Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 13] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 70.013 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 392335

sow 1000 post's alweer! tijd voor deel 14 of niet? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 20:25
jeroenjeroen schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 15:13:
[...]
Bedankt allebei voor de reacties, vanavond even bestellen. Zit er trouwens een beschrijving bij hoe je alles aansluit?
volgens mijn niet. maar even meten met een multimeter en dan spreekt het vanzelf!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionysuZ
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01 22:09
Medebouwers :D ik heb nog een leuk vraagje: ik heb in mijn kratradio een 100k stereologaritmische potmeter ingebouwd voor de volumeregeling. Nu is het echter zo dat hij een bepaald 'omslagpunt' heeft, d.w.z. je kunt hem geleidelijk aan harder zetten maar op 1 bepaald punt gaat hij opeens een STUK harder.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen en of het kopen van een ander soort potmeter dit oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 21:35
Weet je zeker dat de potmeter logaritmisch is? Want volgens mij doen lineaire potmeters precies wat jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionysuZ
Snippo schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:37:
Weet je zeker dat de potmeter logaritmisch is? Want volgens mij doen lineaire potmeters precies wat jij beschrijft.
Yepp, ik heb http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=445586 deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 10:52

Auxilium

Walking the line

DionysuZ schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:19:
Medebouwers :D ik heb nog een leuk vraagje: ik heb in mijn kratradio een 100k stereologaritmische potmeter ingebouwd voor de volumeregeling. Nu is het echter zo dat hij een bepaald 'omslagpunt' heeft, d.w.z. je kunt hem geleidelijk aan harder zetten maar op 1 bepaald punt gaat hij opeens een STUK harder.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen en of het kopen van een ander soort potmeter dit oplost?
Hoe zit het met het volume op links en rechts op lager volume? Kan je misschien een volume verschil merken?

Wie vraagt wordt geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 410366

Kan je als voeding ook een adapter gebruiken. Ik heb namelijk nog een oude 12v adapter die bij een versterker zat. De versterker is nu kapot.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:39
Anoniem: 410366 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 14:19:
Kan je als voeding ook een adapter gebruiken. Ik heb namelijk nog een oude 12v adapter die bij een versterker zat. De versterker is nu kapot.

Bedankt
Als je een paar pagina's terug leest, lees je dat het kan. Dus zoek even ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 15:21
Anoniem: 410366 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 14:19:

Bedankt
zolang het een AC/DC adapter is en genoeg A levert kan het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maartenll schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 14:53:
[...]

Als je een paar pagina's terug leest, lees je dat het kan. Dus zoek even ;).
Als je het weet geef dan gelijk het antwoord, maar bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Private Zaagsel schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 15:03:
[...]

Dankejewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Private Zaagsel schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 15:03:
[...]

Een wisselstroomadapter kan ook, maar dan moet je een gelijkrichter erachter plaatsen. Ik go ook zoiets doen.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:09
DionysuZ schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:19:

Je bent in ieder geval niet de enige die hier last van heeft! Heb deze bij kistradio.nl gekocht en op iets meer dan driekwart open gaat hij ineens veel harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Dat komt denk ik doordat een gewone logatritmische potmeter voor niet echt logaritmisch is (is goedkoper om te maken), vergelijk curve 2 en 3 maar eens met elkaar op deze website, halverwege de pagina.

Een oplossing is om een lineaire potmeter i.c.m. een weerstand te gebruiken. Werkt beter en is goedkoper. Zie ook deze website vanaf 'Changing the Law of a Pot'.

[ Voor 40% gewijzigd door TBTL op 26-06-2011 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:40
TBTL schreef op zondag 26 juni 2011 @ 12:26:
Dat komt denk ik doordat een gewone logatritmische potmeter voor niet echt logaritmisch is (is goedkoper om te maken), vergelijk curve 2 en 3 maar eens met elkaar op deze website, halverwege de pagina.

Een oplossing is om een lineaire potmeter i.c.m. een weerstand te gebruiken. Werkt beter en is goedkoper. Zie ook deze website vanaf 'Changing the Law of a Pot'.
Interessant stuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 10:52

Auxilium

Walking the line

BrcBas schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 18:28:
[...]

Je bent in ieder geval niet de enige die hier last van heeft! Heb deze bij kistradio.nl gekocht en op iets meer dan driekwart open gaat hij ineens veel harder.
Dat probleem heb ik nu ook. Heb hierdoor maar een betere versterker gekocht met potmeter er al opgebouwd.

Wie vraagt wordt geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionysuZ
TBTL schreef op zondag 26 juni 2011 @ 12:26:

Zeer interessant. Bedankt voor deze informatie :)

Ik denk dat ik eens met Project 01 aan de slag ga.

Nu ben ik niet zo heel erg thuis in weerstanden, welke belastbaarheid zou ik kunnen nemen voor weerstanden voor volumeregeling (aan de potmeter aangesloten)? Aangezien een 15k / 1% weerstand wordt aangeraden, is http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=418390 dan een goede keus, of kan ik beter voor een hogere belastbaarheid dan 0.6W gaan?

[ Voor 25% gewijzigd door DionysuZ op 26-06-2011 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 09:07
Anoniem: 392335 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:50:
sow 1000 post's alweer! tijd voor deel 14 of niet? _/-\o_
Jeetje wat gaat dat hard! Door drukte (o.a. in de shop) in de privesfeer nauwelijk tijd gehad het topic te volgen laat staan meepraten. Vanaf deze week wordt dat hopelijk weer anders :D

Deel 14!
Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 14]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En daar gaan we verder!
Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 14]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink