Keuze leaseauto Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 103 Laatste
Acties:
  • 441.402 views

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:13

Daniel

Kapitein NCC-1701
Zware Unit schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 22:32:
Komt er nog een leuke lage (7% of 14%) bijteller aan uit de stal van BMW of Audi in de 5-serie of A6 klasse? Tesla en V60 PiH staan momenteel hoog op mijn lijstje, maar nieuwe 520d (20% in sedan) is ook wel erg mooi... Echter 500-600 euro bijtelling per maand is vrij stevig.
Ik zou er voorlopig niet op rekenen. Er is geen enkel zodanig model (plugin-hybrid met stevige elektromotor) aangekondigd. Audi komt wel met de A3 E-Tron (7% bijtelling) maar die aandrijflijn zal vermoed ik hooguit kunnen verhuizen naar de A4 - ik verwacht niet dat die in de A6 komt. BMW heeft inmiddels een BMW X5 e-Drive plugin hybrid als concept maar die zal zeker niet voor eind 2015 op de markt komen. De aandrijflijn (de bekende 2.0 4-pitter-turbo met 245 pk en een 95 pk elektromotor) zou zich op zich ook nog wel lenen voor de 5- en 7-serie. Volgens BMW is de uitstoot minder dan 90 gram CO2 per kilometer dus met de huidige normen zou dat een 14%-bijteller zijn. De ActiveHybrid bestaat natuurlijk al maar da's in het geval van de 5-serie doodleuk een 25%-auto.

Als je voor weinig bijtelling high end wil rijden (in een nieuwe auto, een youngtimer met bijtelling tegen de dagwaarde kan altijd nog) zijn de twee auto's die je al noemt eigenlijk je enige opties (ik heb overigens zelf voor de eerste gekozen)

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-01 17:58

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

De V60 is geen high end, die neemt het op tegen de Dreier, A4, Mondeo, Avensis etc.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:06
Inderdaad. De top van de leasemarkt zit twee segmenten hoger: de traditionele Duitse driekhoek van 7, S en A8, samen met de coupe-achtige nieuwkomers (6 GranCoupe, S Coupe en A7).
In die klasse is bijtellingsvriendelijk rijden een onbekend fenomeen; zelfs de zuinige hybride uitvoeringen en spaardiesels (S250 CDI, A8 2.0 TFSI hybrid) vallen volgens mij nog buiten de 20% norm.

Het hoogste marktsegment (Bentley, Rolls, en tal van bekende en onbekende sportwagenmerken) is voor de leasemarkt niet relevant.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daniel schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:45:
[...]

Ik zou er voorlopig niet op rekenen. Er is geen enkel zodanig model (plugin-hybrid met stevige elektromotor) aangekondigd. Audi komt wel met de A3 E-Tron (7% bijtelling) maar die aandrijflijn zal vermoed ik hooguit kunnen verhuizen naar de A4 - ik verwacht niet dat die in de A6 komt. BMW heeft inmiddels een BMW X5 e-Drive plugin hybrid als concept maar die zal zeker niet voor eind 2015 op de markt komen. De aandrijflijn (de bekende 2.0 4-pitter-turbo met 245 pk en een 95 pk elektromotor) zou zich op zich ook nog wel lenen voor de 5- en 7-serie. Volgens BMW is de uitstoot minder dan 90 gram CO2 per kilometer dus met de huidige normen zou dat een 14%-bijteller zijn. De ActiveHybrid bestaat natuurlijk al maar da's in het geval van de 5-serie doodleuk een 25%-auto.

Als je voor weinig bijtelling high end wil rijden (in een nieuwe auto, een youngtimer met bijtelling tegen de dagwaarde kan altijd nog) zijn de twee auto's die je al noemt eigenlijk je enige opties (ik heb overigens zelf voor de eerste gekozen)
Voor de nieuwe A6 komt een andere hybride aandrijflijn idd maar dat duurt nog wel een tijdje. De huidige A6 Hybrid kan tot 100km/uur electrisch rijden (niet zo lang natuurlijk) dus opzich zou het mogelijk moeten zijn dat ze hem naar een PiH verbouwen. De test cyclus rijd maar zeer kort boven de 100km/uur dus dat zou ook gunstig moeten uit kunnen pakken denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 26-05-2014 14:37 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:40
t_captain schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:24:
Inderdaad. De top van de leasemarkt zit twee segmenten hoger: de traditionele Duitse driekhoek van 7, S en A8, samen met de coupe-achtige nieuwkomers (6 GranCoupe, S Coupe en A7).
In die klasse is bijtellingsvriendelijk rijden een onbekend fenomeen; zelfs de zuinige hybride uitvoeringen en spaardiesels (S250 CDI, A8 2.0 TFSI hybrid) vallen volgens mij nog buiten de 20% norm.

Het hoogste marktsegment (Bentley, Rolls, en tal van bekende en onbekende sportwagenmerken) is voor de leasemarkt niet relevant.
Ik neem aan dat je de CLS bedoelt ipv de S Coupe? Een A7 begint 'al' bij 60 mille, voor de simpelste S coupe moet je er een ton bij optellen. ;(

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
AllSeeyinEye schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:59:
De V60 is geen high end, die neemt het op tegen de Dreier, A4, Mondeo, Avensis etc.
Hangt er natuurlijk maar net vanaf wat je high-end noemt. In dit topic gaat de meeste discussie over auto's in de klasse V40, Octavia, Megane en dergelijke omdat dat zo'n beetje is waar de gemiddelde werknemer met leasebudget in rijdt. Daarmee vergeleken is een V60 PIH van tussen de 1000 en 1200 euro per maand leaseprijs behoorlijk high-end te noemen.
Auto's die normaal gesproken voorbehouden zijn aan directie komen hier niet zo vaak aan de orde en zijn dus ook geen vergelijkingsmateriaal :)

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

NiGeLaToR schreef op maandag 26 mei 2014 @ 12:39:
[...]

Ach ja, meeste bedrijven geven een auto of als/ipv loon en om er mee naar klanten te rijden/in de file te staan. Daarbij is bijtelling ook niet altijd even prettig. Zelf tig leasauto's gehad en simpelweg blij er nu geen één meer te hebben.

Overigens niets mis met je auto, Ibiza's zijn mooie auto's en de ST biedt je ook nog 's ruimte. Prima keus toch?
Daar heb je zeker een punt, maar de bijtelling die ik nu met de Ibiza heb/ga krijgen, is goedkoper rijden dan de auto waar momenteel in rij (Wegenbelasting, onderhoud, brandstof e.d.) dus wat betreft ga ik er op vooruit en qua auto ook :-)
keuze was vrij beperkt en de Ibiza was inderdaad wat dat betreft de mooiste auto / prijs kwaliteit en de ruimte heeft me uiteindelijk over de streep getrokken...

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

t_captain schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:24:

Je vergeet nog de bijtellingsvriendelijke Panamera Hybride
http://autovandaag.nl/aut...ybrid-drie-porsches-in-n/
Toch wel top segment, en ook bijtellingsvriendelijk (14%).

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik een elektrische Porsche wil rijden koop ik wel een Nikko :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:10

Ethirty

Who...me?

Precies. Een Porsche moet een open uitlaat hebben en onverbrande benzine uitstoten die af en toe vlam vat :Y :P

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• t_captain
Panamera hybrid is een Audi met een Porsche body erop. De echt baanbrekende hybride Porsche is natuurlijk de 918 *O*

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

De Panamera is een erg mooie gezinsauto die helaas ook in de lease vrij duur is.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mwa, hier doe ik het ook wel voor:
Samen met de toch al vlot accelererende elektromotor, die dat vanaf nul toeren maximaal kan doen, zorgt die V6 dan voor een honderdsprint in 5,5 sec.
Maarja, dat prijskaartje, vanaf 113.000 als vanafprijs zonder opties. en 150.000 als prijs met opties :S

• t_captain
Elk nadeel heb zo z'n voordeel. Hoe hoger je cataloguswaarde, hoe hoger het voordeel van de lage bijtelling ;)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48
Gisteren via de leasemij vernomen dat mijn Focus bij de dealer is gearriveerd en dat ze mij deze week gaan bellen voor een afspraak om 'm op te halen.
Volgens mij ga ik ze zo maar bellen, ongeduldig als ik ben :P

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:29
Kan iemand mij helpen met de volgende vraagstelling:
Is het raadzaam om een eventueel hoger leasebedrag te vragen als je voor een 14% auto zou kiezen? En dan bedoel ik voor de werkgever.

Hoop dat het idee een beetje duidelijk is. Ter verduidelijking een voorbeeld: stel werkgever A stelt voor dat je een Polo 20% mag kiezen, kun je dan zeggen van goh kan ik iets meer budget krijgen dan neem ik een 14% auto ik noem maar even wat een skoda octavia combi.
Ik neem aan dat een werkgever ook voordeel heeft aan een 14% auto naast alleen het leasebedrag?
Of denk ik nu verkeerd :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vraag aan de kenners, ik begreep dat er bij Atos een merken beleid is (in totaliteit 5 automerken). İk vroeg me af of iemand weet welke dit zijn?

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:59
martinusz schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:57:
Is het raadzaam om een eventueel hoger leasebedrag te vragen als je voor een 14% auto zou kiezen? En dan bedoel ik voor de werkgever.

Hoop dat het idee een beetje duidelijk is. Ter verduidelijking een voorbeeld: stel werkgever A stelt voor dat je een Polo 20% mag kiezen, kun je dan zeggen van goh kan ik iets meer budget krijgen dan neem ik een 14% auto ik noem maar even wat een skoda octavia combi.
Ik neem aan dat een werkgever ook voordeel heeft aan een 14% auto naast alleen het leasebedrag?
Ben bang dat je verkeerd denkt: Die bijtelling betaal jij, niet je werkgever. Welk voordeel heeft de werkgever dat jij minder belasting betaald? (Naast het feit dat het voor jou - de werknemer - prettiger is). In jouw voorstel moet de werkgever meer gaan betalen.

www.steamloco.info

• Pinobigbird
  • Laatst online: 21:45

Pinobigbird

doesn't share food!

[...]
Dat denk je inderdaad verkeerd. De werkgever heeft alleen te maken met het leasebedrag. Indien dat exclusief brandstofvoorschot is dan komen er nog brandstofkosten bij.

Alleen bij een extreem verschil is er een voordeel: een verschil tussen een zeer onzuinige 20%-bijteller en een zeer zuinige 14%-bijteller en heel veel km/jr, dan is er een klein voordeel in de brandstofkosten. Maar dat zal niet veel zijn, en is dus geen reden voor de werkgever om jou een hoger leasebudget te geven.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• Martinusz
Oke duidelijk! verkeerd gedacht dus :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dat denk je inderdaad verkeerd. De werkgever heeft alleen te maken met het leasebedrag. Indien dat exclusief brandstofvoorschot is dan komen er nog brandstofkosten bij.
Werkgever heeft wel voordeel van 14%. Er zijn tegenwoordig een aantal certificaten en normen voor bedrijven op milieu gebied en duurzaam ondernemen. Hierin telt bijvoorbeeld ook de leasevloot mee qua CO2 prestaties.
geen reden voor de werkgever om jou een hoger leasebudget te geven
Ook fout, voorbeeld: Ordina geeft 30 euro voordeel (extra leasebudget per maand) als je voor een zuinige auto kiest.

Nog even een linkje om te lezen, hoe dat oa gaat bij CO2 prestatieladder en gunning bij aanbestedingen:
http://www.skao.nl/Wat-is-de-ladder

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 28-05-2014 13:24 ]

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het zou in bepaalde gevallen gunstig kunnen zijn om zelf een eigen bijdrage te betalen (als je werkgever dat toestaat) om een - duurdere - 14% auto te kunnen nemen en zo uiteindelijk meer aan bijtelling te besparen dan de eigen bijdrage je kost. Dat is dan waarschijnlijk wel een erg specifieke situatie want een eigen bijdrage aan leaseprijs tikt harder aan dan de besparing op bijtelling.
Tegenover elke 1000 euro die een auto met lagere bijtelling duurder is staat een besparing van slechts 2,10 euro aan bijtelling per maand (1000 * 6% (verschil tussen 14% en 20%) / 12 maanden * 42% belasting).

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:00
Daniel schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:27:
[...]

Het zou in bepaalde gevallen gunstig kunnen zijn om zelf een eigen bijdrage te betalen (als je werkgever dat toestaat) om een - duurdere - 14% auto te kunnen nemen en zo uiteindelijk meer aan bijtelling te besparen dan de eigen bijdrage je kost. Dat is dan waarschijnlijk wel een erg specifieke situatie want een eigen bijdrage aan leaseprijs tikt harder aan dan de besparing op bijtelling.
Tegenover elke 1000 euro die een auto met lagere bijtelling duurder is staat een besparing van slechts 2,10 euro aan bijtelling per maand (1000 * 6% (verschil tussen 14% en 20%) / 12 maanden * 42% belasting).
Volgens mij klopt die berekening niet helemaal..?

Dat zou dus betekenen dat een auto van 20k met 20% bijtelling maar 2,10 euro duurder is per maand, dan een auto van 21k met 14% bijtelling? Of begrijp ik het nu niet? :?

Een auto van 20k met 20% zit bruto op €333,33 bijtelling per maand. Een auto van 21k met 14% zit bruto op €245 bijtelling. Zelfs netto scheelt dat wel 'iets' meer dan €2,10..?

Daarnaast, als je een eigen bijdrage hebt dan wordt die ook nog van de bruto bijtelling afgetrokken. Dus de besparing is nog wel iets groter, als je een eigen bijdrage hebt en je gaat van 20% naar 14% bijtelling..

[ Voor 8% gewijzigd door Tankiej op 28-05-2014 13:50 ]

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

Get!em schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:22:
[...]

Werkgever heeft wel voordeel van 14%. Er zijn tegenwoordig een aantal certificaten en normen voor bedrijven op milieu gebied en duurzaam ondernemen. Hierin telt bijvoorbeeld ook de leasevloot mee qua CO2 prestaties.

[...]

Ook fout, voorbeeld: Ordina geeft 30 euro voordeel (extra leasebudget per maand) als je voor een zuinige auto kiest.

Nog even een linkje om te lezen, hoe dat oa gaat bij CO2 prestatieladder en gunning bij aanbestedingen:
http://www.skao.nl/Wat-is-de-ladder
Hierbij gaat het dus om externe kortingen die dan doorberekend zouden moeten worden naar de werknemer als extra leasebudget; het aantal werkgevers die dat doet zal niet heel groot zijn. Die CO2-prestatieladder is dan ook alleen voor de grond-, weg- en waterbouw.

Daarbij: de grens tussen 14% bijtelling en 20% bijtelling is arbitrair. Een diesel met 85 gram CO2/km is 14%, en een diesel met 86 gram CO2/km is 20% bijtelling. Die ene gram geeft de werknemer enorm veel voordeel in de bijtelling. Maar geldt dat ook voor de externe korting die de werkgever krijgt? Oftewel, heeft de werkgever meer korting bij 85 dan bij 86 gram CO2/km omdat de auto in een lagere bijtellingscategorie uitkomt? Is de werkgeverskorting gekoppeld aan de bijtellingscategorie of aan de CO2-uitstoot?

Al met al kan je er niet vanuit gaan dat je een hoger leasebudget krijgt als je voor een 14%-bijtellingsauto kiest, op enkele uitzonderingen na dus.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

Tankiej schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:47:
[...]

Volgens mij klopt die berekening niet helemaal..?

Dat zou dus betekenen dat een auto van 20k met 20% bijtelling maar 2,10 euro duurder is per maand, dan een auto van 21k met 14% bijtelling? Of begrijp ik het nu niet? :?

Een auto van 20k met 20% zit bruto op €333,33 bijtelling per maand. Een auto van 21k met 14% zit bruto op €245 bijtelling. Zelfs netto scheelt dat wel 'iets' meer dan €2,10..?

Daarnaast, als je een eigen bijdrage hebt dan wordt die ook nog van de bruto bijtelling afgetrokken. Dus de besparing is nog wel iets groter, als je een eigen bijdrage hebt en je gaat van 20% naar 14% bijtelling..
Uitgaande van een auto van 20k wordt het netto:
20.000 / 12 * 20% = € 333,33 * 42% belasting = € 140,00 netto
20.000 / 12 * 14% = € 233,33 * 42% belasting = € 98,00 netto
Verschil: € 42,00 op 20.000 is € 2,10 per 1.000

Verwijderd

beyazz06 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:58:
Vraag aan de kenners, ik begreep dat er bij Atos een merken beleid is (in totaliteit 5 automerken). İk vroeg me af of iemand weet welke dit zijn?
In elk geval BMW :)

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:58
Als ik dit draadje zo doorlees, vraag ik me af of mensen nog wel weten wat het spreekwoord "Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert" betekend?

Met een gemiddelde Sedan kan je toch ook prima voor de dag komen?

2) @martinusz: In het leasebeleid bij de grotere bedrijven krijgen de 14 % auto's al snel de voorkeur.
Helaas zijn de regels nogal aangescherpt, waardoor de spoeling dun geworden is.
Mijn werkgever promoot auto's zoals Renault Clio 3 4 (diesel) & VW Polo BM TDI actief. Iets met milieukortingen van leasemaatschappij enzo.

[ Voor 0% gewijzigd door D_Jeff op 28-05-2014 14:55 . Reden: InZane: dank voor correctie ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• DarkSide
  • Laatst online: 13:24

DarkSide

theres no place like ::1

Binnen een halfjaar zou het zover moeten zijn. Dan wordt het tijd voor een nieuwe auto.
Helaas is het goed opletten op de nieuwe eisen van 2015 mbt uitstoot.

Hoef niet perse een 14% auto. Zit te denken aan een leuke 20% auto.

Op dit moment rij ik een Octavia met 1.2 TSI en leuke extra;s.
De 1.2 bevalt prima icm DSG en meer is eigenlijk niet nodig (wel leuk natuurlijk).

Nu heb ik 3 auto's op de shortlist staan. (in willekeurige volgorde)

1) 308 SW alure 1.2 THP met 130pk. Omdat de alure wel voorzien kan worden met de LED lampen en wat extra's die een BLE niet bieden. Heeft voldoende bagage ruimte (610l) maar mist beenruimte op de achterbank. Ziet er netjes uit (in en exterieur) en rijdt goed.

2) Skoda Ocatavia 1.2 TSI 105pk. Kan waarschijnlijk dan wel weer met DSG. is in Elegance business al lekker kompleet en kan nog extra aangekleed worden. Is net zo ruim als de 308. maar veeel meer beenruimte achter. Mist dan wel weer Adaptieve Cruise Control

3) Seat leon FR dynamic. 1.4 TSI 150 PK. Zou niet veel duurder dan de octavia moeten zijn. met 587 liter bagage wel kleiner (heb nu 580l) maar vermoed meer dan voldoende. Beenruimte achter weet ik nog niet.
Ziet er gewoon erg goed uit. En heerlijke moter. Moet goed kompleet aan te kleden zijn verder. Incl Adaptieve Cruise control. Maar dat 5,8" navi scherm is dan wel weer klein.

Heb nog geen inlogcodes. het is een beetje natte vinger werk mbt tot werkelijke netto kosten.
Maar dat buiten beschouwing. Welke raden jullie aan? op basis van ervaring..

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online

Hoogie2004

Whohooooo

Bij ons bedrijf mogen we alleen A en B energielabel auto's leasen. De rest staat niet op het menu.

@DarkSide:
Geen ervaring met model 1 en 2, maar in de Leon heb ik achterin gezeten en ik vond de ruimte achterin echt heel erg prima, en ik heb niet echt korte benen. Ik zou zeggen ga naar een dealer en ga er eens in zitten :)

My iRacing profile | Strava

• InZane
D_Jeff schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 14:35:
Als ik dit draadje zo doorlees, vraag ik me af of mensen nog wel weten wat het spreekwoord "Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert" betekend?

Met een gemiddelde Sedan kan je toch ook prima voor de dag komen?

2) @martinusz: In het leasebeleid bij de grotere bedrijven krijgen de 14 % auto's al snel de voorkeur.
Helaas zijn de regels nogal aangescherpt, waardoor de spoeling dun geworden is.
Mijn werkgever promoot auto's zoals Renault Clio 3 (diesel) & VW Polo BM TDI actief. Iets met milieukortingen van leasemaatschappij enzo.
Dat zal inmiddels de Clio 4 zijn denk ik.
Heb zelf ruim een jaar in een Clio 4 dCi rondgereden en dat is op zich best leuk, maar wel veel te klein als je de auto ook privé wil gebruiken met je gezinnetje.

Ik heb dus een gemiddelde station besteld ;)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Pinobigbird schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:53:
[...]

Hierbij gaat het dus om externe kortingen die dan doorberekend zouden moeten worden naar de werknemer als extra leasebudget; het aantal werkgevers die dat doet zal niet heel groot zijn. Die CO2-prestatieladder is dan ook alleen voor de grond-, weg- en waterbouw.
Dat klopt, maar (vanuit tweakers gedachte) ICT speelt ook daar een (grote) rol. Noem een prorail oa.

Tevens zijn er meerdere certificaten die met CO2 en/of duurzaam ondernemen te maken hebben die de werkgever voordeel geven bij bepaalde gunningen. De CO2 prestatieladder die ik linkte is puur 1 van de voorbeelden.
Daarbij: de grens tussen 14% bijtelling en 20% bijtelling is arbitrair. Een diesel met 85 gram CO2/km is 14%, en een diesel met 86 gram CO2/km is 20% bijtelling. Die ene gram geeft de werknemer enorm veel voordeel in de bijtelling. Maar geldt dat ook voor de externe korting die de werkgever krijgt? Oftewel, heeft de werkgever meer korting bij 85 dan bij 86 gram CO2/km omdat de auto in een lagere bijtellingscategorie uitkomt? Is de werkgeverskorting gekoppeld aan de bijtellingscategorie of aan de CO2-uitstoot?

Al met al kan je er niet vanuit gaan dat je een hoger leasebudget krijgt als je voor een 14%-bijtellingsauto kiest, op enkele uitzonderingen na dus.
Je kunt er niet van uitgaan een korting te krijgen als werknemer. Maar er zijn dus wel degelijk werkgeversvoordelen. Met die wetenschap kun je dus (als je werkgever het al niet standaard aanbied) kijken of er wat te onderhandelen valt.
Heb zelf ruim een jaar in een Clio 4 dCi rondgereden en dat is op zich best leuk, maar wel veel te klein als je de auto ook privé wil gebruiken met je gezinnetje.
Ik pas zelf niet eens op de passagierstoel van de Clio, omdat de passagierstoel niet in hoogte te verstellen is en dat niet een optie is. (ben 1.92)

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 28-05-2014 14:55 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Atratus schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 11:57:
[...]

Zeer nieuwsgierig naar jullie beleving van de Cupra. Staat nog steeds hoog op het verlanglijstje.
Exact dezelfde auto als uit de aangehaalde review, zo'n 3500km op de teller. Maar goed dat we de grens naar onze oosterburen even zijn over gestoken, want dit is niet echt een auto voor het Nederlandse wegennet :P

De DSG icm met 280pk in een 'normale' auto is een vreemde combinatie. De auto oogt niet bijster snel (vrijwel hetzelfde interieur als de normale versie), voelt dat ook niet (behoorlijk comfortabel geveerd, geleidelijke vermogens-afgifte), maar is het wel degelijk. Cruisen bij 160 voelt als 120 en accelereren van 70-170 gaat sneller dan 70-100 in mijn dieseltje :o Tot 240km/h lijkt er geen einde aan de acceleratie te komen, meer ruimte hadden we helaas niet op de weg.

De Cupra stand met fake gebrul van de motor over je speakers is te triest voor woorden, dus die hebben we snel uitgezet. Tanken moesten we al na een krappe 400km. Dat komt neer op een nette 1:10, zeker gezien onze snelheid gedurende vrijwel de hele rit en de vele tussensprints.

Mocht ik ooit zo'n auto kunnen leasen dan ga ik het maar niet doen, ben hem denk ik héél snel weer kwijt :+

• Tankiej
Pinobigbird schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 14:07:
[...]

Uitgaande van een auto van 20k wordt het netto:
20.000 / 12 * 14% = € 233,33 * 42% belasting = € 98,00 netto
Verschil: € 42,00 op 20.000 is € 2,10 per 1.000
Ja, het verschil is €2,10 per €1.000 bij een gelijke fiscale waarde.
Maar de besparing is niet maar €2,10 voor elke 1000 euro die een 14% duurder is, dat zegt Daniel in zijn post van wel: "Tegenover elke 1000 euro die een auto met lagere bijtelling duurder is staat een besparing van slechts 2,10 euro aan bijtelling per maand". Of ik intepreteer zijn zin verkeerd, dat kan ook nog.

Een auto van €20.000 met 20% bijtelling, is in de bijtelling net zo duur als een auto van €28.571,43 met 14% bijtelling. Eigen bijdrage even weggelaten. Ik snap de redenatie niet helemaal 'per €1000 bespaar je maar €2,10', zoals Daniel het zegt.

• beyazz06
  • Niet online
ahhaha toevallig was dat de enige merk die ik al wel wist. Uit nieuwsgierigheid, waar rij je in (wat is het leasebedrag van een 1 serie en bijtelling)?

• t_captain
Hangt natuurlijk van de uitvoering en de leaseregeling af. Een gangbare 118d zal waarschijnlijk tussen de 875 en 950 euro per maand kosten ex BTW incl brandstof.

De bijtelling is zo'n 7000 euro (20% over 35k). De eigen bijdrage moet hier nog vanaf.

Verwijderd

beyazz06 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 15:16:
[...]

ahhaha toevallig was dat de enige merk die ik al wel wist. Uit nieuwsgierigheid, waar rij je in (wat is het leasebedrag van een 1 serie en bijtelling)?
Ik werk niet bij Atos maar werk wel eens met ze samen en weet waar diegene in rijdt.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Tankiej schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 15:15:
[...]

Een auto van €20.000 met 20% bijtelling, is in de bijtelling net zo duur als een auto van €28.571,43 met 14% bijtelling. Eigen bijdrage even weggelaten. Ik snap de redenatie niet helemaal 'per €1000 bespaar je maar €2,10', zoals Daniel het zegt.
Mijn verwoording klopt inderdaad niet helemaal. Er had moeten staan: voor elke 1000 euro catalogusprijs bespaar je 2,10 euro aan bijtelling door van een 20% naar een 14% auto te gaan. De vraag is in hoeverre het nuttig is om bij te betalen teneinde een (duurdere) auto te nemen met een lagere bijtelling, om uiteindelijk voordeliger uit te zijn. Hoe duurder de auto, hoe groter de kans daarop wordt.

Stel dat je werkgever je een auto aanbiedt van 20k die 20% bijtelling heeft:

Je wilt echter een 14% auto die 25k kost, maar daarvoor moet je 50 euro eigen bijdrage betalen wegens overschrijding van het leasebedrag*:
25.000 / 12 * 14% = (€ 291,67 - € 50) * 42% belasting = € 101,50 bijtelling + € 50,00 = € 151,50 netto

Bij hogere prijzen ligt het al anders:
40.000 / 12 * 20% = € 666,67 * 42% belasting = € 280,00 netto
45.000 / 12 * 14% = (€ 525 - € 50) * 42% belasting = € 199,50 bijtelling + € 50,00 = € 249,50 netto
In dit geval zou je dus door bij te leggen uiteindelijk goedkoper uit zijn.

*beetje fictief bedrag, hoewel het in de buurt komt afhankelijk van model etc.. Bij bijv. een VW Golf diesel is het prijsverschil ex brandstof tussen een 1.6TDI TLBMotion 3d en 1.6TDI CL Blue 5d 4400 euro, en stijgt de leaseprijs met 51 euro.

• Tankiej
Daniel schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 15:52:
[...]

Mijn verwoording klopt inderdaad niet helemaal. Er had moeten staan: voor elke 1000 euro catalogusprijs bespaar je 2,10 euro aan bijtelling door van een 20% naar een 14% auto te gaan. De vraag is in hoeverre het nuttig is om bij te betalen teneinde een (duurdere) auto te nemen met een lagere bijtelling, om uiteindelijk voordeliger uit te zijn. Hoe duurder de auto, hoe groter de kans daarop wordt.

Stel dat je werkgever je een auto aanbiedt van 20k die 20% bijtelling heeft:

Je wilt echter een 14% auto die 25k kost, maar daarvoor moet je 50 euro eigen bijdrage betalen wegens overschrijding van het leasebedrag*:
25.000 / 12 * 14% = (€ 291,67 - € 50) * 42% belasting = € 101,50 bijtelling + € 50,00 = € 151,50 netto

Bij hogere prijzen ligt het al anders:
40.000 / 12 * 20% = € 666,67 * 42% belasting = € 280,00 netto
45.000 / 12 * 14% = (€ 525 - € 50) * 42% belasting = € 199,50 bijtelling + € 50,00 = € 249,50 netto
In dit geval zou je dus door bij te leggen uiteindelijk goedkoper uit zijn.

*beetje fictief bedrag, hoewel het in de buurt komt afhankelijk van model etc.. Bij bijv. een VW Golf diesel is het prijsverschil ex brandstof tussen een 1.6TDI TLBMotion 3d en 1.6TDI CL Blue 5d 4400 euro, en stijgt de leaseprijs met 51 euro.
Ah, nu snap ik je :)

Maar de eigen bijdrage gaat ook nog van je bruto salaris af voor zover ik weet, dus dan wordt het nog weer wat anders :+

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Een eigen bijdrage aan je werkgever betaal je uiteraard uit netto salaris. Indien de bijdrage een compensatie is voor het privé gebruik (en de meeste werkgevers verwoorden het ook zo) mag deze in mindering worden gebracht op de bruto bijtelling. Anders zou je twee keer betalen voor hetzelfde prive-voordeel.

• beyazz06
  • Niet online
Voor de kenners, ik ga binnenkort wisselen van baan waar ik een leaseauto mag uitkiezen. Normaal gesproken had ik ervoor gekozen om het leasebedrag uit te laten keren, echter is dit in mijn huidige situatie niet handig aangezien ik nog eigen auto moet aanschaffen.

Zodoende ga/wil ik een leaseauto uitkiezen die mij eigenlijk niets gaat kosten en zat te denken aan de nieuwe Polo Blue met 14% bijtelling met een fiscale waarde van ~ 21.000 euro (met wat opties).

Volgens de berekening van leaseplandirect.nl komt dit neer op een leasebedrag van 550,16 (excl. BTW, incl BTW *21% 665 euro). Ik krijg een leasebedrag van 763, dat betekent dus dat ik ~100 euro bruto overhoud.

Eerder in dit topic zag ik berekeningen voorbij komen voor de bijtelling (20.000 14%) wat neerkwam op 98 euro netto. Zeg ik dat goed wanneer ik zeg rond de 50 euro netto voor de Polo ga betalen? Zijn er overigens nog andere auto's die ik zou kunnen uitkiezen (buiten de UP, Mii en etc)

* bedragen zijn incl. brandstof.

• The Eagle

The Eagle

DarkSide schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 14:35:
Binnen een halfjaar zou het zover moeten zijn. Dan wordt het tijd voor een nieuwe auto.
Helaas is het goed opletten op de nieuwe eisen van 2015 mbt uitstoot.

Hoef niet perse een 14% auto. Zit te denken aan een leuke 20% auto.

Op dit moment rij ik een Octavia met 1.2 TSI en leuke extra;s.
De 1.2 bevalt prima icm DSG en meer is eigenlijk niet nodig (wel leuk natuurlijk).

Nu heb ik 3 auto's op de shortlist staan. (in willekeurige volgorde)

1) 308 SW alure 1.2 THP met 130pk. Omdat de alure wel voorzien kan worden met de LED lampen en wat extra's die een BLE niet bieden. Heeft voldoende bagage ruimte (610l) maar mist beenruimte op de achterbank. Ziet er netjes uit (in en exterieur) en rijdt goed.

2) Skoda Ocatavia 1.2 TSI 105pk. Kan waarschijnlijk dan wel weer met DSG. is in Elegance business al lekker kompleet en kan nog extra aangekleed worden. Is net zo ruim als de 308. maar veeel meer beenruimte achter. Mist dan wel weer Adaptieve Cruise Control

3) Seat leon FR dynamic. 1.4 TSI 150 PK. Zou niet veel duurder dan de octavia moeten zijn. met 587 liter bagage wel kleiner (heb nu 580l) maar vermoed meer dan voldoende. Beenruimte achter weet ik nog niet.
Ziet er gewoon erg goed uit. En heerlijke moter. Moet goed kompleet aan te kleden zijn verder. Incl Adaptieve Cruise control. Maar dat 5,8" navi scherm is dan wel weer klein.

Heb nog geen inlogcodes. het is een beetje natte vinger werk mbt tot werkelijke netto kosten.
Maar dat buiten beschouwing. Welke raden jullie aan? op basis van ervaring..
Op basis van mijn eigen ervaringen zou ik de adaptive CC iig laten vallen. Redenen:
- het ziet er niet uit. Dr zit een vierkante blok ergens in de grille of daaronder en dat is serieus geen pan.
- het rijdt voor geen meter. Ik heb er mee proefgereden (A3 dagje meegehad), en het systeem kan niet uit. Hij houdt dus altijd voldoende afstand. Maar juist dat wil je lang niet altijd. Voor de lange ritten is het ok en als er ooit eentje ineens voorschiet zie ik de toegevoegde waarde. Bij een sportieve rijstijl past het echter totaal niet. Laat ik het zo zegggen: bij een Audi staan er niet voor niks 4 ringen op de neus. Die ACC houdt standaard dik 25m afstand. Dan blijft je structureel achter kruipers zitten ipv door te kunnen rijden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

beyazz06 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 18:06:
Voor de kenners, ik ga binnenkort wisselen van baan waar ik een leaseauto mag uitkiezen. Normaal gesproken had ik ervoor gekozen om het leasebedrag uit te laten keren, echter is dit in mijn huidige situatie niet handig aangezien ik nog eigen auto moet aanschaffen.

Zodoende ga/wil ik een leaseauto uitkiezen die mij eigenlijk niets gaat kosten en zat te denken aan de nieuwe Polo Blue met 14% bijtelling met een fiscale waarde van ~ 21.000 euro (met wat opties).

Volgens de berekening van leaseplandirect.nl komt dit neer op een leasebedrag van 550,16 (excl. BTW, incl BTW *21% 665 euro). Ik krijg een leasebedrag van 763, dat betekent dus dat ik ~100 euro bruto overhoud.

Eerder in dit topic zag ik berekeningen voorbij komen voor de bijtelling (20.000 14%) wat neerkwam op 98 euro netto. Zeg ik dat goed wanneer ik zeg rond de 50 euro netto voor de Polo ga betalen? Zijn er overigens nog andere auto's die ik zou kunnen uitkiezen (buiten de UP, Mii en etc)

* bedragen zijn incl. brandstof.
In principe moet je ook die 550,16 (bruto) meerekenen natuurlijk, want als je geen leaseauto kiest krijg je dat ook. Maar verder klopt je berekening.

Heb je de Seat Toledo Enjoy (benzine) ook overwogen? 20% .. Maar met een fiscale waarde van 16400 misschien wel interresant?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

@bayazz06:
Krijg je het verschil in leaseprijs en leasebudget wel uitgekeerd dan? Want dat is per werkgever verschillend. Als je het niet uitbetaald krijgt, dan moet je natuurlijk het budget zoveel mogelijk opmaken.
En een Polo? Er zijn weinig auto's die ik nog saaier vind (maar dat is dan mijn mening). Er is zoveel leukers te krijgen voor 20k en 14%.

• beyazz06
  • Niet online
Falcon schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 18:44:
[...]
In principe moet je ook die 550,16 (bruto) meerekenen natuurlijk, want als je geen leaseauto kiest krijg je dat ook. Maar verder klopt je berekening.

Heb je de Seat Toledo Enjoy (benzine) ook overwogen? 20% .. Maar met een fiscale waarde van 16400 misschien wel interresant?
Wat bedoel je met meerekenen?

De Seat Toledo Enjoy kende ik niet. Ik weet sowieso nog niet welke merken mogelijk zijn (zie mijn vraag eerder omtrent de merkenbeleid van Atos),maar ben me alvast aan het oriënteren op de mogelijkheden.

Zover ik tot nu te weten ben gekomen zitten de volgende merken in het beleid:
- BMW
- Lexus
- Nissan
Pinobigbird schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 18:50:
@bayazz06:
Krijg je het verschil in leaseprijs en leasebudget wel uitgekeerd dan? Want dat is per werkgever verschillend. Als je het niet uitbetaald krijgt, dan moet je natuurlijk het budget zoveel mogelijk opmaken.
En een Polo? Er zijn weinig auto's die ik nog saaier vind (maar dat is dan mijn mening). Er is zoveel leukers te krijgen voor 20k en 14%.
Zoals ik al aangaf gaat het er mij om de kosten(bijtelling) zo laag mogelijk te houden, als dat met een Polo kan.. Waarom niet? Overigens vind ik het niet eens zo een saaie auto, prima wagen om van A naar B te gaan :9

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

The Eagle schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 18:08:
[...]

Laat ik het zo zegggen: bij een Audi staan er niet voor niks 4 ringen op de neus. Die ACC houdt standaard dik 25m afstand. Dan blijft je structureel achter kruipers zitten ipv door te kunnen rijden.
Je weet dat de wettelijke afstand op de snelweg al snel zo'n 60m is? Of val jij onder de typische Audi rijder :+

Ik had het best willen hebben, met name bij trajectcontroles lijkt het me super. Volgens mij moet het ook wel uit kunnen.
beyazz06 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 19:09:
[...]

Zoals ik al aangaf gaat het er mij om de kosten(bijtelling) zo laag mogelijk te houden, als dat met een Polo kan.. Waarom niet? Overigens vind ik het niet eens zo een saaie auto, prima wagen om van A naar B te gaan :9
Simpel: een zo goedkoop mogelijke auto met een zo laag mogelijke bijtelling.

• Martinusz
Klopt het dat er van de megane estate en golf variant geen 14% auto's zijn :?

Heb waarschijnlijk de keuze uit megane, golf of auris met budget 600 (ex brandstof), 35000kmpj looptijd 48 maanden.

• t_captain
Heeft de afaptieve cc van Audi geen instelling voor de gewenste afstand? Heb ooit het Jaguar systeem gezien en daar kon je dichterbij of verderaf.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Volgens mij kan je bij Audi net als de andere VAG auto's uit verschillende afstanden kiezen.

Golf station is er inderdaad niet in 14%, maar gelukkig wel binnen de familie: Leon ST en Octavia.

• The Eagle

The Eagle

Klopt, afstand kun je instellen. Maar dan nog houdt ie wat mij betreft veel teveel afstand. Met 100km/u minimaal een meter of 15 a 20. Das op zich een veilige afstand, maar ruim genoeg voor anderen om in het gat te duiken, en veel te groot om iemand te laten merken dat ie een slak is en aan de kant moet.
Zoals gezegd, er staan niet voor niks vier ringen op de grille ;)

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ja, maar ook dan hoef je niet helemaal hersendood rond te rijden. Je kan altijd nog zelf het gaspedaal intrappen wanneer je dat nodig acht.

Ethirty schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 20:29:
[...]

Je weet dat de wettelijke afstand op de snelweg al snel zo'n 60m is? Of val jij onder de typische Audi rijder :+

Ik had het best willen hebben, met name bij trajectcontroles lijkt het me super. Volgens mij moet het ook wel uit kunnen.
Met name in combinatie met een automaat en lane assist lijkt het me super :9~

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• DarkSide

DarkSide

Gisteren even vlug langs een seat dealer gereden.
En de ST is IRL erg mooi. De sportstoelen zitten (zo op het eerste gevoel) heerlijk.
En wat schetst mijn verbazing. Ik kan met mijn 1m90 meer dan prima achter mezelf zitten.
Ik zat nog te twijfelen of de voorstoel een tandje naar achter moest. Maar dat kan dus zonder dat ik achter mijn benen in mijn nek moet leggen.
En de bagage ruimte is met 587l ook ruim.

Wel zie je dat er hier en daar wat kosten zijn bespaard kwa materiaal. Maar storend vond ik het niet.
Blijft alleen nog het 5,8" scherm over. Dat ziet er toch wel klein uit.
Het dashboard is netjes, dat wel. Maar het scherm had eigenlijk gewoon groter gemoeten.

Over ACC ik vond dat tijdens een proefrit met een Golf heerlijk. De Golf was uitgevoerd met DSG en kan dus volledig stoppen. (Denk niet dat DSG in het budget zit, jammer heb het nu ook en is fantastisch) Maar de Seat is toch wat sportiever en een FR Dynamic met 150Pk is het misschien juist leuk om met de hand te schakelen.
Dit zal een uitgebreidere proefrit moeten verduidelijken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• The Eagle

The Eagle

RomeoJ schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 22:37:
Ja, maar ook dan hoef je niet helemaal hersendood rond te rijden. Je kan altijd nog zelf het gaspedaal intrappen wanneer je dat nodig acht.

[...]

Met name in combinatie met een automaat en lane assist lijkt het me super :9~
Bij een normale CC kan dat idd ja, dan ga je er gewoon overheen. De ACC houdt zelf in en remt ook zelf.
En wat die 60m wettelijke afstand die genoemd wordt: dan schiet echt iedereen er tussen. En de ACC ziet dat en past zijn afstand weer aan (maakt hem groter) waardoor ook achterliggend verkeer er mee geconfronteerd wordt. En nee, dat adaptieve kan er niet af zodat je een normale CC hebt.

Ik zou misschien geclassificeerd kunnen worden als een typische audirijder, maar een auto die gaat remmen omdat het gat minder dan 60m wordt en daar het achteropliggende verkeer mee lastig valt, lijkt me geen goed idee.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb hier alleen de Octavia handleiding bij de hand. Er wordt in gezegd dat je de afstand tot je voorganger in tijdseenheden instelt, maar niks over de daadwerkelijke tijden die gehanteerd worden. 60m zou inderdaad alleen maar een hoop ergenis geven, maar een meter of 20 zou goed te doen moeten zijn bij 120kmh op de snelweg.

Overigens lijkt het actieve deel inderdaad niet uit te kunnen en is de waslijst met waarschuwingen en uitzonderingen wel erg lang :-( Oh well, geld was op dus het zit toch niet op mijn auto :+

• beyazz06
  • Niet online
Ethirty schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 20:29:

Simpel: een zo goedkoop mogelijke auto met een zo laag mogelijke bijtelling.
Zoals? İk kom er net achter dat er enkel uit de volgende vijf merken gekozen kan worden:
- BMW
- Nissan
- Renault
- Toyota
- Lexus

Bmw valt in geheel af. Bij Renault is de clio een optie. Nissan...geen idee. Toyota een yaris vind ik net niet om lange ritten te maken, blijft de Auris over. Lexus, sjah enkel de ct200h echter heb je dan een hogere bijtelling, valt dus eigenlijk af..

Blijven de clio en auris over, daar waar de clio meest gunstige is..

Verwijderd

Logisch, de Auris is ook een segment hoger dan de Clio.

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
The Eagle schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 21:31:
Klopt, afstand kun je instellen. Maar dan nog houdt ie wat mij betreft veel teveel afstand. Met 100km/u minimaal een meter of 15 a 20. Das op zich een veilige afstand, maar ruim genoeg voor anderen om in het gat te duiken, en veel te groot om iemand te laten merken dat ie een slak is en aan de kant moet.
Zoals gezegd, er staan niet voor niks vier ringen op de grille ;)
Bij mij kruipen ze er maar voor als ze er bij van worden, hoor. Ik zal er geen kwartier later door zijn.
Doordat niemand een ander er tussen wil laten, durven de meesten niet naar rechts te gaan en krijg je lange treintjes op de linkerbaan, terwijl de rechterbaan soms bijna een kilometer lang leeg is.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-01 10:21
Ethirty schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 12:47:
Ik heb hier alleen de Octavia handleiding bij de hand. Er wordt in gezegd dat je de afstand tot je voorganger in tijdseenheden instelt, maar niks over de daadwerkelijke tijden die gehanteerd worden. 60m zou inderdaad alleen maar een hoop ergenis geven, maar een meter of 20 zou goed te doen moeten zijn bij 120kmh op de snelweg.
20 meter is 0,6 seconden bij 120 km/h. Ik weet dat we met zijn alle regelmatig zo dicht op elkaar rijden, maar kan mij goed voorstellen dat een fabrikant voor zijn aansprakelijkheid zorgt dat zijn ACC wat meer afstand houdt ;).

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Eigenlijk zou je met ACC hetzelfde willen hebben als met de normale CC.
Dus geen voorgedefinieerde afstand welke niet te wijzigen valt, maar door de gebruiker zelf met een druk op de knop 'vast te zetten' waarbij de huidige afstand tot de voorligger wordt gebruikt.

Dan ligt de aansprakelijkheid bij de gebruiker zelf in plaats van de fabrikant. Zou m.i. niet eens zo'n gek systeem zijn ;)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• The Eagle

The Eagle

Op zich een goed idee, maar dat betekent dat de auto ook pas vrij laat (eigenlijk te laat) gaat remmen voor de tussenafstand. Dat betekent dat je hele goede en dus dure remmerij moet hebben a la Porsche en je ook nog eens bijna vol in de ankers moet op de snelweg. Das niet fijn voor de medeweggebruikers en al helemaal niet voor de inzittenden. Voor die laatsten zou ik dan een vijfpuntsgordel willen adviseren.

Kortom: de fabrikanten willen zoiets veilig kunnen leveren, en ik kan ze geen ongelijk geven. En als je relatief lege wegen hebt kan het ook. In een spits in NL heb je er echter weinig tot niets aan.

• secury
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-07-2025
beyazz06 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 13:57:
[...]

Zoals? İk kom er net achter dat er enkel uit de volgende vijf merken gekozen kan worden:
- BMW
- Nissan
- Renault
- Toyota
- Lexus

Bmw valt in geheel af. Bij Renault is de clio een optie. Nissan...geen idee. Toyota een yaris vind ik net niet om lange ritten te maken, blijft de Auris over. Lexus, sjah enkel de ct200h echter heb je dan een hogere bijtelling, valt dus eigenlijk af..

Blijven de clio en auris over, daar waar de clio meest gunstige is..
leuk aangeklede Clio is 20k
leuk aangeklede Yaris is 21k
leuk aangeklede Auris is 26k

dus als het je om de prijs te doen is duidelijk Clio.
Zelf vind ik de Clio fijner dan een VW BM, voor het B segment vrij ruim en de motor is soepeler dan de 1.2 tdi's. Voordeel van de Toyota's is de automaat, als je rustig rijd dan is de CVT erg prettig (maar dan ook echt rustig..).
Ik zelf rijd nu in een Auris Hybrid als voorloopauto en vind de CVT niet prettig, bij enigzins dynamisch rijgedrag is hij lawaaig en gevoelloos.

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

The Eagle schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 21:43:
Kortom: de fabrikanten willen zoiets veilig kunnen leveren, en ik kan ze geen ongelijk geven. En als je relatief lege wegen hebt kan het ook. In een spits in NL heb je er echter weinig tot niets aan.
Eens. En sowieso kan je als mens zijnde het verkeer beter inschatten dan een syteem wat alleen naar de voorligger kijkt. Hiervoor moet er meer complexiteit toegevoegd worden om dit veilig te kunnen implementeren. Een mens kan namelijk ook vaak het verkeersgedrag voor de voorligger bekijken c.q. inschatten, daarom zal de huidige manier waarop ACC werkt nooit een goed systeem zijn voor in de spits.

Overigens mogen vrachtwagens wat mij betreft wel standaard geleverd worden met ACC :)

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 11:39:
[...]

Bij een normale CC kan dat idd ja, dan ga je er gewoon overheen. De ACC houdt zelf in en remt ook zelf.
En wat die 60m wettelijke afstand die genoemd wordt: dan schiet echt iedereen er tussen. En de ACC ziet dat en past zijn afstand weer aan (maakt hem groter) waardoor ook achterliggend verkeer er mee geconfronteerd wordt. En nee, dat adaptieve kan er niet af zodat je een normale CC hebt.

Ik zou misschien geclassificeerd kunnen worden als een typische audirijder, maar een auto die gaat remmen omdat het gat minder dan 60m wordt en daar het achteropliggende verkeer mee lastig valt, lijkt me geen goed idee.
Ik ben vrij tevreden met de ACC in de Passat van mijn vrouw. Het gat op zijn kleinst zou ikzelf wat kleiner maken, maar ik kan me voorstellen dat ikzelf te krap zit in het geval van een echte noodstop. In druk verkeer werkt het inderdaad minder dan als het rustig is. Als je wilt aangeven dat iemand te langzaam op de linkerbaan rijdt dan kan je altijd nog gas bijgeven of even een seintje geven met je lichten .

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:44

PeaceNlove

Deugleuter

RomeoJ schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 20:08:

Overigens mogen vrachtwagens wat mij betreft wel standaard geleverd worden met ACC :)
Nee, liever lane assist met volautomatische boetegenerator indien ze toch op de verboden linkerbaan komen ;)

• beyazz06
  • Niet online
secury schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 11:46:
[...]
leuk aangeklede Clio is 20k
leuk aangeklede Yaris is 21k
leuk aangeklede Auris is 26k

dus als het je om de prijs te doen is duidelijk Clio.
Zelf vind ik de Clio fijner dan een VW BM, voor het B segment vrij ruim en de motor is soepeler dan de 1.2 tdi's. Voordeel van de Toyota's is de automaat, als je rustig rijd dan is de CVT erg prettig (maar dan ook echt rustig..).
Ik zelf rijd nu in een Auris Hybrid als voorloopauto en vind de CVT niet prettig, bij enigzins dynamisch rijgedrag is hij lawaaig en gevoelloos.
İk heb zo een half jaar lang de Auris Hybrid 2011 mogen rijden, vond het een lekkere bak. Wat jij ook noemt stil, wanneer je echt 'rustig' rijdt. İk zat me alleen af te vragen of het rij gedrag/wegligging met de nieuwe Auris is onveranderd..

Qua kosten neig ik zelf ook naar de Clio, vraag me alleen af hoe dat tijdens lange ritten gaat worden. İk moet overigens aangeven dat ik pas prive een clio uit 2009 heb verkocht. Naar mijn mening was dat een gevoelloos auto, stuurde niet lekker. Had er helemaal niets mee. Dat is dan ook de reden waarom ik naar de Auris neig..

Maar goed, eerst moet de detacheerder met een betere aanbieding komen. Zolang dat niet gebeurd, zal er ook geen lease nodig zijn =]

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08-2025
Mijn nieuwe auto (Skoda Octavia Combi) staat voor de deur. Zal zo even foto's maken.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• DarkSide

DarkSide

Ben benieuwd.
Zit nog steeds in dubio tussen de Octavia Combi en de Leon ST.
bedaagd uiterlijk, maar netjes en luxe. tegenover Sportief en stoer uiterlijk maar minder luxe.

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Hier op het werk is de Peugeot 308 SW ook populair geworden de laatste tijd. Is dat geen optie?

• DarkSide

DarkSide

Is nog niet helemaal afgeschreven, Maar vind de ruimte op de achterbank wat krap.
En ben tijdens de proefrit met de HB geen vrienden geworden met de navi.
Vind hem echter wel mooi. En de 1.2 THP schijnt ook een pareltje te zijn.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:59
(jarig!)
Ik lees op het autoweek forum heel veel berichten over een lange levertijd. Dat stemt niet hoopvol.

In schril contrast met mijn BMW 1.
De verwachte levertijd was week 26, maar sinds vrijdag rijd ik er in :)

let the past be the past.

• DarkSide

DarkSide

Tja populaire auto is lange wachttijden.
BMW 1 is stoere bak. Maar veel te krap voor mij.
Lange wachttijd is opzich geen probleem. Moet alleen goed in de gaten houden wanneer ik mag bestellen en wat dan de verwachte levertijd is rekening houden dat de auto niet opeens 25% wordt in 2015.

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08-2025
Skoda Octavia Combi
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Q9Neg4yzDOzGutX6mq18WBxF/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rOokbQA6iP2QHnnNBm2aHqdT/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VEFN1ptDEEpNlXnn3xedZe8B/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/s6Bdnh1rhXMLeCteEbqXY3An/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b7z6ys98WfqXRiAcBrNQL1zX/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TYbQwJnK7rRLYUpEk9sxEf3M/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fAZPrYkcrkE5rDfTFg00osnh/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VOO5txJOC2C04fDlzsXKaUNA/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/l13CuUdIV8BqumuIw0AhONgo/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/53huMitcJHR61Kw2IL6YTwqn/thumb.jpg

Auto: Skoda Octavia Combi 1.4TSI Elegance Business Line DSG.

Opties: Bagage pakket, Metallic lak, DAB, Elektrisch te openen en sluiten achterklep, Drive set up, Panoramisch glazen schuif-/kanteldakdak, Sunset, Dynamic pakket, Lichtmetalen velgen 18 inch Alaris, Reservewiel.

Accessoires: Verlaging (Eibach), Black Nappa leder, Afneembare trekhaak (Thule)

Note: verlaging is not niet uitgevoerd

[ Voor 9% gewijzigd door Zware Unit op 02-06-2014 21:50 ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zware Unit schreef op maandag 02 juni 2014 @ 21:42:
Skoda Octavia Combi
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]

Opties: Bagage pakket, Metallic lak, DAB, Elektrisch te openen en sluiten achterklep, Drive set up, Panoramisch glazen schuif-/kanteldakdak, Sunset, Dynamic pakket, Lichtmetalen velgen 18 inch Alaris, Reservewiel.

Das wel een fraai exemplaar :) Toch wel wat mooier dan die standaard Greenline bakken die je meestal ziet.

• DarkSide

DarkSide

netjes. Is ongeveer de configuratie die ik ook in gedachten heb.
Maar dan met de 1.2 TSI.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Leuk! Jammer dat je er maar zo kort van kan genieten. Het is net of ik m'n eigen auto zie staan :P

[ Voor 24% gewijzigd door AllSeeyinEye op 03-06-2014 08:20 ]

• secury
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-07-2025
erg mooie Octavia, inderdaad een wereld van verschil met wat je meestal ziet rijden.

[ Voor 87% gewijzigd door secury op 03-06-2014 08:22 ]

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Die wil ik ook gaan bestellen over een paar weken. :) Wel iets minder opties...

Kan ik die van jou niet overnemen? Scheelt weer levertijd. :+ Leaseplan?

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Sallin schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 09:31:
[...]

Ik ben vrij tevreden met de ACC in de Passat van mijn vrouw. Het gat op zijn kleinst zou ikzelf wat kleiner maken, maar ik kan me voorstellen dat ikzelf te krap zit in het geval van een echte noodstop. In druk verkeer werkt het inderdaad minder dan als het rustig is. Als je wilt aangeven dat iemand te langzaam op de linkerbaan rijdt dan kan je altijd nog gas bijgeven of even een seintje geven met je lichten .
Nadeel van ACC in bijna alle auto's is dat als er zo'n zenuwenlijer voor je zit dat het echt niet relaxed rijdt. Kijk zelf vaak 1 of 2 auto's verder dan de voorganger en dan anticipeer je beter. ACC doet dat helaas niet.

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06-2025
Ik heb de ACC achterwege gelaten in mijn bestelling. Deze is onderdeel van een pakket wat al gauw op 2200 euro komt en dat is mij te gortig.

Maar ik kon me eerlijk gezegd niet verzinnen waarom ik de ACC zou willen, het lijkt me namelijk best lastig anticiperen zoals hier ook al wordt gesteld.

Bijzonder eigenlijk dat het op deze uitvoering nog niet zit (Volvo V40 Ocean Race)

[ Voor 25% gewijzigd door ManiacScum op 03-06-2014 09:19 ]

• MrAcid
  • Niet online
ACC heb ik zelf wel eens mee gereden (Volvo en BMW, laatste is lang geleden - eerste vrij recent).

Als je door wilt rijden houdt het teveel afstand voor wat in NL gangbaar is (voornamelijk op de linkerbaan) waardoor er veel auto's tussen zullen schieten. Daarnaast anticipeert het niet genoeg op voertuigen die (weer) naar rechts gaan als je wilt inhalen. Je zou dan normaal gesproken alvast een beetje gaan versnellen om er langs te gaan, maar de ACC wacht totdat je voorligger echt helemaal op de volgende baan zit. Dat is "onnatuurlijk" voor mij.

Als je echter relaxed wilt rijden op de rechterbaan, tussen de vrachtwagen en veel in filesituaties dan is het ideaal!

• ManiacScum
  • Laatst online: 20-06-2025
Aangezien ik een aardige doorrijder ben en daardoor nogal veel links rijd, kon ik me ook al niet voorstellen dat ACC een toegevoegde waarde zou hebben.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Skoda Octavia Combi
[afbeelding]

Mooie bak hoor. Geniet er (even) van! :)

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13
MrAcid schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:32:
Als je door wilt rijden houdt het teveel afstand voor wat in NL gangbaar is (voornamelijk op de linkerbaan) waardoor er veel auto's tussen zullen schieten. Daarnaast anticipeert het niet genoeg op voertuigen die (weer) naar rechts gaan als je wilt inhalen. Je zou dan normaal gesproken alvast een beetje gaan versnellen om er langs te gaan, maar de ACC wacht totdat je voorligger echt helemaal op de volgende baan zit. Dat is "onnatuurlijk" voor mij.
Dat dus.. Ik heb een paar maand terug na een kleine 100 kilometer de ACC uitgezet voor de resterende 300.
Wat een ergernis, die ACC.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Tankiej
Nnoitra schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:21:
[...]

Dat dus.. Ik heb een paar maand terug na een kleine 100 kilometer de ACC uitgezet voor de resterende 300.
Wat een ergernis, die ACC.
Ik heb een paar maanden geleden een leenauto mee gehad met ACC, toen m'n eigen voor onderhoud moest. Houdt erg veel afstand, waardoor iedereen er tussen komt en hij nog verder af remt. Reageert erg langzaam als de voorganger weer naar rechts gaat en het gas er weer op kan. Na 20km snelweg heb ik de ACC al uitgezet. Inderdaad, wat een ergernis :/

• bReChThOu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-01 23:26

bReChThOu

Team Belgium

Net bericht van de dealer gehad dat mijn Golf VII is aangekomen. Besteld op 25 maart, op de offerte stond geschatte levertijd 31 mei, dus top d:)b Ben benieuwd! Ik rij nu nog rond met de VI versie, waar ik zeer tevreden over ben.

• DarkSide

DarkSide

Misschien toch maar een uitvoerig testen dat ACC.
Het leek mij namelijk zeer ontspannen. Zeker icm met DSG die zelfs de auto compleet kan laten stoppen.
verder "krijg" je er dan ook nog Front Assist bij. Een systeem dat ziet als je je voorganger te hard benaderd en je daarvoor waarschuwt en ingrijpt.
Hier geen ervaring mee, maar ook dit leek me een welkome toevoeging in het kader van veiligheid.

Als ACC echt niets is, dan maakt het de keuze voor de volgdende leasebak wel een stuk makkelijker.

• InZane
InZane schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:54:
Gisteren via de leasemij vernomen dat mijn Focus bij de dealer is gearriveerd en dat ze mij deze week gaan bellen voor een afspraak om 'm op te halen.
Volgens mij ga ik ze zo maar bellen, ongeduldig als ik ben :P
De dealer belde mij de volgende dag zelf al :)

Donderdag komen ze hem brengen!
Is allemaal lekker vlot gegaan moet ik zeggen. 10 april besteld. Verwachte leverdatum stond toen op eind juni. In de tussentijd is de datum een keer bijgesteld naar half juni en nu komen ze 'm 5 juni dus al afleveren.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13
Tankiej schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:36:

Ik heb een paar maanden geleden een leenauto mee gehad met ACC, toen m'n eigen voor onderhoud moest. Houdt erg veel afstand, waardoor iedereen er tussen komt en hij nog verder af remt. Reageert erg langzaam als de voorganger weer naar rechts gaat en het gas er weer op kan. Na 20km snelweg heb ik de ACC al uitgezet. Inderdaad, wat een ergernis :/
En wat ook een ergernis is, met name voor de auto achter je, is de kans op regelmatig knipperende remlichten!
Elke keer als de auto voor jou al dan niet bewust afremt en de afstand even iets kleiner wordt; *BAM* de ACC gaat remmen.
Vaak tik ik de CC even uit of als het echt krap wordt rem ik.. De ACC kan dus in principe je remlichten morse code laten sturen als je achter iemand met een schommelende snelheid rijdt.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ACC is briljant, alleen niet voor het Nederlandse verkeer. Had het graag willen hebben gedurende de vakantie in Denemarken, Zweden en Noorwegen. Ik snap niet waarom ze het niet als extra optie inbouwen. CC, ACC en limiter, dat zou ideaal zijn. Waarom moet ACC perse CC vervangen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MrAcid
  • Niet online
Je kunt een ACC ook gewoon als normale CC gebruiken hoor.

• t_captain
Nog een feature die je op de huidige cruise controls mist, is automatische setpoint-aanpassing. Sommie auto's lezen bijvoorbeeld snelheidsborden, waarom zou je de ingestelde snelheid niet automatisch aanpassen?

• MisteRMeesteR
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

MrAcid schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 13:16:
Je kunt een ACC ook gewoon als normale CC gebruiken hoor.
Vaak niet, en dat is reuze irritant!
t_captain schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 13:23:
Nog een feature die je op de huidige cruise controls mist, is automatische setpoint-aanpassing. Sommie auto's lezen bijvoorbeeld snelheidsborden, waarom zou je de ingestelde snelheid niet automatisch aanpassen?
Met de huidige snelheidsborden in NL? Menig persoon snapt er al geen barst van...

www.google.nl

• MrAcid
  • Niet online
@t_captain: dat kan alleen goed (veilig) icm ACC. :) Anders ga je ineens met 130 op een vrachtwagen inrijden terwijl je er rustig met 90 achter hing.

@MisteRMeesteR: serieus? (Ik begin nu te twijfelen of dat bij Volvo dan wel kan?)

[ Voor 71% gewijzigd door MrAcid op 03-06-2014 13:29 ]

• MrAcid
  • Niet online
Ik zie nu dat de Seat Leon ST ook met 20% en automaat is. Moet je wel de FR Dynamic uitvoering pakken, maar dat is natuurlijk geen straf...!

Die zet ik even naast de Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG Elegance Businessline. :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Niet in elke auto is dat mogelijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MisteRMeesteR
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

MrAcid schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 13:24:
@t_captain: dat kan alleen goed (veilig) icm ACC. :) Anders ga je ineens met 130 op een vrachtwagen inrijden terwijl je er rustig met 90 achter hing.

@MisteRMeesteR: serieus? (Ik begin nu te twijfelen of dat bij Volvo dan wel kan?)
Ehhh ja :)

Het is dé reden dat ik het niet besteld heb voor maar €400 op mijn nieuwe Peugeot 308.

www.google.nl

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:59
(jarig!)

Die hogere maximum snelheid zou niets uitmaken als je rustig achter een vrachtwagen rijdt.
De ACC detecteerd dan nog steeds dat je achter een ander rijdt en veranderd niet de snelheid. Dus alleen bij inhalen voert hij de snelheid op tot het maximum ingestelde.

Maar hoe zit het met b.v. 4-baans snelwegen? Pakt hij dan wel de borden naast de weg? Zelfs als automobilist mis ik ze vaak. Maar doordat ik dezelfde wegen rijdt, weet ik ze wel.
Laatst was er in het nieuws over de de verwarring van de snelheid. En als voorbeeld gebruikten ze de A4. Maar ook daar hadden ze een bord gemist (die liggen nu omver, dus of ze geldig zijn??).

let the past be the past.

• t_captain
Er zijn meerdere informatiebronnen over de snelheid. De navigatieunit, de verkeersborden en eventueel een close range radioverbinding met nabije auto's. Dat laatste is nog volop in ontwikkeling, maar binnen een jaar of 5 moet er wel iets werkbaars zijn.

• MrAcid
  • Niet online
SPee schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 14:06:
[...]

Die hogere maximum snelheid zou niets uitmaken als je rustig achter een vrachtwagen rijdt.
De ACC detecteerd dan nog steeds dat je achter een ander rijdt en veranderd niet de snelheid. Dus alleen bij inhalen voert hij de snelheid op tot het maximum ingestelde.
Dat zeg ik, dat werkt dus alleen (veilig) met ACC. Niet met reguliere cruise control. ;)

• Tankiej

Bij de V60 die ik toen mee had kon je de ACC uitzetten en gewoon CC gebruiken :)

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:21
Skoda Octavia Combi
[afbeelding]

Knappe wagen, is dat metal grey?

Mijn bestelling van de octavia is sinds vandaag ook definitief.
Door de 2.0TDI ben ik wel terug moeten gaan naar een ambition, maar toch tevreden.

Octavia combi Ambition 2.0TDI 150pk 6M
- Kleur: Metal Grey
- Interieur: stof, zwart
- Ambition GPS pack (GPS Amundsen + BT + DAB, Maxi dot scherm kleur, Vloertapijten, metallic lak)
- Ambition Style Pack (Parkeersensoren voor/achter, LED achterlichten, verlichte voetenruimte voor/achter)
- Hill Hold Control
- Verlaagd sportchassis
- 17" Teron velgen (225/45R17)
- Voorzetels regelbaar in hoogte + lendensteun
- Sunset verduisterde ruiten achteraan
- Zwarte mistlichten vooraan incl statische bochtenverlichting

Zaken zoals cruisecontrol, clima control, automatische wissers + verlichting... zitten al standaard op de ambition.

Heb ermee test gereden en de 2.0TDI presteert top. Blij met mijn keuze :+ .

*edit*
Belgische wagen, dus mss is de config net anders dan in Nederland. (Wij hebben bv geen business line).
Pagina: 1 ... 63 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.