ja ik weet dat je dat zo doet bij de ta2024 maar ik had het over de TA2020 en ik vroeg me af of dat daar de ingangsweerstanden OP R1 enR2 zitten. http://www.aplomb.nl/skn/moatiej.html want hier hadden ze het er over en ik wil niet gelijk mijn bordje kapot maken dat ik nog nauwelijks maar een dag heb.xammies schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 19:29:
[...]
Uit de startpost ;):
http://www.nopom.org/tech/58/ta2024-weerstand-mod.htm
Mr. toiletpaper, Ik zal later thuis nog even nakijken welke het precies zijn.
Als je met een mp3 speler / ipod etc er het maximale uit wil halen wel. De TA2020 "verwacht" de zelfde spanning op de ingang als de TA2024.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 10:12:
Heb je wel een weerstandsmod nodig bij de ta2020?
[ Voor 67% gewijzigd door lredev op 26-05-2011 10:13 ]
Verwijderd
ik ben momenteel bezig met een heel klein radiootje om makkelijk mee te kunnen nemen gebaseerd op de TA2020. nou ben ik nog op zoek naar wat voor accu ik erin kan stoppen.
mijn ervaring met de TA2020 van een vriend is dat ie meer dan lang genoeg op een 12V 1,2Ah boormachine-accu kan draaien.
nou past een boormachine-accu niet in m'n radio, en ik vind het te veel gedoe om steeds m'n accu van m'n grote radiokist mee te zeulen en er naast te zetten (ding is volgens mij iets van 160Ah)
ik zat een laptopaccu of modelauto accu te overwegen, alleen ik vroeg me af of het ook mogelijk is om laptopaccu's buiten de laptop op te laden, en weet iemand misschien een plek waar ze goedkoop te krijgen zijn? (marktplaats staan er wel een aantal op, maar ik heb liever een nieuwe)
mijn ervaring met de TA2020 van een vriend is dat ie meer dan lang genoeg op een 12V 1,2Ah boormachine-accu kan draaien.
nou past een boormachine-accu niet in m'n radio, en ik vind het te veel gedoe om steeds m'n accu van m'n grote radiokist mee te zeulen en er naast te zetten (ding is volgens mij iets van 160Ah)
ik zat een laptopaccu of modelauto accu te overwegen, alleen ik vroeg me af of het ook mogelijk is om laptopaccu's buiten de laptop op te laden, en weet iemand misschien een plek waar ze goedkoop te krijgen zijn? (marktplaats staan er wel een aantal op, maar ik heb liever een nieuwe)
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2011 10:57 ]
ATTENTIE: de afgelopen dagen heb ik meerdere malen gezien dat mensen zich verontschuldigen omdat ze 'leek' zouden zijn op elektronica gebied. DIT IS GEEN GELDIG EXCUUS! Maar juist een kans om het te leren. IEDEREEN was ooit een elektronica leek en juist door ZELF te doen en uit te vogelen leer je erg veel. Van voorzeggen niet! Het klinkt heel cliché, maar zo waar.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 01:22:
[...]
Wat voor Elco zou ik dan moeten hebben en waar plaats ik dieExcuses ik ben totaal een leek op electronica gebied
Een elco staat gewoon beschreven in de TS: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 13]. De TS wil ik hedendaags nog eens verrijken met nieuwe informatie en foto's, maar ik heb het zo druk.
Die bovenste foto is inderdaad een ta2020, dus R1 en R2 zijn goed.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 09:48:
[...]
ja ik weet dat je dat zo doet bij de ta2024 maar ik had het over de TA2020 en ik vroeg me af of dat daar de ingangsweerstanden OP R1 enR2 zitten. http://www.aplomb.nl/skn/moatiej.html want hier hadden ze het er over en ik wil niet gelijk mijn bordje kapot maken dat ik nog nauwelijks maar een dag heb.
Waarom neem je geen Li-ion accu die al eerder in dit topic besproken zijn? Of anders gewoon een lood-gelaccu natuurlijk.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 10:55:
ik ben momenteel bezig met een heel klein radiootje om makkelijk mee te kunnen nemen gebaseerd op de TA2020. nou ben ik nog op zoek naar wat voor accu ik erin kan stoppen.
Verwijderd
ik ga met hemelvaart 4 dagen naar Duitsland, nu weet ik dat daar heel veel auto tune fanaten zijn
en vroeg me af of de subwoofers / speakers / neon lichten en andere meuk die mijn kistradio leuk oppimpen
daar een stuk goedkoper waren?
misschien beetje domme vraag maar weet iemand dan misschien ook een adresje???
en vroeg me af of de subwoofers / speakers / neon lichten en andere meuk die mijn kistradio leuk oppimpen
misschien beetje domme vraag maar weet iemand dan misschien ook een adresje???
Ik zou geen neon nemen als ik jou was, eerder LED. Neon neemt namelijk een hoop stroom. Led's zijn ook nog eens makkelijker in te bouwen, lijkt mij.
Verwijderd
ja oke das waar, maar led geeft meer een bundel licht (straal) en neon geeft meer oppervlak aan licht en dat is eigenlijk wat ik wil... ik heb er 2 accu's van 6 AH per stuk in liggen en er komt zeer waarschijnlijk nog een zonnepaneel op dus ik denk dat als ik ze overdag gebruik op de boot en als ik er s'avonds nog iets ermee wil doen dat ik dan wel gwn neon kan gebruiken
Verwijderd
Bedankt voor de infromatie.
Het wordt uiteindelijk deze speakers.
http://shop.conrad.nl/aut...wluidsprekers/370079.html
En deze versterker.
http://www.dealextreme.co...torcycle-sd-mmc-usb-35199
Alleen bij de versterker staat Output power 10~30W en bij de speakers staat Max. belastbaarheid :90 W RMS-belastbaarheid: 45 W . Wat betekent Rms-belastbaarheid en kunnen deze speakers op de versterker ? Staat nog meer infromatie bij de links kunnen jullie mischien kijken voor mij of die samen kunnen.
En deze versterker.
Alleen bij de versterker staat Output power 10~30W en bij de speakers staat Max. belastbaarheid :90 W RMS-belastbaarheid: 45 W . Wat betekent Rms-belastbaarheid en kunnen deze speakers op de versterker ? Staat nog meer infromatie bij de links kunnen jullie mischien kijken voor mij of die samen kunnen.
[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2011 19:36 ]
De versterker output is maximaal maar iets van 15 watt RMS. Ze kunnen dus prima op de versterker. RMS belastbaarheid betekent de belasting die je continu op de speakers kunt zetten. Lees anders ook even de startpost. Dit zou prima moeten werken, maar verwacht absoluut niet te veel van de versterker. Kijk maar eens in de reviews, daar staan genoeg slechte tussen.
[ Voor 25% gewijzigd door ikke26 op 26-05-2011 19:45 ]
Als je ook bas wilt kan je beter voor wat grotere speakers gaan. Boven de €25,- vervallen de verzendkosten, wel iets om rekening mee te houden.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 19:24:
[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 26-05-2011 20:08 ]
Ja, die heb ik toevallig.
Ze klinken prima maar er komt vrij weinig bas uit.
[ Voor 8% gewijzigd door TBTL op 26-05-2011 20:09 ]
Verwijderd
heb je ze ook in combinatie met ta2024?TBTL schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 20:09:
Ja, die heb ik. Ze klinken prima maar er komt vrij weinig bas uit.
hoe grootte kast heb je ervoor?
gaan ze ook een beetje hard?
gr
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2011 20:10 ]
Ik heb ze eventjes geprobeerd met de TA2024, maar welke versterker je gebruikt maakt weinig uit voor het geluid. Die 12W van de TA2024 is meer dan genoeg voor de speakertjes, ze zitten dan al behoorlijk te vervormen.
De kast die ik had gebruikt was 2,2L per speakertje, met een poort (buisje) erin die was afgestemd op 83Hz. Maar als je geen filter hebt om de speaker te beschermen voor de laagste tonen kan je beter een gewone gesloten kast maken.
Een FRS8-4 haalt 85-86 dB bij 1W dat is bij 2W, dus is het 82-83 dB bij 1W dus voor een kratradio gaat het niet heel hard. Al gaat het voor het formaat dan wel weer hard.
Voor een kratradio zou ik ze niet gebruiken. Liever een 17 cm speaker, zodat je nog bas krijgt.
De kast die ik had gebruikt was 2,2L per speakertje, met een poort (buisje) erin die was afgestemd op 83Hz. Maar als je geen filter hebt om de speaker te beschermen voor de laagste tonen kan je beter een gewone gesloten kast maken.
Een FRS8-4 haalt 85-86 dB bij 1W dat is bij 2W, dus is het 82-83 dB bij 1W dus voor een kratradio gaat het niet heel hard. Al gaat het voor het formaat dan wel weer hard.
Voor een kratradio zou ik ze niet gebruiken. Liever een 17 cm speaker, zodat je nog bas krijgt.
[ Voor 24% gewijzigd door TBTL op 26-05-2011 20:23 ]
Verwijderd
ja ik was van plan om gewoon compact kistje te maken die lekker makkelijk mee te nemen is naar bv het strand etc.TBTL schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 20:13:
Ik heb ze eventjes geprobeerd met de TA2024, maar welke versterker je gebruikt maakt weinig uit voor het geluid. Die 12W van de TA2024 is meer dan genoeg voor de speakertjes, ze zitten dan al behoorlijk te vervormen.
Een FRS8-4 haalt 85-86 dB bij 1W dus voor een kratradio gaat het niet heel hard. Al gaat het voor het formaat dan wel weer hard.
of raad jij adnere aan>? wel graag die klein formaat zijn? zag ook die visaton fr 10 is dat wat?
ta2024 is toch 2*15 watt?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2011 20:24 ]
Hangt er vanaf hoe je het meet. Bij 0,1% vervorming is het vermogen lager dan bij 10%. Ik heb trouwens geen idee hoe ik bij die 12W kwam...
De FR10 klinkt wat minder goed dan de FRS8 maar hij geeft in een gesloten kast ietsje meer bas. Als je hem in een kast van minimaal 4L stopt en er dan een buisje/poort bij doet krijg je meer bas, al is het nog steeds niet heel veel. Maar ik denk niet dat je veel meer bas kan krijgen uit goedkope 10 cm speakertjes. De optimale lengte voor dat buisje kan je het beste experimenteel bepalen. Je kan bijv. beginnen met een buisje van 3,3 cm diameter en 10 cm lang, en er dan steeds een stukje af zagen.
De FR10 klinkt wat minder goed dan de FRS8 maar hij geeft in een gesloten kast ietsje meer bas. Als je hem in een kast van minimaal 4L stopt en er dan een buisje/poort bij doet krijg je meer bas, al is het nog steeds niet heel veel. Maar ik denk niet dat je veel meer bas kan krijgen uit goedkope 10 cm speakertjes. De optimale lengte voor dat buisje kan je het beste experimenteel bepalen. Je kan bijv. beginnen met een buisje van 3,3 cm diameter en 10 cm lang, en er dan steeds een stukje af zagen.
[ Voor 156% gewijzigd door TBTL op 26-05-2011 20:59 ]
Verwijderd
ga denk toch voor die frs 8TBTL schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 20:26:
Hangt er vanaf hoe je het meet. Bij 0,1% vervorming is het vermogen lager dan bij 10%. Ik heb trouwens geen idee hoe ik bij die 12W kwam...
De FR10 klinkt wat minder goed dan de FRS8 en hij geeft in een gesloten kast ietsje meer bas. Als je hem in een kast van minimaal 4L stopt en er dan een buisje/poort bij doet krijg je wél wat bas, ik denk dat je niet veel meer bas kan krijgen uit goedkope 10 cm speakertjes (al is het nog steeds niet heel veel). De optimale lengte voor dat buisje kan je het beste experimenteel bepalen. Je kan bijv. beginnen met een buisje van 3,3 cm diameter en 10 cm lang, en er dan steeds een stukje af zagen.
weet je miss hoe diep ik het gesloten kastje moet maken voor de speakers?
Het valt mij hier wel vaker op dat de TA versterkers soms wel de enige versterkers schijnen te zijn. Als ik het zo lees en hoor zijn het ook goede versterkers, maar er zijn meer mogelijkheden voor mensen die juist meer input mogelijkheden willen.ikke26 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 19:43:
De versterker output is maximaal maar iets van 15 watt RMS. Ze kunnen dus prima op de versterker. RMS belastbaarheid betekent de belasting die je continu op de speakers kunt zetten. Lees anders ook even de startpost. Dit zou prima moeten werken, maar verwacht absoluut niet te veel van de versterker. Kijk maar eens in de reviews, daar staan genoeg slechte tussen.
Als je de reviews op dealextreme daadwerkelijk had gelezen had je juist gezien dat deze versterker goede reviews krijgt
offtopic:
Ben ik trouwens de enige die zich soms ergert aan de grote hoeveelheid beginnersvragen die gewoon in de TS staan of op iedere eerste hit in google te vinden zijn? Dit heeft btw niks met jouw post te maken hoor ikke26, verre van!
Ben ik trouwens de enige die zich soms ergert aan de grote hoeveelheid beginnersvragen die gewoon in de TS staan of op iedere eerste hit in google te vinden zijn? Dit heeft btw niks met jouw post te maken hoor ikke26, verre van!
[ Voor 11% gewijzigd door Waypoint op 26-05-2011 21:22 ]
Kampi,
De FRS8 is erg leuk speakertje, ideaal voor een klein kistje wat handzaam is en leuk geluid geeft voor met een paar mensen. Lekker overlast knallen is er niet bij. Hier heb ik hem ingebouwd:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=zyY5A_CrYoE]

@Waypoint,
Blijft een beetje lastig inderdaad met de beginners vragen - maar blijkt erg moeilijk ze te ondervangen.
Er zijn legio andere opties voor de Ta2024 maar punt is als dat classe AB is (meeste autoversterkers) zijn die gelijk half zo energieefficient bij gelijke watt, en als je het aantal watts gaat verhogen dan neemt die effiecientie nog meer af omdat het omzetten van 12 V naar hogere spanning in de versterker, wat moet als je op 12V meer watt will dan 15W @ 4 Ohm, dan wordt het nog minder effiecient, tevens moet je dan al een flinke kast maken wil je dat vermogen ook nog zinnig door de speakers naar buiten krijgen.
Overigens zijn er veel TA2020, 2024 en tussenliggende types te vinden, van verschillende kwaliteit en in verschillende prijsklassen - voor een kistradio zijn ze echter allemaal min of meer gelijkwaardig.
De FRS8 is erg leuk speakertje, ideaal voor een klein kistje wat handzaam is en leuk geluid geeft voor met een paar mensen. Lekker overlast knallen is er niet bij. Hier heb ik hem ingebouwd:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=zyY5A_CrYoE]

@Waypoint,
Blijft een beetje lastig inderdaad met de beginners vragen - maar blijkt erg moeilijk ze te ondervangen.
Er zijn legio andere opties voor de Ta2024 maar punt is als dat classe AB is (meeste autoversterkers) zijn die gelijk half zo energieefficient bij gelijke watt, en als je het aantal watts gaat verhogen dan neemt die effiecientie nog meer af omdat het omzetten van 12 V naar hogere spanning in de versterker, wat moet als je op 12V meer watt will dan 15W @ 4 Ohm, dan wordt het nog minder effiecient, tevens moet je dan al een flinke kast maken wil je dat vermogen ook nog zinnig door de speakers naar buiten krijgen.
Overigens zijn er veel TA2020, 2024 en tussenliggende types te vinden, van verschillende kwaliteit en in verschillende prijsklassen - voor een kistradio zijn ze echter allemaal min of meer gelijkwaardig.
[ Voor 63% gewijzigd door lredev op 26-05-2011 21:31 ]
Het is zeker zo dat de groene TA2024's heel erg populair zijn in dit forum, maar dat heeft er volgens mij vooral mee te maken dat ze heel goedkoop zijn, een goede prijs/prestatie verhouding hebben, compact zijn en relatief lang meegaan.
Zo zit ik er zelf aan te denken om in mijn kistje, die nu op een groene TA2024 werkt, een Muse M21 in te bouwen, omdat ik die toch fijner vind (geen storing e.d. bij inpluggen bron, stevig kastje, meer vermogen bij gebruikt van voeding, soft start, mooi frontpaneeltje etc.), ook en dat heeft niets te maken met dat ik ze zelf verkoop. Aan de andere kant vind ik het wel weer zonde er een andere versterker in te bouwen omdat het ook "maar" een kistradio is.
Ik geef je gelijk dat het goed is om naar alternatieven te kijken en als jij denkt dat dit de juiste keuze is voor jouw doeleinde, zou ik de versterker vooral kopen.
De versterker die jij op het oog hebt heeft inderdaad goede reviews, maar er zijn ook veel mensen die zeggen dat soms dingen niet werken en dat ze daarom zelf moeten solderen. Als je dat geen probleem vindt, is het prima, maar er zijn ook mensen die juist zo'n versterker kopen omdat ze niet kunnen/willen solderen.
Het schijnt ook zo te zijn dat als je de versterker te ver opendraait, deze zwaar gaat oversturen. Ik dacht ik post het maar even, zodat de persoon die de versterker op het oog heeft, in ieder geval niet voor verassingen komt te staan.
@lredev of een van de andere auteurs van de startpost: Zou iemand van jullie mij ook kunnen toevoegen aan de openingspost? Ik heb namelijk een paar leuke ideetjes om deze uit te breiden.
@lredev: Ik zou trouwens de links in de OP die naar je oude website verwijzen even veranderen naar de nieuwe.
Zo zit ik er zelf aan te denken om in mijn kistje, die nu op een groene TA2024 werkt, een Muse M21 in te bouwen, omdat ik die toch fijner vind (geen storing e.d. bij inpluggen bron, stevig kastje, meer vermogen bij gebruikt van voeding, soft start, mooi frontpaneeltje etc.), ook en dat heeft niets te maken met dat ik ze zelf verkoop. Aan de andere kant vind ik het wel weer zonde er een andere versterker in te bouwen omdat het ook "maar" een kistradio is.
Ik geef je gelijk dat het goed is om naar alternatieven te kijken en als jij denkt dat dit de juiste keuze is voor jouw doeleinde, zou ik de versterker vooral kopen.
De versterker die jij op het oog hebt heeft inderdaad goede reviews, maar er zijn ook veel mensen die zeggen dat soms dingen niet werken en dat ze daarom zelf moeten solderen. Als je dat geen probleem vindt, is het prima, maar er zijn ook mensen die juist zo'n versterker kopen omdat ze niet kunnen/willen solderen.
Het schijnt ook zo te zijn dat als je de versterker te ver opendraait, deze zwaar gaat oversturen. Ik dacht ik post het maar even, zodat de persoon die de versterker op het oog heeft, in ieder geval niet voor verassingen komt te staan.
@lredev of een van de andere auteurs van de startpost: Zou iemand van jullie mij ook kunnen toevoegen aan de openingspost? Ik heb namelijk een paar leuke ideetjes om deze uit te breiden.
@lredev: Ik zou trouwens de links in de OP die naar je oude website verwijzen even veranderen naar de nieuwe.
[ Voor 14% gewijzigd door ikke26 op 26-05-2011 21:51 ]
ik denk dat je beter ff een DM met suggesties kan sturen naar Lredev, of gewoon in het topic zetten en dan aangeven aan Lredev of hij t ff wil toevoegen aan de start post
ik heb de frs-7 in mijn mini radiootjelredev schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 21:24:
Kampi,
[video]
[afbeelding]
@Waypoint,

Voor de bas hoef je het niet te doen maar het gaat voor het formaat best wel hard!!!
de binnenkant ziet er zo uit:

Ook een kistradio kan je zo HiFi maken als je zelf wilt. Echter zelfs dan voldoet een TA2024 van Arjen Helder zeer goed. De kosten van de Muse producten zitten hem in de behuizing, niet in een hogere kwaliteit van de electronica. Verder: aan gelijke spanning functioneren de apparaatjes 21,22, 20 of 24 allemaal gelijk. Hoorbaar in ieder geval. Ik wil oprecht niemand afraden naar alternatieven te kijken, het is alleen een beetje lood om oud ijzer. Ik denk dat de muse ideaal zijn voor mensen die dingen als solderen maar eng vinden klinken. Een mooier afgewerkt product voor zo weinig geld is maar moeilijk te vinden!ikke26 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 21:39:
Het is zeker zo dat de groene TA2024's heel erg populair zijn in dit forum, maar dat heeft er volgens mij vooral mee te maken dat ze heel goedkoop zijn, een goede prijs/prestatie verhouding hebben, compact zijn en relatief lang meegaan.
De echte cheapo versterkertjes in een alu look behuizingkje zou ik niet direct veel mensen aanraden, ze zullen het prima doen, maar als je ze open schroeft krijg je meer een marquant gevoel, itt wat je ziet bij bijvoorbeeld muse of de groene TA2024. Daarnaast mis je het extra potentieel van de makkelijke modificatie bij de sure en TA van HelderHiFi. Ik weet niet hoe het bij de Muse zit, maar ik zou graag eens kijken hoe die op de ingangsweerstand te modden is en/of dat uberhaupt nodig is.Ik geef je gelijk dat het goed is om naar alternatieven te kijken en als jij denkt dat dit de juiste keuze is voor jouw doeleinde, zou ik de versterker vooral kopen.
Zie DM@lredev of een van de andere auteurs van de startpost: Zou iemand van jullie mij ook kunnen toevoegen aan de openingspost? Ik heb namelijk een paar leuke ideetjes om deze uit te breiden.
Verwijderd
Ik was laatst in de Hornbach om even te kijken welk hout ik ga gebruiken. Voor mijn vorige heb ik 12mm MDF gebruikt, dit ging natuurlijk prima. Nu hebben ze bij de Hornbach ook Powerplex, ietsjes duurder dan MDF maar wel wat lichter.
Powerplex is te vergelijken met triplex en multiplex, waar al heel wat mensen een kratje mee hebben gebouwd volgens mij. Ik vraag me alleen af welke dikte ik zal nemen. Mijn kistje wordt ongeveer 30x50x30 (l x b x h) en wil hem natuurlijk zo licht mogelijk houden. Is 9mm hiervoor voldoende?
Powerplex is te vergelijken met triplex en multiplex, waar al heel wat mensen een kratje mee hebben gebouwd volgens mij. Ik vraag me alleen af welke dikte ik zal nemen. Mijn kistje wordt ongeveer 30x50x30 (l x b x h) en wil hem natuurlijk zo licht mogelijk houden. Is 9mm hiervoor voldoende?
Als je de indruk hebt dat het materiaal stevig genoeg is voor een radiokist (dus je zaagt speakers uit, accu er in, moet tegen een stootje kunnen) kies je voor 9mm.Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:32:
Ik was laatst in de Hornbach om even te kijken welk hout ik ga gebruiken. Voor mijn vorige heb ik 12mm MDF gebruikt, dit ging natuurlijk prima. Nu hebben ze bij de Hornbach ook Powerplex, ietsjes duurder dan MDF maar wel wat lichter.
Verwijderd
@ tii
misschien wat specificaties van wat je er in gaat doen!
en als je er een beest van een accu in gaat doen moet je voor de zekerheid de bodem verstevigen.
misschien wat specificaties van wat je er in gaat doen!
en als je er een beest van een accu in gaat doen moet je voor de zekerheid de bodem verstevigen.
Verwijderd
Ik ga voor de Li-ion accu van 6,8 ah dus dat zal geen problemen leveren, speakers ga ik in plexiglas zetten. Ik heb 9mm in mijn handen gehad en vond het wel stevig, maar vind het zo dun en licht, aangezien ik eerst dus 12mm MDF had. Ik heb nog nooit met deze houtsoort gewerkt, vandaar dat ik de meningen/ervaringen wil peilen 
De kist ga ik sowieso nog verstevigen met balkjes.
De kist ga ik sowieso nog verstevigen met balkjes.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2011 11:09 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Natuurlijk is het altijd goed het verhaal van 2 kanten te horen. Ik zelf ben helemaal niet van het solderen en heb juist daarom deze versterker gekozen. Heb er ook niks aan hoeven veranderen maar goed, we verschillen van mening hierover, dat is ook prima.ikke26 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 21:39:
(...)
Soms sta je versteld van wat het hout kan hebben. Mijn kistje heeft een bodem van zo'n 2 mm gok ik van dat waaibomenhout en het is wat flexibel maar buigt niet door en kan het gemakkelijk hebben. 9mm lijkt mij genoeg, maar je kan het simpel natuurlijk zelf even testen door er even op te drukken en te kijken hoever het doorbuigt. Die 50cm is wel wat aan de grote kant, dus met de bodem even rekening houden waar je de accu plaatst en/of even verstevigt.Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:32:
Ik begrijp je punt, zelf heb ik ook geen TA versterker en kan er dus moeilijk over oordelen. Maar ik probeerde alleen maar even te zeggen dat er ook nog tussen oplossingen zijn behalve de TA of een autoradio. Wellicht ga ik later ook wel eens een TA bestellen om eens uit te testen en te kijken hoe die is. Maar voorlopig is mijn kratje net klaar en bevalt die meer dan primalredev schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 21:24:[/b]
@Waypoint,
Mijn feedback nog even;
De boxen gaan keihard, maar op z'n hardst kan hij niet want dan krijg je lelijk geluid van de bass. Zou dat aan de versterker liggen of aan een slechte aansluiting/ of aan de boxen. Maar ik ben er zeer tevreden mee.
Binnenkort even bezig met behuizing, eigenlijk nog niet echt een idee hoe en wat. Maar daar kom ik wel uit.
Maar ik ben zeker tevreden en ik wil alle mensen op dit forum bedanken voor de hulp en andere tips.
De boxen gaan keihard, maar op z'n hardst kan hij niet want dan krijg je lelijk geluid van de bass. Zou dat aan de versterker liggen of aan een slechte aansluiting/ of aan de boxen. Maar ik ben er zeer tevreden mee.
Binnenkort even bezig met behuizing, eigenlijk nog niet echt een idee hoe en wat. Maar daar kom ik wel uit.
Maar ik ben zeker tevreden en ik wil alle mensen op dit forum bedanken voor de hulp en andere tips.
beste tweakers,
Ik heb een vraag. Zodra ik mijn schakeling aanzet dan krijg ik eerst een piekspanning van ongeveer 15 volt, vervolgens zakt dit naar een stabiele 12 volt. Door die piekspanning heeft al 1 versterker het niet overleeft. Nu wil ik dit in de toekomst natuurlijk voorkomen door er een elco tussen te zetten.
Nu vraag ik me alleen af hoe zwaar ik die elco moet hebben en of er nog een weerstand tussen moet?
specs:
7,8Ah accu, 25W RMS, 4 Ohm speakers, ta2024 versterker
Ik hoop dat iemand met meer inzicht op electronica gebied dan ik mijn verstand kan verhelderen
Ik heb een vraag. Zodra ik mijn schakeling aanzet dan krijg ik eerst een piekspanning van ongeveer 15 volt, vervolgens zakt dit naar een stabiele 12 volt. Door die piekspanning heeft al 1 versterker het niet overleeft. Nu wil ik dit in de toekomst natuurlijk voorkomen door er een elco tussen te zetten.
Nu vraag ik me alleen af hoe zwaar ik die elco moet hebben en of er nog een weerstand tussen moet?
specs:
Ik hoop dat iemand met meer inzicht op electronica gebied dan ik mijn verstand kan verhelderen
don't mind me
Gaat hij kraken? Dan zijn het je speakers. Is er gebrek aan bass? Dan moet je je kist (behuizing) aanpassen (voor betere basweergave) of een elco'tje ertussen solderen.Maartenll schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 16:13:
Mijn feedback nog even;
yup, gewoon een 12V accu. (van HQ, 12V 7,2Ah loodgel accu)Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 17:28:
Het is wel gewoon een 12V accu?
don't mind me
Als je zo'n accu laadt met een goede lader (13,8v) kan deze dus eigenlijk nooit 15v afgeven. Hoe lees je dit af? Elke voltmeter heeft namelijk even de tijd nodig om de juiste waarde aan te geven. Als je werkelijk denk dat de accu een te hoge spanning geeft voor de versterker kun je er een diode tussen zetten. Deze zorgt voor een spanningsval van 0,7v.JeroenF schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 17:14:
beste tweakers,
specs:
Verwijderd
hallo
iemand toevallig ervaring met deze? Ben op zoek naar kleine speakers met redelijke kwaliteit hoeven niet onzettend hard te gaan;) gewoon leuk setje;p
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=378210
iemand toevallig ervaring met deze? Ben op zoek naar kleine speakers met redelijke kwaliteit hoeven niet onzettend hard te gaan;) gewoon leuk setje;p
Ik zeg niet dat het geen goede versterker kan zijn, dat moet iedereen voor zichzelf beoordelen. Ik waarschuw mensen alleen. Ik heb zelf geen ervaring met de versterker, dus kan ik er moeilijk over oordelen.Waypoint schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 14:33:
[...]
Natuurlijk is het altijd goed het verhaal van 2 kanten te horen. Ik zelf ben helemaal niet van het solderen en heb juist daarom deze versterker gekozen. Heb er ook niks aan hoeven veranderen maar goed, we verschillen van mening hierover, dat is ook prima.
@lredev:
Ik ben het niet met je eens dat je bij de Muse M21 alleen maar extra betaalt voor de behuizing.
O.a. omdat je als je een HelderHiFi TA2024/20 koopt, niet klaar bent met alleen het versterkertje (daar komen nog RCA connectors, evt. speakerconnectors, evt. behuizing, potmeter en een voeding etc bij).
Ik vind trouwens dat je de M21 ook moet vergelijken met de TA2020 en de MU-15 met de HHF TA2024.
Je hebt inderdaad wel gelijk dat de versterkertjes allemaal ongeveer even zwaar zijn bij gelijke spanning, maar als je de TA2020/21 op een 14V voeding aansluit, is er wel duidelijk verschil.
Ik was ook niet commercieel actief voordat ik actief werd in dit forum, maar dat doet er ook niet toe.Zie DMJe bijdragen worden in ieder geval gewaardeerd! Fterheijde en michel waren (en in het geval van michel zijn) niet commerrcieel actief voor ze actief werden in het forum, net zo als ik, bij jou is dat wat anders. Daarom heb ik enige terughoudendheid, zoals ik ook in de DM zei. Concurrentie is niet im frage wat mij betreft omdat we duidelijk verschillende markten bedienen, het gaat me om het puur houden van deze serie, wat volgens mij tot nu toe in ieder geval goed gelukt is.
Ik snap dat je wel enige terughoudendheid hebt, maar het is absoluut niet de bedoeling om de startpost te gaan vervuilen met advertenties en andere zaken, ik vind alleen dat een paar dingetjes wat uitgebreid kunnen worden en/of beter/simpeler uitgelegd kunnen worden.
Ik zie je niet als concurrent, het is volgens mij wel duidelijk dat jij je op een andere doelgroep richt als ik. Ik denk dat we op dat gebied ook best zouden kunnen samenwerken als dat zou moeten. Verder stuur ik nog een DM terug, om dit topic schoon te houden
Verwijderd
Wie heeft ervaring met deze accu hoelang gaat die ongeveer me enz enz ?
http://cgi.ebay.com/ws/eB...&ssPageName=STRK:MEWNX:IT
Ik heb het idee dat de accu van mijn kratradio langzaam leeg loopt. Hij was rond de 13,4 V en nu is hij nog maar 12,9 V. Ik zou zeggen dat er een maand tussen zit ongeveer.
Ik zag net dat ik de schakelaar om het hele zooitje uit te zetten op de min heb gedaan ipv op de plus. Dit zou in principe toch niet moeten uitmaken? Of zou dit toch wel de oorzaak zijn?
Ik zag net dat ik de schakelaar om het hele zooitje uit te zetten op de min heb gedaan ipv op de plus. Dit zou in principe toch niet moeten uitmaken? Of zou dit toch wel de oorzaak zijn?
Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras
Een accu loopt na verloop van tijd altijd leeg, (zelfontlading) maar dat is opzich vrij snel. Is het een schakelaar met led? Je zou het gewoon eens kunnen proberen of omwisselen iets uitmaakt.pythagorasABC schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 21:49:
Ik heb het idee dat de accu van mijn kratradio langzaam leeg loopt. Hij was rond de 13,4 V en nu is hij nog maar 12,9 V. Ik zou zeggen dat er een maand tussen zit ongeveer.
Nou denk ongeveer 5/6 uur.Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 21:43:
Wie heeft ervaring met deze accu hoelang gaat die ongeveer me enz enz ?
Ik zie net in het vorige topic dat het maar 10 dagen oid is, dus nog een stuk sneller.fterheide schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 21:52:
[...]
Een accu loopt na verloop van tijd altijd leeg, (zelfontlading) maar dat is opzich vrij snel. Is het een schakelaar met led? Je zou het gewoon eens kunnen proberen of omwisselen iets uitmaakt.
Ik denk dat ik het wel gewoon ga proberen, maar ik hoopte dat iemand het zeker zou weten.
Ik heb uit het vorige topic nog een quote over het hoofd gezien, een beetje laat maar alsnog een antwoord:
Ik heb twee weerstanden van 10k ohm gesoldeerd in de jack plug. Op de manier zoals op dit plaatje:Touchdomex schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 18:59:
[...]
Misschien een simpele vraag maar hoe stuur je zoiets mono aan? Misschien een foto van de binnenkant of de manier waarop je alles hebt aangesloten?

Mijn eigen foto's:

Volgens mij klopt dat niet helemaal, je hebt nu elke draad (rood en zwart) z'n eigen weerstand gegeven zo te zien?
Het is de bedoeling dat je op het linkerkanaal en rechterkanaal een weerstand zet, en die weerstanden knoop je dan aan elkaar zodat je uiteindelijk op 1 draad uitkomt, en een massa.
Het is de bedoeling dat je op het linkerkanaal en rechterkanaal een weerstand zet, en die weerstanden knoop je dan aan elkaar zodat je uiteindelijk op 1 draad uitkomt, en een massa.
Verwijderd
moet je als je een accu op je versterker aansluit behalve met de voltage van 12 volt nog ergens anders rekening mee houden en waar staat bijv 7.4 ah voor ik wil graag een 12V DC Rechargeable Li-ion Battery for CCTV Cam 6800mAh accu gebruiken dat kan toch gewoon op deze versterker ?
Hij klopt wel. Zie het eerste plaatje, dat is hoe ik hem aangesloten heb.ThinkPadd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 22:09:
Volgens mij klopt dat niet helemaal, je hebt nu elke draad (rood en zwart) z'n eigen weerstand gegeven zo te zien?
Een weerstand voor de tip naar de rode draad.
Een weerstand voor de ring naar de rode draad.
Geen weerstand voor de sleeve naar de zwarte draad.
Het ziet er op het plaatje inderdaad een beetje raar uit, maar dat is wel hoe het is aangesloten.
Ik weet alleen niet hoe erg het is als ik de zwarte en de rode draad verwissel, aangezien de zwarte draad nu dus de ground is.
Oke, volgende keer netter solderen dus, dit is beetje slordigpythagorasABC schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 22:14:
[...]
Hij klopt wel. Zie het eerste plaatje, dat is hoe ik hem aangesloten heb.
Ik weet alleen niet hoe erg het is als ik de zwarte en de rode draad verwissel, aangezien de zwarte draad nu dus de ground is.

Het plaatje laat ook wel een beetje een vertekend beeld zien. En het moest natuurlijk in de jack plug passen...
Die schakelaar is het probleem niet. Is inderdaad zelfontlading en dit kan doorgaan tot max 12,6v. Als je accu vanzelf verder ontlaad is er meer aan de hand. Niks om je zorgen over te maken dus! (je kunt je accu eventueel regelmatig aan de druppellader hangen)pythagorasABC schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 21:49:
Weet iemand of er voor de li-ion accu's ook een soort verlengkabels zijn?
Zodat je via die kabel aan de buitenkant van je krat/kist een aansluiting kan maken waar je vervolgens de oplader op aansluit? Ik heb al zitten zoeken op internet maar ik kreeg niks gevonden dat er op leek.
Gevonden: http://cgi.ebay.com/DC-Po...ain_0&hash=item43a7063028
Kwestie van de juiste zoektermen
Zodat je via die kabel aan de buitenkant van je krat/kist een aansluiting kan maken waar je vervolgens de oplader op aansluit? Ik heb al zitten zoeken op internet maar ik kreeg niks gevonden dat er op leek.
Gevonden: http://cgi.ebay.com/DC-Po...ain_0&hash=item43a7063028
Kwestie van de juiste zoektermen

[ Voor 25% gewijzigd door Snippo op 27-05-2011 23:38 ]
Verwijderd
is dealextreme een beetje betrouwbaar?
en hoe sluit je een voltmeter op een li-on batterij aan?
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2011 09:06 ]
Verwijderd
Dealextreme is heel erg betrouwbaar heb al inmiddels aan 100 eurie spullen besteld het komt altijd netjes na 2 weken binnen en als er iets kapot is sturen ze je gewoon een nieuwe op.Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 09:02:
is dealextreme een beetje betrouwbaar?
Je kunt naruurlijk de kabel van je li-ion accu afknippen, Maar dat is best wel zonde.
Je kan ook een connector voor een 3.5 mm plug kopen en daar de plus en min van je voltmeter en versterker op aansluiten.
Verwijderd
okay, maar moet een li-on eigenlijk wel een voltmeter hebben of gaat hij kapot als je hem niet op tijd oplaad?Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 09:39:
[...]
Dealextreme is heel erg betrouwbaar heb al inmiddels aan 100 eurie spullen besteld het komt altijd netjes na 2 weken binnen en als er iets kapot is sturen ze je gewoon een nieuwe op.
Je kunt naruurlijk de kabel van je li-ion accu afknippen, Maar dat is best wel zonde.
Je kan ook een connector voor een 3.5 mm plug kopen en daar de plus en min van je voltmeter en versterker op aansluiten.
Verwijderd
het is natuurlijk altijd handig dan weetje ongeveer hoelang je accu nog meekan.Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 10:05:
[...]
okay, maar moet een li-on eigenlijk wel een voltmeter hebben of gaat hij kapot als je hem niet op tijd oplaad?
maar er zit ook een beveiliging in ee li-ion dat je he, niet kan diepontladen als ie te leeg is kapt ie er gewoon mee
Heb zelf ook de TA2020, en idd een weerstandsmod is wel nodig als je hem op een mp3 speler aansluit.Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 09:48:
[...]
ja ik weet dat je dat zo doet bij de ta2024 maar ik had het over de TA2020 en ik vroeg me af of dat daar de ingangsweerstanden OP R1 enR2 zitten. http://www.aplomb.nl/skn/moatiej.html want hier hadden ze het er over en ik wil niet gelijk mijn bordje kapot maken dat ik nog nauwelijks maar een dag heb.
R2 en R6 (onderkant printplaat) vervangen met een 4,7 KOhm weerstand en hij gaat zoals het hoort (loeihard
Btw dit is voor de MKIII versie.
Verwijderd
het is heel makkelijk om te doen en warom een smd weerstand er op doen als je hem toch in ej kist hebt en nooit meer naar kijkt.Jerronimo schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 10:11:
[...]
Heb zelf ook de TA2020, en idd een weerstandsmod is wel nodig als je hem op een mp3 speler aansluit.
R2 en R6 (onderkant printplaat) vervangen met een 4,7 KOhm weerstand en hij gaat zoals het hoort (loeihard)
Btw dit is voor de MKIII versie.
je moet met de weerstands mod alleen uitkijken als je hem ooit nog een keer aan je laptop aansluit dat je laptop heel zacht staat wan anders trekt je versterker het niet

Ja inderdaad
Ben trouwens zeer tevreden met de TA2020, toch allemaal wat robuuster en degelijker dan de TA2024.
De TA2024 kan nog wel eens in de thermische beveiliging slaan als je lange tijd op hoog volume speelt,
maar daar heeft de TA2020 geen last van, wordt nauwelijks heet.
Maar goed hij kost dan ook het dubbele
Ben trouwens zeer tevreden met de TA2020, toch allemaal wat robuuster en degelijker dan de TA2024.
De TA2024 kan nog wel eens in de thermische beveiliging slaan als je lange tijd op hoog volume speelt,
maar daar heeft de TA2020 geen last van, wordt nauwelijks heet.
Maar goed hij kost dan ook het dubbele
hoi allemaal kan ik deze voeding gebruiken om een autoradio met 2 boxen aan te sluiten en te gebruiken ?
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=1309
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=1309
[ Voor 18% gewijzigd door petervda87 op 28-05-2011 14:27 ]
MAINRIG: i7 3960X |MSI X79A GD65 (8D) | 4 x 2 GB patriot viper DDR3 1866 mhz | 1 x 240GB Crucial MX 100sata 3-600 raid 0 | 2 x Asus EAH Direct CU 5850 | Silverstone Strider 1200W | Corsair 650D |
Het kan waarschijnlijk wel, maar een geschikte voeding moet voor veel minder geld te krijgen zijn. Misschien werkt een oude computervoeding ook wel.
hoe moet ik dit met pc voeding aansluiten dan
voor nu is het idd goed ik wil het eerst werkend krijgen en dan later als er meer geld is leuke sub en versterker halen
voor nu is het idd goed ik wil het eerst werkend krijgen en dan later als er meer geld is leuke sub en versterker halen
MAINRIG: i7 3960X |MSI X79A GD65 (8D) | 4 x 2 GB patriot viper DDR3 1866 mhz | 1 x 240GB Crucial MX 100sata 3-600 raid 0 | 2 x Asus EAH Direct CU 5850 | Silverstone Strider 1200W | Corsair 650D |
Bij een PC voeding moet je bij de mobo kabel een twee connectors doorverbinden om hem op te starten. Je kunt dan een van de HDD connectors gebruiken en daar de gele en een van de zwarte (wel de goede nemen) kabel nemen. Het is niet de makkelijkste, beste of efficiëntste oplossing, maar met wat moeite moet het wel te doen zijn.
Je zou ook de bovenste voeding die fterheide aanbied of de 12V 4A voeding die ik zelf aanbied op mijn website kunnen nemen.
Bij o.a. Conrad hebben ze ook wel voedingen. Ik denk dat een 2A voeding wat te weinig is voor een redelijke autoradio.
Je zou ook de bovenste voeding die fterheide aanbied of de 12V 4A voeding die ik zelf aanbied op mijn website kunnen nemen.
offtopic:
er staat levertijd 1-4 weken, maar ik verwacht deze week nieuwe voorraad
. er staat levertijd 1-4 weken, maar ik verwacht deze week nieuwe voorraad
Bij o.a. Conrad hebben ze ook wel voedingen. Ik denk dat een 2A voeding wat te weinig is voor een redelijke autoradio.
[ Voor 6% gewijzigd door ikke26 op 28-05-2011 18:36 ]
Verwijderd
Hoe kan ik mijn 12v voeding het beste aansluiten aan de accusafe?
Moet ik de kabel doorknippen ofzo? Er zit nu een ronde aansluiting aan
Moet ik de kabel doorknippen ofzo? Er zit nu een ronde aansluiting aan
Je kunt de kabel inderdaad doorknippen. Als je de voeding intact wilt houden kun je ook een DC-bus gebruiken. DC-bussen zijn o.a. verkrijgbaar op kistradio.nl,conrad en natuurlijk mijn eigen website doehetzelfaudio.nl. Wat is de binnendiameter van de plug? Op kistradio.nl wordt namelijk een DC-bus voor een 2.1mm plug aangeboden en ik bied zelf een DC-bus voor een 2.5mm plug. Bij Conrad kun je beide vinden, maar daar zit je wel meteen aan hoge verzendkosten vast voor die ene DC-bus.
Verwijderd
Bedankt voor de snelle reactie. Mij maakt t niet zoveel uit als de kabel niet intact is.ikke26 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 19:16:
Je kunt de kabel inderdaad doorknippen. Als je de voeding intact wilt houden kun je ook een DC-bus gebruiken. DC-bussen zijn o.a. verkrijgbaar op kistradio.nl,conrad en natuurlijk mijn eigen website doehetzelfaudio.nl. Wat is de binnendiameter van de plug? Op kistradio.nl wordt namelijk een DC-bus voor een 2.1mm plug aangeboden en ik bied zelf een DC-bus voor een 2.5mm plug. Bij Conrad kun je beide vinden, maar daar zit je wel meteen aan hoge verzendkosten vast voor die ene DC-bus.
Is + de witte kabel en - wat er omheen zit?
Omdat mijn normale speakers in mijn kamer even gingen besluiten te stoppen met werken moest ik ff improviseren. vandaar dat ik even mijn actieve speakers naar boven heb gesleept, en even tijdelijk uitgebreid heb.
Hier nog een wat foto, bovenste is de actieve speaker met versterker/accu enz. erin. twee andere speakers voor meer geluid
Hier nog een wat foto, bovenste is de actieve speaker met versterker/accu enz. erin. twee andere speakers voor meer geluid

[ Voor 5% gewijzigd door duifi op 28-05-2011 19:39 ]
Eindelijk weer tijd gevonden en nu is hij zo goed als af:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=QngMa7CIjOg]
Zal binnenkort nog wel foto's + specs plaatsen
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=QngMa7CIjOg]
Zal binnenkort nog wel foto's + specs plaatsen
[ Voor 17% gewijzigd door lars019 op 28-05-2011 19:52 ]
Wat voor versterker heb je gebruikt? Een ta2024?duifi schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 19:38:
Omdat mijn normale speakers in mijn kamer even gingen besluiten te stoppen met werken moest ik ff improviseren. vandaar dat ik even mijn actieve speakers naar boven heb gesleept, en even tijdelijk uitgebreid heb.
Mijn idee was ook om een kist te maken die ook de mogelijkheid heeft om externe speakers eraan te hangen wanneer dit nodig is. Maar aangezien de ta2024 maar 2 aansluitingen heeft kan dit lastig worden lijkt me.
Een tk2050 is ook mogelijk, maar die kost me net iets te veel voor een eerste project
Jah, was de ta2024, in die actieve speaker zit een kanaal naar de boxen die er in zitten, en eentje naar de speakerconnector aan de buitenkant.Snippo schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 21:38:
[...]
Wat voor versterker heb je gebruikt? Een ta2024?
Mijn idee was ook om een kist te maken die ook de mogelijkheid heeft om externe speakers eraan te hangen wanneer dit nodig is. Maar aangezien de ta2024 maar 2 aansluitingen heeft kan dit lastig worden lijkt me.
Een tk2050 is ook mogelijk, maar die kost me net iets te veel voor een eerste project.
Doordat de meeste speakers een Impedantie hebben van 8ohm kon ik die twee parallel zetten.
stereobeeld had ik al niet omdat ik van het stereosignaal mono heb gemaakt.
het ging me nu fftjes om veel geluid
Verwijderd
Zo
ik ben in het vorige deel van het topic begonnen met 2 simpele kratjes te bouwen die ik voor een leuke prijs kon verkopen.
Ze zijn inmiddels allebij verkocht maar had nog geen foto's laten zien
inhoud kleine kratje
mac audio speakers
accu
ta2024 (gemod)
ect
inhoud grote krat
raveland speakers
accu
ta2024 (gemod)
ect
foto's

klein kratje binnenkant

groot kratje

groot kratje binnenkant

Ik heb de kratjes gewoon simpel afgewerk en de rand van de deksel afgefreesd
hope you like it
Ik hoor graag jullie reacties
grt jari
ik ben in het vorige deel van het topic begonnen met 2 simpele kratjes te bouwen die ik voor een leuke prijs kon verkopen.
Ze zijn inmiddels allebij verkocht maar had nog geen foto's laten zien
inhoud kleine kratje
mac audio speakers
accu
ta2024 (gemod)
ect
inhoud grote krat
raveland speakers
accu
ta2024 (gemod)
ect
foto's

klein kratje binnenkant

groot kratje

groot kratje binnenkant

Ik heb de kratjes gewoon simpel afgewerk en de rand van de deksel afgefreesd
hope you like it
Ik hoor graag jullie reacties
grt jari
hoi ikke zal die 4ampere voldoende zijn voor een auto radio van sony 4 x 50 watt..? k dacht namelijk minimaal 10
Je ziet hier wel meer autoradio's voorbij komen.
Daarvan werken ook veel op een 4A voeding dus het lijkt mij dat een 4A voeding voldoende is.
De radio zal op 12 volt niet meer leveren dan ongeveer 15 watt per kanaal, omdat dat het maximum is bij een spanning van 12 volt, de vermogens die fabrikanten aangeven zijn meestal zwaar overdreven.
Sommige hele dure versterkers kunnen wel meer leveren, maar gebruiken dan ook vaak heel veel stroom.
Daarvan werken ook veel op een 4A voeding dus het lijkt mij dat een 4A voeding voldoende is.
De radio zal op 12 volt niet meer leveren dan ongeveer 15 watt per kanaal, omdat dat het maximum is bij een spanning van 12 volt, de vermogens die fabrikanten aangeven zijn meestal zwaar overdreven.
Sommige hele dure versterkers kunnen wel meer leveren, maar gebruiken dan ook vaak heel veel stroom.
[ Voor 12% gewijzigd door ikke26 op 29-05-2011 11:28 ]
Verwijderd
hallo, ik heb een kratradio met een loodgel accu van 12 v 7,2 a en een ta2024 een jack tulpkabel en een connectorplaat hiervoor, maar hoe kan ik hier zo goedkoop mogelijk een fm radio op maken?
alvast bedankt
alvast bedankt
Verwijderd
Jawel hoor, prima merk. Ik heb hetzelfde model al een jaar of 2 in mijn kratje zitten. Een mca-200 mag er vol op open, maar het klinkt dan wel een stuk minder. Ze overleven het iig wel.Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 19:39:
hallo
Ook vocht (strand, douche, achterop de quad in de regen, zeilen en een golf water eroverheen) heeft het allemaal al overleefd met wat speakerstof ervoor.
Verwijderd
Zo'n mp3-module van kistradio.nl heeft een fm-radio erin. (Die van DX hebben een 5v input omdat daar de 7805 niet op gesoldeerd is!!). Of uiteraard je telefoon. Als je het al helemaal goedkoop wil doen, kun je van de intertoys zo'n fm-scannertje op batterijen kopen. Uiteraard zal dan de geluidskwaliteit niet optimaal zijn.Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2011 @ 13:00:
hallo, ik heb een kratradio met een loodgel accu van 12 v 7,2 a en een ta2024 een jack tulpkabel en een connectorplaat hiervoor, maar hoe kan ik hier zo goedkoop mogelijk een fm radio op maken?
alvast bedankt
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2011 13:10 ]
Wel erg kort door de bocht, als je 8 12 volt IC's gaat bruggen heb je ook al veel meer vermogen dan 15 watt.ikke26 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 11:27:
Je ziet hier wel meer autoradio's voorbij komen.
Overigens is die 50 watt op een autoradio een RMS waarde en dat is gewoon een standaard, dus niks 'zwaar overdreven'. Max power, PMPO etc. is echter vaak wel onzin.
Anyway, met een 4 ampère voeding ga je het niet redden op een beetje volume, minimaal 10 ampère lijkt me al veel realistischer. Staat er geen maximaal stroomverbruik in de handleiding van de autoradio?
Verwijderd
ow oke ik zal wel is kijken of dat ik een mp3 met fm radio ergens heb liggen.Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2011 @ 13:09:
[...]
Zo'n mp3-module van kistradio.nl heeft een fm-radio erin. (Die van DX hebben een 5v input omdat daar de 7805 niet op gesoldeerd is!!). Of uiteraard je telefoon. Als je het al helemaal goedkoop wil doen, kun je van de intertoys zo'n fm-scannertje op batterijen kopen. Uiteraard zal dan de geluidskwaliteit niet optimaal zijn.
Als je gaat bruggen kun je idd wel een hoger vermogen krijgen. Het ligt er maar net aan wat voor radio je gebruikt, en aangezien de poster niet het type radio postte weet ik niet precies wat voor radio het is. Je hebt ook van die budget radio's waar het RMS vermogen maar iets van tussen de 7-15 watt is en het piekvermogen 50 watt. Kijk maar eens bij bijv. de Mediamarkt. Daarbij komt: je hebt ook radio's waarbij je kanalen kan uitschakelen, waardoor het stroomverbruik een enorm stuk lager komt te liggen. Het zou dus handig zijn als de poster ook even het type kan posten en het aantal speakers. Als het wel echt een goede radio is moet je idd op zoek gaan naar een zwaardere voeding. De poster zelf had ook een 3,5A voeding op het oog dus ik ging er van uit dat het om een budget autoradio ging.fterheide schreef op zondag 29 mei 2011 @ 13:18:
[...]
Wel erg kort door de bocht, als je 8 12 volt IC's gaat bruggen heb je ook al veel meer vermogen dan 15 watt.
Overigens is die 50 watt op een autoradio een RMS waarde en dat is gewoon een standaard, dus niks 'zwaar overdreven'. Max power, PMPO etc. is echter vaak wel onzin.
Anyway, met een 4 ampère voeding ga je het niet redden op een beetje volume, minimaal 10 ampère lijkt me al veel realistischer. Staat er geen maximaal stroomverbruik in de handleiding van de autoradio?
[ Voor 4% gewijzigd door ikke26 op 29-05-2011 19:17 ]
Verwijderd
ikke26 met doehetzelfaudio.nl,
fterheide met kratradio-ta2024-versterker.nl,
lredev met kistradio.nl,
kom ik aan met m'n klaarkratje.tk
fterheide met kratradio-ta2024-versterker.nl,
lredev met kistradio.nl,
kom ik aan met m'n klaarkratje.tk
Ja leuk joh, ga een beetje je website promoten waar totaal niks kratradio-gerelateerds te vinden is...
Misschien een idee om er éérst informatie op te zetten en het idee uit te werken dan pas een link te posten?
EDIT:
Ah kijk nu staat er al wat meer info op, maar nog steeds niet veel. Wel leuk idee trouwens.
EDIT:
Ah kijk nu staat er al wat meer info op, maar nog steeds niet veel. Wel leuk idee trouwens.
[ Voor 34% gewijzigd door ikke26 op 29-05-2011 20:02 ]
Ik wil meschien dit pakket gebruiken, maar ik kan nergens iets vinden over de versterker.
pakket:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=372467
Gr. Thijs
pakket:
Gr. Thijs
Ik raad je even aan de reacties te lezen, er ontbreken een aantal kabeltjes..thijsi schreef op zondag 29 mei 2011 @ 21:04:
Ik wil meschien dit pakket gebruiken, maar ik kan nergens iets vinden over de versterker.
pakket:
Gr. Thijs
Aansluitimpedantie versterker (min.): 4 Ω
Impedantie luidspreker: 4 Ω
Impedantie subwoofer: 4 Ω
Muziekvermogen versterker: 4 x 250 W
RMS-vermogen versterker: 4 x 125 W
Gewoon op 12V aansluiten denk ik? Zeg 't als ik het mis heb
Moet dit in een krat/kistradio gaan?thijsi schreef op zondag 29 mei 2011 @ 21:04:
pakket:
Gr. Thijs
Overigens is de kwaliteit van dit soort setjes niet om over naar huis te schrijven... Maar proberen kan geen kwaad als dat niet je prioriteit is.
Mijn eerste gedachte: met die set is je accu zo leeg.
[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 29-05-2011 21:30 ]
Wou net zeggen, de prijs is er wel naar (lekker cheapfterheide schreef op zondag 29 mei 2011 @ 21:24:
[...]
Moet dit in een krat/kistradio gaan?
Overigens is de kwaliteit van dit soort setjes niet om over naar huis te schrijven... Maar proberen kan geen kwaad als dat niet je prioriteit is.
Verwijderd
Klopt, maar het idee is dan ook nog maar minder dan een dag oud. En de site is pas vanaf vanmiddag in de lucht. Ik ben volop bezig om hem reclamevrij te maken, het .tk adres verwees vanmorgen dan ook nog naar een webs.com site. Maar een mede-kratgoeroe is me aan het helpen, die is wat beter in dat soort dingen. Waarschijnlijk wordt het nog een .nl adres, maar laten we eerst eens de site meer content geven.ikke26 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 19:29:
Misschien een idee om er éérst informatie op te zetten en het idee uit te werken dan pas een link te posten?
EDIT:
BTW, ik heb er ook een zoekmachine toegevoegd die in alle topicdelen van dit topic doorzoekt. Vond ik zelf wel makkelijk :9 Misschien jullie ook.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2011 22:27 . Reden: BTW ]
ik heb een paar vraagjes over de ta-2024 versterker,
hoe groot is deze versterker?
kan ik hem ook op mijn radio aansluiten of is hij alleen geschikt voor een mp3/ipod?
groetjes thijsco19.
kan ik hem ook op mijn radio aansluiten of is hij alleen geschikt voor een mp3/ipod?
groetjes thijsco19.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik heb hem zelf ook, ik schat ongeveer 11 cm lang en 7cm breed. Ongeveer.thijsco19 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 22:47:
groetjes thijsco19.
hoe bedoel je op radio? een auto radio?
Ik denk dat een fm-tuner wordt bedoeld. Als dit inderdaad zo is, is het antwoord ja je kan een fm-tuner icm een ta2024 gebruiken
-Afmetingen: lengte: 9.5cm, breedte: 5.5cm, hoogte: 2.2cmthijsco19 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 22:47:
groetjes thijsco19.
Bron: http://samenkopen.net/action_product/800080/449073
Iets specifieker zijn, kerel!thijsco19 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 22:47:
sorry, ik bedoelde een autoradio.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Een autoradio heeft al een ingebouwde versterker dus het lijkt me nogal zinloos om er dan nog een extra versterker op aan te sluiten, tenzij je meer luidsprekers wilt aansluiten dan op de autoradio kunnen worden aangesloten. Misschien een idee om de openingspost even te lezen? Scheelt een hoop overbodige vragen. Als je dan nog vragen hebt zou ik zeggen brand los.
[ Voor 23% gewijzigd door ikke26 op 29-05-2011 23:22 ]
Dan nog ben je redelijk vaag. Welk merk? Type? Aansluitingen?thijsco19 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 23:16:
sorry, ik bedoelde een autoradio.
ik heb de start post al een paar keer gelezen.
ik weet dat mijn autoradio al een versterker heeft, maar als ik er een ta-2024 er op aansluit word kan het toch nog harder/ word het toch nog meer versterkt? of zit ik nou helemaal verkeerd te denken?
maar dan als nog de vraag hoe zou ik aan moeten sluiten?
allereerst bedankt voor de snelle reacties, en voor het antwoord van de afmetingen.
EDIT:
merk: panasonic, type: CQ-C3355N, de aansluitingen die naar de speakers gaan, 4 draaden (2 paar, voor 2 peakers)
ik weet dat mijn autoradio al een versterker heeft, maar als ik er een ta-2024 er op aansluit word kan het toch nog harder/ word het toch nog meer versterkt? of zit ik nou helemaal verkeerd te denken?
maar dan als nog de vraag hoe zou ik aan moeten sluiten?
allereerst bedankt voor de snelle reacties, en voor het antwoord van de afmetingen.
EDIT:
merk: panasonic, type: CQ-C3355N, de aansluitingen die naar de speakers gaan, 4 draaden (2 paar, voor 2 peakers)
[ Voor 13% gewijzigd door thijsco19 op 29-05-2011 23:59 ]
* Fid3lity mompelt iets van veel te hoge input-spanning uit de Car-amp op de TA2024...thijsco19 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 23:53:
ik weet dat mijn autoradio al een versterker heeft, maar als ik er een ta-2024 er op aansluit word kan het toch nog harder/ word het toch nog meer versterkt?
Als de radio een line-out heeft dan zou het wel kunnen
Als ik het goed begrijp is de spanning van mijn radio te hoog voor de input op de ta-2024?
Dus de ta-2024 heeft een 'low-input' en daardoor alleen geschikt voor mp3's en dat soort apparaten?
Mijn radio beschikt ook over een aux-uitgang is dat wel een geschikt signaal?
Dus de ta-2024 heeft een 'low-input' en daardoor alleen geschikt voor mp3's en dat soort apparaten?
De speaker uitgangen van de autoradio kunnen niet op de ingang van de TA2024 worden aangesloten.thijsco19 schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:33:
Als ik het goed begrijp is de spanning van mijn radio te hoog voor de input op de ta-2024?
De AUX uitgang kan wel worden aangesloten op de TA2024, daar is deze ook voor bedoeld.
Wel even controleren in de handleiding o.i.d.
Dit topic is gesloten.
Let op:
- Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.
- Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
- Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.
- Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink