Keuze leaseauto Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 103 Laatste
Acties:
  • 441.434 views

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een auto met weinig vermogen heeft juist veel winst om wat vlotter door de bochten te komen, scheelt weer een paar seconde op trekken ;) Eco modellen met standaard sportonderstel houd ik wel van. Helemaal aangezien de meeste wel willen als 3k+ RPM gaat rijden.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Benzine misschien, ecodieseltjes (zoals ik ze gewend ben) niet echt!

Ik snap absoluut waarom verlagen zin kan hebben (al zijn ze bij mijn 320d EDE echt véél te ver gegaan, letterlijk) maar de Octavia is juist zo'n (relatief) comfortabele auto dat ik het zonde zou vinden daar vermindering in te brengen. Zeker nu ik er straks een jaar op heb zitten in wat, als de stoelen niet zo goed waren, een ruggebreker was geweest.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:05
Verlagen heeft zin in het kader van het omlaag brengen v/d de uitstoot (aerodynamica / luchtweerstand). Daarnaast is er niks mis mee als een auto strakker op de weg ligt waardoor je net even lekkerder de bochtjes kan nemen. Mijn Megane GT-line heeft ook een spaardiesel, maar kan menig bwm bestuurder het knap lastig maken in de bochten. Dit zegt waarschijnlijk iets meer over de bestuurders van bmw's dan de auto zelf.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

renzo4000 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:26:
Verlagen heeft zin in het kader van het omlaag brengen v/d de uitstoot (aerodynamica / luchtweerstand). Daarnaast is er niks mis mee als een auto strakker op de weg ligt waardoor je net even lekkerder de bochtjes kan nemen.
Dat heb ik geprobeerd, maar ik vond de 2.0 TDI BE uitvoering die ik proefgereden heb nogal ondersturen.
Ik heb ook niet gezegd dat er iets mis mee is, alleen dat ik het zonde vind van het comfort in de Octavia.
Mijn Megane GT-line heeft ook een spaardiesel, maar kan menig bwm bestuurder het knap lastig maken in de bochten.
Is er een verschil in onderstel tussen de 'gewone' en de GT-line uitvoering? Ik heb twee maanden zo eentje gehad (geblokte stof op het interieur en in de stoelen, is dat GT-line?) en dat ding was koning onderstuur als ik hem iets te vlot door de bochten gooide.
Dit zegt waarschijnlijk iets meer over de bestuurders van bmw's dan de auto zelf.
Ik weet niet wat je hiermee probeert te zeggen, maar ik geef gewoon aan dat het onderstel van de E90 EDE uitvoering te hard en laag is om iets anders te doen dan sportief rijden. Als ik met 2 passagiers de verkeersdrempels bij ons op het kantoorterrein neem dan raken mijn dorpels de drempel zelfs nog als ik er _letterlijk_ met 1km/h overheen kruip.

Ja, ik kan erg soepeltjes schakelen, sierlijk door de bochten glijden en 'nieuw' rijden, maar aan dat onderstel doe je niks. Eerste de beste oneffenheid in het asfalt word doorgegeven tot aan je hoofdsteun.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-07-2014 09:36 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

DarkSide

theres no place like ::1

het probleem met de octavia is dat hij standaard wel heel erg hoog op zijn poten staat.
Dat ziet er niet uit. Verlagen met een eibach set (gewoon officiële accessoire bij VAG) is dan een mooie uitkomst. 3cm omlaag en het ziet er meteen een stuk netter uit.
Daarbij verlies je nagenoeg geen comfort en krijg je een beter weggedrag terug.
Mijn inziens is dit zelfs nuttig op je 1.6 TDI met 105 pk.
Er zijn genoeg tevreden gebruikers te vinden op het skoda forum.
Het is dat mijn werkgever het toch ziet als een externe aanpassing en het niet goedkeurt.
Anders had ik ze zeker in mijn budget toegepast.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dat hij hoog op zijn poten staat is gedaan vanwege de relatief grote laadcapaciteit. Enkele reviewers hebben benadrukt dat de auto een iets betere wegligging krijgt met passagiers/lading achterin omdat die nu relatief licht is.

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-01 21:27

Gast1981

room with a moose!

DarkSide schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:50:
Dit waren ook de autos die op mijn shortlist stonden.
De 308 is voor mij afgevallen omdat ik toch graag meer ruimte op de achterbank heb. En ik het navigatie/multi media systeem niet echt "mijn ding" is.

De ST is idd de mooiste. Is ook ruim op de achterbank. En de bagageruimte moet ik voldoende zijn.
Alleen kwa afwerking vind ik hem iets minder. En het navigatie scherm is echt te klein en te traag anno 2014 (mijn mening)

Blijft over de Skoda. Mooie all rounder. Prachtig 8"navi scherm die wel snel werkt. Maar idd geen panodak.

De eerste 2 zijn nog dit jaar te leveren. Voor de skoda wordt het lastig. Daar loopt de levertijd op naar zo'n 5 maanden. Tevens is daar het technology pakket niet meer leverbaar (mocht je interesse hebben).
Technology pakket voor Octavia heb ik sowieso niet in de folder staan, geen idee wat daarin zit ;)
De dealer hier (huiskes-kokkeler) zegt een heel zwikkie standaard op voorraad te hebben, dus met wat aanpassingen moet het uit voorraad leverbaar zijn. Nieuwe bestellingen worden inderdaad wel tricky voor eind dit jaar. Maar die 8inch navi is een optie toch, niet standaard? Heb nu een carminat 6 inch, dus 5,8 inch zou ik aan kunnen wennen ;)

308 krappe ruimte achterin? Was me niet als zodanig opgevallen. Tijdens eventuele proefrit zeker effe bekijken! Ik neem verdorie niet voor niks een grotere bak. Kofferbakruimte is wel huge, ongeveer gelijk aan de Octavia. Vrouwlief vindt die laatste overigens een absolute no-no, die heeft meer met de 308 en ST.

De ST is duidelijk een kleinere bak, moet nog even uitpluizen of ik die kleinere ruimte voor lief zou kunnen nemen. Het verlagen van de laadvloer levert wel wat extra ruimte op zag ik. Blijkbaar wel weer ruim op de achterbank? Da's wel prettig. Afwerking vond ik trouwens best netjes, al is het geen premium. Mis bij de VAG's wel het mooie panoramadak, dat maakt het nog lastiger kiezen :)
martinusz schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 16:13:
[...]
Mijn ST staat bijna op een ton kilometers en zou nog iets minder dan 2 jaar moeten (20% bijtelling), ik verwacht de boete op 2x lease maandbedrag = +- 1000, euro

Er zijn zeker leuke varianten, maar als ik het goed heb begrepen is de keuze beperkt tot de modellen die ik heb genoemd, dus Golf, Megane en Auris en dan in alle varianten daarvan. Dit staat tenminste in de personeelsreglement ;) wellicht wijken ze hier wel vanaf dat weet ik nog niet :)
Nou... 1000 euro boete lijkt me heul optimistisch ingeschat. Ik denk eerder aan 4 a 5 duizend, misschien gezien de km's iets lager. Maargoed, als je werkgever het afkoopt heb jij er geen last van 8)
Golf en Megane zijn er (nu) sowieso niet als 14% station diesel, dus je rolt dan al gauw in de 20%. Rijdt nu zelf Megane (hatchback, dat wel) en bevalt dikke prima. Golf kostte me destijds te veel extra om een beetje aan te kleden, misschien is dat tegenwoordig iets beter. Wat je ook nog zou kunnen overwegen en overleggen is tijdelijk een huur-/voorloopauto te rijden totdat duidelijk is of en welke 14% diesels er in 2015 gaan komen.

[ Voor 23% gewijzigd door Gast1981 op 23-07-2014 09:45 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
HTT-Thalan schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:23:

Ik snap absoluut waarom verlagen zin kan hebben (al zijn ze bij mijn 320d EDE echt véél te ver gegaan, letterlijk) maar de Octavia is juist zo'n (relatief) comfortabele auto dat ik het zonde zou vinden daar vermindering in te brengen. Zeker nu ik er straks een jaar op heb zitten in wat, als de stoelen niet zo goed waren, een ruggebreker was geweest.
Rij je nu in een Octavia of in een 320d? Ik ben benieuwd naar de stoelen van de Octavia iig, in reviews hoor je dat ze vrij kort zijn, maar verder weinig over het comfort.
HTT-Thalan schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:37:
Dat hij hoog op zijn poten staat is gedaan vanwege de relatief grote laadcapaciteit. Enkele reviewers hebben benadrukt dat de auto een iets betere wegligging krijgt met passagiers/lading achterin omdat die nu relatief licht is.
Bestelbusjes hebben dat ook, die dingen rijden zonder belasting achterin echt raar. Gooi er 250kg cement in, en je zou bijna zeggen dat het beter rijd.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Gast1981 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:38:
Mis bij de VAG's wel het mooie panoramadak, dat maakt het nog lastiger kiezen :)
Volgens mij kun je bij de Leon ST en de Octavia (die sowieso) prima een panoramadak hebben hoor.
Widow schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:41:
[...]

Rij je nu in een Octavia of in een 320d? Ik ben benieuwd naar de stoelen van de Octavia iig, in reviews hoor je dat ze vrij kort zijn, maar verder weinig over het comfort.
Ik heb nu de 320d EDE E90, deze gaat er binnenkort uit en de bestelling is gedaan voor een Octavia RS Combi TDI. Daarin zitten standaard sportstoelen met verlengde zitting.
Bestelbusjes hebben dat ook, die dingen rijden zonder belasting achterin echt raar. Gooi er 250kg cement in, en je zou bijna zeggen dat het beter rijd.
Vreemd vond ik het niet rijden, heb een half uurtje in een 2.0TDI uitvoering gereden en als gewone gezinswagen vond ik er niks mis mee. Mijn gevoel vergeleek het nog met de BMW maar dat is natuurlijk helemaal niet dezelfde auto en dat moest ik gewoon laten varen. De BMW plakt vooral aan de weg bij snelle bochten, de RS is vooral een autobahncruiser die af en toe een leuke tussensprint kan laten zien.

[ Voor 64% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-07-2014 09:45 ]

• DarkSide

DarkSide

[...]

Technology pakket voor Octavia heb ik sowieso niet in de folder staan, geen idee wat daarin zit ;)
De dealer hier (huiskes-kokkeler) zegt een heel zwikkie standaard op voorraad te hebben, dus met wat aanpassingen moet het uit voorraad leverbaar zijn. Nieuwe bestellingen worden inderdaad wel tricky voor eind dit jaar. Maar die 8inch navi is een optie toch, niet standaard? Heb nu een carminat 6 inch, dus 5,8 inch zou ik aan kunnen wennen ;)

308 krappe ruimte achterin? Was me niet als zodanig opgevallen. Tijdens eventuele proefrit zeker effe bekijken! Ik neem verdorie niet voor niks een grotere bak. Kofferbakruimte is wel huge, ongeveer gelijk aan de Octavia. Vrouwlief vindt die laatste overigens een absolute no-no, die heeft meer met de 308 en ST.

De ST is duidelijk een kleinere bak, moet nog even uitpluizen of ik die kleinere ruimte voor lief zou kunnen nemen. Het verlagen van de laadvloer levert wel wat extra ruimte op zag ik. Blijkbaar wel weer ruim op de achterbank? Da's wel prettig. Afwerking vond ik trouwens best netjes, al is het geen premium. Mis bij de VAG's wel het mooie panoramadak, dat maakt het nog lastiger kiezen :)
Ruimte van de 308 achterin is comform standaard C segment denk ik. Niet erg krap, niet erg ruim. De Octavia is daar gewoon erg ruim voor zijn segment.
Mijn "probleem" met het 5,8 " navigatie scherm is dat hij redelijk traag is. En ik heb nu een 6,5" en dat verschil is ook best groot. Maar als je tevreden bent met het 5,8" scherm dan zou ik eerder voor de ST gaan. Dat blijft een prachtbak.
Klopt de laadcapaciteit van de octavia is erg groot. En dat is mooi. De eibachs zijn progressief dus ook die kunnen die laadcapaciteit aan. Neemt niet weg dat ik een standaard octavia net op een scout vindt lijken.
En hoewel dit een beetje mieren....... is, is het optisch gewoon mooier als hij iets lager staat zoals in de folder

Edit op de 14% versies is er geen panodak te bestellen. Dit Itt de 308 die dat wel kan.

Verder zijn de stoelen van een 14% of een Ambition uitvoering minder. Dan die in een Elegance zitten.
Deze bieden meer zijdelingse steun.
Oplossing voor greenliners is om het half leder pakket op de stoel te nemen, Dan krijg je namelijk de elegance stoelen.
Verder is de zitting idd relatief kort. Ook bij de dynamic stoel. Maar vind ik persoonlijk dit niet zo'n probleem. Ik ga dit hopelijk wel verbeteren door de electrisch verstelbare stoelen te nemen (als het in budget past) deze zijn namelijk te kantelen en dat geeft ook meer steun aan de onderbenen.

[ Voor 12% gewijzigd door DarkSide op 23-07-2014 09:48 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Deveon
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:23:
Ik denk dat jij en ik een andere klasse vermogen gewend zijn ;) Eigenlijk heb ik alleen maar eco's gereden behalve mijn eigen 316 (lpg) uit 96, een 320 (190pk) uit 91 en een klein stukje in een 118i cabrio (héérlijk om in te rijden).

• renzo4000
  • Laatst online: 21:05
HTT-Thalan schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:35:

Is er een verschil in onderstel tussen de 'gewone' en de GT-line uitvoering? Ik heb twee maanden zo eentje gehad (geblokte stof op het interieur en in de stoelen, is dat GT-line?) en dat ding was koning onderstuur als ik hem iets te vlot door de bochten gooide.

Ik weet niet wat je hiermee probeert te zeggen, maar ik geef gewoon aan dat het onderstel van de E90 EDE uitvoering te hard en laag is om iets anders te doen dan sportief rijden. Als ik met 2 passagiers de verkeersdrempels bij ons op het kantoorterrein neem dan raken mijn dorpels de drempel zelfs nog als ik er _letterlijk_ met 1km/h overheen kruip.

Ja, ik kan erg soepeltjes schakelen, sierlijk door de bochten glijden en 'nieuw' rijden, maar aan dat onderstel doe je niks. Eerste de beste oneffenheid in het asfalt word doorgegeven tot aan je hoofdsteun.
GT-line heeft idd een aangepast sportonderstel en goede RS-stoelen. Jij hebt waarschijnlijk in de populaire Bose uitvoering gereden met standaard stoelen en onderstel.

Ik probeer niks te zeggen, gezien jouw reactie wordt er wel eea bevestigd :+

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De 14% VAG auto's zullen sowieso geen goede wegligging kennen, vanwege hun semi-onafhankelijke wielophanging. Dus snap eigenlijk niet zo goed waarom je voor de Skoda gekozen hebt (met < 140 pk, want daarboven heeft wel onafhankelijke wielophanging) als je veel waarde hecht aan de wegligging.

• DarkSide

DarkSide

Vindt dat wel meevallen. Het is geen sport auto he. Maar een beetje een bocht nemen gaat prima. Ook in een 14% skoda met starre achteras.
Rij er regelmatig Ford focusjes uit. Of golfjes die wel voorzien zijn van een multilink achteras.

• Widow
HTT-Thalan schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:42:
Ik heb nu de 320d EDE E90, deze gaat er binnenkort uit en de bestelling is gedaan voor een Octavia RS Combi TDI. Daarin zitten standaard sportstoelen met verlengde zitting.
Ah thx, dat maakt het duidelijk :) maar die stoelen zijn zo te zien niet leverbaar op een GLBL uitvoering, of kijk ik verkeerd?

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dynamic optie is dat toch?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb geen flauw idee. Op de Elegance Businessline kon ik gewoon sportstoelen krijgen, de half-leer optie is er evenwel alleen op de RS voorzover ik weet. Hou er wel rekening mee dat sportstoelen weer niet combineerbaar zijn met elektrisch verstelbare stoelen...

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:11
Dynamic pakket interieur
Afbeeldingslocatie: http://www.alba-automotive.com/wp-content/showroom/skoda/octavia/ambition-dynamic/Skoda-Octavia-Ambition.-Kleur-zwart-1.JPG

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

En dit zijn de RS stoelen:

Afbeeldingslocatie: http://www.km77.com/images/medium/4/2/2/5/skoda-octavia-rs-interior-asientos.304225.jpg

• DarkSide

DarkSide

Dynamic pakket idd niet beschikbaar op Greenline.
Zou daar het half leder pakket nemen. Dan krijg je de stoelen die in een Elegance zitten (bieden iets meer steun).

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:09

Ethirty

Who...me?

Z___Z schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 10:10:
De 14% VAG auto's zullen sowieso geen goede wegligging kennen, vanwege hun semi-onafhankelijke wielophanging. Dus snap eigenlijk niet zo goed waarom je voor de Skoda gekozen hebt (met < 140 pk, want daarboven heeft wel onafhankelijke wielophanging) als je veel waarde hecht aan de wegligging.
Omdat je niet verteld wordt dat in een auto van ruim 30k weer gewerkt wordt met een starre as. Dacht dat dat alleen voor bestelbussen en oude auto's was. En omdat het geld een keer op is. Natuurlijk had ik liever een RS DSG gereden, maar daarvoor was het budget niet toereikend ;)

En wegligging is er in verschillende gradaties van race-ophanging tot 2CV-niveau. Ik heb graag een auto die niet te veel duikt en rolt, ook als je rustig rijdt. Maar ik ben wel klaar met het gestuiter en vullingen losrammelen. Standaard schokbrekers met progressieve veren zitten (hopelijk) precies op het niveau dat ik zoek.
Dat hij hoog op zijn poten staat is gedaan vanwege de relatief grote laadcapaciteit.
Bullsh*! Dat zou betekenen dat hij standaard op hulpveren staat?! En van een zware belading gaat de voorkant niet zakken. De auto staat in alle folders verlaagd weergegeven, maar Pon lijkt wel besloten te hebben de extra hoge oostblok-versie te leveren. Ik kan een volle vuist tussen band en wielkastrand kwijt en heb de afgelopen week bij veel andere auto merken gechecked: bij veel kom ik maar op 3 vingers ruimte.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• DarkSide

DarkSide

De skoda mag iets van 640kg laden.
Dat is meer dan wat je meestal ziet in het c-segment. Die voornamelijk onder de 600 blijven.
Hij heeft dus wel degelijk een hogere laadcapaciteit. Maar staat desalnietteplus te hoog op zijn poten voor een mooi visueel plaatje.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ethirty draagt wel een goed punt aan: Deze auto is in het Oosten (van Europa) ook zeer populair en daar is de wegkwaliteit wel stukken minder, dan heb je die extra clearance gewoon _nodig_ om je onderkant niet aan gort te rijden.

En nee, hij staat niet op hulpveren uiteraard, maar zoals Darkside ook aangeeft gaat het om een hoger dan normaal laadgewicht. Daar komt bij dat hij ook een flinke kont heeft - lading ver naar achteren weegt meer door op de achterwielen dan alleen passagiers op de achterbank.

Dat ze hem op plaatjes verlaagd weergeven vind ik dan wel weer nep en siert Skoda niet, ik vind het juist prettig dat ze over de band genomen vrij on-pretentieus zijn.

• Smarron
  • Laatst online: 21:38

Smarron

The bend

Ik heb mijn Octavia (3) ook laten verlagen met Eibach veren en merk juist een stabieler weggedrag en ik heb niet het gevoel veel ingeleverd te hebben op comfort. Origineel vond ik hem toch teveel zwabberen en in de bochten teveel hellen. Dit had ik zeker niet in mijn vorige auto (VW Golf 6 Variant met sportonderstel). Met de Eibach veren rijdt het echt veel beter. Voor velen lijkt het er nu gewoon normaal uit te zien, puur omdat hij origineel inderdaad echt belachelijk hoog staat en nu ziet het er gewoon netjes en iets sportiever uit. Ik kan die veren echt iedereen aanraden. Met hoge drempels wel oppassen trouwens, want de voorbumper staat nu wel echt laag.

Skoda Octavia Combi Greenline Businessline 1.6TDI

Stoelen zijn inderdaad kort. Persoonlijk niet zoveel last van (1.76m). Lange ritten gemaakt en geen last gehad van mijn rug of benen. Ook niet in de Golf, maar daarvoor in de Megane wel, maar dat was dan ook de goedkoopste uitvoering en een pool-auto.

Motor met 110pk bijna niks over te klagen. Aangezien hij veel lichter is geworden dan de voorganger is de acceleratie naar 100 fors sneller. 6-bak rijdt heerlijk. Alleen de 2e versnelling is traag, maar daar ben ik wel aan gewend geraakt.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• secury
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-07-2025
waarom ook dat verhaal over multi-link en starre achteras? 95% van de mensen zou het verschil niet merken, en de 5% die het wel merkt, merkt het alleen als ze tot het uiterste gaan.
Onder mijn g-tron zit ook een starre achteras,en die gaat echt behoorlijk hard door de bochten als het moet, helt nauwelijks over en geeft ontzettend veel vertouwen. paar weken geleden heb ik een paar dagen in een a3 ultra mogen rijden, die wel meer onderstuur had (gewicht van het blok? ).
De enige auto waarmee ik harder door de bochten kon was een Clio Williams die ik een jaartje heb gereden.

• Z___Z
  • Niet online
Je merkt de semi-onafhankelijke wielophanging vooral als je op slechte wegen rijdt en inderdaad als je het uiterste van de auto opzoekt. Het tweede zullen niet zoveel mensen doen, slechte wegen is heel erg afhankelijk van waar je woont en waar je naar toe gaat. Op de snelweg zal het allemaal wel meevallen, maar niet voor niets zijn Europese autos al jaren voorzien van onafhankelijke wielophanging. Dat is ook waarom Europese auto's zoveel beter rijden dan Amerikaanse auto's. Maar nu niet meer dus bij VAG.
Semi-onafhankelijk is dan ook nog niet zo slecht als een starre achteras. Je zal het verschil ook meer gaan merken als je de auto harder afveert door hem bijvoorbeeld te verlagen. Dus het verbaast me wel een beetje dat Smarron een betere wegligging voelt na het verlagen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Z___Z schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 16:19:
Dus het verbaast me wel een beetje dat Smarron een betere wegligging voelt na het verlagen.
De starre achteras is niet voor alle motoriseringen in gebruik. Sommige modellen hebben wel onafhankelijke wielophanging.

• Z___Z
  • Niet online
Klopt motoren vanaf 140 pk hebben wel een multilink achteras, maar Smarron heeft een 110 PK TDI volgens zijn post, dus de 14% bijteller met semi-onafhankelijke wielophanging.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:20
[...]

[...]

Nou... 1000 euro boete lijkt me heul optimistisch ingeschat. Ik denk eerder aan 4 a 5 duizend, misschien gezien de km's iets lager. Maargoed, als je werkgever het afkoopt heb jij er geen last van 8)
Golf en Megane zijn er (nu) sowieso niet als 14% station diesel, dus je rolt dan al gauw in de 20%. Rijdt nu zelf Megane (hatchback, dat wel) en bevalt dikke prima. Golf kostte me destijds te veel extra om een beetje aan te kleden, misschien is dat tegenwoordig iets beter. Wat je ook nog zou kunnen overwegen en overleggen is tijdelijk een huur-/voorloopauto te rijden totdat duidelijk is of en welke 14% diesels er in 2015 gaan komen.
Naja misschien heb ik het mis en is die 1000 euro alleen deel wat aan de werknemer wordt doorbelast, in mijn huidig reglement staat dat de boete 1 maandbedrag per jaar eerder inleveren is, maar wellicht dat de werkgever dan ook deel betaald? Wat mij sterk lijkt aangezien ik zelf weg ga. Nog geen reactie dus kan nog niet melden wat de echte boete zou worden. Nog even afwachten dus of ik mijn auto meeneem of voorloopauto/nieuwe auto kan gaan uitzoeken.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Z___Z schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 17:17:
Klopt motoren vanaf 140 pk hebben wel een multilink achteras, maar Smarron heeft een 110 PK TDI volgens zijn post, dus de 14% bijteller met semi-onafhankelijke wielophanging.
Hoe zit dat met de 20% 105 pk TDI dan :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Z___Z
  • Niet online
Die heeft ook een semi onafhankelijke achterwielophanging. Kan wel begrijpen dat VAG dit op een Skoda toepast, maar het wordt zelfs op de minder gemotoriseerde Audis toegepast. Maarja zolang ze goed blijven verkopen.
Voor mij vielen daarom de VAG auto's al af, want ik wil principieel niet 20% bijtelling betalen over een auto die ook verkrijgbaar is als 14% bijtelling en de 14% bijtelling wil ik niet vanwege de achteras en het feit dat je geen panoramadak kan bestellen.

[ Voor 37% gewijzigd door Z___Z op 23-07-2014 21:36 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

En wat voor ophanging zit er dan op de RS versie?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De RS heeft onafhankelijke wielophanging. En ongetwijfeld andere dempers, veren en misschien ook wel rubbers en andere torsie assen.
Z___Z schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 21:33:
Voor mij vielen daarom de VAG auto's al af, want ik wil principieel niet 20% bijtelling betalen over een auto die ook verkrijgbaar is als 14% bijtelling en de 14% bijtelling wil ik niet vanwege de achteras en het feit dat je geen panoramadak kan bestellen.
Grappig, ik wil juist principieel geen "verminkte" 14% auto die ook als normale auto te krijgen is. Al die ongewenste aanpassingen en schrappen van allerlei opties om die 14% te kunnen halen, dan betaal ik wel meer voor keuze vrijheid.

• Deveon
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 21:33:
Erg kromme redenering imo. Ik lees je reactie als dat je 14% bijtelling wilt voor een auto die eigenlijk meer uitstoot heeft. Om aan die 14% te komen moet nou eenmaal het onderste uit de kan gehaald worden en daar moeten offers voor gemaakt worden. Helemaal voor een C segment station.

• Widow
Nou heb ik niet zoveel verstand van subframes en ophanging, maar als ik kijk wat mn huidige auto heeft (Focus nw model, 2011) heeft die voor onafh., McPherson ophanging met schroefveren, en achterop multilink met schroefveren. En dat rijd wel als een baas.

Mn vorige auto had achter semi-onafhankelijke ophanging en daar viel het me op dat als je echt hard door een bocht gaat, en vervolgens zitten er wat oneffenheden in de weg, dat de auto dan niet echt de neiging heeft om strak in de bocht te blijven liggen, om het netjes uit te drukken.

Als ik nu kijk naar de V40 D4 heeft die achter ook multilink/schroefveren, en de Leon (1.6tdi 14%) heeft ook die ophanging. Maar de 308 heeft achter dwarsarmen en een torsiestaaf. De Octavia heeft achter semi-onafhankelijke ophanging met schroefveren - dit alles gewoon gekopieerd van Autoweek trouwens. Als ik uitga van die gegevens, zou ik dus verwachten dat de rij eigenschappen van mn Focus redelijk worden benaderd door de Leon en de V40, maar dat de 308 en de Octavia achter wat "mindere" ophanging heeft. Ik kijk nu even puur naar specs, maar klopt dat een beetje, of is dat te kort door de bocht?

Verwijderd

Blijkbaar heeft mijn 1.6 TDI A3 dan zo'n verkeerde achteras. Geen idee wat mijn Ibiza FR met sportonderstel had maar die ging een stuk minder hard door de bochten dan mijn A3. Nu ben ik niet zo'n ervaren bochtennemer als sommigen hier maar is het niet lichtelijk overdreven om een lease auto uit te sluiten omdat de achteras niet naar wens is?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37

Reinier

\o/

Widow schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 08:49:
Als ik uitga van die gegevens, zou ik dus verwachten dat de rij eigenschappen van mn Focus redelijk worden benaderd door de Leon en de V40, maar dat de 308 en de Octavia achter wat "mindere" ophanging heeft. Ik kijk nu even puur naar specs, maar klopt dat een beetje, of is dat te kort door de bocht?
Dat is niet te kort door de bocht (treffend in dit verband :) ). Wat je zegt klopt. Daar komt bij dat een deel van het onderstel van de Focus en de V40 gelijk is aan elkaar, dus qua wegligging zit daar niet ontzettend veel verschil tussen.
Tenzij je een Focus hebt met RevoKnuckle ophanging (vóór). Maar volgens mij zit dat alleen op de RS :)

• Widow
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 08:52:
Blijkbaar heeft mijn 1.6 TDI A3 dan zo'n verkeerde achteras. Geen idee wat mijn Ibiza FR met sportonderstel had maar die ging een stuk minder hard door de bochten dan mijn A3. Nu ben ik niet zo'n ervaren bochtennemer als sommigen hier maar is het niet lichtelijk overdreven om een lease auto uit te sluiten omdat de achteras niet naar wens is?
Ik wil niet beweren dat ik professioneel bochtennemer ben, maar de wegligging van mn Focus bevalt erg goed. En aangezien ik opzoek ben naar een opvolger voor die auto, is dat wel iets waar ik op let :)
Reinier schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:04:
[...]
Tenzij je een Focus hebt met RevoKnuckle ophanging (vóór). Maar volgens mij zit dat alleen op de RS :)
Was het naar zo'n feest, ik heb een normale Focus 1.6 :P

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Z___Z schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 17:17:
Niet helemaal waar. Het moet zijn =>140pk ;)

Ik heb in de A3 ook NannyMcPhee met schroefveren voor en een multilink + schroefveren achter en die heeft 140pk.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Deveon
  • Niet online
De facelift van de Porsche Cayenne komt ook in 14% bijtelling uitvoering! Vanaf 84,5k.

PS: motorisering is afkomstig van Panamera.

• Z___Z
  • Niet online
Tylen schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:20:
[...]

Niet helemaal waar. Het moet zijn =>140pk ;)

Ik heb in de A3 ook NannyMcPhee met schroefveren voor en een multilink + schroefveren achter en die heeft 140pk.
Dat zeg ik toch vanaf 140 PK :)
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 08:52:
De wegligging wordt niet alleen bepaald door de ophanging. Dus dat je met een A3 sneller door de bocht kan dan een Ibiza zou goed kunnen. Ibiza heeft ook semi-onafhankelijke achterwielophanging. Breedte van de banden is ook een belangrijke factor. Als er geen oneffenheden in de weg zitten zal het belang van de wielophanging ook minder zijn.
Voor mij is het ook niet alleen de wegligging, maar voornamelijk het confort wat onafhankelijke wielophanging brengt wat belangrijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door Z___Z op 24-07-2014 10:49 . Reden: Ibiza heeft ook semi-onafhankelijke achterwielophanging ]

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-01 13:03

vectormatic

Warlock of the doorlock

Leerzaam topic!

Vooral het verhaal over de semi-onafhankelijke achteras ben ik erg blij mee, elke verleiding die ik nog had om als volgende auto een golf/a3 te kiezen verdwijnt als sneeuw voor de zon, het is natuurlijk van de gekken dat je op een auto van richting de 30k het zelfde primitieve truukje krijgt als op een polo-tje (tenzij die iets nog simpelers hebben). Vooral het verhaal van een onrustige achterkant bij oneffenheden in lange doordraaiers herken ik erg goed van de simpelere auto's die ik heb gereden.

Grote kans dat de volgende auto weer een Focus wordt dus :)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Z___Z
  • Niet online
Er is nog wat slechters, namelijk de starre achteras, maar dat wordt alleen nog maar toegepast op hele slechte busjes of misschien op terreinauto's als het uberhaupt nog toegepast wordt. Dan heb je gewoon een stang die het linker wiel met het rechterwiel verbindt. Wel lekker goedkoop om te maken, soort paard met wagen gevoel krijg je dan.

• Tylen

Tylen

vectormatic schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:43:
Leerzaam topic!

Vooral het verhaal over de semi-onafhankelijke achteras ben ik erg blij mee, elke verleiding die ik nog had om als volgende auto een golf/a3 te kiezen verdwijnt als sneeuw voor de zon, het is natuurlijk van de gekken dat je op een auto van richting de 30k het zelfde primitieve truukje krijgt als op een polo-tje (tenzij die iets nog simpelers hebben). Vooral het verhaal van een onrustige achterkant bij oneffenheden in lange doordraaiers herken ik erg goed van de simpelere auto's die ik heb gereden.

Grote kans dat de volgende auto weer een Focus wordt dus :)
Een Golf/A3 van richting de 30K is een redelijke instapper. Logisch dat daar dan niet het duurdere multilink systeem opzit.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Z___Z schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:50:
Er is nog wat slechters, namelijk de starre achteras, maar dat wordt alleen nog maar toegepast op hele slechte busjes of misschien op terreinauto's als het uberhaupt nog toegepast wordt. Dan heb je gewoon een stang die het linker wiel met het rechterwiel verbindt. Wel lekker goedkoop om te maken, soort paard met wagen gevoel krijg je dan.
Precies wat je dus krijgt in de Octavia en andere "instap" MQB-platform auto's :(

• DarkSide

DarkSide

• Z___Z
  • Niet online
Gaat wel off-topic dit, lets go back to lease autos :)

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-01 18:02
Ook ik mag begin volgend jaar een nieuwe lease auto uitkiezen..
En vind het best lastig. Rijd nu in een 14% megane en dat rijd prima.
Maar wil nu weer een automaat een een auto wat pit en snelheid :D en wel wat ruimte ivm 2 kids..
Zonder de belastingdienst te veel te spekken uiteraard.

Nou had ik me ingeschreven voor een proefrit in de golf gte en de a3 e-tron..
En tot mijn verbazing ben ik uitgenodigd voor de e-tron preview proefrit.
Best leuk om als 1 van de eersten te mogen proefrijden.
13 augustus mag ik rijden :D

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ben erg benieuwd naar de eerste praktijk ervaringen van de GTE/e-tron. Die auto's waren wat mij betreft ook wel kanshebber als ze een paar maanden eerder waren geweest.

• The Eagle

The Eagle

Mja, hier ook wel - totdat mijn werkgever zei dat ik wel benzine mocht rijden, maar ik dan zelf voor de kosten op moest draaien. Diesel it is dus.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Welke kosten bedoel je? Brandstof?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Verwijderd

DarkChylde schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 11:13:
Ook ik mag begin volgend jaar een nieuwe lease auto uitkiezen..
En vind het best lastig. Rijd nu in een 14% megane en dat rijd prima.
Maar wil nu weer een automaat een een auto wat pit en snelheid :D en wel wat ruimte ivm 2 kids..
Zonder de belastingdienst te veel te spekken uiteraard.

Nou had ik me ingeschreven voor een proefrit in de golf gte en de a3 e-tron..
En tot mijn verbazing ben ik uitgenodigd voor de e-tron preview proefrit.
Best leuk om als 1 van de eersten te mogen proefrijden.
13 augustus mag ik rijden :D
Je weet dat je dan wel aardig wat op ruimte in gaat leveren? Zou met 2 kids niet snel voor zo'n auto kiezen. Helemaal omdat je nu de ruimte wel hebt.

• DarkSide

DarkSide

Precies. De normale A3 en golf hebben iets van 380l bagage ruimte.
En als je ruimte voor kinderen etc zoekt. Denk ik persoonlijk meer aan stations.
Het zijn mooie auto's maar voor mij niet geschikt.

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-01 21:27

Gast1981

room with a moose!

Helaas... same here.
Schitterende bak die sportback A3, maar veuls te klein voor ons :'(

Verwijderd

De kofferbak van een Polo is net zo groot als die van een e-tron heb ik me laten vertellen. Is voor een tweede auto al niet groot met twee kinderen. I know, luxe probleem, maar mijn vrouw heeft het al lastig genoeg met buggy/kinderwagen en soms campingbedje in een Polo. En ja, in 1980 ging men met vier personen in een Fiat Panda naar Frankrijk.

"Off topic" Toch wel een errug mooie auto weer de Passat. Vind hem wat richting BMW gaan. Zeer strakke bak. Kan zo maar eens de opvolger van de V60 worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2014 12:31 ]

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:55

Royz

Kleurenblind!!

Ik weet niet hoe oud jullie kinderen zijn, maar ik hoop toch echt dat ze geen 4 meer zijn als ze in de kinderwagen zitten. Met een gemiddelde leasetijd van 4 jaar, hoe lang zullen ze nou in een kinderwagen zitten terwijl je die auto hebt? Maximaal 2 jaar? Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met gebrek aan ruimte met 2 kids.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Verwijderd

Royz schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 12:33:
Ik weet niet hoe oud jullie kinderen zijn, maar ik hoop toch echt dat ze geen 4 meer zijn als ze in de kinderwagen zitten. Met een gemiddelde leasetijd van 4 jaar, hoe lang zullen ze nou in een kinderwagen zitten terwijl je die auto hebt? Maximaal 2 jaar? Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met gebrek aan ruimte met 2 kids.
Dat zeg ik. Luxe problem. :) En als je net begint, dan kun je zo maar eens vier jaar vast zitten aan kinderwagens, bedjes etc. Is ook zeer persoonlijk. Ik heb graag veel ruimte, en zou ook niet snel terug gaan zo lang ik kleine kinderen heb.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:44
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 12:20:
De kofferbak van een Polo is net zo groot als die van een e-tron heb ik me laten vertellen. Is voor een tweede auto al niet groot met twee kinderen. I know, luxe probleem, maar mijn vrouw heeft het al lastig genoeg met buggy/kinderwagen en soms campingbedje in een Polo. En ja, in 1980 ging men met vier personen in een Fiat Panda naar Frankrijk.

"Off topic" Toch wel een errug mooie auto weer de Passat. Vind hem wat richting BMW gaan. Zeer strakke bak. Kan zo maar eens de opvolger van de V60 worden.
En in de jaren '90 moest ik met mijn ouders op de fiets mee naar de camping (25 km) bij gebrek aan een auto, elk weekend weer. En hadden we die wel een, was het een oude Skoda of Hyundai :P
Dit is een andere tijd misschien maar sommigen overdrijven het wel hoor imho. Een V40 is te klein voor 3 personen, een Polo is te min want trekt niet snel genoeg op, etc. Wat een verwende nesten allemaal zijn we geworden he? ;)

Ook al begrijp ik goed dat je gaat leven naar hetgeen je gewend bent (en je portemonnee) en tijden veranderen.

Rijden nu zelf sinds twee weken in een Peugeot 308HB, bevalt prima (voorloop auto). De 308 die mijn vriendin heeft samengesteld is onlangs besteld en zal pas over, ik vermoed, ongeveer 4 maanden te leveren zijn. Het was overigens nog een heel gedoe: de leasemaatschappij had de voorloop auto bij het verkeerde adres afgegeven en die persoon heeft de sleutels en de auto gewoon aangenomen en is er ook mee weggereden. Getekend onder de naam van mijn vriendin. Na veel belwerk, stress bij de leasemaatschappij en de politie die was ingeschakeld (auto als gestolen/vermist opgegeven) was de auto uiteindelijk toch terecht. Er was al een nieuwe onderweg en mijn vriendin hoefde die andere ook niet terug aangezien je nooit weet wat die kerel daar mee heeft uitgespookt.
Wij vonden het absurd dat er geen legitimatie gevraagd werd bij aflevering. Die procedure hebben ze toen dan ook per direct aangepast

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik doe het liefst geen compromissen, en blij dat ik die nu ook niet heb hoeven doen (al heb ik geen cent bespaar op de bijtelling t.o. van de huidige BMW...

@ achteras discussie: Ik had een jaartje een Ibiza ST en ondanks de futloze TDI wilde die naar mijn bescheiden mening best wel strak door de bochten heen (wellicht dat die ook een sportiever onderstel heeft vanwege de bijtellingen/emissie eisen?).

Inderdaad 2 kinderen, 2.5 en 0.5 jaar oud. Wij gebruiken zelfs geen buggy (we hebben hem wel, just in case) en gebruiken meestal een draagdoek/zak voor de kleine, maar je neemt stiekem toch heel wat mee. Luiers, extra kleren, speelgoed, als we langer weggaan ook een campingbedje... bij een hele dag naar opa en oma toe zit de 380 liter van de BMW al goed vol.

Zodra de kinderen ouder worden gaan we met ze kamperen, dat deden we pre-kindertijd ook al graag. Dan moet er ook een flinke tent mee, gereedschap, boodschappen, bedden... ik kan alle kofferruimte gebruiken die ik kan krijgen. Ja, een dakkoffer of trekhaak was een optie geweest, maar alleen een tenzij-optie, ik ben nu beter geholpen met een flinke station (al was het alleen maar omdat ik dan niet het verbruik van een koffer erbij heb, of de last van 90km/h met een aanhanger moeten rijden).

• DarkSide

DarkSide

Het is maar wat je gewend bent. Mijn kinderen zijn 4 en 7. Ik heb geen kinderwagen meer nodig. geen luiertas etc. Maar de extra beenruimte is zeer welkom.
Daarbij heb ik toch regelmatig mijn kofferbak vol zitten dat ik persoonlijk niet blij ben met een HB.

• Deveon
  • Niet online
Tja, ruimte heb je nooit genoeg, maar vaak is minder ook voldoende. Afgelopen hemelvaart en pinksteren ben ik samen met vrouwlief en zoonlief (10 maanden) wezen kamperen. Dan moet er dus zowel winter ('s nachts kán het vriezen) als zomer kleding (overdag kán het 25 graden worden) mee en alles wat je standaard mee moet nemen (BBQ, koelkast, 20kg gasfles, verwarming, tent, skottel, ect).

Na een beetje passen en meten is het gelukt om het in mijn 5d Ibiza weg te stoppen. Al was de oorspronkelijke gedachte om het met een Fiat Grande Punto + 680L dakkoffer mee te nemen.

Sinds dien let ik ook niet zo zeer meer op aantal liters in de kofferbak, als er maar genoeg ruimte tussen de voorstoelen en achterbank zitten voor het achterwaartse autostoeltje (erg krap in het B segment).

Edit: De Ibiza zag wel een mooi verlaagd uit ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 24-07-2014 12:59 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ja wij zijn ook twee weken naar Zweden geweest met een Ibiza ST en één kind, dan heb je gewoon 2 zitplaatsen 'over' plus de bijbehorende voetenruimte. Probeer het nog maar eens met 2 koters ;).

Verwijderd

Wij zijn 2 jaar op rij met 3 volwassenen in een Ibiza FR naar de Franse Alpen gereden voor wintersport. Naast eigen beddengoed en een grote krat met maaltijden en ander voedsel moesten ook onze eigen ski's, snowboards en accessoires mee. Uiteraard zonder dakkoffer. Het zit wat krap maar was prima te doen voor eens in het jaar.Vorig jaar met 4 volwassenen in een A3 Sportback naar Italië. Alle bagage achterin en schoonouders (beide rond de 1.80m) hebben prima achterin gezeten. Een beetje handig stapelen helpt ook veel :)

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-01 18:02
We hebben 2 auto's. Nu allebei een station..
Dus 1 iets kleinere auto moet kunnen.
Ik wil eerst eens kijken hoe het bevalt qua rijden..
Als dat goed is. Doen we een proefrit met het hele gezin.
Ga ook nog de gte bekijken op het moment dat deze beschikbaar is.
Groter en goedkoper. Maar de audi lijkt mij mooier en mooier :D
We hebben hiervoor ook een ibiza st (voorlaatste model) gehad en die viel nogal tegen in de ruimte op de achterbank.
De kids hadden nauwelijks ruimte voor hun benen. Ze zijn nu 2 en 4 jaar..

Uiteindelijk is het met de ruimte te doen. Vrienden van ons hebben een yaris en die kunnen ook prima met 2 kids uit de voeten.. Is net wat je gewend bent.

• The Eagle

The Eagle

Deveon schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 12:58:
Tja, ruimte heb je nooit genoeg, maar vaak is minder ook voldoende. Afgelopen hemelvaart en pinksteren ben ik samen met vrouwlief en zoonlief (10 maanden) wezen kamperen. Dan moet er dus zowel winter ('s nachts kán het vriezen) als zomer kleding (overdag kán het 25 graden worden) mee en alles wat je standaard mee moet nemen (BBQ, koelkast, 20kg gasfles, verwarming, tent, skottel, ect).

Na een beetje passen en meten is het gelukt om het in mijn 5d Ibiza weg te stoppen. Al was de oorspronkelijke gedachte om het met een Fiat Grande Punto + 680L dakkoffer mee te nemen.

Sinds dien let ik ook niet zo zeer meer op aantal liters in de kofferbak, als er maar genoeg ruimte tussen de voorstoelen en achterbank zitten voor het achterwaartse autostoeltje (erg krap in het B segment).

Edit: De Ibiza zag wel een mooi verlaagd uit ;)
Wie neemt er dan ook voor twee dagen een gasfles, BBQ en skottel mee?
Twee simpele wegwerp BBQ's werkt ook prima. Scheelt je zo een halve kuub in ruimte :)

Wat vrij vroeger deden als we met het gezin naar de camping (stacaravan) gingen was simpelweg alleen het BBQ rooster meenemen. In de buurt zoek je wat stenen, je bouwt zelf een BBQ, je haalt een zak kolen, en gaan. En een rooster steek je echt overal zo langs. Lijkt mij ook meer de definitie van kamperen wat dat betreft :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 24-07-2014 13:22 ]

• Deveon
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 13:08:
Ja wij zijn ook twee weken naar Zweden geweest met een Ibiza ST en één kind, dan heb je gewoon 2 zitplaatsen 'over' plus de bijbehorende voetenruimte. Probeer het nog maar eens met 2 koters ;).
Ideaal is ook dat je de zitting van de achterbank weg kan klappen waardoor je een vlakke laadvloer krijgt. Of natuurlijk Tweaker-stijl de zitting demonteren en niet meenemen op vakantie. ;)
The Eagle schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 13:21:
[...]

Wie neemt er dan ook voor twee dagen een gasfles, BBQ en skottel mee?
Twee simpele wegwerp BBQ's werkt ook prima. Scheelt je zo een halve kuub in ruimte :)
De gasfles is wel een must als je gaat overnachten tegen het vriespunt aan in een tent met een baby van 10 hoor. Daarnaast had ik na het inpakken nog een halve kuub over en benut.

Wat ik dus (om maar weet ontopic te gaan) wil zeggen is dat je leeft naar de ruimte die je tot je beschikking hebt en natuurlijk kan je de laadcapaciteit als wens gebruiken, maar als harde eis is voor vaak overdreven.

Zelf houd ik als norm aan alles voor een weekendje weg (in een hotel) in de kofferbak past, momenteel lukt dat net in de Ibiza (draagdoeken en buggy, geen kinderwagen).

[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 24-07-2014 13:57 ]

• Z___Z
  • Niet online
Daarom heb ik een sedan genomen. Heb je een grote kofferbak, maar geen IMHO "lelijke" station.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Z___Z schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 14:06:
Daarom heb ik een sedan genomen. Heb je een grote kofferbak, maar geen IMHO "lelijke" station.
Tot je een grote doos van een willekeurige speakerset/verhuisdoos/tv/wasmachine/etc in de achterbak moet stoppen :P

Verwijderd

Die laat je toch gewoon bezorgen ;)

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37

Reinier

\o/

Alleen de doos? ;)

• DarkSide

DarkSide

Ach iedereen heeft gelukkig zijn eigen voorkeur.
Ik persoonlijk vindt de station uitvoering vaan mooier dan de HB/sedan versie.
Daarbij heb ik op de e.o.a manier altijd wel een paar x per jaar dat ik iets groots moet vervoeren. Wat ik dan makkelijk achterin kan gooien.
Andere huren hiervoor weer een karretje. ik hou het lekker bij een station/combi/st/caravanne/sports tourer etc.

• Tylen

Tylen

J0YR1D3R schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 14:31:
[...]

Tot je een grote doos van een willekeurige speakerset/verhuisdoos/tv/wasmachine/etc in de achterbak moet stoppen :P
Die doos kan je kapot snijden en dan past het wel.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Witgoed laat ik ook gewoon bezorgen inderdaad, de tijd dat ik zelf met die zooi ging leuren ligt nu wel achter me. Zelfde gaat voor boodschappen, klein spul zoals iets voor het avondeten pik ik wel op maar de grote bulk gaat gewoon via Appie.

Het volume van mijn kofferbak is grotendeels voor de kinderen en de vakanties, en zoals al door anderen opgemerkt is bij sommige modellen de Station gewoon mooier dan de Sedan (en dat gaat zeker op voor de Superb/Octavia vind ik).

• Z___Z
  • Niet online
Grote dingen kan je inderdaad gewoon laten bezorgen. Maar goed heb zelf nog een 2e auto (hatchback) waar ik die in kan vervoeren, maar anders kan ik vast wel ergens een station/hatchback lenen.

• Martinusz
Laatst een tuintafel van 2 bij 1 meter in doos vervoerd in de seat ibiza ST :) wel met klep open, maar het paste erin!

Maar zoals gezegd beenruimte achterin houdt niet echt over (zelfde als normale ibiza model), verder is het een prima auto! Ik heb de sport variant en die rijdt prima, mogelijk nog een week en wellicht nog 2 jaar :P

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Da's nog niks! Ik heb onze nieuwe keukentafel van 2 meter 20 met de klep dicht vervoerd in de BMW!

(lang leve IKEA ;))

De man die naast mij stond in de parkeergarage aldaar had een V40 en die was me een partij aan het worstelen om al zijn (relatief grote) aankopen in zijn 'station' te proppen, ik schuif alles naar binnen, ram de klep van mijn sedan vrolijk dicht en rij weg - priceless!

• The Eagle

The Eagle

Kreeg van mijn ouders een ronde tuintafel, iets van 1,20m doorsnee.
Probeer hem in mijn A3 SB te stoppen: past niet :(
Mijn pa gooit zijn 207 SW open en schuift dat ding zo naar binnen :(

Needless to say: die mocht ie toen komen brengen ook :Y)

• J0YR1D3R
  • Niet online
Tylen schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 14:55:
[...]

Die doos kan je kapot snijden en dan past het wel.
En hetgene wat in de doos zit ook meteen maar? Wanneer je veel grote zooi te vervoeren hebt is een sedan echt hoogst onpraktisch. In mijn Golf ging behoorlijk wat tijdens een verhuizing, dat had in een sedan nooit gegaan :)

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

J0YR1D3R schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 16:57:
[...]

En hetgene wat in de doos zit ook meteen maar? Wanneer je veel grote zooi te vervoeren hebt is een sedan echt hoogst onpraktisch. In mijn Golf ging behoorlijk wat tijdens een verhuizing, dat had in een sedan nooit gegaan :)
Zo heb ik een keer twee vrouwen een poging zien doen een tweepersoonsmatras in een 407 sedan te proppen, tevergeefs. Zelf was ik met een 20 jaar oude alfa 33 en schoof ik de twee elektrische lattenbodem moeiteloos naar binnen.

Ik zou dolgraag een sedan rijden, want vaak is dat gewoon stukken mooier (A3 sedan :9~ ), maar praktisch gezien is een station of zelfs een hatch zooooo veel handiger.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Tylen

Tylen

Ik heb zo'n A3 sedan. En tot nu toe krijg ik alles er met gemak in. Daarnaast heb ik een trekhaak en een eigen aanhanger dus alles gaat passen ;)

• Z___Z
  • Niet online
Station is inderdaad handiger dan een sedan. Een hatchback of een sedan is afhankelijk wat je het vaakst nodig hebt. Een sedan heeft meer kofferruimte dus past meer in, maar objecten die zowel hoog als lang zijn gaan makkelijker in een hatchback. Grote voordeel van een sedan is dat je daarin veel veiliger waardevolle spullen kan achterlaten. Het kost behoorlijk veel moeite om in de achterbak te komen, dus huis tuin en keuken dieven zullen niet zo snel proberen.

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
Vandaag bevestiging gekregen dat mijn eerste lease auto besteld is! Levering week 44.

Wilde eigenlijk voor een BMW 320d gaan, na een half jaar een BMW 118d voorloop auto te hebben gereden, echter maakt mijn werkgever het voor mij niet echt interessant deze te rijden.

Na o.a dit forum en autoweek doorgelezen te hebben. Heb ik wat proefritten gemaakt en uiteindelijk getwijfeld tussen de mercedes 220 CLA en de nieuwe c -klasse. ( Volvo en audi waren geen optie, ook kunnen die mij niet echt bekoren.)

CLA schitterend om te zien zeker in AMG maar van binnen vond ik het een grote stap terug i.t.t de BMW. Dus toen gereden in een nieuwe C klasse en wat een fijne wagen!

Een zwarte c220 bluetec AMG met ambition pakket, zitcomfort pakket en regen sensoren ( gek genoeg niet standaard.. ). Ben erg benieuwd!

• The Eagle

The Eagle

Welkom in de wereld van premium auto's. Daar waar niets standaard is, behalve een gepeperde rekening :P

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:26

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik moest zelfs 250 euro bijbetalen voor de hoedenplank (die overigens tegenwoordig wel standaard is).

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Z___Z schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 19:07:
Een sedan heeft meer kofferruimte dus past meer in
Hoezo dat dan? In een zelfde auto die zowel als sedan als hatchback te krijgen is lijkt me de hb toch de ruimste. Sowieso mis je de scharnierconstructie (of ouderwetse beugels) van het deksel.

Vandaag even contact gezocht met degene die af en toe lijkt alle Octavia's van Nederland te voorzien van Eibach's. Snelle reactie en niet te duur. Sowieso een stuk goedkoper dan de dealer. En waar de dealer schijnbaar nog wel eens veren voor de verkeerde aslast of motorisering monteert hoef ik nu alleen maar een fototje van achteras en aslast aanduiding te sturen en hij zoekt daar de juiste veren bij. Kijk, dat is nou service d:)b

• Z___Z
  • Niet online
Zoek maar eens naar de specs van hetzelfde model in hatchback en sedan. Hatchback is een sedan zonder kont. Die verdwenen lengte merk je dus in kofferbakruimte.

• Martinusz
Boete voor afkoop voor mijn huidige werkgever is binnen, 4000 euro. Hiervan zal 2 of 3x het maandbedrag aan mij (nieuwe werkgever) worden doorbelast dat zal zo'n 1000-1500 euro zijn. Benieuwd wat m'n nieuwe werkgever kiest...

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:03

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

martinusz schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:26:
Boete voor afkoop voor mijn huidige werkgever is binnen, 4000 euro. Hiervan zal 2 of 3x het maandbedrag aan mij (nieuwe werkgever) worden doorbelast dat zal zo'n 1000-1500 euro zijn. Benieuwd wat m'n nieuwe werkgever kiest...
Zat je met die oude kar boven je leasebedrag ofzo? Of een rare regel die zegt: je moet je auto oprijden?

ping 127.212.23.124

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Z___Z schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:23:
Zoek maar eens naar de specs van hetzelfde model in hatchback en sedan. Hatchback is een sedan zonder kont. Die verdwenen lengte merk je dus in kofferbakruimte.
Klopt, bij veel auto's is de sedan even lang als de estate, maar dan met een achterruit/stalen kofferdeksel boven de bagageruimte in plaats van een oprolzeiltje en wat lege ruimte.

Voorbeeldje, Focus hatch: 360 liter, estate/sedan: 500 liter

• Deveon
  • Niet online
Bij de Mazda 3 sedan is de kofferbak ook groter als in de Hatchback, maar als je iets groots moet vervoeren past dat vaak beter in een hatchback. Ook zijn er nog aparte gevallen zoals de Skoda Octavia Hatchback waarbij het een sedan vorm is met een hatchback achterklep (met ruit = hatchback, zonder ruit = sedan). De 6 Serie GranCoupe is officieel ook "maar" een hatchback :P

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ah ok, duidelijk. Ik dacht eigenlijk dat een sedan en hb altijd even lang waren maar alleen vorm en hoogte van de bagageruimte verschilden. Weer wat geleerd :)

• Martinusz
pjottum schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 08:17:
[...]

Zat je met die oude kar boven je leasebedrag ofzo? Of een rare regel die zegt: je moet je auto oprijden?
Kogel is door de kerk, auto wordt afgekocht, kosten 880 euro voor mij/nieuwe werkgever.
Volgende week een huurauto en dan later auto bestellen.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
pjottum schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 08:17:
[...]

Dat is bij heel veel werkgevers tegenwoordig. Leaseauto moet je overnemen als je uit eigen beweging uit dienst gaat, of afkopen. Vaak zijn er wel een paar "voorkeursauto's" waarbij dat dan niet geldt, die mag je (mits binnen leasebedrag) zonder afkopen/overnemen teruggeven aan je werkgever wanneer je vertrekt.

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
MrAcid schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:15:
[...]

Dat is bij heel veel werkgevers tegenwoordig. Leaseauto moet je overnemen als je uit eigen beweging uit dienst gaat, of afkopen. Vaak zijn er wel een paar "voorkeursauto's" waarbij dat dan niet geldt, die mag je (mits binnen leasebedrag) zonder afkopen/overnemen teruggeven aan je werkgever wanneer je vertrekt.
Vaak kun je ook nog wel een optie in je contract opnemen dat bij uitdiensttreding de auto zonder boete kan worden ingeleverd. Dat kost je dan alleen wel maandelijks extra geld.

• Widow
Of je probeerd je auto te slijten aan een collega, dat is mij tot op heden elke keer gelukt :)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MrAcid schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:15:
[...]

Die regeling wás bij mijn werkgever in het verleden altijd zo dat dat afkopen alleen gold voor cabrio's met een linnen/stoffen kap en SUV's. Tegenwoordig worden dat soort auto's niet eens meer in de selectieprocedure toegestaan (zelfs de "CC" varianten van de cabrio niet meer) en mogen we nog maar een "x" percentage boven de norm leasen ( x = 20, geloof ik).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Inmiddels heb ik toegang tot de lease applicatie om te bekijken wat het mij nu gaat kosten. De meeste had ik al "voorzien" die in aanmerking kwamen. Zijn er ook een paar al gelijk afgevallen ivm de prijs, snelheid en te dure opties. Het is net als met vakanties. Je ziet een auto voor een leuke prijs. Dan ga je kijken wat je krijgt en moet je nog voor duizenden euro's aan opties toevoegen om het wat te maken. Vooral Audi is hier echt een ster in. Jammer want het maakt het zo ontzettend onoverzichtelijk en duur. En al die fancy namen die ze hebben bedacht.... ff een auto samenstellen is er niet bij.

Wat ik nu nog over heb is het volgende (van favoriet naar minder favoriet:
  1. Lexus IS300 2.5 164kW Hybrid First Edition CVT
  2. Lexus CT 200h hybrid 100kW Luxury Line E-CVT
  3. Lexus CT 200h hybrid 100kW E-CVT (14% bijtelling)
  4. Volvo V40 Cross Country D4 140kW Momentum
  5. Mercedes-Benz A200 CDI 100kW BE Comfort 7G-DCT
  6. Opel Insignia 2.0 CDTI ecoflex 103kW start/stop Business +
  7. Seat Leon 1.4 TSI 110kW ACT FR Dynamic DSG-7
  8. Skoda Octavia 1.6 TDI 77kW Ambition Businessline DSG
  9. Renault Mégane 1.5 dCi eco 81kW Bose EDC
Het is wel lastig om daar wat uit te halen omdat er vaak de nodig opties nog bij komen uiteraard. Elke auto heeft zijn voor en nadelen dus ga binnenkort maar eens wat proefritten maken
  1. Is een Sedan en ben er nog niet uit of dit handig is. Daarnaast ook vrij duur
  2. Zou ideaal zijn. Heb nu en business line pro en erg tevreden mee. Helaas 20% bijtelling
  3. 14% ivm kleinere wielen. Zit geen leren bekleding in maar dat kan ik wellicht laten doen achteraf?
  4. Mooie auto maar door de opties wordt hij wel erg duur
  5. Vrij duur en ben er nog niet uit of ik hem nu echt wel mooi vind. Hier moet ik nog echt een proefrit aan wagen
  6. Opel "voelt" wat minder premium qua merk al heb ik het idee dat de insignia wel een prima bak is
  7. Leuke sportieve auto en een stuk goedkoper. Echter wat minder premium. Proefrit moet mij overtuigen of hij beter is dan de andere. prijs/prestatie
  8. Toch een Skoda erbij gezet. De superb was te zwaar/langzaam voor mijn doen en kaler voor dezelfde prijs had ik het idee (geen idee waarom hij duurder is, heb ik geen verstand van). Je krijgt veel auto voor een goede prijs.
  9. Franse auto's.... :) Niet duur, veel opties maar verder toch minder dan de andere. Maakt het zeker geen slechte of lelijke auto en hij is ook nog niet bij voorbaat kansloos.
Ga er zelf nog eens goed induiken. Bijv A3 1.2 TFS 81kW Attraction SB (Hatchback 5 deurs) is ook een leuke auto met de juiste opties

[ Voor 3% gewijzigd door thewizard2006 op 25-07-2014 20:07 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• The Eagle

The Eagle

On a differrent note: vanaf 27-9 staat de BMW 2 serie Active Tourer in de showroom.
20%, 150 pk diesel en een relatief lage consumentenprijs. Is een hele mooie auto geworden :)

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik kan je in elk geval melden dat de kofferbak van de IS300h erg meevalt. De bodem is niet verhoogd want het accupakket zit meer naar het midden. Scheelt als een auto als hybride ontwikkeld wordt en daar rekening mee gehouden kan worden ;) (Hoewel je in de US meer IS250's tegenkomt met een 6 cilinder onder de motorkap).

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik snap je lijstje niet helemaal. Ik zie naast hybride en diesel slechts 1 benzine uitvoering. Je kiest bijna overal voor 100kW uitvoeringen, maar bij de Skoda en Renault kies je dan weer een lichte motor.

Pagina: 1 ... 75 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.