Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 13] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 70.123 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
fterheide schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:35:
[...]

De speaker uitgangen van de autoradio kunnen niet op de ingang van de TA2024 worden aangesloten.
De AUX uitgang kan wel worden aangesloten op de TA2024, daar is deze ook voor bedoeld.
Wel even controleren in de handleiding o.i.d.
Wel kan je je afvragen of dat zin heeft,
de autoradio heeft immers al een versterker ingebouwd, dus neemt de ta2024 in dat geval alleen maar extra stroom zonder iets nuttigs toe te voegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 17:02
Daarbij ziet het er naar uit dat de ingebouwde versterker niet minder vermogen levert dan een TA2024. WEl veel meer gebruikt. Met een autoradio heb je al snel een flinke accu nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Hallo allemaal, drie jaar geleden hebben ik samen met een vriend ook een 'radiokist' gemaakt, omdat ik nu aan het kijken ben om van de bestaande kist een klein broertje te gaan maken, kwam ik via google in dit topic terecht. Omdat er al veel variaties van de muziekkistjes voorbij zijn gekomen leek het me misschien wel leuk om hier ook onze creatie te tonen.

Onze muziekkar is iets groter en lomper dan de kisten die ik hier voorbij heb zien komen. Wij maken gebruik van een 4 kanaals versterker, waarvan je 2 kanalen in bridge modus kan gebruiken om zo een subwoofer aan te sturen.

Als speakers gebruiken wij 4 ovale hoedenplank speakers met een vermogen van elk 350watt. De subwoofer is een Kenwood subwoofer met een vermogen van 300watt. Deze vermogens zijn naar mijn weten geen RMS waardes, maar dat weet ik zo niet zeker.

Voor de stroomvoorziening gebruiken wij 2 gelaccus met een vermogen van 110Ah. Deze worden opgeladen door een speciale gelaccu lader. Met deze twee accu's kunnen wij zeker 3 dagen voluit draaien, eigenlijk hebben we de accu's nog nooit onder de 10volt gehad (ze zijn bestendig tot ontlading tot 10volt).

Het hele gebeuren zit ingebouwd in een erg stevige MDF bekisting, waar voor de 4 losse speakers een aparte klankkast is gecreëerd. Ook hebben we hierin een volt-meter en een ampere-meter geplaatst. Daarnaast is er voor de koeling van de versterker, met twee 12v ventilatoren, voor een luchtstroom door de kist gezorgd. De gehele creatie is bedoeld om met ons mee te gaan naar (studenten) feestweekenden waar we op een camping staan, hier speelt hij op sommige momenten voor een groep van meer dan 100mensen.

Grootste nadeel van de kar is dat hij in totaal ongeveer 150kg weegt, maar dat is voor ons geen probleem. Hij staat op 4 zwenkwieltjes en is zodoende prima te verplaatsen. Voor de complete kar waren wij ongeveer €300,00 kwijt, maar dit heeft hij in de afgelopen 2 zomers al dubbel en dwars terug verdiend door het plezier wat wij hieraan beleven. Met regelmaat verhuren wij de kar ook voor bijvoorbeeld tuinfeesten, BBQ's en zelfs 25jarige bruiloften. Hierbij zijn groepen van 100man meer regelmaat dan uitzondering. Kortom, voor ons een zeer geslaagd project. :)

Hieronder enkele foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.alcohollanders.nl/muziekkar/IMAG0207.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.alcohollanders.nl/muziekkar/IMAG0214.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.alcohollanders.nl/muziekkar/IMAG0217.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.alcohollanders.nl/muziekkar/IMAG0218.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.alcohollanders.nl/muziekkar/IMAG0219.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.alcohollanders.nl/muziekkar/IMAG0221.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.alcohollanders.nl/muziekkar/IMAG0213.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.alcohollanders.nl/muziekkar/IMAG0223.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.alcohollanders.nl/muziekkar/IMAG0247.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.alcohollanders.nl/muziekkar/IMAG0248.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.alcohollanders.nl/muziekkar/IMAG0363.jpg

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 19:40

thijsco19

KTM 990 SMT

Schumaster schreef op maandag 30 mei 2011 @ 10:03:
[...]

Wel kan je je afvragen of dat zin heeft,
de autoradio heeft immers al een versterker ingebouwd, dus neemt de ta2024 in dat geval alleen maar extra stroom zonder iets nuttigs toe te voegen...
Nou dat word hem dan niet. als het tog niks toevoegd.
lredev schreef op maandag 30 mei 2011 @ 10:29:
Daarbij ziet het er naar uit dat de ingebouwde versterker niet minder vermogen levert dan een TA2024. WEl veel meer gebruikt. Met een autoradio heb je al snel een flinke accu nodig.
kan je dat nog iets anders uitleggen?
dat van de accu zit wel goed ik heb er een 44AH accu erin zitten.

Als hij klaar is zal ik wel wat foto's posten.

groetjes thijsco19

P.S. heb nog een vraagje, in de openingspost staat er een krat van knaap37, hij heeft een witte rand onder het deksel, wat is dat?

[ Voor 7% gewijzigd door thijsco19 op 30-05-2011 13:43 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
beste thijsco19,

dat zal hoogst waarschijnlijk tochtstrip zijn, immers hoe beter de kist luchtdicht is, hoe beter de bass zal klinken

gr n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 11:04

tomtommie

Alaaf!

Een tijd geleden had ik het eens over test geluiden om bijvoorbeeld de speelduur van je kist/krat te testen zonder de hele buurt overlast te bezorgen.
Hier is een zipje met enkele .wav bestanden: http://www.mediafire.com/?9lx90bxm7c5smij
Zet deze in een playlist en draaien maar! Best grappig hoe je de speakers flink zit trillen maar niets hoort! Je zou de 40 en 50 Hz eruit kunnen laten aangezien deze wel goed hoorbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:36
Als deze er maar niet tussen zit :P

Wikipedia: Brown note

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
tomtommie schreef op maandag 30 mei 2011 @ 14:31:
Een tijd geleden had ik het eens over test geluiden om bijvoorbeeld de speelduur van je kist/krat te testen zonder de hele buurt overlast te bezorgen.
Hier is een zipje met enkele .wav bestanden: http://www.mediafire.com/?9lx90bxm7c5smij
Zet deze in een playlist en draaien maar! Best grappig hoe je de speakers flink zit trillen maar niets hoort! Je zou de 40 en 50 Hz eruit kunnen laten aangezien deze wel goed hoorbaar zijn.
dat is wel heel cool!!!!

Maar kijk wel uit! Als je kistje of kratje op MAX vol. staat kan de ta2024 in de beveiliging schieten. En ook mensen die net als ik li-ions hebben let op dat een elco (of condensator) zoals in de TS geen overbodige luxe is bij continu hoog volume en bass, want dat ben je eigenlijk aan het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nhz schreef op maandag 30 mei 2011 @ 12:39:
Hallo allemaal, drie jaar geleden hebben ik samen met een vriend ook een 'radiokist' gemaakt, omdat ik nu aan het kijken ben om van de bestaande kist een klein broertje te gaan maken, kwam ik via google in dit topic terecht. Omdat er al veel variaties van de muziekkistjes voorbij zijn gekomen leek het me misschien wel leuk om hier ook onze creatie te tonen....
F*ing hell, ik weet dus wat mijn volgende projectje wordt... :9~
Waarschijnlijk dan wel met een stapeltje autoaccu's in plaats van zo'n grote gel.
Waarom heb je zelf eigenlijk overwogen om een grote gelaccu te gebruiken in plaats van autoaccu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Omdat je een gewone auto accu niet mag ontladen tot ver onder 12v. Dat is enorm slecht voor die dingen. Deze mag ik ontladen tot onder de 10v. Daarnaast zijn deze accu's onderhoudsvrij en kunnen makkelijk een jaar weggezet worden zonder aan een (druppel)lader te hangen. Als laatste kunnen deze accu's erg goed tegen piekbelastingen (bij harde bass geluiden). Onze ampère meter geeft regelmatig klappen van 10A aan. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Nhz op 31-05-2011 08:26 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoDo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:00
Weet iemand hoe ik een 7,2 AH accu kan opladen met een 120AH accu?
Ik weet in ieder geval dat je deze niet direct op elkaar aan kan sluiten, maar ik kan nergens een schema vinden hoe dit wel moet.

De meneer in de electronicawinkel kon mij helaas verder ook niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

volgens mij mag je ze parallel aan elkaar hagen, zolang ze maar allebei 12 volt zijn. omdat de enne minder is word de andere leeg getrokken totdat ze even vol zijn (ze zijn dan niet helemaal vol volgens mij).
je kan ook een 12v accu lader zoeken als dat er is.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
DoDo schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 13:16:
Weet iemand hoe ik een 7,2 AH accu kan opladen met een 120AH accu?
Ik weet in ieder geval dat je deze niet direct op elkaar aan kan sluiten, maar ik kan nergens een schema vinden hoe dit wel moet.

De meneer in de electronicawinkel kon mij helaas verder ook niet helpen.
Hee, DoDo.

Toevallig heb ik onlangs zo'n zelfde schema gemaakt.

Als je mij even een DM stuurt zal ik daar vanavond ff op reageren en zal ik enige uitleg geven.
Op een nette manier moet je het namelijk NIET doen door ze zomaar parallel te zetten, maar door er een mooie schakeling van te maken met een L200C en een StepUp Converter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft iemand ervaring met een bierfust/biertap radio?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2011 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Nhz schreef op maandag 30 mei 2011 @ 12:39:
Voor de stroomvoorziening gebruiken wij 2 gelaccus met een vermogen van 110Ah. Deze worden opgeladen door een speciale gelaccu lader. Met deze twee accu's kunnen wij zeker 3 dagen voluit draaien, eigenlijk hebben we de accu's nog nooit onder de 10volt gehad (ze zijn bestendig tot ontlading tot 10volt).
Wat voor accu's zijn het eigenlijk? Ze zien eruit alsof ze uit een heftruck / golfkarretje ofzo komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Tot welk niveau mogen lood-gelaccu's eigenlijk ontladen worden?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

ThinkPadd schreef op maandag 30 mei 2011 @ 08:53:
Als de radio een line-out heeft dan zou het wel kunnen :P
Als hij dacht dubbel te kunnen versterken niet... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Blue-Tiger schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 19:50:
[...]

Als hij dacht dubbel te kunnen versterken niet... :?
Misschien dat hij een hele beroerde radio heeft, en dat de TA2024 beter versterkt dan z'n radio. Ik weet het niet, maar ik gaf alleen een optie hoe het wel zou kunnen (het nut ontgaat mij namelijk ook :+ )
Krentenbol schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 19:45:
Tot welk niveau mogen lood-gelaccu's eigenlijk ontladen worden?
Ik stop zelf altijd bij 11,8V

Liever iets korter spelen dan 1x te diep ontladen en je accu naar de mallemoeren :Y)

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 31-05-2011 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Laatst online: 14:10
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 18:17:
Heb dat 2 jaar terug gemaakt met een fusje van heineken. Was niet super bevallen doordat de twee 13cm speakers teveel druk leverde in een kleine ruimte. Na het boren van wat gaten ging dit beter. Beste kun je kleine speakers gebruiken denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 13:16
Zijn er mensen die ervaring hebben met 'hifi' speakers in hun krat/kist?
Auto speakers voelen voor mij toch een beetje 'cheap' wanneer je een serieus kistje in elkaar wil zetten. Ik vond op samenkopen wat info over het gebruik van bijv. Tangband speakers in een kistradio.

Wat is eigenlijk hét grote verschil tussen luidsprekers die in een auto worden gebruikt en luidsprekers die in echte luidspreker-kasten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

De impedantie. De hi-fi-speakers hebben een hogere weerstand dan autospeakers en kunnen hierdoor minder hard dan autospeakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Vaak wel, maar niet altijd, je hebt ook hifi-speakers met een impedantie van 4 ohm. Hoe hard een speaker gaat hangt ook nog af van het rendement. Als je echt hard wilt kun je daarom het beste PA-speakers nemen, die hebben een hoog rendement.

De verschillen tussen autospeakers en hifi-speakers komen erop neer dat autospeakers bedoeld zijn om in de auto goed te klinken en hifi-speakers in een woonkamer. Autospeakers hebben bijv. vaak hardere hoge tonen (want je zit in de auto meestal niet recht voor de speakers).

[ Voor 44% gewijzigd door TBTL op 31-05-2011 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:53
Jongens, ik heb nog even een vraag over mijn 2 subwoofers die ik uit mijn creative inspire 4.1 setjes heb gesloopt. Ik heb deze 2 nu in mijn kratje gebouwd, met een loodgelaccu en de marquant mca-200 versterker. Het volume is hard genoeg, maar ik ben niet te spreken over de hoge en lage tonen. Eigenlijk hoor ik voornamelijk middentonen. Ik heb nu bijvoorbeeld op 1 uitgang 2 tweeters en een bass gehangen dmv een kroonsteentje, maar dit trekken de tweeters niet. Kunnen jullie mij vertellen hoe ik het beste de subwoofer(s) en/of de tweeter(s) kan aansluiten, ik loop nu al dagen te klooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Als je de tweeters zo op de versterkeruitgang hebt aangesloten zijn die misschien al kapot, je moet in ieder geval een condensator in serie zetten met de tweeters om ze te beschermen (tenzij het piëzo's zijn).

Met wat geluk werkt de versterker uit je creative setje op 12V, dan kan je die gebruiken en de speakers gewoon op dezelfde manier aansluiten als hoe het oorspronkelijk zat. De trafo kan je dan loshalen, die heb je dan niet nodig. De 12V van de accu sluit je dan aan na de gelijkrichter (4 dioden). Aan de grote elco kan je zien hoe de + en de - moeten.

[ Voor 26% gewijzigd door TBTL op 31-05-2011 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Je moet filters gebruiken voor de subwoofers en de tweeters. Anders spelen ze beide full-range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:53
Bedankt voor het snelle antwoord. De versterker van mn setje zelf is helaas niet te gebruiken en om filters te gebruiken lijkt me met mijn kennis niet zo'n goed idee. Ik ga toch maar eens mp op voor een paar autospeakers. thx anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe heet dat kras vrije verf ik heb het eens keer voor bij zien komen?

weet iemand ergens goedkope li-ion accu"s want mijn kist heeft een verbruik van 3.5A+(5.5A max)

komen die mp3 spelers op kistradio.nl nog op voorraad want de voorraad staat momenteel op -9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camembert1633
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:16
@ali8khan

Sikkens Rubbol satura is een krasvaste verf. Word gebruikt voor trappen enzo.
Of anders Wijzonol Industrielak. Word onder ander voor machines gebruikt.

Weet niet wat er in het topic verder genoemd is.

[ Voor 20% gewijzigd door Camembert1633 op 31-05-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Camembert1633 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 22:13:
@ali8khan

Sikkens Rubbol satura is een krasvaste verf. Word gebruikt voor trappen enzo.
Of anders Wijzonol Industrielak. Word onder ander voor machines gebruikt.

Weet niet wat er in het topic verder genoemd is.
gevonden het heet line-x filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camembert1633
  • Laatst online: 00:16
Ja dat moet je hebben :) Dat lijkt me echt de beste bescherming voor je Kistradio.

Maar als iemand een vader heeft die nog satura of industrielak heeft staan, kan je dat "lenen" 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand ofdat dit soort accuindicator een beetje werkt?

Ik heb dan wel een LED aangehouden met een U(F) van 2.4v in plaats van 2.5v, bij 20mA
Dat met een zenerdiode van 8.2v.
En een onderwaarde voor de gelaccu van 11.5v. (Bovenwaarde 13.8v)
Dat maakt 11.5v-8.2v-2.4v=0.9v nog te verwerken bij een lege accu door de weerstand:
Dus: 0.9V/0.0A=45 ohm. Afgerond dus een 47 ohm weerstand.

Dat 47 ohm weerstandje heeft dan bij een volle accu 0.06A=0.23W te verwerken, dus dat wordt een 1/4W weerstand.
De zenerdiode heeft dan bij een volle accu 0.06A=0.56W te verwerken, dus dat wordt een 1.3W

-Kloppen mijn berekeningen (na 5 jaar natuurkunde), ik wil er namelijk wat meer maken voor meerdere accu's van me. En het is jammer als ik verkeerd bestel.
-Is het niet verstandiger om de weerstand ook te vervangen door een zenerdiode? Zodat het gedimde traject van de LED kleiner wordt? Of zal dit traject sowieso al niet zo groot zijn?

Hier is er al eerder over gepraat, maar daar zitten nog transistoren in.
Ik heb met LTspice een beetje rondgerommeld, maar die kon de U(F)=2.4 niet verwerken :|
Wel even een schematje:
Afbeeldingslocatie: http://klaarkratje.jeroen.nforced.nl/wp-content/uploads/2011/06/tweakers-zener-indicator.gif

Alvast bedankt, Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-09 08:34
Gisteren mijn Li-ion Batterij binnengekregen.
Ik zal zometeen even foto´s maken en hierop posten!

Alleen de output van de batterij, hoe hebben de mensen met een Li-ion Batterij die aan gesloten op de versterker? Gewoon door geknipt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 15:29

Auxilium

Walking the line

Heb me kist bijna af, maar mis eigenlijk nog de bas die ik graag zou willen.. Heb de ta-2024 aangesloten op een speaker waarvan ik wist dat deze een goede bas had en zelfde matige bas. Heb nu een gewone huis versterker op mijn kist aangesloten en de hele schuur trilt nu mee.. Ligt dus aan de versterker. Merk dat de hoge tonen veel meer naar voren komen dan de lage. Niets ten nadele van de versterker, is natuurlijk een goedkoop en zuinig 12v versterkertje en kan je niet vergelijken met de versterker die ik nu gebruik.

Heb nu besloten om er een subwoofer in te bouwen met filter. Onderstaande bouw schema wil ik gebruiken om uiteindelijk weer uit te komen op 4 ohm.
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2qame02.png
Enige probleem is nu dat ik maar 2 aansluitingen heb (links of rechts) en uiteraard moet het vermogen verdeeld worden over 3 speakers dus wil beide aansluitingen van de ta-2024 gebruiken zodat ik er een redelijk volume uit kan halen. Nu denk ik dat je links en rechts niet beide op die 2 aansluitingen kan zetten (toch?) dus hoe kan ik gebruik maken van beide uitgangen om het maximale vermogen toch te benutten? En is er een methode om de hoge tonen wat minder aan te sturen naar de speakers?

*edit, lees net dat je voor het bruggen van de versterker minimaal het dubbele aan impedantie moet hebben. Dus moet uitkomen op 8ohm wil ik het aansluiten op beide kanalen van de versterker. Iemand meer info of tips verder?

*edit 2, dacht dat misschien de volgende schakeling wel kan, maar moet ik de weerstand weer omhoog brengen van 2 ohm naar 4 ohm. De groene blokjes zijn weerstanden met nummering. Weet iemand welke waarde en op welke plekken ik de weerstanden moet plaatsen zodat de weerstand bij de versterker van 2 ohm naar 4 ohm gaat?
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/20qja07.png

[ Voor 24% gewijzigd door Auxilium op 01-06-2011 16:16 ]

Wie vraagt wordt geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Heb toch besloten om het idee van een 8 ohm subwoofer te laten varen. Op vol vermogen rechtstreeks aangesloten heeft het te weinig effect, dus moet wel aan een 4 ohm subwoofer opstelling gaan denken wil de subwoofer uit gaan maken. Nu heb ik ook nog speakers met dubbele woofer en 4 ohm, dus dan zou dat voor mij een mooie oplossing kunnen zijn. Echter kom ik dan weer uit op 2 ohm, maar dat moet dus hoger. Naar 4 ohm..Denk dat ik eenbepaalde weerstand moet gaan plaatsen tussen beide speakers om hierop te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

Mooie kratjes jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:09
Je kunt de TA2024 niet bruggen. Je zou natuurlijk een tweede versterker kunnen inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft iemand ervaring met een lepai TA2020 met een 12,6 v li-ion accu van 6800mah
ik heb zo'n versterkertje met een 12volt voeding.
en hoe veel ampere kan die accu leveren?

p.s. ik heb contakt genomen en hij weet het niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 17:19
Heb al zoveel kratradio projecten langs zien komen; tijd voor een fustradio :)

Na een zwaar leven met veel bier waarbij het 15 liter (duits) bierfustje links en rechts een krasje en deuk heeft opgelopen, staat ie nu droog :+ en heb ik 'm voorzien van het volledige kistradio pakket (Accusafe, Modded TA2024 AMP, 12V accu, lader, voeding en 17cm Pioneer speakers).

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/f1k291/7

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2pp0kjn.jpg

Het geluid is echt verbazingwekkend goed (2 mm dik aluminium zal wel niet veel resoneren)
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 18:17:
Ja dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

ikke26 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 21:04:
Je kunt de TA2024 niet bruggen. Je zou natuurlijk een tweede versterker kunnen inbouwen.
Oké jammer. Dan moet ik met weerstanden gaan werken.. Als ik het weer beter heb uitgewerkt dan stel ik de vraag wel opnieuw op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eko990
  • Laatst online: 02-12-2021
Rudoli schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 22:22:

Na een zwaar leven met veel bier waarbij het 15 liter (duits) bierfustje links en rechts een krasje en deuk heeft opgelopen, staat ie nu droog :+ en heb ik 'm voorzien van het volledige kistradio pakket (Accusafe, Modded TA2024 AMP, 12V accu, lader, voeding en 17cm Pioneer speakers).
Wauw, die is echt goed gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Ik had jullie beloofd voor wat foto´s van de Li-ion Accu.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/345bygl.jpg
De lader

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2ivb8jr.jpg
Er zit een schakelaar op de accu, wat ik zelf niet van te voren wist. Dus misschien handig om te weten voor de mensen die hem nog gaan bestellen.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/b5k421.jpg
De input en output, zelf heb ik de output van de accu er afgeknipt. Zodat ik 2 draadjes overhield en die zometeen naar de versterker kunnen.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2gsrj2p.jpg
Het is de 6,8ah,

Ik zou hem eigenlijk iedereen aanraden, ik heb nog niet echt getest hoe lang die mee kan.
Maar hij is zeer compact. Hij is iets kleiner dan mijn mobiel (HTC Legend). Handformaat dus.
Ik had hem bestelt op Ebay en binnen een week had ik hem binnen.

Ik hoop dat het genoeg informatie is, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan-rutten
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-01-2023
maartenll heb je misschien een link voor mij van de li-ion accu want er staan zoveel verschillende en gebruikt er hier ook iemand een 9800mah li-ion accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
daan-rutten schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 13:34:
maartenll heb je misschien een link voor mij van de li-ion accu want er staan zoveel verschillende en gebruikt er hier ook iemand een 9800mah li-ion accu
http://cgi.ebay.nl/Portab...es_SM&hash=item1c143bc55f

Dat is de 9800mAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Laatst online: 17-02 19:05
Moet je een li-ion accu ook beschermen tegen diepontlading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mc55 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 15:17:
Moet je een li-ion accu ook beschermen tegen diepontlading?
nee ze hebben zelf al een beveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn 12V 7,2Ah Per ongeluk aanlaten staan en vergeten uit te zetten toen ik weg was.
Is deze nou kapot of valt ie nog te redden?
Hij zat aangesloten op een 2x 150W Caliber versterker waar geen geluid uit kwam, dus die alleen aan stond.

Rico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 22:20:
Ik heb mijn 12V 7,2Ah Per ongeluk aanlaten staan en vergeten uit te zetten toen ik weg was.
Is deze nou kapot of valt ie nog te redden?
Hij zat aangesloten op een 2x 150W Caliber versterker waar geen geluid uit kwam, dus die alleen aan stond.

Rico.
kan nog prima te redden zijn gooit hem aan de oplader en kijk wat de spanning is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 22:21:
[...]

kan nog prima te redden zijn gooit hem aan de oplader en kijk wat de spanning is
Oke, heb h'm al aan de lading, kzal morgen even kijken ;).

* Rico denkt 'noooooit meeer aan laten als ik weg ga' *

:+

Rico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
  • Laatst online: 02-07 15:03
Hoe zit dat eigenlijk met de verzendkosten van die Li-Ion accu's?

Bijvoorbeeld bij deze 6800:
http://cgi.ebay.nl/12V-Re...eries&hash=item41578385a8

Er staat internationale verzending is gratis, is dat alleen de verzending naar Nederland en moet je dan nog 6.50 betalen voor een reisje met de TNT naar je huisdeur toe, of is die 13.16 incl. de verzending naar Nederland + je huisdeur?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 22:27:
[...]

Oke, heb h'm al aan de lading, kzal morgen even kijken ;).

* Rico denkt 'noooooit meeer aan laten als ik weg ga' *

:+

Rico
Meestal geen probleem, zo ontiegelijk veel gebruikt een versterker niet als hij niet versterkt. Meestal niet veel meer dan de diode. Ik heb voor de zekerheid een lichtgevende schakelaar gebruikt. Dan vergeet je hem niet zo 123.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 11:04

tomtommie

Alaaf!

Private Zaagsel schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 00:47:
Hoe zit dat eigenlijk met de verzendkosten van die Li-Ion accu's?

Bijvoorbeeld bij deze 6800:
http://cgi.ebay.nl/12V-Re...eries&hash=item41578385a8

Er staat internationale verzending is gratis, is dat alleen de verzending naar Nederland en moet je dan nog 6.50 betalen voor een reisje met de TNT naar je huisdeur toe, of is die 13.16 incl. de verzending naar Nederland + je huisdeur?
Alvast bedankt!
Uiteraard ligt hij daarvoor op je deurmat!

Maar die dingen kosten ook helemaal niets meer zeg! Wordt nu wel heel interessant om er eentje aan te schaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Rudoli schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 22:22:
Hoe gaaf! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi

ik heb de ta2024 modded heb speaker aangesloten en wel
hij werkt, maar 1 speaker zie ik zegma veel meer op en neer gaan dan de ander is dit normaal? want als ik de speakers aansluit op hifi set dan zie je ze beiden zelfde bewegingen maken..
weet iemand waar het aan ligt?

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
Ontzettend bedankt voor het snelle antwoorden!

Ik heb nog een vraagje over de Li-Ion accu's,
(http://cgi.ebay.nl/12V-Re...m41578385a8#ht_2713wt_952)
in combinatie met de TA2024:
Op kistradio.nl staat bij de modded TA2024 dat deze goed werkt op 11,5 - 13,8V, maar de output van de Li-Ion accu is 10,8 - 12,6V.
10,8 is minder dan 11,5 dus de versterker werkt dan "niet lekker"? Minimum input voor de TA2024 is 8,5V , dus hij zou het in principe wel moeten doen dan toch...

En hoe zit het als je er twee wilt aansluiten? Moet dit in serie/parallel?
Zou iemand daar een simpele tekening van kunnen maken hoe dat aangesloten moet worden?
Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:02:
hoi

hij werkt, maar 1 speaker zie ik zegma veel meer op en neer gaan dan de ander is dit normaal? want als ik de speakers aansluit op hifi set dan zie je ze beiden zelfde bewegingen maken..

gr
De één levert veel meer bass?
Draai de + en - van de speaker eens om, kijken of dat werkt? Dit lost het probleem vaak op heb ik eerder in het forum gelezen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Helpt Akoestisch Noppen als je die in de kist vast maakt?
En waar is het te koop; Praxis/Gamma? En de prijs ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
Ook mijn nieuwe kist is eindelijk zo goed als klaar. Moet alleen de voeding nog even aansluiten en de speakerkapjes er voor maken. Maar hier dan alvast een voorproefje ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-NROLCKPN.jpg

Specs:

Gemaakt van UniPrime, alles geschroefd en waterdicht verlijmd.
Binnen in bekleed met noppenschuim.
Maten: 55 x 30 x 28
Accusafe
12v 7.2 ah accu. (uitbreiding voor 2 mogelijk)
Ta2024 modded
USB Decoder
Volt meter

Verdere foto's volgen binnenkort!

[ Voor 121% gewijzigd door BrcBas op 04-06-2011 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:13

KoudeAardbei

Moderator

Vanmiddag maar is begonnen met een krat radio'tje!
Tis een uitgeholde Amstel krat, had even geen andere krat liggen.

Spekjes die er in gaan:
- Auto accu
- 12 > 220V omvormer
- 2X 220 Volt uitgang
- 4X 10W audio
- Kleine versterker
- 2X 12 volt (sigaretten aansteker) plug
- Laad-poort
- 2x 120MM fan

Iemand eerder 220 Volt in zn krat gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
Heb het nog niet gedaan met een omvormer, enkel met een 220 voeding in het krat. Denk dat hierdoor je accu ook zeer snel leeg zal zijn aangezien ze volgensmij niet heel efficient zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:13

KoudeAardbei

Moderator

BrcBas schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 16:48:
Heb het nog niet gedaan met een omvormer, enkel met een 220 voeding in het krat. Denk dat hierdoor je accu ook zeer snel leeg zal zijn aangezien ze volgensmij niet heel efficient zijn.
Dat geloof ik best! Echter is die 220V alleen voor nood of korte periodes!
Komt een schakelaar in voor 12 volt aansluitingen en die 220volt omvormer.
Dingen als autoladers e.d. kunnen dan gewoon op de 12V, mocht iemand bijvoorbeeld een speakersetje willen aansluiten of een lamp dan kan dat via de 220V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
KoudeAardbei schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 16:51:
[...]

Dat geloof ik best! Echter is die 220V alleen voor nood of korte periodes!
Komt een schakelaar in voor 12 volt aansluitingen en die 220volt omvormer.
Dingen als autoladers e.d. kunnen dan gewoon op de 12V, mocht iemand bijvoorbeeld een speakersetje willen aansluiten of een lamp dan kan dat via de 220V.
wacht? een speakersetje op een kratradio. Ik snap het idee erachter niet xD.
Zelf heb ik het wel geprobeerd op scoutingkamp. we wilde Senseo, maar dat bleek in de praktijk niet lekker te werken, ofwel, de accu was binnen een paar x koffie zetten op.
Ik zou gewoon zoeken naar 12 volt spullen, 12 volt lampjes, 12 volt laders, 12 volt koffiezetapparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Dankzij de auto industrie is er genoeg op 12volt te vinden, dus een aantal dingen moeten geen probleem zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Maartenll schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 15:35:
Helpt Akoestisch Noppen als je die in de kist vast maakt?
En waar is het te koop; Praxis/Gamma? En de prijs ongeveer?
Kan iemand hier nog op beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
http://www1.conrad.nl/scr...es=1&gclid=&scrwidth=1280

Hier heb je het iig, dus dat is wel ongeveer een richtprijs.

Verder had ik een merkwaardig probleempje vandaag, ik had de volgende splitter gekocht op ebay en aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://imgs.inkfrog.com/pix/colorfullife1075/3434_%282%29.jpg

Nu werkt hij prima, ik kan gewoon mn mobiel opladen als ik hem op de accu aansluit. Wat ik nu al met 2 verschillende mp3spelers heb gehad is dat als ik hem laat opladen en muziek laat afspelen tegelijk, dat er dan ipv muziek een raar gepiep/gebrom komt. Het eerste dacht ik dat ik de accu zou overbelasten ofzo door 2 bronnen te gebruiken maar als ik mn mobiel oplaad en met een andere mp3speler muziek afspeel op mn TA2024 heb ik dit probleem niet. Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? Ik gebruik geen accusafe oid.

en dit is mijn radio Bartske in "Het Krat- en Kistradio Topic [deel 9]"

Opzich is het geen groot probleem maar als het op te lossen is zou het mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Ik lees dat mensen soms de + en - min omdraaien om beter geluid te krijgen als het niet mooi klinkt, kan je gewoon de + en de - omdraaien bij de versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey jongens,

Ik ben ook bezig met me eigen kistradio. Nu wil ik ook een accu ontlading beveiliging erin. Ik kan natuurlijk de bekende kratsafe bestellen, maar op Conrad vond ik een zogenoemde Accusaver van het merk Kemo ( http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=190095 ).

Kan ik deze ook gewoon gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
De plus en de min draai je om als je hem verkeerd hebt aangesloten.

Dus dat je aan de kant van de accu de pluskabel hebt en die zit dan per ongeluk op de min van de speaker en dito met de andere kabel.

Dan heb je wel geluid maar klinkt het niet goed en dan draai je de plus en de min om zodat het wel goed aangesloten zit.

Zomaar om gaan draaien lijkt me niet de bedoeling als de plus aan de plus van de versterker en aan de plus van de speaker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
vosss schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 20:41:
De plus en de min draai je om als je hem verkeerd hebt aangesloten.

Dus dat je aan de kant van de accu de pluskabel hebt en die zit dan per ongeluk op de min van de speaker en dito met de andere kabel.

Dan heb je wel geluid maar klinkt het niet goed en dan draai je de plus en de min om zodat het wel goed aangesloten zit.

Zomaar om gaan draaien lijkt me niet de bedoeling als de plus aan de plus van de versterker en aan de plus van de speaker zit.
Hooo wacht, accu op speakers aansluiten?

Het omdraaien van + en - heeft te maken met dat je dan beide speakers "dezelfde kant" op laat bewegen. deze moeten gewoon allebei gelijk zitten.

Draai nooit de voedingsdraden bij de versterker om,vanaf de accu. Dan is het einde oefening met je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 17:19
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 20:40:
Hey jongens,

Ik ben ook bezig met me eigen kistradio. Nu wil ik ook een accu ontlading beveiliging erin. Ik kan natuurlijk de bekende kratsafe bestellen, maar op Conrad vond ik een zogenoemde Accusaver van het merk Kemo ( http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=190095 ).

Kan ik deze ook gewoon gebruiken?
Zou gewoon moeten kunnen, vraag is natuurlijk: hoe efficient is dat ding (verbruik) en je mist 1 van de voordelen van de kratsafe: "automatisch" switchen tussen de acculader en een 12 volt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maartenll schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 19:13:
[...]

Kan iemand hier nog op beantwoorden?
Elke grote bouwmarkt heeft dat wel. Prijs hangt natuurlijk af van hoeveel je wilt. Ga van zo'n 7 euro uit ;)

Tevens zijn dit vragen die met Google precies beantwoord kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
Private Zaagsel schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:03:
Ontzettend bedankt voor het snelle antwoorden!

Op kistradio.nl staat bij de modded TA2024 dat deze goed werkt op 11,5 - 13,8V, maar de output van de Li-Ion accu is 10,8 - 12,6V.
10,8 is minder dan 11,5 dus de versterker werkt dan "niet lekker"? Minimum input voor de TA2024 is 8,5V , dus hij zou het in principe wel moeten doen dan toch...

Zou iemand daar een simpele tekening van kunnen maken hoe dat aangesloten moet worden?
Bedankt alvast!
Iemand? Alsjeblieft? d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:02:
hoi

gr
Dat idee had ik bij mij ook, heb toen een voltmeter gepakt en die gaf ook verschillende waardes aan bij de ta-2024 uitgang. Ga het binnenkort nog een keer meten en foto's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Private Zaagsel schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:03:

Bedankt alvast!
De TA2024 moet het prima doen op een li-ion accu, maar als de spanning van de accu wat gezakt is geeft hij gewoon een ietsje kleiner vermogen. Dat verschil zal net wel of net niet hoorbaar zijn.

Ik weet niet zeker of het volgende ook voor li-ion accu's geldt, iemand moet het eerst bevestigen voordat je het probeert:
Als je twee accu's wilt gebruiken kan je ze parallel zetten, maar dan moeten ze wel eerst exact dezelfde spanning geven. Dan kon geloof ik door, als ze vrijwel dezelfde spanning geven, de minpolen aan elkaar vast te maken en een weerstandje van een paar ohm tussen de pluspolen te doen, totdat ze dezelfde spanning geven. Bij het opladen moet je de accu's niet losmaken van elkaar, want dan geven ze weer verschilldende spanningen.

[ Voor 10% gewijzigd door TBTL op 04-06-2011 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

voor zover ik weet kan dat idd ook bij li-ion accu's, natuurlijk moet je ze wel opladen met speciale li-ion acculaders.
ik zou het ook niet zeker weten. ik heb niet veel ervaring met li-ion accu's

[ Voor 24% gewijzigd door thijsco19 op 04-06-2011 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je ze parallel zetten en waarom meerdere? De li-ion accus gaan uit ervaring van medeforummers heel erg lang mee, sommige meer dan 20 uur. Je zou er altijd 2 in kunnen zetten en gewoon switchen (kleine moeite) als je om wat voor reden dan ook de 2e accu nodig zou hebben :)

Heb namelijk begrepen dat je niet te veel moet knutselen met li-ion accus aangezien ze erg gevoelig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
Ook een kort filmpje van mijn kistje gemaakt:

Merk wel dat wanneer ik hem voluit zet hij bij sommige nummers uitschakelt doordat hij dan overbelast is denk ik? Ook wanneer ik de potmeter helemaal uit draai komt er soms heel zacht muziek doorheen. Hebben meer mensen hier last van?

Hij gaat in ieder geval wel goed hard en ook de bass kun je redelijk voelen moet ik zeggen! Het noppenschuim draagt hier ook aan bij neem ik aan.

[ Voor 81% gewijzigd door BrcBas op 04-06-2011 13:49 . Reden: Wat zaken toegevoegd! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TelefoniQ
Jazeker, die omvormer gaat bij mij ook al een paar jaar mee. Handig met spaarlampen oid, die trekken niet zo erg veel. Mijn laptop kan er toch een paar uur op draaien (12Ah). In de meeste omvormers zit zelfs een soort HKS ingebouwd :9. Mijn laptop trekt ie net niet. Alleen laden of alleen voeden. Dus als k m wil gebruiken moet mijn accu helemaal vol zijn of ik moet hem eruit halen.

@Bartje
Haha, dezelfde is bij de action te koop, waarschijnlijk goedkoper.
En ik citeer mezelf uit pagina 3:
''Hier heb ik ook mee gezeten toen ik mijn krat-tv op me krat-radio aansluitte. Ik heb er zo'n ground loop isolator tussen gezet (goeie site trwns, maar niet voor je kratje). '' Je hebt waarschijnlijk een aardlus. Daardoor kunnen allerlei rare stromen en storingen gaan lopen.

@BrcBas
Dat ie even uitvalt is waarschijnlijk omdat de IC wat te warm wordt. Ik weet niet welke versterker je gebruikt, maar bij de mca-200 van de kijkshop heb je dit al best snel (10 min op vol vermogen in de clip). Maar bij de TA2024 moet je echt je best doen om dat voor elkaar te krijgen. Maar het kan uiteraard nog steeds. Bij een TA2024 is het misschien verstandig om toch een klein koelblokje te plaatsen van een oude CPU oid.
Die potmeter: Dat klopt, om dat geluid uit te krijgen moet je een oneindig hoge weerstand hebben. Ofwel dat er geen geleiding optreed. Maar bij een potmeter heb je altijd nog weerstand, ookal is hij erg hoog.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2011 15:27 . Reden: BrcBas even beantwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
Bleek niet mijn ta2024 te zijn. Op het hoogste volume trok mijn accu snel naar 11.6 volt waarna de accusafe uit sloeg. Accu zal dood zijn denk ik, dus even maar nieuwe scoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan uiteraard ook, niet aan gedacht.

Kan iemand mij nog even beantwoorden AUB :'(
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 04:23:
Weet iemand ofdat dit soort accuindicator een beetje werkt?

Ik heb dan wel een LED aangehouden met een U(F) van 2.4v in plaats van 2.5v, bij 20mA
Dat met een zenerdiode van 8.2v.
En een onderwaarde voor de gelaccu van 11.5v. (Bovenwaarde 13.8v)
Dat maakt 11.5v-8.2v-2.4v=0.9v nog te verwerken bij een lege accu door de weerstand:
Dus: 0.9V/0.0A=45 ohm. Afgerond dus een 47 ohm weerstand.

Dat 47 ohm weerstandje heeft dan bij een volle accu 0.06A=0.23W te verwerken, dus dat wordt een 1/4W weerstand.
De zenerdiode heeft dan bij een volle accu 0.06A=0.56W te verwerken, dus dat wordt een 1.3W

-Kloppen mijn berekeningen (na 5 jaar natuurkunde), ik wil er namelijk wat meer maken voor meerdere accu's van me. En het is jammer als ik verkeerd bestel.
-Is het niet verstandiger om de weerstand ook te vervangen door een zenerdiode? Zodat het gedimde traject van de LED kleiner wordt? Of zal dit traject sowieso al niet zo groot zijn?

Hier is er al eerder over gepraat, maar daar zitten nog transistoren in.
Ik heb met LTspice een beetje rondgerommeld, maar die kon de U(F)=2.4 niet verwerken :|
Wel even een schematje:
[afbeelding]

Alvast bedankt, Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 04:32
BrcBas schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 15:33:
Bleek niet mijn ta2024 te zijn. Op het hoogste volume trok mijn accu snel naar 11.6 volt waarna de accusafe uit sloeg. Accu zal dood zijn denk ik, dus even maar nieuwe scoren!
Misschien even "flinke" elco ertussen hangen om de pieken op te vangen? Dat zou het probleem wel moeten verminderen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
Is in ieder geval het proberend waard ja! Wel raar, heb dit nog nooit eerder gehad bij vorige kratjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
BrcBas schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 16:15:
Is in ieder geval het proberend waard ja! Wel raar, heb dit nog nooit eerder gehad bij vorige kratjes.
Zal ook gedeeltelijk komen doordat je accu natuurlijk steeds ouder wordt, en misschien muziek met een zware bass, dat scheelt ook aanzienlijk ;).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
Zal er natuurlijk wel mee te maken hebben;) En het liedje had ik ook uitgekozen vanwege de bass ;) Het kistje is in iedergeval goed geslaagd :) (na het filmpje toch wel last van mijn oren...)

[ Voor 14% gewijzigd door BrcBas op 04-06-2011 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat moet dan wel echt een 'flinke' condensator zijn. De TA2024 heeft al een aardige condensator aan boord. En als je een nog grotere condensator probeert te vullen, valt het te betwijfelen ofdat de spanning niet wéér onder de 11.6v valt.
En een 'nieuwe' accu bij een beveiliginsbedrijf afhalen is ook niet zo'n grote moeite. Gewoon bellen en aardig vragen, dan valt er al veel te regelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2011 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
Die accu's komen er al aan van vrienden die een beveiligingsbedrijf hebben:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 16:43:
Dat moet dan wel echt een 'flinke' condensator zijn. De TA2024 heeft al een aardige condensator aan boord. En als je een nog grotere condensator probeert te vullen, valt het te betwijfelen ofdat de spanning niet wéér onder de 11.6v valt.
En een 'nieuwe' accu bij een beveiliginsbedrijf afhalen is ook niet zo'n grote moeite. Gewoon bellen en aardig vragen, dan valt er al veel te regelen.
Mwah, de condensators van de TA2024 zijn juist erg klein. Het doel van een extra elco is juist de stroomopname constanter te maken. Wanneer er lage tonen zijn helpt de elco mee, bij hoge tonen laadt de elco weer op. Wellicht zal de spanning inderdaad de 1e keer opladen te laag worden, maar dat is eenmalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
Voor degene die een li-ion accu hebben. Ik zie dat ze een schakelaartje hebben, hoe hebben jullie dat aangepakt? Aan zetten en de kabeltje doorknippen en daar tussen een schakelaartje zetten of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dezelfde vraag heb ik gehad in het vorige deel, als je de schakelaar op de accu niet uit zet dan blijft die stroom vragen waardoor die langzaam leeg loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 18:30:
Dezelfde vraag heb ik gehad in het vorige deel, als je de schakelaar op de accu niet uit zet dan blijft die stroom vragen waardoor die langzaam leeg loopt.
En wat heb je gedaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Vanmiddag bezig geweest met de kistradio, dus hier enkele foto's.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/r7w46x.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/e8wvgk.jpg

Graag jullie reactie's hiervan, moet nog kleine dingen gebeuren.
Maar gaat als het goed is morgen mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Mc55 schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 18:03:
Voor degene die een li-ion accu hebben. Ik zie dat ze een schakelaartje hebben, hoe hebben jullie dat aangepakt? Aan zetten en de kabeltje doorknippen en daar tussen een schakelaartje zetten of wat?
Hoe bedoel je aan gepakt? Het lijkt toch logisch. Je knipt idd het kabeltje door. Dan krijg je 2 draadjes + en -. Die sluit je aan op de versterker. En je ze de schakelaar om op de accu en je hebt muziek.
Of bedoel je het anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
Maartenll schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 19:11:
[...]

Hoe bedoel je aan gepakt? Het lijkt toch logisch. Je knipt idd het kabeltje door. Dan krijg je 2 draadjes + en -. Die sluit je aan op de versterker. En je ze de schakelaar om op de accu en je hebt muziek.
Of bedoel je het anders?
Ja dat snap ik wel. Maar als je accu in je kist zit kan je er toch niet meer bij. Dus kan je je accu ook niet meer aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Mc55 schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 19:21:
[...]

Ja dat snap ik wel. Maar als je accu in je kist zit kan je er toch niet meer bij. Dus kan je je accu ook niet meer aan zetten.
Jaa daar zat ik dus ook mee, of eigen zit er nog mee. Maar ik denk dat ik gewoon een gaatje maak in het hout en vanaf daar de schakelaar in kan drukken. Misschien ook een idee voor jou? Of je moet hem uitelkaar halen de Accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet iemand een goede link, voor li-ion accus met en aardige prijs??? ik heb gegoogled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 20:54:
weet iemand een goede link, voor li-ion accus met en aardige prijs??? ik heb gegoogled.
http://cgi.ebay.nl/12V-Re...m41578385a8#ht_2705wt_952

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

ik vind die li-ion accus nog best prijzig, en veel voordeel hebben ze tog niet?

kleiner, minder gewicht....

edit/

na effe gekeken te hebben neem ik het terug, zoals hieronder beschreven, het scheelt toch al en paar tientjes vergeleken met een gelaccu.

P.S. alleen jammer dat de oplader een verkeerde stekker heeft maar dat is zo veranderd. :+

[ Voor 50% gewijzigd door thijsco19 op 04-06-2011 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
thijsco19 schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 23:35:
ik vind die li-ion accus nog best prijzig, en veel voordeel hebben ze tog niet?

kleiner, minder gewicht....
Je krijgt er een lader bij (ong. €15 voor lood gel accu) en is beschermd tegen diepontlading (ook zo'n €15 voor een hKS of iets dergelijke, dat scheelt alweer zo'n €30)

En voor €13 vind ik het niet duur, de 7,2ah lood gel accu kost rond de 20/25. Dan valt het best mee.
P.S. alleen jammer dat de oplader een verkeerde stekker heeft maar dat is zo veranderd.
Ik zal het even voor je quoten "US / EU / UK Plug Available, NO AU Plug.

We will send the plug according to your shipping address. If you have special need, please leave note in Paypal when checking out."

[ Voor 36% gewijzigd door Mc55 op 05-06-2011 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

gewoon overheen gelezen, het is ook laat in de avond/vroeg in de ochtend. maar ik keek ook naar andere aanbiedingen dus daarom, die hadden het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wonkbonko
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-09 08:37
Hallo!

Ik wil ook mijn eerste krat/kistbox maken, alleen geeft dit topic en de site(kistradio/kratradio) zoveel informatie dat ik door de bomen het bos niet meer zie;). Ook omdat er in de intro van Het Krat- en Kistradio nog geen informtie staat over de Li-ion accu's hierover ook de vragen:

Hoe kan ik de RMS wattage berekenen? Want ik wil de volgende spullen aanschaffen:

-Versterker: TA2024 (Modded)
-Speakers: Pioneer TS-G1711i
-Accu: 12 Volt Li-ion battery 6.8 Ah . Voor een 'Basis' Kratbox is dit genoeg toch? Maar omdat ik niet de RMS van de Pioneer speakers kan vinden weet ik niet of het overéénkomt met of lager is dan de 12 Watt RMS van de TA2024.

Heeft iemand van jullie nog enige aanvullingen?

Het gaat mij nu puur om de hardware, eventuele kabels tussen de producten en schakelaars ga ik later erbij kiezen. Ik wil de box overigens alleen gebruiken met Ipods/Telefoons/mp-3 spelers, en in de buitenlucht ;).

Mvg

wonkbonko
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink