Helemaal mee eensHTT-Thalan schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:49:
[...]
Ik word blij van deze auto, da's alles wat telt.
Dat zal wel meevallen. HTT is vast geen 18 meer
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik ben het 18-jarige rijgedrag wel verleerd, maar ik ben niet lang niet volwassen hoor...
Af en toe een stoplichtsprintje, flink doorknallen op de snelweg, maar ik ben wel vrij fel op zaken als afstand houden, rood licht, kinderen, woonwijken, dat soort zaken. Ik geniet vooral van het feit dat je een mooi stuk techniek bedient, voelen wat het onderstel doet, soepeltjes schakelen, gewoon echt autorijden. Klinkt misschien een beetje 'out there' als ik het zo terug lees...
Het is vooral een live and let live attitude denk ik - ik probeer niemand in de weg te zitten in het verkeer, en verwacht dat min of meer ook andersom.
Af en toe een stoplichtsprintje, flink doorknallen op de snelweg, maar ik ben wel vrij fel op zaken als afstand houden, rood licht, kinderen, woonwijken, dat soort zaken. Ik geniet vooral van het feit dat je een mooi stuk techniek bedient, voelen wat het onderstel doet, soepeltjes schakelen, gewoon echt autorijden. Klinkt misschien een beetje 'out there' als ik het zo terug lees...
Het is vooral een live and let live attitude denk ik - ik probeer niemand in de weg te zitten in het verkeer, en verwacht dat min of meer ook andersom.
Ff nieuwsgierig... Wat is je leasebudget p/m eigenlijk? En bij welke condities (jr/km)?
Ik moet dus bij J&T. Die hebben een link met directlease zie ik en directlease is tov leaseplan bijna 50,- pm duurder helaas.
Het wordt of een dikke Skoda, of een luxe premium wat mij betreft. Volkswagen, Ford, Peugeot, etc...allemaal leuk. Maar een Skoda is niet meer minder mooi, maar wel veel luxer en groter.
Ik moet dus bij J&T. Die hebben een link met directlease zie ik en directlease is tov leaseplan bijna 50,- pm duurder helaas.
Het wordt of een dikke Skoda, of een luxe premium wat mij betreft. Volkswagen, Ford, Peugeot, etc...allemaal leuk. Maar een Skoda is niet meer minder mooi, maar wel veel luxer en groter.
Ik zal voor je aan de kant gaan als ik je spotHTT-Thalan schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:59:
Ik ben het 18-jarige rijgedrag wel verleerd, maar ik ben niet lang niet volwassen hoor...
Maar ik snap wat je zegt, zo probeer ik me ook op de weg te gedragen.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Nee joh, ik ben toch incognitoEthirty schreef op maandag 14 juli 2014 @ 23:52:
[...]
Ik zal voor je aan de kant gaan als ik je spot
We hebben officieel een leasebudget van 1050 per maand ex brandstof, maar wij hebben een soortement van koepelcontract, via onze fleetmanager (welke voor een extern bedrijf werkt die deze zaken voor ons beheert), met enkele merken c.q. dealers. Dit bepaalt dus onder andere dat wij puur die 5 genoemde merken mogen leasen, maar levert ook een (flink) prijsvoordeel op. Sowieso krijgen wij een vast percentage korting op de offerte (dat maakt voor mij geen bal uit onderaan de streep, maar voor mijn werkgever wel) en schijnen onze leasetarieven heel scherp te zijn.readytoflow schreef op maandag 14 juli 2014 @ 23:35:
Ff nieuwsgierig... Wat is je leasebudget p/m eigenlijk? En bij welke condities (jr/km)?
Ik heb dus het uiteindelijke leasetarief van mijn auto niet te zien gekregen, want mijn fleet manager gaf aan dat als ik op de limiet van 1050 p/m zou gaan zitten ik over de fiscale limiet van mijn budgetklasse zou gaan (en die is 52.200 euro), ik kon me dus maar beter daarop richten, was zijn advies.
Dat rekent ook makkelijker, want ik hoef alleen maar de bijtelling over de fiscale waarde uit te rekenen om te weten wat een auto mij kost, het leasebedrag is uiteindelijk helemaal niet interessant voor mij, dat dokken zij toch wel, ik heb immers al toestemming om voor 52k een auto uit te zoeken (binnen de guidelines).
Kilometrage waar ik van uit ging is 45k / jaar en het contract is in principe voor 4 jaar, maar als je hem eerder op rijdt, so be it, dan krijg je gewoon eerder een nieuwe, doen ze niet moeilijk over.
[ Voor 85% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-07-2014 09:05 ]
Haha dat zou wat zijn: "Je hebt je auto opgereden in 3 jaar, nu moet je een jaar met de trein en daarna krijg je pas een nieuwe auto!"HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 08:57:
[...]
Kilometrage waar ik van uit ging is 45k / jaar en het contract is in principe voor 4 jaar, maar als je hem eerder op rijdt, so be it, dan krijg je gewoon eerder een nieuwe, doen ze niet moeilijk over.
Je denkt toch niet dat het voordeel van geen (of lage) BPM volledig naar de consument gaat heHTT-Thalan schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:48:
Daarnaast zijn die 14% versies vaak dirt cheap, je wil als merk enerzijds je cijfertjes op orde hebben om te kunnen roepen dat je de grootste/zuinigste/beste hebt, maar onderaan de streep moet er gewoon geld verdiend worden en dat doe je niet als je van elk model de goedkoopste versie wegzet.
www.google.nl
Nou ja, het kán voorkomen dat er eentje in de pool 'over' is die nog 'op' moet en dan kan het zijn dat je die een tijdje mee krijgt, zolang het redelijk is. Ze hadden nog een A6 avant staan toen ik ging bestellen maar die heb ik gelukkig niet mee hoeven nemen.
Maar er valt nog steeds te verdienen met duurdere modellen wed ik!MisteRMeesteR schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 09:13:
[...]
Je denkt toch niet dat het voordeel van geen (of lage) BPM volledig naar de consument gaat he? Daar profiteert het merk cq. de importeur ook van, juist bij de goedkoopste versie met lage uitstoot.
[ Voor 43% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-07-2014 09:15 ]
Het voordeel gaat natuurlijk wel deels naar de consument. Ten slotte zijn er ook nog concurrenten die ook graag auto's verkopen.MisteRMeesteR schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 09:13:
[...]
Je denkt toch niet dat het voordeel van geen (of lage) BPM volledig naar de consument gaat he? Daar profiteert het merk cq. de importeur ook van, juist bij de goedkoopste versie met lage uitstoot.
Het mooiste is ook nog dat op de 14% modelen de consumentenprijs vaak niet zo interessant is aangezien het hoofdzakelijk lease is (sterker nog, hoe hoger de marge, hoe goedkoper de auto lijkt), maar waarom dan deze versies zo beperken in opties? Zou dit markt bescherming zijn? Je ziet het namelijk vooral bij VAG en in mindere mate bij PSA, maar daarintegen doen de Aziaten en Zweden hier weer niet aan mee.
[/aluminium hoedje]
Ik denk dat het een stukje "groen overkomen" is.Deveon schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 09:29:
[...]
Het voordeel gaat natuurlijk wel deels naar de consument. Ten slotte zijn er ook nog concurrenten die ook graag auto's verkopen.
Het mooiste is ook nog dat op de 14% modelen de consumentenprijs vaak niet zo interessant is aangezien het hoofdzakelijk lease is (sterker nog, hoe hoger de marge, hoe goedkoper de auto lijkt), maar waarom dan deze versies zo beperken in opties? Zou dit markt bescherming zijn? Je ziet het namelijk vooral bij VAG en in mindere mate bij PSA, maar daarintegen doen de Aziaten en Zweden hier weer niet aan mee.
\[/aluminium hoedje]
Bij Ford was het bijvoorbeeld bijna onmogelijk om after-market grotere wielen op een Focus EcoBoost te krijgen.
Bij Renault krijg je ze er gratis bij in de vorm van een "tegoed bon" oid.
Als je kijkt naar de verschillende opties die je bij Skoda niet kan kiezen op de GreenLine verwacht ik dat ze hiermee een gedeelte van de mensen toch "dwingen" om voor een niet-GreenLine model (en dus duurder model) te kiezen...
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Kreeg een brief van de leasemaatschappij dat mijn auto volgens de schatting aan het einde van dit jaar uitgereden is (160000km) dus ben al wat vluchtig aan het rondkijken. Op dit moment heb ik nog een lexus ct200h business line pro met leren bekleding, navigatie, metallic pearl white, led lampen voor.
Er sprongen 2 auto's positief uit en de rest had te veel nadelen (ja ik ben heel erg verwend).
Optie 1 is een nieuwe ct200h. Lastige hierbij is weer dat je alleen 14% bijtelling hebt met 15inch wielen. Alleen de goedkoopste versie heeft die geloof ik. Als ik de luxury line wil weten jullie dan of ik de 17inch eventueel kan laten vervangen voor 15inch. Terugwisselen achteraf wordt door mijn werkgever niet toegestaan dus dat is helaas geen optie.
Optie 2 is de Volvo V40. Eigenlijk is deze echt heel aantrekkelijk. Wat ik echter mis is een navigatiesysteem. Weten jullie of je die er bij kan nemen. In mijn huidige auto ben ik echt heel erg content ermee tov zo'n losse tomtom/mobiel. Verder ziet hij er erg aantrekkelijk uit.
Er sprongen 2 auto's positief uit en de rest had te veel nadelen (ja ik ben heel erg verwend).
Optie 1 is een nieuwe ct200h. Lastige hierbij is weer dat je alleen 14% bijtelling hebt met 15inch wielen. Alleen de goedkoopste versie heeft die geloof ik. Als ik de luxury line wil weten jullie dan of ik de 17inch eventueel kan laten vervangen voor 15inch. Terugwisselen achteraf wordt door mijn werkgever niet toegestaan dus dat is helaas geen optie.
Optie 2 is de Volvo V40. Eigenlijk is deze echt heel aantrekkelijk. Wat ik echter mis is een navigatiesysteem. Weten jullie of je die er bij kan nemen. In mijn huidige auto ben ik echt heel erg content ermee tov zo'n losse tomtom/mobiel. Verder ziet hij er erg aantrekkelijk uit.
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Natuurlijk kan je een navigatiesysteem nemen in de V40, zit in het Business Pack Connect, of je kan hem als losse optie nemen. Maar ik zou voor dat pakket gaan, zit gelijk de meeste basisdingen in. Staat overigens ook gewoon in de prijslijst, of de configurator van Volvothewizard2006 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 09:38:
Kreeg een brief van de leasemaatschappij dat mijn auto volgens de schatting aan het einde van dit jaar uitgereden is (160000km) dus ben al wat vluchtig aan het rondkijken. Op dit moment heb ik nog een lexus ct200h business line pro met leren bekleding, navigatie, metallic pearl white, led lampen voor.
Houd er rekening mee dat als je eind dit jaar kunt bestellen, levering waarschijnlijk in 2015 zal zijn, en er nieuwe CO2 regels gelden, dus 14% nu waarschijnlijk geen 14% in 2015 zal zijn...
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Momenteel is eigenlijk alleen de Peugeot 308 hatchback (best leuk als BLP) of C4 Cactus in 2015 14%. Later zullen er vast nog andere modellen volgen.
Ik sla express de Porsche 918, UP formaat en de Polo even over.
Ik sla express de Porsche 918, UP formaat en de Polo even over.
Lees mijn post nog eens zou ik zeggenDeveon schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 09:29:
[...]
Het voordeel gaat natuurlijk wel deels naar de consument. Ten slotte zijn er ook nog concurrenten die ook graag auto's verkopen.
www.google.nl
Waar is die fiscale limiet op gebaseerd? Ik heb er nog nooit van gehoord, of is het soms een interne aangelegenheid van het bedrijf of leasemaatschappij.HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 08:57:
Ik heb dus het uiteindelijke leasetarief van mijn auto niet te zien gekregen, want mijn fleet manager gaf aan dat als ik op de limiet van 1050 p/m zou gaan zitten ik over de fiscale limiet van mijn budgetklasse zou gaan (en die is 52.200 euro), ik kon me dus maar beter daarop richten, was zijn advies.
Inderdaad intern, er zijn budgetklasses vastgelegd waar je, behorend tot een bepaald (management)niveau in mag 'shoppen'.Jeroen V schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:35:
[...]
Waar is die fiscale limiet op gebaseerd? Ik heb er nog nooit van gehoord, of is het soms een interne aangelegenheid van het bedrijf of leasemaatschappij.
Maar...kort samengevat: goede leaseregeling als je binnen die 5 merken iets naar je gading kan vinden!
Ik krijg die RS niet voor elkaar met 800,-. Standaard is die RS toch niet zo luxe uitgerust als een Busines Line Elegance? Of kijk ik dan verkeerd?
Ik kijk altijd naar leasebedrag. Hoe dik kan ik welke auto aankleden binnen dat bedrag? En wat kost die auto mij dan per maand?
Ik krijg die RS niet voor elkaar met 800,-. Standaard is die RS toch niet zo luxe uitgerust als een Busines Line Elegance? Of kijk ik dan verkeerd?
Ik kijk altijd naar leasebedrag. Hoe dik kan ik welke auto aankleden binnen dat bedrag? En wat kost die auto mij dan per maand?
Een Octavia 2.0 TSI RS zonder opties kun je bij 48 maanden en 30.000 km/jaar waarschijnlijk leasen vanaf zo'n 700 a 750 euro excl BTW en brandstof. Met BTW correctie voor privegebruik (het immer vergeten deel van de leaseprijs) kom je rond de 800 euro uit.
Als je slechts 800 incl brandstof te besteden hebt, of met meer kilometers of een kortere looptijd moet rekenen, gaat deze auto natuurlijk niet lukken.
Als je slechts 800 incl brandstof te besteden hebt, of met meer kilometers of een kortere looptijd moet rekenen, gaat deze auto natuurlijk niet lukken.
Vanaf 30k kom je wel in dieselterritorium volgens mij, en ik geloof dat de dieselversie ook ietsje goedkoper is, al gaat dat hier wellicht niet genoeg schelen om het mogelijk te maken.
Je kunt ook voor de 2.0 TDI gaan toch? De meest luxe basisuitvoering daarvan gaat voor 34k, goedkoopste versie voor (ik dacht) 28k maar je moet maar ff op de site kijken voor de juiste prijzen.
Je kunt ook voor de 2.0 TDI gaan toch? De meest luxe basisuitvoering daarvan gaat voor 34k, goedkoopste versie voor (ik dacht) 28k maar je moet maar ff op de site kijken voor de juiste prijzen.
Ik had op Autoweek.nl gekeken en daar zit hij nergens in de pakketten vandaar. Op de website van Volvo zelf wordt ik niet heel erg vrolijk bij die configurator. Wat een onoverzichtelijke meuk zeg. Kan uiteraard ook aan de browser liggen maar toch. Al die pakketten en opties.Tankiej schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 09:41:
[...]
Natuurlijk kan je een navigatiesysteem nemen in de V40, zit in het Business Pack Connect, of je kan hem als losse optie nemen. Maar ik zou voor dat pakket gaan, zit gelijk de meeste basisdingen in. Staat overigens ook gewoon in de prijslijst, of de configurator van Volvo
Oh ok ik was in de veronderstelling dat vorig jaar die regels al aangepast waren. Wist niet dat dit in 2015 nog eens zou gaan gebeuren. Is daar al meer van bekend dan? Wat de eisen zijn etcZeRoC00L schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 09:41:
Houd er rekening mee dat als je eind dit jaar kunt bestellen, levering waarschijnlijk in 2015 zal zijn, en er nieuwe CO2 regels gelden, dus 14% nu waarschijnlijk geen 14% in 2015 zal zijn...
[ Voor 26% gewijzigd door thewizard2006 op 15-07-2014 13:11 ]
Verwijderd
Je kunt ook de brochures download van de Volvo website, daar staat per uitvoering en pakket vermeld wat je krijgt. Toen ik nog een auto mocht kiezen was voor mijn gevoel de Volvo brochure van de V40 duidelijk genoeg. Overigens mag je er best van uit gaan dat als je een enigszins gangbare auto kiest er navigatie bijgeleverd kan worden
De Octavia RS lijken wel op elkaar, maar de benzine variant is wel aanzienlijk sneller (1s sneller naar de 100). De RS diesel is meer vergelijkbaar met de 1.8 EBL.
Edit: Al betwijfel ik of je het in rijervaring merkt...
@thewizard2006: Volvo heeft op het moment ook een aanbieding met de Ocean Race uitvoering. Deze staat niet in de standaard folder/prijslijst.
Edit: Al betwijfel ik of je het in rijervaring merkt...
@thewizard2006: Volvo heeft op het moment ook een aanbieding met de Ocean Race uitvoering. Deze staat niet in de standaard folder/prijslijst.
[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 15-07-2014 13:17 ]
Een Octavia RS kost 37k excl opties. Dat is de 220pk 2.0TSI benzine versie.
Een "RS diesel" (2.0 TDI 184 pk, Golf GTD) kost ook 37k. De 150pk versie is wel veel goedkoper, maar dat is dus geen RS.
Een "RS diesel" (2.0 TDI 184 pk, Golf GTD) kost ook 37k. De 150pk versie is wel veel goedkoper, maar dat is dus geen RS.
Ik vind het performanceverschil tussen de TSI en TDI RS wel opvallend, ze schelen (kenteken leeggewicht) precies 45 kilo met elkaar in het nadeel van de diesel. Ze wisselen stuivertje op de pk's en newtonmeters: de TSI heeft 30PK meer en de TDI heeft 30NM meer.
Toch is de laatste 1,2 trager en de top ligt ook 14km/h lager. Niet dat ik dat ga missen, maar ik vraag me af waar hem dat precies in zit.
Ter vergelijking: Mijn huidige EDE heeft 163PK/380NM op 1405 kilo leeggewicht, hij is dus 1) zwaarder dan de RS TDI en 2) heeft minder PK's (NM is hetzelfde) en toch is hij .2 seconden sneller. Een haast onmerkbaar verschil voor de gewone rijders, maar hoe komt dit? Minder vermogen, zwaarder, en toch rapper?
Toch is de laatste 1,2 trager en de top ligt ook 14km/h lager. Niet dat ik dat ga missen, maar ik vraag me af waar hem dat precies in zit.
Ter vergelijking: Mijn huidige EDE heeft 163PK/380NM op 1405 kilo leeggewicht, hij is dus 1) zwaarder dan de RS TDI en 2) heeft minder PK's (NM is hetzelfde) en toch is hij .2 seconden sneller. Een haast onmerkbaar verschil voor de gewone rijders, maar hoe komt dit? Minder vermogen, zwaarder, en toch rapper?
Achterwielaandrijving dus beter in staat dat vermogen op de weg kwijt te kunnen in een sprintje? Vermogen/koppel cijfers worden altijd getoond als een maximum bij een aantal toeren, zegt niet alles over het vermogen/koppelverloop door de toeren heen.
[ Voor 45% gewijzigd door EvaluationCopy op 15-07-2014 13:29 ]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
http://www.carblogger.nl/...g-2012-2013-2014-en-2015/thewizard2006 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:10:
Oh ok ik was in de veronderstelling dat vorig jaar die regels al aangepast waren. Wist niet dat dit in 2015 nog eens zou gaan gebeuren. Is daar al meer van bekend dan? Wat de eisen zijn etc
D2/4 14% huidig ,zal dan dus gewoon weer 20% zijn.
Hou ook rekening dat de aanschafprijs hoger is bij oa de V40 (scheelt zo'n 600 euro) door BPM verhoging a 450 euro (Bij D2 / D4 14% nu) of 300 euro bij T2/3 (bij andere motoren zijn het weer andere bedragen, oa T4 = 50 euro).
Hierdoor past de leaseprijs en bijtelling zich dus nogmaals aan per 1-1-2015.
Om hier rekening mee te houden kun je in de calculatietool alvast de non-business selecteren, dan zie je de waarschijnlijke 2015 prijs.
Zie alle waarschuwingen als je boven "i" hovert op deze pagina:
https://www.toplease.nl/W...t&a=res&merk=VOLV&mod=V40
Om te bepalen of een auto snel is kijk ik altijd naar de 0-100 tijd. PK's en NM's zeggen vaak vrij weinig daarover. Hierbij zijn BMW's vaak opvallend snel voor de specificaties en Franse merken vaak trager dan de specificaties vermoeden.
Achterwielaandrijving heeft ook meer vermogen verlies tussen motor en uiteindelijk het wiel als voorwielaandrijving.EvaluationCopy schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:28:
Achterwielaandrijving dus beter in staat dat vermogen op de weg kwijt te kunnen in een sprintje? Vermogen/koppel cijfers worden altijd getoond als een maximum bij een aantal toeren, zegt niet alles over het vermogen/koppelverloop door de toeren heen.
[ Voor 50% gewijzigd door Deveon op 15-07-2014 13:38 ]
Dat verschil zit 'm voornamelijk in de langere overbrengingen van de TDI. Deze motor kan een pak minder toeren draaien. Om de auto dan toch een fatsoenlijke topsnelheid te geven, maken ze de overbrengingen langer.HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:24:
Ik vind het performanceverschil tussen de TSI en TDI RS wel opvallend, ze schelen (kenteken leeggewicht) precies 45 kilo met elkaar in het nadeel van de diesel. Ze wisselen stuivertje op de pk's en newtonmeters: de TSI heeft 30PK meer en de TDI heeft 30NM meer.
Als ik Autoweek mag geloven is bij de TSI alleen de 6e versnelling een overdrive versnelling (oftewel de motor draait minder toeren dan de uitgaande as van de versnellingsbak). Bij de TDI is dat al vanaf de 4e versnelling. Dat resulteert dus in lagere toeren voor de TDI bij dezelfde snelheid, maar het kost wel meer vermogen.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Gezien de afwijking die je alleen al ziet in bijvoorbeeld autoweek met reviews (of als je zelf met stopwatch meet) vraag ik me wel eens af hoe die metingen plaats vinden - zal wel net zoiets zijn als met verbruikscijfers, +/- 20%Deveon schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:36:
Om te bepalen of een auto snel is kijk ik altijd naar de 0-100 tijd. PK's en NM's zeggen vaak vrij weinig daarover. Hierbij zijn BMW's vaak opvallend snel voor de specificaties en Franse merken vaak trager dan de specificaties vermoeden.
[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-07-2014 13:42 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Eigenlijk kun je beter kijken naar de tussensprintjes, bijvoorbeeld de tijd van 80 - 120 km/u in verschillende versnellingen. Dat zegt eigenlijk veel meer dan alleen het optrekken van 0-100Deveon schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:36:
Verwijderd
Collega van me heeft ook lang zitten twijfelen tussen de Octavia RS en V60. (Diesel) Uiteindelijk toch voor de V60 D4 gekozen. Stukje sneller en qua bijtelling maakt het weinig verschil. De diesel versie van de RS is toch niet echt snel. Verwacht je toch wat meer van. Blijft wel een mooie auto.
Nee wat dat betreft kun je beter de RS TSI hebben maar wij mogen geen benzine, bovendien maak dat ding nogal een kabaal, dat krijg je aan een klant niet meer verkocht denk ik ;-).
Verwijderd
Of laten chippen.. al zal ik dat niet (snel) doen met een leasewagen. Gaat de RS ook naar 220+ PK.HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:57:
Nee wat dat betreft kun je beter de RS TSI hebben maar wij mogen geen benzine, bovendien maak dat ding nogal een kabaal, dat krijg je aan een klant niet meer verkocht denk ik ;-).
De dieselversie bedoel je, dat klopt, maar ook gelijk 500NM. En alhoewel ik daar normaal wel voor zou tekenen, vraag ik me af of dat onderstel zoiets nog weg kan zetten zonder overal met behoorlijke torque steer weg te rijden. Bovendien wil Skoda er geen fabrieksgarantie op geven.Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:00:
[...]
Of laten chippen.. al zal ik dat niet (snel) doen met een leasewagen. Gaat de RS ook naar 220+ PK.
JD engineering even opgezocht, de RS TDI gaat van 184 naar 225pk en 380 naar 460nm.
Lijkt mij rijkelijk veel voor een FWD waarvan de gewichtsverdeling voor sportief rijgedrag toch anders is dan bij b.v. een 'hot hatch'.
[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-07-2014 14:15 ]
@topsnelheid: die wordt grotendeels bepaald door vermogen en luchtweerstand.
Overbrengingsverhoudingen spelen niet zo'n grote rol. Vaak is de 6 een overdrive om lekker rustig te cruisen. Als je een goed geconfigureerde bak hebt, haal je de top dan in 5 (goed geconfigureerd: topsnelheid wordt behaald bij het toerental waarbij je het topvermogen bereikt).
Benodigd vermogen om de luchtweerstand te overwinnen loopt met de 3e macht van de snelheid op. Boven de 200 km/h vallen andere factoren zoals rolweerstand aardig in het niet bij luchtweerstand vergeleken. Als een RS TDI bijvoorbeeld met 184 pk een top van 225 haalt, zou een RS met 220pk een top van 239 (225*(220/184)^(1/3)) kunnen halen. Klopt aardig met bovengenoemde 14 km/h verschil.
@gewichtsverdeling: goed punt. BMW heeft dat goed te pakken, voorwielen zo ver mogelijk naar voren, hele motor + versnellingsbak daarachter (de bak zit bijna direct onder de versnellingshendel en om bij cilinder 5 en 6 de bougie te bereiken heb je een aparte tang nodig). Delen van de transmissie bij de achteras. En als kers op de taart de accu onder de kofferruimte.
Overbrengingsverhoudingen spelen niet zo'n grote rol. Vaak is de 6 een overdrive om lekker rustig te cruisen. Als je een goed geconfigureerde bak hebt, haal je de top dan in 5 (goed geconfigureerd: topsnelheid wordt behaald bij het toerental waarbij je het topvermogen bereikt).
Benodigd vermogen om de luchtweerstand te overwinnen loopt met de 3e macht van de snelheid op. Boven de 200 km/h vallen andere factoren zoals rolweerstand aardig in het niet bij luchtweerstand vergeleken. Als een RS TDI bijvoorbeeld met 184 pk een top van 225 haalt, zou een RS met 220pk een top van 239 (225*(220/184)^(1/3)) kunnen halen. Klopt aardig met bovengenoemde 14 km/h verschil.
@gewichtsverdeling: goed punt. BMW heeft dat goed te pakken, voorwielen zo ver mogelijk naar voren, hele motor + versnellingsbak daarachter (de bak zit bijna direct onder de versnellingshendel en om bij cilinder 5 en 6 de bougie te bereiken heb je een aparte tang nodig). Delen van de transmissie bij de achteras. En als kers op de taart de accu onder de kofferruimte.
klopt, maar per 1//1/2015 wordt het weer strenger.thewizard2006 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:10:
Oh ok ik was in de veronderstelling dat vorig jaar die regels al aangepast waren. Wist niet dat dit in 2015 nog eens zou gaan gebeuren. Is daar al meer van bekend dan? Wat de eisen zijn etc
http://www.nlwagenparkbeheer.nl/wagenpark-nieuws/738/
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Voor bochten wil je 50/50 gewichtsverdeling, maar met veel vermogen op je voorbanden is veel gewicht op de voorbanden ook wel fijn. Bij een hot-hatch is dat een compromie. Een Octavia is natuurlijk weinig sportief, maar vooral snel in rechte lijn. Al gaat die waarschijnlijk beter de hoek om als de gemiddelde auto.HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:04:
Lijkt mij rijkelijk veel voor een FWD waarvan de gewichtsverdeling voor sportief rijgedrag toch anders is dan bij b.v. een 'hot hatch'.
De informatie op dit site klopt, maar houdt er wel rekening mee dat ze 'tot' hanteren mbt het aantal g/km. De meeste sites gebruiken t/m wat naar mijn mening ook iets duidelijker is.ZeRoC00L schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:57:
[...]
klopt, maar per 1//1/2015 wordt het weer strenger.
http://www.nlwagenparkbeheer.nl/wagenpark-nieuws/738/
Volgende de site van de belastingdienst in 2015:
Bij meer dan 110 g/km (dus 111 g/km en hoger) geldt een bijtellingspercentage van 25%.
CO2-uitstoot per kilometer Soort brandstof Percentage van de
cataloguswaarde0 gram Alle brandstoffen 4% 50 gram of minder en meer dan 0 gram Alle brandstoffen 7% 82 gram of minder en meer dan 50 gram Alle brandstoffen 14% 110 gram of minder en meer dan 82 gram Alle brandstoffen 20%
Ik snap nog steeds niet waarom er geen subclassificatie per type voertuig is. Iemand die vanwege gezinssamenstelling, werk of om andere redenen een klasse auto 'moet' rijden die minder bijtellingsvriendelijk is (lees: waar de keuze voor lagere bijtelling vrijwel afwezig is) valt per definitie buiten de boot. Ik zou denken dat er voor auto's in een zwaardere/grote klasse een aangepaste norm zou kunnen gelden, bijvoorbeeld Co2 uitstoot in grammen, maar dan gerelateerd aan vermogen en gewicht van dat het voertuig.
Nu haalt een merk de uitstoot van zijn wagenpark naar beneden door enkele hele zuinige modellen te hebben, op 'mijn' manier zouden fabrikanten gemotiveerd worden om in alle lijnen/modellen meer miliieuvriendelijke motoren in te bouwen (dus ook vrachtwagens, busjes, SUV's, limousines etc etc).
Nu haalt een merk de uitstoot van zijn wagenpark naar beneden door enkele hele zuinige modellen te hebben, op 'mijn' manier zouden fabrikanten gemotiveerd worden om in alle lijnen/modellen meer miliieuvriendelijke motoren in te bouwen (dus ook vrachtwagens, busjes, SUV's, limousines etc etc).
Als je bij die Autoweek-vergelijker kijkt (gebruik ik ook) dan kan je daar ook 14% per 2015 selecteren, staat standaard op 2014. Dan zie je gelijk dat er een hele zwik met wagens vanuit de 14% categorie gaat terugvallen naar 20% helaas. Kortom, snel bestellen en voor 1-1-2015 op kenteken laten zetten als je 1 van die auto's wilthewizard2006 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:10:
[...]
Of je neemt gewoon een 25% bak en laat ze allemaal stikken met dat bijtellingsgezeik
.
Wat vooral meetelt in de 0-100 tijd is niet alleen vermogen/koppel, maar ook de lengte van de versnellingen en voor-/achterwiel aandrijving. Een snelle auto haalt de 100 in zijn 2 (maar 1x schakelen), een vlotte auto in 3, mijn Ibiza diesel zat dan al in 4 en mijn huidige DSG zelfs in 5 of 6 (sportstand zal wat beter gaan).HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:24:
Een achterwiel aandrijver zet zijn vermogen gewoon efficiënter op het asfalt. Bij aangedreven voorwielen moet je gewoon veel meer opletten dat je wielen niet doorslaan of je elektronica doet dat voor je en dat vertraagt.
#team_UTC+1
Benzine koppel en diesel koppel is niet met elkaar te vergelijken. Het is namelijk koppel op de krukas en wat telt is het koppel op de wielen. Dit is dus afhankelijk van de versnellingsbakverhoudingen, eindoverbrenging, diameter van het wiel en de aandrijfverliezen.
Gezien een benzinemotor veel hogere toeren kan draaien, kan deze met dezelfde snelheid veel meer toeren draaien, en dus meer koppel op de wielen zetten.
Wel vreemd dat de CO2 differentiatie tussen benzine en diesel verdwenen is. Dieselmotoren zijn slecht voor de gezondheid van mensen waar je langs rijdt, dus zouden meer ontmoedigt moeten worden. Het is geen pretje om in de binnenstad van de grotere Belgische steden te zijn, waar > 80% van de auto's op diesel rijden.
Gezien een benzinemotor veel hogere toeren kan draaien, kan deze met dezelfde snelheid veel meer toeren draaien, en dus meer koppel op de wielen zetten.
Wel vreemd dat de CO2 differentiatie tussen benzine en diesel verdwenen is. Dieselmotoren zijn slecht voor de gezondheid van mensen waar je langs rijdt, dus zouden meer ontmoedigt moeten worden. Het is geen pretje om in de binnenstad van de grotere Belgische steden te zijn, waar > 80% van de auto's op diesel rijden.
Is het tegelijkertijd niet zo dat diesels zich (wanneer correct uitgevoerd en onderhouden) zich beter laten filteren?Z___Z schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 17:19:
Benzine koppel en diesel koppel is niet met elkaar te vergelijken. Het is namelijk koppel op de krukas en wat telt is het koppel op de wielen. Dit is dus afhankelijk van de versnellingsbakverhoudingen, eindoverbrenging, diameter van het wiel en de aandrijfverliezen.
Probleem is alleen dat de kosten van jouw rekening wordt afgeschreven.HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 16:47:
Of je neemt gewoon een 25% bak en laat ze allemaal stikken met dat bijtellingsgezeik.
Als leaserijder maakt mij de catalogusprijs en CO2 verbruik ook niet uit, maar door de bijtelling weer wel.
Daarbij komen er steeds meer werkgevers die CO2 reductie willen en dus die auto's gaan uitsluiten.
let the past be the past.
CO2 is CO2, op welke manier je het produceert zou geen verschil mogen maken. Voor de belastingen is CO2 heilig, dat is een politieke keuze waar je al dan niet achter kunt staan. Maar binnen deze opzet is het logisch dat men de brandstoffen gelijktrekt.
Volgende stap om het eerlijker te maken is dat 1 km met een Camaro rijden evenveel kost als 4 km met een Prius (zelfde uitstoot). Want op dit moment wordt alle belasting naar de onzuinige auto's gelegd, ook als de berijder zijn kilometers bewust beperkt en op die manier het milieu helpt. Dat extreem progressieve systeem is eigenlijk onhoudbaar.
Over diesel vs benzine: daarvoor heb je Euro-emissienormen. Als het goed is zijn ze allebei brandschoon (als in <0.001 x de schadelijke uitstoot van een scooter).
Volgende stap om het eerlijker te maken is dat 1 km met een Camaro rijden evenveel kost als 4 km met een Prius (zelfde uitstoot). Want op dit moment wordt alle belasting naar de onzuinige auto's gelegd, ook als de berijder zijn kilometers bewust beperkt en op die manier het milieu helpt. Dat extreem progressieve systeem is eigenlijk onhoudbaar.
Over diesel vs benzine: daarvoor heb je Euro-emissienormen. Als het goed is zijn ze allebei brandschoon (als in <0.001 x de schadelijke uitstoot van een scooter).
Geen idee, maar het is fijnstof in de uitlaat wat kankerverwekkend is. En een roetfilter filtert alleen de grotere deeltjes uit. De meest schadelijke stof die diep in je longen kan komen zijn de alle kleinste deeltjes. Die gaan gewoon door het filter heen. Maar goed qua kosten is het dieselomslagpunt steeds verder boven de 40k aan het gaan. Alleen omdat er bij diesel veel meer keus is in 14% en 20% bijtelling, kiezen berijders toch vaak voor een diesel met een lagere cataloguswaarde en hogere leaseprijs, om de lage bijtelling te kunnen krijgen. Dezelfde auto met benzinemotor kost vaak met het zelfde vermogen minder in leaseprijs.
CO2 is de minst schadelijke stof in de uitlaatgassen. Als je fosiele brandstof verbrand, dan verbrand je koolwaterstoffen. Daar zitten C, H, O en N atomen in. Dus als je dat verbrand en "schone" uitlaatgassen wil, dan moet je zoveel mogelijk CO2 + H2O + N2 hebben in je uitlaat. Alles wat niet een van deze 3 wordt, is schadelijk voor het milieu/volksgezondheid. Dus NOx, CO. en onverbrande brandstofdampen.
CO2 is de minst schadelijke stof in de uitlaatgassen. Als je fosiele brandstof verbrand, dan verbrand je koolwaterstoffen. Daar zitten C, H, O en N atomen in. Dus als je dat verbrand en "schone" uitlaatgassen wil, dan moet je zoveel mogelijk CO2 + H2O + N2 hebben in je uitlaat. Alles wat niet een van deze 3 wordt, is schadelijk voor het milieu/volksgezondheid. Dus NOx, CO. en onverbrande brandstofdampen.
[ Voor 24% gewijzigd door Z___Z op 15-07-2014 17:58 ]
CO2 uitstoot is natuurlijk ook een wassen neus en lekker makkelijk om geld mee te verdienen. Een binnenvaartschip, industrie en landbouwdiesel kennen geeneens een CO2-tax en procentueel stoten auto's volgens mij niet eens zoveel CO2 uit.
Beter kijken ze inderdaad naar de echt schadelijke zaken als NOx en fijnstof en een eerlijk verdeling over alle uitstoters. En als we dan het oerwoud intact laten ipv platbranden voor suikerriet en mais dan maakt die CO2 al helemaal geen zak meer uit. Volgens mij adem ik meer CO2 uit dan een moderne auto
Maar ik dwaal af
Beter kijken ze inderdaad naar de echt schadelijke zaken als NOx en fijnstof en een eerlijk verdeling over alle uitstoters. En als we dan het oerwoud intact laten ipv platbranden voor suikerriet en mais dan maakt die CO2 al helemaal geen zak meer uit. Volgens mij adem ik meer CO2 uit dan een moderne auto
[ Voor 5% gewijzigd door Ethirty op 15-07-2014 18:34 ]
#team_UTC+1
Verwijderd
Eigenlijk is de huidige constructie ziek. En de bedoeling is ook dat het per 2016 aangepast gaat worden. Anders dan de CO2 normen steeds aanpassen. In de praktijk is het vaak aan de orde dat een PHEV (V60/Outlander) meer uitstoot heeft dan menig 20%/25% auto. Er zijn bij ons V60 rijders in de omgeving die de auto amper opladen en gewoon lekker rond scheuren in de D6. Ik gun het ze van harte, en zou wellicht hetzelfde doen, maar het klopt natuurlijk niet.HTT-Thalan schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 16:43:
Ik snap nog steeds niet waarom er geen subclassificatie per type voertuig is. Iemand die vanwege gezinssamenstelling, werk of om andere redenen een klasse auto 'moet' rijden die minder bijtellingsvriendelijk is (lees: waar de keuze voor lagere bijtelling vrijwel afwezig is) valt per definitie buiten de boot. Ik zou denken dat er voor auto's in een zwaardere/grote klasse een aangepaste norm zou kunnen gelden, bijvoorbeeld Co2 uitstoot in grammen, maar dan gerelateerd aan vermogen en gewicht van dat het voertuig.
Er zouden meer staffels moeten komen en wellicht bijtellingspercentage koppelen aan energie label. Waarom moet een A6 met label B 25% bijtelling hebben en een kleinere auto met label C wel in 14 of 20% vallen? Dat klopt gewoon niet. En het maakt nu niet uit of je 30k prive rijdt of 5k. Het is alles of niks.
Zal nog wel gaan veranderen, maar van de 14% diesels blijft per 1-1-15 niet veel meer over als ik op autoweek kijk!
Verwijderd
Tja, was begin dit jaar ook niet. Ze zullen wel weer wat vinden om de uitstoot te minderen.
Het is net half 2014, er kan nog meer dan genoeg aangekondigd gaan worden. Als Citroen, Peugeot en Lexus het kunnen moeten meerderen het kunnen.readytoflow schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 22:27:
Zal nog wel gaan veranderen, maar van de 14% diesels blijft per 1-1-15 niet veel meer over als ik op autoweek kijk!
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat was voor mij ook de reden om nu nog snel een V40 D4 te bestellen.readytoflow schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 22:27:
Ja, ze zullen volgend jaar wel weer diesels in 14% krijgen, maar kan me niet voorstellen dat die weer 190pk gaan krijgen.
Verwijderd
Ik ben ook wel benieuwd of de leveranciers in staat zullen blijven om aan de 14% grens te voldoen. In 2016 en de jaren daarna zullen deze ongetwijfeld wederom strenger worden en ergens moet het volgens mij wel op zijn met de rek. Tenzij je elektrisch gaat rijden natuurlijk maar ook daar zal de overheid wel een truc bedenken om op een goedkope manier geld op te halen. Ik vermoed dat over 2 jaar een elektrische auto ook gewoon 14% of 20% is.
En dan komen we eindelijk weer enigszins terug op een normaal systeem. Want zeg nou zelf, 14% is toch belachelijk? Gewoon alles naar 25% en dan de BPM afschaffen.Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 07:46:
Ik ben ook wel benieuwd of de leveranciers in staat zullen blijven om aan de 14% grens te voldoen. In 2016 en de jaren daarna zullen deze ongetwijfeld wederom strenger worden en ergens moet het volgens mij wel op zijn met de rek. Tenzij je elektrisch gaat rijden natuurlijk maar ook daar zal de overheid wel een truc bedenken om op een goedkope manier geld op te halen. Ik vermoed dat over 2 jaar een elektrische auto ook gewoon 14% of 20% is.
edit:
Oh, en die belachelijke CO2 boete op de aanschafprijs afschaffen (of is dat de BPM?), zodat wij ook de leuke Amerikaanse auto's kunnen gaan rijden voor hetzelfde geld (of in ieder geval het Europese equivalent) van de US prijs! Het is werkelijk ridicuul dat bijvoorbeeld een F150 in de USA te koop is vanaf zo'n 25 tot 30k, en hier moet je er een vanafprijs van 60k voor hanteren...
[ Voor 21% gewijzigd door AllSeeyinEye op 16-07-2014 08:22 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Gaat een Camaro van 90k naar 30k, bijtelling 7500 i.p.v. 22k 
(en een Prius met wat opties blijft 30k, bijtelling ook 7500)
* evolutie van dieselmotoren (kleinere inhoud, hogere turbodruk, hogere inspuitdruk, meer fijnmazig gecontroleerde inspuiting
* kruisbestuiving van dieseltechnologie naar benzinemotoren (directe inspuiting, downsizing)
* allerlei kleine tweaks om een paar gram CO2 te winnen (aerodynamica, banden, ...)
* soms wat slimmigheden (zoals BMW die een grotere dynamo monteren en deze alleen laten draaien in een gunstig werkgebied van de motor of bij afremmen)
* een iets toegenomen focus op gewicht, de nieuwste modellen zijn voor het eerst wat lichter dan hun voorlopers
* tal van electrohybridesystemen, van Honda's soft hybrid systeem, via HSD naar een electrische auto met benzinemotor als range extender
Maar structureel worden auto's nog steeds gebouwd zoals 20 jaar geleden. Als je ziet dat een Alfa 4C slechts 900 kilo weegt, is hier nog veel te winnen. Wordt wel wat duurder.
(en een Prius met wat opties blijft 30k, bijtelling ook 7500)
Er zijn wel opties om uitstoot flink te verlagen. Tot nu toe hebben we vooral gezien:Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 07:46:
Ik ben ook wel benieuwd of de leveranciers in staat zullen blijven om aan de 14% grens te voldoen. In 2016 en de jaren daarna zullen deze ongetwijfeld wederom strenger worden en ergens moet het volgens mij wel op zijn met de rek.[...]
* evolutie van dieselmotoren (kleinere inhoud, hogere turbodruk, hogere inspuitdruk, meer fijnmazig gecontroleerde inspuiting
* kruisbestuiving van dieseltechnologie naar benzinemotoren (directe inspuiting, downsizing)
* allerlei kleine tweaks om een paar gram CO2 te winnen (aerodynamica, banden, ...)
* soms wat slimmigheden (zoals BMW die een grotere dynamo monteren en deze alleen laten draaien in een gunstig werkgebied van de motor of bij afremmen)
* een iets toegenomen focus op gewicht, de nieuwste modellen zijn voor het eerst wat lichter dan hun voorlopers
* tal van electrohybridesystemen, van Honda's soft hybrid systeem, via HSD naar een electrische auto met benzinemotor als range extender
Maar structureel worden auto's nog steeds gebouwd zoals 20 jaar geleden. Als je ziet dat een Alfa 4C slechts 900 kilo weegt, is hier nog veel te winnen. Wordt wel wat duurder.
[ Voor 91% gewijzigd door t_captain op 16-07-2014 08:30 ]
Dit dus.t_captain schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 08:22:
Gaat een Camaro van 90k naar 30k, bijtelling 7500 i.p.v. 22k
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
* Will_M canceled z'n order bij de LM en gaat eens kijken naar een F150 SVT Raptor
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Kyotodoelen hebben we volgens mij gehaald, geen reden om door te gaan.
Benzine anders ook niet bar veel. Tot nu blijft alleen de 308 in de 14% categorie over qua c-segmentreadytoflow schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 22:27:
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Als je alleen al de Ford Ranger vergelijkt betalen wij voor de gemiddelde tot luxe (consumenten) uitvoering nu zo'n 25 tot 60k meer dan onze oosterburen, puur en alleen door de BPM...wimmel_1 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 08:29:
* AllSeeyinEye canceled z'n order bij de LM en gaat eens kijken naar een F150 SVT Raptor
Voor mij duurt het nog wel eventjes voor ik een nieuwe auto kan leasen (lees Q1/Q2 2015) dus heb nog wel even. Wel goed om te weten dat er dus het een en ander gaat veranderen. Wellicht dus toch gewoon weer een Lexus CT200h en dan die 20% op de koop toe nemen. Hij is immers toch goedkoper geworden dus wellicht dat dit dan wat uit middelt.
Je hebt echt geen idee waarom dit is of zit je nou te trollen?Reinier schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 09:31:
vraag ik me af waarom we hier zo extreem op zuinigheid en uitstoot gefocust zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door thewizard2006 op 16-07-2014 09:33 ]
En dan zitten ze in hun F150 of big ass SUV met de airco aan en draaiende V8 hamburgers te eten. Zolang in de VS nog steeds gallons en gallons benzine nutteloos verbruikt (misbruikt?) worden vraag ik me af waarom we hier zo extreem op zuinigheid en uitstoot gefocust zijn.AllSeeyinEye schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 08:20:
Het is werkelijk ridicuul dat bijvoorbeeld een F150 in de USA te koop is vanaf zo'n 25 tot 30k, en hier moet je er een vanafprijs van 60k voor hanteren...
Maar goed, die discussie is ook al zo oud als de wereld.
Leuk, maar door extra elektronica en veiligheidsvoorzieningen zijn auto's de afgelopen jaren veel zwaarder geworden. Kleine motortjes moeten veel harder werken dan "op papier", dus al die minimale winsten zijn imho vrij nutteloos. Verkeerde bandenspanning doet lage weerstandsbanden of minieme aerodynamische aanpassingen al weer teniet bijv. Of de rolweerstand van asfalt in NL vs BE.t_captain schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 08:22:
Er zijn wel opties om uitstoot flink te verlagen. Tot nu toe hebben we vooral gezien:
Mijn oude BMW 325 ('89, 1180kg) reed ongeveer 1:10 op RON98 en had zo'n 170pk, mijn nieuwe 1.6d ('14, 1240kg) doet 1:18 en heeft maar 105pk. Een 316 zat zelfs op maar 1080kg. Vind het maar een magere winst in 25 jaar. En dan heb ik het niet eens over rijplezier.
Elektrisch rijden heeft wat mij betreft nog een lange weg te gaan (ik vind het helemaal geen oplossing eerlijk gezegd). Zolang de range niet 500+km wordt en laden max. een uur duurt gaat het zelfs in Nederland de fossiele brandstof niet vervangen. In grote landen als Frankrijk of Duitsland al helemaal niet en de VS gaat zéker niet massaal overstappen.
#team_UTC+1
Ga er maar gewoon vanuit dat de CT200h in alle uitvoeringen weer in 14% bijtelling is te krijgen. Als de instapper dit kan dan kunnen ze het ook op de luxere modellen. Dan monteren ze gewoon de 15" velgen af fabriek.thewizard2006 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 09:31:
Voor mij duurt het nog wel eventjes voor ik een nieuwe auto kan leasen (lees Q1/Q2 2015) dus heb nog wel even. Wel goed om te weten dat er dus het een en ander gaat veranderen. Wellicht dus toch gewoon weer een Lexus CT200h en dan die 20% op de koop toe nemen. Hij is immers toch goedkoper geworden dus wellicht dat dit dan wat uit middelt.
[...]
Je hebt echt geen idee waarom dit is of zit je nou te trollen?
[quote]Ethirty schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 18:33:
CO2 uitstoot is natuurlijk ook een wassen neus en lekker makkelijk om geld mee te verdienen. Een binnenvaartschip, industrie en landbouwdiesel kennen geeneens een CO2-tax en procentueel stoten auto's volgens mij niet eens zoveel CO2 uit.
[/quote]
Landbouwdiesel bestaat al een tijdje niet meer.
[/quote]
This footer is intentionally left blank
Niet voor de landbouw misschien, maar wel voor de scheepvaart.ajhaverkamp schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 09:40:
http://download.belasting...de_diesel_acc1121z1fd.pdfRode diesel verdwijnt vanaf 1 januari 2013 (behalve voor schepen, andere dan pleziervaartuigen)
#team_UTC+1
Nederland importeert brandstoffen, en auto's en heeft een minimale autoindustrie. Dus het is politiek gezien zeer verstandig om deze te belasten. Want ons salaris komt uit het Nederlandse bedrijfsleven. Al het geld wat Nederland verlaat, moet Nederland terugverdienen door iets te verkopen aan het buitenland.
Als we meer moeten inkopen dan dat we kunnen exporteren is dat slecht voor onze handelsbalans en dus uiteindelijk voor onze welvaart. Auto rijden is in de loop der jaren alleen maar goedkoper geworden in vergelijking tot ons inkomen. Kosten van autorijden heeft net de inflatie bijgehouden, terwijl ons inkomen veel harder is gestegen. Ik vind dat de politiek daarom goed bezig is met ons vervoersbeleid.
Als we meer moeten inkopen dan dat we kunnen exporteren is dat slecht voor onze handelsbalans en dus uiteindelijk voor onze welvaart. Auto rijden is in de loop der jaren alleen maar goedkoper geworden in vergelijking tot ons inkomen. Kosten van autorijden heeft net de inflatie bijgehouden, terwijl ons inkomen veel harder is gestegen. Ik vind dat de politiek daarom goed bezig is met ons vervoersbeleid.
Als autorijden duurder word vraag ik wel om loonsverhoging
.
Z___Z schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 09:55:
Auto rijden is in de loop der jaren alleen maar goedkoper geworden in vergelijking tot ons inkomen. Kosten van autorijden heeft net de inflatie bijgehouden, terwijl ons inkomen veel harder is gestegen. Ik vind dat de politiek daarom goed bezig is met ons vervoersbeleid.
Bij veel bedrijven is al enkele jaren lang de 0-lijn aangehouden.HTT-Thalan schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:00:
Als autorijden duurder word vraag ik wel om loonsverhoging.
Dus die loonsverhoging is al enkel nodig om de inflatie te corrigeren.
Aan de ene kant ben ik ook een voorstander om het anders te doen, dan nu met BPM, bijtelling, etc. Maar... wat is het alternatief?
Zoals Duitsland ook tol gaan heffen? Rekeningrijden? Ik wordt daar niet vrolijk van.
let the past be the past.
@Z___z: Nederland importeert brandstof??
Ik geloof dat dat deze schelpenhandelaar toch nog steeds een behoorlijk Nederlands bedrijf is
Ik geloof dat dat deze schelpenhandelaar toch nog steeds een behoorlijk Nederlands bedrijf is
[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 16-07-2014 18:10 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ben benieuwd of er eind 2014 - begin 2015 nog nieuwe modellen bij komen. Volgens mij zijn de meeste al maximaal geknepen en zijn de modellen van alle populaire lease auto's (redelijk) recent vernieuwd. Of zie ik de mogelijk lease topper van 2015 over het hoofd?
Het wagenpark van mijn werkgever zal in Q4 dit jaar en (ikzelf) Q2 volgend jaar vernieuwd worden. Ben erg benieuwd wat de vervanger voor mijn Ibiza gaat worden. De hints die ik opgevangen heb zijn: 1) VAG 2) "Voordelig voor werknemers" en 3) Benzine. Stiekem hoop ik dat ze afstappen van één model voor iedereen en hier een keuze in geven.
Het enige "echte" alternatief op alle belachelijk auto belastingen is om op Europees niveau alles in de brandstofprijs te verwerken (eventueel afhankelijk van BNP). Ten slotte is uitstoot gelijk aan je brandstof gebruik. Voor de zakelijke rijders 5% bijtelling op volledig elektrische auto, 15% op PHEV's (schoner in de stad) en 20% voor regulier.
Het wagenpark van mijn werkgever zal in Q4 dit jaar en (ikzelf) Q2 volgend jaar vernieuwd worden. Ben erg benieuwd wat de vervanger voor mijn Ibiza gaat worden. De hints die ik opgevangen heb zijn: 1) VAG 2) "Voordelig voor werknemers" en 3) Benzine. Stiekem hoop ik dat ze afstappen van één model voor iedereen en hier een keuze in geven.
Het enige "echte" alternatief op alle belachelijk auto belastingen is om op Europees niveau alles in de brandstofprijs te verwerken (eventueel afhankelijk van BNP). Ten slotte is uitstoot gelijk aan je brandstof gebruik. Voor de zakelijke rijders 5% bijtelling op volledig elektrische auto, 15% op PHEV's (schoner in de stad) en 20% voor regulier.
De focus wordt in september vernieuwd in de winkel gezet. Zou kunnen dat de 1,5l tdci een zuinig blokje wordt, dat is dan de nieuwe knaller voor 2015.Deveon schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:56:
Ben benieuwd of er eind 2014 - begin 2015 nog nieuwe modellen bij komen. Volgens mij zijn de meeste al maximaal geknepen en zijn de modellen van alle populaire lease auto's (redelijk) recent vernieuwd. Of zie ik de mogelijk lease topper van 2015 over het hoofd?
Je vergeet dat je als zakelijk rijder alleen betaald voor het 'loon in natura' wat je krijgt (en daarover is genoeg te vinden op belastingdienst.nl), brandstof zal de gemiddelde zakelijke rijder een biet zijn behalve "Kan er niet meer in?" want daarover wordt men over het algemeen niet aangesproken.Het enige "echte" alternatief op alle belachelijk auto belastingen is om op Europees niveau alles in de brandstofprijs te verwerken (eventueel afhankelijk van BNP). Ten slotte is uitstoot gelijk aan je brandstof gebruik. Voor de zakelijke rijders 5% bijtelling op volledig elektrische auto, 15% op PHEV's (schoner in de stad) en 20% voor regulier.
Nu, een 14%er kan op zich natuurlijk wel zuiniger rijden dan een 25%er, maar mijn vorige auto reed net zo zuinig als mijn huidige, toch zit ik nu in de 20% ipv de 25% en mijn rijstijl is hetzelfde.
ping 127.212.23.124
Europese regeling invoeren. Overal in EU dezelfde brandstofprijs, alleen gecorrigeerd door een welvaartscorrectie. Nergens in de EU BPM. Overal in de EU gelijke bijtellingsregelingen. Overal in de EU wegenbelasting afschaffen en verdisconteren in de brandstofprijs. Tol op rijkswegen vind ik prima, maar moet aantoonbaar geld in onderhoud / aanleg gestoken zijn én er moet een B weg als redelijk alternatief zijn (dit is in D, NL, F en E sowieso al het geval.SPee schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 10:44:
Bij veel bedrijven is al enkele jaren lang de 0-lijn aangehouden.
Dus die loonsverhoging is al enkel nodig om de inflatie te corrigeren.
Aan de ene kant ben ik ook een voorstander om het anders te doen, dan nu met BPM, bijtelling, etc. Maar... wat is het alternatief?
Zoals Duitsland ook tol gaan heffen? Rekeningrijden? Ik wordt daar niet vrolijk van.
Mijn 14% Seat Ibiza ST met 1.2 TDI spaardiesel deed gemiddeld 1 op 16. Mijn Megane Estate 14% met 1.5dci spaardiesel deed 1 op 16.pjottum schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:07:
Nu, een 14%er kan op zich natuurlijk wel zuiniger rijden dan een 25%er, maar mijn vorige auto reed net zo zuinig als mijn huidige, toch zit ik nu in de 20% ipv de 25% en mijn rijstijl is hetzelfde.
Mijn BMW 2.0d 20% doet gemiddeld 1 op 17 bij een zeer sportieve rijstijl, en ga niet over jaartallen beginnen, de BMW was uit 2011, de Seat en Renault waren nieuwer.
Co2 uitstoot mag dan gekoppeld zijn aan verbruik, toch betaal ik meer voor de auto die minder schadelijk voor het milieu is.
Misschien is het een idee om zowel het gemiddelde verbruik als de gemeten co2 uitstoot te koppelen aan de kilometer dan wel belasting/bijtellingstarieven. Mijn nog te leveren Skoda zit op 25% bijtelling doch tegen slechts 119 gram co2. Dat is niet bijster veel meer dan andere diesels die wel als zuinig gezien worden. Laat ze een berekening koppelen aan die waardes en daar het tarief op bepalen in plaats van arbitraire classificaties die niks op de werkelijkheid trekken.
Dat is aan de werkgever. Waarschijnlijk zal de brandstofprijs nog wel een tik omhoog gaan hierdoor en zal een werkgever zelf de werknemers willen stimuleren om zuiniger te rijden. Daarnaast is er nog steeds bijtelling. Alleen losgekoppeld van de uitstoot. De korting voor elektrisch rijden is om de luchtkwaliteit te bevorderen (vieze lucht verplaatsen en uiteindelijk duurzaam stroom opwekken).pjottum schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:07:
[...]
Je vergeet dat je als zakelijk rijder alleen betaald voor het 'loon in natura' wat je krijgt (en daarover is genoeg te vinden op belastingdienst.nl), brandstof zal de gemiddelde zakelijke rijder een biet zijn behalve "Kan er niet meer in?" want daarover wordt men over het algemeen niet aangesproken.
LPG, waterstof, aardgas en zo horen eigenlijk ook wel thuis in de "PHEV-bijtelling". Die stoten ook geen troep uit.
Ben benieuwd hoe je dat gelukt is. Mijn Ibiza (5d, 1.2 TDI) rijdt 1 op 22 en dat is hoofdzakelijk het woon-werk traject van 40km waarbij ik regelmatig vol gas optrek (traag ding), hoog in de toeren (traaaag) en waar het kan (uiteindelijk) 140-150 rijd.HTT-Thalan schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:14:
[...]
Mijn 14% Seat Ibiza ST met 1.2 TDI spaardiesel deed gemiddeld 1 op 16.
[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 16-07-2014 11:30 ]
En mijn spaardiesel DS3 heeft gisteren in Duitsland naar Bremen (A30 + A1) flink door mogen rijden, 150 waar er geen limiet was en 130 waar 130 mocht en nog een klein stukje 120 en 80. Kom ik terug in Nederland bij de pomp, blijk ik over de hele tank toch nog 1:20 te hebben gereden (daar is ook nog een ritje Utrecht-Assen uit gegaan).HTT-Thalan schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:14:
[...]
Mijn 14% Seat Ibiza ST met 1.2 TDI spaardiesel deed gemiddeld 1 op 16. Mijn Megane Estate 14% met 1.5dci spaardiesel deed 1 op 16.
Mijn BMW 2.0d 20% doet gemiddeld 1 op 17 bij een zeer sportieve rijstijl, en ga niet over jaartallen beginnen, de BMW was uit 2011, de Seat en Renault waren nieuwer.
Co2 uitstoot mag dan gekoppeld zijn aan verbruik, toch betaal ik meer voor de auto die minder schadelijk voor het milieu is.
Misschien is het een idee om zowel het gemiddelde verbruik als de gemeten co2 uitstoot te koppelen aan de kilometer dan wel belasting/bijtellingstarieven. Mijn nog te leveren Skoda zit op 25% bijtelling doch tegen slechts 119 gram co2. Dat is niet bijster veel meer dan andere diesels die wel als zuinig gezien worden. Laat ze een berekening koppelen aan die waardes en daar het tarief op bepalen in plaats van arbitraire classificaties die niks op de werkelijkheid trekken.
Blijkbaar is de ene spaardiesel de andere niet of er zijn wellicht andere oorzaken voor de slechte prestaties van jouw spaardiesel. (gokje? je houd volgens mij van doorrijden en in het nederlandse verkeer presteren spaardiesels volgens mij niet erg goed bij veel versnellen en weer remmen, auto's met krachtiger motor kunnen dit beter en rijden daardoor wanneer het druk is en je toch wilt doorrijden zuiniger).
Er klopt gewoon heel veel niet aan. Maar het wordt gelukkig al 'eerlijker' nu een Panamera Hybrid of Lexus LS600h weer gewoon 25% is ipv 14%. Hoe die ooit onder de 14%-categorie terecht zijn gekomen is me een raadselHTT-Thalan schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:14:
Mijn nog te leveren Skoda zit op 25% bijtelling doch tegen slechts 119 gram co2. Dat is niet bijster veel meer dan andere diesels die wel als zuinig gezien worden. Laat ze een berekening koppelen aan die waardes en daar het tarief op bepalen in plaats van arbitraire classificaties die niks op de werkelijkheid trekken.
#team_UTC+1
Hoe is dat 'eerlijker' dan? Als die dingen in een testopstelling onder de grens uitkomen, hebben ze simpelweg recht op de staffelpositie van 14%. Is het 'oneerlijk' als mensen met een hoger leasebudget (en doorgaans ook een hoger inkomen) een relatief late bijtelling moeten betalen?
Wel als verbruik maal CO2 niet in verhouding staan tot een goedkopere zuinigere auto. Fabrikanten halen software trucjes uit om binnen de normen te vallen. Leuk als je woon-werk verkeer een test-cyclus is, maar verder onzinnig. Fabrikanten geven ondertussen zelf ook aan dat de cijfers alleen goed zijn voor onderling vergelijk en niet voor een indicatie van het werkelijke verbruik.
Het is natuurlijk krom om een auto die in de werkelijkheid 1:8 rijdt in de 14% te laten vallen en eentje die 1:18 rijdt in de 20%, alleen maar omdat ze 1 gram CO2 te weinig hebben weten te bezuinigen.
Het is natuurlijk krom om een auto die in de werkelijkheid 1:8 rijdt in de 14% te laten vallen en eentje die 1:18 rijdt in de 20%, alleen maar omdat ze 1 gram CO2 te weinig hebben weten te bezuinigen.
#team_UTC+1
Maar die trucjes halen alle fabrikanten uit. Wie één gram teveel heeft is simpelweg niet goed genoeg in zijn trucjes. Dat de test in verhouding tot de praktijk helemaal nergens op slaat doet niet ter zake. Onze overheid wil deze test en hangt daar een staffel aan.Ethirty schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:52:
Wel als verbruik maal CO2 niet in verhouding staan tot een goedkopere zuinigere auto. Fabrikanten halen software trucjes uit om binnen de normen te vallen. Leuk als je woon-werk verkeer een test-cyclus is, maar verder onzinnig. Fabrikanten geven ondertussen zelf ook aan dat de cijfers alleen goed zijn voor onderling vergelijk en niet voor een indicatie van het werkelijke verbruik.
De huidige manier is niet eerlijk, maar we profiteren er wel van.
op de portal van mijn LM zie ik wat het gemiddelde verbruik zou moeten zijn voor mijn type auto.
Daarnaast zie ik het werkelijke verbruik dat ik gereden heb.
Deze 2 zou je moeten koppelen aan een bonus/malus systeem.
Dus stel de Autofabrikant geeft aan dat hij 1:17 moet kunnen rijden.
Gemiddeld wordt er 1:13 mee gereden.
En jij rijdt: 1:15. Dan zou je aan het eind van je lease termijn bv geld terug kunnen krijgen.
Rij je echter 1:11. Dan zou je een boete kunnen krijgen.
Op deze manier zorg je er iig nog voor dat je ongestoord plankgas rijdt waardoor je slecht 500km op een tank rijdt ipv de mogelijke 800.
En kan je zelf bepalen of je wat extras wilt betalen in de vorm van een boete voor je rijgedrag.
Of kan je je bonus bv gebruiken als korting op je volgende auto.
Probleem is waar stel je de grens. De theoretische waarde van de fabriek schiet je ook niets mee op.
Een gemiddelde waarde van het wagenpark is mooi, maar wie bepaalt de afwijking?
Persoonlijk zou ik wel iets zien in een bonus/malus systeem
op de portal van mijn LM zie ik wat het gemiddelde verbruik zou moeten zijn voor mijn type auto.
Daarnaast zie ik het werkelijke verbruik dat ik gereden heb.
Deze 2 zou je moeten koppelen aan een bonus/malus systeem.
Dus stel de Autofabrikant geeft aan dat hij 1:17 moet kunnen rijden.
Gemiddeld wordt er 1:13 mee gereden.
En jij rijdt: 1:15. Dan zou je aan het eind van je lease termijn bv geld terug kunnen krijgen.
Rij je echter 1:11. Dan zou je een boete kunnen krijgen.
Op deze manier zorg je er iig nog voor dat je ongestoord plankgas rijdt waardoor je slecht 500km op een tank rijdt ipv de mogelijke 800.
En kan je zelf bepalen of je wat extras wilt betalen in de vorm van een boete voor je rijgedrag.
Of kan je je bonus bv gebruiken als korting op je volgende auto.
Probleem is waar stel je de grens. De theoretische waarde van de fabriek schiet je ook niets mee op.
Een gemiddelde waarde van het wagenpark is mooi, maar wie bepaalt de afwijking?
Persoonlijk zou ik wel iets zien in een bonus/malus systeem
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Ik heb de werkelijke verbruiken steeds uitgerekend aan de pomp (inclusief een stukje kilometertellercorrectie (3 keer woordwaarde!). Autobahn naar Zweden toe (flat out doet het ding, als je het geduld hebt, 165 op de GPS) is helemaal huilen, dan loopt hij nog ongeveer 1 op 9.Deveon schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:17:
[...]
Dat is aan de werkgever. Waarschijnlijk zal de brandstofprijs nog wel een tik omhoog gaan hierdoor en zal een werkgever zelf de werknemers willen stimuleren om zuiniger te rijden. Daarnaast is er nog steeds bijtelling. Alleen losgekoppeld van de uitstoot. De korting voor elektrisch rijden is om de luchtkwaliteit te bevorderen (vieze lucht verplaatsen en uiteindelijk duurzaam stroom opwekken).
LPG, waterstof, aardgas en zo horen eigenlijk ook wel thuis in de "PHEV-bijtelling". Die stoten ook geen troep uit.
[...]
Ben benieuwd hoe je dat gelukt is. Mijn Ibiza (5d, 1.2 TDI) rijdt 1 op 22 en dat is hoofdzakelijk het woon-werk traject van 40km waarbij ik regelmatig vol gas optrek (traag ding), hoog in de toeren (traaaag) en waar het kan (uiteindelijk) 140-150 rijd.
Woon werk zat ik gemiddeld tussen de 1 op 16/17 vanwege inderdaad flink doorrijden, invoegen, hard rijden, remmen, een sportieve rijstijl in ieder geval.
Diezelfde rijstijl hanteer ik in de BMW ook, maar die heeft veel meer vermogensreserve en hoeft dus niet de hele tijd 100% van zijn kunnen te laten zien.
Ik ben geen ervaren natuurkundige (of scheikundige wat dat aangaat) maar volgens mij heb je onderaan de streep gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig om X gewicht met Y versnelling heen en weer te bewegen. Of je nou een 3-cylinder spaardiesel of een 2.0 turbodiesel hebt, ze zullen indien dat vermogen beschikbaar is (motortechnisch) gewoon verbruiken wat nodig is. Natuurlijk heeft de efficiëntie van het blok daar invloed op, maar ik denk dat de efficiëntie van een blok rap afneemt wanneer je tegen de 100% vermogensbarriere hikt.
EenschHTT-Thalan schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 16:47:
Of je neemt gewoon een 25% bak en laat ze allemaal stikken met dat bijtellingsgezeik.
Zojuist eens IRL de eerste van m'n shortlist bekeken, de 308SW Blue Lease Executive.
Goede eerste impressie.
+ punten:
- panoramadak, schitterend
- interieur prettig, klein stuurtje, dashboard, middenconsole, zeer netjes
- kofferbak, heul ruim
- volgens dealert kan 17" (Rubis) prima i.p.v. 16" met behoud van 14%
- geen full led koplampen
- geen lichte bekleding/leer mogelijk
- zie de 2 punten hierboven... maf toch dat dat niet mogelijk zou zijn
Next stop: Octavia Combi / Leon ST.
Zo had ik mijn vorige auto besteldHTT-Thalan schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 16:47:
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Als iemand met een 75pk dieselmotor van de actuele generatie 1:16 weet te rijden, zegt dat waarschijnlijk meer over de rijstijl dan de auto. Je zou willen weten hoe vaak er nieuwe voorbanden onder gaan en nieuwe remblokken, dan is de informatie compleetPeaceNlove schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:30:
[...]
En mijn spaardiesel DS3 heeft gisteren in Duitsland naar Bremen (A30 + A1) flink door mogen rijden, 150 waar er geen limiet was en 130 waar 130 mocht en nog een klein stukje 120 en 80. Kom ik terug in Nederland bij de pomp, blijk ik over de hele tank toch nog 1:20 te hebben gereden (daar is ook nog een ritje Utrecht-Assen uit gegaan). [...]
De meeste van die auto's lopen in de praktijk tussen de 1:19 en 1:22.
Ik stel ook niet dat het probleem ligt bij de fabrikanten, maar bij de overheidAllSeeyinEye schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 12:01:
[...]
Maar die trucjes halen alle fabrikanten uit. Wie één gram teveel heeft is simpelweg niet goed genoeg in zijn trucjes. Dat de test in verhouding tot de praktijk helemaal nergens op slaat doet niet ter zake. Onze overheid wil deze test en hangt daar een staffel aan.
#team_UTC+1
Gaarne geen slecht onderbouwde aannames over mijn rijstijl doen, alsublieftdankuwelokedan.t_captain schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:26:
[...]
Als iemand met een 75pk dieselmotor van de actuele generatie 1:16 weet te rijden, zegt dat waarschijnlijk meer over de rijstijl dan de auto. Je zou willen weten hoe vaak er nieuwe voorbanden onder gaan en nieuwe remblokken, dan is de informatie compleet
De meeste van die auto's lopen in de praktijk tussen de 1:19 en 1:22.
Mijn bandjes gingen niet korter of langer mee dan de rest van het wagenpark, en hij is net zo netjes terug ingeleverd (inclusief grondige zuig- en poetsbeurt) als ik hem ontving. Je kunt ook hard en doorrijden zonder je leasebak af te raggen.
Als de prijs interessant is wil ik de RS misschien best wel overnemen na de leaseperiode (en dan gewoon het leasebedrag maandelijks incasseren door 'zelf' te rijden) dus ook deze auto zal ik fatsoenlijk behandelen, maar dat betekent niet dat hij niet flink mag werken. Dat het blok in koude periodes voorverwarmd zal worden gaat hopelijk de levensduur wel ten goede komen zodra hij over 4 jaartjes de twee ton aantikt
Had jij dan een 75 PK diesel?HTT-Thalan schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:49:
[...]
Gaarne geen slecht onderbouwde aannames over mijn rijstijl doen, alsublieftdankuwelokedan.
This footer is intentionally left blank
Ik heb een jaar in de Ibiza ST gereden met inderdaad de 1.2 liter spaardiesel van VAG.
Daaraan gekoppeld heb ik mijn relatief onzuinige verbruik hier vermeld, waardoor enkelen direct de aanname danwel implicatie doen dat ik deze auto dan wel afgeragd zou hebben, omdat ik anders nooit dat verbruik gehaald kon hebben.
De realiteit is dat ik gewoon vaak en hard rijd, het verbruik van elke ecobak, diesel of benzine, gaat aan gort zodra je consistent 140+ rijd en daar ook zo snel mogelijk probeert te komen na elke vertraging (inhalende vrachtwagen, file, noem maar op). Dat heeft niks te maken met sportieve bochtjes (al heeft de ST wel een prima sportief onderstel voor zijn klasse) maar gewoon met sportief rijden.
De BMW gaat vreselijk hard door de bocht bij droog weer, dat betekent niet dat ik elke bocht ook neem als een wanna-be coureur. Ook deze auto word voornamelijk gebruikt voor snelwegverkeer en dan op hoge snelheden, zo de situatie dat toelaat.
Zij die daarin twijfelen staat het vrij een keer bij mij in te stappen
[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-07-2014 14:04 ]
Overweeg anders ook de 308 SW Alure 1.6 BlueHDi (88 g/km). Hiervoor zijn wel alle opties beschikbaar, maar komt wel met een hogere catologusprijs.Gast1981 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:00:
[...]
- punten:Maar hoe dan ook een goede indruk achtergelaten. Zeer complete en mooie bak.
- geen full led koplampen
- geen lichte bekleding/leer mogelijk
- zie de 2 punten hierboven... maf toch dat dat niet mogelijk zou zijn
Next stop: Octavia Combi / Leon ST.
[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 16-07-2014 14:09 ]
Ondanks dat je het niet wilt, ga ik dat toch doen.HTT-Thalan schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 13:49:
Gaarne geen slecht onderbouwde aannames over mijn rijstijl doen, alsublieftdankuwelokedan.
Ik ben namelijk van mening dat de 1.2 TDI's van VAG (zelf meer dan een jaar polo BM uit 2011 gereden) geen geraffineerde/stille/krachtige maar wel verdomt zuinige blokken zijn.
Ik zat toen in ploegendiensten, en jakkerde op onmenselijke tijdstippen met 150+ (gps) naar huis om in bed te komen liggen, waarna mn vriendin hem meenam (die erg pittig rijd en de polo altijd polo slowmotion noemde). Mn vriendin reed er vervolgens 40km mee (woon werk) zonder snelwegen.
In dat jaar heb ik gemiddeld 1:19,5 gereden met de polo (gemeten aan de pomp, niet de BC)
arnhem - berlijn - arnhem > op 1 tank (+overloop), 125km/pu GPS (continu cc).
Nu we toch in de discussie over brandstofverbruik zitten:
De G-Tron heeft tot nu toe op de boordcomputer het volgende gemiddelde verbruik over de eerste 6000km:
5600km op CNG: 4.7l/100km.
400km op benzine: 5.8l/100km.
Ik zal binnenkort eens op de portal kijken wat het pompverbruik is.
Als met vriendin erin rijd (10% van de totale kilometers) gaat de auto in dynamic ('je hebt toch een tankpas en dit is veel leuker')
waar mogelijk rijd ik altijd vmax +15, flitsmeister staat met een reden continu aan, wel altijd anticiperen op wat er een paar honderd meter voor mij aan de gang is.
Kijk voor de grap eens op spritmonitor, ik ben/was niet de enige.
Dan is het nog steeds uitzonderlijk hoog (bovenkant bandbreedte voor dit model) maar geen vreemd geval.
Dan is het nog steeds uitzonderlijk hoog (bovenkant bandbreedte voor dit model) maar geen vreemd geval.
[ Voor 45% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-07-2014 14:21 ]
http://www.spritmonitor.d...r_e=75&sort=1&powerunit=2HTT-Thalan schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 14:16:
Kijk voor de grap eens op spritmonitor, ik ben/was niet de enige.
http://www.spritmonitor.d...r_e=75&sort=1&powerunit=2
gefeliciteerd, met 6.25l/100km zit je bij de slechtste 5%
Edit:
Ik wil toch even het volgende toevoegen:
Ik doe dit niet om jou persoonlijk aan te vallen, maar ik doe dit vooral omdat ik me erger aan de houding die mensen hebben tegen de spaardiesels in het B-segment. Zelfs leaserijders moeten moeite doen om onder de 1:20 te komen met die dingen.
[ Voor 22% gewijzigd door secury op 16-07-2014 14:24 ]
Ik roep toch ook nergens dat dit de norm is? Ik geef alleen aan dat bij een identieke rijstijl, het verbruik tussen een 'eco' blok en een 'gewoon' blok vrijwel identiek uitviel bij mij. De BMW verbruik net zo veel als de Ibiza (soms nog iets beter) terwijl ik daar net zo hard en net zo veel mee rijdt (sterker nog, de BMW gaat véél harder, en dat benut ik ook).secury schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 14:21:
[...]
gefeliciteerd, met 6.25l/100km zit je bij de slechtste 5%
Bij de volgende wagen zal ik eens een logboek beginnen waarin ik o.a. gecorrigeerd verbruik aan de pomp en de bandenslijtage meeneem. Wellicht dat ik daarmee duidelijk kan maken dat sportief rijden prima mogelijk is zonder rokend de bocht om te komen
Snel bochten nemen is zelfs zuiniger, want je hoeft minder af te remmen. Als je veel in Duitsland komt en veel 150+ rijdt dan gaat het verbruik bij eco-diesels wel achteruit. Maar over het algemeen gesproken is een 14% diesel in het Nederlands verkeer wel degelijk zuiniger dan een 20% of 25% diesel. Hetzelfde geld voor benzine. Plug-ins is een verhaal apart.
Het is logisch dat het om absolute CO2 waardes gaat en niet per auto klasse. Als je verplicht een auto van 50k+ moet rijden van je baas, dan is je salaris daar ook naar dus geen reden om dan lagere bijtelling te eisen.
Ook in die klasse zijn er gewoon 20% en 14% autos.
Het is logisch dat het om absolute CO2 waardes gaat en niet per auto klasse. Als je verplicht een auto van 50k+ moet rijden van je baas, dan is je salaris daar ook naar dus geen reden om dan lagere bijtelling te eisen.
Ook in die klasse zijn er gewoon 20% en 14% autos.
Dit topic is gesloten.
![]()