Keuze leaseauto Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 103 Laatste
Acties:
  • 440.727 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ok, leuke uitdaging - klein luxeprobleem.

Ik mag volgend jaar lease gaan rijden. Persoonlijk rij ik liever diesel, maar aangezien ik ook benzine mag gaan rijden en geen dief van mijn eigen portemonnee wil zijn, kon het nog wel eens benzine worden ook.
Echter: ik ga er zo'n 200km per dag mee rijden, dus de mensen bij de pomp worden potentieel mijn beste vriendjes. Dat wil ik echter voorkomen; het liefste sta ik niet meer dan eens per week aan de pomp. Met diesel is dat makelijk haalbaar, maar met benzine weet ik dat nog zo net niet ;)

Daarom de vraag: welke auto's van rond de 30k aanschaf hebben een flinke benzinetank? Hoe groter hoe beter.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

De megane heeft 60 liter (ik haal eigenlijk altijd 1000km) en is lekker goedkoop. :) Flink aangekleed haal je de 30K wel.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Prius (wagon); laatste start bij 31k, is 14% en kan 1000 KM op een tank ongeveer (Eco modus en fatsoenlijk rijden)

Gewone Prius weet ik niet zeker hoeveel die kan (claimed 1 op 25 te kunnen rijden) maar is ook rond de 30k :) (vanaf 26k)

Je kan ipv een grote tank ook kijken naar zuinigheid op rijden uiteraard. Grote tanks zijn vaker toebedeeld aan grotere autos's die ook wel eens vaker in een hogere bijtelling vallen (en ook wat duurder per maand zijn dus)

[ Voor 40% gewijzigd door Notna op 27-11-2012 12:09 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:15
Benzine rijden wil ik ook wel, helaas hebben wij een "vreemde" regeling mbt benzine.
Je mag een benzine rijden als je weinig rijdt, tegen een diesel leaseprijs. Dit om mensen die veel km's rijden, en dus moeten dieselen, niet te benadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
The Eagle schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:02:

Ik mag volgend jaar lease gaan rijden. Persoonlijk rij ik liever diesel, maar aangezien ik ook benzine mag gaan rijden en geen dief van mijn eigen portemonnee wil zijn, kon het nog wel eens benzine worden ook.
Echter: ik ga er zo'n 200km per dag mee rijden, dus de mensen bij de pomp worden potentieel mijn beste vriendjes. Dat wil ik echter voorkomen; het liefste sta ik niet meer dan eens per week aan de pomp. Met diesel is dat makelijk haalbaar, maar met benzine weet ik dat nog zo net niet ;)

Daarom de vraag: welke auto's van rond de 30k aanschaf hebben een flinke benzinetank? Hoe groter hoe beter.
Wat dacht je van een Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic Lease Trend 6-bak 5dr. Heeft een 53 liter dieseltank, cataloguswaarde van 23.755, en 14% bijtelling. Hij schijnt 3,4 liter per 100km nodig te hebben maar dat haal je nooit, stel dat je 1:20 of 5l/100km rijd, kan je alsnog 1060km rijden. En als je echt de opgegeven specificaties behaald, wat ik betwijfel, schijn je dus 1558km te kunnen rijden op 1 tank. Ideaal als je tankstations haat :+ en met dat bijtellingsverhaal rij je voor 125eu per maand zo'n auto.

Ik snap dat je liever een benzine auto hebt, maar op de snelweg heb ik persoonlijk liever iets met koppel, in plaats van ergens bij 5000rpm pas een hoop vermogen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Dat haal je inderdaad niet, zie joopv in "Het grote Ford topic" alwaar ik een uitleg heb gegeven.

1000km per tank haal ik routinematig met mijn focus wagon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Notna schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:07:
Prius (wagon); laatste start bij 31k, is 14% en kan 1000 KM op een tank ongeveer (Eco modus en fatsoenlijk rijden)

Gewone Prius weet ik niet zeker hoeveel die kan (claimed 1 op 25 te kunnen rijden) maar is ook rond de 30k :) (vanaf 26k)
Gewone prius zeker niet doen, ik haal maar 660KM op een tank. Met gewoon doorrijden heb ik met moeite eens 39 liter getankt, maar als ik direct tank als ie piept zit ik op +-37 liter. Terwijl hij officieel een 45L tank heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:19

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bigfoot, ik heb 4 jaar in een Prius II gereden (dus twee generaties voor de huidige gewone Prius), en daarmee kon ik toch echt 800km op een tank rijden en dan ging er 40 liter in. Ik tankte altijd binnen 50km als het laatste blokje begon te knipperen. Het huidige model is zuiniger...

[ Voor 24% gewijzigd door Mx. Alba op 27-11-2012 15:00 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vergeet niet dat je bij een eco motor altijd flink moet terugschakelen en laat moet schakelen om het turbovermogen een beetje te krijgen. Je kan niet snel met z'n 5 in halen, dat moet je gewoon in z'n 3 of 4 doen. Tot 110 altijd in z'n 3 als ik wat vermogen nodig heb :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:59:
Bigfoot, ik heb 4 jaar in een Prius II gereden (dus twee generaties voor de huidige gewone Prius), en daarmee kon ik toch echt 800km op een tank rijden en dan ging er 40 liter in. Ik tankte altijd binnen 50km als het laatste blokje begon te knipperen. Het huidige model is zuiniger...
Mjah, misschien reed je minder snelwegkilometers dan ik (als ik m in 2,5 jaar op 150.000 zet, geeft dat wel iets aan). Maar ik vind het absurd dat hij zo snel piept, als ik tank met nog 50KM te gaan gaat er 36 liter in... dat is 9 liter over tov de 45 ofwel 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik reed best veel snelwegkilometers. Het eerste half jaar reed ik dagelijks heen en weer tussen Amersfoort en Duiven (tussen Arnhem en de Duitse grens) en toen reed ik gemiddeld 4,8:100. Daarna inderdaad minder snelweg, het verbruik ging toen omhoog naar 5,0:100 gemiddeld.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
misschien was de priusII zuiniger dan de priusIII vanwege minder vermogen bij aardig accelereren? dat meten ze niet geloof ik in de verbruikstests...

Op zich hou ik wel van doorrijden, maar als ik me (afgelopen 300KM) aan de snelheid hou zit ik op 5.4L/100KM, over de laatste 3000KM op 5.5L. Die laatste 300KM had ik hem wel in eco mode, maar ik wil wel invoegen op de snelweg met de maximumsnelheid (geen gesukkel naar de 80 en dan invoegen)...

Overigens zou de Megane wel wat zijn (de mijne wordt vrijdag afgeleverd), 60L tank, en ik las laatst iemand die 3.9L/100KM reed op een heel stuk 120KM/h. Dat zou dus uitkomen op 1500KM op een tank. Je hebt dan 7 liter meer tankinhoud dan de vergelijkbare Ford Focus.

[ Voor 31% gewijzigd door bigfoot1942 op 27-11-2012 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:31
rinkel schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:49:
Klopt als een bus kaspers,
Daarom ook het woordje "ongeveer"
Ik had niet zon zin om te staffelen, jij wel, dus bij deze: dank :P

Het is natuurlijk wel zo dat als je reeds boven de 42% grens zit, je geen rekening meer hoeft te houden met de staffels. Je zit er immers al boven en betaal je dus gewoon toch 42% belasting over de bijtelling ?
Eensch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Tsurany schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:04:
Vergeet niet dat je bij een eco motor altijd flink moet terugschakelen en laat moet schakelen om het turbovermogen een beetje te krijgen. Je kan niet snel met z'n 5 in halen, dat moet je gewoon in z'n 3 of 4 doen. Tot 110 altijd in z'n 3 als ik wat vermogen nodig heb :)
Same here. Die dingen lopen heel rustig en zuinig in de hoge versnellingen maar als ik 70 rij ofzo wil 'ie dat ik naar z'n 5 schakel en no way dat ik dan ff een dot gas bij kan geven. Als ik wegtrek bij een verkeerslicht ofzo rij ik ook tot 110 in z'n 3 en dat gaat lekker vlot :) Je merkt dat je boven de 3800 toeren een dip in power hebt dus net daarvoor schakel ik op.

Ik zit gemiddeld op 5.9L/100 maar m'n gemiddelde snelheid zit ook op 60 ofzo. Relatief veel stadsverkeer en wat snelwegverkeer op stukken waar je 130 mag (en ik 140 rij) en dan haal je ook een stuk minder efficiente waarden. Wat me overigens weinig boeit want met dat verbruik kom ik nog op 900km/tank.

[ Voor 16% gewijzigd door Hydra op 27-11-2012 16:04 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Even wat corrigeren: ik rij niet liever benzine, ik rij liever diesel :)
Toevallig afgelopen week een leenauto meegehad en een 207 met een 1.4 benzine is niet vooruit te trappen als je hem met een 1.6 HDI vergelijkt. Scheelt maar 15 pk maar is een wereld van verschil. Ik wil gewoon meteen koppel bij de hand hebben als ik het gas intrap, dus dat wordt of een zware benzine, of een diesel.
En eco motoren...als het niet hoeft liever niet ;)

Noot ook dat ik in een Prius nog niet dood aangetroffen wil worden (dam wat is dat ding lelijk) en ik eigenlijk constant loop te ranten op andere hybrids. Alleen de Hybrid-4 van PSA zou bij mij in aanmerking komen (want diesel :9) maar dan heb je meteen een robotbak ipv een handbak of een DSG :/

[ Voor 25% gewijzigd door The Eagle op 27-11-2012 16:07 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tja, ik heb ook liever 180pk maar dat is bijtellingtechnisch een heel ander verhaal dan een 14% auto. En die focus heeft gewoon een fantastisch rijcomfort. Lekkere stoelen, lekker sturen, lekker stil. Ben er enorm happy mee. Het is geen scheurijzer ofzo, maar een auto waar je gewoon lekker met de kids mee naar zuid frankrijk rijdt. Of met vrienden naar Oostenrijk, wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Sidenote: Ik zou in principe ook een A180 AMG of een A200 AMG mogen leasen zag ik. Kost me ook bijtelling (hoewel die A180 in de 20% valt) en een stukje eigen bijdrage, maar het mag wel :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 27-11-2012 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

The Eagle schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:02:

Jetta Hybrid?

Benzine, 55 liter tank, 1 op 24,4 (zal in de praktijk iets van 1 op 20 zijn), 14% bijtelling, 170pk en DSG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Die hybrids moet je wat mee uitkijken met de PKs he. Ze tellen gewoon de motor + elektromotor bij mekaar op maar die elektromotor 'helpt' niet altijd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:41

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

bigfoot1942 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:40:
misschien was de priusII zuiniger dan de priusIII vanwege minder vermogen bij aardig accelereren? dat meten ze niet geloof ik in de verbruikstests...

Op zich hou ik wel van doorrijden, maar als ik me (afgelopen 300KM) aan de snelheid hou zit ik op 5.4L/100KM, over de laatste 3000KM op 5.5L. Die laatste 300KM had ik hem wel in eco mode, maar ik wil wel invoegen op de snelweg met de maximumsnelheid (geen gesukkel naar de 80 en dan invoegen)...

Overigens zou de Megane wel wat zijn (de mijne wordt vrijdag afgeleverd), 60L tank, en ik las laatst iemand die 3.9L/100KM reed op een heel stuk 120KM/h. Dat zou dus uitkomen op 1500KM op een tank. Je hebt dan 7 liter meer tankinhoud dan de vergelijkbare Ford Focus.
Over de Megane:
Die 60 liter tank, tsja, bij 100 km bereik worden het streepjes, tankmeter zit dan al redelijk in het rood, nog niet meer dan 48 liter getankt. 3,9L/100KM met 120 km/h ga je niet redden, juist bij die snelheden (eigenlijk vanaf 110 en meer) gaat het verbruik vrij rap omhoog. Gemiddeld rij ik 1:21 met dat apparaat en probeer al een beetje zo zuinig mogelijk te doen. Ga uit van 1000 tot 1100 km op een tank. Voor de rest wel een heerlijke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Hydra schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:14:
Die hybrids moet je wat mee uitkijken met de PKs he. Ze tellen gewoon de motor + elektromotor bij mekaar op maar die elektromotor 'helpt' niet altijd natuurlijk.
Als de specificaties van VW kloppen is het 170pk gecombineerd. 150pk benzinemotor en 27pk elektromotor met een gecombineerd maximaal vermogen van 170pk. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik bedoel overigens niet dat het niet lekker zou rijden hoor, maar dat je wel ff een proefrit moet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:14:
Ja en? Bij een brandstofmotor heb je die pk's of dat koppel ook niet onder alle omstandigheden ter beschikking aan de wielen. Het is maar een maximum ergens in een grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
rustig maar ;) hij bedoelt alleen dat het niet zo is dat je dat als maximum kan halen, die elektromotor geeft niet een instant boost ofzo.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
joopv schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:25:
Ja en? Bij een brandstofmotor heb je die pk's of dat koppel ook niet onder alle omstandigheden ter beschikking aan de wielen. Het is maar een maximum ergens in een grafiek.
Precies. En die grafiek is dus interessant, niet gewoon het aantal PK. M'n focus heeft ook evenveel PK als m'n 207 hiervoor, maar dit is over een veel breder toerental beschikbaar. En dioe grafiek is in het geval van een hybrid wat complexer.

Oftewel: reken je niet rijk met 180pk mar doe gewoon een proefrit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik hoef niet zuinig te rijden. Wat mij betreft loopt ie 1 op een vat, maar dan moet ik wel een grote benzinetank hebben, want ik wil niet dagelijks bij de pomp staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hydra schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:02:
Same here. Die dingen lopen heel rustig en zuinig in de hoge versnellingen maar als ik 70 rij ofzo wil 'ie dat ik naar z'n 5 schakel en no way dat ik dan ff een dot gas bij kan geven. Als ik wegtrek bij een verkeerslicht ofzo rij ik ook tot 110 in z'n 3 en dat gaat lekker vlot :) Je merkt dat je boven de 3800 toeren een dip in power hebt dus net daarvoor schakel ik op.
Hangt er wel vanaf, bij mij heeft het alsnog zin om meer toeren te maken omdat het efficiëntie verlies van hogere toeren maken minder is dan schakelen naar lagere toeren toe. Voor mij is doortrekken naar 4500 toeren efficiënter omdat hij na het schakelen dan weer in hogere toeren zit en meer vermogen beschikbaar heeft. Vanaf 3800 toeren schakelen heeft hij na het schakelen veel minder vermogen.
The Eagle schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:08:
Sidenote: Ik zou in principe ook een A180 AMG of een A200 AMG mogen leasen zag ik. Kost me ook bijtelling (hoewel die A180 in de 20% valt) en een stukje eigen bijdrage, maar het mag wel :)
Is dat niet een vrij saaie en trage auto? AMG badge niet waardig eigenlijk. Nogal veel geld voor niet al te veel auto.

[ Voor 19% gewijzigd door Tsurany op 27-11-2012 17:31 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Een AMG pakket maakt het nog geen AMG ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 22:18

Wok

Dakloos...

@The Eagle: goeikoop rijden (als in weinig bijtelling) en liefst diesel?

Mégane ECO2 of Focus Econetic :)

14% bijtelling en diesel. Uitgaand van de stationwagonvariant, begint de Focus bij ruim 24 mille en de Mégane bij net geen 26 mille. Dan heb je ongeveer vergelijkbaar uitgeruste auto's (navigatie, cruise control, handmatige airco) met vergelijkbaar ruimteaanbod en eveneens vergelijkbare prestaties. Belangrijk verschil is dat de Mégane 'gewoon' 1500kg aan de trekhaak mag krijgen, terwijl dit met de Focus maar 300kg is.

Ik rijd zelf nu exact vier maanden in een Mégane Estate ECO2 GT-Line, full options. Deze wordt door de fiscus aangeslagen voor 32K, wat in mijn geval betekent dat ik maandelijks netto €160 betaal. Voor dat geld rijd ik een ruime stationwagon die niets meer te wensen over laat: leer, navigatie, xenon, schuifdak... dat en meer zit er allemaal op.

De redenen dat ik de Mégane heb verkozen boven de Focus?
1: Dashboard. Het dashboard van de Mégane is ook niet moeders mooiste, maar het is wel heel veel rustiger vormgegeven dan het Focus-dash. Ik vind het Focus-dash te druk, te chaotisch. Je moet er toch elke dag tegenaan kijken ;)
2: Trekgewicht. Zoals gezegd, mag de Mégane 1500kg trekken en de Focus maar 300. Even met een aanhangertje naar de stort? Kan dus niet met de Focus. Nu rijd ik niet bepaald wekelijks met een aanhanger, maar ik ben zo'n type dat liever mee verlegen dan om verlegen zit.
3: Kosten. Ik wil zoveel mogelijk auto voor mijn geld, waarbij comfort en luxe de belangrijkste eisen zijn. Zoals aangegeven kost 'mijn' Mégane 32K en is gewoon 'loaded'. Een vergelijkbaar uitgeruste Focus kost dan al minimaal 37K. Hoe je het wendt of keert, dat zie je onder de streep gewoon terug.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:30:
Is dat niet een vrij saaie en trage auto? AMG badge niet waardig eigenlijk. Nogal veel geld voor niet al te veel auto.
Dat geldt voor de BMW1 en A3 imo net zo goed, al vind ik de À als enige wel innovatief en sportief ogen. Overigens kwam de À er in een dubbeltest met de BMW zeker niet slecht uit. Je moet alleen graag 50% meer willen betalen dan voor een Focus of Megane.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 27-11-2012 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Daar moet ik je idd gelijk in geven; de nieuwe A klasse kan zich ruimschoots meten met de 1-serie en de A3. En heel eerlijk: dan vind ik de ster het mooiste van de drie.

Maja, tegen die tijd net verhuisd, een vriendin met tegen die tijd enigszins klapperende eierstokken...dus wellicht dat het toch gewoon een Megane station of zelfs een 508 SW wordt. Of zit er een beetje bergruimte in die A :?

@Wok: Een focus die 300 kilo mag trekken. Weet niet welke halve zool dat verzonnen heeft, maar die mag terug de schoolbanken in. Ik heb geen aanhanger, maar wil wel de optie hebben (mijn pa heeft er wel eentje namelijk ;) )
Dash van de Focus stond mij wel aan overigens, maar smaken verschillen. En qua loaded: wij hebben een relatief vreemde leaseregeling. Ik doorgrond hem nog niet helemaal, maar er is een lijst in Excel en daar mag je uit kiezen. Staat ook bij wat je eigen bijdrage wordt (al dan niet verplicht ivm ook prive rijden) en voor wat voor bedrag je evt opties etc mee kunt leasen. En weinig diesels, en bijvoorbeeld de Seat Exeo ST staat er niet op, terwijl die makkelijk van 30k te betalen met zijn. Toegeven, tis een raar verhaal, en ik hoop dat er erdaags meer duidelijkheid komt of ik ook van buiten de lijst mag kiezen ;)

[ Voor 51% gewijzigd door The Eagle op 27-11-2012 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou gewoon je verstand gebruiken om een auto te kiezen en niet de badge die op de auto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

The Eagle schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:59:
Ik hoef niet zuinig te rijden. Wat mij betreft loopt ie 1 op een vat, maar dan moet ik wel een grote benzinetank hebben, want ik wil niet dagelijks bij de pomp staan.
Dat slaat als een pik op een drumstel natuurlijk 8)7 . Als een auto zuiniger rijd met een tank van 45 liter en dan 1000km kan rijden is dat minder tanken dan een auto met 60 liter die de 700 amper haalt.

Dus waarom je niet naar een zuinigere auto zou kijken is mij een raadsel. Dat je niet in een Prius wilt is smaak ( zou mij enorm roesten eerlijk gezegd. Als ik een plug in zou kunnen krijgen zonder bijbetalen zou ik er voor kiezen) dus daar valt niet over te twisten :)

Overigens zou ik dan kijken naar een Megane of Focus zoals hierboven al uitvoerig aangegeven is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Die 300kg limiet heeft te maken met de uitstoot eisen. Mijn 2009 1.6tdci eco focus (20%) zit op een 'normale' 1300kg geremd, een collega die eenzelfde auto enkele maanden later bestelde mocht helemaal niks (0kg) meer trekken, en nu is het dan blijkbaar 300kg.

Ik *vermoed* dat je er technisch gezien gewoon de volle mep aan kunt hangen, maar dat je bij een eventuele fiscale controle een probleem *zou kunnen* krijgen en je dan een boete krijgt of in het slechtste geval alsnog het verschil 14 <> 25% mag bijbetalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:32
joopv schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 22:41:
Die 300kg limiet heeft te maken met de uitstoot eisen. Mijn 2009 1.6tdci eco focus (20%) zit op een 'normale' 1300kg geremd, een collega die eenzelfde auto enkele maanden later bestelde mocht helemaal niks (0kg) meer trekken, en nu is het dan blijkbaar 300kg.

Ik *vermoed* dat je er technisch gezien gewoon de volle mep aan kunt hangen, maar dat je bij een eventuele fiscale controle een probleem *zou kunnen* krijgen en je dan een boete krijgt of in het slechtste geval alsnog het verschil 14 <> 25% mag bijbetalen...
auto lijkt mij idd op een platte weg ook wel voldoende kracht hebben voor een sleurhut. Maar wat nou als je richting Zuid Frankrijk rijd en je auto komt de berg niet op?? Je zult niet de eerste zijn :+

Daarnaast denk ik ook niet dat de fiscus gaat kijken of het gewicht van je sleurhut goed is.. Dat laten ze aan de politie over.. Volgens mij kan je ene fikse boete krijgen.. Aangezien op je kenteken staat dat je niet meer dan 300 Kg mag trekken.

Dus als ze een grote kip of hoe die dingen ook mogen heten achter een nieuwe focus zien wordt je geheid staande gehouden :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Tjaps schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:10:
Jetta Hybrid?

Benzine, 55 liter tank, 1 op 24,4 (zal in de praktijk iets van 1 op 20 zijn), 14% bijtelling, 170pk en DSG.
Hmmm....
Eigenlijk wil ik geen VAG meer, maar dit is toch wel weer een beetje tempting...
Misschien eens een proefritje en de keren dat je stil komt te staan voor lief nemen!?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
To_Tall schreef op woensdag 28 november 2012 @ 00:28:
[...]
Aangezien op je kenteken staat dat je niet meer dan 300 Kg mag trekken.
Nou rij ik bijna nooit met een aanhanger, dus echt goed op de hoogte van de regelgeving ben ik niet, maar is het niet zo dat elke auto 750kg mag trekken :? even van een of andere verkeers website geplukt:
Rijbewijs B geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.
Ik zit voorzichtig te kijken naar een andere auto, en het gaat voornamelijk tussen de Focus en de Megane. Ik rij nu al 2 jaar in een Fiesta, prima auto, maar te klein zodra ik iets met mn vrienden ga doen. Iemand op school zei vroeger al eens "je koopt een auto eigenlijk voor je vrienden" omdat ie mij met een paar anderen elke dag ophaalde, gelijk had ie...

Ik wil wel een auto die net zo goed stuurt en net zo'n goede wegligging heeft. Van de Focus zit dat wel snor, hoe is dat bij de Megane? En als je met die Focus maar 300kg mag trekken is dat niet erg handig.. Wat weegt een beetje aanhanger, volgens mij is dat zo 150-200kg? Als ik dan nog maar 100kg zooi kan vervoeren heb ik er weinig aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Widow op 28-11-2012 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Widow schreef op woensdag 28 november 2012 @ 09:16:
[...]

Nou rij ik bijna nooit met een aanhanger, dus echt goed op de hoogte van de regelgeving ben ik niet, maar is het niet zo dat elke auto 750kg mag trekken :? even van een of andere verkeers website geplukt:
Dat het van je rijbewijs mag, wil nog niet zeggen dat het van de constructie van je auto ook mag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:39
[...]

[...]

En als je met die Focus maar 300kg mag trekken is dat niet erg handig.. Wat weegt een beetje aanhanger, volgens mij is dat zo 150-200kg? Als ik dan nog maar 100kg zooi kan vervoeren heb ik er weinig aan.
Die website zegt het precies goed. Wanneer je als bestuurder Rijbewijs B hebt, mag je als bestuurder ten aller tijde een aanhanger met een maximum totaal gewicht van 750 KG of minder trekken.Met andere woorden: dit zijn eisen die gesteld worden aan de bestuurder en niet aan de auto.

Sommige auto's mogen niets trekken (Hybrides, super sport auto's), sommige weinig (zoals de Focus) en sommige normaal/veel kilo's. En vergis je niet 300 KG, hier zit je al sneller aan dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Doordat auto's steeds zuiniger worden wordt de actieradius ook steeds groter, mits de tankinhoud hetzelfde blijft. Als actieradius belangrijk is kom je eigenlijk niet onder diesel uit, of wellicht een hybrid.
Ik sta nu op 1043km en kan volgens de boordcomputer nog 240km rijden. Nu doe ik niet echt heel zuinig aan, let er eigenlijk niet zo op, maar wel redelijk wat snelweg km's en ik heb een 25% auto.
Nadeel is wel weer die vettige handgrepen bij het tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 07:59

Griffin

Is mythical

GertjanO schreef op woensdag 28 november 2012 @ 09:24:
En vergis je niet 300 KG, hier zit je al sneller aan dan je denkt.
Dat dus. De dealer melde dat het eigenlijk voornamelijk voor fietsendragers is want 300kg haal je al heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Sidenote: Ik zou in principe ook een A180 AMG of een A200 AMG mogen leasen zag ik.
A180 AMG, is dat de nieuwe trend in downsizing? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Ik wil wel een auto die net zo goed stuurt en net zo'n goede wegligging heeft. Van de Focus zit dat wel snor, hoe is dat bij de Megane?
Ga gewoon eens proefrijden met een Mégane :) Wel een GT-Line, want die heeft een iets strakker onderstel. De 'gewone' Mégane is sterk op comfort geënt, terwijl de GT-Line nog een scherp randje heeft.

Verder zijn weg- en stuurgedrag niet objectief te meten, maar zul je dat zelf moeten ervaren. In mijn optiek haalt de Mégane het niveau van de Focus niet, maar het verschil vond ik minder groot dan ik op voorhand had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Edmin schreef op woensdag 28 november 2012 @ 09:20:
[...]

Dat het van je rijbewijs mag, wil nog niet zeggen dat het van de constructie van je auto ook mag :P
Daarnaast is het ook bij wet verboden om meer te treken met je auto dan op kenteken is toegestaan!

De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of bussen waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 3.500 kg, mag niet meer bedragen dan de maximummassa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:

a.de ledige massa van het trekkend motorvoertuig, of

b.de massa in rijklare toestand van het trekkend motorvoertuig.

(bron: overheid.nl art 5.18.18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tjaps schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:10:
[...]

Jetta Hybrid?

Even overheen gelezen. Klinkt aanlokkelijk, maar het is en blijft een Jetta...te duur voor wat je er voor krijgt, en een ronduit saai uiterlijk. Als ze die motorisering nou in de nieuwe Leon zouden hangen.... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Overigens, autos met een flinke tank; kijk eens naar 7 zitters. Voorbeeld:

Dodge Journey 2.4 SE, 77 Liter tankinhoud. Nieuwwaarde vanaf 27k
Mazda 5, 60 liter tankinhoud. Nieuwwaarde vanaf 26,5k
Mitshubisi Grandis, 65 liter tankinhoud. Nieuwwaarde vanaf 32,8k
Nissan Qashquai 1.6, 65 liter tankinhoud. Nieuwwaarde vanaf 25k
Peugeot 308 SW, 60 liter tankinhoud. Nieuwwaarde vanaf 20k

Enz.

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 28-11-2012 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
GertjanO schreef op woensdag 28 november 2012 @ 09:24:
[...]

Die website zegt het precies goed. Wanneer je als bestuurder Rijbewijs B hebt, mag je als bestuurder ten aller tijde een aanhanger met een maximum totaal gewicht van 750 KG of minder trekken.Met andere woorden: dit zijn eisen die gesteld worden aan de bestuurder en niet aan de auto.

Sommige auto's mogen niets trekken (Hybrides, super sport auto's), sommige weinig (zoals de Focus) en sommige normaal/veel kilo's. En vergis je niet 300 KG, hier zit je al sneller aan dan je denkt.
Aah wacht, dus in tweaker termen, de in de GPO met user policies zegt dat het 750kg is, terwijl de GPO met computer policies zegt, 300kg. En de most restrictive GPO wint dus in deze :+ haha.

Als de tijd rijp is, en ik weet mn leasebudget, ga ik rijden met de Megane. Ik ben benieuwd iig :) zal over 3-4 maanden zover zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schimanski81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik heb sinds 1-12 een lease auto (eerst een huur 308 en vanaf midden januari een Laguna Estate die eerst van een collega was) en kijk nu al uit naar een 20% leasebak. Sowieso leuk om te orienteren en proef te rijden maar kan best netto schelen.

Nu moet ik nog wel 50K rijden om een andere uit te zoeken maar zo'n Megane Estate leek me wel wat. Ik zal gezien mijn kilometrage toch moeten gaan dieselen (nu benzine en in 10 maanden 45K gereden) en een 14% uitvoering gaat mijn portomonnee blij van worden.

Nu had ik kleine schade en kreeg 2 dagen een Megane Estate mee; wat een tegenvaller :s.. Voelde allemaal heel 'licht' en wat minder solide aan, stuk minder goed geisoleerd dan de Laguna etc. Had er echt meer van verwacht maar mss ben ik heel snel verwend geraakt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Laguna is een auto die in aanschaf 10k duurder is. Dat is niet omdat het een vergelijkbare auto is. Een 50% hogere prijs is in dit geval verklaarbaar, de Laguna is gewoon qua luxe een stuk meer dan de Megane en zo ook in de markt gepositioneerd.

• Schimanski81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Waar. Laat ik het zo zeggen, ik had misschien gehoopt dat het verschil kleiner zou zijn....

• DarkChylde
  • Laatst online: 16-09 13:10
Let trouwens wel even op met de stoelen van de megane.
Ik heb de gt-line met leder, maar ik vind ze bij lange ritjes tegenvallen.
Heb de auto nu 3000 km en hoop dat het beter wordt.
Had dit niet met de leon, civic of octavia die ik hiervoor als auto's had (in de afgelopen 10 jaar).

Dus doe een goede lange proefrit.
Verder is het een zeer complete ruime auto. Tomtom live is echt heerlijk om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
Ik heb sinds afgelopen vrijdag mijn Megane Estate Bose in gebruik.
Leuk karretje, boven verwachting ruime kofferbak.

Vind alleen de features (boordcomp, navi, autoradio, CC) wel erg gefragmenteerd. E.e.a. intergreert niet echt mooi met elkaar maar is duidelijk los van elkaar ontwikkeld. Voor de bediening van elk onderdeel is een eigen bedieningspaneeltje of -pookje geplaatst, wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt.

Toch zeer tevreden, auto voelt betrouwbaar en stevig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij is elke fabrieks autoradio teleurstellend. Verbazingwekkend hoe weinig voortgang op dat gebied is geboekt terwijl telefoons en tablets zo enorm ontwikkeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Tsurany schreef op maandag 03 december 2012 @ 13:52:
Volgens mij is elke fabrieks autoradio teleurstellend. Verbazingwekkend hoe weinig voortgang op dat gebied is geboekt terwijl telefoons en tablets zo enorm ontwikkeld zijn.
Ik kijk dan ook nog steeds vol verwachting naar de optie om een 7" of zelfs 10" tablet in een mooie, geintegreerde houder te kunnen klikken in de middenconsole, waarop ik met één druk op de app de navi / geluid / boordcomputer etc kan uitlezen / benaderen. En parkeren = tablet uit dock halen en als tablet gebruiken.

Technisch moet het al lang mogelijk zijn, maar waar het wachten op is?!?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

AllSeeyinEye schreef op maandag 03 december 2012 @ 13:57:
[...]

Ik kijk dan ook nog steeds vol verwachting naar de optie om een 7" of zelfs 10" tablet in een mooie, geintegreerde houder te kunnen klikken in de middenconsole, waarop ik met één druk op de app de navi / geluid / boordcomputer etc kan uitlezen / benaderen. En parkeren = tablet uit dock halen en als tablet gebruiken.

Er komt een auto aan die dat heeft...
Tesla S :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

AllSeeyinEye schreef op maandag 03 december 2012 @ 13:57:
[...]

Dat is een oplossing. Een andere oplossing is die van bijvoorbeeld BMW en Audi, die wat mij betreft ver voorop lopen in het gebruik van multimediasystemen in auto's. iDrive en MMI zijn wellicht niet zo goed als bijvoorbeeld tablets, maar komen er zeker in de buurt.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar dan zit je alsnog met minder ontwikkeld spul van een paar duizend euro terwijl ik voor 200 euro een tablet heb die veel meer kan. Ik zou nog liever een Android 4.2 radio hebben, via WiFi internet van mijn telefoon sharen (of via aparte SIM) en dan gewoon apps downloaden, muziek streamen, navigatie,... en dan apps van de fabrikant erbij die met motor management integreert.

Leuke advanced scripting mogelijkheden met allerlei in te stellen variabelen zoals ook bij Tasker kan. Afhankelijk van tijdstip kiezen voor radio of eigen muziek, navigatie alvast instellen op agenda afspraak, bij het ontgrendelen in de winter alvast de ruitenverwarming aan,...

[ Voor 27% gewijzigd door Tsurany op 03-12-2012 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het grote probleem is vooral dat elektronica zoals smartphones etc. een jaar of 2 meegaan terwijl auto's een jaar of 20 meegaan. Wat nu hypermoderne apparatuur aan boord is, is over 2 jaar al achterhaald, en over 20 jaar antiek. Een uitneembare tablet zou dus inderdaad een mooie optie zijn, dan kan de interface met de auto gewoon met de tijd meegaan d.m.v. de nodige updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Probleem is dat de hypermoderne apparatuur nu al 2 jaar achterhaald is. Zorg dan voor een systeem dat vervangbaar is. Beeldscherp apart en dan een vervangbare computer. Nu moet je het hele systeem uitbouwen om te vervangen.
Ik koop voor 100 euro een Android PC met Android 4.1, daarmee kan ik alles wat ik wil. Enkel interface naar motor management en een monitor aansluiten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Er is alleen een vrij groot probleem. De boordcomputer van een auto moet onder alle omstandigheden betrouwbaar zijn. Als je tablet af en toe crasht maakt dat niet zoveel uit; maar als je auto crasht dan crasht hij misschien ook echt omdat dan opeens dingen als stuur- en rembekrachtiging uitvallen. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Mx. Alba schreef op maandag 03 december 2012 @ 14:18:
Er is alleen een vrij groot probleem. De boordcomputer van een auto moet onder alle omstandigheden betrouwbaar zijn. Als je tablet af en toe crasht maakt dat niet zoveel uit; maar als je auto crasht dan crasht hij misschien ook echt omdat dan opeens dingen als stuur- en rembekrachtiging uitvallen. :o
Dat is geen probleem, want de tablet (of eigenlijk de app die de fabrikant van de auto beschikbaar moet stellen en die je kan koppelen aan het auto ID) leest alleen de computer uit en past alleen de dingen aan die je in iedere auto aan kan passen (12/24h clock, zomer/wintertijd, wel/geen auto deur vergrendeling, wel/geen coming home verlichting etc.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Je zou de auto een soort webservice kunnen laten hosten, die connecten via wifi en zo een eigen interface tonen op een tablet/telefoon/etc waarbij de daadwerkelijke functionaliteit toch intern (in de auto) geregeld wordt. Hoe de bediening dan gepresenteerd wordt doet er niet meer toe.

En zo dromen we verder :)

Ik ben het er zeker mee eens dat de software/hardware van de auto-computers flink achterlopen. Ik heb een nieuwe volvo, maar dat Sensus systeem is toch wel behoorlijk traag.
Nog even herhalen: het is een nieuwe auto.
Je zou verwachten dat die dan van de huidige technologie voorzien zou zijn... toch ? (zeker als het vanaf nu nog een 20 jaar mee moet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ach ze verkopen navigatie als een 1000 euro optie zonder touchscreen... belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
rinkel schreef op maandag 03 december 2012 @ 16:46:
Je zou de auto een soort webservice kunnen laten hosten, die connecten via wifi en zo een eigen interface tonen op een tablet/telefoon/etc waarbij de daadwerkelijke functionaliteit toch intern (in de auto) geregeld wordt. Hoe de bediening dan gepresenteerd wordt doet er niet meer toe.
Via wifi een auto bedienen? Je weet dat er geen enkele garantie is dat een wifi verbinding uberhaubt werkt of zelfs maar een betrouwbare verbinding kan laten opzetten? Dat je met een supersimpele hack met spullen die in iedere bouwmarkt te vinden zijn, je een magnetron kunt ombouwen tot een wifi stoorzender die kilometers in de omtrek *alle* wifi platlegt?

Een auto moet *voor* alles veilig en betrouwbaar zijn. Alles is daaraan ondergeschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarom moet je enkel non cruciale onderdelen verbinden. Dat is met je autoradio ook zo, die kan enkel non-essentiele onderdelen aansturen.
Zaken zoals ESP hebben een apart knopje omdat dit idd iets is wat altijd moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tsurany schreef op maandag 03 december 2012 @ 16:50:
Ach ze verkopen navigatie als een 1000 euro optie zonder touchscreen... belachelijk.
Hear hear.

Bij mijn auto zat de navigatie in een pakket van €1000 waarin ook leren bekleding, dakraam, actieven xenonverlichting, LED-dagrijverlichting, regensensor, lichtsensor, beter audiosysteem etc. zaten dus dat vind ik dan wel weer een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is dan inderdaad een prima prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Het zou mooi zijn idd om een volledig geïntegreerd systeem te hebben. Momenteel moeten we het doen met losse systemen. Radio, navi, boord computer. Hebben vaak allemaal een eigen scherm/bediening.

Een enkel voudige bediening zou al een voordeel zijn. Alleen een uitneembaar tablet, lijkt me niet echt handig. Kijk nu ook maar hoe veel atoradio's of systemen er gestolen worden omdat mensen toch het frontje laten zitten :+

Wel zouden ze voor het displayen en aanpassen van features zoals geluid, navi, enz meer bij elkaar moeten kunnen trekken.

De megane heeft een goed navigatie systeem. alleen de radio enz moeten weer appart bediend worden en ook het displayen van informatie gaat weer via een apart scherm achter je stuur,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

To_Tall schreef op maandag 03 december 2012 @ 23:26:

Een enkel voudige bediening zou al een voordeel zijn. Alleen een uitneembaar tablet, lijkt me niet echt handig. Kijk nu ook maar hoe veel atoradio's of systemen er gestolen worden omdat mensen toch het frontje laten zitten :+
Zelfs volledig ingebouwde nav systems van Golf en Audi worden eruit gesloopt tegenwoordig. Leasemaatschappijen laten daarom de gebruikers 'beveiligingkooien' erop zetten als ze de auto verlaten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:29
Inmiddels mag ik gaan bestellen en heb de afgelopen tijd hard lopen nadenken.

Mijn criteria voor een auto:

Geen station
Geen koekblik
Liefst een automaat (geen noodzaak)
Hoeft niet snel te zijn, wel comfortabel

Ik heb 829 euro budget (incl. brandstof) maar kan er over gaan, moet dan zelf bijleggen.

Mijn lijstje is tot nog toe beperkt tot de Volvo V40 (D2) en de Peugeot 508 hybrid4. De laatste heb ik al een proefrit in gemaakt en is me erg goed bevallen. Het 200pk verhaal gaat nergens over want zo supersnel issie niet, maar goed, dat is niet zo'n punt voor mij. Ik vind het gewoon een dikke bak voor weinig geld :). Een collega heeft zijn V40 inmiddels en dat is ook een erg mooie auto. De Peugeot is een automaat en dat vind ik wel lekker. Het panoramadak op de V40 is dan ook wel weer leuk.

Op dit moment neig ik naar de 508..

[ Voor 6% gewijzigd door Down op 04-12-2012 15:59 ]

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

@Down:
Tja de 508 is een sedan auto en nu is mijn gevoel altijd dat je veel ruimte opgeeft omdat je een echte kofferbakklep hebt en dus niet een '5e deur'. Natuurlijk kan de achterbank plat maar dan kan je nog niet echt de hoogte in.
Misschien iets om mee te nemen in je beslissing.
Omdat je aangeeft je geen station te willen is misschien een mooie hatchback een optie (zoals de V40). Verder kan je dus ook gaan kijken naar andere hatchbacks in de 20% categorie zoals de nieuwe Golf en Leon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Laatst online: 16-09 13:10
Down schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:58:
Inmiddels mag ik gaan bestellen en heb de afgelopen tijd hard lopen nadenken.

Mijn criteria voor een auto:

Geen station
Geen koekblik
Liefst een automaat (geen noodzaak)
Hoeft niet snel te zijn, wel comfortabel

Ik heb 829 euro budget (incl. brandstof) maar kan er over gaan, moet dan zelf bijleggen.

Op dit moment neig ik naar de 508..
Jetta hybrid ziet er ook leuk uit. Komt als het goed is met een paar maanden.
1.4 tsi + elektro + 7-dsg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

€ 829 inclusief brandstof en dan kijken voor een V40 of 508?! Hoe weinig kilometers maak je dan volgens je contract en welke leasemaatschappij is dat! Mijn Avensis, zelfde categorie auto's, kost 800+ (incl leder en veel opties) bij slechts 40k km / 3 jr., exclusief brandstof Brandstof kost nog eens zo'n 300 euro/maand (gok ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

AllSeeyinEye schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:34:
€ 829 inclusief brandstof en dan kijken voor een V40 of 508?! Hoe weinig kilometers maak je dan volgens je contract en welke leasemaatschappij is dat! Mijn Avensis, zelfde categorie auto's, kost 800+ (incl leder en veel opties) bij slechts 40k km / 3 jr., exclusief brandstof Brandstof kost nog eens zo'n 300 euro/maand (gok ik).
Daar ga je al ;)

Verreweg de meeste leasecontracten worden afgesloten op vier jaar (en 35K of 40K km per jaar). Hoe langer de looptijd, hoe lager de leaseprijs. Ook is een V40 behoorlijk goedkoop in de lease. Een D2 Summum doet bij vier jaar/35K km per jaar amper €600/maand ex. brandstof, ex.BTW. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De 508 kan ik bij Alphabet (36k, 4j) voor 840 euro krijgen. Wel de meest goedkope variant zonder verdere opties maar dan zit hij dus niet ver boven budget. En dat is dan inclusief brandstof.
Goedkoopste Avensis is 970 euro onder de zelfde voorwaarden.

Ik zou lekker voor de Volkswagen Jetta gaan. Voor een leuk prijsje en het is een zeer complete auto. Goedkoper dan de Peugeot 508 omdat de bijtelling een stuk lager is wegens de lagere aankoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Dan moet je beter zoeken of onderhandelen. Ik heb paar maanden terug gekeken, en had offerte voor V40 D2 in Summum uitvoering (dus incl leder etc) voor 830 euro inclusief brandstof, op basis van 35.000 km / jaar en een contract van 4 jaar.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Daarnaast is een Avensis duur in de lease, want niet populair (= hogere afschrijving/lagere restwaarde) door het ontbreken van fiscaalvriendelijke versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Mwah, mijn vorige Golf Variant was ook al 800 ex brandstof, maar die had een 2 jr contract.
Wij hebben dan weer geen keuze in de leasemaatschappij, en een max leasetermijn van 3 jaar. Langer wil ook niemand, want wat is er nou leuker dan een nieuwe auto uitzoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:29
Mijn leasecontract is op basis van 40.000 km en 4 jaar, dus dan zijn de V40 en 508 goed te doen. De Jetta is helaas benzine en ik mag alleen diesel leasen. De Avensis is niet heel goedkoop en vind ik eigenlijk ook best een lelijk ding..

Ik zit even op de bestelwebsite te kijken en als ik de totale kosten van de 508 en V40 vergelijk komt het ongeveer hier op uit (in beide gevallen is de bijtelling verrekend met saldo eigen bijdrage):

De V40 kost in de maand 195 euro netto
De 508 kost in de maand 250 euro netto

Voorlopig neig ik nog naar de 508 :)

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
AllSeeyinEye schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:56:
Mwah, mijn vorige Golf Variant was ook al 800 ex brandstof, maar die had een 2 jr contract.
Wij hebben dan weer geen keuze in de leasemaatschappij, en een max leasetermijn van 3 jaar. Langer wil ook niemand, want wat is er nou leuker dan een nieuwe auto uitzoeken :P
uhhh het is maar wat je zelf wilt natuurlijk bij mij op de zaak hebben veel ook een 2 jarig contract. Maar over 2 jaar zijn er geen 14% bijtellings auto's meer :+ dus zullen ze per maand meer kwijt zijn dna mensen die nu per 4 jaar leasen.. :)

het is maar een afweging die je neemt denk ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Mooie discussie. Voor mij precies hetzelfde verhaal: 508 vs V40 (en eventueel Leon/Golf). Wat ik vreemd vind is dat de 508 bij Alphabet inderdaad voor 38.000 geprijsd staat, terwijl Peugeot zelf de prijs vanaf 43.700 noemt. Voor mij is het onduidelijk waar het verschil zit. Er is volgens Peugeot geen 508 Hybrid van 37.000 . Die 7000 euro verschil is best wat in maandelijkse kosten.

Houd er wel rekening mee dat je vanaf 2014 HSB betaalt. Controleer of dit reeds in je leasebudget is opgenomen of dat je dit nog (los) toegevoegd krijgt.

Jetta heb ik ook bekeken maar dat is imo echt een zielloze grijze bak. Wel goedkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Als je een auto op emotionele argumentaties kiest kost dat blijkbaar geld. Je zult eerst voor jezelf moeten beslissen hoe de balans emotie / ratio ligt en hoeveel je daardoor extra per maand wilt spenderen.

Hoeveel is het je waard om niet in een "zielloze grijze bak" te rijden? 50 euro, 100, 150 of nog meer per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Aghanim schreef op woensdag 05 december 2012 @ 08:58:
Houd er wel rekening mee dat je vanaf 2014 HSB betaalt. Controleer of dit reeds in je leasebudget is opgenomen of dat je dit nog (los) toegevoegd krijgt.
Gaan er weer dingen veranderen voor leaserijders, HSB is totaal nieuw voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

HSB = Houderschapsbelasting = MRB = mortorrijtuigenbelasting = wegenbelasting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Widow schreef op woensdag 05 december 2012 @ 10:00:
[...]

Gaan er weer dingen veranderen voor leaserijders, HSB is totaal nieuw voor mij?
De vraag is alleen hoe dit bij de leasemaatschappijen geregeld is. De ene belast het wel door (de meeste denk ik) en sommige misschien niet. Net zoals je werkgever, sommige zullen dit zelf betalen en andere zullen het doorbelasten aan de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 10:55
Geld dit ook voor bestaande leasecontracten of alleen voor nieuwe leasecontracten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheReaLDeViL666
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-09 00:11
Mij zijn de nieuwe regels ook niet duidelijk. Zoals ik het nu lees (hier op GOT en via google) gaan de mensen die in een 14% leaseauto rondrijden vanaf 2014 HSB betalen. Maar gaat dit ook gelden voor de mensen met een auto in de 20% bijtelling, krijgen zij te maken met een verhoging van de HSB?

Ik zou dit graag willen weten omdat ik op het punt staat een auto met 20% bijtelling te gaan leasen, nl. de Seat Altea XL die binnen 2 weken nog geleverd krijg omdat de bijtelling vanaf 1 jan 2013 omhoog gaat naar 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Een google wijst je onmiddelijk naar rijksoverheid.nl
http://www.rijksoverheid....-voor-zuinige-auto-s.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Iedereen met een vrijstelling nu gaat het straks betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Tsurany schreef op woensdag 05 december 2012 @ 10:40:
Iedereen met een vrijstelling nu gaat het straks betalen.
Maar het is wel tweeledig:
1. Bijtelling
2. MRB (HSB)

1.
De bijtelling blijft gelijk gedurende 60maanden als jij een 14% of 20% auto least na 1-7-2012. Dus inprincipe maakt het hiervoor niets uit.

2.
De MRB die de leasemaatschappij betaald (zit bij de leaseprijs inbegrepen) gaat dus wel omhoog. Hoeveel dit is ligt dus aan het feit of het een Benzine of Diesel is en wat de uitstoot is.
De vraag nu is in hoeverre dit helemaal naar de werknemer word doorberekend, dit is afhankelijk van leasemaatschappij en werkgever (+ afspraken tussen beide)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Griffin schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:23:
[...]

Maar het is wel tweeledig:
1. Bijtelling
2. MRB (HSB)

1.
De bijtelling blijft gelijk gedurende 60maanden als jij een 14% of 20% auto least na 1-7-2012. Dus inprincipe maakt het hiervoor niets uit.

2.
De MRB die de leasemaatschappij betaald (zit bij de leaseprijs inbegrepen) gaat dus wel omhoog. Hoeveel dit is ligt dus aan het feit of het een Benzine of Diesel is en wat de uitstoot is.
De vraag nu is in hoeverre dit helemaal naar de werknemer word doorberekend, dit is afhankelijk van leasemaatschappij en werkgever (+ afspraken tussen beide)
Op punt 2 :+ Denk dat het afhankelijk zal zijn voor je budget.

Dus als de auto precies op je max budget zit en de auto zal p/m 50 E duurder worden. Zal je dat als werknemer denk ik wel merken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Precies. Dus een auto die je nu wilt bestellen en je eigenlijk al iets te duur vindt, wordt in 2014 nog duurder. Goed om rekening mee te houden mits je leasemaatschappij de HSB niet in het leasetarief heeft verwerkt, zoals bij Alphabet soms het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
Heb het algevraagd bij de grootste leasemij. en die gaven aan het gewoon aan de werkgever door te belasten omdat het nu niet geld is het nu niet mee te nemen in de leaseprijs.
Het word voor mij dus een werkgever<>werknemer discussie want in de leaseovereenkomst staat hierover niets.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Bij ons op de zaak, wagenpark van rond de 250 auto's, wordt er netjes in de keuzelijst vermeld dat er per 1-1-2014 een verhoging gaat plaatsvinden op de desbetreffende modellen. Deze kosten komen dus voor rekening werknemer.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

^^ Dat vind ik dus echt geen stijl om die kosten direct door te berekenen aan de werknemer.

Leasemij biedt nu een contracttarief aan. Je gaat een contract aan voor x jaar. Dan heeft toch geen pas dat het tarief eenzijdig wordt verhoogd gedurende een lopend contract ?!?! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
Vaak staat in leasecontracten dat belastingwijzigingen e.d. doorberekend zullen worden aan de lessee. Dat is dus opgenomen in de contractvoorwaarden van je lopende contract. Ik vind het zelf ook niet heel gek ofzo.
Dat de werkgever die kosten vervolgens weer doorberekent aan de werknemer is wel een andere discussie.

[ Voor 19% gewijzigd door TheJason op 05-12-2012 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Dat die kosten door worden berekend staat in het contract met de werkgever. Ik neem aan dat alle wijzigingen door de overheid doorbelast worden, daar is gewoon geen rekening mee te houden op voorhand, die overheid komt nogal eens met rare nieuwe wetten.

Hoe/of dit aan de werknemer doorbelast wordt is per werkgever verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bij ons is het al toegevoegd in het maandbedrag dat je betaalt voor de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wok schreef op woensdag 05 december 2012 @ 22:55:
^^ Dat vind ik dus echt geen stijl om die kosten direct door te berekenen aan de werknemer.

Leasemij biedt nu een contracttarief aan. Je gaat een contract aan voor x jaar. Dan heeft toch geen pas dat het tarief eenzijdig wordt verhoogd gedurende een lopend contract ?!?! :?
Natuurlijk wel. Deze kosten stijging is puur een belasting van de overheid, vrijwel elk contract sluit dat uit bij prijzen simpelweg omdat belasting tarieven zo kunnen fluctueren en de regels voor belastingen elk jaar anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Wok schreef op woensdag 05 december 2012 @ 22:55:

Waarom niet? Je hebt tot 1-1-2014 profijt van het feit dat er geen MRB betaald hoeft te worden... Niet andersom.

www.google.nl

Pagina: 1 ... 10 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.