Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 13] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 70.124 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi ik heb de ta2024 modded maar heb een probleem
een speaker heeft meer vermogen dan de ander...
de ene aansluiting geeft meer vermogen dan de ander zoals je hieronder ziet:

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2gtbsoz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-09 08:34
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:31:

[afbeelding]
Misschien van de zwakke vermorgen de + en - omdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan-rutten
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-01-2023

[afbeelding]
als je de speakers omwisseld heb je dan nog steeds op dezelfde uitgang zwak vermogen want anders ligt het aan de speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daan-rutten schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:36:
[...]

als je de speakers omwisseld heb je dan nog steeds op dezelfde uitgang zwak vermogen want anders ligt het aan de speakers
ligt niet aan speakers, want op hifi installatie werkt het wel goed;) en + en - omdraaien werkt helaas ook niet...
gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:37:
[...]

ligt niet aan speakers, want op hifi installatie werkt het wel goed;) en + en - omdraaien werkt helaas ook niet...
gr
Dan lijkt mij dat het aan de versterker ligt, maar ik zit net te denken het kan ook je 3,5mm plug aansluiting zijn dat die daar niet goed gesoldeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maartenll schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:40:
[...]

Dan lijkt mij dat het aan de versterker ligt, maar ik zit net te denken het kan ook je 3,5mm plug aansluiting zijn dat die daar niet goed gesoldeerd is.
dacht ik ook al, 1 draadje zat ook niet zo top maar heb alles overnieuw gesoldeerd.. en nu wel netjes;)
dusja.. wel raar want heb de versterker pas echt net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan-rutten
ik zou graag een li-ion accu in mijn kistradio willen. zou ik dan 2x 6800mah doen of 1x 9800 want 2x 6800 mah is goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Wonkbonko schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:12:
Hallo!

Ik wil ook mijn eerste krat/kistbox maken, alleen geeft dit topic en de site(kistradio/kratradio) zoveel informatie dat ik door de bomen het bos niet meer zie;). Ook omdat er in de intro van Het Krat- en Kistradio nog geen informtie staat over de Li-ion accu's hierover ook de vragen:

Hoe kan ik de RMS wattage berekenen? Want ik wil de volgende spullen aanschaffen:

-Versterker: TA2024 (Modded)
-Speakers: Pioneer TS-G1711i
-Accu: 12 Volt Li-ion battery 6.8 Ah . Voor een 'Basis' Kratbox is dit genoeg toch? Maar omdat ik niet de RMS van de Pioneer speakers kan vinden weet ik niet of het overéénkomt met of lager is dan de 12 Watt RMS van de TA2024.

Heeft iemand van jullie nog enige aanvullingen?

Het gaat mij nu puur om de hardware, eventuele kabels tussen de producten en schakelaars ga ik later erbij kiezen. Ik wil de box overigens alleen gebruiken met Ipods/Telefoons/mp-3 spelers, en in de buitenlucht ;).

Mvg

wonkbonko
Het lijkt me sterk dat de RMS lager is dan de TA2024, want alles is wel aansluitbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:05

[afbeelding]
Zijn de weerstandjes voor de modificatie wel goed gesoldeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet iemand hoe je en een autoradio én een jack aan kunt sluiten, moet je dan per se een extra versterker kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mc55 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 14:21:
[...]

Zijn de weerstandjes voor de modificatie wel goed gesoldeerd?
kijk zoiets zat ik ook al te denken, maar heb hem dus modded gekocht...
en weet niet goed hoe ik dat kan zien... op die r2 en r4 zit zon wit plaatje lijkt het vind ik:P
maar moeten die er strak op zitten? want by die r2 zit hij aan 1 kant beetje schuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-07 15:03
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 14:33:
[...]

kijk zoiets zat ik ook al te denken, maar heb hem dus modded gekocht...
en weet niet goed hoe ik dat kan zien... op die r2 en r4 zit zon wit plaatje lijkt het vind ik:P
maar moeten die er strak op zitten? want by die r2 zit hij aan 1 kant beetje schuin
plaats even een duidelijke foto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
daan-rutten schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:50:
ik zou graag een li-ion accu in mijn kistradio willen. zou ik dan 2x 6800mah doen of 1x 9800 want 2x 6800 mah is goedkoper
2x 6800 = 13.600 = meer dan 9.800.

Met 2x 6800 kun je twee dingen doen:
1. parallel aansluiten, maar dan moeten de accu's precies het zelfde spanningsniveau hebben (zie ook mijn post en antwoorden op pagina 15/16 van dit forum)
2. als de één leeg is verwisselen met nummer twee, een kleine moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Private Zaagsel schreef op zondag 05 juni 2011 @ 14:42:
[...]

plaats even een duidelijke foto ;)
gaat helaas niet fototoestel hebben me ouders mee op vakantie en telefoon maakt slechte kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 14:49:
[...]

gaat helaas niet fototoestel hebben me ouders mee op vakantie en telefoon maakt slechte kwaliteit
probeer anders alsnog met je mobiel, niet geschoten is altijd mis ^^

Heb je de + en - aan de versterker én de speaker omgedraaid, of aan één van de twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Private Zaagsel schreef op zondag 05 juni 2011 @ 14:58:
[...]

probeer anders alsnog met je mobiel, niet geschoten is altijd mis ^^

Heb je de + en - aan de versterker én de speaker omgedraaid, of aan één van de twee?
+ en - van voeding ga ik niet omdraaien want dan is het dag dag versterker. maar van speakers naar versterker al vanalles geprobeert blijft het zelfde;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:29
Ben zelf ook maar eens begonnen aan een kistversterker (zonder radio).

Ik ga een TA2024 als versterkingsprint gebruiken, een Pioneer TS-H173 in mono opstelling (d.m.v. de schakeling in de startpost). Als voeding ga ik de schakelprint gebruiken die ook in de startpost staat samen met een accu. Ik zit eigenlijk nog te twijfelen welke accu ik ga gebruiken.

Zal ik voor een Li-Ion gaan van Ebay zodat ik in 1 keer klaar ben?

Misschien dat iemand hier een antwoord op weet
- Kun je een li ion wel bijladen terwijl hij gebruikt word (dat hij net snel zijn capaciteit verliest)?
- Kan ik beter de accusafe print hier ook voor gebruiken?
- Leveren deze accu's net zon lange levensduur als de gemiddelde gelaccu?

Hier alvast ff een paar plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/2/142546.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/2/142547.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/2/142548.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/2/142549.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/2/142550.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Annihilism op 05-06-2011 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 14:10
Eigenlijk kun je die Li-Ion accu' s toch gewoon aansluiten op je accusafe? Wanneer je dan 220v aansluit dat je dan gelijk overgaat op de voeding en lader voor het accu pack? Misschien dat ik toch maar een aantal van die 9800 versies ga halen voor in mijn kist!

Kun je trouwens die laders parallel aansluiten zodat ze met een hogere stroomsterkte laden?

[ Voor 15% gewijzigd door BrcBas op 05-06-2011 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
Hoe zit het eigenlijk met de schakeling tussen Versterker op voeding + Accu op lader en Versterker op Accu.

Kan ik hiervoor elke schakelaar gebruiken? Ik zit er namelijk aan te denken om deze te kopen:Linkje

Dit is echter een 250V AC schakelaar. Betekend dit dat hij dan ook echt alleen maar met AC gaat werken? Ik wil namelijk graag een On - Off - On schakelaar hebben zodat ik hem ook echt uit kan zetten als zowel de stekker als accu er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:09
Volgens mij gaat de schakelaar die je linkt prima werken. Je hebt voor de schakeling een DPDT schakelaar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Annihilism
Ja, dat is een goede keuze. En dat hij 250v is, is meer dat hij tot dat voltage veilig te gebruiken is. Dus 12v is helemaal geen probleem. Ook de max 10A is meer dan voldoende. Maar wat makkelijker te gebruiken is, is het schematje uit de startpost. Als je tenminste geen 230v in je kratradio gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 15:29

Auxilium

Walking the line

Heb vandaag even foto's gemaakt van de ta-2024 uitgangen. Dit om het volume verschil aan te tonen, zoals als eerder is genoemd door Kampi.
Foto van de accu
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/qn5qnt.jpg
Foto van de voeding
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/30arm29.jpg
Foto van het ene kanaal
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2rmlf07.jpg
Foto van het andere kanaal
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/ir2q7s.jpg

Hier zie je duidelijk het verschil van vermogen dat uit de versterker komt, dit hoor je vrij duidelijk. Heb de versterker ook sinds kort. Ook vind ik het vreemd dat de multimeter een - waarde aangeeft. Misschien een productie fout in de nieuwe lichting?

[ Voor 4% gewijzigd door Auxilium op 05-06-2011 19:47 ]

Wie vraagt wordt geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
ikke26 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 19:31:
Volgens mij gaat de schakelaar die je linkt prima werken. Je hebt voor de schakeling een DPDT schakelaar nodig.
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 19:31:
@Annihilism
Ja, dat is een goede keuze. En dat hij 250v is, is meer dat hij tot dat voltage veilig te gebruiken is. Dus 12v is helemaal geen probleem. Ook de max 10A is meer dan voldoende. Maar wat makkelijker te gebruiken is, is het schematje uit de startpost. Als je tenminste geen 230v in je kratradio gaat gebruiken.
Heel erg bedankt :). Ga zo de bestelling doen. Ik ga trouwens voor een Li-ion accu van ebay. Heb tot nu toe altijd heel erg goede ervaring gehad met accus uit hongkong (al 2 voor nokia telefoons besteld, 3 voor een HTC Desire Z) dus dit zal ook ongetwijfeld goedkomen.

Ik neem de DPDT schakelaar omdat ik de kistradio zo wil maken dat je maar 1 stroomstekker nodig hebt om op te laden en om hem van voeding te voorzien.

Ik heb nog 1 vraagje, ik ga dus maar 1 speaker in mijn kistradio gebruiken (mono). Daar kan ik toch gewoon zon kabeltje voor maken? Ik krijg toch geen geluidskwaliteitverlies op deze manier?
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/15u61y.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Annihilism op 05-06-2011 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
Auxilium schreef op zondag 05 juni 2011 @ 19:46:
Heb vandaag even foto's gemaakt van de ta-2024 uitgangen. Dit om het volume verschil aan te tonen, zoals als eerder is genoemd door Kampi.
Foto van de accu
[afbeelding]
Foto van de voeding
[afbeelding]
Foto van het ene kanaal
[afbeelding]
Foto van het andere kanaal
[afbeelding]

Hier zie je duidelijk het verschil van vermogen dat uit de versterker komt, dit hoor je vrij duidelijk. Heb de versterker ook sinds kort. Ook vind ik het vreemd dat de multimeter een - waarde aangeeft. Misschien een productie fout in de nieuwe lichting?
Heb je wel gemeten met een mono signaal? Want dat kan bij bepaalde nummers ook het volume beïnvloeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Annihilism schreef op zondag 05 juni 2011 @ 19:48:
Ik heb nog 1 vraagje, ik ga dus maar 1 speaker in mijn kistradio gebruiken (mono). Daar kan ik toch gewoon zon kabeltje voor maken? Ik krijg toch geen geluidskwaliteitverlies op deze manier?
[afbeelding]
Dat moet prima gaan, misschien heb je rechts zelfs maar 1 stekkertje nodig.
Auxilium schreef op zondag 05 juni 2011 @ 19:46:
Zit je bij de speakeruitgangen nou de stroomsterkte te meten (lijkt op de foto)? Meten wat de gain is lukt het beste met een 50Hz sinus, met de multimeter op de 200V~ stand. Bij andere frequenties zal de multimeter geen betrouwbare waarde geven. Meet ook wat de spanning op de ingang is.

[afbeelding]
Zitten er nergens breukjes in de tin bij de weerstanden?

[ Voor 63% gewijzigd door TBTL op 05-06-2011 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
sorry dubbelpost

[ Voor 96% gewijzigd door TBTL op 05-06-2011 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

ikke26 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 20:35:
[...]

Heb je wel gemeten met een mono signaal? Want dat kan bij bepaalde nummers ook het volume beïnvloeden
Heb gemeten bij een stereo signaal, maar bij hetzelfde nummer op vrijwel hetzelfde moment. Het nummer maakt niet uit, het verschil is altijd aanwezig.
TBTL schreef op zondag 05 juni 2011 @ 20:47:
[...]
Zit je bij de speakeruitgangen nou de stroomsterkte te meten (lijkt op de foto)? Meten wat de gain is lukt het beste met een 50Hz sinus, met de multimeter op de 200V~ stand. Bij andere frequenties zal de multimeter geen betrouwbare waarde geven. Meet ook wat de spanning op de ingang is.
Een 50hz sinus kan ik niet generen, dus moet het echt met muziek signaal doen. Ga wel even meten met de meter op de 200v ~ stand en daarbij de spanning op de ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:50Hz_sinus_sound.ogg

Op je mp3-speler, op repeat en dan meten. :) Als hij geen .ogg kan moet je ff zoeken naar een ander bestandje.

[ Voor 51% gewijzigd door TBTL op 05-06-2011 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
Kun je niet een muziekbestand met alleen een 50hz toonhoogte zoeken?

Edit: haha, iemand was me net voor terwijl ik nog aan het typen was.

[ Voor 35% gewijzigd door ikke26 op 05-06-2011 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

TBTL schreef op zondag 05 juni 2011 @ 21:17:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:50Hz_sinus_sound.ogg

Op je mp3-speler, op repeat en dan meten. :) Als hij geen .ogg kan moet je ff zoeken naar een ander bestandje.
Top, ga ik die gebruiken bij de volgende meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met het programma Audacity kun je alle kanten op met geluidstonen

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2011 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
Zo, alles is besteld :)

Onderdelen (Voor de geïnteresseerden ;) ):
- MDF Kast (zie paar posts terug)
- 12V 6800 mAH Li-ion Accu
- Li-ion Acculader
- Pioneer TS-H173 (1x in Mono)
- TA2024 unmodded (ga ik zelf wss nog modden)
- Inbouwplaat zwart metaal
- Potmeter Stereo LIN 100K
- Rockerschakelaar 10A-250V DPDT
- 12V 4A Voeding (zodat accu + lader niet belast worden in laadstand)
- 10k 1/4 weerstanden + microfoonkabel + RCA Jacks
- 3-Polige 230V ingang

Nu is het wachten tot al die pakketjes uit china op de deurmat liggen XD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
Iemand ervaring met deze versterker? Heb hem zojuist besteld, voor in m'n 2e kistradio. Had nog wat onderdelen(li-ion accu met lader en speakers) over, dus met deze erbij kan dat een leuk kistje worden dacht ik :)

Komt het volgende in:
-MDF kist
-deze versterker
-6800mAH li-ion accu(buyincoins)
-Li-ion acculader
-Magnat edition 132 speakers(13cm)

Totale kosten:
-MDF: € 10,00
-Isolatie: heb ik nog liggen
-Accu+lader: € 20,00
-Versterker: € 15,00
-Speakers: € 25,00

Zo zie je dat je ook voor een aardig bedrag(mijn vorige kist heeft meer als het dubbele gekost) een hele leuke kistradio kunt bouwen.

[ Voor 54% gewijzigd door Schumaster op 06-06-2011 09:30 . Reden: even het lisjtje met onderdelen bijgevoegd voor de geintresseerde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Annihilism schreef op zondag 05 juni 2011 @ 22:08:
Zo, alles is besteld :)

Onderdelen (Voor de geïnteresseerden ;) ):
...
- Potmeter Stereo LIN 100K
...
Die is niet zomaar bruikbaar als volumeregelaar, je moet dan nog een weerstandje van 15k tussen [loper links] en [massa] solderen en een tussen [loper rechts] en [massa]. Maar dan is hij zelfs beter dan een gewone logaritmische potmeter. :) Misschien lukt het ook wel met 10k weerstanden, als je daar nog extra van hebt gekocht.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 06-06-2011 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een TA2020, en ik wil deze eigenlijk op 14 volt laten draaien.
alleen levert mijn accu helaas maar 12 volt, dus voreg ik mij af of dit niet op een of andere manier om te vormen is.
ik ben een leek op electronicagebied, maar ik heb wel eens gehoord van spanningsregelaars, en ik vroeg mij af of het mogelijk was om zo'n regelaar in te bouwen die de spanning zo veel mogelijk op 14 a 15 volt houdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:12:
ik heb een TA2020, en ik wil deze eigenlijk op 14 volt laten draaien.
alleen levert mijn accu helaas maar 12 volt, dus voreg ik mij af of dit niet op een of andere manier om te vormen is.
ik ben een leek op electronicagebied, maar ik heb wel eens gehoord van spanningsregelaars, en ik vroeg mij af of het mogelijk was om zo'n regelaar in te bouwen die de spanning zo veel mogelijk op 14 a 15 volt houdt
Ja dat kan, alleen deze hebben 1 groot nadeel: efficiëntie. Spanning omzetten van 12 naar 14 volt gebeurd d.m.v. een transformator, en deze zijn vaak niet erg efficiënt, waardoor je accuduur hard achteruit gaat.(de helft is niet ondenkbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pespre
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-08 23:02
Wat zal beter geluid geven.
2x 10cm speakers / 1x 6x9 inch speaker

De bass van de 6x9 inch overtreft denk de bass van de 2 speakers samen maar hoe zit dit met de geluidssterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
@ Antitheus 88
Misschien werkt zoiets wel: DC-DC step-up convertor op Ebay.
Vraag me alleen af of zoiets voldoende vermogen aankan. Zou je dit soort convertors parallel kunnen gerbuiken?

Ik ben zelf ook ideeën aan het ontplooien voor een kistradio, maar dan met wielen en vooral bedoeld voor op festivals etc.
Dat maken mijn eisen misschien iets anders dan gebruikelijk.
- Moet uiteraard hard genoeg kunnen gaan, festivals zijn zelden een stille omgeving en het is leuk om spontaan een feestje te kunnen starten.
- Moet lang mee kunnen gaan op de accu. Langste festival waar ik heen gaat duurt bijna 10 dagen (Sziget), opladen in die tijd is waarschijnlijk niet te doen. De vraag is overigens of de kar wel mee kan en of het wel verstandig is hem mee te nemen naar Sziget... Maar toch, moet het lang uit kunnen houden, als ik hem mee neem naar Pinkpop zal hij zeer intensief gebruikt worden. (Ga het uiteraard niet proberen de kar nog voor de editie van dit jaar af te krijgen).
- De kar/kist moet oplaadmogelijkheden voor telefoons bieden. Misschien zelfs een 220v omvormer.
- Gewicht boeit niet aangezien het toch een kar word :P
- Bas moet goed in orde zijn, luister behoorlijk diverse muziek maar toch vrij veel Drum and Base.

Wat ideeën die ik had:
- TA2050 4x100W
- Op 2 kanalen daarvan de midden/hoge tonen met breedbandluidsprekers of 2x een 2 of 3 weg systeem.
- Overige 2 kanalen op een Dual Coil woofer.
- Een flinke verzameling aan Accu's (bij wijze van spreken zou ik er 10 van die Li-ion accu's in kunnen zetten of bijvoorbeeld 4 auto accu's) Moeilijkheid zit hem vooral in het aansluiten, gebruik van accusafe, opladen etc. Liefst allemaal automagisch.
- Step-up convertor om de TA2050 van voldoende pit te voorzien. De vraag is of het betaalbaar is te doen en efficiënt genoeg. Andere mogelijkheid is accu's (gedeeltelijk) serieel aansluiten, al is dat wellicht minder flexibel aangezien 12v wel weer handig is voor telefoon oplaad apparatuur etc. en het maakt het gebruik van meer dan 2 accu's nog lastiger.

Daarnaast, is het een idee om een stel oude speakers hiervoor op de kop te tikken? Deze ontdoen van hun klankkast is natuurlijk niet geheel bevoordelijk voor het geluid maar met een meerwegssysteem heb ik wel al een passief frequentie filter (al zal er alsnog een filter voor moeten vanwege de woofer). Hamvraag is natuurlijk of dit soort speakers niet totaal ongeschikt zijn voor dit doeleinde ivm volume enzo.

Graag feedback op mijn ideeën. Ook als jullie vinden dat ik het echt te gek maak en wat ik doe totaal nutteloos is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Vandaag even opnieuw gemeten op de juiste genoemde methode. Op een 50hz frequentie meet ik in en uit de kratsafe een spanning van 12,3v, bij de versterker voeding ingang ook 12,3v.

Op een laag volume meet ik bij 1 uitgang 0,04 en bij de andere uitgang 1,1.
Op wat hoger volume meet ik bij de ene uitgang 0,9 en bij de andere 2,2.
Op vol volume komen ze beide uit op gelijke waarde. Dus dan kan het niet aan een kabel breuk liggen lijkt me.

Verder komt het over met de afbeelding die eerder gepost is:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2gtbsoz.jpg

[ Voor 144% gewijzigd door Auxilium op 06-06-2011 17:31 . Reden: Toch wel waardes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 04:32
Schumaster schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:41:
[...]

Ja dat kan, alleen deze hebben 1 groot nadeel: efficiëntie. Spanning omzetten van 12 naar 14 volt gebeurd d.m.v. een transformator, en deze zijn vaak niet erg efficiënt, waardoor je accuduur hard achteruit gaat.(de helft is niet ondenkbaar)
Hier hebben ze tegenwoordig de net al genoemde DC/DC converters voor. Deze doen dat met 80-90% efficientie en ebay staat er vol mee.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Auxilium schreef op maandag 06 juni 2011 @ 17:07:
Vandaag even opnieuw gemeten op de juiste genoemde methode. Op een 50hz frequentie meet ik in en uit de kratsafe een spanning van 26v, bij de versterker voeding ingang ook 26v maar bij 1 uitgang meet ik 0,04 en bij de andere uitgang 1,1. Dat is dus een heel groot verschil tussen het linker en rechter kanaal. Het is wel zo dat beide op vol volume uitkomen op 2.0 dus dan kan het niet aan een kabel breuk liggen lijkt me.
wacht meten bij je kratsafe? welke versterker heb je ta2024 toch. die hoort een 12v DC ingangspannign te hebben. meet je op 200v~ ofzo?? bij de kratsafe moet je meten op 12v= DC dus. bij de speakeruitgangen op 200V~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

duifi schreef op maandag 06 juni 2011 @ 17:24:
[...]

wacht meten bij je kratsafe? welke versterker heb je ta2024 toch. die hoort een 12v DC ingangspannign te hebben. meet je op 200v~ ofzo?? bij de kratsafe moet je meten op 12v= DC dus. bij de speakeruitgangen op 200V~
@Duifi, de spanning klopt. Is 12,3v vanuit mijn accu. Had zelfde stand als speakers gepakt:x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 19:40

thijsco19

KTM 990 SMT

Aapenootjes schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:56:
@ Antitheus 88
Misschien werkt zoiets wel: DC-DC step-up convertor op Ebay.
Vraag me alleen af of zoiets voldoende vermogen aankan. Zou je dit soort convertors parallel kunnen gerbuiken?
....
als de ta2020 meer dan 2.5 A vraagt dat lukt het niet (het max wat hij kan leveren).
je hebt ze vast wel die meer dan 2.5 A kunnen leveren moet je maar even zoeken.
en parallel kan volgens mij niet.

EDIT/
is het niet mogenlijk om net als bij de ta2024 een weerstandsmod te doen? dat je de ingansweerstanden verlaagd?

[ Voor 12% gewijzigd door thijsco19 op 06-06-2011 17:50 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
thijsco19 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 17:33:
[...]

als de ta2020 meer dan 2.5 A vraagt dat lukt het niet (het max wat hij kan leveren).
je hebt ze vast wel die meer dan 2.5 A kunnen leveren moet je maar even zoeken.
en parallel kan volgens mij niet.

EDIT/
is het niet mogenlijk om net als bij de ta2024 een weerstandsmod te doen? dat je de ingansweerstanden verlaagd?
Er zijn zat converters die dat kunnen hoor :).

Bijvoorbeeld: http://samenkopen.net/action_products/277916/870055

Hoe bedoel je precies met een weerstandsmod?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 19:40

thijsco19

KTM 990 SMT

bij de ta2024 kan je tog een paar ingangs weerstanden veranderen waardoor hij geschikt is voor mp3 (verlaag of verhoog je de weerstand?), kan je dan niet iets bij de ta2020 veranderen waardoor je een meer power heb op 12 volt, iets met weerstanden?

is trouwens wel een goed idee, effe een ta2020 in je kist met een dc-dc buck convertor erbij. 8)7

dit is wel een mooie, klik, 12 volt erin, 14 volt eruit, volle power van de ta2020 O-)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Sure electronics raad voor de 4x100W versie van de TA2050 minimaal een 350W, 24v - 14,6A voeding aan.
Het zou zo bijna interessanter zijn gewoon 2 losse TA2050's te gebruiken met elk hun eigen step-up convertor...

Maar ik heb even gezocht naar de wat zwaardere step up convertors:
12v naar 24v 20A voor ongeveer 100 euro inc verzendkosten.
12v naar 24v 15A voor ongeveer 55 euro inc verzendkosten.
12v naar 24v 15A #2 voor ongeveer 51 euro inc verzendkosten.
Die laatste 2 maken het financieel alweer iets haalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schumaster schreef op maandag 06 juni 2011 @ 09:05:
Iemand ervaring met deze versterker? Heb hem zojuist besteld, voor in m'n 2e kistradio.
Dat kan bijna niet, is van de week pas nieuw binnengekomen. Maar de versie zonder de extra knopjes heb ik hier wel thuis staan. Gaat niet écht hard tov een mca-200 of TA2024. En gebruikt daarnaast ook nog eens redelijk wat. T'is nie alles, maar zoals altijd op DX: het kost ook geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 18:53:
[...]

Dat kan bijna niet, is van de week pas nieuw binnengekomen. Maar de versie zonder de extra knopjes heb ik hier wel thuis staan. Gaat niet écht hard tov een mca-200 of TA2024. En gebruikt daarnaast ook nog eens redelijk wat. T'is nie alles, maar zoals altijd op DX: het kost ook geen drol.
Die ken ik wel maar dan in een andere vorm niet heel geweldig. Het is een classe a /b versterker dus ook niet zo zuinig met je accu is ong het zelfde als :http://www.dealextreme.com/p/2-ch-hi-fi-stereo-amplifier-for-car-motorcycle-with-usb-port-34406 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
lijkt heel erg op de Chen Sheng, die eerder in dit forum voorbij kwam ;)

EDIT: link: http://www.dealextreme.co...cycle-with-usb-port-34406

[ Voor 46% gewijzigd door Private Zaagsel op 06-06-2011 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Die '100W' versterker van dealextreme levert iets van 2x 5W.
Auxilium schreef op maandag 06 juni 2011 @ 17:07:
Vandaag even opnieuw gemeten op de juiste genoemde methode. Op een 50hz frequentie meet ik in en uit de kratsafe een spanning van 12,3v, bij de versterker voeding ingang ook 12,3v.

Op een laag volume meet ik bij 1 uitgang 0,04 en bij de andere uitgang 1,1.
Op wat hoger volume meet ik bij de ene uitgang 0,9 en bij de andere 2,2.
Op vol volume komen ze beide uit op gelijke waarde. Dus dan kan het niet aan een kabel breuk liggen lijkt me.
Je zou rond de 7V moeten meten als je de TA2024 volledig uitstuurt, maar dat betekent alleen maar dat de weerstandsmod veel effect zal hebben in jouw geval. :) Het lijkt alsof je volumeregelaar niet goed werkt, links en rechts worden niet op dezelfde manier geregeld. Dan zouden de spanningen op de ingang (bij de gekleurde draadjes) ook moeten verschillen. Misschien een andere potmeter gebruiken?
thijsco19 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 17:33:
[...]
EDIT/
Dat lost het probleem niet op. Met de weerstandsmod verander je de gain (versterkingsfactor) van de versterker, waardoor hij ook volledig uitgestuurd kan worden met een zwak signaal. Het uitgangssignaal kan echter niet sterker worden dan de voedingsspanning, die in dit geval de factor is die het vermogen beperkt. :)

[ Voor 24% gewijzigd door TBTL op 06-06-2011 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb besloten om zelf een kistradio te maken. Ik moet meteen toegeven dat ik weinig verstand van electriciteit heb en wil een niet al te ingewikkelde maken. ik heb nog speakers vanuit mn hoedenplank. Daar moet t mee gebeuren. Wat ik wil gebruiken:

2x pioneer TS-A6903i speakers (80W)
TA2024 modd
Li-ion batterij 6800 (is dit voldoende of moet ik een grotere)

Ik heb t forum grotendeels doorgelezen maar t is zo veel informatie.. Ik wil muziek af spelen van telefoon/mp3/ipod. Bij deze wil ik vragen of ik met deze 3 op de goede weg ben en er iets moois van kan gaan maken. En zo niet wat heb ik dan nog meer nodig?!

Alvast Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Die accu is voldoende. Als je niet goed bent met electronica is het verstandig om een voorgesoldeerde kabel bij erbij te bestellen. Scheelt een paar euro. Voor de rest ben je compleet.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 13:16
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 18:30:
Dezelfde vraag heb ik gehad in het vorige deel, als je de schakelaar op de accu niet uit zet dan blijft die stroom vragen waardoor die langzaam leeg loopt.
Ik zie dat deze li-ion accu geen schakelaar heeft.
Is het bij deze accu dan wel gewoon mogelijk om een externe schakelaar te plaatsen zonder dat de accu leeg loopt omdat de accu zelf nog 'aan' staat?

Eigenlijk snap ik sowieso niet hoe de accu leeg kan lopen als je de stroomkring onderbreekt d.m.v. een externe schakelaar. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
Snippo schreef op maandag 06 juni 2011 @ 22:01:
[...]

Ik zie dat deze li-ion accu geen schakelaar heeft.
Is het bij deze accu dan wel gewoon mogelijk om een externe schakelaar te plaatsen zonder dat de accu leeg loopt omdat de accu zelf nog 'aan' staat?

Eigenlijk snap ik sowieso niet hoe de accu leeg kan lopen als je de stroomkring onderbreekt d.m.v. een externe schakelaar. :?
volgensmij heeft ie dat wel, is alleen niet te zien op de foto's.. ;)
kan iemand dit nog even bevestigen?

EDIT: is dit dezelfde als op de foto's op pagina 14 van dit forum?

[ Voor 4% gewijzigd door Private Zaagsel op 06-06-2011 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Private Zaagsel schreef op maandag 06 juni 2011 @ 22:05:
[...]

volgensmij heeft ie dat wel, is alleen niet te zien op de foto's.. ;)
kan iemand dit nog even bevestigen?

EDIT: is dit dezelfde als op de foto's op pagina 14 van dit forum?
Ik zou dit even bevestigen, het is dezelfde dus er zit een schakelaar op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

TBTL schreef op maandag 06 juni 2011 @ 21:22:
Die '100W' versterker van dealextreme levert iets van 2x 5W.

[...]
Je zou rond de 7V moeten meten als je de TA2024 volledig uitstuurt, maar dat betekent alleen maar dat de weerstandsmod veel effect zal hebben in jouw geval. :) Het lijkt alsof je volumeregelaar niet goed werkt, links en rechts worden niet op dezelfde manier geregeld. Dan zouden de spanningen op de ingang (bij de gekleurde draadjes) ook moeten verschillen. Misschien een andere potmeter gebruiken?
7v...? Dat durf ik niet eens aan eerlijk gezegd. Dan ga ik sowieso niet mijn speakers aansluiten. Om de weerstand op de ingang te meten kan ik de zwarte + gele en dezelfde zwarte + rode pakken om te meten? Ga ik dat morgen doen. De potmeter heb ik gekocht op kistradio.nl en de aansluitingen zijn gecontroleerd een aantal pagina's terug door middel van een foto. Als er verschillen zijn tussen de linker en rechter ingang dan bekijk ik de potmeter nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Maartenll schreef op maandag 06 juni 2011 @ 22:38:
[...]

Ik zou dit even bevestigen, het is dezelfde dus er zit een schakelaar op!
Ok bedankt :) .
Op eBay hebben ze hun uiterste best gedaan om op alle foto's deze schakelaars zoveel mogelijk te verbergen zie ik :P.

Edit: zou je misschien ook kunnen bevestigen dat de accu langzaam leegloopt wanneer je de schakelaar op de accu 'aan' hebt staan en een externe schakelaar 'uit'? (als je hierover beschikt natuurlijk)

[ Voor 23% gewijzigd door Snippo op 06-06-2011 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Snippo schreef op maandag 06 juni 2011 @ 22:39:
[...]

Op eBay hebben ze hun uiterste best gedaan om op alle foto's deze schakelaars zoveel mogelijk te verbergen zie ik :P.

Edit: zou je misschien ook kunnen bevestigen dat de accu langzaam leegloopt wanneer je de schakelaar op de accu 'aan' hebt staan en een externe schakelaar 'uit'? (als je hierover beschikt natuurlijk)
Nou daar zit is dus ook mee, ik wil dit zelf namelijk ook zo toepassen met 2 schakelaars. Maar nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Je zou kunnen proberen om de spanning over de accu te meten, deze vervolgens een nachtje te laten liggen met de schakelaar aan zonder dat hij ergens op aangesloten zit, en de volgende dag kijken of de spanning minder is geworden.

Geldt het trouwens ook voor li-ion accu's dat laden en gebruiken tegelijk slecht is voor de lader/accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Snippo schreef op maandag 06 juni 2011 @ 23:17:
Je zou kunnen proberen om de spanning over de accu te meten, deze vervolgens een nachtje te laten liggen met de schakelaar aan zonder dat hij ergens op aangesloten zit, en de volgende dag kijken of de spanning minder is geworden.

Geldt het trouwens ook voor li-ion accu's dat laden en gebruiken tegelijk slecht is voor de lader/accu?
Slim idee, zal vannacht gelijk doen. Als ik er aan denk als ik naar bed ga. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel

(..........)

Ben ik ook eigenlijk wel benieuwd naar. Aangezien Li-Ion accu's ook gebruikt worden in laptops lijkt me van niet..
Weet iemand meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:51
Deze accu's maken niet net zoals bij gelaccu's gebruik van een 'slimme' lader. Het is gewoon een adaptertje die een bepaalde stroom levert. Daarom denk ik dat het niet schadelijk is. Waar je wel mee zit is dat wanneer je verbruiker meer stroom trekt dan de lader kan leveren je accu alsnog leeg loopt. Gelukkig zit er een beveiligingscircuit ingebouwd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Als het klopt wat Michel5128 hierboven zegt zou je in principe ook gewoon een 12v adapter kunnen gebruiken om de li-ion accu te laden? Als je dan het (maximale) verbruik van de ta2024 weet kan je een 12v adapter kopen die iets meer levert dan dit en zo de ta2024 voeden en tegelijkertijd de accu laden.
Het probleem zou dan nog kunnen zijn dat de adapter te veel stroom levert om de accu veilig te laden (en zo te veel warmte creëert wat uiteindelijk de accu kan laten ontploffen). Nu weet ik niet hoe het laden precies werkt, maar ik denk dat de accu gewoon de maximale hoeveelheid stroom trekt die de adapter/evt beveiliging toe laat? Dan is het nog de vraag of de li-ion accu's intern beveiligd zijn tegen te grote stroomsterktes...
Ik maak het wel ingewikkeld :P
Misschien dat er een expert op dit gebied is die hier meer duidelijkheid over kan geven O-) ?

Maartenll, zou je misschien een foto kunnen maken van de gegevens die op de lader van de li-ion accu staan?

[ Voor 5% gewijzigd door Snippo op 07-06-2011 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Snippo schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 00:30:
Als het klopt wat Michel5128 hierboven zegt zou je in principe ook gewoon een 12v adapter kunnen gebruiken om de li-ion accu te laden? Als je dan het (maximale) verbruik van de ta2024 weet kan je een 12v adapter kopen die iets meer levert dan dit en zo de ta2024 voeden en tegelijkertijd de accu laden.
Het probleem zou dan nog kunnen zijn dat de adapter te veel stroom levert om de accu veilig te laden (en zo te veel warmte creëert wat uiteindelijk de accu kan laten ontploffen). Nu weet ik niet hoe het laden precies werkt, maar ik denk dat de accu gewoon de maximale hoeveelheid stroom trekt die de adapter/evt beveiliging toe laat? Dan is het nog de vraag of de li-ion accu's intern beveiligd zijn tegen te grote stroomsterktes...
Misschien dat er een expert op dit gebied is die hier meer duidelijkheid over kan geven O-) ?

Maartenll, zou je misschien een foto kunnen maken van de gegevens die op de lader van de li-ion accu staan?
Met een foto zie je het niet dus ik typ het wel even;
Model ; SYD 12V
Input ; 110 - 240 VA50/60HZ
Output; 12.6VDC 350mA

En nog even op jullie discussie, als ik het goed begrijp willen jullie de accu laden en te gelijkertijd afspelen.
Ik kan hem gewoon op de lader hebben en afspelen alleen ik heb geen idee of hij dan wel laad.

[ Voor 9% gewijzigd door Salvogs op 07-06-2011 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
In een handleiding van kistradio.nl las ik dat de ta2024 gemiddeld ongeveer 0,5A verbruikt bij flink volume. De standaard lader (350mA) gaat het dus niet trekken om de ta2024 van stroom te voorzien en tegelijkertijd de accu te laden.

Waar ik mee zit is "Het is overigens niet aan te raden tegelijk de accu op te laden en te spelen van de accu. De versterker trekt stroom van de lader waardoor het laadproces langer duurt. Ook kan dit schade veroorzaken aan de lader." (startpost)
Dit gaat over een lood-gelaccu. De lader van een li-ion accu is echter anders dan die van een lood-gelaccu waardoor dit bij een li-ion accu geen kwaad zou kunnen (zoals Michel5128 hier zegt)
De vraag blijft dan of je zonder problemen een veel sterkere lader aan je accu kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
Of je gaat gewoon voor een voeding, waarom moeilijk doen als het ook simpel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Snippo schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 00:30:

Ik ben niet in staat om op het moment een uitgebreide uitleg te geven* maar ik kan je wel vertellen dat het laden van li ion accus zeer nauwkeurig gaat en zeker niet met een voeding kan! Je verlaagd de levensduur en verhoogd de kans op overhitting zo aanzienlijk.

*Hand gebroken, zucht. Iedereen die AccuSafes besteld hebben en er nu op wachten, ik doe mijn best, maar echt hard doorwerken lukt nu eenmaal niet, sommige dingen gaan zelfs gewoon niet. Gelukkig heb ik een vriendin die me wat kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Mc55 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:10:
Of je gaat gewoon voor een voeding, waarom moeilijk doen als het ook simpel kan?
Precies ja, waarom zou je een aparte voeding gebruiken als een accu+lader ook in staat is als voeding te dienen? O-)
Met een aparte voeding zou je met een schakelaar moeten kunnen schakelen tussen voeding + lader / accu. Met alleen een accu + lader zou je dan gewoon de lader in het stopcontact kunnen steken waardoor deze de versterker voedt en tegelijkertijd de accu laadt.
Ik hoop dat iemand met verstand hiervan wat meer duidelijkheid kan geven hierover, want eerlijk gezegd klinkt het te mooi om waar te zijn :+ .

Ik vond tijdens het google'en net deze chip, die apart het apparaat en accu van stroom voorziet (zoals de schakelaar waar ik het hierboven over heb). Ik denk dat zoiets ook in laptops wordt gebruikt aangezien je deze ook kan gebruiken zonder accu wanneer hij aan de lader hangt.
wesleytjuh schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:33:
[...]

Ik ben niet in staat om op het moment een uitgebreide uitleg te geven* maar ik kan je wel vertellen dat het laden van li ion accus zeer nauwkeurig gaat en zeker niet met een voeding kan! Je verlaagd de levensduur en verhoogd de kans op overhitting zo aanzienlijk.

*Hand gebroken, zucht. Iedereen die AccuSafes besteld hebben en er nu op wachten, ik doe mijn best, maar echt hard doorwerken lukt nu eenmaal niet, sommige dingen gaan zelfs gewoon niet. Gelukkig heb ik een vriendin die me wat kan helpen :)
Daar was ik al bang voor. De enige oplossing blijft dan om net als bij een lood-gelaccu de voeding en accu gescheiden te houden.

Beterschap met je hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Snippo schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:53:
[...]

Precies ja, waarom zou je een aparte voeding gebruiken als een accu+lader ook in staat is als voeding te dienen? O-)
Met een aparte voeding zou je met een schakelaar moeten kunnen schakelen tussen voeding + lader / accu. Met alleen een accu + lader zou je dan gewoon de lader in het stopcontact kunnen steken waardoor deze de versterker voedt en tegelijkertijd de accu laadt.
Ik hoop dat iemand met verstand hiervan wat meer duidelijkheid kan geven hierover, want eerlijk gezegd klinkt het te mooi om waar te zijn :+ .

Ik vond tijdens het google'en net deze chip, die apart het apparaat en accu van stroom voorziet (zoals de schakelaar waar ik het hierboven over heb). Ik denk dat zoiets ook in laptops wordt gebruikt aangezien je deze ook kan gebruiken zonder accu wanneer hij aan de lader hangt.

[...]

Daar was ik al bang voor. De enige oplossing blijft dan om net als bij een lood-gelaccu de voeding en accu gescheiden te houden.

Beterschap met je hand!
Er zijn best wat ICs op de markt die een enkele voeding gebruiken om te laden en het systeem van power voorzien. Komt alleen heel wat bij kijken hehe. In de toekomst wil ik hier nog iets mee ontwerpen aangezien het steeds meer li-ion wordt :).

Bedankt! Nog 6 lange weken te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan-rutten
is deze dezelfde als deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
Nee, die van Conrad is aan-uit-aan en die van kistradio aan-aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan-rutten
kan ik die van conrad ook gebruiken om te schakelen tussen accu--> versterker, accu-->lader/ voeding-->versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,
ik heb mijn kratradio nu denk ik al zo'n 4 weken maar heb net de stomme fout gemaakt om de plus en de min van de versterker(ta2024) om te draaien bij de accu. dus de plus van de versterker stond op de min van de accu en de min van de versterker stond op de plus van de accu. ik heb gelezen dat de versterker dan meteen kapot is en ja hoor, er komt geen geluid meer uit. weet iemand misschien of dat hij nog te maken valt of moet ik gewoon een nieuwe versterker kopen?
dan koop ik de marquant mca-200 die lijkt mij veel beter.
alvast bedankt!

ps. weet iemand ergens harstikke goedkope autospeakers met 16 cm diameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 18:00:
hallo,
ik heb mijn kratradio nu denk ik al zo'n 4 weken maar heb net de stomme fout gemaakt om de plus en de min van de versterker(ta2024) om te draaien bij de accu. dus de plus van de versterker stond op de min van de accu en de min van de versterker stond op de plus van de accu. ik heb gelezen dat de versterker dan meteen kapot is en ja hoor, er komt geen geluid meer uit. weet iemand misschien of dat hij nog te maken valt of moet ik gewoon een nieuwe versterker kopen?
alvast bedankt!

eeey
je versterker valt waarschijnlijk niet meer te redden dus je moet aan een nieuwe
ik zou persoonlijk voor de ta2024 gaan die is over het algemeen echt beter
als je echt en mca-200 wil mag je die van mij wel kopen 10 euro en relatief nooit gebruikt
en voor die speakers weet ik ook nog wel wat
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=378216
grt jari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Nou vandaag alles in de kist gedaan, alles aangesloten etc.
Doet 1 kanaal het niet :S, flink balen natuuurlijk.
Misschien iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb de boxen al veranderd.
Ik heb geen idee hoe het kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 18:00:
hallo,
alvast bedankt!

De TA2024 is goedkoper, efficienter(gaat langer op een volle accu mee), kleiner en produceert net zo hard geluid. Waarom dan toch een mca-200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
Ik denk dat het om de behuizing e.d. is.
Als dat zo is kun je ook een Muse MU-15 (op basis van de TA2024, dus ook zuinig + ingebouwde geluidsregeling + in een stevige metalen behuizing) nemen.
Wat je ook kunt doen is een nieuwe helderhifi TA2024 kopen en daar een mooie behuizing omheen bouwen. De laatste optie zal goedkoper zijn als je alleen een DC en mini-jack input nodig hebt. Als je de helderhifi TA2024 combineert met banaanpluggen, RCA poorten, potmeter, etc., dan is de eerste optie goedkoper.
Als je een wat hoger budget hebt zou je ook een Muse M21 kunnen overwegen.
Deze is gemaakt op basis de TA2021 chip gebouwd. Als je zelf aan de slag wilt kun je ook een helderhifi TA2020 overwegen. De M21 gaat op een 14V voeding of een accu met een step-up DC converter een flink stuk harder dan de TA2024. Ook past de M21 zich automatisch aan aan het invoersignaal, zo heb ik ontdekt, daarom is er geen weerstandsmod nodig en kun je deze ook nog op een pc e.d. gebruiken.

[ Voor 46% gewijzigd door ikke26 op 07-06-2011 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaccodagansta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05-2024
lars019 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 19:50:
Eindelijk weer tijd gevonden en nu is hij zo goed als af:
[video]
Zal binnenkort nog wel foto's + specs plaatsen
eej, Hoe heb jij die verlichting in jou krat gemaakt? Is het led verlichting? en hoe laat je het reageren op de muziek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krentenbol schreef op maandag 06 juni 2011 @ 21:58:
Die accu is voldoende. Als je niet goed bent met electronica is het verstandig om een voorgesoldeerde kabel bij erbij te bestellen. Scheelt een paar euro. Voor de rest ben je compleet.
bedoel je de: Jack-bus voorgesoldeerd ( +€5.00 ) (+0.01kg) ?? dat is voldoende voor mp3??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Maartenll schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 18:15:
Nou vandaag alles in de kist gedaan, alles aangesloten etc.
Doet 1 kanaal het niet :S, flink balen natuuurlijk.
Misschien iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb de boxen al veranderd.
Ik heb geen idee hoe het kwam.
Nou mensen hij doet het weer. Beetje op rare manier maar hij doet het.

Nu de aansluiting;
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/25s06eg.png

Dit is de manier waarop hij het doet, misschien mensen een ander idee hoe hij het wel normaal doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,
ik heb inmiddels ook 2 radiokisten 1 met een autoradio (die gaat vervangen worden door een mp3 module) en 1 met een ta2024 alleen nu heb ik de mp3 module(die van kistradio.nl) binnen en heb ik een vraag
Kan je nou alleen met de afstandsbediening hem harder en zachter zetten? er staat wel een knopje me v+ en v- maar dan gaat de fm naar een andere zender

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 18:17:
[...]

De TA2024 is goedkoper, efficienter(gaat langer op een volle accu mee), kleiner en produceert net zo hard geluid. Waarom dan toch een mca-200?
oke je hebt gelijk maar je hebt maar een beperkt aantal speakers die je het beste op de ta2024 aan kan sluiten want met de mca-200 kun je bijna elke speakers gebruiken dus daarom kies ik toch liever voor de mca-200, maar even een vraag:
hoelang gaat een mca-200 mee op de loodgelaccu van 12v 7,2 a? want ik denk dat 6 uur genoeg is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
Wat je daar zegt is niet waar. Je kunt op de TA2024 ook bijna alle speakers aansluiten. Om de MCA-200 kun je luidsprekers aansluiten tussen de 4-8 ohm, en dat is bij de TA2024 net zo. Er wordt alleen aangeraden om 4Ohm speakers te gebruiken op beide versterkers, aangezien dat harder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 18:04:
[...]

eeey
je versterker valt waarschijnlijk niet meer te redden dus je moet aan een nieuwe
ik zou persoonlijk voor de ta2024 gaan die is over het algemeen echt beter
als je echt en mca-200 wil mag je die van mij wel kopen 10 euro en relatief nooit gebruikt
en voor die speakers weet ik ook nog wel wat
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=378216
grt jari
ow dankjewel,
maar kan jij de marquant misschien verzenden met de post en hoeveel verzendkosten komen er dan bij? staat hij misschien op youtube in een kratradio verwerkt of op marktplaats? oja en die speakers is precies die ik nodig zal hebben. ik had op conrad ook nog speakers gezien van 20 euro maarja als er dan nog verzendkosten bij komen ben ik even duur uit als ik jou voorkeur koop omdat je bij 25 euro of hoger geen verzendkosten hoeft te betalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 20:07:
[...]

ow dankjewel,
maar kan jij de marquant misschien verzenden met de post en hoeveel verzendkosten komen er dan bij? staat hij misschien op youtube in een kratradio verwerkt of op marktplaats? oja en die speakers is precies die ik nodig zal hebben. ik had op conrad ook nog speakers gezien van 20 euro maarja als er dan nog verzendkosten bij komen ben ik even duur uit als ik jou voorkeur koop omdat je bij 25 euro of hoger geen verzendkosten hoeft te betalen. ;)
eey ik was hem van plan te gebruiken in een bierkrat maar toen kon ik een ta2024 krijgen omdat ik toch op bestelling 2 kistjes moest maken en toen heb ik hem maar weer terug gedaan in de doos
ja hij staat op youtube xd maar toen was mn eerste kist nog niet echt af na dat filpje ging ie de doos weer in en voor dat filmpje kwam ie eruit dus eigenlijk maar een nummertje mee gedraaid
en die speakers van mijn voorkeur die heb ik ook maar dan in een iets kleinere uitgave
ze bevallen perfect en kunnen echt hard
hier het filmpje http://www.youtube.com/watch?v=APSbzteztEs
hij werkt uitstekend wil wel even nog een filmpje voor je maken ik kan hem opsturen via paketpost dat is 6.50
hoor het nog wel grt jari
EDIT
omdat ik hem toch niet meer gberuik maak ik er wel 14 euro van inc verzenden

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2011 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Maartenll schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 19:20:
[...]

Nou mensen hij doet het weer. Beetje op rare manier maar hij doet het.

Nu de aansluiting;
[afbeelding]

Dit is de manier waarop hij het doet, misschien mensen een ander idee hoe hij het wel normaal doet?
volgens mij brug je zo je versterker. Hij doet het nou misschien even, maar niet heel erg lang denk ik :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

duifi schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 20:36:
[...]

volgens mij brug je zo je versterker. Hij doet het nou misschien even, maar niet heel erg lang denk ik :S
Nee hoor. Je gebruikt alleen de verkeerde ground-aansluitingen, maar die zitten toch op elkaar aangesloten dus dat zou niets uit moeten maken. Maar het zou normaal aangesloten ook moeten werken. Plug die groundkabels nog eens zoals het hoort en kijk wat er gebeurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Krentenbol schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 20:48:
[...]

Nee hoor. Je gebruikt alleen de verkeerde ground-aansluitingen, maar die zitten toch op elkaar aangesloten dus dat zou niets uit moeten maken. Maar het zou normaal aangesloten ook moeten werken. Plug die groundkabels nog eens zoals het hoort en kijk wat er gebeurt :)
Okee zal het even proberen! Vind hem namelijk opmerkelijk dat hij het nu wel doet en normaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 19:14:
[...]

bedoel je de: Jack-bus voorgesoldeerd ( +€5.00 ) (+0.01kg) ?? dat is voldoende voor mp3??
Volgens mij wel, ja. Voor de zekerheid zou je even een mailtje naar de winkel moeten sturen :)
Maartenll schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 20:50:
[...]

Okee zal het even proberen! Vind hem namelijk opmerkelijk dat hij het nu wel doet en normaal niet.
Vind ik ook ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Krentenbol op 07-06-2011 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Maartenll schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 20:50:
[...]

Nou dan doet hij het niet :S

Edit; Terwijl als ik er 1 draadje uithaal, en op de schroef leg hoor ik wel geruis zeg maar.

[ Voor 16% gewijzigd door Salvogs op 07-06-2011 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 20:07:
[...]

ow dankjewel,
Heb zondag hier dezelfde speakers besteld, maar dan voor 17,95 en deze zijn wél op voorraad!
Krijg ze morgen binnen!
http://www.carparts.nu/wi...eg-%28G%252d6532s%29.html

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan-rutten
hallo allemaal.
ik heb deze vraag al eerder gesteld maar er is nog geen antwoord op dus ik zal hem nog een keer wat duidelijker maken.

kan ik deze schakelaar gebruiken voor dit schema

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/66IVSwhUP9iuMmD5yOkjQzlk/full.png

groetjes daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
Volgens mij gaat dat prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
TBTL schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:04:
[...]

Die is niet zomaar bruikbaar als volumeregelaar, je moet dan nog een weerstandje van 15k tussen [loper links] en [massa] solderen en een tussen [loper rechts] en [massa]. Maar dan is hij zelfs beter dan een gewone logaritmische potmeter. :) Misschien lukt het ook wel met 10k weerstanden, als je daar nog extra van hebt gekocht.
Ah heel erg bedankt voor je reactie :). Dit wist ik niet. Ik heb gelijk 100 stuks van de 10k weerstanden gekocht dus dat zal goedkomen ;). Ik had deze besteld zodat ik niet op 3 verschillende bedrijven wat bestel :P, was ietsje duurder maar dat maakt me niet uit.

Het gaat me er ook voornamelijk om dat de kistradio (of actieve speaker op accu XD) goed klinkt. Ga ook nog wat experimenteren met volume en demping voor de klank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan T
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Hallo mensen,

Weer een nieuw persoon op deze forums! Yeey
Ik ga met wat kamaraden vant zomer op vakantie, en ja een kratradio lijkt me wel vet =)
Ik heb al een paar dagen veel gelezen op de forums maar ik zie door de bomen het bos niet meer :S

Mijn wensen:

1 Bierkrat die: radio afspeelt en mp3.
Op accu en op net stroom.

Wat heb ik:
- marquant mca-200
- bierkrat :P

Mijn vraag:
- wat heb ik nog nodig?

Een mp3 en radio afspeler
een accu
en het gedoe om de accu (liefst safe) opteladen.
speakers. ik zat aan deze te denken: http://www.redcoon.nl/ind...cid/7012/refId/vergelijk/
(kan dat?)

Het is de bedoeling dat het allemaal op de versterker die ik al heb past.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om enkele links te geven anar producten waar ik ze kan vinden.

ps. ik weet dat ik veel vraag, maar geloof me ik heb voldoende gelezen. m.v.d.

Mvg Stefan

[ Voor 13% gewijzigd door stefan T op 07-06-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
stefan T schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 22:39:
Hallo mensen,

Mijn vraag:
- wat heb ik nog nodig?

Een mp3 en radio afspeler
een accu
en het gedoe om de accu (liefst safe) opteladen.
speakers. ik zat aan deze te denken: http://www.redcoon.nl/ind...cid/7012/refId/vergelijk/
(kan dat?)

Het is de bedoeling dat het allemaal op de versterker die ik al heb past.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om enkele links te geven anar producten waar ik ze kan vinden.

ps. ik weet dat ik veel vraag, maar geloof me ik heb voldoende gelezen. m.v.d.

Mvg Stefan
Ik zou zeggen: lees de topic start nog eens door, staan meerdere links naar accu's en laders, evenals methoden om de accu te beveiligen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Wat is de gebruikelijke manier om een voeding en acculader via 1 plug aan 230v te hangen?
Zo te zien gebruiken de meeste mensen een euro stekker om dit te doen waarna ze de stekkers van de draden van de lader/voeding knippen en de draden zelf op de euro stekker solderen (bijv. in dit schema van iemand hier).
Ik vond echter ook nog dit schema van Schumaster die een stekkerdoos heeft gebruikt om ze aan te sluiten. In combinatie met zo'n lader voor een li-ion accu lijkt me dit de enige oplossing (en je hoeft zo je stekkers niet te slopen). Ik neem aan dat dit gewoon zonder problemen werkt (misschien dat Schumaster dit kan bevestigen)?

Ten slotte nog een kort vraagje: kan het kwaad wanneer de stekker van een 12v voeding niet geaard is zoals bij de meeste voedingen op ebay. Bijv. deze: Afbeeldingslocatie: http://images.channeladvisor.com/Sell/SSProfiles/72000983/Thumbs/262/tn3_3708065.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Ik heb http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=16565 nog thuis liggen hier, zou ik deze ook aan kunnen sluiten op de Li-ion Accu?

Alleen ik heb een vraag; Zou het laden dan sneller gaan?
Zoja, dan gebruik ik die :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

*knip*

[ Voor 85% gewijzigd door Fid3lity op 08-06-2011 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo allemaal,

nadat ik de kriebels gekregen heb van wat ik allemaal gelezen heb hier ook begonnen aan mijn kratradio,
gisteren heb ik eigenlijk al de basis gehaald voor de inhoud, en dit functioneert ook allemaal al,
maar nou zit ik met het volgende, de aan/uit schakelaar, deze heeft 3 pollen, hoe moet ik deze aaansluiten?

het gaat om zo'n schakelaar;
boven die pollen staan; 15A - 12 V - DC

http://www.degrootste.be/...-polige-wipschakelaar.jpg

Hier het schematische stukje van de accu naar versterker,
Waar moet ik dat schakelaartje tussenzetten en hoe juist aansluiten?

http://i51.tinypic.com/2uti3co.gif
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink