's die ik gemaakt heb zien er goed uit.
Maar even een vraagje voor X10 bezitters.
Ik probeerde net even de video mode uit (max. 7 seconden filmen want heb er nog geen SD kaartje in zitten) en daar merkte ik dat bij het terugkijken van een fragment, de lens een soort krakerig geluid maakt met in en uitzoomen.
In reviews las ik dat de lens "butter smooth" zou zijn maar ik merk dat op bepaalde punten het zoomen wat stroever gaat.
Is dat normaal zo'n krakerig geluid in video modus (heb de instellingen ook al in Single Focus gezet dus het is niet het focussen) en klopt het dat de zoombarrel niet super smooth is??

[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 10-07-2012 16:30 ]
Ja, enig geluid lijkt me wel normaal ja.jesper86 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 16:28:
Enig geluid tijdens het zoomen e.d. is normaal bij filmen met vrijwel elke camera. En ja er zou wat variatie in butter-smoothness kunnen zitten tussen het ene of het andere exemplaar. Ik heb er geen, maar ik zou zeggen hij zou van wide tot tele niet moeten variëren in smoothness.Enige wat stroever moet gaan is het aanzetten.
Ik filmde echter in een zeer stille omgeving dus het klonk best wel luid via het ingebouwde speakertje.
De batterij is nu leeg dus ik probeer morgen wel even te filmen in een omgeving met wat meer geluid (heb de camera niet gekocht voor de filmkwaliteiten) om te kijken of het geluid dan minder hoorbaar is omdat er dan sprake is van omgevingsgeluid.
En ja, zoomen tijdens het filmen is niet echt handig, vooral niet met zo'n camera maar het gaat mij erom of er misschien iets niet goed zit in die lens...Crazyanz schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 16:33:
Daarnaast moet je niet willen zoomen tijdens het filmen
Nouja, moet morgen eerst maar eens goed naar de instellingen kijken om erachter te komen of het misschien toch de AFC is...
Die kwam ik ook tegen ja, misschien gaan ze nog wel meer conversion lensen uitbrengen voor de X100, zou wel mooi zijn!jesper86 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 19:30:
Fuji X100 Wide-Angle Conversion Lens [WCL-X100]
> Stevehuffphoto unboxing video <
35/2 naar 28/2
En om nog even terug te komen op die zoom geluiden die ik tegenkwam tijdens het filmen met mn X10:
Kwam dit filmpje tegen
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=5i1Z_ux70PM&feature=plcp]
Diegene stuurt zijn X10 dus terug naar Fuji omdat zijn camera ook zo'n geluid maakt (zelfde geluid als ik heb).
Ik ging nog wat beter luisteren naar andere X10 samples maar ik hoorde bij meerdere samples dat de mics hetzelfde geluid opvangen dus het zal wel normaal zijn (ookal vind ik het best wel luid).
Nog een sample (zoomgeluid vanaf 1:28 tot 1:41)
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=pnDxaJT0AAY]
Al iemand die iets weet over beschikbaarheid van dat ding? Wil hem graag nog te pakken krijgen voor ik op vakantie ga. Anders moet ik m op mn bestemming kopen (tokyojesper86 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 19:30:
Fuji X100 Wide-Angle Conversion Lens [WCL-X100]
> Stevehuffphoto unboxing video <
35/2 naar 28/2
Fujifilm X-Pro1
Daarom wil ik hem ook graag nog in nederland oppikken. Had de KE link ook al gevonden, 229 is zeker geen slechte deal, maar vraag me af of t klopt. Gezien de zwarte 299 is en ze totaal geen voorraad hebben.jesper86 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 02:41:
De Yen is wel duur hoor, en camera's schijnen er juist duur te zijn. Ik zie dat 'ie bij Kamera-Express wel een stuk goedkoper is dan in de andere winkels die ik net ff heb gecheckt. Maarjaa, over voorraad even informeren dan
Edit: Heb hem trouwens online gevonden bij een japanse winkel voor 29800 yen, das ongeveer 310 euro. Nog niet eens zo'n hele slechte deal. Heb alleen moeite met het vertalen van hun voorraad..
http://shop.kitamura.jp/GoodsPg/151104
[ Voor 15% gewijzigd door floppie86 op 16-07-2012 11:39 ]
Fujifilm X-Pro1
Precies dezelfde pijnlijke overweging die ik dus nu aan t maken ben! Durf ik zonder mn dslr op vakantie te gaanRadiant schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:59:
Ik heb KE eens gemaild om te vragen of ze een indicatie hebben van wanneer hij beschikbaar komt. Als dat binnen nu en mijn vakantie is eens voorzichtig gaan overwegen of ik het aandurf om die converter te kopen en de DSLR thuis te laten (of alleen voor telewerk mee te nemen)

Fujifilm X-Pro1
De foto's zijn met auto-mode al heel erg mooi! Nu lekker op ontdekkingstocht qua opties en modes.
Heb er gelijk die retro tas bij gehaald, en dat maakt hem nog leuker om te zien

automation fanboy
Canon S95/S100
Olympus XZ-1
Nikon J1?
Is het de beste camera onder de €450?
Misschien wel, misschien niet, wel de gaafsteAnoniem: 87302 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:52:
Hoe verhoudt de X10 zich qua beelkwaliteit tot andere kleine cameras, zoals
Canon S95/S100
Olympus XZ-1
Nikon J1?
Is het de beste camera onder de €450?
Oordeel zelf maar : http://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x10/17
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

"LIke other manufactors also Fuji will announce plenty of new cameras and lenses at Photokina in September. And you can bet on it that one of the new cameras will be the X200. The current X100 is getting massive discounts in many stores (Example -$200 at BHphoto) and it even got a “discontinued” mark in some of them."
Ook vreemd, in datzelfde artikel staat dat Fuji nu pas dioptrie opzetglaasjes introduceert voor de X-pro1. Wat hebben slechtzienden tot nu toe dan gebruikt?jesper86 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:56:
Mirrorlessrumors zegt "new X200 coming soon."
"LIke other manufactors also Fuji will announce plenty of new cameras and lenses at Photokina in September. And you can bet on it that one of the new cameras will be the X200. The current X100 is getting massive discounts in many stores (Example -$200 at BHphoto) and it even got a “discontinued” mark in some of them."
Hoe kun je zoiets basis pas zoveel later introduceren
Leica MM + Sony A9
http://www.digifotopro.nl...et-ergonomic-kit-voor-x10
130 dollar voor een stukje metaal en een soft release vind ik best wel veel ja, vooral omdat die 130 dollar hier waarschijnlijk 130 euro wordt voor die kit.Anoniem: 50624 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:21:
Fuji heeft een nieuwe accessoire-kit uitgegeven voor de X10, om de ergonomie te vergroten. Bestaat uit een thumbs up en een soft release, prijs is $130 wat een beetje aan de hoge kant is...
428284
http://www.shootlight.nl/...hamsson-mini-release.html
Thumbgrip en soft release voor ongeveer 75 euro (of mis ik iets?)
Moet nog even sparen voordat ik een X10 kan kopen
Edit: Thumbgrip is wel iets kleiner dan die van Fuji
[ Voor 24% gewijzigd door 428284 op 07-08-2012 10:39 ]
Maar thanks voor de link.
ps. Mss moeten we na Photokina wel sparen voor niet een X10, maar een X20
Ook een WCL-X100 hier op de kop getikt (wide lens adapter), voorlopig een mooi dingetje!
Fujifilm X-Pro1
Wel vervelend van de zoeker. Dus nu ben je geforceerd tot OVF, moet te doen zijn, maar wel vervelend ...
Probleem heb ik nooit eerder over gelezen / gehoord dat ik me herinner.
[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 11-08-2012 11:18 ]
Gelukkig werkt mijn vinger ervoor ook primajesper86 schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:17:
Gaaf, maakt 'm net wat meer (of eigenlijk een heel stuk meer) veelzijdig. Vergeet niet de plaatjes te posten
Wel vervelend van de zoeker. Dus nu ben je geforceerd tot OVF, moet te doen zijn, maar wel vervelend ...
Probleem heb ik nooit eerder over gelezen / gehoord dat ik me herinner.
Zeker wel een maf ongemak verder, nu hoor ik ook (overdag op straat niet) dat er ook een maf geluidje bij komt. T motortje lijkt t probleem dus niet te zijn, maar er zit iets flink vast. Hopelijk komt t niet van de vulkanische as van gisteren (mt Fuji beklommen).
De WCL lijkt in 1e instantie niet zo'n groot verschil te maken, maar je krijgt ineens echt een wide angle gevoel, ipv meer standaard. Wat een klein verschil al wel niet kan doen met t gevoel van de foto! Prijs is ook nog niet eens zo schandalig. Heb er 28000 yen voor betaald.
edit: foto's komen over 2 weken wel als ik terug ben
Fujifilm X-Pro1
Wel leuk dat 'ie ook erg populair is in Japan. Beide berg en camera.
28 vs 35mm is zeker niet niks ik heb een paar 28 en 35mm primes op analoge cams en die wissel ik graag af.