Keuze leaseauto Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 103 Laatste
Acties:
  • 441.327 views

Verwijderd

AllSeeyinEye schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:50:
[...]

Oneens. Zie mijn post een paar berichten hoger. Als je een reeele vergelijking wil maken, dan ga je uit van een jong gebruikte privé auto, dus tot 2 jaar oud en tot 50k km, waar dus de kop vanaf is. Als je oudere auto's pakt ben je mijns inziens niet meer realistisch aan het vergelijken en gaat de vergelijking dus niet meer op.
Je haalt hier 2 doelen/wensen door elkaar.

1. Het hebben van vervoer: rijden en verplaatsen van A naar B doet een oudere auto net zo goed als een leaseauto. Voor dit doel kun je prima een 10 jaar oude auto inzetten en daarom is vergelijken daarmee niet onlogisch. Sowieso heeft niemand het geld beschikbaar om een 2 jaar oude 3-serie even bij de dealer af te tikken dus daarmee gaat iedere vergelijking sowieso al mank. Om van A naar B te rijden is een Suzuki Alto dus goedkoper dan een leasebak.

2. De pimp zijn in een luxe/sportieve/nieuwe auto omdat dat zorgt voor gemak, uitstraling en comfort. Die keuze moet je zelf maken. Als dit even belangrijke doelen zijn dan doel 1 dan is het gehalte 'pimpgehalte:euro per maand' altijd interessanter met een leaseauto.

Doel 2 is nog nooit het hoofddoel geweest lijkt me, maar goed we zijn allemaal steeds verwender in het kiezen van ons vervoer en lijken daarbij voornamelijk te kijken naar doel 2. We willen zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk opties hebben. Sportstoelen zijn een must have in een 14% auto met 100PK :+

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 11:04:
[...]

Je haalt hier 2 doelen/wensen door elkaar.

1. Het hebben van vervoer: rijden en verplaatsen van A naar B ....
Suzuki Alto dus goedkoper dan een leasebak.
....
Nieuwe Alto doet 25 ~35 euro netto bijtelling per maand....
Dus als het om het goedkope rijden gaat, dan is een lease nog steeds voordeliger dan een 10/15 jaar oude Alta.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04:23

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik ben het helemaal met bovenstaande reacties eens. Maar de stelling was imo dat je met een leasebak altijd goedkoper uit bent dan met een prive auto. En ik lees dat als: je kan die zelfde auto prive niet voor dezelfde kosten rijden.

Tuurlijk is een oud bakkie goedkoper, maar het gaat bij een leasebak juist om het gegeven dat het een nieuwe auto is met luxe. Uitstraling is pertinent geen item, want daar geeft tenminste 50% van de leaserijders niets om, anders hadden ze immers geen 14% (met sportstoelen :+ ) geleased. En als je dan vergelijkt, dan lijkt me dat je realistische auto's pakt in de vergelijking.

Los daarvan: in mijn vak is het not done om met een oude bak aan te komen bij opdrachtgevers. Alleen daarom rijdt iedereen al een nieuwe bak of, diegenen die ik ken die prive rijden, een 5 jr oude E Klasse of soortgelijk. (En om het nog meer in het extreme te plaatsen: van diverse Vlaamse branchegenoten hoor ik regelmatig dat als je aankomt in een (nieuwe) Golf, Astra of vergelijkbare auto, men er al vanuit gaat dat je slecht bent in je vak omdat je in zo'n 'goedkope' auto rijd! 8)7 )

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Schiet me maar lek, maar is een leaseauto niet juist ooit begonnen om mensen die veel op de weg moeten zitten voor hun beroep in een representatieve auto rond te kunnen laten rijden? In dat licht bezien snap ik de "vergelijking" tussen een nieuwe leaseauto en een Fiat van €1500,- ook echt niet. Dat staat niet tot elkaar in verhouding.

Nee, merp!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12-2025
Die definitie is al heeeeeeel lang zoek volgens mij :)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 11:04:
[...]
Sportstoelen zijn een must have in een 14% auto met 100PK :+
Met 100pk an sich kan je hard door bochten, dus die sportstoelen hebben dan toch hun nut :P ?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

PauseBreak schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 11:14:
Schiet me maar lek, maar is een leaseauto niet juist ooit begonnen om mensen die veel op de weg moeten zitten voor hun beroep in een representatieve auto rond te kunnen laten rijden? In dat licht bezien snap ik de "vergelijking" tussen een nieuwe leaseauto en een Fiat van €1500,- ook echt niet. Dat staat niet tot elkaar in verhouding.
Waarom is een Fiat Punto van x jaar oud v oor 1500 euro geen representatieve auto? Hoe zit het dan met een Polo Bluemotion? Die is nu representatief gezien het aantal verkopen maar waarom is deze na 10 jaar ineens niet meer representatief?

De mensen die zo'n auto dan ineens niet meer representatief vinden zijn dezelfde mensen die nu onder water staan omdat ze op 1 salaris een twee-onder-een-kap hebben gekocht en een Audi voor de deur hebben omdat buren/vrienden/familie je anders een stakker vindt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 11:30 ]

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Een representatieve auto is in de volksmond een nieuwe of jonggebruikte auto uit het C segment of hoger. Ik denk dat, zoals ChiefXL ook al aangeeft, de originele bedoeling van de leasewagen al een tijd niet meer bekend lijkt. Er rijden denk ik veel mensen in een leasewagen die zelden of nooit zakelijk de deur uit gaan of bij klanten komen, die zien het als een extraatje of tegenwoordig vaak als een vereiste bij hun contract. Een luxe reiskostenvergoeding dus.

Mensen die veel bij klanten komen rijden doorgaans ook meer kilometers en zullen niet snel een klein autotje nemen.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een mooie Volvo van 10 jaar oud is ook heel representatief hoor... ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Mx. Alba schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 11:35:
Een mooie Volvo van 10 jaar oud is ook heel representatief hoor... ;)
Eens. Maar dat geldt doorgaans voor de grotere en luxere auto's uit het D segment of hoger. Dus voor de S80, Jaguars, E klasse etc.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12-2025
Bij ons is een leaseauto onderdeel van je "beloningspakket" vanaf een bepaalde salarisschaal. Het heeft daar weinig/niets te maken met of je klanten moet bezoeken :) Ik zit vaker in het vliegtuig dan wat anders en mag gewoon gebruik maken van een lease auto.
Je kan altijd prive goedkoper rijden dan een lease auto maar als je precies dezelfde auto vergelijkt in lease danwel prive dan lijkt lease mij altijd voordeliger qua kosten omdat een nieuwe auto zo hard afschrijft.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Precies, Chief.

De meeste mensen hoeven niet per se een representatieve, luxe of nieuwe auto te hebben. Die hebben gewoon vervoer nodig. En dan ga je dus inderdaad een leasewagen vergelijken met een goedkoop tweedehandsje. Dan zal een goedkoop tweedehandsje vast goedkoper uitkomen - maar wat ik al eerder zei, de mobilitietsgarantie en de financiële zekerheid van een leasewagen is ook heel veel waard... :)

Als je wel een representatieve auto nodig hebt, of gewoon graag een nieuwe auto wil rijden, dan slaat het financiële plaatje ook al snel door in het voordeel van leasen, maar dan zijn je startvariabelen ook anders.

[ Voor 20% gewijzigd door Mx. Alba op 07-10-2013 11:42 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Het is gewoon te kort door de bocht om te zeggen dat privé rijden altijd goedkoper is dan leasen. Het ligt maar net aan je vergoeding.

BlaBlaBla

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
(jarig!)
Korvaag schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 22:47:
Er zijn echt wel een aantal zeer fijne 2e-hands wagentjes waar ik wel blij van kan worden hoor... maar dan moet ik iets anders gaan rekenen met diesel/benzine :) Dikke bak importeren vanuit DE. Super :P

Overigens gaat mijn volgende auto zeer ws ook een 14% leasebak worden hoor. Ben er nog niet uit wat. Ik wil eigenlijk perse station ivm hobbies enzo. Ik vrees dat ook dat het een Prius station ofzo gaat worden. De V40 is ook mooi, maarja, geen station :P

Daarom vind ik het ook zo jammer dat de Octavia alleen in sedan 14% is :( maarja.. ik moet nog net iets meer dan 1 jaar met mijn 20% Megane en dan is er vast wel weer wat nieuws in de pauperbijtellingklasse ;)
V40 en Prius station gaan het niet worden in de 14% over een jaar, want die flikkeren er allebei per 1 januari uit. Je zou wel kunnen denken aan de Seat Leon st die 14% schijnt te gaan worden of de nieuwe 308 combi die ook nog moet gaan verschijnen.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Al die afvallers van 14% bijtelling elk jaar wil, maar hopen dat er in 2015 nog iets leuks overblijft op die elektro meuk na. Dat is in aanschaf allemaal toch te duur.

Toch zou ik me nu niet tegen te laten houden om de Octavia "hatchback" te nemen ipv de station in 20%. Extra ruimte is altijd te vinden in een dakkoffer en/of aanhanger.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:57
Hyp Hyper schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:32:
[...]

V40 en Prius station gaan het niet worden in de 14% over een jaar, want die flikkeren er allebei per 1 januari uit. Je zou wel kunnen denken aan de Seat Leon st die 14% schijnt te gaan worden of de nieuwe 308 combi die ook nog moet gaan verschijnen.
Die Leon is inderdaad een interessante als je een relatief goedkope station zoekt, zit best ruimte in en ziet er imho beter uit als een Octavia of Golf ;)
Wel vreemd dat die 2 niet meer in de 14% vallen, zal Seat wel mee gaan scoren (de nieuwe Megane estate?)

Afbeeldingslocatie: http://images.caradisiac.com/images/8/1/0/6/88106/S7-Presentation-Seat-Leon-ST-taille-break-298419.jpg

Flickr | Lego collectie

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:20

mphilipp

Romanes eunt domus

Hyp Hyper schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:32:
[...]
De V40 mist de grens maar op een paar gram na. Zou zomaar kunnen dat ze iets bedenken waardoor ie er toch weer in valt. En anders schijnt er nog een 3 cylinder dieseltje te komen. Volvo is bezig met nieuwe motoren, alleen heb ik geen idee of dat volgend jaar als wordt.

Ik heb gewoon aan de baas gevraagd of ik een maand eerder mocht ivm die bijtelling, Eigenlijk was de C30 tot jan '14 geleased. En mijn lieve baas zei ja, de leasemaatschappij mocht even slikken (we halen er genoeg auto's weg) en neemt mijn oude eerder terug zonder kosten. En de V40 wordt op 15 december op kenteken gezet.
(en niemand gelooft me als ik zeg dat ik bij het beste bedrijf van Nederland werk :+ )

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Widow
  • Laatst online: 01-12-2025
Dat doe je netjes dan, meeste leasetoko's zetten na half november geen auto's meer op kenteken :P

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
(jarig!)
AllSeeyinEye schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 11:11:

Los daarvan: in mijn vak is het not done om met een oude bak aan te komen bij opdrachtgevers. Alleen daarom rijdt iedereen al een nieuwe bak of, diegenen die ik ken die prive rijden, een 5 jr oude E Klasse of soortgelijk. (En om het nog meer in het extreme te plaatsen: van diverse Vlaamse branchegenoten hoor ik regelmatig dat als je aankomt in een (nieuwe) Golf, Astra of vergelijkbare auto, men er al vanuit gaat dat je slecht bent in je vak omdat je in zo'n 'goedkope' auto rijd! 8)7 )
Da's dan misschien in Vlaanderen zo. Als je hier in een 5 jaar oude E-klasse komt aanrijden als niet-directeur vinden ze je 'te duur'. 8)7

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Widow schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 18:50:
Dat doe je netjes dan, meeste leasetoko's zetten na half november geen auto's meer op kenteken :P
Klopt, maar 'wij' vonden dat we wel een keer een kadootje verdienden. We kunnen nl ook zó naar een andere LM overstappen. Aan hen de keuze, zullen we maar zeggen :+
Normaal gesproken zijn de leasemaatschappijen die het afknijpen doen (dealers en klanten) dus de rollen mogen ook wel een keer omgedraaid.

Maar ik ben er erg blij mee.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• joopv
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 11:11:
Ik zit al meer dan 20 jaar in de IT en ik heb nog nooit meegemaakt dat er bij klanten gekeken wordt naar de auto van iemand die ingehuurd wordt, komt klussen of zelfs maar op bezoek komt.

Denk je nou echt dat er daar op ge- of beoordeeld wordt? Dat zou toch werkelijk ongelooflijk kortzichtig zijn.

De mensen die de beslissingen moeten nemen over subcontracten / inhuren / detacheren / whatever hebben echt wel wat anders te doen dan de hele dag naar de auto's te kijken die aan komen rijden op de parkeerplaats. Als ze dat al uberhoubt zouden kunnen zien.

Volstrekt onrealistisch denkpatroon. Wordt alleen maar gebrukt door mensen als excuus om een grote / dure auto te 'moeten' rijden.

Er zijn natuurlijk wel rationele redenen om nieuwe auto's te rijden. Zoals betrouwbaarheid en een voorspelbare afschrijving. En je zou als detacheerder een aardig modderfiguur slaan als je werknemer regelmatig te laat bij de klant is omdat hij een oud barrel rijdt.

[ Voor 9% gewijzigd door joopv op 08-10-2013 19:25 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik geloof ook niet dat ze erop letten. Ik heb bij één klant ooit een opmerking gekregen omdat die persoon toevallig mijn auto zag. Het gekke was dat ik toen welliswaar in een 'grote' auto reed (Volvo S40) maar het was a)een auto uit de poule en b)de goedkoopste uitvoering. Mensen kijken alleen maar naar de buitenkant. Toen ik daarna een Audi A3 met alles erop en eraan nam (10k duurder) zei niemand iets, omdat het een leuk, klein autootje is. Maar over die Volvo heb ik toen een hoop opmerkingen gehad. Iedereen deed alsof het een dure Benz was.

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 08-10-2013 19:24 ]

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:45

Smarron

The bend

mphilipp schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:20:
[...]

Klopt, maar 'wij' vonden dat we wel een keer een kadootje verdienden. We kunnen nl ook zó naar een andere LM overstappen. Aan hen de keuze, zullen we maar zeggen :+
Normaal gesproken zijn de leasemaatschappijen die het afknijpen doen (dealers en klanten) dus de rollen mogen ook wel een keer omgedraaid.

Maar ik ben er erg blij mee.
Doen ze dit jaar bij mijn LM ook. Dit komt puur vanwege de verhoogde bpm die doorgevoerd gaat worden en daardoor de auto's volgend jaar weer iets duurder worden.

Ze gaan bij ons tot eind (lees voor de feestdagen) december door tot uitleveren op kenteken.

Dus het is wel vrij uniek, maar met een reden. :)

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Hyp Hyper
(jarig!)
Voor mij wordt nu nagevraagd wat afkoop van mijn contract kost (loopt tot eind januari) en als dat acceptabel is moet ik nog zien of één van de leasemaatschappijen waar 'we' zaken mee doen nog uit wil leveren in December. We zullen het beleven...of niet. ;)
(moet dan wel een snel leverbaar modelletje worden)
mphilipp schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:02:
De V40 mist de grens maar op een paar gram na. Zou zomaar kunnen dat ze iets bedenken waardoor ie er toch weer in valt. En anders schijnt er nog een 3 cylinder dieseltje te komen. Volvo is bezig met nieuwe motoren, alleen heb ik geen idee of dat volgend jaar als wordt.
Ze krijgen anders een off-year komend jaar, want wat nu 20% is (T3 bv.) wordt 25%. Jammer, al hebben ze zo te zien wel zat verkocht dit jaar..het barst van de V40 D2'tjes op de weg.

[ Voor 54% gewijzigd door Hyp Hyper op 08-10-2013 20:26 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Smarron schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:43:
[...]
Dit komt puur vanwege de verhoogde bpm die doorgevoerd gaat worden en daardoor de auto's volgend jaar weer iets duurder worden.
Maar die wordt gewoon doorberekend aan de klant (niet aan mij gelukkig), dus ik zie niet wie daar nou voordeel bij heeft. Geld gaat naar de staat.

• Deveon
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:24:
Ik geloof ook niet dat ze erop letten. Ik heb bij één klant ooit een opmerking gekregen omdat die persoon toevallig mijn auto zag. Het gekke was dat ik toen welliswaar in een 'grote' auto reed (Volvo S40) maar het was a)een auto uit de poule en b)de goedkoopste uitvoering. Mensen kijken alleen maar naar de buitenkant. Toen ik daarna een Audi A3 met alles erop en eraan nam (10k duurder) zei niemand iets, omdat het een leuk, klein autootje is. Maar over die Volvo heb ik toen een hoop opmerkingen gehad. Iedereen deed alsof het een dure Benz was.
Ik denk dat het afhankelijk is van je doelgroep. Als je bij een grote organisatie langs gaat zal niemand erop letten, maar hoe kleiner hoe eerder het op zal vallen. Daarnaast kan een goedkope auto (lage functie óf voordelig bezig) positief of negatief uit stralen en hetzelfde geld voor een dure auto (die doet zijn werk goed óf wij betalen zijn auto).

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

joopv schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:21:
[...]

Ik zit al meer dan 20 jaar in de IT en ik heb nog nooit meegemaakt dat er bij klanten gekeken wordt naar de auto van iemand die ingehuurd wordt, komt klussen of zelfs maar op bezoek komt.

Denk je nou echt dat er daar op ge- of beoordeeld wordt? Dat zou toch werkelijk ongelooflijk kortzichtig zijn.
Ik werk niet in de IT ;)
Verder lijkt het me sterk dat je opdrachtgever niet naar je auto kijkt op het moment dat je hem/haar op komt halen, of als je op een afspraak naast elkaar parkeert.
Volstrekt onrealistisch denkpatroon. Wordt alleen maar gebrukt door mensen als excuus om een grote / dure auto te 'moeten' rijden.
En toch is het in bepaalde sectoren echt zo. De grootte van de auto wordt, terecht of onterecht, toch gelinkt aan de kennis en kunde van de berijder. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor het dragen van een pak.
[quote]
mphilipp schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:24:
Sinds wanneer is (was...) een S40 een grote auto?
Mijn baas kreeg regelmatig opmerkingen over een Touareg. Kostte hem niet meer dan de BMW 5 die hij daarvoor altijd reed. Uiteindelijk de Touareg toch maar weer ingeruild voor een 5 serie. Die is wel geaccepteerd, de Touareg niet omdat het een SUV is.
Deveon schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 08:19:
[...]

Ik denk dat het afhankelijk is van je doelgroep. Als je bij een grote organisatie langs gaat zal niemand erop letten, maar hoe kleiner hoe eerder het op zal vallen. Daarnaast kan een goedkope auto (lage functie óf voordelig bezig) positief of negatief uit stralen en hetzelfde geld voor een dure auto (die doet zijn werk goed óf wij betalen zijn auto).
Ik denk dat de grootte van de organisatie niet van belang is. Mijn opdrachtgevers zijn overheden, verzekeraars (multinationals) en makelaars (van een paar man tot multinationals), en overal wordt evenveel op de auto's gelet :)

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
Ik let er altijd op in wat voor auto iemand rijdt. Maar dat is meer vanwege interesse in auto's dan dat ik iemand zijn status/kunde/kennis er van af leid :+

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

AllSeeyinEye schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 08:29:
[...]
Sinds wanneer is (was...) een S40 een grote auto?
Geen idee. Maar 'men' vond het blijkbaar heel wat. Was zo rond 1996/7.
Maar één opmerking van een (medewerker) klant en veel van kennissen die opmerkingen hadden als 'de zaken gaan goed zeker'.

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08-2025
Ben momenteel bezig met de Volvo V60 D4 Summum Geartronic (Power Blue) met lederen sportstoelen (Zwart) en Family Line pakket te bekijken. Wel een stuk duurder dan een volledig aangeklede Octavia Combi, maar alles blijft binnen budget. Kwa ruimte een stuk kleiner dat een Octavia, maar voor een weekendtje weg met de family voldoende en voor de zomer / wintersport is een skibox op het dak een prima oplossing.

Helaas is de D4 Geartronic pas in december van dit jaar gereed voor een proefrit. Vorige week in de V60 D2 automaat gereden en was prima A-naar-B vermogen. Echter vind ik het persoonlijk een beetje saai worden, vandaar de D4.

Tevens een stukje gereden met de Skoda Octavia Combi RS. Leuke auto, maar met 25% bijtelling wordt het te veel geld voor het type auto.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Hyp Hyper
(jarig!)
Wel opmerkelijk dat de Octavia ruimer is dan een wagen van een klasse hoger. Ik heb er in gezeten (niet gereden) en mij viel ook op dat hij vooral achterin veel ruimer was dan zijn klassegenoten.

Ik ga zelf overigens voor de nieuwe Mazda 3. (waarbij ik maar niet over de ruimte achterin begin :P)

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Een V60 is dan ook alleen in prijs een klasse hoger. Vergelijk de buitenmaten maar. Hij hangt een beetje tussen C en D-segment in.

Nee, merp!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:24

Nutral

gamer/hardware freak

Om in te haken op de status en auto's. Ik ga vaak naar locatie om daar project te bekijken en aan te sturen. Maar ik had een daihatsu cuore, daar heb ik toch wel erg veel opmerkingen over gekregen :(

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

En dat verbaast je? Wat rijd je nu?

[ Voor 29% gewijzigd door AllSeeyinEye op 26-10-2013 22:06 ]

• Deveon
  • Niet online
Hyp Hyper schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:34:
Wel opmerkelijk dat de Octavia ruimer is dan een wagen van een klasse hoger. Ik heb er in gezeten (niet gereden) en mij viel ook op dat hij vooral achterin veel ruimer was dan zijn klassegenoten.

Ik ga zelf overigens voor de nieuwe Mazda 3. (waarbij ik maar niet over de ruimte achterin begin :P)
Er is ook nog de Mazda 6 ;)

Voor mij is de Mazda 3 sedan diesel de opvolger of de 308 als goedkope alternatief.

• Zware Unit
Heeft iemand trouwens goede voorbeelden / foto's gezien van after market lederen bekleding voor de sportstoelen van de Skoda Octavia?

Lees trouwens berichten dat het dievengilde inmiddels is begonnen met het vakkundig verwijderen van de nieuwe navigatiesystemen uit de Golf VII en de Skoda Octavia. Gezien het navigatiesysteem uit mijn huidige A3 binnen 3 weken werd gestolen zit ik echt niet te wachten op een herhaling hiervan.

[ Voor 53% gewijzigd door Zware Unit op 26-10-2013 23:03 ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zware Unit schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:35:
Lees trouwens berichten dat het dievengilde inmiddels is begonnen met het vakkundig verwijderen van de nieuwe navigatiesystemen uit de Golf VII en de Skoda Octavia. Gezien het navigatiesysteem uit mijn huidige A3 binnen 3 weken werd gestolen zit ik echt niet te wachten op een herhaling hiervan.
Waren de Golfjes al niet razend populair bij Het Gilde? Dat Pioneer systeem was er zó uit te lichten (gewoon een dubbel DIN bak). Audi en Skoda zijn hetzelfde concern...zelfde Pioneer spul? BMW schijnt ook makkelijk te lichten te zijn. Een collega is zijn 3-serie navi kwijt. Mooi gat in het dashboard én ook het bedieningspookje hadden ze meegenomen. Blijkbaar zit alles wat je nodig hebt op dezelfde plek. Dan is het vragen om diefstal.

Gelukkig heeft Volvo het systeem gesplitst en ergens achter het dashboardkastje weggefrommeld, anders waren die ook de sigaar. Kun je zien dat het die fabrikant geen bal kan schelen. Het is al jaren bekend dat de Golfjes populair zijn om die navi's die er zo simpel uit te halen zijn. Ze hádden er iets meer moeite voor kunnen doen. Maar ja...verzekering betaalt en zo verkopen ze 1,5 systeem ipv 1 aan iedere klant.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Zware Unit schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:35:
Heeft iemand trouwens goede voorbeelden / foto's gezien van after market lederen bekleding voor de sportstoelen van de Skoda Octavia?
Die mallen zijn er nog niet, duurt nog een paar weken. En onze leder inbouwers zijn niet de kunstenaars die je in auto pimp programma's ziet, die op maat snijden en naaien per auto.

• Hyp Hyper
(jarig!)
mphilipp schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 00:37:
Gelukkig heeft Volvo het systeem gesplitst en ergens achter het dashboardkastje weggefrommeld, anders waren die ook de sigaar. Kun je zien dat het die fabrikant geen bal kan schelen. Het is al jaren bekend dat de Golfjes populair zijn om die navi's die er zo simpel uit te halen zijn. Ze hádden er iets meer moeite voor kunnen doen. Maar ja...verzekering betaalt en zo verkopen ze 1,5 systeem ipv 1 aan iedere klant.
Volkswagen/Skoda heeft het ook al gesplitst. Alleen lijkt dat inmiddels niet meer altijd te helpen. Ook is bij een collega van me evengoed de hele boel gesloopt in een vruchteloze poging de set te jatten.

• Zware Unit
Hyp Hyper schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 09:06:
[...]

Volkswagen/Skoda heeft het ook al gesplitst. Alleen lijkt dat inmiddels niet meer altijd te helpen. Ook is bij een collega van me evengoed de hele boel gesloopt in een vruchteloze poging de set te jatten.
Zit er dus echt aan te denken om de Octavia van mijn shortlist af te halen vanwege dit gedoe. Echt geen zin in de after market navi / audio zooi. Woon in Utrecht en het boevengilde is hier goed vertegenwoordigd. Zoals zoveel zaken moet de consument spreken door het product niet aan te schaffen.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:55

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Over een paar maanden mag ik ook weer...

Mijn 'eisen' zijn:

- liefst 14%
- diesel
- heel ruim maar geen MPV (station dus)
- stevige stoel ivm slechte rug
- goede geluidsinstallatie (evt als optie)

Ik heb momenteel de Focus Wagon op de shortlist en de Leon ST. Heb nu een Ibiza ST en die bevalt wel, de motor is alleen een beetje underpowered en de koffer te klein. Ik twijfel of ik wel weg moet stappen van een 'winning formula'... ik heb zowel de Leon als de Ford wel eens gereden en beiden lijken me op het oog prima auto's.

Iemand meer in-depth overwegingen?

Verwijderd

Zware Unit schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 09:37:
[...]

Zit er dus echt aan te denken om de Octavia van mijn shortlist af te halen vanwege dit gedoe. Echt geen zin in de after market navi / audio zooi. Woon in Utrecht en het boevengilde is hier goed vertegenwoordigd. Zoals zoveel zaken moet de consument spreken door het product niet aan te schaffen.
Volgens mij is het bij de nieuwe A3 op zich niet lastig het systeem te stelen maar wel lastig om het in een andere auto weer in te bouwen vanwege het bewegende scherm en de knoppen die bij de armsteun zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.audiblog.nl/wp-content/Audi-A3-dashboard-2013-offici%C3%ABle-foto-1.jpg

• PWM
  • Niet online
Hyp Hyper schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 09:06:
[...]

Ze halen hem er gewoon uit hoor. De grote is al vaak verdwenen, maar de kleine unit in mijn Golf 7 voorloop is ook al de sjaak geweest. Het is wel gesplitst, maar daar is ook alles mee gezegd.

Afbeeldingslocatie: http://www.vwforum.nl/resources/image/35483

Daar gaat je scherm. Hier gaat de unit:

Afbeeldingslocatie: http://www.vwforum.nl/resources/image/35486

[ Voor 18% gewijzigd door PWM op 27-10-2013 10:02 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

HTT-Thalan schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 09:44:

Mijn 'eisen' zijn:

- liefst 14%
- diesel

Ik heb momenteel de Focus Wagon op de shortlist en de Leon ST. Heb nu een Ibiza ST en die bevalt wel, de motor is alleen een beetje underpowered en de koffer te klein. Ik twijfel of ik wel weg moet stappen van een 'winning formula'... ik heb zowel de Leon als de Ford wel eens gereden en beiden lijken me op het oog prima auto's.

Iemand meer in-depth overwegingen?
Die focus is over een paar maanden geen 14% meer, dan lijkt de keus vrij makkelijk. De Clio estate blijft ook 14% maar die zul je dan ook wel te klein vinden. Peugeot komt ergens in het voorjaar met de 308 SW met 14% bijtelling, dit lijkt me dan wat te laat voor jou.
Een volvo V60 PiH zal wel buiten je budget vallen :P

• Hyp Hyper
(jarig!)
PWM schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:00:
[...]

Ze halen hem er gewoon uit hoor. De grote is al vaak verdwenen, maar de kleine unit in mijn Golf 7 voorloop is ook al de sjaak geweest. Het is wel gesplitst, maar daar is ook alles mee gezegd.

[afbeelding]

[afbeelding]
Daar is toch geen beginnen meer aan zou je denken...
Heb 'gehoord' dat de nieuwe installaties over de hele wagen verdeeld zijn, maar dat is dus niet zo? Of het zijn minder belangrijke onderdelen die achterblijven?

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Golf variant is er toch ook in 14%? Anders de Jetta, heeft een ruime kofferbak, of de Octavia, daar passen zeker 6 lijken in de koffer.

• PWM
  • Niet online
Hyp Hyper schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:13:
[...]

Daar is toch geen beginnen meer aan zou je denken...
Heb 'gehoord' dat de nieuwe installaties over de hele wagen verdeeld zijn, maar dat is dus niet zo? Of het zijn minder belangrijke onderdelen die achterblijven?
Neehoor, dat is gewoon de marketing. In de praktijk zit alles gewoon onder handbereik. Alleen de kabels blijven achter.

• Deveon
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:18:
Golf variant is er toch ook in 14%? Anders de Jetta, heeft een ruime kofferbak, of de Octavia, daar passen zeker 6 lijken in de koffer.
Een sedan heeft inderdaad ook een flinke kofferbak. Doet vaak niet onder voor station die eigenlijk een verlengde hatchback is. Een collega van mij gaat altijd op wintersport met zijn Octavia sedan (vorig model) en neemt zn 2 kinderen ook mee.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik ben de afgelopen drie jaar met een Avensis sedan op vakantie geweest, met z'n vijven. Goed te doen hoor, nooit ruimte te kort gehad.

• PWM
  • Niet online
De kofferbak van de Jetta hybrid is wel erg klein, daar ligt de batterij in, wel iets om rekening mee te houden.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

PWM schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:46:
De kofferbak van de Jetta hybrid is wel erg klein, daar ligt de batterij in, wel iets om rekening mee te houden.
Daar had ik niet bij stilgestaan. Ik ken alleen de reguliere Jetta.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De accu van een hybrid is max even groot als de LPG-tank van een bi-fuel auto. Bij de Prius bijvoorbeeld ligt de accu onder de rugleuning van de achterbank en weegt maar een kilo of 30.

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

PWM schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:33:
[...]

Neehoor, dat is gewoon de marketing. In de praktijk zit alles gewoon onder handbereik. Alleen de kabels blijven achter.
Bovendien houdt de splitsing ook niet meer in dat een deel tegenwoordig weggewerkt zit in het dashboardkastje ipv dat alles in 1 unit zit. Een geoefende dief jat dit systeem nog steeds binnen 5 minuten uit een Golf. Helaas is er wat dat betreft dus geen vooruitgang te bespeuren.

Nee, merp!

• PWM
  • Niet online
Mx. Alba schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 11:02:
De accu van een hybrid is max even groot als de LPG-tank van een bi-fuel auto. Bij de Prius bijvoorbeeld ligt de accu onder de rugleuning van de achterbank en weegt maar een kilo of 30.
Bij de Jetta neemt hij anders een aardig groot deel in van je kofferbak:

Afbeeldingslocatie: http://image.automobilemag.com/f/reviews/editors_notebook/1304_2013_volkswagen_jetta_hybrid_sel_premium/46018099+w968/2013-Volkswagen-Jetta-Hybrid-trunk-17.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 27-10-2013 11:18 ]

• Hyp Hyper
(jarig!)
AllSeeyinEye schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:18:
Nee, geen variant 14%. Jetta volgend jaar ook niet meer.
De Octavia (hatchbak, niet de combi) zal volgend jaar wel nog 14% zijn volgens enkele bronnen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PWM schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:00:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Vanwege dát heb ik in m'n huidige VW (Scirocco) bewust het RNS510 systeem achterwege gelaten en er de RCD510 in laten zetten terwijl het RNS systeem standaard in de uitrusting zat bij een Highline Plus.

Vorige auto heb ik een keer of 4 een nieuwe ruit in kunnen laten zetten + een volledig nieuw systeem. Het gebeurt hier nooit bij me thuis, altijd als ik ergens bij klanten geparkeerd sta gedurende de dag (en ik parkeer als het even kan in een bewaakte Q-Park).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

wimmel_1 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 16:26:
[...]
Vorige auto heb ik een keer of 4 een nieuwe ruit in kunnen laten zetten
Voor mij is dat de hoofdreden om géén VW te willen. Plus nog eea, maar ik heb absoluut geen zin om in een dievenmagneet te gaan rijden, hoe mooi ze ook zijn. Ik hoor nu al jaren dat je een sitting duck bent met een VW en een navigatiesysteem. Ze mogen er wel iets op gaan verzinnen, verzekeraars worden er denk ik ook een beetje simpel van.

• Schimanski81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 09:44:

Mijn 'eisen' zijn:

- liefst 14%
- diesel
Voor mij komende zomer bijna hetzelfde verhaal als hierboven alleen wil ik dan ook nog eens een automaat. Volgens mij heb je bij 14% station, C-segment, automaat alleen maar hybrides als opties?

Trekhaak is dan ook wel weer gewenst en dat kan dan weer niet met een hybrid. Dus dan wordt het kiezen tussen geen trekhaak en lekker goedkoop rond knorren of een 20% auto (wel veel meer keuze) en meer bijtelling betalen (gaat al snel richting 90/100 euro verschil denk ik).

Dan is het nog de vraag; wat is die trekhaak mij waard... :? Als het 5x per jaar is is het veel denk ik (circuitdagjes met de motor) maar wel verdomd makkelijk omdat je anders een andere auto moet regelen met bijbehorende kosten.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
Voor 1100 a 1200 euro per jaar kun je ook wel een paar busjes of auto's met trekhaak huren. Het wordt voornamelijk een gemaksfactor.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Als je een slechte rug hebt, waarom overleg je dan niet met je baas / leasemij over een op maat gemaakte stoel?

• Schimanski81
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 12:46:
Voor 1100 a 1200 euro per jaar kun je ook wel een paar busjes of auto's met trekhaak huren. Het wordt voornamelijk een gemaksfactor.
Eens. Drempel wordt hoger.

Om onduidelijkheden te voorkomen; ik heb gelukkig geen slechte rug en heb geen problemen met de stoel in mijn huidige lease auto vb (Laguna III). De geluidsinstallatie geloof ik ook wel, vind ik standaard meestal wel al prima.

Blijft leuk om te orienteren naar een volgende auto :)

Verwijderd

Enige optie is dan de Leon ST denk ik. 14% bijtelling, geen hybride. Automaat mogelijk en je mag dacht ik tot rond de 1000KG trekken.

• Zware Unit
Seat ST is idd momenteel de enige optie. Prima ruime auto en lekker betaalbaar, dus normaal voldoende budget voor leuke opties. Eventueel after market een goede geluidsinstallatie te plaatsen.

Echter 14% bijtelling enkel met handbak. DSG is 20% bijtelling.

Afbeeldingslocatie: https://seatcms.blob.core.windows.net/content/Images/LeonSt/gallery-images/leon-st-01.jpg

Afbeeldingslocatie: https://seatcms.blob.core.windows.net/content/Images/LeonSt/gallery-images/leon-st-02.jpg

Afbeeldingslocatie: https://seatcms.blob.core.windows.net/content/Images/LeonSt/gallery-images/leon-st-03.jpg

Afbeeldingslocatie: https://seatcms.blob.core.windows.net/content/Images/LeonSt/gallery-images/leon-st-04.jpg

Afbeeldingslocatie: https://seatcms.blob.core.windows.net/content/Images/LeonSt/gallery-images/leon-st-05.jpg

Afbeeldingslocatie: https://seatcms.blob.core.windows.net/content/Images/LeonSt/gallery-images/leon-st-09.jpg

[ Voor 192% gewijzigd door Zware Unit op 28-10-2013 21:35 ]

• Schimanski81
  • Niet online
Leon st ziet er prima uit maar is 20% idd indien automaat. In die 20% klasse is er genoeg te krijgen met de eisen die ik heb; octavia, focus, megane, 308, leon, golf, astra etc. Hoopte desondanks voor een dubbeltje op de eerste rij te kunnen zitten. Maar vb Auris wagon is ook niet verkeerd denk ik, geen idee hoe een cvt rijdt en of een hybrid toegestaan is gezien de km die ik rij (40k), standaard is er dan de keuze voor een diesel.

• Hyp Hyper
(jarig!)
De Auris ST Hybrid mag tot 350 kilo trekken. Genoeg voor een boedelbakje met niet al te zware lading of een kleine vouwwagen.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:56

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Alleen is het jammer dat er op de 14% Leon ST weer geen panoamadak of acc te kiezen is.. Het aantal opties is wat dat betreft redelijk beperkt, de prijs die je moet betalen ;)

www.google.nl

• marteltor
  • Laatst online: 16:58
Je kan op de leon toch gewoon het 9 speaker + subwoofer pakket nemen? En op de st geen panoramadak...ook geen open dakje?

• Schimanski81
  • Niet online
Hyp Hyper schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:19:
De Auris ST Hybrid mag tot 350 kilo trekken. Genoeg voor een boedelbakje met niet al te zware lading of een kleine vouwwagen.
Ik had helemaal gemist dat er wel een trekhaak mogelijk was. Net even gechecked en er mag 345 kg achter :) Is genoeg voor een licht motortrailertje met motor. Jammer dat ik niet nu al kan over stappen.

Overigens wel vreemd dat er bij de hatchback geen trekhaak mogelijk is.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:29:
Alleen is het jammer dat er op de 14% Leon ST weer geen panoamadak of acc te kiezen is.. Het aantal opties is wat dat betreft redelijk beperkt, de prijs die je moet betalen ;)
Op DirectLease:
Dak PTC Panoramisch schuif/kanteldak info € 850

Open dak met elektrische bediening kan kantelen, is schuifbaar en bevindt zich voorin

Is dus wel een "gewoon schuifdak" aanwezig.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Lees de brochure anders eens..

Is niet leverbaar icm 14% EcoMotive uitvoering, wel op alle andere uitvoeringen, maar daar hadden we het niet over.

www.google.nl

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb vandaag het contract gekrabbeld, blijkt dat het leasebudget 1050 is ex brandstof (tankpas).

Dat betekent dat met 50k per jaar een Outlander PHEV ook een optie is.... 7% bijtelling en tutti lampioni.
Heel wat anders dan een Seat ST maar wel errug cool... helaas 6 maanden levertijd.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

HTT-Thalan schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:59:
Ik heb vandaag het contract gekrabbeld, blijkt dat het leasebudget 1050 is ex brandstof (tankpas).

Dat betekent dat met 50k per jaar een Outlander PHEV ook een optie is.... 7% bijtelling en tutti lampioni.
Heel wat anders dan een Seat ST maar wel errug cool... helaas 6 maanden levertijd.
Heb je al gekeken naar een 20%ér die minder duur is in cataloguswaarde? Dan kom je misschien op hetzelfde bijtellingsbedrag uit maar heb je veel meer keuze. Ondanks dat de Outlander wel een dikke bak is, maar ik vind het wel een beetje een oude lullen gehalte hebben ("lekker hoge instap etc"), maar dat is natuurlijk persoonlijk. Als ik zou moeten kiezen tussen de Leon en de Outlander dan toch de Outlander, lijkt me meer comfy auto :).
Flink lease-budget overigens.
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:03:
Lees de brochure anders eens..

Is niet leverbaar icm 14% EcoMotive uitvoering, wel op alle andere uitvoeringen, maar daar hadden we het niet over.
Rustig maar :'). Had erover heen gelezen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Kecin op 29-10-2013 16:25 ]

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:53

page404

Website says no

HTT-Thalan schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 15:59:

Zo, dat is een riante vergoeding. Maar goed, daar staan flink wat kilometers tegenover. Klinkt bijna als een accountmanager of vertegenwoordiger.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

page404 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:36:
[...]

Zo, dat is een riante vergoeding. Maar goed, daar staan flink wat kilometers tegenover. Klinkt bijna als een accountmanager of vertegenwoordiger.
System Engineer / Presales :).

Ik kan datzelfde bedrag ook maandelijks uitgekeerd krijgen + 19 cent per kilometer declareren, maar dan moet ik zelf een auto regelen (en die moet representatief zijn, zelf verantwoordelijk voor onderhoud etc).

Lease lijkt me toch veiliger / eenvoudiger.

Ik hoef niet persé een SUV maar er zijn nog niet zoveel auto's in de 7% categorie en deze heeft wel dikke opties. Als ik een 320d Touring wil betaal ik 20% over een wellicht lager bedrag, maar kom ik nog steeds vrij hoog uit.

7% van de Outlander zou terecht komen op ongeveer 300 bruto per maand, da's gewoon enorm weinig.
Een Seat Leon ST á 30k tegen 14% komt al op 350 euro bruto terecht.

[ Voor 20% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-10-2013 17:37 ]

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Kecin schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:25:
[...]

Rustig maar :'). Had erover heen gelezen :)
Ja, :') :') :') :') :') Inderdaad. ;)

Waarom uberhaupt een website van derden gebruiken als bron? :') |:( 8)7 :> :>

Zo, weer genoeg smilies gepost :)

www.google.nl

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Kecin schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 16:25:
[...]
Heb je al gekeken naar een 20%ér die minder duur is in cataloguswaarde? Dan kom je misschien op hetzelfde bijtellingsbedrag uit maar heb je veel meer keuze.
Dat is heel moeilijk om dat voor elkaar te krijgen. Ik zie het al met het verschil tussen 14% en 20% en dat is maar 6%; tussen 7 en 20 is 13%.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 17:46:
[...]

Ja, :') :') :') :') :') Inderdaad. ;)

Waarom uberhaupt een website van derden gebruiken als bron? :') |:( 8)7 :> :>

Zo, weer genoeg smilies gepost :)
Een website die van een grote leasemaatschappij is lijkt me toch wel voldoende correcte informatie te bevatten om een goede calculatie en optielijst te bieden. Je kan er ook gewoon online een aanvraag doen en je werkt inprincipe op hun backend qua gegevens en optielijsten. Dus daarom een website van derden gebruiken. Het is dat het aan mezelf lag (ik had een automaatje geselecteerd en daardoor een 20%'er had), de informatie bleef gewoon correct.

[ Voor 9% gewijzigd door Kecin op 29-10-2013 19:45 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

mphilipp schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:28:
[...]

Dat is heel moeilijk om dat voor elkaar te krijgen. Ik zie het al met het verschil tussen 14% en 20% en dat is maar 6%; tussen 7 en 20 is 13%.
Het is gewoon heel simpel: Bijtellingspercentage door de helft = cataloguswaarde x 2 :P.
Dat betekent dus dat ik tot ongeveer 50k aanschafwaarde kan gaan en daarmee heb je de Outlander PHEV zo'n beetje tutti lampioni uitgerust.

Word wel wennen, zo'n automaat, ik heb het er meestal niet zo op. En dan moet ik ook zo'n laadpaal voor de deur, hendig als je in een rijtjeshuis woont :P.

• Deveon
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:49:
[...]

Het is gewoon heel simpel: Bijtellingspercentage door de helft = cataloguswaarde x 2 :P.
Dat betekent dus dat ik tot ongeveer 50k aanschafwaarde kan gaan en daarmee heb je de Outlander PHEV zo'n beetje tutti lampioni uitgerust.

Word wel wennen, zo'n automaat, ik heb het er meestal niet zo op. En dan moet ik ook zo'n laadpaal voor de deur, hendig als je in een rijtjeshuis woont :P.
Ook nog een privé parkeerplaats voor de deur, ideaal toch?

Misschien red je ook een v60 plugin of wordt dat te gek?

Ps: leasebudget excl brandstof is echt onzin, de brandstof moet ook betaald worden toch? Dat je de auto least zonder maakt dan toch niet uit?

[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 29-10-2013 22:49 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

HTT-Thalan schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:49:
[...]
Ik heb indertijd een mooie sheet gemaakt waarin ik alles naast elkaar leg. Ik heb een bepaald leasebudget en als ik dat overschrijdt, moet ik wat bijbetalen (is weer aftrekbaar). Ik zie dan meteen de netto kosten per maand. Als ik die 7% traktor erin zet, zie ik al dat het bijna de helft aan bijtelling is dan mijn 14% V40 van €37k. En die is weer €100 netto goedkoper voor mij dan mijn C30 (20%) van €32k.

@Deveon: Ik hoef ook alleen maar rekening te houden met de leaseprijs ex-brandstof. Die wordt door Sinterklaas (de baas) betaalt, dus ik hoef er niet naar te kijken. Misschien dat ze wel gaan piepen als het een Porsche is die 1:4 loopt ofzo... :+

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Deveon schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:47:
[...]

Ook nog een privé parkeerplaats voor de deur, ideaal toch?

Misschien red je ook een v60 plugin of wordt dat te gek?

Ps: leasebudget excl brandstof is echt onzin, de brandstof moet ook betaald worden toch? Dat je de auto least zonder maakt dan toch niet uit?
We hebben allemaal een brandstofpas, m.a.w. de leasemaatschappij word daar niet bij betrokken en dus zoek je de leaseprijs uit zonder brandstof.

En de V60 Plugin is inderdaad geen optie, die komt op dit kilometrage veel te ver boven budget uit en dat is dan nog zonder opties. Ik heb liever wat meer luxe in een klasse lager dan dat ik met alle geweld een 'groot' merk rijd. Niet dat die outlander nou een schande is, ik heb nu een Ibiza ST... dus je hoort mij absoluut niet klagen :).

Ik vind het gewoon opvallend dat die ene regel, die klasse qua bijtelling waar de auto in valt, zoveel kan uitmaken. In de praktijk is het waarschijnlijk onhaalbaar om die geschetste 1 op 67 (voor de outlander) te halen, zeker bij lange ritten, maar de cijfers zullen goed genoeg zijn voor de overheid :P.

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Ik zou toch ook de mogelijkheid om zelf iets te regelen overwegen. Als jij die 1050 euro uitgekeerd kan krijgen en dan de 19 cent per kilometer, daar kan je leuke auto's voor rijden. Zelf krijg ik 700 euro + 19 cent per kilometer en kan daar een 2 jaar oude Volvo V70 makkelijk voor rijden (ik rij tussen de 50k en 60k zakelijk per jaar). Bijkomend voordeel: 0% bijtelling :). Bijkomend nadeel, 5 tot 6 keer 100 euro diesel in de auto gooien is niet leuk :(

Living the American Dream

• Zware Unit
Stampertje schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:35:
Ik zou toch ook de mogelijkheid om zelf iets te regelen overwegen. Als jij die 1050 euro uitgekeerd kan krijgen en dan de 19 cent per kilometer, daar kan je leuke auto's voor rijden. Zelf krijg ik 700 euro + 19 cent per kilometer en kan daar een 2 jaar oude Volvo V70 makkelijk voor rijden (ik rij tussen de 50k en 60k zakelijk per jaar). Bijkomend voordeel: 0% bijtelling :). Bijkomend nadeel, 5 tot 6 keer 100 euro diesel in de auto gooien is niet leuk :(
Kan jij eens voorrekenen wat jij kwijt bent aan je 2 jaar oude Volvo V70? Heb zelf de berekening recentelijk gedaan en verschil tussen lease en koop was zo klein dat lease de veilige route was.

• Stampertje

Stampertje

Gaat je nix aan

Lease is veiliger, maar met mijn budget kon ik een V40 D2 leasen (als volvofiel moest en zou het een volvo zijn). Helaas is die te klein voor mij (er zijn dagen dat ik 14 grote golftassen in de auto mee moet nemen).

Wat ik kwijt ben per maand:

HSB: 147 euro
diesel: gemiddeld 400 euro denk ik
Verzekering: 27 euro (all risk, 80% BM)
onderhoud: inclusief banden etc. 150 euro per maand ong.

deze kosten kan ik allen betalen uit mijn 19 cent per km vergoeding. Als afschrijving neem ik de 700 euro die ik bruto uitgekeerd krijg. Dit zorgt ervoor dat ik over 1 jaar weer een dan 2/ 2,5 jaar oude kan kopen.

• PWM
  • Niet online
Morgen voor het eerst een rondje in mijn nieuwe auto rijden, de Outlander PHEV. In januari besteld, nu eens kijken hoe het rijd. Mijn eigen PHEV is nu in Belgie, rond de 15e geleverd.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PWM schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:05:
Morgen voor het eerst een rondje in mijn nieuwe auto rijden, de Outlander PHEV. In januari besteld, nu eens kijken hoe het rijd. Mijn eigen PHEV is nu in Belgie, rond de 15e geleverd.
Kom er even mee langs Breda rijden als je wilt ;-)

• Zware Unit
Stampertje schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:52:
Lease is veiliger, maar met mijn budget kon ik een V40 D2 leasen (als volvofiel moest en zou het een volvo zijn). Helaas is die te klein voor mij (er zijn dagen dat ik 14 grote golftassen in de auto mee moet nemen).

Wat ik kwijt ben per maand:

HSB: 147 euro
diesel: gemiddeld 400 euro denk ik
Verzekering: 27 euro (all risk, 80% BM)
onderhoud: inclusief banden etc. 150 euro per maand ong.

deze kosten kan ik allen betalen uit mijn 19 cent per km vergoeding. Als afschrijving neem ik de 700 euro die ik bruto uitgekeerd krijg. Dit zorgt ervoor dat ik over 1 jaar weer een dan 2/ 2,5 jaar oude kan kopen.
Wat is de aanschaf prijs geweest en wat schrijf je af per maand?

• Stampertje

Stampertje

Gaat je nix aan

Aanschafprijs was 22.500 en ik houd rekening met een afschrijving van 380 euro per maand.

die 22.500 Euro was voor een V70 2.0d met 90.000 km op de teller incl. winterbanden op stalen velg.

[ Voor 36% gewijzigd door Stampertje op 30-10-2013 18:37 ]

Verwijderd

Vandaag even kunnnen rijden in de V60 plugin van een collega. Wat een bak. En dan te bedenken dat hij de komende 5 jaar voor niks kan rond tuffen. Mooi, die regels in NL. Overigens, een V60 plugin is standaard een summum dus op zich al redelijk luxe. Buurman heeft zijn PHEV deze week gekregen. Ook leuke bak met lekker voordeel. Die mensen zijn echt spekkopers.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zeker. Helaas is hier hybride een nogo. mag je niet bestellen....
Dus 14% Diesel of Benzine is nu voordeligst..

Die rij ik dus nu, maar teveel kilometers, dus max 3 jaar ipv de 5 of 4 jaar normaal. Hopen dat er tegen die tijd nog iets als 14% bestaat, anders is zoals Stampertje, aanschaf van een jonge tweedehands al snel voordeliger.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Oneens met de stelling dat jong tweedehands voordeliger is, want de vergelijking die dan gemaakt wordt gaat altijd scheef. Als je echt wil vergelijk zal je immers ook moeten rekenen met (tenminste 2x per jaar) dealer onderhouden, twee bandenwissels op je eigen velgen en een auto in dezelfde uitrusting als dat je anders geleased zou hebben. En vergeet je renteverlies niet mee te rekenen ;) De meesten die deze berekening maken vergelijken een Golf van 8 jaar oud die bij de garage om de hoek onderhouden wordt met een nieuwe leaseauto. Maar die discussie is al verschillende malen gevoerd hier.

• Zware Unit
Eens. Volvo V70 is voor mij op basis van 20.000km per jaar goedkoper in de lease dan in de koop. Na 5 jaar is de koop auto wel veel goedkoper aangezien hij dan volgens mijn berekening is afgeschreven en de verzekering naar WA gaat.

[ Voor 41% gewijzigd door Zware Unit op 31-10-2013 10:03 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
AllSeeyinEye schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:52:
Oneens met de stelling dat jong tweedehands voordeliger is, want de vergelijking die dan gemaakt wordt gaat altijd scheef. Als je echt wil vergelijk zal je immers ook moeten rekenen met (tenminste 2x per jaar) dealer onderhouden, twee bandenwissels op je eigen velgen en een auto in dezelfde uitrusting als dat je anders geleased zou hebben. En vergeet je renteverlies niet mee te rekenen ;) De meesten die deze berekening maken vergelijken een Golf van 8 jaar oud die bij de garage om de hoek onderhouden wordt met een nieuwe leaseauto. Maar die discussie is al verschillende malen gevoerd hier.
Ligt er aan wat je uitgangspunt van de vergelijking is. Een gelijkwaardige auto lease t.o.v. koop. Of gewoon een degelijk vervoersmiddel dat voldoet in de vervoersbehoefte van A naar B, los van de leeftijd en imago.
Het eerste geval is lease ook met 25% bijtelling vaak een nobrainer, maar in het tweede geval is een auto privé het overwegen waard.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Vervoer heb je nodig, het gaat over de wijze waarop (en dus feitelijk: waarin). Als je dan vergelijkt, snap ik best dat je niet een hagelfonkelnieuwe auto pakt voor de privé-rijden kant. Maar om enigszins te kunnen vergelijken lijkt me dat je wel moet vergelijken met een auto in dezelfde uitvoering, maar dan jonggebruikt. Dus als je een Passat Highline 2.0 TDI zou leasen, ga je in de vergelijking natuurlijk uit van een Passat Highline 2.0 TDI, maar dan met bijvoorbeeld 40k km en 1 jaar oud op de teller.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

@AllSeeyinEye
Ligt ook aan de verschillende leaseregelingen en eventuele km vergoedingen als je priveauto rijdt.

Bij mijn vorige werkgever heb ik het uitgerekend en was met prive auto goedkoper, inclusief alle zaken die je noemt: 2 tot 3x per jaar dealer onderhoud, winterwielenset, afschrijving etc.

21cent kosten aan elke gereden km bij de prive auto (daadwerkelijk, na 2 jaar gebruik in excel bijgehouden)
zakelijke km werden vergoed tegen 19cnt netto + 15cnt bruto
Deed ik de berekening met dezelfde auto (met zelfde opties) in de lease + privegebruik ( dus bijtelling ), dan kwam ik op 26cnt kosten voor elke prive km die ik maakte.
Ik heb het dan over een 14% ecodiesel! Ik kocht hem prive, en gekocht toen hij 7 maanden oud was.

Huidige werkgever slaat de balans weer door naar lease.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 31-10-2013 11:23 ]

• PWM
  • Niet online
Iets om rekening mee te houden. Ik werd vandaag gebeld door de Leasemij over de diefstal gevoeligheid van de Outlander PHEV.

Door de populariteit van dit type auto's in Oost-Europa (ja, daar krijg je ook subsidie al berijder), verwacht men een grote diefstalgolf, mede veroorzaakt doordat de politie/justitie dit onderwerp totaal links laat liggen.

De verwachting is dat 1 op de 10 (1 op de 10!) Outlander PHEV's gestolen gaat worden Bij de Lexus RX is dit overigens al 1 op 18).

Dit zijn echt ongeloofelijke getallen 8)7

Mijn auto krijgt nu een extra startonderbreker, een 2de alarm en een Tracking device |:(

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Get!em schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:22:
21cent kosten aan elke gereden km bij de prive auto (daadwerkelijk, na 2 jaar gebruik in excel bijgehouden)
zakelijke km werden vergoed tegen 19cnt netto + 15cnt bruto
Deed ik de berekening met dezelfde auto (met zelfde opties) in de lease + privegebruik ( dus bijtelling ), dan kwam ik op 26cnt kosten voor elke prive km die ik maakte.
Ik heb het dan over een 14% ecodiesel! Ik kocht hem prive, en gekocht toen hij 7 maanden oud was.
Dan ligt het dus ook sterk aan hoeveel km's je privé rijdt denk ik. Of niet?
Jij hebt het zo te zien dan wel over een redelijk riante regeling. Bij ons krijg je er een bruto bedrag bij op je salaris als compensatie (leaserijders hebben immers het loon in natura) en dan een km vergoeding van 19c. Maar in feite gaan ze er van uit dat je gewoon de leasauto neemt. Er zijn er een paar (op 1 hand te tellen) die een eigen auto hebben.

Het is denk ik heel sterk afhankelijk van de situatie (en de mazzel dat je geen tramellant krijgt met je auto), en natuurlijk je eigen voorkeur. Sommigen willen persé een bepaalde auto rijden die niet te leasen is. Voor mij persoonlijk is het een stukje gemak. Ik ben niet echt een uitgesproken autofreak, dus ik hoeft niet zo nodig een auto te bezitten, ook al zou het in mijn geval heel misschien goedkoper kunnen. Hoewel ik niet geloof dat ik die V40 goedkoper zou kunnen rijden als ik 'm privé koop. Ik weet uiteindelijk niet waar ik gedetacheerd wordt straks. Zul je zien dat ik in mijn woonplaats terecht kom met 10km per dag. Dan gaat het niet lukken... ;)

• Deveon
  • Niet online
Die extra startonderbreker, tweede alarm en tracking device hebben ze je zo snel verkocht ;)

• PWM
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:49:
Die extra startonderbreker, tweede alarm en tracking device hebben ze je zo snel verkocht ;)
Die zijn voor kosten van de leasemij ;) En aangezien die een hele rits PHEV's in bestelling hebben, en het overal gaan doen, lijkt het me geen broodje aap.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

PWM schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 20:25:
Iets om rekening mee te houden. Ik werd vandaag gebeld door de Leasemij over de diefstal gevoeligheid van de Outlander PHEV.

Door de populariteit van dit type auto's in Oost-Europa (ja, daar krijg je ook subsidie al berijder), verwacht men een grote diefstalgolf, mede veroorzaakt doordat de politie/justitie dit onderwerp totaal links laat liggen.

De verwachting is dat 1 op de 10 (1 op de 10!) Outlander PHEV's gestolen gaat worden Bij de Lexus RX is dit overigens al 1 op 18).

Dit zijn echt ongeloofelijke getallen 8)7

Mijn auto krijgt nu een extra startonderbreker, een 2de alarm en een Tracking device |:(
Inderdaad bizar. Collega van me die zijn PHEV over 3 weken krijgt vernam hetzelfde van de leasmij, evenals de berijders van de 15 V60 Plug-ins die in onze parkeer kelder staan. Vooral in Rusland zijn die dingen erg hot geloof ik.

Hopelijk laten ze mijn IS300h ook met rust, heb het idee dat ze alleen de plug-ins interessant vinden.
Pagina: 1 ... 39 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.