Ja dat bedoel ik iddReinier schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 12:54:
[...]
Je bedoelt T3 lijkt me. Een hypothetische 14%-versie zou dan wat mij betreft wel T2 mogen heten
Het gaat niet puur op PKs natuurlijk he, het gaat om de hoeveel paarden je per kilo gewicht hebt. Wat betreft die 508: je hebt het over de Hybrid4 neem ik aan? Die heeft een 163pk diesel en een 37pk elektromotor. Daarnaast is het ook per segment; die 508 is een segmentje hoger dane en Focus (kennelijk). Die 508 heeft door de hulp elektromotor erg weinig uitstoot.Aghanim schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:25:
Daarmee impliceer je indirect dan wel dat bijvoorbeeld de Lexus CT200 en de Focus minder rijcomfort bieden dan bijvoorbeeld een Golf. Ook qua snelheid is een Auris sneller dan mijn Ibiza 25%. Tevens gaat dat ook niet geheel op voor de 508 die met 200PK alsnog 14% bijtelling is.
https://niels.nu
Van wat ik begreep is dat Volkswagen in de loop van komend jaar met een 14% Golf 7 Bluemotion komt. Maar die komt wellicht te laat voor de mensen die nu een auto moeten zoeken. En dan is nog de vraag hoe die rijdt natuurlijk.Aghanim schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 11:23:
Vind je? Voor zover ik nu (uit mijn hoofd) een aantal interessante 14% auto's op kan noemen per 1 januari 2013:
- Focus
- 508
- DS5
- DS3
- Lexus CT
- Prius
- Auris
- Misschien de Megane alsnog
Persoonlijk had ik wel verwacht dat het 1.6 105PK blok in de A3 / Golf wel 14% had moeten kunnen worden, aangezien Ford dit blijkbaar wel kan met haar 105PK blok.
Ik zit zelf nu ook een beetje te kijken naar een andere lease-auto. En dat wordt best een kort 14%-lijstje. Focus is spuuglelijk van binnen. 508 is te duur. Citroën/Lexus mag niet. Auris moet ik nog naar kijken maar de huidige Auris Hybrid is qua bagageruimte net zo groot als een Polo en dan rijd ik wellicht net zo lief een (20%) Polo. De Megane zou fijn zijn als die 14% blijft, maar daar zal ik maar niet op rekenen.
En eigenlijk wil ik stiekem een automaat. Dus dan wordt het een Auris of een (20%) Polo met DSG. Wellicht is de Polo BlueGT ook nog interessant dan. 140pk, 20% bijtelling.
Die 20% is meestal ook niet zo'n ramp toch? Scheelt 50-100 euro bij de wat goedkopere auto's. Als je al wat meer salaris hebt lijkt me dat niet direct een probleem?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Tja, 140 bruto per maand verschil, vind ik aardig watTsurany schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 15:41:
Die 20% is meestal ook niet zo'n ramp toch? Scheelt 50-100 euro bij de wat goedkopere auto's. Als je al wat meer salaris hebt lijkt me dat niet direct een probleem?
OK
Overigens gaan er op www.volvo-forum.nl geruchten over een 14% bijtelling V40 (D2 met 88g/km) die in de loop van 2013 moet komen. Ook is de D2 dan met powershift te koop maar dat zal wel samen gaan met een flink hogere uitstoot.
Nee, dat is geen probleem. Ik kijk naar totale kosten per maand en wat dat betreft zit ik nu op 250 euro per maand. Ik wil naar 150 euro per maand, en daar moet ik dus een leuke auto bij zoeken. Aangezien ik geen problemen heb met een iets kleinere auto moet dat wel lukken. Bovendien kan ik de kleinere auto iets leuker inrichten dan m'n huidige auto.Tsurany schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 15:41:
Van Golf 5 Comfortline 1.4TSI 122pk naar Polo Highline 1.2TSI 105pk DSG is een stap die ik wel zie zitten in ieder geval.
Ja ik zit op een 1.6 e-hdi DS3 met 14% bijtelling. Krijg 100 euro bruto per maand erbij vanwege lage leaseprijs en bijtelling, ook wel chill
Maar als ik later wat meer verdien ga ik toch wel voor wat meer motor vermogen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Klopt, de automaten vallen vaak net in een hogere bijtellingsklasse helaas...Reinier schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:06:
[...]
OK
Overigens gaan er op www.volvo-forum.nl geruchten over een 14% bijtelling V40 (D2 met 88g/km) die in de loop van 2013 moet komen. Ook is de D2 dan met powershift te koop maar dat zal wel samen gaan met een flink hogere uitstoot.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Uiteindelijk willen we allemaal gewoon een M5, of een Range Rover, of een 911 ofzo. Daaraan kan geen enkele belastingmaatregel iets veranderen. Tot nu toe is het effect van de extreem progressieve belasting van CO2 uitstoot vooral dat mensen andere auto's zijn gaan rijden dan ze uit zichzelf zouden willen.Tsurany schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:17:
Ja ik zit op een 1.6 e-hdi DS3 met 14% bijtelling. Krijg 100 euro bruto per maand erbij vanwege lage leaseprijs en bijtelling, ook wel chillMaar als ik later wat meer verdien ga ik toch wel voor wat meer motor vermogen.
Zo is ineens de Megane de absolute topper in het C segment. Zou dat ook zo zijn als er geen MRB vrijstelling en 14% bijtelling zouden bestaan? Of zouden mensen dan weer als vanouds naar Astra's en Golfs gaan? Niet om de Megane te bashen, prima auto als het aan mij ligt. Maar wel om mijn zorg te uiten dat de overheid kennelijk met succes tussen de burger en zijn autokeuze is gekropen. Wat dat betreft een klein stapje terug qua vrijheid.
Tuurlijk komt dat alleen door de belastingvoordelen.t_captain schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 22:55:
Zo is ineens de Megane de absolute topper in het C segment. Zou dat ook zo zijn als er geen MRB vrijstelling en 14% bijtelling zouden bestaan? Of zouden mensen dan weer als vanouds naar Astra's en Golfs gaan? Niet om de Megane te bashen, prima auto als het aan mij ligt. Maar wel om mijn zorg te uiten dat de overheid kennelijk met succes tussen de burger en zijn autokeuze is gekropen. Wat dat betreft een klein stapje terug qua vrijheid.
Waarom denk je dat er zoveel Priussen zijn in Nederland? Niet omdat ze zo mooi en alles zijn, gewoon omdat het geld scheelt.
Toen je een paar jaar geleden hier die Priussen al overal zag was ook even in Duitsland.
Ik heb toen wel 1 Prius gezien, en die had natuurlijk een Nederlands kenteken

Die Megane had anders ook wel verkocht want het is best een leuk model. Maar ik denk dat het er anders toch wel even een zooi minder hadden geweest.
Ik denk dat veel mensen nu ook liever een Megane kiezen dan een Prius
Verwijderd
Ik heb het kostenplaatje ook laten afhangen bij mijn keuze van de leaseauto..
Maar ook smaak..
Ik wou perse een C klasse hebben ivm ruimte.. in de 14% klasse had ik de keuze tussen een focus en een megane..
Prius viel al zowiezo af
Kiezen tussen 2 slechten? Zeker niet,
Tuurlijk als er geen belastingvoordeel was geweest dan was ik waarschijnlijk voor een andere gegaan.
Straks komt de Golf ook in de 14% en ondertussen zit de V40 er ook al in..
Er komt steeds meer keus, en dat maakt het ook leuker voor de leaserijder..
Maar ook smaak..
Ik wou perse een C klasse hebben ivm ruimte.. in de 14% klasse had ik de keuze tussen een focus en een megane..
Prius viel al zowiezo af
Tuurlijk als er geen belastingvoordeel was geweest dan was ik waarschijnlijk voor een andere gegaan.
Beetje onzinnig hoor. Je hebt alle vrijheid om een onzuiniger / milieuonvriendelijkere auto te nemen, het kost alleen meer geld. Ik vind het prima dat de overheid zuinige auto's stimuleert door belastingvoordelen en erg onzuinige auto's ontmoedigd door ze duurder te maken. Er is kennelijk vraag naar en het stimuleert de auto-industrie om te innoveren.t_captain schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 22:55:
Nee de onzuinige auto's zijn nog steeds even duur. De zuinige auto's zijn een stuk goedkoper. Kleine nuance verschil, maar niet onbelangrijk. Ik vind het verder ook prima dat de overheid probeert te stimuleren en het lijkt in ieder geval te werken. Als het om elektrische / hybride voertuigen gaat krijgen wij in Europa altijd voorrang op rest, zie bijvoorbeeld Fisker die hun modellen in Europa als eerste in Nederland introduceert.Hydra schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 09:45:
[...]
Beetje onzinnig hoor. Je hebt alle vrijheid om een onzuiniger / milieuonvriendelijkere auto te nemen, het kost alleen meer geld. Ik vind het prima dat de overheid zuinige auto's stimuleert door belastingvoordelen en erg onzuinige auto's ontmoedigd door ze duurder te maken. Er is kennelijk vraag naar en het stimuleert de auto-industrie om te innoveren.
Wait wut? Je wil een C klasse met 14%? Is of komt die dan? Want dat is wel heel interessant!Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 09:03:
Ik heb het kostenplaatje ook laten afhangen bij mijn keuze van de leaseauto..
Maar ook smaak..
Prius viel al zowiezo af
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ik denk dat jij op een Mercedes C klasse doelt, terwijl Remko24 een C Segment bedoeldAllSeeyinEye schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:04:
[...]
Wait wut? Je wil een C klasse met 14%? Is of komt die dan? Want dat is wel heel interessant!
Ik weet dat de Golf gaat komen met 14% alleen staat nog niet veel erover op de VW site. Maar ik heb nog niets vernomen over een V40 14% versie (diesel in my case). En mocht dit zo zijn, is dit alleen nog dit jaar of ook volgens de 2013 normen?Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 09:03:
Bij mij is het een Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech geworden. Met alle opties die ik belangrijk vind, en dan nog een paar honderd euro budget over 
De Astra vond ik uiteindelijk iets te sloom rijden. Hij was ook een stuk groter, zonder meer ruimte te bieden binnenin. En aangezien de garage ook niet oneindig groot is...
De Astra vond ik uiteindelijk iets te sloom rijden. Hij was ook een stuk groter, zonder meer ruimte te bieden binnenin. En aangezien de garage ook niet oneindig groot is...
Je hebt gelijkGriffin schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:19:
[...]
Ik denk dat jij op een Mercedes C klasse doelt, terwijl Remko24 een C Segment bedoeld.
De V40 is er alleen in 20% diesel, die als ik mij niet vergis, in 2013 weer 25% zal zijn. Er is geen aankondiging van een V40 met een nog lagere uitstoot. Wel een V60 (met 0%), maar die is voor 2013 in de voorverkoop al uitverkocht.[...]
Ik weet dat de Golf gaat komen met 14% alleen staat nog niet veel erover op de VW site. Maar ik heb nog niets vernomen over een V40 14% versie (diesel in my case). En mocht dit zo zijn, is dit alleen nog dit jaar of ook volgens de 2013 normen?
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ja die V60 plug-in diesel-hybrid is echt een beest van een wagen.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
De V40 D2 valt sowieso in 2013 nog in de 20%, de T3 waarschijnlijk ook.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:35:
[...]
Je hebt gelijk![]()
[...]
De V40 is er alleen in 20% diesel, die als ik mij niet vergis, in 2013 weer 25% zal zijn. Er is geen aankondiging van een V40 met een nog lagere uitstoot. Wel een V60 (met 0%), maar die is voor 2013 in de voorverkoop al uitverkocht.
Ja dus: V40 T3
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
D2
D3 is acceptabel. D4 is goed. D5 is jammer dat die niet in de V40 zit....
D3 is acceptabel. D4 is goed. D5 is jammer dat die niet in de V40 zit....
Volgens mij is een D3 t/m D5 allemaal de tweeliter 5-pitter, vermogen 160-215 pk toch? Dan is een D3 best een lekker apparaat in een compacte auto C3 of V40.
D2 is echt niet verkeerd hoor, stiller dan de D3, voldoende koppel (240Nm uit m'n hoofd 270Nm), zuinig... komt IMO geen vermogen tekort (115PK).
De D3 heeft in de V40 150PK, geen 160.
Er gaan geruchten over een schonere versie die in februari 2013 uit moet komen, met 14%
Edit:
Meer koppel
In de oude prijslijst staat nog een overboost tot 285Nm vermeld
De D3 heeft in de V40 150PK, geen 160.
Er gaan geruchten over een schonere versie die in februari 2013 uit moet komen, met 14%
Edit:
Meer koppel
[ Voor 16% gewijzigd door Reinier op 19-10-2012 14:07 ]
D2 heeft 270NM koppel, daarnaast spreken de geruchten over zo'n grote CO2 reductie dat de verwachting is dat er soort D1 met 95 a 105 pk gaat komen ipv aan iets aangepast D2 met de zelfde PK's.
Ik zie liever dat ze, zoals bij de V60, een electro motor erbij leggen. Bij voorkeur naast de D4. Dan geen bijtelling meer en een relatief lichte auto met een groooooot gecombineerd vermogen!Schnor schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:42:
D2 heeft 270NM koppel, daarnaast spreken de geruchten over zo'n grote CO2 reductie dat de verwachting is dat er soort D1 met 95 a 105 pk gaat komen ipv aan iets aangepast D2 met de zelfde PK's.
Ik heb in die D4 gereden, kan niet anders zeggen dan dat dat een heerlijke motor is.
5 cylinders en toch nog klasse A, echt niet verkeerd, dat zie je bij andere merken niet.
5 cylinders en toch nog klasse A, echt niet verkeerd, dat zie je bij andere merken niet.
Maar dan praat je wel gelijk over een meerprijs van 10-15K + het feit dat elektro (ook plug-in hybrid) nog niet goed is ingeburgerd. hoewel ik wel de toekomst zie in plug-in hybrids.AllSeeyinEye schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:44:
[...]
Ik zie liever dat ze, zoals bij de V60, een electro motor erbij leggen. Bij voorkeur naast de D4. Dan geen bijtelling meer en een relatief lichte auto met een groooooot gecombineerd vermogen!
Dan hou je helemaal geen bagageruimte meer over. Niet eens genoeg om met vier personen een dagje strand te doen ofzo....AllSeeyinEye schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:44:
[...]
Ik zie liever dat ze, zoals bij de V60, een electro motor erbij leggen. Bij voorkeur naast de D4. Dan geen bijtelling meer en een relatief lichte auto met een groooooot gecombineerd vermogen!
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Er komt ook een VW Jetta 14%, blijkbaar per direct te bestellen. Op zich geweldig nieuws, maar het wordt er niet gemakkelijker op om een goede keuze te maken. Ik mag rond januari bestellen en mijn lijstje is als volgt:
20%, wat duurder maar wel leuker
- Volvo V40 D2
- BMW 1.16
- Golf 7 1.4 TSI 150PK
- Nieuwe Seat Leon
14%, veel voor weinig
- Ford Focus
- Volkswagen Jetta
- Peugeot 508
- Lexus CT200
Ben er voor mezelf nog niet helemaal uit of ik het liefst zo goedkoop mogelijk rijd (Focus) of bereid ben meer te betalen voor de auto die ik het liefst wil (V40/BMW1). Wordt behoorlijk wat proefritten maken denk ik.
- Volvo V40 D2
- BMW 1.16
- Golf 7 1.4 TSI 150PK
- Nieuwe Seat Leon
14%, veel voor weinig
- Ford Focus
- Volkswagen Jetta
- Peugeot 508
- Lexus CT200
Ben er voor mezelf nog niet helemaal uit of ik het liefst zo goedkoop mogelijk rijd (Focus) of bereid ben meer te betalen voor de auto die ik het liefst wil (V40/BMW1). Wordt behoorlijk wat proefritten maken denk ik.
Ik kan je de 14% Focus alleen maar aanraden. Heb 'em afgelopen vrijdag op mogen halen en ik vind hem, ondanks dat hij t.o.v. mijn 207 hiervoor op papier minder PK/kg heeft (beiden 105pk, 207 is 1100kg en de focus is 1300kg) lekkerder rijden. Hoger koppel in de lage toeren en ik krijg het idee dat door de variabele turbo de PKs over een grotere RPM range beschikbaar is. En de titanium lease uitvoering heeft gewoon standaard een hoop leuke extra's (automatisch fileparkeren, navigatie, dual-zone airco).
Oh, en het design aan de buitenkant hebben ze volgens mij van Volvo afgekeken
Oh, en het design aan de buitenkant hebben ze volgens mij van Volvo afgekeken
Probeer zeker eens de Lexus. Uiterst comfortabel en heerlijk stil, het is trouwens ook nog best wel een vlotte auto in het gebied 0 tot 70.Aghanim schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 09:15:
Er komt ook een VW Jetta 14%, blijkbaar per direct te bestellen. Op zich geweldig nieuws, maar het wordt er niet gemakkelijker op om een goede keuze te maken. Ik mag rond januari bestellen en mijn lijstje is als volgt:
- Volvo V40 D2
- BMW 1.16
- Golf 7 1.4 TSI 150PK
- Nieuwe Seat Leon
14%, veel voor weinig
- Ford Focus
- Volkswagen Jetta
- Peugeot 508
- Lexus CT200
Vind, kijkend naar mijn lijstje, 3 auto's voornamelijk interessant:
- Focus: veruit het goedkoopst. Mooie auto, dashboard beetje rommelig. Schijnt zeer goed te rijden (beste wegligging in zijn klasse?)
- Volvo V40: mijn favoriet. Moet nog wel gaan kijken hoe ruim deze vanbinnen is. Rijdt waarschijnlijk vergelijkbaar met Focus, ivm zelfde onderstel. Nadeel is wel dat deze met 20% een stuk duurder is.
- Peugeot 508 Hybrid4: Grote, ruime, luxe auto. Stuk duurder qua aanschafprijs maar met 14% bijtelling maandelijks vrijwel even duur als de V40.
Qua budget maakt het niet zo veel uit. We willen echter ook een huis gaan kopen dus alles wat ik kan besparen is natuurlijk mooi meegenomen. Al merk ik dat de rationele argumenten weer snel plaats maken voor emotie bij het uitzoeken van een auto
@brilsmurf: Lexus heeft een vriend van me. Mooie auto, vooral vanbinnen. Deze neem ik binnenkort een dag mee.
- Focus: veruit het goedkoopst. Mooie auto, dashboard beetje rommelig. Schijnt zeer goed te rijden (beste wegligging in zijn klasse?)
- Volvo V40: mijn favoriet. Moet nog wel gaan kijken hoe ruim deze vanbinnen is. Rijdt waarschijnlijk vergelijkbaar met Focus, ivm zelfde onderstel. Nadeel is wel dat deze met 20% een stuk duurder is.
- Peugeot 508 Hybrid4: Grote, ruime, luxe auto. Stuk duurder qua aanschafprijs maar met 14% bijtelling maandelijks vrijwel even duur als de V40.
Qua budget maakt het niet zo veel uit. We willen echter ook een huis gaan kopen dus alles wat ik kan besparen is natuurlijk mooi meegenomen. Al merk ik dat de rationele argumenten weer snel plaats maken voor emotie bij het uitzoeken van een auto
@brilsmurf: Lexus heeft een vriend van me. Mooie auto, vooral vanbinnen. Deze neem ik binnenkort een dag mee.
[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 28-10-2012 09:46 ]
Had daar van de week nog een discussie over met een collega. Die begreep niet dat je auto's 'lelijk' kon vinden (n.a.v. dat ik niet dood gevonden wou worden in de prius station). Zelf zou ik me niet prettig voelen in een auto die ik echt niet mooi vind / lekker vind rijden.Aghanim schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 09:44:
Klopt. Maar ik rijd nu in een Seat Ibiza, dus eigenlijk alle auto's van mijn lijstje zijn een behoorlijke upgrade. Denk dat alleen een proefrit verduidelijkt wat het verschil is tussen bijvoorbeeld een Focus en een 508.
EDIT: heb net een bestelcode ontvangen en zie nu bij iedere offerte waarschuwingen over de HSB (Houderschapsbelasting) die per 2014 gaat gelden. Gaat dit in een lopend contract per 1-1-2014 worden bijgeteld of heb ik hier geen last van als ik in 2013 nieuwe auto bestel?
Vreemde is dat dit bij de V40 en Focus, Golf 7 bijvoorbeeld wordt genoemd, terwijl bij de nieuwe Leon hier geen melding van wordt gemaakt.
Heeft iemand hier meer duidelijkheid over?
EDIT: heb net een bestelcode ontvangen en zie nu bij iedere offerte waarschuwingen over de HSB (Houderschapsbelasting) die per 2014 gaat gelden. Gaat dit in een lopend contract per 1-1-2014 worden bijgeteld of heb ik hier geen last van als ik in 2013 nieuwe auto bestel?
Vreemde is dat dit bij de V40 en Focus, Golf 7 bijvoorbeeld wordt genoemd, terwijl bij de nieuwe Leon hier geen melding van wordt gemaakt.
Heeft iemand hier meer duidelijkheid over?
[ Voor 69% gewijzigd door Aghanim op 28-10-2012 16:20 ]
Ik vond de Focus enorm slecht zitten als bestuurder/passagier. De zetels waren comfortabel, maar je had bijna geen beenruimte naar de zijkant toe. Dus als je een lange rit maakt, kan je als passagier niet makkelijk je been wat opzij zetten.Aghanim schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 09:44:
Bovendien merkte ik dat er vanachter ook bijna geen mogelijkheid was om je benen eens wat te verzetten als er vanvoor een bestuurder of passagier van normale lengte (1m82) zat.
De vrijstelling van houderschapsbelasting (motorrijtuigenbelasting) loopt dan af dus over alle auto's moet houderschapsbelasting betaald gaan worden. Dit zal dus een extra belasting aan de leasemaatschappij zijn die dit naar alle waarschijnlijkheid aan jou zal doorbelasten.
Om de keuze voor milieuvriendelijke auto's te stimuleren, gelden sinds 2008 belastingmaatregelen. Zeer zuinige auto's zijn bijvoorbeeld vrijgesteld van BPM (belasting op personenauto's en motorrijwielen) en van motorrijtuigenbelasting.
Dit beleid is zeer effectief gebleken. Inmiddels valt 1 op de 3 nieuw verkochte auto’s onder de fiscale vrijstelling.
Als er niets verandert, komt in 2015 meer dan 60% van alle auto’s in aanmerking voor een vrijstelling. Dat is niet wenselijk omdat dan de stimulans tot de aanschaf van de zuinigste auto’s verdwijnt. Daarnaast wordt het systeem onbetaalbaar. Daarom zullen voor de vrijstelling van de aankoopbelasting (bpm) en de bijtelling van zakelijke auto’s de grenzen voor CO2-uitstoot worden aangescherpt. De vrijstelling van de houderschapsbelasting (mrb) voor zeer zuinige auto’s komt met ingang van 2014 in het geheel te vervallen.
Om de keuze voor milieuvriendelijke auto's te stimuleren, gelden sinds 2008 belastingmaatregelen. Zeer zuinige auto's zijn bijvoorbeeld vrijgesteld van BPM (belasting op personenauto's en motorrijwielen) en van motorrijtuigenbelasting.
Dit beleid is zeer effectief gebleken. Inmiddels valt 1 op de 3 nieuw verkochte auto’s onder de fiscale vrijstelling.
Als er niets verandert, komt in 2015 meer dan 60% van alle auto’s in aanmerking voor een vrijstelling. Dat is niet wenselijk omdat dan de stimulans tot de aanschaf van de zuinigste auto’s verdwijnt. Daarnaast wordt het systeem onbetaalbaar. Daarom zullen voor de vrijstelling van de aankoopbelasting (bpm) en de bijtelling van zakelijke auto’s de grenzen voor CO2-uitstoot worden aangescherpt. De vrijstelling van de houderschapsbelasting (mrb) voor zeer zuinige auto’s komt met ingang van 2014 in het geheel te vervallen.
Klopt. En ik heb niet het idee dat m'n werkgever dat doorheeftTsurany schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 09:07:
De vrijstelling van houderschapsbelasting (motorrijtuigenbelasting) loopt dan af dus over alle auto's moet houderschapsbelasting betaald gaan worden. Dit zal dus een extra belasting aan de leasemaatschappij zijn die dit naar alle waarschijnlijkheid aan jou zal doorbelasten.
Wellicht dat ik het niet snap, maar de stimulans om een zuinige auto te nemen wordt zo toch ook kleiner? Als de leasebudgetten niet mee bewegen kan ik in elk geval een groot deel van bovenstaand lijstje gaan schrappen.
Hoe gaat dat voor de mensen die bijvoorbeeld nu een (vrij dure) A3 besteld hebben en die tot 2016 loopt? Ook die krijgen er op 1 januari 2014 zo'n 100€ per maand aan kosten bij?
Hoe gaat dat voor de mensen die bijvoorbeeld nu een (vrij dure) A3 besteld hebben en die tot 2016 loopt? Ook die krijgen er op 1 januari 2014 zo'n 100€ per maand aan kosten bij?
De stimulans wordt iets kleiner maar zal er nog zeker zijn. Je hebt immers de bijtelling en dat is een hogere kostenpost dan de houderschapsbelasting en past beter bij het stimuleren van zuinige auto's.
De houderschapsbelasting zou ook elk jaar aangepast moeten worden om te zorgen dat mensen zuinige auto's gaan rijden want in een situatie waarbij het grootste deel van de auto's voldoen aan deze regeling en daardoor belastingvrij zijn zullen de inkomsten voor de overheid sterk verminderen. Echter de overheid kiest er voor om de houderschapsbelasting niet aan te passen en enkel de bijtelling en de aanschafbelasting te reduceren.
Bovendien denk ik dat de huidige brandstof prijzen ook wel een goede stimulans zijn om een zuinige auto te nemen.
Mensen die nu een vrij dure auto hebben zullen inderdaad per 1 januari 2014 ook houderschapsbelasting moeten gaan betalen.
De houderschapsbelasting zou ook elk jaar aangepast moeten worden om te zorgen dat mensen zuinige auto's gaan rijden want in een situatie waarbij het grootste deel van de auto's voldoen aan deze regeling en daardoor belastingvrij zijn zullen de inkomsten voor de overheid sterk verminderen. Echter de overheid kiest er voor om de houderschapsbelasting niet aan te passen en enkel de bijtelling en de aanschafbelasting te reduceren.
Bovendien denk ik dat de huidige brandstof prijzen ook wel een goede stimulans zijn om een zuinige auto te nemen.
Mensen die nu een vrij dure auto hebben zullen inderdaad per 1 januari 2014 ook houderschapsbelasting moeten gaan betalen.
[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 29-10-2012 09:20 ]
Misschien ligt het aan onze calculatie tool dan. Het vreemde is namelijk dat een nieuwe Leon FR met 184 PK qua maandbedrag incl. brandstof goedkoper is dan de BMW 1.14D en dat je dezelfde HSB betaalt volgens de calculator. Weliswaar beiden 20% maar toch mis ik hier de stimulans om zuinig te rijden, die Leon gaat namelijk een heel stuk meer verbruiken bij mij 
In dat opzicht kun je dus beter voor de goedkopere Leon gaan en krijg je er nog eens 90 PK extra bij, vergeleken met de BMW.
In dat opzicht kun je dus beter voor de goedkopere Leon gaan en krijg je er nog eens 90 PK extra bij, vergeleken met de BMW.
Houderschapsbelasting gaat, voor zover ik weet, op basis van gewicht. Dus dat kan inderdaad hetzelfde zijn. De criteria voor uitstoot worden steeds verder omlaag gegooid maar er zit inderdaad wel nog een groot gat tussen net 20% of net geen 25%. Het alternatief zou zijn de bijtelling te bepalen op de exacte uitstoot van een auto. Elke gram boven X betekent een procent meer bijtelling. Alleen dat maakt het niet gemakkelijker. Dus inderdaad, niet elke 20% auto hoeft hetzelfde uit te stoten en daar zit wel wat verschil in.
In jou geval is er dan inderdaad geen stimulans vanuit de bijtelling om zuiniger te rijden. Wel zijn je brandstof kosten hoger bij die Leon dus dat zou een stimulans zijn vanuit je leasemaatschappij. Immers de Leon is gewoon duurder qua brandstof dan die BMW. Alleen als je een goedkope en onzuinige auto tegenover een dure en zuinigere auto zet gaat die vergelijking nog wel eens scheef.
Maar wees blij, niemand wilt toch een overheid die jou dwingt een 14% auto met maximaal 90pk te rijden?
In jou geval is er dan inderdaad geen stimulans vanuit de bijtelling om zuiniger te rijden. Wel zijn je brandstof kosten hoger bij die Leon dus dat zou een stimulans zijn vanuit je leasemaatschappij. Immers de Leon is gewoon duurder qua brandstof dan die BMW. Alleen als je een goedkope en onzuinige auto tegenover een dure en zuinigere auto zet gaat die vergelijking nog wel eens scheef.
Maar wees blij, niemand wilt toch een overheid die jou dwingt een 14% auto met maximaal 90pk te rijden?
Als ik het zo eens vergelijk, er van uitgaande dat de ING Car Lease/Alphabet rekentool klopt.
2 auto's basis uitvoering zonder extra pakketten, 35000km 48mnd:
Volvo V40 84kW D2 R-Design
Prijs: € 30.695
CO2: 94 gram
HSB/MRB: € 86.00
Leaseprijs incl. brandstof: € 679
Golf VII 2.0 TDI BMT 110kW Highline
Prijs: € 30.715
CO2: 106 gram
HSB/MRB: € 0.00
Leaseprijs incl. brandstof: € 760
Hetzelfde geldt voor de Leon FR die ook boven de 100 gram uit komt en dus nog maar net in de 20% valt. Ik kan dus niet anders dan concluderen dat er een bepaalde uitstoot grens is waarbij nu geen MRB betaalt wordt en in 2014 dus wel. Blijkbaar zit dit al in de Golf berekend en in de V40 niet? Je moet dus binnen de 20% categorie een ´minder zuinige´ 20% auto nemen lijkt het.
Misschien zit ik er naast maar dit is wat ik nu constateer.
2 auto's basis uitvoering zonder extra pakketten, 35000km 48mnd:
Volvo V40 84kW D2 R-Design
Prijs: € 30.695
CO2: 94 gram
HSB/MRB: € 86.00
Leaseprijs incl. brandstof: € 679
Golf VII 2.0 TDI BMT 110kW Highline
Prijs: € 30.715
CO2: 106 gram
HSB/MRB: € 0.00
Leaseprijs incl. brandstof: € 760
Hetzelfde geldt voor de Leon FR die ook boven de 100 gram uit komt en dus nog maar net in de 20% valt. Ik kan dus niet anders dan concluderen dat er een bepaalde uitstoot grens is waarbij nu geen MRB betaalt wordt en in 2014 dus wel. Blijkbaar zit dit al in de Golf berekend en in de V40 niet? Je moet dus binnen de 20% categorie een ´minder zuinige´ 20% auto nemen lijkt het.
Misschien zit ik er naast maar dit is wat ik nu constateer.
Er zit nu inderdaad een bepaalde grens aan die ik zo niet uit mijn hoofd ken maar die grens gaat volledig vervallen per 1 januari 2014. Dan zal dus ook voor die Golf houderschapsbelasting betaald moeten worden.
Hoe de leasemaatschappijen dit nu al berekenen weet ik niet, de informatie van hun calculator is niet altijd even up to date.
Hoe de leasemaatschappijen dit nu al berekenen weet ik niet, de informatie van hun calculator is niet altijd even up to date.
Vergeet niet dat de leaseprijs ook bepaald wordt door afschrijving en onderhoudskosten (waarvan de banden een groot deel uitmaken). Grotere banden dan ook (veel) hogere leaseprijs.
Dat valt toch wel mee??aard01 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 20:34:
Vergeet niet dat de leaseprijs ook bepaald wordt door afschrijving en onderhoudskosten (waarvan de banden een groot deel uitmaken). Grotere banden dan ook (veel) hogere leaseprijs.
Ik doe ruim 2 jaar met een setje banden. laat 4 banden opngveer 500 euro zijn en een setje winterbanden ook totaal dus 1000 euro.
En bij een LM gaan ze er van uit dat jij omgaat met de auto alsof het je eigen auto zou zijn. Slijt je binnen 1 jaar een set banden dan gaat de LM echt wel even afvragen hoe dat komt en vraagt dan eventjes aan jou of je wat zuiniger aan wil doen met de auto.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Kan zo 50 euro per maand schelen als ik er een stukje grotere banden op wilt zetten.
Ik rij 50k km per jaar, ik denk wel dat ik meer dan een set banden per jaar er doorheen slijt op die manierTo_Tall schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:50:
[...]
Dat valt toch wel mee??
Ik doe ruim 2 jaar met een setje banden. laat 4 banden opngveer 500 euro zijn en een setje winterbanden ook totaal dus 1000 euro.
En bij een LM gaan ze er van uit dat jij omgaat met de auto alsof het je eigen auto zou zijn. Slijt je binnen 1 jaar een set banden dan gaat de LM echt wel even afvragen hoe dat komt en vraagt dan eventjes aan jou of je wat zuiniger aan wil doen met de auto.
Met mijn ex-golf deed ik 35k per set banden, de clio ook ongeveer 40k...
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
Ik dacht dat de afschaffing van de houdersschapsbelasting alleen impact zou hebben op de mensen die nu met een wegenbelastingvrije auto's rond rijden. Als je nu een nieuwe leaseauto besteld in de 20% bijtellingscatagorie die niet wegenbelastingvrij is wordt deze dan per 1-1-2014 ook duurder afhankelijk van gewicht, brandstof etc? Het kwartje valt nog niet bij mij
Als de wegenbelasting van je leaseauto omhooggaat berekent de leasemaatschappij dat door aan je werkgever. Wat je werkgever er vervolgens mee doet is tussen jou en je werkgever.
het kan ook zijn dat de afspraak tussen de LM en werkgever over de hele looptijd fixed is.
Dat is niet standaard. De prijs is sowieso fixed alleen belastingverhogingen e.d. vanuit de overheid mogen standaard gewoon doorbelast worden.Schnor schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:04:
het kan ook zijn dat de afspraak tussen de LM en werkgever over de hele looptijd fixed is.
Ik heb op mijn Budget nog wat ruimte over. Die verhogingen worden dan door mijn budget opgepakt..
LoL.. Ligt het nou aan mij of rijden veel ITers boven gemiddeld veel?
Ik rij nu ongveer 2000 Km per maand.. denk als je ruim uitrekend. ik ongeveer 23000 Km per jaar zal maken zakelijk.. + 10000 prive.
in 4 jaar tijd is dat dan 132000 Km...
Vriend van mij ook lease auto maar dan in de bouw branche.. Hij heeft nu na 4 jaar op zijn teller.. 80000 Km Nog niet eens over de 100K!! Terwijl ik hier al mensen hoor dat ze 50K per jaar makkelijk halen..
Ik rij nu ongveer 2000 Km per maand.. denk als je ruim uitrekend. ik ongeveer 23000 Km per jaar zal maken zakelijk.. + 10000 prive.
in 4 jaar tijd is dat dan 132000 Km...
Vriend van mij ook lease auto maar dan in de bouw branche.. Hij heeft nu na 4 jaar op zijn teller.. 80000 Km Nog niet eens over de 100K!! Terwijl ik hier al mensen hoor dat ze 50K per jaar makkelijk halen..
Twee antwoorden:
1. IT-ers die in de detachering werken rijden soms erg veel. En door die groep die erg veel rijdt, rijdt de hele groep gemiddeld wat meer dan de rest van NL. Ik heb een periode van 2 jaar gehad waarin ik vrij specialistische projecten deed. Toen zat ik meestal tussen de 60 en 100 km enkele reis van huis en dan lopen je kilometers flink op.
2. De kilometers in dit topic zijn vaak nominale kilometers. Meestal moeten leaserijders voor de keuzen van hun auto rekenen met 35.000 of 40.000 km/jaar, ook al rijden ze n werkelijkheid slechts 25.000.
1. IT-ers die in de detachering werken rijden soms erg veel. En door die groep die erg veel rijdt, rijdt de hele groep gemiddeld wat meer dan de rest van NL. Ik heb een periode van 2 jaar gehad waarin ik vrij specialistische projecten deed. Toen zat ik meestal tussen de 60 en 100 km enkele reis van huis en dan lopen je kilometers flink op.
2. De kilometers in dit topic zijn vaak nominale kilometers. Meestal moeten leaserijders voor de keuzen van hun auto rekenen met 35.000 of 40.000 km/jaar, ook al rijden ze n werkelijkheid slechts 25.000.
Ik loop naar mijn werk. Dus ik trek het gemiddelde weer een stuk omlaag. Het overgrote deel van de collega's hier woont op fietsafstand van het werk.To_Tall schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:35:
LoL.. Ligt het nou aan mij of rijden veel ITers boven gemiddeld veel?
This footer is intentionally left blank
Woon-werk is 50 kilometer, dat is 500 kilometer per week. Dat is ~25000 aan woon-werk kilometers. Dan komt daar nog prive bij. Bovendien vaak avondcursussen die soms op een andere locatie zijn waardoor er zo weer 30-50 kilometers bij komen.
En dan woon ik nog relatief dicht bij m'n werk, sommigen rijden zo 100km, dat is 200 per dag en 1000 per week. Dan zit je zo aan de 50k zakelijke kilometers.
En dan woon ik nog relatief dicht bij m'n werk, sommigen rijden zo 100km, dat is 200 per dag en 1000 per week. Dan zit je zo aan de 50k zakelijke kilometers.
Ik zelf ook, 12km ongeveer. Maar m'n klanten zitten in Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en nu eentje in Zwolle. Dus dat zijn de zaken die m'n kilometers opkrikken. Maar ik kan 'gelukkig' een hoop werk op kantoor doen. Als ik niet continue onderbroken wordt.ajhaverkamp schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:53:
[...]
Ik loop naar mijn werk. Dus ik trek het gemiddelde weer een stuk omlaag. Het overgrote deel van de collega's hier woont op fietsafstand van het werk.
Leuk filmpje daarover:
YouTube: Why Work Does not Happen at Work: Jason Fried at TEDxMidwest#
Ik mag ook een nieuwe auto gaan kiezen. Helaas heeft de werkgever de keuze nogal beperkt en mogen we alleen nog kiezen tussen BMW, Lexus, Renault, Toyota en Nissan.
Voor mij is het hele lease gebeuren een nieuw iets, dus kan wel wat hulp gebruiken. Uiteraard kan ik via de tool (Leaseplan) wel aardig berekenen wat er te leasen valt. Een BMW 1-serie valt net binnen budget, maar dan is het een kale 114, ik weet niet of ik daar nu zo gelukkig van ga worden. Hetzelfde geldt voor Lexus en de auto's van Toyota en Nissan, daar heb ik niet zoveel mee.
Dan is de keuze dus niet zo moeilijk en kom je al snel bij Renault uit. Megane, maar ook die nieuwe Clio oogt best aardig (en lijkt me niet echt een koekblik meer). Ik wil dus eens een proefritje gaan maken.
Hebben jullie nog tips? Ik zit o.a. met:
- Mijn huidige auto, kun je daar nog iets mee bij zo'n dealer, of is particuliere verkoop de enige optie?
- Valt er nog wat te onderhandelen wanneer het om een leasecontract gaat? Of is het gewoon kiezen en tekenen?
Voor mij is het hele lease gebeuren een nieuw iets, dus kan wel wat hulp gebruiken. Uiteraard kan ik via de tool (Leaseplan) wel aardig berekenen wat er te leasen valt. Een BMW 1-serie valt net binnen budget, maar dan is het een kale 114, ik weet niet of ik daar nu zo gelukkig van ga worden. Hetzelfde geldt voor Lexus en de auto's van Toyota en Nissan, daar heb ik niet zoveel mee.
Dan is de keuze dus niet zo moeilijk en kom je al snel bij Renault uit. Megane, maar ook die nieuwe Clio oogt best aardig (en lijkt me niet echt een koekblik meer). Ik wil dus eens een proefritje gaan maken.
- Mijn huidige auto, kun je daar nog iets mee bij zo'n dealer, of is particuliere verkoop de enige optie?
- Valt er nog wat te onderhandelen wanneer het om een leasecontract gaat? Of is het gewoon kiezen en tekenen?
Er valt altijd te onderhandelen. Opties gratis krijgen bijvoorbeeld. Zeg je dat je best die auto wilt, en dan je eigen auto wilt inruilen om dan gratis zaken zoals climate control, mooiere velgen,... te krijgen. Onderhandelen is altijd mogelijk.
Ik zou zelf in die auto's een proefrit maken, kijken wat een kale BMW 1 serie is en of dat bevalt en dat vergelijken met de Clio met full opties. Kijken wat lekkerder rijd.
Zelf zou ik wel climate control en cruise control willen, dat is voor mij vrij essentieel.
Ik zou zelf in die auto's een proefrit maken, kijken wat een kale BMW 1 serie is en of dat bevalt en dat vergelijken met de Clio met full opties. Kijken wat lekkerder rijd.
Zelf zou ik wel climate control en cruise control willen, dat is voor mij vrij essentieel.
En een CT200H zit die niet binnen je budget, die is standaard al zeer rijk uitgerustiCe01 schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:26:
Ik mag ook een nieuwe auto gaan kiezen. Helaas heeft de werkgever de keuze nogal beperkt en mogen we alleen nog kiezen tussen BMW, Lexus, Renault, Toyota en Nissan.
Jawel, die zou inderdaad ook net passen. Maar ik heb van horen zeggen dat die nu niet bepaald sportief is. Ik hoef geen racemonster (we zijn ook gebonden aan max 120gr co2) maar het mag wel een klein beetje vlot zijn. Daarbij ligt er een 35 liter benzine tank in die 200h, ik rijd ongeveer 200km per dag op het moment. Da's wel erg vaak tanken.brilsmurfffje schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:32:
[...]
En een CT200H zit die niet binnen je budget, die is standaard al zeer rijk uitgerust
Cruisecontrol is inderdaad een must. Qua looks vind ik de megane coupe een van de mooiste opties, maar ik meet bijna 2m en vaak zijn 5 deuren + de ruimte die erbij hoort dan toch wel handig.
Ga volgende week inderdaad maar eens wat proefritjes maken. Eens kijken wat de BMW dealer voor me kan doen in ruil voor een prachtige AR156...
Die 200h heeft anders best een leuke automaat waardoor hij aardig vlot is. Ik zou minder naar 0-100 kijken en meer naar comfort, zeker met 200 per dag.
Heb je er een? Een goede kennis van me heeft er een en die twijfelde of dat wel wat voor mij zou zijn
Maar goed, ook daarin kan ik natuurlijk gewoon een proefritje maken.
Zit er serieus maar een 35 liter tank in die lexus? Dat is wel heul weinig
Sorry ik loop te zwetsen. Het is 45 liter. Maar dan nog, ook dat is niet overdreven veel, dan gooi je er 40 liter per tankbeurt in.Awsom schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:46:
Zit er serieus maar een 35 liter tank in die lexus? Dat is wel heul weinig
Wij hebben er thuis een en vooral op de snelweg is hij heerlijk stil, het 10 luidspreker systeem is geweldig en de stoelen zitten ook goed. De automaat is comfortabel en alles gaat automatisch (ruitenwissers, binnenspiegel, verlichting etc)iCe01 schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:49:
[...]
Sorry ik loop te zwetsen. Het is 45 liter. Maar dan nog, ook dat is niet overdreven veel, dan gooi je er 40 liter per tankbeurt in.
0-100 is hij misschien niet zo snel maar van 0-50 is hij zeer snel, door die elektromotor komt hij zeer snel van zijn plek.
Voor 200km per dag zou ik een zo stil mogelijk en een zo gemakkelijk rijdende auto nemen.. Onze Lexus haalt ongeveer tussen de 700 `a 800 km op een tank
Nope, heb er zelf geen maar wel goede verhalen gehoord over die auto. Hij zou voor mij te duur worden, paste maar net binnen het budget. Ik heb weinig behoefte aan een grote auto dus ik koos voor een goedkopere DS3. Deze is wel full option en daar ben ik maar wat blij mee. Stoelverwarming, climate control en cruise control vind ik echt heerlijk. Goed geluidssysteem erbij is ook altijd fijn. En dan voor een prijs waardoor ik mijn bijtelling kan betalen van het bedrag dat ik van mijn leasebudget over houd. Ik zit er 90% van de tijd alleen in, dan wil ik een auto die voor mij het meeste bied.iCe01 schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:46:
Heb je er een? Een goede kennis van me heeft er een en die twijfelde of dat wel wat voor mij zou zijnMaar goed, ook daarin kan ik natuurlijk gewoon een proefritje maken.
Zo'n Lexus doet 0-100 in iets meer dan 10 seconden, voor een 14% bijtelling auto is dat echt zeer snel. Dat doet die BMW bijvoorbeeld niet, die is net wat trager. Sterker nog, die BMW is volgens mij vrijwel vergelijkbaar met mijn DS3 in 0-100, echter doe ik het een stuk goedkoper met een stuk meer opties.
[ Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 25-11-2012 18:41 ]
Een tip:iCe01 schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:26:
Voor mij is het hele lease gebeuren een nieuw iets, dus kan wel wat hulp gebruiken. [...]
Kijk verder dan alleen wat er in je budget valt. Bijtelling is een factor die erg zwaar door kan wegen.
Ik ga er gemakshalve even vanuit dat je diesel gaat/moet leasen. Als je dan naar de door jou genoemde BMW 114d kijkt, dan begint die bij €28195 (3-deurs). Daar betaal je dan 20% bijtelling over. Netto komt dat (bij 42% inkomstenbelasting) op €197,36 per maand wat er van je salaris af gaat.
Kijk je naar b.v. de Megane, die begint bij €24390. De Mégane is op dit moment (en voor zover ik begrepen heb in 2013 ook) 14%. De Mégane komt netto dan uit op €119,51.
Dat scheelt je dan toch bijna €80,- per maand. Misschien toch iets om in je achterhoofd te houden
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Megane is in 2013 geen 14% meer, tenzij ze een nieuwe motor hebben geintroduceerd.
Ze hebben nieuwe velgen (16") geïntroduceerd.Tsurany schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:31:
Megane is in 2013 geen 14% meer, tenzij ze een nieuwe motor hebben geintroduceerd.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ah oke, das wel handig dan
Dan is de Megane zeker een mooie keuze aangezien die vrij goedkoop is en daardoor vrij volledig uitgerust kan worden.
hahaha.. das eigenlijk wel bizar dus alle nieuwe Meganes die in 2013 rijden zijn dan voorzien van 16" velgen.. Denk dan dat we steeds meer 16" meganes zullen gaan zien..Krisp schreef op zondag 25 november 2012 @ 22:06:
[...]
Ze hebben nieuwe velgen (16") geïntroduceerd.Hij is met 2 gram omlaag gegaan, en daarmee weer 14%.
Heb zelf een megane hatchback gekozen om toch niet in een standaard leasebak te hoeven rijden er rijden over het algemeen op de weg estate uitvoeringen.. Daarnaast de GT line.. Veel bedrijven hebben een toch wel een strak budget. en dan bedoel ik dat je dan voor de wat grotere auto's (c segment) dan toch vaak bij een basis uitvoering blijft. Terwijl een B segment auto toch vaak full options kan worden genomen.
Vriend van mij kan ook een nieuwe auto uitzoeken bij renault (wordt dus een megane) echter hij zal dus het basis basis auto mogen nemen. al heeft hij wel tegen zijn werkgever gezegd dat hij minimaal airco en navi moet hebben.. Dat zit gelukkig tegenwordig standaard op de megane!!
Ikzelf heb helemaal niks met Renault en zou daar niet zo snel voor kiezen maar die Megane is hier enorm populair (ik denk vanwege de 14%iCe01 schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:26:
Zoals eerder geopperd is het sowieso verstandig om naar de netto kosten te kijken: wat kost een auto je netto per maand.
Ikzelf ben voor de dure optie gegaan: 25% omdat ik geen leuke auto's met 20% meer kon vinden (na 1 juli).
Heel erg lang geleden heb ik ook mijn auto moeten verkopen toen ik een lease-auto kreeg. Ik heb deze toen particulier verkocht omdat de dealer amper marge heeft als hij een leaseauto levert, inruilen is gewoon niet verstandig dan, tenzij je auto toch al niks meer waard is natuurlijk.
Je auto inruilen voor opties op een lease-auto zou ik zelf nooit doen, maar er zijn ook mensen die zelf velgen kopen voor een leaseauto.
Mag je trouwens boven je norm leasen? soms kan dit voordelig uitpakken (bv: 14% ipv 20% met iets bijleggen) en soms ook gewoon leuk.
Verder zou ik zeggen: ga lekker proefritjes maken.
Iemand nog gekeken naar de Peugeot 3008 Hybrid4 ? 0-100 in 8,5sec voor een hybride?
Wij mogen alleen maar Diesel leasen en dus is mijn keuze beperkt. ik wil geen 20/25% bijtelling omdat je dan extrabortant meer gaat betalen en waarvoor?
mijn keuzelijstje is nu:
Megane (als de verhalen voor 2013 kloppen) (per 1-1-2014 100,- /maand duurder)
Focus Wagon (per 1-1-2014 100,- /maand duurder)
3008 blue lease (per -1-2014 150,- /maand duurder)
Waarbij ik de vraag aan de leasemij heb gesteld of de wegenbelasting per 1-1-2014 doorberekend gaat worden of dat ze dat nu al hebben verrekend. anders toch maar kijken naar 25% auto's
Wij mogen alleen maar Diesel leasen en dus is mijn keuze beperkt. ik wil geen 20/25% bijtelling omdat je dan extrabortant meer gaat betalen en waarvoor?
mijn keuzelijstje is nu:
Megane (als de verhalen voor 2013 kloppen) (per 1-1-2014 100,- /maand duurder)
Focus Wagon (per 1-1-2014 100,- /maand duurder)
3008 blue lease (per -1-2014 150,- /maand duurder)
Waarbij ik de vraag aan de leasemij heb gesteld of de wegenbelasting per 1-1-2014 doorberekend gaat worden of dat ze dat nu al hebben verrekend. anders toch maar kijken naar 25% auto's
diskeltische lurker
Hoezo 100 euro per maand duurder? Die snap ik niet echt. Zo duur is de wegenbelasting toch niet?
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/Tsurany schreef op maandag 26 november 2012 @ 10:07:
Hoezo 100 euro per maand duurder? Die snap ik niet echt. Zo duur is de wegenbelasting toch niet?
pak maar eens een diesel, die beginnen bij 300/kwartaal een benzine is veel goedkoper
de focus weegt 1306kg de 3008 1600kg
diskeltische lurker
Discussie is (hier?) al eens eerder gevoerd, maar ik vind het echt vreemd dat de kosten voor wegenbelasting in 2014 worden doorbelast aan de werknemer. De leasemij weet dit al jaren (en het is zelfs uitgesteld naar 2014), dus men kan daar in de berekeningen gewoon rekening mee houden.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Het doorbelasten naar de werknemer is een keuze van de werkgever. Ik vind het wel vreemd dat deze maatregel die bekend is bij het aangaan van het contract, niet wordt meegenomen in de leaseprijs. Onbekende maatregelen doorbelasten lijkt mij redelijk, maar bekende maatregelen kunnen prima alvast berekend worden.RvL schreef op maandag 26 november 2012 @ 10:23:
Discussie is (hier?) al eens eerder gevoerd, maar ik vind het echt vreemd dat de kosten voor wegenbelasting in 2014 worden doorbelast aan de werknemer. De leasemij weet dit al jaren (en het is zelfs uitgesteld naar 2014), dus men kan daar in de berekeningen gewoon rekening mee houden.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Kom zelf maar uit op 255 euro, gelukkig een lichte auto. Dat is toch weer 70 euro per maandtechnopeuter schreef op maandag 26 november 2012 @ 10:13:
[...]
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/
pak maar eens een diesel, die beginnen bij 300/kwartaal een benzine is veel goedkoper
de focus weegt 1306kg de 3008 1600kg
Vraagje;
Ik heb nog nooit een auto geleased en ben dat ook niet van plan de komende tijd, maar ik wil het 'leasen' graag iets beter begrijpen.. Nu heb ik wel eens gekeken naar auto's op bijvoorbeeld leaseplan, en als je dan verder klikt staat er een leaseprijs bij een auto. Maar wat houdt deze prijs nou in? Zegt een werkgever van, je mag een auto uitkiezen met een maximale leaseprijs van €500,- of rekent die met de catalogusprijs (max. €25.000 bijvoorbeeld) ? Want uiteindelijk is het toch de bijtelling die je zelf moet betalen. Dus stel dat je een catalogusprijs hebt van €20.000 tegen 14% bijtelling, dan betaal je per maand 20000*0.14/12=€233.33,- toch? (Ik ga uit van een eigen bijdrage van €0,- )
Wat ik dus niet helemaal begrijp is wat de leaseprijs zelf nou precies inhoudt.
Ik heb nog nooit een auto geleased en ben dat ook niet van plan de komende tijd, maar ik wil het 'leasen' graag iets beter begrijpen.. Nu heb ik wel eens gekeken naar auto's op bijvoorbeeld leaseplan, en als je dan verder klikt staat er een leaseprijs bij een auto. Maar wat houdt deze prijs nou in? Zegt een werkgever van, je mag een auto uitkiezen met een maximale leaseprijs van €500,- of rekent die met de catalogusprijs (max. €25.000 bijvoorbeeld) ? Want uiteindelijk is het toch de bijtelling die je zelf moet betalen. Dus stel dat je een catalogusprijs hebt van €20.000 tegen 14% bijtelling, dan betaal je per maand 20000*0.14/12=€233.33,- toch? (Ik ga uit van een eigen bijdrage van €0,- )
Wat ik dus niet helemaal begrijp is wat de leaseprijs zelf nou precies inhoudt.
Leaseprijs is het bedrag dat betaalt moet worden aan de leasemaatschappij voor de auto. Dat bedrag is gebaseerd op de aankooprijs, de verkoopprijs na de leasetermijn en alle verwachte kosten gedurende de leasetermijn. Soms is dit inclusief brandstof, soms exclusief. Dus wel of geen tankpas.
Dit is dan ook afhankelijk van het aantal jaar dat je de auto rijd en het aantal kilometers dat je mag rijden. Mijn auto is voor 4 jaar en 36k kilometers per jaar afgesloten en het leasebedrag is daar op gebaseerd.
De bijtelling is puur iets wat jij aan de belasting betaalt omdat de auto in feite loon in natura is als je hem ook prive mag gebruiken.
Ik heb een leasebudget van 750 euro per maand, dat mag de auto kosten. Mijn auto kost 540 euro per maand dus ik houd 210 euro over. Dat krijg ik als bruto salaris.
Dit is dan ook afhankelijk van het aantal jaar dat je de auto rijd en het aantal kilometers dat je mag rijden. Mijn auto is voor 4 jaar en 36k kilometers per jaar afgesloten en het leasebedrag is daar op gebaseerd.
De bijtelling is puur iets wat jij aan de belasting betaalt omdat de auto in feite loon in natura is als je hem ook prive mag gebruiken.
Ik heb een leasebudget van 750 euro per maand, dat mag de auto kosten. Mijn auto kost 540 euro per maand dus ik houd 210 euro over. Dat krijg ik als bruto salaris.
Dit hangt van de werkgever af, maar de meeste geven een leasebedrag, dus zeg 500 euro p/m soms met of soms zonder brandstof.
Met/zonder brandstof is een normbedrag. Wij hebben bijvoorbeeld zonder brandstof als norm, dus zegmaar 500 ex brandstof, maar we hebben wel een tankpas, dus hoeven wij zelf de brandstof niet te betalen.
De bijtelling staat er vervolgens los van. Dit is een belastingsmaatregel in nederland, welke door de werkgever op je loon wordt ingehouden.
Je berekening is niet helemaal correct. Het bijtellingspercentage wordt bij je brutoloon opgeteld, vervolgens betaal je daar dan belasting over.
Dus zeg 20.000 * 0.14 (14% bijtelling auto) = 2.800 wordt bij je brutoloon opgeteld, bij 42% LB wordt dit dan ongeveer 1176 per jaar, ongeveer
Met/zonder brandstof is een normbedrag. Wij hebben bijvoorbeeld zonder brandstof als norm, dus zegmaar 500 ex brandstof, maar we hebben wel een tankpas, dus hoeven wij zelf de brandstof niet te betalen.
De bijtelling staat er vervolgens los van. Dit is een belastingsmaatregel in nederland, welke door de werkgever op je loon wordt ingehouden.
Je berekening is niet helemaal correct. Het bijtellingspercentage wordt bij je brutoloon opgeteld, vervolgens betaal je daar dan belasting over.
Dus zeg 20.000 * 0.14 (14% bijtelling auto) = 2.800 wordt bij je brutoloon opgeteld, bij 42% LB wordt dit dan ongeveer 1176 per jaar, ongeveer
Bijtelling kan gemakkelijk hier berekend worden (in hoeverre het 100% accuraat is weet ik niet):
http://www.berekenhet.nl/...ing-auto-van-de-zaak.html
Wat betreft het leasen ansich. Elke werkgever is hier anders in. Soms krijg je een bedrag door waar ook de brandstof bij in zit, soms is dit zonder. Ook is het niet bij elk bedrijf zo dat als jij een auto van €500p.m. hebt terwijl je budget €750,- is, dat je dan €250 bruto extra salaris krijgt.
http://www.berekenhet.nl/...ing-auto-van-de-zaak.html
Wat betreft het leasen ansich. Elke werkgever is hier anders in. Soms krijg je een bedrag door waar ook de brandstof bij in zit, soms is dit zonder. Ook is het niet bij elk bedrijf zo dat als jij een auto van €500p.m. hebt terwijl je budget €750,- is, dat je dan €250 bruto extra salaris krijgt.
Hoe zijn de levertijden voor de Megane en Focus in 2013? Is de populairiteit van invloed erop!?
Eigenlijk twijfel ik over deze twee...
Ik heb nog even, want oktober 2013 moet hij voor de deur staan.
[ Voor 36% gewijzigd door BlakHawk op 26-11-2012 16:23 ]
Levertijden zijn aardig maar er zijn altijd wel voorraad modellen te scoren. Vaak is er een run op de auto's wanneer ze binnenkort in een hogere bijtellingsklasse vallen. Megane was na september dit jaar niet meer aan te komen eigenlijk.
Ik weet niet wanneer je moet/mag bestellen. Maar neem eens contact op met leveranciers/leasemaatschappijen. Vaak is de levertijd ongeveer 3 maanden oid (correct me if i'm wrong)dfrenner schreef op maandag 26 november 2012 @ 16:20:
Hoe zijn de levertijden voor de Megane en Focus in 2013? Is de populairiteit van invloed erop!?
Yup. Gewoon ff een Ford / Renault dealer bellen.
http://www.nl.alphabet.co...aal/levertijden-overzichtdfrenner schreef op maandag 26 november 2012 @ 16:20:
Kun je per model de gemiddelde levertijd zien. Persoonlijk lijkt me twijfelen over een auto die je over 8 maanden moet bestellen enigszins voorbarig. Tegen de tijd dat jij gaat bestellen heb je waarschijnlijk ook weer meer modellen met 14% die dan weer interessant zijn. Zo mag ik over 3 maanden bestellen en wil ik de V40 gaan nemen maar mogelijk is de Golf 7 14% dan ook uit, wat het perspectief al weer verandert.
Zo wordt de loonheffing niet berekend. Je betaalt alleen 42% aan loonheffing over het deel van je fiscaal jaarloon wat in de range van € 33.863 en € 56.491 valt.rinkel schreef op maandag 26 november 2012 @ 14:57:
Dus stel; je verdient € 56.491, dan betaal je 33,10% over € 18.945 (= € 369,43), 41,95% over € 14.918 (= € 1.611,14) en 42,00% over € 22.628 (= € 9.503,76), en kom je op een totaal van € 22.031,00 aan loonheffing (loonbelasting + premie volksverzekeringen). Vervolgens wordt er nog een heffingskorting toegepast en wordt de arbeidskorting verrekend. Wanneer je vervolgens dat bedrag gaat vergelijken met de situatie inclusief bijtelling, kun je een goede schatting maken van de extra afdracht die je hebt bij het privégebruik van een leaseauto.
Makkelijker is trouwens de witte maandtabel te downloaden, dan is de vergelijking snel gemaakt
Klopt als een bus kaspers,
Daarom ook het woordje "ongeveer"
Ik had niet zon zin om te staffelen, jij wel, dus bij deze: dank
Het is natuurlijk wel zo dat als je reeds boven de 42% grens zit, je geen rekening meer hoeft te houden met de staffels. Je zit er immers al boven en betaal je dus gewoon toch 42% belasting over de bijtelling ?
Het is natuurlijk wel zo dat als je reeds boven de 42% grens zit, je geen rekening meer hoeft te houden met de staffels. Je zit er immers al boven en betaal je dus gewoon toch 42% belasting over de bijtelling ?
[ Voor 44% gewijzigd door rinkel op 26-11-2012 21:58 ]
Ja. Marginale belastingdruk:p Tenzij je de 52% aantikt natuurlijk.rinkel schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:49:
Klopt als een bus kaspers,
Ach de voorpret is het leukst toch? Als je hem eenmaal hebt is het "nieuw" er wel na twee weken af...Aghanim schreef op maandag 26 november 2012 @ 19:03:
http://www.nl.alphabet.co...aal/levertijden-overzicht
Kun je per model de gemiddelde levertijd zien. Persoonlijk lijkt me twijfelen over een auto die je over 8 maanden moet bestellen enigszins voorbarig. Tegen de tijd dat jij gaat bestellen heb je waarschijnlijk ook weer meer modellen met 14% die dan weer interessant zijn. Zo mag ik over 3 maanden bestellen en wil ik de V40 gaan nemen maar mogelijk is de Golf 7 14% dan ook uit, wat het perspectief al weer verandert.
Ik heb nu 2 keer een VAG gehad en daar blijft het echt bij, de kwaliteit is echt om te janken. Mijn huidige auto is net iets ouder dan een jaar en heeft al twee keer volledig stilgestaan, daarnaast heeft het een maand of 8 geduurd voordat de dealer eindelijk ervoor kon zorgen dat de airco het bleef doen...
Het enige voordeel is dat ik heel de vakantie in Frankrijk in een IX35 heb rondgereden, omdat de auto weer stil stond...
Mijn vorige Leon had zelfs twee gebroken motersteunen, dus de moter schoof gewoon heen en weer

V40 is wel erg mooi, maar geen 14% toch?
Ik wil toch wel 14%...
V40 D2 (incl cross country) is vanaf 1 januari 20% volgens mij, alle andere diesels 25%
Er waren een tijdje geleden geruchten over een 14% motor voor Volvo, een D1 ofzoiets. Iemand verklaarde aangesloten te zijn bij een dealer in Antwerpen, en had een presentatie gehad over een dergelijke nieuwe motor. Zou vanaf week 7 2013 geleverd moeten kunnen worden...?dfrenner schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:17:
[...]
Ach de voorpret is het leukst toch? Als je hem eenmaal hebt is het "nieuw" er wel na twee weken af...
Ik heb nu 2 keer een VAG gehad en daar blijft het echt bij, de kwaliteit is echt om te janken. Mijn huidige auto is net iets ouder dan een jaar en heeft al twee keer volledig stilgestaan, daarnaast heeft het een maand of 8 geduurd voordat de dealer eindelijk ervoor kon zorgen dat de airco het bleef doen...
Het enige voordeel is dat ik heel de vakantie in Frankrijk in een IX35 heb rondgereden, omdat de auto weer stil stond...
Mijn vorige Leon had zelfs twee gebroken motersteunen, dus de moter schoof gewoon heen en weer![]()
V40 is wel erg mooi, maar geen 14% toch?
Ik wil toch wel 14%...
Vraag me dan wel af wat voor n motor daar in ligt. Ik vind de D2 echt op het randje, eigenlijk al niet prettig meer. Kan me voorstellen dat je hiermee genoegen neemt voor een lagere bijtelling, maar nog minder pit ??
Ieder zn voorkeur natuurlijk...
Het kan natuurlijk allemaal, er komt uiteindelijk vast een 2 cilinder met 602cc maar dan met 105pk ipv de 30pk waarvan we deze motor kennen
Ieder zn voorkeur natuurlijk...
Het kan natuurlijk allemaal, er komt uiteindelijk vast een 2 cilinder met 602cc maar dan met 105pk ipv de 30pk waarvan we deze motor kennen
[ Voor 22% gewijzigd door rinkel op 27-11-2012 11:11 ]
Nou rinkel, ik rij al sinds juli in een C30 D2 en dat rijdt toch best soepel hoor. Nee, het is geen racemonster, maar ik kom ook niet echt vermogen tekort.
Ik geloof je meteen. Maar kun je je voorstellen als het minder is dan dat?
Ik heb een proefrit gemaakt in een 508, ok hele andere auto en zeker een stuk zwaarder, maar een vrachtwagen fatsoenlijk inhalen zat er nauwelijks meer in.
Toegegeven, een C30 is een flink stuk lichter dan een 508. Dat zal dan ook nog wel gaan. Maar het is absoluut iets persoonlijks. Ik heb altijd auto's gehad met redelijk wat vermogen (140+) en dan is het best een stap omlaag
(overigens is een C30 een koele bak, maar dat terzijde)
Ik heb een proefrit gemaakt in een 508, ok hele andere auto en zeker een stuk zwaarder, maar een vrachtwagen fatsoenlijk inhalen zat er nauwelijks meer in.
Toegegeven, een C30 is een flink stuk lichter dan een 508. Dat zal dan ook nog wel gaan. Maar het is absoluut iets persoonlijks. Ik heb altijd auto's gehad met redelijk wat vermogen (140+) en dan is het best een stap omlaag
(overigens is een C30 een koele bak, maar dat terzijde)
[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 27-11-2012 11:49 ]
Ik heb nu een focus 105pk diesel ecohok met 14% en ik ben zelf prima tevreden over het vermogen. Natuurlijk gaat het niet vergelijkbaar zijn met een klein koekblik met 140+ pk in snelheid maar als ik wil kan ik best ff een flink stukje versnellen. Waar je ff moet letten bij het optrekken alleen is dat je 'em dan wel naar 2000 toeren laat komen om wat turbodruk op te bouwen. Onder de 1500 duurt 't allemaal wat lang.
Ik rijd nu in de VAG 1.2 TDI, dus alles van Volvo is beter dan dat!
Dit topic is gesloten.