Keuze leaseauto Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 103 Laatste
Acties:
  • 441.341 views

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:07

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

The Eagle schreef op zondag 15 juni 2014 @ 23:36:
Maar zou wel chill zijn, kun je vanaf je bank de auto even op en neer naar de Appie sturen om een krat bier :Y)
Die functie bestaat al, moet alleen nog iets door ontwikkelt worden-> Albert.nl

Waarom? Omdat het kan!!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Volgens mij zijn de OEM navigatie oplossingen zo duur (en "traag") omdat de eisen véél strenger zijn als voor een tablet of smartphone. Dit zorgt voor veel meer testen en de betrouwbaarheid moet daarom ook hoger liggen (oude, vertrouwde hardware).

Offtopic: Daarom zul je ook nooit een Car-entertainmentsysteem zien draaien op iOS, Android of Windows, maar meestal op QNX (BBOS 10).
;)

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:22
Ik heb nog tomtom op een pocket PC gehad en daar was de navigatie te laat met de mededelingen. "Volgende kruispunt rechts" kreeg je te horen als je er al voorbij was ed.

Heb nu een voorloop peugeot en alhoewel iedereen ligt te lameren dat alles via touch-screen onhandig is, werkt het best aardig. Je kan de meest gebruikte functies dan ook onmiddelijk vanuit het scherm doen waar je op dat moment inzit.
Zo kan je de temperatuur hoger zetten door even op de temp te drukken en dan popt er een nieuw menu'tje. Je hoeft dus niet eerst naar de airco te gaan, dat moet alleen als je de blaasintensiteit of de instellingen van de airflow wil veranderen.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:36
Royz schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:56:
Ach, als ik het vergelijk met het draaisysteem van een V40 ben ik happy dat ik gewoon het scherm kan aanraken hoor dat gaat sneller :p
Grappig, ik vind een touchscreen juist verschrikkelijk in de auto. Kost je veel meer aandacht en tijd terwijl je na wat oefenen bijna blind met die draaiknop alles kunt bedienen. Meer je ogen op de weg en minder gedoe met strekken naar het scherm.

Wat dat betreft vind ik het systeem van de V40 prachtig en goed te bedienen (ivm mijn vorige Astra) en ben ik juist blij dat de 2014 varianten geen touchscreen meer hebben. Tevens werkt het spraaksysteem gewoon erg goed, alleen moet je in mijn ogen net ff wat te vaak bevestigen. Dat kan gewoon sneller!

Net als het systeem zelf overigen, als je enorm veel nummers hebt en je klikt daar snel in door zie je eerst "track X" staan en pas na een paar seconden de artiest en het nummer. Zoals hierboven al staat, ik snap ook niet waarom ze daar geen rete snelle processor in pleuren. Je betaalt behoorlijk voor zo'n multimedia systeem dus hoe kan het in godsnaam nog in deze tijd dat vrijwel alle audiosysteem behoorlijk traag zijn ivm bijv. een Ipad. Eigenlijk schandalig gewoon.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-01 19:03

Ethirty

Who...me?

Engineer Stewie schreef op maandag 16 juni 2014 @ 09:50:
Heb nu een voorloop peugeot en alhoewel iedereen ligt te lameren dat alles via touch-screen onhandig is, werkt het best aardig. Je kan de meest gebruikte functies dan ook onmiddelijk vanuit het scherm doen waar je op dat moment inzit.
Zo kan je de temperatuur hoger zetten door even op de temp te drukken en dan popt er een nieuw menu'tje. Je hoeft dus niet eerst naar de airco te gaan, dat moet alleen als je de blaasintensiteit of de instellingen van de airflow wil veranderen.
De airco moeten bedienen via touchscreen lijkt me juist een drama. Dat kan niet op gevoel, dus je aandacht is veel te lang van de weg, zeker als je dus meerdere knopjes op zicht moet aanraken. En op slecht wegdek wordt bedienen al helemaal een uitdaging.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-01 19:02
Juancho schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:18:
[...]

Grappig, ik vind een touchscreen juist verschrikkelijk in de auto. Kost je veel meer aandacht en tijd terwijl je na wat oefenen bijna blind met die draaiknop alles kunt bedienen. Meer je ogen op de weg en minder gedoe met strekken naar het scherm.

Wat dat betreft vind ik het systeem van de V40 prachtig en goed te bedienen (ivm mijn vorige Astra) en ben ik juist blij dat de 2014 varianten geen touchscreen meer hebben. Tevens werkt het spraaksysteem gewoon erg goed, alleen moet je in mijn ogen net ff wat te vaak bevestigen. Dat kan gewoon sneller!

Net als het systeem zelf overigen, als je enorm veel nummers hebt en je klikt daar snel in door zie je eerst "track X" staan en pas na een paar seconden de artiest en het nummer. Zoals hierboven al staat, ik snap ook niet waarom ze daar geen rete snelle processor in pleuren. Je betaalt behoorlijk voor zo'n multimedia systeem dus hoe kan het in godsnaam nog in deze tijd dat vrijwel alle audiosysteem behoorlijk traag zijn ivm bijv. een Ipad. Eigenlijk schandalig gewoon.
Ik heb het 'oude' Sensus Connected Touch (SCT, wat vorig jaar geleverd werd) in m'n V40, daar heb ik de keuze om het touchscreen te gebruiken of de knoppen op het stuur of middenconsole. In sommige gevallen is het touchscreen sneller/handiger en in sommige gevallen de knoppen.
Het scrollen door het menu gaat veel sneller door even opzij te vegen op het scherm, dan door de draaiknop te gebruiken. Maar vervolgens voor het kiezen van muziek gebruik ik liever de knoppen, want dat gaat 'preciezer' en net zo snel als het touchscreen gebruiken.
Deveon schreef op maandag 16 juni 2014 @ 09:21:
Volgens mij zijn de OEM navigatie oplossingen zo duur (en "traag") omdat de eisen véél strenger zijn als voor een tablet of smartphone. Dit zorgt voor veel meer testen en de betrouwbaarheid moet daarom ook hoger liggen (oude, vertrouwde hardware).

Offtopic: Daarom zul je ook nooit een Car-entertainmentsysteem zien draaien op iOS, Android of Windows, maar meestal op QNX (BBOS 10).
;)
SCT draait op Android :Y)

• Juancho
Ethirty schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:01:
[...]

De airco moeten bedienen via touchscreen lijkt me juist een drama. Dat kan niet op gevoel, dus je aandacht is veel te lang van de weg, zeker als je dus meerdere knopjes op zicht moet aanraken. En op slecht wegdek wordt bedienen al helemaal een uitdaging.
Klopt! Ik heb ook 1 dag zo'n peugeot als vervangend vervoer gehad maar als ik me ergens wel direct en constant aan irriteerde was dat je niet even snel en simpel met een draaiknop de temperatuur kon regelen. Nee, dat moet perse via het touchscreen en dan ook nog eens via meerdere handelingen. Echt verschrikkelijk onlogisch.....

Het ziet er misschien wat gelikter uit zo'n touchscreen, dat leek mij ook, maar het is veel praktischer (en dus veiliger) door veel zaken middels 1 centrale knop te kunnen bedienen. Dat kun je veel meer op gevoel doen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 18:54

Royz

Kleurenblind!!

Juancho schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:18:
[...]

Hangt er misschien inderdaad af van hoe je hem gebruikt. Ik toets nooit een locatie in tijdens het rijden, wellicht dat draaischijven dan wel handiger zijn ja, geen idee :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Juancho
Navigatie toets ik ook nooit in tijdens het rijden hoor! Of vooraf of tijdens het rijden via de spraak wat overigens in de V40 uitstekend werkt.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik vind het touchscreen in mijn V40 handig, vooral voor navigatie (googlenav gebruik ik), bijv. even snel naar de fileinfo. (zoeken gaat via spraak perfect)

Wel ben ik het eens dat het voor zaken als klimaat en zo niet een verbetering is als het betekent dat je in plaats van een snelle draai aan een knop ineens meerdere handelingen moet verrichten om alleen maar de temparatuur te wijzigen.
Maar dat gaat in de V40 ook niet via het touchscreen.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 16-06-2014 12:21 ]

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:22
Ethirty schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:01:
[...]

Oh, mijn auto rijdt vanzelf rechtdoor hoor. Maar voel mij mss wel wat te zelfzeker in de wagen (500.000+km zonder ongeval in fout, enkel bij stilstand iemand achterin gereden _/-\o_ )

• Juancho
Waar ik wel heel benieuwd naar ben is het nieuwe Volvo media/infotainment systeem, zogenaamd Apple carplay. Ziet er wel fantastisch uit zo op het eerste oog... Jammer dat ie pas einde van het jaar beschikbaar komt in de Volvo modellen, anders had ik het zeker overwogen. Maarja, zo heb je altijd wel iets te zeuren bij een nieuwe auto :)

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

[ Voor 47% gewijzigd door Juancho op 16-06-2014 22:35 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:55

DarkSide

theres no place like ::1

Apple car of Mirror link is interessant. Maar ik vind de demo's nog behoorlijk traag.
En ik zit niet te wachten om veel data te verstoken op mijn mobiele abbo om te kunnen navigeren etc.

Maar als dat is opgelost is het zeker interessant. Een fabrikant kan middels apps en thema's nog steeds iets eigen maken. Terwijl je kwa apps lekker up to date blijft via je smartphone.
Je ziet ook dat in het hogere segment al autofabrikanten zijn die QI ondersteunen voor het draadloos opladen van je telefoon. Dus gewoon in je auto stappen, telefoon op speciale pad leggen en gaan met die banaan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Smarron
  • Laatst online: 22:22

Smarron

The bend

Ondanks ik een 8" scherm met Columbus in de auto heb, navigeer ik nog elke dag met Google Maps via mijn telefoon. Sneller, actueler, overzichtelijker, aangepaste routes veel makkelijker en de bediening is gewoon handiger. En Flitsmeister staat dan ook direct aan. :) Oh ja, dataverbruik valt echt reuze mee.

Ik heb dan nog wel een "oude" versie van Maps (6.14.4), dit is een versie vlak voordat ze Maps hebben geupdate met een compleet nieuwe interface (ofwel verpest).

[ Voor 4% gewijzigd door Smarron op 17-06-2014 21:08 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Juancho schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:39:
[...]

Klopt! Ik heb ook 1 dag zo'n peugeot als vervangend vervoer gehad maar als ik me ergens wel direct en constant aan irriteerde was dat je niet even snel en simpel met een draaiknop de temperatuur kon regelen. Nee, dat moet perse via het touchscreen en dan ook nog eens via meerdere handelingen. Echt verschrikkelijk onlogisch.....

Het ziet er misschien wat gelikter uit zo'n touchscreen, dat leek mij ook, maar het is veel praktischer (en dus veiliger) door veel zaken middels 1 centrale knop te kunnen bedienen. Dat kun je veel meer op gevoel doen.
Ik begrijp het idee erachter wel een klein beetje. Bij climate control stel je de temperatuur in principe eenmalig in en daarna wordt de temperatuur altijd automatisch geregeld ongeacht hoe warm of koud het buiten is. Geen noodzaak tot bijstellen dus....

...echter in de praktijk zit je natuurlijk wel regelmatig aan die knop te draaien, omdat je het de ene keer wel warm wil hebben en de andere keer koud ;) In mijn Leon zit ik ook altijd te schakelen tussen 21, 21.5 en 22 graden. Verschil tussen die 3 is best groot.

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-12-2025
wat zijn jullie ervaringen met een MMI systeem van Audi.. ik rij nu een Leon en vind het touchscreen niet zo heel best uitgevoerd. Er zitten onwijs irritante ''bugs'' in.. kan het denk beter ontwerpfouten noemen. Voorbeeld: je wil navigeren naar plaats X. Je krijgt dan drie mooie opties volgens mij iets van Kortste route Snelste route etc.. dit zijn drie blokjes op het scherm.
Vlak voor je het scherm aanraakt weet het scherm door middel van een sensor als dat je hand in de buurt is. Het scherm geeft dan meer opties weer of licht bepaalde knoppen op van ''dit kun je allemaal aanraken''.. door deze feature schuiven die drie opties een centimeter omhoog waardoor ik dus altijd het verkeerde blokje aanklik -.- wie bedenkt dit xD?

Over het algemeen doet het mediasytsteem wel wat het moet doen.. ben er nu ook weer niet zo ontevreden over. Maar het kan denk wel beter.

Over pakweg 2-3 weken is m'n audi geleverd en kan ik het MMI systeem is proberen. Hoor graag of dit sneller etc is dan de Leon :) ben benieuwd.

[ Voor 8% gewijzigd door ls789 op 18-06-2014 08:08 ]

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

De bediening van MMI is erg goed te noemen in mijn ogen, ongeacht de versie (basic MMI of MMI+). Zit er goed in elkaar en kan zaken gemakkelijk vinden.

Overigens voor de echte beleving is MMI+ (in de A3) wel een leuke (maar dure) toevoeging, vooral de upgrade van schermgroote en kwaliteit maakt de beleving nog beter.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• ls789
ja ik kwam hier later pas achter dat MMI+ ook een groter scherm had.. dacht echt dat het enkel en alleen die schrijfmethode was. Voor de prijs die ze vroegen vond ik dat een beetje te duur :P

Schrok gister ook toen ik een Audi a3 zag zonder led dagrijverlichting.. dacht dat dit standaard was haha. Gelukkig had ik proline plus pakket en zit dit er dus wel bij

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik was aanvankelijk redelijk sceptisch over het ontwerp van de MMI (al dan niet +) vanwege de draaiknop. Ik heb in het verleden de RNS510 gehad in een VW Passat (de eerste RNS510 in VW serie) en de touchscreen was fantastisch. Het hele systeem was fantastisch maar helaas ook beetje populair bij de dievengilde :)
Ik dacht dat de draaiknop mechaniek van de MMI veel trager zou zijn maar ik zat er naast. Het werkt echt prima! Scrollen is snel en naadloos en het je voelt de "klikken" zodat je zelden te ver doorscrollt.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• DarkSide

DarkSide

Ik had vroeger geen touchscreen. Maar moest alles doen met een scroll knop op het stuur. Of een soort MMI knop op de middenconsole (niet tussen de stoelen).
Wat ik voornamelijk vervelend vond is als ik een foutje maakte in met de invoer van een adres dat je dan 'helemaal' naar de backspace knop moest scrollen.
Ik verlangde dan ook naar een touchscreen omdat je daar gewoon meteen aan kunt klikken wat je wilt zonder oneindig lang te hoeven scrollen.

Nu ik een touchscreen heb verlang ik terug naar een mogelijkheid om ook met een fysieke knop door de menu's te kunnen scrollen.
Zeker als ik een ander album wil opzetten tijdens het rijden is een touchscreen gewoon irritant. Je vinger beweegt te veel om alles netjes aan te kunnen klikken.
Nu is dit sterk verbeterd met de nieuwe Columbus in de Skoda Octavia 3.
Maar van mij mag iedere fabrikant ook een MMI knop tussen de stoelen leveren (van mij part als optie).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:04

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik zit er nogal van te kijken dat de mensen die een V40 besteld hebben, bijna allemaal Osmium Grey pakken, zoals ik zelf ook :P.

Op 4 juni is de bestelling bevestigd door mijn werkgever, voor het volgende:
- Volvo V40 D4 Business R-Design Osmium Grey
- Business Pack Connect + Premium Sound
- R-Design Plus Line
- Luxury Line
- Zonder motortype en modelaanduiding
- Getinte ruiten
- 17" Freja Dark-Grey (i.p.v. Ixion)

De dealer van de week even aan de telefoon gehad. Die verwacht 'm op 26 juli, waarna deze een weekje later klaar is.

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-01 19:27

bonyuri

Investigator!

DarkSide schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 08:40:
Ik had vroeger geen touchscreen. Maar moest alles doen met een scroll knop op het stuur. Of een soort MMI knop op de middenconsole (niet tussen de stoelen).
Wat ik voornamelijk vervelend vond is als ik een foutje maakte in met de invoer van een adres dat je dan 'helemaal' naar de backspace knop moest scrollen.
Ik verlangde dan ook naar een touchscreen omdat je daar gewoon meteen aan kunt klikken wat je wilt zonder oneindig lang te hoeven scrollen.

Nu ik een touchscreen heb verlang ik terug naar een mogelijkheid om ook met een fysieke knop door de menu's te kunnen scrollen.
Zeker als ik een ander album wil opzetten tijdens het rijden is een touchscreen gewoon irritant. Je vinger beweegt te veel om alles netjes aan te kunnen klikken.
Nu is dit sterk verbeterd met de nieuwe Columbus in de Skoda Octavia 3.
Maar van mij mag iedere fabrikant ook een MMI knop tussen de stoelen leveren (van mij part als optie).
Bij Skoda kun je en touch gebruiken en heb je een knop om te scrollen!
Jammer genoeg zit hij zo onhandig aan de rechterkant, maar goed :+

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik gebruik in mijn Leon voornamelijk de scroll wieltjes op het stuur en de spraakbediening. Als je eenmaal weet hoe dit werkt en je hebt een seconde extra geduld.. prima! :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In volvo heb ik nu SCT (wat dus niet meer geleverd wordt) op basis van Android.

Bedienbaar via touchscreen, via stuurknoppen, via middenconsole/dashboard knoppen.

En dan op de tweakers manier:
Connect een telefoon van android op dezelfde wifi: ook bedienbaar via app
Connect een laptop met ADB/wifi: scherm is bedienbaar via adb commandline (dus ook vanuit huis!)

Je kunt ook nog bluetooth connecten (bijv toetsenbord/muis)
je kunt ook nog USB connecten (toetsenbord/muis)

Installeer je dan nog een VNC of vergelijkbare app: via remote kun je dan natuurlijk ook de boel bedienen :)

Edit, ik was de voice bediening nog vergeten.... O-)

keuze genoeg dus :)

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 18-06-2014 14:58 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hier komende week maar eens een handtekening gaan zetten voor een Golf VII GTD Business Edition nadat ik de nodige vinkjes heb kunnen zetten in de configurator.

Kan m'n Scirocco 1.4TSi Highline Plus mét ABT Chip nog nét voor z'n eerste APK naar een nieuw baasje :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
bonyuri schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:56:
[...]

Bij Skoda kun je en touch gebruiken en heb je een knop om te scrollen!
Jammer genoeg zit hij zo onhandig aan de rechterkant, maar goed :+
M'n Mazda 3 heeft touch (maar tot <15 km/u of zo), een draaiknop op een fijne plek (tussen handrem en versnellingspook zo'n beetje) en spraakbesturing. Bij stilstand gebruik ik touch en tijdens het rijden spraak met de knop om te bevestigen. (gaat sneller dan 'regel 1' of 'ja' zeggen :P)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• DarkSide

DarkSide

Bij mijn huidige skoda kan ik niet scrollen met een knop.
De nieuwe generatie kan dat gelukkig wel. Scheelt echt een hoop.

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 18:54

Royz

Kleurenblind!!

ls789 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 08:07:
Voorbeeld: je wil navigeren naar plaats X. Je krijgt dan drie mooie opties volgens mij iets van Kortste route Snelste route etc.. dit zijn drie blokjes op het scherm.
Vlak voor je het scherm aanraakt weet het scherm door middel van een sensor als dat je hand in de buurt is. Het scherm geeft dan meer opties weer of licht bepaalde knoppen op van ''dit kun je allemaal aanraken''.. door deze feature schuiven die drie opties een centimeter omhoog waardoor ik dus altijd het verkeerde blokje aanklik -.- wie bedenkt dit xD?
1) Je kan die opties uitschakelen he, dat hij altijd de snelste route neemt. Dat scheelt weer
2) Je kan de sensor uitzetten die je hand waarneemt. Dan zit je er nooit meer naast ;)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-01 15:56
Een touchscreen is conceptueel een slechte fit voor een systeem dat de bestuurder van een auto moet bedienen. Het bedieningsconcept gaat uit van samenspel tussen ogen en handen, die allebei op het touchsccreen gericht zijn.

Beter heb je een knop met haptische feedback en een head-up display recht voor je neus met de visuele feedback.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Eens, maar een slecht interface design kan dat ook nog versterken. Mijn huidige aftermarket Kenwood heeft een hele rommelige interface met te kleine on-screen knoppen. De paar "fysieke" knoppen die er zijn, zijn ook op basis van touch. Gecombineerd met een sportief geveerde auto betekent het eigenlijk dat ik altijd een of 2 vingers op het dash moet laten leunen om extra stabiliteit te creëren.

Een combinatie tussen touch en fysiek lijkt me vanuit het perspectief van veiligheid de beste.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:42

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Vandaag heb ik, naar aanleiding van een mailtje van de fleetmanager dat ik mag/moest wisselen over een paar maanden, enkele dealers bezocht. Wij mogen kiezen uit BMW, Mercedes, Skoda, Seat en VW. Het budget is 1050 ex brandstof maarrr omdat de leaseprijzen nu (zo zegt hij) zo ontzettend laag liggen kan ik me beter op de fiscale waarde richten, die mag maximaal 52k inclusief opties bedragen.

Wensen: Stationwagen, hele goede (sport)stoel, goed geluidssysteem, liefst een beetje vermogen (veel snelwegkilometers). Secundair zijn alle praktische opties welkom, ik geef niks om sierlijsten of velgen enzovoorts, dwz, ik ga er geen andere zaken voor laten vallen.

VW heb ik laten vallen, omdat ik het saaie auto's vind, en ook te duur voor wat je krijgt.
Om diezelfde reden is ook Mercedes afgevallen, de enige echt bruikbare optie is de C-klasse Estate en als ik die dezelfde uitrusting als een BMW geef komt hij toch (veel) duurder uit.
Seat (in de vorm van de Leon ST) blijkt een veel te korte zitting te hebben voor mij, en andere stoelen zijn volgens de dealer niet beschikbaar, dus die is ook weg.

Gaat het nu voor mij even tussen twee merken/modellen:

BMW 320d EDE Touring, met o.a. Harman Kardon geluid, professional navi, metallic lak, leer, parkeersensoren, heads up display, surround view etc. Kofferklep is elektrisch, getint glas achter, zou graag nog een zonnedak gehad hebben maar dat ging budgettechnisch niet meer.

Skoda Octavia Combi, full option. Nadien bouwen ze dan nog lederen bekleding in (ivm de beperkte fabrieksopties qua kleur), standkachel, andere grille, spiegelkappen, 30mm verlaging, etc.

Ik heb nu een 3-serie (ook de EDE) sedan en uiteraard rijd dat briljant. Maar ik vraag me sterk af of ik het dat geld nog waard vind. De Skoda is in zijn eigen recht een prima auto, de stoelen zijn oké, het geluidssysteem kan ermee door (het is niet zo krachtig/vol als de BMW maar beter dan standaard) maar het belangrijkst: het scheelt gewoon 12.000 euro op de eindprijs en dus flink in de bijtelling. Daarvoor ben ik bereid wat minder kritisch te zijn, vermits ik aan de basiseisen voldoe (ik moet er 8~10 uur in kunnen rijden en dan zonder gebroken kont/rug uit kunnen stappen) en tijdens die rit wil ik lekker muziek luisteren.

De Skoda mist wat typische 'gave' zaken van de BMW die soms onzinnig zijn (zoals een heads-up display) maar soms toch erg veilig/nuttig (zoals run-flat banden). Zaken zoals gescheiden klimaatregeling, elektrische kofferklep zijn ruwweg hetzelfde.

Prestaties: Ik heb de offerte nu gestoeld op de 20% versie met 2.0 liter TDI blok, 150PK. Da's minder dan de BMW, die doet 163, maar op de 1-100 sprint scheelt dan maar 0.6 seconden. Topsnelheid is minder maar da's alleen belangrijk in Duitsland, nietwaar?

Waar scheelt het dan echt? Kan ik slecht inschatten. Ik hou van het gevoel dat RWD je geeft, het scherpe sturen, het feit dat je aan het wegdek plakt en de bediening vanaf de middenconsole voor navi en dat soort zaken. Maar ik besef me ook dat ik enigszins verwend ben geraakt en van 70~100 euro per maand kun je ook leuke dingen doen. Daar staat tegenover dat de Skoda veel groter is van binnen, een standkachel heeft, voorruitverwarming, verkeersbordherkenning, een panoramisch zonnedak, trekhaak...

Ik ga nog een proefrit maken met de Skoda, en heb de dealer gevraagd om de prijs ook even door te rekenen voor de 14% en 25% versies, gewoon om te vergelijken. Voor de vergelijking: De Skoda zit nu op 39.500 fiscale waarde, de BMW een paar euro onder de 52.000. Beide zijn handbakken. Er is een kans dat BMW nog met een gratis automaat komt, maar ik denk niet dat ik die zou nemen. Bovendien is DSG op de Skoda geen optie omdat hij dan uit de 20% loopt.

Last but not least: De BMW is (nu nog) 25% in de Touring versie... ze verwachten pas in Januari een 20% Touring in de winkel te hebben. Mijn huidige contract loopt nog tot oktober en mag verlengd worden... maar tegen die tijd zullen de leaseprijzen weer gestegen zijn (zo meld de wagenparkbeheerder, ze schijnen nu historisch laag te zijn).

Ik weet hoe de BMW rijdt, maar heb geen ervaring met de Skoda. Ik zou graag ervaringen/input horen van mensen die de Octavia goed kennen, of beter nog, beide auto's in mijn verhaal. Liefst zou ik voor de Octavia gaan in verband met de centen, maar als ik vermoed dat ik me ergens aan ga ergeren in de komende 4 jaar speel ik misschien op 'safe' en kies ik weer voor BMW.

Wie heeft zinnige input voor mij?

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Een Skoda is volgens mij een meer dan prima leaseauto maar ga je wel meer zien op de weg. Veel waarde voor je geld. Ik (als BMW fan) zou in mijn geval wel 100 euro p/m willen bijleggen om een 320d te rijden.
Een BMW doet in mijn ogen meer premium aan dan een Skoda ondanks dat ik de Octavia combi echt een geslaagde auto vind. 4 jaar is best een lange periode, dan zou ik toch kiezen voor wat meer luxe en de BMW leasen. Heb nog nooit in een Octavia gereden dus over rij eigenschappen kan/mag ik niets zeggen. Ik zou kiezen voor een stukje emotie.

Ben benieuwd naar je keuze.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08-2025
Op maandag moet ik mijn Skoda Octavia Combi (echt een prima auto) inleveren en krijg ik tijdelijk een BMW X1 2.0 Sdrive 20IA Upgrade Edition Xline. Leuke auto, maar niet echt praktisch en kostbaar in de bijtelling (>500 euro netto per maand). In augustus kan ik een nieuwe (hybride of elektrische) auto bestellen.

@HTT-Thalan: waar haal je het nieuws vandaan over een 20% bijtelling variant van de 3-serie touring?

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Zware Unit schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 19:20:

@HTT-Thalan: waar haal je het nieuws vandaan over een 20% bijtelling variant van de 3-serie touring?
Van de verkoper :). Hij geeft aan dat die 20% wel gaat komen, maar hij kan me in september pas vertellen:

- wanneer (waarschijnlijk pas januari of later)
- welk blok

die laatste heeft betrekking op de recent aangekondigde 520d met 20% bijtelling. Ze gaan ofwel het huidige 3-serie EDE blok nog nét iets verder knijpen om die ene gram teveel eraf te halen (en dus weer een jaartje 20% genieten) of ze zullen dat nieuwe blok erin lepelen, waardoor je behalve 20% ook gelijk 190PK onder je kont krijgt, en dan word die 3-serie ineens weer een stuk interessanter...

Ik snap dat 100 euro een klein bedrag lijkt, maar we zijn alleenverdiener met 2 kinderen, 100 euro per maand is gewoon een dikke vakantie met de kids elke zomer :).

Overigens heb ik op advies van de dealer (en een collega die jaren gechipte Seat's heeft gereden) even bij JD Engineering gekeken. Voor 699 euro schroeven ze de 2.0TDI van de Octavia van 150 naar 184PK en het koppel van 320 naar 400NM. Dat heb ik er na 7 maanden weer 'uit' en dan zit ik op dezelfde 'waardes' als die van de 320d zonder EDE. Dit is naar verluid met behoud van garantie (als in: JD vergoed eventuele buiten-garantie kosten) en ook met behoud van uitstootwaardes (dat laatste lijkt me enigszins sterk, maar het staat wit-op-zwart op hun site).

Tuurlijk, dan heb ik nog steeds minder 'emotie' maar wel een hartstikke praktische auto (dat is de BMW toch minder) en elke maand 100 euro over (nadat de tuning terugverdiend is :P).

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-06-2014 19:30 ]

• bReChThOu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-01 02:26

bReChThOu

Team Belgium

HTT-Thalan schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 19:28:
Overigens heb ik op advies van de dealer (en een collega die jaren gechipte Seat's heeft gereden) even bij JD Engineering gekeken. Voor 699 euro schroeven ze de 2.0TDI van de Octavia van 150 naar 184PK en het koppel van 320 naar 400NM. Dat heb ik er na 7 maanden weer 'uit' en dan zit ik op dezelfde 'waardes' als die van de 320d zonder EDE. Dit is naar verluid met behoud van garantie (als in: JD vergoed eventuele buiten-garantie kosten) en ook met behoud van uitstootwaardes (dat laatste lijkt me enigszins sterk, maar het staat wit-op-zwart op hun site).
Mag dat eigenlijk, leasewagens wijzigen? (mits behoud van garantie)

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12-2025
Bij sommige leasemaatschappijen mag dat maar lang niet allemaal.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb even wat bel-werk gedaan... JD engineering geeft alleen garantie op delen die zij leveren. Wat wel kan, volgens hen, is dat de dealer de garantie 'volledig' maakt door zelf garant te staan. Zij garanderen dan wel weer aan de dealer dat ze geen wijzigingen maken buiten de specificaties van het blok zoals Skoda die vastgesteld hebben.

Ik heb de dealer dus verzocht om na te gaan of zij bereid zijn deze garantie af te geven, vermits ik het onderhoud wel daar laat doen en ook het tunen via de dealer laat regelen (uiteraard is JD degene die de klus uitvoert). Uiteraard ga ik toestemming vragen aan de LeaseMij (indien zij het niet toestaan laat ik het niet doen) maar voor ik het verzoek indien ga ik uiteraard zorgen dat het verhaal dichtgetimmerd is aan de dealerzijde, zodat de kans groter is dat ze ja zeggen :).

Daarbij heb ik ook verzocht of ze willen onderzoeken of run-flat banden aftermarket mogelijk zijn, scheelt me weer wat ruimte onder de kofferbakvloer voor de extra zaken die ik gevraagd heb zoals noodkit, brandblusser, sleepkabel etc.

Bij BMW winkelen voelt alsof je een student bent die zijn spaarspot stukslaat en alle losse centen uit moet tellen om je aankoop te kunnen doen. Bij Skoda winkelen voelt alsof je in een all-you-can-eat restaurant staat, kortom, een feestje :P.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-06-2014 13:22 ]

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:06

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

@HTT

Afhankelijk van je postuur zou ik het Dynamic Pakket overwegen, vooral vanwege de sportstoelen. Bij een klein en normaal postuur: doen. Bij fors postuur: niet doen.
Ik (1.80m, 74 kg, normaal postuur) heb een aantal keer proefgereden met de stoelen van de Elegance. Zitten goed. Heb Dynamic besteld en rij daar nu een aantal maanden in: zit geweldig. Overigens ook met aftermarket leder.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

AllSeeyinEye schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 13:36:
@HTT

Afhankelijk van je postuur zou ik het Dynamic Pakket overwegen, vooral vanwege de sportstoelen. Bij een klein en normaal postuur: doen. Bij fors postuur: niet doen.
Ik (1.80m, 74 kg, normaal postuur) heb een aantal keer proefgereden met de stoelen van de Elegance. Zitten goed. Heb Dynamic besteld en rij daar nu een aantal maanden in: zit geweldig. Overigens ook met aftermarket leder.
Dat is precies wat ik gedaan heb idd. Aftermarket (wit) leder met sportstoelen. Nu hopen dat de fleet manager de combinatie van wit leder met corrida red metallic lak goedkeurt :P.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hahaha, wat een wansmaak. :+ Maar wordt wel een vette bak als ik het zo hoor.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik ga zaterdag nog proefrijden maar ben er eigenlijk wel aan uit ja. Ik heb aftermarket nog runflat banden geregeld en een dvd-systeem met schermen in de hoofdsteunen. Het is de 20% versie, dus met 150PK TDI blok, tuning wilde de dealer helaas niet garant voor staan die die optie valt weg. En los van de kleur van de stoelen, gaat hij er zo uit zien:

Afbeeldingslocatie: http://i1.ytimg.com/vi/yF-xYxv04ps/maxresdefault.jpg

Dus inclusief het verlaagd onderstel, zwarte grille, velgen, dakdragers etc etc.

Als de LeaseMij niet akkoord gaat met de witte stoelen pak ik gewoon zwart, simpel :P.

Afbeeldingslocatie: http://atthelights.com/store/uploads/2013/05/2013-skoda-octavia-combi-exterior-front-left.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-06-2014 13:56 ]

• Deveon
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 13:21:
Bij BMW winkelen voelt alsof je een student bent die zijn spaarspot stukslaat en alle losse centen uit moet tellen om je aankoop te kunnen doen. Bij Skoda winkelen voelt alsof je in een all-you-can-eat restaurant staat, kortom, een feestje :P.
Amen.

Ben benieuwd hoe de overstap van BMW naar Skoda je gaat bevallen. Al hoewel de meeste recente auto's wel fijn rijden als je er eenmaal gewend aan bent. Ik kan me een paar jaar geleden nog herinneren dat ik blij was als ik uit de eco Octavia (vorig model) van mijn collega stapte en naar huis reed in mijn 3 serie uit 96.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Sportstoelen is heel persoonlijk. Ik heb een E46 BMW 3 serie gehad met normale stoelen een later een met sportstoelen. Vond de normale stoelen veel fijner zitten. Sportstoelen zijn smaller omdat de zijkanten van het zitvlak omhoog staan om je vast te houden als je hard door de bocht gaat. Die zijkanten duwen dus continue tegen je dijbenen aan...
Ook in een A5 met sportstoelen gezeten, had hetzelfde probleem.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Z___Z schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:02:
Sportstoelen is heel persoonlijk. Ik heb een E46 BMW 3 serie gehad met normale stoelen een later een met sportstoelen. Vond de normale stoelen veel fijner zitten. Sportstoelen zijn smaller omdat de zijkanten van het zitvlak omhoog staan om je vast te houden als je hard door de bocht gaat. Die zijkanten duwen dus continue tegen je dijbenen aan...
Ook in een A5 met sportstoelen gezeten, had hetzelfde probleem.
Dat heeft wellicht met het postuur te maken, want ik heb in zowel de sportstoelen van de BMW 5 als in die van de A5 ruimte zat (in de breedte) zonder daadwerkelijk opgesloten te zitten tussen de wangen van de stoel.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Crap, ik kreeg de verkeerde rode kleur door van de dealer. Blijkt dat dit de echte rode kleur is:

Afbeeldingslocatie: http://www.skodaforum.nl/forum/media/skoda-octavia-combi-ebl-in-rio-red-metallic.431/full

dus heb ik de offerte maar aan laten passen naar racing blue:

Afbeeldingslocatie: http://img.autotrader.nl/skoda/octavia/skoda-octavia-stationwagen-diesel-blauw-002--73113928-Medium.jpg

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:54

OMX2000

By any means necessary...

Wel grappig dat hier nu zo lovend over MMI+ gesproken wordt. Ik vond het in het begin 3x niks, en nu na 2 jaar in een Audi A5 met MMI+ 3G rond gereden te hebben vind ik het 2x niks. Die draai knop is ideaal, maar UI van navigatie is bedroevend. Ding kan best veel, maar toegankelijkheid zuigt.

In de praktijk gebruik ik nu Deezer voor muziek, Flitsmeister en Google Maps voor navigatie. Muziek klinkt super via B&O speakers (aanrader!). Ik luister soms ook 320kbps mp3 vanaf de ingebouwde, en gevoelsmatig klinkt dat beter dan via iPhone+Deezer+Bluetooth.

Ik juich het toe dat Apple en Google nu ook een platform voor in de auto hebben. Ben geen voorstander van Google/Android spul in mn auto. Vind Google Maps echt geen slechte navigatie software, maar heb meer met iOS of Windows Phone spul. Baal er dus best wel van dat Audi nu voor Android gaat. En als je erover nadenkt is het sowieso belachelijk dat een autobouwer zicht beperkt tot een bepaald ecosysteem. Die autofabrikanten hadden jaren geleden al een in car OS moeten bouwen wat open is voor andere leveranciers.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-01 20:53
Wel leuk dat Skoda na de verkoop successen van de knal blauwe megane de kleur niet meer RS-only heeft gemaakt maar ook op de gewone octavia's smeert. In ieder geval een goede opsteker voor het gemiddelde wagenpark bij een bedrijf eindelijk wat kleur :+

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
OMX2000 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:09:
Ik juich het toe dat Apple en Google nu ook een platform voor in de auto hebben. Ben geen voorstander van Google/Android spul in mn auto. Vind Google Maps echt geen slechte navigatie software, maar heb meer met iOS of Windows Phone spul. Baal er dus best wel van dat Audi nu voor Android gaat. En als je erover nadenkt is het sowieso belachelijk dat een autobouwer zicht beperkt tot een bepaald ecosysteem. Die autofabrikanten hadden jaren geleden al een in car OS moeten bouwen wat open is voor andere leveranciers.
Ik denk dat dat laatste wel mee gaat vallen. Je ziet nu al fabrikanten (Ford en Volvo bijvoorbeeld) die voor zowel Google als Apple bezig zijn. Ik denk dat je straks bij de dealer gewoon kunt kiezen uit een standaard radio/navigatie en (waarschijnlijk tegen meerprijs) een Google of Apple compatible systeem.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Dat VAG (en andere merken) primair voor Android gaat is toch niet meer dan logisch, want daarmee bereik je simpelweg 70% van de smartphone markt. Want je kan het leuk vinden of niet, maar Apple is procentueel gezien nog maar een kleine speler. Verder heb ik het donkerbruine vermoeden (en dat is werkelijk niet meer dan een vermoeden) dat Apple een fabrikant simpelweg meer kost aan licentiekosten dan het Google Auto systeem.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:54

OMX2000

By any means necessary...

AllSeeyinEye schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:27:
Dat VAG (en andere merken) primair voor Android gaat is toch niet meer dan logisch, want daarmee bereik je simpelweg 70% van de smartphone markt. Want je kan het leuk vinden of niet, maar Apple is procentueel gezien nog maar een kleine speler. Verder heb ik het donkerbruine vermoeden (en dat is werkelijk niet meer dan een vermoeden) dat Apple een fabrikant simpelweg meer kost aan licentiekosten dan het Google Auto systeem.
Goede argumenten. En dat laatste denk ik dat ook waar is. Google krijgt doordat je gebruik maakt van de in car google diensten inzage waar je uithangt, hoe je rijdt, wanneer je rijdt, met welk weer je rijdt, in welke files je staat, wanneer je tankt, en nog zo tig zaken. En dat allemaal om een beter profiel van je te kunnen maken waarmee ze betere advertenties kunnen maken die op jou toegespitst zijn, en waarmee hun klanten hogere conversie rates bereiken.

Ik heb er geen problemen dat Google doet wat het doet, maar we moeten in het algemeen ons er bewuster van worden wat wij eraan hebben, en wat de voor en nadelen voor een individu EN een maatschappij zijn. Tegelijkertijd zie ik ook dat ik het wel handig zou vinden dat ik op de hoogte wordt gebracht van een actie bij een fietsenwinkel als ik toevallig met mijn MTB op stap ben.

Trouwens, kleine speler? In absolute zin misschien. Maar in het premium segment (BMW, Audi, Mercedes, Lexus en hoger) denk ik dat ze heel goed zijn vertegenwoordigd.
Tjoekie schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:19:
[...]

Ik denk dat dat laatste wel mee gaat vallen. Je ziet nu al fabrikanten (Ford en Volvo bijvoorbeeld) die voor zowel Google als Apple bezig zijn. Ik denk dat je straks bij de dealer gewoon kunt kiezen uit een standaard radio/navigatie en (waarschijnlijk tegen meerprijs) een Google of Apple compatible systeem.
Dat hoop ik dus ook. Dus een modulair systeem. En de Volvo's zijn ook echt geen schande om in rond te rijden.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Deveon
  • Niet online
Momenteel draaien veel navigatiesystemen al op QNX en (waarschijnlijk daarom) is er bij Apple voor CarPlay ook gekozen om het de baseren op QNX. Daarnaast is het Blackberry al zeer succesvol gelukt om Android app's te draaien op QNX en lijkt het me dat de Android en iOS feel in de auto perfect naast elkaar kan draaien op QNX.

Het moet kan toch niet zo zijn dat je auto gaat verkopen omdat je een nieuwe smartphone hebt? Of over 4 jaar niemand meer een iPhone heeft en jij met je "Made for iPhone"-auto blijft zitten?

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 26-06-2014 16:01 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Helaas komt al dit leuks pas in 2015 uit. Vrees dat ik voor die tijd een nieuwe auto moet kiezen en dan vier jaar vast zit aan een inferieur systeem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:26
HTT-Thalan schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:06:
Crap, ik kreeg de verkeerde rode kleur door van de dealer. Blijkt dat dit de echte rode kleur is:

[afbeelding]

dus heb ik de offerte maar aan laten passen naar racing blue:

[afbeelding]
Let wel even op, er zijn twee kleuren rood; corrida red:

http://www.autotrader.nl/...-greenline-businessline-/

en Rio red(metallic).
http://www.autotrader.nl/...-greenline-businessline-/

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Klopt, en de huidige uitvoering (of in ieder geval het model dat ik ga bestellen) is leverbaar in RIO red, en die vind ik dus niet mooi. Ik ga zaterdag proefrijden en dan checken we of het mooi staat om de body in Racing Blue te doen, met zwarte velgen/trim (dus geen chroom), zwart interieur/matten maar wel witte leren deurpanelen en stoelen/achterbank, dan wel weer met zwarte stiknaden en opstaande randjes.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

HTT-Thalan schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 20:09:
Klopt, en de huidige uitvoering (of in ieder geval het model dat ik ga bestellen) is leverbaar in RIO red, en die vind ik dus niet mooi. Ik ga zaterdag proefrijden en dan checken we of het mooi staat om de body in Racing Blue te doen, met zwarte velgen/trim (dus geen chroom), zwart interieur/matten maar wel witte leren deurpanelen en stoelen/achterbank, dan wel weer met zwarte stiknaden en opstaande randjes.
Hieronder is geen bash naar jou toe of een ander in dit topic (even ten overvloede), ieder zijn ding natuurlijk :)

Ik zelf heb helemaal niets met hoe de auto die ik uitzoek er uit ziet aan de buitenkant, wat voor kleur die is. Van binnen zie ik daar namelijk allemaal niets van. Voor mij is belangrijk dat het een praktische auto is. Voldoende zitplaatsen voor mijn vrouw en drie dochters, voldoende bergruimte en de juiste opties die het rijden prettig maken (automaat, cruise control etc)

Waarom is hoe het er uit ziet zo belangrijk? (en nogmaals, dit is een serieuze vraag en niet bedoeld om iemand in een hoek te drukken en zich aangevallen te laten voelen)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Gé Brander schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 21:05:
Waarom is hoe het er uit ziet zo belangrijk? (en nogmaals, dit is een serieuze vraag en niet bedoeld om iemand in een hoek te drukken en zich aangevallen te laten voelen)
Voor mij is het ook niet de hoofdzaak, maar als ik de keuze heb, kies ik wel iets wat ik mooi vind. En tja.. ik denk dat je jezelf er ook een beetje mee uitdraagt, zoals je ook doet met de kleren die je aan hebt. (die kies ik ook niet alleen uit omdat ze lekker zitten)
Zelf heb ik gekozen voor knalrood omdat ik dat mooi vind, maar wellicht ook omdat ik me wil onderscheiden van de grijze massa. (voer voor psychologen? :P)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Verwijderd

[...]

Hieronder is geen bash naar jou toe of een ander in dit topic (even ten overvloede), ieder zijn ding natuurlijk :)

Ik zelf heb helemaal niets met hoe de auto die ik uitzoek er uit ziet aan de buitenkant, wat voor kleur die is. Van binnen zie ik daar namelijk allemaal niets van. Voor mij is belangrijk dat het een praktische auto is. Voldoende zitplaatsen voor mijn vrouw en drie dochters, voldoende bergruimte en de juiste opties die het rijden prettig maken (automaat, cruise control etc)

Ik begrijp wel wat je zegt. Mijn vorige auto was een Ibiza FR die er van buiten best sportief uit zag. Nu heb ik een Audi A3 en had ik besloten om niet mijn gehele lease bedrag op te maken en daarom moest ik keuzes maken. Eerst wilde ik voor de Ambition (sportiever) uitvoering gaan totdat mijn vriendin zei dat je zelf alleen maar in de auto zit en dus beter de binnenkant mooi en praktisch aan kunt kleden als je keuzes moet maken. Ze had stiekem wel gelijk bedacht ik me en daarom heb ik de Ambiente uitvoering (luxer) genomen waar juist aandacht aan de binnenkant wordt besteed. Betekent nu bijvoorbeeld dat ik wel leer heb maar geen 17" velgen. Natuurlijk is een A3 met 18" een stuk mooier dan de mijne met 16" maar het misstaat niet en rijdt prima en zelf zie ik het dus amper :)

Zelf snap ik dan ook niet dat mensen aftermarket velgen kopen of op een auto waar standaard 17" op zit toch extra geld willen besteden om 4 18" velgen te kopen of de auto te verlagen (sportief weggedrag met een 14% of 1.6 kan vast niet de reden zijn) omdat dat er aan de buitenkant gaaf uit ziet. Maar ieder zijn keuze natuurlijk.

Persoonlijk vind ik overigens dat je meer jezelf uitdraagt met de keuze van het merk auto dan met hoe sportief deze is aangekleed. Behalve van die thuis tuners met 4 uitlaten en een taartschep op de achterklep :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2014 22:00 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Oh, ik kan dat wel met je eens zijn. In de basis is het 'gewoon' een auto. Had ik een beperkter budget, was ik ook met die insteek gaan winkelen.

En toen ik bij de BMW dealer zat, ging dat ook zo. Ik heb een lakkleur gekozen waar ik niet voor hoefde bijbetalen, heb alle opties zoals sierpanelen en houtwerk e.d. achterwege gelaten, gewoon omdat het niet nodig is, maar vooral omdat het budget het niet toeliet.

Het punt bij de Skoda was dat hij zo schijtgoedkoop is, dat ik letterlijk nog meer dan 10 mille 'over' had nadat alle fabrieksopties er al in zaten. En dat zijn echt gratis euro's, want bijna alles wat ik erop heb laten zetten (zoals zwarte strips, grotere velgen, grille, lederen bekleding, standkachel, dvd speler, run-flat banden en ga zo maar door) is garage-werk en dus telt het niet mee voor de bijtelling.

Daarbij waren er vanuit de werkgever enkele harde eisen zoals te noemen de metallic lak, parkeersensoren, navigatie, etcetera. Onder andere vanwege die eis dat er metallic lak op moet kwam ik al in de 'speciale kleuren' terecht en dacht ik, als ik toch los kan gaan, laat ik er dan ook maar een feestje van maken. Je leeft maar één keer en zo'n ding is toch je rijdende kantoor, ik breng er tot hij weer weg moet zo'n 180.000 kilometer in door inclusief vakanties, schoolritjes, toeren, noem maar op.

Dus nee, uiterlijk is inderdaad niet zo belangrijk als de prakticiteit (is dat een woord??) van de auto, maar dat is bij de Skoda standaard al dik voor elkaar. Denk aan overal opbergruimte, ijskrabber in de tankdop, massieve kofferbak, elektrische achterklep, beschermlijst op de achterbumper, roof rails, trekhaak, bi-xenon met bochtenverlichting, adaptive cruise-control met lane assist (in de file rijd hij zichzelf bijna) en ga zo maar door. Het is geen strepentrekker en ook geen beauty pageant winner, maar hij kan er prima mee door en met alle extraatjes die ik nu heb, plus 100 euro per maand besparen de komende 4 jaar rijd ik met een glimlach rond hoor :).

• ls789
leaseprijzen worden heel gaar berekend ;) lakkleur was 911 euro bij mijn auto en de leaseprijs ging er 4 euro per maand van naar beneden! De restwaarde is hoger met een metallic lak..

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

ls789 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 22:51:
leaseprijzen worden heel gaar berekend ;) lakkleur was 911 euro bij mijn auto en de leaseprijs ging er 4 euro per maand van naar beneden! De restwaarde is hoger met een metallic lak..
Niet gaar maar het is een ander soort logica waar je even anders over na moet denken. Inderdaad zoals je zegt is de restwaarde hoger bij een auto met metallic lak dan er één zonder. Vandaar dat hiervoor het leasebedrag netto ook lager uitvalt, omdat de leasemij ook meer terugkrijgt voor een auto met metallic lak.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:47
Fabrikanten die het nu presteren in een populair segment een bijtellingsvriendelijk model te proppen weten gewoon zeker dat ze veel auto's gaan verkopen :) Civic's, priussen, Megan's, Focussen, Octavia's, PHEV's, ze domineren allemaal maar even het straatbeeld.

Zelf mogen we volgend jaar weer wat uitkiezen, maar vooralsnog door de aanscherping van uitstootregels is het aanbod weer aardig beperkt vergeleken bij dit jaar. Merk ook dat niet alle werkgevers zo'n plugin-ding accepteren/waarderen, in de praktijk rijden mensen daar toch relatief duur mee, op een enkele fannatiekeling daargelaten.

Wat ik me wel afvroeg; stel je neemt een relatief kleine auto waar je in het weekend net in past met je gezin en voor die paar weken per jaar dat je je halve inboedel mee wilt nemen kun je je auto een paar weken ruilen voor zo'n ruimtewonder, dan is dat toch eigenlijk veel slimmer? Zie dit soort opties heel soms heel even voorbij komen, maar zou wel zo'n leasecontract willen. Betaal je weinig door kleine auto en iets bij om bijvoorbeeld 4 weken per jaar gewoon een C8 ofzo te kunnen rijden via leasemaatschappij/verhuurbedrijf?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

Via onze leasemij mag je geen auto's ruilen in periodes. Je kunt bij ons wel met collega's onderling ruilen als het lukt of inderdaad een auto huren. Dan ben je waarschijnlijk een stuk goedkoper uit ja. Als je bereid bent om dan de rest van het jaar in een kleine auto te rijden en je gezin in te 'proppen'.

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

NiGeLaToR schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 07:58:
Wat ik me wel afvroeg; stel je neemt een relatief kleine auto waar je in het weekend net in past met je gezin en voor die paar weken per jaar dat je je halve inboedel mee wilt nemen kun je je auto een paar weken ruilen voor zo'n ruimtewonder, dan is dat toch eigenlijk veel slimmer? Zie dit soort opties heel soms heel even voorbij komen, maar zou wel zo'n leasecontract willen. Betaal je weinig door kleine auto en iets bij om bijvoorbeeld 4 weken per jaar gewoon een C8 ofzo te kunnen rijden via leasemaatschappij/verhuurbedrijf?
Zoiets? Dat kan bij de meeste grote leasemaatschapijen wel. Is vaak niet opgenomen in de calculators, dus zou het even mailen/bellen.

• Deveon
  • Niet online
Je ziet dat soort constructies vaak bij elektrische auto's (i3 en Golf). Als je zelf je budget mag besteden dan is dit natuurlijk zo geregeld. Dan kies je voor een economische auto en laat je de rest uitbetalen. Wanneer nodig huur een ruimte monster. Ik betwijfel wel of dit rendabel is indien een Octavia Combi ook voldoende is als ruimte monster.

Ik denk alleen niet dat het een winstgevende constructie is voor de leasemaatschapij omdat iedereen dat ruimte wonder in vakantieperiodes wil hebben en dus 75% van het jaar stil staat.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 08:55:

Ik denk alleen niet dat het een winstgevende constructie is voor de leasemaatschapij omdat iedereen dat ruimte wonder in vakantieperiodes wil hebben en dus 75% van het jaar stil staat.
De meeste leasemaatschappijen hebben zelf een autoverhuurbedrijf of zijn partner met een verhuurder, dus 'huren' ze die auto's gewoon een paar weken ipv zelf aanschaffen. Daarnaast, het kost ze echt geen euro hoor, als ze erop toe moeten leggen, bieden ze het niet aan.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou, de "Racing Blue" lak is direct goedgekeurd door HR, ze vonden het zelf ook erg mooi. De witte lederen stoelen daarentegen, een direct no-go :P. Die moeten iets saaier gemaakt worden!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

NiGeLaToR schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 07:58:

Zou je dat serieus willen? Hmmm misschien ben ik dan ietwat a-milieu georienteerd, maar ik rij het liefst 24/7 een slagschip... Het is dat het door mijn opdrachtgevers niet op prijs gesteld wordt als wij in een SUV of PickUp rond zouden rijden (en dat die dingen dankzij onze overheid vrijwel onbetaalbaar gemaakt zijn), anders had ik het wel geweten!
HTT-Thalan schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:16:
Nou, de "Racing Blue" lak is direct goedgekeurd door HR, ze vonden het zelf ook erg mooi. De witte lederen stoelen daarentegen, een direct no-go :P. Die moeten iets saaier gemaakt worden!
Pak je toch de kleur van het beige alcantara, maar dan in vol leder? Kan je evt ook je dash en deurbekleding in die kleur nemen (fabrieksaf). Leasemij zal daar niet snel bezwaar op kunnen maken nu het een fabrieksoptie is.

[ Voor 20% gewijzigd door AllSeeyinEye op 27-06-2014 10:20 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

AllSeeyinEye schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:19:
[...]

Zou je dat serieus willen? Hmmm misschien ben ik dan ietwat a-milieu georienteerd, maar ik rij het liefst 24/7 een slagschip... Het is dat het door mijn opdrachtgevers niet op prijs gesteld wordt als wij in een SUV of PickUp rond zouden rijden (en dat die dingen dankzij onze overheid vrijwel onbetaalbaar gemaakt zijn), anders had ik het wel geweten!

[...]

Pak je toch de kleur van het beige alcantara, maar dan in vol leder? Kan je evt ook je dash en deurbekleding in die kleur nemen (fabrieksaf). Leasemij zal daar niet snel bezwaar op kunnen maken nu het een fabrieksoptie is.
Wit was ook een fabrieksoptie, de reden dat we het achteraf deden was vanwege de bijtelling.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

HTT-Thalan schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:24:
[...]

Wit was ook een fabrieksoptie, de reden dat we het achteraf deden was vanwege de bijtelling.
Nee, ik bedoel dat je het beige alcantara interieur neemt, maar niet de stoelen (kan ook niet op de sportstoelen), en dus aftermarket leder in die kleur op je stoelen / middenarmsteun / deurarmsteun. Het is minder besmettelijk, dus wellicht wel acceptabel.

Overigens is wit geen af fabriek kleur. Al het vol leder is een dealeroptie ;)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik ga morgen even met de verkoper bomen over de mogelijkheden. Als het geen wit is, is het in principe OK met HR. Ik wil zelf i.i.g. geen zwart want dan word het zo donker en krap voor je gevoel.

• Deveon
  • Niet online
Meestal is de kwaliteit van het leer bij achteraf aanbrengen ook beter (en bij de premium merken ook goedkoper).

Zelf vind ik donker bruin leer vaak mooi staan en minder saai als zwart.
ZeRoC00L schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 09:06:
[...]

De meeste leasemaatschappijen hebben zelf een autoverhuurbedrijf of zijn partner met een verhuurder, dus 'huren' ze die auto's gewoon een paar weken ipv zelf aanschaffen. Daarnaast, het kost ze echt geen euro hoor, als ze erop toe moeten leggen, bieden ze het niet aan.
En bij een verhuur bedrijf zijn auto's in de vakantie periode ook duurder daarom. Tevens ken ik ook geen leasemaatschappij die dit op deze manier aanbied (m.u.v. EV's).

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-01 15:56
Deveon schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:31:
Meestal is de kwaliteit van het leer bij achteraf aanbrengen ook beter (en bij de premium merken ook goedkoper).
Een voordeel is de bredere keuze. Bij geen enkel volumemerk kun je leer van "afwijkende" diersoorten krijgen, terwijl je achteraf waarschijnlijk iets wat gisteren nog in het oerwoud rondkroop op je dashboeard kunt laten monteren ;)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

HTT-Thalan schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:29:
Ik ga morgen even met de verkoper bomen over de mogelijkheden. Als het geen wit is, is het in principe OK met HR. Ik wil zelf i.i.g. geen zwart want dan word het zo donker en krap voor je gevoel.
Donker en krap en Octavia passen niet in 1 zin :P

Persoonlijk zou ik nooit wit willen, of beige. Mijn eerste leaseauto had beige bekleiding en na 3 jaar zag dat er niet meer uit. Als je veel in de auto zit, dan eet of drink je ook wel eens achter het stuur en dan zal je ongetwijfeld ook wel eens morsen.

#team_UTC+1

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:47
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 08:35:
Via onze leasemij mag je geen auto's ruilen in periodes. Je kunt bij ons wel met collega's onderling ruilen als het lukt of inderdaad een auto huren. Dan ben je waarschijnlijk een stuk goedkoper uit ja. Als je bereid bent om dan de rest van het jaar in een kleine auto te rijden en je gezin in te 'proppen'.
Ja ruilen met collega's zou ook kunnen, al krijg je wel wat vreemde situaties als collega's een hele tijd veel geld voor een grote auto neertellen en jij die dan steeds even leent als het je uitkomt :) Sommige werkgevers willen het ook niet omdat er dan bepaalde auto's elke vakantie mee gaan en dan sneller op zijn.
Tjaps schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 08:55:
[...]

Zoiets? Dat kan bij de meeste grote leasemaatschapijen wel. Is vaak niet opgenomen in de calculators, dus zou het even mailen/bellen.
Goed idee, ga ik tzt gewoon eens navragen.
Deveon schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 08:55:
Je ziet dat soort constructies vaak bij elektrische auto's (i3 en Golf). Als je zelf je budget mag besteden dan is dit natuurlijk zo geregeld. Dan kies je voor een economische auto en laat je de rest uitbetalen. Wanneer nodig huur een ruimte monster. Ik betwijfel wel of dit rendabel is indien een Octavia Combi ook voldoende is als ruimte monster.

Octavia is volgend jaar gewoon weer 20% en dan niet interessant meer imho. Zal inderdaad qua huur ook lastiger zijn omdat in vakantieperiodes auto's 5x zo duur zijn als er buiten.
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:19:
[...]

Als ik in de VS woonde zou ik er ook geen moeite mee hebben, maar moet altijd erg lachen om mensen met een grote auto die in de gemiddele parkeergarage niet uit kunnen stappen, auto in de straat niet kwijt kunnen enzovoorts. Ik rijd privé een Mondeo'tje als boodschappen auto, dus ben niet vies van grotere auto's, maar zie ook dat je voor 10% van de tijd 100% betaalt voor een grote auto. Stond jaren terug dagelijks in een file van grote auto's met in elke auto 1 iemand. Er is al vaak genoeg bewezen dat als iedereen een auto van 50cm korter koopt de files met tientallen procenten afnemen - dus alleen dat zou al een reden moeten zijn voor kleinere auto's voor woon-werk.

Verder speelt financiele plaatje mee uiteraard; zou als we nu mochten kiezen gewoon zo'n 14% eco-Octavia kiezen. Volgend jaar is die alleen niet meer, dus dan moeten we wat anders zoeken. Collega's hebben massaal een BMW 3 of 5 serie en hoewel die prachtig zijn hebben we daar het geld niet voor over.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Die 14% versie van de Octavia is een prima auto en komt ook nog lekker mee, maar na de 3-serie wil ik toch wel iets meer vermogensreserve, vandaar de 20% versie die nog steeds 100 euro per maand goedkoper uitkomt.

Ik zit nu wel even te dubben over de kleuren, want ik heb daar slecht kijk op (als in, ik ben niet zo modebewust). Ik weet dat ik Racing Blue wil, en ik vind die zwarte grill-omlijsting ook vet (chroom hou ik niet van) en hij word sowieso verlaagd. Verder worden de spiegelkappen zwart.

Wat te doen met het interieur en de velgen? Ik vind het idee van zwarte velgen wel tof, maar gaat dat mooi staan en wat voor kleuren moet ik dan verder kiezen om het te completeren?

• Deveon
  • Niet online
Nadeel van de 14% Octavia is ook de wat sombere mogelijkheden in opties. De 20% kan met beter stoelen en dakraam.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik zou in ieder geval kiezen voor het 3-spaaks stuur, racing blue verlaagd en zwarte accenten en dan zo'n raar 4-spaaks matched niet. Die zit standaard in het dynamic pakket met sportstoelen. Verder valt er aan het interieur niet zo heel veel te tweaken qua kleuren.

Zelf krijg ik volgende week mijn race blauwe met zwarte velgen en zwarte spiegels. Ik zoek nog naar een manier om de zilveren strips in het interieur te veranderen. Dat lijkt nogal lastig, want ze kunnen niet los.

#team_UTC+1

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ethirty schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 11:55:
Ik zou in ieder geval kiezen voor het 3-spaaks stuur, racing blue verlaagd en zwarte accenten en dan zo'n raar 4-spaaks matched niet. Die zit standaard in het dynamic pakket met sportstoelen. Verder valt er aan het interieur niet zo heel veel te tweaken qua kleuren.

Zelf krijg ik volgende week mijn race blauwe met zwarte velgen en zwarte spiegels. Ik zoek nog naar een manier om de zilveren strips in het interieur te veranderen. Dat lijkt nogal lastig, want ze kunnen niet los.
Die grijze strips in de deuren en het dashboard kunnen niet weg inderdaad, je kunt ze alleen laten wisselen naar nephout en dat is nog erger. Verder wil ik alles wat zilver/chroom is eruit hebben, tot de dorpellijsten aan toe.

Zijn jouw velgen standaard zwart of hebben ze die gespoten?

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

HTT-Thalan schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 14:06:
[...]

Voor een enigszins ingetogen zwarte velg ben ik zelf altijd wel gecharmeerd van die van Borbet. Dit is bijvoorbeeld de LV5:
Afbeeldingslocatie: http://www.profiletyrecenter.nl/images/Borbet%20LV5%20ZWART.png?type=contentimage&&width=150&image=Borbet-LV5-Zwart.jpg&directory=wheels/&shrink=false&noextension=1&imagecodec=png

• Question Mark
  • Laatst online: 02-01 19:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En zojuist besteld! *O*

Opel Zafira Tourer 136 PK diesel (20% bijtelling), Business edition

Extra opties:
  • Metallic lack
  • Navi 950 Europa IntelliLink
  • Afneembare trekhaak
  • Derde zitrij
  • Climate Control
  • 17" velgen
Leaseprijs is 922,83 euro exclusief brandstof. Blijf ik mooi 1,17 euro binnen het maximale budget (840,- ex brandstof + max 10% overschrijding) :+

Niet de meest spannende auto misschien, maar van de drie auto's op mijn shortlist (VW Touran, Citroën C4 Grand Picasso en deze) wel de beste keuze. De VW viel af vanwege geen uitvoering met 20% bijtelling, de Citroën stond me qua interieur en materiaalgebruik niet echt aan (al had de Citroën wel een fijnere motor).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
ls789 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 22:51:
Niet altijd...
Metalic lak kostte bij mij 700 euro.
Wit uni was 200 euro

Uiteindelijk heb ik gekozen voor wit + het mee laten spuiten van de bumpers bij een spuiterij (geen optie) en het kwam erop neer dat je de optie metalic lak gewoon 100% zelf betaalt.
Question Mark schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 14:24:
En zojuist besteld! *O*

Opel Zafira Tourer 136 PK diesel (20% bijtelling), Business edition

Extra opties:
  • Metallic lack
  • Navi 950 Europa IntelliLink
  • Afneembare trekhaak
  • Derde zitrij
  • Climate Control
  • 17" velgen
Leaseprijs is 922,83 euro exclusief brandstof. Blijf ik mooi 1,17 euro binnen het maximale budget (840,- ex brandstof + max 10% overschrijding) :+

Niet de meest spannende auto misschien, maar van de drie auto's op mijn shortlist (VW Touran, Citroën C4 Grand Picasso en deze) wel de beste keuze. De VW viel af vanwege geen uitvoering met 20% bijtelling, de Citroën stond me qua interieur en materiaalgebruik niet echt aan (al had de Citroën wel een fijnere motor).
Mooie auto, ik vind dat je hem -onterecht- veel te weinig ziet rijden.

Youtube: DashcamNL

• ls789
dfrenner schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 15:23:
[...]

Niet altijd...
Metalic lak kostte bij mij 700 euro.
Wit uni was 200 euro

Uiteindelijk heb ik gekozen voor wit + het mee laten spuiten van de bumpers bij een spuiterij (geen optie) en het kwam erop neer dat je de optie metalic lak gewoon 100% zelf betaalt.

[...]

Mooie auto, ik vind dat je hem -onterecht- veel te weinig ziet rijden.
je leest het denk verkeerd. De prijzen kloppen.. unilak was bij mij ook goedkoper (in aanschaf) maar de leaseprijs ging van metallic lak naar beneden.. bij unilak ging deze omhoog.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:22
Dat is vrij normaal, restwaarde en lagere onderhoudskosten (minder snel lakschade) zorgen ervoor dat je beter metallic lak kunt nemen dan unilak

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
ls789 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 15:34:
je leest het denk verkeerd. De prijzen kloppen.. unilak was bij mij ook goedkoper (in aanschaf) maar de leaseprijs ging van metallic lak naar beneden.. bij unilak ging deze omhoog.
Maar bij mij ging de leaseprijs gewoon omhoog van metalic lak, dus uiteindelijk heb ik gewoon wit gekozen en van de minderprijs mijn bumpers laten spuiten...
Blik1984 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 15:59:
Dat is vrij normaal, restwaarde en lagere onderhoudskosten (minder snel lakschade) zorgen ervoor dat je beter metallic lak kunt nemen dan unilak
Dit had geen uitwerking in mijn leaseprijs (Athlon)

Youtube: DashcamNL

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

HTT-Thalan schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 14:06:
[...]

Die grijze strips in de deuren en het dashboard kunnen niet weg inderdaad, je kunt ze alleen laten wisselen naar nephout en dat is nog erger. Verder wil ik alles wat zilver/chroom is eruit hebben, tot de dorpellijsten aan toe.

Ik heb gekozen voor de originele zwarte 18" uit de accessoire folder. Die veel-spaaks versie.

#team_UTC+1

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hier zojuist een Golf 2.0TDi BMT (150Pk) Highline besteld en hier de noodzakelijke extra vinkjes gezet in de optielijst.
  • Executive Plus pakket.
  • Spiegelpakket.
  • Techniekpakket + Xenon-Plus.
  • Dyn Audio pakket.
  • DAB Radio.
  • Sportstoelen.
  • Sportonderstel.
  • Driving Profiles
  • Panorama schuif-kanteldak.
  • Adaptive Cruicontrol + Lane Assist.
Alleen het lederen interieur en het "R-Line" Pakket (puur optisch) heb ik gelaten voor wat ze waren al had ik eigenlijk als wens wel de zwarte hemelbekleding uit dat laatste pakket gehad.

De GTD viel met 1 gram te veel CO2 uitstoot buiten de bestelmogelijkheden maar zou prijstechnisch goedkoper zijn geweest :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

wimmel_1 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 18:20:
Hier zojuist een Golf 2.0TDi BMT (150Pk) Highline besteld en hier de noodzakelijke extra vinkjes gezet in de optielijst.
  • Executive Plus pakket.
  • Spiegelpakket.
  • Techniekpakket + Xenon-Plus.
  • Dyn Audio pakket.
  • DAB Radio.
  • Sportstoelen.
  • Sportonderstel.
  • Driving Profiles
  • Panorama schuif-kanteldak.
  • Adaptive Cruicontrol + Lane Assist.
Alleen het lederen interieur en het "R-Line" Pakket (puur optisch) heb ik gelaten voor wat ze waren al had ik eigenlijk als wens wel de zwarte hemelbekleding uit dat laatste pakket gehad.

De GTD viel met 1 gram te veel CO2 uitstoot buiten de bestelmogelijkheden maar zou prijstechnisch goedkoper zijn geweest :+
Tja, dat is Nederland regel land :P

Mooie bak verder :)

#team_UTC+1

• PWM
  • Niet online
Question Mark schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 14:24:

Citroën stond me qua interieur en materiaalgebruik niet echt aan (al had de Citroën wel een fijnere motor).
Echt, die nieuwe ook niet? Had het idee dat die wel goed en mooi in elkaar zat, maar heb er nog niet ingezeten. Mijn pa heeft de vorige met 1.6thp en is erg tevreden, maar zaken als bediening van navigatie en dergelijke zijn een ramp.

• Question Mark
  • Laatst online: 02-01 19:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Op zich was het een prima auto hoor (maar eerlijk gezegd mag je dat ook wel verwachten van een auto van rond de 37K). Ik vind in het algemeen alleen dat er verschil zit in "kunstof" en "plastic" en naar mijn smaak neigde de Citroën meer naar plastic dan naar kunstof.

Tel daarbij op dat de instrumenten zichtbaar zijn op LCD-schermen en dat de bediening van de airco, navi, radio, en diverse auto-instellingen via Touch screen verlopen, en dat heeft niet echt mijn voorkeur. Zie hieronder het interieur:

Afbeeldingslocatie: http://parkers.bauercdn.com/PageFiles/75508/CL%2013.060.024.jpg

Ik heb liever knoppen die ik kan voelen tijdens het autorijden. Dit zal overigens puur een persoonlijke smaak zijn. Het ziet er erg mooi uit op plaatjes, ik vond het in het echt wat tegenvallen. Ik ben meer fan van een traditioneel dashboard, zoals bv de Zafira dat wel heeft:

Afbeeldingslocatie: http://www.topgear.nl/image/popup/autotest-opel-zafira-tourer-20-cdti-ecotec-cosmo-start-stop-full-18012012121408-2916.jpg

Ik heb een proefrit gemaakt in de Citroën en werd niet echt enthousiast (ik had me er overigens wel overheen kunnen zetten hoor), maar toen ik in de Zafira zat had ik echt zoiets van: "ja, dit het is toch meer voor mij". En aangezien ik vrij veel km's maak is de keuze dan eenvoudig.

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 27-06-2014 19:53 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Juancho
Ik heb 2 jaar geleden een Astra als leaseauto gehad, prima auto, maar het infotaintment systeem zat gewoon verschrikkelijk irritant in elkaar en bovendien enorm veel knoppen. Wel is het zo dat de nieuwe Astra volgens mij een nieuw systeem heeft met minder knoppen.

Iig rij ik nu een Volvo V40 en dat systeem zit stukken logischer in elkaar en veel beter te bedienen. Dat is iig mijn ervaring met beide auto's :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou, ik heb proefgereden! Algehele indruk: Was ik niet :P.

De enige auto die ze beschikbaar konden stellen die lijkt op wat ik wil bestellen was een 'normale' 2.0 TDI Combi met wel het Canton geluidssysteem erin. Wat ik daar dus nog niet in kon 'meemaken' waren de sportstoelen, de dynamische rijprofielen, 18" velgen met stuggere (runflat) banden en de 30mm verlaging.

The good:

+ Het blok is op zich niet traag, trekt redelijk vlot door, ook op de snelweg
+ Stoelen zitten prima
+ Zeeën van ruimte uiteraard
+ Bluetooth verbinding was snel en gemakkelijk, geluidskwaliteit aan beide zijden erg goed
+ Ik hoef technisch gezien geen gemakken te missen zoals licht/regensensor, Bi-Xenon, keyless entry

The less:

- DE RECHTERBUITENSPIEGEL KANTELT NIET NAAR BENEDEN BIJ ACHTERUITRIJDEN
(serieus, dat is een gouden uitvinding die verplicht zou moeten worden op élke auto)
- Blok mist onderin wat koppel, dus je moet hem lichtelijk op toeren houden
- de Lane assist werkt goed, maar detecteert alleen 'stuur vasthouden' als je hem ook echt met 2 handen pakt, lichtjes met 1 hand bijsturen geeft een waarschuwing
- Achteruit inparkeren met sensoren rondom is hartstikke machtig prachtig, maar ik merkte dat ik dat dus totaal niet gebruik, ik doe het op spiegels (vooral de rechterbuitenspiegel !!! :') :'()
- Stuurbekrachting is ietwat licht, zeker in stadsverkeer, daar moet hij echt zwaarder (maar dat komt misschien nog met die rijprofielen)
- Het touchscreen zit net iets te ver weg om comfortabel te bedienen, dat pogen ze te remediëren door extra grote knoppen te gebruiken, maar ik vind het niet echt briljant, zeker omdat je het voor veel zaken nodig hebt.

The bad:

= De auto heeft het kleefvermogen van vergeelde plakband. Rechtuit accelereren de snelweg is prima in orde, optrekken in de stad ook, maar ietwat sportief een bochten nemen geeft veel wielspin en gewiebel. Ik concludeer hieruit dat de optionele chiptuning dus ook totaal geen zin zal hebben, want de auto kan het vermogen gewoon niet op de weg overbrengen. Wellicht dat dit nog lichtelijk wijzigt zodra mijn grotere velgen, andere banden en verlaagde vering eronder liggen, maar ik reken er niet op.

= Het 'premium' Canton geluidssysteem is om (heel zachtjes in een hoekje) te huilen. De bas komt heel duidelijk uit de kofferbak en mist kracht, de speakers in de deuren oversturen direct zodra het volume boven gesprekniveau komt. Spelen met de equalizer (bas terugnemen b.v.) had bijna geen effect. Op normale niveau's klinkt het allemaal best netjes en helder, maar verwacht geen krachtig geluid.

En toch ga ik hem bestellen. Dat heeft deels te maken met de centen (100 euro eraf elke maand) en de enorme ruimte, maar ook met het feit dat ik ondanks de maandelijkse besparing veel meer extra opties krijg. Trekhaak, nooit meer krabben, open dak, dvd speler, etcetera. Ik moet er dan maar aan wennen dat ik geen gooi-en-smijtwerk meer kan bezigen als ik alleen in de auto zit en gewoon met het verkeer mee moet rijden (serieus, waar hebben we het eigenlijk over, ik kan niet meer scheuren, boe-hoe). Mijn vrouw zal daar niet rouwig om zijn in ieder geval.

Dus, hij word besteld in de volgende kleurstelling:

Racing Blue metallic lak
Zwarte lederen bekleding met titanium grey stiksels en biesjes
Zwarte grille, Zwarte spiegelkappen
Transparante beschermlijst over de achterbumper i.v.m. in/uitladen spullen
Zilveren 18" Velgen

Ik heb zwarte velgen overwogen, maar het bleek niet mogelijk om, zoals bij de RS versie, de chromen raamlijsten voor zwart te verwisselen, waardoor de zwarte velgen imo ook niet zo veel zin meer hadden (bummer!).

Het betreft een Business Elegance versie met daarop nog de volgende opties toegevoegd:

* Elektrische achterklep
* DAB+ Tuner
* Driving mode assistant
* Verwarmbare voorruit
* Sunset (Getint glas achter)
* Panoramisch schuif/kanteldak
* Noodreservewiel (ik weet het, run-flat, maar de winterbanden niet helaas)
* Adaptive cruise assistant + front assistant
* Verwarmbare voorstoelen en achterbank
* Travel pakket + Lane assist
* Dynamic pakket (sportstoelen, 3-spaaks stuur)
* Safety pakket
* Hill hold control
* Trekhaak vast 13 polig
* DVD systeem in beide achterstoelen (speler onder passagiersstoel)
* Standkachel T100 HTM
* Run-flat banden + Set winterbanden op zelfde type velgen
* Verlagingsset 30mm
* 230v socket achter
* Houder/lader iPhone
* Spatlappen voor/achter
* Brandblusser 1kg
* Veiligheidstas
* Sleepkabel

Fiscale waarde: 39.500 (het meeste zijn achteraf dealer opties) tegen 20% bijtelling.

De verkoper gaat maandag een audiospecialist in de arm nemen om het Canton systeem een beetje op te leuken met waarschijnlijk gewoon zwaardere speakers in de bestaande config. Er is nog ruimte in het budget om hier flink aan te sleutelen, en hij gaat bellen met de fabriek of de kantelbare spiegel misschien niet softwarematig te implementeren is.

Deze velgen komen eronder:

Afbeeldingslocatie: http://eshop.skoda-auto.com/wcsstore/B2CStore/Pictures/Katalog-galerie/pic_5E0601012J.jpg

En dit is de voorkant met zwarte grille:

Afbeeldingslocatie: http://img.autotrader.nl/skoda/octavia/skoda-octavia-stationwagen-diesel-blauw-001--73113892-Medium.jpg

Verder doen we de instaplijsten ook zwart, evenals de roof rails.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Die kantelende rechter spiegel is wel mogelijk, maar daarvoor moet je de electrisch instelbare stoelen hebben...

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

AllSeeyinEye schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 12:37:
Die kantelende rechter spiegel is wel mogelijk, maar daarvoor moet je de electrisch instelbare stoelen hebben...
En dat kan weer niet i.c.m. sportstoelen... vreemd gedoe! Maar die 230v socket was ook niet mogelijk i.v.m. weer een ander pakket dat conflicteerde en hebben ze toch achteraf toe kunnen voegen. Dan weten ze vast wel iets met die spiegel te fixen :).

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

HTT-Thalan schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 12:48:
[...]

En dat kan weer niet i.c.m. sportstoelen... vreemd gedoe! Maar die 230v socket was ook niet mogelijk i.v.m. weer een ander pakket dat conflicteerde en hebben ze toch achteraf toe kunnen voegen. Dan weten ze vast wel iets met die spiegel te fixen :).
Die spiegel kan wel met vagcom denk ik, je hebt namelijk standaard al elektrische spiegels. Op de Pheoton van mn ouders was dat ook achteraf met vagcom te fixen.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-01 15:38

vhal

ಠ_ಠ

Vergeet de Eibach veersetjes niet...of je moet van hoog water houden icm 18

Nvm, die stond in je lijst

[ Voor 20% gewijzigd door vhal op 28-06-2014 13:32 ]

Strava

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hoe was de geluidsisolatie bij hogere snelheid (130 km/h)?
Voor 40k plus nog een hele sloot dealer opties zou ik toch eerder een 320d EDE genomen hebben, met minder nutteloze opties.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Z___Z schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 14:44:
Hoe was de geluidsisolatie bij hogere snelheid (130 km/h)?
Voor 40k plus nog een hele sloot dealer opties zou ik toch eerder een 320d EDE genomen hebben, met minder nutteloze opties.
Die was prima, bij 130 was het bellen nog steeds comfortabel :).

De BMW offerte was maxxed out op 51.996 euro en miste nog steeds een hoop opties die níet nutteloos waren zoals het zonnedak, de trekhaak en de verwarmbare voorruit. Daar komt dan nog steeds bij dat het 100 euro per maand scheelt, waar ik in feite alleen subjectieve zaken voor op moet geven, de Skoda rijdt gewoon prima, het is gewoon dat ik nu iets bovengemiddelds rijd.

En we weten pas over 2 maanden of de 320 EDE Touring er alsnog in 20% komt, wanneer, en met welk blok. Als ik tegen die tijd (wanneer het antwoord bij BMW me niet zou bevallen) voor de Skoda moest kiezen zou die te laat geleverd worden (4+ maanden levertijd).

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-06-2014 14:48 ]

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:28
HTT-Thalan schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 12:32:
The bad:

= De auto heeft het kleefvermogen van vergeelde plakband. Rechtuit accelereren de snelweg is prima in orde, optrekken in de stad ook, maar ietwat sportief een bochten nemen geeft veel wielspin en gewiebel.
Ik concludeer hieruit dat de optionele chiptuning dus ook totaal geen zin zal hebben, want de auto kan het vermogen gewoon niet op de weg overbrengen. Wellicht dat dit nog lichtelijk wijzigt zodra mijn grotere velgen, andere banden en verlaagde vering eronder liggen, maar ik reken er niet op.
Die wielspin duidt gewoon op erg slechte banden en/of uitlijning, heeft weinig met de auto te maken. Een moderne Skoda heeft echt geen moeite met 150pk. Wat gebeurt er als je traction control gewoon aan laat staan?

[ Voor 7% gewijzigd door Het Fantoom op 29-06-2014 09:54 ]

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:21
Als het hele thema op de auto blauw/zwart is zou ik mij om de zilveren raamlijsten totaal niet druk maken. Zwart, die velgen, maakt het af.

• thefox154
  • Laatst online: 01-01 20:53
HTT-Thalan schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 14:48:
[...]

Die was prima, bij 130 was het bellen nog steeds comfortabel :).

De BMW offerte was maxxed out op 51.996 euro en miste nog steeds een hoop opties die níet nutteloos waren zoals het zonnedak, de trekhaak en de verwarmbare voorruit. Daar komt dan nog steeds bij dat het 100 euro per maand scheelt, waar ik in feite alleen subjectieve zaken voor op moet geven, de Skoda rijdt gewoon prima, het is gewoon dat ik nu iets bovengemiddelds rijd.

En we weten pas over 2 maanden of de 320 EDE Touring er alsnog in 20% komt, wanneer, en met welk blok. Als ik tegen die tijd (wanneer het antwoord bij BMW me niet zou bevallen) voor de Skoda moest kiezen zou die te laat geleverd worden (4+ maanden levertijd).
Dan pak je toch even een tijdelijke auto van de leasem ofzo ik zou die paar maanden mooi even utizingen? Ik heb nadat ik de passat cc had inlevered ook een maand of vier tussendoor met een astra gtc gereden (je verwacht het niet maar dat reed echt goed!) omdat ik destijds ook nog heel even had gewacht of er naast de megane nog iets interessants in de 14% kwam, maar ja de concurrentie lag iet wat te pitten en komt nu pas langzaam los. De levertijd was toen ook belachelijk lang maar leaseplan regelde netjes alvast een tijdelijke auto. Als ik moet kiezen tussen een 3 of een octavia is het een no brainer. Die 3 ga je echt veel meer plezier aan bleven. Gelukkig mag ik over een half jaartje alweer gaan shoppen en dan denk ik dat ik geen keuze meer maak voor budget. Na de passat cc en de 335d mis je toch wel finese in een megane of vergelijkbaar. Het is een prima wagen en daar houdt het op. Met de andere twee had ik toch wat meer ;) Ik wil niet direct zeggen dat ik echt spijt heb van de keuze maar als ik hem opnieuw zou maken had ik het toen anders gedaan.
Pagina: 1 ... 66 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.